BOSHLANG’ICH TA’LIMDA TABIIY FANLARNING O’QUVCHILARNI TARBIYALASH VAZIFALARI.
Yuklangan vaqt
2025-08-24
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
33
Faytl hajmi
41,1 KB
1
BOSHLANG’ICH TA’LIMDA TABIIY FANLARNING
O’QUVCHILARNI TARBIYALASH VAZIFALARI.
Reja:
I.
Kirish
II.
Asosiy qism:
1. Fan haqida tushuncha va uning asosiy xususiyatlari
2. Boshlang’ich sinflarda tabiiy fanlarni o’tishda amaliy ishlarni tashkil
etish
3. Tabiiy fanlarni o’qitishda innovatsion metodlardan foydalanish.
III.
Xulosa
IV.
Foydalanilgan adabiyotlar
2
Kirish.
Respublikada amalga oshirilayotgan islohatlarning asosiy maqsad uni
harakatlantiruvchi kuchi inson shaxsining har tomonlama rivojlanish va
forovonligi hisoblanadi. Mamlakatimiz taraqqiyotini muhim sharti kadrlar
tayyorlash tizimini mukammal bo’lishi, zamonaviy fan madaniyat texnika va
iqtisod asosida rivojlanishi hisoblanadi. “Ma’naviyatni shakllantirishda bevosita
yana bir muhim hayotiy omil bu ta’lim-tarbiya tizimi bilan chambarchas
bog’liqdir”. Kelajagimiz poydevorini bilim dargohlarida yaratilgan, boshqacha
aytganda xalqimizning ertangi kuni qanday bo’lishi farzandlarimizning bugun
qanday ta’lim va tarbiya olishiga bog’liq. Bir so’z bilan aytganda
farzandlarimizga umumiy ta’lim bilan birga zamonaviy kasb-hunarga ega bo’lish
imkonini beradigan 12 yillik ta’lim tizimiga o’tish yakunlandi. Shu kunlarda
hukumatimiz tomonidan ushbu masala yuzasidan qabul qilingan Davlat dasturi
ana shu maqsadga erishish yo’lidagi jarayonni davlat va nodavlat manbalarni
hisobga olgan holda mavjud barcha resurs va imkoniyatimizni safarbar etishni
ko’zda tutadi. Ta’lim-tarbiya islohoti haqida so’z borar ekan uning mazmunini
lo’nda qilib ifoda etish mumkin. Ya’ni Prezidentimiz Islom Abdug’aniyevich
Karimov ta’kidlaganidek “Bizga bitiruvchilar emas maktab ta’lim va tarbiyasini
ko’rgan shaxslar kerak”, - shunday ekan har bir soha bu masalani to’laqonli
yechimini topishga harakat qilishi kerak. Shu jumladan kimyo sohasi ham bu
sohada olib borilayotgan ishlarning bosh maqsadi ta’lim jarayoniga yangi
pedagogik texnologiyani joriy qilishdi. Hozirgi kunda ta’lim jarayonida
3
interaktiv metodlar pedagogik va axborot texnologiyalarni o’quv jarayoniga
qo’llashga bo’lgan qiziqish e’tibor kundan-kunga kuchayib bormoqda bunday
bo’lishiga sabablarning biri shu vaqtgacha an’anaviy ta’limga o’quvchi
talabalarni faqat tayyor bilimlarni qo’llashga o’rgatilgan bo’lsa, ananaviy
texnologiyalar ularni egallayotgan bilimlarin o’zlari qidirib topishlariga mustaqil
o’rganib tahlil qilishga hamma xulosalarni ham o’zlari keltirib chiqarishga
o’rgatadi.Bizning fikrimizcha pedagogik texnologiyalarning eng asosiy negizi –
bu o’qituvchi va o’quvchi talabalarga belgilangan maqsadning kafolatlangan
natija ham kerakli darajaga erishish uchun tanlagan texnologiyalarga bog’liq deb
hisoblaymiz. Bu uyg’unlikni jonlantirish uchun esa maktab kasb-hunar kollejlari,
akademik litseylar, barcha o’quv muassasalarini zamon talabiga mos ravishda
jihozlangan bo’lishi fikrimizga yorqin dalildir. “Zamonaviy talablarga mos
mutaxasis tayyorlamoqchi ekanmiz, 1-navbatda o’quv yurtlarmizda shakli,
qiyofasini va tarkibi moddiy ba’zasi, ham zamonaviy bo’lish shart” Zamonaviy
bilim berish uchun o’qituvchidan ana shunday bilimga ega bo’lishi kerak shuning
uchun pedagog kadrlar obro’-e’tiborini ijtimoiy maqomini ma’suliyatini,
m’alakasini oshrishga va zamon talablariga mos holda qayta tayyorlashga katta
e’tibor berilmoqda. Hozirgi kunda ta’lim jarayonini interfaol usullardan
foydalanib ta’lim samaradorligini ko’rsatishga bo’lgan qiziqish va e’tibor tobora
kuchayib bormoqda, zamonaviy texnologiyalarni qo’llanilgan mashg’ulotlar
o’quvchilar egallagan bilimlarni o’zlari qidirib topishlariga mustaqil o’rganib
tahlil qilishlariga hatto xulosalarni ham o’zlari keltirib chiqarishlariga yorgam
beradi. Kadrlar tayyorlash milliy dasturi”ni amalga oshirish jarayonida ta’lim
muassasalari axborot komunikatsiya texnologiyalari bilan ta’minlandi. Ta’lim
sohasini
isloh
qilish
uchun
zarur
bo’lgan
moddiy
texnik
ba’zasiniyaratildi.Ta’limni isloh qilishda zamonaviy vazifasi – faol pedagogik
texnologiyalarni joriy qilib o’quv-tarbiya jarayonini yuksaltirishdan iborat.
Shuda uchun kadrlar tayyorlash milliy dasturi “kimyo o’qitish metodikasi”
fanning nazariy va amaliy asos qilib olindi. Bugun xalqaro hayot kishilik
4
taraqqiyoti shunday bosqichga kirganki, uning harbiy qudrati emas, balki
intelektual salohiyati aql-idrok, fikr, ilg’or texnologiyasi hal qiluvchi ahamiyat
kasb etadi.Amir Temur bobomizning “Kuch-adolatda” degan mashhur tabirini
bugungi kunga nisbatan qo’llab aytadigan bo’lsak, men unga qo’shimcha qilib
“Kuch-bilim va tafakkurda” degan bo’lardim. Barkamol avlod haqida so’z
borganda o’tgan yillar davomida katta kuch va mablag’ hisobida ta’lim sohasida
barpo etilgan moddiy-texnik bazadan oqilona va samarali foydalanish masalasi
qanchalik muhim ekanligi barchamizga ayon. O’quv jarayoniga yangi axborot va
pedagogik texnologiyalarni keng joriy etish, bolalarimizni komil inson etib
tarbiyalashda jonbozlik ko’rsatadigan o’qituvchi va ustozlarga e’tiborimizni
yanada oshirish, qisqacha aytganda ta’lim tarbiya tizimini sifat jixatdan butunlay
yangi bosqichga ko’tarish, diqqatimiz markazida bo’lishi lozim.
Kurs ishining dolzarbligi: Boshlang‘ich maktab tabiiy kursi tabiat
hodisalarining keng doirasini qamrab oladi, shu munosabat bilan ba’zan
o‘rganilayotgan hodisalar bilan o‘zaro bog‘liq holda kuzatishlar olib borish qiyin
bo‘ladi. Shuning uchun ham tabiatshunoslikni dastlab o‘rganish uchun ob‘ektlar
tanlashda quyidagilarni: o‘quvchilarning yosh xususiyatlarini, o‘rganilayotgan
materialning tushunarli bo‘lishini, uning ta’limiy va rivojlantiruvchi ta’sirini,
o‘lkashunoslik materiali bo‘lishini, olingan bilimlarni maktab jonli tabiat
burchagi va o‘quv-tajriba uchastkasidagi ishlar bajarilishida foydalanish
imkoniyatini hisobga olish zarur.Barcha ta’lim va tarbiyaviy vazifalarning
bajarilishi metodlarning to‘g‘ri tanlanishiga bog‘liq. Tabiatdagi mustaqil
kuzatishlarsiz kichik yoshdagi o‘quvchilarda kuzatuvchanlikni rivojlantirib
bo‘lmaydi, tirik organizmlarni bevosita o‘rganmasdan turib o‘simlik va
hayvonlar hayotini tushunib bo‘lmaydi, o‘simliklarni o‘stirish va hayvonlarni
parvarish qilish bo‘yicha amaliy ishlar bajarilmasdan qishloq xo‘jalik
mehnatining amaliy o‘quv hamda ko‘nikmalarini hosil qilib bo‘lmaydi.
