BOSHLANG‘ICH TA’LIM PEDAGOGIKA TARIXI VA TASAVVUFNING UZVIY BOG‘LIQLIGI
Yuklangan vaqt
2024-10-29
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
37
Faytl hajmi
56,1 KB
BOSHLANG‘ICH TA’LIM PEDAGOGIKA TARIXI VA
TASAVVUFNING UZVIY BOG‘LIQLIGI
REJA:
1.Barkamol shaxsni shakllantirish g‘oyasi.Tasavvufda inson o‘zligini bilish
ta’limotining pedagogik asosi.barkamol avlodni tarbiyalashda fan va dinning
uzviy bog‘liqligi.
2.Tasavvufda pedagoglik faoliyati va ustoz-shogird munosabatlari.
3.Tasavvufda ta’lim-tarbiya tamoyillari, metodlari va vositalari.
4.Diniy manbalarda ta’lim-tarbiya ta’limotini rivojlantirilishi.
5.Oila pedagogikasi tarixi va tasavvuf.
6.Tasavvufda ilmu amal va pedagogik faoliyat mohiyati.Inson ruhi
dialektikasi.
7.Komil inson va uni shakllantirish g‘oyasini rivojlanishi.
Tayanch so’zlar: Tasavvuf, tasavvuf ta’limoti, din, tariqat, komil
inson, o‘zlikni bilish, ta’lim-tarbiya tamoyillari, ustoz-shogird, ilmu-amal,
inson ruhi, dealektika.
Barkamol shaxsni shakllantirish g‘oyasi.Tasavvuf, ta’limoti, din,
tariqat, komil inson, o‘zlikni bilish, ta’lim-tarbiya tamoyillari, ustoz-shogird,
ilmu-amal, inson ruhi, dealektika.Талим-тарбия тараққиёти тарихи,
фалсафий педагогик таълимотлар tarixini o‘rganishda istiqlol tufayli chop
etilgan “Istiqlol manzaralari”, “96 mumtoz faylasuf” (“Yangi asr avlodi” T.
2009 y), Abdulloh Abdulhamid Said-ning “O‘rta Osiyo olimlari qomusi” (“T.
Imom Buxoriy jamg‘armasi” 2007 y), kabimanba’larda keltirilgan ilm-ziyo
tarixi muhim ahamiyatga ega. O‘rta Osiyo olimlar qomusi so‘zboshida Irof
Zununabarov shunday yozadi: «O‘zbekiston -allomalar yurti» degan iborani
barchamiz ko‘p eshitganmiz, kezi kelganda, o‘zimiz ham g‘urur bilan aytamiz.
Zero, ushbu so‘zlar zamirida shunday ulkan haqiqat va ibratli e’tirof
yotadiki, ularga sazovor bo‘lish dunyodagi sanoqli ulkalargagina nasib etgan.
Lekin tarix gardishi bilan ushbu haqiqat uzok, yillar davomida xaspo‘shlab
kelindi, uning umuminsoniy ahamiyati ataylab pastga urilib, talqin etildi. Istqlol
tufayli nafaqat musulmon olamining rivoji, balki umuminsoniy taraqqiyotning
yuksalishiga benazir hissa qo‘shgan alloma ajdodlarimizni yangidan kashf
etilmoqda. O‘zbekiston olimlar bilan bir qatorda jahon ilmiy jamoatchiligi ham
munosib hissa qo‘shmoqda.
Ana shunday insonlardan biri -misrlik iste’dodli olim, dunyoga mashhur
«al-Azhar» universitetining sobiq talabasi, hozirda esa, professori, doktor
Abdulloh Abdulhamid Saaddirning ko‘p yillik mashaqqatli, shu bilan
birgalikda,
mazmun-mohiyati
bilan
ezgulikka
yo‘g‘rilgan
ilmiy
izlanishlarishular jumlasidandir. Uning ezguligi shundaki, qomus moziyda
arablar tomonidan «Movarounnahr» deb atalgan o‘lkaning umuminsoniy
tamaddundagi alohida o‘rnini yanada tiniqlashtiradi, bu jannatmakon yurtda
yetishib chiqqan allomalar jahon ilmu fani taraqqiyotiga qo‘shgan salmoqli
issaning haqiqiy zalvorini oydinlashtiradi.
Masalaning ikinchi tarafi asarlar shu zamin xalqining qalbidagi eng
nozik hissiyotlarni jubushga keltirib, ajdodlari bilan faxrlanish, ularga munosib
voris bo‘lish, mazkur zaminga mansublikdan g‘ururlanish tuyg‘ularini
uyg‘otadi. Oddiy qilib aytganda, vatanparvarlik deya atalmish oliy insoniy
fazilatni mustahkamlaydi. Tabiiyki, turli nisbalar ostida keltirilgan olimlarning
soni bir-biridan farqlanadi.masalan, ayrim nisblar ostida birgina olim zikr
etilgan bo‘lsa, ba’zilarida o‘nlab, hatto yuzdan ortiq olimlar haqidagi
malumotlar bayon etilgan. Mamlakati tarixiy taraqqiyoti davomida muhim rol
o‘ynagan o‘ziga xos ilmiy va madaniy markazlarning jug‘rofiyasi va kuchi
haqida ham xulosa chiqarish mumkin. Xorazm Ma’mun akademiyasi, Mirzo
Ulurbek rasadxonasi va madrasai oliyasi, Buxorodagi Mir Arab va
Toshkentdagi Kukaldosh madarasalari kabi yuzlab ilmu irfon markazalarining
qanday shakllanganini chuqurroq bilib olsa bo‘ladi. Shu tariqa, mazkur
qomusdan 2700 nafardan ziyod olimu ulamolar haqidagi qisqacha ma’lumotlar
joy olgan.
Ular VIII-XIX asrlarda yashab, ijod qilgan ajdodlarimiz bo‘lib, bundan
O‘zbekiston zaminida ilmu fan taraqqiyoti, ma’rifat ziyosi hamisha munavvar
bo‘lib kelgani, eng og‘ir damlarda ham yurtimizda bunyodkorlik to‘xtab
qolmagani haqidagi mantiqiy xulosa kelib chiqadi. Masalaning yana bir muhim
tarafi borki, uni ham alohida ta’kidlash joiz. Qomusda keltirilgan allomalar
faqat diniy ilmlar bilan shug‘ullanibgina qolmasdan, balki ularning faoliyati
bugun biz dunyoviy va aniq fanlar deb nomlaydigan sohalarning beistisno
barcha tarmoqlari, ya’ni tarixu falsafadan boshlab, kimyo, tibbiyot va
matematikagacha, hattoki davlat va jamiyat qurilishi masalalarigacha bo‘lgan
keng ko‘lamni o‘z ichiga qamrab olgandir. Ular ijodining juda katta qismi
hanuzgacha tadqiq etilmay, noma’lum bo‘lib qolayotgani nazarda tutilsa,
kelgusida qanchadan-qancha kashfiyotlar kutayotgani ma’lum bo‘ladi. Bu hol
qomusda qamrab olingan davr, ayniqsa o‘rta asrlarda, umuman O‘rtaOsiyo va,
xususan uning «yuragi» O‘zbekistonning, jahondagi eng nufuzli ilmiy- madaniy
markazlardan biri bo‘lganini ko‘rsatadi.
Shu bilan barobar, joy olgan olimlarning mutlaq ko‘pchiligi aynan O‘rta
Osiyodan chiqqan allomai zamonlar, ekanini alohida ta’kidlash lozim.
Kitobdagi ko‘plab olimlarning keng jamoatchilikka noma’lumligi, hatto o‘zbek
va rus tillaridagi qomusiy nashrlarda ham uchramasligi uning ilmiy-amaliy
qimmatini yanada oshiradi. Bir so‘z bilan aytganda, mazkur qomusiy nashr
Komil inson, barkamol shaxsni shakllantirish predmetida insonshunoslik
fanlari, jumladan, pedagogika tarixi tasavvuf bilan tarixan va mantiqan o‘zaro
bog‘liqdir. Komil inson g‘oyasi azal – azaldan xalqimizning ezgu orzusi, uning
ma’naviyatining uzviy bir qismi bo‘lib kelgan. Bu masala avvalo zardushtiylik
ta’limoti va islom falsafasidan oziqlanib yanada kengroq mano- mazmun kasb
etgan. Bu tarixiy haqiqat,
«Qur’on» Karim ” Hadisi Sharif kabi muqaddas kitoblarni milliy
istiqlol g‘oyasi: asosiy tushuncha va tamoyillarni yaratishda asosiy manba
sifatida qo‘llanilishida o‘z ifodasini topgan. Komil inson, uni shakllantirishda
fan va dinning uyg‘unligi Sharqni renisans beshigi bo‘lishiga sabab bo‘lgan.
Dunyoviy ilmlar va islomiy g‘oyalar buyuk Sharq mutafakkirlari ilmiy
merosida bir-birini to‘ldirganini, bir-biri bilan bog‘liq rivojlanganini
ko‘ramiz.Xalqimizning ma’naviy-madaniy tarqqiyotidagi bu qudratli omilni
anglagan mustamlakachi siyosatdonlar fan va dinni bir asrga yaqin kurashtirib
keldi. Milliy qadriyatlarimizni zo‘r berib yo‘qotishga barcha choralar
ko‘rdilar.Natijada buyuk bobokalonlarimizning ilmiy merosini jahon tan olgani
holda, buni bir tomonlama tanqidiy o‘rganildi. Masalan, Alisher Navoiyning
asarlaridan o‘sha davr ijodidagi an’anaviy hamd boblari olib tashlab nashr
qilindi. Vaholanki, jahon allomalari merosidagi ilmiy va diniy uyg‘unlik
mukammal nashr etilardi. Masalan, jahon pedagogika fanining taraqqiyotiga
ulkan hissa qo‘shgan chex olimi Yan Амос Komenskiyning “Buyuk didaktika”
asari pedagogik qoidalar ollohga hamdu sanolar bilan ifodalangan. Uning o‘z
millatining din peshvosi bo‘ldi, pedagogik asarlari chex xalqining milliy
o‘zligini anglashga yo‘lladi.Insonshunoslik asosida fan va dinning o‘zaro
hamkorligi barkamol shaxsni shakllantirish mazmun va mohiyatini boyitdi,
istiqbolli yo‘nalishlarini belgilab berdi.
