Boshlang`ich ta’limda iniovatsion pedagogika.
Reja:
1. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining innovatsion faoliyati.
2. Boshlang‘ich ta’limda kredit-modul tizimi.
3. Ta’lim
jarayonida
pedagogik
innovatsion
usullarni
qo‘llash
va
samaradorligini oshirish omili sifatida.
Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining innovatsion faoliyati.
Bugungi kunda maktab va oliy ta’lim tizimidagi an’anaviy va ommaviy
ko‘rinishdagi ta’lim va tarbiya jarayonlari o‘rniga ta’lim muassasalari rivojlanishida
o‘ziga xos yangilik bo‘lib innovatsion jarayonlar kirib kelmoqda.
“Innovatsion ta’lim” deganda odatda o‘quv jarayoniga yangi (foydali)
elementlar olib kirish shug‘uliladi. Shuning uchun ta’lim tizimida innovatsiya
o‘zgartirish bilan bevosita bog‘liq. Bunday o‘zgartirishlar ta’lim tizimining:
- maqsadiga, mazmuniga, metod, texnologiyasiga, tashkil etish shakli va
boshqaruv tizimiga;
- pedagogik faoliyatdagi o‘ziga xoslik va o‘quv-bilish jarayonini tashkil
etishga;
- ta’limdarajalarini nazorat qilish va baholash tizimiga;
- o‘quv-metodik ta’minotiga;
- tarbiyaviy ishlar tizimiga;
- o‘quv reja va o‘quv dasturlariga;
- o‘quvchi va o‘qituvchi faoliyatiga bog‘liq.
Yangilik tarixiy aspektda nisbiylik ahamiyat kasb etadi. Yangilik aniq tarixiy
xarakterga ega, ya’ni o‘z vaqtidan oldin paydo bo‘lishi mumkin, o‘z vaqtida me’yor
bo‘lishi yoki eskirishi ham mumkin.
Maktab yoki oliy tizimning rivojlanish jarayonida, ehtimol ta’limtizimi
butunicha:
- absolyut yangiligi (o‘xshashi, prototipning yo‘qligi);
- nisbatan yangiligi;
- o‘ziga xos, ixtirochiligi ko‘rinishidagilar hisobga olinadi.
Yangilik xillari (tiplar) maktab va oliy tizimda turlicha asoslarga ko‘ra
guruhlanadi:
Birinchi klassifikatsiya (guruh) yangiliklarni kiritish, maktab va oliy tizimda
sodir bo‘ladigan pedagogik jarayonga aloqadorligi bilan asoslanadi. Ushbu jarayonni
shug`ulishga tayanib, quyidagi ko‘rinishdagi yangilik xillarini ajratish mumkin:
- ta’limmaqsadi va mazmuniga;
- pedagogik jarayon metodikasi, vazifalari, usullari, texnologiyalarga;
- ta’limva tarbiyani tashkil etish shakllari va vositalari;
- rahbariyat, pedagog va o‘quvchilar faoliyatiga.
Ta’lim tizimiga ikkinchi klassifikatsiya (guruh) yangilikni kiritish masshtabi
(hajmi) belgisiga asoslanadi. Bu yerda quyidagi o‘zgarishlarni ajratish mumkin:
- bir-birlari bilan bog‘liq bo‘lmagan lokal va alohida (bir tomonlamalilik);
- kompleks, o‘zaro bir-biri bilan bog„liq;
- butun maktab va oliy tizimni qamrab oluvchi, tizimli.
Uchinchi klassifikatsiya (guruh) innovatsion imkoniyatlarga qarab amalga
oshiriladi. Bu holatda e‟tiborga olinadi:
- ta’limdasturlari, o‘quv rejalar, tuzilmalarni takomillashtirish, ixtirochilik,
ko‘rinishlarni o‘zgartirish bilan bog‘liq ma’lum va qabul qilinganlarni
modifikatsiyalash;
- kombinatorlikka (o‘zgartirishlar) xos yangilik kiritish;
- radikal o‘zgartirishlar.
Ta’limtizimida yangiliklar kiritish mazmuni va yo‘nalishlari masalasini
o‘rganishga kirishishdan oldin «Pedagogik tizim» va «Pedagogik tizimda yangiliklar
kiritish» shug`ulchasini aniqlab olaylik.
Pedagogik jarayon bilamizki, pedagogik tizim asosida yo‘lga qo‘yiladi.
Pedagogik tizim – bu tashkil etuvchilarning birlashtirilgan majmui bo‘lib, ular
o‘zgarishlarda ham barqarorligicha qolaveradi. Agarda o‘zgarishlar (yangilik
kiritish) qandaydir mumkin bo‘lgan chegaradan oshib ketsa, tizim buziladi, uning
o‘rniga yangi boshqa hususiyatli tizim yuzaga keladi.
Pedagogik tizim – elementlarning juda mustahkam birlashuvidir.
Har qanday pedagogik tizimning tuzilishi hozirgi davrda quyidagi elementlar
yig‘indisidan iborat bo‘lib, ular o‘zaro bog‘liq holda quyidagi ko‘rinishga ega:
- o‘quvchi;
- tarbiyaning maqsadi;
- tarbiya mazmuni; tarbiya jarayoni;
- o‘qituvchilar (yoki TTV – ta’limning texnik vositalari);
- tarbiyaviy ishlarning tashkiliy shakllaridan iborat bo‘ladi.
