BOSHLANGICH TA’LIM PEDAGOGIKASIDA TA’LIM QONUNIYATLARI VA QOLDALARI VA PRINSIPLARI.
Yuklangan vaqt
2025-01-27
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
27
Faytl hajmi
58,8 KB
BOSHLANGICH TA’LIM PEDAGOGIKASIDA TA’LIM
QONUNIYATLARI VA QOLDALARI VA PRINSIPLARI.
Reja:
1.
Boshlang‘ich ta’lim metodlari va vositalari.
2.
Ta’lim jarayoni - yagona dinamik tizim sifatida.
3.
O‘qituvchi va o‘quvchilarning ta’lim jarayonidagi faoliyatlari.
O‘qituvchi faoliyatining vazifasi va tuzilishi.
4.
Ta’lim qonuniyatlari va tamoyillari.
Ta’lim jarayoni yaxlit tizim sifatida. Ta’lim tushunchasi va mohiyati.
Ta’lim tizimli bilim olishning eng muhim va ishonchli usulidir. Ta’limga ikki
tomonlama aloqa (ta’lim olish va ta’lim berish), shaxsni har tomonlama rivojlantirish
va boshqa xususiyatlar xosdir. Ta’lim, shuningdek, o‘ziga xos xususiyatlar ham ega.
Ta’lim o‘qituvchi tomonidan boshqariluvchi o‘ziga xos anglash jarayonidir.
O‘qituvchining yo‘naltiruvchi sifatidagi roli o‘quvchilarning aqliy va ijodiy
qobiliyatlarini rivojlantirishni ta’minlovchi bilim, ko‘nikma va malakalarni to‘liq
o‘zlashtira olishlarida ko‘rinadi.
Ta’lim o‘qituvchining o‘quvchilar bilan muloqoti jarayoni ham sanaladi. U
o‘quvchilarga o‘quv materiali mazmunini tushuntirib beradi, savol va topshiriqlar
beradi, ularning faoliyatini nazorat qiladi, xato va kamchiliklarini aniqlaydi, yo‘l
qo‘yilgan xatolarni to‘g‘rilaydi, qanday ishlash lozimligini qayta ko‘rsatadi. Har
qanday ta’lim o‘zida o‘qituvchi va o‘quvchining faoliyati, ya’ni, o‘qituvchining
o‘rgatish hamda o‘quvchining o‘rganishga yo‘naltirilgan faoliyati, boshqachai
aytganda to‘g‘ridan to‘g‘ri, bevosita va nisbiy munosabat aks etadi.
Ta’lim jarayonida o‘qituvchi va o‘quvchi o‘rtasida o‘zaro muloqat yuzaga
keladi. “Muloqot” tushunchasi “ta’lim” tushunchasidan ko‘ra keng ma’noga ega.
Ta’lim o‘quvchilarga nazariy bilimlarni berish asosida ularning bilish
qobiliyatlarini o‘stirish, ularda amaliy ko‘nikma va malakalar, shuningdek,
dunyoqarashni shakllantirishga yo‘naltirilgan jarayondir.
Ta’lim va ta’lim jarayoni (didaktik jarayon) sinonim tushunchalar emas.
Jarayon bu yaxlit pedagogik hodisa, pedagogik faoliyatning tarkibiy qismi sifatida
ta’lim tizimining muayyan holatini o‘zgartirish hisoblanadi.
Jarayon mohiyatini V.P.Bespalko tomonidan taklif etilgan quyidagi formula
asosida to‘laqonli anglash mumkin:
DJ q M q O‘f q B
Bu yerda; DJ – didaktik jarayon;
M – o‘quvchilarning o‘qish (ta’lim olish) motivatsiyasi;
O‘f –o‘quvchilarning o‘zlashtirish faoliyati;
B –o‘quvchilarning bilish faoliyatlarini boshqarish.
Ta’lim jarayonining yaxlit tizim sifatidagi tavsifi. Ta’lim jarayonining
“yaxlitligi” “tizimliligi” va “majmuaviyligi”ni bir xilda talqin etish mumkin emas.
Biroq, ta’lim jarayonining yaxlitligi uning tizimliligi bilan uzviy bog‘liq.
Tizim (mustaqil tushuncha sifatida) o‘zaro bog‘langan ko‘plab elementlar
(tarkibiy qismlar) o‘rtasidagi mustahkam birlik va o‘zaro yaxlitlikdir. Demak, ta’lim
yaxlit tizim sifatida ko‘plab o‘zaro bog‘liq quyidagi elementlarni o‘z ichiga oladi:
ta’lim maqsadi, o‘quv axborotlari, o‘qituvchi va o‘quvchilarning ta’limiy faoliyatlari,
uning shakllari, pedagogik muloqot vositalari, shuningdek, ta’lim jarayonini
boshqarish usullari.Ta’lim jarayoni yaxlit tizim sifatida quyidagicha namoyon
bo‘ladi:
Barcha tarkibiy qismlarning o‘zaro birligi va yaxlitligi sifatida namoyon
bo‘luvchi ta’lim jarayonining negizini o‘qituvchi va o‘quvchilarning ta’limiy
faoliyatlari tashkil etadi.
Ta’lim
funktsiyalari.
“Funktsiya”
tushunchasi
“ta’lim
vazifalari”
tushunchasiga yaqindir. Ta’lim funktsiyasi ta’lim jarayoni mohiyatini ifoda etadi,
vazifasi esa ta’limning komponentlaridan biri hisoblanadi.
Didaktika ta’lim jarayonining quyidagi uchta funktsiyasini ajratib ko‘rsatadi:
ta’lim berish, rivojlantirish va tarbiyalash.
Ta’lim berish funktsiyasi ta’lim jarayonining o‘quvchilarda bilim, ko‘nikma
va malakalarni shakllantirishdan iborat. Ta’lim natijasi sifatida bilimlarining to‘laligi,
chuqurligi, tizimliligi, anglanganligi, mustahkamligi va amaliy xususiyat kasb etishi
muhimdir. Bu kabi holatlar ta’lim jarayonining metodik jihatdan to‘g‘ri tashkil
etilganligini ifodalaydi.
Ta’lim jarayonida o‘quvchilarda ular tomonidan o‘zlashtirilgan nazariy
bilimlar asosida hosil qilingan amaliy ko‘nikma va malakalarning shakllanishi ham
alohida ahamiyatga ega.
Ko‘nikma – shaxsning muayyan harakat yoki faoliyatni tashkil eta olish
qobiliyati.
Malaka
deganda
muayyan
harakat
yoki
faoliyatni
bajarishning
avtomatlashgan shakli tushuniladi. Umumiy ko‘nikma va malakalarga og‘zaki va
yozma nutqni bilish, axborot materiallaridan foydalana olish, o‘qish, manbalar bilan
ishlash, referat yozish, mustaqil ishini tashkil etish kabilar kiradi.
Ta’limning rivojlantiruvchi funktsiyasi ta’lim jarayonida bilimlarni
o‘zlashtirish jarayonida o‘quvchining rivojlanishi sodir bo‘lishini ko‘rsatadi.
Rivojlanish quyidagi yo‘nalishlarda sodir bo‘ladi: nutqi rivojlanishi, fikrlashi,
shaxsning sensorli va harakatlanish sohalari, emotsional-irodaviy va ehtiyoj-sababli
sohalari rivojlanadi. To‘g‘ri tashkil etilgan ta’lim shaxsni har doim rivojlantiradi,
lekin o‘qituvchi va o‘quvchining shaxsiy har tomonlama rivojlanishiga qaratilgan
maxsus o‘zaro munosabatlarida rivojlantirish funktsiyasi yanada samaraliroqdir.
Ta’limning
o‘quvchi
shaxsini
rivojlantirishga
yo‘naltirilganligi
“rivojlantiruvchi ta’lim” tushunchasi bilan ifoladanali.
XX asr 60-yillaridan boshlab rivojlantiruvchi ta’limni tashkil etishga nisbatan
turli yondoshuvlar yuzaga keldi. Bularning hammasi ta’limni tashkil etish faqat
bilimlarni shakllantirishga emas, o‘quvchini har tomonlama rivojlantirish (birinchi
navbatda, aqliy rivojlantirish, aqliy faoliyat usullari, analiz qilish, taqqoslash, turlarga
ajratish va boshqalarni kuzatish, xulosa chiqarish, ob’ektlarning muhim belgilarini
ajrata bilish, faoliyat maqsadi va usullarini aniqlashni bilishga o‘rgatish, uning
natijalarini tekshirishni bilish malakasini rivojlantirish)ga xizmat qilishini anglatadi.
Ta’lim jarayoni tarbiyalovchi xususiyatga ham ega. Tarbiya va ta’lim
o‘rtasidagi bog‘liqlik ob’ektiv va qonuniy hisoblanadi. Biroq shaxsni ta’lim
jarayonida tarbiyalash tashqi omillar (oila, mikromuhit va boshqalar)ning ta’siri
tufayli qiyin kechadi.
Tarbiyalash funktsiyasi. Ta’limning tarbiyalovchilik xususiyati turli
ijtimoiy tuzum hamda sharoitda ham yaqqol namoyon bo‘ladi. Tarbiyalash
funktsiyasi ta’lim mazmuni, shakli va metodlarining mohiyati bilan belgilanadi va
o‘qituvchi hamda o‘quvchilar o‘rtasidagi munosabatlarni tashkil etish jarayonida
yetakchi o‘rin tutadi.
