Boshlangʻich sinflarda vaqt oʻlchov birliklarini oʻrgatish metodikasi. Vaqt va vaqt birliklari
Yuklangan vaqt
2025-01-27
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
8
Faytl hajmi
22,0 KB
Boshlangʻich sinflarda vaqt oʻlchov birliklarini oʻrgatish metodikasi. Vaqt
va vaqt birliklari
Mashgʻulot maqsadi: Talabalarning massa, sig‘im va vaqt o‘lchov birliklarini
o‘rgatish metodikasi boʻyicha olgan bilim, ko‘nikma, malaka va kompetensiyalarini
mustahkamlash, mavzu yuzasidan o‘rganilgan malaka talablarini amaliyotga tadbiq
etishni o‘rgatish.
Mashgʻulot materiallari: “Boshlangʻich sinflarda matemalika o‘qitish
metodikasi” darsligi, 1-2-3-4-sinf matematika darsligi, tarqatma materiallar, AKT va
boshqalar. 79 Tayanch tushunchalar: asosiy miqdor, massa o‘lchov birliklari, sig‘im
o‘lchov birliklari, vaqt o‘lchov birliklari, bilim, ko‘nikma, malaka, kompetensiya,
bosqich, santimetr, matematik diktant, og‘zaki hisoblash, yozma hisoblash, metod,
taqqoslash, gramm, kilogramm, sentner, tonna, litr, daqiqa, sekund, soat, fasl, yil.
Amaliy ishlash uchun topshiriqlar:
1. Massa, sig‘im va vaqt o‘lchov birliklarini o‘rgatish metodikasi.
2. Boshlang‘ich ta’limda massa, sig‘im va vaqt o‘lchov birliklariga doir
masalalar yechish metodikasi.
3. Mavzuga doir didaktik topshiriqlar.
1. Massa, sig‘im va vaqt o‘lchov birliklarini o‘rgatish metodikasi. Ma‘lumki,
hayotimizni o‘lchov birliklarisiz tasavvur etib bo‘lmaydi. Maktab o‘quv dasturida
o‘lchov birliklarini o‘rganish dastlab boshlang‘ich sinflarda boshlanadi. Bunda 1-
sinfda o‘quvchilar tanishadigan birinchi o‘lchov birlik bu - massa birligi
“kilogram”dir. 1 kg li massa haqidagi tasavvurni bolalar faqat o‘zlarining amaliy
ishlari asosida olishlari kerak. Bolalar massalari 1 kg ga teng bo‘lgan predmetlarni
qo‘llarida ushlab ko‘rishlari va bu predmetlarni og‘ir yoki yengil predmetlar bilan
taqqoslashlari kerak bo‘ladi. Taqqoslash operatsiyasi asosidagina bolalar 1 kg li
massa haqida real tuyg‘uni sezadilar. Birinchi darsning o‘zidayoq bolalarni pallali
(richagli) tarozida har xil predmetlarni (paketga solingan 1 kg, 2 kg, 3 kg shakar, tuz,
yormalar va "boshqa narsalarni) 1, 2, 5 kg li toshlar naboridan foydalanib tortish
bilan tanishtirish maqsadga muvofiq bo'ladi. Маssani o‘lchash jarayonida
bolalarning o‘zlari qatnashishi muhimdir. Albatta, bunda o‘qituvchi oldindan
tarozida tortish qoidalarini gapirib berishi kerak. Tortish natijalari doskaga va
daftarlarga yoziladi. Navbatdagi darsda bolalar hajm (sig‘im) o‘lchovi birligi - litr
bilan tanishadilar. Bunda litrning har xil namunalarini bo‘lishi, ya‘ni bir litrli banka,
krushka, shuningdek, idishlarning (banka, chelak, kastryulka, stakanlar) bo‘lishi juda
muhim ahamiyatga ega. O‘qituvchiga mo‘ljallangan metodik qo‘llanmada “darsni
suhbatdan boshlash” tavsiya qilinadi, - bu suhbatda “bolalardan oldin, kim ulardan
sut yoki lampa moy (kerosin) sotib olganini, unda sotuvchi sut yoki kerosinni nima
bilan o‘lchashini” so‘rab olish tavsiya etiladi. Shundan keyin litrni ko‘rsatish va litr
yordamida har xil idishlarning hajmini (sig‘imini) o‘lchashga o‘tish tavsiya qilinadi.
