BOSHLANG‘ICH TA’LIM METODOLOGIYASI O‘QUV FANI SIFATIDA

Yuklangan vaqt

2025-01-26

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

8

Faytl hajmi

21,1 KB


 
 
 
 
 
 
BOSHLANG‘ICH TA’LIM METODOLOGIYASI O‘QUV FANI SIFATIDA 
 
 
Reja: 
1.Metodologiya o’quv fan sifatida. Metodologiya tushunchasining mazmuni, 
tavsifi va funksiyalari. 
2.Metodologiya 
ilmiy 
bilishning 
tarkibiy 
qismi. 
Metodologiyaning 
umumfalsafiy darajasi. 
3.Ilmiy tadqiqot metodlari va ularning turlari. 
 
Tayanch tushunchalar: Metodologiya, tushuncha, mazmun, tavsif. 
 
 
Metodologiya o’quv fan sifatida. Metodologiya tushunchasining 
mazmuni, tavsifi va funksiyalari. Mamlakatimizda amalga oshirilayotgan ijtimoiy-
iqtisodiy islohotlar ma’naviy-axloqiy yo’nalishlarni ham keng rivojlantirishni 
taqozo etmoqda. Chunki, bu demokratik, insonparvarlik jamiyat qurishning muhim 
omillaridandir.Ayniqsa, boshlang’ich ta’limni yuqori darajaga ko’tarish muhim 
ahamiyat kasb etadi. Darhaqiqat, kelajagimizning taraqqiyoti ta’limning poydevori 
bo’lgan boshlang’ich maktabda ilm olayotgan bolalarning ma’naviy-axloqiy 
jihatdan mustahkam tarbiyalanishi, barkamol avlod bo’lib yetishishiga ko’p jihatdan 
bog’liqdir. 
  
O’zbekiston Respublikasi prezidenti Sh.Mirziyoyev takidlaganlaridek, 
Bugungi kunda “Farzandlarimiz bizdan ko‘ra kuchli, bilimli, dono va albatta baxtli 
BOSHLANG‘ICH TA’LIM METODOLOGIYASI O‘QUV FANI SIFATIDA Reja: 1.Metodologiya o’quv fan sifatida. Metodologiya tushunchasining mazmuni, tavsifi va funksiyalari. 2.Metodologiya ilmiy bilishning tarkibiy qismi. Metodologiyaning umumfalsafiy darajasi. 3.Ilmiy tadqiqot metodlari va ularning turlari. Tayanch tushunchalar: Metodologiya, tushuncha, mazmun, tavsif. Metodologiya o’quv fan sifatida. Metodologiya tushunchasining mazmuni, tavsifi va funksiyalari. Mamlakatimizda amalga oshirilayotgan ijtimoiy- iqtisodiy islohotlar ma’naviy-axloqiy yo’nalishlarni ham keng rivojlantirishni taqozo etmoqda. Chunki, bu demokratik, insonparvarlik jamiyat qurishning muhim omillaridandir.Ayniqsa, boshlang’ich ta’limni yuqori darajaga ko’tarish muhim ahamiyat kasb etadi. Darhaqiqat, kelajagimizning taraqqiyoti ta’limning poydevori bo’lgan boshlang’ich maktabda ilm olayotgan bolalarning ma’naviy-axloqiy jihatdan mustahkam tarbiyalanishi, barkamol avlod bo’lib yetishishiga ko’p jihatdan bog’liqdir. O’zbekiston Respublikasi prezidenti Sh.Mirziyoyev takidlaganlaridek, Bugungi kunda “Farzandlarimiz bizdan ko‘ra kuchli, bilimli, dono va albatta baxtli  
 
bo‘lishlari shart!”degan hayotiy da’vat har birimizning, ota-onalar va keng 
jamoatchilikning ongi va qalbidan mustahkam o‘rin egallagan 1. 
Maktab yoshidagi o’quvchilarni komil inson darajasiga ko’tarishga intilish, 
ma’naviyat sarchashmalaridan bahramand qilish, milliy va umuminsoniy 
qadriyatlarimizga sodiq qilib tarbiyalash istiqlolning talabidir. Buning uchun 
o’qituvchining o’zi ham yetuk pedagogik mahoratga ega bo’lishi, yuksak insoniy 
fazilatlarni o’zida mujassam etmog’i lozim. 
Bugungi kunda, ya’ni ta’lim-tarbiyaning hozirgi zamonaviy bosqichida 
o’qituvchining ishlash tizimi tubdan o’zgarmoqda va pedagogik texnologiyalar, 
integratsiyalar va innovatsiyalar amaliyotda keng qo’llanilmoqda. 
O’quv 
jarayonida 
fanlararo 
aloqadorlik 
ta’minlangan 
sharoitda 
o’quvchilarning egallagan bilimlari samarali rivojlanishi bilan bir qatorda ularning 
idrok etish qobiliyati, faolliklari, qiziqishlari, aqliy intellektual imkoniyatlari 
ortishiga erishiladi. O’quv jarayonida fanlararo aloqadorkikni turli o’quv o’quv 
dasturlari, darsliklar mutanosibligini ta’minlovchi didaktik imkoniyat sifatida 
tushunish lozim. 
 O‘zbekiston Respublikamizdagi mustaqil huquqiy, demokratik davlat, erkin 
fuqarolik jamiyati qurish yo‘lidagi ulkan ishlar inson mohiyatini yangidan kashf 
qilib, uni o‘zligini anglashda imkoniyatlarni ro‘yobga chiqarishga va ma’naviy 
intellektual, aqliy - amaliy rivojlanishi uchun yangi shart-sharoitlar yaratib beradi. 
Bu o‘z navbatida insoniyat yaratgan ma’naviy-ilmiy boyliklarga, insonning o‘ziga 
yangicha munosabat, yondashuvni yuzaga keltirdi. O’zbekiston Respublikasi 
birinchi prezidenti I.A.Karimov aytganlaridek: "Fuqarolar endi ijtimoiy-iqtisodiy 
jarayonlarni ishtirokchisi, bajaruvchisi emas, balki bunyodkori va tashkilotchisidir". 
Bunday yangicha yondashishlar pedagogika fanining obyekti va predmetini 
kengaytirdi. Endi pedagogika fani faqat ta’lim-tarbiya jarayonini nazariy, metodik - 
amaliy ta’minlovchi fan emas, komil inson shakllanishini, rivojlanishini 
ta’minlovchi keng sohalarni o‘z ichiga oladi. Shuning uchun ,,Kadrlar tayyorlash 
                                               