Ta’lim jarayonida shaxsning ma’naviy-axloqiy va estetik tasavvurlari, xulq-
atvori va dunyoqarashi shakllantiriladi.
Ta’limning tarbiyalovchilik xususiyati, eng avvalo, ta’lim mazmunida aks
etadi. Biroq, shuni ham e’tiborda tutish kerak-ki, barcha o‘quv fanlari ham birdek
tarbiyalovchilik imkoniyatiga ega emas. Gumanitar va estetik fanlarning bu boradagi
imkoniyatlari yuqori.
Ta’lim jarayonida tarbiyaning ikkinchi omili o‘qituvchi va o‘quvchilarning
munosabatlari, sinfdagi psixologik muhit, o‘qish jarayoni ishtirokchilarining o‘zaro
munosabatlari, o‘quvchilarning idrok etish faoliyatlariga o‘qituvchining rahbarligi
hisoblanadi. Zamonaviy pedagogika o‘qituvchi va o‘quvchilar o‘rtasidagi
munosabatning eng qulay usuli sifatida demokratik usulini e’tirof etadi. Bu usul ta’lim
jarayonida o‘quvchilar shaxsini hurmat qilish, ularning xohish-istaklari, qiziqishlarini
inobatga olinishini anglatadi.
O‘qituvchi
va
o‘quvchilarning
ta’lim
jarayonidagi
faoliyatlari.
O‘qituvchi faoliyatining vazifasi va tuzilishi.
Ta’lim muassasasi (umumiy o‘rta, o‘rta maxsus, kasb-hunar, oliy ta’lim
muassasalari)da tashkil etiluvchi ta’lim jarayonida o‘quvchining faoliyati o‘qituvchi
rahbarligi ostida kechadi. O‘qituvchi faoliyatining vazifasi o‘quvchilarning ijtimoiy
borliqni ongli va faol idrok etishga yo‘naltirilgan faoliyatlarini boshqarishdan
iboratdir.
Ta’lim jarayonini boshqarish quyidagi bosqichlardan iborat:
1)
rejalashtirish;
2)
tashkil etish;
3)
boshqarish (rag‘batlantirish);
4)
nazorat;
5)
natijalarni baholash va tahlil qilish.
O‘qituvchi faoliyatini rejalashtirish bosqichi kalendar-tematik yoki darslar
rejalarini tuzish bilan yakunlanadi. Rejalar, reja-konspektlar yoki konspektlarni tuzish
uchun uzoq, jiddiy ishlash kerak bo‘ladi. O‘qituvchi o‘quvchilarning tayyorliklari
darajasi, ularning o‘quv imkoniyatlari, moddiy baza holati, shaxsiy (kasbiy)
imkoniyatlarini o‘rganib chiqishi, o‘quv materiali mazmunini tanlab olishi, dars olib
borish shakli va metodini o‘ylab chiqishi kerak bo‘ladi.
O‘quvchilar faoliyatini tashkil etish o‘quvchilar oldiga o‘quv masalalarini
qo‘yishni va uni bajarish uchun imkoniyatlar yaratishdan iborat bo‘ladi.
Ta’lim jarayonida o‘quvchilarning faoliyati. Bilim olish faoliyatning
o‘ziga xos ko‘rinishi sifatida muayyan tuzilish, rivojlanish va faoliyat qonuniyatlariga
ega. Bilim olish borliqni idrok etish, o‘rganish, mashq qilish va muayyan tajriba
asosida xulq-atvor hamda faoliyat ko‘nikma, malakalarining mustahkamlanib,
mavjud bilimlarning takomillashib, boyib borish jarayoni hisoblanadi. Bilim
olishning muhim komponenti motiv, ya’ni, ta’limiy xarakterdagi harakat yoki
faoliyatni tashkil etishga nisbatan rag‘batni his etish, ehtiyojning yuzaga kelishidir.
O‘qishning keyingi komponenti o‘quv harakatlari (operatsiyalari) sanalaib,
ular anglangan maqsadga binoan amalga oshiradi. O‘quv harakatlari o‘quv jarayonini
tashkil etishning barcha bosqichlarida namoyon bo‘ladi. Harakatlar tashqi
(kuzatiladigan) va ichki (kuzatilmaydigan) ko‘rinida bo‘lishi mumkin. Tashqi o‘quv
harakatlariga predmetli harakatlar (yozish, rasm chizish, tajribalar o‘tkazish);
pertseptiv harakatlar (tinglash, fikrlash, kuzatish, sezish) hamda nutqdan foydalanish
kiradi.
Ichki (mnemonik, yunonchadan «mnemonikon» - eslab qolish madaniyati)
harakatlarga materialni eslab qolish, uni tartibga solish va tashkil etish, shuningdek,
tasavvur va fikrlash harakatlari (intellektual) kiradi.
Har qanday bilimni o‘zlashtirishda o‘quvchilardan idrok etish madaniyatiga
ega bo‘lish va o‘quv materialini anglab yetish talab etadi. Pedagogik jarayonda
o‘quvchilar tomonidan ilmiy bilimlarning ma’nosini yetarli darajada tushunmay,
faqat tovushlar birligi sifatida qabul qilinishi va yodlab olinishi xavfilidir.
O‘quvchilarni ilmiy bilimlarni ularning mohiyatini to‘la tushungan holda
o‘zlashtirish shartlari bilan tanishtirib, ularga o‘zini o‘zi nazorat qilishning mohiyati
va ahamiyatini tushuntirish maqsadga muvofiqdir. O‘zini o‘zi nazorat qilishda
o‘quvchilar ular qo‘llayotgan aqliy mehnat vositalarining samaradorligi, shuningdek,
o‘z mehnati natijalarini baholashi kerak.
Natijalarni baholash, nazorat qilish va tahlil etish o‘quv harakatlarining
ajralmas qismlari hisoblanadi. Ta’lim jarayonida o‘quvchi tomonidan o‘zini nazorat
qilish, o‘zini baholash va o‘zini analiz qilish amalga oshirish o‘qituvchining shunga
o‘xshash o‘rgatuvchi harakatlarini kuzatish asosida shakllanadi. Bu harakatlarni
shakllantirish o‘quvchilarni o‘z tengdoshlari faoliyatini kuzatishga jalb etish, o‘zaro
nazoratni tashkil etish, o‘rnatilgan mezonlar asosida o‘z faoliyati natijalarini o‘zaro
baholash va tahlil qilishga yordam beradi.
Bilimlarni o‘zlashtirish jarayonining tuzilishi. O‘quvchilar o‘quv idrok
etish faoliyatlarini boshqarishga o‘rganib olish uchun bilimlarni o‘zlashtirish jarayoni
tuzilishini yaxshi tasavvur etish, o‘quvchilar tomonidan bilimlarning egallash
bosqichlarini bilishi zarur: idrok etish, o‘quv materialini anglab yetish,
mustahkamlash, amaliy faoliyatida bilimlarini qo‘llash.
Birinchi bosqich idrok etish hisoblanadi. Psixologiyadan ma’lumki, idrok
etish aniq maqsadga yo‘naltirilgan anglash jarayoni bo‘lib, u tanlash xususiyatiga ega.
SHuning uchun birinchi navbatda o‘quvchilarga mavzuni, ya’ni, ularning nimani
o‘rganishlari (masalani qo‘yish)ni tushuntirib berish kerak. SHu asosida o‘quv
materiali bilan dastlabki tanishish amalga oshiriladi. U haqiqiy mavjud yoki hayoliy
predmet, hodisa, vaziyatlarni kuzatish, mumkin bo‘lgan tajribalarni o‘tkazishdan
iborat bo‘ladi. Birinchi bosqich o‘quvchi qaysi hodisa va voqealarni, predmetlarni
o‘rganish haqida yetarlicha tasavvurga ega bo‘lganida va o‘quv masalasini tushunib
yetganda yakunlanadi.
Ikkinchi bosqich – o‘quv materialini anglab yetish. U ma’lumotlarning nazariy
jihatlarini ajratib olish va analiz qilishdan iborat. Bunda asosiy mazmunni topish,
tushunchani ajratib olish, ularning belgilarini asoslab berish, tushuntirish materialini
xususiyatini aniqlab olish, misollar va tushuntiruvchi dalillar to‘plamini o‘rganib
chiqish kerak. Bu vaziyatda bilimlar o‘rtasidagi tizimlilik muhim ahamiyatga ega.
Unda o‘quvchi eng asosiy, ikkinchi darajali hamda qo‘shimcha, tushuntiruvchi
elementlarni ajratib ko‘rsatsin. O‘quvchi o‘quv masalasini yechish usulini tushunsa,
bilimlar o‘rtasidagi tizimni anglab yetsa ushbu bosqich yakunlangan sanaladi.
Uchinchi bosqich – eslab qolish va mustahkamlash. Bu bosqich
o‘zlashtirilgan bilimlarini uzoq vaqt davomida saqlab qolishdan iborat. Unda idrok
etish faoliyati ko‘proq mashqlar, mustaqil reproduktiv va ijodiy masalalar
xususiyatiga ega bo‘ladi. Nazariy material, tushuncha, qoida, isbotlar turli xil
mashqlarda takrorlanadi. O‘qituvchi o‘quvchilar topshiriqlarni tushunib bajarishlarini
kuzatib borishi kerak. Ular matnlarni mexanik ko‘chirib olishlari, topshiriqlarni
bajarishlari, qoida va tushunchalarni chuqur anglab yetmay bajarishlari mumkin.
