BOSHLANG‘ICH TA’LIM PEDAGOGIKASI FANINING PREDMETI VA METODOLOGIK ASOSLARI

Yuklangan vaqt

2024-10-29

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

10

Faytl hajmi

21,3 KB


 
 
 
 
 
 
BOSHLANG‘ICH TA’LIM PEDAGOGIKASI FANINING PREDMETI VA 
METODOLOGIK ASOSLARI 
 
 
REJA: 
1.Boshlang’ich ta’lim pedagogikasi fanining maqsad, vazifalari va predmeti va ob'ekti. 
2. Pedagogika tarixi taraqqiyotining qonuniyatlari. 
3. Pedagogika tarixining davrlar. 
 
 
Tayanch tushunchalar: pedagogika, fan taraqqiyoti, kategoriya, shaxs, tarbiya, ta'lim, 
bilim, ko'n ikma, malaka, shakllaniish, rivojlanish, pedagogik muhi, shaxs kamolotini 
ta'minlas, ta'limiy konsepsiyalar. 
 
 
Boshlang’ich ta’limning predmeti va vazifalari 
    Kishilik jamiyati tarixiy taraqqiyoti jarayonida har bir fan obyektiv bilimlar tizimi 
sifatida tarkib topgan, o‘zining rivojlanish bosqichlari mavjud. Insoniyat hayotining 
muhim tarkibiy qismi, pedagogik ta’limotlar taraqqiyot omili bo‘lgan, yosh avlodni 
ta’lim-tarbiyasi tizimini takomillashtirishga xizmat qilgan.Pedagogik g‘oyalar, tajribalar 
kishilik jamiyati paydo bo‘lgandan boshlab paydo bo‘lgan, hayotiy tajribalar, ilmiy 
tahlillar, ta’lim-tarbiya qonuniyatlari, tamoyillar, yo‘llari, usullari, shakllari, vositalari 
takomillashgan, tarkib topgan har bir davrda jamiyatning madaniy, iqtisodiy, ma’naviy-
siyosiy rivojlanishida hal qiluvchi ahamiyatga ega bo‘lgan. 
    Ana shu g‘oyalar, ta’limotlar, qonuniyatlar umumlashmasi yozma va og‘zaki, 
hayotiy ananalar, qadriyatlar shaklida kelajak avlodlarga o‘tib kelgan. Unga har bir davr, 
xalq, ning olimlari hayotiy tajribalari asosida o‘zining hissasini qo‘shganlar. Ana shu 
tarixiy 
araqqiyot 
tahlili 
pedagogika 
tarixining 
predmetidir.Professor 
N. 
BOSHLANG‘ICH TA’LIM PEDAGOGIKASI FANINING PREDMETI VA METODOLOGIK ASOSLARI REJA: 1.Boshlang’ich ta’lim pedagogikasi fanining maqsad, vazifalari va predmeti va ob'ekti. 2. Pedagogika tarixi taraqqiyotining qonuniyatlari. 3. Pedagogika tarixining davrlar. Tayanch tushunchalar: pedagogika, fan taraqqiyoti, kategoriya, shaxs, tarbiya, ta'lim, bilim, ko'n ikma, malaka, shakllaniish, rivojlanish, pedagogik muhi, shaxs kamolotini ta'minlas, ta'limiy konsepsiyalar. Boshlang’ich ta’limning predmeti va vazifalari Kishilik jamiyati tarixiy taraqqiyoti jarayonida har bir fan obyektiv bilimlar tizimi sifatida tarkib topgan, o‘zining rivojlanish bosqichlari mavjud. Insoniyat hayotining muhim tarkibiy qismi, pedagogik ta’limotlar taraqqiyot omili bo‘lgan, yosh avlodni ta’lim-tarbiyasi tizimini takomillashtirishga xizmat qilgan.Pedagogik g‘oyalar, tajribalar kishilik jamiyati paydo bo‘lgandan boshlab paydo bo‘lgan, hayotiy tajribalar, ilmiy tahlillar, ta’lim-tarbiya qonuniyatlari, tamoyillar, yo‘llari, usullari, shakllari, vositalari takomillashgan, tarkib topgan har bir davrda jamiyatning madaniy, iqtisodiy, ma’naviy- siyosiy rivojlanishida hal qiluvchi ahamiyatga ega bo‘lgan. Ana shu g‘oyalar, ta’limotlar, qonuniyatlar umumlashmasi yozma va og‘zaki, hayotiy ananalar, qadriyatlar shaklida kelajak avlodlarga o‘tib kelgan. Unga har bir davr, xalq, ning olimlari hayotiy tajribalari asosida o‘zining hissasini qo‘shganlar. Ana shu tarixiy araqqiyot tahlili pedagogika tarixining predmetidir.Professor N.  
 
