BOSHLANG‘ICH TA’LIM MAZMUNI. DAVLAT TA’LIM STANDARTLARI. O‘QUV REJALARI VA VOSITALARI.

Yuklangan vaqt

2024-10-29

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

9

Faytl hajmi

25,9 KB


 
 
 
 
 
 
BOSHLANG‘ICH TA’LIM MAZMUNI. DAVLAT TA’LIM 
STANDARTLARI. O‘QUV REJALARI VA VOSITALARI. 
 
 
REJA: 
1.Ta’lim mazmuni tushunchasi.  
2.Ta’llim mazmunini loyihalash tamoyillari va mezonlari.  
3. Ta’lim mazmunini belgilovchi me’yoriy hujjatlar. 
4. Baholash tizimi. Darslik.  
5.O‘qituvchi uchun  metodik qo‘llanma, darsliklarning multimediali  ilovalari. 
 
 
      Tayanch tushunchalar: ta’lim mazmuni, kompetentsiya, Davlat ta’lim standarti, 
o’quv reja, o’quv dasturi, malaka talablari, o’quv-metodik majmua. 
 
 
     Ta’lim mazmuni tushunchasi. Ta’lim mazmuni deganda o’quvchilarning egallashi 
lozim bo’lgan bilim, ko’nikma, malaka va kompetentsiyalarning aniq belgilangan hajmi 
va ko’lami tushiniladi.  
Ta’lim mazmuni takomillashib borish tavsifiga ega bo’lib, uni aniqlovchi asosiy 
omillarga quyidagilarni kiritish mumkin: 
1) 
jamiyatda fan, texnika va madaniyatning rivojlanganlik darajasi; 
2) 
jamiyat tomonidan qo’yiladigan ijtimoiy buyurtma; 
3) 
ta’limninq maqsad va vazifalari; 
4) 
innovatsion rivojlanish darajasi; 
5) 
axborotlarning hajmi va ko’lami; 
6) 
o’quvchilarning yosh xususiyatlari.  
BOSHLANG‘ICH TA’LIM MAZMUNI. DAVLAT TA’LIM STANDARTLARI. O‘QUV REJALARI VA VOSITALARI. REJA: 1.Ta’lim mazmuni tushunchasi. 2.Ta’llim mazmunini loyihalash tamoyillari va mezonlari. 3. Ta’lim mazmunini belgilovchi me’yoriy hujjatlar. 4. Baholash tizimi. Darslik. 5.O‘qituvchi uchun metodik qo‘llanma, darsliklarning multimediali ilovalari. Tayanch tushunchalar: ta’lim mazmuni, kompetentsiya, Davlat ta’lim standarti, o’quv reja, o’quv dasturi, malaka talablari, o’quv-metodik majmua. Ta’lim mazmuni tushunchasi. Ta’lim mazmuni deganda o’quvchilarning egallashi lozim bo’lgan bilim, ko’nikma, malaka va kompetentsiyalarning aniq belgilangan hajmi va ko’lami tushiniladi. Ta’lim mazmuni takomillashib borish tavsifiga ega bo’lib, uni aniqlovchi asosiy omillarga quyidagilarni kiritish mumkin: 1) jamiyatda fan, texnika va madaniyatning rivojlanganlik darajasi; 2) jamiyat tomonidan qo’yiladigan ijtimoiy buyurtma; 3) ta’limninq maqsad va vazifalari; 4) innovatsion rivojlanish darajasi; 5) axborotlarning hajmi va ko’lami; 6) o’quvchilarning yosh xususiyatlari.  
 
