BOSHLANGʻICH SINFLARDA "SOʻZ TARKIBI" MAVZUSINI O’RGATISHDA SAMARALI USULLARDAN FOYDALANISH
Yuklangan vaqt
2025-04-28
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
40
Faytl hajmi
166,5 KB
1
KURS ISHI
BOSHLANGʻICH SINFLARDA "SOʻZ TARKIBI" MAVZUSINI
O’RGATISHDA SAMARALI USULLARDAN FOYDALANISH.
M U N D A R I J A
KIRISH ................................................ Ошибка! Закладка не определена.
I BOB. BOSHLANG’ICH SINF ONA TILI DARSLARIDA SO’Z
TARKIBI
VA
YASALISHINI
O’RGANISH
METODIKASI……………………………………..……………………………...
Ошибка! Закладка не определена.
1.1. Boshlang’ich sinfda so’zning morfemik tarkibini o’rganishning metodik
ahamiyati…………………………………………………………………………...
Ошибка! Закладка не определена.
1.2. Ona tili darslarida so'z yasalishi ustida ishlash…………………….....…11
II
BOB.
BOSHLANG’ICH
SINF
ONA
TILI
DARSLARIDA
SO’Z YASOVCHI QO’SHIMCHALAR USTIDA ISHLASH…………..........14
2.1. Ona tili darslarida so`z tarkibini o’rganishda dars samaradorligini oshirish
................................................................................................................................. 14
2.2. Boshlangʻich sinflarga ona tili darslarida shakl yasovchi qo’shimchalarini
o’rgatish ustida ishlash……………………………….…………………………...21
XULOSA ........................................................................................................ 36
FOYDALANILGAN ADABIYOTLARОшибка!
Закладка
не
определена.8
2
KIRISH
Mavzuning dolzarbligi. Bugungi kunda boshlang’ich sinflarda ot so’z
turkumi mavzusini o’rgatishda o’quvchilarda yetarli bilim ,malaka ko’nikmalarni
shakllantirishda zamonaviy ta’lim jarayoni tatbiq etish va uni amalga oshirishda
ta’limning ustuvor yo’nalishlarida boshlang’ich sinf o’quvchilarini ot so’z turkumi
bilan tanishtirish,tanishtirishda ko’rgazmalilik izchillik tamoyillariga amal qilishda
qo’llaniladigan metodlar va tavsiyalarni yoritib berish.
Yoshlarimizning mustaqil va erkin fikrlay olishi, albatta, ularning maktabda
qanday taʼlim-tarbiya olishiga bogʻliq. Oʻquvchilarning mustaqil faoliyatini taʼlim
jarayonida mustaqil ishlarni bajarish jarayoni shakllantirib beradi.
Shu sababli, avvalo, taʼlim sifatini yaxshilashning yoʻli birinchi navbatda
kasbini sevuvchi, hamda mahoratli oʻqituvchi tayyorlashdadir. Oʻqituvchi
mahoratli boʻlsa, albatta, oʻquvchilar bilimli va har tomonlama yetuk boʻladi.
Buning uchun, birinchi navbatda oʻqituvchining oʻzi har tomonlama barkamol
boʻlishi talab etiladi. Prezidentimiz Shavkat Mirziyoyev “Yangi Oʻzbekiston
strategiyasi” kitobida shunday soʻzlarni taʼkidlab oʻtgan: “Jonajon Vatanimiz –
Oʻzbekistonni eng rivojlangan davlatlar, qatoriga olib chiqish sharafli va ayni
paytda nihoyatda masʼuliyatli vazifa”. Biz rivojlangan davlatlar qatoriga
chiqishimiz uchun taʼlim tizimiga katta eʼtibor berilmoqda. Buning dalili sifatida
Oʻzbekiston hududining har bir viloyatida “Prezident maktablari” mavjud.
Kurs ishining o’rganish darajasi:Boshlang;ich sinflarda ot so’z turkumini
o’rgatishda quyidagi metodik qo’llanmalardan va darsliklardan foydalanilgan
holda o’ganildi.
Kurs ishining maqsadi:Boshlang’ich sinflarda ot so’z turkumini o’rgatish
metodikasi tasnifi va o’rgatish izchilligi.
Kurs ishining predmeti: Boshlangʻich sinf ona tili darslari, darsligi va ot so’z
turkumi.
Kurs ishining obyekti. Kurs ishining asosiy obyekti boshqa yondosh
turkumlar tizimida otning o‘rnini belgilash hamda mazkur turkumning linvistik
tabiatini muayyanlashtirishdan iborat.
3
Kurs
ishining
maqsadi:
Boshlangʻich
sinf
ona
tili
darslarida
oʻquvchilarning bilimini tekshirish usullarini o'rganish va tahlil qilish hamda
xalqaro baholash dasturlari testlaridan foydalanish metodikasi va uning
afzalliklarini oʻrganish, tahlil qilish va muammolarini bartaraf etish usullarini
oʻrganish. Ushbu maqsadni amalga oshirish quyidagi vazifalarni hal qilish bilan
bog‘liq sifatda kechadi:
-
so‘z
turkumlarini
ajratishning
mantiqiy-
mezonlarini
belgilash;
tilshunoslikda ot turkumi tasnifiga asos bo‘luvchi mezonlarga munosabat bildirish;
- o‘zgarmaslik omiliga qat’iy rioya qilgan holda ushbu turkumning aniq tabiatini
ochish hamda o‘zbek tilining lingvistik tabiatiga moye sifatga tasnifini berish; -
otning tarkibidagi turli-tuman asos va qo‘shimchalarning morfem tahlilini amalga
oshirish - otning semantik-funksional guruhlarini, uslubiy
qo‘llanishini sharhlash; - mustaqil ma’noli o‘zgaruvchan so‘zlarning bir-biriga
ta’sir doirasini yoritish.
Kurs ishining metodlari. Mavzuga oid pedagogik, psixologik, metodik
adabiyotlarni oʻrganib tahlil qilish, suhbat, kuzatish, anketa- soʻrovnomalar, ilgʻor
oʻqituvchilarning ish tajribalarini oʻrganish, pedagogik tajriba, taqqoslash.
Kurs ishi tuzilishi: Bajarilgan kurs ishi kirish qismi, ikkita bobdan, 4 ta paragraf
va qilingan xulosalardan iborat. Ishga qoʻyilgan maqsadga erishishi uchun
toʻplangan adabiyotlar manbalarning nomlari va elektron manzillari keltirildi.
I BOB. BOSHLANG’ICH SINF ONA TILI DARSLARIDA SO’Z TARKIBI
VA YASALISHINI O’RGANISH METODIKASI
4
1.1. Boshlang’ich sinfda so’zning morfemik tarkibini o’rganishning metodik
ahamiyati
Mustaqillikning dastlabki yillaridanoq ona tili o’qitishga katta ahamiyat berila
boshlandi. Bunda 1989 yil 21 oktyabrda «O’zbek tiliga Davlat tili maqomini berish
haqida”gi qaror alohida o’rin tutadi.
Ta’lim sohasidagi bu o’zgarishlar ona tili o’qitish metodikasida ham bir qator
imkoniyatlarni yuzaga keltirdi. Bu yangiliklardan ko’plari maktablarda amaliyotga
tatbiq qilinmoqda, ba’zilari hozircha sinovdan o’tkazilmoqda.
SHunday qilib, fan sifatida ona tili o’qitish metodikasining o’z predmeti,
vazifasi, nazariy va ilmiy sohasi bo’lib, bir qator fanlar o’rtasida uning ma’lum
o’rni bor. Bu fan ham boshqa fanlar kabi rivojlanib, taraqqiy etib bormoqda.
Keyinchalik 1931 yil 5-sentyabrda qabul qilingan “Boshlang’ich va o’rta
maktab haqida”gi, 1932 yil 25-avgust qabul qilingan «Boshlang’ich va o’rta
maktab o’quv dasturlari rejimi haqida»gi qarorlar yuqoridagi kabi yo’l qo’yilgan
xato va kamchiliklarni bartaraf qilishda va o’quv mashg’ulotlari tizimini ishlab
chiqishda maktabga va o’qituvchilarga yordam berdi. O’quvchilarga ta’lim-tarbiya
berish vazifalaridan biri ularda ilmiy dunyoqarash elementlarini shakllantirishdir.
Bu vazifani hal qilishda maqsadga muvofiq ishlashning yetakchi sharti −
o’quvchini shaxs sifatida muvaffaqiyatli kamol toptirishdir. Quyidagi ko’rsatilgan
omillar tilni o’rgatish bilan bog’liq holda o’quvchilarda ilmiy dunyoqarash
elementlarini shakllantirish usulini belgilaydi:
Mustaqillgimizning dastlabki yillaridanoq butun mamalakat miqyosida talim
tarbiya, ilm -fan, kasb hunar o`rgatish sohalarini isloh qilishga nihoyatda katta
zarurat sezila boshlandi.Busiz jamiyatimizning biror bir sohasini o`zgartirishga
erishib bo`lmaydi.1
1. Tilning ijtimoiy hodisa sifatidagi mohiyati uning aloqa (kommunikativ)
vazifasini ifodalashdan iboratdir. Maktabda, shu jumladan, boshlang’ich sinflarda
1 Karimov I.A. “Biz kelajagimizni o`z qo`limiz bilan quramiz” Toshkent “O`zbekiston” 1999 y 412 bet
5
tilni o’rgatishning yetakchi yo’nalishi o’quvchilar tomonidan tilning aloqa
vazifasini bajarishini tushunishlariga erishish hisoblanadi.
2. Til bilan tafakkur uzviy bog’liq bo’lib, tafakkur so’z vositasida yuzaga
chiqadi. Til tafakkurnipg mahsuli hisoblanib, ongdan tashqarida o’zicha
yashamaydi.