SHermuhammedova: “Fan tarixini ‘rganish XX asrda boshlangan bo‘lsa-da, unga azaldan 
falsafaning yoki umumiy madaniyat nazariyasining bir bo‘limi sifatida qaralgan”, - deb 
yozadi. Bu fikr ayrim fanlargagina taalluqli bo‘lishi mumkin. Lekin IX asrdayoq Abu Nasr 
Forobiyning Arastu asarlarining tahlili, Abu Rayhon Beruniyning “Qadimiy xalqlardan 
qolgan yodgorliklar ”, “Hindiston” asarlari, Alisher Navoiy va boshqa mutafakkirlarning 
adabiyotshunoslik haqidagi tazkiralari, Firdavsiyning ”Shohnoma” tarixiy asarida 
podsholik davrida ta’lim-tarbiyani yoritilishi fanlar tarixi haqidagi tarixdir.Kishilik 
jamiyati paydo bo‘lganidan boshlab,ta’lim-tarbiya paydo bo‘lgani “pedagogika” 
tushunchasi meloddan oldin V - IV asrlarda qadimgi Yunoniston tarbiyachilik faoliyatini 
ifodalagani pedagogika tarixining qadimiyligidan dalolat beradi. Hayot sinovlaridan 
o‘tgan ta’lim – tarbiya mazmuni metodlari, shakl va vositalari pedagogika 
tarixining predmetidir. 
     N. Shermuhammedova “Hozirgi davrda fanning tarixiyligini asoslovchi uchta 
modelni ko‘rsatadi: 
- fan tarixi ketma-ket progressiv jarayon natijasi; 
fan tarixi ilmiy inqilob natijasi; 
fan tarixi individial xususiy vaziyatlar majmui”. 
    Pedagogika tarixini ketma-ketlik, uzluksizlikda tadqiq etish imkoniyati yo‘q, tarixiy 
manbalar yo‘qolib ketgan. Afsuski insoniyat boshidan kechirgan har xil fojialar, urushlar, 
tabiiy ofatlar natijasida ular qoldirgan buyuk me’rosning aytish mumkinki mingdan bir 
qismigina bizga yetib kelgan xolos”1,-degan edi. Yozma adabiyot ham keng 
rivojlanmagan fan tarixiy taraqqiyotida ketma-ketlikni IX asrdan keyingi davrda ko‘rish 
mumkin.Pedagogik g‘oyalar tarixiy taraqqiyotida “inqilobiy rivojlanish” jamiyat 
taraqiyoti bilan uyg‘unlik holatini “Avesto”da komil inson ta’limoti; qadimgi 
Yunonistonda ta’lim tizimi va pedagogika atamasi joriy etilgani, Suqrot, Arastu, Aflotun, 
Demokritlarning pedagogik qarashlari; VIII- IX asrlarda fanlar tarkibida “Ta’lim”, 
“Tarbiya”ning ijtimoiy-iqtisodiy mohiyati va samarali metodlari haqidagi (Al-Xorazmiy, 
Abu Nasr Forobiy, Abu Rayhon Beruniy, Abu Ali ibnSino Husayn Voiz Koshifiy) 
ixtirolar, madrasalar, maktablarni tashkil topishi; 
     XVII-XIX asrda Yevropada pedagogik ta’limotlarni globallashuvi ta’lim-tarbiya 
tizimini tarkib topishi ta’lim-tarbiya mazmuni va metodlarini takomillashtirilishi 
(Y.A.Komenskiy, J.J.Russo, A.Disterverg, I.Pestalotssi, K.D.Ushinskiy) da ko‘rish 
SHermuhammedova: “Fan tarixini ‘rganish XX asrda boshlangan bo‘lsa-da, unga azaldan falsafaning yoki umumiy madaniyat nazariyasining bir bo‘limi sifatida qaralgan”, - deb yozadi. Bu fikr ayrim fanlargagina taalluqli bo‘lishi mumkin. Lekin IX asrdayoq Abu Nasr Forobiyning Arastu asarlarining tahlili, Abu Rayhon Beruniyning “Qadimiy xalqlardan qolgan yodgorliklar ”, “Hindiston” asarlari, Alisher Navoiy va boshqa mutafakkirlarning adabiyotshunoslik haqidagi tazkiralari, Firdavsiyning ”Shohnoma” tarixiy asarida podsholik davrida ta’lim-tarbiyani yoritilishi fanlar tarixi haqidagi tarixdir.Kishilik jamiyati paydo bo‘lganidan boshlab,ta’lim-tarbiya paydo bo‘lgani “pedagogika” tushunchasi meloddan oldin V - IV asrlarda qadimgi Yunoniston tarbiyachilik faoliyatini ifodalagani pedagogika tarixining qadimiyligidan dalolat beradi. Hayot sinovlaridan o‘tgan ta’lim – tarbiya mazmuni metodlari, shakl va vositalari pedagogika tarixining predmetidir. N. Shermuhammedova “Hozirgi davrda fanning tarixiyligini asoslovchi uchta modelni ko‘rsatadi: - fan tarixi ketma-ket progressiv jarayon natijasi; fan tarixi ilmiy inqilob natijasi; fan tarixi individial xususiy vaziyatlar majmui”. Pedagogika tarixini ketma-ketlik, uzluksizlikda tadqiq etish imkoniyati yo‘q, tarixiy manbalar yo‘qolib ketgan. Afsuski insoniyat boshidan kechirgan har xil fojialar, urushlar, tabiiy ofatlar natijasida ular qoldirgan buyuk me’rosning aytish mumkinki mingdan bir qismigina bizga yetib kelgan xolos”1,-degan edi. Yozma adabiyot ham keng rivojlanmagan fan tarixiy taraqqiyotida ketma-ketlikni IX asrdan keyingi davrda ko‘rish mumkin.Pedagogik g‘oyalar tarixiy taraqqiyotida “inqilobiy rivojlanish” jamiyat taraqiyoti bilan uyg‘unlik holatini “Avesto”da komil inson ta’limoti; qadimgi Yunonistonda ta’lim tizimi va pedagogika atamasi joriy etilgani, Suqrot, Arastu, Aflotun, Demokritlarning pedagogik qarashlari; VIII- IX asrlarda fanlar tarkibida “Ta’lim”, “Tarbiya”ning ijtimoiy-iqtisodiy mohiyati va samarali metodlari haqidagi (Al-Xorazmiy, Abu Nasr Forobiy, Abu Rayhon Beruniy, Abu Ali ibnSino Husayn Voiz Koshifiy) ixtirolar, madrasalar, maktablarni tashkil topishi; XVII-XIX asrda Yevropada pedagogik ta’limotlarni globallashuvi ta’lim-tarbiya tizimini tarkib topishi ta’lim-tarbiya mazmuni va metodlarini takomillashtirilishi (Y.A.Komenskiy, J.J.Russo, A.Disterverg, I.Pestalotssi, K.D.Ushinskiy) da ko‘rish  
 
mumkin. Pedagogika tarixini “xususiy vaziyatlar majmui” modelida o‘rganish ham 
muhim ahamiyatga ega. Yani, “Avesto”da zaruriyatning o‘sha davriga xalqni marifatga, 
yuksak ma’naviyatga, ezgulikka, oqilona hayot kechirishga yo‘llovchi inqilobiy ta’limoti 
uzoq davr ta’lim-tarbiyaning qomusi bo‘ldi. Hatto uning eng nodir g‘oyalaridan yunonlar 
bahramand bo‘lganlari tarixdan malum. 
    Qadimgi Yunonistonda ta’lim-tarbiya tizimini, fanni jamiyat hayotining ustuvor 
sohasiga aylanishida Aleksandr Makedonskiyning davlat siyosati, ahamiyati katta 
bo‘lgan. Davlat arbobi tomonidan fan va ta’lim-tarbiyani rivojlanishiga rag‘bati bir 
tomondan pedagogik g‘oyalarni rivojlanishiga sabab bo‘lsa, ikkinchi tomondan 
mamlakatni iqtisodiy, madaniy taraqqiyotining hal qiluvchi omili bo‘lgan. 
    Xitoyda Konfutsiy ta’limotini bir necha asr millatni, mamalakatni ma’naviy, 
mafkuraviy qudratiga aylangani buyuk shaxslarning fan taraqqiyotidagi hissalaridan 
dalolat beradi. Arab malakatlarida V-VI asrga kelib, o‘zaro ziddiyatlar ma’naviy , hatto 
qiz bola tug‘ilganda tiriklayin ko‘mish aqidasi bo‘lgan bir davrda Muhammad 
payg‘ambar s.a.v. ning ta’lim-tarbiya borasidagi g‘oyalari millatni marifatga yetakladi. 
Tug‘ilgandan umrining oxirigacha saboq olish, “Jannat onalarning oyog‘i ostida” kabi 
ta’limoti mana qariyb bir yarim ming yilga yaqin yer yuzida musulmonlarni ezgulikka 
yetaklovchi g‘oya aylandi.Temuriylar saltanatining jahon sivilizatsiyasida tutgan o‘rni 
Amir Temur uning nabiralari Ulug‘bek, Boburlarning marifatparvarlik siyosatining 
natijasidir.“Temur tuzuklari” dagi ta’lim-tarbiya g‘oyalari temuriylar oilasidagi ma’naviy 
kodeks davlat qudratining omili bo‘ldi. Temuriylar davrida pedagogik g‘oyalar davlat 
siyosatining tarkibiy qismi bo‘lgani Alisher Navoiy kabi buyuk mutafakkirlarning komil 
insonni, ta’lim-tarbiyani ahamiyatini madh etishga sharoit yaratdi. 
    Buyuk shaxslarni Chex qardoshlar maktabining rahbari, keyingi provaslav dinining 
yepiskopi Yan Amos Komenskiyning “Didaktikaning oltin qoidasi”ni ishlab chiqishi 
pedagogika tarixida “individial vaziyatlar modeli” asosida o‘rganish zarurligini ko‘rsatadi. 
Pedagogika tarixi taraqqiyotining qonuniyatlari 
Klassik fanlar singari pedagogika tarixiy taraqqiyotining o‘ziga xos qonuniyatlari 
mavjud: 
- pedagogikaning predmeti ta’lim-tarbiyaning davr talabiga mosligi qonuniyati.Ya’ni 
kishilik jamiyatining tarixiy taraqqiyotida, har-bir xalq millat va mamlakatning 
mumkin. Pedagogika tarixini “xususiy vaziyatlar majmui” modelida o‘rganish ham muhim ahamiyatga ega. Yani, “Avesto”da zaruriyatning o‘sha davriga xalqni marifatga, yuksak ma’naviyatga, ezgulikka, oqilona hayot kechirishga yo‘llovchi inqilobiy ta’limoti uzoq davr ta’lim-tarbiyaning qomusi bo‘ldi. Hatto uning eng nodir g‘oyalaridan yunonlar bahramand bo‘lganlari tarixdan malum. Qadimgi Yunonistonda ta’lim-tarbiya tizimini, fanni jamiyat hayotining ustuvor sohasiga aylanishida Aleksandr Makedonskiyning davlat siyosati, ahamiyati katta bo‘lgan. Davlat arbobi tomonidan fan va ta’lim-tarbiyani rivojlanishiga rag‘bati bir tomondan pedagogik g‘oyalarni rivojlanishiga sabab bo‘lsa, ikkinchi tomondan mamlakatni iqtisodiy, madaniy taraqqiyotining hal qiluvchi omili bo‘lgan. Xitoyda Konfutsiy ta’limotini bir necha asr millatni, mamalakatni ma’naviy, mafkuraviy qudratiga aylangani buyuk shaxslarning fan taraqqiyotidagi hissalaridan dalolat beradi. Arab malakatlarida V-VI asrga kelib, o‘zaro ziddiyatlar ma’naviy , hatto qiz bola tug‘ilganda tiriklayin ko‘mish aqidasi bo‘lgan bir davrda Muhammad payg‘ambar s.a.v. ning ta’lim-tarbiya borasidagi g‘oyalari millatni marifatga yetakladi. Tug‘ilgandan umrining oxirigacha saboq olish, “Jannat onalarning oyog‘i ostida” kabi ta’limoti mana qariyb bir yarim ming yilga yaqin yer yuzida musulmonlarni ezgulikka yetaklovchi g‘oya aylandi.Temuriylar saltanatining jahon sivilizatsiyasida tutgan o‘rni Amir Temur uning nabiralari Ulug‘bek, Boburlarning marifatparvarlik siyosatining natijasidir.“Temur tuzuklari” dagi ta’lim-tarbiya g‘oyalari temuriylar oilasidagi ma’naviy kodeks davlat qudratining omili bo‘ldi. Temuriylar davrida pedagogik g‘oyalar davlat siyosatining tarkibiy qismi bo‘lgani Alisher Navoiy kabi buyuk mutafakkirlarning komil insonni, ta’lim-tarbiyani ahamiyatini madh etishga sharoit yaratdi. Buyuk shaxslarni Chex qardoshlar maktabining rahbari, keyingi provaslav dinining yepiskopi Yan Amos Komenskiyning “Didaktikaning oltin qoidasi”ni ishlab chiqishi pedagogika tarixida “individial vaziyatlar modeli” asosida o‘rganish zarurligini ko‘rsatadi. Pedagogika tarixi taraqqiyotining qonuniyatlari Klassik fanlar singari pedagogika tarixiy taraqqiyotining o‘ziga xos qonuniyatlari mavjud: - pedagogikaning predmeti ta’lim-tarbiyaning davr talabiga mosligi qonuniyati.Ya’ni kishilik jamiyatining tarixiy taraqqiyotida, har-bir xalq millat va mamlakatning  
 