Bosqich yakunida o‘quvchilar nazariy materiallarni biladilar va ulardan mashqlarni
bajarish, masalani yechish, teoremani isbotlashda foydalanishni biladilar. Ularda
o‘quv malakalari va ko‘nikmalari shakllantirilgan bo‘ladi.
To‘rtinchi bosqich bilim, ko‘nikma va malakalarni amaliy faoliyatda
qo‘llashdan iborat bo‘ladi. Bilimlarini qo‘llash o‘rganilayotgan materialning
mazmuni xususiyatiga qarab faoliyat turli shakllari va ko‘rinishlarida amalga
oshirilishi mumkin. Bu o‘quv mashqlari, laboratoriya ishlari, tadqiqot topshiriqlari,
maktab yer maydonidagi ishlar bo‘lishi mumkin. Bilimlarni egallab olish bosqichlari
sxematik ko‘rinishi quyidagichadir:
Bilimlarni egallash bosqichlari
bilimlarini qo‘llash
mustahkamlash
anglab yetish
idrok etish
Ta’limning gnoseologik asoslari. O‘quv jarayonini mantiqiy qurilishi ta’lim
mazmunining xususiyatlari va gnoseologik jihatlariga bog‘liq.
Gnoseologiya (yunoncha – «gnosis» («gnoseos»)- bilim, ong, o‘rganish,
logiya –fan, ta’limot) – bilish, ilmiy bilimlarning shakllanishi, xususiyatlari,
qonuniyatlari, uslublari, ilmiy tafakkur shakllari, shuningdek, insonga xos bo‘lgan
borliqni anglash qobiliyati haqidagi nazariya, ta’limot.
Ijtimoiy taraqqiyot tarixida insonning atrof-muhitni bilishi umumiy
tuzilishiga va bosqichlariga turlicha yondoshishlar ma’lum. Ana shu yondoshishlar
o‘quv jarayonini qurish va ta’lim mazmunini tushunish mantiqini belgilab beradi.
Muhammad al-Xorazmiy (IX asr) bilish nazariyasi rivojlanishiga katta
hissasini qo‘shgan. U birinchi bo‘lib koinot ob’ektlarining harakatlari hamda yerdagi
nuqtalarining joylashishini jadval ko‘rinishida aks ettirib, tajriba-kuzatish va
tadqiqotlar metodlarini ilmiy jihatdan asoslab berdi, yagonalikning birligi tamoyili,
shuningdek, alohida va umumiy, induktsiya va deduktsiyalarning mohiyatini
aniqlashtirdi; matematik masalalarni yechishning algoritmik metodini ishlab chiqdi.
Bu metoddan bugungi kunda ham foydalanib kelinmoqda.
Al-Kindiy (IX asr) ilmiy bilishning uch bosqichli kontseptsiyasini ilgari
suradi. Alloma insonning bilishini: sezgiga oid va ratsional bilish tarzida ikkiga
ajratadi. Sezib bilishning predmeti va ob’ekti barcha jism va moddiy narsalar
hisoblanadi. Kindiyning fikricha, sezib bilish aql uchun muhim materialni beradi.
Faqatgina aql tashqi dunyo haqida haqiqiy bilim va tushunchani ishlab
chiqishga qodir, - deb hisoblaydi Kindiy.
Abu Nasr Forobiy (X asr) Kindiy g‘oyalarining mohiyatini aniqlashtiradi.
Biror narsani bilishga intilgan inson avvalo uning ma’lum holatini o‘rganadi,
o‘zlashtirganlarini o‘zlashtirilishi zarur bo‘lgan bilimlarga yo‘naltiradi. Alloma fanlar
klassifikatsiyasi, shuningdek, bilish faoliyatini tashkil etishga oid tavsiyalarni ishlab
chiqadi. Yaxshi nazariyotchi bo‘lish uchun deydi, - Abu Nasr Forobiy, - qaysi fan
bilan shug‘ullanishidan qat’iy nazar quyidagi uchta shartga amal qilish kerak:
1)
fan asosida yotuvchi barcha tamoyillarni yaxshi bilishi;
2)
ushbu tamoyil va ma’lumotlar asosida zarur xulosani chiqarishi, ya’ni,
mulohaza yuritish qoidalarini bilishi kerak;
3)
xato nazariyalarni isbotlab berish va boshqa mualliflar fikrlarini tahlil
qilishni, shuningdek, haqiqatni yolg‘ondan ajratish va xatoni tuzatishni bilishi zarur.
Abu Rayhon Beruniy Beruniy (XI asr) bilishni uzluksiz, to‘xtovsiz davom
etadigan jarayon sifatida tushunadi. Allomaning fikricha, insoniyat borliqning
haqiqiy mohiyati, hozircha noma’lum bo‘lgan jihatlarini kelajakda bilib oladi.
Abu Ali ibn Sinoning (XI asr) bilish nazariyasida sabab haqidagi ta’limot
alohida o‘rin oladi. U sabablarni aniq, sezish asosida anglanadigan va yashirin, tashqi
holatlarini tahlil etish asosida tushuniladigan sabablarga ajratadi va hodisaning
mohiyati uning yuzaga kelish sabablarini aniqlash yo‘li bilan anglanishi mumkin deb
hisoblaydi. Alloma ushbu gnoseologik qoidani o‘zining tabiblik amaliyoti,
kasalliklarni ularning simptomlari bo‘yicha va dorilar ta’sirini kuzatish asosida
aniqlagan.
Chex pedagogi Ya.A.Komenskiy XVII asrda ta’lim jarayonining mohiyatini
ilmiy asoslashga urindi. Alloma tomonidan ilgari surilgan ta’limning tabiiyligi
g‘oyasi ta’lim jarayoni, uning tuzilishi, tamoyil va metodlari tabiat qonunlariga
muvofiq belgilanishini ta’kidlaydi.
YA.A.Komenskiyninng tabiatga bog‘liqligi haqidagi g‘oyasi – g‘arb
olimlarining ta’lim jarayonining gnoseologik asoslarini ochib berish, moddiy dunyo
qonunlarining o‘quv jarayoniga ta’sirini ko‘rsatib berishga urinishlaridan biridir.
XVIII asrda frantsuz olimi Jan Jak Russo ham insonning tabiat va jamiyatdagi
o‘rni haqidagi falsafiy dunyoqarashlar asosida ta’lim mohiyatini ochib berishga urinib
ko‘rgan. Olimning fikricha, ta’lim jarayonining mohiyati bolaning atrof-muhitni
bilishi tabiatidan kelib chiqadi. Bola tabiat qo‘ynida, qishloq joylarda rivojlanishi
kerak.
Bolaning atrof-muhit mohiyatini tez anglashini xususiyatini hisobga olib
ekzistentsiolizm (yunoncha «existetia» - mavjudlik) vakillari ta’lim mohiyatini
quyidagicha ifoda etadilar: maktabning asosiy maqsadi intellektini rivojlantirish
emas, balki bolani emotsional tarbiyalashdir.
Ekzistentsializm ratsional bilishni rad etadi, ta’lim fandan ko‘ra san’atga
yaqinroq deb hisoblaydi, shuningdek, borliqni bevosita bilish metodini ilgari suradi.
Ta’lim mazmuni masalalariga boshqa bir yondoshish “Pragmatizm
pedagogikasi” yoki progressivizm AQSHda alohida rivojlandi. Uning yetakchisi
Djon Dyui mazkur ta’limotni ifodalashda pragmatizmning falsafiy g‘oyalarini asos
qilib oldi. Pragmatizm (yunoncha pragma – ish, harakat, falsafiy amal) zamonaviy
Amerika falsafasida idealistik oqim. Bu oqim haqiqatning ob’ektivligini rad etadi,
haqiqat bu ob’ektiv borliqqa mos kelmaydi, balki amaliy foydali natijalar beradi.
D.Dyui fikricha, bilish va bilim inson o‘z hayotida duch keladigan turli
muammo yoki qiyinchiliklarni yengish vositasi hisoblanadi. Bilim yashash uchun
kurash vositasi va shaxsning rivojlanish darajasini ko‘rsatuvchi omil hisoblanadi. Biz
faqatgina muammoni hal etayotganimizda fikrlaymiz, buning boshlanish yo‘li har
doim qiyinchilikni his etish hisoblanadi.
“Harakatlar pedagogikasi” kontseptsiyasi ko‘p jihatdan Dj.Dyuining
falsafiy (pragmatizm) va psixologik qarashlarining oqibati hisoblanadi. Uning
muallifi, reformatorlardan biri nemis pedagogi Vilgelm Avgust Lay (1862-1926
yillar) bilim olish jarayonida ko‘zga tashlanuvchi quyidagi uch bosqichni ko‘rsatadi:
idrok etish, qayta ishlab chiqish, ifoda etish.
Bugungi kunda ham ta’lim mohiyatini tushunishga nisbatan turlicha
yondoshishlar mavjud. Xususan:
Sotsiologik yondoshish. Unga ko‘ra ta’limning mohiyati ijtimoiy tajribalarni
yoshlarga yetkazishdan iborat. O‘quvchilar insoniyatning ijtimoiy-tarixiy tajribasi
natijalari bo‘lgan bilimlarni o‘rganadilar. Ta’limning mazmuni o‘quvchilaring
ajdodlar tajribasini o‘zlashtirishga xizmat qiluvchi jarayonini tashkil etishdan iborat.
Bu falsafiy qoida ijtimoiy-tarixiy taraqqiyotning muhim omili - shaxs kamolotini
tushunishga ilmiy yondashishni anglatadi. Ta’limga bunday yondashish ijtimoiy
jarayon hisoblanadi.