Zamonaviy sharoitda fan va texnika rivoji ta’lim va uning natijalariga qo’yiladigan 
talablarni tubdan o’zgartirishni talab etmoqda va ana shu asosdan kelib chiqqan holda 
ta’lim mazmunini modernizatsiyalashni davrning o’zi pedagoglarning oldiga muhim 
vazifa qilib qo’ymoqda. Hozirgi vaqtgacha ta’lim mazmunini loyihalash tizimli-
faoliyatli yondashuvga asoslangan bo’lsa, umumiy o’rta ta’lim maktablarining 
maqsadini o’quvchilarning bilim, ko’nikma va malakalarni o’zlashtirish tarzidan o’z-
o’zini rivojlantirishga qaratilgan kompetensiyalarni kompetentli-faoliyatli yondashuvga 
asoslanishdan kelib chiqqan holda belgilash talab etilmoqda. Chunki umumiy o’rta 
ta’lim maktablarida tashkil etilayotgan o’quv-tarbiya jarayonining mohiyati 
o’quvchilarning ehtiyojlari va qobiliyatlarini rivojlantirish emas, balki o’quv fanlari 
bo’yicha asosan bilimlarni axborot-verbal tarzda yetkazish, ko’nikma va malakalarni 
shakllantirishdan iborat bo’lib qolmoqda.   
      Bunday reproduktiv tarzda o’zlashtirilgan ma’lumotlar o’quvchining amaliy faoliyat 
tajribasini rivojlantirishga yetarlicha imkon bermaydi. Oqibatda o’quvchilarda juda ko’p 
axborotlarning behuda jamg’arilayotganligi, ta’limning samarasi past bo’lishi va uning 
real voqelikka mos kelmasligi kabi tafovutlar ko’zga tashlanmoqda. Aniqrog’i, o’quvchi 
real hayotdan uzoqlashib qolgandek, uning oldiga faqat ilgaridan to’plangan 
axborotlarnigina o’zlashtirish maqsadi qo’yilgandek tuyuladi. Ta’limning maqsadini 
bunday tarzda belgilash o’quvchining faolligini cheklab qo’yadi, oqibatda uning ham 
shaxsiy, ham ijtimoiy jihatdan anglangan ma’nosi yo’qoladi. 
      Bunday muammoli vaziyatdan chiqishning yagona yo’li umumiy o’rta ta’limda 
yangicha, ya’ni kompetent yondashuvni joriy etishdir. Albatta, umumiy o’rta ta’lim 
tizimiga kompetent yondashuvni joriy etish, eng avvalo, uni ilmiy jihatdan har 
tomonlama chuqur o’rganishni taqozo etadi. Garchi umumiy o’rta ta’lim uchun 
kompetent yondashuvni fenomen sifatida talqin etish mumkin bo’lsada, u pedagogika 
fanida chuqur anglab yetilganligi va o’z o’rniga ega ekanligini alohida ta’kidlab o’tish 
lozim. Ayniqsa, so’nggi vaqtlarda ta’limga doir muammolarni tahlil etishda 
«kompetensiya», «kompetentlik», «tayanch kompetensiyalar» kabi atamalardan keng 
foydanilmoqda. Pedagogik hamjamiyatda kompetensiya va kompetentlik, ulardan qaysi 
biri tanyach (universal) hisoblanishi, ularni shakllantirish va baholash usullarini aniqlash 
jarayoni jadallik bilan bormoqda, mazkur tushunchalarni aniqlashtirish bo’yicha qizg’in 
munozaralar davom etmoqda.Kompetent yondashuv o’quvchidan alohida-alohida bilim 
Zamonaviy sharoitda fan va texnika rivoji ta’lim va uning natijalariga qo’yiladigan talablarni tubdan o’zgartirishni talab etmoqda va ana shu asosdan kelib chiqqan holda ta’lim mazmunini modernizatsiyalashni davrning o’zi pedagoglarning oldiga muhim vazifa qilib qo’ymoqda. Hozirgi vaqtgacha ta’lim mazmunini loyihalash tizimli- faoliyatli yondashuvga asoslangan bo’lsa, umumiy o’rta ta’lim maktablarining maqsadini o’quvchilarning bilim, ko’nikma va malakalarni o’zlashtirish tarzidan o’z- o’zini rivojlantirishga qaratilgan kompetensiyalarni kompetentli-faoliyatli yondashuvga asoslanishdan kelib chiqqan holda belgilash talab etilmoqda. Chunki umumiy o’rta ta’lim maktablarida tashkil etilayotgan o’quv-tarbiya jarayonining mohiyati o’quvchilarning ehtiyojlari va qobiliyatlarini rivojlantirish emas, balki o’quv fanlari bo’yicha asosan bilimlarni axborot-verbal tarzda yetkazish, ko’nikma va malakalarni shakllantirishdan iborat bo’lib qolmoqda. Bunday reproduktiv tarzda o’zlashtirilgan ma’lumotlar o’quvchining amaliy faoliyat tajribasini rivojlantirishga yetarlicha imkon bermaydi. Oqibatda o’quvchilarda juda ko’p axborotlarning behuda jamg’arilayotganligi, ta’limning samarasi past bo’lishi va uning real voqelikka mos kelmasligi kabi tafovutlar ko’zga tashlanmoqda. Aniqrog’i, o’quvchi real hayotdan uzoqlashib qolgandek, uning oldiga faqat ilgaridan to’plangan axborotlarnigina o’zlashtirish maqsadi qo’yilgandek tuyuladi. Ta’limning maqsadini bunday tarzda belgilash o’quvchining faolligini cheklab qo’yadi, oqibatda uning ham shaxsiy, ham ijtimoiy jihatdan anglangan ma’nosi yo’qoladi. Bunday muammoli vaziyatdan chiqishning yagona yo’li umumiy o’rta ta’limda yangicha, ya’ni kompetent yondashuvni joriy etishdir. Albatta, umumiy o’rta ta’lim tizimiga kompetent yondashuvni joriy etish, eng avvalo, uni ilmiy jihatdan har tomonlama chuqur o’rganishni taqozo etadi. Garchi umumiy o’rta ta’lim uchun kompetent yondashuvni fenomen sifatida talqin etish mumkin bo’lsada, u pedagogika fanida chuqur anglab yetilganligi va o’z o’rniga ega ekanligini alohida ta’kidlab o’tish lozim. Ayniqsa, so’nggi vaqtlarda ta’limga doir muammolarni tahlil etishda «kompetensiya», «kompetentlik», «tayanch kompetensiyalar» kabi atamalardan keng foydanilmoqda. Pedagogik hamjamiyatda kompetensiya va kompetentlik, ulardan qaysi biri tanyach (universal) hisoblanishi, ularni shakllantirish va baholash usullarini aniqlash jarayoni jadallik bilan bormoqda, mazkur tushunchalarni aniqlashtirish bo’yicha qizg’in munozaralar davom etmoqda.Kompetent yondashuv o’quvchidan alohida-alohida bilim  
 
