Boshlang’ich sinflarda ta’lim va tarbiya jarayonini modernizatsiyalash, integratsiyalash
Yuklangan vaqt
2025-01-26
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
5
Faytl hajmi
39,6 KB
Boshlang’ich sinflarda ta’lim va tarbiya jarayonini modernizatsiyalash,
integratsiyalash
Umumiy ma’lumot. Mamlakatimiz hayotida katta o’zgarishlar ro’y
bermoqda: yangicha ijtimoiy tuzum mustahkamlanib, iqtisodiy munosabatlar tizimi
tamomila yangicha asosda qurilmoqda, natijada, yangi kasblar paydo bo’lib,
mavjudlariga ham o’zgacha talablar qo’yilmoqda. Ko’plab faoliyat turlarida hech
bo’lmaganda bitta chet tilini erkin o’zlashtirish, kompyuter texnikasidan foydalana
bilish talab etilmoqda. Shu sababli o’sib kelayotgan yosh avlodni hayotga yangicha
tayyorlash talab etilmoqda. Mamlakat ta’lim tizimini modernizatsiyalash zarurati
ayni shu holatlar bilan belgilanadi. Hozirda ta’limni modernizatsiyalash davlat ta’lim
siyosatining yetakchi g’oyasi va asosiy vazifasi sanaladi.
Ta’limni modernizatsiyalash - ta’lim tizimining barcha bo’g’inlari va
faoliyatining barcha sohalarini milliy ta’limning eng yaxshi an’analarini saqlagan va
boyitgan holda bugungi kun talablari darajasiga ko’tarishga qaratilgan kompleks
chora
tadbirlardir.
Bugungi
kunda
mamlakatimizda
ta’lim
tizimini
modernizatsiyalash zarurligi haqida ko’p gapirilmoqda. Bu jarayonda ayrim
muammolar yuzaga kelishi tabiiy. Birinchi muammo - amaldagi tizimda mavjud
ijobiy holatlarni saqlab qolish. Ikkinchisi - avvalgi yillarda jamiyat uchun foydali
bo’lgan jihatlar boy berilgan bo’lsa, ularni tiklash. Nihoyat, uchinchisi - ta’lim
tizimini jamiyat talablari bilan muvofiqlashtirish. Pedagogika fani va amaliyotida
boshlang’ich
umumiy
ta’limni
modernizatsiyalash,
ta’lim
mazmunini
integratsiyalash - kichik yoshdagi o’quvchilarning yosh va individual xususiyatlarini
hisobga olgan holda yagona tamoyillar asosida rivojlantiruvchi muhitni yaratish:
universal malaka va qobiliyatlarni kommunikativ, ijtimoiy, axborot, kognitiv va
boshqa kompetentsiyalarni shakllantirish bilan bog’liq yechimlari belgilangan. Shu
asosda proektsiyalanadigan ta’lim mazmuni kichik yoshdagi o’quvchilarning
kompleks ta’lim bilish jarayonini tashkil qilish va uning natijalarini bolaning bazaviy
kategoriyalarni turli nuqtai nazardan, turli ta’lim sohalarida o’rganadigan, mazmunni
bir tildan boshqasiga tarjima qilish usullarini o’zlashtiradigan yagona, u yaxlit
jarayon sifatida aniqlashni ta’minlaydi. Bu bilish jarayonida bolaning bilish
faoliyatida duch keladigan shaxsiy va madaniy mazmunni keltirib chiqaradi, ta’limni
mintaqalashtirishni ta’minlaydi.
Ta’limni mintaqalashtirish deganda, tadqiqotchilar bola hayotini ta’minlovchi
muhitni, uning hayotiy faoliyatda real umuminsoniy va mahalliy qadriyatlarga
aloqador bo’lgan mazmunni o’z ichiga olgan konteksti sifatida qaraydilar. Shaxsning
yaxlit rivojlanish sharti sifatida maktabgacha va boshlang’ich ta’limning uzviyligi
va uzluksizligini ta’minlash lozim. Yaxlit rivojlanish, dunyoni uyg’unlikda idrok
etishsiz, o’rganishning uyg’un shakli bo’lishi mumkin emas.
Boshlang’ich ta’lim tizimini modernizatsiyalashda integratsiya masalalari
ham muhim ahamiyat kasb etadi. Ta’limning barcha bo’g’inlarida tobora faol
qo’llanayotgan pedagogik integratsiyaning turli yo’nalish, tur va shakllari
o’quvchilar, jumladan, kichik yoshdagi o’quvchilarning ma’naviy kuch,
qobiliyatlarini ochish uchun maqbul sharoit yaratib, ta’lim tizimiga yangicha
gumanistik yo’nalganlik baxsh etadi. Pedagogik integratsiya o’zining texnologik
infrastsrukturasi, o’z ,,Tayanch” ta’lim texnologiyalariga ega. O’qituvchi, eng
avvalo, o’z sinfidagi o’quvchining tayyorgarlik darajasini tahlil qiladi, uning
psixologik xususiyatlari va bilishga bo’lgan qiziqishlarini baholaydi.
