BOSHLANG‘ICH TA’LIMDA TA’LIM METODLARI

Yuklangan vaqt

2024-10-29

Yuklab olishlar soni

2

Sahifalar soni

10

Faytl hajmi

27,6 KB


 
 
 
 
 
 
BOSHLANG‘ICH TA’LIMDA TA’LIM METODLARI. 
 
 
REJA: 
1.Ta'lim metodlari va usullari haqida ma'lumot. 
2.Hozirgi zamon didaktikasi va xususiy metodikasida ta'lim metodlarini 
tavsiflashga turlicha yondashuvlar. 
3. Ta'lim metodlari va vositalarining tavsifi. Sharq mutafakkirlarining ta'lim 
metodlari haqidagi fikrlari.  
4. Turli yosh guruhlarida ta'lim metodlarini qo‘llashning o‘ziga xos xususiyatlari.    
5. Ta'lim metodlarini faollashtirish yo‘llari. Mustaqil ish va ularning turlari. 
 
 
 
Tayanch tushunchalar:metod, ta’lim metodi, ta’lim usuli, qoida, intrefaol 
metod, metodika,texnologiya, didaktik vosita, ta’limning texnik vositalari. 
 
 
1.Ta’lim metodlari va usullari tushunchalari. Metod, usul va texnologiya. Ta’lim 
metodi tushunchasi anchagina murakkabdir. Shu bois pedagogikada uning tobora aniq 
talqini xususida munozara haligacha davom etmoqda. Biroq bu tushunchaga beriladigan 
didaktlarning turli ta’riflariga qaramay, ularning nuqtai nazarlarini yaqinlashtiradigan 
qandaydir umumiylikni ham ta’kidlash mumkin. Ko‘pchilik mualliflar ta’lim metodini 
o‘quvchilarning o‘quv bilish faoliyatini tashkil etish usuli, deb hisoblashga moyildir. Shu 
qoidani boshlang‘ich nuqta bilib, mazkur tushunchani yanada batafsil ko‘rib chiqish va 
uning ilmiy ta’rifiga kelishga harakat qilamiz. Metod so‘zi yunoncha tadqiqot, maqsadga 
erishish yo‘li, usuli deganidir. 
     Metod - eng umumiy ma’noda - maqsadga erishish usuli, ma’lum tarzda tartibga 
solingan faoliyat. O’qituvchining o‘rgatuvchi ishi va u tashkil etgan o‘quvchilarning faol 
BOSHLANG‘ICH TA’LIMDA TA’LIM METODLARI. REJA: 1.Ta'lim metodlari va usullari haqida ma'lumot. 2.Hozirgi zamon didaktikasi va xususiy metodikasida ta'lim metodlarini tavsiflashga turlicha yondashuvlar. 3. Ta'lim metodlari va vositalarining tavsifi. Sharq mutafakkirlarining ta'lim metodlari haqidagi fikrlari. 4. Turli yosh guruhlarida ta'lim metodlarini qo‘llashning o‘ziga xos xususiyatlari. 5. Ta'lim metodlarini faollashtirish yo‘llari. Mustaqil ish va ularning turlari. Tayanch tushunchalar:metod, ta’lim metodi, ta’lim usuli, qoida, intrefaol metod, metodika,texnologiya, didaktik vosita, ta’limning texnik vositalari. 1.Ta’lim metodlari va usullari tushunchalari. Metod, usul va texnologiya. Ta’lim metodi tushunchasi anchagina murakkabdir. Shu bois pedagogikada uning tobora aniq talqini xususida munozara haligacha davom etmoqda. Biroq bu tushunchaga beriladigan didaktlarning turli ta’riflariga qaramay, ularning nuqtai nazarlarini yaqinlashtiradigan qandaydir umumiylikni ham ta’kidlash mumkin. Ko‘pchilik mualliflar ta’lim metodini o‘quvchilarning o‘quv bilish faoliyatini tashkil etish usuli, deb hisoblashga moyildir. Shu qoidani boshlang‘ich nuqta bilib, mazkur tushunchani yanada batafsil ko‘rib chiqish va uning ilmiy ta’rifiga kelishga harakat qilamiz. Metod so‘zi yunoncha tadqiqot, maqsadga erishish yo‘li, usuli deganidir. Metod - eng umumiy ma’noda - maqsadga erishish usuli, ma’lum tarzda tartibga solingan faoliyat. O’qituvchining o‘rgatuvchi ishi va u tashkil etgan o‘quvchilarning faol  
 
o‘quv-bilish faoliyati uyg‘unlashadi. Ta’lim metodlari deyilganda, o‘rganilayotgan 
materialni egallashga qaratilgan turli didaktik vazifalarni hal etish bo‘yicha o‘qituvchining 
o‘rgatuvchi ishi va o‘quvchilarning o‘quv-bilish faoliyatini tashkil etish usullari yig‘indisi 
tushuniladi. Didaktikada, ta’ lim usullari atamasi ham keng qo‘llanadi. Ta’lim usuli - 
ta’lim metodining tarkibiy qismi yoki alohida tomoni. Metodlar bilan usullar munosabati 
o‘zaro bir-biriga bog‘langan. Usul va metod butun va qism sifatida bir-biriga bog‘lanadi. 
Usullar yordamida faqat pedagogik yoki o‘quv vazifasining bir qismi hal qilinadi. Xuddi 
shu metodik usullar turli metodlarda foydalanilgan bo‘lishi mumkin. Va aksincha, xuddi 
shu metod turli o‘ qituvchilar tomonidan turli usullarda ochib berilishi mumkin. Masalan, 
o‘qituvchilar tomonidan ko‘p qo‘llaniladigan mashq manbasiga ko‘ra amaliy metod 
hisoblansa, uni qo‘llash esa bir nechta usullar (mashqning qoidasini o‘ qib berish (1-usul), 
bittasini namuna sifatida bajarib ko‘rsatish (2-usul), o‘qituvchining namunasi asosida 
o‘quvchilar tomonidan mashqning bajarilishi (3-usul), o‘quvchilar tomonidan bajarilgan 
mashqlarni tekshirish va xatolarini tuzatish (4-usul) va boshqalar) yordamida amalga 
oshiriladi. O‘qituvchilarning ayrimlari esa, “metod” tushunchasining o‘rniga “uslub” 
tushunchasini ham qo‘llaydilar. Ammo “uslub” tushunchasi “metod” atamasining 
mohiyatini o‘zida to‘liq aks ettira olmaydi. Chunki uslub ko‘proq xususiy (so‘z 
borayotgan holatda aynan o‘qituvchiga xoslikni ifoda etadi) tavsifga ega bo‘lib, aniq 
maqsadga erishish yo‘li sifatida xizmat qila olmaydi.  
          Ta’lim amaliyotida “pedagogik texnologiya” tushunchasi uch darajada qo‘llaniladi: 
Umumpedagogik (makro) daraja. Mazkur darajaga muvofiq keladigan texnologiyalar 
yaxlit pedagogik jarayonga tegishli bo‘lib, ularga muammoli, tabaqalashtirilgan, 
integratsion, shaxsga yo‘naltirilgan, rivojlantiruvchi, modulli, masofali o‘qitish 
texnologiyalarini misol sifatida keltirish mumkin. Mazkur texnologiyalar innovatsiya 
tavsifiga ega bo‘lib, novator o‘ qituvchilar, olimlar va izlanuvchilar tomonidan ishlab 
chiqiladi hamda samaradorligi kafolatlanganidan va amaliyotga keng tatbiq etish 
imkoniyatiga ega bo‘linganidan so‘ng uni amaliyotchi o‘qituvchilar o‘z faoliyatida 
qo‘llaydilar. Xususiy-metodik (mezo) daraja. Ushbu daraja o‘zida ma’lum bir o‘quv 
fanini o‘qitish jarayonini loyihalash va rejalashtirishni o‘zida aks ettiradi. Masalan, 
boshlang‘ich sinf o‘qituvchisi o‘qish darsini har safar texnologik modeli va xaritasini tuzib 
kelishi kerak. Hozir ko‘p ta’kidlanayotgan texnologik model loyihalashga, texnologik 
o‘quv-bilish faoliyati uyg‘unlashadi. Ta’lim metodlari deyilganda, o‘rganilayotgan materialni egallashga qaratilgan turli didaktik vazifalarni hal etish bo‘yicha o‘qituvchining o‘rgatuvchi ishi va o‘quvchilarning o‘quv-bilish faoliyatini tashkil etish usullari yig‘indisi tushuniladi. Didaktikada, ta’ lim usullari atamasi ham keng qo‘llanadi. Ta’lim usuli - ta’lim metodining tarkibiy qismi yoki alohida tomoni. Metodlar bilan usullar munosabati o‘zaro bir-biriga bog‘langan. Usul va metod butun va qism sifatida bir-biriga bog‘lanadi. Usullar yordamida faqat pedagogik yoki o‘quv vazifasining bir qismi hal qilinadi. Xuddi shu metodik usullar turli metodlarda foydalanilgan bo‘lishi mumkin. Va aksincha, xuddi shu metod turli o‘ qituvchilar tomonidan turli usullarda ochib berilishi mumkin. Masalan, o‘qituvchilar tomonidan ko‘p qo‘llaniladigan mashq manbasiga ko‘ra amaliy metod hisoblansa, uni qo‘llash esa bir nechta usullar (mashqning qoidasini o‘ qib berish (1-usul), bittasini namuna sifatida bajarib ko‘rsatish (2-usul), o‘qituvchining namunasi asosida o‘quvchilar tomonidan mashqning bajarilishi (3-usul), o‘quvchilar tomonidan bajarilgan mashqlarni tekshirish va xatolarini tuzatish (4-usul) va boshqalar) yordamida amalga oshiriladi. O‘qituvchilarning ayrimlari esa, “metod” tushunchasining o‘rniga “uslub” tushunchasini ham qo‘llaydilar. Ammo “uslub” tushunchasi “metod” atamasining mohiyatini o‘zida to‘liq aks ettira olmaydi. Chunki uslub ko‘proq xususiy (so‘z borayotgan holatda aynan o‘qituvchiga xoslikni ifoda etadi) tavsifga ega bo‘lib, aniq maqsadga erishish yo‘li sifatida xizmat qila olmaydi. Ta’lim amaliyotida “pedagogik texnologiya” tushunchasi uch darajada qo‘llaniladi: Umumpedagogik (makro) daraja. Mazkur darajaga muvofiq keladigan texnologiyalar yaxlit pedagogik jarayonga tegishli bo‘lib, ularga muammoli, tabaqalashtirilgan, integratsion, shaxsga yo‘naltirilgan, rivojlantiruvchi, modulli, masofali o‘qitish texnologiyalarini misol sifatida keltirish mumkin. Mazkur texnologiyalar innovatsiya tavsifiga ega bo‘lib, novator o‘ qituvchilar, olimlar va izlanuvchilar tomonidan ishlab chiqiladi hamda samaradorligi kafolatlanganidan va amaliyotga keng tatbiq etish imkoniyatiga ega bo‘linganidan so‘ng uni amaliyotchi o‘qituvchilar o‘z faoliyatida qo‘llaydilar. Xususiy-metodik (mezo) daraja. Ushbu daraja o‘zida ma’lum bir o‘quv fanini o‘qitish jarayonini loyihalash va rejalashtirishni o‘zida aks ettiradi. Masalan, boshlang‘ich sinf o‘qituvchisi o‘qish darsini har safar texnologik modeli va xaritasini tuzib kelishi kerak. Hozir ko‘p ta’kidlanayotgan texnologik model loyihalashga, texnologik  
 