va ko’nikmalarni o’zlashtirishni emas, balki ularni yaxlitlikda egallashni talab etadi. 
Mazkur talab bilan bog’liqlikda o’z navbatida o’qitish metodlarini tanlash tizimi ham 
o’zgarishga uchraydi. O’qitish metodlarini tanlash va amaliyotda qo’llash o’z navbatida 
ta’lim jarayonida qo’yiladigan talablarga muvofiq keladigan kompetensiya va 
funktsiyalarni takomillashtirishni talab etadi. 
       Yuqorida ta’kidlab o’tilganidek, kompetent yondashuv umumiy o’rta ta’limni 
modernizatsiyalash nuqtai nazaridan yangi pedagogik voqelik hisoblanadi. Mazkur 
yondashuv doirasida amaliy faoliyat tajribasi, kompetensiya va kompetentlikni didaktik 
birliklar sifatida ko’rib chiqish hamda ta’limning an’anaviy uch elementi (triada) – 
«Bilim – Ko’nikma – Malaka»ni oltita birlik (sikstet) – «Bilim – Ko’nikma – Malaka – 
Amaliy faoliyat tajribasi – Kompetensiya – Kompetentlik» tarzida tahlil etilishi talab 
etiladi.   
       Umumiy o’rta ta’limda kompetent yondashuvni tatbiq etish haqida gap ketganda, 
kasbiy ta’limdan farqli ravishda «umumta’limiy kompetensiya» tushunchasini ta’lim 
amaliyotiga tatbiq etish maqsadga muvofiqdir. Chunki umumta’lim maktabi o’quvchisi 
hali ma’lum bir kompetensiyani o’zida to’liq aks ettira olmasa ham, uning ayrim 
komponentlarini amalga oshirishga qodirdir. Umumta’limiy kompetensiya shaxsiy va 
ijtimoiy ahamiyatli produktiv faoliyatni amalga oshirish zarur bo’lgan real voqelikning 
aniq belgilangan ob’yektlariga munosabatini taqozo etuvchi o’quvchining semantik 
(ma’no-mazmun) yo’nalganligi, bilim, ko’nikma va malakalari hamda faoliyat tajribalari 
majmuida aks etuvchi ta’limiy tayyorgarlikka qo’yiladigan talabdir. 
O’quvchi uchun kompetensiya – bu uning kelajak obrazi, o’zlashtirish uchun aniq 
mo’ljal 
(orientir). 
Biroq 
maktab 
ta’limi 
davrida 
o’quvchida 
«yuksak» 
kompetensiyalarning ayrim elementlari shakllanadi, nafaqat u kelgusi faoliyatga 
tayyorgarlik, balki hozirgi bosqichda muvaffaqiyatli ijtimoiylashuv uchun mazkur 
kompetensiyalarni umumta’limiy nuqtai nazardan o’zlashtiradi.  
Umumta’limiy kompetensiyalar maktabda o’qitiladigan fanlarni o’zlashtirishga 
yo’naltirilgan faoliyatning tarkibiy qismi sifatida qaralishi hamda uning maqsadini to’liq 
ro’yobga chiqarishni ta’minlay olishini e’tirof etish maqsadga muvofiqdir. Yana shuni 
alohida ta’kidlab o’tish joizki, maktab ta’limi davrida o’quvchi eng asosiy – fuqarolik 
kompetensiyasini o’zlashtiradi va ta’limning keyingi bosqichlarida ham mazkur 
kompetensiyaning yetakchilik roli saqlanib qolishi zarur. 
va ko’nikmalarni o’zlashtirishni emas, balki ularni yaxlitlikda egallashni talab etadi. Mazkur talab bilan bog’liqlikda o’z navbatida o’qitish metodlarini tanlash tizimi ham o’zgarishga uchraydi. O’qitish metodlarini tanlash va amaliyotda qo’llash o’z navbatida ta’lim jarayonida qo’yiladigan talablarga muvofiq keladigan kompetensiya va funktsiyalarni takomillashtirishni talab etadi. Yuqorida ta’kidlab o’tilganidek, kompetent yondashuv umumiy o’rta ta’limni modernizatsiyalash nuqtai nazaridan yangi pedagogik voqelik hisoblanadi. Mazkur yondashuv doirasida amaliy faoliyat tajribasi, kompetensiya va kompetentlikni didaktik birliklar sifatida ko’rib chiqish hamda ta’limning an’anaviy uch elementi (triada) – «Bilim – Ko’nikma – Malaka»ni oltita birlik (sikstet) – «Bilim – Ko’nikma – Malaka – Amaliy faoliyat tajribasi – Kompetensiya – Kompetentlik» tarzida tahlil etilishi talab etiladi. Umumiy o’rta ta’limda kompetent yondashuvni tatbiq etish haqida gap ketganda, kasbiy ta’limdan farqli ravishda «umumta’limiy kompetensiya» tushunchasini ta’lim amaliyotiga tatbiq etish maqsadga muvofiqdir. Chunki umumta’lim maktabi o’quvchisi hali ma’lum bir kompetensiyani o’zida to’liq aks ettira olmasa ham, uning ayrim komponentlarini amalga oshirishga qodirdir. Umumta’limiy kompetensiya shaxsiy va ijtimoiy ahamiyatli produktiv faoliyatni amalga oshirish zarur bo’lgan real voqelikning aniq belgilangan ob’yektlariga munosabatini taqozo etuvchi o’quvchining semantik (ma’no-mazmun) yo’nalganligi, bilim, ko’nikma va malakalari hamda faoliyat tajribalari majmuida aks etuvchi ta’limiy tayyorgarlikka qo’yiladigan talabdir. O’quvchi uchun kompetensiya – bu uning kelajak obrazi, o’zlashtirish uchun aniq mo’ljal (orientir). Biroq maktab ta’limi davrida o’quvchida «yuksak» kompetensiyalarning ayrim elementlari shakllanadi, nafaqat u kelgusi faoliyatga tayyorgarlik, balki hozirgi bosqichda muvaffaqiyatli ijtimoiylashuv uchun mazkur kompetensiyalarni umumta’limiy nuqtai nazardan o’zlashtiradi. Umumta’limiy kompetensiyalar maktabda o’qitiladigan fanlarni o’zlashtirishga yo’naltirilgan faoliyatning tarkibiy qismi sifatida qaralishi hamda uning maqsadini to’liq ro’yobga chiqarishni ta’minlay olishini e’tirof etish maqsadga muvofiqdir. Yana shuni alohida ta’kidlab o’tish joizki, maktab ta’limi davrida o’quvchi eng asosiy – fuqarolik kompetensiyasini o’zlashtiradi va ta’limning keyingi bosqichlarida ham mazkur kompetensiyaning yetakchilik roli saqlanib qolishi zarur.  
 
