BOSHQARISH USULLARI (Boshqarishning tashkiliy-ma’muriy usullari, Boshqarishning iqtisodiy usullari, Boshqarishning ijtimoiy-ruhiy usullari)
Yuklangan vaqt
2025-01-29
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
13
Faytl hajmi
19,9 KB
BOSHQARISH USULLARI
Reja
5.1. Boshqarish usullari to’g’risida tushuncha
5.2. Boshqarishning tashkiliy-ma’muriy usullari
5.3. Boshqarishning iqtisodiy usullari
5.4. Boshqarishning ijtimoiy-ruhiy usullari
Tayanch iboralar
Usul. Boshqaruv usullari. Delfa usuli. Tashkiliy-ma’muriy usul. Tashkiliy ta’sir
ko’rsatish. Farmoyish berish. Iqtisodiy usul. Ijtimoiy-ruhiy usul. Nizo. Ijtimoiy
tadqiqotlar.
5.1. Boshqarish usullari to’g’risida tushuncha
Usul - bu tadqiqot qilish yoki ta’sir ko’rsatish usulidir. Tadqiqot qilish nuqtai
nazaridan uslub deganda boshqaruv ob’ektini o’rganish jarayonida qo’llaniladigan
usullar, ya’ni:
sistema (tizim)li yondoshuv;
kompleks yondoshuv;
tarkibiy yondoshuv;
integratsion yondoshuv;
modellashtirish;
iqtisodiy-matematik yondoshuv;
kuzatish;
Eksperiment;
sotsiologik kuzatuv kabi tahlilning ilmiy usullari tushuniladi.
Ta’sir ko’rsatish nuqtai nazardan esa usul deganda boshqarish funktsiyalarini
amalga oshirish uchun boshqaruv ob’ektiga ta’sir o’tkazish usullari tushuniladi.
Bunday usullarga quyidagilar kiradi:
- funktsional tizimosti ob’ektlarini boshqarish usuli;
- boshqarish funktsiyalarini bajarish usullari;
- boshqaruv qarorlarini qabul qilish usullari.
Har xil yondashuvlar, yo’sinlar, yo’llar yordamida amalga oshiriladigan turli-tuman
boshqaruv ishlarining majmui - boshqaruvning aniq va o’ziga xos usullari deb
yuritiladi.
Boshqaruv usullari - bu xodimlarga va umuman ishlab chiqarish jamoalariga ta’sir
ko’rsatish usullari bo’lib, bu usullar qo’yilgan maqsadlarga erishish jarayonida
mazkur xodimlar va jamoalarning faoliyatini uyg’unlashtirishni nazarda tutadi.
Boshqarish usullari ishlab chiqarish yoki xizmat ko’rsatish jarayonidagi mavjud
munosabatlardan ob’ektiv tarzda kelib chiqadi.
Funktsional tizim-osti ob’ektlarini boshqarish usuli boshqariladigan ob’ektning
tuzilishi bilan bog’liq bo’lib, uning tarkibidagi bo’limlarni boshqarishda
qo’llaniladigan o’ziga xos usullarni o’z ichiga oladi. Ularni quyidagi tizimosti
bo’limlar misolida ko’rish mumkin.
Tizim osti bo’limlar:
1. "Ishlab chiqarish" bo’limi
mahsulotning pishiq (ishonchli) ligini tahlil qilish;
mahsulot sifatini nazorat qilish;
omilli tahlil;
funktsional tahlil;
ishchi kuchi, uskuna va materiallardan foydalanishni nazorat qilish;
ishlab chiqarish operatsiyalarini o’rganish;
ishlab chiqarishni programmalashtirish, rejalashtirish va nazorat qilish;
harajatlarni hisob-kitob qilish va boshqalar.
2. "Marketing" bo’limi
- tovarlar bozorida korxonaning mavqeini diagnostika qilish;
- korxonaning bozorga chiqish imkoniyatlarini tahlil qilish;
- yangi mahsulot va yangi bozorlarga chiqish bo’yicha talab va ehtiyojlarni aniqlash;
- marketing kontseptsiyasini ishlab chiqish va h.k.
3. "Xodim" bo’limi
ishchi kuchini rejalashtirish;
xodimlar mehnatini va ish xaqini tashkil qilish;
xodimlar va ularning martabalarini boshqarish;
xodimlarni boshqarish tizimini shakllantirish, tahlil qilish va boshqalar.
Bu usullarni qo’llash yordamida boshqariladigan ob’ekt tarkibidagi bo’limlarning
maqsadlari va ularning echimi bo’yicha zarur tadbirlar aniqlab olinadi.
