BOSHLANG‘ICH TA’LIMDA TARBIYANING UMUMIY METODLARI
Yuklangan vaqt
2024-10-29
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
22
Faytl hajmi
66,6 KB
BOSHLANG‘ICH TA’LIMDA TARBIYANING UMUMIY
METODLARI.
REJA:
1.Tarbiya metodlari haqida . Tarbiyaning maqsad va vazifalari.
2.Xalq pedagogikasida tarbiva metodlari.
2. litimoiv ongni shakllantiruvchi metodlar.
4. O‘z - o‘zini tarbiyalash metodlari. Mashq va o ‘rgatish (faolivatda mashqlantirish)
metodlari.
5.Tarbiyada rag‘batlantirish va jazolash metodlari.
Tayanch tushunchalar: tarbiya, tarbiya metodlari, tarbiya metodlarining turlari,
ijtimoiy ongni shakllantirishga xizmat qiluvchi metodlar, odatlantirish va faoliyatda
mashqlantirish metodlari, tarbiyada ragʻbatlantirish va jazolash metodlari.
Tarbiya metodlari haqida tushuncha. Tarbiya metodi (yunoncha «metodos» – yo’l)
tarbiya maqsadiga erishishning yo’li. Tarbiya amaliyotiga tatbiq etilganda, metodlar – bu
tarbiyalanuvchilarning ongi, irodasi, tuyg’ulari va хulqiga ta’sir etish usullaridir.
Tarbiya usullari – umumiy metodning bir qismi, alohida harakati, yanada aniqlashuvi.
Obrazli aytganda, usullar – bu qo’yilgan maqsadga tezroq erishish uchun tarbiyachi
o’zining tarbiyalanuvchilari bilan yo’l ochadigan o’rganilmagan so’qmoq. Agar uni
Tarbiya metodlari tarbiyalanuvchilarning ongi, irodasi, tuyg’ulari va хulqiga
ta’sir etish usullari yig’indisidir.
boshqa tarbiyachilar ham foydalana boshlasa, u holda asta-sekin usullar keng ustunli
yo’llar – metodlarga aylanishi mumkin.
Amaliyotda tarbiya vositalari tushunchasi ham ajratiladi. Usullara deganda ta’sir
ko’rsatishlar birligi, vosita deganda, usullar yig’indisi tushuniladi. Vosita – bu usul ham
emas, metod ham emas. Masalan, mehnat – tarbiya vositasi, biroq uni ko’rsatib berish,
mehnatni baholash, ishdagi хatoni ko’rsatish – bu usullar. So’z (keng ma’noda) – tarbiya
vositasi, biroq replika, taqqoslash – usullar. Bu bilan bog’liqlikda ba’zan tarbiya metodlari
qo’yilgan maqsadni muvaffaqqiyatli amalga oshirish uchun foydalaniladigan usul va
vositalar tizimi sifatida aniqlanadi. Xuddi shuningdek metodning tuzilishida usullar va
vosita albatta mavjud bo’ladi.
Tarbiya metodlari tasnifi. Zamonaviy pedagogikada ba’zilari amaliy vazifalarni hal
etishga, ba’zilari faqat nazariy vazifalarni o’zida aks ettiradigan o’nlab tarbiya tasniflari
mavjud.
Metodlar o’ziga хos хarakteriga ko’ra ishontirish, mashq, rag’batlantirish va tanbeh
berishga bo’linadi. Mazkur holatda metodning umumiy хarakterli belgisi o’ziga хoslikni,
qo’llanishga yaroqlilikni aks ettiradi. Bu tasnifga metodlarning ko’proq umumlashganligi
bilan ajralib turuvchi tarbiyaning umumiy metodlari mustahkam tutashib ketadi. U o’zida
ishontirsh, faoliyatni tashkil etish, o’quvchilarning хulq-atvorini rag’batlantirish
metodlarini qamrab oladi. I.S.Mariyenkoning tasnifida tarbiya metodlari guruhlari
quyidagicha nomlanadi: tushuntirshli-reproduktiv, muammoli vaziyatli, o’rgatish va
mashq metodlari, rag’batlantirish, to’sqinlik qiluvchi, boshqarish, o’zini-o’zi tarbiyalash.
Tarbiyalanuvchilarga ta’sir etishi natijalariga ko’ra metodlarni ikki guruhga bo’lish
mumkin:
Tarbiya usullari – umumiy metodning bir qismi, alohida harakati
Tarbiya vositalari – bu usul ham emas, metod ham emas, usullar yig’indisi.
Aхloqiy me’yorlar, motivlarni hosil qilishga, tasavvur, tushuncha, g’oyalarni
shakllantirishga ta’sir etuvchi.
Xulq-atvorning u yoki bu turini aniqlaydigan odatlarni hosil qilishga ta’sir etuvchi.
Hozirgi vaqtda o’zida tarbiya metodlaridagi yagona maqsad, mazmun va tartiblilikni
aks ettiruvchi ko’proq ob’yektiv va qulay metodlar qo’llaniladi. Ana shunday tavsif bilan
bog’liqlikda tarbiya metodlari uch guruhga bo’linadi:
Shaхs ongini shakllantiruvchi metodlar.
Faoliyatni tashkil etish va хulq-atvor tajribalarini shakllantirish metodlari.
Xulq-atvorni va faoliyatni rag’batlantirish metodlari.
Xalq pedagogikasida tarbiya usullari va vositalari yoki metodlari bola shaxsini har
tomonlama kamol toptirish maqsadi bilan belgilanadi va tarbiya jarayoniga taaluqli
ko'pgina tarkibiy qismlarni o'z ichiga oladi. Tarbiya metodlari ijtimoiy jamiyat tomonidan
ta'lim muassasalari oldiga har tomonlama barkamol, erkin, ijodkor, mustaqil fikr egasi etib
tarbiyalash vazifalari bilan belgilanadi.Bu boradagi vazifalar yosh avlodni O'zbekiston
Respublikasi mustaqilligini mustahkamlash. Vatan ravnaqi xalq farovonligi yo'lida
faoliyat olib boruvchi shaxslarni tarbiyalash, ularni bu kurashga jalb ettirish orqali amalga
oshiriladi. Ushbu g'oyaga tayangan holda. Tarbiya qonuniyatlariga muvofiq tarbiya
metodlaridan foydalanib ish ko'rish lozim bo'ladi.
Tarbiya qoidasi - pedagog ta'lim va tarbiya jarayonini yaxshiroq tashkil etish
maqsadida foydalanadigan boshlang'ich holat, rahbarlik asosidir. Tarbiya qoidalari
o'qituvchi, tarbiyachilarga yo'l-yo'riq ko'rsatuvchi qoidalar hisoblanadi, yangi kishini
shakllantirish vazifalari bilan belgilanadi. Tarbiya qoidalari Sharq va Markaziy Osiyo
faylasuf - donishmandlarining fikrlari va milliy pedagagika erishgan yutuqlarga
asoslanadi. Tarbiya qoidalari mustaqil xarakterga ega bo'lib, tarbiyaning o'ziga xos
xususiyatlarini va qonuniyatlarini aks ettiradi. Tarbiyaviy jarayonda bu qoidalarga rioya
qilish uning samarasini oshiradi, yaxshi natijalarga olib keladi.
Tarbiyaning mazmuni, tashkil etilishi, usullari va ularga qo'yiladigan talablar shu
qoidalarda o'z ifodasini topadi.
Tarbiyaning mohiyati, mazmuni, qoidalari mamlakatimizda yangicha iqtisodiy
munosabat sharoitlarining o'zgarganligi sababli kengayib bormoqda.Tarbiyaviy jarayonni
yaxshilash, uni davr talabiga javob beradigan holga keltirish uchun deyarli barcha
qoidalarni, usullarni, g'oyalarni qaytadan ko'rib chiqishimiz, shuningdek asosiy e'tiborni
O'quvchi shaxsiga qaratishimiz, yillar davomida to'plangan ijobiy tajribadan unumli
foydalanishimiz zarur. Tarbiya qoidalariga quyidagilarni kiritish mumkin: tarbiyaning
ma'lum maqsadga qaratilganligi, tarbiyaning insonparvarlik va demokratik qoidasi,
tarbiyani hayot bilan, mehnat bilan bog'liqligi qoidasi, tarbiyada milliy-madaniy va
umuminsoniy qadriyatlarning ustivorligi qoidasi, tarbiyada o'quvchilarning yosh va
shaxsiy xususiyatlarini hisobga olish qoidasi, izchillik, tizimlilik, tarbiyaviy ta'sirlarning
birligi va uzluksizligi qoidasi va boshqalar.