Maktabda
tilning barcha
tomonlari (talaffuzi,
fonetikasi,
leksikasi,
grammatikasi, so’z yasalishi)ni o’zaro bog’liq holda o’rganish ona tilini
o’rgatishdagi yetakchi tamoyil bo’lib, uni amalga oshirish o’quvchilarning tilni
murakkab, rivojlanuvchan, o’zaro bog’langan muhim tomonlarga ega bo’lgan
hodisa sifatida anglab yetishlari uchun ilmiy asos yaratadi. Tilning mohiyatini
bunday idrok etish hodisalarning rivojlanuvchanligi va o’zaro bog’langan
qismlardan tuzilishini tushunishga zamin hozirlaydi.
Maktab tajribasi va maxsus tekshirishlar shuni ko’rsatadiki, yuqorida qayd
etilgan dastlabki qoidalarni o’quv jarayonida amalga oshirishda ijtimoiy hodisa
sifatida til haqidagi bilimlar majmuasini to’g’ri tanlash, asosiy til hodisalarini va
turlarini tushuntirishda o’qituvchining tutgan metodologik yo’lining aniqligi,
o’quvchilar fikrlashini faollashtirish, til nazariyasini o’rgatishga asos bo’ladigan til
materialining yuqori sifatli bo’lishi kabi dalillar hal qiluvchi ta’sir etadi.
Shubhasiz, har bir omil maktab tajribasida bir-biridan ajralgan holda bo’lmaydi.
Aksincha, ularning bir-biriga to’g’ri, maqsadga muvofiq ta’siri ijobiy natija beradi.
Tilning
rivojlanishi,
ayrim
so’zlarning
ma’nolari
haqidagi
bilimni
boshlang’ich sinf o’quvchilari ot, sifat, son, fe’lni o’rganish jarayonida asta-sekin
bilib oladilar. Bu o’rinda «So’zning tarkibi» bo’limi katta imkoniyatga ega.
O’quvchilar bu bo’lim materiallarini o’rganish jarayonida tilimizning yangi so’zlar
bilan boyib borishi haqidagi muhim manbalar bilan, so’z yasalishi bilan
tanishadilar. Ma’lumki, ko’pgina yangi so’zlar tilda mavjud bo’lgan so’zlar
zaminida yaratiladi, tilda bor qoliplar kabi yasaladi: limon tipida limonzor, suvchi
tipida bo’zchi kabi. Tilda yangi so’zning paydo bo’lishi o’zidan keyin bir xil
o’zakli so’zlar guruhining hosil bo’lishiga sabab bo’ladi: ishli, ishsiz, ishchi kabi.
6
Boshlang’ich sinflarda tilning rivojlanishi haqidagi masala maxsus
o’rganilmaydi. Tilga jamiyatning rivojlanishi bilan bog’liq holda rivojlanadigan
hodisa sifatida ilmiy qarashga zamin yaratish muhim ahamiyatga ega. Tilning
leksik tomoni boshqalariga nisbatan xarakatchan, tez rivojlanadigan bo’lgani
uchun, til leksikasi misolida boshlang’ich sinf o’quvchilari saviyasiga mos
ravishda jamiyatning rivojlanishi bilan bog’liq holda tilning ham rivojlanishi
tushuntiriladi. Tilning leksik tarkibida yuz berayotgan o’zgarishlar yuzasidan
o’qituvchi va o’quvchilarning kuzatishlari bolalarda dunyoni bilish haqidagi
tasavvurini shakllantirishga mos material beradi.
Tildan bilim berishda o’quvchilarning hayotiy tajribasiga tayanish muhimdir.
O’qituvchi nazariy xarakterdagi umumlashtirish zarur bo’lgan daliliy materiallarni
yig’ish bosqichida ham, berilgan bilimlarni amaliyotga tatbiq etish uchun ham
bolalarning hayotiy tajribasiga, nutqqa oid amaliyotiga tayanadi. Tilga oid bilimni
o’rganish natijasida o’quvchilar nutq faoliyatining sifati o’zgaradi, ongliligi ortadi.
O’tgan asrning 50-70-yillari mobaynida boshlang’ich sinflarda ona tili
o’qitish metodikasi sohasida anchagina qo’llanmalar yaratildi. Bu yillarda ona tili
o’qitish metodikasi fan sifatida rivojlana boshladi, umumiy pedagogik, didaktik va
psixologik xarakterdagi ilmiy tekshirishlarning natijalari ona tili o’qitish
metodikasini takomillashtirish va yangi metodika yaratishga imkon berdi.
1955 yildan boshlab pedagogika institutlari qoshida boshlang’ich ta’lim
o’qituvchilari tayyorlaydigan fakultetlar ochila boshlandi.
Til fikrni shakllantirish va bayon qilish, taassurot, his-kechinmalarni
ifodalashda muhim o’rin tutadi. Til jamiyat a’zolarining bir-biri bilan o’zaro
aloqasi uchun xizmat qiladigan vositadir. Bu vosita qanchalik takomillashsa, fikr
shunchalik aniq, ta’sirchan ifodalanadi. Demak, kishilarning o’zaro munosabati,
his-tuyg’ulari, kechinma va holatlari til vositasida aniqlanadi. Maktabda ona tilini
chuqur o’rganish zarurati tilning bajaradigan asosiy vazifalaridan kelib chiqadi.
K.D.Ushinskiy boshlang’ich maktab o’quv predmetlari tizimida ona tiliga
katta ahamiyat berib, uni markaziy va yetakchi predmet hisoblagan.
7
Ona tili boshqa fanlarni o’qitish vositasi hamdir: jamiyat tarixi ham, tabiiy
fanlar ham ona tili yordamida o’rganiladi. Demak, ona tili bolaning umumiy kamol
topishida ham, bilim va mehnatga havasini uyg’otishda ham alohida o’rin tutadi.
Til muhim tarbiya vositasidir. Badiiy adabiyotlarni, gazeta, jurnallarni
o’qigan bola o’zida eng yaxshi xislatlarni tarbiyalab boradi, muomala madaniyatini
egallaydi.
Ona tili boshlang’ich sinflarda asosiy o’rinni egallar ekan, har bir o’quvchida
ona tiliga qiziqish va muhabbatni tarbiyalab borish zarur.
Boshlang’ich sinflarnig ona tili dasturi ikki qismdan iborat:
O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 1998 yil 13 maydagi
“O’zbekiston Respublikasida umumiy o’rta ta’limni tashkil etish to’g’risida”gi
203-sonli qarorida umumiy o’rta ta’lim ikki bosqichdan iborat qilib belgilandi:
1. Boshlang’ich ta’lim.
2. Umumiy o’rta ta’lim.
Respublikamizda umumiy o’rta ta’limning standarti yaratildi. Unda
boshlang’ich bosqich va umumiy o’rta ta’lim nihoyasida o’quvchilar egallashi
lozim bo’lgan bilim, ko’nikma va malakalarning minimal darajasi belgilab berildi.
Hozirda o’quvchilarga bilim berish, bilimlarni oshirishda mustaqil ishlarni
uyushtirish, bilimlarni hisobga olish kabi metodik tavsiyalar tizimi ishlab
chiqilmoqda, texnik vositalardan unumli foydalanish, grammatik ta’limiy
o’yinlarni joriy etish keng tus olmoqda, ta’lim jarayonida test topshiriqlaridan, turli
boshqotirma
va
jadvallardan
keng
foydalangan
holda
mashg’ulotlar
uyushtirilmoqda.
Yuqoridagilardan ko’rinib turibdiki, ona tili o’quv fani sifatida shakllanib,
rivojlanishning murakkab yo’lini bosib o’tmoqda.
Dialektik tafakkur keng ma’noda hodisalarning boshqa hodisalar va
jarayonlarga bog’liqligini hisobga olib, ularni har tomonlama mavjud belgilari
yig’indisi bilan rivojlanishda ko’rish ko’nikmasini ta’riflaydi. Tafakkurning
bunday sifati o’quvchilarda asta-sekin shakllana boradi va o’z navbatida, ular
kuzatish jarayonida dalillarni topish, ularni tahlil qilish va o’rganiladigan
8
hodisalarning ayrim tomonlari o’zaro bog’liqligini aniqlash, taqqoslash va
umumlashtirish ko’nikmasini egallab boradilar. Keyingi yillarda o’quvchilarning
o’quv faoliyati tobora izlanish xarakteriga ega bo’lmoqda. Tilni o’rganishda
boshlang’ich sinf o’quvchilari uchun ayrim qoida va aniqliklarni yodlab olish
emas, balki atrofdagi hayotni kuzatish asosida o’quvchilarning o’zlari «topgan»
yoki adabiy manbalardan tayyor olingan til materialini maqsadga muvofiq analiz
va sintez qilish yetakchi hisoblanadi.
Ona tilini o’rganish jarayonida o’quvchilarda ilmiy dunyoqarash asoslarini
shakllantirish masalasini hal qilishda maktabda ona tilini o’rgatishga asos
bo’ladigan material alohida qimmatga ega. Materialning haqiqiy tomoni, uning
g’oyaviy yo’nalishi va badiiy ifodaliligi o’quvchilarning fikrlash faoliyatiga, his-
tuyg’ulariga ta’sir etadi, atrof-muhit haqidagi bilimlarini kengaytiradi, tilga va uni
yaratgan xalqqa qiziqishini tarbiyalaydi, o’quvchilarning umumiy taraqqiyoti
darajasini o’stiradi va ularning shaxsiy sifatlarining, dunyoqarashlarining
shakllanishiga ta’sir ko’rsatadi. Keyigi yillarda maktab ona tili darsliklari va
o’qituvchilar uchun nashr qilingan qo’llanmalar materiali mazmuniga qo’yilgan
talablar anchagina ortdi. Materialning asosiy me’zoni matn va alohida gaplarning
bilimni boyituvchi qimmati, leksik-uslubiy aniqligi, mavzu jihatdan xilma-xilligi,
hayotning turli tomonlari bilan bog’lanishi, matnlarning g’oyaviy-mavzuviy
yo’naltirilganligi, kichik yoshdagi o’quvchilarga mosligidir.
