KURS ISHI
BOSHLANG‘ICH TA’LIMDA TABIIY FANLAR METODLARI
REJA:
KIRISH
1. Boshlang‘ich sinf “tabiiy fanlar” darslarida pedagogik texnologiyalaridan
foydalanish usullari va vositalri
2. Tabiiy fanlarni o‘qitishda zamonaviy pedagogik texnologiyalardan
foydalanishning o‘rni va ahamiyati
3. Boshlang‘ich sinflarda tabiiy fanlarni o‘tishda amaliy ishlarni tashkil etish
metodlari.
4. «Tabiiy fanlar (science)» darslarida kompetentlikka yo‘naltirilgan amaliy
topshiriqlardan foydalanish.
XULOSA
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
2
KIRISH
Kurs ishining dolzarbligi: Mamlakatimiz Prezidenti Sh.M.Mirziyoyev
“Yoshlarimizning mustaqil fikrlaydigan, yuksak intellektual va ma’naviy
salohiyatga ega boʻlib, dunyo miqyosida oʻz tengdoshlariga hech qaysi sohada boʻsh
kelmaydigan insonlar boʻlib kamol topishi, baxtli boʻlishi uchun davlatimiz va
jamiyatimizning bor kuch va imkoniyatlarini safarbar etamiz” degan da’vatlari
ta’limning sifatli va samarali tashkil etilishini, ayniqsa, boshlangʻich sinflardan
boshlab oʻquvchilarni mustaqil fikrlaydigan, yuksak intellektual va ma’naviy
salohiyatga ega shaxs sifatida tarbiyalash bugungi kunning dolzarb masalalaridan
biri hisoblanadi1.
Hozirgi yoshlar oʻz xalqining jonkuyari boʻlishi, milliy qadriyatlarimizni
chuqur bilgan, oʻzlashtirgan, ularni qadrlaydigan boʻlishi kerak. Asrlar davomida
ajdodlarimizning aqlu-zakovati bilan yuzaga kelgan milliy qadriyatlar inson
shaxsining har tomonlama kamol topishida yetakchi omildir. Shunday ekan, hozirgi
zamon kishisi, xususan, yosh avlodning milliy tushunchasini, ongini boyitib borish
katta ahamiyatga ega. Ota-bobolarimiz tomonidan yaratilgan ilmiy boyliklar
xalqimiz tomonidan koʻz qorachigʻidek saqlanmoqda va oʻrganilmoqda.
Bugungi zamonaviy umumiy o‘rta ta’lim maktabi o‘quvchisining ma’lumot
hozirda axborot asrida yashayapmiz. Shu sababli ham og‘zaki ma’lumotlarga
qaraganda ko‘proq vizual ma’lumotlarga e’tibor qaratamiz. Aksariyat odamlar
uchun televizor asosiy axborot manbai hisoblanadi. Vizul tasvirlar esa, jurnallar va
gazetalarda muhim rol o‘ynaydi.Natijada esa olingan bilimlarning ko‘proq qismi
maktabdan tashqari bilimlarga, ma’lumotlar hissasiga to‘g‘ri kelmoqda deyishimiz
mumkin. Ko‘p holatlarda esa maktabdan tashqari olingan bilimlarni yoki
informatsiyalarni aniq va ilmiy deb qarab bo‘lmaydi.
Boshlang‘ich sinflarda tabiiy fanlarni o‘qitish jarayonidagi bilimlar
o‘quvchilarda ilmiy dunyoqarashlarini shakllantirishga, ilmiy fikrlash metodini
yaratishga imkon beradi. Ko‘pchilik olimlarning ilmiy izlanishlari tufayli so‘nggi
1 SH. M. Mirziyoyev. Milliy oʻzligimiz va mustaqil davlatchiligimiz timsoli // Oʻzbek tiliga davlat tili maqomi
berilganining oʻttiz yilligiga bagʻishlangan tantanali marosimdagi nutq // Xalq soʻzi. – Toshkent, 2019 yil 22 oktyabr.
– № 218. – B.
3
yillar ichida ilmiy nazariya tuzilishiga asoslangan fanning tarkibiy qismlarini tizimli
ravishda aks ettirishning muhim usullari ishlab chiqildi. Bu usullarning tabiiy fanlar
ta’limi mazmunini takomillashtirishga bo‘lgan xizmati muhim ahamiyat kasb etadi.
Shuning uchun har qanday o‘quv fanini, shu jumladan, tabiiy fanlarni o‘qitishni
tashkil etish muhim. Tizimni yaratishning muhim xususiyati bu tizimning har bir
elementini to‘liq va mazmunli taqdim etish hisoblanadi. Tizimni yaratishning
muhim xususiyati bu tizimning har bir elementini to‘liq va mazmunli taqdim etish
hisoblanadi.
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2021-yil 30-apreldagi “Ta’lim-
tarbiya va kadrlar tayyorlash tizimini tubdan isloh qilish, barkamol avlodni voyaga
yetkazish to‘g‘risida”gi PF-6218-sonli farmoniga asosan mamlakatimiz ta’lim
tizimida bir qancha ahamiyatga molik o‘zgarishlar amalga oshirilmoqda
O‘zbekiston Respublikasining 2022-2023- yillarda PISA va TIMSS xalqaro
baholash tadqiqotlarida qatnashishi shunday ijobiy o‘zgarishlardan biri hisoblanadi.
TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) – bu
to‘rtinchi va sakkizinchi sinflarda matematika va tabiiy fanlar bo‘yicha keng joriy
qilingan xalqaro baholash dasturi.
TIMSS tadqiqoti doirasida birinchi baholash 1995-yilda o‘tkazilgan va har 4
yilda takrorlangan: 1999, 2003, 2007, 2011, 2015, 2019. Hozirgacha o‘tkazilgan
baholash tadqiqotlarining so‘nggisi 2019-yilda amalga oshirilgan va unda 70 ta
davlat qatnashgan. TIMSS o‘quvchilarga ta’lim olish imkoniyatlari qanday taqdim
etilgani va o‘quvchilarning ushbu imkoniyatlardan foydalanishiga ta’sir etuvchi
omillarni ko‘rib chiqishda o‘quv dasturlaridan asosiy tashkiliy tamoyil sifatida keng
ko‘lamda foydalanadi.
Kurs ishining maqsadi: Boshlang‘ich ta’limda tabiiy fanlar metodlari va
uning afzalliklarini oʻrganish, tahlil qilish va muammolarini bartaraf etish usullarini
oʻrganish.
Kurs ishining predmeti:Boshlang‘ich ta’limda tabiiy fanlar o‘qitishning
umumiy nazariy asoslari.
4
Kurs ishining obyekti: Boshlang‘ich ta’limda tabiiy fanlar metodlari va ularni
amaliyotda qo‘llanilishi;
Kurs ishining vazifalari quyidagilardan iborat:
1.Boshlang‘ich sinf “tabiiy fanlar” darslarida pedagogik texnologiyalaridan
foydalanishni oʻrganish;
2.Tabiiy fanlarni o‘qitishda zamonaviy pedagogik texnologiyalardan
foydalanishni oʻrganish va uni tahlil qilish usullari
3. Boshlang‘ich sinflarda tabiiy fanlarni o‘tishda amaliy ishlarni tashkil etish
meetodlarini o‘rganish;
4. «Tabiiy fanlar (science)» darslarida kompetentlikka yo‘naltirilgan amaliy
topshiriqlardan foydalanishni o‘rganish va tahlil qilish;
Kurs ishining metodlari. Mavzuga oid pedagogik, psixologik, metodik
adabiyotlarni oʻrganib tahlil qilish, suhbat, kuzatish, anketa- soʻrovnomalar, ilgʻor
oʻqituvchilarning ish tajribalarini oʻrganish, pedagogik tajriba, taqqoslash.
Kurs ishi tuzilishi: Bajarilgan kurs ishi kirish qismi, ikkita bobdan, 4 ta
paragraf va qilingan xulosalardan iborat.Ishga qoʻyilgan maqsadga erishishi uchun
toʻplangan adabiyotlar manbalarning nomlari va elektron manzillari keltirildi.
5
1. Boshlang‘ich sinf “tabiiy fanlar” darslarida pedagogik texnologiyalaridan
foydalanish usullari va vositalri
Fan sohasida qo‘llaniladigan bilishning vosita va amallari umumlashmasi ilmiy
tadqiqotlar metodini tashkil qiladi. Tadqiqot metodi, albatta, o‘rganish uchun
tanlangan ob’ektga monand tarzda turli xil bo‘lishi mumkin. SHuning bilan
birgalikda, tadqiq metodining tanlanishi tadqiqotchining borliqqa (ob’ektga) bo‘lgan
munosabati bilan ham belgilanadi. Keyingisi alohida e’tiborga loyiq, chunki ilmiy
tadqiqot yoki ilmiy tafakkur metodologiyasini belgilaydi.