 
1 Shavkat Mirziyoev “Erkin va farovon, demokratik O‘zbekiston Davlatini birgalikda barpo etamiz “. 
O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti lavozimiga kirishish tantanali marosimiga bag’ishlangan Oliy Majlis 
palatalarining Qo‘shma Majlisidagi nutqidan. T.: “O‘zbekiston”-2016. 13-14-bet. 
 
bo‘lishlari shart!”degan hayotiy da’vat har birimizning, ota-onalar va keng jamoatchilikning ongi va qalbidan mustahkam o‘rin egallagan 1. Maktab yoshidagi o’quvchilarni komil inson darajasiga ko’tarishga intilish, ma’naviyat sarchashmalaridan bahramand qilish, milliy va umuminsoniy qadriyatlarimizga sodiq qilib tarbiyalash istiqlolning talabidir. Buning uchun o’qituvchining o’zi ham yetuk pedagogik mahoratga ega bo’lishi, yuksak insoniy fazilatlarni o’zida mujassam etmog’i lozim. Bugungi kunda, ya’ni ta’lim-tarbiyaning hozirgi zamonaviy bosqichida o’qituvchining ishlash tizimi tubdan o’zgarmoqda va pedagogik texnologiyalar, integratsiyalar va innovatsiyalar amaliyotda keng qo’llanilmoqda. O’quv jarayonida fanlararo aloqadorlik ta’minlangan sharoitda o’quvchilarning egallagan bilimlari samarali rivojlanishi bilan bir qatorda ularning idrok etish qobiliyati, faolliklari, qiziqishlari, aqliy intellektual imkoniyatlari ortishiga erishiladi. O’quv jarayonida fanlararo aloqadorkikni turli o’quv o’quv dasturlari, darsliklar mutanosibligini ta’minlovchi didaktik imkoniyat sifatida tushunish lozim. O‘zbekiston Respublikamizdagi mustaqil huquqiy, demokratik davlat, erkin fuqarolik jamiyati qurish yo‘lidagi ulkan ishlar inson mohiyatini yangidan kashf qilib, uni o‘zligini anglashda imkoniyatlarni ro‘yobga chiqarishga va ma’naviy intellektual, aqliy - amaliy rivojlanishi uchun yangi shart-sharoitlar yaratib beradi. Bu o‘z navbatida insoniyat yaratgan ma’naviy-ilmiy boyliklarga, insonning o‘ziga yangicha munosabat, yondashuvni yuzaga keltirdi. O’zbekiston Respublikasi birinchi prezidenti I.A.Karimov aytganlaridek: "Fuqarolar endi ijtimoiy-iqtisodiy jarayonlarni ishtirokchisi, bajaruvchisi emas, balki bunyodkori va tashkilotchisidir". Bunday yangicha yondashishlar pedagogika fanining obyekti va predmetini kengaytirdi. Endi pedagogika fani faqat ta’lim-tarbiya jarayonini nazariy, metodik - amaliy ta’minlovchi fan emas, komil inson shakllanishini, rivojlanishini ta’minlovchi keng sohalarni o‘z ichiga oladi. Shuning uchun ,,Kadrlar tayyorlash 1 Shavkat Mirziyoev “Erkin va farovon, demokratik O‘zbekiston Davlatini birgalikda barpo etamiz “. O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti lavozimiga kirishish tantanali marosimiga bag’ishlangan Oliy Majlis palatalarining Qo‘shma Majlisidagi nutqidan. T.: “O‘zbekiston”-2016. 13-14-bet.  
 