Shunday qilib, tilni o’rganish jarayonida kichik yoshdagi o’quvchilarda ilmiy
dunyoqarash asoslarini shakllantirishga o’qituvchining metodologik yondashuvi,
o’quvchilar o’zlashtiradigan ijtimoiy hodisa sifatida rivojlanib boruvchi til
haqidagi bilimlar majmuasi, o’quvchilar o’rganib oladigan bilish usuli, tilni
o’rganishga asos bo’ladigan materialning bilim berishdagi, g’oyaviy-siyosiy va
badiiy qimmati hal qiluvchi ta’sir ko’rsatar ekan.
O’quvchilarda dunyoqarash asoslarini shakllantirish ko’p qirrali jarayon
bo’lib, u maktabda va maktabdan tashqarida olib boriladigan o’quv-tarbiyaviy
ishlarning barcha tizimida hal qilinadi.
9
So’z, so’z birikmasi va gap grammatik tomondan ko’pgina xususiyatlarga
ega. So’zning o’z morfemik qurilishi, o’zining so’z yasalish turi, biror grammatik
kategoriyasi (shaxs, son, egalik, kelishik va boshq.), ma’lum sintaktik vazifasi bor.
So’z birikmasi ham so’z kabi so’z o’zgarishi (ko’proq ergash so’z o’zgaradi)
shakllariga ega. Gap o’z qurilishiga ko’ra so’zdan sifat jihatdan farqlanadi: so’z
o’zi alohida kelganda mustaqil ma’no anglatmaydigan morfemalardan tuziladi,
gapni tashkil etuvchi qismlar esa gapdan tashqarida ham mustaqil leksik ma’no
bildiradi, gap tarkibida esa uning ma’nosi yana oydinlashadi. Gap va so’z
birikmasi “qurilish materiali” sifatida xilma-xil tuzilgan so’zdan foydalanadi. Gap
uchun qator sintaktik xususiyatlar, shuningdek, tugallangan ohang ham
xarakterlidir.
SHunday qilib, tilning har bir jihatining o’ziga xos xususiyatini ko’rib
chiqishning
o’zi
ularning
o’zaro
munosabatini,
bir-biriga
o’tishining
murakkabligini ta’kidlaydi. Tilshunoslik fani bo’limlari o’rtasidagi munosabatlar
ham shunga o’xshash murakkabdir.
So’z uchun muqarrar morfemik tarkibi xarakterli bo’lib, bunga so’zning
leksik ma’nosi va qator grammatik belgilari bog’liq bo’ladi. Yangi so’z qaysi usul
bilan yasalmasin, u doim grammatik shakllanadi va o’zining leksik ma’nosiga ega
bo’ladi. Har bir so’z turkumida so’z yasalishining xarakterli xususiyatlari mavjud.
So’zning morfemik tarkibi va yangi so’z yasalish usullari tilshunoslik fanining so’z
yasalishi bo’limida, grammatika va leksikologiyadan ajratilmagan holda
o’rganiladi.
O’quvchilar tilni ularda til birliklariga, xususan, ularning asosiylari bo’lgan
so’z, morfema, so’z birikmasi, gapga lingvistik munosabatni parallel shakllantirish
bilan birga ongli o’zlashtiradilar. So’zga lingvistik munosabat so’zni tovush-harf
tomonidan tahlil qilib, uning tovush va grafik tomoni o’rtasidagi bog’lanishini
aniqlash, so’zni morfemik tahlil qilish va so’zga leksik ma’no berishda
morfemaning o’rnini tushunish; so’zni grammatik tahlil qilish va shu so’zning
muayyan so’z turkumiga oid ekani bilan uning grammatik belgilari o’zaro
bog’liqligini tushunish ko’nikmasining shakllanishiga qarab o’sib boradi.
10
Masalan, III sinf o’quvchilari gapdagi so’z birikmalarini topadilar, ammo u
so’z birikmasidagi so’zlar o’zaro qanday, ya’ni nimalar yordamida bog’langanini
tushuntira olmaydilar. IV sinf o’quvchilari gapdagi so’z birikmasini topadilar va
so’z birikmasi tarkibidagi so’zlar o’zaro so’z o’zgartuvchi qo’shimchalar (kelishik,
shaxs-son qo’shimchalari) yoki ohang yordamida bog’langanini tushuntiradilar,
ya’ni bog’lanish grammatik vositalar bilan ifodalanishini ko’rsatadilar. Bu so’z
birikmasi tarkibidagi so’zlarning bog’lanish mohiyatini elementar darajada
tushunish bo’lib, uni yuqori sinflarda chuqurroq (so’z birikmasi tarkibidagi
so’zlarning bog’lanish turlari, bosh va ergash so’zning xususiyatlarini)
tushunadilar.
Ta`lim sohasidagi ishlarimizni sarhisob qilar ekanmiz Fransiyadagi
dunyoning eng yaxshi 5 ta biznes maktabi qatoriga kiradigan “Inssad” [alqoro
biznes maktabining 2012 yilgi innovatsiyalarning global indeksi” maruzasida
bayon etilgan ma`lumotlarni keltirish o`rinli deb o`ylayman. Ta`lim tizimini
rivojlantirish bo`yicha esa O`zbekiston dunyoning 141 mamlakati orasida ikkinchi
o`rinnni band etgan. 2
O’qituvchi o’quvchilarda so’zga, so’z birikmasi va gapga lingvistik
munosabatni ta’lim jarayonida maqsadga muvofiq o’stirib boradi, xususan,
o’rganiladigan kategoriyani o’quvchi tushunib olishiga g’amxo’rlik qiladi.
1.2. Ona tili darslarida so’z yasalishi ustida ishlash
Morfemalarning qo’shilishi bir-biriga ta’sir qiladi, bundan tashqari, ko’pgina
o’zak va so’z yasovchi qo’shimchalar ko’p ma’noli. SHunga qaramay, ko’p
2 O`zbekiston Respubliksi prezidenti Islom Karimovning 2012 yilda mamlakatimizni ijtimoiy iqtisodiy rivojlantirish yakunlari
hamda 2013 yilga mo`ljallangan iqtisodiy datsurning eng muhim ustuvor yo`nalishlariga bag`ishlangan Vazirlar Mahkamasining
majlisidagi maruzasi. Xalq so`zi gazetasi. 19 yanvar 2013 yil 13 son 2 bet.
11
so’zlarning leksik ma’nosini uning morfemik tarkibiga qarab aniqlash qiyin, bu
maqsadda so’zni morfemalarga ajratishdan foydalanishga to’g’ri keladi.
O’quvchilar so’zning morfemik tarkibini va so’z yasalishini o’rganishlariga
qarab, so’zni morfemalarga ajratishdan ongli foydalana boshlaydilar. Ular yasama
so’zlarning leksik ma’nosini so’zlarning semantik o’xshashligiga qarab bilib
oladilar.
So’zning leksik ma’nosini aniqlash maqsadida uni morfemalarga ajratish til
haqidagi fanda o’zining nazariy asosiga ega.
Morfema – so’zning eng kichik, bo’linmaydigan ma’noli qismi. Morfema ikki
turga bo’linadi:
1. O’zak morfema – so’zda albatta qatnashadigan va leksik ma’no
anglatadigan morfema.
2. Affiksal morfema – mustaqil holda leksik ma’no anglatmay, so’zning
leksik va grammatik ma’nolari shakllanishi uchun xizmat qiladigan morfema.
Masalan, gullarni, gulla so’zlaridagi gul – o’zak morfema, -lar, -ni, -la affiksal
morfemadir.
Affikslar (qo’shimchalar) ikki turga bo’linadi:
1. So’z yasovchi qo’shimchalar. Ular so’zning leksik ma’nosini shakllantirish
uchun xizmat qiladi. Masalan, bog’bon, paxtakor, gulzor, ishchi so’zlaridagi -bon,
-kor, -zor, -chi so’z yasovchi affikslardir.
2. Shakl yasovchi qo’shimchalar. Bu qo’shimchalar so’zlarni grammatik
jihatdan
shakllantirib,
turli
grammatik
ma’nolarni
ifodalaydi.
Masalan,
maktablarimizni so’zida -lar, -imiz, -ni shakl yasovchi qo’shimchalar bo’lib, -lar
ko’plik ma’nosini, -imiz egalikning I shaxs ko’plik ma’nosini, -ni tushum kelishigi
ma’nosini ifodalaydi.
So’zlarning morfemik tarkibi ustida ishlashning ahamiyati va shunga mos
ravishda o’qituvchining vazifalariga quyidagilar kiradi:
1. So’zning morfemik tarkibi ustida ishlash bilan o’quvchilar so’zning leksik
ma’nosini aniqlashning
asosiy
usullaridan birini
bilib
oladilar.
Bunda
o’qituvchining vazifasi o’quvchilar so’zlarning leksik ma’nosi va morfemik tarkibi
12
bir-biriga bog’liqligini bilib olishi uchun eng qulay sharoit yaratish, shu asosda
ularning lug’atiga aniqlik kiritishga maqsadga muvofiq rahbarlik qilish
hisoblanadi.
2. So’z yasalishi haqidagi elementar bilim ham o’quvchilarning tilimizning
yangi so’zlar bilan boyishining asosiy manbasini tushunishlari uchun muhimdir.
Yangi so’z tilda mavjud bo’lgan morfemalardan, ma’lum usul va modellar asosida
vujudga keladi (yasaladi). So’z yasalishini kuzatish o’quvchilarda so’zga faol
munosabatni shakllantirishga ijobiy ta’sir etadi, tilning rivojlanish qonuniyatlarini
tushunishga olib keladi.
