BOSHLANG‘ICH TA’LIMDA TARBIYA JARAYONINING MAZMUNI VA MOHIYATI

Yuklangan vaqt

2024-10-28

Yuklab olishlar soni

2

Sahifalar soni

10

Faytl hajmi

20,9 KB


 
 
 
 
 
 
BOSHLANG‘ICH TA’LIMDA TARBIYA JARAYONINING MAZMUNI VA 
MOHIYATI 
 
 
Reja 
1.“Tarbiya” tushunchasining mohiyati. 
2. Boshlang‘ich ta’limda tarbiya nazariyasining tarkibiy qismlari. 
3. Boshlang‘ich ta’limda tarbiya jarayonining o‘ziga xos xususiyatlari.  
4.Tarbiya maqsadining jamiyat ijtimoiy ehtiyoji asosida belgilanishi. 
5. Komil inson, malakali mutaxassisni tarbiyalash – bosh ijtimoiy maqsad.  
6.Tarbiya qonuniyatlari va tamoyillari. 
 
 
Tayanch so'zlar: Tarbiya, tarbiyaning maqsadi, tarbiya jarayoni, shaxs 
tarbiyasi, pedagogik qarashlar, xulq-odob qoidalari. 
 
 
“Tarbiya” tushunchasining mohiyati. Tarbiya – muayyan, aniq maqsad hamda 
ijtimoiy-tarixiy tajriba asosida shaxsni har tomonlama o’stirish, uning ongi, xulq-atvori 
va dunyoqarashini tarkib toptirish jarayoni. Boshqacharoq talqin etilganda, tarbiya 
yosh avlodni muayyan maqsad yo’lida har tomonlama voyaga yetkazish, unda ijtimoiy 
ong va xulq atvorni tarkib toptirishga yo’naltirilgan faoliyat jarayonidir.Tarbiya 
xususida taniqli o’zbek pedagogi Abdulla Avloniy shunday deydi: «Al-hosil, tarbiya 
bizlar uchun yo hayot, yo mamot, yo najot - yo xalokat, yo saodat – yo falokat 
masalasidur» . Tarbiyaning maqsadi - har tomonlama barkamol shaxsni shakllantirish. 
Tarbiya mazmuni deganda, qo’yilgan maqsad va vazifalar bilan bog’liqlikda ta’lim 
oluvchilarning egallashi lozim bo’lgan bilim, malaka, e’tiqod, shaxs sifati va xarakteri, 
xulq-atvor tizimi tushuniladi. Tarbiyaning umumiy vazifalari: jamiyat a’zolarining 
BOSHLANG‘ICH TA’LIMDA TARBIYA JARAYONINING MAZMUNI VA MOHIYATI Reja 1.“Tarbiya” tushunchasining mohiyati. 2. Boshlang‘ich ta’limda tarbiya nazariyasining tarkibiy qismlari. 3. Boshlang‘ich ta’limda tarbiya jarayonining o‘ziga xos xususiyatlari. 4.Tarbiya maqsadining jamiyat ijtimoiy ehtiyoji asosida belgilanishi. 5. Komil inson, malakali mutaxassisni tarbiyalash – bosh ijtimoiy maqsad. 6.Tarbiya qonuniyatlari va tamoyillari. Tayanch so'zlar: Tarbiya, tarbiyaning maqsadi, tarbiya jarayoni, shaxs tarbiyasi, pedagogik qarashlar, xulq-odob qoidalari. “Tarbiya” tushunchasining mohiyati. Tarbiya – muayyan, aniq maqsad hamda ijtimoiy-tarixiy tajriba asosida shaxsni har tomonlama o’stirish, uning ongi, xulq-atvori va dunyoqarashini tarkib toptirish jarayoni. Boshqacharoq talqin etilganda, tarbiya yosh avlodni muayyan maqsad yo’lida har tomonlama voyaga yetkazish, unda ijtimoiy ong va xulq atvorni tarkib toptirishga yo’naltirilgan faoliyat jarayonidir.Tarbiya xususida taniqli o’zbek pedagogi Abdulla Avloniy shunday deydi: «Al-hosil, tarbiya bizlar uchun yo hayot, yo mamot, yo najot - yo xalokat, yo saodat – yo falokat masalasidur» . Tarbiyaning maqsadi - har tomonlama barkamol shaxsni shakllantirish. Tarbiya mazmuni deganda, qo’yilgan maqsad va vazifalar bilan bog’liqlikda ta’lim oluvchilarning egallashi lozim bo’lgan bilim, malaka, e’tiqod, shaxs sifati va xarakteri, xulq-atvor tizimi tushuniladi. Tarbiyaning umumiy vazifalari: jamiyat a’zolarining  
 