milliy dasturi”dagi milliy ta’lim modelida shaxsga kadrlar tayyorlash tizimining 
bosh subyekti va obyekti sifatida qaraladi.  
Ma’lumki, pedagogika fani tarbiya va ta’limning inson rivoji, shaxs kamoli va 
mutaxassis shakllanishida ta’lim tizimini o‘z ichiga olmaydigan etnik, antropologik, 
genetik, tarixiylik, mustaqillik, tabiiy - ekologik, intuitiv, ruhiy-hissiy bilish, 
rivojlanish, komillik omillariga ham suyanadi. Bundan tashqari pedagogika fani 
oldiga yangicha fikrlash, yangicha tafakkur, milliy mafkuraniig keng qamrovli 
sifatlarini shakllantirish vazifalari qo‘yildi.2 
Endi pedagogika ta’lim - tarbiyada, hayot jarayonining hamma sohalarini, 
jabhalarini qamrab olmasa, u o‘zining komil inson tarbiyasidagi juda katta asosiy 
imkoniyatlarga ega bo‘lgani asosiy ijtimoiy fan mavqyeini egallay olmagan bo‘ladi. 
Shuning uchun ham yangi ta’lim konsepsiyasida va mutaxassislar tayyorlash milliy 
dasturida ta’lim ijtimoiy - iqtisodiy rivojlanishning ustuvor yo‘nalishi qilib 
belgilandi. 
Pedagogika 
fanining 
metodologiyasida, 
mazmunida, 
tarbiya 
nazariyasida, ta’lim nazariyasida, ta’limning tashkiliy shakllarida komillik darajasi 
sifatlarini aniqlashda katta islohiy o‘zgarishlar bo‘ldi. Bu o‘zgarishlar innovatsion 
pedagogik texnologiyalar jarayonida o‘z asosini topishi lozim.  
Pedagogika haqli ravishda tabiatning oliy mahsuli - insonning ma’naviy - 
amaliy shakllanishi, uning shaxs sifatida rivojlanishi, komil inson shakllanish 
qonuniyatlarini, mutaxassislik asoslarini o‘rgatuvchi ustuvor fanlardan biriga 
aylandi. Insoniyat o‘zligini anglashga yangicha yondashish faqat uning o‘ziga, 
jamiyatga, tabiatga munosabatlarida emas, balki uning faoliyatida ilmiy-amaliy, 
islohiy o‘zgarishlar sodir bo‘lib, u yangicha fikrlash asoslarini egallashga qadam 
qo‘ydi. 
   Bunday o‘zgarishlar pedagogik tadqiqotlar oldiga katta vazifalarni qo‘ymoqda. 
Ilmiy pedagogik tadqiqotlar bugungi kundagi dolzarb muammolarni yechishga 
qaratilmog‘i lozim.  
Metodologiya ilmiy bilishning tarkibiy qismi. Metodologiyaning 
umumfalsafiy darajasi. Metodologiya (metod va ...logiya soʻzlaridan) - 
tadqiqotchining nazariy va amaliy faoliyatini tashkil etish, tiklash tamoyillari va 
usullari tizimi hamda bunday tizim haqidagi taʼlimot. Metodologiya metodlar 
                                               
 
2 Melaniy Nind, Aliia urtin, Katchy Hall. Research Methods for Pedogogy.UK, Blomsbury publishing 2016. 104 -b. 
milliy dasturi”dagi milliy ta’lim modelida shaxsga kadrlar tayyorlash tizimining bosh subyekti va obyekti sifatida qaraladi. Ma’lumki, pedagogika fani tarbiya va ta’limning inson rivoji, shaxs kamoli va mutaxassis shakllanishida ta’lim tizimini o‘z ichiga olmaydigan etnik, antropologik, genetik, tarixiylik, mustaqillik, tabiiy - ekologik, intuitiv, ruhiy-hissiy bilish, rivojlanish, komillik omillariga ham suyanadi. Bundan tashqari pedagogika fani oldiga yangicha fikrlash, yangicha tafakkur, milliy mafkuraniig keng qamrovli sifatlarini shakllantirish vazifalari qo‘yildi.2 Endi pedagogika ta’lim - tarbiyada, hayot jarayonining hamma sohalarini, jabhalarini qamrab olmasa, u o‘zining komil inson tarbiyasidagi juda katta asosiy imkoniyatlarga ega bo‘lgani asosiy ijtimoiy fan mavqyeini egallay olmagan bo‘ladi. Shuning uchun ham yangi ta’lim konsepsiyasida va mutaxassislar tayyorlash milliy dasturida ta’lim ijtimoiy - iqtisodiy rivojlanishning ustuvor yo‘nalishi qilib belgilandi. Pedagogika fanining metodologiyasida, mazmunida, tarbiya nazariyasida, ta’lim nazariyasida, ta’limning tashkiliy shakllarida komillik darajasi sifatlarini aniqlashda katta islohiy o‘zgarishlar bo‘ldi. Bu o‘zgarishlar innovatsion pedagogik texnologiyalar jarayonida o‘z asosini topishi lozim. Pedagogika haqli ravishda tabiatning oliy mahsuli - insonning ma’naviy - amaliy shakllanishi, uning shaxs sifatida rivojlanishi, komil inson shakllanish qonuniyatlarini, mutaxassislik asoslarini o‘rgatuvchi ustuvor fanlardan biriga aylandi. Insoniyat o‘zligini anglashga yangicha yondashish faqat uning o‘ziga, jamiyatga, tabiatga munosabatlarida emas, balki uning faoliyatida ilmiy-amaliy, islohiy o‘zgarishlar sodir bo‘lib, u yangicha fikrlash asoslarini egallashga qadam qo‘ydi. Bunday o‘zgarishlar pedagogik tadqiqotlar oldiga katta vazifalarni qo‘ymoqda. Ilmiy pedagogik tadqiqotlar bugungi kundagi dolzarb muammolarni yechishga qaratilmog‘i lozim. Metodologiya ilmiy bilishning tarkibiy qismi. Metodologiyaning umumfalsafiy darajasi. Metodologiya (metod va ...logiya soʻzlaridan) - tadqiqotchining nazariy va amaliy faoliyatini tashkil etish, tiklash tamoyillari va usullari tizimi hamda bunday tizim haqidagi taʼlimot. Metodologiya metodlar 2 Melaniy Nind, Aliia urtin, Katchy Hall. Research Methods for Pedogogy.UK, Blomsbury publishing 2016. 104 -b.  
 