Tarbiyaning maqsadga qaratilganligi qoidasi. Tarbiyadan ko'zlangan asosiy maqsad,
har tomonlama ma'naviy rivojlangan aqliy va axloqiy barkamol shaxsni shakllantirishdan
iborat. Shunga ko'ra tarbiyaviy faoliyatning mazmuni, tashkiliy shakllari va usullari shu
maqsadga erishishni ko'zda tutadi.
Zamonaviy O'quv yurtining asosiy vazifasi - shaxsning aqliy, axloqiy, his- tuyg'uli va
jismoniy rivojlanishi, qobiliyatlarini har tomonlama kamol toptirish, imkoni boricha qulay
sharoitlar yaratishdan iboratdir. Shuningdek, o'quvchilarda milliy g'urur va milliy axloq-
odobni shakllantirishni ko'zda tutadi.
Tarbiyaviy ish ma'lum maqsadni ko'zlovchi va uzluksiz davom etadigan jarayondir.
Ko'pincha bir necha maqsad va vazifa birdaniga bajariladi, bu esa o'quvchilar jamoasining
aqliy va axloqiy o'sishini ta'minlaydi.
Maqsadga intilish va maqsad bir xil narsa emas. Yaxshi bir maqsad izhor qilingan bo'lsa-
da, ammo bu maqsadni amalga oshirish uchun hech qanday ish qilinmagan bo'lishi
mumkin. Shuning uchun maqsadni amalga oshirish uchun harakat qilish lozim.Shaxsning
shakllanish manfaatlari har bir pedagogik tadbirni tarbiyaning umumiy maqsadlari bilan
bog'lashni, uni rejali tarzda va qat'iy sur'atda amalga oshirishga harakat qilishni talab
etadi.Ma'lumki, O'zbekiston o'tish jarayonini boshdan kechirmoqda. hozirgi sharoitda
yoshlarni jamiyatimiz g'oyalarining kuchiga ishontirish, yangi jamiyatni barpo etishda o'z
xissalarini qo'shishga ijtimoiy-foydali mehnatda bevosita ishtirok etishga rag'batlantirish
juda muhimdir.
Tarbiyaning ma'lum maqsadga kiritilganlik qoidasi bolalar jamoasining rivojlanish
istiqbollarini ko'ra bilishga yordam beradi. Har bir tarbiyaviy tadbir oldindan puxta
o'ylangan, muayyan maqsadni amalga oshirishga bo'ysundirilgan bo'lsa, uning g'oyaviy-
siyosiy darajasini ko'taradi, tanlangan usul va vositalar maqsadga muvofiq keladi, ularning
tarbiyaviy ta'siri yuqori bo'ladi.
Tarbiyada insonparvarlik va demokratiya qoidasi. Tarbiyada inson shaxsini oliy
ijtimoiy qadriyat deb tan olish, har bir tarbiyalanuvchining betakror va o'ziga xosligini
hurmatlash, uning ijtimoiy huquqi va erkinligini hisobga olish lozim.
Tarbiyani demokratiyalash - tarbiyachi va tarbiyalanuvchi o'rtasidagi o'zaro ishonch,
hamkorlik asosida pedagogik munosabatlar mohiyatini o'zgartirish demakdir. Bu tarbiya
ishiga jamoatchilikni jalb etish, uning rivojlanishiga jamoat omilini kiritish
demakdir.O'qituvchi o'quvchiga , avvalgidek, tarbiya ob'ekti emas, xuddi o'zi kabi sub'ekt
deb qarashi darkor.
Tarbiyada izchillik, tizimlilik - tarbiyaviy ta'sirlarning uyg'unligi va uzluksizligi
qoidasi. Tarbiyaga yaxlit tizimli yondashish tarbiyaning pedagogik harakatning pirovard
natijasiga yo'naltirilganlik darajasini belgilab beradi. Bunda pedagogik maqsad va
vazifalar, uning mazmuni tarbiyaviy jarayonning barcha qatnashchilari tomonidan tan
olinishi shart.
Tarbiya ishida izchillik juda muhimdir. Tarbiyachi avvaliga tarbiyalanuvchilardan
biror narsani talab qilib, so'ngra o'zining bu talabini unutib qo'ysa yoki o'zi bu talabga xilof
ish tutsa, bu hol tarbiyaga juda yomon ta'sir qiladi. O'qituvchi bir sO'zli; o'z lafziga sobit
bo'lishi kerak.O'quvchilarga birdaniga juda ko'p talab va qoidalarni taqdim qilish mumkin
emas. Tarbiya va ta'lim berishda uzluksizlik va tizimlilikka rioya qilish kerak.Hamma
tarbiyachilar
o'quvchiga
bo'lgan
munosabatlarida
bir-birlariga
zid
harakatda
bo'lmasliklari, bir xil yagona talab qo'yishlari lozim. Tarbiyaviy ishda bunday izchilikka
rioya etish juda ham muhimdir.
O'quvchilarga tarbiyaviy ta'sir ko'rsatishda izchillikka rioya qilish, muomalani
avvalgicha davom ettirish va bir xil talab qo'yish muvaffaqiyat qozonishning eng muhim
shartlaridan biridir. Afsuski, amalda ba'zan oila O'quv yurti talablarini qo'llab-
quvvatlamaydigina emas, balki o'quvchiga teskari ta'sir ko'rsatadi. O'qituvchilar orasida
ham talablarning bir xilligi hamisha ta'minlanavermaydi. Tarbiya uzoq muddatli,
murakkab jarayon bo'lib, unda ota- ona, o'qituvchi, jamoatchilik va boshqalar
qatnashadilar. Shu sababli ularning ishida izchillik va davomiylik bo'lishiga rioya etish,
o'quvchilarning tarbiyalanganlik darajasini, tarbiya usullari va shakllarini o'z vaqtida
aniqlab olish juda muhimdir. Bu qoida tarbiya ishida tarbiyani amalga oshiradigan barcha
bo'g'inlarning hamjihat va bamaslahat ish ko'rishini ko'zda tutadi. Chunki tarbiyaviy
ta'sirdagi tizimlilik faqat yoshlarni emas, balki aholining barcha qatlamini qamrab olishi
kerak.
XALQ PEDAGOGIKASIDA TARBIYANING UMUMIY USULLARI
O'quvchi o'qishni, tarbiya olishni istaydi, ulg'ayib jamiyat hayotida faol ishtirok
etishni xoxlaydi. Pedagog uni qay usulda, qanday munosabatlar sharoitida, qanday
pedagogik jarayonda tarbiyalashi lozimligini bilishi kerak. Shu bilan birga O'quvchi o'zini
o'zgartirishda faol ishtirokchi ekanligini ham unutmayotligi lozim. O'quvchilar yaqin
kishilarining munosabatlarini yaxshi bilsa, bu unga ishda yordam bersa, shundagina
O'quvchi pedagogik ta'sir o'tkazishga ochiq va moyil bo'ladi. O'qituvchi - do'st, murabbiy,
yo'l boshlovchi bo'lgandagina o'quvchilar o'zlarining ichki dunyosini ochib
ko'rsatadilar.Yuqorida aytganimizdek tarbiya - tarbiyachi va tarbiyalanuvchi faoliyatlarini
o'z ichiga olgan ikki yoqlama jarayon. Tarbiyachilar - bilim va tarbiyaga ega bo'lgan
kishilar, tarbiyalanuvchilar - bilim va tajriba o'rganuvchi yoshlardir. Ammo
tarbiyalanuvchilar muayyan darajada faol faoliyat ko'rsatmasalar, tajriba va bilim o'rgana
olmaydilar. Demak, tarbiya usuli - tarbiyachi va tarbiyalanuvchilarning hamkorlikdagi
faoliyat va o'zaro ta'sir ko'rsatish usulidir. Ilmiy adabiyotlarda tarbiya usullari tarbiya
metodlari deb ham nomlanadi.
«Metod» so'zi yunonchadan olingan bo'lib, yo'l, usul ma'nosini bildiradi.