Bu tizimning tarkibiy qismlaridan har biri har qanday darajada elementlarga
bo‘lib, yoyib ko‘rsatilishi mumkin.
Ko‘rilgan tizimni mukammal tarkibiy tuzilish emas deb hisoblashga
asoslarimiz bor. Ko‘rsatib o‘tilganlarga qo‘shila olmaydiganlar pedagogik tizimning
muhim tarkibiy qismlari, shuningdek, «natijalar», «o‘quv tarbiyaviy jarayonni
boshqarish», «texnologiya»lardan iborat, deb ham hisoblashlari mumkin.
Ular berilgan chizmadagi pedagogik tizim modelida ko‘zga tashlanadi.
Maqsadlar natijalar bilan mos kelib, uzluksiz jarayon tashkil etadi. Maqsadlarning
natija bilan to‘la mos kelishi pedagogik jarayonning ishonchi, o‘lchov ko‘rsatkichi
bo‘lib xizmat qiladi. Pedagogik tizim boshqaruv, birlashtiruvchi hamma tarkibiy
qismlari nisbatan mustaqil qism hisoblanadi, chunki ular o‘z maqsad va tuzilishlariga
egadir.
Pedagogik tizimning tashkil etuvchi tarkibiy qismi sifatida alohida omillar
birligi deb ta’kidlagan holda ularni ko‘pincha, o‘quv-tarbiya jarayonining
texnologiyasi deb ko‘rsatadilar. Bunday yondashishda pedagogik tizim ko‘zlangan
maqsadga erishishni ta’minlaydigan mustahkam tashkiliy texnologik kompleks
bo‘ladi. Shuni ta’kidlash kerakki, pedagogik tizim har doim ham texnologiyadir. Ana
Shu belgisi bo‘yicha pedagogik tizimning tarkibiy qismlar ixtiyoriy «to‘plamidan»
ajratib olish osondir.
Texnologiya – bu qat’iy tashkiliy mantiqqa bo‘ysunuvchi imkoniyatlarini
belgilovchi tizimning ichki sifatidir. Shu bilan birga topshiriqni baholash
darajasining o‘zidayoq, texnolog ma’lum jarayonlar hamda hodisalarga tayanadi.
Ma’lum jarayonlar muvaffaqiyat ifodasining dalili sifatida foydalaniladi, ajoyib
xodisalar natijalari esa yangi sabab va formula manbalari sifatida amalga oshiriladi.
O‘quv texnologiyalarni loyihalashtirish metodik «tajribalarni umumlashtirishdan»
farqli «mumkin emas» xulosasini bermaydi. Texnolog uchun bu faqatgina vaqt va
harajatlar masalasidir. Texnolog faqatgina yaxshi ma’lum, tekshirib ko‘rilgan,
asoslangan, shubha qilinmaydigan fikrlarga asoslanadi. Texnolog tajribalar
o‘tkazmay, aniq ko‘zlangan natijalar bilan ish olib boradi.
Texnologiya variantlikka yo‘l qo‘ymaydi uning asosiy vazifasi – aniq
kafolatlangan natija olishdir, u har doim ham asosiy yechimida oddiydir. Asosiy
yechimni shug‘ullanish qolgan hammasini, o‘zaro zarur elementlar tizimi,
tartibining mazmunini ochib beradi. Texnologiyadan hech bir qismini olib tashlab
bo‘lmaydi, u yerda ortiqchasi bo‘lmaydi, bo‘lishi mumkin ham emas.
Bu juda murakkab holat, har ikkinchi o‘qituvchi izlash – tadqiqotchilik
tartibida ish olib boradi va shu bilan bolaning maktabdagi hayoti natijasining
noaniqligini kuchaytiradi.
Har doim, ayniqsa «aniq» fanlar deb nomlanuvchi yo‘nalish vakillari orasida
pedagoglarni harakterlari uchun koyib turuvchilar topiladi va ular har galgidek
pedagogika tizimi modellarini reviziya qilish va moderizatsiyalashdan boshlaydilar.
Endi quyida pedagogika tizimida sodir bo‘ladigan jarayonlarniig ba‟zi prinsipial
harakteristikalarida to‘xtalib o‘tamiz. Pedagogik tizimining har bir aniq
modifikatsiyasi ko‘zlangan natijaga erishishi aniq hususiyat va imkoniyatlarga ega
degan qoidadan kelib chiqamiz. Bu imkoniyatlar tizimining aniq hususiyatlari bilan
qat‟iy belgilab qo‘yilgan. Bu tarzda biz ta’limva tarbiyaviy jihatdan ko‘zlangan
daraja va sifatga erishmoqchi bo‘lsak, unda shunga mos pedagogik tizim haqida
o‘ylashimiz kerak va uning ishlashi pedagogik jarayonning kerakli yo‘nalishi va
intensivligini ta‟minlashi zarur. Buning natijasi, o‘quv-tarbiyaviy jarayonning
yanada yuqoriroq samaradorligi, har doim pedagogik tizimni takomillashtirish
oqibatidir. Bu juda murakkab muammo, ularni ishlab chiqishga dunyoda endi
kirishilmoqda. Hozirgi, umumiy ko‘rinishga juda ko‘p ko‘rinishli ko‘rsatgich,
«harajat» va “natija”larni to‘plash mumkin bo‘lmoqda va ushbu muammoning
foydaliligini aniqlash esa uni iqtisodiy nuqtai nazardan hal qilish imkonini beradi.