Boshqa bir yondashishni xususiy pedagogik yoki didaktik yondashish deb
atash mumkin. Bu yondashish yaxlit ta’lim jarayonining borishini belgilab beruvchi
bilim olish bosqichlari (o‘quv materialini o‘rganishni, uni anglab yetish,
mustahkamlash, amaliy faoliyatda bilimlarini qo‘llash)ni ifodalaydi. Mazkur
yondashuvga ko‘ra ta’lim mazmuni o‘quvchilar tomonidan bilim egallash
bosqichlarining ketma-ketligiga amal qilish asosida faoliyatni tashkil etishdan iborat.
Kontseptsiya tarafdorlari bilish yo‘lini quyidagicha formula asosida
ifodalaydilar: jonli mushohadadan abstrakt fikrlashga va abstrakt fikrlashdan
amaliyotga.
Ta’lim mazmunini tushunishga nisbatan psixologik yondashish bilimlarni
o‘zlashtirish va inson rivojlanishi borasidagi psixologik nazariyada ilgari surilgan
g‘oyalarga tayanadi.
Bu kontseptsiyaning kelib chiqishi L.S.Vo‘gotskiyning (1896-1934 yillar)
ta’limning shaxs rivojlanishida asosiy omil bo‘lishi haqidagi “yaqin rivojlanish
zonasi” deb yuritiluvchi qarashining yaratilishi bilan bog‘liq. Unga ko‘ra, ta’lim faqat
yaqin zonada qurilganda, hali to‘la shakllanmagan, lekin o‘quv jarayonini qurishga
asos bo‘la oladigan mexanik harakatlar asoslangandagina mazmunga ega bo‘ladi.
Psixologik tadqiqotlar pedagogik nazariyani so‘zsiz boyitadi. Bilim olish
jarayonida shaxs rivojlanishining kechish jarayoni mohiyatini ochib beradi. Ammo
faqat psixologik g‘oyalar asosida ta’lim mohiyatini yoritish pedagogik jarayonni bir
tomonlama talqin etishga olib keladi.
XIX asrning 40-yillarida dialektik materializm nazariyasi asoslandi. Dialektik
materializm tabiat, jamiyat va fikrlashning harakatlanishi hamda rivojlanishi
borasidagi umumiy qonunlarni yorituvchi falsafiy ta’limotdir. Bu ta’limotda
Feerbaxning materializmi va Gegelning dialektikasi uzviy ravishda birlashadi. Bu
ta’limot ta’lim jarayoni inson ongining borliqni aks ettira olishiga imkon berishi zarur
degan g‘oyani ilgari suradi. Haqiqatni bilish murakkab jarayon. Dialektik nazariya
g‘oyasiga ko‘ra rivojlanishning asosi qarama-qarshilik hisoblanadi. Rivojlanish
qarama-qarshi kuchlar kurashidir.
Dialektik yondoshishga binoan ta’lim jarayonining asosiy qarama-
qarshiliklarini quyidagilar sanaladi:
1. Ijtimoiy-tarixiy (ilmiy) bilimlar hajmi va o‘quvchi o‘zlashtirgan bilimlar
hajmi o‘rtasidagi qarama-qarshilik. Bu qarama-qarshilik ta’lim jarayonini
harakatlantiruvchi kuch hisoblanadi. U ta’lim mazmunini doimiy takomillashtirishga
olib keladi. Umumiy o‘rta va o‘rta maxsus, kasb-hunar ta’limini ijtimoiy-texnik
taraqqiyot darajasiga yaqinlashtirish zaruriyati ta’lim mazmunini tubdan yangilash,
uni yangi tamoyil, shakl, metod va vositalarini izlashni muhim ijtimoiy vazifa qilib
qo‘ymoqda.
2. O‘quvchi tomonidan o‘zlashtirilgan o‘rganishning amaliy jihatlari (shakl,
metod va vositalari)ning darajasi bilan ijtimoiy-tarixiy bilish (o‘rganishning o‘quvchi
egallab olishi kerak bo‘lgan shakl, metod va vositalari) darajasi o‘rtasidagi qarama-
qarshilik. Bu qarama-qarshilikni hal etish o‘quvchining intellektual rivojlanishi
sur’ati va darajasiga bog‘liq. Bir xil mazmun va hajmdagi o‘quv materiali aqliy
rivojlanishning turli ko‘rsatkichlariga namoyon etishi mumkin.
3. O‘quvchining mavjud rivojlanish darajasi bilan ijtimoiy buyurtmada
ko‘zda tutiluvchi rivojlanish darajasi o‘rtasidagi qarama-qarshilik. Agarda ijtimoiy
talab bolaning idrok etish imkoniyatidan yuqori bo‘lsa, unda jiddiy qiyinchilik yuzaga
keladi.
XX asrning 80-90-yillarida pedagogik hodisalar, shu jumladan, ta’lim
muammolarini ham o‘rganishda MDH davlatlarida aksiologik yondashuv ko‘zga
tashlana boshladi. Aksiologiya (yunoncha «axios» – qimmatli, logiya - fan) –
qadriyatlar haqidagi falsafiy ta’limot bo‘lib, u XIX asrning oxiri XX asr boshlarida
shakllangan.
Rossiyalik ba’zi olimlar (V.A.Slastenin, I.F.Isayev, YE.N.SHiyanov) mazkur
yondashuvni ta’limning yangi falsafasi asosi hamda zamonaviy pedagogikaning
metodologiyasi sifatida tushunishni taklif etadilar.
Hayot, sog‘liq, muhabbat, oila, ta’lim, mehnat, tinchlik, ishonch, go‘zallik,
ijod va shu kabi qadriyatlar hamma davrlarda ham inson hayoti uchun o‘ziga xos
ahamiyat kasb etgan. Insonparvarlik g‘oyasi asosini tashkil etuvchi ushbu qadriyatlar
tarixiy taraqqiyot jarayonida vaqt sinovidan o‘tgan. O‘zbekiston Respublikasida
kechayotgan demokratik o‘zgarishlar mazkur qadriyatlarni qayta tiklash va baholash
zaruriyatini kun tartibiga olib chiqmoqda.
Insonparvarlik g‘oyasi markazida shaxsni har tomonlama kamol toptirish
masalasi yotadi. Shaxsni rivojlantiruvchi ta’lim nazariyasi asoschilari ushbu masalani
nazariya uchun qilib olganlar. Rivojlantiruvchi ta’lim nazariyasining g‘oyalari XX
asrning 80-yillarida pedagogikaga muqobil sifatida yuzaga kelgan hamkorlik
pedagogikasida o‘z aksini topdi.
Hamkorlik
pedagogikasini
novator-pedagoglar
(SH.A.Amonashvili,
S.N.Lisenko, I.P.Volkov, V.F.SHatalov, YE.N.Ilin va boshqalar) pedagogik jarayon
ishtirokchilari (o‘qituvchi va o‘quvchilar) o‘rtasida insonparvarlik tamoyiliga
asoslangan o‘zaro munosabatlari tashkil etishini ta’kidlab o‘tadilar. Hamkorlik
pedagogikasi uchun kontseptual ahamiyatga ega qoidalari - A.Avloniy, g`.g`ulom,
K.D.Ushinskiy, A.S.Makarenko, V.A.Suxomlinskiy, J.J.Russo, YA.Korchak,
K.Rodjers va boshqalarning pedagogik qarashlarida o‘z ifodasini topgan. Pedagogik
hamkorlik g‘oyalari bugungi kunda pedagogik texnologiyalar mazmuniga
singdirilgan va “XXI asr ta’limi Kontseptsiyasi” asosini tashkil etadi.
Shaxsga yo‘naltirilgan (rivojlantiruvchi) texnologiyalar asosida quyidagi
g‘oyalar muhim o‘rin tutadi:
1. SHaxsga ta’limning maqsadi sifatida yangicha qarash: bola maktabda –
to‘la huquqli shaxs, pedagogik jarayonda sub’ekt; shaxsning rivojlanishi – ta’lim
tizimining maqsadi; har bir erkin, o‘z fikrini mustaqil ifodalovchi, barkamol shaxsni
tarbiyalash ta’lim maqsadining asosi kabi g‘oyalarlarni aks ettiradi.
2. Pedagogik munosabatlarni insonparvarlashtirish va demokratlashtirish
bolalarga nisbatan muhabbatli bo‘lish, ularning taqdiri bilan qiziqish; bolaga o‘z
kuchi va iqtidoriga ishontirish; pedagogik munosabatlar jarayonida u bilan
hamkorlikka erishish, o‘qituvchi va o‘quvchining huquq jihatldan tengligi; bolaning
erkin tanlash huquqi; xato qilish huquqi; o‘z shaxsiy nuqtai nazariga ega bo‘lish kabi
holatlarni ifodalaydi. Aksincha, to‘g‘ridan-to‘g‘ri majburlash inkor etiladi.
3. Individual yondoshishning yangi talqini. Uning mazmuni o‘quv fanini
o‘quvchiga emas, balki bolani o‘quv faniga yo‘naltirishdan iborat. Individual
yondashish quyidagilarni o‘z ichiga oladi: materialni o‘rtacha o‘zlashtiruvchi
o‘quvchilarga mo‘ljallashdan chetlanish, shaxsning ijobiy sifatlarini ko‘ra bilish,
shaxsni psixologik-pedagogik diagnostika qilish.
4.