haqidagi taʼlimot yoki yalpi-umumiy bilish metodi, deb ham taʼriflanadi. 
Metodologiya metodlarga va umuman voqelikka qanday yondashish yoʻlini 
oʻrgatadi. Voqelikning muayyan qismini, biror jihatini, rivojlanishining ayrim 
holatini oʻrgatuvchi metodologiyaga metafizikani, voqelikning chiziqli rivojlanish, 
oʻzgarish jarayonini va uni tashkil etuvchi elementlar oʻrtasidagi oʻzaro 
aloqadorliklarni aks ettiruvchi metodologiyaga dialektikani, voqelikda roʻy beruvchi 
keskin, halokatli oʻzgarishlar, nochiziqli rivojlanish jarayonlarini oʻrganishda 
qoʻllaniladigan metodologiyaga sinergetikapni misol sifatida koʻrsatish mumkin.    
  
Metodologiyaga ilmiy bilishning, voqelikni anglash va oʻzgartirishning 
algoritmi sifatida ham qarash mumkin.Yunonistonda geometriya yer maydonlarini 
oʻlchashda normativ yoʻl-yoʻriq boʻlib xizmat qilgan va geometriya ilmini, falsafani 
oʻrganish uchun muhim metodologiyaga deb bilishgan. Platon maqbarasiga 
kiraverishdagi eshikka "kimki geometriyani bilmasa, bizning oldimizga kirmasin" 
deb yozib qoʻyilgan ekan. Falsafada esa olamni anglashda Geraklitning logosk 
metodologiya vazifasini oʻtagan. Metodologiya taraqqiyotiga Sokrat, Aristotel ulkan 
hissa qoʻshishgan. Ibn Sino oʻzining xotiralarida Aristotelning "Metafizika" asarini 
40 marotaba oʻqib chiqsa ham hech narsa tushuna olmaganligini, bu asarning 
mazmuniga Forobiyning sharxlarini oʻqigandan soʻnggina tushunib yetganligini 
yozib qoldirgan.  
Metodologiya haqida F. Bekon, R.Dekart, J. Lokk, G. Galiley va boshqa yevropalik 
olimlar maxsus kitoblar yozishgan. Shuningdek, metodologiya rivojiga Kant, Fixte, 
Shelling, Geggel jiddiy hissa qoʻshishgan. Gegel dialektik metodologiyaning 
asoslarini ishlab chiqdi. XX asrda sinergetik, strukturalistik va germenevtik 
metodologiyalar falsafada eng obroʻli falsafiy metodologiyalar sifatida nom 
qozondi, sistemaviy va kompleks yondashish metodologiyalari esa insonning barcha 
hayotiy jarayonlarida keng qoʻllanilmoqda. 
Bugungi kunda sinergetika metodologiyasi olamning chigal muammolarini 
tadqiq etishda, halokatli portlashlar, nochiziqli oʻzgarish jarayonlarining mohiyatini 
tushunib yetishda, olamning vujudga kelishini ilmiy asoslashda kuchli evristik bilish 
quroli vazifasini oʻtamoqda. 
haqidagi taʼlimot yoki yalpi-umumiy bilish metodi, deb ham taʼriflanadi. Metodologiya metodlarga va umuman voqelikka qanday yondashish yoʻlini oʻrgatadi. Voqelikning muayyan qismini, biror jihatini, rivojlanishining ayrim holatini oʻrgatuvchi metodologiyaga metafizikani, voqelikning chiziqli rivojlanish, oʻzgarish jarayonini va uni tashkil etuvchi elementlar oʻrtasidagi oʻzaro aloqadorliklarni aks ettiruvchi metodologiyaga dialektikani, voqelikda roʻy beruvchi keskin, halokatli oʻzgarishlar, nochiziqli rivojlanish jarayonlarini oʻrganishda qoʻllaniladigan metodologiyaga sinergetikapni misol sifatida koʻrsatish mumkin. Metodologiyaga ilmiy bilishning, voqelikni anglash va oʻzgartirishning algoritmi sifatida ham qarash mumkin.Yunonistonda geometriya yer maydonlarini oʻlchashda normativ yoʻl-yoʻriq boʻlib xizmat qilgan va geometriya ilmini, falsafani oʻrganish uchun muhim metodologiyaga deb bilishgan. Platon maqbarasiga kiraverishdagi eshikka "kimki geometriyani bilmasa, bizning oldimizga kirmasin" deb yozib qoʻyilgan ekan. Falsafada esa olamni anglashda Geraklitning logosk metodologiya vazifasini oʻtagan. Metodologiya taraqqiyotiga Sokrat, Aristotel ulkan hissa qoʻshishgan. Ibn Sino oʻzining xotiralarida Aristotelning "Metafizika" asarini 40 marotaba oʻqib chiqsa ham hech narsa tushuna olmaganligini, bu asarning mazmuniga Forobiyning sharxlarini oʻqigandan soʻnggina tushunib yetganligini yozib qoldirgan. Metodologiya haqida F. Bekon, R.Dekart, J. Lokk, G. Galiley va boshqa yevropalik olimlar maxsus kitoblar yozishgan. Shuningdek, metodologiya rivojiga Kant, Fixte, Shelling, Geggel jiddiy hissa qoʻshishgan. Gegel dialektik metodologiyaning asoslarini ishlab chiqdi. XX asrda sinergetik, strukturalistik va germenevtik metodologiyalar falsafada eng obroʻli falsafiy metodologiyalar sifatida nom qozondi, sistemaviy va kompleks yondashish metodologiyalari esa insonning barcha hayotiy jarayonlarida keng qoʻllanilmoqda. Bugungi kunda sinergetika metodologiyasi olamning chigal muammolarini tadqiq etishda, halokatli portlashlar, nochiziqli oʻzgarish jarayonlarining mohiyatini tushunib yetishda, olamning vujudga kelishini ilmiy asoslashda kuchli evristik bilish quroli vazifasini oʻtamoqda.  
 