Intuitiv va sub‟ektiv baholarni juda oson noto‘g„ri deyish mumkin va bu yerda
vaziyatdan chiqish faqatgina fikrlarni to‘plashdan iborat bo‘ladi. Har qanday
pedagogikaning maksimal umumiy samarasi 100% ko‘zlangan maqsadga to‘la
erishilgan xisoblanib, agar tarbiyachilar uchun ilgari erishilgandan pastroq darajada
bo‘lmasa mumkin bo‘ladi. Yana biron-bir pedagogik tizim tuzilishiga nazar
tashlaylik, u «yomon» va «yaxshi» pedagogik tizim uchun ham birdir. Uning uchun
o‘qituvchi
ham
birdir.
Uni
o‘qituvchi,
o‘quvchilar
munosabatigacha
soddalashtiramiz. Bu munosabatlar ilgari o‘rganilgan edi va umumiy xulosa
ma‟lum: deyarli 50% o‘qituvchidan, 50% esa o‘quvchiga bog„liq. Bundan kelib
chiqadiki, masalan: eng yomon pedagogik tizimning samaradorligi, aytaylik
o‘qituvchi, umuman hech qanday harakatlarni amalga oshirmagan holda, ammo
tizim ishlasa 50% dan kam bo‘lmaydi. An‟anaviy pedagogik tizimning foydali
harakat koeffitsenti 60% dan oshmaydi deb hisoblanadi. Bu esa maktab
tarbiyalanuvchilarining faqatgina yarmidan ozgina ko‘prog„i dasturni to‘la
o‘zlashtira oladi deganini bildiradi. Yana bir muhim fikr, tizimning umumiy
nazariyasidan ma‟lumki tizimni baravariga bir necha parametrlar bo‘yicha
yaxshilash mumkin emas. To‘g„ri yo‘l yangilikni asta-sekin, uning foydaliligiga
ishonch hosil qilib, har tomonlama tekshirib ko‘rib, keyingi ishlarni o‘ylab
kiritishdan iborat. Tajribalar shuni ko‘rsatadiki har bir yaratilgan yangilik oldiniga
albatta ilgarigisidan ham yomon ishlaydi. Chunki bu jarayonni o‘rganish,
moslashish, sustkashlikni yengish kerak.
4. Pedagogik tizimda innovatsion tuzilmalarning bosh yo‘nalishi: yaxlit
pedagogik tizim; o‘quv yurti; pedagogik nazariya; o‘qituvchi; o‘quvchilar;
pedagogik texnologiya; mazmun; shakl, metodlar, vositalar; boshqaruv; maqsad
va natijalar. Tizim osti tuzilmalarining chuqurligi bo‘yicha innovatsion yangi
kiritmalarning mohiyati, sifati va maqsadga muvofiqligi haqida xulosa qilish
mumkin.
Boshlang‘ich ta’limda kredit-modul tizimi.
Kredit-modul tizimi, bu — ta’limni tashkil etish jarayoni bo‘lib,
o‘qitishning modul texnologiyalari jamlamasi va kredit o‘lchovi asosida
baholash modeli hisoblanadi. Uni bir butunlikda olib borish serqirra hamda
murakkab tizimli jarayondir. Kredit-modul tamoyilida ikkita asosiy masalaga
ahamiyat beriladi: talabalarning mustaqil ishlashini ta’minlash; talabalar bilimini
reyting asosida baholash.
Kredit-modul tizimining asosiy vazifalari sifatida quyidagilar e’tirof
etiladi:
o‘quv jarayonlarini modul asosida tashkil qilish;
bitta fan, kurs (kredit)ning qiymatini aniqlash;
talabalar bilimini reyting ball asosida baholash;
talabalarga o‘zlarining o‘quv rejalarini individual tarzda tuzishlariga
imkon yaratish;
ta’lim jarayonida mustaqil ta’lim olishning ulushini oshirish;
ta’lim dasturlarining qulayligi va mehnat bozorida mutaxassisga
qo‘yilgan talabdan kelib chiqib o‘zgartirish mumkinligi.
Yuqoridagilar dars mashg‘ulotlarini nafaqat o‘qitishni innovatsion ta’lim
texnologiyalari asosida olib borish, balki talabadan mustaqil o‘qib-o‘rganish,
ta’limga yangicha munosabatda bo‘lish, mehnat bozori talabidan kelib chiqib,
zaruriy va chuqur nazariy bilimlarni egallash, amaliy ko‘nikmalarini shakllantirishga
o‘rgatishdan iboratdir. Muxtasar aytganda, mazkur tizim talabaning kasbiy
rivojlanishi va kamolotiga yo‘naltirilgan. Ilm sohibining butun hayoti davomida
bilim olishini ta’minlashga hamda mehnat bozori va zamonaviy talablarga javob
bera oladigan inson kapitalini shakllantirishga qaratilgandir.
Keling, shu o‘rinda modul va kredit tushunchalari mohiyatiga qisqacha
to‘xtalib o‘tamiz.
Modul — bu, bir nechta fan hamda kurslar o‘rganiladigan o‘quv rejasining
bir qismi. U talabalarda ma’lum bir bilim va ko‘nikma hosil qilish, tahliliy-mantiqiy
mushohada yuritish salohiyatiga ega bo‘lishiga qaratilgan bir nechta fanlar (kurslar)
majmui hisoblanadi. Bunda o‘qituvchi o‘quv jarayonini tashkil qiladi, jonli, video
hamda audio ma’ruzalar o‘qiydi, talabaning faoliyatini muvofiqlashtiradi va nazorat
qiladi. Talaba esa mavzuni mustaqil o‘rganadi hamda berilgan topshiriqlarni
bajaradi.