Bilish jarayoni bevosita aniq va konkret metodlarni talab qiladi, ularning
yig‘indisi esa ushbu fanning tadqikot metodikasini tashkil qilib, maxsus-ilmiy
metodologiyaning ma’lum bir pog‘onasi hisoblanadi. Ilmiy tadqiqot ishlariga
kirishishdan avval, uning metodlarini, shakllarini, vositalarini to‘g‘ri tanlab olish va
metodikani ilmiy jihatdan asoslash lozim.
Metodologiya inson bilish faoliyatining vositalari, maqsadi va nazariy asosini
aniqlab beradi. Metodologiya doirasida tadqiqotchi voqelikdagi turli hodisalarni
tahlil qilish tamoyillarini tanlaydi, tadqiqot jarayonida erishilgan natijalarni
o‘rganish va baholash usullaridan foydalanadi. «Falsafa» qomusiy lug‘atida
metodologiya tushunchasi ikki yo‘nalishda ta’riflanadi:
1) Biror fanda tadbiq etiladigan tadqiqot usullarining majmui;
2)Ilmiy
bilish
va
dunyoni
o‘zgartirish
metodi
haqidagi
ta’limot.
N.SHermuhamedova aytganidek, «Fan metodologiyasi samarali bilish faoliyatining
umumiy tamoyillarinigina belgilab berishga qodir, ammo u tadqiq qilinayotgan
ob’ektni bilishning muayyan yo‘llarini belgilab bera olmaydi». Har bir ob’ekt
tadqiqi alohida yondashuvni, maxsus usul va vositalar majmuasidan foydalanishni
talab qiladi. SHu sababli metodologiyani tahlil tamoyillari va metodlari tizimi
haqidagi ta’limot sifatida ta’riflash ma’qulroq. Uning doirasida ilmiy izlanish va
bilim olishning nazariy asosi, umumiy yondashuv tamoyillari belgilanadi.
Hozirgi vaqtda o‘quvchilarning idrok qilish faoliyatlar va bilimlarini tekshirish
maqsadida Geografiya darslarida ha bir o‘quvchining o‘qishdagi mustaqilligiga va
6
o‘quv axborotlarini qabul qilish hamda qayta ishlashlarini tashkil qilishga yordam
beruvchi dasturlashtirilgan o‘qitish qo‘llaniladi. Dasturlashtirilgan o‘qitish
bilimlarni egallashdagi harakatlarni kuzatib borishga, qaysi bo‘g‘inda uzilish
bo‘lganligini, o‘qitish jarayoniga qanday o‘zgartirishlar kiritish kerakligini
aniqlashga imkon beradi. Dasturlashtirilgan o‘qitish uchun:
1) o‘quv materialini sinchiklab tahlil qilish, uni qat’iy tanlash va mantiqiy
izchillikda taqsimlash;
2) o‘quvchilarning idrok qilish faoliyatlariga rahbarlik qilish kerak.
Dasturlashtirilgan o‘qitishda o‘quvchilarning o‘quv materialini egallashdagi
mustaqilligi hamda faolligi ortib boradi: o‘rgatish jarayonini individuallashtirish
imkoniyati tug‘iladi; o‘qituvchi va o‘quvchilar mehnatini takomillashtirishga
yordam beruvchi o‘qitishning texnika vositalari keng qo‘llaniladi.
Dasturlashtirilgan
elementlarni
tatbiq
qilishda
an’anaviy
o‘qitishni
dasturlashtirilgan o‘qitishga qarama-qarshi qo‘yish, yangini deb umum qabul
qilingan metodlardan voz kechish kerak emas. Har ikkala yo‘nalish chambarchas
bog‘langan bo‘lishi va bir-birini to‘ldirishi zarur. O‘qitish sifatini oshishiga yordam
beruvchi o‘quvchilar bilimini faol nazorat qilishning yangi shakllarini ishlab chiqish
quyi sinflardagi geografiya darsida dasturlashtirilgan elementlardan foydalanishning
boshlanishi bo‘ldi, chunki muntazam nazoratning eski shakllari ko‘pincha dars
tuzilishini buzib, unumsiz fakt yo‘qotilishiga olib kelib, o‘qituvchilarda
qiyinchiliklar tug‘dirdi.
Topshiriqlarni dasturlashtirish tamoyili o‘quvchilarning og‘zaki javoblarini
shartli ifodalar — raqam yoki chiziq bo‘laklari ko‘rinishidagi javoblar bilan
almashtirishdan iboratdir. Ularning afzalligi shundaki, ular o‘tilgan dastur
materialini har bir o‘quvchi tomonidan odatdagi tekshirishdagiga qaraganda ko‘p
hajmda o‘zlashtirish darajasini qisqa vaqt ichida aniqlashga imkon beradi. Tajriba
bilimlarni hisobga olishning dasturlashtirilgan uslublaridan geografiya darslarida
o‘quvchilarning idrok qilish faoliyatlarini faollashtirish maqsadida foydalanish
maqsadga muvofiqligini ko‘rsatdi. Uning afzalligi yana shundaki, o‘quv
materialini o‘zlashtirish darajasini hatto o‘quvchilarning o‘zlari tushuntirishdan
7
keyin dars vaqtida yoki keyinroq tekshirishlari mumkin. Quyi sinflarda
geografiyani o‘rganishdagi dasturlashtirilgan o‘qitishning qo‘llanilishi mumkin
bo‘lgan variantlarini ko‘rib chiqamiz.
I. Test tipidagi kartochka-topshiriqlar.
Muayyan nomerlangan kartochkada geografiya obyektlarining (o‘simlik,
hayvon va hokazolarning) nomlari keltiriladi o‘quvchilar javoblarida kerakli
o‘simlik yoki belgining nomini yozmaydilar, faqat tegishli raqamni bayon
qiladilar. Bilimlami matn bilan hisobga olishdan individual so‘rashda ham, butun
sinf bilimini hisobga olishda ham foydalanish mumkin. Keyingi holatlarda
topshiriq doskaga yozib boriladi. O‘quvchilaming javoblari butun sinf bilan
muhokama qilinadi. Bu kichik yoshdagi maktab o‘quvchilarining ishini ma’lum
darajada faollashtiradi.
II. Raqamli dasturlashtirilgan topshiriqlar.
Raqamli topshiriqlarda ish individual kartochkalar yoki tayyorlangan
devoriy jadval bo‘yicha olib boriladi. Kartochkada topshiriq ko‘rsatiladi va
javoblarga kalit beriladi. 0’quvchi kerakli kalitni topishi lozim. Bunday ishni
bajarish natijasida o‘qituvchi 4—5 daqiqa ichida endigina o‘rganilgan materialni
mustahkamlash maqsadida ham, uy vazifasini tekshirishda ham o‘quvchilar
bilimini sinash imkoniyatiga ega bo‘ladi. Raqamli dasturlashtiriigan ishlar faqat
tabiat obyektlarining tashqi belgilari haqidagi bilimlarni nazorat qilish uchungina
emas, balki birmuncha murakkabroqlarini tekshirish uchun ham tavsiya qilinishi
mumkin. Masalan, tabiiy xarita bo‘yicha bilimlarni aniqlovchi topshiriqlar tuzish
mumkin.
Topshiriq:
1. Daryoning boshlanish joyi.
2. Daryo oqimi chuqurligi.
3. Daryoning boshqa daryoga, ko‘lga, dengizga quyiladigan joyi.
4. Panj va Vaxsh daryolarining quyilishidan hosil bo‘lgan daryo.
5. Qoradaryo va Norin daryolarining qo‘shilishidan hosil bo‘lgan daryo.
6. Quyiladigan joyiga ega bo‘lmagan daryo.
8
Manbalar: 1. Amudaryo; 2. Sirdaryo; 3. 0’zani; 4. Boshlanishi; 5.Zarafshon;
6.Quyiladigan joyi.
Javoblar: 1 (4), 2 (3), 3 (6), 4 (1), 5 (2), 6 (5).
Dasturlashtiriligan topshiriqlarning boshqa turidan ham foydalanish
mumkin. o‘qituvchi doska yoki jadvalda, masalan, tabiiy zonalar nomlarini
raqamlar bilan ko‘rsatadi. Keyin zonalar, shu zonalarga xos bo‘lgan jonli tabiat
vakillarini sanab beradi. Doskaga obyektlarning nomlarini tegishli raqamli
belgilar bilan yozib berish mumkin.
Dasturlashtirilgan didaktik kartochkalar.
Bunday dasturlashtirilgan topshiriqlardan har xil tipdag darslar o‘tishda,
shuningdek, o‘quvchilar bilan individual va butun sinf bilan ishlar olib borish
jarayonida foydalanish mumkin. Topshiriqni bajarish uchun 5 daqiqa ajratiladi.
Bu vaqt ichida: o‘quvchi 2-3 ta kartochkaga javob berishi va daftarida javoblarni
raqamlar bilan ko‘rsatishi lozim.