Metod (yun. metodos - bilish yoki tadqiqot yoʻli, nazariya, taʼlimot) - 
voqelikni amaliy va nazariy egallash, oʻzlashtirish, oʻrganish, bilish uchun yoʻl-
yoʻriqlar, usullar majmuasi, falsafiy bilimlarni yaratish va asoslash usuli. 
Metodning kelib chiqish tarixi kishilarning amaliy faoliyatiga borib taqaladi. 
Biror ishni bajarish metodni egallagan kishi shu ishni boshqalarga nisbatan oson, tez 
va soz bajara oladi. metodni egallamagan inson esa bu ishni bajarish uchun koʻp vaqt 
va kuch sarflaydi. Metodi oʻz mazmuni jihatidan amaliy yoki nazariy shaklda 
boʻlishi mumkin. Insonning amaliy faoliyatiga oid metodlar ham voqelikka xos 
boʻlgan qonuniyatlarni anglab yetish, bilib olishga borib taqaladi. metodlar haqidagi 
taʼlimot fanda metodologiya deb ataladi. Inson dastlab atrofdagi narsa va hodisalarni 
kuzatish, ularni bir-biriga taqqoslash, oʻxshatish, farq qilish asosida voqelik haqida 
bilimlarini toʻplab borgan. Voqelik haqidagi fanlar rivojlanishi bilan fanlarda 
qoʻllaniladigan yoʻl-yoʻriqlar, metodlar ham takomillashib borgan. Fanning amaliy 
(empirik) va nazariy metodlari vujudga keldi. 
Fan metodlarining asosiy mazmunini amaliyotda sinalgan ilmiy nazariyalar 
tashkil etadi. Har qanday ilmiy nazariya mohiyati jihatidan metod funksiyasiga 
egadir. Metod oʻz navbatida, yangi ilmiy nazariyalar va qonuniyatlarning ochilishiga 
vosita boʻladi. Shu nuqtai nazardan metod bilan ilmiy nazariya funksiyasiga koʻra, 
bir-biridan farq qiluvchi ilmiy amal hisoblanadi.  
 
 
Falsafa va fanlar tarixida ilmiy metodning mohiyatini tadqiq etish, yangi-
yangi metodlarni kashf etish alohida ahamiyatga egadir. Har qanday ilmiy 
kashfiyotlarga nisbatan olimning biror yangilikni kashf qilishda qoʻllagan ilmiy 
metodi koʻproq ahamiyatga egadir, chunki, boshqa kashfiyotchilar ham shu olim 
qoʻllagan ilmiy metodga tayanib koʻplab kashfiyotlarni ochishi mumkin. 
 
 
Bilish metodlari voqelikni qamrab olishi jihatidan 3 turga boʻlinadi: yalpi 
umumiy bilish metodlari - hamma fanlarda va bilishning barcha bosqichlarida ham 
qoʻllaniladigan umumiy va universal metodlar - metodologiya; umumiy bilish 
metodlari - bir qancha yoki barcha fanlarda qoʻllaniladigan va bilishning muayyan 
bosqichi (empirik, nazariy yoki empirik bosqichdan nazariy bosqichga oʻtish 
chegarasi)da qoʻllaniladigan bilish metodlari; xususiy yoki maxsus metodlar - ayrim 
fan doirasida qoʻllaniladigan bilish metodlari. 
Metod (yun. metodos - bilish yoki tadqiqot yoʻli, nazariya, taʼlimot) - voqelikni amaliy va nazariy egallash, oʻzlashtirish, oʻrganish, bilish uchun yoʻl- yoʻriqlar, usullar majmuasi, falsafiy bilimlarni yaratish va asoslash usuli. Metodning kelib chiqish tarixi kishilarning amaliy faoliyatiga borib taqaladi. Biror ishni bajarish metodni egallagan kishi shu ishni boshqalarga nisbatan oson, tez va soz bajara oladi. metodni egallamagan inson esa bu ishni bajarish uchun koʻp vaqt va kuch sarflaydi. Metodi oʻz mazmuni jihatidan amaliy yoki nazariy shaklda boʻlishi mumkin. Insonning amaliy faoliyatiga oid metodlar ham voqelikka xos boʻlgan qonuniyatlarni anglab yetish, bilib olishga borib taqaladi. metodlar haqidagi taʼlimot fanda metodologiya deb ataladi. Inson dastlab atrofdagi narsa va hodisalarni kuzatish, ularni bir-biriga taqqoslash, oʻxshatish, farq qilish asosida voqelik haqida bilimlarini toʻplab borgan. Voqelik haqidagi fanlar rivojlanishi bilan fanlarda qoʻllaniladigan yoʻl-yoʻriqlar, metodlar ham takomillashib borgan. Fanning amaliy (empirik) va nazariy metodlari vujudga keldi. Fan metodlarining asosiy mazmunini amaliyotda sinalgan ilmiy nazariyalar tashkil etadi. Har qanday ilmiy nazariya mohiyati jihatidan metod funksiyasiga egadir. Metod oʻz navbatida, yangi ilmiy nazariyalar va qonuniyatlarning ochilishiga vosita boʻladi. Shu nuqtai nazardan metod bilan ilmiy nazariya funksiyasiga koʻra, bir-biridan farq qiluvchi ilmiy amal hisoblanadi. Falsafa va fanlar tarixida ilmiy metodning mohiyatini tadqiq etish, yangi- yangi metodlarni kashf etish alohida ahamiyatga egadir. Har qanday ilmiy kashfiyotlarga nisbatan olimning biror yangilikni kashf qilishda qoʻllagan ilmiy metodi koʻproq ahamiyatga egadir, chunki, boshqa kashfiyotchilar ham shu olim qoʻllagan ilmiy metodga tayanib koʻplab kashfiyotlarni ochishi mumkin. Bilish metodlari voqelikni qamrab olishi jihatidan 3 turga boʻlinadi: yalpi umumiy bilish metodlari - hamma fanlarda va bilishning barcha bosqichlarida ham qoʻllaniladigan umumiy va universal metodlar - metodologiya; umumiy bilish metodlari - bir qancha yoki barcha fanlarda qoʻllaniladigan va bilishning muayyan bosqichi (empirik, nazariy yoki empirik bosqichdan nazariy bosqichga oʻtish chegarasi)da qoʻllaniladigan bilish metodlari; xususiy yoki maxsus metodlar - ayrim fan doirasida qoʻllaniladigan bilish metodlari.  
 