SHaxsning
ijobiy
«Men-kontseptsiyasi»ni
shakllantirish.
Men-
kontseptsiyasi – bu shaxsning o‘zi haqidagi tasavvurlari asosida shaxsiy hulqini
shakllantiruvchi tizim bo‘lib, ijobiy Men-kontseptsiyasi (Men o‘zimga yoqaman,
Men har ishga qodirman, Men hamma narsani bilaman) shaxsni muvaffaqiyatlarga
rag‘batlantirib, shaxsninng ijobiy namoyon bo‘lishiga yordam beradi. Salbiy Men-
kontseptsiyasi (Men o‘zimga yoqmayman, Men hech narsani bajara olmayman, Men
hech kimga kerak emasman) uning turli faoliyat yo‘nalishlarida muvaffaqiyatga
erishishiga halaqit beradi, o‘qish natijalarini yomonlashtiradi, shaxsda salbiy
sifatlarning shakllanishiga olib keladi. O‘qituvchining vazifasi har bir o‘quvchi
timsolida komil shaxsni ko‘rish, uni tushunish, qabul qilish va unga ishonishdan
iborat («Hamma bolalar iste’dodli» tarzida).
5. “Nimaga?” va “qanday ta’lim?” masalasini hal etishga yangicha yondashish.
Uning mohiyati ta’lim mazmunini shaxs rivojlanishining vositasi sifatida
tushunishdan iborat.
6. Zamonaviy maktabda tarbiyalash kontseptsiyasi. Hamkorlik pedagogikasi
quyidagi muhim g‘oyalarni aks ettiradi: bilimlar maktabini tarbiya maktabiga
aylantirish, o‘quvchi shaxsini yaxlit tarbiya tizimining markaziga qo‘yish,
tarbiyaning
insonparvarlik
xususiyatiga
egaligi,
umuminsoniy
va
milliy
qadriyatlarning shakllanishi, bolaning ijodiy qobiliyati hamda uning individualligini
rivojlantirish, individual va jamoaviy tarbiyani uyg‘unlikda olib borish.
Pedagogik hamkorlik yuqorida qayd etilgan g‘oyalar asosida shaxsga
yo‘naltiriluvchi (rivojlantiruvchi) texnologiya yaratiladi. Ta’lim texnologiyasining
mohiyati shaxsni rivojlantirish, ta’lim nazariyasini asoslash uchun nazariy shart-
sharoit yaratish, falsafasi esa insonni shakllantirishdan emas, balki unga o‘zi o‘zini
tarbiyalashga yordam berishdan iborat.
Sharq mutafakkirlarining pеdagоgik qarashlarilar
Ibn Sinо
(980-1037 yillar)
- tajriba;
- tahlil, sintеz, umum
lashtirish;
- jamоaviy ta’lim;
- o`qitish tamоyillari: a)
bоlani birdaniga kitоbga
bоg`lash mumkin emasligi;
b) bоla bilan o`tkaziladigan
mashqlar mе’yorlashtirilgan
va kuchiga mоs, jamоaviy,
uning jismоniy mashqlarga
muvоfiq, bоlaning
qоbiliyatini hisоbga оlishlik;
v) o`qishda еngildan оg`irga
muntazam bоrish; g)
ko`rgazmalilik tamоyili; d)
bоlaning alоhida shaхsiy
хususiyatlarini hisоbga оlish
mеtоdlari: a) matеrialni
bayon etishda tizimlilik va
kеtma-kеtlik; b)mantiqiy
fikrlash; v)nazariya va
amaliyot ning o`zarо
bоg`liqligi; g)umumiydan
хususiyga o`tish;
d)o`quvchilarning mantiqiy
fikrlashi; j)shaхsiy kuzatish;
z)tajriba, amaliyot va
bоshqalar.
Al-Kindiy
(800-871
yillar)
- o´qitish
ning
ilmiyligi va
оngliligi;
- anglash
faоliyati
ning
faоllashtirish
mеtоdi;
- mantiqiy
fikrlash;
- qiyoslash,
kuzatish,
tajriba
mеtоdi;
- ko`rgazmal
ilik;
- tizimli
lik, kеtma-
kеtlilik va
hоkazоlar
Al-Fоrоbiy (870-
950 yillar)
- amaliy va nazariy
bilimlar ning щayot
bilan bоg`liqligi
- ilmiy bilimning
qulayligi (anglashning
ilmiy mеtоdi);
- mantiqiylik va kеtma-
kеtlik;
- ilmiylik, kыrgazmalilik,
tizimlilik (kuzatish va
tajriba);
- muhоkama mеtоdi va
usullari: 1) isbоtlilik, 2)
dialеktik yoki munоzara
mеtоdi; 3) sыfiylik,
ya’ni raqibni
adashtirish mеtоdi; 4)
ritоrik; 5) pоetik;
-
O`qitishning
tajribaviy
kыrgazmalilik mеtоdi;
- mashq-takrоr lash
(ыqitishning umumiy
mеtоdi)
- induktsiya va
Al-Bеru-
niy (973-
1050 yillar)
- ekspеrimе
nt
- o`quvchila
rni ilmiy
ma’lumоt
bilan
qurоllantiris
h;
- ilmiy
amaliyot;
- tajriba va
kuzatish;
- takrоr
lash va хabar
bеrish;
- katехizik
suhbat;
- o`qish
ning qulayligi
(yaqindan
uzоqqa,
ma’lumdan
nо’malum
ga va
bоshqalar)
Al-Хоraz-
miy
(780-850 yillar)
- Mustaqil
lik (ijоdiy
faоllik);
- kuzatilgan
vоqеa va
hоdisalarni
tushuntirishda
muntazamlik,
kеtma-kеtlik;
- tajriba
viy kuzatuv
mеtоdi;
- induktsiya va
dеduktsiya;
- matеmatik
masalalarni hal
qilishda
algоritmik
mеtоdlar;
- o`qitish
ning savоl-
javоb shakli
(mеtоdi)
Sa’diy
(1184-1291
yillar)
- bilimlarni
amaliyotda
qo`llash;
- aqliy
qоbiliyat
ni rivоj
lantirish;
- tizimli
lik, bilimning
tushunarliligi
;
- shaхsning
faоlligi
tamоyili;
- bilim
ning
hayotiyligi
amaliyot
bilan
bоg`liqligi
- mещnat
ta’limi va
bоshqalar
ning
еtakchilik
rоli
Jоmiy
(1414-1492
yillar)
ilmiylik;
amaliylik;
tizimli
lik;
muntazam
lik;
qulaylik;
bilimni
amaliyot
bilan
bоg`liqligi
egallangan
bilimlar
ni
mustahkam
lash, amaliy
aщamiyatli
ligi;
o`qitish
Alishеr
Navоiy
(1441-1501
yillar)
-bоlaning
shaхsiy
хususiyatlari
ni hisоbga
оlish;
-оnglilik,
faоllikni
rivоjlan
tirish;
muntazam
lik;
matеrialni
bayon
etishning
qulayligi;
-o`qitishni
insоnpar
varlashti
rish;
-insоn
TA’LIM qonuniyatlari va tamoyillari.
O‘quv jarayonida amal qiluvchi barcha qonuniyatlar umumiy va xususiy
tarziga ikki guruhga ajratiladi. Amal qilinishiga ko‘ra yaxlit didaktik tizimni qamrab
oladigan qonuniyatlar umumiy, amal qilinishiga ko‘ra faqat alohida tarkibiy
qismlariga taalluqli bo‘lgan qonuniyatlar esa xususiy (aniq) deb ataladi.
I.P.Podlaso‘y ta’lim jarayonining quyidagi umumiy qonuniyatlarini ajratib
ko‘rsatadi:
1. Ta’lim maqsadi quyidagilarga bog‘liq: jamiyatning rivojlanish sur’ati va
darajasi, jamiyatning talablari va imkoniyatlari hamda pedagogika fani va
amaliyotining rivojlanganligi va imkoniyatlari darajasi.
2. Ta’lim mazmuni quyidagilarga bog‘liq: ta’limning ijtimoiy ehtiyojlari va
maqsadlari, ijtimoiy va ilmiy-texnik taraqqiyot sur’ati, o‘quvchilarning yoshi
imkoniyatlari, ta’lim nazariyasi va amaliyotining rivojlanish darajasi, shuningdek,
o‘quv yurtining moddiy-texnik va iqtisodiy imkoniyatlari.
3. Ta’lim sifati (samaradorligi) quyidagilarga bog‘liq: avvalgi bosqich
mahsuldorligi va mazkur bosqichda erishilgan natijalar, o‘rganilayotgan material
xususiyati va hajmi, o‘quvchilarga tashkiliy-pedagogik ta’sir ko‘rsatish hamda
o‘quvchilarning bilim olishga qobiliyatlari va ta’lim vaqti.
4. Ta’lim metodlari samaradorligi quyidagilarga bog‘liq: metodlarni qo‘llashda
bilimlari va ko‘nikmalari, ta’lim maqsadi, ta’lim mazmuni, o‘quvchilarning yoshi,
ta’lim olish imkoniyatlari, moddiy-texnik ta’minot hamda o‘quv jarayonini tashkil
etish.
5. Ta’limni boshqarish mahsuldorligi quyidagilarga bog‘liq: ta’lim tizimida
qayta aloqalarning intensivligi va tuzatish, ta’sir ko‘rsatishlarning asoslanganliligi.