rivojlanishida ta’lim-tarbiyaning tutgan o‘rni. Shuningdek, ta’lim-tarbiya tizimi 
takomillashuvida ijtimoiy sharoit; 
- pedagogikani xalq pedagogikasi asosida rivojlanishi qonuniyati. Ta’lim-tarbiya 
tajribalari, pedagogik g‘oyalar kishilik jamiyati paydo bo‘lgandan boshlab xalqning 
turmush an’analarida, og‘zaki ijodida o‘z ifodasini topgani, xalq pedagogikasi 
pedagogikaning buloq boshi, ekanligi, xalq pedagogikasining vorisiyligi; 
- komil insonni shakllantirish, insonni ezgulikka yo‘llash, o‘zligini anglashi, o‘z-o‘zini 
tarbiyalash predmetida pedagogika tarixini va dinlar tarixi, tasavvuf bilan uzviy 
bog‘liqligi. Tasavvufning ta’limiy-tarbiyaviy imkoniyatlarini umumlashtirish, pedagogik 
asoslarini ishlab chiqish jamiyat taraqqiyotiga, millat ravnaqiga zid har xil diniy niqobdagi 
g‘oyalar taraxining oqibatlarini ilmiy asoslanishi nuqtai nazaridan qaraganda muqaddas 
islom dinimizni pok saqlash, uni turli xil g‘arazli xuruj va hamlalardan, tuhmat va 
bo‘htonlardan himoya qilish, uning asl mohiyatini o‘sib kelayotgan yosh avlodimizga 
to‘g‘ri tushuntirish, islom madaniyatining ezgu g‘oyalarini keng targ‘ib etish vazifasi 
hamon dolzarb bo‘lib qolmoqda. 
- ta’lim-tarbiyaning mavjud shart- sharoitga bog‘liqligi qonuniyati. Zero, har bir hudud, 
mintaqa mamlakat, milliy maktab qanday bo‘lsa, mamlakat taraqqiyoti shunday bo‘lgan 
va mamlakat siyosiy tuzulishi qanday bo‘lsa, maktab ta’lim-tarbiya shunday bo‘lgani 
aksioma ekanligi. Jamiyat taraqqiyotida bazis va ustqurma o‘zaro bog‘liqligi falsafiy 
kategoriya asosida pedagogik fikrlar taraqqiyoti; 
- pedagogika ayrim ijtimoiy fanlar qatori falsafa tarkibida rivojlangani. Pedagogika 
tarixi va boshqa gumanitar fanlar tarixi bilan uzviy bog‘liqligi obyektiv olamning bir 
butunligi, fanlar tarixi biri ikkinchisini to‘ldirishi. 
- pedagogika tarixini mumtoz adabiyot bilan tarixan va mantiqan bog‘liqligi qonuniyati.    
     Sharqda adabiyot “adab”- axloq, odob, “yot”-ko‘plik, fan, ta’limot ma’nosini 
anglatgani, adabiyot hayot darsligi, ta’lim-tarbiya vositasi ekanligi, mumtoz adabiyot 
milliy ta’lim-tarbiya tajribalari va g‘oyalarini asrlardan asrlarga yetkazuvchi, manba’ 
ekanligi; 
Badiiy obrazlar va uslublar orqali komil inson g‘oyasi, modeli ta’lim –tarbiya mazmuni, 
metodlari ommalashtirilgan. Keyinchalik adabiyot badiiyot o‘rnida qo‘llanilib uning adab, 
axloq haqidagi qimmatiga ham e’tibor berilgan. Adabiyotshunoslar badiiy asarlardagi 
pedagogik g‘oyalarni o‘z imkoniyatlari darajasida tanqidiy tahlil qilishdan nariga 
rivojlanishida ta’lim-tarbiyaning tutgan o‘rni. Shuningdek, ta’lim-tarbiya tizimi takomillashuvida ijtimoiy sharoit; - pedagogikani xalq pedagogikasi asosida rivojlanishi qonuniyati. Ta’lim-tarbiya tajribalari, pedagogik g‘oyalar kishilik jamiyati paydo bo‘lgandan boshlab xalqning turmush an’analarida, og‘zaki ijodida o‘z ifodasini topgani, xalq pedagogikasi pedagogikaning buloq boshi, ekanligi, xalq pedagogikasining vorisiyligi; - komil insonni shakllantirish, insonni ezgulikka yo‘llash, o‘zligini anglashi, o‘z-o‘zini tarbiyalash predmetida pedagogika tarixini va dinlar tarixi, tasavvuf bilan uzviy bog‘liqligi. Tasavvufning ta’limiy-tarbiyaviy imkoniyatlarini umumlashtirish, pedagogik asoslarini ishlab chiqish jamiyat taraqqiyotiga, millat ravnaqiga zid har xil diniy niqobdagi g‘oyalar taraxining oqibatlarini ilmiy asoslanishi nuqtai nazaridan qaraganda muqaddas islom dinimizni pok saqlash, uni turli xil g‘arazli xuruj va hamlalardan, tuhmat va bo‘htonlardan himoya qilish, uning asl mohiyatini o‘sib kelayotgan yosh avlodimizga to‘g‘ri tushuntirish, islom madaniyatining ezgu g‘oyalarini keng targ‘ib etish vazifasi hamon dolzarb bo‘lib qolmoqda. - ta’lim-tarbiyaning mavjud shart- sharoitga bog‘liqligi qonuniyati. Zero, har bir hudud, mintaqa mamlakat, milliy maktab qanday bo‘lsa, mamlakat taraqqiyoti shunday bo‘lgan va mamlakat siyosiy tuzulishi qanday bo‘lsa, maktab ta’lim-tarbiya shunday bo‘lgani aksioma ekanligi. Jamiyat taraqqiyotida bazis va ustqurma o‘zaro bog‘liqligi falsafiy kategoriya asosida pedagogik fikrlar taraqqiyoti; - pedagogika ayrim ijtimoiy fanlar qatori falsafa tarkibida rivojlangani. Pedagogika tarixi va boshqa gumanitar fanlar tarixi bilan uzviy bog‘liqligi obyektiv olamning bir butunligi, fanlar tarixi biri ikkinchisini to‘ldirishi. - pedagogika tarixini mumtoz adabiyot bilan tarixan va mantiqan bog‘liqligi qonuniyati. Sharqda adabiyot “adab”- axloq, odob, “yot”-ko‘plik, fan, ta’limot ma’nosini anglatgani, adabiyot hayot darsligi, ta’lim-tarbiya vositasi ekanligi, mumtoz adabiyot milliy ta’lim-tarbiya tajribalari va g‘oyalarini asrlardan asrlarga yetkazuvchi, manba’ ekanligi; Badiiy obrazlar va uslublar orqali komil inson g‘oyasi, modeli ta’lim –tarbiya mazmuni, metodlari ommalashtirilgan. Keyinchalik adabiyot badiiyot o‘rnida qo‘llanilib uning adab, axloq haqidagi qimmatiga ham e’tibor berilgan. Adabiyotshunoslar badiiy asarlardagi pedagogik g‘oyalarni o‘z imkoniyatlari darajasida tanqidiy tahlil qilishdan nariga  
 