Amaliy ishlarni har xil shaklda o‘tqazish mumkin. Shulardan ba‘zilarini keltiramiz:
1) “Magazin” o‘yini: o‘quvchilardan biri sotuvchi qilib tayinlanadi. 80 Chelaklarga
“sut” (suv) quyilgan. Bir necha o‘quvchi bidonlar va bankalar olishadi-ular
xaridorlar. Xaridorlarning talabiga binoan sotuvchi ularga 1 litr, 2 litr, 3 litrdan “sut”
quyib beradi, qolgan hamma o‘quvchilar sotuvchi “sutni” to‘g‘ri quyib
berayotganini kuzatib borishadi. 2) Bankaga, kastryulkaga (boshqa idishga) qancha
suv sig‘ishini o‘lchash taklif qilinadi. Bunda oldin o‘quvchilardan biror idishga
necha litr suyuqlik sig‘ishi haqida qanday fikrda ekanliklarini so‘rash kerak. Ular
o‘zlari o‘ylagan sonni yozib qo‘yishsin, o‘lchashlardan keyin o‘zlarining qanchalik
turli o‘ylaganliklarini tekshirib ko‘radilar. 3) Bir chelakka 5 l ikkinchi chelakka 3 l
suv quying. Chelaklardagi suvlar teng bo‘lishi uchun nima qilish kerak? (1 l suvni
birinchi chelakdan ikkinchisiga quyish, birinchi chelakdan 2 l suvni to‘kib yuborish
mumkin, ikkinchi chelakka yana 2 l suv quyish mumkin). O‘qituvchi bulardan ba‘zi
mashqlarni tanlab olishi, o‘z mashqlaridan foydalanishi mumkin, ammo bolalar
o‘lchashni mashq qilishlari va sig‘imni ko‘zda chamalab aniqlashlari muhimdir.
Ikkinchi sinfda o‘quvchilar yangi massa birligi - gramm bilan tanishadilar. Bunda
ish metodikasi kilogramm bilan tanishishdagidekdir. Masalan, gramm haqida
konkret tasavvur hosil qilish uchun bolalar qo‘llari bilan massasi 1 g bo‘lgan toshni
ushlashlari va uning og‘irligini boshqa predmetlariing og‘irliklari bilan
taqqoslashlari kerak. Sinfga dorixona tarozisini olib kirish, bolalarga bu tarozida
dorilar tortilishini tushuntirish kerak. Dorilarni o‘lchash uchun 1 g, 2 g, 5 g, 10 g, 20
g, 50 g, 100 g, 500 g li mayda toshlar kerakligini aytiladi. Shundan keyin tortishga
oid amaliy mashqlar o‘tkazish kerak: Masalan, 300 g shakar, 200 g yorma to rtib
olish va xokazo. Bu jarayonda o‘quvchilarning o‘zlari ishtirok etishlari muhimdir.