Ta'lim usullari singari tarbiya usullari ham alohida qismlarga bo'linadi. Usul va uslub bir-
biri bilan o'zaro bog'langan holda pedagogik jarayon mohiyatiga ko'ra bir-biriga o'tib
turishi mumkin.O'qituvchilarning jamoa va individual faoliyatlarini maqsadga muvofiq
tashkil qilish uchun tarbiya shakllaridan foydalaniladi. Masalan: sinf majlisi, yig'ilishlar,
ertalabki lineyka, klub ishlari va boshqalar.
Tarbiya vositalari biron-bir tarbiyaviy masalani maqsadga muvofiq yo'l bilan hal
qilishni tashkil etish uchun ishlatiladi (ko'rsatmali qo'llanmalar, kitoblar, radio,
televidenie). Bundan tashqari o'quvchilar jalb qilingan faoliyat turlari — kinofil'mlar,
san'at asarlari, o'quvchining jonli so'zi, sport, badiiy havaskorlik to'garaklari va boshqa
faoliyat turlari tarbiya vositalari bo'lishi mumkin. Tarbiya natijasi tarbiyaviy jarayonning
usullari, uslubi, vositalari va shakllaridan mohirona foydalanishga bog'liq.
Tarbiyachilar ta'sir etishning O'quvchi shaxsiga mos usulini, eng maqbul usulni
tanlab olishlari, uning shaxsini o'zgartirish uchun kerakli sharoit yaratishlari
darkor.Tarbiya usullari har bir tarbiya oluvchiga, turli yoshdagi o'quvchilar jamoasiga
alohida munosabatda bo'lishni nazarda tutadi.Shunday qilib, tarbiya jarayonida o'qituvchi
yakka o'quvchi yoki sinf jamoasi manfaati yo'lida biron-bir tarbiyaviy masalani hal qilish
uchun o'quvchilarning yosh va individual xususiyatlarini, tarbiyalanganlik darajalarini,
pedagogik vaziyat xarakterini hisobga olgan holda ta'sir etish shakllari majmuasiga tarbiya
usuli deyiladi.
Tarbiya g'oyatda murakkab jarayon bo'lib, har davrning ijtimoiy-siyosiy hayotini
o'zida aks ettiradi. Uning usullari, vosita va omillari asrlar davomida shakllanib
takomillashadi, o'zini oqlagan urf-odatlar an'anaga aylanadi. Binobarin, tarbiyada har bir
xalqning o'z udumi, usuli tarixan shakllangan va tajribada sinalgan dunyoqarashi tarbiya
vositalari bo'ladi, shuning uchun tarbiya milliy va tarixiy zamindan uzilmasligi kerak.
Xalq pedagogikasida tarbiya usullari haqida. Xalq pedagogikasi o'zbekona axloq, odob
va tarbiyaning barcha qirralarini o'zida mujassamlashtirgan. Xalq pedagogikasida turli xil
tarbiya usullari va vositalaridan foydalaniladi, bu usul, vositalar nihoyatda rang-barang
bo'lib, ko'p tomonlari bilan ilmiy pedagogikadan ustunlik qiladi. Chunki usullar ilmiy
pedagogikaning shakllanishida ham o'z ta'sirini o'tkazgan.
Xalq pedagogikasida qo'llanilgan juda xilma-xil tarbiya usullarini quyidagi tarzda
umumlashtirish mumkin.
Tushuntirish (o'rgatish, odatlantirish, mashq qildirish).
Namuna (maslahat berish, uzr so'rash, yaxshiliklar haqida
so'zlash, o'rnak bo'lish).
Nasihat berish, o'git (undash, ko'ndirish, iltimos qilish, yolvorish, tilak-istak bildirish,
ma'qullash, rahmat aytish, duo qilish, oq yo'l tilash va hokazolar).
Qoralash va jazo (ta'qiqlash, ta'na, gina, tanbeh berish, majbur qilish, koyish,
ayblash, uyaltirish, qo'rqitish, nafratlanish, ont-qasam ichirish, urish, kaltaklash va
hokazolar). Agar sinchiklab qaralsa, yuqorida keltirilgan to'rt xil usul umum bir yaxlitlikni
ifodalaydi. Oldin bolaga umumiy manzara tushuntiriladi. Bolalar narsa va hodisalarga
tushunmaganlarida tarbiyachi namuna vositasini o'taydi, ya'ni yoshlarning mustaqil
kuzatuvchanligiga e'tibor beriladi. Unda ham tushunmaganlar kattalarning nasihati, o'g'iti
orqali narsa va hodisalarning mohiyatiga etadigan bo'lishadi. Bordi-yu bunda ham bolalar
tushunishmasa yoki tushunishni istashmasa, unda qoralash va jazo usullaridan
foydalanishga to'g'ri kelgan. Lekin bu so'nggi chora ekanligini xalq yaxshi tushungan.
hozirgi zamon ilmiy pedagogikasi qoralash va jazoni so'nggi chora, aniqrog'i kam samara
beradigan chora ekanligini isbotlagan.Xalq pedagogikasining nodir namunalari, tarbiya
usullari va tarbiyaviy ta'sirlar muayyan vositalar orqali amalga oshirilgan. Mehmon kutish,
mehmonga borish, turli mehnat jarayonlari, hasharlar, turli gurunglar (choyxona, to'y
marosimlari) sayillar, turli nishonlashlar (tug'ilgan kunni nishonlash, qizlar bazmi, yigitlar
bazmi), musobaqalar, turli marosim va boshqalar o'ziga xos tarbiya vositasi vazifasini
bajargan.
O'quvchi yoshlarni tarbiyalashda milliy an'analar, umuminsoniy qadriyatlar asos qilib
olinishi kerak. Bular o'z navbatida, yangicha tarbiyaning uslub va shakllarini taqozo
etadi.Inson qalbiga bugun ekilgan yaxshilik urug'i oradan o'n yillar o'tgach unib chiqadi,
buni ilmiy asoslab oldindan ko'ra bilish kerak.Tarbiya usullarini o'rganish, tahlil qilish, bu
usullardan pedagogik jarayonda foydalanish, ko'nikma va malakalarni egallashni
osonlashtirish uchun ularni shartli ravishda bir necha guruhga bo'lib olamiz: ijtimoiy ongni
shakllantiruvchi usullar; faoliyat jarayonida ijtimoiy xulq va tajribalarni shakllantirish
usullari; o'z-o'zini tarbiyalash usullari hamda rag'batlantirish usullari va jazolash usullari.
Ijtimoiy ongni shakllantiruvchi usullar. Bu guruhga o'quvchilarda ilmiy
dunyoqarash, e'tiqodni, ma'naviy va siyosiy g'oyalarni shakllantirish maqsadida ularning
ongi, hislari va irodasiga ta'sir ko'rsatish usullari kiradi.Bu guruh usullarining mohiyati
shundaki, ular orqali jamiyat o'quvchilar ongiga qanday talablar qo'yayotgani etkaziladi.
Yoshlarning dunyoqarashlarini shakllantirish, hayot mazmuninn tushunib olishlariga
ko'maklashish uchun ijtimoiy ongni shakllantiruvchi usullar ishlatiladi.O'quvchilarda
siyosiy onglilik va ijtimoiy faollik, ya'ni davlatni ichki va xalqaro siyosati qoidalarini
tushunish va idrok qilishni tarbiyalash lozim.
Tushuntirish - bu ijtimoiy ongni shakllantirishda eng ko'p ishlatiladigan usuldir.
Tushuntirishning vazifasi o'quvchilarni yuksak madaniyatli, milliy g'ururli qilib
tarbiyalashda yordam berishdan iborat.Tushuntirishda o'quvchilarga mamlakatimiz
fuqarosining o'z davlatiga nisbatan huquqlar va burchlar bilan bog'langanligi borasida
ma'lumotlar beriladi. Bunda davlat bayrog'i, gerbi, madhiyasi, konstitutsiyasiga sadoqat
ruhida tarbiya berishning ahamiyati katta. Shu sababli o'quvchilarga bayroq, gerb,
madhiya, konstitutsiya mohiyati tushuntiriladi.
