Boshlang‘ich taʼlimda innovatsiya.
Reja:
1.Boshlang‘ich ta’lim pedagogikasi.
2.Pedagogik jarayon.
3.Innovatsion muhit.
4.Innovatsion jarayonning pedagogik asoslari.
5.Innovatsion pedagogika
Tayanch tushunchalar: pedagogika, innovatsion pedagogika, boshlang‘ich
ta’lim pedagogikasi, pedagogik jarayon, innovatsion muhit, innovatsion jarayon.
Boshlang‘ich ta’lim pedagogikasi.
Pedagogika (yunoncha paidagogike bo‘lib, paida – “bola” va gogike –
“yetaklayman”) ijtimoiy tarbiyaning umumiy qonuniyatlari, muayyan jamiyatda
yagona ijtimoiy maqsadga muvofiq yosh avlodni tarbiyalash hamda unga ta’lim
berishning mohiyati va muammolarini o‘rganadigan fan. Pedagogika ijtimoiy fanlar
tizimiga kiruvchi fan sanalib, yosh avlod hamda kattalarni milliy istiqlol g‘oyalari
asosida tarbiyalash, unga ta’lim berishmuammolarini o‘rganadi.
Pedagogika - ta’lim va tarbiya jarayonini yaxlitlikda o‘rganadigan fan
sohasi. Pedagogika fani shaxsni rivojlantirishning ikki muhim jihati - uni o‘qitish va
tarbiyalashga asosiy e’tiborni qaratganligi bois didaktika (ta’ lim nazariyasi) va
tarbiya nazariyasi fanning muhim tarkibiy qismlari hisoblanadi.
Boshlang‘ich ta’lim pedagogikasi - boshlang‘ich sinf o‘quvchilarini
tarbiyalash, ularga ta’lim berish, ularning o‘ziga xos psixologik hamda fiziologik
xususiyatlarini tadqiq etish, shuningdek, ularni intellektual, ma’naviy-axloqiy va
jismoniy jihatdan kamolotga etkazish masalalarini o‘rganadi.
Pedagogik jarayon. Pedagogik jarayon o'z ma'nosida ta'lim va ta'lim
birligini ta'minlash (uning tor o'zgacha ma'noda) rivojlanishining yaxlit jarayoni
hisoblanadi. O'quv, tarbiyaviy, rivojlanish, pedagogik jarayoni o'quv, o'quv va
rivojlanayotgan kabi funktsiyalarni amalga oshirishni ta'minlaydi.
Pedagogik jarayoni hamjamiyati ta'lim jarayoni sifatida ( o'quv tadbiri) va
o'quv
jarayoni
(dars)
pedagogik
jarayon
sifatida
amalga
oshiriladi.
"Pedagogik jarayoni" konsepsiyasining ma'nosi "Ta'lim berish, o'qitish, o'qitish,
o'qitishni tayyorlash" formulasi bilan ifodalanishi mumkin. Ta'lim va ta'lim o'quv
jarayonining asosi sifatida shaxsiyatni rivojlantirishni amalga oshiradi. Bu yerdan
siz pedagogik jarayonning mohiyatini belgilashingiz mumkin: bu ta'lim va ta'lim
yaxlitligi asosida shaxsiyatning rivojlanishi.
Tizim sifatida pedagogik jarayoni. Pedagogik jarayoni yaxlit dinamik
tizim sifatida hisobga olish tavsiya etiladi, ularning asosiy omili pedagogik faoliyat -
Inson taraqqiyoti. Tizimning barcha tarkibiy qismlarining umumiy sifati - o'qituvchi
va talabalarning o'zaro munosabatlarini o'rganish, ta'lim va munosabatlardagi
shaxsni o'rganish, o'qitish va rivojlantirish vazifalarini amalga oshiradi.
K.D. Ushinskiy pedagogik jarayoni g‘oyasini pedagogik, ma'rifiy faoliyatning
ma'muriy, ma'rifiy va ta'lim elementlarining birligi deb ifoda etdi.
Mualliflar hisobga olingan pedagogik jarayonning mohiyatini oshkor
qiladi zamonaviy tushunchalar, Faqat tizim yondoshuvi metodologiyasiga
asoslangan bo'lishi mumkin.
Tizim yondashuvi pedagogik ob'ektlarni tizim sifatida ko'rib chiqmoqda.