Ikkinchi sinfda o‘quvchilarni savdo tarozisi bilan tanishtirish tavsiya qilinadi. Shu
maqsadda yaqin joydagi ovqat magaziniga ekskursiya tashkil qilish va bolalarni
bunday tarozilarning tuzilishi va ishlatilishi bilan tanishtirish kerak. Uchinchi sinfda,
birinchidan “massa o‘lchovlari” tushunchasi kiritiladi, ikkinchidan, o‘quvchilar
o‘zlari uchun birlik - sentner va tonna bilan tanishadilar, uchinchidan, massa
o‘lchovlari jadvali kiritiladi. “Massa o‘lchovlari” terminini quyidagicha tushuntirish
yordamida kiritish tavsiya qilinadi: “Ikki kesmani taqqoslab, ulardan qaysinisi uzun.
qaysinisi qisqa ekanligini bilish zarur bo‘lganda ularning uzunliklarini bir xil birlik
masalan, santimetr bilan o‘lchab taqqoslaymiz. qaysi bo‘lak nonning massasi ortiq,
qaysinisiniki kam ekanligini bilish zarur bo‘lganda esa, buni tarozi va toshlar
yordamida hal qilamiz. Siz 81 qanday massa birliklarini bilasiz? 1 kg da qancha
gramm bor?...”. Massasi 1 s va 1 t bo‘lgan predmetlarni qo‘lda “ushlab turish”
mumkin emas. Shu sababli o‘quvchilarda yangi o‘lchov birliklari haqida konkret
tasavvurlar hosil qilishi uchun metodik adabiyotda ilgaridan o‘quvchilarga, masalan,
bunday ma‘lumotlarni aytish tavsiya qilinadi: ikki qop kartoshkaning massasi
taxminan 1 s, “Moskvich” avtomobilining massasi (passajirlarsiz) taxminan 1 t ga
teng; sinfdagi hamma o‘quvchilarning (30 - 35 ta o‘quvchi) massasi taxminan 1 t ga
teng. Shundan keyin massa o‘lchovlari jadvali tuziladi va bola larga uni eslab qolish
tavsiya etiladi. Vaqt o`lchov birliklari Mavzuni o‘rganishning asosiy vazifasi
bolalarni vaqt birliklari va ularning munosabatlari bilan tanishtirish, vaqtni soat
bo‘yicha aniqlashga o‘rgatishdir. Ularga minut, sekund, soat, kun, hafta, oy, yil kabi
vaqt o‘lchovlarini uy sharoitida o‘rganib kelish topshiriladi. Birinchi sinfning
tayyorgarlik davridayoq “oldin”, “keyin” tushunchalari kiritiladi. Masalan, to‘rtta
faslga doir rasmli ko‘rgazmadan foydalanib, qaysi fal oldin keladi, qaysisi keyin
keladi, degan savollarni tushuntirish mumkin. 1-sinfdan boshlab, tong, kunduz,
kechqurun, tun, bugun, kecha, ertaga tushunchalari bilan tanihib boradilar. Sinfda
kalendardan (taqvim) foydalanish, shu asosda hafta, oy, yil kabi ularning orasidagi
bog‘lanishni o‘rganish mumkin. “Vaqt o‘lchovlari” mavzusi bo‘yicha darslarda
odamlar turmushida vaqtning qanday rol o‘ynashini, kichik chaqaloqligidan keksa
bo‘lgunga qadar o‘tgan oraliqdagi odamlarning yoshi bo‘yicha bosqichlarini
tushuntirish, suhbat uyushtirish mumkin. IV sinfda “Vaqt o‘lchovlari” mavzusida
yil, oy hafta, sutka, soat, minut kabi o‘lchov birliklari haqida tushuncha beriladi.
Ko‘rgazmali tushuncha berish uchun soat va undan foydalanishga kengroq
to‘xtatilish kerak. Sinfda vaqtning o‘lchov asboblari: soat va sekundomerlar bo‘lishi
maqsadga muvofiqdir. Ko‘proq hisoblash ishlarida soat siferblatining bo‘lishi shart.