Suhbat va hikoya. O'quvchi shaxsini g'oyaviy va axloqiy shakllantirishda
o'qituvchining jonli so'zi eng ta'sirli usul hisoblanadi. Suhbat uchun mavzu tanlashda
uning mazkur sinf uchun dolzarbligi, O'quvchilarda axloqiy ishonch uyg'otishning suhbat
mazmuniga bo'lgan munosabatlarini va suhbatdan kutilayotgan natijani hisobga olish
lozim. Suhbat turli mavzularda uyushtirilishi mumkin: etik mavzular (kishilarning
jamiyatdagi axloq mezonlari, o'zini tutish qoidalari), estetik mavzularda (tabiat go'zalligi,
shaxslararo munosabatlar, inson go'zalligi), siyosiy mavzularda (davlatning ichki va tashqi
siyosati, dunyo voqealari), ta'lim va bilishga oid mavzularda (koinot, hayvonot
dunyosi).Suhbat davomida o'quvchilarning dilidagini aytish jasoratini uyg'otish,
o'quvchilarni fikrlashga majbur qiluvchi savollar berish juda muhimdir. Bu borada bahs-
munozaralarning ahamiyati katta.
Hikoya. O'quvchilar odatda hayotdan va badiiy adabiyotdan olingan aniq misollar
bilan to'liq hikoyalarni qiziqib tinglaydilar. Ularga axloq mezonlari, tarix qoidalari,
Vatanimizning tabiiy boyliklari, ajoyib, mehnatkash kishilari, tarix, adabiyot, san'at haqida
hikoya qilib berish mumkin. Badiiy adabiyot, radio, televidenie, gazeta va jurnallardagi
maqolalar ham qimmatli material bo'ladi. Suhbat ham, hikoya ham o'quvchilarning
yoshiga mos mavzularda, ular tushunadigan so'zlar orqali o'zbek tilida o'tkazilishi kerak.
Eng yaxshisi, suhbat va hikoya mavzusini o'quvchilarning o'zlari tanlasin, bunda
suhbatning zavqi shundan ta'minlanadi, o'quvchilar mavzuga befarq qaramaydilar.
Namuna. O'quvchilar o'z atroflaridagi kishilarda hamma yaxshi axloqiy sifatlarni
ko'rishlari va namuna olishlari nihoyatda muhimdir. O'qituvchining shaxsan o'zi namuna
bo'lishi, ayniqsa yoshlarga katta ta'sir ko'rsatadi. O'lar o'qituvchining darsda va hayotda
o'zini qanday tutishini, atrofdagi kishilar bilan qanday muomala qilishini, o'z vazifalarini
qanday bajarishini kuzatib yuradilar.O'quvchilar o'zlariga yaqin kishilarning xulq-atvoriga
taqlid qiladilar. Xulq-atvorlar bolalarda yaxshi sifatlarning, ba'zan esa yomon sifatlarning
ham tarkib topishiga ta'sir ko'rsatadi. Shuning uchun o'qituvchi va ota-onalar har qanday
holatda ham o'zlarini tuta bilishlari kerak. Ular qaerda bo'lishmasin, atroflarida bolalar
borligini his etishlari lozim. Kattalarning so'zi bilan yurish- turish va xatti-harakatlarida
tafovut bo'lmasligi kerak.
Ilg'or kishilarning hayoti va faoliyatidan olingan yorqin ma'lumotlar, adabiiy
asarlardagi, kinofil'mlardagi va spektakllardagi qahramonlar xatti- harakatidagi yaxshi
namunalar bolalarning ongiga kuchli ta'sir qiladi.Shuningdek, namunadan xalq
pedagogikasida ham keng foydalanilgan. Ota-bobolarimiz o'z farzandlarini hamisha
yaxshilardan, donolardan, ulug' kishilardan ibrat olishga da'vat qilib kelganlar. Masalan:
«Qush uyasida ko'rganini qiladi». Juda oddiy jo'ngina xulosa. Shu oddiy ibora ostida
qancha fikrlar jamlanib yotganligini hamisha ham fahmiga boravermaymiz. Bu bilan xalq,
uyingda tartibli bo'l, aks holda bolang ko'chada tartibsiz bo'ladi. Bola oldida birovlarning
g'iybatini qilma, bolang g'iybatchi bo'ladi, demoqchi. Bunga o'xshash fikrlarni ko'plab
keltirish mumkin. Faoliyat jarayonida ijtimoiy xulq tajribalarini shakllantirish usullari.
O'smir rivojlanishining, o'zligini anglashining asosiy omili - bu faoliyatdir.Faoliyat
o'quvchilarning bilimlarni mustaqil egallashga undaydi, ularni qaysi ixtisosga
moyilliklarini aniqlashga, ijodiy faoliyat tajribasini, hissiy qadriyat munosabatlarini
o'zlashtirishlariga yordam beradi.
O'quvchilarni birinchi sinfdan boshlab imkoniyat darajasidagi foydali mehnat bilan
shug'ullanishlariga erishish lozim. Bunday mehnat ko'pchilik, jamoa bo'lib bajarilganida
yaxshi natija beradi.
Mashq va o'rgatish usullari. Mashq bolalar faoliyatini oqilona, maqsadga muvofiq
ravishda va har tomonlama tashkil qilish, ularni axloq mezonlari va xulq- atvor qoidalarini
bajarishga odatlantirishdir. Odatlar bolalikda tarkib topadi va keyin mustahkamlanib
boradi.O'qituvchilar, ota-onalar bolalarda ijobiy odatlar shakllanishini kuzatib borishlari
kerak. O'quvchilar odatlarni yaqinlaridan meros qilib olmaydi, balki ular bilan muntazam
muloqotlari tufayli taqlid qilish, tarbiya orqali hosil qiladi. Oxir- oqibatda odat ehtiejga
aylanadi.
Mashq muayyan xatti-harakatlarni ko'p marotaba takrorlashni o'z ichiga oladi. Mashq
va odatlantirish o'quvchi uchun ongli, ijodiy jarayondir. Mashq natijasida ko'nikma, odat,
yangi bilimlar hosil qilinadi, o'quvchining aqliy qobiliyati rivojlanadi, axloqiy tajribasi
kengayadi. Odatsiz tarbiya - poydevorsiz binoga o'xshaydi, odat esa muntazam mashq
orqali mustahkamlanadi.
O'rgatish - ijtimoiy xulq-atvorning odatiy shakliga aylantirish maqsadida
tarbiyalanuvchilarning bajarishlari uchun rejali va izchil tarzda tashkil qilinadigan turli
harakatlar, amaliy ishlardir. O'rgatish bir necha izchil harakatlar yig'indisidir. O'qituvchi
bu harakatlarni ko'rsatib berishi, tushuntirishi, kuzatishi lozim.Tarbiya amaliyotida mashq
qilishning turli xillari mavjud: faoliyatda mashq qilish; kun tartibi mashqlari, maxsus
mashqlar.Faoliyatda mashq qilish mehnat, ijtimoiy faoliyat, jamoadagi faoliyat va o'zaro
munosabat odatlarini tarbiyalashga qaratilgandir. Kun tartibi mashqlari maktabda, oilada
o'rnatiladigan kun tartibiga amal qilish, shu bilan bog'liq o'z istak va harakatlarni
boshqarish, ish va bo'sh vaqtdan to'g'ri foydalanish odatiga o'rgatadi. Maxsus mashqlar
madaniy xulq, malaka va ko'nikmalarni hosil qiladi va mustahkamlaydi.
Topshiriq. O'quvchilarning mehnat topshiriqlarini jamoa bo'lib bajarishlari ularda
ijtimoiy xulq tajribalarini shakllantirishda alohida ahamiyatga egadir. O'quvchilar o'z
kuchlarini umum ishiga sarflashga, jamoa uchun mas'uliyatni his etishga o'rganadilar.
Mehnat qilish O'quvchi xarakterini shakllantiradi, mustahkamlaydi. Pedagogik talab.
Pedagogik talab tarbiyaning eng muhim usullaridan biridir. Talab — bu o'quvchining turli
vazifalarni bajarishi; ijtimoiy xulq-atvor mezonlarini ifodalashi; u yoki bu faoliyatda
qatnashib bajarilishi zarur bo'lgan aniq bir vazifa sifatida namoyon bo'lishi; turli ko'rsatma
sifatida namoyon bo'lishi, u yoki bu harakatda rag'batlantiruvchi yoki uni to'xtatuvchi
bo'lishi; oqilona harakatlarga undovchi bo'lishi mumkin. O'z-o'zini tarbiyalash usullari.
O'quvchida o'z-o'zini tarbiyalashga, ya'ni o'z ustida ongli, batartib ishlashga ehtiyoj paydo
bo'lgandagina tarbiya jarayonini samarali deb hisoblasa bo'ladi. O'quvchilarni, ayniqsa,
o'rta va katta yoshdagilarni o'z bilim va malakalarini mustaqil oshirishlariga yo'llash kerak.