Asosiy tarkibiy qismlarning tarkibi, tuzilishi va tashkil etilishini aniqlang, siz
ularning orasidagi etakchi aloqalarni o'rnatishingiz, ulardan tashqi aloqani aniqlang,
ulardan asosiy aloqalarni aniqlang, ulardan asosiy aloqalarni aniqlang, ulardan
asosiy aloqa va boshqa tizimlar o'rtasidagi rolni aniqlang. muntazamlik va tizimni
rivojlantirishda uning yaxlitligi yo'nalishi bo'yicha rivojlanish tendentsiyalarini
o'rnating. Pedagogik jarayoni pedagogik tizim tarkibiy qismlarining o'zaro ta'siri
bilan ishlab chiqariladi, ya'ni pedagogik jarayonning maqbul oqimini ta'minlash
uchun tizim yaratilgan va funktsiyalar mavjud.
Tizim sifatida pedagogik jarayoni quyidagi tashqi sharoitlarda ishlaydi:
tabiiy-geografik, ijtimoiy, madaniyat, madaniyat, o'rta maktab muhiti va uning
mikrositish vositalarida ishlaydi. Maktab sharoitida o'quv va materiallar, maktab
gigienik,
axloqiy
va
psixologik
va
estetik
sharoitlar
mavjud.
Besh elementning tizimi sifatida N.V pedagogik jarayonini anglatadi.
Kuzmina:
-
o'rganish maqsadi (nimani o'rgatish kerak?);
-
tarkib ta'lim haqida ma'lumot (Nima ta'lim berish kerak?);
-
usullar, o'quv texnologiyalari, pedagogik aloqa vositalari (qanday
o'rganish kerak?);
-
o'qituvchi;
-
talaba.
E.L. Belkin pedagogikni anglatadi Pedagogik tizim sifatida bu ijtimoiy
tizimning bir qismidir. Uning pedagogik tizimi oltita elementdan iborat bo'lib,
invertir daraxtining shaklida ifodalanadi (barcha elementlar o'zaro bog‘liq):
Ta'lim va ta'limning maqsadlari
O'quv va ta'lim texnologiyalari (usullar, metodlar, shakllar)
Tashkiliy shakllar
Talaba
Pedagogik jarayoni o'qituvchi tomonidan yaratilgan.
Oqim yoki uning yaratuvchisi bo'lishidan qat'i nazar, u har doim bir xil
tuzilishga ega: Maqsad - tamoyillar - tarkib - usullar - shakllar - shakllar.
Maqsadda o'qituvchi va talaba izlayotgan pedagogik o'zaro ta'sirning
yakuniy natijasi aks ettiradi. Bu pedpektorning tizimni shakllantiruvchi omil.
Maqsad pedagogik jihatdan ta'birli ijtimoiy tajribaga xosdir, u albatta o'qituvchilar
va o'quvchilar faoliyatida va faoliyatida mavjud.
Pedagogik jarayonning tuzilishi universaldir: u umuman o'quv jarayoniga
ham, umuman o'quv jarayoniga ham, har qanday mahalliy ta'limotlarning mahalliy
tarmog‘i. Komponentlardan birining yo'qligi pedagogik tizimning yaxlitligini
buzadi.
Innovatsion muhit.
Innovatsion muhit – bu pedagogik jamoada, umuman ta‘lim muassasasida
shunday ijodiy, samimiy, do‘stona sharoit tug‘diradiki, unda o‘qituvuchi o‘zini erkin
his qiladi, jamoada ichki intilish, moddiy, ma‘naviy qiziqish yuqori darajada bo‘ladi.
U muhitda o‘qituvchi ijodiy fikr yuritishga, ishlashga tayyor bo‘ladi.
“Innovatsion ta’lim” deganda odatda o‘quv jarayoniga yangi (foydali) elementlar
olib kirish tushuniladi. Shuning uchun ta’lim tizimida innovatsiya o‘zgartirish bilan
bevosita bog‘liq.