3. So’z yasalishi asoslari bilan tanishish o’quvchilar lug’atini atrof-muhit
haqidagi bilimlar bilan boyitishga imkon beradi. Predmet, jarayon, voqea-hodisalar
haqidagi tushunchalar so’z bilan ifodalanadi. So’zlar o’rtasidagi ma’no va tuzilish
jihatidan bog’lanishni belgilash o’zaro munosabatda bo’lgan tushunchalar
o’rtasidagi bog’lanishga tayanadi (masalan, traktor va traktorchi so’zlari o’zaro
munosabatda bo’lgan tushunchalar, shu tufayli ma’no va tuzilishiga ko’ra
bog’langan). O’quvchilar so’zlarning ma’no va tuzilishiga ko’ra o’zaro
munosabatini haqiqatan bilsalar, atrof-muhitda mavjud bo’lgan predmetlar,
jarayonlar, voqealar o’rtasidagi bog’lanishni chuqur tasavvur etadilar, biladilar.
4. So’zda morfemaning ahamiyatini anglash, shuningdek, qo’shimchalarning
semantik ma’nosini bilish o’quvchilarda nutqning aniq shakllanishiga ta’sir etadi.
O’qituvchining vazifasi o’quvchilarning so’zning leksik ma’nosini tushunibgina
qolmay, kontekstda aniq qo’shimchali so’zlardan ongli foydalanishlarini ham
o’rgatish hisoblanadi.
5.
So’zning
morfemik
tarkibini
o’rganish
imloviy
malakalarni
shakllantirishda ham katta ahamiyatga ega. Fonetik tamoyil yangi o’zbek
imlosining yetakchi tamoyili bo’lib, bunga binoan so’zlar va ularning tarkibiy
qismi (o’zak va qo’shimchalar) ko’proq talaffuziga muvofiq yoziladi. O’zak va
qo’shimchalarni to’g’ri yozish malakasini nazariy asosda shakllantirish fonetik,
so’z yasalishiga oid, grammatik bilimlarni maqsadga muvofiq tatbiq etishni talab
qiladi. SHuning uchun so’zning morfemik tarkibini o’rganishning muhim
13
vazifalaridan biri o’zak va qo’shimchalarni to’g’ri yozish malakasini shakllantirish
uchun zarur bo’lgan bilim va ko’nikmalar asosini yaratish hisoblanadi.
6. So’zning morfemik tarkibini o’rganish o’quvchilarning aqliy qobiliyatini
o’stirishda, xususan, til birligi sifatida so’zni ongli bilib olish uchun zarur bo’lgan
maxsus aqliy ko’nikmalarni shakllantirishda ham ahamiyatli. O’qituvchining
vazifasi ta’lim jarayonida bilimni o’zlashtirish bilan o’quvchilarda aqliy faoliyatni
o’stiradigan, analiz, taqqoslash ko’nikmalarini shakllantiradigan sharoit yaratish
hisoblanadi.
II BOB. BOSHLANG’ICH SINF ONA TILI DARSLARIDA
SO’Z YASOVCHI QO’SHIMCHALAR USTIDA ISHLASH
2.1. Ona tili darslarida so`z tarkibini o’rganishda dars samaradorligini
oshirish
14
Boshlang’ich sinflar ona tili dasturiga muvofiq so’zning morfemik tarkibi III
sinfda o’rganiladi. IV sinfda so’z turkumlarini o’rganish bilan bog’liq holda
so’zning tarkibi haqidagi bilimlarni takomillashtirish ko’zda tutiladi.
Avvalo, til materialini o’rganish tizimi nimaligini aniqlab olish zarur.
Til materialini o’rganish tizimi deganda aniq, ilmiy asoslangan izchillikdagi
va o’zaro bog’lanishdagi bilimlar yig’indisini o’zlashtirishni ta’minlaydigan
maqsadga qaratilgan jarayon, shuningdek, shu asosda amaliy ko’nikmalarni
shakllantirish tushuniladi. So’zning morfemik tarkibiga tatbiq qilganda, tizim so’z
yasalishiga oid va grammatik bilimlarni o’zlashtirish: a) dastur materialini
o’rganish tizimida so’zning morfemik tarkibini o’rganishning o’rni bilan; 2)
“o’zak”, “o’zakdosh so’z”, “so’z yasovchi qo’shimcha”, “shakl yasovchi
qo’shimcha” tushunchalari ustida ishlashdagi izchillik bilan; 3) so’zning morfemik
tarkibi va so’z yasalishining o’zaro bir-biriga ta’sir qilishi bilan; 4) morfemalarni
to’g’ri yozish malakasini shakllantirish ustida ishlash bilan bog’liqligini belgilab
beradi.
Mavzuni o’rganishda to’rt bosqich ajratiladi:
BIRINCHI BOSQICH – so’z yasalishini o’rganishga tayyorgarlik bosqichi.
Bu bosqichning vazifasi – o’quvchilarni bir xil o’zakli so’zlarning ma’no va
tuzilishiga ko’ra bog’lanishini tushunishga tayyorlash. Bunday vazifaning
qo’yilishiga sabab, birinchidan, so’zning ma’no va tuzilishi jihatidan bog’lanishini
tushunish, o’zining lingvistik mohiyatiga ko’ra, bir xil o’zakli so’zlarni va so’z
yasalishini o’zlashtirishga asos hisoblanadi. Haqiqatan ham, yasalgan va yasashga
asos bo’lgan so’zlar bir-biri bilan ma’no va tuzilishi jihatidan bog’lanadi: ish –
ishchi, g’alla – g’allakor. Ikkinchidan, o’quvchilar bir xil o’zakli so’zlarni va
morfemalarni o’rganishda qiyinchiliklarga duch keladilar: ular bir xil o’zakli
so’zlarnnng ma’nolaridagi umumiylikni tushunishda qiynaladilar, chunki ularda
mavhum tafakkur hali yetarli rivojlanmagan bo’ladi; o’zak, so’z yasovchi va shakl
yasovchi qo’shimchalarning vazifalarini o’zlashtirishda ularga bir xil o’zakli
so’zlarning ma’no va tuzilishi jihatidan o’xshashligi va farqini aniqlash anchagina
15
qiyinlik qiladi. SHuning uchun so’zning morfemik tarkibini maxsus o’rganishdan
oldin uning ma’no va tarkibiga ko’ra yaqinligi kuzatiladi.
I sinfda kuzatish o’rganiladigan materialning mazmuni va ayrim so’zlarning
ma’nosini, yozilishini tushuntirish bilan uzviy bog’lanadi. I sinfda kim?, nima?
So’rog’iga javob bo’lgan so’zlarni o’rganish jarayonida o’qituvchi va
o’quvchilarning “Nima uchun u yoki bu narsa shunday nomlangan?” savoliga
birgalikda javob topishi ularni bir xil o’zakli so’zlar o’rtasidagi munosabatni
tushunishga tayyorlashda anchagina mos va qiziqarli usul hisoblanadi. Bu savolga
javob topish bilan o’quvchilar “Nega so’zlar o’zakdosh hisoblanadi?”, “Bir
so’zdan boshqa so’z qanday hosil bo’ldi?” savollariga javob berishga
tayyorlanadilar.
Tilda juda ko’p so’zlar shaxs va narsaning nomi hisoblanadi. SHuning uchun
o’quvchilar bilan nega shaxs yoki narsa shunday nomlanganini aniqlashdan asta-
sekin tildagi bir so’z bilan ikkinchi so’z o’rtasidagi bog’lanishni aniqlashga o’tish
mumkin. Masalan, “Nega kishilar paxta ko’p ekilgan joyni paxtazor (paxta –
paxtazor), daraxt ko’p ekilgan joyni daraxtzor (daraxt – daraxtzor) deb
nomlashgan?”, “Nega kishilar bir uyni g’ishtli (g’isht – g’ishtli), boshqasini
sinchli deyishadi?”
O’quvchilar predmet yoki predmet belgisining nomlanish sababini
aniqlashdan so’zlarning ma’nosi va tarkibidagi umumiylikni topishga o’rganadilar.
Bularning hammasi o’quvchilarni bir xil o’zakli so’zlarning yasalishi mohiyatini
tushunishga tayyorlaydi; ular bir so’z boshqa so’zdan o’zaro ma’no jihatdan
bog’lanishi asosida yasalishini, o’z navbatida, shu so’z bilan nomlangan
tushunchalar
o’rtasidagi
bog’lanishga
asoslanishini
tushuna
boshlaydilar.
O’quvchilar so’zning yangi so’z hosil qilishga yordam beradigan qismini bilib
olgan sari ularda so’z yasalishi haqidagi tasavvur chuqurlasha boradi.
IKKINCHI BOSQICH – bir xil o’zakli so’zlarning xususiyatlari va barcha
morfemalarning mohiyati bilan tanishtirish. Bu bosqichning asosiy o’quv vazifasi
– so’zlarning ma’noli qismlari sifatida o’zak, so’z yasovchi va shakl yasovchi
16
qo’shimchalar bilan tanishtirish, “o’zakdosh so’zlar” tushunchasini shakllantirish,
bir xil o’zakli so’zlarda o’zakning bir xil yozilishini kuzatish hisoblanadi.
“O’zakdosh so’zlar” tushunchasini shakllantirish ularning ikki muhim
belgisini, ya’ni mazmuniy umumiylikni (ma’nosida qandaydir umumiylik
borligini) va tuzilishiga ko’ra umumiylikni (umumiy o’zak mavjudligini)
o’zlashtirish bilan bog’lanadi. SHuning uchun bu belgilarni o’quvchilar
o’zlashtirishiga ta’lim jarayonida sharoit yaratish lozim. Bu o’quvchilarda bir xil
o’zakli so’zlarning lug’aviy ma’nolari bilan morfemik tarkibi o’rtasidagi
bog’lanishni aniqlash ko’nikmasini rivojlantiradi. Masalan, o’quvchilar gul,
gulzor, gulli (ko’ylak), gulladi so’zlarini taqqoslaydilar, bu to’rt so’z ma’nosiga
ko’ra o’xshashligini va bir xil umumiy qismga ega ekanini, shuning uchun bularni
bitta o’zakdosh so’zlar guruhiga kiritish mumkinligini aniqlaydilar.