Bu usullar boshqarish funktsiyalarini, ya’ni:
rejalashtirish;
tashkil qilish;
nazorat qilish;
muvofiqlashtirish;
motivatsiya (vajlar, isbotlar keltirish) kabilarni bajarish uchun qo’llaniladigan
usullardir. Masalan, rejalashtirish funktsiyasini bajarishda mutaxassislar:
prognoz (oldindan aytish);
ekstrapolyatsiya;
regression tahlil;
modellashtirish;
hujum;
Delfa;
omilli tahlil;
Maqsadlar shajarasi va uni echish kabi usullarni qo’llaydi.
Boshqarishning nazorat funktsiyasini bajarishda qo’llaniladigan usullar tezkor,
buxgalteriya hisobi va statistika holatiga bog’liq va shularga asoslanadi. Motivatsiya
usullari xodimlarni mehnatga undaydigan barcha usullarni, ya’ni:
ish xaqi;
rag’batlantirish tizimi;
foyda taqsimotida qatnashish;
ma’naviy rag’batlar;
yuqori lavozimlarga tayinlash, malakani oshirish kabilarni o’z ichiga oladi.
Boshqaruv qarorlarini qabul qilish quyidagi uslublarga asoslangan holda amalga
oshiriladi:
muammoni qo’yish;
muammoni hal qilish;
qarorni tanlash;
qilingan qarorlarning bajarilishini ta’minlash.
Muammoni qo’yish bosqichida qo’llniladigan uslublar muammoni batafsil
yoritishga, muammoga ta’sir qiluvchi ichki va tashqi omillarni aniqlashga, vaziyatni
baxolashga va shu asosda muammoli vaziyatni ifodalashga imkon yaratadi. Bu
usullar tarkibiga:
- ma’lumotlarni yig’ish, saqlash, ularni qayta ishlash va tahlil qilish usullari;
- muhim voqealarni qayd qilish usullari;
- qiyoslash usullari;
- dekompozitsiya va modellashtirish usullariga muhim o’rin beriladi.
Muammoni hal qilish, ya’ni echim variantlarini ishlab chiqish bosqichida ham
ma’lumotlarni yig’ishda qo’llaniladigan usullardan foydalaniladi. Ammo bu
usullarni qo’llashga "Nima sodir bo’ldi" va "qaysi sabablar ta’siri ostida bo’ldi"
degan muammoni hal qilishiga emas, balki "Muammoni qay tarzda hal qilish,
qanday boshqaruv usulini qo’llash lozim" degan savolga javob topish nuqtai
nazardan yondoshiladi.
Qarorni tanlash bosqichida, eng avvalo tanlash me’yor (kriteriya) larini
shakllantirishga e’tibor beriladi. Bu erda so’z ko’pincha maqsimumlashtiradigan
yoki minimumlashtiradigan maqsadli funktsiya to’g’risida boradi. Odatda bunday
tanlovni optimallashtirish deb ataladi. Optimallashtirish kriteriyalariga quyidagilar
misol bo’la oladi:
foydani, daromadni, mehnat unumdorligini, samaradorlikni maksimumlashtirish;
harajatni, qo’nimsizlikni, unumsiz ish vaqtlari va hokazolarni minimumlashtirish.
Qabul qilingan qarorlarning bajarilishini ta’minlash bo’yicha tadbirlar qaror qabul
qilinib, tasdiqlangandan so’ng tuziladi. Bu bosqichda qarorlar shajarasi tuzilib, unda
maqsadga erishishning barcha yo’nalish va yo’llari ikir-chikirigacha aniqlab
chiqiladi.
Delfa usuli aksariyat hollarda qaror qabul qilish jarayonida qatnashuvchi a’zolarni
to’plash imkoniyati bo’lmagan hollarda, ya’ni boshqaruvning markaziy apparatidan
uzoqda yashaydigan, filial va bo’limlarda ishlayotgan xodimlarni yig’ish maqsadga
muvofiq bo’lmagan hollarda qo’llaniladi. Bu usulga binoan echilishi lozim bo’lgan
muammo bo’yicha qaror qabul qilish jarayonida qatnashuvchi guruh a’zolarining
bir-biri bilan uchrashish va fikr almashishiga ruxsat etilmaydi.