Xorijiy tajribaga ko‘ra, kredit-modul tizimida o‘quv jarayoni har semestrda
2—4 tagacha moduldan iborat bo‘ladi. Modulda jamlangan fanlar osondan
murakkablik sari, nazariy-uslubiy fanlardan amaliy fanlarga qarab hamda mantiqiy
jihatdan bir-birini o‘zaro uzviy to‘ldirish prinsipi asosida shakllantiriladi. Talaba
mutaxassis bo‘lib shakllanishi uchun nafaqat axborotlar, balki ularni qayta ishlash,
amaliyotga joriy qila olish malakasiga ega bo‘lishi talab etiladi.
Modulga asoslangan o‘quv dasturlari maxsus sxema asosida ishlab chiqiladi
va quyidagilarni o‘z ichiga qamrab oladi:
o‘quv maqsadi hamda vazifalarning to‘liq ochib berilishi;
talabaning fanni (kursni) boshlashi va tugatishidan keyingi orttirishi
lozim bo‘ladigan malakasiga qo‘yiladigan talablar;
modul tarkibiga kirgan har bir fanning qisqacha mazmuni (sillabus),
ya’ni ma’ruzalar mavzulari, seminar va amaliy mashg‘ulotlarning rejasi, mustaqil
ta’limni baholash uchun mo‘ljallangan topshiriqlar;
o‘qitishning qisqacha bayoni: ta’lim berish usul hamda vositalari;
bilimlarni baholashning usul va shakllaridan iborat.
Modul asosida o‘qitish tizimida talabalar bilimi, malakasi hamda
ko‘nikmasini baholashda reyting baholash tizimidan foydalaniladi. Unda talabaning
barcha o‘quv faoliyati, ya’ni auditoriya va auditoriyadan tashqarida olgan,
o‘zlashtirgan bilimlari ball berish orqali baholanadi.
Kredit (credit) — talabaning alohida ta’lim yo‘nalishi yoki dasturi (kurs)
bo‘yicha fanlarni o‘qib o‘rganishi va o‘zlashtirishi uchun sarflangan o‘quv
yuklamasining (vaqtning) o‘lchov birligidir. Kredit — talabaning me’yoriy hujjat
bilan belgilangan, odatda bir hafta davomida auditoriyada va mustaqil ravishda
ta’lim olishi uchun ajratilgan minimal vaqt o‘lchovidir. Talabaga kredit ma’lum bir
fandan belgilangan topshiriqlarni bajarib, yakuniy imtihondan muvaffaqiyatli
o‘tgandan so‘ng beriladi.
Kredit texnologiyasi ta’lim oluvchilarga ishchi o‘quv rejaga kiritilgan tanlov
fanlarini tanlash, bu orqali individual o‘quv rejasini shakllantirishda bevosita
ishtirok etish huquqini beradi. Ularga, nafaqat fanlarni, balki professor-
o‘qituvchilarni ham tanlash erkinligi beriladi. Talabalarga fanlarni tanlash
imkoniyatining berilishi ijobiy hol sanaladi. Bu o‘quv jarayonlarini baholashning
o‘ziga xos qiymat ko‘rsatkichi bo‘lib ham hisoblanadi.
Kredit ilk marotaba XVIII va XIX asrlarda AqSh universitetlarida joriy etilgan
bo‘lib, o‘quv jarayonlarini liberalizatsiya qilish, talabaning haftalik akademik
yuklamasini belgilab berish maqsadida yaratilgan.
Kredit to‘plash o‘lchovining kiritilishi talabaga katta erkinlik berish bilan bir
qatorda, kelajakda tanlagan sohasining raqobatbardosh mutaxassisi bo‘lib yetishishi
uchun akademik jarayonni mustaqil rejalashtirish imkonini ham taqdim etdi. Ayni
chog‘da, baholash tizimi va ta’lim texnologiyalarining takomillashishiga ham olib
keldi.
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2019-yil 8-oktabrdagi PF-5847-
sonli Farmoni bilan tasdiqlangan “O‘zbekiston Respublikasi oliy ta’lim tizimini
2030-yilgacha rivojlantirish konsepsiyasi”da mamlakat oliy ta’lim muassasalarini
kredit-modul tizimiva o‘tkazish belgilangan. Shu sababli 2020-2021 o‘quv yilidan
boshlab Respublikaning 33 yirik oliy ta’lim muassasasi ECTS (Yevropa kreditlarini
ko‘chirish va jamg‘arib boorish tizimi) kredit modul tizimiga o‘tdi. Shu sababli
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2020-yil 27-fevraldagi PQ-4623-sonli
“Pedagogik ta’lim sohasini yanada rivojlantirish chora tadbirlari to‘g‘risida”gi
Qarorida oliy pedagogic ta’lim muassasalarining o‘quv jarayonini kredit-modul
tizimiga o‘tkazish belgilandi.
O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2020-yil 31-dekabrdagi
824-sonli “Oliy ta’lim muassasalarida ta’lim jarayonini tashkil etish bilan bog‘liq
tizimni takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi qarori qabul qilinib, unda
mamlakat oliy ta’lim muassasalarining o‘quv jarayoni bosqichma-bosqich kredit-
modul tizimiga o‘tkazilishi belgilandi va bu boradagi Nizom tasdiqlandi.