Bir xil o’zakli so’zlarning ma’nolaridagi umumiylik o’zakning umumiyligi
tufayli vujudga keladi, ularni bir guruhga birlashtiradi; qo’shimchalar esa so’zning
ma’nosiga o’ziga xos ma’no qo’shadi; ularni bir-biridan farqlaydi. Bir xil o’zakli
so’zlar ustida bunday ishlash usuli o’quvchilarning bilish faoliyatini faollashtiradi,
ular diqqatini so’zning umumiylikka asoslangan aniq belgilariga jalb qilish
imkonini beradi. Masalan, o’qituvchi kombayn rasmini ko’rsatadi va «Kombaynni
boshqaradigan kishi nima deb nomlanadi?» savolini beradi. Javob xattaxtaga
yoziladi: kombayn – kombaynchi. Tushunchalarni taqqoslab kuzatish quyidagi aniq
til materialini yaratish imkonini beradi, uni tahlil qilish jarayonida bir xil o’zakli
so’zlarning xususiyatlari haqida xulosa chiqariladi: Avval so’zlarni ma’no va
tarkibiga ko’ra taqqoslash asosida “o’zakdosh so’zlar” atamasi beriladi, keyin
o’zakdosh so’zlarning umumiy qismi o’zak deyilishi, o’zakdosh so’zlarni,
boshqacha qilib, bir xil o’zakli so’zlar (ya’ni o’zakdosh so’zlar) deb nomlanishi
ham tushuntiriladi.
O’quvchilarda bir xil o’zakli so’zlarni ikki muhim belgisiga ko’ra aniqlash
ko’nikmasini o’stirish uchun o’zakdosh so’zlar yaqin ma’noli – sinonim so’zlar
bilan, shakli o’xshash bo’lgan so’zlar bilan taqqoslanadi. Masalan, o’quvchilar
baxtli – baxtsiz o’zakdosh so’zlari bilan baxtli – saodatli sinonim so’zlarini
17
taqqoslab, o’zakdosh so’zlar ham, sinonim so’zlar ham yaqin ma’no bildirishini
(o’xshash tomonini), o’zakdosh so’zlarda umumiy qism (baxt) mavjud bo’lib,
sinonim so’zlarda bunday umumiy qism yo’qligini (farqli tomonini) aniqlaydilar,
ular bog’ – bog’bon o’zakdosh so’zlari bilan suv – suva so’zlarini taqqoslab,
quyidagi xulosaga keladilar: bog’ – bog’bon o’zakdosh so’zlar hisoblanadi, chunki
bular yaqin ma’noli va umumiy qismi bor; suv – suva so’zlari shakli
tomonidangina o’xshaydi, ammo butunlay boshqa ma’noni bildiradi. Bunday
mashqlar o’quvchilarni o’zakdosh so’zlarni yaqin ma’noli sinonim so’zlardan, bir-
biriga o’xshash bo’lgan so’zlardan farqlashga o’rgatadi.
Bir xil o’zakli so’zlar turli so’z turkumiga oid bo’ladi. SHuning uchun bir xil
o’zakli so’zlarni o’rganishning bu bosqichida o’quvchilar diqqati o’zakdosh so’zlar
shaxs, narsa, uning harakati va belgisini bildirishiga qaratiladi. SHu maqsadda turli
so’z turkumiga oid bir xil o’zakli so’zlar mavjud bo’lgan matnni tahlil qilib,
o’zakdosh so’zlarni aniqlash, shuningdek, kim?, nima?, qanday?, nima qiladi?
so’roqlariga javob bo’ladigan bir xil o’zakli so’zlar tanlash mashqlaridan
foydalanish yaxshi natija beradi. Bunda so’zlarni ma’nosi va tarkibiga ko’ra
taqqoslab, o’xshash va farqli tomonlarini aniqlash shart. O’quvchilar u yoki bu
so’z nima uchun o’zakdosh ekanini isbotlaganlarida, ularning ikki muhim belgisini
aytsinlar. Masalan, gul, gulladi, gulli, guldor, gulzor o’zakdosh so’zlar
hisoblanadi, chunki bularda umumiy qism – gul mavjud, bu so’zlar yaqin ma’noni
bildiryapti.
Bir xil o’zakli so’zlarni o’rganish jarayonida o’quvchilar o’zakning har vaqt
bir xil yozilishini kuzatadilar. Bunday kuzatish o’zakda jufti bor jarangli va
jarangsiz undoshlar bo’lgan so’zlarni anglab, to’g’ri yozishga asos bo’ladi.
Bir xil o’zakli so’zlar bilan tanishish jarayonida o’quvchilarda so’zning
ma’noli qismi bo’lgan morfemalar (o’zak, so’z yasovchi, shakl yasovchilar) haqida
boshlang’ich tasavvur hosil bo’ladi. Buning uchun so’z yasashga oid vazifa
topshirish maqsadga muvofiq. Bu vazifani bajarishda o’quvchilar morfemalardan
foydalanib bir xil o’zakli so’zlar guruhini hosil qiladilar va morfemalarning o’rni
hamda vazifasi haqida tasavvur hosil qiladilar. Masalan, o’qituvchi gul so’zini
18
yozish va unga gul ko’p ekilgan joyni bildiradigan o’zakdosh so’z tanlashni
topshiradi. O’quvchilar gul, gulzor so’zlarini yozadilar. Gulzor so’zini hosil qilish
uchun -zor qismi qo’shilgani aniqlanadi. O’qituvchi “Gul parvarish qilish bilan
shug’ullanadigan kishini nima deb nomlaymiz?” savolini beradi. O’quvchilar
gulchi so’zini aytadilar; bu so’z gul so’ziga -chi qismini qo’shish bilan hosil
qilingani (yasalgani) aniqlanadi. So’zlardagi -zor, -chi qismlarining ahamiyatini
taqqoslash asosida boshlang’ich bilimlar umumlashtiriladi, so’z yasovchi
qo’shimcha atamasi beriladi.
SHakl yasovchi qo’shimcha bilan elementar tanishtirish uchun daftar va
daftarlar so’zlarini ma’no va shakl tomondan taqqoslash topshiriladi. Suhbat
asosida o’quvchilar ma’noning o’zgarmaganini, shakli o’zgarganini (-lar
qo’shilganini) aniqlaydilar.
Ta’limning bu bosqichida o’quvchilarning morfema haqidagi bilimlari yetarli
emas, ularni bu tushunchalar bilan amaliy mashqlarni bajarish jarayonida endigina
tanishtirilyapti. SHuning uchun o’qituvchi tarkibi va yasalish usuli o’quvchilarning
yosh xususiyatiga mos bo’lgan so’zlarni tanlaydi, bu so’zlarni analiz va sintez
qilishni boshqaradi, so’zlarning leksik ma’nosi bilan morfemik tarkibi o’rtasidagi
bog’lanishni o’quvchilarning bilib olishlariga doimiy g’amxo’rlik qiladi.
UCHINCHI BOSQICH – o’zak, so’z yasovchi va shakl yasovchi
qo’shimchalarning xususiyatlari hamda tildagi ahamiyatini o’rganish metodikasi.
Bu bosqichning o’quv vazifasiga “o’zak”, “so’z yasovchi qo’shimcha”, “shakl
yasovchi qo’shimcha” tushunchalarini shakllantirish, so’zning leksik ma’nosi bilan
morfemik tarkibi o’rtasidagi bog’lanish haqidagi tasavvurlarni o’stirish, o’zakda
jufti bor jarangli va jarangsiz undoshli so’zlarni to’g’ri yozish malakasini
shakllantirish, nutqda so’z yasovchi qo’shimchasi bor so’zlarni ongli ishlatish
ko’nikmasini o’stirish kiradi.
Bu bosqichning vazifasi bir-biri bilan ma’lum bog’lanishda hal qilinadi.
Masalan, so’zda har bir morfemaning ahamiyatini o’zlashtirish asosida o’quvchilar
so’zning leksik ma’nosi bilan uning morfemik tarkibi o’rtasidagi bog’lanishni bilib
oladilar. Barcha vazifalar bilan uzviy bog’liq holda, so’zlarning morfemik tarkibini
19
hisobga olib, ulardan nutqda mumkin qadar aniq va ongli foydalanish vazifasi ham
bajariladi.
O’zakni o’rganishning xususiyatlari. “O’zak” tushunchasini shakllantirishda
o’quvchilar o’zak o’zakdosh so’zlarning umumiy qismi ekani va u barcha bir xil
o’zakli so’zlarning ma’nosidagi umumiylikni o’z ichiga olishi bilan tanishtiriladi.
O’zakdosh so’zlarni tahlil qilish bilan o’quvchilar so’zning qaysi qismi shu
so’zlardan o’zakdosh so’zlar hosil qilayotganini tushuntirishga (bunda ular o’zakni
ajratadilar), qaysi qismi har xil ma’noli so’zlar hosil qilayotganini tushuntirishga
(bunda ular so’z yasovchi qo’shimchalarni ajratadilar) o’rgatiladi. Bunday
vazifalarni to’g’ri bajarish natijasida o’quvchilar o’zak va so’z yasovchi
qo’shimchaning so’zning leksik ma’nosini hosil qilishdagi rolini elementar tarzda
bo’lsa ham tushunadilar, shuningdek, o’zak o’zakdosh so’zlarga asos bo’ladigan
qism ekanini bilib oladilar.
O’zak ustida ishlash bu bilan tugamaydi, balki boshqa morfemalarni maxsus
o’rganishga ajratilgan darslar mazmuni bilan va keyinroq so’z turkumlari
o’rganilganda, so’z yasashga doir mashqlar bilan ham uzviy bog’lanadi.