Delfa usulini qo’llash quyidagi ketma-ketlikda amalga oshi-riladi:
1) muammo yuzasidan tuzilgan savollar javob berilishi uchun qatnashchilarga
tarqatiladi;
2) har bir qatnashchi savollarga mustaqil va xufiya tarzda javob beradi;
3) javoblar markaziy apparatda yig’iladi va ulardagi takliflar asosida umumlashgan
hujjat tayyorlanadi;
4) tayyorlangan hujjatning nusxasi har bir qatnashchiga jo’natiladi;
5) har bir qatnashuvchining umumlashgan hujjatga nisbatan bildirgan fikri yana
markaziy apparatda to’planadi. U ko’rilayotgan muammo echimiga o’zgargirish
kiritishga asos bo’lishi mumkin. SHu sababli:
6) bu ish umumiy qarorga kelinmagunga qadar takrorlanaveradi.
Bu usulning o’ziga xos xususiyati shundaki, unda har bir qatnashuvchi fikrining
mustaqilligi ta’minlanadi.
5.2. Boshqarishning tashkiliy-ma’muriy usullari
Tashkiliy-ma’muriy usullar boshqarish usullari tizimida alohida o’rin tutadi. Bu
usullarga:
- boshqarish apparatining muayyan strukturasini tuzish;
- har bir boshqaruv bo’g’inining funktsiyalarini belgilash;
- kadrlarni to’g’ri tanlash;
- buyruklar, farmoyishlar va qo’llanmalar chiqarish, ularning bajarilishini nazorat
qilish;
- topshiriqlar va direktiv ko’rsatmalarni bajarmayotgan bo’linma va shaxslarga
nisbatan majburiy choralarni qo’llash kiradi.
Tashkiliy-ma’muriy usullar yuqori organlar hokimiyatiga va quyi organlarning
bo’ysunishiga asoslanadi. SHuning uchun ularni ko’pincha ma’muriy usullar deb
yuritiladi. YUqori ma’muriy organlar boshqariluvchi ob’ektning bajarishi majburiy
bo’lgan tartib-qoidalarni ishlab chiqadi, shuningdek bo’ysunuvchi organlarga
farmoyishlar beradi.
Tashkiliy usullar shu yo’l bilan boshqarish tizimida ichki ongli aloqalarning tarkib
topishiga yordam beradi. Bu uslublar boshqarish funktsiyalari bajarilishining:
tashkiliy barqarorligini;
intizomliligini;
muvofiqliligini;
uzluksizligini ta’minlaydi.
Tashkiliy-ma’muriy usullar boshqaruv organlarining o’zaro aloqada ishlashini,
boshqaruv munosabatlarini aks ettirib, boshqariluvchi ob’ektlarga ma’muriy ta’sir
ko’rsatishning butun mexanizmini ifodalaydi.
SHu bilan birga, ma’muriy yoki to’g’ridan-to’g’ri boshqaruv usuli xo’jalik
yurituvchi sub’ektning tanlash erkinligini cheklab qo’yadi, muayyan huquqiy
chegaralarini belgilaydi. O’z mohiyatiga ko’ra ma’muriy boshqarish bozorga xos
bo’lgan tartibga solish harakatiga to’sqinlik qiladi.
Biroq, rivojlangan bozor sharoitida ham boshqarishning ma’muriy usullari o’z
ahamiyatini saqlab qoladi va zarur bo’lganda ulardan foydalaniladi. Xususan, bozor
iktisodiyoti rivojlangan hamma mamlakatlarda ma’muriy usullar vositasida
monopoliyaga
qarshi
siyosat
amalga
oshiriladi.
Davlat
bozorning
monopollashtirilishiga to’sqinlik qiladigan ma’muriy cheklovlar tizimini belgilaydi,
monopol kompaniyalar faoliyatini direktiv yo’sinda boshqaradi.
Ma’muriy usullardan;
iste’molchilarning huquqlarini himoya qilish;
atrof-muhitni muhofaza qilish;
xavfli texnologiyalardan foydalanish, zararli ishlab chiqarish chiqitlarini chiqarib
tashlashni ta’qiqlash;
odamlar sog’lig’iga zararli mahsulotni reklama qilishni ta’qiqlash kabi sohalarda
faol foydalaniladi.
Boshqarishning tashkiliy-ma’muriy usullari ikki shaklda:
- tashkiliy ta’sir ko’rsatish usullari;
- farmoyish berish usullari shakllarida namoyon bo’ladi.
Tashkiliy usullarning bu ikkala shakli birgalikda qo’llaniladi, bir-birini to’ldiradi va
rivojlantiradi. har ikkala shaklning uyg’unlashuvi ishlab chiqarish sharoitlarini
hisobga olingan holda optimal bo’lishi kerak.