Dasturli kartochkalar o‘rganilgan mavzuning variantlar bo‘yicha tuziladi.
Kartochkada savol-topshiriq va unga uchta: to‘liq va to‘g‘ri, noaniq, noto‘g‘ri
javoblar beriladi. O‘quvchi daftariga; kartochka nomeri va qavs ichida javob
nomerini yozishi kerak. Dasturlashtirilgan didaktik kartochkalarga misollar:
1- kartochka.
Nima uchun qushlar issiq o‘lkalarga uchib ketadilar?
1. Chunki sovuq bo‘lib qoladi.
2. Ular yeydigan ovqat yo‘q.
3. Chunki sovuq bo‘lib qoladi va ochlik vujudga keladi.
To‘liq va to‘g‘ri javob (3).
2- kartochka.
Tuproq deb nimaga aytiladi?
1. Tuproq bu tabiiy qazilma.
2. Yerning yuqori, yumshoq qatlami, unda o‘simliklar ildiz otadilar
3. Tuproq bu yerning yuqori qatlami. To‘liq va to‘g‘ri javob (2).
9
Geografiya darslarida o‘qituvchi dasturlashtirilgan o‘qitish elementlaridan
foydalana turib, shuni esda tutishi kerakki faoliyatning bu turida guruh bo‘lib
o‘qitishdagi ketma-ketlik nazoratini individuallashtirib, iloji boricha ko‘proq
o‘quvchilarni ishga jalb qilishi; o‘z ishining sifatini kuzatib borishi, o‘quvchilar yo‘l
qo‘ygan xatolarni tahlil qilib guruhlashtirishi; dasturlashtirilgan nazoratning
an’anaviy tuzilishiga kirishi kerak.
Dasturlashtirilgan nazorat topshiriqlarini ishlashda bular
o‘quvchilar
bilimlarini nazorat qilishning xilma-xil shakllaridan biri ekanligini va amalda
uyg‘unlashtirilishi kerakligini hisobga olish zarur.
I-Muzyorar usuli, Klaster usuli, ”So‘z top” o‘yini, ”Mozaika”, ”To‘xtab
o‘qish” usuli, ”Zanjir” usuli.
Bu usulni birinchi dars yoki yangi bo‘limni boshlash oldidan o‘tkazish
maqsadga muvofiq. O‘qituvchi navbatdagi o‘tiladigan bo‘lim yuzasidan qisqacha
ma’lumot beradi.
Masalan, ”O‘lkamizda kuz” bo‘limida o‘quvchi yil fasllari, paxta tyerimi,
ijtimoiy foydali mehnat, kuzgi o‘simliklar, hasharotlar hayoti haqida umumiy
tushunchalar berib o‘tadi. Bu haqda o‘quvchilar ham o‘z fikrlarini bayon etadilar.
Masalan:
Mening ismim Shuhrat. Menga kuz fasli yoqadi. Chunki kuzda barcha kuzgi
mevalar pishadi, “Hosil bayrami”ni nishonlaymiz, ota-onamga qovun-tarvuz
yig‘ishda yordam beraman. Men katta bo‘lganimda juda chiroyli bog‘ yarataman.
Bog‘imda shirin-shakar mevali daraxtlar ko‘p bo‘ladi.
Mening ismim Komila. Men kuz faslini yaxshi ko‘raman. Chunki daraxt
barglari juda chiroyli rangda tovlanadi. Dalalarda oppoq paxtalar ochiladi.
Paxtadan chiroyli yostiqchalar tikish mumkin. Men kelajakda tikuvchi
bo‘lmoqchiman.
Har bir o‘quvchi shu tarzda o‘zi hamda tabiatga daxldorlik haqida so‘zlaydi.
Bu usul o‘quvchilarni mustaqil fikr yuritishga, og‘zaki nutqini o‘stirishga yordam
beradi.
10
“So‘z top” o‘yini. Bu metoddan darsning hamma qismlarida foydalanish
mumkin. O‘qituvchi qushlar, hayvonlar, meva, sabzavotlar haqida bir so‘z aytadi,
o‘quvchilar davom ettiradilar. O‘qituvchi boshlagan so‘z qaysi harf bilan tugasa,
o‘quvchi shu harfdan boshlangan so‘zni aytishi kerak.
Masalan: tulki — ilon — ninachi — it — tiprati-kan — nortuya — yalqov
(panda) — ayiq — qarg‘a — ari va hokazo.
Bu usul o‘quvchilarni tezkorlik bilan fikr yuritib, javob berishga hamda
xotirasini mustahkamlashga yordam beradi.
“Klaster” usuli. Bu usul o‘quvchiga berilgan mavzu bo‘yicha erkin o‘ylash va
fikrlarini bemalol bayon etish uchun sharoit yaratadi. Bu usulda o‘quvchi nimani
o‘ylagan bo‘lsa, shuni aytadi va yozadi. Yozilgan fikrlar to‘g‘ri yoki noto‘g‘ri
bo‘lishidan qat’i nazar, muhokama qilinmaydi va belgilangan vaqtgacha davom
etadi. Bu sinfning har bir o‘quvchisi tomonidan ilgari surilayotgan g‘oyalarni
uyg‘unlashtirib, ular o‘rtasidagi aloqalarni yanada mustahkamlash imkoniyatini
yaratadi. “Klaster” usuli yangi mavzuni boshlashdan avval o‘quvchini darsga
qiziqtirib, shu mavzu bo‘yicha oldin egallagan bilimlarini aniqlash maqsadida
hamda o‘tilgan mavzuni mustahkamlash uchun o‘tkaziladi. Masalan, “O‘lkamizdagi
uy va yovvoyi hayvonlar” mavzusi.
“Mozaika”, ya’ni mayda bo‘laklardan yaxlit ko‘rinishni hosil qilish. Bunda
qushlar, hayvonlar, daraxtlar, mevalarning rasmlari bo‘laklarga bo‘linib, har bir
guruhga alohida tarqatiladi. Guruhlarning qatnashchilari bo‘lakchalarni bir butun
ko‘rinishga keltiradilar. Guruh sardorlari yaxlit holga kelgan hayvon, meva yoki
daraxt haqida gapirib beradilar.
“To‘xtab o‘qish” usuli. O‘qituvchi matn bilan tanishtirish jarayonida bir
necha marta to‘xtab, o‘quvchilarga savollar bilan murojaat qiladi. Savollar aynan
matnga tegishli bo‘lishi zarur. Yoki o‘quvchi matn o‘qish jarayonida to‘xtatilib,
nima haqida o‘qiganligi so‘raladi. Bu usul orqali o‘quvchilarning diqqati
jamlanadi, mustaqil fikrlash ko‘nikmalari shakllanadi.
“Zanjir” usuli. Bu usulni she’r, topishmoq, maqollar berilgan darslarda
qo‘llash maqsadga mu-vofiqdir. O‘quvchilar tartib bilan ketma-ket berilgan she’r
11
misrasi yoki topishmoq qatorini aytadilar. Bu usul qo‘llanganda o‘quvchi uyalib
qolmasligi uchun berilgan she’r, maqol, topishmoqni yod olishga majbur bo‘ladi.
III Reja. “Rasmli rebus” o‘yini, “Rasmli rebus” o‘yini, BBB (bilardim,
bildim, bilmoqchiman) o‘yini, BBB (bilardim, bildim, bilmoqchiman) o‘yini,
“Enyerjaynyer” o‘yini, “O‘z guruhingni top” o‘yini.
“Kim tez bajaradi” o‘yini. O‘quvchilar uch guru liga bo‘linadilar. Har bir
guruhga 5 tadan hayvonlar yoki qushlar rasmlari teskari qilib beriladi.
Belgilangan vaqt ichida (1-2 daqiqada) o‘quvchilar hayvon yoki qushlarni
yovvoyi yoki uy hayvonlari Ifiiruhlariga ajratadilar.
Topishmoqni birinchi bo‘lib xatosiz bajargan guruh g‘olib hisoblanadi.
BBB (bilardim, bildim, bilmoqchiman) o‘yini.
Bu o‘yinni “Suv — hayot manbayi”, “Gigiyena – ozodalik kabi mavzularni
o‘tgandan so‘ng o‘y-nash mumkin. O‘quvchilar uch guruhga bo‘linadilar. Uchta
guruhga ham jadval beriladi. Uch ustundan iborat bo‘lgan jadvalning birinchi
ustuniga mustaqil tarzda suv haqida bilganlarini yozish tavsiya etiladi. Ikkinchi
ustunga dars davomida hamda darslikdan bllib olgan bilimlarini yozadilar.
Uchinchi ustunga esa imkon qadar bugungi kun tulabi, muammolar, bilishi
zarur bilimlar haqida yozadilar. Masalan:
Bilardim
Bildim
Bilmoqchiman
Itmigsiz
Hidsiz
Zararlanish mumkinmi?