Ilmiy tadqiqotlarda yoshlar tarbiyasida milliy qadriyatlar tasavvuf
ta’limotidan foydalanish yo‘llari, usullari ishlab chiqilmoqda. Inson predmetida
fan uning o‘zaro bog‘liqlik qonuniyatlarini aniqlanishi hamkorlikning samarali
yo‘llarini takomillashtirish imkoniyatini oshira Insonni bir butunlikda o‘rganish
avvalo komil insonning mohiyati tarifi-o‘ziga xos fazilatlarini umumlashtirish;
ikkinchidan,
barkamol
shaxsni,barkamol
avlodni
shakllantirishda
insonshunoslik fanlarini o‘zaro bog‘liqlik qonuniyatlarini va ijtimoiy
institutlarning o‘zaro hamkorlik yo‘llarini aniqlashdir. Malumki, dinlarning
kelib chiqishi ham insoniyatni yuksalish sari intilishi, ma’naviy bo‘shliqni
to‘ldirish zaruratidan kelib chiqqan. Insonlarni xalqlarni malum bir g‘oya
yo‘lida birlashtirish o‘ziga xos insoniy komillikka yo‘llashdan iborat bo‘lgan.
Biz dinlar tarxi haqida munozara yuritmoqchi emasmiz.
Islom dini joriy etilish davrida Arabistonda qiz bola tug‘ilsa tiriklayin
ko‘mishdek tubanlikholati mavjud bo‘lgan. Muborak hadisi sharifda “jannat
onalar oyog‘i ostida”, “Ikki qiz bolani tarbiyalab voyaga yetkazgan ona jannati
bo‘ladi”, aqidasi bu kabi illatlardan qutilish yo‘li bo‘lganini misol keltirish
mumkin.Inson mohiyati borasida komil inson siyrati, fazilatlari uni
shakllantirish omillari dinlarning ham, fanlarning asosiy muammosi, munozara
predmeti bo‘lib kelgan. Xalq pedagogikasi, mutafakkirlarning komil inson
haqidagi g‘oyalari kishilik jamiyatining har bir davrida, har bir millatga komil
inson mohiyati, o‘ziga xos xususiyat kasb etgan. Xalq og‘zaki ijodida, doston,
ertak, rivoyat , maqollar va badiiy asarlar qahramonlari, ideal obrazlarida komil
inson namunasi ifodalangan. Diniy manbalarda, jumladan, “Avesto”da komil
inson tushunchasi ilk bor inson mohiyati, fazilati muammo sifatida talqin tahlil
etilgan desak xato bo‘lmaydi.
2. Tasavvufda inson o‘zligini bilish ta’limotining pedagogik asosi
Tasavvuf ta’limotida komil inson - bir ideal, barcha dunyoviy va ilohiy
bilimlarni egallagan, ruhi Mutloh ruhga tutash qalbi ezgu tuyg‘ularga limmo –
lim pokiza zot. Prof. Najmiddin Komilov “Tasavvuf” kitobida yozishicha komil
inson tasavvuf adabiyotida ko‘p marta tilga olinib, munozaralarga sabab
bo‘lgan va bu haqda maxsus kitoblar yozilgan.
Shulardan Sayid Abdulkarim Geloniy va Aziziddin Nasafiy (XIII asr) larning
“Insoni komil” nomli risolalaridir. Komil inson tushunchasini birinchi marta
Muhyiddin Ibnal Arabiy (1165 - 1240) tomonidan muomalaga kiritilgan. Uning
fikricha komil insonning yerdagi timsoli Hazrat Muhammad salollohu
vasallamdir. Ul zot vujudida aqliy, ruhiy kamolot, dunyoviy va ilohiy bilimlar
jamuljam edi. «Qur’on»i karimda insonga berilgan tariflar ham komil insonga
berilgan tariflardir. “Valaqat karim – no bani odama” (Odamlar bolalarini
mukarram qilib yaratdik) va “Laqat xalaqno fiahsanut taqvim” (Chindan ham
inson suratini go‘zal qilib yaratdik) oyatlari mavjud.
Demak, har bir inson barkamol bo‘lish imkoniyatiga ega va haqli. Shayx
Aziziddin Nasafiyning “Komil inson”, “maqsadi aqso”, “Zubdatul haqoyiq”
nomli va boshqa risolalarida komil inson masalasi o‘ziga xos qiyofasini
ifodalaydi.Unda bu tushuncha insonning paydo bo‘lishi, taraqqiyoti martabalar
topishi bilan bog‘liq holda olib qaraladi. Natijada biz Aziziddin tariflarida aynan
hayotiy odamga xos belgilar, axloqiy sifatlarni ham ko‘ramiz. Yana shuni ham
aytish kerakki, Nasafiy islomdagi bir nechta ilmning insonga bo‘lgan qarashlari
va
munosabatini chog‘ishtiradi, insonni kayhoniy vujud sifatida ham, yer
maxluqoti sifatida ham tahqiq va tadqiq etadi. Nasafiyda komil inson ruh
tushunchasi bilan zich aloqada tasvirlanadi. Inson martabalari ruh martabalari
sifatida olib qaraladi.
Shu
uchun umumiy tushunchadan (konkret)
tushunchalarga o‘tib turish bor.Buning sabablaridan yana biri Aziziddin
Nasafiyning kamolotni uruj (kutarilish)va nuzul (tushish) nazariyasi asosida
tushunishidir. Bu nazariya o‘z navbatida ulug‘ olam va kichik olam
tushunchalari bilan bog‘lanib ketadi. Chunki Nasafiy Ibnal Arabiyga qo‘shilib,
insonni olam sag‘ir (kichik olam) ilohiy olam va moddiy
olamni birgalikda olami kabir (ulug‘ olam) deb ataydi. - Ulug‘ olamdagi
jamikinarsa va xususiyatlar kichik olamga mavjud, deydi u. Shu tariqa, inosn
yuqori
olam
-
olami
kabirning
kichraytirilgan
nusxasi
bo‘lib
hisoblanadiAziziddin Nasafiy komil insonga tarif berib yozadi: “Bilgilki, Komil
inson deb shariat va tariqat va haqiqatga yetuk bo‘lgan odamga aytadilar va agar
bu iborani tushunmasang, boshqa ibora bilan aytayin: bilgilki, komil inson
shunday insondirkim, unga quyidagi to‘rt narsa kamolga yetgan bo‘lsin: yaxshi
so‘z, yaxshi fel, yaxshi axloq, va maorif”.Pedagogika tarixida tasavvuf
tariqatlarining komil inson haqidagi qarashlarni o‘rganish va kishilik jamiyatida
milliy ta’lim – tarbiyaning hayotiy tajribalarini, ilmiy g‘oyalarni qiyosiy tahlil
etish bugungi kunda foydalanish imkoniyatini oshiradi.
Barkamol shaxsni shakllantirishda tasavvuf ta’limotining buyuk qudrati
inson o‘zligini anglashi, uning botuniy, ruhiy olami va hayotiy uyg‘unligi
jahonda dolzarb ta’lim – tarbiyada refleksiya yo‘nalishini rivojlantiradi. Demak,
ta’lim – tarbiyaning maqsadi, mazmuni komil inson mohiyatida o‘z ifodasini
topgani pedagogika tarixi va tasavvuf ta’limotining o‘zaro aloqasidan dalolat
beradi. Pedagogika tarixini o‘rganishda metodologik yondashuv boy ma’naviy
merosimizning ilmiy-amaliy ahamiyatini aniqlash imkoniyatini beradi. Milliy
g‘oyaning komil inson ta’limotini rivojlantirish, ta’lim-tarbiya tizimida
ma’naviy merosdan foydalanish samaradorligini oshiradi.Ana shu qonuniyatlar
jamiyatimizning ma’naviy qudratini oshirish, barkamol avlodni tarbiyalashda
tasavvuf ta’limoti va pedagogik merosimizdan izchil foydalanishning
metodologik asosidir.
Pedagogika tarixi va tasavvufning o‘zaro aloqasini quyidagicha ifodalash
mumkin: Ijtimoiy ong shakllari sifatida bir-biri bilan uzviy боғлиқлиги;
инсонни o‘zligini bilish predmetida tasavvuf va pedagogik merosimizning
bevosita aloqasi; milliy mafkurani yaratishda va ommanining ongiga
singdirishda yosh avlodni ma’naviy axloqiy tarbiyalashda o‘zaro hamkorlik
kabilar. Shuni takidlash lozimki, har bir ijtimoiy voqeylik, jumladan, insonni bir
butunlikda o‘rganish, barkamol avlodni tarbiyalash, shaxsni shakllantirishda
fanlararo bog‘liqlikni bayonchilik, chaqiriqlardan aniq qonuniyatlar asosida
yondashish vaqti keldi. Zero, shaxsni har qanday g‘oyaviy manqurtlik ruhida
tarbiyalash barham topmoqda, insoniyat taraqqiyoti tarixi tajribalari asosida
“insondagi imkoniyatlarni erkin namoyon qilishga shart-sharoit yaratish davr
imkoniyati va talabi mavjud qonuniyatlar asosida yondashish tizimini ishlab
chiqish davri keldi. Shaxs o‘zligini bilishi o‘z-o‘zini tarbiyalashga tarixiy
taraqqiyoti izchil.
Vaholanki, o‘z-o‘zini tarbiyalash barkamol shaxsni shakllantirishning
samarali omildir. Inson o‘ziligini bilishi va o‘z-o‘zini boshqarishi, tarbiyalashi
muammosini rivojlantirishda ham bu ikkala ong ijtimoiy shakli bir-birini
to‘ldiradi. Bu borada komil inson haqidagi qarashlarining umumiy ikki
yo‘nalishni ko‘rish mumkin. Birinchi turkum qarashlar tarki dunyo etib
ollohning yo‘liga o‘zini bag‘ishlay olgan; inson o‘zligini bilish, o‘zligida olloh
qudratini ko‘rishi komillik mezoni sifatida talqin etiladi. Yа’ni, “Hadisi sharif”
dagi “Kimki o‘zini tanisa,Rabbini taniydi” g‘oya Alisher Navoiy, Boyazid
Bistomiy, Mansur Xaloj va Jaloliddin Rumiy kabi mutafakkirlarning so‘fiyona
ta’limotida ifodasini topgan. Inchunun, Alisher Navoiyning “Lison-ut tayr”
asarida inson o‘zligini anglashi ramziy obrazlar orqali asoslangan. komillikka
erishish bosqichlari, sifatlari hayotiy lavhalarda ko‘rsatilgan.Tasavvuf uzoq
asrlar davomida xalqimiz ma’naviyatini boyitishga xizmat qilib kelgan.