Qo‘llaniladigan har qanday metodning ahamiyatini, o‘quvchilarning materialni
o‘zlashtirganligini,
ularda
zarur
tasavvur
va
tushunchalarning
5
shakllantirilganligini tarbiyaviy natijalarni aniqlamasdan turib bilib bo‘lmaydi.
Faqat shu ma’lumotlarga asoslanib, har qanday metodni to‘g‘ri baholash
mumkin.O‘qitish metodlari to‘g‘risidagi masalani ishlab chiqish bilan
mashg‘ulotlarning o‘quv jihozlari to‘g‘risidagi masalalar ham chambarchas
bog‘liqdir, chunki o‘quv qurollari va boshqa jihozlar tabiatshunoslik tasavvurlari
va tushunchalarni shakllantirishning asosi hisoblanadi.
1. Fan haqida tushuncha va uning o’ziga xos xususiyatlari.
Tabiatshunoslikda ilmiy tadqiqot natijalari nazariyalar, qonunlar, modellar,
gipotezalar, empirik umumlashtirishlar va tamoyillar (prinsiplar) vositasida
ifodalanadi. Ana shu ilmiy tadqiqot yakunlarining barcha majmuasi
tabiatshunoslik konsepsiyasi deb yuritiladi. “Tabiiy fanlarning zamonaviy
konsepsiyasi” kursini o‘qitishda talabalar o‘zlarining dunyoqarashini tabiiy
fanlami o‘rganish bilan mustahkamlash va kelajakda o‘z ixtisosliklarini chuqur
egallashda va muhim masalalarini yechishda qo‘llashlari kerak. Tabiat ilmining
zamonaviy konsepsiyasi fani asosida olam evolyutsiyasi va uni tabiiy, iqtisodiy,
sotsial va boshqa gumanitar fanlar ta’sirida sivilizatsion dunyoga munosabatlar
va haqiqiy tabiat qonunlarini bilishga qaratilgan kursdir. Bu fanning vazifasi
talabalarga, ya’ni yosh avlodga yangi m a’lumotlar berish, m a’naviy va moddiy
imtiyozlar yaratishga, jamiyatni rivojlantirishga, yagona umuminsoniy
madaniyat yaratishga xizmat qilishdir. Shu o‘rinda “konsepsiya” atamasining
mazmuni bilan tanishib o ‘tish o‘rinlidir. Ma’lumki, ilmiy tadqiqotlaming
natijalari
bular
nazariyalar,
qonunlar,
modellar,
gipotezalar,
empirik
umumlashmalar hisoblanadi . Bu tushunchalaming barchasini “konsepsiya” so‘zi
ostida birlashtirish mumkin. Tabiatshunoslik deganda olamni, uni qanday bo‘lsa,
shunday o‘rganish, uning tabiiy holatini insonga bog‘lamagan holda tadqiq
etadigan bilim sohasi nazarda tutiladi. Hozirgi zamon tabiatshunosligiga XX
asrda yuzaga kelgan konsepsiyalar tegishlidir (rasmda natural filosofiya
matematik tuzilishining kitobdagi titul varag'i).
6
Fan tez sur’atlar bilan rivojlanmoqda, ilmiy kashfiyotlar bizning ko‘z
oldimizda yangilanib, takomillashib, shu bilan birga mukammallashib bormoqda.
Shuni ta’kidlash joizki, ilmiy hodisalaming o‘zi hozirgi zamonni ifodalab
qolmaydi, balki bu tushuncha hozirgi fanlar suyanadigan barcha tayanchlami ham
nazarda tutadi. Hozirgi zamon tabiatshunosligi konsepsiyalari ahamiyati va
tuzilmasini tasaw ur etish uchun awalambor, fanning o‘zini, uning tarixi,
strukturasi va dinamikasi masalalarini tadqiq etish zarur. Fanning natural
filosofiya sifatida rivojlanishi Fan asosi qadimda Gretsiyada natural filosofiya
formasida keng rivojlandi. Shu bois u natural filosofiya deb ham yuritiladi. Antik
davrdagi fanda inson va tabiatni bir butun deb qarab, bitta qonunga bo‘ysunadi
deyishgan. Keyinchalik esa u tabiiy va gumanitar fanlarga bo‘lindi. Tabiiy fanlar
tabiatni, gumanitar fanlar esa jamiyatning ijtimoiy-iqtisodiy muammolari bilan
shug‘ullanadi.
Tabiatshunoslikning izchilligi, uning olg‘a rivojlanishida qaytmas
(takrorlanmaydigan) tasnifga olib keladi. Har bir tarixiy bosqichda ilmiy bilish
fundamental kategoriyalar va tushunchalar, metodlar, tamoyillar, ya’ni tafakkumi
tushuncha bilan birlashtiradigan bilish shakllarining ma’lum yig‘indisidan
foydalanadi. Masalan, kuzatish antik tafakkur uslubi uchun bilim olishning asosiy
usulidir. Yangi zamon fani eksperimental va oddiy, kelgusida tadqiqotning
ajralmaydigan birinchi elementlarini izlashga yo‘naltirilgan tafakkur, analitik
yondashuv boshqaruviga tayanadi. Zamonaviy fan o‘rganilayotgan obyektlami
yaxlit va ko‘p tomonlama qamrab olishga intilishi bilan tavsiflanadi.
Tabiatshunoslikning butun tarixida differensiatsiya va integratsiyaning murakkab
dialektik birikmasini qoplaydi. Ilmiy bilishda differensiatsiyalash ko‘p asrlik
tarixga ega. Astronomiya va matematika birinchi fanlardandir. Qadimgi tabiat
falsafasidagi “fanlarning fani” - astronomiya va matematika sanaladi. XVII-XIX
asrda differensiatsiyalash jarayoni ko‘proq faollashdi. Geografiya, geologiya,
paleontologiya, fizika, biologiya, birmuncha vaqtdan so‘ng kimyo, fiziologiya
mustaqil fan bo‘ldi. Termodina7 mika va boshqalar fan sifatida rasmiylashdi.
7
Shunday qilib, barcha yangi sohalami o‘zlashtirish va bilimni chuqurlashtirish
fanni differensiatsiyalashga olib keladi. XIX asr fanining rivojlanish tendensiyasi
fanni bir-biridan ajratib, ixtisoslashtirish bo‘ldi. Biroq, tabiatshunoslikning
rivojlanishi bilan turli tabiiy fanlarning imkoniyatlari, usullari va metodlarini jalb
etishni talab qilgan yangi murakkab ilmiy muammolar paydo bo‘ldi . Olamda
mavjud bo‘lgan va o‘zaro bog‘liq barcha hodisa va jarayonlar tabiatshunoslik
rivojlanishining ma’lum bosqichida integratsiya tendensiyasi uchun sharoit
yaratdi. Tabiatshunoslik rivoj lanishining barcha bosqichlarida tabiiy va
texnikaviy yoki amaliy deb ataladigan fanlar shunchalik matematika, fizika va
kimyo bilan bog‘liq bo‘lganligi sababli ularni bir-biridan ajratish qiyin bo‘Igan,
ana shu holatda integratsiya namoyon boiadi. Dastlab, tabiatshunoslikning yangi
tarmoqlari predmetlik belgisiga ko‘ra shakllanadi.
Zamonaviy tabiatshunoslik uchun predmetlikdan muammolik yo‘nalishiga
o‘tish xosdir. Bunda ma’lum yirik nazariy yoki amaliy muammo ilgari surilishi
munosabati bilan bilishning yangi sohalari paydo bo‘ladi. Shunday qilib,
biofizika, biokimyo va elektrokimyo kabi birikkan fanlar vujudga keldi. Ularning
vujudga kelishi tabiatshunoslik differensiatsiyasining yangi shakllarida davom
etdi. Biroq, shu bilan birga, avval ajralgan fanlar integratsiyasi uchun yangi asos
bo‘ldi.