maqsadga yo’naltirilgan rivojlanishi hamda ularning qator ehtiyojlarini qondirish 
uchun shart-sharoit yaratish; jamiyat rivoji uchun zarur bo’lgan ijtimoiy madaniyatga 
mos yetarlicha hajmdagi “inson kapitali”ni tayyorlash; madaniyatlarni uzatib turish 
orqali ijtimoiy hayotning barqarorligini ta’minlash; ma’lum jins yoshi va ijtimoiy-
kasbiy guruhlarning qiziqishlarini hisobga olgan holda ijtimoiy munosabatlar doirasida 
jamiyat a’zolarining harakatini tartibga solish. Tarbiya jarayoni - bu shaxsda muayyan 
ruhiy, aqlim, jismoniy, axloqiy va ma'naviy sifatlarni shakllantirishga qaratilgan amaliy 
pedagogik jarayon. Shuningdek u insonning jamiyatda qanday o'rin egallashi, kim 
bo'lishi, insonning insonligini ta'minlaydigan eng qadimiy va adabiy qadriyatlardir. 
Tarbiyasiz alohida odam ham, kishilik jamiyati ham mavjud bo'la olmaydi. Chunki 
odam va jamiyatning mavjudligini ta'minlovchi qadriyatlar tarbiya tufayligina bir 
avloddan boshqa avlodga ya'ni kelajak avlodga o'tadi. Tarbiya haqida buyuk 
bobokalonimiz Alisher Navoiy shunday deb yozadi: ,,Qobiliyatli odamni tarbiya 
qilmaslik zulmkorlik va noqobil odamga tarbiya hayfdir. Tarbiyaning ayab unisini 
nobud qilma, tarbiyangni bunisiga zoye ketkazma Ya'ni tarbiyani kerakli joyda va 
kerakli insonlarga berish haqida aytib o'tilgan. Ko'pchiligimiz o'ylaymizki, tarbiya 
faqatgina o'qituvchilar tomonidan, uyda esa ota onalar tomonidan o'rgatiladigan 
jarayon. Lekin aslida tarbiya- muayyan, aniq maqsad hamda ijtimoiy tajriba asosida 
shaxsni har tomonlama o'stirish, uning ongi, xulq-atvori va dunyoqarashini tartib 
topdirish jarayoni. Boshqacharoq talqin etilganda, tarbiya yosh avlodni muayyan 
maqsad yo'lida har tomonlama voyaga yetkazish, unda ijtimoiy ong va xulq-atvorni 
tartib topdirishda yo'naltirilgan faoliyat jarayonidir. Bunda nafaqat otaonaning va 
o'qituvchilarning balki jamiyatning o'rni ham beqiyosdir. Tarbiyadan ko'zlangan asosiy 
maqsad har tomonlama ma'naviy rivojlangan aqliy va axloqiy barkamol shaxsni 
shakllantirishdan iborat. Bugungi kunda mamlakatimizda tarbiya jarayonlarini 
rivojlantirish va uning samaradorligini oshirish uchun ko'plab chora tadbirlar ishlab 
chiqilmoqda. Uni rivojlantirishda birinchi qadam ta'lim muassasalari va oliy ta'lim 
yurtlari hisoblanadi. Shu sababli umumiy o'rta ta'lim muassasalari o'quvchilarining 
yosh va psixologik xususiyatlarini inobatga olgan holda ularning ongiga umuminsoniy 
qadriyatlar va yuksak ma'naviyatni yanada chuqur singdirish va ularni vatanparvarlik 
va insonparvarlik ruhida tarbiyalash maqsadida Vazirlar Mahkamasi qaror qildi va 
unda umumiy o'rta ta'lim muassasalarida ,,Odobnoma", ,,Vatan tuyg'usi" , ,,Milliy 
maqsadga yo’naltirilgan rivojlanishi hamda ularning qator ehtiyojlarini qondirish uchun shart-sharoit yaratish; jamiyat rivoji uchun zarur bo’lgan ijtimoiy madaniyatga mos yetarlicha hajmdagi “inson kapitali”ni tayyorlash; madaniyatlarni uzatib turish orqali ijtimoiy hayotning barqarorligini ta’minlash; ma’lum jins yoshi va ijtimoiy- kasbiy guruhlarning qiziqishlarini hisobga olgan holda ijtimoiy munosabatlar doirasida jamiyat a’zolarining harakatini tartibga solish. Tarbiya jarayoni - bu shaxsda muayyan ruhiy, aqlim, jismoniy, axloqiy va ma'naviy sifatlarni shakllantirishga qaratilgan amaliy pedagogik jarayon. Shuningdek u insonning jamiyatda qanday o'rin egallashi, kim bo'lishi, insonning insonligini ta'minlaydigan eng qadimiy va adabiy qadriyatlardir. Tarbiyasiz alohida odam ham, kishilik jamiyati ham mavjud bo'la olmaydi. Chunki odam va jamiyatning mavjudligini ta'minlovchi qadriyatlar tarbiya tufayligina bir avloddan boshqa avlodga ya'ni kelajak avlodga o'tadi. Tarbiya haqida buyuk bobokalonimiz Alisher Navoiy shunday deb yozadi: ,,Qobiliyatli odamni tarbiya qilmaslik zulmkorlik va noqobil odamga tarbiya hayfdir. Tarbiyaning ayab unisini nobud qilma, tarbiyangni bunisiga zoye ketkazma Ya'ni tarbiyani kerakli joyda va kerakli insonlarga berish haqida aytib o'tilgan. Ko'pchiligimiz o'ylaymizki, tarbiya faqatgina o'qituvchilar tomonidan, uyda esa ota onalar tomonidan o'rgatiladigan jarayon. Lekin aslida tarbiya- muayyan, aniq maqsad hamda ijtimoiy tajriba asosida shaxsni har tomonlama o'stirish, uning ongi, xulq-atvori va dunyoqarashini tartib topdirish jarayoni. Boshqacharoq talqin etilganda, tarbiya yosh avlodni muayyan maqsad yo'lida har tomonlama voyaga yetkazish, unda ijtimoiy ong va xulq-atvorni tartib topdirishda yo'naltirilgan faoliyat jarayonidir. Bunda nafaqat otaonaning va o'qituvchilarning balki jamiyatning o'rni ham beqiyosdir. Tarbiyadan ko'zlangan asosiy maqsad har tomonlama ma'naviy rivojlangan aqliy va axloqiy barkamol shaxsni shakllantirishdan iborat. Bugungi kunda mamlakatimizda tarbiya jarayonlarini rivojlantirish va uning samaradorligini oshirish uchun ko'plab chora tadbirlar ishlab chiqilmoqda. Uni rivojlantirishda birinchi qadam ta'lim muassasalari va oliy ta'lim yurtlari hisoblanadi. Shu sababli umumiy o'rta ta'lim muassasalari o'quvchilarining yosh va psixologik xususiyatlarini inobatga olgan holda ularning ongiga umuminsoniy qadriyatlar va yuksak ma'naviyatni yanada chuqur singdirish va ularni vatanparvarlik va insonparvarlik ruhida tarbiyalash maqsadida Vazirlar Mahkamasi qaror qildi va unda umumiy o'rta ta'lim muassasalarida ,,Odobnoma", ,,Vatan tuyg'usi" , ,,Milliy  
 