Insonning ruhiy-axloqiy poklanishi, ilohiy muhabbat bilan yuksalib borishi bu
ta’limotning asosiy g‘oyasidir.
Shu bois tasavvuf chuqur insparvarlik g‘oyalari bilan omuxta bo‘lib, haqiqat
talabida yurgan odamlar qalbiga yo‘l topdi,odamlarni poklik, abadiy hayot,
ko‘ngil hurriyati haqidagi orzularini ifodalab keldi.Sharq tasavvuf tarixi,
ularning paydo bo‘lishi va taraqqiyoti haqida Najmiddin Komilovning
“Tasavvuf”,
Homidjon
Homidiyning
“Tasavvuf
allomalari”,
Anvar
Choriyevning “Tasavvuf falsafasida inson qiyofasi” kitoblari alohida o‘rin
tutadi. Sharq malakatlarida tasavvuf ta’limoti “maktab”, “tariqat”,tarzida keng
tarqalgan.
Muhosibiya,
malomatiya,
tayfuriya,
junaydiya,
qodiriya,suhravardiya,
mavlaviya,
kubraviya,
chishtiya,
naqshbandiya,
bektoshiya,hakimiya, shotiriya, axromiya, yassaviya, kabi tariqat va
mazhablarni ko‘rsatish mumkin. Bu tariqat va mazhablar malum jihatdan bir-
birini to‘ldirsa, ko‘p hollarda bir-biri bilan kurash olib borgan.Alisher Navoiy
“Nasoyimul muhabbat” asarida keltiradikim, Jaloliddin Rumiy o‘z zamondoshi
Sadriddin Kazviyni xushlamas edi. Bir kuni suhbat asnosida gap islomdagi
mazhablar haqida borganda, Rumiy Kazviyga qarab “Men yetmish uch mazhab
bilan birdirman”, deydi. Bu etmish уч мазҳаб-исломдаги siyosiy, ijtimoiy va
mafkuraviy kurashlarni ifodalab kelgan har xil oqimlar, guruh va firqalardi.
3 Barkamol avlodni tarbiyalashda fan va dinning uzviy
bog‘liqligi.nson mohiyati, inson kamoloti tasavvufning ham ijtimoiy gumanitar
(insonshunos) fanlarining ham o‘zak masalasi bo‘lib kelgan. Tasavvufda
insonning botiniy olami, ichki ziddiyatlar, ruh va jism uyg‘unligi o‘ziga xos
talqin etiladi. Insonning hayotidagi o‘rni, ijtimoliy tengsizliklar sababi ham
uning siyrati va tabiatdan deb biladi, insonning axloqini tuzatish uning
tabiatdagi salbiy xislatlarni mahv etishdan boshlash kerak deb tushuntiradi.
Tasavvufchilar inson tabiatidagi salbiy illatni umumiy nom bilan “nafs” yoki
“nafsi amora” deb ataydilar.
Odam Ato ham shaytonning so‘ziga kirib nafsi tufayli jannatdan
quvilgani «Qur’on»da keltirilgan, ko‘p rivoyatlarga asos bo‘lgan. Malumki,
nafs xudbinligini o‘zim bo‘lay falsafasiga asoslanadi. Nafs domiga tushgandan
keyin, kishi hech narsadan tap tortmaydi, harom – harishdan hazar etmay,
boshqalar hisobiga bo‘lsa ham yaxshi yashashni o‘ylaydi, u zolim, berahm,
riyokor bo‘lib qoladi. Tasavvufda odamlar o‘zaro molu – mulk uchun
kurashishini emas, balki har bir odam o‘z – o‘zi bilan. O‘z nafsi bilan
kurashishini qadrlaydi. Tasavvuf allomalaridan biri Bahovuddin Naqshband
“O‘z nafsini yomonligini tanish – o‘zligini tanishdir” degan xulosaga keldi.
Pedagogika tarixida, jumladan, xalq pedagogikasida axloqiy tarbiyaning, o‘z –
o‘zini tarbiyalashning bosh yo‘nalishi ham nafs madaniyatini tarbiyalashdir.
YAni, nafs uchun yashash emas, balki, yashash uchun nafsni
chegaralashdir.Insoniy hayot mohiyati, mazmuni dinning ham, fan tarixining
ham asosiy bahs mavzusi bo‘lib kelgan. Inson imkoniyatlarini maqsadga
yo‘naltirish, inson o‘zligini bilishi va o‘z – o‘zini tarbiyalashi borasida tasavvuf
ta’limotini ustunligi hayotda o‘z ifodasini topgan. Ollohga intilish - o‘zligini
bilish, o‘zligini bilish – ollohni anglash g‘oyasi tasavvuf allomalari, ta’limotida
har tomonlama talqin etiladi. Ammo pedagogika tarixida xalq pedagogikasi,
Sharq mutafakkirlarining ilmiy merosida inson o‘zligini bilishi muammosi
alohida o‘rganilmagan. Inson o‘zligini bilishi ta’limotining tarixiy tarqqiyoti
tahlil etilmagan. Bu borada tasavvuf va pedagogika tarixini o‘zaro bog‘liqligini
o‘rganish
muhim
ahamiyatga
ega
bo‘ladi.
N.
SHermuhammedova
“insoniyatning intelektual tarixida ilmiy, falsafiy va diniy ta’limotlar o‘zaro
aloqasi, Yevropa madaniyatining tarixida fan, falsafa va dinning to‘lqinsimon
yaqinlashishi va uzoqlashishi”111 uch davrga bo‘ldi. Birinchi yaqinlashish:
Qadimgi Yunoniston va qadimgi Rim falsafasi hamda fani ( mil.avv.
VII-VIasrlardan to milodiy III-IV asrlargacha),Ikkinchi yaqinlashish: xristian
va arab-musulmon diniy fani hamda falsafa (II-III asrlardan XIV-XVI
asrlargacha) Ikkinchi uzoqlashish: xristian va arab musulmon diniy fani hamda
falsafasi (XV-XVI asrlardan XIX-XX asrlarga). Uchinchi yaqinlashish:
iostnoklassik fan va falsafa (XX asrning ikkinchi yarmi XXI asrning boshi). Fan
va dinning yaqinlashishishning hozirgi kundagi omillari qayd etiladi.Birinchi
yaqinlashishga Turon va Eron zaminida Avesto g‘oyalari tabiat va insoniyat
hayotining tajribalari ilmiy ifodasida ko‘rish mumkin. Din va fanning XXI asr
yaqinlashuvi
milliy
g‘oyani
yaratishga
xalqimizning
qadriyatlaridan
foydalanish zarurati asosida namoyon bo‘lmoqda. Din asoslarini o‘rganishda
zamonaviy fan yutuqlaridan foydalanish shuningdek,jamiyatning ma’naviy
qudratini
oshirishda,
tasavvuf
imkoniyatlarida
oydalanish
masalasida
pedagogikaning aloqasi fikrimiz dalilidir. O‘z navbatida tasavvuf o‘rta asr
musulmon falsafasida hurfikrlilik ko‘rinishi sifatida ham namoyon bo‘ldi.
Xuddi shuning uchun ham, mashhur rus olimi YE. YE. Bertels
yozganidek, tasavvuf adabiyotini o‘rganmasdan turib, o‘rta asrlar musulmon
Sharqi madaniy hayoti haqida tasavvurga ega bo‘lish mumkin emas. Bu
adabiyotdan
xabardor
bo‘lmasdan
Sharqning
o‘zini
ham
anglash
qiyin”.Tasavvuf falsafasining shakllanishida nafaqat «Qur’on» Hadislar balki,
Yaqin va O‘rta Sharq mamalakatlarida keng yoyilgan zardushtiylik, buddizm,
Yevropaning ko‘pgina malakatlarida tarqalgan neoplatonizm (asoschisi yunon
faylasufi Ploton), iudaizm va xristianlik g‘oyalarining tasiri sezilarli bo‘ldi. Bir
asrga yaqin fan va dinni bir – biriga qarshi qo‘yish, milliy qadriyatlar ildiziga
bolta urish xalqimizning madaniy, iqtisodiy taraqqiyotda XX asrga kelib ayrim
mamlakatlardan orqaga qolishiga sabab bo‘ldi. Mustaqillikka va shovinistik
siyosat ustuvorligi, milliy madaniyatni yo‘qotishga harakat ma’naviy arosat
holatiga olib bordi. Ziyoli, davlat arbobining ayrimlari o‘z ota – onasining dafn
marosimiga qatnashaolmay qoldi.
Jahon xalqlari tan olgan buyuk bobokalonlarimiz: Al Xorazmiy, Abu
Rayhon Beruniy, Ahmad Farg‘oniy, Burxoniddin Marg‘iloniy, Yusuf Xos
Hojib, Abdurahmon Jomiy, Alisher Navoiy kabi mutafakkirlarning qomusiy
ta’limoti, pedagogik qarashlardagi diniy, milliy va ilmiy uyg‘unlik, yaxlitlik
buzib o‘rganildi. Tasavvuf tadrijiy taraqqiyotga ega bir ta’limot bo‘lib, islom
olamida XIII asrning o‘rtalarida paydo bo‘lgan. IX asr boshlarida kelib
tasavvufning nazariy asoslari ishlab chiqildi, so‘fiylarning amaliy, ruhiy –
psixologik mashqlari, o‘z –o‘zini tarbiyalash va chiniqtirish tadbir usullari
shakllandi. Tariqat, marifat, haqiqat degan tushunchalar yuzaga keldi. Uning
predmeti insonparvarlik, insonshunoslik odam va odam mohiyati Soflik,
Haqiqat, Marifat, Go‘zallik, Kamolot ideali unga yetishish: ta’lim – tarbiya, o‘z
– o‘zini tarbiyalash yo‘llari, usullaridir.
Pedagogika tarixining predmeti: kishilik jamiyati paydo bo‘lgandan
boshlab ta’lim- tarbiya maqsadi, mazmun, metod, vositalarining taraqqiyoti,
ta’lim – tarbiya jarayoni qonuniyatlarini hayotda ifodalanishi; xalq
pedagogikasi rivojlanishi va har bir davrda jamiyat taraqqiyotida tutgan o‘rni,
har bir xalqning ta’limiy - tarbiyaviy qadriyatlari va uni millat taraqqiyotida
tutgan o‘rni; buyuk mutafakkirlarning ta’lim – tarbiya haqidagi ta’limotining
ilmiy, tarixiy va amaliy ahamiyati; va nihoyat diniy ta’lim - tarbiyaning ijtimoiy,
ilmiy va amaliy mohiyatidir. Demak, avvalo, pedagogika tarixi va tasavvuf
ta’limotini uzviy bog‘liqligi ularning ijtimoiy predmetida ifodalanadi.