Tashkiliy ta’sir ko’rsatish turli tashkiliy choralarni, ya’ni:
- ishlab chiqarish va boshqarishning tashkiliy strukturalarini belgilash;
- ichki tartib-qoidalarini o’rnatish;
- boshqariluvchi va boshqaruvchi tizimlar o’rtasida optimallik va oqilona nisbatni
o’rnatish kabilarni o’z ichiga oladi.
Farmoyish berish yo’li bilan ta’sir ko’rsatish barcha boshqarish bo’limlari va
organlarining (uyg’un) ishlashini joriy ta’minlab turishdan iborat bo’lib, bunga e’lon
qilinadigan yozma yoki og’zaki ko’rsatmalar berish, yozma shaklda nashr etilgan
yoki og’zaki buyruqlar vositasi bilan erishiladi.
Tashkiliy ta’sir ko’rsatish boshqariladigan ob’ekt (korxona)ni loyihalash
bosqichidan boshlanadi. So’ngra reglamentlash, normalash ishlari bajariladi.
Jinoiy javobgarlik - bu mansab bilan bog’liq jinoyat sodir etilganda sud tomonidan
qo’llaniladigan jazodir. SHunday qilib:
Moddiy javobgarlikka - moddiy zarar etkazish, intizomiy javobgarlikka - intizomiy
nojo’ya harakat, ma’muriy javobgarlikka - ma’muriy huquqbuzarlik, jinoiy
javobgarlikka - jinoyat asos bo’ladi.
5.3. Boshqarishning iqtisodiy usullari
Boshqarishning iqtisodiy usullari - iqtisodiy manfaatlardan foydalanishga
asoslanadi. Zero, har qanday jamiyatning iqtisodiy munosabatlari, eng avvalo
manfaatlarda namoyon bo’ladi. Manfaatlar uch xil bo’ladi:
umumjamiyag manfaatlari;
jamoa manfaatlari;
shaxsiy manfaatlar.
Bu manfaatlarni uyg’un sur’atda bog’lab olib borish muammosi bir qator
muammolarni hal qilishga, har bir davr sharoitlariga muvofiq keladigan
munosabatlarni o’rnatishni talab qiladi.
Masalan, bozor iqtisodiyoti sharoitida umumjamiyag manfaatlarini ro’yobga
chiqarish maqsadida quyidagi iqtisodiy boshqaruv usullariga, ya’ni:
korxonalar va xo’jaliklarga faoliyat yuritishlarida erkinlik va mustaqillik berish;
xo’jaliklarni pirovard natijalariga binoan moddiy rag’batlantirish, soliq
imtiyozlarini berish;
korxona va xo’jaliklar o’rtasidagi o’zaro shartnomalarning bajarilish intizomini
mustahkamlash va ularning rolini oshirish;
moliya-kredit munosabatlarini takomillashtirish;
bozor munosabatlari mexanizmlari: baho, foyda, soliq, rentabellik, raqobat va
hokazolarga keng e’tibor beriladi.
Iqtisodiy boshqaruv usullarining asosiy vazifasi ishlab chiqariladigan mahsulot
(xizmat) birligiga sarflanadigan xarajatni kamaytirishga imkon beruvchi xo’jalik
mexanizmlarining yangi usullarini, shuningdek, manfaatdorlik muhitini vujudga
keltirish va ulardan samarali foydalanishdir.
Bu usulda kishilarning shaxsiy va guruhiy manfaatlarini yuzaga chiqarish orqali
ularning samarali ishlashi ta’minlanadi. Bu maqsadga qo’shimcha ish xaqi to’lash,
mukofotlar berish, bir yo’la katta pul bilan taqdirlash kabilar muhim ahamiyat kasb
etadi. Iqtisodiy metodlar boshqarishning barcha metodlari ichida etakchi o’rinni
egallaydi. Har qanday darajadagi rahbar bu usulning mazmunini yaxshi bilishi va
ularni to’gri qo’llay olishi kerak. Boshqariluvchi ob’ektga iqtisodiy usullar orqali
ko’rsatiladigan ta’sir korxonalarni:
jiddiy rejalar qabul qilishga:
mehnat va moliya resurslaridan yanada unumliroq foydalanishga;
yangi texnologiyalarni joriy qilishga;
mehnat unumdorligini oshirishga;
raqobatbop mahsulotlarni ishlab chiqarishga rag’batlantiruvchi va shunga da’vat
etuvchi bo’lishi kerak.
SHu bilan birga iqtisodiy metodlar shunday tanlanishi va qo’llanilishi kerakki,
bunda jamoalar va har bir xodimning manfaatlarigagina emas, balki butun jamiyat
manfaatlariga rioya qilinadigan bo’lsin. Bir korxona uchun foydali tadbir davlatga
ham foydali bo’lsin.