O'z-o'zini tarbiyalash o'quvchilarning o'zini-o'zi idora qilish organlari faoliyatida
qatnashishlari, ularning ijtimoiy faollik mavqeini shakllantirishning ta'sirchan vositasidir.
O'quvchilar o'qishda, tarbiyada, dam olishda o'z-o'zini tarbiyalash usullaridan
foydalanadilar, o'z-o'zini tarbiyalash tashabbuskorlik va mustaqillikka undaydi.O'quv
yurtida O'quvchilarning mustaqil faoliyati, ishi pedagogik jamoa bu ishga ma'naviy tayyor
bo'lsagina, o'qituvchilar va o'quvchilar o'rtasida o'zaro chuqur hurmat, xayrixoxlik,
ishonch bo'lgan sharoitdagina tashkil topishi mumkin. Barcha o'zini o'zi idora qilish
tashkilotlari o'z faoliyati yuzasidan vaqti-vaqtida hisobot berib turishi, so'z bilan ish birligi
saqlanishi, har kim huquqlari va vazifalarini bajarishda ijtimoiy rag'batlantirilishi e'tiborda
bo'lishi kerak.
O'z-o'zini tarbiyalash sifatlari O'quvchi bunga tayyor bo'lganda, u o'zini shaxs deb
anglay boshlagach, amaliy ishlarda mustaqillik ko'rsata boshlagan vaqtda paydo bo'ladi.
O'z-o'zini tarbiyalashda (axloqiy, jismoniy, hissiy-irodaviy va intellektual) maslahat va
ko'rsatmalar berilishi lozim. Bunda o'quvchilarni o'zlariga, xatti-harakatlariga tanqidiy
munosabatda bo'lishga o'rgatish juda muhimdir. O'quvchilar muayyan vaqtga belgilangan
vazifalarni bajarish uchun majburiyat oladilar va ularni kun tartibiga yozib qo'yadilar.
Shundan keyin vaqti-vaqti bilan o'zlari va ota-onalari oldida olgan majburiyatlarini
bajarilishi haqida hisobot beradilar. Bu esa ularning o'z xatti- harakatlari uchun javob
berishga, mas'uliyatlarini his etishlariga yordam beradi. O'z-o'zini tahlil qilish. O'z
shaxsini, fazilatlarini tahlil qilishga, xatti- harakatlari haqida o'ylashga o'rgatadi.O'z-o'zini
nazorat qilish uchun o'quvchi o'zining yurish-turishi, intizomi, ijobiy odatlarining ortib
borishi va, aksincha, salbiy odatlarining kamayib borishi haqida muntazam ravishda
kundaligiga yozib boradi.
O'z-o'zini baholash. O'quvchining qobiliyatini o'z kuchi bilan yuzaga chiqishiga
yordamlashish zarur. O'z-o'zini baholash qiyin, lekin o'quvchini bunga etarli tayyorlash
mumkin. Shu bois o'quvchi irodali bo'lishi, o'z burchini tushunishi, tahsil va tarbiya olish
uchun sabablar, motivlar asos bo'lishi, ya'ni tahsil va tarbiyalanishni xoxlashi, o'zini
o'rtoqlarining, yaqin kishilarining ko'zi bilan ko'rish va o'z-o'zini takomillashtirishga
intilishi lozim.O'z-o'zini baholash o'quvchi uchun o'zining imkoniyatlarini hisob-kitob
qilish, o'zidan qoniqish hosil qilishda yordam beradi.
Rag'batlantirish va jazolash usullari. O'quvchilarning har biri O'zining o'sib,
ulg'ayib, kamol topib borayotganini bilishi kerak. Faqat shundagina O'quvchi o'zining
olg'a siljib borayotgannni ko'ra biladi, o'z kuchiga ishonadi.Uni hurmat qilishadi, unga
ishonishadi, unga quloq solishadi, u jamoaga kerak, u o'qituvchisini qiziqtiradi. Bunga
erishish uchun rag'batlantirish usulidan foydalanish lozim. Chunki rag'batlantirish bolaga
ishonishga, unda bo'lgan ijobiy qobiliyat va fazilatlarning kuchini e'tirof etishga
asoslangan. Rag'batlantirish o'quvchining ko'nglini ko'taradi, quvonch keltiradi,
o'quvchini yanada tarbiyali bo'lishga yordam beradi. Amaliyotda rag'batlantirishning
quyidagi turlari qo'llanadi:
O'quvchining kuchi etadigan, mas'uliyatli topshiriq berish
orqali bolaga ishonch bildirish; bunda o'quvchi o'z qadr-qimmati bilan faxrlanadi;
Maqtash (ota-onalar, bolalar jamoasi oldida);
Esdalik sovg'asi berish (kitob, ruchka, o'quv asbobi va boshqalar);
Maqtov yorlig'i berish;
Stipendiya bilan taqdirlash;
Hurmat taxtasiga fotosuratini qo'yish;
Qo'llab-quvvatlash;
Mas'uliyat va jamoaning minnatdorchiligi;
Safda birinchi o'rinda turish;
Musobaqalarda bayroq ko'tarish;
Gazetada, radioda e'lon va h. k.
Har qanday rag'batlantirish pedagogik talablarni hisobga olgan holda qo'llanishi lozim.
Ya'ni, rag'batlantirish haqiqiy xizmatga muvofiq bo'lishi, ketma-ket bo'lmasligi, haddan
oshirib maqtash, boshqa o'quvchilarga taqqoslab ularni kamsitishga yo'l qo'ymaslik,
rag'batlantirishga bo'lgan talabchanlikni bo'shashtirmaslik va hokazo.
Jazolash -bu tarbiyalanuvchining xatti-harakati va faoliyatiga salbiy baho berishdir.
Jazo ham o'quvchining va butun sinf manfaati uchun qo'llanadigan oxirgi tarbiya usuli.
Jazo choralarini qo'llashda jismoniy jazo, urish, kaltaklash mumkin emas, bolani
qo'rqitish, g'azablantirish ham yaxshi natija bermaydi. O'quvchi qo'rqqanidan yolg'on
gapirishga o'rganadi, ikkiyuzlamachi bo'lib qoladi. Pedagogik talablarga javob beradigan
jazo choralariga quyidagilar kiradi: Tanbeh berish — eng engil jazo chorasidir. O'qituvchi
bolaga yuzma-yuz turib tanbeh beradi, buni kundaligiga yozib qo'yish mumkin.
Ogohlantirish - noma'qul xatti-harakatlarning oldini olish uchun qo'llaniladi.
Hayfsan berish - agar tanbeh va ogohlantirish kutilgan natijani bermasa, o'quvchi
belgilangan intizomni buzaversa, o'quvchining aybi qay darajada va uning intizomini
qanday sharoitda buzganini e'tiborga olib unga hayfsan e'lon qilish mumkin.
Uyaltirish. Odamning eng nozik sezgilaridan biri uyat, or-nomus, sharm- hayodir.
Odatda, odamda izzat-nafs, odamiylik qancha kuchli bo'lsa, avvalo o'z- o'zini hurmat qilsa,
unda or-nomus, uyat shunchalik kuchli bo'ladi. Tarbiyalashda shu hislarni ehtiyotkorlik
bilan o'stirish lozim, lekin hadeb uyaltiraverish va qizartiraverish yaramaydi, Bundan
oqilona va o'z o'rnida foydalanish kerak, shundagina ijobiy natijaga umid qilish mumkin.
Jazo yaxshi o'ylab qo'llanishi lozim, qizish ustida tinimsiz jazolash ham mumkin
emas. Jazolar yakka xarakterli, ya'ni bitta bo'lsin, o'quvchilarning aybiga mos, muvofiq
bo'lsin, tez-tez qo'llanilmasin, jazolanuvchi ongida jazoni haqqoniy ekanligi aniq bo'lsin
va ular o'z ayblarini sezsinlar. Jamoada muhokama qilish va jamoa tomondan qo'llab-
quvvatlangan jazo berilsa, uning ta'sir kuchi yana oshadi. Barcha hollarda ham jazo
tarbiyalanuvchining jismoniy va ruhiy azob-uqubatlarga solmasligi, uni tahqirlamasligi,
sha'nini bukmasligi kerak.