So’z yasovchi qo’shimchalar ustida ishlash. Bu morfemani o’rganishning
asosiy vazifasi o’quvchilarni so’zda so’z yasovchi qo’shimchaning ahamiyati bilan
tanishtirish va shu asosda so’z yasovchi qo’shimchali so’zdan o’z nutqida ongli
foydalanish ko’nikmasini o’stirish hisoblanadi. O’quvchilar so’z yasovchi
qo’shimcha yordamida yangi leksik ma’noli so’z yasash mumkinligini tushunishi
muhim ahamiyatga ega.
So’z
yasovchi
qo’shimchalar
ustida
ishlash
ba’zi
so’z
yasovchi
qo’shimchaning ma’nosini va yasama so’zning grammatik belgilarini aniqlash
bilan birga olib boriladi. So’z yasovchi qo’shimchaning ma’nosini tushuntirish
uning so’z yasashdagi ahamiyatini o’quvchilar anglashiga imkon beradi, ularning
diqqat-e’tibori so’z yasovchi qo’shimcha yordamida yangi leksik ma’noli so’z
yasalishiga qaratiladi. Masalan: ish – ishchi, ishli, ishchan, ishla).
20
Yasalgan so’z qaysi so’z turkumiga kirishini aniqlash so’z yasovchi
qo’shimcha yordamida har xil so’z turkumiga oid so’zlar yasash mumkinligi
haqidagi tasavvurni chuqurlashtiradi.
So’z yasovchi qo’shimchani ongli o’zlashtirish uchun quyidagi mashqlar
guruhidan foydalanish yaxshi natija beradi:
Birinchi guruh mashqlarga har xil so’z yasovchi qo’shimcha qo’shish bilan
hosil bo’lgan bir xil o’zakli so’zlarning ma’no jihatdan farqini qiyoslashga oid
vazifalar kiradi. Masalan, gul so’zidan -chi, -zor so’z yasovchi qo’shimchalari
bilan yangi so’z yasang. Hosil bo’lgan so’zlarni ma’nosi va tarkibiga ko’ra
qiyoslang. Ularda nima o’xshash? So’zning qaysi qismi ularni ma’nosiga ko’ra
farqlayapti? Yangi so’zlarni qatnashtirib gap tuzing.
Ikkinchi guruh mashqlarga bir so’z yasovchi qo’shimchani har xil so’zlarga
qo’shishdan hosil bo’lgan so’zlarda so’z yasovchi qo’shimchaning ma’nosini
qiyoslashga oid vazifalar kiradi. Bunday mashqlarning maqsadi so’z yasovchi
qo’shimchaning ma’nosi haqidagi bilimni elementar tarzda umumlashtirish
hisoblanadi. Masalan, ishchi, suvchi, gulchi so’zlarini taqqoslash, ma’nosiga
ko’ra o’xshash tomonini belgilash (biror ishni, vazifani bajaradigan kishini –
shaxsni
bildiradi),
so’zning
qaysi
qismi
bajaruvchi
shaxs
ma’nosini
bildirayotganligini aniqlash (so’z yasovchi qo’shimcha -chi).
Uchinchi guruh mashqlarga matnni leksik-grammatik va leksik-stilistik tahlil
qilishga oid vazifalar kiradi. Masalan, matndan o’zakdosh so’zlarni topish,
ularning ma’nosidagi farqni aytish, bu farq so’zning qaysi qismi yordamida
berilayotganini aniqlash; berilgan so’zlardan namunadagidek gap tuzish (masalan,
Soatsoz soatni tuzatdi. Traktorchi yerni traktor bilan haydaydi); o’zakdosh
so’zlarni aniqlash va tarkibiga ko’ra tahlil qilish va h.k.
2.2. Boshlangʻich sinflarga ona tili darslarida shakl yasovchi qo’shimchalarini
o’rgatish ustida ishlash
Har bir morfemaning lingvistik mohiyatida o’ziga xoslik bo’lib, uni o’rganish
metodikasi ham o’ziga xos xususiyatlarga ega. Shakl yasovchi qo’shimchada
21
grammatik vazifa yetakchi hisoblanadi, bu bilan u so’z yasovchi qo’shimchadan
farqlanadi.
Shakl yasovchi qo’shimcha so’zning grammatik ma’nosini ifodalovchi vosita
hisoblanadi. O’quvchilar so’zning grammatik ma’nosini bilmay turib shakl
yasovchi qo’shimchaning vazifasini ham anglab yetmaydilar. Bundan tashqari,
shakl yasovchi qo’shimcha bir necha ma’no ifodalaydi (masalan, kitobni o’qidim
so’z birikmasidagi -m I shaxs birlik ma’nosini bildiradi).
Shakl yasovchi qo’shimchani o’rgatishda uning mana shu xususiyatlari
hisobga olinadi, boshlang’ich sinf o’quvchilari uning ikki belgisi bilan (so’z
shaklini o’zgartirishi va gapda so’zlarni bir-biriga bog’lashi bilan) amaliy
tanishtiriladi. O’quvchilar otlarda birlik va ko’plik, bo’lishli va bo’lishsiz fe’llar,
otlarning
egalik
va
kelishik
qo’shimchalari
bilan
o’zgarishi,
kishilik
olmoshlarining kelishiklar bilan turlanishi, fe’llarda shaxs-son, zamonni (IV sinf)
o’rganishlari bilan bog’liq holda ularning shakl yasovchi qo’shimcha haqidagi
bilimlari asta-sekin chuqurlashtirila boriladi.
O’quvchilarda gapda so’zlar shakl yasovchi qo’shimcha yordamida
bog’lanishi haqidagi dastlabki tasavvur mashqlarni bajarish jarayonida hosil
qilinadi. Masalan, gapning mazmuniga mos ravishda ajratib berilgan so’zning
shaklini so’roqlardan foydalanib o’zgartirish va u so’z gapdagi qaysi so’z bilan
bog’langanini aniqlash so’raladi: O’quvchi (nimani?) kitob... sevadi. U (nimadan?)
kitob... yaxshi foydalanadi? O’quvchilar o’qituvchi rahbarligida “So’zning shaklini
nima uchun o’zgartirishga to’g’ri keldi? So’z shaklini o’zgartirish bilan nimaga
erishildi?” savollariga javob beradilar.
O’quvchilar shakl yasovchi qo’shimchalarning sintaktik vazifasini gapda
so’zlarning bog’lanishi va so’z birikmasini o’zlashtirish jarayonida o’zlashtiradilar.
O’quvchilarning so’zlarning bog’lanishi haqidagi bilimi elementar xarakterda
bo’lsa ham, ularning so’z birikmasidagi so’zlar ma’no va grammatik jihatdan shakl
yasovchi
qo’shimchalar
yordamida
bog’lanishini
tushunishiga
erishiladi.
O’quvchilar ot va kishilik olmoshlarining kelishik qo’shimchalari bilan turlanishini
o’rganganlaridan so’ng gapda ma’no va grammatik jihatdan o’zaro bog’langan
22
so’zlarni ajrata olish va nimalar yordamida bog’langanini tushuntirish
ko’nikmalariga ega bo’lishlari mumkin, so’ngra shakl yasovchi qo’shimchalarning
sintaktik vazifasini o’zlashtira boshlaydilar.
O’quvchilar har bir morfemaning vazifasini boshqa morfemalar bilan qiyoslab
ko’rsatish
talab
qilingan
vazifani
bajarish
jarayonida
shakl
yasovchi
qo’shimchaning o’ziga xos xususiyatini yaxshi o’zlashtiradilar. Masalan,
o’zakdosh so’zlar tanlash vazifasini bajarish davomida so’z yasash uchun qanday
morfemalardan foydalanilgani, so’z yasovchi qo’shimcha tufayli so’zning ma’nosi
qanday o’zgargani aniqlanadi. SHundan so’ng o’quvchilarga “Otni shunday
o’zgartiringki, u birlikni emas, ko’plikni bildirsin” topshirig’i beriladi. Bolalar bu
vazifani bajarib, otga shakl yasovchi ko’plik qo’shimchasi qo’shilganda, so’zning
leksik ma’nosi o’zgarmaganini, faqat shakli o’zgarganini, ko’plik bildirganini
aytadilar. So’z yasovchi qo’shimcha bilan shakl yasovchi qo’shimchalarni
taqqoslash orqali o’quvchilar shakl yasovchi qo’shimchaning so’z shaklini
o’zgartirishdagi o’rnini yaqqol ko’radilar.
TO’RTINCHI BOSQICH – so’z turkumlarini o’rganish bilan bog’liq holda
so’zning tarkibi ustida ishlash (III-sinf). So’zning morfemik tarkibini o’rganish
tizimida bu bosqichning maqsadi so’z yasovchi qo’shimchaning so’z yasashdagi
ahamiyati va shakl yasovchi qo’shimchaning so’z shaklini o’zgartirishdagi
ahamiyati haqidagi bilimni chuqurlashtirish; o’quvchilarni ot, sifat, fe’llarning
yasalish xususiyatlarini tushunishga tayyorlash hisoblanadi.
So’z turkumlarini o’rganish jarayonida o’qituvchi o’quvchilarga so’z
yasalishi asoslarini, so’z yasovchi qo’shimcha yordamida bir so’z turkumidan
boshqasini yoki shu so’z turkumining o’zini yasash mumkinligini tushuntiradi.
Masalan, ot ko’proq boshqa bir otdan (ishchi, baliqchi; sinfdosh, sirdosh; bog’bon,
oshpaz, kitobxon, zargar), shuningdek, fe’ldan (elak, kurak, yutuq, o’roq, yotoq,
terim, bilim); sifat ko’proq otdan (suvli, suvsiz; yozgi, qishki, ishchan, ishli, ishsiz),
shuningdek, fe’ldan (maqtanchoq, o’tkir, sezgir); fe’llar otdan (ishla, gulla, gapir),
sifatdan (oqla, yaxshila, oqar, qoray) yasaladi.