Malumki, kishilik jamiyati tarixiy taraqqiyoti dinlar tarixi bilan bog‘liq.
Ta’lim – tarbiya insoniyat hayotining tarkibiy qismi, mohiyati va
hayotbaxsh omil bo‘lib kelgan. Ibtidoiy jamiyatdanoq yoshlarni hayotga
tayyorlash, turmush tajribalarini ularga o‘rgatish, tarbiyalash kishilar faoliyati,
urug‘ oqsoqqollari faoliyatining muhim qismi bo‘lgan, shu asosda insoniyat
rivojlangan, ta’lim – tarbiya tajribalari orta borgan, jamiyatning ma’naviy,
iqtisodiy taraqqiyot qudratiga aylangan. Pedagogika tarixining muhim
muammosi xalq pedagogikasi diniy ta’limot, jumladan tasavvuf tariqatlari bilan
uzviy bog‘liqdir. Xalq pedagogikasi tarixini o‘rganishda yangicha yondoshuv
ana shu uyg‘unlikka asoslanishi taqozo etadi. Masalan, “Avesto” dagi ta’lim –
tarbiya tizimini tariqat tahlili pedagogika tarixini sarchashmalarini ochilishiga
imkoniyat berdi. Ta’lim - tarbiya maqsadi mazmuni, metodlari, qadimgi yunon
pedagogikasidan bir necha asr oldin shakllanganidan dalolat beradi. Bugun ham
xalqning
hayotida,
zardushtiylik
qoidalarini
saqlanib
qolgani
xalq
pedagogikasi, diniy ta’limot bilan izchil rivojlanganidan dalolat beradi.
Shuningdek, diniy asarlar, dostonlar, tasavvuf allomalarining hayoti,
Alisher,Navoiyning “Lisonut - tayr” asarida keltirilgan rivoyatlar kabi hikmatlar
pedagogika tarixining muhim xazinasiga aylandi.
Bu yaxlitlik va uzviylik ta’lim –tarbiya maqsadi hayot mezoni mumtoz
g‘oya jamiyat taraqqiyotining omili,pedagogika tarixini o‘rganishning
metodologik asosi ekanligini isbotlaydi. Ta’lim – tarbiyaning ijtimoiy mohiyati,
har bir davrda jamiyat taraqqiyotida tutgan o‘rni uning mazmuni, metodlari va
vositalari bilan belgilanadi. Bu borada zardushtiylik va boshqa diniy ta’limoti
alohida o‘rganilishi zarur. Boshqa jahoniy dinlar va zardushtiylik ta’limotida
ta’lim – tarbiya maqsadi komil inson g‘oyasida uzviylik mavjud bo‘lsada
««Qur’on» va oxirgi payg‘ambar Muhammad s.a.v. hadislari, islom ta’limotida
inson va uni kamoloti masalasi o‘ziga xos xususiyatiga ega. Tasavvufda
pedagoglik faoliyati va ustoz-shogird munosabatlari. Pedagogika tarixiing
muhim masalalaridan biri ta’lim-tarbiya jarayoni, uning tarixiy taraqqiyoti,
ustoz-shogird faoliyati uyg‘unligi va qonuniyatlaridir. Bu borada tasavvuf
manbalarida o‘ziga xos didaktik qoidalar rivojlangan.Shariat qonun-qoidalariga
rioya qilish malakasini o‘zida mujassamlashtirgan kishi tariqat bosqichiga
qadam qo‘yadi. Boshqacha aytganimizda, tariqat adablarini o‘zlashtirishga
kirishadi. Tariqat adabi talablariga ko‘ra, ushbu bosqichga qadam qo‘ygan kishi
eng avvalo ustoz (pir) sabog‘ini olmagan shogird (murid) chinakam komillik
darajasiga ko‘tarila olmaydi. Xuddi shuning uchun ham tariqat adabi talablariga
ko‘ra komil inson darajasiga ko‘tarilishini orzu qilgan har bir kishi ustoz va
shogird (pir va murid) munosabatlari chig‘irig‘idan o‘tmog‘i darkor.
Ustoz va shogird orasidagi insoniy munosabatlarining yo‘lga quyilishi
komil inson darajasiga ko‘tarilishining muhim sharti hisoblanadi.Tariqat
adablari tariqatiga ko‘ra, har qanday shogird o‘z ustozi ko‘rsatmalirini so‘zsiz
bajarishi lozim. Chunki ustozsiz, piru-muridsiz har qanday shogird o‘z
murodiga, yani Xudo vasliga yeta olmaydi. Ustoz o‘z shogirdiga uzluksiz yo‘l-
yo‘riq ko‘rsatib, uning kundalik faoliyatini nazorat qilib turmasa, shogird hali
yosh, tajribasizligi uchun o‘zini-o‘zi taftish qila olmaydi. Shuning chun ham
komil inson bo‘lishga ahdu paymon qilgan har bir kishi tajribali ustozga qo‘l
berib, o‘z iroda ixtiyorini uning ixtiyoriga topshirmog‘i zarur. Boshqacha qilib
aytganimizda, tariqat bosqichida turgan shogirdning inson barkamolligi
sirlarining o‘zlashtirishining muhim sharti o‘z iroda-ixtiyorini ustoz izmiga
buysindirishdir. Xuddi shu manoda bazan tariqatni irodat ham deb yuritadilar.
Tariqat adabi qoidalariga asosan, shogird (murid, solik) ga saboq beruvchi ustoz
(pir, murid) murabbiy zammasiga katta masuliyat yuklatiladi. Xususan,
shogridni komillik pillapoyalari tomon yuksaklikka chorlovchi ustoz tariqat
adabi talablarini mukammal biladigan va unga qatiy rioya qiladigan, qalbi Olloh
marifati bilan limmo-lim to‘la orif inson bo‘lishi kerak. ustoz bilimining
chuqurliga, tariqat usullarini mukammal bilishi, axloqan pokligi, so‘zi va
ishining birligi, tashkilotchiligi va tadbirkorligi bilan shogirdlariga hamisha
shaxsiy o‘rnak bo‘lishi lozim.
Saboq berish jarayonida o‘zining ishontira bilish sanati bilan
boshqalardan ajralib turishi darkor.Ustoz hech qachon shogird mulkiga ko‘z
oloytirmasligi, aksincha uning yumushlarini osonlashtirishga, bilim olish
borasidagi qiyinchiliklarini bartaraf etishga, turli marifiy muammolarni hal
qilishga ko‘maklashmog‘i lozim. Marifiy muammolarni bartaraf eta olmasa,
o‘zidan kuchliroq shayxga shogirdni maslahat olish uchun yo‘llamog‘i zarur.
Shogirdlarning istedodi xilma-xil bo‘lganidek, ustozlarining murabbiylik
mahorati, intellektual salohiyati turlicha bo‘ladi. Xuddi shuning uchun ham,
tariqat adabi talablariga ko‘ra, ustozlar ham o‘zlarining murabbiylik
mahoratlari, intellektual salohiyatlarini oshirib borishi shogirdning komillik
darajasiga ko‘tarilishining eng muhim shartlaridan biridir.
Tariqat odabining ushbu talabiga diqqat bilan nazar solsak, ushbu
qoidalar orasida mustahkam dialektik aloqadorlik mavjud ekanligiga ishonch
hosil qilamiz. Xususan, ushbu talabalarga muvofiq komillika intilayotgan kishi
avvalo o‘zini tiya bilishi, kam eyishi, kam uxlashi, kam gapiirishi, barcha
axloqsizliklardan chetda turishi, nafaqat o‘z tanini, balki ma’naviyatini ham pok
bo‘lishiga erishishi, o‘zini ruhan chiniqtirishi, uzluksiz mutoala qilishi, xotira
va zehnini o‘tkirlab turishi, surunkali zikr orqali Allohning muborak nomlarini
qalbiga joylashtirishi, uning muborak nomlarini qalbiga joylashtirishi, uning
qudratiga har tomnlama qalbdan iqror bo‘lishi lozim. Tariqat odabining biz
yuqorida sanab o‘tgan qoidasi talablarini bajarish odat tusiga kira borishi bilan
o‘zini-o‘zi cheklash, yani musohaba va o‘zini-o‘zi kuzatish, yani muroqaba,
shuning o‘z faoliyatini uzluksiz nazorat qilish malakasi hosil bo‘ladi. Xuddi
o‘sha malaka tufayli uning ma’naviyatida ham, ruhiyatida ham jiddiy o‘zgarish
ro‘y beradi. Ruhiy - ma’naviy komillik tomon intilayotgan shogirdning har bir
harakati ustoz tomonidan uzluksiz nazorat qilinishi, undagi ruhiy-ma’naviy
o‘zgarishlar rag‘batlantirib borilishi kerak. Najmiddin Kubro birinchilardan
bo‘lib o‘sha zamon madaniy va ma’naviy olamida mashhur bo‘lgan “Ofoq va
anfuz” nazariyasini tasavvuf falsafasiga tatbiq etdi. Shayx yoki murid darajasiga
ko‘tarilish uchun: birinchidan, har bir kishi o‘zi mansub bo‘lgan tariqat yo‘lini,
ikkinchidan jazba (ishq), uchinchidan, uruj (ko‘tarilish)ni bilmog‘i zarur.
Shogird yoki solikka xos narsa – harakat, intilishdir. Jazbaga xos narsa – tor
tilish, zavqu-shavqdir, ko‘tarilish (uruj)ga xos narsa – karam va saxovatdir.
Istiqlol bergan buyuk nematlardan biri xalqimizning ming – ming yillik
madaniyati, fanlari tarixini uzviy bog‘liqlikda o‘rganishga keng imkoniyat
yaratildi. Kishilik tarixiy taraqqiyotida ma’naviy madaniyat: fan va din yaxlit
bir butun hayotiy tajribalar, uni umumlashtirish, takomillashtirish borasidagi
ta’limlardan iborat.
Avloddan – avlodga o‘tib sayqal topgan tafakkur hosilasi insoniyatni
turmush mazmuni, mohiyati, ma’naviyatini rivojlantirishga qaratilgan.