Ta’llim mazmunini loyihalash tamoyillari va mezonlari.Ta’lim mazmunini 
loyihalash quyidagi umumiy tamoyillarga muvofiq amalga oshiriladi: 
Ta’lim mazmunining barcha elementlarining jamiyat, fan, madaniyat va shaxs 
rivojlanishi talablariga mos bo’lishi tamoyili. Bu tamoyil ta’lim mazmuniga an’anaviy 
bo’lgan bilim, ko’nikma va malakalar bilan birga jamiyatning rivojlanganligi, ilmiy 
bilim, madaniy hayot darajasi va shaxsning rivojlanish imkoniyatlarini aks ettiruvchi 
fanlarni kiritishni talab etadi. 
          Ta’lim mazmunining tashkiliy-jarayon bilan aloqadorlik tamoyili. Bu tamoyil 
ta’lim mazmunini tanlashda bir tomonlama yondashishni rad etadi. U aniq bir o’quv 
jarayonini amalga oshirish bilan bog’liq tashkiliy shart-sharoitni hisobga olishni ko’zda 
tutadi. Bu umumiy o’rta ta’lim mazmunini loyihalashtirish jarayonida taqdim etish va 
o’zlashtirish tamoyillari, texnologiyasi, darajasi va u bilan bog’liq xatti-harakatlarni 
hisobga olish kerakligini anglatadi. 
Ta’lim mazmunining yaxlit strukturaga aloqadorlik tamoyili. Bu tamoyil ta’lim 
tizimining turli bosqichlarida nazariy bilimlarning berilishi, o’quv fani, o’quv materiali, 
pedagogik faoliyat, o’quvchi shaxsi kabi komponentlarining o’zaro mosligini ko’zda 
tutadi. 
            Ta’lim mazmunini insonparvarlashtirish tamoyili. Bu tamoyil birinchi 
navbatda o’quvchilarning umuminsoniy va milliy madaniyatni faol ijodiy va amaliy 
o’zlashtirishlari uchun shart-sharoitlar yaratish bilan bog’liqdir. Buning uchun 
insonparvar g’oyalar umumiy ta’lim mazmuniga singdirilishi kerak. Bu esa o’z 
navbatida ijtimoiy-gumanitar va tabiiy-ilmiy fanlarning o’zaro bog’liqligi va o’zaro 
munosabatlari tamoyilining o’zgartirilishini talab etadi, uning asosini shaxsga 
yo’nalganlik tashkil etishi zarur. 
       Ta’lim 
mazmunini 
fundamentallashtirish 
tamoyili 
ta’limni 
insonparvarlashtirishdagi to’siqlarni yo’qotishga imkon beradi. U ijtimoiy-gumanitar va 
tabiiy-ilmiy bilimlarni birlashtirish, ketma-ketlikni o’rnatish va fanlararo aloqalarni 
o’quvchilarning idrok etishi va amaliy faoliyat metodologiyasining mohiyatini anglab 
yetishlariga tayanishni talab etadi.  
       Ta’lim mazmunining ketma-ketligi tamoyili. Mazkur tamoyil ta’lim mazmunini 
o’sib boruvchi yo’nalishda rejalashtirishdan iborat bo’lishini anglatadi, bunda birinchi 
navbatda har bir yangi bilim avvalgisiga tayanadi va undan kelib chiqadi. 
Ta’llim mazmunini loyihalash tamoyillari va mezonlari.Ta’lim mazmunini loyihalash quyidagi umumiy tamoyillarga muvofiq amalga oshiriladi: Ta’lim mazmunining barcha elementlarining jamiyat, fan, madaniyat va shaxs rivojlanishi talablariga mos bo’lishi tamoyili. Bu tamoyil ta’lim mazmuniga an’anaviy bo’lgan bilim, ko’nikma va malakalar bilan birga jamiyatning rivojlanganligi, ilmiy bilim, madaniy hayot darajasi va shaxsning rivojlanish imkoniyatlarini aks ettiruvchi fanlarni kiritishni talab etadi. Ta’lim mazmunining tashkiliy-jarayon bilan aloqadorlik tamoyili. Bu tamoyil ta’lim mazmunini tanlashda bir tomonlama yondashishni rad etadi. U aniq bir o’quv jarayonini amalga oshirish bilan bog’liq tashkiliy shart-sharoitni hisobga olishni ko’zda tutadi. Bu umumiy o’rta ta’lim mazmunini loyihalashtirish jarayonida taqdim etish va o’zlashtirish tamoyillari, texnologiyasi, darajasi va u bilan bog’liq xatti-harakatlarni hisobga olish kerakligini anglatadi. Ta’lim mazmunining yaxlit strukturaga aloqadorlik tamoyili. Bu tamoyil ta’lim tizimining turli bosqichlarida nazariy bilimlarning berilishi, o’quv fani, o’quv materiali, pedagogik faoliyat, o’quvchi shaxsi kabi komponentlarining o’zaro mosligini ko’zda tutadi. Ta’lim mazmunini insonparvarlashtirish tamoyili. Bu tamoyil birinchi navbatda o’quvchilarning umuminsoniy va milliy madaniyatni faol ijodiy va amaliy o’zlashtirishlari uchun shart-sharoitlar yaratish bilan bog’liqdir. Buning uchun insonparvar g’oyalar umumiy ta’lim mazmuniga singdirilishi kerak. Bu esa o’z navbatida ijtimoiy-gumanitar va tabiiy-ilmiy fanlarning o’zaro bog’liqligi va o’zaro munosabatlari tamoyilining o’zgartirilishini talab etadi, uning asosini shaxsga yo’nalganlik tashkil etishi zarur. Ta’lim mazmunini fundamentallashtirish tamoyili ta’limni insonparvarlashtirishdagi to’siqlarni yo’qotishga imkon beradi. U ijtimoiy-gumanitar va tabiiy-ilmiy bilimlarni birlashtirish, ketma-ketlikni o’rnatish va fanlararo aloqalarni o’quvchilarning idrok etishi va amaliy faoliyat metodologiyasining mohiyatini anglab yetishlariga tayanishni talab etadi. Ta’lim mazmunining ketma-ketligi tamoyili. Mazkur tamoyil ta’lim mazmunini o’sib boruvchi yo’nalishda rejalashtirishdan iborat bo’lishini anglatadi, bunda birinchi navbatda har bir yangi bilim avvalgisiga tayanadi va undan kelib chiqadi.  
 