Ko‘proq
darajada
tez
rivojlangan
yangi
fanlardan
biri
radioastronomiyadir. Zamonaviy, mukammal tuyulgan teleskoplar cheklangan
imkoniyatga ega. Radioastronomiyada kuzatish radio to‘lqinlari yordami bilan
olib boriladi.
Fan asosi qadimda Gretsiyada natural filosofiya formasida keng rivojlandi.
Shu bois u natural filosofiya deb ham yuritiladi. Antik davrdagi fanda inson va
tabiatni bir butun deb qarab, bitta qonunga bo‘ysunadi deyishgan. Keyinchalik
esa u tabiiy va gumanitar fanlarga bo‘lindi. Tabiiy fanlar tabiatni, gumanitar
fanlar
esa
jamiyatning
ijtimoiy
iqtisodiy
muammolari
bilan
shug‘ullanadi.Tabiatshunoslikning izchilligi, uning olg‘a rivojlanishida qaytmas
(takrorlanmaydigan) tasnifga olib keladi. Har bir tarixiy bosqichda ilmiy bilish
8
fundamental kategoriyalar va tushunchalar, metodlar, tamoyillar, ya’ni tafakkumi
tushuncha bilan birlashtiradigan bilish shakllarining ma’lum yig‘indisidan
foydalanadi. Masalan, kuzatish antik tafakkur uslubi uchun bilim olishning asosiy
usulidir. Yangi zamon fani eksperimental va oddiy, kelgusida tadqiqotning
ajralmaydigan birinchi elementlarini izlashga yo‘naltirilgan tafakkur, analitik
yondashuv boshqaruviga tayanadi.Zamonaviy fan o ‘rganilayotgan obyektlami
yaxlit
va
ko‘p
tomonlama
qamrab
olishga
intilishi
bilan
tavsiflanadi.Tabiatshunoslikning
butun
tarixida
differensiatsiya
va
integratsiyaning murakkab dialektik birikmasini qoplaydi. Ilmiy bilishda dif-
ferensiatsiyalash ko‘p asrlik tarixga ega. Astronomiya va matematika birinchi
fanlardandir. Qadimgi tabiat falsafasidagi “fanlarning fani” - astronomiya va
matematika sanaladi.
XVII-XIX
asrda
differensiatsiyalash
jarayoni
ko‘proq
faollashdi.
Geografiya, geologiya, paleontologiya, fizika, biologiya, birmuncha vaqtdan
so‘ng kimyo, fiziologiya mustaqil fan bo‘ldi. Termodinamika va boshqalar fan
sifatida rasmiylashdi. Shunday qilib, barcha yangi sohalami o ‘zlashtirish va
bilimni chuqurlashtirish fanni differensiatsiyalashga olib keladi.XIX asr fanining
rivojlanish tendensiyasi fanni bir-biridan ajratib ixtisoslashtirish bo‘ldi. Biroq,
tabiatshunoslikning rivojlanishi bilan turli tabiiy fanlarning imkoniyatlari,
usullari va metodlarini jalb etishni talab qilgan yangi murakkab ilmiy muammolar
paydo bo‘ldi [4].Olamda mavjud bo‘lgan va o ‘zaro bog‘liq barcha hodisa va
jarayonlar tabiatshunoslik rivojlanishining ma’lum bosqichida integratsiya
tendensiyasi uchun sharoit yaratdi. Tabiatshunoslik rivojlanishining barcha
bosqichlarida tabiiy va texnikaviy yoki amaliy deb ataladigan fanlar shunchalik
matematika, fizika va kimyo bilan bog‘liq bo‘lganligi sababli ularni bir-biridan
ajratish qiyin bo‘Igan, ana shu holatda integratsiya namoyon boladi. Dastlab,
tabiatshunoslikning
yangi
tarmoqlari
predmetlik
belgisiga
ko‘ra
shakllanadi.Zamonaviy tabiatshunoslik uchun predmetlikdan muammolik
yo‘nalishiga o‘tish xosdir. Bunda ma’lum yirik nazariy yoki amaliy muammo
9
ilgari surilishi munosabati bilan bilishning yangi sohalari paydo bo‘ladi. Shunday
qilib, biofizika, biokimyo va elektrokimyo kabi birikkan fanlar vujudga keldi.
Ularning vujudga kelishi tabiatshunoslik differensiatsiyasining yangi shakllarida
davom etdi. Biroq, shu bilan birga, avval ajralgan fanlar integratsiyasi uchun
yangi asos bo‘ldi. Ko‘proq darajada tez rivojlangan yangi fanlardan biri
radioastronomiyadir. Zamonaviy, mukammal tuyulgan teleskoplar cheklangan
imkoniyatga ega. Radioastronomiyada kuzatish radio to‘lqinlari yordami bilan
olib boriladi. Xususan, radioteleskop yordami bilan Koinotning eng katta obyekti
o‘lchami 2*107 yorug‘lik yiliga teng bo‘lgan galaktika aniqlandi. Nazariy-
mantiqiy qat’iylik, mukammallik, yuqori matematikalashtirish tabiiy fanlar
blokining muhim xususiyati hisoblanadi. Tabiatshunoslikda eksperimentning
o‘ylangan va tabiiy fizik tipi shakllandi, so‘ng ular nazariy-amaliy imkoniyatlari
bilan ilmiy ishlab chiqarish darajasigacha o ‘sdi, hozirgi vaqtda esa u mashinali
yoki matematikdir. U murakkab yoki bajarilishi mumkin bo‘lmagan tadqiqot
vositalari bilan bilish obyektlarida qo‘llaniladi. Tabiatshunoslikning bitta yutuqli
xususiyatlaridan yana biri, ko‘pgina tarkibiy fanlar bilan o ‘zining obyektiv va
metodologik chegaralarini egallash, ularni umumilmiy darajaga chiqarishdir.
Ayniqsa, boshqaruv jarayonlari va har qanday tabiat tizimi (informatsion
aspektdagi tirik organizmlardan boshlab)ni o‘rganadigan fizika, kibernetika
hamda etologiya (yuqori organizmli hayvonlar va ularning hamjamiyati haqidagi
fan) va ekologiyani aytib o ‘tish zarur.Ko‘p asrlik tajribalar odamlarga tabiatni
ilmiy metodlar bilan o‘rganish mumkin, degan xulosaga kelish imkonini berdi.
Metod tushunchasi yunoncha “metodos” so‘zidan olingan bo‘lib, nazariy va
amaliy o‘zlashtirishning usullari va operatsiyalari yig‘indisini anglatadi. Taniqli
faylasuf, XVII asr olimi F.Bekon metodni qorong‘ida ketayotgan yo‘lovchining
yo‘lini yoritayotgan fonar bilan qiyoslaydi. Metodlami maxsus o‘rganish bilan
shug‘ullanadigan, metodologiya deb nomlash qabul qilingan butun bilimlar
sohasi mavjud. Metodologiyaning muhim vazifasi bilish metodlarining kelib
chiqishi, mohiyati, samaradorligi va boshqa tasniflarini o‘rganish hisoblanadi.
10
Ilmiy bilishning metodlarini ilmiy tadqiqot jarayonida keng qo‘llanishiga qarab
bo‘lish qabul qilingan bo‘lib umumiy ilmiy va xususiy ilmiy turlarga bo‘linadi.
Barcha narsalarga taalluqli metodlar ikki xil bo‘lib, metafizik va dialektik
metodlardir. XIX asrning o‘rtalarigacha hukmron bo‘lgan metafizik metodni
dialektik metod siqib chiqara boshladi.Hozirgi zamon fizikasi hamma mavjud
jarayonlar, materiallar haqida nazariya yaratish ustida ishlamoqda. Agar “yagona
nazariya” yaratilsa, biz hamma jarayonlami oldindan aytib beramiz, degan fikr
tug‘ilmasligi kerak. Chunki bunga ikkita sabab bor: birinchidan— Kvant
mexanikasi, Geyzenberg noaniqliklari, ikkinchidan biz bu nazariyaning
tenglamalarini to ‘liq yechib berolmaymiz. Natural filosoflar fizika fanini
harakatning umumiy qonunlari va materiya evolyutsiyasi bilan shug‘ullanadi, der
edi. Nils Bor 1885-yilda Kopengagen universitetining fiziologiya professori
oilasida tug‘ilgan. 1908-yilda Kopengagen universitetinitugatgan. 1911-yili
Kembrij
va
Kavendish
laboratoriyalarida
amaliyot
o‘tagan.