Tasavvufda ta’lim-tarbiya tamoyillari, metodlari va vositalari. Pedagogika
tarixining asosiy ilmiy muammolaridan biri ta’lim – tarbiya jarayoni
qonuniyatlari va tamoyillarining taraqqiyotidir. XX asr oxirlariga qadar ta’lim
– tarbiya jarayonining qonuniyatlari aniq masala sifatida o‘rganilmagan edi.Har
qanday obyektiv qonuniyat singari ta’lim – tarbiya jarayonida ham barqaror,
takrorlanib turuvchi, ichki aloqadorlik, bog‘liqlik qonuniyatlari mavjud.YAni,
ta’lim – tarbiya jarayonining ham o‘ziga xos qonuniyatlar va tamoyillari
(prinsiplari) asrlar bo‘yi shakllangan, hayotda o‘z isbotini topgan. Ta’lim
prinsiplarini ilmiy asoslashda buyuk chex pedagogi va pravaslav dinining
rahnomalaridan biri Yan Amos Komenskiy (1592-1670) ning, ta’limoti jahonda
tan olingan. Uning izchillik, ko‘rgazmalilik, ko‘rsatmalilik, yosh va individual
xususiyatlarni hisobga olish, jamoa shaklida o‘qitish prinsiplari jahon
pedagogika tarixida alohida o‘rni tutadi.
Mustaqillikdan keyin Abu Ali ibn Sinoning didaktik qarashlarida
ta’limda uzviylik, tabaqalashtirish, ta’limda o‘quvchi faolligi, bugungi
texnologik yondoshuv tamoyillari ilmiy. Barcha dinlar, jumladan, islomning
nazariy asosi tasavvufda joriy qilingan ma’naviy, ruhiy tajribalar, eng avvalo
diqqatni insonga qaratgan, insonni o‘zini ilohiy mohiyatini bilishga, mushohada
etishga ilhomlantiradi. Shuning uchun ham bashariyat islom tasavvufiga
qiziqishi, o‘zgacha ehtirom bilan orta boshladi.Tasavvuf insonning basirat
ko‘zini Ruh va Ko‘ngil olamiga qaratadi. Nafsni tanish va yengish orqali go‘zal
axloqqa erishish tajribasini o‘rgatadi. Ruhoniyat tarbiyasi uchun uzluksiz
g‘amho‘rlik qilish usullarini ko‘rsatadi.
Muhammad Payg‘ambar ta’limotining musulmon madaniyati, adabiyoti
ilm-fanning tadqiqot obyektiga aylanishining bosh sabablaridan biri ham
shunda.Rasululloh uchun dinning kamoli, eng avvalo, axloqning kamoli edi. Bir
zot Rasulullohning yoniga kelib: “Ey Ollohning Rasuli! Din nimadirq” – deya
so‘raganda, payg‘ambar: “Din go‘zal axloqdir”, - deb javob beribdi. O‘sha
odam payg‘ambarning o‘ng tomoniga o‘tib, yana Rasuli Olloh! Din nimadirq
deb so‘rabdi. Payg‘ambar esa: “Din go‘zal axloqdir”, - debdi. So‘ng haligi
kimsa payg‘ambarning orqasiga o‘tib “Ey Ollohning Rasuliq Din nedurq”
degan ekan, payg‘ambar: Demak, komil inson mohiyati, fazilati uni
shakllantirish omillari taraqqiyoti masalasida pedagogika tarixi va tasavvuf
ta’limoti uzviy bog‘liq rivojlangan.Komil insonni shakllantirishda ta’lim –
tarbiyaning ijtimoiy mohiyati falsafa tarixi,jamiyat tarixi kabi fanlar o‘rgansada
uning qonuniyatlarini, mazmuni, metodlari, vositalari va shakllari tarixiy
taraqqiyotini pedagogika tarixi o‘rganadi.Ta’lim - tarbiyaning ijtimoiy
mohiyati, maqsadi insoniy hayoti, yashashga tayyorlash ekan uning mazmuni
har bir davr talabidan kelib chiqadi. Zero,pedagogik qonuniyatlardan biri ham
ta’lim – tarbiyaning davr talabiga, jamiyat buyurtmasiga mosligidir.
Bu borada islom ta’limoti VI – VIII asrlarda jamiyatdagi ma’naviy
bo‘shliqni to‘latishga qaratilgani, qatiy ta’lim – tarbiya mazmunida ifodalanadi.
Malumki, ta’lim – tarbiyaning mazmuni ibtidoiy jamiyatda: mehnat
qurollaridan
foydalanish,
dehqonchilik
qilish,
tabiat
injiqliklaridan
muhofazalash,tibbiy bilim mehnat ta’lim – tarbiyasi mazmunini: hamkorlik,
do‘stlik, jamoa qoidalariga rioya qilish, kattalarni hurmatlash axloqiy tarbiya;
jismoniy chiniqish,har xil o‘yinlar jismoniy va nafosat tarbiyasi mazmunini
ifodalagan.Jamiyat taraqqiyotining keyingi davrlarida kishilik jamiyati
tomonidan yaratiladigan tajribalarni aniq mashg‘ulotida tizim asosida ta’lim
berish qoidalari mazmuni, metodlari shakllanganini yozma manbalar “Avesto”
da va yunon pedagogikasi tarixida ko‘ramiz.Xalq pedagogikasi maqol, rivoyat,
dostonlarda ta’lim – tarbiyaning mazmuni o‘z aksini topgan. Har bir davr ta’lim
– tarbiya mazmuniga o‘z hissasini qo‘shgan.
Ta’lim – tarbiya mazmuni, avvalo, davr talabiga mos rivojlangan
bo‘lsa,o‘z navbatida jamiyat, millat va har mamlakat rivojlanishi ta’lim –
tarbiya mazmuniga bog‘liq bo‘lgan.Jamiyat tarixi manbalarida malumki,
meloddan oldingi ming yillik o‘rtalarida insoniyat yashash tarzining oshishi
boylik to‘plash, yerlarni bosib olish, qullarning kuchidan foydalanish, xalqlar
o‘rtasida, urug‘lar o‘rtasida raqobat bir tomondan ma’naviy – axloqiy tarbiyaga
ham salbiy tasir ko‘rsatdi. Ikkinchi tomonidan hunarmandchilik savdo – sotiq,
memorchilik tibbiyot, davlatchilik kabi ilmlarni rivojlanishiga olib keldi. Qaysi
halqda ilm – fan, ta’lim – tarbiya rivojlangan bo‘lsa, shu xalq ustunlikka erishdi.
Buni qadimgi Yunonistonda ilm –fanni rivojlanishi va jahonning ko‘pgina
qismini zabt etishida ham ko‘rish mumkin.Bu insoniyatning bir- biri bilan
raqobati ma’naviy bo‘hronlarini ham keltirib chiqardi. Shunday bir davrda
Olloh tomonidan nozil bo‘lgan dinlar insoniyatning ma’naviy mezonida
aylandi.
Insoniy fazilatlar har – bir dinning mohiyati, mazmuniga mujassam
bo‘ldi.Islom ta’limoti falsafasi, ma’naviyati, axloqi, huquqining asosi bo‘lgan
«Qur’on»iKarim”ga
ilohiyat,
diniy
e’tiqod
masalalari
bilan
birga
insonparvarlik, insonlarni qovushtirish, ularning o‘rtasida yuzaga kelgan
ziddiyat – nizolarning olidini olish,ular orasiga adolat o‘rnatish kabi axloqiy
ta’lim – tarbiya mazmuni ifodalangan.Tasuvvuf ta’limotini ommoning
shaxsning ongiga, qalbiga asrlar bo‘yyi barqaror tasiri, dunyoda buyuk shaxslar
tomnidan e’tirof etilishi uning tasirchan metod va vositalaridan dalolat beradi.
Har bir tasavvuf allomasining tariqatida, ta’limotida komil insonni shakllanishi
metod va vositalari izchil ifodalanadi.Tasavvuf joriy etilgan ma’naviy ruhiy
tajribalar, eng avvalo, diqqatini insonga qaratar, uni o‘zining ilohiy mohiyatini
mushohoda etishga ilhomlantiradi.Tasavvuf insonni ollohga tobeyligiga alohida
urg‘u berar ekan insonning, insonga qaram va muhtojligi tushunchalarani
tubdan isloh aylashni hurriyat, erkinlik tenglik kabi aqidalarini targ‘ib qiladi.
Tarixiy tarjribalardan kelib chiqadigan ta’lim-tarbiya insonparvarlashtirish va
demokratlashtirish tamoyili “har bir shaxsni erkin rivojlashiga shart-sharoit
yaratish” imkoniyatini oshiradi.Tasavvufda insonshunoslik g‘oyasi ustuvorligi
yana ilmiy o‘rganishga molik. “Tasavvuf maslagi insonning besurat ko‘zini Ruh
va Ko‘ngil olamiga qaratadi. Nafsni tanish va yengish orqali go‘zal axloqqa
erishish tajribasini o‘rgatdi.
Va ruhoniyat tarbiyasi uchun uzluksiz g‘amhurlik qilish usullarini
ko‘rsatdi”Ta’lim – tarbiyaning samaradorligi oshirishda uning shakl va
vositalari muhim muammo, munozara bo‘lib kelgan. Ta’lim-tarbiya tizimi
shakl, va vositasi,saboq berish mashg‘ulotlari darsning takomillashuvi uzoq
tarixga taqaladi.“Avesto” dagi didaktik g‘oyalar qadimgi Yunonistonda
pedagogika tizimi fikrimizning dalilidir. Malumki xalq pedagogikasida badiiy
rivoyat, maqol hikoya,doston pand-nasihat asarlar ta’lim-tarbiyaning tasirchan
vositasi ekanligi hayotda asosalangan. Diniy ta’limotning barchasida
shuningdek, tasavvuf allomalarining asarlarida ham sher badiiy lavhalar vositasi
ta’lim va targ‘ibotning asosiy vositasidir.Ta’lim-tarbiya metod, usul va
vositalarini taraqqiyoti tajribalarini umumlashtirish pedagogika tarixining
muhim muammodir. Har bir davr ta’lim-tarbiya mazmuniga xos metod va
vositalarini qo‘lanilishi samaradorli omili bo‘lib kelgan. Bu boradagi
rivojlangan tajribalar umumlashtirilgan, avloddan-avlodga o‘tib kelgan.