Ta’limning mazmuni muntazamligi tamoyili. Ushbu tamoyil o’rganilayotgan bilimlar va 
shakllantirilayotgan malakalar va kompetentsiyalarni yagona tizimdagi o’rni, umumiy 
o’rta ta’lim, barcha o’quv kurslari va yaxlit mazmunning bir-biriga hamda 
umuminsoniy, milliy madaniyat tizimi aloqadorlikda ko’rib chiqishni ko’zda tutadi. 
       Ta’lim mazmunining o’quvchilar yosh xususiyatlariga mosligi tamoyili. Mazkur 
tamoyil ta’lim mazmunini loyihalashda o’quvchilarning yosh xususiyatlari va 
tayyorgarlik darajasini hizobga olishni ko’zda tutadi. Ma’lum bir yosh davriga mos 
bilim, ko’nikma, malaka va kompetentsiyalar tizimi ta’lim mazmunida aks ettiriladi. 
Ta’lim mazmunini loyihalashtirishda quyidagi mezonlarga asoslaniladi: 
-ta’lim mazmunini mustaqil fikr yuritish va axborot iste’moli madaniyatini  
-shakllantirish ehtiyojiga muvofiq loyihalashtirish; 
-ta’lim mazmunining aniq ilmiy va amaliy ahamiyat kasb etishi; 
-ta’lim mazmunining murakkablik darajasini hisobga olish, o’quvchilar  
-imkoniyatlarining mavjud o’quv dasturlariga mosligi; 
-ta’lim hajmining uni o’rganishga ajratiladigan vaqtga mosligi; 
-ta’lim muassasalari moddiy-texnik bazasining zamonaviy talablarga javob berishi; 
-ta’lim mazmunini loyihalashda ilg’or xorijiy tajribalarni hisobga olish. 
Ta’lim mazmunini belgilovchi me’yoriy hujjatlar. Ta’lim mazmunini belgilab 
beruvchi eng asosiy me’yoriy hujjat Davlat ta’lim standartidir. O’quv reja, o’quv dasturi, 
malaka talablari umimg tarkibiy qismiga kiradi. «Standart» ingliz tilidan tarjima 
qilinganda «me’yor», «namuna», «andoza», «model» ma’nolarini anglatadi. Standart 
yordamida, respublika miqyosidagi turli ta’lim muassasalarida ta’limning barqarorlik 
darajasini ta’minlashga erishiladi, o’quv ishlari normativlari moslashtiriladi, 
o’quvchilarning bilimlarini baholash mezonlari ishlab chiqiladi.  
Davlat ta’lim standartining vazifalari quyidagilardan iborat: 
-umumiy o’rta ta’lim mazmuni va sifatiga qo’yiladigan talablarni belgilash; 
-milliy, umuminsoniy va ma’naviy qadriyatlar asosida o’quvchilarni tarbiyalashning 
samarali shakllari va usullarini joriy etish; 
-o’quv-tarbiya jarayoniga pedagogik va zamonaviy axborot-kommunikatsiya 
texnologiyalarini joriy etish, umumiy o’rta ta’lim muassasalarining o’quvchilari va 
bitiruvchilarining malakasiga qo’yiladigan talablarni belgilash; 
Ta’limning mazmuni muntazamligi tamoyili. Ushbu tamoyil o’rganilayotgan bilimlar va shakllantirilayotgan malakalar va kompetentsiyalarni yagona tizimdagi o’rni, umumiy o’rta ta’lim, barcha o’quv kurslari va yaxlit mazmunning bir-biriga hamda umuminsoniy, milliy madaniyat tizimi aloqadorlikda ko’rib chiqishni ko’zda tutadi. Ta’lim mazmunining o’quvchilar yosh xususiyatlariga mosligi tamoyili. Mazkur tamoyil ta’lim mazmunini loyihalashda o’quvchilarning yosh xususiyatlari va tayyorgarlik darajasini hizobga olishni ko’zda tutadi. Ma’lum bir yosh davriga mos bilim, ko’nikma, malaka va kompetentsiyalar tizimi ta’lim mazmunida aks ettiriladi. Ta’lim mazmunini loyihalashtirishda quyidagi mezonlarga asoslaniladi: -ta’lim mazmunini mustaqil fikr yuritish va axborot iste’moli madaniyatini -shakllantirish ehtiyojiga muvofiq loyihalashtirish; -ta’lim mazmunining aniq ilmiy va amaliy ahamiyat kasb etishi; -ta’lim mazmunining murakkablik darajasini hisobga olish, o’quvchilar -imkoniyatlarining mavjud o’quv dasturlariga mosligi; -ta’lim hajmining uni o’rganishga ajratiladigan vaqtga mosligi; -ta’lim muassasalari moddiy-texnik bazasining zamonaviy talablarga javob berishi; -ta’lim mazmunini loyihalashda ilg’or xorijiy tajribalarni hisobga olish. Ta’lim mazmunini belgilovchi me’yoriy hujjatlar. Ta’lim mazmunini belgilab beruvchi eng asosiy me’yoriy hujjat Davlat ta’lim standartidir. O’quv reja, o’quv dasturi, malaka talablari umimg tarkibiy qismiga kiradi. «Standart» ingliz tilidan tarjima qilinganda «me’yor», «namuna», «andoza», «model» ma’nolarini anglatadi. Standart yordamida, respublika miqyosidagi turli ta’lim muassasalarida ta’limning barqarorlik darajasini ta’minlashga erishiladi, o’quv ishlari normativlari moslashtiriladi, o’quvchilarning bilimlarini baholash mezonlari ishlab chiqiladi. Davlat ta’lim standartining vazifalari quyidagilardan iborat: -umumiy o’rta ta’lim mazmuni va sifatiga qo’yiladigan talablarni belgilash; -milliy, umuminsoniy va ma’naviy qadriyatlar asosida o’quvchilarni tarbiyalashning samarali shakllari va usullarini joriy etish; -o’quv-tarbiya jarayoniga pedagogik va zamonaviy axborot-kommunikatsiya texnologiyalarini joriy etish, umumiy o’rta ta’lim muassasalarining o’quvchilari va bitiruvchilarining malakasiga qo’yiladigan talablarni belgilash;  
 