Ularning o’quv faoliyatida murakkabliklar integratsiyalash metodini qo’llash
sabablardan biri bo’lishi mumkin. Ko’p hollarda o’quvchilarning ma’lum o’quv
fanini muvaffaqiyatli o’zlashtirishi boshqa, bir fanga oid bilim va malakalarning
mavjud bo’lishini ko’zda tutadi. Masalan, matnni tez va savodli ko’chirib yozish
ko’p jihatdan ravon va to’g’ri o’qish malakasiga bog’liq. Ammo xatto muhim
sheriklik aniq ko’zga tashlanmasa ham, o’qituvchi o’z fanining mazmun-mohiyatini
qat’iy baholab, ,,izolyatsiyalangan” ajratilgan o’qitish yetarli emasligi, xatto zararli
ekanini anglab yetishi lozim. Dunyoning yagona ekani, unda son-sanoqsiz
aloqadorliklar mavjudligini, biror bir muhim masalani ko’plab boshqalariga daxlsiz
ko’rib chiqish mumkin emasligini tobora aniq, idrok etib boriladi.
Bunday hollarda qiyoslash, taqqoslash talab etiladi. Bu ham integratsiya
uchun bir asos. Biroq o’qituvchilar o’z fanlarini o’qitishda ta’limning istiqboldagi
maqsadlarini yaqinlashtiradigan o’zaro hamkorlik maydonini aniqlay olishi
integratsiyaning yanada chuqur asosi sanaladi. G’oyani amalga oshirish, maqsadga
erishish uchun ta’limning tegishli texnologiyasini ishlab chiqish, ko’p hollarda
munozaraga sabab bo’layotgan integratsiyalangan dars davomida o’qituvchi va
o’quvchi faoliyatini tashkil etish masalasini hisobga olish talab etiladi. Eng avvalo,
integratsiyalangan kursga kiritilgan aynan bir masalani hal qilish asosida bilishga
qiziqish va umum o’quv ko’nikma va malakalarini ishlab chiqish jarayonini
intensivlash masalasi dolzarblik kasb etadi.
Darsni o’qituvchilar birga yoki alohida olib borishi mumkin, Biroq natija
ularning birgalikdagi sa’y-harakatlari hisobiga erishiladi. Oddiy bir misol: ko’plab
o’qituvchilar bolalarga vazifalarni daftarda rasmiylashtirishga oid turlicha talablar
qo’yadi, natijada kichkintoylar ancha vaqtgacha tegishli tartibning ,,o’rtamiyona”
variantni topolmay qiynaladi. Integratsiyalangan kurs doirasida esa o’qituvchilar
nimani muhim, nimani asosiy bo’lmagan deb hisoblashni avvaldan kelishib olishi,
o’quvchilarni o’z ishlarini ratsional rasmiylashtirishga, og’zaki javoblarini to’g’ri
tuzishga o’rgatishi, ularga o’z-o’zini nazorat va o’z-o’zini baholash ko’nikmalarini
singdirishi mumkin. O’qituvchilarning bu kabi hamkorligiga asoslangan darslarni
ham, garchi ularda o’rganiladigan material sira kesishmasa-da, integratsiyalangan
darslar sirasiga kiritiladi.
Mazkur muammo boshlang’ich maktabda o’ziga xos murakkkabliklarga ega.
Ayni paytda uni hal qilishni yengillashtiradigan omillar ham mavjud. Bir tomondan,
boshlang’ich maktabda o’quv fanlari soni ko’p emas. Boshqa tomondan,
boshlang’ich sinf o’qituvchilari integratsiyalangan darslarga o’tishi oson, zero
deyarli barcha o’quv fanini ularning o’zi olib boradi. Integratsiyalangan dars
o’qituvchidan
qo’shimcha
tayyorgarlik,
ko’proq
eruditsiya,
yuksak
professionalizmni talab qiladi. Bunday darsni ishlab chiqar ekan o’qituvchi
quyidagilarni hisobga olishi kerak:
1. Darsning maqsadi (mavzuni o’zlashtirish muddatlarini qisqartirish,
o’quvchilar bilimlaridagi kamchiliklarni bartaraf qilish, ustivorliklarni qayta
taqsimlash va sva hakoza).
2. Ob’ekt, ya’ni axborot manbalarini tanlash, ularning dars maqsadlariga mos
kelishi.