Kembrij
universitetida stajirovka o ‘tish davrida E.Rezerford bilan tanishib o‘z ishlarini
davom ettiradi. N.Bor 1912-yildan boshlab Rezerford Manchesterida juda yaqin
hamkorlikda ishlay boshlaydi. Atomning planetar modelini yaratishni o‘zlarining
birinchi galdagi vazifasi deb belgilaydi. Shunda u o‘zining Bor postulatlari deb
atalgan beshta postulatini yaratib mashhur olim sifatida e’tirof etiladi.N.Bor
mikro zarrachalar to ‘lqin va korpuskulyar nazariyalari orasidagi qarama-
qarshilikni yechish uchun o‘zining qo‘shimchalarini kiritdi. Bu qo‘shimcha
xususiyat umumilmiy metodologik xususiyat bo‘lib qoldi. Biologik jarayonlami
to‘g ‘ri tushunish uchun N.Bor qo‘shimchalarining fizik-kimyoviy sabablarini va
biologik maqsadga yo‘nalganligini anglab etish kerak. “Tabiiy fanlarning
zamonaviy konsepsiyasi” kursi asosida evolyutsion sinergetik paradigma yotadi.
Bu kurs mazmunida material dunyodagi voqea va jarayonlar asosida universal
evolyutsionizm bilan jonsiz va jonli tabiatni o ‘z-o‘zidan paydo bo‘lish
xususiyatlarining bir-biriga bog‘liqligi yotadi.Ibn al-Arabiy Abu Bakr
Muhammad (taxallusi Shayx al-Akbar “Buyuk Shayx”) arab mutafakkiri va
11
shoiri, sufiylikning ko‘zga ko‘ringan namoyandasi. Falsafiy dunyoqarashiga
vaxdat ul-vujud ta’limoti xos bo‘lib, hamma narsaning yagona asosi ilohiy
substansiya (ruh, ideya)dir, deb hisoblaydi. Sufiy sifatida Allohni oliy, mutlaq
haqiqat holda anglash va unga ko‘nglini poklash orqali erishishni tan olgan.
Uning “al-Futuhot al-Makkiyya” (“Makka g‘alabalari”), “Fusus al-Flikam”
(“Hikmatlar durdonasi”), “Kitob as-saba’” (“Yetti hikmat kitobi”), “Mafotih al-
g‘ayb” (“G'ayb kalitlari”),’’Kitob al-haq” (“Haqiqat kitobi”) kabi 400 ga yaqin
asari bor.Ibn al-Arabiy Abu Bakr Muhammad (Tabiatdagi universal
evol¬yutsionizm va o ‘z-o‘zidan paydo boiishni bir-biriga bog4 liqligini
tasdiqlovchi usullar efifekti ekanligi Ibn al-Arabiy, Mirzo Abdulqodir Bedil
(1644-1721), akademik V.I.Vemadskiy, P.Teyyar de ShardenI.R. Prigojin,
G.Xeken, E. Xabblning ta’limotlarida hamda ilmiy ishMirzo Abdulqodir Bedil.
Bedil uning taxallusi; asl ismi Mirzo Abdulqodir) (1644-1721) - shoir,
mutafakkir.
Harbiy
xizmatchi
oilasida
tug'ilgan.
Ota-bobosi
Kesh
(Shahrisabz)lik, turkiy Barlos urug‘idan. Yoshligidan turli fanlarga qiziqqan.
Shayx Kamol, ShGh Fozil va Mirza Abdulqosim kabi olimiar(jan ta’lim olgan.
Hindiston bo‘ylab k&p sayohat qilgan, 1685-yildan umrining oxirigacha Dehlida
yashagan. Fors tilida ijod qilgan. Arab, fors, hind, urdu tillarini mukammal
bilgan, sharq xalqlari adabiyotini, tasavvuf va yunon falsafasini, ayniqsa?
Aristotel falsafasini atroflicha o ‘rgangan. 10 yoshidan boshlab badiiy ijod bilan
shug'ullangan. Murakkab ijtimoiy-iqtisodiy sharoitda yashab ijod qilgan shoir o‘z
davriga befarq qaramagan,hindlar va musulmonlaming tinch-totuv yashashligini,
yurtni obod, xalqni tinch-osoyishta farog'atda, hamjihatlikda ko‘rishni orzu
qilgan. Inson erkinligi tafakkuri haqida falsafiy fikrlar bayon etgan. Uning
falsafiy-axloqiy qarashlari tasavvuf aqidalari ta’sirida shakllangan. Yirik asari
“Chor unsur” (“To‘rt unsur”, 1703) nasrda yozilgan bo‘lib, she’rlar ham ilova
qilingan. Kitobning dastlabki boblarida Bedil о‘г hayoti haqida hikoya qiladi.
So‘nggi ikki bobdaesa to ‘rt u n sur-havo, suv, yer, olov to ‘g ‘risida; o'simliklar,
hayvonlar va odamning paydo bo‘lishi haqida so‘zlaydi.Kursni bayon qilishda
12
tabiiy-ilmiy va gumanitar madaniyat¬ning birligi va bir-biri bilan uzviy
bog‘liqligi metodologik asoslari ta’riflanadi. Bizni o‘rab turgan dunyoni bilishda,
uyg‘otuvchi omillari haqiqatni bilish nisbiy haqiqat, empirik va nazariy, sezgi
organlari, ilmiy dalil, kuzatish va eksperiment, texnik vositalar, tafakkur,
taqqoslash va fanda isbotlandi.Sintez, abstrakt va aniq o ‘xshashlik topish,
modellashtirish, induksiya va deduksiya, logik va boshqa shakl hamda usullardan
foydalaniladi. Olamning tabiiy-ilmiy manzarasini yoritishda fazo va vaqt
konsepsi¬yasi, ayniqsa vaqtning qaytmasligi, astronomik, biologik, psixologik
fazo va vaqt hamda fazo va vaqtning universalligi haqida fikr yuritiladi.Bundan
tashqari materiya tuzilishining biologik, kimyoviy shakllari haqida so‘z
yuritiladi. Bu borada kimyoviy va biologik konsepsiyalar, materiya tuzilishini
oddiydan murakkabga, jonsiz tabiatdan jonli tabiatga o ‘tish jarayonlari. Bu bilan
biologik evolyutsiya mexanizmini harakatga keltiruvchi kompleks omillar haqida
fikr almashinadi.Jonsiz va jonli tabiatni bilishda simmetriyaning roli, fizika
qonunlarining simmetrikligi, tabiatda atom va molekulalaming betartib
joylashganligi, tabiatni chidamli, o ‘lchamli, chiroyli, proporsional bo‘lishida
simmetriyaning roli haqida fikrlar yuritiladi.
Biosferadan ionosferaga o ‘tish tabiatda xilma-xillik, tirik sistemalaming
o‘z-o‘zidan paydo bo‘lish, tabiatning bir butunligi, tirik organizm va atrof-
muhitning o‘zaro ta’siri, gemostatik (ichki) boshqarish, tirik sistemalarni
funksional
asimmetriyasi
kabi
muammolar
haqida
ham
fikr
almashinadi.Shuningdek, ilmiy tadqiqotlar hamda ularning natijalari, irsiyat va
hujayra muhandisligi insoniyatga fanda bo‘lib o ‘tadigan barcha narsalar uchun
jamoat nazorati zarurati sifatida e ’tiborga olingani keltirilgan. Har bir tirik
organizmning paydo bo‘lganidan o ‘lishiga qadar vaqt davomida har xil tezlikda
metabolik jarayonlar, morfologik, fiziologik va bio-xilma-xillik yangilanishlarini
m a’lum davomiylikda tirik organizmning butun hayotida muvofiqlashtirilganligi
o ‘quvchi uchun foydali bo‘lib, qo‘shimcha manba sifatida o ‘rganish foydalidir.
13
2. Boshlang’ich sinflarda tabiiy fanlarni o’tishda amaliy ishlarni
tashkil etish.