istiqlol g'oyasi va ma'naviyat asoslari" hamda ,,Dunyo dinlari tarixi" fanlarini 
birlashtirgan holda yagona ,,Tarbiya" fani 1-9-sinflarda 2020/2021 o'quv yilidan, 10-
11-sinflarda esa 2021/2022 o'quv yilidan boshlab fanlarga ajratilgan umumiy soatlar 
doirasida bosqichma-bosqich amaliyotga joriy etilmoqda. Tarbiya ma'lum bir muddat 
ichida o'rganib va o'rgatib bo'linadigan jarayon emas. Shuning uchun bu jarayon 
bolalarni maktabda ketishi bilanoq boshlanadi va uni tamomlagunicha va undan keyin 
ham davom etadi. Shuningdek, bu jarayon-o'qituvchi va o'quvchilar o'rtasida tashkil 
etuvchi hamda aniq maqsadga yo'naltirilgan hamkorlik jarayonidir. Tarbiyaning asosiy 
vazifasini tarbiyalanuvchining ongi shakllana boradi, his-tuyg'ulari rivojlanadi, 
ijtimoiy hayot uchun zarur bo'lgan ijtimoiy aloqalarni tashkil etishga xizmat qiluvchi 
jarayon sifatida qaraladi. Har bir tushunchani ikki tomonlama ya'ni keng va tor ma'noda 
tushunish mumkin. Uni keng ma'noda, tarbiya shaxsga jamiyatning ta'sir etishga, 
ijtimoiy hodisa sifatida qaraladi. Mazkur holatda tarbiya ijtimoiylashtirish bilan 
uyg'unlashadi. Tor ma'nodagi tarbiya deganda, pedagogik jarayon sharoitida ta'lim 
maqsadini amalga oshirish uchun pedagog va tarbiyalanuvchilar maxsus tashkil etilgan 
faoliyatoni tushunish mumkin. Tarbiyaning asosiy maqsad va vazifalari jamiyat 
a'zolarining maqsadga yo'naltirilgan rivojlanishi hamda ularning qator ehtiyojini 
qondirish uchun shart-sharoit yaratish. Shuningdek, bobolarimiz aytishganidek ta'limni 
tarbiyadan tarbiyani esa ta'limdan ajratib bo'lmaydi,shuning uchun ular uzviy bog'liq. 
Buyuk faylasuf va mutaffakkir Boshlang‘ich ta’limda tarbiya jarayonining o‘ziga xos 
xususiyatlari. Hayyom aytganidek: ,,Ta'lim faqat so'z va o'rgatish bilan bo'ladi. Tarbiya 
esa amaliy ish va tashriba bilan bo'ladi". Shu sababli yoshlarga tarbiya berishdan va 
biror nimani o'rgatishdan avval o'zimiz ham o'sha narsani qilib o'rnak bo'la oladigan 
darajada bo'lishimiz kerak. 
Tarbiya–muayyan, aniq maqsad hamda ijtimoiy-tarixiy tajriba asosida shaxsni har 
tomonlama o’stirish, uning ongi, xulq-atvori va dunyoqarashini tarkib toptirish 
jarayoni. Boshqacharoq talqin etilganda, tarbiya yosh avlodni muayyan maqsad yo’lida 
har tomonlama voyaga yetkazish, unda ijtimoiy ong va xulq-atvorni tarkib toptirishga 
yo’naltirilgan faoliyat jarayonidir.Turli zamon va makonda ijtimoiy tarbiya mohiyati 
turlicha bo’lib, uning mazmuni ijtimoiy maqsadlardan kelib chiqib asoslangan. Tarbiya 
g’oyasi turlicha ifodalangan bo’lsada, ammo yo’naltiruvchanlik xususiyati hamda 
ob’ektiga ko’ra yakdillikni ifoda etadi. 
istiqlol g'oyasi va ma'naviyat asoslari" hamda ,,Dunyo dinlari tarixi" fanlarini birlashtirgan holda yagona ,,Tarbiya" fani 1-9-sinflarda 2020/2021 o'quv yilidan, 10- 11-sinflarda esa 2021/2022 o'quv yilidan boshlab fanlarga ajratilgan umumiy soatlar doirasida bosqichma-bosqich amaliyotga joriy etilmoqda. Tarbiya ma'lum bir muddat ichida o'rganib va o'rgatib bo'linadigan jarayon emas. Shuning uchun bu jarayon bolalarni maktabda ketishi bilanoq boshlanadi va uni tamomlagunicha va undan keyin ham davom etadi. Shuningdek, bu jarayon-o'qituvchi va o'quvchilar o'rtasida tashkil etuvchi hamda aniq maqsadga yo'naltirilgan hamkorlik jarayonidir. Tarbiyaning asosiy vazifasini tarbiyalanuvchining ongi shakllana boradi, his-tuyg'ulari rivojlanadi, ijtimoiy hayot uchun zarur bo'lgan ijtimoiy aloqalarni tashkil etishga xizmat qiluvchi jarayon sifatida qaraladi. Har bir tushunchani ikki tomonlama ya'ni keng va tor ma'noda tushunish mumkin. Uni keng ma'noda, tarbiya shaxsga jamiyatning ta'sir etishga, ijtimoiy hodisa sifatida qaraladi. Mazkur holatda tarbiya ijtimoiylashtirish bilan uyg'unlashadi. Tor ma'nodagi tarbiya deganda, pedagogik jarayon sharoitida ta'lim maqsadini amalga oshirish uchun pedagog va tarbiyalanuvchilar maxsus tashkil etilgan faoliyatoni tushunish mumkin. Tarbiyaning asosiy maqsad va vazifalari jamiyat a'zolarining maqsadga yo'naltirilgan rivojlanishi hamda ularning qator ehtiyojini qondirish uchun shart-sharoit yaratish. Shuningdek, bobolarimiz aytishganidek ta'limni tarbiyadan tarbiyani esa ta'limdan ajratib bo'lmaydi,shuning uchun ular uzviy bog'liq. Buyuk faylasuf va mutaffakkir Boshlang‘ich ta’limda tarbiya jarayonining o‘ziga xos xususiyatlari. Hayyom aytganidek: ,,Ta'lim faqat so'z va o'rgatish bilan bo'ladi. Tarbiya esa amaliy ish va tashriba bilan bo'ladi". Shu sababli yoshlarga tarbiya berishdan va biror nimani o'rgatishdan avval o'zimiz ham o'sha narsani qilib o'rnak bo'la oladigan darajada bo'lishimiz kerak. Tarbiya–muayyan, aniq maqsad hamda ijtimoiy-tarixiy tajriba asosida shaxsni har tomonlama o’stirish, uning ongi, xulq-atvori va dunyoqarashini tarkib toptirish jarayoni. Boshqacharoq talqin etilganda, tarbiya yosh avlodni muayyan maqsad yo’lida har tomonlama voyaga yetkazish, unda ijtimoiy ong va xulq-atvorni tarkib toptirishga yo’naltirilgan faoliyat jarayonidir.Turli zamon va makonda ijtimoiy tarbiya mohiyati turlicha bo’lib, uning mazmuni ijtimoiy maqsadlardan kelib chiqib asoslangan. Tarbiya g’oyasi turlicha ifodalangan bo’lsada, ammo yo’naltiruvchanlik xususiyati hamda ob’ektiga ko’ra yakdillikni ifoda etadi.  
 
Tarbiya - shaxsni maqsadga muvofiq takomillashtirish uchun uyushtirilgan 
pedagogik jarayon bo’lib, tarbiyalanuvchining shaxsiga muntazam va tizimli ta’sir 
etish imkonini beradi.Tarbiya jarayoni o’qituvchi va o’quvchi (tarbiyachi va 
tarbiyalanuvchi)lar o’rtasida tashkil etiluvchi hamda aniq maqsadga yo’naltirilgan 
hamkorlik jarayonidir. 
Tarbiya jarayonida tarbiyalanuvchining ongi shakllana boradi, his-tuyg’ulari 
rivojlanadi, ijtimoiy hayot uchun zarur bo’lgan ijtimoiy aloqalarni tashkil etishga 
xizmat qiladigan xulqiy odatlar hosil bo’ladi. 
Tarbiya jarayonida bolalarning hayoti va faoliyatini pedagogik jihatdan to’g’ri 
uyushtirish g’oyat muhimdir. Faoliyat jarayonida bola tashqaridan kelayotgan 
tarbiyaviy ta’sirlarga nisbatan ma’lum munosabatda bo’ladi. Bu munosabat shaxsning 
ichki ehtiyoj va xohishlarini ifodalaydi. Psixolog va pedagoglarning tadqiqotlari 
shaxsga tashqi omillarning (xoh salbiy, xoh ijobiy) ta’siri bolaning ularga 
munosabatiga bog’liqligini ko’rsatadi. Bola faoliyatini uyushtirishgina emas, balki 
tarbiyalanuvchining bu faoliyatga nisbatan turli kechinmalarni qanday anglashi, 
baholashi, his qilishi, ulardan o’zi uchun nimalarni olayotganligini bilishi zarur. Zero, 
tarbiya ijtimoiy munosabatlarning murakkablashib borishi asosida kechadi. Tarbiya 
jarayonida o’quvchining ongigina emas, balki his-tuyg’ularini ham o’stirib borish, 
unda jamiyatning shaxsga qo’yadigan axloqiy talablariga muvofiq keladigan xulqiy 
malaka va odatlarini hosil qilish lozim. Bunga erishish uchun o’quvchining ongi, 
hissiyoti va irodasiga ta’sir etib boriladi. Agar bularning birortasi e’tibordan chetda 
qolsa, maqsadga erishish qiyinlashadi. Tarbiya jarayoniga o’qituvchi rahbarlik qiladi. 
U o’quvchilar faoliyatini belgilaydi, ularning ijtimoiy jarayonda ishtirok etishlari uchun 
shart-sharoit yaratadi. Ijtimoiy jarayonda faol ishtirok etish orqali o’quvchilarning 
mustaqilligi, ijodiy tashabbuskorligi ortib boradi. Faoliyat o’quvchilar jamoasi 
manfaati va istagi asosida uyushtirilsa, bu jarayonda bolaning tengdoshlari va o’zini 
o’zi anglash jarayoni yuzaga keladi. Bola o’z xulqi, xatti-harakati uchun jamoa oldida 
javobgarlikni sezishga erishgach, ijrochi emas, balki umumiy ishning faol qatnashchisi 
bo’lib qoladi.Tarbiyani samarali yo’lga qo’yish uchun uning harakatlantiruvchi kuchi, 
tarbiya jarayonining manbaini yaxshi bilish va hisobga olish muhimdir. Bu tarbiya 
jarayonidagi ichki va tashqi qarama-qarshiliklardan iborat. Tarbiyada o’quvchilarning 
tarbiyalanganlik darajasini ham hisobga olish kerak bo’ladi. Bu jihat unutilsa, muayyan 
Tarbiya - shaxsni maqsadga muvofiq takomillashtirish uchun uyushtirilgan pedagogik jarayon bo’lib, tarbiyalanuvchining shaxsiga muntazam va tizimli ta’sir etish imkonini beradi.Tarbiya jarayoni o’qituvchi va o’quvchi (tarbiyachi va tarbiyalanuvchi)lar o’rtasida tashkil etiluvchi hamda aniq maqsadga yo’naltirilgan hamkorlik jarayonidir. Tarbiya jarayonida tarbiyalanuvchining ongi shakllana boradi, his-tuyg’ulari rivojlanadi, ijtimoiy hayot uchun zarur bo’lgan ijtimoiy aloqalarni tashkil etishga xizmat qiladigan xulqiy odatlar hosil bo’ladi. Tarbiya jarayonida bolalarning hayoti va faoliyatini pedagogik jihatdan to’g’ri uyushtirish g’oyat muhimdir. Faoliyat jarayonida bola tashqaridan kelayotgan tarbiyaviy ta’sirlarga nisbatan ma’lum munosabatda bo’ladi. Bu munosabat shaxsning ichki ehtiyoj va xohishlarini ifodalaydi. Psixolog va pedagoglarning tadqiqotlari shaxsga tashqi omillarning (xoh salbiy, xoh ijobiy) ta’siri bolaning ularga munosabatiga bog’liqligini ko’rsatadi. Bola faoliyatini uyushtirishgina emas, balki tarbiyalanuvchining bu faoliyatga nisbatan turli kechinmalarni qanday anglashi, baholashi, his qilishi, ulardan o’zi uchun nimalarni olayotganligini bilishi zarur. Zero, tarbiya ijtimoiy munosabatlarning murakkablashib borishi asosida kechadi. Tarbiya jarayonida o’quvchining ongigina emas, balki his-tuyg’ularini ham o’stirib borish, unda jamiyatning shaxsga qo’yadigan axloqiy talablariga muvofiq keladigan xulqiy malaka va odatlarini hosil qilish lozim. Bunga erishish uchun o’quvchining ongi, hissiyoti va irodasiga ta’sir etib boriladi. Agar bularning birortasi e’tibordan chetda qolsa, maqsadga erishish qiyinlashadi. Tarbiya jarayoniga o’qituvchi rahbarlik qiladi. U o’quvchilar faoliyatini belgilaydi, ularning ijtimoiy jarayonda ishtirok etishlari uchun shart-sharoit yaratadi. Ijtimoiy jarayonda faol ishtirok etish orqali o’quvchilarning mustaqilligi, ijodiy tashabbuskorligi ortib boradi. Faoliyat o’quvchilar jamoasi manfaati va istagi asosida uyushtirilsa, bu jarayonda bolaning tengdoshlari va o’zini o’zi anglash jarayoni yuzaga keladi. Bola o’z xulqi, xatti-harakati uchun jamoa oldida javobgarlikni sezishga erishgach, ijrochi emas, balki umumiy ishning faol qatnashchisi bo’lib qoladi.Tarbiyani samarali yo’lga qo’yish uchun uning harakatlantiruvchi kuchi, tarbiya jarayonining manbaini yaxshi bilish va hisobga olish muhimdir. Bu tarbiya jarayonidagi ichki va tashqi qarama-qarshiliklardan iborat. Tarbiyada o’quvchilarning tarbiyalanganlik darajasini ham hisobga olish kerak bo’ladi. Bu jihat unutilsa, muayyan  
 
