BOSHLANG’ICH TA’LIM METODOLOGIYASI FANINING TARIXI VA TADRIJIY RIVOJLANISHI
Yuklangan vaqt
2025-01-26
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
5
Faytl hajmi
18,6 KB
BOSHLANG’ICH TA’LIM METODOLOGIYASI FANINING TARIXI VA
TADRIJIY RIVOJLANISHI
Reja:
1.Pedagogikaning fan sifatida shakllanib borishi, ijtimoiy-iqtisodiy zaruriyat
ekanligi. Suqrot, Pifagor, Aristotel, Platonlarning inson kamoloti va tarbiyasi
masalalariga oid qarashlari.
2.Sharq mutafakkirlari Yu.X.Hojibning ,,Qutadg’u bilig” asari, Kaykovusning
,,Qobusnoma”, Ahmad Yugnakiyning ,,Hibat ul-haqoyiq”, Alisher Navoiyning
,,Mahbub ul-qulub” va boshqa juda ko’p didaktik asarlarda ilgari surilgan pedagogik
g’oyalar.
3.Y.A.Komenskiy,
Logann,Pestalotsi,
disterverg
va
K.D.Ushinskiylarning pedagogika fani metodologiyasining yaratilishida ilgari
surgan g’oyalari.
Tayanch tushunchalar: Pedagogika, ijtimoiy, iqtiisodiy, jahon va sharq
mutafakkurlari.
Pedagogikaning fan sifatida shakllanib borishi, ijtimoiy-iqtisodiy
zaruriyat ekanligi. Suqrot, Pifagor, Aristotel, Platonlarning inson kamoloti va
tarbiyasi masalalariga oid qarashlari. Pedagogika fanining metodologik asosi va
amal qiladigan negizi O‘zbekiston Respublikasining ,,Ta’lim haqida”gi qonuni,
”Kadrlar tayyorlash milliy dasturi”, Oliy Majlis materiallaridir.
Ob`ektiv dunyoni bilish, nazariyada nimani o‘rganish va o‘rgatish kerak,
kimni va qanday tarbiyalash lozim degan masalalar mavjud bo‘lib, ular o‘zaro uzviy
bogliqdir.
Pedagogika fani o‘z mazmun mohiyatini boyitishda, yangilashda mavjud
pedagogik hodisa va jarayonlarni uning maqsadi va vazifalariga muvofiq keladigan
usullari bilan o‘rganadi. Ushbu ilmning ilmiy tadqiqot usullari deganda yosh avlodni
tarbiyalash, bilimli qilish va o‘qitishning real jarayonlariga xos bo‘lgan ichki aloqa
va munosabatlarni tekshirish, bilish yo‘llari, uslublari va vositalari majmui
tushuniladi.
Suqrot. Suqrot miloddan oldin 469 yilda Afinada haykaltarosh oilasida
dunyoga keldi.U biron bir asar yozmagan,maktabda dars bermagan, lekin oz
shogirdlarini haqiqatni bilishga undagan.U haqiqatni bahs orqali ,suhbat yo’li bilan
,anglash mumkin degan g’oyani olg’a surgan,suhbatda asosiy e’tiborni inson ongi va
tafakkurini tahlil qilishga qaratish zarurligini aytgan.U tavsiya etgan bu usul o’z
davrida “Suqrot usuli” deb atalgan.Suqrot miloddan oldingi 399-yilda demokratiya
dushmanlari tomonidan o’ldirildi.