Tiniq
Bug‘-par
Suyuq
Muz-qattiq
Suvsizlikka chidash
mumkinmi?
Ichiladi
Havo bor
Yuviniladi
Qum bor
O‘zbekistonda daryolar ko‘pmi?
Loyqa
Shaklsiz
“Enyerjaynyer” o‘yini. Bu o‘yindan “Ob-havo”, “Qish”, “Yil fasllari” kabi
mavzular o‘tilganda foydalanish mumkin. O‘quvchilar doira shaklida turib
oladilar. O‘qituvchi o‘rtada qo‘l harakati orqali tabiat hodisalarini avval sekin,
so‘ng tezlashgan holatda ko‘rsatadi. O‘quvchilar soat mili bo‘ylab ushbu
harakatlarni so‘zsiz davom ettiradilar.
12
1. Shamol (qo‘llar bir-biriga sekin ishqalanadi, so‘ng bu harakat tezlashadi).
2. Yomg‘ir (qo‘llar qarsillatiladi).
3. Jala (qo‘llar chirmashtirilib, yelkalarga uriladi).
4. Do‘l (tizzalarga shapatilab uriladi). Harakat asta-sekin teskarisiga qaytariladi.
13
2. Tabiiy fanlarni o‘qitishda zamonaviy pedagogik texnologiyalardan
foydalanishning o‘rni va ahamiyati
Hozirgi kunda boshlang‘ich sinf o‘quvchilarini o‘qitishga alohida e’tibor
qaratilmoqda. Sababi boshlang‘ich sinf o‘quvchilarini anglash, yod olish,
tushunishga harakat qilish va qiziqish kabi psixologik harakteristikalari mukkamal
rivojlanayotgan hisoblanadi. Shundan, tabiiy va ijtimoiy fanlarni o‘qitish ularning
mazmun mohiyatini bolalar psixologik qobiliyatlaridan kelib chiqqaan holda
o‘rgatish samarali natijalarga olib kelmoqda. Shu bois ko‘plagan rivojlangan
mamalakatlar ta’lim tizimlarida va dunyodagi pedagoglar tomonidan zamonaviy
innovatsion pedagogic texnologiyalarni ishlab chiqish va ularni amaliyotga joriy
etish bo‘yicha bir qator izlanishlar olib borilmoqda.Hozirgi ta`lim jarayoni 4 K
Moduli asosida tashkil etilmoqda 4K nima degani?
4K yondashuvi o‘z nomi bilan 4 ta tamoyilni o‘z ichiga oladi:
1.Kritik (tanqidiy) fikrlash.
2.Kreativ fikrlash:
3.Kommunikativlik.
4.Kollaboratsiya
Kritik (tanqidiy) fikrlash: Ushbu metodologiya o‘quvchilarning axborotni
tanqidiy baholash, o‘z fikri va mulohazalarini shakllantirish ko‘nikmalarini
rivojlantirishni o‘z ichiga oladi. O‘quvchilar muammolarga tahliliy nuqtayi
nazardan yondashishni o‘rganadi va mantiqiy fikrlash asosida o‘z nuqtayi nazarini
shakllantiradi.
Kreativ fikrlash: O‘quvchilar o‘z maqsadlariga erishish uchun yangi
yondashuvlarni qo‘llashni o‘rganadi, innovatsion yechimlarni ishlab chiqadilar va
ijodiy muammolarni hal qilish ko‘nikmalariga ega bo‘ladi.
Kommunikativlik: O‘quvchilar o‘z fikrlarini aniq, ravshan ifodalashga,
suhbatdoshni tinglashga va tushunishga, ma’lumotni yetkazishda til vositalaridan
unumli foydalanishga o‘rganadi.
Kollaboratsiya: Darsliklar o‘quvchilarning jamoada ishlash qobiliyatini
rivojlantirishga yordam beradigan tarzda tuzilgan. Bu o‘quvchilarga hamkorlik
14
qilish, samarali fikr almashish va o‘zaro qo‘llab-quvvatlash ko‘nikmalarini
o‘rganishga ko‘maklashadi.
Tabiiy fanlar alohida predmet sifatida o‘qitish 1- sinfdan boshlanadi. O‘quv
materiali «Tabiat jismlari», «O‘simlik va hayvonot olami», «Sog‘ligimizni
saqlaymiz» va «Ekologiya» mavzulariga birlashtirilgan. Tabiiy fanlar bo‘yicha
dastur kichik yoshdagi maktab o‘quvchilariga faqat jonajon tabiat go‘zalligi va
boyliklarinigina emas, balki respublikamizning tabiatini o‘rganishga ham imkon
beradi.
Tabiiy fanlarni o‘qitishda o‘quvchilarning ilmiy-tabiiy dunyoqarashlarini
shakllantirish va kengaytirish, mantiqiy fikrlashga o‘rgatishda har bir dars
mavzuyini bayon qilishga e’tibor beriladi. O‘quvchilar topshiriqlarni individual
bajarish jarayonida ularning aqliy faoliyati jalb etiladi, o‘z bilimi, kuchi va
qobiliyatiga bo‘lgan ishonch ortadi. Buning natijasida har bir shaxs o‘z imkoniyati
darajasida rivojlanadi. Shu tarzda tashkil etilgan bilish faoliyatida vaqtdan unumli
foydalaniladi. Pirovard natijada ta’lim samaradorligi ortadi. Ta’limning zamonaviy
pedagogik texnologiyalaridan foydalanib o‘tiladigan darslarda o‘quvchilarning
bilish faoliyati individual tarzda tashkil etiladi.
«Klaster» metodi. Ushbu metod o‘quvchilarga muammolar (mavzular)
xususida erkin, ochiq o‘ylash va shaxsiy fikrlarni bemalol bayon etish uchun sharoit
yaratishga yordam beradi. «Klaster» metodi turli xil g‘oyalar o‘rtasidagi aloqalar
to‘g‘risida fikrlash imkoniyatini beruvchi tuzilmani aniqlashni talab etadi. Bu metod
aniq obyektga yo‘naltirilmagan fikrlash shakli hisoblanadi. Undan foydalanish inson
miya faoliyatining ishlash tamoyili bilan bog‘liq ravishda amalga oshadi. «Klaster»
metodidan o‘quvchilar bilan yakka tartibda yoki guruh asosida tashkil etiladigan
mashg‘ulotlar jarayonida foydalanish mumkin. Guruh asosida tashkil etilayotgan
mashg‘ulotlarda ushbu metod guruh a’zolari tomonidan bildirilayotgan g‘oyalarning
majmuyi tarzida namoyon bo‘ladi. Bu esa guruhning har bir a’zosi tomonidan ilgari
surilayotgan g‘oyalarni uyg‘unlashtirish hamda ular o‘rtasidagi aloqalarni topa olish
imkoniyatini yaratadi.
«6x6» metodining afzallik jihatlari quyidagilardir:
15
«6 x 6» metodi. «6 x 6» metodi yordamida bir vaqtning o‘zida 36 nafar
o‘quvchini muayyan faoliyatga jalb etish orqali ma’lum topshiriq yoki masalani hal
etish, shuningdek, guruhlarning har bir a’zosi imkoniyatlarini aniqlash, ularning
qarashlarini bilib olish mumkin. Bu metod asosida tashkil etilayotgan darsda har
birida 6 nafardan ishtirokchi bo‘lgan 6 ta guruh o‘qituvchi tomonidan o‘rtaga
tashlangan muammoni muhokama qiladi. Belgilangan vaqt nihoyasiga yetgach,
o‘qituvchi 6 ta guruhni qayta tuzadi. Qaytadan shakllangan guruhlarning har birida
avvalgi 6 ta guruhdan bittadan vakil bo‘ladi. Yangi shakllangan guruh a’zolari o‘z
jamoadoshlariga avvalgi guruhi tomonidan muammo yechimi sif atida taqdim
etilgan xulosani bayon etib beradilar va mazkur yechimlarni birgalikda muhokama
qiladilar. «6x6» metodining afzallik jihatlari quyidagilardan iborat: - guruhlarning
har bir a’zosini f aol bo‘lishiga undaydi;
-ular tomonidan shaxsiy qarashlarning ifoda etilishini ta’minlaydi;
- guruhning boshqa a’zolarining fikrlarini tinglay olish ko‘nikmalarini hosil
qiladi;
- ilgari surilayotgan bir hecha fikrni umumlashtira olish, shuningdek, o‘z fikrini
himoya qilishga o‘rgatadi.
Eng muhimi, har bir o‘quvchi qisqa vaqt (15-20 daqiqa) davomida ham
munozara qatnashchisi, ham ma’ruzachi sifatida faoliyat ko‘rsatadi.