23
O’quvchilarni so’z yasalish xususiyatlarini tushunishga tayyorlash uchun
o’qituvchi ularga muayyan bir yangi so’z qaysi so’zdan va qaysi morfema
yordamida yasalganini aniqlashga qaratilgan topshiriq beradi. Masalan, o’qituvchi
chegara otini aytadi va chegarani qo’riqlaydigan kishini bildiradigan o’zakdosh ot
tanlashni topshiradi (chegarachi). Vazifani boshqacharoq berish ham mumkin:
o’qituvchi so’zni va so’z yasovchi morfemani beradi. O’quvchining vazifasi yangi
so’zni to’g’ri yasash va leksik ma’nosini tushuntirish hisoblanadi. Masalan, baliq
so’zidan –chi qo’shimchasi yordamida yangi so’z yasash (baliqchi), uning leksik
ma’nosini tushuntirish, qaysi so’z turkumi ekanini aytish topshiriladi. Ikkala
topshiriqda ham o’quvchilar so’zni morfemik tahlil qiladilar. Bunda o’qituvchi
o’quvchilar e’tiborini hosil bo’lgan so’z qaysi morfema yordamida, qaysi so’z
turkumidan yasalganiga, qanday ma’no anglatishi va qaysi so’z turkumi ekaniga
qaratadi. Bunday mashqlarda tilda mavjud bo’lgan so’zlarning leksik ma’nosi bilan
morfemik tarkibining o’zaro bog’liqigiga va biror so’z turkumiga xarakterli
bo’lgan so’z yasalishi usuliga asoslaniladi.
Bunday mashq turlaridan namunalar:
1. O’zakdosh so’zlari bo’lgan matnni leksik – so’z yasalishi tomonidan tahlil
qilish. Masalan, quyidagi kabi matn diktovka bilan yozdiriladi:
Hovlimizda gulzor bor. Gulzorga har xil gul ekilgan. Ularni gulchi akam
parvarish qiladi. Gullar chamandek ochiladi.
O’qituvchi rahbarligida bir o’zakdosh so’zdan boshqasi qanday morfema
yordamida yasalgani, u qaysi so’z turkumiga kirishi, qanday ma’no bildirishi
aniqlanadi.
2. Leksik ma’nosi keng tushuntirilgan so’zni o’zakdosh so’z bilan
almashtirish.
Topshiriq. Ajratib ko’rsatilgan so’zga o’zakdosh bo’lgan bir so’z toping.
Uning qaysi so’z turkumiga kirishini ayting va uni so’z tarkibiga ko’ra tahlil qiling.
– Olma daraxti ko’p joy (Olmazor)
– Paxta yetishtirish bilan shug’ullanadigan kishi (Paxtakor)
– Bog’ yaratadigan va uni parvarish qiladigan kishi (Bog’bon)
24
– Traktor bilan ish bajaradigan kishi (Traktorchi)
– Gul solib qo’yiladigan idish (Guldon)
O’quvchilar o’qituvchi yordamida shu so’z qaysi so’zdan va qanday
qo’shimcha yordamida yasalganini aniqlaydilar.
3. Har xil so’z turkumiga kiradigan o’zakdosh so’zlardan qatnashtirib gap
tuzish.
4. So’z yasashga doir vazifalar:
– Oq, ish so’zlaridan -la, -chi qo’shimchalari yordamida yangi so’zlar yasang.
Berilgan va siz yasagan so’zlar qaysi so’z turkumiga kirishini ayting va fikringizni
asoslang.
– Ish, paxta, suv otlaridan o’zakdosh otlar yasang. So’zlarni tarkibiga ko’ra
tahlil qiling. Yangi ot hosil qilish uchun siz so’zning qaysi qismidan
foydalandingiz?
– CHiz, o’r fe’llaridan o’zakdosh otlar yasang. Otlarni so’z tarkibiga ko’ra
tahlil qiling. Fe’ldan ot yasash uchun qanday qo’shimchalardan foydalandingiz?
Bu vazifalar o’quvchilardan so’z yasalishi xususiyatlariga, so’zlarning
morfemik tarkibiga e’tibor berishni talab etadi va so’zning morfemik tarkibi shu
so’zning muayyan bir so’z turkumiga oid ekani bilan bog’liqligini aniqlashga
qaratiladi. Boshlang’ich sinflarda u yoki bu so’z turkumining yasalishini kuzatish
propedevtik xarakterda bo’ladi, uning natijasi mashqning mavzuni o’zlashtirish
maqsadiga qaratilishi, darsda faol va individual ishlarni to’g’ri uyushtirish,
foydalanilgan
leksik
materialning
o’quvchilar
saviyasiga
mosligi
va
ko’rgazmalilikka bog’liq.
O’qituvchi o’quvchilarning biror morfemani qay darajada o’zlashtirganini
ularning morfemik tarkibi bolalar saviyasiga mos so’zlardagi morfemalarni ajratish
ko’nikmasiga, o’zak va shakl yasovchi qo’shimchadan yo o’zak va so’z
yasovchidan, yoki o’zak, so’z yasovchi va shakl yasovchidan tuzilgan so’zlarni
mustaqil tanlay bilishiga, so’zdagi morfemalarning rolini so’z bilan tushuntirish
ko’nikmasiga, gapda so’z yasovchi qo’shimchali so’zlarni to’g’ri ishlatish
ko’nikmasiga qarab aniqlaydi.
25
Quyidagicha savol va topshiriqlarni bajarish asosida o’quvchilar so’zning
morfemik tarkibini qanday o’zlashtirganini aniqlash mumkin:
I. Savollarga javob berish:
1. So’zda qaysi qism eng asosiy hisoblanadi? Nima uchun?
2. So’z yasovchi qo’shimcha qanday vazifani bajaradi? Misol bilan isbotlang.
3. So’zda shakl yasovchi qo’shimcha nima uchun xizmat qiladi? Isbotlang.
II. Ikki so’zning ma’nosi va tarkibini taqqoslash. Buning uchun o’quvchilar
o’zak va so’z yasovchi qo’shimchalarning semantik ahamiyatini qanchalik
tushunganini aniqlashga imkon beradigan so’zlar tanlanadi (ishladi va boshladi,
paxtakor va paxtazor).
III. So’zlarni taqqoslab, o’zakdosh yoki o’zakdosh emasligini isbotlash (tuz,
tuzdon, tuzli, tuzsiz, tuzladi). Qaysi qism ularni o’zakdosh qilyapti? Qaysi qism har
xil ma’noli so’z hosil qilyapti? kabi savollarga javob berish.
IV. Bog’bon, o’roq, bog’ni, ishchidan so’zlarini tarkibiga ko’ra tahlil qilish.
1) o’zak va so’z yasovchi qo’shimchadan, 2) o’zak va shakl yasovchi
qo’shimchadan, 3) o’zak va so’z yasovchi, shakl yasovchi qo’shimchalardan
tuzilgan so’zlar tanlash.
V. Tayanch so’zlar asosida o’qituvchi tavsiya etgan mavzuga oid kichik
hikoya tuzish.
Xulosa qilib aytganda, boshlang’ich sinflarda so’zning morfemik tarkibi va
so’z yasalishini o’rgatish o’quvchilarning har bir so’zga ongli munosabatda
bo’lishlarini ta’minlaydi, so’z tarkibi va uning yasalishi haqidagi dastlabki
tushunchalarni shakllantiradi.
Boshlang’ich sinflar uchun ona tili o‘quv fanini o‘rganish, asosan,
ko`nikkan, asosiy mashg‘uloti ona tili ekanligini anglagan, fikri, tushunchasi
bog’cha yoshidagi bolalik davriga nisbatan ancha rivojlangan, eng muhimi,
psixologik jihatdan ona tiliga tayyor davr sanaladi.
“Ta’limga psixologik tayyorgarlik deganda, - deb qayd qiladi E.G‘oziyev, -
bolaning ob’ektiv va sub’ektiv jihatdan maktab talabiga munosibligi nazarda
tutiladi? Bu yoshdagi bolalarda idrok ancha o‘tkirlashadi, ona tiliga
26
qiziquvchanligi oshadi, xayoli yorqinlashib, xotirasi chiniqadi, tafakkur doirasi
nisbatan kengayib, ijodiy fikrlashga moyillik ortadi.
Boshlangich sinf o‘quvchilarida yaqqol obrazli xotira ancha taraqqiy etgan
bo’ladi. Bu yoshda o’quvchilar ko’rgan, kuzatgan narsalarini xotirada uzoq vaqt
saqlay oladi. Shu sababli ona tili mashg‘ulotlarida ko‘rsatmali vositalardan:
diafilm, o‘quv filmlari va audiovizual vositalardan unumli foydalanishga jiddiy
e’tibor qaratishga to‘g‘ri keladi.
7-11 yoshli bolalar o‘qiganini yoki eshitganlarini yetarli darajada tushunadi;
o‘z fikrlarini ona tilida izchillik bilan bayon qila oladi;
mantiqiy operatsiyalarni kuzatish, taqqoslash, guruhlash, umumlashtirish
singarilarni bemalol bajara oladi; o‘rganganlari asosida umumlashma hosil qilishi
mumkin.
O`qituvchi kichik maktab yoshidagi o‘quvchilar bilan qaysi yo‘nalishda ish
tutsa, ular tez shunga moslashadi. O‘quvchini fanga qiziqtirish, undagi qobiliyatni
yuzaga chiqarish kichik sinf o‘qituvchisidan mohirlikni, o‘ziga xos uslubiyatni,
bolajonlikni talab etadi Shu sababli ona tili mashg`ulotlarida o`qituvchi nafaqat
qayta xotiralashga asoslangan o`quv topshiriqlardan, balki qisman ijodiy
topshiriqlardan ham unumli foydalanishi lozim. Ijodiy topshiriqlar ustida ishlash
bolalarning yoshi va bilim saviyasi oshgan sari asta-sekin murakkablashib boradi.