Suqrotning falsafiy va pedagogik qarashlarida tarbiyadan kutilgan maqsad
insonni bilimlarni bilib olishga erishish,uni yuksak axloqli qilib kamol toptirishdir.U
o’z ta’limotida martlik, donolik, mo’tadillik,adolatlilik tushunchalarini belgilab
beradi.Uning fikricha ,mardlik qo’rquvni daf qilish, donolik- jamiyat qonunlariga
rioya qilish, mo’tadillik-o’z hissiyotlariga erk bermaslik, adolat- yaxshilikni amalga
oshirish yo’llarini o’rgatishdir.Suqrotning ta’limoticha inson eng avvalo, umumiy
axloq mezonlarini inson uchun muqaddas bo’lgan fazilatlarini egallab olishi
kerak.Insonning fazilat egasi yaxshi fazilatlarni na’moyon eta oladi.Inson axloqiy
fazilatlarini ilm-fan, ta’lim orqali egallaydi, axloqning yagona sohibi bo’ladi. Aql
bilan axloq o’rtasida ziddiyat bo’lishi mumkin emas. Hunardan yaxshiroq, ilmdan
ulug’roq narsa yo’q. Sharmu hayodan yaxshiroq bezak, zebu ziynat yo’q,
batfellikdan yomonroq dushman yo’qdir.
Suqrotning axloq xususidagi ta’limotiga ko’ra, ezgulik-bilim, donishmandlik-
yaxshilikni biluvchiga yaxshilik qilishdir. Yomonlik qiluvchi yaxshlikni yo
bilmaydi, yoki pirovadida, yaxshilikning tantana qilishiga qarshilik qiladi.
Oqil, dona odamlar halol kasb shug’illanib, shu kasblaridan topgan mol-
dunyolaridan muhtojlarga in’om-ehson qiladilar.Achchiqlangan vaqtlarida tillarini
yomon so’zlarni, qo’llarni odamlarga ozor berishdan saqlaydilar.Suqrot, agar bir
odam sening aybingni yuzingga solsa, kamchiliklaringni tanqid qilsa, uni do’st deb
bil, go’zal xulq- atvorli bo’lishga, yaramas ishlardan saqlanishga g’ayrat qil, deb
maslaxat beradi.Suqrot tadbirkorlikni ulug’lab,uni eng go’zal insoniy fazilat
hisoblaydi.Uning o’qtirishicha go’zal tadbir ishlatib, dushmanni do’st etish, nodon
va johil odamni ta’lim va tarbiya qilib, donolar davrasiga, badahloq fosiqlarni pand,
nasihat bilan isloh etib, yaxshilar qatoriga eng afzal amallardan sanaladi.Suqrot
o’zining pedagogik qarashlarida mehnat tarbiyasida alohida e’tibor beradi, mehnatni
ahloqiy go’zallik deb biladi.Suqrotning ta’lim-tarbiya haqidagi ta’limoti, qadimgi
Yunonisda falsafiy-pedagogik fikr rivojiga ulkan hissa bo’lib qo’shiladi.
Platon.Platon Yunonistonning mashhur, mumtoz faylasufi.U miloddan oldingi
428-yilda Afinada aristokrat oilasida dunyoga kelgan.Platon Janubiy Italiya va
Sitsiliyalarni kezib, 388-yilda Afinaga qaytib keladi. 4 asrning 80-yillarida Sitsiliya
hukmdori Tong’ich Dionisi saroyida uning o’g’lini tarbiyalash bilan shug’ullanadi.
Platon o’zi o’ylab chiqqan idial quldorlik davlati tuzishni shu shaharda amalga
oshirmoqchi bo’ladi. Ammo,uning g’oyasi hukmdorga maqul bo’lmaydi va uni
dengizchilar qo’liga topshirib, o’ldirishni buyuradi.Dengizchilar uni Egin shahrida
bir savdogarga qul qilib sotadilar.Savdogar do’sti bo’lgani tufayli Platon yana
Afinaga qaytib keladi va o’z falsafiy maktabini tuzadi,maktabni Afina qahramoni
Akadema sharafiga “Akademiya”deb ataydi, jo’shqin ilmiy faoliyatini davom
ettiradi.U “Ideal quldorlik davlati” haqidagi g’oyasini amalga oshirish niyatida o’zi
tarbiyalagan shahzoda Kenja Dionisi hukmronlik qilayotgan Sitsiliya shahriga
boradi.Lekin orzusi bu yerda ham amalga oshmagach, noumid bo’lib o’z vatani
Afinaga qaytadi,368-yilda vafot etadi.