Vaqtni hisobga oladigan quyidagi qo‘llanmalar haqida tushunchlar berish mumkin:
1.Tabel 2.Soatning demonstrasion modeli (sifrblat). 3.”Maktab o‘quvchisining
kundalik rejimi” jadvallari. Shuningdek, sekund va asr bilan tanishadilar. O‘quv
yilning oxirida quyidagi vaqt o‘lchovlari jadvali beriladi. 1 asr = 100 yil 1 sutka =
24 soat 82 1 yil = 12 oy 1 oy = 30 yoki 31 sutka 1 soat = 60 minut 1 minut = 60
sekund. Fevral oyi 28 yoki 29 kun. 1 oddiy yil 365 sutka. Kabisa yili 366 kun. Asosiy
birliklar – yil va sutka Darslikda berilgan jadvaldan foydalanib 12 oy va har bir oy
necha kundan iboratligini ko‘rsatish zarur. Bu mavzuga oid darslarda yirikroq vaqt
o‘lchovlarini maydaroq vaqt o‘lchovlariga va aksincha almashtirishga oid
mashqlarga kata e‘tibor bergan ma‘qul. Vaqt tushunchasini uzunlik, massa
tushunchalariga nisbatan ancha murakkab bo‘lgan kattalik - miqdor sifatida qaraladi,
chunki vaqt oraliqlari uzunlik, yuz, og‘irlik xossalariga oxshash masalalariga ega.
Kundalik hayotda vaqt bir voqeani ikkinchi voqeadan ajratib turadi. Vaqt birliklarini
taqqoslash, qo‘shish, ayirish mumkin. Insonning butun umri vaqt bilan, vaqtni
o‘lchash, taqsim qilish, qadrlash uquvi bilan bog‘liq. Vaqt uzluksiz o‘tadi, uni
to‘xtatish ham, qaytarish ham mumkin emas. Vaqt oraliqlari o‘lchanadi. Birlik
sifatida qabul qilingan vaqt oralig‘idan bir martagina foydalanish mumkin. Shuning
uchun vaqt birligi muntazam ravishda takrorlanuvchi jarayon bo‘lishi kerak. Xalqaro
sistemada bunday birlik qilib sekund olingan. Sekund bilan bir qatorda vaqtning
boshqa birliklari minut, soat, sutka, yil, hafta, oy, asr ishlatiladi. Yil va sutka
birliklari tabiatdan olingan, soat, minut, sekund birliklari kishilar o‘ylab topgan. Yil
Yerning Quyosh atrofida aylanish vaqti, sutka yerning o‘z o‘qi atrofida aylanish
vaqti. Yil taxminan 365 sutkaga teng. Lekin kishilarning bir yilgi hayoti sutkalarning
butun sonlaridan tuzilgan. Shuning uchun har yilga olti soatdan qo‘shish o‘rniga har
to‘rtinchi yilga butun sutka qo‘shiladi. Bu yil 366 kundan iborat bo‘lib, kabisa yili
deyiladi. Bizning eramizgacha 46 - yilda Rim Imperatori Yuliy Sezar o‘sha paytda
chalkashib ketgan kalendarni tartibga solish maqsadida yillar shunday navbat bilan
keladigan kalendarni yaratdi. Shuning uchun bu yangi kalendar yuli Yulian kalendari
deyiladi. Shu kalendarga asosan yangi yil 1- yanvardan boshlanadi va 12 oy davom
etadi. Bu kalendarda vavilonlik astronomlar yaratgan vaqt o‘lchovlardan hafta ham
saqlanib qolgan. Oy vaqtning uncha aniq bo‘lmagan birligidir, u 31, 30, 28, 29
kundan iborat. Ammo bu birlik qadim zamonlardan beri mavjud va u oyning yer
atrofida aylanishi bilan bog‘liq. Oy taxminan 29,5 sutkada Yerni to‘la bir marotaba
aylanib chiqadi va bir yilda taxminan 12 marta aylanadi. Shu ma’lumotlar qadimgi
kalendarni tuzishga asos bo‘ldi. Ko‘p asr davomida izlanish, mukammallashtirish
natijasida hozirgi kalendar vujudga keldi. Sutkaning nhozirgidek 24 soatga bo‘linishi
ham 83 qadimgi davrdan kelib chiqqan bo‘lib, u qadimgi Misrda kiritilgan. Minut,
sekund qadimgi Vavilonda kelib chiqqan. 11.2. Boshlang‘ich ta’limda massa, sig‘im
va vaqt o‘lchov birliklariga doir masalalar yechish metodikasi. Boshlang‘ich
sinflarda vaqt o‘lchovlariga oid masalalar quyidagi mazmunda bo‘ladi: I.