qarama-qarshiliklar vujudga keladi. Faoliyat jarayonida hosil bo’lgan malaka va odatlar 
axloq me’yorlariga rioya qilishni yengillashtiradi.Demak, tarbiyachi bola shaxsining 
tez rivojlanadigan davri – o’quvchilik yillarida uning ongiga turli faoliyat (o’qish, 
mehnat, ijtimoiy ishlar, o’yin, sport, badiiy xavaskorlik) yordami bilan maxsus ta’sir 
etish muhimdir. Aks holda xulq me’yorlari, axloq talablarini yaxshi tushunmay qolishi 
natijasida shaxs ijtimoiy munosabatlarda beqaror, tasodifiy ta’sirga beriluvchan bo’lib 
qolishi mumkin.Tarbiya yaxlit jarayonda amalga oshirilib, uning tarkibiy qismlari ayni 
bir 
vaqtda, faoliyatning biror turi asosida namoyon bo’ladi. 
Shaxs ijtimoiy tarbiya orqali shakllanadi.Shaxsni shakllantirish, boshqarish, 
nazorat xarakteriga ega bo’lib, bu borada belgilangan vazifalar tasodifiy harakatlar 
orqali emas, balki oldinda belgilangan va puxta o’ylangan rejalar asosida hal etib 
boriladi.Tarbiya jarayonida uning maqsadi, shakl va metodlari, shaxsning o’zini-o’zi 
tarbiyalash va qayta tarbiyalash jihatlari muhim o’rin tutadi. Tarbiya mazmuni ijtimoiy 
tuzum buyurtmasi asosida belgilanib, uning amalga oshishi uchun ma’lum shart-
sharoitlarning mavjudligi talab etiladi. O’zbekiston Respublikasida ayni vaqtda yosh 
avlodni tarbiyalab voyaga yetkazish jarayonida quyidagi vazifalarni hal etish muhim 
ahamiyat kasb etmoqda: 
a) yoshlarni ijtimoiy hayotga tayyorlash, ularda keng dunyoqarashni tarkib 
toptirish, o’z shaxsiy turmushiga maqsadli yondashuv, reja va amal birligi hissini 
uyg’otish; 
b) o’quvchilarni milliy va umuminsoniy qadriyatlar mohiyatidan ogoh etish, chuqur 
bilim va tafakkurga ega yoshlarni tarbiyalash, ularning ongini boyitish; 
v) umuminsoniy axloq me’yorlari (odamiylik, kamtarlik, o’zaro yordam, 
mehrmuhabbat, muruvvat, adolatni yoqlash, insonparvarlik, axloqsizlikka nisbatan 
nafrat va hokazolar)ning mohiyatini anglash, o’quvchilarda muomala odobi, yuksak 
madaniyatni 
qaror toptirishga erishish; 
g) o’quvchilarda huquqiy va axloqiy me’yorlarga hurmat ruhida yondashish hissi va 
fuqarolik tuyg’usi, ijtimoiy burchga mas’ullikni qaror toptirish; 
d) tabiatni muhofaza qilish, ekologik muvozanatni yuzaga keltirish borasidagi 
mas’uliyatni tarkib toptirish; 
qarama-qarshiliklar vujudga keladi. Faoliyat jarayonida hosil bo’lgan malaka va odatlar axloq me’yorlariga rioya qilishni yengillashtiradi.Demak, tarbiyachi bola shaxsining tez rivojlanadigan davri – o’quvchilik yillarida uning ongiga turli faoliyat (o’qish, mehnat, ijtimoiy ishlar, o’yin, sport, badiiy xavaskorlik) yordami bilan maxsus ta’sir etish muhimdir. Aks holda xulq me’yorlari, axloq talablarini yaxshi tushunmay qolishi natijasida shaxs ijtimoiy munosabatlarda beqaror, tasodifiy ta’sirga beriluvchan bo’lib qolishi mumkin.Tarbiya yaxlit jarayonda amalga oshirilib, uning tarkibiy qismlari ayni bir vaqtda, faoliyatning biror turi asosida namoyon bo’ladi. Shaxs ijtimoiy tarbiya orqali shakllanadi.Shaxsni shakllantirish, boshqarish, nazorat xarakteriga ega bo’lib, bu borada belgilangan vazifalar tasodifiy harakatlar orqali emas, balki oldinda belgilangan va puxta o’ylangan rejalar asosida hal etib boriladi.Tarbiya jarayonida uning maqsadi, shakl va metodlari, shaxsning o’zini-o’zi tarbiyalash va qayta tarbiyalash jihatlari muhim o’rin tutadi. Tarbiya mazmuni ijtimoiy tuzum buyurtmasi asosida belgilanib, uning amalga oshishi uchun ma’lum shart- sharoitlarning mavjudligi talab etiladi. O’zbekiston Respublikasida ayni vaqtda yosh avlodni tarbiyalab voyaga yetkazish jarayonida quyidagi vazifalarni hal etish muhim ahamiyat kasb etmoqda: a) yoshlarni ijtimoiy hayotga tayyorlash, ularda keng dunyoqarashni tarkib toptirish, o’z shaxsiy turmushiga maqsadli yondashuv, reja va amal birligi hissini uyg’otish; b) o’quvchilarni milliy va umuminsoniy qadriyatlar mohiyatidan ogoh etish, chuqur bilim va tafakkurga ega yoshlarni tarbiyalash, ularning ongini boyitish; v) umuminsoniy axloq me’yorlari (odamiylik, kamtarlik, o’zaro yordam, mehrmuhabbat, muruvvat, adolatni yoqlash, insonparvarlik, axloqsizlikka nisbatan nafrat va hokazolar)ning mohiyatini anglash, o’quvchilarda muomala odobi, yuksak madaniyatni qaror toptirishga erishish; g) o’quvchilarda huquqiy va axloqiy me’yorlarga hurmat ruhida yondashish hissi va fuqarolik tuyg’usi, ijtimoiy burchga mas’ullikni qaror toptirish; d) tabiatni muhofaza qilish, ekologik muvozanatni yuzaga keltirish borasidagi mas’uliyatni tarkib toptirish;  
 