Ta’lim-tarbiya talabi, jamiyat buyurmasi, zamon va makon xususiyati
asosida milliylik va umuminsoniylik xususiyat qaror to Diniy manbalarda
ta’lim-tarbiya ta’limotini rivojlantirilishi.Barchamizga malumki, din azaldan
inson ma’naviyatining tarkibiy qismi sifatida odamzodning yuksak ideali, haq
va haqiqat, insof va adolat to‘g‘risidagi orzu armonlarini o‘zida mujassam
etgan, ularni barqaror qoidalar shaklida mustahkamlab kelayotgan g‘oya va
qarashlarning yaxlit bir tizimidir.Ayniqsa, ko‘p asrlar mobaynida xalqimiz
qalbidan chuqur joy olib hayot manosini anglash, milliy ma’naviyatimiz va
turmush tarzimizni, qadriyatlarimiz urf ananalarimizni bezavol saqlashda
muqaddas dinimiz qudratli omil bo‘lib kelayotganini alohida takidlashimiz joiz.
Nega deganda, insoniylik mehr-oqibat,halollik, oxiratini o‘ylab yashash,
yaxshilik mehr-shafqat singari xalqimizga mansub bo‘lgan fazilatlar aynan shu
zaminda ildiz otadi va rivojlanadi. Fan va dinning hamkorlikgi muqaddas islom
dinimizni pok saqlash, uni turli xil g‘arazli huruj va hamlalardan, tuhmat va
buhtonlardan himoya qilish uni asl mohiyatini yosh avlodga to‘g‘ri tushuntirish,
islom g‘oyalarini keng targ‘ib etish imkoniyatini oshiradi.
Manbalar Tarixiy davr Tarixiy shart sharoit Pedagogika nazariyasini
rivojlanishi “Avesto” kitobi muqaddas kitob X-IX asrlarda yaratilgan 548-629
yillar Zardusht tomonidan takomillashtirilgan 12 ming xo‘kiz terisiga bitilgan
Iskandar Zulqarnay Urug‘chilik,kuldorlik, tuzum milliy tarqoqlik. O‘zaro
kurashlar “Avesto”ning tub mano mohiyatini belgilab beradigan “Ezgu fikr,
ezgu so‘z, ezgu amal” degan tamoyilni oladigan bo‘lsak, unda hozirgi zamon
uchun ham ibratli bo‘lgan saboqlar borligini ko‘rish mumkin. Ana shunday
fikrlar, yani ezgu niyat, so‘z va ish birligini jamiyat g‘oyasining ustuvor g‘oyasi
sifatida talqin etish bizning bugungi ma’naviy idealimiz bilan naqadar uzviy
bog‘liq,
nechog‘lik
mustahkam
hayotiy
asosga
ega
ekani
ayniqsa
e’tiborlidir.“Avesto” zardo‘shtiylikning muqaddas kitobi bo‘lishi bilan birga
ilm-fan, hayotning barcha sohalari bo‘yicha ancha mukammal malumotlar
beradigan ulkan, eng ko‘hna manba hisoblanadi.(H.Homidov) “Avesto” sof
diniy kitob bo‘lmay balki ijtimoiy, falsafiy, madaniy, adabiy tarixiy qimmatga
ham ega bo‘lgan nodir qomusiy yodgorlikxalq og‘zaki ijodi, rivoyatlar, o‘sha
davr
tarixi
ifodalangan;Shahar-qishloqlarini
obod
qilish
bog‘i-rog‘lar
yaylovlarni ko‘paytirish;Oilani o‘z uyini ulug‘lanishi Ezgu fikr, ezgu so‘z, ezgu
amal, komil inson inson mezoni ekanligi; Vatanparvarlik, insonparvarlikning
ulug‘lanishi;Halollik rostguylik, mehnatsevarlikning ulug‘lanishi; Yer-suv oziq
ovqat va kiyimlarni toza tutish;Yerni iflos qilganni “40 kamchi urish”;Inson
yashaydigan xonada yuvinish cho‘milish qadiyyan man etiladi;Kunda bir necha
marta jismoiny mashq qilish;Ko‘p bolali oilalarda davlat hisoidan nafaqa
to‘lash;2-3 ta tuqqan ayolni mukofotlash;Kasallanganda parxez, duo dori
jarrohlik yo‘llari bilan davolash;Umuman olganda “Avesto” kabilar bilimlar
xazinasi sifatida ilmiy adabiy marifiy va tarbiyaviy ahamiyatga molik qadimiy
asardir.Islomning asosiy qomusi Milodiy VI-VII asrlar Islom dinini joriy etishi
ko‘pgina malakatlar jumladan qadimgi Movaraunnahr xududini arablar
tomonidan ishg‘ol etilishi. Islomni joriy etish bo‘yicha masjid va madrasalar
qurilishi.«Qur’on»i Karimning Inson surasida shunday deyilgan; “Biz insonga
to‘g‘ri yo‘l ko‘rsatib qo‘yganmiz. Xohlagancha shukr keltiruvchi bo‘lsin yoki
kufr keltiruvchi bo‘lsin.” (3 oyat)«Qur’on»ning ko‘pchilik oyatlarida insonning
ixtiyori o‘zi bilan bo‘lib u qilgan yaxshi va yomon ishlariga ham o‘zi
javobgardir. “SHo‘ro” surasida esa “Sizlarga biror mo‘sibat etsa, unga o‘z
qo‘lingiz bilan qilgan gunohingiz sababchidir”,deyiladi.(30-oyat). “Fussiliyat-
Mufassal bayon qiligan sura” deb ataladi.
Ushbu surada “Kim biror yaxshi amal qilsa, o‘zi uchundir. Kim
yomonlik qilsa, o‘z ziyoniga ilur” (46 -oyat) deyiladi.“«Qur’on»i Karimda”
kelajak avlodini doimo yaxshi yo‘lga yo‘nalishini, uni o‘z ixtiyoriga qo‘yib
berish mumkinligini ko‘rib turibmiz. “«Qur’on» da har bir inson borligidan
g‘urulanmog‘i lozim, lekin o‘zidagi sifatlardan g‘ururlanmaslik kerak,
deyiladi.Tavba qilish insonni yaxshi ishlarga yetklaydi. Bunga muomala
so‘zlashish odobi,saxiylik, ifffat, sabrlilik, kamtarlik,hamjihatlik kabi ulug‘
fazilatlar mujassamlanadi. Islomda sabr axloqiy fazilatlardan biri bo‘lib
insonning ruhiy tayanchidir. Sabrli kishi qiyinchiliklani sabot bilan yengadi.
Sabr barcha fazilatlarning onasidir. Chunki u inson qalbini ezgulik sari
yo‘llaydi. Har bir fazilat sabrga muhtojdir.Abu Abdullox ibn-al Buxoriyning
xadislarida 810-870 Islom ta’limi to‘la joriy etilishi Movaraunnahrda
alohida davlatning tarkib topishi islom ta’limotining mamlakatning
mafkurasiga aylanishi
1. 600 mingga yaqin hadis to‘plagan. U zodning “Al-Jome as-Sahih”
(“Ishonchli to‘plam”),“Al-adab al-Mufrat” (“Adab durdonlari”), “AtTarix as-
Saxir”),(“Katta tarix”), “Al-Qiroatu-xalfa-al-Imom”, (“Imom ortidan turib
o‘qish”) kabi asarlari maqjud. Imom Buxoriyning “Al-Jome as-Sahih” kitobi
ma’naviy
qadriyatlarimizni
tiklashda,kishilarda
axloq-odob,
halollik,rostgo‘ylik,
poklik
singari
fazilatlarni
shakllantirish
va
mustahkamlashda muhim ahamiyatga egadir.
2. “Al-Adab Al-Mufrat” (“Adab durdonalari”) da ta’lim Imom Buxoriy
o‘zining bu nodir asarida payg‘anbarimiz Muhammad alayhisalom aytgan eng
sara xadislarini to‘plashga muyassar bo‘ldilar. Bu asarda: bola tarbiyasi, ota-
ona va farzand burchi.3. -er o‘zi ovqatlanganda xotinini ham ovqatlantirish, o‘zi
yangi kiyim kiyib olsa, unga ham olib kiydirish, haqorat qilib so‘kmaslik,
arazlashganda uzoqqa ketmasdan faqat bo‘lak yotishlugidir;
4. - otaga itoat qilish – tangriga itoat qilishdir. Uning oldida gunoh
qilish-tangri oldida gunohkor bo‘lish bilan barobar.
5. - kimning oldiga uzulib ketgan birodari uzr so‘rab kelsa, u hoh-xaq
bo‘lsin uzrini qabul etsin.Agar qabul etmasa, jannatdan Qavsar havzasining
suvidan mahrum bo‘lur.
6. Ilm va bilimdonlik
7. -ilmning ofati – esdan chiqarmoqlik va ilmga rag‘bati bo‘lmagan
kishilarga o‘rgatib, uni zoye ketkizmoqlikdir;
8. O‘zimdan keyin qoldirgan ummatlarim uchun uch narsadan
qo‘rqaman;
9. Nafsu havoga berilib, yo‘ldan ozishidan;
10. Nafsoniy va shahvoniy hissiyotga berilib ketishdan;
11. Ilm marifatga ega bo‘la turib,g‘ofillarning ishini tutishidan.Garchi
Xitoyda bo‘lsa ham, ilmga ntilinglar. Chunki ilm olishga harakat qilish har bir
mo‘minga farzdir;Muhammad at-Termiziy 824-892 Islom ta’limi to‘la joriy
etilishi Movaraunnahrdaalohida davlatning tarkib topishi islom ta’limotining
mamlakatning mafkurasiga aylanishi Termiziy o‘zining “Sunan” kitobida -
Xayrli va yaxshi ishlar qilishga davat etishining va zulmdan qaydarishining-
sening sadaqang - ikki narsa borki: ko‘pchilik ularni qadriga yetmaydi: biri-
sog‘lik, ikkinchisi – bo‘sh vaqt.Ta’lim-tarbiya mazmun va metodlari - adashgan
kishilarga to‘g‘ri yo‘l ko‘rsatish ham sadaqa - xushmuomala bo‘lish ham sadaqa
-yerda yotgan tikan, toshni olib tashlash ham sadaqa - marhumlarga hurmat
fazilat - xaqiqiy mo‘min deb xushxulq va ayoliga nisbatan xushmuomala
kishiga aytiladi - kimda-kim bir ko‘chat o‘tkazsa yo bo‘lmasa ekin eksa ular
hosilidan odamlar hayvonlar bahra olsa u ham sadaqa - barcha musulmonlar
barobardir - qarindosh urug‘larini uning “Sunan” kitobidan qashqari “Kitob al
ilal”, “Kitob at tarix” kabi yaqin asarlari malum. A. G‘ijdivoniy 1103-1179
G‘ijdivonda tug‘iladi.Islom ta’limi to‘la joriy etilishi Movaraunnahrda alohida
davlatning tarkib topishi islom ta’limotining mamlakatning mafkurasiga
aylanishi Xojai jahon nomi bilan mashhur. Xojagon Naqshbandiya tariqati
asoschisi. A. Navoiy- haqni botildan ajratuvchi xoja jahon deb tarif bergan
G‘ijdivoniy “pok ravishlarin ag‘yort ko‘zidan yashiribturlar”.