Tabiiy fanlar alohida fan sifatida o’qitish 1-sinfdan boshlanadi. O’quv
materiali hisoblanadigan darsliklarda - «Tabiat jismlari», «O’simlik va hayvonot
olami», «Sog’ligimizni saqlaymiz» va «Ekologiya» mavzulari birlashtirilgan
kitoblar o’rgatiladi. Tabiiy fanlar bo’yicha dastur kichik yoshdagi maktab
o’quvchilariga faqat jonajon tabiat go’zalligi va boyliklarinigina emas, balki
respublikamizning tabiatini o’rganishga ham ham imkon beradi. Tabiiy fanlarni
o’qitishda o’quvchilarning ilmiy-tabiiy dunyoqarashlarini shakllantirish va
kengaytirish, mantiqiy fikrlashga o’rgatishda har bir dars mavzuyini bayon
qilishga e’tibor beriladi. O’quvchilar topshiriqlarni individual bajarish jarayonida
ularning aqliy faoliyati jalb etiladi, o’z bilimi, kuchi va qobiliyatiga bo’lgan
ishonch ortadi. Buning natijasida har bir shaxs o’z imkoniyati darajasida
rivojlanadi. Shu tarzda tashkil etilgan bilish faoliyatida vaqtdan unumli
foydalaniladi. Pirovard natijada ta’lim samaradorligi ortadi.
Ta’limning zamonaviy pedagogik texnologiyalaridan foydalanib o’tiladigan
darslarda o’quvchilarning bilish faoliyati individual tarzda tashkil etiladi.
O’quvchilarga zamonaviy usullar yordamida dars o’tilsa o’quchilarning qabul
qilishi o’rganishi juda yuqorilab boradi buni amalda ko’pchilik tadqiqotchilar
sinashgan. O’quvchilarning bolajak kasbiy sifatlarini shakllantirishda nazariy
bilimlar bilan bir qatorda amaliyot ham muhim orin egallaydi. Tabiiy ilmiy
bilimlar uzoq yillar davomida amaliy faoliyat tufayli qo’lga kiritilgan. Bilim
odamlar miyasida o‘z-o‘zidan paydo bo‘lmasdan, balki muayyan ish faoliyatida
shakllanadi. Amaliyot insonni tabiat bilan munosabatida asosiy omil bo‘lib, bu
oz navbatida, odamlarning o‘zaro munosabnatlari tizimida, ijtimoiy ishlab
chiqarishda muhim ro‘l o‘ynaydi. Amaliyotning asosiy turlari moddiy ishlab
chiqarish va ilmiy tajriba hisoblanadi. Ilmiy - tabiiy amaliyot quyidagi vazifalarni
bajaradi. Masalan, amaliyotda o’rgatilgan bilimlar nazariy qilib o’tkazilgan
14
darslarga
qaraganda
ko’proq
narsalarga
tushunishi
mumkin
bo’ladi
o’quvchilarni. Mavzuning dolzarbligi sifatida didaktik ko’rgazmali qurollardan
foydalanish metodi qadim zamonlardan beri ishlatilib kelinayotgan eng qulay
samarali va tushunarli metod hisoblanadi. Didaktik tarqatma materiallardan
foydalanib dars o’tish ya’ni ko’z bilan ko’rish orqali eshitishga nisbatan 5 marta
ko’proq va 13 marta ko’proq taktik organlarga nisbatan ancha ko’p ma’lumotni
miyaga yetkazadi. Shunday ekan oʻquvchilarga dars oʻtishni boshlangʻich
sinflardan boshlab didaktik oʻyinlar va dasturlar orqali oʻtgan maqsadga muvofiq
boʻladi.
Xorij tajribasiga yuzlanadigan boʻlsak xorijiy davlatlarda taʼlim berishning
eng yangi usullaridan foydalanilmoqda. Hattoki shunday maktablar borki ularda
oʻquvchilar faqat amaliyotda koʻrib oʻrgabishadi. Nazariy maʼlumotlar esa faqat
oʻzlari mustaqil ravishda oʻrgabkshlari mumkin boʻladi.Metod va metodik
uslublar o'zaro chambarchas bog'liqdir.Ularning didaktik birligi shundan iboratki,
ular bir-biriga o'tishi mumkin. Masalan, o'quvchilar bajaradigan tajribalar o'qitish
metodi hisoblanadi, tajribani o'qituvchi tomonidan hikoya vaqtida namoyish
qilinishi metodik uslubdir. Hikoya davomida o'qituvchi tomonidan diafilm
namoyish qilinishi metodik uslub hisoblanib,o'quv filmlarini ko‘rish o'qitish
metodi ham bo'lishi mumkin Metod va uslublardan kompleks holda
foydalaniladi, ular bir birlarini to'ldiradi, o'rganilayotgan tabiat jismlari va
hodisalarini
bolalar
tomonidan
qabul
qilib
olinishini
yaxshilashga,
tabiatshunoslik kursida tushunchalami to'g'ri shakllanishiga xizmat qiladi.Har bir
metod turi kichik uslublardan iborat.
Hikoya. O'quvchilarga bilim berishning yetakchi metod o'qituvchining jonli
so'zi — hikoyasidir. U o'qish kitoblarini o'qish obyekt, jism va hodisalami
namoyish qilish, o'qitishning texnikvositalaridan foydalanish, o'quvchilar oldiga
savollar qo'yish badiiy adabiyot o'qish va boshqalar bilan uyg'unlashadi.
Hikoya;o'qituvchi shaxsiga bog'liq, shuning uchun u juda katta
imkoniyatlaiga ega.O'qituvchi hikoyasi tasviriy, hissiy va izchil bayondir.
15
Hikoyada izchillikka qat’iy rioya qilgan holda o'qituvchi har xil usul va mantiqiy
ishlashning
uslublari
(tahlil,
taqqoslash,
umumlashtirish)ni
qo'llaydi,
o'quvchilarga to'g'ri tuzilgan bayonning namunasini beradi.
O'qitish amaliyotida hikoyaning aytib berish, ta’riflash, xarakterlash,
tushuntirish, muhokama qilish kabi xillari qo'llaniladi.Aytib berishbayonning
shunday turiki, unda aniq fakt, voqea,jarayon yoki harakatlar haqida tushunarli,
ravon gapirib beriladi.Hikoya shohid (sayyoh, yosh tabiatshunos, sayohatchi,
biror kashfiyotning ishtirokchisi va boshqalar) nomidan olib boriladi.Ta’riflash
— borliq jismlari va hodisalarining (foydali qazilmalar,o'simlik va hayvonot
dunyosining), u yoki bu tabiiy zona iqlimining xususiyatlarini izchil bayon
qilishda qo'llaniladi.
Xarakterlashta’riflashning bir ko‘rinishidir, u jism (narsa) yoki hodisaning
belgi va xususiyatlarini sanab o'tishdan iborat (tog‘lar,daryolar, tabiiy zonalar
xarakteristikasi).Tushuntirish — bayonning bir ko‘rinishi, unda yangi
tushunchalar, atamalar ochib beriladi, sabab-oqibatlar bog'lanishi,tobelik
belgilanadi, ya’ni u yoki bu hodisaning mantiqiy tabiati(masalan, nima uchun
tundrada tun uzun, kun qisqa bo'lishi,nima uchun kun va tun, yil fasllari almashib
turishi) ochib beriladi.Tushuntirishdan barcha darslarda foydalaniladi, ko'pincha
u muhokama qilish bilan uyg'unlashadi.Muhokama qilish — bayon qilish bo'lib,
unda o'quvchilarnixulosa va xotimaga olib keluvchi qoida hamda isbotlaming
izchil rivojlanishi beriladi. Hikoyaning bu shaklidan o'rganilayotgan hodisani
(masalan, o'simlik va hayvonot dunyosining o'zgarishiga iqlimning ta’siri, suv,
metalining xususiyatlari) tahlil qilish zarur bo'lganda foydalaniladi.Hikoyaning
yuqorida qayd etilgan xillaridan tabiatshunoslik darslarida ular bir-biriga
uyg'unlashtirilgan holda foydalaniladi.O'qituvchi dars materialini qay tahlit
bayon qilmasin, didaktik ma’no o'quvchilarga ilmiy umumlashtirilgan
bilimlarning faol berilishi o'shanday qolaveradi.Hikoyaning har qanday xili
ushbu didaktik talablarga:
1) tanlangan materialning ilmiyligi va yuqori g'oyaviyligiga;
16
2) mantiqiy izchillik va isbotlanuvchanligiga;
3) o'quvchilar uchun aniq, ravon va tushunarli bo'lishligiga;
4) o'qituvchi nutqining tasviriy va hisobiy bo'lishligiga javob berishi kerak.