Oʻrta Osiyo olimlaridan al-Forobiy, al-Xorazmiy, Abu Rayhon Beruniy, Ibn 
Sino va boshqalar fan metodlarini rivojlantirganlar. Xorazmiy olimlarni uchga 
boʻlib, ularning bir qismi ilmiy kashfiyotlarni ochishda qo`llaniladigan yoʻl-yoʻriq 
va usullarni ishlab chiqib boshqa olimlarning ilmiy izlanishlarini osonlashtiradi, deb 
yozganida, aynan shu metodlarni ishlab chiquvchi olimlarni nazarda tutgan. 
Yaqin davrda Yevropa faylasuf olimlari ham metod taraqqiyotiga salmoqli 
hissa qoʻshishdi. F. Bekon, G. Galiley, R. Dekart, G. Leybnits singari faylasuflar 
metodlar haqida maxsus asarlar ham yozishdi. 
 
 
 
 
 
Hozirgi zamon fanlarida koʻplab umumiy, xususiy ilmiy metodlar 
qoʻllaniladi. Ayniqsa, keyingi asrda modellashtirish va matematik metodlarning 
yangi shakllari rivojlandi, kibernetik modellashtirish va kompyuter modellashtirish 
metodlari jamiyatning qariyb barcha sohalarida keng miqyosda qoʻllanilmoqda. 
Zamonaviy ilmiy metodlar tadqiqotchilarga dunyo sir - asrorlarini ochishda yordam 
bermoqda.  
 
Ilmiy tadqiqot metodlari va ularning turlari.Ilmiy tadqiqot - yangi 
bilimlarni ishlab chiqish jarayoni, bilish faoliyati turlaridan biri. Unga obʼyektivlik, 
ishonchlilik, aniqlik xos. Ilmiy tadqiqot hamma shartlarga amal qilib takrorlanganda 
hamisha birdek, natija berishi, bahs etilayotgan masalani isbotlashi lozim. Ilmiy 
tadqiqotning asosiy komponentlari: mavzuni belgilash, mavjud axborotni, tadqiqot 
sohasidagi shartsharoit va metodlarni, ilmiy farazlarni oldindan tahlil etish, tajriba 
oʻtkazish, olingan natijalarni taxlil etish va umumlashtirish, kelib chiqqan farazlarni 
olingan dalillar asosida tekshirish, yangi fakt va qonunlarni ifodalab berish, ilmiy 
bashorat yuritish. Ilmiy tadqiqotlarni fundamental va amaliy, miqdoriy va sifatiy, 
noyob va kompleks tadqiqotlarga ajratish keng tarqalgan. Ilmiy tadqiqotlarning 
metod va tajribalari fanning oʻzidagina emas, balki koʻpgina iqtisodiy va ijtimoiy 
masalalarni hal qilishda ham keng qoʻllaniladi. 
Tarbiyalashga oid ish tajribalarini o'rganmay va umumlashtirmay, pedagogik 
jarayonni chuqur tadqiq qilmay turib, metodikani rivojlantirib bo'lmaydi. Hozirgi 
ta'lim-tarbiya pedagogikani ilmiy bilishning umumiy metodi bilan uzviy, ammo 
boshqa har qanday fan kabi pedagogika fanining ham o'ziga xos xususiy tadqiqot 
metodlari mavjud. 
Oʻrta Osiyo olimlaridan al-Forobiy, al-Xorazmiy, Abu Rayhon Beruniy, Ibn Sino va boshqalar fan metodlarini rivojlantirganlar. Xorazmiy olimlarni uchga boʻlib, ularning bir qismi ilmiy kashfiyotlarni ochishda qo`llaniladigan yoʻl-yoʻriq va usullarni ishlab chiqib boshqa olimlarning ilmiy izlanishlarini osonlashtiradi, deb yozganida, aynan shu metodlarni ishlab chiquvchi olimlarni nazarda tutgan. Yaqin davrda Yevropa faylasuf olimlari ham metod taraqqiyotiga salmoqli hissa qoʻshishdi. F. Bekon, G. Galiley, R. Dekart, G. Leybnits singari faylasuflar metodlar haqida maxsus asarlar ham yozishdi. Hozirgi zamon fanlarida koʻplab umumiy, xususiy ilmiy metodlar qoʻllaniladi. Ayniqsa, keyingi asrda modellashtirish va matematik metodlarning yangi shakllari rivojlandi, kibernetik modellashtirish va kompyuter modellashtirish metodlari jamiyatning qariyb barcha sohalarida keng miqyosda qoʻllanilmoqda. Zamonaviy ilmiy metodlar tadqiqotchilarga dunyo sir - asrorlarini ochishda yordam bermoqda. Ilmiy tadqiqot metodlari va ularning turlari.Ilmiy tadqiqot - yangi bilimlarni ishlab chiqish jarayoni, bilish faoliyati turlaridan biri. Unga obʼyektivlik, ishonchlilik, aniqlik xos. Ilmiy tadqiqot hamma shartlarga amal qilib takrorlanganda hamisha birdek, natija berishi, bahs etilayotgan masalani isbotlashi lozim. Ilmiy tadqiqotning asosiy komponentlari: mavzuni belgilash, mavjud axborotni, tadqiqot sohasidagi shartsharoit va metodlarni, ilmiy farazlarni oldindan tahlil etish, tajriba oʻtkazish, olingan natijalarni taxlil etish va umumlashtirish, kelib chiqqan farazlarni olingan dalillar asosida tekshirish, yangi fakt va qonunlarni ifodalab berish, ilmiy bashorat yuritish. Ilmiy tadqiqotlarni fundamental va amaliy, miqdoriy va sifatiy, noyob va kompleks tadqiqotlarga ajratish keng tarqalgan. Ilmiy tadqiqotlarning metod va tajribalari fanning oʻzidagina emas, balki koʻpgina iqtisodiy va ijtimoiy masalalarni hal qilishda ham keng qoʻllaniladi. Tarbiyalashga oid ish tajribalarini o'rganmay va umumlashtirmay, pedagogik jarayonni chuqur tadqiq qilmay turib, metodikani rivojlantirib bo'lmaydi. Hozirgi ta'lim-tarbiya pedagogikani ilmiy bilishning umumiy metodi bilan uzviy, ammo boshqa har qanday fan kabi pedagogika fanining ham o'ziga xos xususiy tadqiqot metodlari mavjud.  
 