Bunday o‘zgartirishlar ta’lim tizimining:
-
maqsadiga, mazmuniga, metod, texnologiyasiga, tashkil etish shakli va
boshqaruv tizimiga;
-
pedagogik faoliyatdagi o‘ziga xoslik va o‘quv-bilish jarayonini tashkil
etishga;
-
ta’lim darajalarini nazorat qilish va baholash tizimiga;
-
o‘quv-metodik ta’minotiga;
-
tarbiyaviy ishlar tizimiga;
-
o‘quv reja va o‘quv dasturlariga;
-
o‘quvchi va o‘qituvchi faoliyatiga bog‘liq.
Yangilik tarixiy aspektda nisbiylik ahamiyat kasb etadi. Yangilik aniq tarixiy
xarakterga ega, ya’ni o‘z vaqtidan oldin paydo bo‘lishi mumkin, o‘z vaqtida me’yor
bo‘lishi yoki eskirishi ham mumkin.
Maktab yoki oliy tizimning rivojlanish jarayonida, ehtimol ta’lim tizimi
butunicha:
-
absolyut yangiligi (o‘xshashi, prototipning yo‘qligi);
-
nisbatan yangiligi;
-
o‘ziga xos, ixtirochiligi ko‘rinishidagilar hisobga olinadi.
Yangilik xillari (tiplar) maktab va oliy tizimda turlicha asoslarga ko‘ra
guruhlanadi:
Birinchi klassifikatsiya (guruh) - yangiliklarni kiritish, maktab va oliy
tizimda sodir bo‘ladigan pedagogik jarayonga aloqadorligi bilan asoslanadi. Ushbu
jarayonni tushunishga tayanib, quyidagi ko‘rinishdagi yangilik xillarini ajratish
mumkin:
-
ta’lim maqsadi va mazmuniga;
-
pedagogik jarayon metodikasi, vazifalari, usullari, texnologiyalarga;
-
ta’lim va tarbiyani tashkil etish shakllari va vositalari;
-
rahbariyat, pedagog va o‘quvchilar faoliyatiga.
Ta’lim tizimiga ikkinchi klassifikatsiya (guruh) - yangilikni kiritish
masshtabi (hajmi) belgisiga asoslanadi. Bu erda quyidagi o‘zgarishlarni ajratish
mumkin:
-
bir-birlari bilan bog‘liq bo‘lmagan lokal va alohida (bir tomonlamalilik);
-
kompleks, o‘zaro bir-biri bilan bog‘liq;
-
butun maktab va oliy tizimni qamrab oluvchi, tizimli.
Uchinchi klassifikatsiya (guruh) - innovatsion imkoniyatlarga qarab amalga
oshiriladi. Bu holatda e’tiborga olinadi:
-ta’lim dasturlari, o‘quv rejalar, tuzilmalarni takomillashtirish, ixtirochilik,
ko‘rinishlarni
o‘zgartirish
bilan
bog‘liq
ma’lum
va
qabul
qilinganlarni modifikatsiyalash;
-kombinatorlikka
(o‘zgartirishlar)
xos
yangilik
kiritish;
radikal
o‘zgartirishlar.
Ta’lim tizimida yangiliklar kiritish mazmuni va yo‘nalishlari masalasini
o‘rganishga kirishishdan oldin “Pedagogik tizim” va “Pedagogik tizimda yangiliklar
kiritish” tushunchasini aniqlab olaylik.
Pedagogik jarayon bilamizki, pedagogik tizim asosida yo‘lga qo‘yiladi.
Pedagogik tizim – bu tashkil etuvchilarning birlashtirilgan majmui bo‘lib, ular
o‘zgarishlarda ham barqarorligicha qolaveradi. Agarda o‘zgarishlar (yangilik
kiritish) qandaydir mumkin bo‘lgan chegaradan oshib ketsa, tizim buziladi, uning
o‘rniga
yangi
boshqa
hususiyatli
tizim
yuzaga
keladi.
Pedagogik tizim – elementlarning juda mustahkam birlashuvidir.
Har qanday pedagogik tizimning tuzilishi hozirgi davrda quyidagi elementlar
yig‘indisidan iborat bo‘lib, ular o‘zaro bog‘liq holda quyidagi ko‘rinishga ega:
-
o‘quvchi; tarbiyaning maqsadi;
-
tarbiya mazmuni;
-
tarbiya jarayoni; o‘qituvchilar (yoki TTV - ta’limning texnik vositalari);
-
tarbiyaviy ishlarning tashkiliy shakllaridan iborat bo‘ladi.