Dars mavzusini bildirish. Yangi mavzuni bayon qilish oldidan o'quvchilarga
yechimi yangi bilimlar uchun zarur bo'lgan masala taklif qilinadi va u shu darsda
o'rganish obyekti bo'lib qoladi ya’ni muammoli vaziyati «qiyinlashish vaziyati»
vujudga keltiriladi.Yangi materialni o'rganish tajriba o'tkazish, shuningdek,
tabiatda o'tkazilgan kuzatishlarni tahlil qilish bilan boshlanadi.
Bayon rejasini bildirish. Bu uslub faqat o'zlashtirish jarayonini
faollashtiribgina qolmasdan, balki o'quvchilarni butun bayon tizimini ko'rishga
o'rgatadi,
bu
bilan
tafakkuming
mantiq
izchilligini
rivojlantirishga,
o'rganilayotgan atrof hayot faktlar yoki hodisalari o'rtasidagi muayyan
bog'lanishlarni aniqlashga yordam beradi; masalan, «Cho'l tabiati» mavzusini
bayon qila turib, o'qituvchi doskaga ushbu rejani yozishi mumkin: 1) tabiiy
zonalar xaritasida cho'llarning geografik o'mi;
2) cho'l iqlimining xususiyatlari;
3) yuzasi;
4) vohalari;
5) cho'lda yil fasllari.
III. O'quvchilar e’tiborini faollashtiruvchi savollarni dars davomida berib
borish.
IV. O'quvchilarning idrok qilish faoliyatlarini faollashtiruvchi taqqoslash
(masalan, dala, cho'l, dasht, o'rmonlarning o'simlik va hayvonot dunyosini
taqqoslash va hokazolar).
V. Yangi materialni bayon qilish davomida ilgari o'rganilgan mavzular
turmush bilan, amaliyot bilan (masalan, «Skelet mavzusini «Mushaklar» mavzusi
bilan, jonajon o'lka tabiatini har xil zonalar tabiati mavzusi) bilan aloqasini
turmushda amaliyotda o'rganish.
17
VI. Hikoyaga maqol, qiziqarli material yoki kitob o'qish epizodini kiritish.
O'qituvchi hikoyasini tegishli maqolani o'qigandan keyin yoki undan oldin
boshlashi mumkin. Qo'shimcha materialdan foydalanish hikoyani boyitadi va
konkretlashtiradi.Hikoya davomida foydalanilgan maqol, matal va topishmoqlar
darsni boyitib, bayon qilayotgan materialni o'quvchilar tomonidan qabul qilib
olinishini osonlashtiradi.
VII. Ko'rgazmalilik (surat, jadval, texnika vositalari)ni qo'llash Hikoya
davomida ko'rgazmalilikning har xil vositalarida foydalanish o'quvchilarda aniq
tasavvurlar hosil bo'lishig.o'rganilayotgan materialga diqqat va qiziqishni
quvvatlashga, undaydi vapuxta o'zlashtirilishiga yordam beradi. Sxemalar,
jadvallar tajribalar, doska va daftardagi (atama) va xulosalar o'quv materialini
o'zlashtirilishini
yengillashtiradi.Qayd
etilgan
bu
didaktik
uslublardan
foydalanish o'quvchilarning aqliy faoliyatini maksimal faollashtirish uchun
yetarli emas.
O’quvchilarning bolajak kasbiy sifatlarini shakllantirishda nazariy bilimlar
bilan bir qatorda amaliyot ham muhim orin egallaydi. Tabiiy ilmiy bilimlar uzoq
yillar davomida amaliy faoliyat tufayli qo’lga kiritilgan. Atrof muhitni bilishda,
anglashda ilmiy tajriba, amaliy bilimlar muhim rol o’ynab kelgan va kelmoqda.
Ma’lumki, tabiatshunoslik keng qamrovli moddiy dunyoni rang-barang
xususiyatlari, tabiatning har xil voqea hodisalarini o rganuvchi fan bolib, ilmiy
tajriba asosida shakllanadi, amaliyot esa mazkur fanning poydevori hisoblanadi.
Insoniyatni tabiat qonunlari haqidagi bilimga asoslangan amaliy faoliyati bilish
jarayonini, ilm-fan taraqqiyotini belgilaydi. Amaliyot - haqiqat mezonidir.
Bilimlarga ehtiyoj amaliyotda tug’iladi va ularning to’g’riligi amaliyot orqali
tekshiriladi hamda tasdiqlanadi. Bilim odamlar miyasida oz-ozidan paydo
bolmasdan, balki muayyan ish faoliyatida shakllanadi. Amaliyot insonni tabiat
bilan munosabatida asosiy omil bolib, bu oz navbatida, odamlarning o’zaro
munosabnatlari tizimida, ijtimoiy ishlab chiqarishda muhim rol oynaydi.
18
Amaliyotning asosiy turlari moddiy ishlab chiqarish va ilmiy tajriba
hisoblanadi. Ilmiy - tabiiy amaliyot quyidagi vazifalarni bajaradi [1].
1. Amaliyot bilish jarayonining rivojlantiruvchi omil. U nazariy bilimlarni
umumlashtirib, ularni hayotiy jarayonlardan ajralishga yol qoymaydi.
2. Amaliyot bilishning buyurtmasi, ilovasi va maqsadi hamdir.
3. Amaliyot bilish jarayoninig haqiqiy ekanligini ko’rsatuvchi mezondir.
Tabiatshunoslikdagi amaliyot ilmiy ishlab chiqarishning asosiy omili bolib
kelmoqda. Amaliyot nazariyani paydo bo’lishiga, ilmiy shakllanishiga va
rivojlanishiga olib keladi. Bilishning aniqligi muayyan obekt haqidagi
ma’lumotning haqiqat ekanligi bilan tasdiqlanadi. Ayni paytda, sharoit
boshqacha bo’lsa, haqiqat ham boshqacha bolishi mumkin. Masalan, oddiy
sharoit va bosimda suv 100C0 da qaynaydi. Lekin bosim o’zgarsa yoki og’ir suv
bolsa, u aniq -konkret hisoblanadi. Ma’lum tizimdagi haqiqat boshqa sharoitda
butunlay o’zgarishi mumkin. G’oyaning amaliyotda tasdiqlanishi haqiqatning
asosiy omili hisoblanadi. Amaliy ishlarga o’rgatish boshlang’ich sinflardan
boshlanishi maqsadga muvofiqdir. Amaliy uslublar o’qituvchi tomonidan tashkil
qilinadigan va yo’naltiriladigan, o’quvchilar fikrini rivojlantirishga mo’ljallagan
so’z, ko’rgazmalilik va amaliy ishning o’zaro murakkab bog’lanishida bo’lishini
ko’rsatadi.
Amaliy
uslublar
qo’llanilishi
o’quvchilar
retseptorlari
va
effektorlarining jadal faoliyati bilan bog’liq. Amaliy uslublar o’rganilgan
materialni chuqur tushunib yetishga, ko’nikma va malakalar hosil qilishga
imkoniyat yaratadi. Amaliy uslublarni qo’llashga o’quvchilar faoliyatining o’zi,
bilim manbai hisoblanadi. Bunday usullar sirasiga og’zaki, yozma mashqlar,
laboratoriya ishlari, maktab yer maydoni, tirik tabiat burchagida, sinfdan tashqari
bajariladigan mashg’ulotlar kiradi.
Amaliy uslublarning turlariga quyidagilar kiradi.