Ushbu metod qo‘llanilayotgan mashg‘ulotlarda guruhlar tomonidan bir yoki bir
necha mavzu (tnuammo) ni muhokama qilish imkoniyati mavjud. «6 x 6» metodidan
ta’lim jarayonida foydalanish o‘qituvchidan faollik, pedagogik mahorat, guruhlarni
maqsadga muvofiq shakllantira olish layoqatiga ega bo‘lishni talab etadi.
Guruhlarning to‘g‘ri shakllantirilmasligi topshiriq yoki vazifalarning to‘g‘ri hal
etilmasligiga sabab bo‘lishi mumkin.
Ushbu metod yordamida mashg‘ulotlar quyidagi tartibda tashkil etiladi:
1. O‘qituvchi mashg‘ulot boshlanishidan oldin 6 ta stol atrofiga 6 tadan stul
qo‘yib chiqadi.
2. 6 ta varaqqa turli xil 6 ta topshiriq yozib chiqiladi. Varaqlarga I dan VI gacha
rim raqami yozib qo‘yiladi. Bu varaqlar 6 ta stolning har biriga qo‘yib chiqiladi.
16
3. O‘quvchilar o‘qituvchi tomonidan 6 ta guruhga bo‘linadilar. O‘quvchilarni
guruhlarga bo‘lishda o‘qituvchi quyidagicha yo‘l tutadi. Har bir o‘quvchiga 1 dan
36 gacha raqamlangan varaqchalardan birini olish taklif etiladi. Bu varaqlarda rim
raqami bilan stol raqami ko‘rsatilgan bo‘ladi. Har bir o‘quvchi o‘zi tanlagan
varaqchadagi rim raqami bilan ko‘rsatilgan stol atrofiga qo‘yilgan stuldan joy
egallaydi.
4. O‘quvchilar joylashib olganlaridan so‘ng o‘qituvchi stol ustiga qo‘yilgan
topshiriqlarni bajarish uchun ma’lum vaqtni (5-10 minut) belgilaydi, munozara
jarayoni boshlanganini e’lon qiladi.
5. O‘qituvchi guruhlarning faoliyatini kuzatib boradi, kerakli o‘rinlarda guruh
a’zolariga maslahatlar beradi, yo‘1-yo‘riqlar ko‘rsatadi. Belgilangan vaqt tugagach,
guruhlardan munozaralarni yakunlashlarini so‘raydi.
6. Munozara uchun belgilangan vaqt nihoyasiga yetgach, o‘qituvchi guruhlarni
qaytadan shakllantiradi. Yangidan shakllangan har bir guruhda avvalgi 6 ta
guruhning har biridan bir nafar vakil bo‘lishiga alohida e’tibor qaratiladi.
O‘quvchilar o‘z o‘rinlarini almashtirib olganlaridan so‘ng belgilangan vaqt (5-10
minut) ichida guruh a’zolari avvalgi guruhlariga topshirilgan vazifa va uning
yechimi xususida guruhdoshlariga so‘zlab beradilar. Shu tartibda qabul qilingan
xulosalarni muhokama qiladilar va yakuniy xulosaga keladilar. «6x6» metodini
ayrim boblar yoki o‘quv yili choragi bo‘yicha o‘tilgan mavzularni takro rlash va
mustahkamlash maqsadida o‘tkazish maqsadga muvofiq bo‘ladi.
""Aqliy hujum" usuli
17
«Aqliy hujum» metodi muayyan mavzu yuzasidan berilgan muammolarni hal
etishda keng qo‘llaniladigan metod hisoblanadi. Bu metod o‘quvchilarni muammo
xususida keng va har tomonlama fikr yuritish, shuningdek, o‘z tasavvurlari va
g‘oyalaridan ijobiy foydalanish borasida ma’lum ko‘nikma hamda malakalarni hosil
qilishga yordam beradi. Ushbu metod yordamida tashkil etilgan dars jarayonida
ixtiyoriy muammolar yuzasidan bir necha original yechimlarni topish imkoniyati
tug‘iladi. Mazkur metodni qo‘llashdan ko‘zlangan asosiy maqsad o‘quvchilarni
muammo xususida keng va chuqur fikr yuritishga o‘rgatishdan iborat.
«Aqliy hujum» biror muammoni yechishda guruh qatnashchilari tomonidan
bildirilgan erkin fikr va mulohazalarni to‘plab, ular orqali ma’lum bir yechimga
kelinadigan eng samarali usuldir. U to‘g‘ri va ijodiy qo‘llanilganda shaxsni erkin,
ijodiy va nostandart fikrlashga o‘rgatadi. "Aqliy hujum" yordamida turli xil
muammolarni hal qilishning yo‘llari izlanadi. Bu usul guruhning har bir a’zosi
fikrini tezda yig‘ish va umumlashtirish imkonini beradi. "Aqliy hujum"ni,
o‘quvchilar muammo haqida yetarli ma’lumotga ega bo‘lmagan hollarda ham
qo‘llash mumkin. Bu kutilmagan, oddiy shiroitda aqlga kelmaydigan antiqa
yechimlar tonish imkonini beradi.
"Aqliy hujum" usulidan foydalanilganda, odatda mashg‘ulot ikki bosqichdan
iborat bo‘ladi: birinchi bosqich - taklif bosqichi ("aqliy hujumning o‘zi) va ikkinchi
bosqich - tahlil hamda yechimlarni saralash bosqichi. Bosqichlar o‘rtasida kichik
tanaffus berilsa, maqsadga muvofiq bo‘ladi.
18
O‘quvchilarga bilimni bayon qilish metodlari ham tarbiyavi ahamiyatga ega,
o‘quvchilarning barcha faoliyatlari bilimlarni o‘zlashtirish jarayoni bilan bog‘liqdir.
Shu munosabat bilan tabiatshunoslikni o‘qitish o‘qituvchi uchun tarbiyaviy ishlarda
katta imkoniyatlar beradi. Tabiatshu noslikni o‘qitishda og‘zaki, ko‘rgazmali,
amaliy va boshqa metodlardan foydalaniladi. Bolalarning ijodiy faolligi, individual
qobiliyatlarini ochishga qaratilgan metodlar tobora ko‘proq qo‘llanilmoqda.
Tabiatshunoslik bo‘yicha mashg‘ulotlami sinfdan va maktabda: tashqari tadbirlar:
ochiq havodagi o‘yinlar, o‘lkashunoslik ekskursiyalari, yurishlar bilan chambarchas
bog‘lamoq zarur.
Tabiiy fanlarni o‘qitishda, boshqa didaktik o‘yinlar bilan bir qatorda o‘yin
mashqlardan o‘z o‘rinda va samarali foydalanish maqsadga muvofiq.
O‘yin mashqlar uchun televideniya va matbuot orqali berib borilayotgan va
o‘quvchlarning eng qiziq mashg‘ulotiga aylangan o‘yinlarni andoza qilib olish
mumkin. Bular jumlasiga “Zakovat”, “Zigzag”, “Zinama zina”, “Aqliy hujum”
kabilarni kiritish mumkin. Mazkur o‘yinlarda o‘quvchlar avvalo o‘z kuchi va
bilimlarini sinab ko‘radilar va yana ularning aksariyati shu o‘yinlar ishtirokchisi
bo‘lishi orzu qiladilar.
“Zinama-zina” texnologiyasi
Texnologiyaning tavsifi. Ushbu mashg‘ulot o‘quvchi larni o‘tilgan yoki
o‘tilishi kerak bo‘lgan mavzu bo‘yicha yakka va kichik jamoa bo‘lib fikrlash hamda
xotirlash,
o‘zlashtirilgan
bilimlarni
yodga
tushirib,
to‘plangan
fikrlarni
umumlashtira olish va ularni yozma, rasm, chizma ko‘rinishida ifodalay olishga
19
o‘rgatadi. Bu texnologiya o‘quvchilar bilan bir guruh ichida yakka holda yoki
guruhlarga ajratilgan holda yozma ravishda o‘tkaziladi va taqdimot qilinadi.
Texnologiyaning maqsadi. O‘quvchilarni erkin, mustaqil va mantiqiy
fikrlashga, jamoa bo‘lib ishlashga, izlanishga, fikrlarni jamlab ulardan nazariy va
amaliy tushuncha hosil qilishga, jamoaga o‘z fikri bilan ta’sir eta olishga, uni
ma’qullashga, shuningdek, mavzuning tayanch tushunchalariga izoh berishda
egallagan bilimlarini qo‘llay olishga o‘rgatish.
Texnologiyaning qo‘llanishi: ma’ruza(imkoniyat va sharoit bo‘lsa),
seminar, amaliy va laboratoriya mashg‘ulotlarida yakka tartibda yoki kichik
guruhlarda o‘tkazish hamda nazorat darslarida qo‘llanilishi mumkin.
Mashg‘ulotda qo‘llaniladigan vositalar: A-3, A-4 formatlarda tayyorlangan
(mavzuni ajratilgan kichik mavzuchalar soniga mos) chap tomoniga kichik mavzular
yozilgan tarqatma materiallar, flomaster(yoki rangli qalam)lar.