o‘taolmaydilar. Pedagoglar badiiy asar sifatida uning ilmiy va amaliy ahamiyatini yetarli 
hisoblamaydilar. 
     Vaholanki, Ibn Sino ham o‘zining ta’lim – tarbiya haqidagi g‘oyalarini badiiy 
uslubda bayon qilgan. Firdavsiy, Sa’diy Sheroziy, Yusuf Xos Xojib, Ahmad Yugnakiy, 
Abdurahmon Jomiy, Devoniy asarlari pedagogika tarixining noyob durdonalaridir. 
Alisher Navoiy “Mahbub ul qulub ”15 asarida pedagogik g‘oyalarni ilmiy va badiiy 
uslubda ifodalagan. “Hamsa”26 asarining “Hayratul abror” dostonidan boshlanishi ham 
uning ta’lim – tarbiya maqsadiga qaratilgani emasmi? Inchunun, pedagogikaning mumtoz 
adabiyot bilan mantiqan va tarixan bog‘liq qonuniyati mavjud. Yevropa pedagogika 
tarixida ham Deni Didro, Jan Jak Russo, Iogen Pestalotssi asarlarida ta’lim – tarbiya 
ustuvorligi fikrimizning dalilidir. Shuni ta’kidlash lozimki, jahon pedagogikasi tarixida 
XVII asrdan ta’lim- tarbiya muammolarini ilmiy – ommabop umumlashtirish, tahlil etish 
boshlangani e’tirof etiladi. “Didaktika ( ta’lim nazariyasi va amaliyoti )ning oltin qoidasi” 
ga Yan Amos Komenskiyning “Buyuk didaktika”48 (1631) “Hislar vositasi bilan idrok 
qilinadigan narsalarning suratlari” ( 1633) kabi asarlarida asos solingani fanda tan olingan. 
Biroq Yan Amos Komenskiyning pedagogik ta’limoti xristian dini va fanning o‘zaro 
bog‘liqlik metodologiyasiga asoslangan. Ma’lumki, u katolikcherkoviga qarshi chex 
xristian jamoasiga boshchilik qiladi, keyinchalik, yepiskop vazifasiga saylanadi. Har bir 
didaktik g‘oyani “ollohning irodasi” bilan amalga oshirishni ifodalaydi. Pedagogika 
tarixini o‘rganishni o‘ziga xos uch yo‘nalishini e’tirof etish mumkin: 
- birinchidan-pedagogik g‘oyalarni rivojlantirishni izchil (xronologik) va tarkiban 
tizimli (xalq pedagogikasi tarixi, oila pedagogikasi tarixi, makab pedagogikasi tarixi va 
hokazo) tartibda umumlashtirish; 
- 
ikkinchidan-ilg‘or 
pedagogik 
ilmiy 
g‘oya 
va 
muammolarni 
tadrijiy 
taraqqiyoti,jamiyat taraqqiyoti bilan o‘zaro bog‘liqligi; 
- uchinchidan-olimlarning, mutafakkirlarning ilmiy faoliyati va ijodining nazariy va 
amaliy ahamiyatini umumlashtirish.Pedagogika tirixini o‘rganishda ta’lim tarbiya 
jarayonining o‘ziga xos qonuniyatlari muhim o‘rin tutadi. Ma’lumki, qonuniyat barqaror 
takrorlanib turuvchi voqea va xodisalarning izchil aloqadorligi, bog‘liqligidir.Demak, 
pedagogika tarixi manbalarini o‘rganish metodikasining yaratilishi xalqimiz madaniy 
merosining nazariy va amaliy ahamiyatini aniqlash imkoniyatini beradi. Tarixiy 
manbalarda kishilik jamiyati tarixiy taraqqiyoti va bu borada fanlar tarixining o‘zaro 
o‘taolmaydilar. Pedagoglar badiiy asar sifatida uning ilmiy va amaliy ahamiyatini yetarli hisoblamaydilar. Vaholanki, Ibn Sino ham o‘zining ta’lim – tarbiya haqidagi g‘oyalarini badiiy uslubda bayon qilgan. Firdavsiy, Sa’diy Sheroziy, Yusuf Xos Xojib, Ahmad Yugnakiy, Abdurahmon Jomiy, Devoniy asarlari pedagogika tarixining noyob durdonalaridir. Alisher Navoiy “Mahbub ul qulub ”15 asarida pedagogik g‘oyalarni ilmiy va badiiy uslubda ifodalagan. “Hamsa”26 asarining “Hayratul abror” dostonidan boshlanishi ham uning ta’lim – tarbiya maqsadiga qaratilgani emasmi? Inchunun, pedagogikaning mumtoz adabiyot bilan mantiqan va tarixan bog‘liq qonuniyati mavjud. Yevropa pedagogika tarixida ham Deni Didro, Jan Jak Russo, Iogen Pestalotssi asarlarida ta’lim – tarbiya ustuvorligi fikrimizning dalilidir. Shuni ta’kidlash lozimki, jahon pedagogikasi tarixida XVII asrdan ta’lim- tarbiya muammolarini ilmiy – ommabop umumlashtirish, tahlil etish boshlangani e’tirof etiladi. “Didaktika ( ta’lim nazariyasi va amaliyoti )ning oltin qoidasi” ga Yan Amos Komenskiyning “Buyuk didaktika”48 (1631) “Hislar vositasi bilan idrok qilinadigan narsalarning suratlari” ( 1633) kabi asarlarida asos solingani fanda tan olingan. Biroq Yan Amos Komenskiyning pedagogik ta’limoti xristian dini va fanning o‘zaro bog‘liqlik metodologiyasiga asoslangan. Ma’lumki, u katolikcherkoviga qarshi chex xristian jamoasiga boshchilik qiladi, keyinchalik, yepiskop vazifasiga saylanadi. Har bir didaktik g‘oyani “ollohning irodasi” bilan amalga oshirishni ifodalaydi. Pedagogika tarixini o‘rganishni o‘ziga xos uch yo‘nalishini e’tirof etish mumkin: - birinchidan-pedagogik g‘oyalarni rivojlantirishni izchil (xronologik) va tarkiban tizimli (xalq pedagogikasi tarixi, oila pedagogikasi tarixi, makab pedagogikasi tarixi va hokazo) tartibda umumlashtirish; - ikkinchidan-ilg‘or pedagogik ilmiy g‘oya va muammolarni tadrijiy taraqqiyoti,jamiyat taraqqiyoti bilan o‘zaro bog‘liqligi; - uchinchidan-olimlarning, mutafakkirlarning ilmiy faoliyati va ijodining nazariy va amaliy ahamiyatini umumlashtirish.Pedagogika tirixini o‘rganishda ta’lim tarbiya jarayonining o‘ziga xos qonuniyatlari muhim o‘rin tutadi. Ma’lumki, qonuniyat barqaror takrorlanib turuvchi voqea va xodisalarning izchil aloqadorligi, bog‘liqligidir.Demak, pedagogika tarixi manbalarini o‘rganish metodikasining yaratilishi xalqimiz madaniy merosining nazariy va amaliy ahamiyatini aniqlash imkoniyatini beradi. Tarixiy manbalarda kishilik jamiyati tarixiy taraqqiyoti va bu borada fanlar tarixining o‘zaro  
 