xarita rejalashtirishga to‘g‘ri keladi. Natijada har bir fanni o‘ qitish texnologiyasi yuzaga 
keladi. 
    Lokal daraja (mikro). Mazkur darajaga tegishli texnologiyalar o‘quv-tarbiya 
jarayonining ma’lum tarkibiy qismi, alohida shaxs sifatlarini shakllantirish, maxsus o‘quv 
ko‘nikma va malakalarini tarkib toptirishga xizmat qiladi. Masalan, o‘quvchilarning 
mantiqiy fikrlashini shakllantirish texnologiyasi, o‘quvchilarning aqliy qobiliyatini 
rivojlantirish texnologiyasi va boshqalar. Metodika - qat’iy ketma-ketlikka (algoritmik 
xarakterga), ilgari o‘rnatilgan reja (qoida), tizimga aniq rioya qilish bo‘lib, biror bir ishni 
maqsadga muvofiq o‘tkazish metodlari, yo‘llari majmuasi. “Metodika” tushunchasi turli 
fanlarni o‘qitish bilan ham bog‘ liqlikda qo‘llanilib, ma’lum sohani o‘qitish jarayoni, 
mazmuni, qonuniyatlari, tamoyillari, shakl, metod va vositalari yig‘indisini o‘zida ifoda 
etadi.  
   “Metodika” va “texnologiya” tushunchalarining bahs doirasi bilan ham bog‘liqlikda 
ayrim farqli jihatlarni ajratib ko‘rsatish mumkin. Jumladan, metodik tizim “Qanday 
o‘qitish?”, “Nima uchun o‘qitish?”, “Nimaga o‘rgatish?” kabi savollarga javob izlaydi, 
texnologiya esa, “Qanday tarzda samarali o‘qitishga erishish mumkin?” degan savolni 
markazga qo‘yadi. Metodika o‘quv jarayoninin qanday tarzda tashkil etish lozimligini 
nazarda tutsa, texnologiya qay yo‘sinda o‘quv jarayonini eng qulay, maqbul tarzda amalga 
oshirishga diqqat-e’ tiborni qaratadi. 
 2. Zamonaviy didaktikada ta’lim metodlari tasnifiga turlicha yondashuvlar. 
Didaktik tadqiqotlar ko‘rsatadiki, ta’lim metodlari nomenklaturasi (nomlanishi) va tasnifi 
ularni ishlab chiqishda tanlangan yondashuvga bog‘liq holda juda xilma-xil ekanligi bilan 
xarakterli. Ulardan eng muhimlariga to‘xtalamiz. Ta’lim metodlari tasnifi: An’anaviy 
(manbasiga ko‘ra) ta’lim metodlari (E.I.Golant, N.M.Verzilin va bosh.) Og‘zaki 
Ko‘rgazmali Amaliy Kitob bilan ishlash Videometod Hikoya Suhbat Tushuntirish 
Ma’ruza Munozara Illyustratsiya Demonstratsiya Mashq Amaliy Laboratoriya 
Didaktik o‘yin O‘qish, O‘rganish, Reja tuzish, Konspekt qilish Ko‘rish, O‘rganish, 
Nazorat qilish O‘quvchilarning bilish faoliyati tavsifiga ko‘ra ta’lim metodlari 
tasnifi (I.Ya.Lerner va M.N.Skatkin). Ta’lim metodining nomlanishi O‘qituvchi faoliyati 
O‘quvchi faoliyati Axboriyretseptiv O‘quv axborotini uzatish, o‘rganilayotgan ob’ekt 
bilan o‘ quvchi harakatini tashkil etish Bilimlarni idrok etish, anglash va yodda saqlash. 
Reproduktiv Bilimlar hamda aqliy va faoliyat usullarini hosil qilishga doir topshiriqlarni 
xarita rejalashtirishga to‘g‘ri keladi. Natijada har bir fanni o‘ qitish texnologiyasi yuzaga keladi. Lokal daraja (mikro). Mazkur darajaga tegishli texnologiyalar o‘quv-tarbiya jarayonining ma’lum tarkibiy qismi, alohida shaxs sifatlarini shakllantirish, maxsus o‘quv ko‘nikma va malakalarini tarkib toptirishga xizmat qiladi. Masalan, o‘quvchilarning mantiqiy fikrlashini shakllantirish texnologiyasi, o‘quvchilarning aqliy qobiliyatini rivojlantirish texnologiyasi va boshqalar. Metodika - qat’iy ketma-ketlikka (algoritmik xarakterga), ilgari o‘rnatilgan reja (qoida), tizimga aniq rioya qilish bo‘lib, biror bir ishni maqsadga muvofiq o‘tkazish metodlari, yo‘llari majmuasi. “Metodika” tushunchasi turli fanlarni o‘qitish bilan ham bog‘ liqlikda qo‘llanilib, ma’lum sohani o‘qitish jarayoni, mazmuni, qonuniyatlari, tamoyillari, shakl, metod va vositalari yig‘indisini o‘zida ifoda etadi. “Metodika” va “texnologiya” tushunchalarining bahs doirasi bilan ham bog‘liqlikda ayrim farqli jihatlarni ajratib ko‘rsatish mumkin. Jumladan, metodik tizim “Qanday o‘qitish?”, “Nima uchun o‘qitish?”, “Nimaga o‘rgatish?” kabi savollarga javob izlaydi, texnologiya esa, “Qanday tarzda samarali o‘qitishga erishish mumkin?” degan savolni markazga qo‘yadi. Metodika o‘quv jarayoninin qanday tarzda tashkil etish lozimligini nazarda tutsa, texnologiya qay yo‘sinda o‘quv jarayonini eng qulay, maqbul tarzda amalga oshirishga diqqat-e’ tiborni qaratadi. 2. Zamonaviy didaktikada ta’lim metodlari tasnifiga turlicha yondashuvlar. Didaktik tadqiqotlar ko‘rsatadiki, ta’lim metodlari nomenklaturasi (nomlanishi) va tasnifi ularni ishlab chiqishda tanlangan yondashuvga bog‘liq holda juda xilma-xil ekanligi bilan xarakterli. Ulardan eng muhimlariga to‘xtalamiz. Ta’lim metodlari tasnifi: An’anaviy (manbasiga ko‘ra) ta’lim metodlari (E.I.Golant, N.M.Verzilin va bosh.) Og‘zaki Ko‘rgazmali Amaliy Kitob bilan ishlash Videometod Hikoya Suhbat Tushuntirish Ma’ruza Munozara Illyustratsiya Demonstratsiya Mashq Amaliy Laboratoriya Didaktik o‘yin O‘qish, O‘rganish, Reja tuzish, Konspekt qilish Ko‘rish, O‘rganish, Nazorat qilish O‘quvchilarning bilish faoliyati tavsifiga ko‘ra ta’lim metodlari tasnifi (I.Ya.Lerner va M.N.Skatkin). Ta’lim metodining nomlanishi O‘qituvchi faoliyati O‘quvchi faoliyati Axboriyretseptiv O‘quv axborotini uzatish, o‘rganilayotgan ob’ekt bilan o‘ quvchi harakatini tashkil etish Bilimlarni idrok etish, anglash va yodda saqlash. Reproduktiv Bilimlar hamda aqliy va faoliyat usullarini hosil qilishga doir topshiriqlarni  
 