 Ilmiy tadqiqot metodlari - bu qonuniy bog'lanishlarni, munosabatlarni, 
aloqalarni o'rnatish va ilmiy nazariyalarni tuzish maqsadida ilmiy axborotlarni olish 
usullaridir. Kuzatish, tajriba, bog'cha hujjatlari bilan tanishish, o'rganish, bolalarning 
ishlarini o'rganish, suhbat va so'rovnomalar o'tkazish ilmiy pedagogik tadqiqot 
metodlari jumlasiga kiradi. 
 Kuzatish metodi - odatdagi kuzatish natijalarini tegishlicha qayd qilish bilan 
pedagogik| jarayonni bevosita maqsadga yo'naltirilgan holda idrok qilishdan iborat. 
Kuzatish metodidan o'quv-tarbiya ishining u yoki bu sohasidagi ishning qanday 
borayotganini o'rganish uchun foydalaniladi, bu metod pedagog-tarbiyachi va 
bolalarning faoliyatlari haqida majbur qilinmagan tabiiy sharda aniq material 
to'plash imkonini beradi. Kuzatish aniq maqsadni ko'zlangan reja asosida uzoq yoki 
yaqin vaqt oralig'ida davom etadi.  
 
 
 
 
 
Kuzatishning borishi, dalillar sodir bo'layotgan voqealar, bolalarning 
matemetik tushunchalarni o'zlashtirish tasawurlari kuzatish kundaligiga qayd qilib 
boriladi. Kuzatish tutash yoki tanlama bo'lishi mumkin. Tutash kuzatishda kengroq 
olingan hodisa (masalan, matematika mashg'ulotlarida bolalarning bilish 
faoliyatlari), tanlama kuzatishda kichik-kichik hajmdagi hodisalar (masalan, 
matematika mashg'ulotlarida bolalarning mustaqil ishlari) kuzatiladi. Kundalik 
yuritish kuzatishlarni qayd qilishning eng sodda metodidir. Ammo kuzatishlarni 
qayd qilishning eng ishonchli metodi texnik vositalar, videomagnitafon, foto va 
kinos'yomkadan va teleekrandan foydalanishdir.  
Eksperiment - bu ham kuzatish bo'lib, maxsus tashkil qilingan tadqiqotchi 
tomonidan nazorat qilib turiladigan va muntazam ravishda o'zgartirib turiladigan 
sharoitda o'tkaziladi. Pedagogik eksperiment mashg'ulot jarayonida kasbiy 
qiziqishlarni tarbiyalashning u yoki bu usulini, ko'rsatma qo'llanmalarning 
samaradorligini tadqiq qilishda qo'llaniladi.Tadqiqotchi eksperiment o'tkazishdan 
oldin tadqiq qilinishi kerak bo'lgan masalalarni aniq ifodalab olishi, bunday 
masalalarni hal qilinishi amaliyotda va pedagogika fani uchun ahamiyatga ega 
bo'lishi kerak.  
Bolalar tasavvurlarini rivojlantirishga oid material to'plash yo'llarini belgilash 
imkonini beradi, tadqiqotchining aniq materialda chalkashib ketishiga yo'l 
qo'ymaydi.  
Ilmiy tadqiqot metodlari - bu qonuniy bog'lanishlarni, munosabatlarni, aloqalarni o'rnatish va ilmiy nazariyalarni tuzish maqsadida ilmiy axborotlarni olish usullaridir. Kuzatish, tajriba, bog'cha hujjatlari bilan tanishish, o'rganish, bolalarning ishlarini o'rganish, suhbat va so'rovnomalar o'tkazish ilmiy pedagogik tadqiqot metodlari jumlasiga kiradi. Kuzatish metodi - odatdagi kuzatish natijalarini tegishlicha qayd qilish bilan pedagogik| jarayonni bevosita maqsadga yo'naltirilgan holda idrok qilishdan iborat. Kuzatish metodidan o'quv-tarbiya ishining u yoki bu sohasidagi ishning qanday borayotganini o'rganish uchun foydalaniladi, bu metod pedagog-tarbiyachi va bolalarning faoliyatlari haqida majbur qilinmagan tabiiy sharda aniq material to'plash imkonini beradi. Kuzatish aniq maqsadni ko'zlangan reja asosida uzoq