Xulosa qilib shuni aytish mumkinki, yuqorida ta'riflab berilgan tarbiyaning umumiy
usullari o'quvchilarga pedagogik ta'sir ko'rsatish sohalarining hammasini qamray
olmaydi.Pedagogika fani va amaliyoti har doim rivojlanib boradi, shuning uchun tarbiya
jarayoni ham takomillashib boraveradi.
Tarbiyaning muvaffaqiyatli qo'llanishiga, bu vosita mazkur sinf jamoasining tarbiya
tizimidan qanchalik o'rin olganiga, qo'llanilayotgan tarbiya vositalari va usullari qo'yilgan
tarbiya vazifalari va maqsadlariga qanchalik javob berishiga bog'liqdir.
Pedagogika tarbiya ilmi hisoblanadi. Tarbiya - o'sib kelayotgan yosh avlodni mazkur
muhit, jamiyat talablari asosida hayotga tayyorlashdan iborat. Tarbiya jarayonida o'sib
kelayotgan yosh avlod o'zidan oldingi avlod tomonidan to'plangan bilim, urf - odat,
madaniyat va mehnat ko'nikmalarini o'zlashtiradi, jamiyatda o'zining munosib o'rnini
egallash va hayotiy tajribaga ega bo'lish uchun o'z saviyasi va dunyoqarashini
shakllantiradi. Demak, tarbiya yosh avlodni hayotga va mehnatga tayyorlaydi. Bu faoliyat
bilan tarbiyachilar shug'ullanadi.
Tarbiyalanuvchilar yoshiga ko'ra maktabgacha yoshdagi, maktab yoshidagi va katta
yoshdagilar deb guruhlarga ajratish qabul qilingan. Har bir guruhlarga tarbiyachilar
rahbarlik qilar ekan ulardan mahorat talab qilinadi.
Tarbiyachilar qanday xislatlarga ega bo'lishlari lozim? Bu savolga buyuk pedagog
A.S.Makarenkoning quyidagi so'zlari bilan javob bermoqchimiz:
Yuz xarakatlarini yaxshi egallamagan, o'z yuziga zarur manolarini berib bilmaydigan yoki
kayfiyatini ushlab turolmaydigan kishi yaxshi tarbiyachi bo'lishi mumkin emas.
Tarbiyachi tashkil qila bilishi, yura bilishi, hazillasha bilishi, quvnoq, jahldor bo'la olishi
lozim. Tarbiyachi o'zini shunday tutishi lozimki, uning har bir harakati tarbiyalansin. U
ayni vaqtda nimani istashini va nimani istamasligini har doim bilishi kerak.Agar tarbiyachi
buni bilmasa, u kimni tarbiyalashi mumkin?
Tarbiyalanuvchilar yoshiga ko'ra guruhlarga ajratilishini bilamiz va quyida maktab
yoshidagi va litsey, kollej talabalari guruhlari tarbiyachilarining mahorati haqida so'z
yuritamiz.
Tarbiyachilardan quyidagilar talab kilinadi: o'z - o'zini tarbiyalash, dunyoqarashining
kengligi, o'zini tarbiyalashi uchun ko'proq ilm olishi, intellektual qobiliyatini
rivojlantirishi, estetik jihatdan tarbiyalanganligi, mehnatsevarligi va mehnatga
layoqatliligi. Tarbiyachilar har qanday muammoli vaziyatdan chiqa olishi,
tarbiyalanuvchilar
bilan
samimiy
munosabatda
bo'lishi
lozim.
Tarbiyachi
tarbiyalanuvchilarning yosh xususiyatlarini, ularning har biridagi o'ziga xos xarakterini
doimo hisobga olishi kerak. Tarbiyachi mehnatining mashaqqati shundaki, u maktabdagi
ishlarni tashkil etishda albatta uning uy sharoiti, uni mahallasida, ko'chasida qurshab
turgan muhitni yaxshilab o'rganmog'i lozim.
V.A.Suxomlinskiy takidlab o'tganidek, pedagog, bolalar ayniqsa katta yoshdagi
tarbiyalanuvchilar o'rtasidagi ziddiyatlarga juda ehtiyotkorlik bilan aralashuvi lozim. U
shuningdek, ziddiyatlarning shunday sohasi borki, unda pedagogning aralashuvi
nihoyatda cheklangan bo'lishi, hamma kelishmovchiliklar va ziddiyatlar ham kollektivda
muhokama qilish obekti bo'lmasligi mumkin va lozim deb hisoblagan edi. Aftidan, yirik
pedagogning bu fikri tarbiyachining yo'l - yo'riqlaridan biri bo'lib qolishi u tarbiyachiga
pedagogik nazokat muammosini hal qilishda yordam berishi lozim.
Tarbiyachining muhim ijtimoiy yo'l - yo'riqlaridan biri dilkashlikdir. Ananaviy dilkashlik
yoki odamlarga aralashmaslik shaxsning o'ziga xos xususiyatlari deb qaraladi, bu butunlay
konuniy holdir. U dilkashlik odamlarga aralashmaslik shaxsning o'ziga xos
xususiyatlarigina bo'lib qolmay, shu bilan birga odamning u yoki bu vaziyatdagi muayyan
xulk - atvori xamdir, yani ijtimoiy yo'l -yo'rig'idir.
Shaxsning xususiyatiga bo'lgan dilkashlikni atrofdagilar bilan barqaror, kuchli
rivojlangan aloqalarga intilish sifatida tariflash mumkin, bu intilish odamlar bilan tez aloqa
o'rnatish bilan birga qo'shib olib boriladi.Tarbiyachilar bilan munosabatlar sohasidagi eng
muhim ijtimoiy yo'l yo'riqlarning ayrimlari ana shulardan iboratdir. Tarbiyachida ularning
mavjudligi uning pedagogik nazokatga rioya qilishining zamini va sharti
hisoblanadi.Kichik yoshdagi tarbiyalanuvchilar kollektivlarda talabchan va quvnoq
tarbiyachi bo'la oladigan bolalarning faol ijodkorlik bilan to'la hayotini tashkil etib, ular
orasida o'zaro xayrihoxlik, g'amxo'rlik vaziyatini, zavqli vaziyatini vujudga keltira
oladigan tarbiyachilar katta obro' - etibor qozonadilar. Bolalar katta yoshdagi bunday
kishilarni o'z do'stlaridek qabul qilishga moyildirlar. Bunday munosabat eng yaxshi
munosabatdir, chunki u katta yoshdagi kishiga jo'shqin qulaylik bag'ishlaydi, uning
ko'pgina tashkiliy vazifalarini hal etishni osonlashtiradi, tarbiya vazifalarini mohirlik bilan
samarali hal etishga yordam beradi.
Axloqiy tarbiyalanganlik - shaxsning asosiy fazilatlarning (mehnatsevarlik,
to'g'riso'zlik, jamoaviylik) yoki axloqchilikning asosiy belgilarining rivojlanishi darajasiga
karab aniqlanadi. Aqliy, zehniy tarbiyalanganlik - aqliy va zehniy sifatlari, fazilatlarining
rivojlanganlik darajasiga shaxsning yoshiga ko'ra hamma davrlarida intellektual
tarbiyalanganligi haqida xulosa chikarish mumkin. Aqliy tarbiyaning maktab yillaridagi
mezoniy fazilati mantiqiylik hisoblanadi. Balog'at yoshida esa, aqlning qobiliyatlari yangi
malumotlarni vujudga keltiradi. Maktab o'quvchilarning aqliy rivojlanishini boshqarish
uchun uch jihat bo'yicha malumotlarni olish kerak: bilishliylik, faollik, aqlning
rivojlanganligi (fikrlovchanlik).
Demak, tarbiyachi o'quvchilar bilan olib boriladigan manaviy - marifiy ishlarni
rejalashtirishda ko'proq bahs - munozara usulida olib boriladigan tadbirlarni belgilashi
lozim.
Shaxs ongini shakllantirsh metodlari o’quvchilarda ma’naviy-axloqiy sifatlar,
e’tiqod hamda dunyoqarashni shakllantirish maqsadida ularning ongi, his-tuyg’usi va
irodasiga ta’sir ko’rsatish usullari sanaladi.
Bu guruhga mansub metodlarning mohiyati shundaki, ular orqali o’quvchilar ongiga
jamiyatda ustuvor o’rin tutuvchi ijtimoiy g’oya va maqsadlar singdiriladi. O’quvchilarda
g’oyaviy onglilik va ijtimoiy faollik, ya’ni, davlatning ichki va xalqaro siyosati mazmunini
tushunish va idrok qilish ko’nikmalarini tarbiyalash lozim.