-kadrlarni maqsadli va sifatli tayyorlash uchun ta’lim, fan va ishlab chiqarishning 
samarali integratsiyasini ta’minlash; 
-ta’lim va uning pirovard natijalari, o’quvchilarning malaka talablarini egallaganlik 
darajasini tizimli baholash tartibini, shuningdek ta’lim-tarbiya faoliyati sifatini nazorat 
qilishning huquqiy asoslarini takomillashtirish; 
-davlat ta’lim standartlari talablarining ta’lim sifati va kadrlar tayyorlashga qo’yiladigan 
xalqaro talablarga muvofiqligini ta’minlash; 
Davlat ta’lim standarti quyidagi asosiy prinsiplarga asoslanadi: 
-o’quvchi shaxsi, uning intilishlari, qobiliyati va qiziqishlari ustuvorligi; 
-umumiy o’rta ta’lim mazmunining insonparvarligi; 
-davlat ta’lim standartining ta’lim sohasidagi davlat va jamiyat talablariga, shaxs 
ehtiyojiga mosligi; 
-umumiy o’rta ta’limning boshqa ta’lim turlari va bosqichlari bilan uzluksizligi va ta’lim 
mazmunining uzviyligi; 
-umumiy o’rta ta’lim mazmunining respublikadagi barcha hududlarda birligi va 
yaxlitligi; 
-umumiy o’rta ta’limning mazmuni, shakli, vositalari va usullarini tanlashda innovatsiya 
texnologiyalariga asoslanilganligi; 
-o’quvchilarda fanlarni o’rganish va ta’lim olishni davom ettirish uchun tayanch va 
fanlarga oid umumiy kompetensiyalarni rivojlantirishning ta’minlanganligi; 
-rivojlangan xorijiy mamlakatlarning ta’lim sohasida me’yorlarni belgilash tajribasidan 
milliy xususiyatlarni hisobga olgan holda foydalanish: 
Davlat ta’lim standarti quyidagi tarkibiy qismlardan iborat: 
umumiy o’rta ta’limning tayanch o’quv rejasi; 
umumiy o’rta ta’limning o’quv dasturi; 
umumiy o’rta ta’limning malaka talablari; 
baholash tizimi. 
        Umumiy o’rta ta’limning tayanch o’quv rejasi umumiy o’rta ta’lim muassasalarida 
o’qitiladigan o’quv fanlari nomi, o’quv yuklamasining minimal hajmi hamda ularning 
sinflar bo’yicha taqsimoti belgilangan hujjat hisoblanadi. 
-kadrlarni maqsadli va sifatli tayyorlash uchun ta’lim, fan va ishlab chiqarishning samarali integratsiyasini ta’minlash; -ta’lim va uning pirovard natijalari, o’quvchilarning malaka talablarini egallaganlik darajasini tizimli baholash tartibini, shuningdek ta’lim-tarbiya faoliyati sifatini nazorat qilishning huquqiy asoslarini takomillashtirish; -davlat ta’lim standartlari talablarining ta’lim sifati va kadrlar tayyorlashga qo’yiladigan xalqaro talablarga muvofiqligini ta’minlash; Davlat ta’lim standarti quyidagi asosiy prinsiplarga asoslanadi: -o’quvchi shaxsi, uning intilishlari, qobiliyati va qiziqishlari ustuvorligi; -umumiy o’rta ta’lim mazmunining insonparvarligi; -davlat ta’lim standartining ta’lim sohasidagi davlat va jamiyat talablariga, shaxs ehtiyojiga mosligi; -umumiy o’rta ta’limning boshqa ta’lim turlari va bosqichlari bilan uzluksizligi va ta’lim mazmunining uzviyligi; -umumiy o’rta ta’lim mazmunining respublikadagi barcha hududlarda birligi va yaxlitligi; -umumiy o’rta ta’limning mazmuni, shakli, vositalari va usullarini tanlashda innovatsiya texnologiyalariga asoslanilganligi; -o’quvchilarda fanlarni o’rganish va ta’lim olishni davom ettirish uchun tayanch va fanlarga oid umumiy kompetensiyalarni rivojlantirishning ta’minlanganligi; -rivojlangan xorijiy mamlakatlarning ta’lim sohasida me’yorlarni belgilash tajribasidan milliy xususiyatlarni hisobga olgan holda foydalanish: Davlat ta’lim standarti quyidagi tarkibiy qismlardan iborat: umumiy o’rta ta’limning tayanch o’quv rejasi; umumiy o’rta ta’limning o’quv dasturi; umumiy o’rta ta’limning malaka talablari; baholash tizimi. Umumiy o’rta ta’limning tayanch o’quv rejasi umumiy o’rta ta’lim muassasalarida o’qitiladigan o’quv fanlari nomi, o’quv yuklamasining minimal hajmi hamda ularning sinflar bo’yicha taqsimoti belgilangan hujjat hisoblanadi.  
 