2. Bu tizimning tarkibiy qismlaridan har biri har qanday darajada
elementlarga bo‘lib, yoyib ko‘rsatilishi mumkin. Ko‘rilgan tizimni mukammal
tarkibiy tuzilish emas deb hisoblashga asoslarimiz bor. Ko‘rsatib o‘tilganlarga
qo‘shila olmaydiganlar pedagogik tizimning muhim tarkibiy qismlari, shuningdek,
“natijalar”, “o‘quv tarbiyaviy jarayonni boshqarish”, “texnologiya”lardan iborat, deb
ham hisoblashlari mumkin.
Pedagogik tizimning tashkil etuvchi tarkibiy qismi sifatida alohida omillar
birligi deb ta’kidlagan holda ularni ko‘pincha, o‘quv-tarbiya jarayonining
texnologiyasi deb ko‘rsatadilar. Bunday yondashishda pedagogik tizim ko‘zlangan
maqsadga erishishni ta’minlaydigan mustahkam tashkiliy texnologik kompleks
bo‘ladi. Shuni ta’kidlash kerakki, pedagogik tizim har doim ham texnologiyadir. Ana
shu belgisi bo‘yicha pedagogik tizimning tarkibiy qismlar ixtiyoriy “to‘plami”dan
ajratib olish osondir.
Texnologiya – bu qat’iy tashkiliy mantiqqa bo‘ysunuvchi imkoniyatlarini
belgilovchi tizimning ichki sifatidir.
Innovatsion jarayonning pedagogik asoslari. Shu bilan birga topshiriqni
baholash darajasining o‘zidayoq, texnolog ma’lum jarayonlar hamda hodisalarga
tayanadi. Ma’lum jarayonlar muvaffaqiyat ifodasining dalili sifatida foydalaniladi,
ajoyib xodisalar natijalari esa yangi sabab va formula manbalari sifatida amalga
oshiriladi.
O‘quv
texnologiyalarni
loyihalashtirish
metodik
“tajribalarni
umumlashtirishdan” farqli “mumkin emas” xulosasini bermaydi.
Texnolog uchun bu faqatgina vaqt va harajatlar masalasidir. Texnolog
faqatgina yaxshi ma’lum, tekshirib ko‘rilgan, asoslangan, shubha qilinmaydigan
fikrlarga asoslanadi. Texnolog tajribalar o‘tkazmay, aniq ko‘zlangan natijalar bilan
ish olib boradi.
Texnologiya variantlikka yo‘l qo‘ymaydi uning asosiy vazifasi -aniq
kafolatlangan natija olishdir, u har doim ham asosiy echimida oddiydir. Asosiy
echimni tushunish qolgan hammasini, o‘zaro zarur elementlar tizimi, tartibining
mazmunini ochib beradi. Texnologiyadan hech bir qismini olib tashlab bo‘lmaydi, u
erda ortiqchasi bo‘lmaydi, bo‘lishi mumkin ham emas. Bu juda murakkab holat, har
ikkinchi o‘qituvchi izlash - tadqiqotchilik tartibida ish olib boradi va shu bilan
bolaning
maktabdagi
hayoti
natijasining
noaniqligini
kuchaytiradi.
Har doim, ayniqsa “aniq” fanlar deb nomlanuvchi yo‘nalish vakillari orasida
pedagoglarni harakterlari uchun koyib turuvchilar topiladi va ular har galgidek
pedagogika tizimi modellarini reviziya qilish va moderizatsiyalashdan boshlaydilar.
Endi quyida pedagogika tizimida sodir bo‘ladigan jarayonlarniig ba’zi prinsipial
harakteristikalarida to‘xtalib o‘tamiz.
Pedagogik tizimining har bir aniq modifikatsiyasi ko‘zlangan natijaga
erishishi aniq hususiyat va imkoniyatlarga ega degan qoidadan kelib chiqamiz. Bu
imkoniyatlar tizimining aniq hususiyatlari bilan qat’iy belgilab qo‘yilgan. Bu tarzda
biz ta’lim va tarbiyaviy jihatdan ko‘zlangan daraja va sifatga erishmoqchi bo‘lsak,
unda shunga mos pedagogik tizim haqida o‘ylashimiz kerak va uning ishlashi
pedagogik jarayonning kerakli yo‘nalishi va intensivligini ta’minlashi zarur. Buning
natijasi, o‘quv-tarbiyaviy jarayonning yanada yuqoriroq samaradorligi, har doim
pedagogik tizimni takomillashtirish oqibatidir. Bu juda murakkab muammo, ularni
ishlab chiqishga dunyoda endi kirishilmoqda.