Hodisaning boshlanishi bilan oxiri orasidagi o‘tgan vaqtga ko‘ra uning oxirini
topishga oid masalalar. II. Hodisaning boshlanishini uning oxiri va boshlanishi bilan
oxiri orasidagi o‘tgan vaqtga ko‘ra topishga doir masalalar. III. Berilgan hodisalar
orasida o‘tgan vaqtni hisoblashga oid masalalar. Bu o‘zaro teskari masalalarni bir
vaqtga kiritiladi va yechishga o‘rgatiladi. Quyida massa, sig‘im, vaqtga doir
masalalarni ko‘rib chiqamiz. 1. Oshxonada salat tayyorlash uchun yashikdan oldin 4
kg pomidor olindi, keyin yana 2 kg olindi. Yashikda 15 kg pomidor qoldi. Yashikda
necha kg pomidor keltirilgan edi? (2-sinf 47-bet) Yechish: 1-usul. 1) 4+2=6 2-usul.
x-4-2=15 x-4=15+2 x-4=17 x=17+4 x=21 2) 15+6=21 Javob: 21 kg 2. Xivadagi
yodgorliklarni ko‘rish uchun 5 soat-u 45 minut, tushlikka 35 minut, bozorga borish
uchun yodgorliklarni ko‘rishdan 2 soat-u 50 minut kam vaqt rejalashtirilgan. Agar
sayohatchilar mehmonxonadan 9:00 da chiqqan bo‘lsa, ular soat nechada qaytib
kelishadi? (3-sinf 35-b) Yechish: 1) 5 soat 45 minut + 35 minut = 5 soat 80 minut =
6 soat 20 minut 2) 5 soat 45 minut – 2 soat 50 minut = 2 soat 55 minut 3) 6 soat 20
minut + 2 soat 55 minut = 8 soat 75 minut = 9 soat-u 15 minut Agar sayohatchilar
mehmonxonadan 9:00 da chiqqan bo‘lsa, ular 9 soat-u 15 minutdan keyin, ya’ni soat
18 dan 15 minut o‘tgach qaytib kelishadi. 3. Tuyoqli hayvonlar uchun 340 kg pichan
tayyorlandi, 60 kg pichan 4 ta otga teng taqsimlangan. 8 ta echki uchun 20 kg kam
pichan tayyorlangan. a) Echki va otlarga berilgandan keyin qancha pichan qoladi?