bog‘liqligi o‘z ifodasini topgan.Qadimgi bitiklar, qo‘lyozmalar, tarixiy ashyolar jamiyat 
taraqqiyotida ta’lim-tarbiyaning tutgan o‘rni, yoshlarni hayotga tayyorlash tizimidan 
маьлумот beradi. Tarixiy manbalar jamiyat rivojlanishi qonuniyatlarini aniqlash, milliy 
taraqqiyot g‘oyasini yaratish imkoniyatini beradi. Shuning uchun ham har bir bosqinchilik 
(yunon, arab, mo‘g‘ul, rus) siyosatida madaniy manbalarni yo‘qotishga harakat 
qilingan.Ota-bobolarimizning asrlar davomida to‘plangan hayotiy tajribasi, diniy, axloqiy, 
ilmiy, adabiy qarashlarini ifoda etadigan bu kabi taraxiy yodgorliklar orasida bundan 
qariyb uch ming yil muqaddam Xorazm vohasi hududida yaratilgan, “Avesto” deb atalgan 
bebaho madaniy obida alohida o‘rin tutadi. 
      Avesto”da Yunonistondagi ta’lim-tarbiya tizimidan 3-4 asr oldin didaktikaga komil 
inson g‘oyasiga asos solingani aniqlandi. Milliy istiqlol g‘oyasini yaratilishida “Qur’oni 
karim”, va “Hadislar”dan foydalanish boshlang’ich ta’lim pedagogika tarixini tasavvuf 
ta’limoti bilan bog‘liqligini o‘rganish fanning istiqbolini belgilab berdi.  Xalq 
pedagogikasidan foydalanishning metodik asoslari ishlab chiqildi. Xalqning ta’lim-
tarbiya borasidagi ertak, doston, rivoyatlari qayta-qayta chop etildi. “Alpomish” 
dostonining ming yilligi nishonlanishi, unga o‘rnatilgan haykal xalqimizning ma’naviy 
merosini qadrlash ramzi bo‘ldi. 
- Buyuk bobokalonlarimizning asarlari, dunyoning eng nufuzli kutubxonalarida ko‘z 
qorachig‘iday saqlanayotganligi fikrimizning dalilidir.Tarix o‘zi hayotiy haqiqatdir, uni 
oshirib ta’riflash ham yashirib ifodalash ham mumkin emas. Har bir davrda ham insoniyat 
yuksaklikka intilib yashagan, ta’lim – tarbiyaning maqsadi, mazmunida o‘z davrining 
ideali ifodalangan.Malumki, qaysi mamlakatda ta’lim-tarbiya tizimi rivojlangan bo‘lsa, 
shu mamlakat har sohada ilg‘orlab ketgan. “Avesto” ta’lim-tarbiya tizimida xalqni ezgulik 
g‘oyasida birlashishi Qadimgi Yunonistonda ta’lim-tarbiya tizimidagi V-IV asrlardagi 
islohatlar mamalakatni fanlar o‘chog‘iga aylanishga sabab bo‘lgan Konfutsiy ta’limoti 
Xitoy fan madaniyati tarixida taraqqiyot omili bo‘lgani, VIII- XIV asrlarda O‘rta Osiyoda 
maktab madrasalar taraqqiyoti buyuk allomalar tomonidan fanni rivojlantirilishi, 
Temuriylar, Boburiylar davri madaniyatini jahon sivilizatsiyasida tutgan o‘rni, Ayniqsa, 
XVII-XIX asrlarda Yevropa xalqlarida pedagogikani rivojlanishiga alohida e’tibor berildi, 
pedagogika tarixini o‘rganishga qo‘l urildi.  
    Masalan, rus pedagogikasining asoschilaridan biri K. D. Ushinskiy “Inson tarbiya 
predmeti sifatida” ikki tomlik asarida yunon, hind, xitoy, olmon olimlarining ta’lim-
bog‘liqligi o‘z ifodasini topgan.Qadimgi bitiklar, qo‘lyozmalar, tarixiy ashyolar jamiyat taraqqiyotida ta’lim-tarbiyaning tutgan o‘rni, yoshlarni hayotga tayyorlash tizimidan маьлумот beradi. Tarixiy manbalar jamiyat rivojlanishi qonuniyatlarini aniqlash, milliy taraqqiyot g‘oyasini yaratish imkoniyatini beradi. Shuning uchun ham har bir bosqinchilik (yunon, arab, mo‘g‘ul, rus) siyosatida madaniy manbalarni yo‘qotishga harakat qilingan.Ota-bobolarimizning asrlar davomida to‘plangan hayotiy tajribasi, diniy, axloqiy, ilmiy, adabiy qarashlarini ifoda etadigan bu kabi taraxiy yodgorliklar orasida bundan qariyb uch ming yil muqaddam Xorazm vohasi hududida yaratilgan, “Avesto” deb atalgan bebaho madaniy obida alohida o‘rin tutadi. Avesto”da Yunonistondagi ta’lim-tarbiya tizimidan 3-4 asr oldin didaktikaga komil inson g‘oyasiga asos solingani aniqlandi. Milliy istiqlol g‘oyasini yaratilishida “Qur’oni karim”, va “Hadislar”dan foydalanish boshlang’ich ta’lim pedagogika tarixini tasavvuf ta’limoti bilan bog‘liqligini o‘rganish fanning istiqbolini belgilab berdi. Xalq pedagogikasidan foydalanishning metodik asoslari ishlab chiqildi. Xalqning ta’lim- tarbiya borasidagi ertak, doston, rivoyatlari qayta-qayta chop etildi. “Alpomish” dostonining ming yilligi nishonlanishi, unga o‘rnatilgan haykal xalqimizning ma’naviy merosini qadrlash ramzi bo‘ldi. - Buyuk bobokalonlarimizning asarlari, dunyoning eng nufuzli kutubxonalarida ko‘z qorachig‘iday saqlanayotganligi fikrimizning dalilidir.Tarix o‘zi hayotiy haqiqatdir, uni oshirib ta’riflash ham yashirib ifodalash ham mumkin emas. Har bir davrda ham insoniyat yuksaklikka intilib yashagan, ta’lim – tarbiyaning maqsadi, mazmunida o‘z davrining ideali ifodalangan.Malumki, qaysi mamlakatda ta’lim-tarbiya tizimi rivojlangan bo‘lsa, shu mamlakat har sohada ilg‘orlab ketgan. “Avesto” ta’lim-tarbiya tizimida xalqni ezgulik g‘oyasida birlashishi Qadimgi Yunonistonda ta’lim-tarbiya tizimidagi V-IV asrlardagi islohatlar mamalakatni fanlar o‘chog‘iga aylanishga sabab bo‘lgan Konfutsiy ta’limoti Xitoy fan madaniyati tarixida taraqqiyot omili bo‘lgani, VIII- XIV asrlarda O‘rta Osiyoda maktab madrasalar taraqqiyoti buyuk allomalar tomonidan fanni rivojlantirilishi, Temuriylar, Boburiylar davri madaniyatini jahon sivilizatsiyasida tutgan o‘rni, Ayniqsa, XVII-XIX asrlarda Yevropa xalqlarida pedagogikani rivojlanishiga alohida e’tibor berildi, pedagogika tarixini o‘rganishga qo‘l urildi. Masalan, rus pedagogikasining asoschilaridan biri K. D. Ushinskiy “Inson tarbiya predmeti sifatida” ikki tomlik asarida yunon, hind, xitoy, olmon olimlarining ta’lim-  
 