j) vatanparvarlik va baynalminallik tuyg’usini shakllantirish, o’zga millat va xalqlarni 
hurmat qilish, ularning huquq va burchlarini kamsitmaslik tuyg’usini qaror toptirish; 
z) mustaqil davlat – O’zbekiston Respublikasining ichki va tashqi siyosatiga to’g’ri va 
xolisona baho berishga o’rganish; 
i) insonni oliy qadriyat sifatida qadrlash, uning sha’ni, or-nomusi, qadr-qimmati, huquq 
va burchlarini hurmat qilishga o’rgatish va boshqalar. O’zbekiston Respublikasida olib 
borilayotgan ijtimoiy tarbiyaning umumiy vazifalari ana shulardan iborat. 
Shu bilan birga ijtimoiy tarbiya yo’nalishlari – axloqiy, aqliy, jismoniy, ekologik, 
iqtisodiy, huquqiy va siyosiy tarbiyaning xususiy maqsadidan kelib chiqqan holda bir 
qator vazifalar amalga oshiriladi. Chunonchi, 
1) axloqiy tarbiyani tashkil etish jarayonida – o’quvchilarni ijtimoiy-axloqiy me’yorlar 
mazmunidan xabardor etish, ularga axloqiy me’yorlarning ijtimoiy hayotdagi 
ahamiyatini tushuntirish, ularda ijtimoiy-axloqiy me’yorlar (talab va ta’qiqlar)ga 
nisbatan hurmat hissini qaror toptirish asosida axloqiy ong va madaniyatni 
shakllantirish; 
2) aqliy tarbiyani yo’lga qo’yish chog’ida - o’quvchilarni ilm-fan, texnika va 
texnologiya borasida qo’lga kiritilayotgan yutuqlar, yangilik va kashfiyotlardan 
boxabar etish, ularga ijtimoiy va tabiiy fanlar asoslari xususidagi bilimlarni berish 
tarzida tafakkurni shakllantirish, dunyoqarashini rivojlantirish; 
3) jismoniy tarbiyani tashkil etish jarayonida – o’quvchilarni o’z sog’liqlarini saqlash 
va mustahkamlash, organizmni chiniqtirish, jismoniy jihatdan to’g’ri rivojlanishi 
hamda uning ishchanlik qobiliyatini oshirish borasida g’amxo’rlik qilish tuyg’usini 
yuzaga keltirish, ularda yangi harakat to’rlari borasida ko’nikma va malakalarni hosil 
qilish, ularni maxsus bilimlar bilan qurollantirish, o’quvchilarning yoshi, jinsiga 
muvofiq keladigan (kuch, tezkorlik, chaqqonlik, chidamlilik, sabot, mehnat, chidam, 
iroda va xarakterni qaror toptirish) asosiy harakat sifatlarini rivojlantirish, ularda 
shaxsiy gigienani saqlashga nisbatan ongli munosabatlarni tarbiyalash; 
4) estetik tarbiyani olib borish jarayonida – o’quvchilarda estetik his-tuyg’u, estetik 
didni tarbiyalash, ularning ijodiy qobiliyatlari, estetik ehtiyojlari va go’zallikni sevish, 
go’zallikka intilish tuyg’ularini rivojlantirish, estetik madaniyatni shakllantirish; 
5) ekologik tarbiyani olib borish chog’ida – o’quvchilarga ekologik bilimlar berish 
asosida shaxs, jamiyat va tabiat birligi hamda aloqadorligini o’quvchilarga tushuntirish, 
j) vatanparvarlik va baynalminallik tuyg’usini shakllantirish, o’zga millat va xalqlarni hurmat qilish, ularning huquq va burchlarini kamsitmaslik tuyg’usini qaror toptirish; z) mustaqil davlat – O’zbekiston Respublikasining ichki va tashqi siyosatiga to’g’ri va xolisona baho berishga o’rganish; i) insonni oliy qadriyat sifatida qadrlash, uning sha’ni, or-nomusi, qadr-qimmati, huquq va burchlarini hurmat qilishga o’rgatish va boshqalar. O’zbekiston Respublikasida olib borilayotgan ijtimoiy tarbiyaning umumiy vazifalari ana shulardan iborat. Shu bilan birga ijtimoiy tarbiya yo’nalishlari – axloqiy, aqliy, jismoniy, ekologik, iqtisodiy, huquqiy va siyosiy tarbiyaning xususiy maqsadidan kelib chiqqan holda bir qator vazifalar amalga oshiriladi. Chunonchi, 1) axloqiy tarbiyani tashkil etish jarayonida – o’quvchilarni ijtimoiy-axloqiy me’yorlar mazmunidan xabardor etish, ularga axloqiy me’yorlarning ijtimoiy hayotdagi ahamiyatini tushuntirish, ularda ijtimoiy-axloqiy me’yorlar (talab va ta’qiqlar)ga nisbatan hurmat hissini qaror toptirish asosida axloqiy ong va madaniyatni shakllantirish; 2) aqliy tarbiyani yo’lga qo’yish chog’ida - o’quvchilarni ilm-fan, texnika va texnologiya borasida qo’lga kiritilayotgan yutuqlar, yangilik va kashfiyotlardan boxabar etish, ularga ijtimoiy va tabiiy fanlar asoslari xususidagi bilimlarni berish tarzida tafakkurni shakllantirish, dunyoqarashini rivojlantirish; 3) jismoniy tarbiyani tashkil etish jarayonida – o’quvchilarni o’z sog’liqlarini saqlash va mustahkamlash, organizmni chiniqtirish, jismoniy jihatdan to’g’ri rivojlanishi hamda uning ishchanlik qobiliyatini oshirish borasida g’amxo’rlik qilish tuyg’usini yuzaga keltirish, ularda yangi harakat to’rlari borasida ko’nikma va malakalarni hosil qilish, ularni maxsus bilimlar bilan qurollantirish, o’quvchilarning yoshi, jinsiga muvofiq keladigan (kuch, tezkorlik, chaqqonlik, chidamlilik, sabot, mehnat, chidam, iroda va xarakterni qaror toptirish) asosiy harakat sifatlarini rivojlantirish, ularda shaxsiy gigienani saqlashga nisbatan ongli munosabatlarni tarbiyalash; 4) estetik tarbiyani olib borish jarayonida – o’quvchilarda estetik his-tuyg’u, estetik didni tarbiyalash, ularning ijodiy qobiliyatlari, estetik ehtiyojlari va go’zallikni sevish, go’zallikka intilish tuyg’ularini rivojlantirish, estetik madaniyatni shakllantirish; 5) ekologik tarbiyani olib borish chog’ida – o’quvchilarga ekologik bilimlar berish asosida shaxs, jamiyat va tabiat birligi hamda aloqadorligini o’quvchilarga tushuntirish,  
 