Hozirgi, umumiy ko‘rinishga juda ko‘p ko‘rinishli ko‘rsatgich, “harajat” va
“natija”larni to‘plash mumkin bo‘lmoqda va ushbu muammoning foydaliligini
aniqlash esa uni iqtisodiy nuqtai nazardan hal qilish imkonini beradi. Intuitiv va
sub’ektiv baholarni juda oson noto‘g‘ri deyish mumkin va bu erda vaziyatdan
chiqish
faqatgina
fikrlarni
to‘plashdan
iborat
bo‘ladi.
Har qanday pedagogikaning maksimal umumiy samarasi 100% ko‘zlangan
maqsadga to‘la erishilgan xisoblanib, agar tarbiyachilar uchun ilgari erishilgandan
pastroq darajada bo‘lmasa mumkin bo‘ladi. Yana biron-bir pedagogik tizim
tuzilishiga nazar tashlaylik, u “yomon” va “yaxshi” pedagogik tizim uchun ham
birdir. Uning uchun o‘qituvchi ham birdir. Uni o‘qituvchi, o‘quvchilar
munosabatigacha soddalashtiramiz. Bu munosabatlar ilgari o‘rganilgan edi va
umumiy xulosa ma’lum: deyarli 50% o‘qituvchidan, 50% esa o‘quvchiga bog‘liq.
Bundan kelib chiqadiki, masalan: eng yomon pedagogik tizimning samaradorligi,
aytaylik o‘qituvchi, umuman hech qanday harakatlarni amalga oshirmagan holda,
ammo tizim ishlasa 50% dan kam bo‘lmaydi. An’anaviy pedagogik tizimning
foydali harakat koeffitsenti 60% dan oshmaydi deb hisoblanadi. Bu esa maktab
tarbiyalanuvchilarining faqatgina yarmidan ozgina ko‘prog‘i dasturni to‘la
o‘zlashtira oladi deganini bildiradi.
Yana bir muhim fikr, tizimning umumiy nazariyasidan ma’lumki tizimni
baravariga bir necha parametrlar bo‘yicha yaxshilash mumkin emas. To‘g‘ri yo‘l
yangilikni asta-sekin, uning foydaliligiga ishonch hosil qilib, har tomonlama
tekshirib ko‘rib, keyingi ishlarni o‘ylab kiritishdan iborat. Tajribalar shuni
ko‘rsatadiki har bir yaratilgan yangilik oldiniga albatta ilgarigisidan ham yomon
ishlaydi. Chunki bu jarayonni o‘rganish, moslashish, sustkashlikni yengish kerak.
3. Pedagogik tizimni takomillashtirishning asosiy yo‘llari ikkita: intensiv va
ekstensiv. Intensiv rivojlanish pedagogik tizimni ichki imkoniyatlar xisobiga,
ekstensiv yo‘l esa qo‘shimcha kuchlar jalb etish – ya’ni, vositalar, asbob-uskunalar,
texnologiyalar
xisobiga
takomillashtirishni
ko‘zda
tutadi.
Pedagogik
texnologiyaning, intensiv rivojlanish imkoniyatlari tugagan deb hisoblanadi:
maktabning mavjudligi ming yilliklar davomida hamma yo‘llarni sinab ko‘rib
bo‘lgan,
hozirgi
pedagoglar
nasibasi
qaytarish,
tarbiya
mazmuni
va
vazifasini, mantiqiy chuqur esga olish, uning birlamchi asoslariga chuqur tushib
borishdan iborat.
Yana bir bor qaytarib aytamiz, agarda maktab hali o‘lmagan bo‘lsa agarda u
yashayotgan, rivojlanayogan va bolalarni o‘qitayotgan bo‘lsa, bu faqatgina o‘zining
konservativ tabiati hisobigadir. Ba’zi nazariyotchilar aytadilarki, juda yaqin vaqt
ichida pedagogikada innovatsiya bir ma’noni – orqaga, o‘tmishga, o‘ylab va oqilona
tarbiyalash, ma’naviy tarbiyalovchi, yangiliklarsiz va tirishishlarsiz tinch tizimga
qaytishnigina bildiradi degan fikrni aytmoqdalar.