Mashg‘ulotni o‘tkazish tartibi:
• o‘qituvchi o‘quvchilarni mavzular soniga qarab 3-5kishidan iborat kichik
guruhlarga ajratadi (guruhlar soni 4 yoki 5ta bo‘lgani ma’qul);
• o‘quvchilar mashg‘ulotning maqsadi va uning o‘tkazilish tartibi bilan
tanishtiriladi.Har bir guruhga qog‘ozning chap qismida kichik mavzu yozuvi
bo‘lgan varaqlar tarqatiladi;
• o‘qituvchi guruh a’zolarin tarqatma materialda yozilgan kichik mavzular bilan
tanishishlarini va shu mavzu asosida bilganlarini flomaster yordamida qog‘ozdagi
bo‘sh joyiga jamoa bilan birgalikda fikrlashib yozib chiqish vazifasini beradi va vaqt
belgilaydi;
• guruh a’zolari birgalikda tarqatma materialda berilgan kichik mavzuni
yozma(yoki rasm, yoki chizma) ko‘rinishida ifoda etadilar.Bunda guruh a’zolari
kichik mavzu bo‘yicha imkon boricha to‘laroq ma’lumot berishlari kerak bo‘ladi.
• Tarqatma materiallar to‘ldirilgach, guruh a’zolaridan bir kishi taqdimot
qiladi.Taqdimot vaqtida guruhlar tomonidan tayyorlangan materialar, albatta,
auditoriya(sinf) doskasiga mantiqan tagma-tag(zina shaklida) ilinadi;
20
• O‘qituvchi guruhlar tomonidan tayyorlangan materiallarga izoh berib, ularni
baholaydi va mashg‘ulotni yakunlaydi. “Zigzag» metodi
Sinf o‘quvchilari 7ta guruhga bo‘linadilar va guruhlar nomlanadi. Guruhlarda
yangi mavzu mohiyatini yorituvchi matn qismlarga ajratiladi va ajratilgan qismlar
mazmuni bilan tanishib chiqish vazifasi guruhlarga topshiriladi. O‘quvchilar
matnlarni diqqat bilan o‘rganadilar va gapirib beradilar. Vaqtni tejash maqsadida
guruh a’zolari orasidan liderlar belgilanadi va qayd etilgan vazifa ular tomonidan
bajariladi. Liderlarning fikrlari guruh a’zolari tomonidan to‘ldirilishi mumkin.
Barcha guruhlarning o‘quvchilari o‘zlariga topshirilgan matn mazmuni xususida
so‘zlab berganlaridan so‘ng, matnlar guruhlararo almashtirilib, avvalgi faoliyat
takrorlanadi. Guruhlarga bir necha matnlar taqdim etiladi. Shu tarzda barcha matnlar
mazmuni guruhlar tomonidan o‘rganib chiqilgach o‘quvchilar o‘tilgan mavzu
bo‘yicha asosiy tushunchalarni ajratadilar, ularning o‘zaro mantiqiy bog‘liqligini
aniqlaydilar, yuzaga kelgan g‘oyalar asosida mavzuga oid sxema ishlab chiqiladi.
So‘ngra o‘zlashtirilgan bilimlar asosida o‘quvchilarning o‘zlariga shunday
sxemalarni ishlab chiqish vazifasi topshiriladi.
Har qanday o‘yinlar kabi pedagogik jarayonlarda foydalaniladigan o‘yinlar
ham o‘zining aniq maqsadi va natijasiga ega bo‘ladi. Ta’lim muassasalarida ko‘p
holatlarda rolli va kasbiy xarakterga ega ishbilarmonlik o‘yinlarian foydalaniladi.
Muhimi pedagogik maqsadlarda qo‘llaniladigan o‘yinli texnologiyalarining asosini
o‘quvchilarning faollik va tezkorlikka asoslangan faoliyati tashkil etadi. Pedagogik
o‘yinlar yangi o‘quv materialini o‘zlashtirish, mustahkamlash, o‘quvchining ijodiy
qobiliyatini rivojlantirish, umumiy ko‘nikma, malakalarini shakllantirish kabi
21
masalalarni yechishga qaratiladi. Ular yordamida o‘quvchilar turli holatlardan o‘quv
materialini tushunish, uning negizida ma’lum ko‘nikma, malaka va sifatni
o‘zlashtirish imkoniyatiga ega bo‘ladi.
Mazkur ilmiy maqolada keltirilgan innovatsion pedagogik texnologiyalarni
ishlab chiqish va amaliyotga tadbiq qilish samarali natijalarga olib keladi.
Shuningdek, boshlang‘ich sinf o‘quvchilarida tabiy fanlarni o‘qitishda pedagogik
texnologiyalarni o‘yinli usullarga asoslangan holda ishlab chiqish bolalarda mazkur
fanlarni tushunish va oson o‘zlashtirish qobiliyatlartining rivojlanishiga olib keladi.
Shu bois, boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining o‘zlashtirish qobiliyatlari va psixologik
xususiyatlarini hisobga olgan holda o‘yinli metodlardan va ushbu metodlar asosida
axborot
texnologiyalri
imkoniyatlaridan
foydalanib
media
matreialalrdan
foydalanish taklif etiladi.
22
3. Boshlang‘ich sinflarda tabiiy fanlarni o‘tishda amaliy ishlarni tashkil etish
metodlari.
O‘quvchilarning bolajak kasbiy sifatlarini shakllantirishda nazariy bilimlar
bilan bir qatorda amaliyot ham muhim orin egallaydi. Tabiiy ilmiy bilimlar uzoq
yillar davomida amaliy faoliyat tufayli qo‘lga kiritilgan. Atrof muhitni bilishda,
anglashda ilmiy tajriba, amaliy bilimlar muhim rol o‘ynab kelgan va kelmoqda.
Ma’lumki,
tabiatshunoslik keng qamrovli
moddiy
dunyoni
rang-barang
xususiyatlari, tabiatning har xil voqea hodisalarini o rganuvchi fan bolib, ilmiy
tajriba asosida shakllanadi, amaliyot esa mazkur fanning poydevori hisoblanadi.
Insoniyatni tabiat qonunlari haqidagi bilimga asoslangan amaliy faoliyati bilish
jarayonini, ilm-fan taraqqiyotini belgilaydi. Amaliyot - haqiqat mezonidir.
Bilimlarga ehtiyoj amaliyotda tug‘iladi va ularning to‘g‘riligi amaliyot orqali
tekshiriladi hamda tasdiqlanadi.
Bilim odamlar miyasida oz-ozidan paydo bolmasdan, balki muayyan ish
faoliyatida shakllanadi. Amaliyot insonni tabiat bilan munosabatida asosiy omil
bolib, bu oz navbatida, odamlarning o‘zaro munosabnatlari tizimida, ijtimoiy ishlab
chiqarishda muhim rol oynaydi. Amaliyotning asosiy turlari moddiy ishlab chiqarish
va ilmiy tajriba hisoblanadi. Ilmiy - tabiiy amaliyot quyidagi vazifalarni bajaradi [1].
1. Amaliyot bilish jarayonining rivojlantiruvchi omil. U nazariy bilimlarni
umumlashtirib, ularni hayotiy jarayonlardan ajralishga yol qoymaydi.
2. Amaliyot bilishning buyurtmasi, ilovasi va maqsadi hamdir.
3. Amaliyot bilish jarayoninig haqiqiy ekanligini ko‘rsatuvchi mezondir.
Tabiatshunoslikdagi amaliyot ilmiy ishlab chiqarishning asosiy omili bolib
kelmoqda. Amaliyot nazariyani paydo bo‘lishiga, ilmiy shakllanishiga va
rivojlanishiga olib keladi.
Bilishning aniqligi muayyan obekt haqidagi ma’lumotning haqiqat ekanligi
bilan tasdiqlanadi. Ayni paytda, sharoit boshqacha bo‘lsa, haqiqat ham boshqacha
bolishi mumkin. Masalan, oddiy sharoit va bosimda suv 100oC da qaynaydi. Lekin
bosim o‘zgarsa yoki og‘ir suv bolsa, u aniq -konkret hisoblanadi.
23
Ma’lum tizimdagi haqiqat boshqa sharoitda butunlay o‘zgarishi mumkin.
G‘oyaning amaliyotda tasdiqlanishi haqiqatning asosiy omili hisoblanadi. Amaliy
ishlarga o‘rgatish boshlang‘ich sinflardan boshlanishi maqsadga muvofiqdir.
Amaliy uslublar o‘qituvchi tomonidan tashkil qilinadigan va yo‘naltiriladigan,
o‘quvchilar fikrini rivojlantirishga mo‘ljallagan so‘z, ko‘rgazmalilik va amaliy
ishning o‘zaro murakkab bog‘lanishida bo‘lishini ko‘rsatadi.