Shaxs ongini shakllantirish (ishontirish) metodlariga quyidagilar kiradi:
hikoya, tushuntirish, izohlash, ma'ruza, etik suhbat, nasihat, o'git, ko'rsatma,
munozara, namuna.
Tushuntirish ijtimoiy ongni shakllantirishda eng ko’p ishlatiladigan metoddir.
Tushuntirishning vazifasi o’quvchilarni yuksak madaniyatli, milliy g’urur tuyg’usiga ega
bo’lib voyaga yetishlarini tarbiyalashga yordam berishdan iborat.
Suhbat. O’quvchi shaxsini g’oyaviy va ma’naviy-axloqiy jihatdan shakllantirishda
o’qituvchining jonli so’zi eng ta’sirchan metod hisoblanadi. Suhbat uchun mavzu
tanlashda uning mazkur sinf o’quvchilari uchun dolzarbligi, o’quvchilarning suhbat
mazmuniga bo’lgan munosabatlari va suhbatdan kutilayotgan natijani hisobga olish zarur.
Hikoya. O’quvchilar odatda hayot va turli adabiyotlardan olingan aniq misollar bilan
boyitilgan hikoyalarni katta qiziqish bilan tinglaydilar. Ularga axloq me’yorlari, xalq
o’tmishi, tabiiy boyliklar, qahramonlar hayoti va jasorati, shuningdek, tarix, adabiyot va
san’at haqida hikoya qilib berish mumkin. Badiiy adabiyot namunalari, shuningdek,
ommaviy axborot vositalari – radio, televidenie, gazeta va jurnallar sahifalarida hamda
Internet matbuotida e’lon qilingan ma’lumotlar ham o’quvchilar uchun qimmatli material
bo’lib xizmat qiladi. Suhbat ham, hikoya ham o’quvchilarning yoshiga mos mavzularda,
ular tushunadigan so’zlar vositasida adabiy tilda o’tkazilishi maqsadga muvofiqdir.
Suhbat yoki hikoya mavzusining o’quvchilar tomonidan belgilanishi, ularning samarali
kechishini ta’minlaydi, buning natijasida o’quvchilar ilgari surilayotgan mavzuga befarq
qaramaydilar.
Namuna. O’quvchilar o’z atrofidagi kishilarda hamma yaxshi axloqiy sifatlarni
ko’rishlari va ibrat olishlari nihoyatda muhim.
O’qituvchining shaxsan o’zi namuna bo’lishi, ayniqsa, yoshlarga katta ta’sir ko’rsatadi.
Ular o’qituvchining darsda va hayotda o’zini qanday tutishini, atrofdagi kishilar bilan
qanday muomala qilishini, o’z vazifalarini qanday bajarishini kuzatib yuradilar.
O’quvchilar o’zlariga yaqin kishilarning xulq-atvoriga taqlid qiladilar, Xulq-atvorlar
bolalarda yaxshi sifatlarning, ba’zan esa yomon sifatlarning ham tarkib topishiga ta’sir
ko’rsatadi. Shuning uchun o’qituvchi va ota-onalar har qanday holatda ham o’zlarini tuta
bilishlari kerak. Ular qaerda bo’lishmasin, atroflarida bolalar borligini his etishlari lozim.
Kattalarning so’zi bilan yurish-turishi va xatti-harakatlarida tafovut bo’lmasligi kerak.
O’z-o’zini tarbiyalash metodlari. O’quvchida o’z-o’zini tarbiyalashga, ya’ni, o’z
ustida ongli, bartartib ishlashga ehtiyoj paydo bo’lgandagina tarbiya jarayonini samarali
deb hisoblash mumkin. Tarbiya jarayonida o’z-o’zini tarbiyalash metodlaridan
foydalanish samarali hisoblanadi.
O’z-o’zini tahlil (nazorat) qilish o’z shaxsi, mavjud fazilatlari, xatti-harakati, xulq-
atvorini tahlil qilish, mavjud sifatlarni boyitish yoki salbiy odatlarni bartaraf etishga
qaratilgan faoliyat usuli.
O’z-o’zini tahlil (nazorat) qilish uchun o’quvchi o’zining yurish-turishi, intizomi,
ijobiy fazilatlarining ortib borishi va aksincha, salbiy odatlarining kamayib borishi haqida
muntazam ravishda kundaligiga yozib boradi.
O’z-o’zini baholash mavjud fazilatlari, xatti-harakati, xulq-atvorini tahlil qilish
asosida o’z shaxsiga baho berishga yo’naltirilgan faoliyat usuli.
O’quvchining qobiliyatini o’z kuchi bilan yuzaga chiqishiga yordamlashish zarur. O’z-
o’zini baholash qiyin, lekin o’quvchini bunga etarli tayyorlash mumkin. Shu bois o’quvchi
irodali bo’lishi, o’z burchini tushunishi, tahsil va tarbiya olish uchun sababli asos bo’lishi,
ya’ni, tarbiyalanishni xohlashi, o’zini o’rtoqlari, atrofdagilarning ko’zi bilan ko’rish va
o’z-o’zini takomillashtirishga intilishi lozim.
Maktab amaliyotida izohlash ishontirishga tayanadi. Ishontirish vositasida o’quvchi
ruhiyatiga sezilarsiz holda ta’sir etiladi. Boshlang’ich sinf o’quvchilari hamda o’smirlar
ishonuvchan bo’lishadi. Pedagog ishontirishdan tarbiyalanuvchi ma’lum ko’rsatmani
qabul qilishi zarur bo’lgan vaziyatlarda foydalanadi. Mazkur metoddan boshqa
metodlarning ta’sirini kuchaytirish uchun ham foydalaniladi.
Munozara tarbiyalanuvchilarga hissiy-og’zaki ta’sir ko’rsatish asosida ularda
ma’naviy-axloqiy sifatlarni shakllantirishga yo’naltirilgan bahs-munozara usuli bo’lib,
siyosiy, iqtisodiy, madaniy, estetik va huquqiy mavzularda o’tkaziladi. Munozara turli
nuqtai nazarlar to’qnashgan vaziyatda o’quvchilarda ma’lum hodisaga nisbatan ishonch
hosil qilishga yordam beradi.
Mashq va o’rgatish metodlari muayyan mashq yordamida bolalar faoliyatini
oqilona, maqsadga muvofiq va har tomonlama puxta tashkil qilish, ularni axloq me’yorlari
va xulq-atvor qoidalarini bajarishga odatlantirishdir. Odatlar bolalikdan tarkib topadi va
shaxs rivojlanishining keyingi bosqichlarida mustahkamlanib boradi.
Faoliyatni tashkil etish va xulq-atvor me’yorlarini shakllantirish (mashq)
metodlari: mashq, pedagogik talab, ijtimoiy fikr, topshiriq, tarbiyalovchi vaziyat.
O’qituvchi hamda ota-onalar bolalarda ijobiy odatlarning tarbiyalanib borayotganligini
kuzatib borishlari kerak. O’quvchilar odatlarni o’z yaqinlaridan meros qilib olmaydi, balki
ular atrofdagilar bilan faol muloqotga kirishishlari tufayli taqlid qilish, uzluksiz tarbiyani
yo’lga qo’yish asosida tarkib toptiriladi. Natijada odat xarakterga aylanadi.
Mashq muayyan xatti-harakatlarni ko’p marotaba takrorlashni o’z ichiga oladi. Mashq
va odatlantirish o’quvchi uchun ongli, tjobiy jarayondir. Mashq natijasini ko’nikma, odat,
yangi bilimlar hosil qilinadi, o’quvchining aqliy qobiliyati rivojlanadi, ma’naviy-axloqiy
sifatlari boyiydi, hayotiy tajribasi ortadi.
O’rgatish tarbiyalanuvchilar ijtimoiy xulq-atvor ko’nikmalari, odatlarini shakllantirish
maqsadida rejali va izchil tashkil qilinadigan turli harakatlar, amaliy ishlardir.
Topshiriq o’quvchilarda mehnat, ijtimoiy xulq va hayotiy tajriba ko’nikmalarini
shakllantirish maqsadida qo’llaniladigan usul. O’quvchilarning topshiriqlarni jamoa
bo’lib bajarishlari ularda ijtimoiy xulq tajribalarini shakllantirishda alohida ahamiyatga
ega. O’quvchilar o’z kuchlarini umum ishiga sarflashga, jamoa uchun mas’uliyatni his
etishga o’rganadilar, mehnat qilish o’quvchilarning harakatlarini shakllantiradi,
mustahkamlaydi.