84 85 b) Bitta otga nisbatan bitta echki qancha kam pichan yeydi? (4-sinf 53-b)
Yechish: 1) 60 kg : 4 = 15 kg 2) 60 kg – 20 kg = 40 kg 3) 40 kg : 8 = 5 kg 4) 60 kg
+ 40 kg = 100 kg 5) 340 kg – 100 kg = 240 kg 6) 15 kg - 5 kg = 10 kg Javob: Echki
va otlarga berilgandan keyin 240 kg pichan qoladi. Bitta otga nisbatan bitta echki 10
kg kam pichan yeydi. 4. Kecha elektr stansiyasiga 315 000 litr, bugun esa kechagidan
148 000 litr kam mazut keltirildi. Shu ikki kunda qancha mazut olib kelingan? (3-
sinf 55-b) Yechish: 1) 315 000 – 148 000 = 167 000 2) 315 000 + 167 000 = 482 000
Javob: 2 kunda 482 000 litr mazut olib kelingan. 5. Tuyoqli hayvonlar uchun 1
kilogrami 32 000 so‘mdan 2 t 370 kg pichan, 18 000 so‘mdan 4 t 50 kilogramm yangi
o‘t sotib olindi. Yirtqichlar uchun ozuqa 6 800 000 so‘mga tushdi. Qaysi hayvonlar
yemishiga ko‘p pul sarflandi? Qancha ko‘p? (4-sinf 54-b) Yechish: 1) 2 t 370 kg x
32 000 = 75 840 000 2) 4 t 50 kg x 18 000 = 72 900 000 3) 75 840 000 + 72 900 000
= 148 740 000 4) 148 740 000 - 6 800 000 = 141 940 000 Javob: Tuyoqli hayvonlar
uchun 141 940 000 so‘m k o‘p pul sarflangan. 11.3. Mavzuga doir didaktik
topshiriqlar. ”Zakovat intellektual oʻyini” texnologiyasi. Bu mashg'ulotni bob
yakunida takrorlash darsi sifatida tahlil qilish mumkin. Sinf 6 ta guruhga boʻlinadi
va oldindan tayyorlab qoʻygan topshiriqli konvertlarni (yoki kartochkalarni) guruh
a'zolari navbat bilan olishadi. Shundan soʻng guruhlar 1 daqiqa davomida oʻzlariga
tushgan topshiriqlarni bajarishadi va guruh javoblarini e'lon qilish uchun savolni
olgan oʻquvchini tanlashadi (yoki guruh sardori javob beradi). Har bir guruhda bir
nechta savoldan iborat topshiriq bajariladi. Oʻqituvchi har bir toʻgʻri javob uchun
ball qoʻyadi. Agar biror savol-topshiriqqa notoʻgʻri javob boʻlsa, boshqa guruhlar
toʻgʻri javobni berishlari mumkin, bu holda, javob bergan guruhga ball qoʻyiladi.
Shu tariqa har bir guruh oʻziga berilgan topshiriq boʻyicha taqdimotini oʻtkazadi,
boshqa guruhlar esa ularni toʻldirishlari va notoʻgʻri javoblarni toʻgʻrilab ball
olishlari mumkin. Natijada 1 soatlik darsda katta bir boʻlim, bob boʻyicha oʻtilgan
oʻquv materialini takrorlab, oʻrgangan bilimlarini mustahkamlab olish va hamma
oʻquvchilarni mashgʻulotga jalb qilib ularning darsda faol boʻlishlariga erishish
mumkin. Oʻquvchi soni oz boʻlgan sinflarda esa sinfni guruhlarga boʻlmasdan balki
3 ta qator oʻrtasida musobaqa tarzida ham oʻtkazish mumkin. Bu holda qatorlarga 2
martadan topshiriqli kartochka berish mumkin (6 ta kartochka tayyorlanadi va har
bir qatorga navbat bilan 2 martadan beriladi). Bu mashgʻulotni boshqa fanlarga ham
moslashtirib oʻtkazish mumkin. ”Zakovat intellektual oʻyini” texnologiyasi amaliy
mashgʻulotlarda qoʻllanilganda talabalarda ichki tahdidlarga beriluvchanlik
kuzatilmaydi.
Ularda
insoniylik
xislatlari:
tashabbuskorlik,
hamjihatlik,
mas’uliyatlilik, maqsadga yoʻnalganlik, mustahkamlanadi. qat’iylik, vijdoniylik,
e’tiqodlilik ”Zakovat intellektual oʻyini” texnologiyasida beriladigan savollarga
tavsiyalar:
1. Boshlang’ich sinflarda matematikadan DTS tahlili.
2. Boshlang’ich sinflarda matematika o’qitishda kompetetsiyaviy yondashuv.
3. Bir litrda necha millimetr bor? javob: Faqat bir litrda 1000 millimetr bor
4. Pi kuni qaysi kun? Javob: 14 mart
5. “=” belgisini kim ixtiro qilgan? javob: Robert Rekord.