“Oliy ta;lim muassasalarida o‘quv jarayoniga kredit-modul tizimini joriy
etish tartibi to‘g‘risida”gi Nizomga ko‘ra, O‘zbekiston respublikasi adliya vazirligi
va Sog‘liqni saqlash vazirligi tizimidagi oliy ta’lim muassasalaridan tashqari barcha
oliy o‘quv yurtlari ECTS kredit-modul tizimiga o‘tdi. Bu tizim ta’limning yevropa
tizimi bo‘lib, unda quyidagi asosiy tushunchalar qo‘llaniladi.
GPA (Grade Poin Average) - ta’lim oluvchining dastur bo‘yicha
o‘zlashtirgan ballari o‘rtacha qiymati bo‘lib, u quyidagi formula yordamida
hisoblanadi:
K – har bir fan/modulga ajratilgan kreditlar miqdori;
U – har bir fan/modul bo‘yicha talaba to‘plagan baho.
Akademik modullik – oliy ta’lim muassasasi talabalarining muayyan vaqt
mobaynida respublika hududidagi yoki chet eldagi boshqa bir oliy ta;lim
muassasasiga o‘qish maqsadida borish;
Mobillik dasturi – ikki yoki undan ortiq oliy ta;lim muassasasi o‘rtasida
o‘zaro ta’lim to‘g‘risidagi kelishuv asosida tashkil etilgan akademik mobillikdasturi;
Oliy ta’lim muassasasi – belgilangan miqdordagi kreditlarni tan olishni
hisobga olgan holda ta’lim va malaka to‘g‘risidagi hujjat beruvchi muassasa;
Kreditlarni berish – malaka yoki uning alohida qismlariga qo‘yilgan
talablarga muvofiq erishilgan ta’lim olish natijalariga ko‘ra talaba yoki boshqa ta’lim
oluvchilarga kreditlarni rasmiy taqdim etish jarayoni;
Kreditlarni ko‘chirish talabalarning akademik mobilligini ta’minlash
maqsadida bir oliy ta’lim muassasasi ta’lim dasturi bo‘yicha olingan kreditlarni
boshqa oliy ta’lim muassasasiga ko‘chirish va tan olish;
Kredit to‘plash – ta’lim elementlarini o‘zlashtirish va boshqa yutuqlarga
erishish natijasida taqdim etiladigan kredit birliklarini to‘plash;
ECTS kredit-modul tizimida asosiy e’tibor bilim berishga yo‘naltirilgan
bo‘lib, unda tarbiya jarayonini amalga oshirish asoslari nazarda tutilmagan. Shu
sababli o‘qitishning kredit-modul tizimi asosida tarbiya jarayonini amalga oshirish
metodologiyasi hozircha ishlab chiqilgan emas. Bu o‘rinda e’tiboriningzni ana shu
masalaning umumiy jihatlariga tortamiz.
O‘qitishning kredit-modul tizimida o‘quv fanlari majburiy va tanlov
fanlariga bo‘linadi. Bunda kasbiy fanlar ma jburiy va kasbiy mahoratni
chuqurlashtirishga yo‘naltirilgan fanlar tanlov fanlar hisoblanadi. Shu ma’noda
tanlov fanlar vositasida bo‘lajak boshlang‘ich sinf o‘qituvchilarini tarbiya jarayoni
asoslari bilan tanishtirishning imkoniyatlari mavjud. Bunda quyidagicha yo‘l tutish
maqsadga muvofiq bo‘ladi:
-
oliy pedagogic ta’lim jarayonida shaxsni tarbiyalashga yo‘naltirilgan
ijtimoiy-gumanitar fanlarni (etika, estetika, sotsioligiya, politologiya kabilar) tanlov
fanlar tarkibiga kiritish;
-
tanlov fanlarning negizida shaxsni tarbiyalashga yo‘naltirilgan asoslarni
belgilash;
-
tanlov fanlarning mavzulari va modullarini o‘qitishda nazariya hamda
amaliyot uyg‘unligiga rioya qilish.
Shu jihatdan o‘qitishning kredit-modul tizimida tanlov fanlar vositasida
tarbiya jarayonini tashkil etish imkoniyatlari mavjud. Savol tug‘iladi:
Talaba tarbiya jarayoniga yo‘naltirilgan tanlov fanlarini tanlaydimi?
Buning uchun tanlov fanlari bo‘yicha quyidagi ishlarni amalga oshirish
maqsadga muvofiq bo‘ladi:
-
tanlov fanlarning mavzulari va modullari bo‘yicha o‘quv materiallarini
qiziqarli, o‘ziga jalb qiluvchi va yo‘naltiruvchi xususiyatlariga ega tarzida
tayyorlash;
-
mavzular va modular bo‘yicha o‘quv materiallarining 30 foizini nazariy
70 foizini amaliy qismlar asosida tayyorlash;
-
o‘quv materiallarida topshiriqlar, mustaqil ta’lim kombinatsiyalari,
animatsiya va multimediyali tasvirlarning bo‘lishiga erishish;
-
o‘quv
materialini
tayyorlashda
talabalrni
takliflari
va
fikr
mulohazalarini inobatga olish.
Shu jihatdan tarbiya jarayoniga yo‘naltirilgan tanlov fanlarining o‘quv
materiallarini mukammal tayyorlash ularning talabalar tomonidan kutilgan darajada
tanlashga erishish imkonini beradi.