1. Oquvchilarning tarqatma didaktik material bilan turli narsalar yasashi.
2. Rasm chizishi.
3. Tabiat obyektlarini tanib olish va aniqlash bo’yicha ishlari.
19
4. Hodisalarni kuzatish va qayd qilishlari.
5. Tajriba o’tkazishlari (tajriba vositasida masalalarni hal qilish) kiradi.
Amaliy ish boshlanishi oldidan qo’yilgan savol, muammo, masalaga
o’quvchilar uning natijalari bilan javob berishlari kerak. Tabiatshunoslik darslari
tanib olish va aniqlash amaliy metodlarining bir turi bo’lib, tarqalgan
o’simliklarni yoki ularning qismlarini farqiga borib, tanib olish xususiyatlarini
o’rgatadi. Taqqoslashdagi farqga borish o’quvchining aniqlash qobiliyatini
rivojlantiradi. Farq qilish va aniqlash bo’yicha ishlar darslardagina olib
borilmaydi,
o’qituvchi
tabiatga
uyushtiriladigan
ekskursiyalarda
ham
o’simliklarni topish va to’plashni, namunalar yig’ishni, ularning yoshi, vegetativ
usullari, tuproq kesmalari, moslashishlarini, o’zgaruvchanlikni o’quvchilarning
o’zlashtira olish qobiliyatlariga qarab tanlab berishi kerak. Osimliklar, ular
qismlarining shaklini bilib olish bo’yicha ishlarni o’quvchilar uy vazifasi sifatida
bajaradilar. O’simliklarni yoshini tabiatda nafaqat yillik halqalardan balki
o’simliklarni yillik shoxlanishiga qarab aniqlash mumkin. O’simlik bahordan
kuzgacha o’sish davriga ega, kuzdan bahorgacha tinim davri boladi. Bu
osimlikning bir yoshi demakdir, ikkinchi yilda yana o sish, shoxlanish sodir bo
ladi. Shoxlanish orasidagi masofa o simlikning bir yoshi hisoblanadi, buni o
quvchilarga tabiatda tushuntirish talab etiladi. O’quvchilar amaliy bilimga ega
bo’ladilar, daraxtlar yoshini kesmasdan turib ham aniqlash mumkinligini bilib
oladilar.
Bu
ekologik,
hamda
ilmiy
tushunchalarni
shakllantiradi.
Tabiatshunoslikni o’qitish metodlari tizimida amaliy ishlar tabiat haqidagi
bilimlarni o zlashtirishda katta rol o’ynaydi. Amaliy ishlar o’quvchilarni ular
faoliyati jarayonida har xil mehnat operatsiyalariga o’rgatish metodidir. Amaliy
ishlarga o’quvchilarning ekskursiya vaqtida tabiiy materiallar yig’ish, maktab
oldi yer maydonidagi va tirik tabiat burchagidagi o’simliklarni parvarish qilish,
gerbariy va kolleksiyalar tuzish, mulyaj, maket, ko’rgazmali qurollar tayyorlash
kabi faoliyat turlari kiradi.
20
O’quvchilarni amaliy bilimlarini sinash maqsadida 4-sinflarda quyidagi
muammoli savollarni o’rtaga tashlash mumkin. Yozning jazirama issig’ida
cho’lda turibsiz. Amaliy kuzatish bilimlaringizga tayanib, turgan joyingizdan
orientir olib, janub tomonni belgilang. Amaliy tabiatni kuzatish natijasida
quyidagi faktorlar asosida janubni aniqlash mumkin: 1) sudralib yuruvchi
hayvonlar o’z inini kirish yo’lini doim janubga qaratadi; 2) qushlar o’z uyasini
doimo janub tomonga qo’yadi; 3) osimliklar shoxlari doimo janub tomonga
egilgan; 4) osimlik poyasining janub tomoni doimo yog’onlashgan boladi; 5)
barxan qumlar bir uchi shimolda ikkini uchi esa janubga yotgan boladi. O
quvchilarga har xil narsalarni berib rasm, fotosurat va gugurt qutisi, kubik, stakan
boshqa narsalarni olib chiqib, o’xshashlik farqlarini topishni topshiradi, so’ng
geometrik figuralarni tarqatadi, uni o’quvchilar daftar varag’iga ustiga qo’yib
atrofini qalam bilan qog’ozga chizadilar. Topshiriq bajarilgandan keyin
narsaning yuqoridan ko’rinishini plan deyiladi degan xulosaga olib keladi. Undan
keyin stolning plani chizdiriladi. Agar o’quvchilar narsalarning kattaliliga
qiynalsalar tasvirlanadigan narsani shartli ravishda kichraytirish mumkinligini
tushuntiradi. (Masalan 10, 20 marta) Dasturlashtirilgan o’qitish uchun
quyidagilar kerak: -o’quv materialining puxta tahlili, uning qat’iy tanlanish va
mantiqiy ketma-ketlik bo’yicha bo’linishi; -o’quvchilarning bilim olish
faoliyatini tekshirishdagi rahbarlik.
Dasturlashtirilgan o’qitishda o’quvchilarning o’quv materialini qo’llashda
faolligi va mustaqilligi ortadi, o’qitish jarayonini individuallashtirish imkoni
paydo bo’ladi, texnik vositali o’qitish keng qo’llaniladi, o’qitish va o’quvchi
mehnatini oqilona tashkil etishga erishiladi. Nazorat ishlarini dasturlashtirishning
tamoyili o’quvchilarning og’zaki javoblarini shartli belgilar va chiziqlar bilan
yozma ravishda. Ularning afzal jihati shundaki, ular qisqa vaqt ichida har bir
o’quvchining o’tilgan mavzuni o’zlashtirish darajasini aniqlay oladi. Tajriba atrof
olam bilan tanishish darslarida bilim olish faoliyatini faollashtirish maqsadida
dasturlashtirilgan o’qitish usullaridan foydalanishning afzalliklarini ko’rsatadi.
21
Bu usullarning afzalligi shundaki, o’quv materialini o’zlashtirish darajasini
o’quvchilarning o’zlari shu dars mobaynida tekshirishlari mumkin. 2 - sinfda
dasturlashtirilgan o’qitishda tezis turidagi tarqatma topshiriqlar, raqamlar,
tarqatma
testlar,
grafik
topshiriqlardan
foydalanish
mumkin.
Grafik
topshiriqlarini bajarayotganda o’quvchilarga « —» noto’g’ri javob, «1» — to’g’ri
javob ekanligini tushuntirish lozim. O’qituvchida esa grafik usuldagi javoblarni
tezda aniqlashga moslashtirilgan asbob bo’lishi kerak.
Masalan: 21- mart — Navro’z bayrami. 1- sentabr — Ustozlar va
murabbiylar kuni. 1- oktabr — Mustaqillik bayrami. 8- dekabr — O’zbekiston
Respublikasi Konstitutsiyasi kuni. «So’z top» o’yini. Bu metoddan darsning
hamma qismlarida foydalanish mumkin. O’qituvchi qushlar, hayvonlar, meva,
sabzavotlar haqida bir so’z aytadi, o’quvchilar davom ettiradilar. O’qituvchi
boshlagan so’z qaysi harf bilan tugasa, o’quvchi shu harfdan boshlangan so’zni
aytishi kerak. Masalan: tulki — ilon — ninachi — it — tipratikan — nortuya —
yalqov (panda) — ayiq — qarg’a — ari va hokazo. Bu usul o’quvchilarni
tezkorlik bilan fikr yuritib, javob berishga hamda xotirasini mustahkamlashga
yordam beradi. «Klaster» usuli. Bu usul o’quvchiga berilgan mavzu bo’yicha
erkin o’ylash va fikrlarini bemalol bayon etish uchun sharoit yaratadi. Bu usulda
o’quvchi nimani o’ylagan bo’lsa, shuni aytadi va yozadi. Yozilgan fikrlar to’g’ri
yoki noto’g’ri bo’lishidan qat’i nazar muhokama qilinmaydi va belgilangan
vaqtgacha davom etadi. Bu sinfning har bir o’quvchisi tomonidan ilgari
surilayotgan g’oyalarni uyg’unlashtirib, ular o’rtasidagi aloqalarni yanada
mustahkamlash imkoniyatini yaratadi.
«Klastyer» usuli yangi mavzuni boshlashdan avval o’quvchini darsga
qiziqtirib, shu mavzu bo’yicha oldin egallagan bilimlarini aniqlash maqsadida
hamda o’tilgan mavzuni mustahkamlash uchun o’tkaziladi. Masalan,
«O’lkamizdagi uy va yovvoyi hayvonlar» mavzusi. «Mozaika», ya’ni mayda
bo’laklardan yaxlit ko’rinishni hosil qilish. Bunda qushlar, hayvonlar, daraxtlar,
mevalarning rasmlari bo’laklarga bo’linib, har bir guruhga alohida tarqatiladi.
22
Guruhlarning qatnashchilari bo’lakchalarni bir butun ko’rinishga keltiradilar.
Guruh sardorlari yaxlit holga kelgan hayvon, meva yoki daraxt haqida gapirib
beradilar. «To’xtab o’qish» usuli.