Platon tarbiyani tashkil etish haqidagi fikrlarini “Davlat” va “Qonunlar”
asarlarida bayon etadi. Platonning fikricha, kattalarning bolalarga ko’rsatgan tasiri,
bolalarda ahloqiy sifatlarning tarkib topishida ko’rinadi. Platon his- tuyg’uga ta’sir
etish kichik yoshdagi bolalarni tarbiyalashning asosi hisoblaydi. Kichik yoshdagi
bolalar huzur qilish, zavqlanish, qayg’ulanish, orqali yahshilik va baxt saodat
tushunchalari haqidagi tasavvurga ega bo’ladilar.Platon o’yin, adabiy asarlardan
o’qib berishni, afsonalarni hikoya qilishni tarbiya vositasi hisoblaydi. Kichik
yoshdagi bolalarga nimani o’qitish, nimani hikoya qilishni qonunlashtirish
kerakligini aytdi. Uning takidlashicha, kattalar bolalar o’yinini kuzatib turushlari,
lekin ularning o’yiniga qandaydir yangilik kiritmasliklari kerak. Fanlarni bolalarga
zo’rlab emas balki oson yo’l bilan o’qitish lozim. Chunki, erkin odam har qanday
fanni qullarcha o’rganmasligi kerak.
Platon ”Davlat” asarida bolalarni yoshligidan boshlab ichtimoiy tarbiyalash
g’oyasini olg’a surdi va uni tashkil etishning muayyan tizimini taklif etdi. Uning
taklifiga ko’ra, shahar va qishloq aholisining 3 yoshdan 6 yoshgacha bo’lgan bolalari
mahsus joyda o’ynashi kerak. Bu joyda davlat tomonidan tayinlangan ayollar tartibni
kuzatib turushlari va o’yinga rahbarlik qilishlari lozim. 6-12 yoshdan boshlab bolalar
maktabda o’qish, yozish va hisobni, shuningdek ashula aytish va musiqa asboblarini
chalishni o’rganadilar. 12 yoshdan 16 yoshgacha polestrada o’qiydilar. Polestrada
jismoniy
tarbiyaga
ahamiyat
beriladi.
16yoshdan
boshlab
arifmetika,
geometriya,astronomiyani o’rganadilar. 18yoshdan 20yoshgacha ular Efebiyada
mahsus
harbiy-jismoniy
tayyorlikni
o’taydilar.
Bu
bosqichda
ular
o’z
imkoniyatlaridan kelib chiqqan holda, jangchilar, hunarmandlar, dehqonlar,
savdogarlar guruhida bo’ladilar, ta’lim olishlari tugallanadi.
Platon o’z faoliyatida birinchilardan bo’lib bolalarni izchillikda tarbiyalash
g’oyasini olg’a suradi.Uning g’oyaviy taklifi maktabgacha tarbiya nazariyasining
keying taraqqiyotida muhim ahamiyat kasb etadi. Platonning tarbiya haqidagi
qarashlarida mehnat ulug’lanadi.U: “Men fidokorona qilingan rohatni boshqa biror
narsadan ko’rmadim. Vujudimning salomatligi, ruhimning saodatini faqat mehnat
topdim”-deydi.
Buyuk faylasuf Platonning “Farzandlaringizning ilm va adabini o’zingizning
ilm va adabingiz bilan cheklamang, ularni kelgusi zamon uchun tayyorlang, chunki
ularsizning zamonangizga tegishli emas, ular kelgusi zamon odamlaridir”- degan
hikmatlari hozirgi davr ota-onalar, murabbiylar uchun, ham qimmatlidir.