Amaliy uslublar qo‘llanilishi o‘quvchilar retseptorlari va effektorlarining jadal
faoliyati bilan bog‘liq. Amaliy uslublar o‘rganilgan materialni chuqur tushunib
yetishga, ko‘nikma va malakalar hosil qilishga imkoniyat yaratadi. Amaliy
uslublarni qo‘llashga o‘quvchilar faoliyatining o‘zi, bilim manbai hisoblanadi.
Bunday usullar sirasiga og‘zaki, yozma mashqlar, laboratoriya ishlari, maktab yer
maydoni, tirik tabiat burchagida, sinfdan tashqari bajariladigan mashg‘ulotlar kiradi.
Amaliy uslublarning turlariga :
1. Oquvchilarning tarqatma didaktik material bilan turli narsalar yasashi.
2. Rasm chizishi.
3. Tabiat obyektlarini tanib olish va aniqlash bo‘yicha ishlari.
4. Hodisalarni kuzatish va qayd qilishlari.
5. Tajriba o‘tkazishlari (tajriba vositasida masalalarni hal qilish) kiradi.
Amaliy ish boshlanishi oldidan qo‘yilgan savol, muammo, masalaga
o‘quvchilar uning natijalari bilan javob berishlari kerak.
Tabiatshunoslik darslari tanib olish va aniqlash amaliy metodlarining bir turi
bo‘lib, tarqalgan o‘simliklarni yoki ularning qismlarini farqiga borib, tanib olish
xususiyatlarini o‘rgatadi.
Taqqoslashdagi farqga borish o‘quvchining aniqlash qobiliyatini rivojlantiradi.
Farq qilish va aniqlash bo‘yicha ishlar darslardagina olib borilmaydi, o‘qituvchi
tabiatga uyushtiriladigan ekskursiyalarda ham o‘simliklarni topish va to‘plashni,
namunalar yig‘ishni, ularning yoshi, vegetativ usullari, tuproq kesmalari,
moslashishlarini, o‘zgaruvchanlikni o‘quvchilarning o‘zlashtira olish qobiliyatlariga
qarab tanlab berishi kerak. Osimliklar, ular qismlarining shaklini bilib olish bo‘yicha
ishlarni o‘quvchilar uy vazifasi sifatida bajaradilar. Osimliklarni yoshini tabiatda
24
nafaqat yillik halqalardan balki osimliklarni yillik shoxlanishiga qarab aniqlash
mumkin. Osimlik bahordan kuzgacha o‘sish davriga ega, kuzdan bahorgacha tinim
davri boladi. Bu osimlikning bir yoshi demakdir, ikkinchi yilda yana o sish,
shoxlanish sodir bo ladi. Shoxlanish orasidagi masofa o simlikning bir yoshi
hisoblanadi, buni o quvchilarga tabiatda tushuntirish talab etiladi. O‘quvchilar
amaliy bilimga ega bo‘ladilar, daraxtlar yoshini kesmasdan turib ham aniqlash
mumkinligini bilib oladilar. Bu ekologik, hamda ilmiy tushunchalarni shakllantiradi.
Tabiatshunoslikni o‘qitish metodlari ti/imida amaliy ishlar tabiat haqidagi
bilimlarni o zlashtirishda katta rol o‘ynaydi. Amaliy ishlar o‘quvchilarni ular
faoliyati jarayonida har xil mehnat operatsiyalariga o‘rgatish metodidir. Amaliy
ishlarga o‘quvchilarning ekskursiya vaqtida tabiiy materiallar yig‘ish, maktab oldi
yer maydonidagi va tirik tabiat burchagidagi o‘simliklarni parvarish qilish, gerbariy
va kolleksiyalar tuzish, mulyaj, maket, ko‘rgazmali qurollar tayyorlash kabi faoliyat
turlari kiradi.
Birinchi sinfdan boshlab o‘quvchilar "Atrofimizdagi olam" darsligini o‘qish
jarayonida bevosita kuzatishlar yo‘li bilan o‘rganadilar. Bu mashg‘ulotlarda
oquvchilarning fikrlash faoliyatini tashkil qilishga yordam beruvchi har xil
jihozlardan va avvalo ko‘rgazmali qurollardan foydalaniladi. Ko‘rgazmali
qurollarga tabiiy yoki haqiqiy ob’ektlar kiradi.
Tabiiy qurollar-tabiat jismlaridir. Ular o‘rganilayotgan mavzular to‘g‘risida,
bolalarda tabiat haqida tushunchalar hosil bo‘lishiga imkon beradi. Chunki sinfda
jonli tabiatni o‘rganish uchun har xil xona o‘simliklari hamda o‘z joylarining
daraxtlari uchun xos bo‘lgan shoxchalar, barglar, gullar, meva va urug‘lar bolishi
mumkin.
Tabiatshunoslik
darslarida
tabiat
burchagida
o‘stirilayotgan
o‘simliklardan, shuningdek gerbariy va ekskursiyadan olib kelingan o‘simliklardan
foydalaniladi. Shuningdek, tabiiy ob’ektlardan hayvonlarni o‘rganishda ham
foydalansa boladi. Ko‘pgina hayvonlarni bolalarga sinfda (jonli tabiat burchagida)
ko‘rsatish mumkin bo‘lsa ham ekskursiyalarga afzallik berish kerak boladi, chunki
bunda o‘quvchilar faqat ularning tashqi ko‘rinishini emas, balki xulq-atvorlari bilan
tanishish imkoniyatiga ega bo‘ladilar. Tirik hayvonlar bo‘lmaganda ularning
25
chuchelalari (tulumlari), mulyajlari yoki fotosuratlari va rasmlaridan foydalanish
mumkin. Jonsiz tabiatni o‘rganishda ham tabiiy tarqatma materiali, masalan, har xil
rangdagi granit, kvars, dala shipati, loy, qum, kal’sit (bo‘r, marmar, ohak, har xil
toshko‘mir, temir, mis rudalarining namunalari, shuningdek metallar hamda
qotishmalar) temir, cho‘yan, polat, alyuminiy, tuproq namunalari va boshqalar bo‘
lish mumkin. O‘ quvchilarga bevosita qabul qilish mumkin bo‘lmagan tabiat jismlari
va hodisalari to‘ g‘ risida aniq va to‘gri tasavvurlar hosil qilish uchun ko‘rsatiluvchi
qurollardan foydalaniladi. Tabiatshunoslik bo‘yicha devoriy o‘lkashunoslik
suratlaridan, foydalanish mumkin. Ular tabiatning o‘lkashunoslik ob’ektlari
to‘grisida tasavvur va tushunchalar shakllantirishga yordam beradi. Sinflarda bosma
rasmlari, ularni ifodalovchi matnlari, o‘ quvchilar uchun savol va topshiriqlari
bo‘lgan "Kuzatishlar kundaliklari"dan foydalanish zarur.
Tabiatshunoslik materiallarini amaliy o zlashtirishda xarita-sxemalarni chizish
katta o‘rin tutadi. Ularni qo‘llanish yo‘lida (ufq tomonlarini aniqlashda) maktab
hovlisidagi narsalarning joylashishining oddiy rasmini chizish birinchi qadam
bo‘ladi. Kartografik tasvirlarni o‘quvchilar tomonidan o‘zlashtirishni tekshirish
uchun xaritasxemalardan foydalanish qulay.
O‘quvchilarni amaliy bilimlarini sinash maqsadida 4-sinflarda quyidagi
muammoli savollarni o‘rtaga tashlash mumkin. Yozning jazirama issig‘ida cho‘lda
turibsiz. Amaliy kuzatish bilimlaringizga tayanib, turgan joyingizdan orientir olib,
janub tomonni belgilang. Amaliy tabiatni kuzatish natijasida quyidagi faktorlar
asosida janubni aniqlash mumkin: 1) sudralib yuruvchi hayvonlar o‘z inini kirish
yo‘lini doim janubga qaratadi; 2) qushlar o‘z uyasini doimo janub tomonga qo‘yadi;
3) osimliklar shoxlari doimo janub tomonga egilgan; 4) osimlik poyasining janub
tomoni doimo yog‘onlashgan boladi; 5) barxan qumlar bir uchi shimolda ikkini uchi
esa janubga yotgan boladi.
O quvchilarga har xil narsalarni berib rasm, fotosurat va gugurt qutisi, kubik,
stakan boshqa narsalarni olib chiqib, o‘xshashlik farqlarini topishni topshiradi, so‘ng
geometrik figuralarni tarqatadi, uni o‘quvchilar daftar varag‘iga ustiga qo‘yib
atrofini qalam bilan qog‘ozga chizadilar. Topshiriq bajarilgandan keyin narsaning
26
yuqoridan ko‘rinishini plan deyiladi degan xulosaga olib keladi. Undan keyin
stolning plani chizdiriladi. Agar o‘quvchilar narsalarning kattaliliga qiynalsalar
tasvirlanadigan narsani shartli ravishda kichraytirish mumkinligini tushuntiradi.