tarbiya haqidagi asarlarini qiyosiy tahlil qildi. Ayniqsa uning pedagogika fanining jamiyat 
taraqqiyotidagi o‘rni, Germaniya, Fransiya, Angliya davlatlarida ta’lim-tarbiya tizimining 
tashkil etilishi “Pedagogik adabiyotlarning foydasi haqida” risolasi muhim tarixiy 
ahamiyat kasb etdi. Pedagogika tarixini o‘rganishdagi bunday qiyosiy metodologik 
yondashuv fanni ham nazariy, ham amaliy rivojlanishida muhim omil bo‘ldi.XVIII-XIX 
asrda Rossiyada pedagogik fanining rivojlanishi, ta’lim tizimidagi islohotlar mamlakatni 
iqtisodiy inqirozdan olib chiqdi, jahon maydonidagi mavqeini mustahkamladi. Rossiya va 
boshqa mamlakatlardagi ta’lim tizimidagi pedagogik tajribalar tasirida Ahmad Donish, 
Furqat, Abduqodir Shakuriy, Saidrasul Aziziy va jadidchilik harakatining namoyandalari 
Ismoilbek Gasparali, Munavvar Qori, Mahmudxo‘ja Behbudiy, Isoqxon Ibrat, Qori 
Niyoziy, Abdulla Avloniy kabi marifatparvarlar ta’lim-tarbiya tizimini zamon talablariga 
mos takomillashtirish mamlakat va millat taraqqiyotining omili ekanligini targ‘ib qildilar, 
o‘zlari maktablar ochdilar darsliklar yaratdilar. 
    Abdulla Avloniy “Pedagogika”, yani bola tarbiyasi demakdur. Ilmi axloqning asosi 
tarbiya... Har bir millatning saodati, davlatning tinch va rohati yoshlarning yaxshi 
tarbiyasiga bog‘liqdur”1 deb yozgan edi. YAni pedagogika fani va tarbiyaning ijtimoiy 
mohiyati haqidagi Abdulla Avloniyning ta’limoti o‘z davri va bugungi kunda muhim 
ahamiyatga ega. Demak, pedagogika tarixini o‘rganishni o‘ziga xos to‘rt yo‘nalishini 
e’tirof etish mumkin: Birinchidan - ilg‘or pedagogik ilmiy g‘oya va muammolarni tadrijiy 
taraqqiyoti, jamiyat taraqqiyoti bilan o‘zaro bog‘liqligi. Ikkinchidan - pedagogik 
g‘oyalarni rivojlantirishni izchil (xronologik) va tarkiban tizimli (xalq pedagogikasi tarixi, 
oila pedagogikasi tarixi, maktab pedagogikasi tarixi va hokazo tarkibda) 
umumlashtirish.Uchinchidan-olimlarning, mutafakkirlarning ilmiy faoliyati va ijodining 
nazariy va amaliy ahamiyatini umumlashtirish. To‘rtinchidan pedagogika tarixini 
tasavvuf tarixi bilan o‘zaro bog‘l 
PEDAGOGIKA TARIXINI O‘RGANISHNING METODOLOGIK ASOSI 
Xalq pedagogikasi, og‘zaki, ijodiy, ertak,doston, rivoyat, maqol, turmush an’analari 
Qadimgi obidalar, bitiklar, qo‘lyozmalar,arxeologik topilmalar Педагогика тарихини 
ўрганиш. 
Pedagogika tarixining davrlari. 
    PEDAGOGIK TA’LIMOTLAR TARIXIY TARAQQIYOT DAVRLARI 
tarbiya haqidagi asarlarini qiyosiy tahlil qildi. Ayniqsa uning pedagogika fanining jamiyat taraqqiyotidagi o‘rni, Germaniya, Fransiya, Angliya davlatlarida ta’lim-tarbiya tizimining tashkil etilishi “Pedagogik adabiyotlarning foydasi haqida” risolasi muhim tarixiy ahamiyat kasb etdi. Pedagogika tarixini o‘rganishdagi bunday qiyosiy metodologik yondashuv fanni ham nazariy, ham amaliy rivojlanishida muhim omil bo‘ldi.XVIII-XIX asrda Rossiyada pedagogik fanining rivojlanishi, ta’lim tizimidagi islohotlar mamlakatni iqtisodiy inqirozdan olib chiqdi, jahon maydonidagi mavqeini mustahkamladi. Rossiya va boshqa mamlakatlardagi ta’lim tizimidagi pedagogik tajribalar tasirida Ahmad Donish, Furqat, Abduqodir Shakuriy, Saidrasul Aziziy va jadidchilik harakatining namoyandalari Ismoilbek Gasparali, Munavvar Qori, Mahmudxo‘ja Behbudiy, Isoqxon Ibrat, Qori Niyoziy, Abdulla Avloniy kabi marifatparvarlar ta’lim-tarbiya tizimini zamon talablariga mos takomillashtirish mamlakat va millat taraqqiyotining omili ekanligini targ‘ib qildilar, o‘zlari maktablar ochdilar darsliklar yaratdilar. Abdulla Avloniy “Pedagogika”, yani bola tarbiyasi demakdur. Ilmi axloqning asosi tarbiya... Har bir millatning saodati, davlatning tinch va rohati yoshlarning yaxshi tarbiyasiga bog‘liqdur”1 deb yozgan edi. YAni pedagogika fani va tarbiyaning ijtimoiy mohiyati haqidagi Abdulla Avloniyning ta’limoti o‘z davri va bugungi kunda muhim ahamiyatga ega. Demak, pedagogika tarixini o‘rganishni o‘ziga xos to‘rt yo‘nalishini e’tirof etish mumkin: Birinchidan - ilg‘or pedagogik ilmiy g‘oya va muammolarni tadrijiy taraqqiyoti, jamiyat taraqqiyoti bilan o‘zaro bog‘liqligi. Ikkinchidan - pedagogik g‘oyalarni rivojlantirishni izchil (xronologik) va tarkiban tizimli (xalq pedagogikasi tarixi, oila pedagogikasi tarixi, maktab pedagogikasi tarixi va hokazo tarkibda) umumlashtirish.Uchinchidan-olimlarning, mutafakkirlarning ilmiy faoliyati va ijodining nazariy va amaliy ahamiyatini umumlashtirish. To‘rtinchidan pedagogika tarixini tasavvuf tarixi bilan o‘zaro bog‘l PEDAGOGIKA TARIXINI O‘RGANISHNING METODOLOGIK ASOSI Xalq pedagogikasi, og‘zaki, ijodiy, ertak,doston, rivoyat, maqol, turmush an’analari Qadimgi obidalar, bitiklar, qo‘lyozmalar,arxeologik topilmalar Педагогика тарихини ўрганиш. Pedagogika tarixining davrlari. PEDAGOGIK TA’LIMOTLAR TARIXIY TARAQQIYOT DAVRLARI  
 