Kredit-modul
tizimi
asosida
ytarbiya
jarayonini
tashkil
etish
mexanizmlaridan yana biri Ustoz-shogirt an’anasidir. Unga ko‘ra har bir talaba
Ustozga biriktirb qo‘yiladi, Ustoz talabani tarbiyalanishi jarayoni bilan
shug‘ullanadi.
Ta’lim jarayonida pedagogik innovatsion usullarni qo‘llash va
samaradorligini oshirish omili sifatida.
Ta’lim to‘g‘risidagi qonuni, “Maktab ta’limini rivojlantirish Davlat
umummilliy dasturi”ni ta’lim jarayoniga tadbiq etish bilan ta’limda sifat va
samaradorlikka erishish va shu orqali modernizasiya qilingan ta’lim standartlari
to‘liq bajarilishi ta’min etish davri boshlandi.
Davlatimiz tomonidan yangi maktablar qurilishi, minglab maktablarni
yangitdan rekonstruksiya qilish, joriy ta’mirlash ishlari jadal sur’atlar bilan olib
borilmoqda.
Maktablarni yangi jihoz, asbob-uskunalar, takomillashtirilgan dasturlar,
moderinizasiya qilingan, tajriba-sinovdan o‘tgan standartlar, darsliklarning yangi
avlodi bilan (ijara tariqasida) ta’minlash, kompyuterlashtirish davlat umummilliy
dasturi asosida izchil amalga oshirilmoqda. Endi o‘quv jarayonini yangilangan
dastur va standart talablariga javob beradigan zamonaviy darslar asosida tashkil etish
davri keldi. Boshqacha qilib aytganda zerikarli darslar o‘rniga darslarni tashkil
etishga ma’suliyat bilan yondashadigan, kasbiy bilimdonlik, metodik mahoratga ega,
ma’suliyatli, zamonaviy, interfaol pedagogik texnologiyani mukammal o‘zlashtirib
olgan, innovasiyalar asosida ta’limni tashkil eta oladigan o‘qituvchilarga talab oshib
bormoqda.
Ta’limda moddiy baza, standart, o‘quv rejalar, dastur va darsliklar qanchalik
takomillashtirilmasin, kutilgan asosiy 28 natijaga erishish, chuqur va puxta bilim
berish, yuqori sifatdagi o‘zlashtirishga erishish bevosita nazariy va amaliy
mashg‘ulotlarni olib
boruvchi o‘qituvchining
ijodkorligi,
izlanuvchanligi,
malakasiga pedagogik mahoratiga bog‘lanib qolaveradi, o‘quv-biluv markazida esa
o‘quvchi turmogdni taqozo etadi.
Oliy ta’lim (shuningdek o‘rta, o‘rta maxsus kasb-hunar ta’limi) mutaxassis
kadrlar tayyorlashda bodajak o‘qituvchilarning metodik mahoratiga, ularni
o‘qitishning yangi usullarini o‘zlashtirishlariga yetarli e’tibor berilmayotganligi
ta’lim sifati samaradorligiga salbiy ta’sir ko‘rsatmoqda.
“Pedagogik texnologiya” atamasi o‘qituvchilarimiz orasida ikki xil ma’noda
qo‘llanilmoqda:
1. Zamonaviy texnika, elektron hisoblash mashinasi, kompyuter, audial,
vizual asboblarini ta’lim-tarbiya jarayoniga qo‘llab samaradorlikni oshirish;
2. Ta’lim-tarbiya jarayoni maqsadi, vositasi, natijasini oldindan o‘rganish,
qayd etish yo‘llari bilan o‘qituvchining kafolotlangan natijaga erishishini ta’minlash.
Ta’limning kafolotlanganlik natijasi samaradorlikni va maqsadga erishishni
belgilaydi. Bundan ko‘rinadiki natija maqsadga qancha yaqin bo‘lsa, o‘quv- tarbiya
jarayoni shuncha samarador hisoblanadi va bu ta’limning zamonaviy texnik
vositalari va ilg‘or texnologiyalarni amalga oshirishning muhim jihatlaridan bo‘lib,
ikkinchi talqin, ta’lim-tarbiya jarayoni maqsadi, vositasi, natijasini oldindan
o‘rganish, qayd etish yo‘llari bilan o‘qituvchining kafolotlangan natijaga erishishini
ta’minlash.
Ta’lim jarayonining samaradorligini belgilash hamda maqsadga erishishning
eng maqbul yodi va usuli metodni tanlash bilan belgilanadi.
O‘qituvchi metod tanlashda:
Birinchidan, o‘qitish usuli, o‘qish faoliyati usullari bilan chambarchas
bogdiq bo‘lishiga;
Ikkinchidan, maqsadlarga erishishda o‘qituvchi o‘quvchi hamkorligi o‘z
aksini topishi shart ekanligiga;
Uchinchidan o‘quvchilarning yosh, individual psixologik xususiyatiga;
To‘rtinchidan, mavzularning izchilligi va tizimliligini hisobga olganlikka
e’tibor beradi. Yuqorida ko‘rsatib o‘tilgan talablar pedagogik texnologiyaning
interfaol usullarida o‘z aksini topgan. Bular: “Aqliy Hujum”, “Yalpi fikriy Hujum”,
“Qarorlar shajarasi”, “Zig-zag”, “6x6x6”, “ Qora quti”, “Bilaman. Bilishni
xoxlayman. Bilib oldim”, Klaster, Panaroma kabi metodlardir.