G‘arb maktablari ekstensiv yo‘l bilan pedagogik mahsulotni yangi
informatsion texnologiyalar, vaqtni turli xil o‘quv faoliyatlariga taqsimlash, sinfdagi
differensatsiya va individuallashtirish hisobiga oshirish bilan rivojlanib bormoqda.
Shu bilan pedagogik mahsulot sifati yaxshilanmoqdaki, bu savol aniqligicha
qolmoqda: ko‘pchilik mustaqil ekspertlar bunga ishonchsizlik bildirmoqdalar. Bu
holatdan chiqish yo‘li “O‘zaro bog‘liqlikdagi innovatsiya (yangiliklar)” deb
ataluvchi, intensiv va ekstensiv yo‘llarni birlashtirishga imkon beruvchi pedagogik
tizim rivojlanishi hisoblanadi. Bu pedagogikaning foydalanish imkoniyatlarini
chuqur tekshirishni talab qiladi, bu esa ular turli ko‘rinishdagi turli harakterli va turli
darajadagi pedagogik tizim tashkil etuvchilari uchrashgan nuqtada namoyon bo‘ladi.
Bo‘sh joylarini yangi texnologiyalar bilan mustahkamlab, pedagogik
tizimning umumiy samarasini yaxshilashga urinsa bo‘ladi. Bunday yondashishda
innovatsiya o‘ylab topilgai “tashqi” chora bo‘lib ko‘rilmaydi, balki chuqur
mazmunli talab va tizimni bilish, anglab etilgan qayta tuzish hisoblanadi.
Agar shunday nuqtai nazar bilan innovatsion chaqiriqlarga qaralsa ularda deyarli
yangi jihatlar yo‘qdek tuyuladi. Jumladan, eski muammolarni hal etish uchun yangi
“retsept”lar ham yo‘q. Umuman olganda innovatsion g‘oyalarga insoniyat taraqiyoti
jarayoni haqidagi yangi bilimlarga asoslangan, pedagogik muammolarni hal qilishga
ilgari qo‘llanilmagan nazariy yondashuvlar, aniq amaliytexnologiyalardan olingan
yuqori natijalarni kiritishga majburmiz.
Pedagogik tizimda innovatsion tuzilmalarning bosh yo‘nalishi:
-
yaxlit pedagogik tizim;
-
o‘quv yurti;
-
pedagogik nazariya;
-
o‘qituvchi;
-
o‘quvchilar;
-
pedagogik texnologiya;
-
mazmun;
-
shakl, metodlar, vositalar;
-
boshqaruv;
-
maqsad va natijalar.
Tizim osti tuzilmalarining chuqurligi bo‘yicha innovatsion yangi
kiritmalarning mohiyati, sifati va maqsadga muvofiqligi haqida xulosa qilish
mumkin.
Innovatsion pedagogika
Novatorlik bu - umumiy muammolarga xos yechimlarni o‘z ichiga qamrab
olgan, pedagog tafakkurini rivojlantirishning alohida bir turidir. Pedagog ta’lim va
tarbiya berish jarayonida qanchalik izlanuvchan, mahoratli bo‘lsa ham u bosqichga
ko‘tarilavermaydi.
Innovatsion pedagogika - nazariy va amaliy muammolar yechimini topish
uchun asos qilib olingan. Innovatorlar fikricha, odatdagi mumtoz pedagogik
nazariyalar eskirib qolgan, yangi sharoitda hozirgi avlodni bu yo‘l bilan tarbiyalash
mumkin
emas.
Bu
vazivatda
innovatsiya
juda
muhimdir.