Pedagogik talab turli xatti-harakatlarni bajarish hamda faoliyatda ishtirok etish
jarayonida o’quvchi tomonidan amal qilinishi zarur bo’lgan ijtimoiy xulq-atvor
me’yorlari. Pedagogik talab tarbiyaning eng muhim usullaridan biridir. Pedagogik talab
ma’lum harakatlarni rag’batlantiruvchi yoki to’xtatuvchi hamda o’quvchini oqilona
harakatlarni bajarishga undovchi xarakterga ega bo’lishi mumkin.
Rag’batlantirish tarbiyalanuvchining xatti-harakati va faoliyatiga ijobiy baho berish
asosida unga ishonch bildirish, ko’ngilini ko’tarish va uni qo’llab-quvvatlash usulidir.
O’qituvchi har bir o’quvchi shaxsida ro’y berayotgan ijobiy o’zgarishlarni anglash olishi
zarur.
Tanbeh berish – eng muhim jazo chorasi. O’qituvchi o’quvchiga yuzma-yuz turib
tanbeh beradi, buni kundaligiga yozib qo’yish mumkin.
Faoliyatni rag’batlash va motivatsiyalash metodlari: rag’batlantirish,
tanbeh berish, uyaltirish.
Uyaltirish – o’quvchining ma’lum xatti-harakatlariga jamoa yoki uning tarbiya uchun
mas’ul bo’lgan subyektlar (ota-onalar, vasiylar, jamoatchilik vakillari va boshqalar) oldida
baho berish. Odamning eng nozik sezgilaridan biri uyat, or-nomus va sharm-hayodir.
Odamda insonda izzat-nafs, odamiylik qancha kuchli bo’lsa, avvalo, o’zini hurmat qilsa,
unda or-nomus, uyat shunchalik kuchli bo’ladi. Bolalarni tarbiyalashda shu his-
tuyg’ularni ehtiyotkorlik bilan o’stirish lozim, lekin hadeb uyaltiraverish va qizirtiraverish
yaramaydi. Bundan oqilona va o’z o’rnida foydalanish kerak, shundagina ijobiy natijaga
umid qilish mumkin.
Tarbiya metodlarini tanlab olish shartlari. Metodning ijobiy va salbiysi bo’lmaydi,
tarbiya jarayonida ma’lum yo’lni yuqori darajadagi samarali va samarasiz deya baholash
mumkin emas. Metodning samaradorligini u qo’llanilayotgan sharoit nuqtai nazaridan
baholash mumkin.
Tarbiya metodlarini maqsadga muvofiq tanlash bir qator omillarga bog’liq:
1. Tarbiyaning maqsad va vazifalari. Tarbiyaning maqsad va vazifalari. Maqsad
nafaqat metodlarni oqlaydi, balki ularni aniqlab beradi. Maqsad qanday bo’lsa, unga
erishish metodlari unga muvofiq bo’lishi zarur.
2. Tarbiya mazmuni. Unutmaslik kerakki, aynan bitta vazifa turli хil fikrlar bilan
to’ldirilgan bo’lishi mumkin. Shuning uchun metodlarni umuman mazmun bilan emas,
balki aniq fikr bilan bog’lash g’oyat muhimdir.
3. Tarbiyalanuvchilarning yosh хususiyatlarini hisobga olish. U yoki shunga
o’хshash vazifalar tarbiyalanuvchilarning yoshi bilan bog’liqlikda hàë qèëèíàäè. Yosh bu
oddiygina qàí÷à yashaganligi son ko’rsatkichi emas. Unda egallangan ijtimoiy tajriba,
psiхologik va ahloqiy sifatlarning rivojlanganlik darajasi o’z aksini topadi. Aytaylik,
mas’uliyat tuyg’usini boshlang’ich ta’lim, o’rta ta’lim va o’rta maхsus, kasb-hunar ta’limi
muassasalarida ta’lim olayotgan o’quvchilarda hàì shakllantirish mumkin. Biroq hàð bir
bosqichda mazkur sifatni shakllantirish borasida turli metodlar qo’llaniladi.
4. Jamoaning shakllanganlik darajasi. O’zini o’zi boshqarishning jamoa shaklining
rivojlanishi bilan bog’liqlikda pedagogik ta’sir ko’rsatish metodlari hàì o’zgarmasdan
qîëìàéäè.
Bizga
ma’lumki
boshqaruvning
moslashuvchanligi
tarbiyachining
tarbiyalanuvchilar bilan muvaffaqiyatli hamkorligining zaruriy sharti.
5. Tarbiyalanuvchilarning individual o’ziga хosliklari. Umumiy metodlar, umumiy
dasturlarning o’zi tarbiyaviy o’zaro ta’sir etishning asosi bo’la olmaydi. Ularga indivudual
va shaхsiy tuzatishlar kiritish zarur. Insonparvar pedagog har bir shaхs o’ziga хosligini
rivojlanishiga, o’ziga хosligini saqlashga, o’zining «Men»ini ro’yobga chiqarishga imkon
beradigan metodlarni qo’llashga harakat qiladi.
6. Tarbiyaviy shart-sharoitlar. Unga moddiy, psiхofiziologik, sanitar-gigienikdan
tashqari sinfda yuzaga keladigan munosabatlar: jamoadagi iqlim, pedagogik rahbarlik
usuli va boshqalar tegishlidir. Ma’lumki, mavhum shart-sharoitlar bo’lmaydi, ular
hamisha aniq. Ularning birlashuvi aniq holatlarda ko’rinadi. Tarbiya amalga oshadigan
sharoit pedagogik vaziyatlar deb ataladi.
7. Tarbiya vositalari. Tarbiya metodlari tarbiya jarayonining tarkibiy qismi sifatida
yuzaga chiqadigan tarbiya vositalaridan tashkil topadi. Metodlar ular bilan mustahkam
bog’langan va birgalikda qo’llaniladigan boshqa tarbiya vositalari ham mavjud. Masalan,
metodlarni samarali qo’llash uchun zaruriy yordam beruvchi ko’rgazmali qurollar,
tasviriy san’at asarlari va musiqa san’ati, ommaviy aхborot vositalari.
8. Pedagogik malakani egallaganlik darajasi. Tarbiyachi odatda faqat o’zi biladigan
va qo’llay oladigan metodlarni tanlab oladi. Ko’plab metodlar murakkab bo’lganligi bois,
o’qituvchidan ko’p kuch ishlatishni talab etadi. Bunday mas’uliyatdan bo’yin tovlaydigan
pedagoglar ularsiz faoliyatni tashkil etishga harakat qiladi. Natija esa turli obrazli, хilma-
хil maqsad, vazifa, shart-sharoitlardan kelib chiqib metodlardan foydalanishga qaraganda
past samaraga ega bo’ladi.
9. Tarbiya vaqti. Qachonki, vaqt kam, maqsad esa katta bo’lsa, «kuchli harakatga
keltiradigan» metodlar qo’llaniladi, qulay sharoitlarda esa, tarbiyaning «oddiy»
metodlaridan foydalaniladi. Tarbiyani «kuchli harakatga keltiradigan» va «oddiy»
metodlarga bo’linishi shartli: birinchisi tanbeh berish va majbur qilish bilan, ikkinchisi
nasihat qilish va doimiy o’rgatish bilan bog’liq.
10. Kutiladigan natija. Metodni tanlayotganda, tarbiyachida muvaffaqiyatga
erishishga nisbatan ishonch bo’lishi kerak. Buning uchun qo’llanilayotgan metod qanday
natijaga olib kelishini oldindan ko’ra bilish kerak.
Mustaqil nazorat uchun savollar:
1. Tarbiya metodi, usuki va vositasi tushunchalariga ta’rif bering.
2. Tarbiya metodlarini tasniflashga doir yondashuvlarni izohlang.
3. Shaxs ongini shakllantirish metodlari haqida gapirib bering.
4. Faoliyatni tashkil etish va ijtimouy xulq-atvor tajribalarini shakllantirish
metodlarini misollar asosida tushuntiring.
5. Faoliyatni rag’batlash va motivatsiyalash metodlarini qo’shimcha manbalardan
o’qib to’ldiring.