ularda ekotizimning inson, insoniyat, jamiyat taraqqiyotidagi muhim o’rni va mohiyati 
borasidagi tushunchalarni qaror toptirish, tabiatga nisbatan ehtiyotkorona va mas’uliyat 
bilan munosabatda bo’lish, tabiatni asrash to’g’risida g’amxo’rlik qilish kabi 
tuyg’ularni qaror toptirish, shuningdek, ekologik madaniyatni shakllantirish; 
6) iqtisodiy tarbiyani tashkil etish jarayonida – o’quvchilarga iqtisodiy bilimlarni berish 
asosida mamlakat iqtisodiy barqarorligini ta’minlash, bozor infrastrukturasi 
qoidalariga amal qilish, ichki bozorni to’ldirish, kichik va o’rta biznesni yaratish 
borasidagi faoliyat jarayonida ishtirok etish ko’nikma va malakalarini hosil qilish, 
inson mehnati bilan bunyod qilingan moddiy boyliklarni asrash, ularni ko’paytirish 
borasida qayg’urish tuyg’ularini qaror toptirish, iqtisodiy madaniyatni shakllantirish; 
7) huquqiy tarbiyani tashkil etish jarayonida o’quvchilarga davlat konstitutsiyasi, 
davlat haqidagi ta’limot, fuqarolik, oila, mehnat, xo’jalik, ma’muriy nafaqa, sud 
ishlarini yuritish va boshqarish huquqlarining ma’nosini tushuntirish, ular ongiga 
ijtimoiy-huquqiy me’yorlarning shaxs va jamiyat hayotidagi ahamiyati haqidagi 
tushunchalarni singdirish, huquqiy munosabatlar mohiyati yuzasidan tasavvurga ega 
bo’lishlarini ta’minlash, ularda huquqiy ong, shuningdek, huquqiy faoliyatni tashkil 
etish borasidagi ko’nikma va malakalarni hosil qilish, huquqiy madaniyatni 
shaklllantirish; 
1.2.Tarbiya jarayonining o’ziga xos xususiyatlari. Tarbiya jarayonining yana bir 
xususiyati – bu uning yaxlit holda tizimli tashkil etilishidir. Yaxlitlik shundan iboratki, 
tarbiya jarayonining maqsadi, mazmuni va metodlarini birligi shaxsni shakllantirish 
g’oyasini amalga oshirish uchun xizmat qiladi. Bizga ma’lumki,shaxs ma’naviy-
axloqiy sifatlarni navbatma-navbat emas, balki yaxlit tarzda o’zlashtira boradi, shu bois 
pedagogik ta’sir ham yaxlitlik, tizimlilik xarakteriga ega bo’lishi lozim. 
Tarbiya jarayonining yaxlitlik, tizimlilik xususiyati bir qator muhim pedagogic 
talablarga amal qilish, o’qituvchi va o’quvchilar o’rtasidagi hamkorlikni qaror 
toptirishni 
talab etadi. 
Tarbiyaning yana bir xususiyati shundan iboratki, bu jarayon ikki tomonlama aloqa 
xususiyatiga ega bo’lib, unda bolaning o’zi ham faol ishtirok etadi.Ikki tomonlama 
aloqa ikki yo’nalishda, ya’ni, o’qituvchining o’quvchiga ko’rsatadigan ta’siri (to’g’ri 
ularda ekotizimning inson, insoniyat, jamiyat taraqqiyotidagi muhim o’rni va mohiyati borasidagi tushunchalarni qaror toptirish, tabiatga nisbatan ehtiyotkorona va mas’uliyat bilan munosabatda bo’lish, tabiatni asrash to’g’risida g’amxo’rlik qilish kabi tuyg’ularni qaror toptirish, shuningdek, ekologik madaniyatni shakllantirish; 6) iqtisodiy tarbiyani tashkil etish jarayonida – o’quvchilarga iqtisodiy bilimlarni berish asosida mamlakat iqtisodiy barqarorligini ta’minlash, bozor infrastrukturasi qoidalariga amal qilish, ichki bozorni to’ldirish, kichik va o’rta biznesni yaratish borasidagi faoliyat jarayonida ishtirok etish ko’nikma va malakalarini hosil qilish, inson mehnati bilan bunyod qilingan moddiy boyliklarni asrash, ularni ko’paytirish borasida qayg’urish tuyg’ularini qaror toptirish, iqtisodiy madaniyatni shakllantirish; 7) huquqiy tarbiyani tashkil etish jarayonida o’quvchilarga davlat konstitutsiyasi, davlat haqidagi ta’limot, fuqarolik, oila, mehnat, xo’jalik, ma’muriy nafaqa, sud ishlarini yuritish va boshqarish huquqlarining ma’nosini tushuntirish, ular ongiga ijtimoiy-huquqiy me’yorlarning shaxs va jamiyat hayotidagi ahamiyati haqidagi tushunchalarni singdirish, huquqiy munosabatlar mohiyati yuzasidan tasavvurga ega bo’lishlarini ta’minlash, ularda huquqiy ong, shuningdek, huquqiy faoliyatni tashkil etish borasidagi ko’nikma va malakalarni hosil qilish, huquqiy madaniyatni shaklllantirish; 1.2.Tarbiya jarayonining o’ziga xos xususiyatlari. Tarbiya jarayonining yana bir xususiyati – bu uning yaxlit holda tizimli tashkil etilishidir. Yaxlitlik shundan iboratki, tarbiya jarayonining maqsadi, mazmuni va metodlarini birligi shaxsni shakllantirish g’oyasini amalga oshirish uchun xizmat qiladi. Bizga ma’lumki,shaxs ma’naviy- axloqiy sifatlarni navbatma-navbat emas, balki yaxlit tarzda o’zlashtira boradi, shu bois pedagogik ta’sir ham yaxlitlik, tizimlilik xarakteriga ega bo’lishi lozim. Tarbiya jarayonining yaxlitlik, tizimlilik xususiyati bir qator muhim pedagogic talablarga amal qilish, o’qituvchi va o’quvchilar o’rtasidagi hamkorlikni qaror toptirishni talab etadi. Tarbiyaning yana bir xususiyati shundan iboratki, bu jarayon ikki tomonlama aloqa xususiyatiga ega bo’lib, unda bolaning o’zi ham faol ishtirok etadi.Ikki tomonlama aloqa ikki yo’nalishda, ya’ni, o’qituvchining o’quvchiga ko’rsatadigan ta’siri (to’g’ri  
 