3. Tizim hosil qiluvchi omilni aniqlash, ya’ni turli predmetli axborotni
birlashtirish uchun asos topish (g’oya, hodisa, tushuncha yoki predmet).
4. Kursning yangi strukturasini yaratish, ya’ni bilimlarning funktsional
vazifasini o’zgartirish.
5. Mazmun ustida ishlash eski shakllarni buzib, tizimning alohida elementlari
o’rtasida yangi aloqalarni o’rnatish.
O’qituvchi kichik yoshdagi o’quvchilarga bilim berishda tobora samarador
natijalarga erishish uchun qachon va qaysi o’quv fanlarini integratsiyalash
mumkinligini aniq bilishi muhim. Integratsiyalangan darsning asosiy xususiyati
uning qaysidir asosiy sanalgan bitta o’quv fani asosida ko’rilishidadir. Bu
integratsiyalaydigan o’quv fanlari o’rganilayotgan predmet mohiyatini, uning
aloqalarini chuqurroq tushunish va olingan bilimlarni amaliyotda qo’llash imkonini
beradi.
Boshlang’ich
ta’limda
integratsiyalangan
kurslar
emas,
balki
integratsiyalangan darslar norma sanaladi. Integratsiya faoliyat tizimi va bolalar
o’zlashtirgan bilimlarni shunchaki bir o’quv fanidan boshqasiga ko’chirish emas. Bu
kabi jarayonni pedagogika va metodikada an’anaviy tarzda fan ichi va fanlararo
aloqadorlikdan foydalanish deb yuritiladi, bu ham kelgusida, ta’limning yuqoriroq
bo’g’inida amalga oshiriladigan integratsiyaning tendentsiyalari, omillaridan
sanaladi.
Boshlang’ich ta’lim tizimini modernizatsiyalashda axborot texnologiyalari
yutuqlarini keng joriy etish ham muhim omil sanaladi, Bunda ta’limning sifati ortadi.
Axborot texnologiyalari yutuqlari ayni paytda o’quvchilarni zamonaviy madaniyatta
oshno etish vositasi bo’lib xizmat qiladi, axborotlashgan jamiyat sharoitida bu
alohida dolzarblik kasb etadi. Ta’lim, jumladan, boshlang’ich ta’lim, ijtimoiy
muhitning uzviy bir qismi sanaladi, shu bois uni axborotlashtirish yo’llari va
bosqichlari umuman jamiyatni axborotlashtirishning umumiy qoidalari bilan mos
keladi. Ta’lim maqsadlariga, jumladan, ilmiy bilish metodini o’zlashtirish, o’quv
jarayonini tashkil qilishga texnologik yondashuv asosidagina erishish mumkin.
Zamonaviy o’quv jarayoni texnologiyasi o’quv jarayoni qonuniyatlarini ifoda
etadigan nazariy qoidalar mahsuli bo’lishi lozim.
Ta’lim texnologiyalarini ishlab chiqishda, avvalo, kichik maktab yoshidagi
o’quvchilarning psixologik-pedagogik, fiziologik va yoshga oid hamda boshqa
xususiyatlarini hisobga olish tamoyiliga amal qilish lozim. Innovatsion ta’lim
texnologiyalarini yaratish moda ketidan quvish emas, balki davr talabi ekanini yodda
tutish lozim. Ma’lumki, modernizatsiyalash amaldagi ta’lim tizimini yangilash va
takomillashtirishni anglatadi. Bu jarayon amalda respublikamizda istiqomat
qiladigan har bitta oilaga dahldor. Ta’lim sohasida amalga oshirilayotgan tub
islohotlar, ularning maqsad va yo’nalishlari, metodlari aholiga tushtuntirib borilishi,
jamoatchilik fikri esa ta’lim sohasi va muassasalari rahbariyati tomonidan e’tiborga
olinishi kerak. Hozirda O’zbekiston Respublikasida boshlang’ich va o’rta ta’lim
sifatini baholashning kompleks tizimi ishlab chiqilgan, u o’quv-tarbiya jarayonining
holati va natijaliligi haqida ob’ektiv ma’lumot olish, umumlashtirish, tizimlashtirish;
rivojlanishni bashoratlash, shuningdek, baholash, nazorat va o’z-o’zini nazorat
turlarini hamda ta’lim muassasalarini tekshirish, inspektsiyalash va attestatsiyalashni
muvofiqlashtirishga yo’naltirilgan.
Foydalanilgan adabiyotlar
1.Choriyev A., Xodjayev B., Saliyeva Z., Choriyev I. Pedagogik tadqiqotlar
metodologiyasi (darslik). - Toshkent.: Iqtisodiyot dunyosi, 2018.
2.Choriyev A., Choriyev 1. Pedagogikaning fanlararo bogliklik metodologiyasi
(o‘quv kullanma). - Toshkent.: Fan, 2011.