6. Ta’limni rag‘batlantirish samaradorligi quyidagilarga bog‘liq: ta’limning
ichki rag‘batlari (sabablari) hamda tashqi (ijtimoiy, iqtisodiy, pedagogik) rag‘batlari.
Zamonaviy fanga aniq qonuniyatlar ko‘plab soni ma’lumdir. Ular qatoriga
quyidagilar kiradi:
1.
Didaktik qonuniyatlar.
2.
Gnoseologik qonuniyatlar.
3.
Psixologik qonuniyatlar.
4.
Kibernetik qonuniyatlar.
5.
Sotsiologik qonuniyatlar.
6.
Tashkiliy qonuniyatlar.
Didaktik tamoyillar (didaktika tamoyillari) o‘quv jarayonining umumiy
maqsadlari va qonuniyatlariga binoan uning mazmuni, tashkiliy shakl va metodlarini
belgilovchi boshlang‘ich qoidalardir.
Tamoyil (yunoncha «principium») – biror-bir nazariyaning asosi, negizi,
asosiy boshlang‘ich qoidasi; boshqaruvchi g‘oya, faoliyatning asosiy qoidasi;
umumlashtirilgan talab.
Ta’lim qonuniyatlari va tamoyillarining shakllanish tarixi. Ibtidoiy
jamiyatda insoniyat o‘sib kelayotgan avlodga mavjud bilimlarni uzatish asosida
amaliy bilimlari asta-sekin shakllangan. O‘sha davrdayoq ta’lim amaliy qoidalari
ishlab chiqilgan va avloddan-avlodga uzatib kelingan.
Antik davrda asosan ajdodlar tajribasi an’analar tarzida umumlashtirilib,
amaliy ta’lim masalalari hal etilgan. Platon va Aristotellar tavsiya hamda qoidalar
to‘plami ko‘rinishida amaliyotiy ta’lim mohiyatini umumlashtirishga uringanlar.
SHarqdagi
Uyg‘onish
davrida
(IX-XI
asrlar)
arab,
musulmon
madaniyatining YAqin va Markaziy Osiyo xalqlarining moddiy va ma’naviy
madaniyati bilan birlashishi asosida alohida sinkretik (yunoncha synkretismos –
birlashish, yaxlitlik, qo‘shilish) madaniyat birlashgan turi yuzaga kelgan. Allomalar
Muhammad al-Xorazmiy (787-850 yillar), Abu Nasr Forobiy (870-950 yillar), Al-
Kindiy (800-870 yillar), Abu Rayhon Beruniy (973-1050 yillar), Abu Ali ibn Sino
(980-1037 yillar) va boshqalar uning asoschilari sifatida mashhur bo‘ldilar. Bu
madaniyatning asosiy markazlari Suriya, Eron, Markaziy Osiyo hududlarida
joylashgan. SHarq mutafakkirlari o‘z asarlarida ta’lim usullari, qoidalari,
tamoyillari, metodlari va shakllari asosida ta’lim amaliyotining mohiyatini ifoda
etadilar. Biroq ta’lim masalalari bilan ular maxsus va izchil shug‘ullanmaganliklari
bois maxsus didaktik nazariya yaratilmadi. Ta’limni ular fan sifatida emas, boshqa
fanlarga o‘rgatish san’ati, hunarmandchilik sifatida tushundilar. SHarq allomalari
tomonidan ilgari surilgan qoida, usul va tamoyillarning aksariyati zamonaviy
maktablarda ham qo‘llanilmoqda.
Quyidagi jadvaldan SHarq allomalari Muhammad al-Xorazmiy, Abu Nasr
Forobiy, Al-Kindiy, Abu Rayhon Beruniy, Abu Ali ibn Sino, Muslihiddin Sa’diy,
Abdurahmon Jomiy, Alisher Navoiylar ham ta’limning ilmiyligi, ongliligi,
ko‘rgazmaliligi, tushunarliligi, ketma-ketligi, muntazamligi, moslashuvchanligi
va mustaqilligi, shuningdek, bolaning individual xususiyatlari, layoqati va
qobiliyatlarini hisobga olish, ta’limni insonparvarlashtirish kabi qoida va
tamoyillarini ifoda etib berganlari anglanadi.
XVII asrda pedagogika amaliy tabiatshunoslik sifatida biologiya
qonuniyatlariga bo‘ysunishi e’tirof etilgan. Pedagogikani tubdan to‘la qayta qurishni
chex olimi YA.A.Komenskiy va ingliz pedagogi Djon Lokk amalga oshirdilar.
Ular pedagogik qonunlarining quyidagi uch jihatiga ko‘ra guruhlaganlar:
1.
Ijtimoiy-tarixiy.
2.
Tabiiy-tarixiy.
3.
Psixologik.
Keyinchalik bir guruh ilg‘or pedagoglar umumiy tamoyillar bilan qanoatlanmay,
didaktik qonuniyatlarini ifoda etishga uringanlar. Xususan, YA.A.Komenskiy
didaktikaning tematik belgilariga ko‘ra guruhlangan quyidagi qoidalar tizimini
ilgari surdi:
1. “Ta’lim va oson o‘qishning asosiy qoidalari” (“Buyuk didaktika” - XVII
bob);
2. “Tabiiy o‘qish va ta’limning asosiy qoidalari”;
3. “Fanlarga o‘qitish san’atining to‘qqiz qoidasi” (XX bob) va boshqalar.
Disterveg tomonidan asoslangan qoidalar soni 33 ta bo‘lib, ular muayyan
loyihalarga taalluqli ekanligiga ko‘ra guruhlarga ajratadi (birinchi guruh –
o‘qituvchiga nisbatan, ikkinchisi – dars tashkil etilayotgan fanga nisbatan,
uchinchisi – o‘quvchiga nisbatan va hokazolar tarzida). SHu bilan birga Disterveg
mazkur qoidalarning ayrimlarini qonunlar ham deb ataydi.
Ta’lim tamoyillari. Didaktik tamoyillar (didaktika tamoyillari) o‘quv
jarayonining umumiy maqsadlari va qonuniyatlariga ko‘ra tashkil etiluvchi ta’lim
jarayonining tashkiliy shakl va metodlari, asosiy qoidalari mohiyatini belgilovchi
mazmundir. Ta’lim tamoyillarida ta’limning aniq, tarixiy tajribaga asoslanuvchi
me’yoriy asoslari (qoidalari) o‘z ifodasini topgan. Ta’lim tamoyillarini bilish o‘quv
jarayonini uning qonuniyatlari asosida tashkil etish, uning maqsadlarini asosli
ravishda belgilash va o‘quv materialini mazmunini tanlab olish, maqsadga muvofiq
ta’lim shakli va metodlarini tanlash imkonini beradi. Shu bilan birga bu tamoyillar
o‘qituvchilar va o‘quvchilarga yaxlit jarayonning bosqichlariga amal qilish, o‘zaro
aloqalar va hamkorlikni amalga oshirishga imkon beradi.
Ta’lim tamoyillari o‘zida tarixiylik xususiyatini namoyon etadi. Ta’lim
nazariyasi va amaliyoti rivojlanib borgani, ta’lim jarayonining yangi qonuniyatlari
kashf etilishi bilan ta’limning yangi tamoyillari ham shakllanadi, eski ko‘rinishlari
o‘zgardi. Bu ishlar bugungi kunda ham davom etadi. O‘qitish va tarbiyalash
qonuniyatlarini aks ettiradigan yaxlit pedagogik jarayonning umumiy tamoyillarini
keltirib chiqarishga urinishlar ko‘zga tashlanmoqda.
Tamoyillar ta’lim jarayonining mohiyati, qoidalar esa uning alohida
tomonlarini aks ettiradi.
Ta’limni mazmunli va tashkiliy-metodik tamoyillaridan tashkil topgan tizim
sifatida e’tirof etish mumkin:
I. Ta’limning mazmunli tamoyillari. Ular ta’lim mazmunini tanlash bilan
bog‘liq bo‘lgan qonuniyatlarni aks ettiradi va quyidagi g‘oyalarni ifodalaydi:
- fuqarolik;
- ilmiyligi;
- tarbiyalovchi ta’lim;
- fundamentalligi va amaliy yo‘nalganligi (ta’limning hayot bilan,
nazariyaning amaliyot bilan bog‘liqligi);
- tabiat bilan uyg‘unligi;
- madaniyat bilan uyg‘unligi;
- insonparvarligi.
Fuqarolik tamoyili. Unga ko‘ra ta’lim mazmunini shaxsning sub’ektivligini
rivojlantirish, uning ma’naviyligi va ijtimoiy yetukligiga yo‘naltirishda namoyon
bo‘lishi kerak. U ta’lim mazmunini insonparvarlashtirishni nazarda tutadi va
fuqarolikni anglash, O‘zbekiston Respublikasining ijtimoiy va siyosiy tuzilishi
haqidagi tasavvurlar tizimi, o‘zbek xalqi madaniyati psixologik xususiyatlari, uning
mentalitet xususiyatlari, milliy siyosati va madaniyati kabi dolzarb masalalar
haqidagi tasavvurlarining shakllanishi bilan bog‘liq.
Ta’limning ilmiyligi tamoyili ta’lim mazmunini zamonaviy fan va texnika
rivojlanish darajasi, jahon tsivilizatsiyasi to‘plagan tajribaga mos kelishini
ifodalaydi. Bu tamoyil ta’lim vaqtida va o‘qishdan tashqari vaqtda amalga
oshiriladigan ta’lim mazmuni o‘quvchilarni ob’ektiv ilmiy dalillar, hodisalar,
qonunlar, zamonaviy yutuqlar va rivojlanish istiqbollarini ochib berishga
yaqinlashtirib, u yoki bu sohaning asosiy nazariya yoki kontseptsiyalari bilan
tanishtirishga yo‘naltirilgan bo‘lishini talab etadi.