Ta’lim jarayoniga bu metodlarni qo‘llash:
- o‘quvchining muayyan nazariy bilimlar puxta o‘zlashtirishga;
- vaqtning tejalishiga;
- har bir o‘quvchining faollikka undalishiga;
- o‘quvchining erkin fikrlash layoqatini shakllanishiga;
- o‘quvchida o‘zgalarning fikrini tinglay olish ko‘mkmasining hosil
bo‘lishiga;
- o‘quvchining o‘z fikrini himoya qila olishiga;
- o‘quvchida bildirilgan fikrlarni umumlashtira olish ko‘nikmasini
shakllanishiga olib keladi. Shunday qilib ta’lim jarayoniga interfaol usullarni
qo‘llashda o‘qituvchi ta’lim jarayonining boshqaruvchisi vazifasida bo‘lib, bunda
boshqaruv maqsadi ta’limning ob’ekti va sub’ekti sifatida o‘quvchiga yo‘naltiriladi.
Demak, pedagogik texnologiya ta’lim mazmuni usul, shakl va vositalar asosida
yuzaga keladi. Ushbu jarayon kafolatlangan natijaga erishishga yo‘naltiriladi.
Boshlang‘ich ta’lim darslarini o‘qitishning interfaol usullari asosida tashkil etish
ularda tashkil etiladigan ta’lim-tarbiyaviy ishlarni tashkil etishda pedagogik
texnologiyalardan
samarali
foydalanish,
shuningdek,
boshlang‘ich
ta’lim
o‘quvchiilariga bilim berish va ularni tarbiyalashda samaradorlikka erishishga
yo‘naltirilgan pedagogik faoliyat jarayoni bo‘lib, bunda bir qator pedagogik
vazifalar hal etilishi lozim. Ular quyidagilardan iboratdir:
- boshlang‘ich ta’lim darslarini interfaol metodlar asosida tashkil etish
borasida muayyan shart-sharoitlarni yaratish;
- boshlang‘ich ta’lim tabiat darslari pedagog xodimlari o‘rtasida interfaol
metodlar mohiyatini ochib berishga qaratilgan maxsus o‘quv seminarlarini tashkil
etish;
- ular tomonidan pedagogik texnologiya asoslarini puxta o‘zlashtirilishiga
erishish;
- boshlang‘ich ta’lim darslari pedagoglarida ta’lim-tarbiyaviy faoliyatni
tashkil etishga nisbatan ijodiy yondoshuv hissini tarbiyalash;
- boshlang‘ich ta’lim darslarining o‘qituvchilarida texnologik yondashuv
asosida tashkil etish kqnikma va malakalarini hosil qilish;
- boshlang‘ich ta’lim darslari o‘qituvchilari tomonidan ta’lim-tarbiyaviy
ishlarni interfaol metodlar asosda tashkil etilishiga erishish;
- boshlang‘ich ta’lim darslari o‘qituvchilarining texnologik asosda
pedagogik faoliyatni tashkil etish borasidagi mahoratlarini oshirish;
- boshlang‘ich ta’lim darslarining samaradorligini ta’minlash.
Boshlang‘ich ta’lim darslari o‘qituvchilari o‘rtasida interfaol metodlar va
ularning mohiyati xususidagi nazariy ma’lumotlarni targ‘ib etish muvaffaqiyatini
pedagogik jamoa, shuningdek, individual pedagog xodimlarda ularni o‘rganishga
nisbatan ehtiyoj, qiziqishning yuzaga kelishini belgilaydi. Yuzaga kelgan ehtiyoj
hamda qiziqish ularni qondirish imkonini beruvchi amaliy faoliyatni tashkil etishga
nisbatan qaror toptiradi.
Boshlang‘ich ta’lim darslari o‘qituvchilarida pedagogik faoliyatni interfaol
metodlar asosida tashkil etish malakasini shakllantirishga quyidagi tamoyillarga
amal qilish asosida erishiladi:
1. Boshlang‘ich ta’lim darslarini interfaol metodlar asosida tashkil etish
borasidagi yagona maqsadning qaror topganligi.
2. Boshlang‘ich ta’lim darslarini interfaol metodlar asosida tashkil etish
borasidagi harakatning izchil, maqsadga muvofiq, tizimli va uzluksiz amalga
oshirilishi.
3. Boshlang‘ich ta’lim darslarini interfaol metodlar asosida tashkil etishda
mavjud shart-sharoit hamda sub’ektiv yondashuvlarni inobatga olish.
4. Pedagogik mahorat va iqtidorlarni erkin namoyish etish.
5. Yangi tajribalarni ommalashtirish.
6. Nazariy va amaliy faoliyat birligi.
7. Boshlang‘ich ta’lim darslarini interfaol metodlar asosida tashkil etishda
xorijiy mamlakatlarning donor tashkilotlari bilan hamkorlik va hokazolar.