aloqa) hamda o’quvchining o’qituvchiga nisbatan munosabati (teskari aloqa) tarzida 
tashkil etiladi. 
Tarbiyaning pedagogik texnologiya nazariyasi g’oyasiga muvofiq, endilikda o’quvchi 
tarbiya jarayonining ob’ektigina bo’lib qolmasdan, sub’ekti sifatida ham faoliyat 
ko’rsatadi. Shuning uchun o’qituvchi o’quvchining ichki imkoniyatlari, unga nisbatan 
bo’layotgan tashqi ta’sirlar va axborot manbalarini inobatga olishi zarur. 
Agarda mazkur talab unutilsa, shaxsni tarbiyalash qiyinlashadi yoki barcha urinishlar 
samarasiz yakun topadi. Mana shundan tarbiya jarayonining yana bir xususiyati –
tarbiyada qarama-qarshilikning mavjudligi kelib chiqadi. Ushbu qarama-qarshiliklar 
o’quvchilarga o’z tushunchalariga muvofiq paydo bo’lgan dastlabki sifatlar o’rtasida 
yoki o’quvchilarga qo’yiladigan talablar bilan ularni bajarish imkoniyatlari o’rtasidagi 
ziddiyatlarning kelib chiqishi uchun zamin yaratadi. 
Undan tashqari bu qarama-qarshiliklar ko’pincha bolaning ongi bilan xulqi 
birbiriga muvofiq bo’lmasligidan,o’qituvchi va tarbiyachilarning o’quvchilar yosh, 
psixologik, fiziologik xususiyatlari (fe’l-atvori, xarakteri, qiziqishlari, jismoniy, ruhiy 
hamda fiziologik jihatdan sog’lomligi)ni yaxshi bilmasliklari oqibatida kelib chiqadi. 
Demak, tarbiya jarayoni o’zida quyidagi xususiyatlarni namoyon etadi: 
 Ko’p qirrali jarayon 
Uzluksiz jarayon 
Ikki tomonlama aloqa jarayoni 
Qarama-qarshiliklardan iborat jarayon 
Uzoq muddatli jarayon 
Yaxlit tizimli jarayon 
Tarbiya jarayoni 
Tarbiya qonuniyatlari 
Yuqorida bayon etilgan fikr-mulohazalarga tayangan holda mavzuga quyidgicha 
xulosa qilish mumkin: 
1. Tarbiya muayyan, aniq maqsad hamda ijtimoiy-tarixiy tajriba asosida shaxsni har 
tomonlama o’stirish, uning ongi, xulq-atvori va dunyoqarashini tarkib toptirish jarayoni 
bo’lib, har qanday tuzum va zamonda ijtimoiy munosabatlar mazmunini aniqlash, 
ularni tashkil etish asosi bo’lib kelgan. 
aloqa) hamda o’quvchining o’qituvchiga nisbatan munosabati (teskari aloqa) tarzida tashkil etiladi. Tarbiyaning pedagogik texnologiya nazariyasi g’oyasiga muvofiq, endilikda o’quvchi tarbiya jarayonining ob’ektigina bo’lib qolmasdan, sub’ekti sifatida ham faoliyat ko’rsatadi. Shuning uchun o’qituvchi o’quvchining ichki imkoniyatlari, unga nisbatan bo’layotgan tashqi ta’sirlar va axborot manbalarini inobatga olishi zarur. Agarda mazkur talab unutilsa, shaxsni tarbiyalash qiyinlashadi yoki barcha urinishlar samarasiz yakun topadi. Mana shundan tarbiya jarayonining yana bir xususiyati – tarbiyada qarama-qarshilikning mavjudligi kelib chiqadi. Ushbu qarama-qarshiliklar o’quvchilarga o’z tushunchalariga muvofiq paydo bo’lgan dastlabki sifatlar o’rtasida yoki o’quvchilarga qo’yiladigan talablar bilan ularni bajarish imkoniyatlari o’rtasidagi ziddiyatlarning kelib chiqishi uchun zamin yaratadi. Undan tashqari bu qarama-qarshiliklar ko’pincha bolaning ongi bilan xulqi birbiriga muvofiq bo’lmasligidan,o’qituvchi va tarbiyachilarning o’quvchilar yosh, psixologik, fiziologik xususiyatlari (fe’l-atvori, xarakteri, qiziqishlari, jismoniy, ruhiy hamda fiziologik jihatdan sog’lomligi)ni yaxshi bilmasliklari oqibatida kelib chiqadi. Demak, tarbiya jarayoni o’zida quyidagi xususiyatlarni namoyon etadi: Ko’p qirrali jarayon Uzluksiz jarayon Ikki tomonlama aloqa jarayoni Qarama-qarshiliklardan iborat jarayon Uzoq muddatli jarayon Yaxlit tizimli jarayon Tarbiya jarayoni Tarbiya qonuniyatlari Yuqorida bayon etilgan fikr-mulohazalarga tayangan holda mavzuga quyidgicha xulosa qilish mumkin: 1. Tarbiya muayyan, aniq maqsad hamda ijtimoiy-tarixiy tajriba asosida shaxsni har tomonlama o’stirish, uning ongi, xulq-atvori va dunyoqarashini tarkib toptirish jarayoni bo’lib, har qanday tuzum va zamonda ijtimoiy munosabatlar mazmunini aniqlash, ularni tashkil etish asosi bo’lib kelgan.  
 