tuzish va taqdim etish Namuna asosida bilimlarni hamda aqliy va faoliyat usullarini 
egallash. Muammoli bayon etish Muammoni qo‘yish va uni hal etish usullarini ochib 
berish Topshiriqni idrok etish va uni qismlarga ajratish. Topshiriq qismlarini mustaqil hal 
etish va o‘z- o‘zini nazorat qilish Evristik (qisman-izlanish) Muammoni qo‘yish va uni hal 
etishga doir qadamlar ketmaketligini rejalatirish. O‘quvchilar faoliyatini boshqarish 
Qo‘yilgan vazifa bilan bog‘liqlikda muammoni hal etish yo‘llarini mustaqil izlash va 
o‘qituvchining qisman ko‘magi yordamida muammoni hal etish Tadqiqotchilikka doir 
Mustaqil hal etishga doir muammoli vazifalarni shakllantirish.  
   Muammoni hal etilish jarayonini nazorat qilish Muammoni mustaqil hal etish. Asosiy 
didaktik maqsadlariga ko‘ra ta’lim metodlari tasnifi (M.A.Danilov va B.P.Esipov): • 
Yangi bilimlarni egallash metodlari; • Ko‘nikma va malakalarni shakllantirish metodlari; 
• Bilimlarni amaliyotda qo‘llash metodlari. Ta’limning binar metodlari (M.I.Maxmutov) 
O‘rgatish metodlari O‘rganish metodlari Axboriy-ma’lumotli Ijro etish (bajarish) 
Tushuntirishli Reproduktiv Ko’rgazmali-amaliy Ijodiy-amaliy Tushuntirishli-undovchi 
Qisman izlanishli Undovchi Izlanishli Yaxlit yondashuv bo‘yicha ta’lim metodlari tasnifi 
(Yu.K.Babanskiy): 
 • Bilim, ko‘nikma va malakalarni mustahkamlash va nazorat qilish metodlari.  
 • O‘quv-bilish faoliyatini tashkil etish va amalga oshirish metodlari. 
 • O‘quv-bilish faoliyatini motivatsiyalash va rag‘batlantirish metodlari. 
 • O‘quv-bilish faoliyatini nazorat va o‘z-o‘zini nazorat qilish metodlari. Interfaol 
metodlar va grafik organayzerlar O‘rganilayotganlarini o‘zlashtirishga da’vat qilish 
metodlari Yangi materialni anglash metodlari O‘rganilganlarini fikrlashga imkon 
beruvchi metodlar Erkin yozish, Klaster, Aqliy hujum, B-B-B chizmasi, Chalkashtirilgan 
mantiqiy zanjirlar ketma-ketligi, Semantik xususiyatlar tahlili. Semantik xususiyatlar 
tahlili. B-B-B chizmasi. O‘qitish bo‘yicha qo‘llanma. Bir-biriga o‘rgatish. Birbiridan 
so‘rash. Ikki qismli kundaliklar. Eng asosiy tushunchalar, Takrorlash. T-chizma. 
Kontseptual jadval. Venn diagrammasi. Nilufar guli. Besh minutlik esse. O‘n minutlik 
esse. 3.Ta’lim metodlarining mohiyati va mazmuni.  
Hikoya - o‘qituvchi tomonidan mavzuga oid dalil, hodisa va voqealarning yaxlit yoki 
qismlarga bo‘lib, tasviriy vositalar yordamida obrazli tasvirlash yo‘li bilan ixcham, qisqa 
va izchil bayon qilinishi. Metodning samarasi ko‘p jihatdan o‘qituvchining nuqt mahorati, 
so‘zlarni o‘z o‘rnida, ifodali bayon qilishi, shuningdek, o‘quvchilarning yoshi, rivojlanish 
tuzish va taqdim etish Namuna asosida bilimlarni hamda aqliy va faoliyat usullarini egallash. Muammoli bayon etish Muammoni qo‘yish va uni hal etish usullarini ochib berish Topshiriqni idrok etish va uni qismlarga ajratish. Topshiriq qismlarini mustaqil hal etish va o‘z- o‘zini nazorat qilish Evristik (qisman-izlanish) Muammoni qo‘yish va uni hal etishga doir qadamlar ketmaketligini rejalatirish. O‘quvchilar faoliyatini boshqarish Qo‘yilgan vazifa bilan bog‘liqlikda muammoni hal etish yo‘llarini mustaqil izlash va o‘qituvchining qisman ko‘magi yordamida muammoni hal etish Tadqiqotchilikka doir Mustaqil hal etishga doir muammoli vazifalarni shakllantirish. Muammoni hal etilish jarayonini nazorat qilish Muammoni mustaqil hal etish. Asosiy didaktik maqsadlariga ko‘ra ta’lim metodlari tasnifi (M.A.Danilov va B.P.Esipov): • Yangi bilimlarni egallash metodlari; • Ko‘nikma va malakalarni shakllantirish metodlari; • Bilimlarni amaliyotda qo‘llash metodlari. Ta’limning binar metodlari (M.I.Maxmutov) O‘rgatish metodlari O‘rganish metodlari Axboriy-ma’lumotli Ijro etish (bajarish) Tushuntirishli Reproduktiv Ko’rgazmali-amaliy Ijodiy-amaliy Tushuntirishli-undovchi Qisman izlanishli Undovchi Izlanishli Yaxlit yondashuv bo‘yicha ta’lim metodlari tasnifi (Yu.K.Babanskiy): • Bilim, ko‘nikma va malakalarni mustahkamlash va nazorat qilish metodlari. • O‘quv-bilish faoliyatini tashkil etish va amalga oshirish metodlari. • O‘quv-bilish faoliyatini motivatsiyalash va rag‘batlantirish metodlari. • O‘quv-bilish faoliyatini nazorat va o‘z-o‘zini nazorat qilish metodlari. Interfaol metodlar va grafik organayzerlar O‘rganilayotganlarini o‘zlashtirishga da’vat qilish metodlari Yangi materialni anglash metodlari O‘rganilganlarini fikrlashga imkon beruvchi metodlar Erkin yozish, Klaster, Aqliy hujum, B-B-B chizmasi, Chalkashtirilgan mantiqiy zanjirlar ketma-ketligi, Semantik xususiyatlar tahlili. Semantik xususiyatlar tahlili. B-B-B chizmasi. O‘qitish bo‘yicha qo‘llanma. Bir-biriga o‘rgatish. Birbiridan so‘rash. Ikki qismli kundaliklar. Eng asosiy tushunchalar, Takrorlash. T-chizma. Kontseptual jadval. Venn diagrammasi. Nilufar guli. Besh minutlik esse. O‘n minutlik esse. 3.Ta’lim metodlarining mohiyati va mazmuni. Hikoya - o‘qituvchi tomonidan mavzuga oid dalil, hodisa va voqealarning yaxlit yoki qismlarga bo‘lib, tasviriy vositalar yordamida obrazli tasvirlash yo‘li bilan ixcham, qisqa va izchil bayon qilinishi. Metodning samarasi ko‘p jihatdan o‘qituvchining nuqt mahorati, so‘zlarni o‘z o‘rnida, ifodali bayon qilishi, shuningdek, o‘quvchilarning yoshi, rivojlanish  
 