Tayanch o’quv reja umumta’lim fanlari bo’yicha belgilangan ta’lim mazmunini 
o’quvchiga yetkazish uchun ajratilgan o’quv soatlari (davlat ixtiyoridagi va maktab 
ixtiyoridagi soatlar)ning minimal hajmini belgilaydi.  
          Pedagog kadrlar salohiyati hamda moddiy-texnika bazasi etarli bo’lgan umumiy 
o’rta ta’lim muassasalarida Qoraqalpog’iston Respublikasi Xalq ta’limi vazirligi, 
Toshkent shahar xalq ta’limi bosh boshqarmasi va viloyatlar xalq ta’limi 
boshqarmalarining ruxsati bilan umumiy o’rta ta’lim muassasalarining pedagogik 
kengashlariga dars jadvalini tuzishda tayanch o’quv rejadagi umumiy soatlar hajmidan 
oshmagan holda, ma’lum bir fanlarni chuqurlashtirib o’qitish maqsadida 15%gacha 
o’zgartirish kiritish huquqi beriladi. 
     O’quv dasturi O’zbekiston Respublikasi Xalq ta’limi vazirligi tomonidan ishlab 
chiqiladi va tasdiqlanadi.Umumiy o’rta ta’limning malaka talablari umumta’lim fanlari 
bo’yicha ta’lim mazmunining majburiy minimumi va yakuniy maqsadlariga, o’quv 
yuklamalari hajmiga hamda ta’lim sifatiga qo’yiladigan talablardan iborat. 
Baholash tizimi – davlat ta’lim standarti bo’yicha umumiy o’rta ta’limning malaka 
talablarini o’quvchilar tomonidan o’zlashtirilishi darajasini hamda umumiy o’rta ta’lim 
muassasasining 
faoliyati 
samaradorligini 
aniqlaydigan 
mezonlar 
majmuidan 
iborat.Ta’lim mazmuni va o’quv dasturlari asosida o’quv materiallari o’quv-metodik 
majmuada o’z ifodasini topadi.   
Darslik – davlat ta’lim standartlariga muvofiq o’quv dasturi asosida didaktik, metodik, 
pedagogik-psixologik, estetik va gigienik talablarga javob beradigan, o’quv fanining 
mavzulari to’liq yoritilgan, uning asoslari mukammal o’zlashtirilishiga qaratilgan, o’quv 
fanining maqsad va vazifalaridan kelib chiqqan holda ta’lim oluvchilarning yoshi va 
psixofiziologik xususiyatlarini hisobga olgan holda ishlab chiqiladigan, nazariy 
ma’lumotlardan tashqari amaliy-tajriba va sinov mashqlarini qamrab olgan kitob 
shaklidagi o’quv nashri. 
Darslik o’quvchilarning ta’lim jarayonida, ongli ravishda va faol ishtirok etishlari, 
o’quv materialini to’la o’zlashtirishlarini ta’minlashi kerak. Ana shu masalalarni 
hal etish yo’lida darsliklar quyidagi vazifalarni bajaradi: 
motivatsion vazifa - bu vazifa o’quvchilarni ushbu fanni o’rganishga yo’naltiradigan, 
ularda ishga pozitiv munosabati va qiziqishini shakllantiruvchi rag’bat (sabab)larni hosil 
qilishdan iborat; 
Tayanch o’quv reja umumta’lim fanlari bo’yicha belgilangan ta’lim mazmunini o’quvchiga yetkazish uchun ajratilgan o’quv soatlari (davlat ixtiyoridagi va maktab ixtiyoridagi soatlar)ning minimal hajmini belgilaydi. Pedagog kadrlar salohiyati hamda moddiy-texnika bazasi etarli bo’lgan umumiy o’rta ta’lim muassasalarida Qoraqalpog’iston Respublikasi Xalq ta’limi vazirligi, Toshkent shahar xalq ta’limi bosh boshqarmasi va viloyatlar xalq ta’limi boshqarmalarining ruxsati bilan umumiy o’rta ta’lim muassasalarining pedagogik kengashlariga dars jadvalini tuzishda tayanch o’quv rejadagi umumiy soatlar hajmidan oshmagan holda, ma’lum bir fanlarni chuqurlashtirib o’qitish maqsadida 15%gacha o’zgartirish kiritish huquqi beriladi. O’quv dasturi O’zbekiston Respublikasi Xalq ta’limi vazirligi tomonidan ishlab chiqiladi va tasdiqlanadi.Umumiy o’rta ta’limning malaka talablari umumta’lim fanlari bo’yicha ta’lim mazmunining majburiy minimumi va yakuniy maqsadlariga, o’quv yuklamalari hajmiga hamda ta’lim sifatiga qo’yiladigan talablardan iborat. Baholash tizimi – davlat ta’lim standarti bo’yicha umumiy o’rta ta’limning malaka talablarini o’quvchilar tomonidan o’zlashtirilishi darajasini hamda umumiy o’rta ta’lim muassasasining faoliyati samaradorligini aniqlaydigan mezonlar majmuidan iborat.Ta’lim mazmuni va o’quv dasturlari asosida o’quv materiallari o’quv-metodik majmuada o’z ifodasini topadi. Darslik – davlat ta’lim standartlariga muvofiq o’quv dasturi asosida didaktik, metodik, pedagogik-psixologik, estetik va gigienik talablarga javob beradigan, o’quv fanining mavzulari to’liq yoritilgan, uning asoslari mukammal o’zlashtirilishiga qaratilgan, o’quv fanining maqsad va vazifalaridan kelib chiqqan holda ta’lim oluvchilarning yoshi va psixofiziologik xususiyatlarini hisobga olgan holda ishlab chiqiladigan, nazariy ma’lumotlardan tashqari amaliy-tajriba va sinov mashqlarini qamrab olgan kitob shaklidagi o’quv nashri. Darslik o’quvchilarning ta’lim jarayonida, ongli ravishda va faol ishtirok etishlari, o’quv materialini to’la o’zlashtirishlarini ta’minlashi kerak. Ana shu masalalarni hal etish yo’lida darsliklar quyidagi vazifalarni bajaradi: motivatsion vazifa - bu vazifa o’quvchilarni ushbu fanni o’rganishga yo’naltiradigan, ularda ishga pozitiv munosabati va qiziqishini shakllantiruvchi rag’bat (sabab)larni hosil qilishdan iborat;  
 