    Tarbiya haqida donolik, pedagogik g‘oyalar va pedagogika (Frans Xofman) 
Maqollar, rivoyatlar ertaklar, dostonlarda ta’lim-tarbiya “Avesto” da ta’lim-tarbiya 
g‘oyalarini rivojlantirish O‘rxun –Yenesey yodgorliklarida tarbiya haqidagi g‘oyalar 
“Qobusnoma”,turkumidagi kitoblarda ta’lim-tarbiya Qadimgi Rimda “elementar” 
grammatik va “ritorik” maktablar didaktik asoslari Mark Kvintilan (42-118 y) 
«oratar»tarbiyasi 
haqida 
IBTIDOIY 
JAMIYATDA 
TARBIYA 
XALQ 
PEDAGOGIKASI YOZMA MANBALARDAGI PEDAGOGIK G‘OYALAR (I 
DAVR) QADIMGI RIM VA YUNONISTONDA PEDAGOGIKA (II -AVR) Xalq 
turmush an’analari, etnik xususiyatlarida Ijtimoiy pedagogik masalalar Qadimgi Xitoy 
yozma manba’larida tarbiya haqida g‘oyasi. 
     Qadimgi Xind yozma manba’larida tarbiya haqida g‘oyalar Vladimir Monomaxning 
bolalar o‘gitlari «Izrgil» (XIII asr)Sparta (Lakoniya) Afina (Attika) ta’lim-tarbiya tizimi 
Suqrotning (469-399) e.q tarbiya haqida ta’limoti Platon (427-347er. q)ning tarbiya 
haqidagi ta’limoti Arastu (384-322 e.q) ning ta’lim-tarbiya haqidagi ta’limoti “Avesto” 
kitobi zardo‘shtiylik ta’limotida komil inson g‘oyasi “Qur’oni karim”hadislarda barkamol 
inson mohiyati Muhaddislar Ismoil Buxoriy, At Termiziy, hadislarida ta’lim-tarbiya Al 
Xorazmiy (783-850) ning didaktik ta’limoti.Firdavsiy, Abdushukur Balxiy, Y. X. 
Xojib,Axmad Yugnakiy ta’lim-tarbiya haqidagi qarashlari Temur saltanatining ta’lim-
tarbiya tizimi Ulug‘bek madrasalarida ta’lim-tarbiya tizimi Bobur va boburiylarning jahon 
sivilizatsiyasida tutgan o‘rni Chex pedagogi Y. A. Komenskiyning mamlakat taraqqiyoti 
va pedagogikani rivojlanishiga qo‘shgan hissasi Fransiya, Angliya,Germaniya 
taraqqiyotida maktab va pedagogika ILK RENNISEANS (O‘YG‘ONISH) VII-XIII 
ASRLARDA SHARQDA PEDAGOGIK TA’LIMOTLAR.(IV- DAVR) XVII –
XIX ASRLARDA YEVROPADA MAKTAB VA PEDAGOGIK TA’LIMOTNING 
MAMLAKATLAR TARAQQIYOTIDA TUTGAN O‘RNI.(VI DAVR) DINIY 
MANBALARDA TA’LIM-TARBIYA TA’LIMOTINING RIVOJLANISHI (III 
DAVR) “Injil” da ta’lim-tarbiya ta’limoti “Tavrotda” da ta’lim-tarbiya ta’limot A. 
G‘ijdivoniy, A.Yassaviy, B. Naqshband,N. Kubro ta’lim-tarbiya ta’limoti Abu nasr 
Farobiy (879-950) ning ta’lim-tarbiya xaqidagi ta’limot Abu Rayxon Beruniy (973-1048) 
ning ta’lim-tarbiya xaqida ta’limoti Abu Ali Ibn Sino (980-1037) ning ta’lim-tarbiya 
haqidagi ta’limoti Amir Temurning axloq va odobga oid ta’limoti Alisher Navoiyning 
ma’rifatparvarlik faoliyati va pedagogik qarashlari Z. M. Boburning ta’lim-tarbiya 
Tarbiya haqida donolik, pedagogik g‘oyalar va pedagogika (Frans Xofman) Maqollar, rivoyatlar ertaklar, dostonlarda ta’lim-tarbiya “Avesto” da ta’lim-tarbiya g‘oyalarini rivojlantirish O‘rxun –Yenesey yodgorliklarida tarbiya haqidagi g‘oyalar “Qobusnoma”,turkumidagi kitoblarda ta’lim-tarbiya Qadimgi Rimda “elementar” grammatik va “ritorik” maktablar didaktik asoslari Mark Kvintilan (42-118 y) «oratar»tarbiyasi haqida IBTIDOIY JAMIYATDA TARBIYA XALQ PEDAGOGIKASI YOZMA MANBALARDAGI PEDAGOGIK G‘OYALAR (I DAVR) QADIMGI RIM VA YUNONISTONDA PEDAGOGIKA (II -AVR) Xalq turmush an’analari, etnik xususiyatlarida Ijtimoiy pedagogik masalalar Qadimgi Xitoy yozma manba’larida tarbiya haqida g‘oyasi. Qadimgi Xind yozma manba’larida tarbiya haqida g‘oyalar Vladimir Monomaxning bolalar o‘gitlari «Izrgil» (XIII asr)Sparta (Lakoniya) Afina (Attika) ta’lim-tarbiya tizimi Suqrotning (469-399) e.q tarbiya haqida ta’limoti Platon (427-347er. q)ning tarbiya haqidagi ta’limoti Arastu (384-322 e.q) ning ta’lim-tarbiya haqidagi ta’limoti “Avesto” kitobi zardo‘shtiylik ta’limotida komil inson g‘oyasi “Qur’oni karim”hadislarda barkamol inson mohiyati Muhaddislar Ismoil Buxoriy, At Termiziy, hadislarida ta’lim-tarbiya Al Xorazmiy (783-850) ning didaktik ta’limoti.Firdavsiy, Abdushukur Balxiy, Y. X. Xojib,Axmad Yugnakiy ta’lim-tarbiya haqidagi qarashlari Temur saltanatining ta’lim- tarbiya tizimi Ulug‘bek madrasalarida ta’lim-tarbiya tizimi Bobur va boburiylarning jahon sivilizatsiyasida tutgan o‘rni Chex pedagogi Y. A. Komenskiyning mamlakat taraqqiyoti va pedagogikani rivojlanishiga qo‘shgan hissasi Fransiya, Angliya,Germaniya taraqqiyotida maktab va pedagogika ILK RENNISEANS (O‘YG‘ONISH) VII-XIII ASRLARDA SHARQDA PEDAGOGIK TA’LIMOTLAR.(IV- DAVR) XVII – XIX ASRLARDA YEVROPADA MAKTAB VA PEDAGOGIK TA’LIMOTNING MAMLAKATLAR TARAQQIYOTIDA TUTGAN O‘RNI.(VI DAVR) DINIY MANBALARDA TA’LIM-TARBIYA TA’LIMOTINING RIVOJLANISHI (III DAVR) “Injil” da ta’lim-tarbiya ta’limoti “Tavrotda” da ta’lim-tarbiya ta’limot A. G‘ijdivoniy, A.Yassaviy, B. Naqshband,N. Kubro ta’lim-tarbiya ta’limoti Abu nasr Farobiy (879-950) ning ta’lim-tarbiya xaqidagi ta’limot Abu Rayxon Beruniy (973-1048) ning ta’lim-tarbiya xaqida ta’limoti Abu Ali Ibn Sino (980-1037) ning ta’lim-tarbiya haqidagi ta’limoti Amir Temurning axloq va odobga oid ta’limoti Alisher Navoiyning ma’rifatparvarlik faoliyati va pedagogik qarashlari Z. M. Boburning ta’lim-tarbiya  
 