O’qituvchi matn bilan tanishtirish jarayonida bir necha marta to’xtab,
o’quvchilarga savollar bilan murojaat qiladi. Savollar aynan matnga tegishli
bo’lishi zarur. Yoki o’quvchi matn o’qish jarayonida to’xtatilib, nima haqida
o’qiganligi so’raladi. Bu usul orqali o’quvchilarning diqqati jamlanadi, mustaqil
fikrlash ko’nikmalari shakllanadi. «Zanjir» usuli. Bu usulni she’r, topishmoq,
maqollar berilgan darslarda qo’llash maqsadga mu-vofiqdir. O’quvchilar tartib
bilan ketma-ket berilgan she’r misrasi yoki topishmoq qatorini aytadilar. Bu usul
qo’llanganda o’quvchi uyalib qolmasligi uchun berilgan she’r, maqol,
topishmoqni yod olishga majbur bo’ladi«Rasmli rebus» o’yini.
Sinf o’quvchilari uch guruhga bo’linadilar. Har bir guruhga rasmlar
tarqatadi. Berilgan rasmlar nomining bosh harflaridan hayvon yoki qushlar nomi
kelib chiqishi kerak. Masalan, it, laylak, ohu, ninachi — non, anor, rediska, chinni
gul, arpa — archa. «Kim tez bajaradi» o’yini.
O’quvchilar uch guruhga bo’linadilar. Har bir guruhga 5 tadan hayvonlar
yoki qushlar rasmlari teskari qilib beriladi. Belgilangan vaqt ichida (1—2
daqiqada) o’quvchilar hayvon yoki qushlarni yovvoyi yoki uy hayvonlari
guruhlariga ajratadilar. Topishmoqni birinchi bo’lib xatosiz bajargan guruh
g’olib hisoblanadi. «O’z guruhingni top» o’yini. O’quvchilarga rangli buklangan
qog’ozlar tarqatiladi. Ularga hayvon va parrandalar nomi yozilgan bo’ladi.
O’qituvchi o’quvchilarga qog’ozda rasmi berilgan hayvon yoki parranda qanday
tovush chiqarsa, ular ham shunday tovush chiqarib o’z guruhini topishlarini
tushuntiradi. 1. Mushuk (miyov-miyov). 2. Kuchuk (vov-vov). 3. Xo’roz (qu-qu-
qu-qu). 4. Sigir (mo’-mo’). Guruhga bo’linib olganlaridan so’ng guruhga tegishli
hayvon yoki parrandalar haqida bilganlarini so’zlab beradilar.
Uzoq vaqt davom etadigan kuzatish va tajribalar uchun jonli tabiat burchagi
tashkil qilinishi kerak, u yerda hayvon va osimliklarni saqlash va zaruratga qarab
23
ulardan tabiatshunoslikni o’rganishda foydalanish mumkin. Burchak shunindek
o’ quvchilarning darsdan va sinfdan tashqari ishlari uchun moddiy baza
hisoblanadi. Bu yerda ular yilning istagan vaqtida ish olib borishlari mumkin
ekskursiya jonli tabiat burchagi tashkil qilishning boshlanini bo’lishi mumkin.
Suv havzasidagi hayot bilan o’quvchilar mollyuska, ninachi qurtlari, har xil
qo’ng’izlar, gambuziya, peskar (tanga baliq), shuningdek suv o’simliklarining
barchasi akvarium, shisha banka idishlarga joylashtiriladi. Bog’ va polizdarda
ko’pincha meva, rezavor meva hamda sabzavod o’simliklari zararkunandalarning
g’umbak va qurtlari uchraydi. Jonli tabiat burchagi uchun alohida xona ajratgan
ma’qul. Bunday imkoniyat bo’lmaganda osimlik va hayvonlarni tabiatshunoslik
xonasida yoki sinfda joylashtiriladi. Jonli tabiat burchagi uchun xona yorug’
bo’lishi, deraza ro’parasiga har xil tokchalarga suv hayvonlari hamda osimliklari
bo’lgan akvariumlarni qo’yish qulay bo’ladi. Burchakda hayvonlar uchun
ajratilgan joy ularning tabiatdagi hayot sharoitlariga muvofiq bo’lishi kerak.
Akvariumni zoomagazindan olish ma’qul. Ammo akvarium sifatida xohlagan
shisha idishdan foydalanish mumkin, lekin shuni hisobga olish mumkinki,
baliqlar to’rtburchak idishda yaxshi ko’rinadi. Akvariumdagi baliqlar soni uning
kattakichikligiga (o’lchamiga) va undagi o’simliklarning soniga muvofiq bo’lishi
kerak. Bunda yutiladigan va chiqariladigan kislarodning balansi ta’minlansin.
Akvariumda yashovchilarga doimiy parvarish zarur, oziqni zoomagazindan sotib
olish mumkin. Baliqlarni ularni shartli refleks hosil qilishi uchun muayyan vaqtda
oziqlantirish kerak. Bolalar termometr bilan o’lchab, suv haroratini tekshirib
borishga o’rganishlari lozim.
Sudralib yuruvchilar va suvda ham quruqda yasovchilar uchun xilma-xil
ko’rinish va katta kichikliqdagi terrariumlar kiritiladi. Odatdagi terrarium
metalldan yoki yog’ochdan tayyorlangan yashik bo’lib, yon va tepa devorlari
shisha va to’rdan iboratdir. Shisha devor terrariumda yashovchilarni kuzatish,
yon devor hamda tepasining to’rdan bo’lishi ham ventilyasiyasini ta’ minlash
imkoniyatini beradi. Jonli tabiat burchagining o’simlik va hayvonlari uning
24
asosini tashkil qiladi. Unga qarab jihozlar tanlanadi. O’simlik va hayvonlar
tanlovi tabiatshunoslik dasturiga qarab, o’lkashunoslik xususiyatlarini hisobga
olib belgilanadi. Barcha xona o simliklari ularning nomlari va qachon va
qayerdan olinganligi to’g’risida ma’lumotlar yozilgan etiketkalar bo’lishlari
zarur. O’simliklardan avval shundaylarni tanlash kerakki, ular yordamida namlik,
issiqlik, yorug’lik, suv iste’mol qilishdagi farqlarini, jumladan quruq iqlimga
(kaktus, aloe) nam iqlimga moslangan o’simliklarni, tropik o’simliklarni
(navro’zgul), yorug’lik sevuvchi (xina) va soyaga chidamli (aspidistra)
o’simliklarini namoyish qilish mumkin bo’lsin. Keyin shunday o’simliklar
tanglanadiki, ular masalan, yorongul, fuksiya, begoniya, kaktus, tradeskansiya,
elodeya, binafsha kabilarning har xil turlari yordamida turlicha tajribalar
o’tkaziladi. Maktab o’quv tajriba maydonchasi bevosita maktab yaqinida
bo’lishi, yer tekis, yaxshi tuproqli, soya tushmaydigan bo’lishi kerak. Uning
atrofini albatta o’rash kerak bo’ladi. Maktab tajriba maydonchasi agrotexnika
nuqtai nazardan namunali bo’lsin. Tajriba maydonchasini tashkil qilishda
o’quvchilar o’tkazadigan mashg’ulotlar, mehnat qurollarini saqlash uchun
kichikroq xona bo’lishini mo’ljallash kerak.
O’quv tajriba maydonchasidagi ishlarni butun sinf bilan dars vaqtida
o’tkaziladigan majburiy ishlarga, o’quvchilarning darsdan tashqari vaqtlarda (uy
vazifasi yoki yozgi topshiriq tarzida) bajaradigan majburiy ishlarga va yosh
tabiatshunoslik to’garagi a’zolarining ishlariga ajratish mumkin. O’quvchilar kuz
davrida daraxt, buta va o’simliklar bilan, ular barglari va gullari shakllari hamda
ranglarining xilma-xilligi va chiroyliligi bilan, qo’l bilan ishlatiladigan asboblar
(xaskash, zambil) va ular bilan ishlash uslublari bilan tanishadilar. Bahorda
birinchi sinf o’quvchilari bilan o’quv tajriba maydonchasida amaliy ishlar
o’tkaziladi. Ularni urug’larni ekish va ularni parvarish qilish, sug’orish, o’toq
qilish, tayanch qoziqlarini qoqish qoidalarini bilib oladilar. Birinchi sinf
o’quvchilari urug’larni ekishga tayyorlaydilar va yerga ekadilar, o’simliklarni
parvarish qiladilar. O’quvchilar kuzda o’quv-tajriba maydonchasidagi ishlar