axborot vazifasi o’quvchilarga axborotlarni etkazish, samarali usullar yordamida 
ularning bilimlari hajmini kengaytirishga imkon beradi; 
nazorat-tuzatish (mashq qilish) vazifasi – ta’lim jarayoni, uning natijalarini tekshirish, 
o’quvchilarda o’zini baholash va tuzatish layoqati hamda zarur bo’lgan ko’nikma, 
malakalarni shakllantirish uchun o’rganish mashqlarini tavsiya etishni nazarda tutadi. 
Muvofiqlashtirish vazifasi material ustida ishlash jarayonida ta’limning boshqa 
vositalari (xaritalar, ko’rgazmali materiallar, diapozitiv va boshqalar)ni jalb etishni 
ifodalaydi; 
rivojlantiruvchi-tarbiyalovchi vazifasi darslik mazmunining o’quvchilarga ma’naviy-
axloqiy ta’sir ko’rsatishi, kitoblar bilan ishlash jarayonida ulardan mehnatsevarlik, faol 
fikrlash, ijodiy qobiliyat kabi sifatlarni shakllantirishdan iborat; 
o’qitish vazifasi darslik bilan ishlashda mustaqil bilim olish uchun zarur bo’lgan konpekt 
yozish, umumlashtirish, asosiysini ajratib ko’rsatish, mantiqiy eslab qolish kabi malaka 
va ko’nikmalarni rivojlantirishga yordam berishida ko’zga tashlanadi. 
Mashq daftari – darslikning tarkibiy qismi hisoblanadigan, davlat ta’lim standartlariga 
muvofiq o’quvchilar tomonidan egallangan bilim va ko’nikmalarni mustahkamlash 
hamda o’quv fanining mavzulariga mos ravishda ishlab chiqilgan, mantiq va tafakkurni 
rivojlantirishga qaratilgan (krossvordlar, boshqotirmalar, mantiqiy fikrlashga undovchi 
topshiriqlar va hokazo) topshiriqlardan iborat bo’lgan didaktik vosita. 
O’qituvchi uchun metodik qo’llanma – darslikdagi har bir mavzuni samarali o’qitish 
metodikasi, qo’shimcha sinov topshiriqlari va o’qituvchining darsni qiziqarli tashkil 
etishiga oid boshqa metodik ko’rsatmalar berilgan, har bir darsning maqsadi, darsda 
foydalaniladigan vositalar va ulardan foydalanish usullari, darsning mazmuni, amaliy 
mashg’ulotlar, qo’shimcha topshiriqlar va boshqalar haqida metodik ko’rsatmalar aniq 
bayon qilingan kitob shaklidagi o’quv nashri. 
Darsliklarning multimediali ilovalari – axborot-kommunikatsiya texnologiyalari 
yordamida o’quv faniga oid materiallarni davlat ta’lim standarti va o’quv dasturiga mos 
ravishda yorita oladigan, o’quv fanini samarali o’zlashtirishga, o’quvchilarning mustaqil 
ta’lim olishiga ko’maklashuvchi hamda video, ovoz, animatsiya, jadval, matn va 
lug’atlarni o’z ichiga olgan, bilimlarni nazoratdan o’tkazish va mustahkamlashga 
yo’naltirilgan, o’quv fanining asosiy mazmunini boyitadigan qo’shimcha materialga ega 
axborot vazifasi o’quvchilarga axborotlarni etkazish, samarali usullar yordamida ularning bilimlari hajmini kengaytirishga imkon beradi; nazorat-tuzatish (mashq qilish) vazifasi – ta’lim jarayoni, uning natijalarini tekshirish, o’quvchilarda o’zini baholash va tuzatish layoqati hamda zarur bo’lgan ko’nikma, malakalarni shakllantirish uchun o’rganish mashqlarini tavsiya etishni nazarda tutadi. Muvofiqlashtirish vazifasi material ustida ishlash jarayonida ta’limning boshqa vositalari (xaritalar, ko’rgazmali materiallar, diapozitiv va boshqalar)ni jalb etishni ifodalaydi; rivojlantiruvchi-tarbiyalovchi vazifasi darslik mazmunining o’quvchilarga ma’naviy- axloqiy ta’sir ko’rsatishi, kitoblar bilan ishlash jarayonida ulardan mehnatsevarlik, faol fikrlash, ijodiy qobiliyat kabi sifatlarni shakllantirishdan iborat; o’qitish vazifasi darslik bilan ishlashda mustaqil bilim olish uchun zarur bo’lgan konpekt yozish, umumlashtirish, asosiysini ajratib ko’rsatish, mantiqiy eslab qolish kabi malaka va ko’nikmalarni rivojlantirishga yordam berishida ko’zga tashlanadi. Mashq daftari – darslikning tarkibiy qismi hisoblanadigan, davlat ta’lim standartlariga muvofiq o’quvchilar tomonidan egallangan bilim va ko’nikmalarni mustahkamlash hamda o’quv fanining mavzulariga mos ravishda ishlab chiqilgan, mantiq va tafakkurni rivojlantirishga qaratilgan (krossvordlar, boshqotirmalar, mantiqiy fikrlashga undovchi topshiriqlar va hokazo) topshiriqlardan iborat bo’lgan didaktik vosita. O’qituvchi uchun metodik qo’llanma – darslikdagi har bir mavzuni samarali o’qitish metodikasi, qo’shimcha sinov topshiriqlari va o’qituvchining darsni qiziqarli tashkil etishiga oid boshqa metodik ko’rsatmalar berilgan, har bir darsning maqsadi, darsda foydalaniladigan vositalar va ulardan foydalanish usullari, darsning mazmuni, amaliy mashg’ulotlar, qo’shimcha topshiriqlar va boshqalar haqida metodik ko’rsatmalar aniq bayon qilingan kitob shaklidagi o’quv nashri. Darsliklarning multimediali ilovalari – axborot-kommunikatsiya texnologiyalari yordamida o’quv faniga oid materiallarni davlat ta’lim standarti va o’quv dasturiga mos ravishda yorita oladigan, o’quv fanini samarali o’zlashtirishga, o’quvchilarning mustaqil ta’lim olishiga ko’maklashuvchi hamda video, ovoz, animatsiya, jadval, matn va lug’atlarni o’z ichiga olgan, bilimlarni nazoratdan o’tkazish va mustahkamlashga yo’naltirilgan, o’quv fanining asosiy mazmunini boyitadigan qo’shimcha materialga ega  
 
bo’lgan yoki shu kabi manbalarga murojaatlarni o’z ichiga olgan interaktiv elektron 
axborot-ta’lim resursi. 
  Mustaqil nazorat uchun savollar: 
1. 
Ta’lim mazmuni deb nimaga aytiladi? 
2. 
Ta’lim mazmunini belgilashga doir qanday yondashuvlar mavjud? 
3. 
Kompetentsiyaviy yondashuv deganda nima tushiniladi? 
4. 
Ta’lim mazmunini loyihalash tamoyillariga izoh bering. 
5. 
Ta’lim mazmunini loyihalashda qanday mezonlarga asoslanish lozim? 
6. 
Davlat ta’lim standarti nima va u qanday komponentlardan iborat? 
7. 
Tayanch o’quv rejasiga izoh bering. 
8. 
O’quv dasturida qanday masalalar o’z aksini topadi? 
9. 
O’quv-metodik majmua nima va u o’z ichiga nimalarni qamrab oladi? 
 
bo’lgan yoki shu kabi manbalarga murojaatlarni o’z ichiga olgan interaktiv elektron axborot-ta’lim resursi. Mustaqil nazorat uchun savollar: 1. Ta’lim mazmuni deb nimaga aytiladi? 2. Ta’lim mazmunini belgilashga doir qanday yondashuvlar mavjud? 3. Kompetentsiyaviy yondashuv deganda nima tushiniladi? 4. Ta’lim mazmunini loyihalash tamoyillariga izoh bering. 5. Ta’lim mazmunini loyihalashda qanday mezonlarga asoslanish lozim? 6. Davlat ta’lim standarti nima va u qanday komponentlardan iborat? 7. Tayanch o’quv rejasiga izoh bering. 8. O’quv dasturida qanday masalalar o’z aksini topadi? 9. O’quv-metodik majmua nima va u o’z ichiga nimalarni qamrab oladi?