Pedagogikada innovatsiya, innovatsion faoliyat, innovatsion pedagogika, ta’limda
innovatsion jarayonlarni boshqarish kabi tushunchalar XX asrning 60-yillarida
dastlab AQSH va G‘arbiy Yevropa mamlakatlarida, «ta’lim texnologiyasi»
tushunchasi e’tirof etilgan vaqtda paydo bo‘ldi. O‘sha vaqtdayoq Yevropada
pedagogik innovatsiyalar markazi va instituti tashkil etildi. Bu tushunchalarning
paydo bo‘lishi va innovatsion ta’lim nazariyasining yaratilishi to‘g‘risida ma’lumot
beruvchi manbalar tahlili shuni ko‘rsatadiki, bu tushunchalar ta’lim tizimini
texnologiyalashtirish, pedagogik texnologiyalarni ta’limtizimiga kiritish orqali
ta’lim
tizimini
isloh
qilish,
ta’lim
samaradorligini
oshirish,
shaxs
ijtimoiylashuvinita’minlash, bu borada muayyan muvaffaqiyatlarga erishish uchun
ta’lim jarayonida bolaga do‘stona munosabatlarni shakllantirishga urinish natijasida
vujudga keldi.
Olib borilgan ilmiy izlanishlar natijasida o‘tgan asrning 80-yillari ikkinchi
yarmida, pedagogik faoliyat bu - ijodiy jarayon va pedagogik innovatsiyalar
birlashmasi, degan yangi ilmiy yo‘nalish tarkib topdi. Bu esa o‘qituvchining
innovatsion pedagogik faoliyatining shakllanishi va rivojlanish jarayonini tahlil
qilish imkonini berdi. Innovatsion faoliyatning umumiy va alohida jihatlarini
K.Angelovskiy, G.I.Gorskaya, V.A.Kan-Kalik, S.L.Kuzmina, V.A.Slastenin,
L.M.Fridman kabi olimlar o‘zlarining ilmiy tadqiqot ishlarida yoritib berdilar.
Mamlakatimizda pedagogik innovatsiyani rivojlantirish muammolari ustida pedagog
olimlardan
N.Azizxo‘jayeva,
B.Farberman,
R.Mavlonova,
U.Nishonaliyev,
N.Sayidahmedov, M.Ochilovlar ilmiy izlanishlar olib bormoqdalar.
Innovatsiyalar dolzarb muhim ahamiyatga ega bo‘lib, bir tizimda
shakllangan yangicha yondashuvlardir. Ular tashabbuslar va yangiliklar asosida
tug‘ilib, ta’lim mazmunini rivojlantirish uchun istiqbolli bo‘ladi, shuningdek,
umuman ta’lim tizimi rivojiga ijobiy ta’sir ko‘rsatadi. Innovatsiya - ma’lum bir
faoliyat maydonidagi yoki ishlab chiqarishdagi texnologiya, shakl va metodlar,
muammoni yechish uchun yangicha yondashuv yoki yangi texnologik jarayonni
qo‘llash muvaffaqiyatga erishishga olib kelishi ma’lum bo‘lgan oxirgi natijadir.
Bugun ta’lim tizimidagi innovatsiyalarni quyidagicha tasniflash m
a’qullanmoqda:
• Faoliyat yo‘nalishiga qarab (pedagogik jarayondagi, boshqaruvdagi).
• Kiritilgan o‘zgarishlarning tavsifiga ko‘ra (radikal, modifikatsiya- langan,
kombinatsiyalangan).
• o‘zgarishlar ko‘lamiga ko‘ra (lokal, modulli, tizimli).
• Kelib chiqish manbayiga ko‘ra (shu jamoa uchun ichki yoki tashqaridan
olingan). Innovatsiyaning maqsadi - sarflangan mablag‘ yoki kuchdan eng yuqori
natija olishdan iborat.
Boshqa turli-tuman o‘z-o‘zidan paydo bo‘ladigan yangiliklardan farqli
o‘laroq, innovatsiya boshqariluvchi va nazorat qilinuvchi o‘zgarishlar mexanizmini
tashkil etadi.
Ta’lim tizimidagi har qanday yangilik innovatsiya bo‘la olmaydi. Shu
sababli «novatsiya» va «innovatsiya» tushunchalari o‘rtasidagi asosiy farqlarni
ko'rsatib o‘tish zarur. Buning uchun islohot faoliyatining aniq shakli, mazmuni va
ko‘lami asos bo‘lib xizmat qiladi. Agar faoliyat qisqa muddatli bo‘lsa va yaxlit tizim
xususiyatiga ega boMmasa, o‘z oldiga muayyan tizimdagi faqat ba’zi elementlarini
o‘zgartirishni vazifa qilib qo‘ygan bo‘lsa, u holda biz novatsiya bilan muloqot
qilayotgan boMamiz. Agar faoliyat ma’lum konseptual yondashuv asosida amalga
oshirilayotgan bo‘lsa va uning natijasi o‘sha tizim rivojlanishiga yoki uning
prinsipial o‘zgarishiga olib kelsagina innovatsiya deya olamiz.