2. Yosh avlod tarbiyasi turli makon va zamonda muayyan maqsad asosida tashkil 
etiladi. Ijtimoiy tarbiyani yo’lga qo’yish jarayonida bir qator vazifalar hal 
etiladi.Tarbiyaning maqsad va vazifalari ijtimoiy tuzum mohiyati, taraqqiyot darajasi, 
ijtimoiy munosabatlar mazmuni, shuningdek, jamiyat fuqarolarining dunyoqarashi, 
intilishlari, orzu-niyatlari asosida belgilanadi. 
3. Tarbiya jarayonining xususiyatlarini chuqur anglash va ularni inobatga olgan holda 
tarbiyani tashkil etish oldinga qo’yilgan maqsadga erishish, shuningdek, bu boradagi 
vazifalarni ijobiy hal etish imkonini beradi. 
Tarbiya qonuniyatlari va tamoyillari.  
Tarbiya qonuniyatlari. Ijtimoiy tarbiya maqsadi hamda vazifalarini amalga oshirish 
uchun tarbiya   jarayonining o’ziga xos qonuniyatlarini anglab olish muhim ahamiyatga 
ega. Tarbiya jarayoni o’ziga xos xususiyatlarga ega. Uning eng muhim xususiyati aniq 
maqsadga 
yo’naltirilganligidir. Tarbiya jarayoni ko’p qirrali jarayon bo’lib, unda tarbiya 
mohiyatini yoritishga xizmat qiluvchi ichki va tashqi (sub’ektiv va ob’ektiv)omillar 
ko’zga tashlanadi. 
Tarbiya jarayonining yana bir xususiyati uning uzluksizligi sanaladi.Ta’lim 
muassasasida olib borilayotgan tarbiya jarayoni bu — o’qituvchi va o’quvchilarning 
birgalikdagi uzluksiz, tizimli harakatlari jarayonidir. 
O’quvchilarda ijobiy sifatlarni qaror toptirishda yagona maqsad sari 
yo’naltirilgan, 
bir-birini to’ldiruvchi, boyitib boruvchi, takomillashtiruvchi faoliyat alohida ahamiyat 
kasb etadi. Shu bois oila, ta’lim muassasalari, jamoatchilik hamkorligida tashkil 
etilayotgan tarbiyaviy tadbirlarning uzluksiz o’tkazilishiga erishish maqsadga 
muvofiqdir. O’quvchilarga nisbatan ta’lim muassasasining ta’sirini susaytirmaslik 
maqsadida sinfdan, maktabdan tashqarida va ta’til davrida ham tarbiyaviy ishlarni 
tashkil etishga alohida e’tibor beriladi. Ana shu maqsadda bir qator tarbiyaviy ishlar 
olib boriladi. 
Tarbiya jarayonining yaxlitlik, tizimlilik xususiyati bir qator muhim pedagogik 
talablarga amal qilish, o’qituvchi va o’quvchilar o’rtasidagi hamkorlikni qaror 
toptirishni talab etadi. Tarbiyaning yana bir xususiyati shundan iboratki, bu jarayon 
ikki tomonlama aloqa xususiyatiga ega bo’lib, unda bolaning o’zi ham faol ishtirok 
2. Yosh avlod tarbiyasi turli makon va zamonda muayyan maqsad asosida tashkil etiladi. Ijtimoiy tarbiyani yo’lga qo’yish jarayonida bir qator vazifalar hal etiladi.Tarbiyaning maqsad va vazifalari ijtimoiy tuzum mohiyati, taraqqiyot darajasi, ijtimoiy munosabatlar mazmuni, shuningdek, jamiyat fuqarolarining dunyoqarashi, intilishlari, orzu-niyatlari asosida belgilanadi. 3. Tarbiya jarayonining xususiyatlarini chuqur anglash va ularni inobatga olgan holda tarbiyani tashkil etish oldinga qo’yilgan maqsadga erishish, shuningdek, bu boradagi vazifalarni ijobiy hal etish imkonini beradi. Tarbiya qonuniyatlari va tamoyillari. Tarbiya qonuniyatlari. Ijtimoiy tarbiya maqsadi hamda vazifalarini amalga oshirish uchun tarbiya jarayonining o’ziga xos qonuniyatlarini anglab olish muhim ahamiyatga ega. Tarbiya jarayoni o’ziga xos xususiyatlarga ega. Uning eng muhim xususiyati aniq maqsadga yo’naltirilganligidir. Tarbiya jarayoni ko’p qirrali jarayon bo’lib, unda tarbiya mohiyatini yoritishga xizmat qiluvchi ichki va tashqi (sub’ektiv va ob’ektiv)omillar ko’zga tashlanadi. Tarbiya jarayonining yana bir xususiyati uning uzluksizligi sanaladi.Ta’lim muassasasida olib borilayotgan tarbiya jarayoni bu — o’qituvchi va o’quvchilarning birgalikdagi uzluksiz, tizimli harakatlari jarayonidir. O’quvchilarda ijobiy sifatlarni qaror toptirishda yagona maqsad sari yo’naltirilgan, bir-birini to’ldiruvchi, boyitib boruvchi, takomillashtiruvchi faoliyat alohida ahamiyat kasb etadi. Shu bois oila, ta’lim muassasalari, jamoatchilik hamkorligida tashkil etilayotgan tarbiyaviy tadbirlarning uzluksiz o’tkazilishiga erishish maqsadga muvofiqdir. O’quvchilarga nisbatan ta’lim muassasasining ta’sirini susaytirmaslik maqsadida sinfdan, maktabdan tashqarida va ta’til davrida ham tarbiyaviy ishlarni tashkil etishga alohida e’tibor beriladi. Ana shu maqsadda bir qator tarbiyaviy ishlar olib boriladi. Tarbiya jarayonining yaxlitlik, tizimlilik xususiyati bir qator muhim pedagogik talablarga amal qilish, o’qituvchi va o’quvchilar o’rtasidagi hamkorlikni qaror toptirishni talab etadi. Tarbiyaning yana bir xususiyati shundan iboratki, bu jarayon ikki tomonlama aloqa xususiyatiga ega bo’lib, unda bolaning o’zi ham faol ishtirok  
 
etadi. Ikki tomonlama aloqa ikki yo’nalishda, ya’ni, o’qituvchining o’quvchiga 
ko’rsatadigan ta’siri (to’g’ri aloqa) hamda o’quvchining o’qituvchiga nisbatan 
munosabati (teskari aloqa) tarzida tashkil etiladi. Demak, tarbiya jarayoni o’zida 
quyidagi xususiyatlarni namoyon etadi: 
Tarbiya qonuniyatlar 
Yuqorida bayon etilgan fikr-mulohazalarga tayangan holda mavzuga 
quyidagicha xulosa qilish mumkin: Tarbiya muayyan, aniq maqsad hamda ijtimoiy-
tarixiy tajriba asosida shaxsni har tomonlama o’stirish,uning ongi,xulqatvori va 
dunyoqarashini tarkib toptirish jarayoni bo’lib,har qanday tuzum va zamonda ijtimoiy 
munosabatlar mazmunini aniqlash,ularni tashkil etish asosi bo’lib kelgan. Yosh avlod 
tarbiyasi turli makon va zamonda muayyan maqsad asosida tashkil etiladi. Ijtimoiy 
tarbiyani yo’lga qo’yish jarayonida bir qator vazifalar hal etiladi. Tarbiyaning maqsad 
va vazifalari ijtimoiy tuzum mohiyati, taraqqiyot darajasi, ijtimoiy munosabatlar 
mazmuni, shuningdek, jamiyat fuqarolarining dunyoqarashi, intilishlari, orzu-niyatlari 
asosida belgilanadi. Tarbiya jarayonining xususiyatlarini chuqur anglash va ularni 
inobatga olgan holda tarbiyani tashkil etish oldinga qo’yilgan maqsadga erishish, 
shuningdek, bu boradagi vazifalarni ijobiy hal etish imkonini beradi. 
Nazorat uchun savollar: 
1.Tarbiya tushunchasi,tarbiyaning maqsadi va umumiy vazifalarini qisqacha 
tavsiflang. 
2.Tarbiya jarayonining o’ziga xos xususiyatlari nimalarni o’zida ifodalaydi? 
3.Tarbiya qonuniyatlari va tamoyillari mohiyatini ayting 
 
 
etadi. Ikki tomonlama aloqa ikki yo’nalishda, ya’ni, o’qituvchining o’quvchiga ko’rsatadigan ta’siri (to’g’ri aloqa) hamda o’quvchining o’qituvchiga nisbatan munosabati (teskari aloqa) tarzida tashkil etiladi. Demak, tarbiya jarayoni o’zida quyidagi xususiyatlarni namoyon etadi: Tarbiya qonuniyatlar Yuqorida bayon etilgan fikr-mulohazalarga tayangan holda mavzuga quyidagicha xulosa qilish mumkin: Tarbiya muayyan, aniq maqsad hamda ijtimoiy- tarixiy tajriba asosida shaxsni har tomonlama o’stirish,uning ongi,xulqatvori va dunyoqarashini tarkib toptirish jarayoni bo’lib,har qanday tuzum va zamonda ijtimoiy munosabatlar mazmunini aniqlash,ularni tashkil etish asosi bo’lib kelgan. Yosh avlod tarbiyasi turli makon va zamonda muayyan maqsad asosida tashkil etiladi. Ijtimoiy tarbiyani yo’lga qo’yish jarayonida bir qator vazifalar hal etiladi. Tarbiyaning maqsad va vazifalari ijtimoiy tuzum mohiyati, taraqqiyot darajasi, ijtimoiy munosabatlar mazmuni, shuningdek, jamiyat fuqarolarining dunyoqarashi, intilishlari, orzu-niyatlari asosida belgilanadi. Tarbiya jarayonining xususiyatlarini chuqur anglash va ularni inobatga olgan holda tarbiyani tashkil etish oldinga qo’yilgan maqsadga erishish, shuningdek, bu boradagi vazifalarni ijobiy hal etish imkonini beradi. Nazorat uchun savollar: 1.Tarbiya tushunchasi,tarbiyaning maqsadi va umumiy vazifalarini qisqacha tavsiflang. 2.Tarbiya jarayonining o’ziga xos xususiyatlari nimalarni o’zida ifodalaydi? 3.Tarbiya qonuniyatlari va tamoyillari mohiyatini ayting