darajasini inobatga olgan holda yondashuviga bog‘liq. Shu bois hikoya mazmuni 
o‘quvchilarning mavjud bilimlariga tayanishi, ularni kengaytirishga xizmat qilishi zarur. 
Hikoyaning axborotlar bilan boyitilishi maqsadga muvofiqdir. Hikoya qilinayotgan 
materialni samaralash maxsus reja asosida amalga oshiriladi. O‘qituvchi har bir darsda 
uning maqsadini aniq belgilab oladi, undagi asosiy tushunchalarga alohida urg‘u berishga 
e’tiborni qaratadi. Suhbat - savol va javob shaklidagi dialogik ta’lim metodi bo‘lib, u fanga 
qadimdan ma’lum, xatto undan o‘z faoliyatida Suqrot ham mohirona foydalangan. Suhbat 
ta’lim jarayonida ko‘p funktsiyalar (aqliy fikrlash, hozirjavoblik, muloqot madaniyati va 
boshqa sifatlarni shakllantiradi) bajaradi, ammo asosiysi o‘quvchida faollikni yuzaga 
keltiradi. Suhbat o‘qituvchi fikriga mos harakat qilish, natijada yangi bilimlarni 
bosqichma-bosqich egallashga imkon beradi.  
Suhbat - faoliyatni endigina boshlagan o‘qituvchi uchun murakkab ta’lim metodi 
hisoblanadi, binobarin, savollarni tayyorlash, ularning ketma-ketligini ta’minlash ko‘p 
vaqt talab etadi, uni tashkil etishda esa barcha o‘quvchilarning diqqatini jalb etish talab 
qilinadi. O‘qituvchi oddiy savollar berishi, o‘quvchilarga ular yuzasidan batafsil o‘ylash 
uchun vaqt ajratishi, o‘quvchilarning javoblarini esa diqqat bilan tinglashi, zarur o‘rinlarda 
ularni sharhlashi lozim. Shu bois suhbatda bilish deduktiv yoki induktiv yo‘l bilan amalga 
oshadi.  
Deduktiv suhbat o‘quvchilarga oldindan ma’lum bo‘lgan qoidalar, tushunchalar, 
hodisalar, jarayonlar asosida tashkil etilib, o‘quvchilar tahlil yordamida xususiy 
xulosalarga keladilar. Suhbatning induktiv shaklida alohida dalillar, tushunchalarning 
tahlil asosida umumiy xulosaga kelinadi. Suhbat ko‘proq o‘quvchilarni yangi bilimlar 
bilan tanishtirish, bilimlarni tizimlashtirish va mustahkamlash, nazoratni tashkil etish 
hamda o‘zlashtirilgan bilimlarni tashxislashda ijobiy natijalarni beradi.  
Suhbat turli ko‘rinishlarda, ya’ni, kirish, yakuniy, individual va guruhli suhbattarzida 
tashkil etiladi. Tushuntirish o‘quv materiali mazmunini isbot, tahlil, umumlashma, 
taqqoslash asosida bayon qilishdir. Bu metod hikoyaga nisbatan birmuncha keng 
qo‘llaniladi.   Undan odatda, nazariy materiallar hamda murakkab masalalarni o‘rganishda 
foydalaniladi. Tushuntirish jarayonida o‘quv materialining bir qadar qiyin unsurlari 
ko‘zga tashlanadi va shu asosda materialning mohiyati ochib beriladi. Tushuntirish 
samarasi ko‘p hollarda o‘qituvchining ko‘rgazmali vositalardan oqilona foydalanishiga 
bog‘liq bo‘ladi. Ma’ruza - yirik hajmdagi o‘quv materialini og‘zaki bayon qilish metodi 
darajasini inobatga olgan holda yondashuviga bog‘liq. Shu bois hikoya mazmuni o‘quvchilarning mavjud bilimlariga tayanishi, ularni kengaytirishga xizmat qilishi zarur. Hikoyaning axborotlar bilan boyitilishi maqsadga muvofiqdir. Hikoya qilinayotgan materialni samaralash maxsus reja asosida amalga oshiriladi. O‘qituvchi har bir darsda uning maqsadini aniq belgilab oladi, undagi asosiy tushunchalarga alohida urg‘u berishga e’tiborni qaratadi. Suhbat - savol va javob shaklidagi dialogik ta’lim metodi bo‘lib, u fanga qadimdan ma’lum, xatto undan o‘z faoliyatida Suqrot ham mohirona foydalangan. Suhbat ta’lim jarayonida ko‘p funktsiyalar (aqliy fikrlash, hozirjavoblik, muloqot madaniyati va boshqa sifatlarni shakllantiradi) bajaradi, ammo asosiysi o‘quvchida faollikni yuzaga keltiradi. Suhbat o‘qituvchi fikriga mos harakat qilish, natijada yangi bilimlarni bosqichma-bosqich egallashga imkon beradi. Suhbat - faoliyatni endigina boshlagan o‘qituvchi uchun murakkab ta’lim metodi hisoblanadi, binobarin, savollarni tayyorlash, ularning ketma-ketligini ta’minlash ko‘p vaqt talab etadi, uni tashkil etishda esa barcha o‘quvchilarning diqqatini jalb etish talab qilinadi. O‘qituvchi oddiy savollar berishi, o‘quvchilarga ular yuzasidan batafsil o‘ylash uchun vaqt ajratishi, o‘quvchilarning javoblarini esa diqqat bilan tinglashi, zarur o‘rinlarda ularni sharhlashi lozim. Shu bois suhbatda bilish deduktiv yoki induktiv yo‘l bilan amalga oshadi. Deduktiv suhbat o‘quvchilarga oldindan ma’lum bo‘lgan qoidalar, tushunchalar, hodisalar, jarayonlar asosida tashkil etilib, o‘quvchilar tahlil yordamida xususiy xulosalarga keladilar. Suhbatning induktiv shaklida alohida dalillar, tushunchalarning tahlil asosida umumiy xulosaga kelinadi. Suhbat ko‘proq o‘quvchilarni yangi bilimlar bilan tanishtirish, bilimlarni tizimlashtirish va mustahkamlash, nazoratni tashkil etish hamda o‘zlashtirilgan bilimlarni tashxislashda ijobiy natijalarni beradi. Suhbat turli ko‘rinishlarda, ya’ni, kirish, yakuniy, individual va guruhli suhbattarzida tashkil etiladi. Tushuntirish o‘quv materiali mazmunini isbot, tahlil, umumlashma, taqqoslash asosida bayon qilishdir. Bu metod hikoyaga nisbatan birmuncha keng qo‘llaniladi. Undan odatda, nazariy materiallar hamda murakkab masalalarni o‘rganishda foydalaniladi. Tushuntirish jarayonida o‘quv materialining bir qadar qiyin unsurlari ko‘zga tashlanadi va shu asosda materialning mohiyati ochib beriladi. Tushuntirish samarasi ko‘p hollarda o‘qituvchining ko‘rgazmali vositalardan oqilona foydalanishiga bog‘liq bo‘ladi. Ma’ruza - yirik hajmdagi o‘quv materialini og‘zaki bayon qilish metodi  
 