Har ikkala tushuncha mezonlari quyidagicha: novatsiya amaldagi nazariya
doirasida amalga oshiriladi, ko‘lam va vaqt bo‘yicha chegaralanadi, metodlar
yangilanadi va natijasi avvalgi tizimni takomillashtiradi. Innovatsiya esa tizimli,
yaxlit va davomli bo‘ladi, ma’lum amaliyotda yangi faoliyat tizimini loyihalaydi,
amaliyot subyektlari pozitsiyalarini to‘la yangilaydi. Bunda faoliyatning yangi
yo‘nalishlari ochiladi, yangi texnologiyalar yaratiladi, faoliyatning yangi sifat
natijalariga erishiladi, natijada amaliyotning o‘zi ham yangilanadi. Innovatsiyaning
amaliyotga kiritilishi innovatsion jarayonlarda amalga oshiriladi. Innovatsion
jarayon deb innovatsion o‘zgarishlarga tayyorgarlik ko‘rish va uni amalga oshirish
jarayoniga aytiladi.
«Innovatsion faoliyat - bu yangi ijtimoiy talablar bilan an’anaviy
me’yorlarning mos kelmasligi yoxud amaliyotning yangi shakllanayotgan
me’yorining mavjud me’yor bilan to‘qnashuvi natijasida vujudga kelgan, majmuali
muammolarni yechishga qaratilgan faoliyatdir», - deb ta’kidlaydi V.I.Slobadchikov.
Innovatsion faoliyat amaliy nazariyaning muhim qismi bo‘lib, ijtimoiy-madaniy
obyekt sifatlarini yaxshilashga qaratilgan ijtimoiy subyektlarning harakat tizimidir,
u ma’lum doiradagi muammolarni yechish qobiliyatigina emas, balki har qanday
vaziyatdagi muammolarni yechish uchun motivatsion tayyorgarlikka ega bo‘lishdir.
O‘qituvchi innovatsion faoliyatining markaziy masalasi o‘quv jarayonini
samarali tashkil etishdan iborat.
Innovatsion faoliyat-bu ilmiy izlanishlar, ishlanmalaryaratish, tajriba- sinov
ishlari olib borish yoki boshqa fan-texnika yutuqlaridan foydalangan holda yangi
texnologik jarayon yoki yangi takomillashtirilgan mahsulot yaratish bo‘lib, uning
progmatik xususiyati shundaki, u g‘oyalar maydonida ham va alohida bir
subyektning harakat maydonida ham amalga oshirilmaydi, balki bu faoliyatni
amalga oshirish tajribasi kishilar hayotida hammabop bo‘ladigan holdagina haqiqiy
innovatsion hisoblanadi. Innovatsion faoliyatning asl mazmuni amalda yangi
texnologiyaning shakllanishi bo‘lib, uning natijasi innovatsiya sifatida yuzaga
kelgan ixtironi loyihaga, loyihani texnologiyaga aylantirishga yo‘naltirilgan
faoliyatdir.
O‘qituvchi
innovatsion
faoliyatni
tashkil
etib,
uning
shakllanish
bosqichlarini quyidagicha belgilashi mumkin:
Birinchi bosqich - tayyor metodik tavsiyanomalar aniq qilib ko‘chiriladi.
Ikkinchi bosqich - mavjud tizimga ayrim yangi moslama (modifikatsiya) lar,
metodlar kiritiladi.
Uchinchi bosqich - yangi g‘oyani amalga oshirish mazmuni, metodlari va
shakli to‘la ishlab chiqiladi.
To‘rtinchi bosqich - o‘qituvchi o‘qitish va tarbiyalashning o‘z konsepsiyasini
va metodikasini ishlab chiqadi.
O‘qituvchilarni innovatsion faoliyatga tayyorlashda jamoadagi psixologik
muhitni, jamoa a’zolarining qanchalik darajada dunyo ta’lim bozoridagi
yangiliklardan xabardor ekanligini hisobga olish zarur.