6. Agar siz g‘arbga qarab tursangiz va janubga qarab soat yo'nalishi bo‘yicha
burilsangiz, inqilobning qaysi qismini boshdan kechirdingiz? javob: ¾ 6. 1 2 3 4 5 6
7 8 9 raqamlarining ba’zilari orasiga “+” va “-“ ishoralarini shunday qo‘yingki,
natijada 100 hosil bo‘lsin.
7. Ovchi it o‘zidan 120 m naridagi tulkini quva ketdi. Tulki 1 minutda 320 m,
ovchi it 350 m yugursa, it tulkini necha minutda quvib yetadi?
8. Boshlang‘ich sinfda matematika o‘qitish metodlari. Induktsiya, deduktsiya va
analogiya metodlari.
9. Darsni tashkil qilishga tayyorgarlik, bir soatlik dars bosqichlarini ayting.
10. Bir yilda eng ko’pi bilan necha marta yakshanba kelishi mukin?
11. Bitta nonning narxi a so’m va yana yarimta non narxiga teng. Nonning
narxini toping.
12. Sinfdan tashqari ishlarni tashkil qilish. Boshlang‘ich
13. Matematikaga ixtisoslashtirilgan boshlang‘ich sinflarda o‘qitish.
14. sinflarda ko‘rgazmalilikdan foydalanish matematikadan o‘quv jarayonida
15. Bir burchagi qolgan ikki burchagi ayirmasiga teng bo‘lgan uchburchak
mavjudmi va u qanday uchburchak bo‘ladi?
16. Boshlang’ich sinflarda sonlarni raqamlash, tayyorgarlik davri. 1-sinf
matematika darsligi tahlili.
17. Daftar bilan ishlash metodikasi. 1-sinf matematika darsligi o‘quv materialini
o‘rganish.
18. Sondan uning uchdan biri va to‘rtdan biri ayrilsa, 8 qoladi. Sonning o‘zini
toping. 19. Boshlang‘ich sinflarda nomanfiy butun sonlarni o‘n ichida nomerlashga
o‘rgatish metodikasi
20. Hovuzni ertaga soat 16 gacha to‘ldirish uchun bugun soat 13 da bitta quvur
ochishdi. Lekin hovuzni soat 12 gacha to‘ldirish kerak bo‘lib qolgani uchun biror
vaqtdan so‘ng xuddi shunday ikkinchi quvur ochib qo‘yildi. Ikkinchi quvurni soat
nechada ochishgan?
21. Boshlang‘ich sinflarda nomanfiy butun sonlarni yuz ichida nomerlashga
o‘rgatish metodikasi
22. Boshlang‘ich sinflarda nomanfiy butun sonlarni ming ichida nomerlashga
o‘rgatish metodikasi
23. Boshlang‘ich sinflarda ko‘p xonali sonlarni nomerlashga o‘rgatish
metodikasi 24. Boshlang‘ich sinflarda nomanfiy butun sonlarni ko‘p xonali sonlar
ustida nomerlashga o‘rgatish metodikasi
25. Miqdorlarni o‘rgatish metodikasi.
26. Uzunlik va yuza o‘lchov birliklari.
27. Massa va sig‘im o‘lchov birliklari
28. Vaqt o‘lchov birliklari.
29. “Maymunlar galasi” degan hind masalasi: Ikki to‘da bo‘lib maymunlar,
O‘ynab ko‘ngil ochishar. Sakkizdan birining kvadrati Chakalakzorga qochishar. O‘n
ikkisi shodlanib, Sakrashib o‘ynayotir. Nechta ekan maymunlar, Top-chi, sen ham
bosh qotir?
30. 0 dan 9 gacha raqamlarni shunday tartibda joylashtiringki, ixtiyoriy ikkita
ketma-ket kelgan raqamni birlashtirib ikki xonali son xosil qilinganda, u son 7 ga
yoki 13 ga bo’linsin.