Aristotel. Aristotel - qadimgi Yunon falsafasi va fani taraqqiyotida yangi davr
yaratgan mutafakkir.Aristotel miloddan avval234-yilda Stagir shahrida tabib
oilasida tug’ildi, 322-yilda vafot etdi. Aristotel 20 yil davomida Afina shahridagi
Platon akademiyasi ta’lim oladi, 343-yilda Makedoniya taxtining vorisi Aleksandr
Makedoniskiyning tarbiyachisi bo’lib xizmat qiladi. 335-yilda Afinada Likey
nomida shaxsiy maktabini tashkil qiladi. U mantiq ilmiga oid”Kategoriyalar”,
“Talqin haqida”, “Birinchi va ikkinchi analitika”,”Tonika”, biologiyaga doir “Jon
to’g’risida”, “Hayvonlar tarixi”, “Hayvonlarning kelib chiqishi’”, falsafaga doir
“Matematika”, axloqqa oid “Nikomax etikasi”, ijtimoiy-siyosiy va tarixiy
masalalarga oid “Politika”,”Politiya”, san’at, poetikaga doir “Ritorika”, “Poetika”
asarlarini yozadi.U yaratgan bu ilmiy asarlari antik dunyosining eng ulug’ yutig’i
sifatida manaviy madaniyat rivojida muhim ahamiyatga ega bo’ldi.
Sharq
mutafakkirlari
Yu.X.Hojibning
,,Qutadg’u
bilig”
asari,
Kaykovusning ,,Qobusnoma”, Ahmad Yugnakiyning ,,Hibat ul-haqoyiq”,
Alisher Navoiyning ,,Mahbub ul-qulub” va boshqa juda ko’p didaktik
asarlarda ilgari surilgan pedagogik g’oyalar. Sharqdagi Uyg‘onish davrida (IX-
XI asrlar) arab, musulmon madaniyatining Yaqin va Markaziy Osiyo xalqlarining
moddiy va ma’naviy madaniyati bilan birlashishi asosida alohida sinkretik
(yunoncha synkretismos - birlashish, yaxlitlik, qo‘shilish) madaniyat birlashgan turi
yuzaga kelgan. Allomalar Muhammad al-Xorazmiy (787-850 yillar), Abu Nasr
Forobiy (870-950 yillar), Al-Kindiy (800-870 yillar), Abu Rayhon Beruniy (973-
1050 yillar), Abu Ali ibn Sino (980-1037 yillar) va boshqalar uning asoschilari
sifatida mashhur bo‘ldilar.
Bu madaniyatning asosiy markazlari Suriya, Eron, Markaziy Osiyo
hududlarida joylashgan. Sharq mutafakkirlari o‘z asarlarida ta’lim usullari, qoidalari,
tamoyillari, metodlari va shakllari asosida ta’lim amaliyotining mohiyatini ifoda
etadilar. Biroq ta’lim masalalari bilan ular maxsus va izchil shug‘ullanmaganliklari
bois maxsus didaktik nazariya yaratilmadi. Ta’limni ular fan sifatida emas, boshqa
fanlarga o‘rgatish san’ati, hunarmandchilik sifatida tushundilar. Sharq allomalari
tomonidan ilgari surilgan qoida, usul va tamoyillarning aksariyati zamonaviy
maktablarda ham qo‘llanilmoqda.
Quyida Sharq allomalari Muhammad al-Xorazmiy, Abu Nasr Forobiy, Al-
Kindiy, Abu Rayhon Beruniy, Abu Ali ibn Sino, Muslihiddin Sa’diy, Abdurahmon
Jomiy, Alisher Navoiylar ham ta’limning ilmiyligi, ongliligi, ko‘rgazmaliligi,
tushunarliligi, ketma-ketligi, muntazamligi, moslashuvchanligi va mustaqilligi,
shuningdek, bolaning individual xususiyatlari, layoqati va qobiliyatlarini hisobga
olish, ta’limni insonparvarlashtirish kabi qoida va tamoyillarini ifoda etib berganlari
anglanadi.