sanalib, uning o‘ziga xos xususiyatlari quyidagilardan iborat: qat’iy mantiqiy ketma-
ketlik, uzatilayotgan axborotlarning ko‘pligi, bilimlar bayonining tizimliligi. Maktab 
ma’ruzasi mazmunini murakab tizimlar, hodisalar, obyektlar, jarayonlar, ularning sababli-
oqibatli bog‘lanishlari, qonun va qoidalar tashkil etadi. Shu bois ma’ruza maktab 
sharoitida yuqori sinflardagina qo‘llaniladi. Chunki u butun dars jarayonini qamrab olishi 
mumkin. 
 Ma’ruza metodi tushuntirish va suhbatning asta-sekin kengayib borishidan vujudga 
keladi va bir vaqida o‘quvchilarni qisqacha yozib olish (konspektlash)ga o‘rgata boradi. 
Ta’lim sifati va samaradorligini ta’minlashda ko‘rgazmali metodlar ham alohida 
ahamiyatga ega.  
Tasvir (illyustratsiya) metodi namoyish metodiga chambarchas bog‘liq bo‘lsada, 
didaktikada alohida o‘rganiladi. Amaliy ishlar sinfda yoki tabiiy sharoitlar - maktab er 
maydoni, issiqxona, geografik maydonlarda amalga oshiriladi. Ularni amalga oshirishda 
sodir etiladigan harakatlar o‘qituvchi tomonidan nazorat qilinadi va zarur hollarda 
yo‘riqnoma yoki maxsus ko‘rsatmani o‘quvchilar e’tiboriga havola etadi. Mashq - aqliy 
yoki amaliy (jismoniy) harakatlarni bajarish ko‘nikmalarini egallash yo‘lidagi ko‘p marta 
takrorlanishlar bo‘lib, mashqsiz ko‘nikma hamda malakalarni shakllantirish mumkin 
emas. Mashqlar og‘zaki, yozma, gradikaviy (texnik jarayonlar mohiyatini ifodalash), 
ijtimoiy-foydali, jismoniy va boshqa turlarga bo‘linadi.  
       Laboratoriya ishlari o‘quvchilarning jihoz, maxsus uskuna, qurol hamda turli 
texnikaviy qoliplardan foydalangan holda tajribalarni o‘tkazish metodlari bo‘lib, ular 
ko‘proq tabiiy fanlar asoslarini o‘rganishda qo‘llaniladi. Bu metod o‘quvchilarning asbob-
uskunalar bilan ish ko‘rish, o‘lchash ishlarini amalga oshirish va ularning natijalariga 
ishlov berish kabi ko‘nikmalarini tezkor shakllantirishga imkon beradi. Laboratoriya 
ishlarini bajarish maxsus qurilma va jihozlar, shuningdek, materiallar hamda vaqtni 
sarflash, ularni ishga tayyor holatga keltirishni talab etadi. Biroq bu harakatlar 
o‘quvchilarning yuqori darajadagi faolligi asosida mustaqil ravishda tajriba va o‘lchash 
ishlarini tashkil etish bilan takomillashtirilib boriladi. Didaktik o‘yin o‘rganilayotgan 
ob’yekt, hodisa va jarayonlarni modellashtirish asosida o‘quvchining bilishga bo‘lgan 
qiziqishi va faollik darajasini rag‘batlantiruvchi o‘quv faoliyati turi. Ayni vaqtda o‘yin 
ham ijtimoiy faoliyat ko‘rinishi sanaladi. 
sanalib, uning o‘ziga xos xususiyatlari quyidagilardan iborat: qat’iy mantiqiy ketma- ketlik, uzatilayotgan axborotlarning ko‘pligi, bilimlar bayonining tizimliligi. Maktab ma’ruzasi mazmunini murakab tizimlar, hodisalar, obyektlar, jarayonlar, ularning sababli- oqibatli bog‘lanishlari, qonun va qoidalar tashkil etadi. Shu bois ma’ruza maktab sharoitida yuqori sinflardagina qo‘llaniladi. Chunki u butun dars jarayonini qamrab olishi mumkin. Ma’ruza metodi tushuntirish va suhbatning asta-sekin kengayib borishidan vujudga keladi va bir vaqida o‘quvchilarni qisqacha yozib olish (konspektlash)ga o‘rgata boradi. Ta’lim sifati va samaradorligini ta’minlashda ko‘rgazmali metodlar ham alohida ahamiyatga ega. Tasvir (illyustratsiya) metodi namoyish metodiga chambarchas bog‘liq bo‘lsada, didaktikada alohida o‘rganiladi. Amaliy ishlar sinfda yoki tabiiy sharoitlar - maktab er maydoni, issiqxona, geografik maydonlarda amalga oshiriladi. Ularni amalga oshirishda sodir etiladigan harakatlar o‘qituvchi tomonidan nazorat qilinadi va zarur hollarda yo‘riqnoma yoki maxsus ko‘rsatmani o‘quvchilar e’tiboriga havola etadi. Mashq - aqliy yoki amaliy (jismoniy) harakatlarni bajarish ko‘nikmalarini egallash yo‘lidagi ko‘p marta takrorlanishlar bo‘lib, mashqsiz ko‘nikma hamda malakalarni shakllantirish mumkin emas. Mashqlar og‘zaki, yozma, gradikaviy (texnik jarayonlar mohiyatini ifodalash), ijtimoiy-foydali, jismoniy va boshqa turlarga bo‘linadi. Laboratoriya ishlari o‘quvchilarning jihoz, maxsus uskuna, qurol hamda turli texnikaviy qoliplardan foydalangan holda tajribalarni o‘tkazish metodlari bo‘lib, ular ko‘proq tabiiy fanlar asoslarini o‘rganishda qo‘llaniladi. Bu metod o‘quvchilarning asbob- uskunalar bilan ish ko‘rish, o‘lchash ishlarini amalga oshirish va ularning natijalariga ishlov berish kabi ko‘nikmalarini tezkor shakllantirishga imkon beradi. Laboratoriya ishlarini bajarish maxsus qurilma va jihozlar, shuningdek, materiallar hamda vaqtni sarflash, ularni ishga tayyor holatga keltirishni talab etadi. Biroq bu harakatlar o‘quvchilarning yuqori darajadagi faolligi asosida mustaqil ravishda tajriba va o‘lchash ishlarini tashkil etish bilan takomillashtirilib boriladi. Didaktik o‘yin o‘rganilayotgan ob’yekt, hodisa va jarayonlarni modellashtirish asosida o‘quvchining bilishga bo‘lgan qiziqishi va faollik darajasini rag‘batlantiruvchi o‘quv faoliyati turi. Ayni vaqtda o‘yin ham ijtimoiy faoliyat ko‘rinishi sanaladi.  
 