(Masalan 10, 20 marta) Dasturlashtirilgan o‘qitish uchun quyidagilar kerak:
-o‘quv materialining puxta tahlili, uning qat’iy tanlanish va mantiqiy ketma-
ketlik bo‘yicha bo‘linishi;
-o‘quvchilarning bilim olish faoliyatini tekshirishdagi rahbarlik.
Dasturlashtirilgan o‘qitishda o‘quvchilarning o‘quv materialini qo‘llashda
faolligi va mustaqilligi ortadi, o‘qitish jarayonini individuallashtirish imkoni paydo
bo‘ladi, texnik vositali o‘qitish keng qo‘llaniladi, o‘qitish va o‘quvchi mehnatini
oqilona tashkil etishga erishiladi. Nazorat ishlarini dasturlashtirishning tamoyili
o‘quvchilarning og‘zaki javoblarini shartli belgilar va chiziqlar bilan yozma
ravishda. Ularning afzal jihati shundaki, ular qisqa vaqt ichida har bir o‘quvchining
o‘tilgan mavzuni o‘zlashtirish darajasini aniqlay oladi. Tajriba atrof olam bilan
tanishish
darslarida
bilim
olish
faoliyatini
faollashtirish
maqsadida
dasturlashtirilgan o‘qitish usullaridan foydalanishning afzalliklarini ko‘rsatadi. Bu
usullarning afzalligi shundaki, o‘quv materialini o‘zlashtirish darajasini
o‘quvchilarning o‘zlari shu dars mobaynida tekshirishlari mumkin. 2 - sinfda
dasturlashtirilgan o‘qitishda tezis turidagi tarqatma topshiriqlar, raqamlar, tarqatma
testlar, grafik topshiriqlardan foydalanish mumkin.
Grafik topshiriqlarini bajarayotganda o‘quvchilarga « —» noto‘g‘ri javob, «1»
— to‘g‘ri javob ekanligini tushuntirish lozim. O‘qituvchida esa grafik usuldagi
javoblarni tezda aniqlashga moslashtirilgan asbob bo‘lishi kerak. Masalan:
21- mart — Navro‘z bayrami.
1- sentabr — Ustozlar va murabbiylar kuni.
1- oktabr — Mustaqillik bayrami.
8- dekabr — O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi kuni.
«So‘z top» o‘yini. Bu metoddan darsning hamma qismlarida foydalanish
mumkin. O‘qituvchi qushlar, hayvonlar, meva, sabzavotlar haqida bir so‘z aytadi,
27
o‘quvchilar davom ettiradilar. O‘qituvchi boshlagan so‘z qaysi harf bilan tugasa,
o‘quvchi shu harfdan boshlangan so‘zni aytishi kerak.
Masalan: tulki — ilon — ninachi — it — tipratikan — nortuya — yalqov
(panda) — ayiq — qarg‘a — ari va hokazo. Bu usul o‘quvchilarni tezkorlik bilan
fikr yuritib, javob berishga hamda xotirasini mustahkamlashga yordam beradi.
«Klaster» usuli. Bu usul o‘quvchiga berilgan mavzu bo‘yicha erkin o‘ylash va
fikrlarini bemalol bayon etish uchun sharoit yaratadi. Bu usulda o‘quvchi nimani
o‘ylagan bo‘lsa, shuni aytadi va yozadi. Yozilgan fikrlar to‘g‘ri yoki noto‘g‘ri
bo‘lishidan qat’i nazar muhokama qilinmaydi va belgilangan vaqtgacha davom
etadi. Bu sinfning har bir o‘quvchisi tomonidan ilgari surilayotgan g‘oyalarni
uyg‘unlashtirib, ular o‘rtasidagi aloqalarni yanada mustahkamlash imkoniyatini
yaratadi. «Klastyer» usuli yangi mavzuni boshlashdan avval o‘quvchini darsga
qiziqtirib, shu mavzu bo‘yicha oldin egallagan bilimlarini aniqlash maqsadida
hamda o‘tilgan mavzuni mustahkamlash uchun o‘tkaziladi. Masalan, «O‘lkamizdagi
uy va yovvoyi hayvonlar» mavzusi.
«Mozaika», ya’ni mayda bo‘laklardan yaxlit ko‘rinishni hosil qilish. Bunda
qushlar, hayvonlar, daraxtlar, mevalarning rasmlari bo‘laklarga bo‘linib, har bir
guruhga alohida tarqatiladi. Guruhlarning qatnashchilari bo‘lakchalarni bir butun
ko‘rinishga keltiradilar. Guruh sardorlari yaxlit holga kelgan hayvon, meva yoki
daraxt haqida gapirib beradilar.
«To‘xtab o‘qish» usuli. O‘qituvchi matn bilan tanishtirish jarayonida bir
necha marta to‘xtab, o‘quvchilarga savollar bilan murojaat qiladi. Savollar aynan
matnga tegishli bo‘lishi zarur. Yoki o‘quvchi matn o‘qish jarayonida to‘xtatilib,
nima haqida o‘qiganligi so‘raladi. Bu usul orqali o‘quvchilarning diqqati jamlanadi,
mustaqil fikrlash ko‘nikmalari shakllanadi.
«Zanjir» usuli. Bu usulni she’r, topishmoq, maqollar berilgan darslarda
qo‘llash maqsadga mu-vofiqdir. O‘quvchilar tartib bilan ketma-ket berilgan she’r
misrasi yoki topishmoq qatorini aytadilar. Bu usul qo‘llanganda o‘quvchi uyalib
qolmasligi uchun berilgan she’r, maqol, topishmoqni yod olishga majbur bo‘ladi.
28
«Rasmli rebus» o‘yini. Sinf o‘quvchilari uch guruhga bo‘linadilar. Har bir
guruhga rasmlar tarqatadi. Berilgan rasmlar nomining bosh harflaridan hayvon yoki
qushlar nomi kelib chiqishi kerak. Masalan, it, laylak, ohu, ninachi — non, anor,
rediska, chinni gul, arpa — archa.
«Kim tez bajaradi» o‘yini. O‘quvchilar uch guruhga bo‘linadilar. Har bir
guruhga 5 tadan hayvonlar yoki qushlar rasmlari teskari qilib beriladi. Belgilangan
vaqt ichida (1—2 daqiqada) o‘quvchilar hayvon yoki qushlarni yovvoyi yoki uy
hayvonlari guruhlariga ajratadilar. Topishmoqni birinchi bo‘lib xatosiz bajargan
guruh g‘olib hisoblanadi.
«O‘z guruhingni top» o‘yini. O‘quvchilarga rangli buklangan qog‘ozlar
tarqatiladi. Ularga hayvon va parrandalar nomi yozilgan bo‘ladi. O‘qituvchi
o‘quvchilarga qog‘ozda rasmi berilgan hayvon yoki parranda qanday tovush
chiqarsa, ular ham shunday tovush chiqarib o‘z guruhini topishlarini tushuntiradi.
1. Mushuk (miyov-miyov). 2. Kuchuk (vov-vov). 3. Xo‘roz (qu-qu-qu-qu). 4.
Sigir (mo‘-mo‘). Guruhga bo‘linib olganlaridan so‘ng guruhga tegishli hayvon yoki
parrandalar haqida bilganlarini so‘zlab beradilar.
Uzoq vaqt davom etadigan kuzatish va tajribalar uchun jonli tabiat burchagi
tashkil qilinishi kerak, u yerda hayvon va osimliklarni saqlash va zaruratga qarab
ulardan tabiatshunoslikni o‘rganishda foydalanish mumkin. Burchak shunindek o‘
quvchilarning darsdan va sinfdan tashqari ishlari uchun moddiy baza hisoblanadi.
Bu yerda ular yilning istagan vaqtida ish olib borishlari mumkin ekskursiya jonli
tabiat burchagi tashkil qilishning boshlanini bo‘lishi mumkin. Suv havzasidagi hayot
bilan o‘quvchilar mollyuska, ninachi qurtlari, har xil qo‘ng‘izlar, gambuziya, peskar
(tanga baliq), shuningdek suv o‘simliklarining barchasi akvarium, shisha banka
idishlarga joylashtiriladi. Bog‘ va polizdarda ko‘pincha meva, rezavor meva hamda
sabzavod o‘simliklari zararkunandalarning g‘umbak va qurtlari uchraydi. Jonli
tabiat burchagi uchun alohida xona ajratgan ma’qul. Bunday imkoniyat
bo‘lmaganda osimlik va hayvonlarni tabiatshunoslik xonasida yoki sinfda
joylashtiriladi. Jonli tabiat burchagi uchun xona yorug‘ bo‘lishi, deraza ro‘parasiga
har xil tokchalarga suv hayvonlari hamda osimliklari bo‘lgan akvariumlarni qo‘yish