yoki yaqin vaqt oralig'ida davom etadi. Kuzatishning borishi, dalillar sodir bo'layotgan voqealar, bolalarning matemetik tushunchalarni o'zlashtirish tasawurlari kuzatish kundaligiga qayd qilib boriladi. Kuzatish tutash yoki tanlama bo'lishi mumkin. Tutash kuzatishda kengroq olingan hodisa (masalan, matematika mashg'ulotlarida bolalarning bilish faoliyatlari), tanlama kuzatishda kichik-kichik hajmdagi hodisalar (masalan, matematika mashg'ulotlarida bolalarning mustaqil ishlari) kuzatiladi. Kundalik yuritish kuzatishlarni qayd qilishning eng sodda metodidir. Ammo kuzatishlarni qayd qilishning eng ishonchli metodi texnik vositalar, videomagnitafon, foto va kinos'yomkadan va teleekrandan foydalanishdir. Eksperiment - bu ham kuzatish bo'lib, maxsus tashkil qilingan tadqiqotchi tomonidan nazorat qilib turiladigan va muntazam ravishda o'zgartirib turiladigan sharoitda o'tkaziladi. Pedagogik eksperiment mashg'ulot jarayonida kasbiy qiziqishlarni tarbiyalashning u yoki bu usulini, ko'rsatma qo'llanmalarning samaradorligini tadqiq qilishda qo'llaniladi.Tadqiqotchi eksperiment o'tkazishdan oldin tadqiq qilinishi kerak bo'lgan masalalarni aniq ifodalab olishi, bunday masalalarni hal qilinishi amaliyotda va pedagogika fani uchun ahamiyatga ega bo'lishi kerak. Bolalar tasavvurlarini rivojlantirishga oid material to'plash yo'llarini belgilash imkonini beradi, tadqiqotchining aniq materialda chalkashib ketishiga yo'l qo'ymaydi.  
 
Foydalanilgan adabiyotlar: 
1.Melaniy Nind, Aliia urtin, Katchy Hall. Research Methods for 
Pedogogy.UK, Blomsbury publishing 2016. 
2.Choriyev A., Xodjayev B., Saliyeva Z., Choriyev I. Pedagogik tadqiqotlar 
metodologiyasi (darslik). - Toshkent.: Iqtisodiyot dunyosi, 2018. 
3.Choriyev 
A., 
Choriyev 
1. 
Pedagogikaning 
fanlararo 
bogliklik 
metodologiyasi (o‘quv kullanma). - Toshkent.: Fan, 2011. 
4.Kpaeевский, B.B. Meтодология педагогического исследования: пocoб. 
Для педагога-исследавателя / B.B. Kpaeвский. - Caмapa: Изд-bo CaмГПИ,1994 
- 165 c. 
5. Mirziyoev Sh. “Erkin va farovon, demokratik O‘zbekiston Davlatini 
birgalikda barpo etamiz “. O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti lavozimiga kirishish 
tantanali marosimiga bag’ishlangan Oliy Majlis palatalarining Qo‘shma Majlisidagi 
nutqidan. T.: “O‘zbekiston”-2016. 13-14-bet. 
 
Foydalanilgan adabiyotlar: 1.Melaniy Nind, Aliia urtin, Katchy Hall. Research Methods for Pedogogy.UK, Blomsbury publishing 2016. 2.Choriyev A., Xodjayev B., Saliyeva Z., Choriyev I. Pedagogik tadqiqotlar metodologiyasi (darslik). - Toshkent.: Iqtisodiyot dunyosi, 2018. 3.Choriyev A., Choriyev 1. Pedagogikaning fanlararo bogliklik metodologiyasi (o‘quv kullanma). - Toshkent.: Fan, 2011. 4.Kpaeевский, B.B. Meтодология педагогического исследования: пocoб. Для педагога-исследавателя / B.B. Kpaeвский. - Caмapa: Изд-bo CaмГПИ,1994 - 165 c. 5. Mirziyoev Sh. “Erkin va farovon, demokratik O‘zbekiston Davlatini birgalikda barpo etamiz “. O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti lavozimiga kirishish tantanali marosimiga bag’ishlangan Oliy Majlis palatalarining Qo‘shma Majlisidagi nutqidan. T.: “O‘zbekiston”-2016. 13-14-bet.