Boshlang‘ich ta’lim darslarini interfaol metodlar asosida tashkil etish
quyidagi omillar asosida amalga oshiriladi:
1) Ob’ektiv omillar:
•Boshlang‘ich ta’lim darslarida moddiy-texnik bazaning yaratilganligi;
•Ta’lim- tarbiya jarayonining zarur texnik hamda axborotli vositalar bilan
ta’minlanganligi;
•Boshlang‘ich ta’lim darslarida pedagogik monitoring (ma’lumotlar
banki)ning tashkil etilganligi, uning maxsus adabiyotlar bilan boyitilganligi;
2) Sub’ektiv omillar:
• boshlang‘ich ta’lim darslarining o‘qituvchilarida PT mohiyatini
o‘rganishga nisbatan ichki ehtiyoj va qiziqishning yuzaga kelganligi;
• Ularda o‘z faoliyatlarida PT lardan foydalanishga nisbatan rag‘batning
qaror topganligi;
• kasb-hunar kolleji rahbariyati va jamoasining o‘quv yurti faoliyatini
interfaol metodlar asosida tashkil etish yo‘lidagi birligi va yakdilligining
shakllanganligi;
• boshlang‘ich ta’lim darslari o‘qituvchilarining PT mohiyatidan
xabardorliklari;
• ularda o‘z faoliyatlarini texnologik yondashuv asosida tashkil etish
borasidagi ko‘nikma va malakalarning tarkib topganligi;
•Boshlang‘ich ta’lim darslari o‘qituvchilarining o‘z pedagogik faoliyatlarida
PT ni qo‘llay olish mahoratiga egaliklari;
• ularda ijodkorlik, izlanuvchanlik, boshlang‘ich ta’lim o‘quvchiilari orasida
ko‘tarinki kayfiyatni yarata olish sifatlarining mavjudligi;
• PT asosida pedagogik faoliyatni tashkil etayotgan o‘qituvchilarni
rag‘batlantirib borish va hokazolar;
• boshlang‘ich ta’lim darslari o‘qituvchilarining pedagogik faoliyatni
interfaol metodlar asosida tashkil etish borasidagi mahoratlari darajasi quyidagi
ko‘rsatgichlarga muvofiq belgilanadi.
Boshlang‘ich ta’lim darslari o‘qituvchilari tomonidan yangi pedagogik
texnologiya nazariyasi, uning mohiyati, ta’lim-tarbiya jarayonini loyihalash,
boshlang‘ich ta’lim o‘quvchilarining bilim, ko‘nikma va malakalari darajasini
oldindan tashhislash, ular tomonidan tashkil etilayotgan o‘quv faoliyati mazmunini
nazorat qilish, ularning bilim, ko‘nikma va malakalarini baholash, pedagogik
faoliyat samaradorligini aniqlash borasidagi nazariy bilimlarning o‘zlashtirilishi;
• boshlang‘ich ta’lim darslari o‘qituvchilarida boshlang‘ich ta’lim
o‘quvchilari bilan muloqotni muvaffaqiyatli tashkil etish, pedagogik faoliyatga
nisbatan ijodiy yondoshuv, pedagogik vaziyatlarni baholay olish va ularga muvofiq
xatti- harakatni tashkil etish malakalari shakllanganligi;
• Pedagogik faoliyat mazmuni, kodami, sur’ati hamda samaradorliginining
yuqori darajasi.
Tadqiqot muammosini nazariy-amaliy asoslarini o‘rganish natijasida shu
holat aniqlandiki, pedagogik texnologiyalar mohiyatini boshlangdch ta’lim darslari
pedagoglari o‘rtasida targdb qilish jarayonida ijtimoiy-gumanitar fanlarga nisbatan
tabiiy fanlar o‘qituvchilari mazkur pedagogik texnologiyalarning nazariyamaliy
asoslarini tez va puxta o‘zlashtirishga muvaffaq bo‘lganlar. Buning boisi,
boshlangdch ta’lim o‘quvchiilariining bilim, ko‘nikma va malakalari, shuningdek,
ta’lim-tarbiya jarayonining samaradorlik drajasini aniqlashga yo‘naltirilgan
metodlarning statistik xususiyatga egaligidadir. Tabiiy fanlar o‘qituvchilarining
texnik va axborot vositalari bilan ishlay olish tajribasi va mutaxassislik
ma’lumotlariga ega ekanliklari ularni interfaol metodlar borasidagi bilimlardan
xabardor etish jarayonida ma’lum qulayliklarni yaratdi.
Boshlang‘ich ta’lim darslarini interfaol metodlar asosida tashkil etish
jarayonidagi imkoniyatlar va tajribalarga tayanish maqsadga muvofiq ekanligi
aniqlandi. Xususan, o‘quv fanlari bo‘yicha tashkil etiladigan mashg‘ulotlarning
loyihasini ishlab chiqish, boshlang‘ich ta’lim o‘quvchiilarining faoliyatlarini nazorat
qilish, ularning bilim, ko‘nikma va malakalarini baholash hamda darslarining
samaradorligini aniqlashga imkon beruvchi dasturlarni tuzishda tabiiy fanlar
o‘qituvchilarining o‘rni beqiyosdir.
Nazorat uchun savol va topshiriqlar
1. Ta‟limda innovatsion jarayonlarning o‘rni nimada?
2. “Innovatsiya” shug`ulchasini ta‟riflab bering?
3. “Innovatsion ta’limtexnologiyalari” ni qanday shug`ulasiz?
4. “Pedagogik texnologiya” atamasini izohlab bering?
6 “Metod” atamasini izohlab bering?
7. “Interfaol metod” atamasini tushuntirib bering?
8. Ta’lim jarayoniga interfaol metodlarni qo’llash qanday foyda beradi?
9. Noan’anaviy o‘qitish usullaridan foydalanishdan maqsad nima?
10. Noan’anaviy o‘qitish usullaridan foydalanishdning qanday afzalliklari mavjud?