1. Ta’lim metodlarini tanlash. Pedagogika fanida, o‘qituvchilarning amaliy tajribasini 
o‘rganish va umumlashtirish asosida ta’lim metodlarini tanlashga o‘quvtarbiya jarayoni 
kechayotgan shart-sharoitlar va aniq holatlarga bog‘liq muayyan yondashuvlar vujudga 
keladi. Ta’lim metodlarini tanlashda quyidagi holatlar inobatga olinishi lozim:  
• Ta’limning umumiy maqsadlari. • Fanning va o‘rganilayotgan mavzuning mazmuni 
hamda o‘ziga xosliklari. • Biror fanni o‘qitish metodikasining o‘ziga xosliklari. • 
Materialni o‘rganishga ajratilgan vaqt. • O‘quv mashg‘ulotining maqsadi, vazifalari va 
mazmuni. • O‘quvchilarning yoshi va bilish imkoniyatlari. • O‘quvchilarning tayyorgarlik 
darajasi. • Ta’lim muassasasining moddiy ta’minlanganligi. • O‘qituvchining nazariy, 
amaliy va metodik tayyorgarligi, pedagogik mahoratni egallaganlik darajasi. 
 5.Ta’lim vositalari va ularning vazifalari. Ta’lim vositalari. Ta’lim metodlari ta’ lim 
vositalari bilan birgalikda qo‘llaniladi. Ta’lim vositalari - bu yangi bilimlarni o‘zlashtirish 
uchun o‘qituvchi va o‘quvchilar tomonidan foydalaniladigan ob’yekt. Ta’lim vositalari 
katta ahamiyatga ega. Ta’limning barcha vositalari ta’lim maqsadlarini muvafaqqiyatli 
amalga oshiradi. Didaktik vositalar deganda, o‘quv va ko‘rgazmali qo‘llanmalar, 
namoyishli qurilmalar, texnik vositalar tushuniladi. Ta’lim vositalari o‘zida o‘quv-
tarbiyaviy maqsadga erishish uchun zarur bo‘lgan moddiy yoki ma’naviy qadriyatlarni 
aks ettiradi. Odatda ular ta’lim metodlariga mos holatda foydalaniladi. Biroq agar 
metodlar «qanday o‘qitish» savoliga javob bersa, vositalar esa, «uning yordamida niamani 
o‘qitish» savoliga javob beradi. An’anaviy ravishda qo‘laniladigan ta’lim vositalariga 
darslik, rasmlar, jadvallar, nutq, o‘ quvustaxonasi jihozlari, laboratoriyalar, axborot 
vositalari, o‘quv jarayonini tashkil eti shva boshqarish vositalari kiradi. Didaktik 
vositalar metodlar singari ta’limiy, tarbiyaviy va rivojlantiruvchi funktsiyalarni bajaradi. 
Bundan tashqari o‘quvchilarning o‘quv-bilish faoliyatini hosil qilish, boshqarish va 
nazorat qilish vazifalarini bajaradi. Didaktik vositalar audivizuallik tafsilotida motivatsion, 
axborot, ta’lim jarayonini boshqarish, optimallashtirish funktsiyalarini bajaradi. Fanni 
o‘qitish bilan bog‘liq holda ta’lim vositasi tanlanadi. O‘qituvchi o‘zining ixtiyori bo‘yicha 
ko‘rgazmali material, o‘quv qo‘llanmadan foydalanishi mumkin. Ta’lim vositasini 
qo‘llashning yana bir jihati albatta ta’lim jarayonining tarkibiy qismi sifatida aks 
ettirishidir. Ta’lim vositasini tanlab olish ta’lim metodini tanlab olish bilan bog‘liq. Agar 
ta’limning faol metodi(kitob bilan ishlash, mashqlar) foyda-lanilsa, u holda o‘quv 
qo‘llanmalari, darsliklar va ta’limning texnik vositalaridan foydalaniladi. Aynan 
1. Ta’lim metodlarini tanlash. Pedagogika fanida, o‘qituvchilarning amaliy tajribasini o‘rganish va umumlashtirish asosida ta’lim metodlarini tanlashga o‘quvtarbiya jarayoni kechayotgan shart-sharoitlar va aniq holatlarga bog‘liq muayyan yondashuvlar vujudga keladi. Ta’lim metodlarini tanlashda quyidagi holatlar inobatga olinishi lozim: • Ta’limning umumiy maqsadlari. • Fanning va o‘rganilayotgan mavzuning mazmuni hamda o‘ziga xosliklari. • Biror fanni o‘qitish metodikasining o‘ziga xosliklari. • Materialni o‘rganishga ajratilgan vaqt. • O‘quv mashg‘ulotining maqsadi, vazifalari va mazmuni. • O‘quvchilarning yoshi va bilish imkoniyatlari. • O‘quvchilarning tayyorgarlik darajasi. • Ta’lim muassasasining moddiy ta’minlanganligi. • O‘qituvchining nazariy, amaliy va metodik tayyorgarligi, pedagogik mahoratni egallaganlik darajasi. 5.Ta’lim vositalari va ularning vazifalari. Ta’lim vositalari. Ta’lim metodlari ta’ lim vositalari bilan birgalikda qo‘llaniladi. Ta’lim vositalari - bu yangi bilimlarni o‘zlashtirish uchun o‘qituvchi va o‘quvchilar tomonidan foydalaniladigan ob’yekt. Ta’lim vositalari katta ahamiyatga ega. Ta’limning barcha vositalari ta’lim maqsadlarini muvafaqqiyatli amalga oshiradi. Didaktik vositalar deganda, o‘quv va ko‘rgazmali qo‘llanmalar, namoyishli qurilmalar, texnik vositalar tushuniladi. Ta’lim vositalari o‘zida o‘quv- tarbiyaviy maqsadga erishish uchun zarur bo‘lgan moddiy yoki ma’naviy qadriyatlarni aks ettiradi. Odatda ular ta’lim metodlariga mos holatda foydalaniladi. Biroq agar metodlar «qanday o‘qitish» savoliga javob bersa, vositalar esa, «uning yordamida niamani o‘qitish» savoliga javob beradi. An’anaviy ravishda qo‘laniladigan ta’lim vositalariga darslik, rasmlar, jadvallar, nutq, o‘ quvustaxonasi jihozlari, laboratoriyalar, axborot vositalari, o‘quv jarayonini tashkil eti shva boshqarish vositalari kiradi. Didaktik vositalar metodlar singari ta’limiy, tarbiyaviy va rivojlantiruvchi funktsiyalarni bajaradi. Bundan tashqari o‘quvchilarning o‘quv-bilish faoliyatini hosil qilish, boshqarish va nazorat qilish vazifalarini bajaradi. Didaktik vositalar audivizuallik tafsilotida motivatsion, axborot, ta’lim jarayonini boshqarish, optimallashtirish funktsiyalarini bajaradi. Fanni o‘qitish bilan bog‘liq holda ta’lim vositasi tanlanadi. O‘qituvchi o‘zining ixtiyori bo‘yicha ko‘rgazmali material, o‘quv qo‘llanmadan foydalanishi mumkin. Ta’lim vositasini qo‘llashning yana bir jihati albatta ta’lim jarayonining tarkibiy qismi sifatida aks ettirishidir. Ta’lim vositasini tanlab olish ta’lim metodini tanlab olish bilan bog‘liq. Agar ta’limning faol metodi(kitob bilan ishlash, mashqlar) foyda-lanilsa, u holda o‘quv qo‘llanmalari, darsliklar va ta’limning texnik vositalaridan foydalaniladi. Aynan  
 