xaqidagi qarashlari J. Lokk, J. J. Russo, D.D. Dedrolarni pedagogik ta’limoti I. Pestalotssi, 
I. Robert, Ouet Disterveglarning pedagogik ta’lim XVIII-XIX asrlarda Rossiyanining 
rivojlanishi, pedagogik ta’limotlar o‘rni XVII asrda Ukraina va Belorussiya mustaqillikka 
erishishida qardoshlik maktablarining tutgan o‘rni. Kiyev akademiyasi XXasr boshlarida 
Turkistonda jadidchilik harakati va uni maktablar, milliy g‘oya va pedagogika fanining 
rivojlanishidagi o‘rni. 
    Sobiq SSSRda pedagogika fani va uni kommunistik g‘oya,shovinizmga 
moslashtirilishi Pedagogikaning jahon faniga integratsiya va globallashuvi XX ASRDA 
PEDAGOGI KA FANI VII- DAVR O‘ZBEKISTON MUSTAQILLIGIDAN 
KEYIN PEDAGOGIKA FANINING RIVOJLANISHI VIII- DAVR K.D.  
    Ushinskiy L.N. Tolstoylarning maktablarida ta’lim tizimi va pedagogika fani 
taraqqiyotida qo‘shgan hissasi Munavvar Qori, Fitrat, M. Behbudiy, A.Avloniylarning 
ma’rifatparvarlik faoliyati va ta’lim-tarbiya haqidata’limoti A.S. Makarenko, 
S.Shatskiy,P.Blonskiy, Y.Babanskiy, V.Kupisevich, Y. Korchak, Z.Freyd va 
boshqalarning pedagogik merosi.O‘zbekistonda kadrlar tayyorlash milliy dasturining 
jahonshumul tarixiy mohiyati va pedagogika fanining tutgan o‘rni. Milliy g‘oya 
pedagogika fanining rivojlanishi metodologik asosi va milliy g‘oyani xalqimizning 
qalbiga singdirishdagi pedagogika. 
    XVIII-XIX asrlarda Rossiyanining rivojlanishi, pedagogik ta’limotlar o‘rni XVII 
asrda Ukraina va Belorussiya mustaqillikka erishishida qardoshlik maktablarining tutgan 
o‘rni. Kiyev akademiyasi XXasr boshlarida Turkistonda jadidchilik harakati va uni 
maktablar, milliy g‘oya va pedagogika fanining rivojlanishidagi o‘rni.Sobiq SSSR da 
pedagogika fani va uni kommunistik g‘oya,shovinizmga moslashtirilishi Pedagogikaning 
jahon faniga integratsiya va globallashuvi XX ASRDA PEDAGOGI KA FANI VII- 
DAVR O‘ZBEKISTON MUSTAQILLIGIDAN KEYIN PEDAGOGIKA FANINING 
RIVOJLANISHI VIII- DAVR K.D. Ushinskiy L.N.Tolstoylarning maktablarida ta’lim 
tizimi va pedagogika fani taraqqiyotida qo‘shgan hissasi Munavvar Qori, Fitrat, M. 
Behbudiy, A.Avloniylarning ma’rifatparvarlik faoliyati va ta’lim-tarbiya haqida ta’limoti 
A.S. Makarenko, S.Shatskiy,P.Blonskiy, Y.Babanskiy,V.Kupisevich, Y. Korchak, 
Z.Freyd va boshqalarning pedagogik merosi.O‘zbekistonda kadrlar tayyorlash milliy 
dasturining jahonshumul tarixiy mohiyati va pedagogika fanining tutgan o‘rni. 
xaqidagi qarashlari J. Lokk, J. J. Russo, D.D. Dedrolarni pedagogik ta’limoti I. Pestalotssi, I. Robert, Ouet Disterveglarning pedagogik ta’lim XVIII-XIX asrlarda Rossiyanining rivojlanishi, pedagogik ta’limotlar o‘rni XVII asrda Ukraina va Belorussiya mustaqillikka erishishida qardoshlik maktablarining tutgan o‘rni. Kiyev akademiyasi XXasr boshlarida Turkistonda jadidchilik harakati va uni maktablar, milliy g‘oya va pedagogika fanining rivojlanishidagi o‘rni. Sobiq SSSRda pedagogika fani va uni kommunistik g‘oya,shovinizmga moslashtirilishi Pedagogikaning jahon faniga integratsiya va globallashuvi XX ASRDA PEDAGOGI KA FANI VII- DAVR O‘ZBEKISTON MUSTAQILLIGIDAN KEYIN PEDAGOGIKA FANINING RIVOJLANISHI VIII- DAVR K.D. Ushinskiy L.N. Tolstoylarning maktablarida ta’lim tizimi va pedagogika fani taraqqiyotida qo‘shgan hissasi Munavvar Qori, Fitrat, M. Behbudiy, A.Avloniylarning ma’rifatparvarlik faoliyati va ta’lim-tarbiya haqidata’limoti A.S. Makarenko, S.Shatskiy,P.Blonskiy, Y.Babanskiy, V.Kupisevich, Y. Korchak, Z.Freyd va boshqalarning pedagogik merosi.O‘zbekistonda kadrlar tayyorlash milliy dasturining jahonshumul tarixiy mohiyati va pedagogika fanining tutgan o‘rni. Milliy g‘oya pedagogika fanining rivojlanishi metodologik asosi va milliy g‘oyani xalqimizning qalbiga singdirishdagi pedagogika. XVIII-XIX asrlarda Rossiyanining rivojlanishi, pedagogik ta’limotlar o‘rni XVII asrda Ukraina va Belorussiya mustaqillikka erishishida qardoshlik maktablarining tutgan o‘rni. Kiyev akademiyasi XXasr boshlarida Turkistonda jadidchilik harakati va uni maktablar, milliy g‘oya va pedagogika fanining rivojlanishidagi o‘rni.Sobiq SSSR da pedagogika fani va uni kommunistik g‘oya,shovinizmga moslashtirilishi Pedagogikaning jahon faniga integratsiya va globallashuvi XX ASRDA PEDAGOGI KA FANI VII- DAVR O‘ZBEKISTON MUSTAQILLIGIDAN KEYIN PEDAGOGIKA FANINING RIVOJLANISHI VIII- DAVR K.D. Ushinskiy L.N.Tolstoylarning maktablarida ta’lim tizimi va pedagogika fani taraqqiyotida qo‘shgan hissasi Munavvar Qori, Fitrat, M. Behbudiy, A.Avloniylarning ma’rifatparvarlik faoliyati va ta’lim-tarbiya haqida ta’limoti A.S. Makarenko, S.Shatskiy,P.Blonskiy, Y.Babanskiy,V.Kupisevich, Y. Korchak, Z.Freyd va boshqalarning pedagogik merosi.O‘zbekistonda kadrlar tayyorlash milliy dasturining jahonshumul tarixiy mohiyati va pedagogika fanining tutgan o‘rni.  
 
     Milliy g‘oya pedagogika fanining rivojlanishi metodologik asosi va milliy g‘oyani 
xalqimizning qalbiga singdirishdagi pedagogika fanining rivojlanishi 
metodologik asosi va milliy g‘oyani xalqimizning qalbiga singdirishdagi 
pedagogikaning o‘rnI. 
Mustaqil ta’lim nazorati savollari: 
1. Boshlang’ich ta’lim pedagogika tarixi predmeti nima ? 
2. Fan tarixi metodologiyasi nima ? 
3. Boshlang’ich ta’lim pedagogikaning jamiyat taraqqiyotida tugan o‘rni nima ? 
4. Boshlang’ich ta’lim pedagogika tushunchasi qachondan qo‘llanilgan ? 
5. Xalq pedagogikasi ta’lim-tarbiyaning ijtimoiy mohiyati haqida Sharq 
mutafakkirlarining qaysi asarlarini bilasiz ? 
6. Qadimgi Yunoniston faylasuflarning ta’lim-tarbiya haqidagi nazariy qarashlari 
ilmiy-tarixiy ahamiyati nimada ? 
7. Fanning tarixiyligini asoslovchi modellarni tushuntiring ? 
8. Boshlang’ich ta’lim pedagogika tarixini rivojlantiruvchi o‘ziga xos xususiyatlari 
nimada ? 
9. Boshlang’ich ta’lim pedagogika tarixini o‘rganish manbalari qaysilar ? 
10. Boshlang’ich ta’lim pedagogika tarixini o‘rganish qonuniyatlari va prinsiplari 
qaysilar? 
11. Boshlang’ich ta’lim pedagogika tarixini davrlashtirishni asoslang ? 
 
Milliy g‘oya pedagogika fanining rivojlanishi metodologik asosi va milliy g‘oyani xalqimizning qalbiga singdirishdagi pedagogika fanining rivojlanishi metodologik asosi va milliy g‘oyani xalqimizning qalbiga singdirishdagi pedagogikaning o‘rnI. Mustaqil ta’lim nazorati savollari: 1. Boshlang’ich ta’lim pedagogika tarixi predmeti nima ? 2. Fan tarixi metodologiyasi nima ? 3. Boshlang’ich ta’lim pedagogikaning jamiyat taraqqiyotida tugan o‘rni nima ? 4. Boshlang’ich ta’lim pedagogika tushunchasi qachondan qo‘llanilgan ? 5. Xalq pedagogikasi ta’lim-tarbiyaning ijtimoiy mohiyati haqida Sharq mutafakkirlarining qaysi asarlarini bilasiz ? 6. Qadimgi Yunoniston faylasuflarning ta’lim-tarbiya haqidagi nazariy qarashlari ilmiy-tarixiy ahamiyati nimada ? 7. Fanning tarixiyligini asoslovchi modellarni tushuntiring ? 8. Boshlang’ich ta’lim pedagogika tarixini rivojlantiruvchi o‘ziga xos xususiyatlari nimada ? 9. Boshlang’ich ta’lim pedagogika tarixini o‘rganish manbalari qaysilar ? 10. Boshlang’ich ta’lim pedagogika tarixini o‘rganish qonuniyatlari va prinsiplari qaysilar? 11. Boshlang’ich ta’lim pedagogika tarixini davrlashtirishni asoslang ?