Ta’limning tarbiyalovchilik tamoyili yaxlit pedagogik jarayonda ta’lim va
tarbiyaning birligi qonuniyatlariga tayanadi. Bu tamoyil ta’lim jarayonida barkamol
rivojlangan shaxsni shakllantirishni ko‘zda tutadi. Ta’lim jarayonida tarbiyalashning
samarali kechishi shaxsning intellektual rivojlanishi, birinchi navbatda,
o‘quvchilarning qiziqishlari, idrok etish hamda individual qobiliyatlarining hisobga
olinishi bilan bog‘liq.
Ta’limning fundamentalligi va amaliy yo‘nalganligi tamoyili umuiy o‘rta
ta’lim maktablaridayoq o‘quvchilar chuqur nazariy va amaliy tayyorlikdan o‘tadilar.
Mazkur holat an’anaviy didaktikada ta’limning hayot bilan, nazariyaning amaliyot
bilan bog‘liqligi kabi ifoda etiladi.
O‘qishda fundamentallik bilimlarning ilmiyligi, to‘la va chuqur bo‘lishini ko‘zda
tutadi. U odamdan yuksak intellektual salohiyat, fikrlash layoqatining
tadqiqotchilik ko‘rinishda bo‘lishi, bilimlarini doimiy ravishda to‘ldirib borish
istagi va malakalarini talab etuvchi zamonaviy ilmiy-texnik taraqqiyotga
asoslangan. Fundamental bilimlar aniq bilimlariga qaraganda sekin eskiradi,
shuningdek, inson va xotirasiga emas, ko‘proq uning fikrlash layoqatiga bog‘liq
bo‘ladi. Ta’limning fundamentalligi bilimlar mazmunining muntazamligi, nazariy
va amaliy jihatdan o‘zaro nisbatda bo‘lishni talab etadi.
Ta’limning tabiat bilan uyg‘unligi tamoyili. Ya.A.Komenskiy o‘zining
tabiatga uyg‘un bo‘lishi g‘oyasini ifoda etib, tabiatda hayot bahordan boshlangani
kabi ta’lim olish jarayoni uchun eng qulay davr bolalik ekanligini ta’kidlaydi.
Ertalabki soatlar mashg‘ulotlarni bajarish uchun juda qulay hisoblanadi.
O‘quvchilarga ularning yosh davrlarini inobatga olgan holda bilimlarning berilishi
ushbu bilimlarning ular uchun tushunarli bo‘lishini ta’minlaydi. Demak, tabiat bilan
uyg‘unlik g‘oyasi asta-sekinlik, ketma-ketlik va mustaqil faoliyat kabi ta’lim
tamoyilining asosi hisoblanadi.
O‘zbek pedagogi Abdulla Avloniy ham (1878-1934 yillar) ta’lim va
tarbiyani yo‘lga qo‘yishda tabiatga uyg‘un bo‘lishi g‘oyasining davomchisi bo‘lgan.
O‘zining “Turkiy guliston yohud axloq” nomli asarida bola shaxsining tabiiy
mukammalligiga ishonch bildiradi. A.Avloniy bola tabiatan go‘zallik va
mehribonlik bilan uyg‘unlikda tug‘iladi deb yozadi. Allomaning fikricha, ta’lim va
tarbiyaning vazifasi bola shaxsining rivojlanishi uchun yordam beruvchi sharoitlarni
yaratishdan iborat.
Abdulla Avloniy bolani milliy madaniyat, vatanga muhabbat asosida
tarbiyalash g‘oyasining tarafdori bo‘lgan, bu xususida allomaning asarlarida
quyidagi fikrlar o‘z ifodasini topgan: “.... odam tug‘ilgan va o‘sib ulg‘aygan shaharni
va shu shahar joylashgan mamlakatni bu odamning Vatani deb aytadilar. Biz
turkistonliklar o‘zimizning quyoshli diyorimizni jonimizdan ham ortiq yaxshi
ko‘rishimiz kabi arablar o‘z Arabistonini, ... eskimoslar esa o‘zlarining SHimolini
yaxshi ko‘radilar” deb yozadi. A.Avloniyning fikricha, xalqparvarlikka asoslangan
ta’lim va tarbiya yoshlarga vatanparvarlik namunalarini ko‘rsatishga undashi kerak.
Ta’limda insonparvarlik tamoyilini bolaning shaxs sifatidagi qadr-qimmati,
uning erkinligi hamda baxtli hayot kechirishini ta’minlash, uni rivojlantirishi, ijodiy
imkoniyatlarini ro‘yobga chiqarishi, unga hayotda o‘z o‘rnini topishda yordam
ko‘rsatishi va hokazolarni nazarda tutadi.
“Insonparvarlik” va “odamiylik” so‘zlari yunoncha humanus “odamiylik” bir
so‘zdan kelib chiqqan. Insonparvarlik, odamiylik ma’naviy-axloqiy tushunchalardir.
Insonparvarlik g‘oyasi antik davr faylasuflari (Suqrot, Aflotun, Arastu va boshqalar)
qarashlarida ilk bor ko‘zga tashlanadi. Markaziy Osiyoda insonparvarlik g‘oyalari
Sharq Uyg‘onish davrida keng rivojlandi. Abu Nasr Forobiyning fikricha, bolani eng
avval o‘qimishli, saxovatli inson qilib tarbiyalash kerak, zero, salbiy nuqsonlar
bolalikdan paydo bo‘ladi. Shu bois oilada tarbiyani yo‘lga qo‘yishda xato qilmaslik
zarur.
O‘zbekiston Respublikasida huquqiy, demokratik jamiyat barpo etilayotgan
mavjud sharoitda uzluksiz ta’lim tizimi oldida barkamol, har tomonlama rivojlangan,
erkin, mustaqil fikrlovchi shaxsni tarbiyalash vazifasi turibdi. Mazkur vazifa ta’lim
va tarbiya jarayonida bolalarga nisbatan insonparvarlik munosabatida bo‘lish orqali
ijobiy hal etiladi. Bolalarga nisbatan insonparvarlik munosabatida bo‘lish ularning
taqdiri haqida qayg‘urish, uning qobiliyatini ko‘ra olish, unga ishonish, shuningdek,
bolaning xatoga yo‘l qo‘yish, shaxsiy nuqtai nazarga ega bo‘lish huquqini qadrlashni
nazarda tutadi.
Ta’limning tashkiliy–metodik tamoyillari. Ta’limni tashkil etish metodikasi
ta’lim mazmunini shakllantirish kabi erkin tanlanishi mumkin emas. Bu borada
muayyan ijtimoiy, psixologik va pedagogik talablarni inobatga olish zarur. Bunday
talablar ta’limning tashkiliy-metodik tamoyillari deb yuritiluvchi tamoyillar
mazmunida o‘z ifodasini topgan:
- ta’limning izchilligi, tizimliligi, ketma-ketligi;
- ta’limda onglilik va ijodiy faollik;
- ta’limda ko‘rgazmalilik;
- ta’limning samaradorligi va ishonchliligi (mustahkamligi);
- ta’limning tushunarliligi;
- guruhli va individual ta’lim birligi;
- ta’limning o‘quvchilar yoshi va individual xususiyatlariga mos kelishi;
- oqilona talabchanlik bilan bola shaxsini hurmat qilishning muvofiqliligi;
- pedagogik hamkorlik.
Ta’limning
izchilligi,
tizimliligi,
ketma-ketligi
tamoyili
bilish
bosqichlarining ob’ektivligini anglatadi.
Izchillik ta’lim mazmuni, uning shakli va usullari, o‘quv jarayoni
ishtirokchilari bo‘lgan sub’ektlarning o‘zaro munosabatlariga taalluqli. U alohida
partsial (yunoncha partialis - qisman) va xususiy o‘quv vaziyatlari, predmet va
hodisalar o‘rtasidagi bog‘liqlik, aloqadorlik qonuniyatlarini asta-sekin o‘zlashtirish
asosida ularni yagona yaxlit o‘quv jarayoniga birlashtirishga imkon beradi.
Izchillik ta’lim jarayonining ma’lum tizim va ketma-ketlik asosida bo‘lishini
nazarda tutadi, zero, murakkab masalalarni oddiy masalalarni o‘rganmay turib hal
etib bo‘lmaydi.
Muntazamlik va ketma-ketlik u yoki bu o‘quv materialini o‘zlashtirish
sur’ati, uning elementlari o‘rtasidagi o‘zaro mosligini tahlil qilishga imkon beradi.
Ta’limning muntazamliligi va ketma-ketligi ma’lum fanlar bo‘yicha bilim, ko‘nikma
va malakalarini shakllantirish, borliqni yaxlit idrok etish o‘rtasidagi qarama-
qarshilikni hal etishga imkon beradi. Ushbu holatlar birinchi navbatda dastur va
darsliklarni muayyan tizimda yaratish, fanlararo hamda fanlar ichidagi bog‘liqlikni
ta’minlash evaziga namoyon bo‘ladi.