ta’limning aktiv-texnik vositalari amaliy metodlarda foydalaniladi. Ta’limning faollikni 
nisbatan kam talab etadigan metodlari(o‘quvchilar eshitadi, ya’ni hikoya, ma’ruza, 
tushuntirish, ekskursiya) ta’limning ko‘rgazmali vositalaridan foydalaniladi. Ta’limning 
ko‘rgazmali vositalari pedagogning o‘zi tomonidan tuzilgan bo‘lishi mumkin. 
Vositalarning istalgan turidan foydalanishda o‘lchov va mutanosiblikka e’tibor berish 
kerak. Masalan, ko‘rgazmali vositalarning soni etarli bo‘lmasligi bilimlarning sifatiga 
ta’sir ko‘rsatadi, bilishga qiziqishni pasaytiradi, obrazli idrok etishni rivojlantirmaydi. 
Ulardan haddan tashqari foydalanish o‘quvchilarning o‘rganilayotgan fanga engil-elpi 
qarashiga olib keladi. Murakkab mavzularni o‘rganishda 4-5 demonstratsiya optimal 
hisoblanadi. Ta’lim vositalari tasnifi aniq va yagona bo‘lishi mumkin emas. Ta’lim 
vositasining ahamiyatli tomoni ularning birgalikda qo‘llanilishidir va hech qachon bir-
birini inkor etmaydi. O‘qituvchining vazifasi - dars jarayonini faollishtirish uchun 
ta’limning samarali vositasini tanlab olishdir. Ta’lim vositalarini tasniflashda turli 
asoslarga ko‘ra yondashish mumkin: - faoliyat sub’yektiga ko‘ra; - faoliyat ob’yektiga 
ko‘ra; - o‘quv axborotiga munosabatiga ko‘ra; - o‘quv jarayonidagi vazifasiga ko‘ra. 
Faoliyat sub’yekti bo‘yicha ta’lim vositalari o‘rgatish va o‘rganishga bo‘linadi. O‘rgatish 
vositalari. Masalan, namoyishli-tajriba qurollari. Bunday qurollar o‘qituvchi toionidan 
mavzuni tushuntirish va mustahkamlash uchun qo‘llaniladi. O‘rganish vositalari. 
Masalan, laboratoriya-praktikum qurollari. Bunday vositalar o‘quvchilar tomonidan yangi 
bilimlarni egallash uchun qo‘llaniladi.  
        Didaktik vositalar o‘qituvchi va o‘quvchi uchun xosligiga qarab, ikkiga bo‘linadi.              
Birinchisiga ko‘ra, narsalar o‘qituvchi tomonidan ta’limning maqsadlarini samarali 
realizatsiyalash uchun qo‘llanilsa, ikkinchisi - bu o‘quvchilarning individual vositalari, 
darsliklar, daftarlar. Bundan tashqari didaktik vositalar o‘qituvchi va o‘quvchilar faoliyat 
turiga ko‘ra sport qurollari, botanika va geografiya maydonchasi, kompyuterlarga ham bo‘ 
linadi. Faoliyat ob’yektlari bo‘yicha ham ta’lim vositalari ikkiga bo‘linadi: Material ta’lim 
vositalari. Bu o‘quv qo‘llanmalari, darsliklar, jadvallar, maketlar, modellar, o‘quvtexnik 
vositalar, mebel, o‘quv-laboratoriya qurilmalari, ko‘rgazmali vositalar bo‘lishi mumkin. 
Ideal ta’lim vositalari - bular pedagog va o‘quvchilar yangi bilimlarni egallashda 
qo‘llaydigan vositalar: chizmalar, sxemalar, diagrammalar, tasviriy, san’at, nutq, xat va 
boshqalar. Ideal vositalar - bu «fikrlar haqidagi fikrlar»: o‘qituvchi ularni o‘rgatish uchun 
belgilangan shaklda ko‘rsatishi zarur. Masalan, materializatsiya - abstrakt simvollar 
ta’limning aktiv-texnik vositalari amaliy metodlarda foydalaniladi. Ta’limning faollikni nisbatan kam talab etadigan metodlari(o‘quvchilar eshitadi, ya’ni hikoya, ma’ruza, tushuntirish, ekskursiya) ta’limning ko‘rgazmali vositalaridan foydalaniladi. Ta’limning ko‘rgazmali vositalari pedagogning o‘zi tomonidan tuzilgan bo‘lishi mumkin. Vositalarning istalgan turidan foydalanishda o‘lchov va mutanosiblikka e’tibor berish kerak. Masalan, ko‘rgazmali vositalarning soni etarli bo‘lmasligi bilimlarning sifatiga ta’sir ko‘rsatadi, bilishga qiziqishni pasaytiradi, obrazli idrok etishni rivojlantirmaydi. Ulardan haddan tashqari foydalanish o‘quvchilarning o‘rganilayotgan fanga engil-elpi qarashiga olib keladi. Murakkab mavzularni o‘rganishda 4-5 demonstratsiya optimal hisoblanadi. Ta’lim vositalari tasnifi aniq va yagona bo‘lishi mumkin emas. Ta’lim vositasining ahamiyatli tomoni ularning birgalikda qo‘llanilishidir va hech qachon bir- birini inkor etmaydi. O‘qituvchining vazifasi - dars jarayonini faollishtirish uchun ta’limning samarali vositasini tanlab olishdir. Ta’lim vositalarini tasniflashda turli asoslarga ko‘ra yondashish mumkin: - faoliyat sub’yektiga ko‘ra; - faoliyat ob’yektiga ko‘ra; - o‘quv axborotiga munosabatiga ko‘ra; - o‘quv jarayonidagi vazifasiga ko‘ra. Faoliyat sub’yekti bo‘yicha ta’lim vositalari o‘rgatish va o‘rganishga bo‘linadi. O‘rgatish vositalari. Masalan, namoyishli-tajriba qurollari. Bunday qurollar o‘qituvchi toionidan mavzuni tushuntirish va mustahkamlash uchun qo‘llaniladi. O‘rganish vositalari. Masalan, laboratoriya-praktikum qurollari. Bunday vositalar o‘quvchilar tomonidan yangi bilimlarni egallash uchun qo‘llaniladi. Didaktik vositalar o‘qituvchi va o‘quvchi uchun xosligiga qarab, ikkiga bo‘linadi. Birinchisiga ko‘ra, narsalar o‘qituvchi tomonidan ta’limning maqsadlarini samarali realizatsiyalash uchun qo‘llanilsa, ikkinchisi - bu o‘quvchilarning individual vositalari, darsliklar, daftarlar. Bundan tashqari didaktik vositalar o‘qituvchi va o‘quvchilar faoliyat turiga ko‘ra sport qurollari, botanika va geografiya maydonchasi, kompyuterlarga ham bo‘ linadi. Faoliyat ob’yektlari bo‘yicha ham ta’lim vositalari ikkiga bo‘linadi: Material ta’lim vositalari. Bu o‘quv qo‘llanmalari, darsliklar, jadvallar, maketlar, modellar, o‘quvtexnik vositalar, mebel, o‘quv-laboratoriya qurilmalari, ko‘rgazmali vositalar bo‘lishi mumkin. Ideal ta’lim vositalari - bular pedagog va o‘quvchilar yangi bilimlarni egallashda qo‘llaydigan vositalar: chizmalar, sxemalar, diagrammalar, tasviriy, san’at, nutq, xat va boshqalar. Ideal vositalar - bu «fikrlar haqidagi fikrlar»: o‘qituvchi ularni o‘rgatish uchun belgilangan shaklda ko‘rsatishi zarur. Masalan, materializatsiya - abstrakt simvollar  
 