Bundan shu narsa anglanadiki, odam faqat o‘z aybini yashirib
yurmasdan, pok xislatlotini ham pinhon tutmog‘i maqul. Avliyolar sultoni qutbi
zamon olimi G‘ijduvoniy buyuk tarbiyachi bo‘lib xojagon tariqatining
asoschisidir. “Risolai sohibiya”, “Maqsad as solikin”,“Maslakal orifin”,
“Maqomati Yusuf Hamadoniy”, “Tariqat odobi” asarlari shunindek ruboi,
qitalar yozgan. Uning juda ko‘p shogirdlari bo‘lgan, o‘zini Bahoviddin
Naqshband tarbiya qilgani malum. Tarbiya odobi kitobida “Ey farzand! Ilm
bilan birga odobni o‘rgan. Zero, odobsiz odam olloh lutfidan mahrumdir. Xalq
bilan nizo janjal etma-yaxshi xulq, nek odob ila umrgo‘zaronlik ayla bidat
ahidan yiroq bo‘l ” deb yozadi.
Ruboiylari Shuhrat ila mush nafsini tiy O‘zni mardum orasida ko‘p yod
etma. Kamtarlik et sen nom chiqaray deb Zinhorki dilingini barbot etma.
Yomonning o‘ziga yomon jazo. Til sukut et ey jon gapir.Ayblarni yopguvchi
sattor bo‘lg‘aysan.Qalblarni topguvchi gavhar bo‘lgaysan.Ahmad Yassaviy XII
asrda yashagan 1166 yilda vafot etiganIslom ta’limi to‘la joriy etilishi
Movaraunnahrda alohida davlatning tarkib topishi islom ta’limotining
mamlakatning mafkurasiga aylanishi Bizga qadar Ahmad Yassaviyda “Devoni
hikmat” nomli sherlar kitobi saqlanib qolgan.Bu asar hamma zamonlarda,
barcha turkiy zabon avlodlarga manzur va maqbul bo‘lib kelgan. Zeroki u
insonni komillika yetaklaydigan din, imon, xudo yo‘lida fidoylik, e’tiqodda
sobitlik, halollik, poklikni targ‘ib-tashviq etdi. Kishilarning asl maqsadi –
Xudoga erishmoq paytida mashaqqat –riyozat chekmoq, marifat kasb etmoqqa
islomiy va dunyoviy ahkomlarni egallamoqqa chorlaydi. Yassaviy hikmatlarida
to‘g‘rilik,mehnatsevarlik, mo‘minlarga mehribon bo‘lish, insof, muruuvat
g‘oyalarini ilgari surgan.
Ayrim hikmatlarda biz ijtimoiy adolatsizlikka qarshi keskin fikrlarni,
dilozor,muftxo‘r bo‘lmaslikka davat etadi. Yassaviy hikmatlarida insoniyat
paydo bo‘lganidan buyongi tarixiy haqiqat, afsonalar rivoyatlar turli diniy
arboblar, diniy falsafiy oqimlar asoschilarining hayoti, turmush tarzi,komillik
yo‘lidagi tutgan sayi harakatlari g‘oyatda nafis, tadrijiy ravishda o‘z aksini
topgan.Bahoviddin Naqshband 1318-1389 1318-1389 Islom ta’limi to‘la joriy
etilishi Movaraunnahrda alohida davlatning tarkib topishi islom ta’limotining
mamlakatning mafkurasiga aylanishi Bahoviddin Naqshbandning ta’lim-
tarbiya haqidagi fikr mulohazalari va pandu-nasihatlari g‘oyat qimmatlidir. U
barkamol insonni tarbiyalash dastlab odabdan boshlanishini takidlab shunday
degan edi.“Adab hulqi chiroyli qilish, so‘z va felni soz qilishdir...Adab saqlash
– muhabbat samarasi,yana muhabbat daraxtining urug‘i hamdir.Agar adabdan
ozgina nuqsonga yo‘l qo‘ysang ham, nimaki qilsang beadablik ko‘rinadi.Odam
o‘zini bir hil sifat va ko‘rinishda olib yurishi lozim, toki odamlarda unga tasarruf
(tasir qilish) tamasi paydo bo‘lmasin”Nashqband mehnat va hunarga alohida
e’tibor bergan. Madrasaga qabul qilinadigan bolalardan eng oldin: “Siz qanday
hunarni bilasizq”-deb so‘ragan. Hunar bilganmaganlarni biror hunarni
egallashga, so‘ngra islom ilmini o‘rganiga davat etgan. U bu haqda shunday
deydi:Dengizdan
hamisha
izlamagil
dur.Odamga
bi
hunar
bas,
ezgudur.Najmiddin Kubro 1145-1188 Ruhoniy oilasida.Tibriziydin riyozat,
Iskandariya,
Hamadon,
Misr,Bog‘dod,ulamolaridan
hadisni
o‘rganadi,Mug‘ulllar bosqinchilari tomonidan 1188 yil o‘ldirilgan Islom ta’limi
to‘la joriy etilishi Movaraunnahrda alohida davlatning tarkib topishi islom
ta’limotining mamlakatning mafkuraviy aylanishi U Kubraviya tariqatining
asosichisi, arab va fors tillarida ko‘plab ilmiy risola va badiiy asarlari meros
bo‘lib qolgan.
“Obod us sufiyo”, “Faqirlik haqida risola”, “Hidoyat ut tolib” . Shuningdek
Kubraviya tariqati haqida “Sharhi risolai odobi sokin”, “Risolai shayx
Najmiddin” kabilar Kubraviya tariqati tavba zuxdfi – dunyo- dunyo boyliklariga
berilmaslik tavakkal-al alloh qanoat uzlat-botiniy o‘zini chiniqtirish mulozamat
az-zif tavajjuv al-Alloh sabr muroqaba riyomahru hiyladan xoli bo‘lish rido-
o‘zini Alloh deb faxrlanmaslik Abul Muin an-Nasafiy Moturudiy makatabining
atoqli nomoyondasi Otasi al- Motirudiyning shogirdi bo‘lgan Islom to‘la joriy
etilishi islom ta’limotini mamalakat mafkurasiga aylanishi Olim o‘n beshga
yaqin asar yozgan bo‘lib,ularning aksariyati kalom ilmining turli masalalariga
bag‘ishlangan. “Al-Umda fi usul al-fiqh”, “Bahr al kalom fi ilm alkalom”,
“Tabsirat al-adilati fi ilm al-kalom”,“At-tamhiyt li-qavoid at-tavhid fi ilm al-
kalom”, “Al – olim val - mutallim”, “Iyzohal-mahajatiy li-kovn al –aql
xujratan”,“Shaprh al-Jomi- al-Kabir lish-Shayboniy fi furu”, “Manohij al-
aimmati fil furu”,“Mutaqidot” kabi asarlari shular jumlasidan.Abul Muin an-
Nasafiyning “Bahr al-kalom fi ilm al-kalom” asari kalom ilmi bo‘yicha al-
Moturidiya maktabining asosiy manbalaridan biri hisoblanadi. Shu sababli u
o‘rta asrlarda ko‘plab qo‘lyozmalarda tarqalagan.
Bugungi kunda uning qo‘lyozma nusxalari Dubay, Damashq, Bag‘dod,
Qohira va Iskandariya shaharlari kutubxonlarida saqlanmoqda. Asar 1886 yili
Bag‘dodda. 908 yili Qohirada chop etilgan. Ayni paytda, unga bir qancha
sharhlar bitilgan.Allomaning mashhur asarlaridan biri – “Tabsirat al-adilla”
(“Dalillar tilga kirganda”) Imom Moturidiy va Samarqand kalom ilmi maktabi
haqida malumot beradi. Bugungi kunda asarning mo‘tubar qo‘lyozmalaridan
biri Misrning Iskandariya shahri kutubxonasida saqlanmoqda. U 1269 milodiy
yilda Muhammad ibn Hasan ibn al-Husayn ismli hattot tomonidan Buxoroda
ko‘chirilgan. Qohiradagi “Dor ul-qutub al-Misriyya” va mashhur al-Azhar
universiteti kutubxonalarida asarning yana uch nusxasi mavjud. Arab tilini
o‘rganish bo‘yicha fransuz ilmiy instituti tadqiqotchilari mazkur nusxalar
asosida damashq shahrida bu yirik asari (ming sahifadan ortiq) 1990 va 1993
yillarda ikki jild holida chop ettdilar Abul muin Nasafiyning kalom ilmiga oid
yana bir asari-“Kitob at-tamhiyd li-qavoid at-tavhiyd” 1886 yili Qohirada nashr
etilganligi arab dunyosida alloma merosiga qiziqish katta ekanligidan dalolat
beradi. Bu asarning 1273 yilda ko‘chirilgan bir nusxasi O‘zFA Sharqshunoslik
instituti qo‘lyozmalar jamg‘armasida saqlonmoqda.