Onglilik va ijodiy faollik tamoyili. Uning asosini fanni o‘rganishda muhim
ahamiyatga ega bo‘luvchi qoidalar majmuini shakllantirish tashkil etadi. Bilimlarni
ongli ravishda o‘zlashtirish quyidagi omil va shartlarga bog‘liq: ta’lim motivlari,
o‘quvchilarning faollik darajasi, o‘quv-tarbiyaviy jarayonning samarali tashkil
etilishi, o‘qituvchi tomonidan qo‘llanuvchi ta’lim metodlari va vositalarining
samaradorligi va boshqalar. O‘quvchilarning faolliklari reproduktiv va ijodiy
xarakterga
ega
bo‘lishi
mumkin.
Mazkur
tamoyil
o‘quvchilarning
tashabbuskorliklari va mustaqil faoliyatlarini nazarda tutadi.
Ko‘rgazmalilik tamoyili ta’lim jarayonini tashkil etish asosida yotuvchi
muhim qoidalardan biri hisoblanadi. Ya.A.Komenskiy uni didaktikaning “oltin
qoidasi” deb atagan. Unga binoan ta’limda inson sezgi organlaridan foydalanish
kerak. “Agarda biz o‘quvchilarda haqiqiy va aniq bilimlar paydo qilishni istasak,
unda biz umuman hamma narsaga shaxsiy kuzatish va sezib ko‘rish bilan Ta’limga
intilishimiz kerak – deb ta’kidlaydi u – agarda qandaydir predmetni baravariga bir
necha sezgi organlari bilan qabul qilish mumkin bo‘lsa, mayli ular baravariga bir
necha sezgilari bilan o‘rganilsin”.
Tajribalar asosida o‘rganilayotgan narsani namoyish etish va jarayon
mohiyatini hikoya qilib berish o‘zlashtirish darajasini birmuncha oshiradi. Xususan,
axborotlarni eshitib qabul qilish samarasi 15 foiz, ko‘rib qabul qilish esa – 25 foizni
tashkil etadi. Ta’lim jarayonida ularni bir vaqtda ishtirok etishi natijasida
ma’lumotlarni qabul qilish samaradorligi 65 foizgacha ortadi.
Ko‘rgazmalilikdan o‘quv jarayoni barcha bosqichlarida foydalanish
mumkin: yangi materialni o‘zlashtirish, uni mustahkamlash, mashqlarni tashkil
qilish hamda o‘quvchilarning dastur materiallarini o‘zlashtirishlarini tekshirish va
baholashda.
Ta’limning samaradorligi va ishonchliligi tamoyili. An’anaviy didaktikada
u mustahkamlik tamoyili kabi ifoda etiladi. Agarda o‘qitish jarayoni ta’lim
maqsadlariga erishishni ta’minlamasa, u holda ushbu jarayonni tashkil etish
zaruriyati yuzaga kelmaydi. SHu bois ta’lim samarali, shuningdek, rivojlantiruvchi
va tarbiyalovchi xususiyatga ega bo‘lishi kerak.
Ta’limning ishonchliligi va mustahkamliligini ta’minlash uchun o‘quvchilar
o‘qish jarayonida o‘quv-o‘rganish harakatlarining quyidagi to‘la tsiklini o‘zlashtira
olishlari zarur: o‘rganilayotgan materiallarni dastlabki qabul qilish, uni chuqurroq
anglab yetish, eslab qolish, o‘zlashtirilgan bilimlarini qo‘llash bo‘yicha ma’lum
faoliyatni amalga oshirish, ularni takrorlash va tizimlashtirish.
Ta’limning chuqurligi va mustahkamligi talabi didaktikada an’anaviy
hisoblanadi va u yuzakilikka qarama-qarshi qo‘yiladi. CHuqur, mustahkam
bilimning asosiy belgisi eng fundamental g‘oyalar, qoidalar, tushuncha,
kategoriyalarni tushunish, chuqur o‘zlashtirish, o‘rganilayotgan materiallar
mazmunini puxta anglashdan iborat.
Ta’limning tushunarliligi tamoyili o‘quvchilarning mavjud imkoniyatlarini
hisobga olish, jismoniy va psixik sog‘lig‘iga yomon ta’sir etuvchi intellektual va
emotsional qiyinchiliklardan voz kechishni talab etadi. Ta’limning tushunarli
bo‘lishi o‘quvchilarning yoshi, bilish imkoniyatlarini hisobga olib o‘qishning
mazmunini to‘g‘ri aniqlash demakdir, ya’ni, har bir o‘quv fani bo‘yicha o‘quvchilar
egallab olishi zarur bo‘lgan bilim, amaliy ko‘nikma va malakalari hajmini to‘g‘ri
aniqlashdir. Bu tamoyil o‘quv jarayonini o‘quvchilarda qiyinchiliklarni yengish
istagini hosil qiluvchi va shaxsiy muvaffaqiyatlarining natijalaridan quvonish
tuyg‘usini yuzaga keltirishga yo‘naltirilganligini ifodalaydi. Bu bolalarda ko‘zga
tashlanuvchi qattiq hayajonlanish, shuningdek, o‘quv masalalarini yechishdagi
ishonchsizlikni yo‘qotishga yordam beradi.
Guruhli va individual ta’limning birligi tamoyili shaxsning, bir tomondan
atrofdagilar bilan munosabatda bo‘lish, ijtimoiy aloqalarni yo‘lga qo‘yishga intilishi,
ikkinchi tomondan esa, yakka holda ta’lim olishga bo‘lgan xohishini aks ettirishga
xizmat qiladi. Muomala faoliyatning alohida turi bo‘lib, uni tashkil etish jarayonida
boshqalar haqidagi tasavvur va tushuncha yuzaga keladi. Atrofdagilar bilan
munosabatni yo‘lga qo‘yish o‘zaro aloqalarning hosil bo‘lishi va rivojlanishini,
alohida bo‘lish esa shaxsning ijtimoiylashuvi hamda rivojlanishini ta’minlaydi.
An’anaviy ta’lim o‘z mohiyatiga ko‘ra guruhli hisoblanadi, zero, u 30-40
nafar o‘quvchilardan iborat o‘quv guruh (yoki sinf)larida tashkil etiladi. 100-200
nafar talabalardan iborat kurslarda esa ta’limga sarflanadigan harakatlarni
kamaytirish maqsadida ma’ruzalar o‘qish tashkil etiladi. Guruhli ta’lim munozara,
muzokara tashkil etish uchun qulay sharoitga ega bo‘lib, o‘quv masalalarini
yechishning eng samarali yo‘llarini birgalikda izlashni ta’minlaydi, o‘zaro yordam
ko‘rsatish uchun sharoit yaratadi, o‘quvchilarning mas’uliyat hissini oshiradi. O‘quv
muvssasalarida guruhli ta’limni tashkil etish jamoani shakllantirishning asosiy shakli
sanaladi.
Ta’limning o‘quvchilarning yoshi va individual xususiyatlariga mos
kelishi tamoyili o‘quvchilarning yoshiga ko‘ra va individual yondashuvni anglatadi.
Yoshiga muvofiq yondashish o‘quvchilarning psixik xususiyatlari, shaxsiy
rivojlanganlik darajasi, ma’naviy-axloqiy sifatlari, ijtimoiy yetukligini baholay
olishni nazarda tutadi. Agarda qo‘yilayotgan talablar yoki ta’limning tashkiliy
tuzilishi o‘quvchilarning yoshi imkoniyatlaridan ortda qolsa yoki ilgarilab ketsa,
o‘quv faoliyatining samarasi pasayadi. Individual yondoshish o‘quvchilarning
murakkab ichki dunyosini o‘rganish, yuzaga kelgan munosabatlar tizimini tahlil
qilish va shaxs shakllanishi sodir bo‘ladigan ko‘p turdagi sharoitlarni aniqlashni
talab etadi.
Oqilona talabchanlik bilan bola shaxsini hurmat qilishning birgaligi
tamoyili pedagog tarbiyalanuvchini shaxs sifatida hurmat qilishi zarur. Oqilona
talabchanlik maqsadga muvofiq bo‘lsa, ta’lim-tarbiya jarayoni, shaxsning to‘liq va
barkamol rivojlanishini ta’minlay olsa samarasi ancha yuqori bo‘ladi.
O‘quvchilarga nisbatan talabchanlik ularni tartibli, intizomli bo‘lish, burchlarni o‘z
vaqtida bajarish ko‘nikmalariga ega bo‘lishlarini ta’minlashi lozim. SHaxsga hurmat
insondagi ijobiy xislatlariga tayanishni ko‘zda tutadi.
Hamkorlik tamoyili ta’lim jarayonida shaxsning ustuvor mavqeini ta’minlash, uning
o‘z-o‘zini anglashini anglatadi. Bu tamoyil o‘zaro munosabatlar jarayonida
sub’ektlar o‘rtasidagi aloqalarning dialog shakli, shaxslararo munosabatlar
mazmunida esa empatiya (yunoncha «empathlia» – birgalikda tashvishlanish, ya’ni,
boshqa odamning tashvishlarini tushunish)ning ustunligiga erishishni talab etadi.
Nazorat savollari:
1.
Ta’lim tushunchasi va mohiyati.
2.
Ta’lim funktsiyalari.
3.
Ta’lim jarayonini boshqarish bosqichlarini.
4.
Ta’limning gnoseologik asoslari.
5.
SHaxsga yo‘naltirilgan (rivojlantiruvchi) texnologiyalar asosida muhim
o‘rin tutadigan g‘oyalar qaysilar?
6.
I.P.Podlaso‘y ta’lim jarayonining qanday umumiy qonuniyatlarini ajratib
ko‘rsatadi?
7.
Ta’lim tamoyillari.