tarzida ko‘rsatiladigan vosita(grafiklar, jadvallar, chizmalar), verbalizatsiya - nutq bayoni 
tarzida ko‘rsatiladigan vosita(tahlil, muhokama qilish, dalil keltirish). Material va ideal 
vosita bir-birini to‘ldiradi. Material vosita qiziqish va diqqatni uyg‘otish, amaliy 
harakatlarni amalga oishirish bilan bog‘liq bo‘lsa, ideal vositalar - mantiqiy muhokama. 
Materialni tushunti-rish, nutq madaniyati, yod olish bilan bog‘ liq. O‘quv axborotiga 
munosabatiga ko‘ra ta’lim vositalari yangi materialni o‘rganish vositalari, takrorlash, 
mustahkamlash, umumlashtirish vositalari, bilimlarni nazoart qilish vositalari, o‘quv 
jarayonini tashkil eti shva boshqarish vositalari va axborot vositalariga bo‘linadi. O‘quv 
jarayonidagi vazifasiga ko‘ra ta’lim vositalari kommunikatsiya (muloqot) va o‘quv ishlari 
vositalariga tasnif etiladi. O‘quv ishi vazifa, muammo, masalalarni hal etish, turli 
mashqlarni bajarish jarayonidir. Ta’lim - kommunikatsiya (muloqot) o‘qituvchi va 
o‘quvchilarning 
o‘quv 
faoliyati 
sanaladigan 
kommunikativ-faoliyatli 
jarayon. 
Kommunikatsiya - bu kodlash (o‘qituvchi nutqidagi atamalarda), uzatish (yozilish) va 
o‘quvchilarning axborotni qabul qilishi (tushunish va dastlabki eslab qolish). Didaktik 
vositalar his qilish, sezish uchun foydalanishiga ko‘ra ham tasnif qilinadi. Bunday 
bog‘liqlikka ko‘ra didaktik vositalar vizual (ko‘rish) - haqiqiy(original) narsalar yoki turli 
obrazli ekvivalentlari, diagrammalar, kartalar; audial(eshitish) - radio, magnitofon, musiqa 
asboblari; audioizual(ko‘rish-eshitish) - ovozli filmlar, televidenie, kompyuterlar, didaktik 
mashinalar, elektron darsliklar. Ta’limning texnik vositalari. TTV - bu o‘zida o‘quv- 
axborotlarini ekranli-ovozli aks ettiruvchi asbob va moslamalardir. Ularga quyidagilar 
kiradi: 
o‘quv 
kinofilmlari; 
diafilmlar; 
kompyuterlar; 
magnitofon 
tasmalari; 
radioeshittirish; teleko‘rsatuvlar. Ta’limning texnik vositalarini quyidagi turlarga ajratish 
mumkin: axborot; aralash(kombinatsion); trenajyor; bilimlarni nazorat qilish vositalari; 
audiovizual vositalar. 
 Ta’ limning texnik vositalari quyidagi funktsiyalarni bajaradi: • ta’limning sifati va 
samaradorligini oshiradi; • o‘quv jarayonining jadallashuvini ta’minlaydi; • o‘quvchilarni 
idrok qilishga yo‘naltiradi; • o‘quvchilarda bilimlarni egallashga nisbatan katta qiziqish 
hosil qiladi; • dunyoqarashni, ishonchni, o‘quvchilarning axloqiy qiyofasini 
shakllantirishga yordam beradi; • o‘quv ishiga nisbatan o‘quvchilarda emotsional 
munosabatni oshirishni ta’minlaydi; • bilimlarni nazorat, o‘zini-o‘zi nazorat qilishni 
ta’minlaydi. Tushunchalar tahlili metodi Tushunchalar Tushunchalar mazmuni Hikoya 
o‘qituvchi tomonidan mavzuga oid dalil, hodisa va voqealarning yaxlit yoki qismlarga 
tarzida ko‘rsatiladigan vosita(grafiklar, jadvallar, chizmalar), verbalizatsiya - nutq bayoni tarzida ko‘rsatiladigan vosita(tahlil, muhokama qilish, dalil keltirish). Material va ideal vosita bir-birini to‘ldiradi. Material vosita qiziqish va diqqatni uyg‘otish, amaliy harakatlarni amalga oishirish bilan bog‘liq bo‘lsa, ideal vositalar - mantiqiy muhokama. Materialni tushunti-rish, nutq madaniyati, yod olish bilan bog‘ liq. O‘quv axborotiga munosabatiga ko‘ra ta’lim vositalari yangi materialni o‘rganish vositalari, takrorlash, mustahkamlash, umumlashtirish vositalari, bilimlarni nazoart qilish vositalari, o‘quv jarayonini tashkil eti shva boshqarish vositalari va axborot vositalariga bo‘linadi. O‘quv jarayonidagi vazifasiga ko‘ra ta’lim vositalari kommunikatsiya (muloqot) va o‘quv ishlari vositalariga tasnif etiladi. O‘quv ishi vazifa, muammo, masalalarni hal etish, turli mashqlarni bajarish jarayonidir. Ta’lim - kommunikatsiya (muloqot) o‘qituvchi va o‘quvchilarning o‘quv faoliyati sanaladigan kommunikativ-faoliyatli jarayon. Kommunikatsiya - bu kodlash (o‘qituvchi nutqidagi atamalarda), uzatish (yozilish) va o‘quvchilarning axborotni qabul qilishi (tushunish va dastlabki eslab qolish). Didaktik vositalar his qilish, sezish uchun foydalanishiga ko‘ra ham tasnif qilinadi. Bunday bog‘liqlikka ko‘ra didaktik vositalar vizual (ko‘rish) - haqiqiy(original) narsalar yoki turli obrazli ekvivalentlari, diagrammalar, kartalar; audial(eshitish) - radio, magnitofon, musiqa asboblari; audioizual(ko‘rish-eshitish) - ovozli filmlar, televidenie, kompyuterlar, didaktik mashinalar, elektron darsliklar. Ta’limning texnik vositalari. TTV - bu o‘zida o‘quv- axborotlarini ekranli-ovozli aks ettiruvchi asbob va moslamalardir. Ularga quyidagilar kiradi: o‘quv kinofilmlari; diafilmlar; kompyuterlar; magnitofon tasmalari; radioeshittirish; teleko‘rsatuvlar. Ta’limning texnik vositalarini quyidagi turlarga ajratish mumkin: axborot; aralash(kombinatsion); trenajyor; bilimlarni nazorat qilish vositalari; audiovizual vositalar. Ta’ limning texnik vositalari quyidagi funktsiyalarni bajaradi: • ta’limning sifati va samaradorligini oshiradi; • o‘quv jarayonining jadallashuvini ta’minlaydi; • o‘quvchilarni idrok qilishga yo‘naltiradi; • o‘quvchilarda bilimlarni egallashga nisbatan katta qiziqish hosil qiladi; • dunyoqarashni, ishonchni, o‘quvchilarning axloqiy qiyofasini shakllantirishga yordam beradi; • o‘quv ishiga nisbatan o‘quvchilarda emotsional munosabatni oshirishni ta’minlaydi; • bilimlarni nazorat, o‘zini-o‘zi nazorat qilishni ta’minlaydi. Tushunchalar tahlili metodi Tushunchalar Tushunchalar mazmuni Hikoya o‘qituvchi tomonidan mavzuga oid dalil, hodisa va voqealarning yaxlit yoki qismlarga  
 
bo‘lib, tasviriy vositalar yordamida obrazli tasvirlash yo‘li bilan ixcham, qisqa va izchil 
bayon qilinishi. Didaktik o‘yin o‘rganilayotgan ob’yekt, hodisa va jarayonlarni 
modellashtirish asosida o‘quvchining bilishga bo‘lgan qiziqishi va faollik darajasini 
rag‘batlantiruvchi o‘quv faoliyati turi. Ayni vaqtda o‘yin ham ijtimoiy faoliyat ko‘rinishi 
sanaladi. Tushuntirish o‘quv materiali mazmunini isbot, tahlil, umumlashma, taqqoslash 
asosida bayon qilishdir. Bu metod hikoyaga nisbatan birmuncha keng qo‘llaniladi. Undan 
odatda, nazariy materiallar hamda murakkab masalalarni o‘rganishda foydalaniladi. 
Ta’limning texnik vositalari TTV - bu o‘zida o‘quv- axborotlarini ekranli-ovozli aks 
ettiruvchi asbob va moslamalardir. Ularga quyidagilar kiradi: o‘quv kinofilmlari; 
diafilmlar; kompyuterlar; magnitofon tasmalari; radioeshittirish; teleko‘rsatuvlar. Ta’lim 
metodlari o‘rganilayotgan materialni egallashga qaratilgan turli didaktik vazifalarni hal 
etish bo‘yicha o‘qituvchining o‘rgatuvchi ishi va o‘quvchilarning o‘quv-bilish faoliyatini 
tashkil etish usullari yig‘indisi tushuniladi. Ta’lim usullsri ta’lim metodining tarkibiy 
qismi yoki alohida tomoni. Metodlar bilan usullar munosabati o‘zaro bir-biriga 
bog‘langan. Usul va metod butun va qism sifatida birbiriga bog‘lanadi. Usullar yordamida 
faqat pedagogik yoki o‘quv vazifasining bir qismi hal qilinadi. 
 NAZORAT UCHUN SAVOL VA TOPSHIRIQLAR 
1.Ta’lim metodlarini tanlab olish shartlari qaysilar?  
2.Ta’lim vositalari va ularning vazifalari nimalardan iborat?  
3.Ta’lim metodlari tasnifini izohlang.  
4.Ta’lim vositalari deganda nima tushuniladi? 
 
bo‘lib, tasviriy vositalar yordamida obrazli tasvirlash yo‘li bilan ixcham, qisqa va izchil bayon qilinishi. Didaktik o‘yin o‘rganilayotgan ob’yekt, hodisa va jarayonlarni modellashtirish asosida o‘quvchining bilishga bo‘lgan qiziqishi va faollik darajasini rag‘batlantiruvchi o‘quv faoliyati turi. Ayni vaqtda o‘yin ham ijtimoiy faoliyat ko‘rinishi sanaladi. Tushuntirish o‘quv materiali mazmunini isbot, tahlil, umumlashma, taqqoslash asosida bayon qilishdir. Bu metod hikoyaga nisbatan birmuncha keng qo‘llaniladi. Undan odatda, nazariy materiallar hamda murakkab masalalarni o‘rganishda foydalaniladi. Ta’limning texnik vositalari TTV - bu o‘zida o‘quv- axborotlarini ekranli-ovozli aks ettiruvchi asbob va moslamalardir. Ularga quyidagilar kiradi: o‘quv kinofilmlari; diafilmlar; kompyuterlar; magnitofon tasmalari; radioeshittirish; teleko‘rsatuvlar. Ta’lim metodlari o‘rganilayotgan materialni egallashga qaratilgan turli didaktik vazifalarni hal etish bo‘yicha o‘qituvchining o‘rgatuvchi ishi va o‘quvchilarning o‘quv-bilish faoliyatini tashkil etish usullari yig‘indisi tushuniladi. Ta’lim usullsri ta’lim metodining tarkibiy qismi yoki alohida tomoni. Metodlar bilan usullar munosabati o‘zaro bir-biriga bog‘langan. Usul va metod butun va qism sifatida birbiriga bog‘lanadi. Usullar yordamida faqat pedagogik yoki o‘quv vazifasining bir qismi hal qilinadi. NAZORAT UCHUN SAVOL VA TOPSHIRIQLAR 1.Ta’lim metodlarini tanlab olish shartlari qaysilar? 2.Ta’lim vositalari va ularning vazifalari nimalardan iborat? 3.Ta’lim metodlari tasnifini izohlang. 4.Ta’lim vositalari deganda nima tushuniladi?