Oila pedagogikasi tarixi va tasavvuf Jahon xalqlari orzu qiladigan milliy
qadriyatlarimizdan biri ota – onani hurmat qilish, e’zozlash islom ta’limoti
asosida qon – qonimizga singib ketgan hayotiy haqiqatdir. Quroni Karimda
takidlanishicha, ota- ona bilan muloqotda bo‘ladigan farzandlar besh narsani
bilish kerak:ota – onalari qattiq – qurim gapirib yuborganlarida ham ularga
malol
kelib
“uff”
demasliklari;ota
–
onani
xafa
qiladigan
so‘z
so‘zlamasliklari;ota – onalarga doimo ehtirom bilan yaxshi so‘zlarni
so‘zlashlari;ota – onalarga doimo rahm – shafqat ko‘rsatib o‘zlarini ularni
oldida kamtar tutishlari;ollohdan ota – onalarga rahmat tilab duo qilishlari lozim
ekanligi uqtiriladi.Shaxsni shakllanishida ideal pedagogikaning doimiy
muammosi bo‘lib kelgan. Har bir shaxsning ideali uning yo‘lchi yulduzi, orzusi
namuna oladigan siymosidir. Tasavvufga insonning ezgulika yetaklaydigan
Olloh, undan keyin ota –ona qo‘yilishi ham milliy tarbiyaning qudratini
ko‘rsatadi. “Ota rozi Olloh rozi, Ona rozi payg‘ambar rozi” ta’limoti ham
ta’lim-tarbiyaning mezonini belgilaydi.Har qaysi millitning o‘ziga xos
ma’naviyatini shakllantirish va yuksaltirishda, hech shubhasiz, oilaning o‘rni va
tasiri beqiyosdir. Chunki insoning eng sof va pokiza tuyg‘ulari, ilk hayotiy
tushuncha va tasavvurlari birinchi galda oila bag‘rida shakllanadi.
Bolaning harakaterini, tabiati va dunyoqarashini belgilaydigan ma’naviy
mezon va qarashlar - yaxshilik va ezgulik, oliyjanoblik va mehr – oqibat, or –
nomus va andisha kabi muqaddas tushunchalarning poydevori oila sharoitida
qaror topishi tabiiydir.Shuning uchun ham aynan oila muhitida paydo
bo‘ladigan ota – onaga hurmat, ularning oldidagi umrbod qarzdorlik burchini
chuqur anglash har qaysi insonga xos bo‘lgan odamiylik fazilatlari va oilaviy
munosabatlarning negizini,oilavning ma’naviy olamini tashkil etadi.Ko‘p yillik
ilmiy kuzatish va tadqiqotlar shuni ko‘rsatadiki, inson o‘z umri davomida
oladigan barcha informasiyaning 70 foizini 5 yoshgacha bo‘lgan davrida olar
ekan.Bolaning ongi asosan 5-7 yoshda shakllanishini inobatga oladigan
bo‘lsak,aynan ana shu davrda uning qalbida oiladagi muhit tasirida
ma’naviyatning ilk kurtaklari namoyon bo‘la boshlaydi shuni, xalqimizning
“qush uyasida ko‘rganini qiladi”, degan dono maqoli, o‘ylaymanki, mana shu
azaliy haqiqatni yaqqol aks ettirishni takidlaydi.Ota – onaning burchi haqida
Hadisi sharifda “Kishi o‘z bolasiga odobdan ko‘ra afzalroq narsa ato
etaolmaydi”1 deyiladi. Islom dinida onalar mutabar zot sifatida ulug‘lanadi va
sharaflanadi.
Milliy qadriyatlarimizdan biri oila pedagogikasi tarixini o‘rganishda bu
ta’limot metodologik asos bo‘lib hizmat qiladi.Islom dinida onalar mo‘tabar zot
sifatida ulug‘-lanadi va sharaflanadi. Bir saho-ba: «Kimga yaxshilik qilayq -
deb so‘raganda, u ulug‘ zot, uch marta «Onangga» — deb, to‘rtinchisida
«Otang-ga» deb (188-hadis) va yana «Jannat onalarning oyoqla-ri ostidadir» -
deya qo‘shib qo‘ygan ekanlar (378-hadis). Ona bo‘lish - ulug‘ bir nemat va
nazirsiz bir sharafdir. Onalik vazifasini to‘la ado etgan, o‘ziga iffat, nomus
libosini kiygan, sabr degan ulug‘ fa-zilat bilan ziynatlangan, qanoatli, odobli
ona - baxt-saodatning mujassam timsolidir.Ota-onalar bolani dunyoga
keltirishga sabab bo‘lganliklari uchun emas,balki uni odobli, hayoli, axloqli
qilib voyaga yetkazganliklari uchun olqishga sazovordirlar. «Qur’on»i Karimda
ehson insonning eng yaxshi fazilatlaridan biri ekanligi aytiladi. «Qur’on»i
Karimda «ehson» so‘zi «yaxshilik» manosida kelgan.YAni, Olloh senga
yaxshilik qilib, seni inson qilib yaratdi, hamma azolaringni o‘z vazifasini
bajaradigan qildi. Senga malumki, saxiylik qo‘li ochiq, olihimmatlik demakdir.
Saxiylik go‘zal xulqlarning eng alosidir. Qo‘li ochiq, saxiy odam har kimning
qoshida hurmatli va qadrlidir. Saxiy bo‘lish uchun boy bo‘lish shart emas,oz
narsa bilan ham saxiylik qilish mumkin ekanligi ta’lim-tarbiyaning mazmunini
ifodalaydi.Islom dinida insonlar sadoqatli bo‘lishga ham davat etilgan. Chunki
sadoqat jamiyat va oila uchun zarur bo‘lgan qadriyat hisoblanadi.
Sadoqat barcha yaxshiliklarning boshlanishi, odamlarda bir-birlariga ishonch
hosil qiluvchidir. Shu tufayli ham “«Qur’on»i Karim”da: «Ey, iymon
keltirganlar, Allohga taqvo qilinglar va sadoqatlilar bilan bo‘linglar» («Tavba»
surasi, 119-oyat) deb, musulmon ahli sadoqatli bo‘lishga chaqirilgan.Islom
ta’limotida vafodorlik va sadoqat o‘zaro hamohang iboralar bo‘lib hisoblanadi.
Vafo - eng ulug‘ insoniy fazilat. Bu fazilatga ega bo‘lganlar«Qur’on»i
Karim”da: «Ular shunday kishilarki, omonatlariga va ahdlariga rioya qiladilar»
(«Mo‘minun» surasi, 8-oyat) deb tariflanadi.Vafo hayotda obro‘-e’tibor va
muvaffaqiyatga sabab bo‘luvchi fazilatdir.Omonat va vafo hayotda tinchlik va
baxt-saodatni orzu qilgan har bir jamiyat, xalq,oila, inson uchun zaruriy
xislatdir. Uni avaylab saqlab va yanada barkamol etish lozim.
Bu esa xalqimizda milliy qadriyatlar, oila muqaddasligi islomdan
oziqlanishdan
dalolat
beradi.“«Qur’on»i
Karim”da
aytiladiki:
«Parvardigoringiz dillaringizdagi sirlaringizni juda yaxshi bilguvchidir. Agar
sizlar yaxshi bo‘lsangizlar (yani ota-onalaringizning huquqlarini tanib, ularga
mehribon bo‘lsangizlar), albatta, Alloh bilmasdan qilgan gunohlaringizni
mag‘firat qilur. Zero, u tavba qiluvchi-larni mag‘firat etuvchi bo‘lgan zotdir»
(«Al-Isro» surasi, 25-oyat).“«Qur’on»i Karim”dan keyin mo‘tabar sanalgan
Muhammad sallollohu alayhissalomning Hadisi Shariflarida musulmonlarning
moddiy va ma’naviy jihatdan barkamolligi, ota-onaga hurmat, mehnatsevarlik,
o‘zaro ahil bo‘lish, mehr-oqibat, ehson, sabr-toqat, kamtarlik, vafo-sadoqat,
poklik kabi insoniy sifatlar haqidagi nasihatlari va yaxshi fazilatli bo‘lish
yo‘llari bayon etilgan.Hadisi-sharifda «Topilgan molning eng tozasi (pokizasi)
kishining peshona teri bilan topilgan mol va beg‘irrom halol savdodan topilgan
pulidir»
2 .Har bir odam, agarda ko‘ngli tinch, hayoti saodatli bo‘lishini istasa, u
baxil bo‘lmasligi,ko‘ngilsiz holatlarga uchramaslikka harakat kilishi kerak.
Alayhissalom aytadilarki, «Diling yumshab, hojating ravon bo‘lishini
xohlaysanmiq Yetimga rahm kil, boshini sila, ovqatingdan yedir, shunda diling
yumshaydi va hojating chiqadi»
3.Muhammad
alayhissalom
kishilar-ni
ogohlantirib:
«Kishining
olijanobligi- dinidir. Muruvvati - aklidir. Uning nasabi esa xulqidir» deydilar va
kishilarni olijanob, muruvvatli va yaxshi xulkli bo‘lishga chaqiradilar. «Kimki
o‘zini katta olsa, yurishida o‘ziga bino qo‘ysa, oxiratda Allohning g‘azabiga
uchraydi» deb ogohlantiradilar.Kamtarlik insoniy eng go‘zal fazilatlardandir.
Kamtarlik insonning madaniyati, odamiyligi, mard-ligi kabi xislatlar bilan
belgilanadi. Insonning kamtarligi, avvalo uning mehnatida namoyon bo‘ladi.
Kamtar kishida havoi-nafs,g‘urur, manmanlik bo‘lmay-di. U odob-axloqli,
mehr-shafqatli bo‘ladi. Ishida,so‘zida qatiy turadi. Albatta bu insoniy fazilat,
mazmun, mohiyati va uni uni shakllantirish pedagogikaninng bugungi kundagi
dolzarb muammosi. Lekin tasavvuf ta’limotida, uning asosi «Qur’on» va
hadislarda inson ma’naviy go‘zalligini ifodasini o‘rganish pedagogika tarixi va
din tarixining hamkorligiga bog‘liq.Tasavvufda ilm-u amal va pedagogik
faoliyat mohiyati.Islom dini ilmga talabni ibodat darajasiga ko‘taradi. Islom
ta’limotiga ko‘ra ilm olishda erkak ham, ayol ham teng huquqlidir. Chunonchi,
Muhammad sallollohu alayhissalomning Hadisi Shariflarida ilm inson
kamolotining negizi,ezgulik va poklik insonlarni turli ofatlardan saqlovchi
vosita sifatida izohlanadi.Ilm-ulug‘ hikmat, ilm-iymon, e’tiqod.
Demak, din asosini, «Qur’on»I Karimning mazmuni va mohiyatini bilish,
anglash uchun ham ilmli bo‘lish, uni mukammal egallash kerak. «Bir soat ilm
o‘rganish kechasi bilan ibodat kilib chiqqandan afzaldir».Muhammad
alayhissalom kishilarni: «Ilmu hunarni Xitoydan bo‘lsa ham borib
o‘rganinglar»1 deb davat qiladilar. Keng qalbli har bir ilm ahli insonlar
hurmatiga sazovor va u qilgan savobli ishlardan barcha kattayu kichik