Bola ilk bor maktabga qadam qo’ygan ekan, ma’lum so’z jamg’armasi bilan
keladi.U oilada, bog’chada ko’p so’zlarni ishlatsa-da, hali ularning ma’nosini
chuqur anglamaydi.8-9 yoshli bolalar esa bir yildan ziyodroq tajribaga ega bo`lgan
bolalar bo`lib, ularda dars jarayonida mustaqil xulosalar chiqarish ancha tarkib
topgan bo’ladi. Mashhur psixolog V.A. Kruteskiyning ta`kidlashicha, bu davrda
ular o`z oldilariga “ Nima uchun bunday?” – “Nima uchun shu narsani o`rganish
kerak?” degan savolni qo`ya oladigan bo`lishadi. Bu davrda ular “Nima uchun o`z
ona tilimizni bilishimiz kerak?” degan savolga javob bera oladilar. Ona tilini
o`rganish ularning nutqiy muloqot doirasini kengaytirishini, badiiy, ilmiy
adabiyotlarni o`rganishlariga keng yo`l ochib berishini anglay boshlaydilar.
27
Ma`lumki, boshlang`ich sinflardagi o`qish, avvalo, psixik jarayonlarning
rivojlanishi uchun qulay shart-sharoitlar yaratadi. Ularda sezgi, idrok, xotira,
tafakkur kabi individual psixik xususiyatlar ancha tarkib topadi. Boshlang’ich sinf
o`quvchilari o`z idroklarining aniqligi, sofligi, o`tkirligi bilan boshqa yoshdagi
bolalardan ajralib turadi. Ular har bir o`rgatilayotgan til materiallariga sinchkovlik
bilan qaraydilar, dars jarayonida duch kelinadigan so`zlarni tez qabul qiladilar.
Ona tilini o’rganishga bo’lgan intilishlari ancha ortadi. Bu yoshdagi o`quvchilarda
tarkib topa boshlagan sinchkovlik idrokni ancha o`tkirlashtiradi. Ba`zan bu
yoshdagi bolalar kattalarning diqqat-e`tiboridan chetda qolgan mayda-chuydalarni
ham payqaydilar. Shu bois o`qituvchi dars mashg`ulotlarida sinchkovlikni tarkib
toptirish va rivojlantirishga alohida e`tibor berishi lozim.
Boshlang’ich sinfda o`quvchilar idrokining yana bir xususiyati uning xilma-
xilligi, yorqin bo`yoqlar, yaqqol tasvir va his – tuyg`uga boyligidir. Shuning ushun
bu yoshda o`quvchilar rangli tasvirlarni, his - tuyg`u uyg`otadigan rasmlarni
yoqtiradilar. Ammo bu o`rinda shuni ta`kidlash lozimki, me`yoridan ortiq rangli
rasmlar bolani charchatib qo`yadi va rasmlarga tez-tez murojaat etish uni
zeriktiradi. Shuning uchun 2,-3,4-sinflar uchun “Ona tili” darsliklarini haddan
ziyod rasmlar bilan to`ldirish maqsadga muvofiq emas.
O`quvchilarning o`qishi, bilim olish xususida gap ketar ekan, diqqatning
qanchalik katta ahamiyatga ega ekanligini ham unutmaslik lozim. “Diqqat, -deb
qayd qilinadi. “O`zbek tilining izohli lugati”da, – e`tiborini bir joyga to`plamoq,
yig`moq, uni biror narsaga qaratmoq demakdir”.
Boshlang’ich sinf o`quvchilarining diqqati xususida fikr yuritilganda uni
yetarli darajada barqaror emasligini unutmaslik lozim. Bu yoshdagi bolalar
diqqatlarini muayan narsaga qaratib turishda qiynaladilar. Bolalar diqqatining
barqarorligi, psixologlar keltirgan ma`lumotlarga qaraganda, miyada tormozlanish
bilan
qo`zg`alishning
o`zaro
nomuvofiq
harakat
qilishidir.
Ona
tili
mashg`ulotlarida o`quvchilarning ko`p hollarda tutulishi, to`xtab qolishi, so`zni
burro, aniq talaffuz eta olmasligi , yozishda ba`zan harf, bo`g`in, so`zlarning tushib
qolishi mana shu fiziologik holat tufayli sodir bo`ladi.
28
Psixologiya fanidan olib borilgan qator tadqiqotlar boshlang’ich sinf
o`quvchilarining darsda 30-35 daqiqadan ortiq o`z diqqatlarini muayan ob`ektga
qarata olmasligini ko`rsatadi. Bu ona tili mashg`ulotlarida ta`lim usullarini tez-tez
o`zgartirib turishni, o`quv topshiriqlarining rang-barangligini ta`minlashni taqozo
etadi. Chunki ta`lim usuli yoki o`quv topshirig`i o`zgartirilishi bilan
o`quvchilarning unga munosabati ham o`zgaradi. Boshlang’ich sinf o`quvchilari
diqqatidagi bu xususiyat vaqti-vaqti bilan mashg`ulotning turini o`zgartirishini,
norasmiy darslarning turli-tuman ko`rinishlaridan foydalanishni talab etadi.
Kichik maktab yoshidagi o`quvchilarda xotira ham o`ziga xos xususiyatlarga
ega. “Xotira” deganda shaxsning o`z hayotiy tajribasini saqlab turishi va
keyinchalik esga tushurishi tushuniladi. (7,306-,bet)
Psixologik adabiyotlarda xotiraning ikki turi: 1) so`z –mantiq xotirasi; 2)
ko`rgazmali - harakatli xotira mavjudligi qayd qilinadi. Boshlang’ich sinf
o`quvchilarida mantiqiy (so`z - mantiq) xotiradan ko`ra ko`rgazmali - harakatli
xotira ancha rivojlangan bo`ladi. Shuning uchun ham ona tilini o`rganish
jarayonida nazariy ma`lumotlarni o`zbek tilining imlo qoidalarini tushuntirish
orqali o`rganishdan ko`ra sinf taxtasi yoki jadvalda yozilgan so`zlarni, rasmda aks
etgan narsalarni tushunish ancha oson kechadi.
Ma`lumki, 8-9 yosh bolalarda xotira ancha mustahkam bo`ladi. Shu sababli
bu yoshdagi bolalar o`rganilayotgan o`quv materiallining mohiyatini anglab
yetishdan ko`ra, shu materialni iloji boricha so`zma-so`z yodlab olishga harakat
qiladilar. V.A. Krutechkiyning fikricha, bu holning asosiy sababi, birinchidan,
o`quvchi oldiga esda saqlab qolish kerakligi vazifa qilib qo`yilganda, hali u
o`zidan konkret nima talab qilinayotganligini tushunmaydi, nimalarni so`zma-so`z
esda olib qolish kerag-u, nimalarni eng umumiy tarzda esda saqlab qolish
kerakligini ajrata olmaydi, ikkinchidan, birinchi va ikkinchi sinf o`quvchilari
nutqini yaxshi egallamaganliklari tufayli matnning umumiy ma`nosini o`z so`zlari
bilan aytib berishga qaraganda, uni so`zma-so`z aytib berish ular uchun osonroq
tuyuladi.
29
Kichik maktab yoshida o`quvchilar o`z oldilariga o`quv maqsadi qo`yishda
qiynaladilar. Shu boisdan ham ular faoliyatida ixtiyorsiz esda qoldirish muhim
o`rin egallaydi. O`qituvchi boshlang’ich sinf o`quvchilarining yoshi bilan bog`liq
ana shu xususiyatni hisobga olgan holda har bir soatlik ona tili darsidan ko`zlangan
maqsadni o`quvchilar ongiga singdirishga alohida e`tibor qaratishga to`g`ri keladi.
O`quvchi dars mashg`ulotidan ko`zlangan maqsadni tushunib yetsa, uni
o`rganishga qiziqishi ortadi va o`quv materialini xotirada saqlab qolishi
osonlashadi.
Xotira – tarbiya mahsuli. Shuning uchun o`qituvchi o`z o`quvchilariga
materialni eslab qolish uchun muayyan intilishni tarkib toptirishi, asta - sekinlik
bilan mantiqiy - aqliy faoliyat usullariga (kuzatish, taqqoslash, guruhlash,
umumlashtirish) o`rgatib borishi lozim.
Xotiraning mahsuldorligini oshirish uchun ta`lim jarayonida o`zini-o`zi
nazorat qilish; o`rganilgan materialini esga tushurish ; mashq qilishdan unumli
foydalanishga to`g`ri keladi. Ona tili mashg`ulotlarining samaradorligi tilga
olingan ana shu vositalar bilan chambarchas bog`langan. Talaffuzi va imlosi
murakkab bo`lgan bir qator so`zlarni bir marta aytishi yoki yozib ko`rsatish bilan
o`quvchi xotirasiga kiritish qiyin. Bu so`zlarning imlosini o`zlashtirish faqat qayta
– qayta mashq mahsuli bo`lishi mumkin.
Bilishda xayolning ham katta ahamiyatga ega ekanligini unutmaslik lozim.
Xayol deganda o`ylash, fikr yuritish jarayoni tushuniladi. (13, 310-bet) Xayolning
tarkib topishi o`quv faoliyatining ta`siri va talabalari asosida amalga oshadi.
Bolalarning dars jarayonidagi ishtiroki, mashg`ulotlarda bo`ladigan savol-javoblar,
turli xildagi o`quv topshiriqlarini bajarish, ertak va hikoyalar o`qishi, televedeniya
eshittirishlarini tamosha qilishi, kinofilmlarni ko`rishi, sayohatlarga borishi xayolni
rivojlantirish vositalaridir.
Xayolning eng yuksak ko`rinishi ijodiy xayoldir. Ijodiy xayol surishga
tayyor bo`lmagan o`quvchi bilimlarini o`zlashtirib olishda muayyan manbadan
(o`qituvchining so`zi, darslik materiali) chetga chiqa olmaydi. Xayoli yetarli