Boshqarishning iqtisodiy usullari jumlasiga:
kredit va foiz stavkasi;
soliq va soliq yuki;
boj to’lovlari;
subsidiya va sanktsiya;
litsenziya;
transfert to’lovlari;
narx-navo va hokazolar kiradi.
Boshqaruv organlari, xususan, davlat bu usullarni qo’llab, bozorni shakllantirish
chog’ida ham, uning o’zini o’zi boshqarishi bosqichida ham g’oyat muhim
jarayonlarni boshqaradi.
Agar ma’muriy boshqarish usullari o’zini o’zi boshqaradigan bozor mexanizmlariga
qarshilik ko’rsatsa, ularga to’sqinlik qilsa, iqtisodiy usullar esa aksincha, ulardan
foydalanishga tayanadi. Xo’jalik sohasiga davlatning ta’siri ham tubdan o’zgaradi.
Binobarin, ma’muriy boshqarish usulida davlat korxonalarga o’z ta’sirini qat’iy
belgilangan reja orqali o’tkazadi.
5.4. Boshqaruvning ijtimoiy-ruhiy usullari
Ijtimoiy-ruxiy usullarnnng asosiy maqsadi jamoalarda sog’lom ijtimoiy-ruhiy
muhitni yaratishdir. Bu usul ijtimoiy-ma’naviy vaziyatga ta’sir etish yo’li bilan
kishilarning fe’l-atvori, ruhiyatini hisobga olib ularning ijtimoiy (sotsial) talablarini
qondirish orqali boshqarishni bildiradi.
Boshqacha qilib aytganda, ijtimoiy-ruhiy usullar bu ishlab chiqarish jamoalarini,
ulardagi "psixologik vaziyatni", har bir xodimning shaxsiy xususiyatlarini
o’rganishga asoslangan usullardir.
Boshqarishning ijtimoiy-ruhiy usullari quyidagi muammolarni hal etishga
qaratilgan:
1. Kishilarning ijtimoiy-ruxiy xususiyatlari, chunonchi, qobiliyatlari, mijozlari,
harakatlari va hokazolarni hisobga olgan holda mehnat jamoalarini tashkil toptirish.
Buning natijasida jamoani rivojlantirish, ishlab chiqarish samaradorligini oshirish
maqsadida hamkorlikda ishlash uchun qulay shart-sharoitlar yaratiladi.
2. Ijtimoiy yurish-turish me’yorlarini o’rnatish va rivojlantirshga yaxshi va
namunali an’analarni qo’llab-quvvatlash va milliy urf-odatlarni joriy etish hamda
jamoa ongini o’stirishga yordam beradi.
3. Ijtimoiy rivojlantirishni va kishilarniig intilishini, tashabbusini rag’batlantirish,
umumiy ta’lim darajasini oshirish, madaniy, ma’naviy va ma’rifiy o’sish, malaka
oshirish, estetik ravnaq va mehnatga ijodiy munosabatni ta’minlaydi.
4. Kishilarning madaniy va ijtimoiy-maishiy ehgiyojlarini qondirish, chunonchi, uy-
joylar, bolalar bog’chalari, klublar, profilaktoriylar, sport inshootlari va hokazolarni
ko’rishga sharoit tug’diradi.
5. Mehnat jamoalarida talabchanlik, o’zaro yordam, intizomni buzuvchilarga
murosasizlikdan iborat sog’lom ijtimoiy-psixologik muhitni vujudga keltirish va uni
qo’llab-quvvatlashga sharoit tug’diradi.
6. Odamlarning o’z mehnatidan, tanlagan mutaxassisligi va kasbidan qoniqishlari
uchun, ishlab chiqarish samaradorligi va ish sifatini oshirish uchun shart-
sharoitlarini vujudga keltiradi.
Bu muammolarning echimi boshqarishning yanada uyushqoq samarali bo’lishini
talab qiladi.
Amaliy boshqarishda sotsial-ruhiy metodlardan samarali foydalanish uchun
boshqarish ob’ektining holati to’g’risida keng axborotga ega bo’lish kerak. Bunday
axborot olish uchun jamoada bevosita sotsiologik tadqiqotlar o’tkazish lozim.
Ijtimoiy tadqiqotlar juda xilma-xil axborotlar olish imkonini beradi, chunonchi:
jamoa a’zolarining mehnatga va rahbarlarga munosabati;
boshqarish usullarining bir-biri bilan o’zaro munosabati;
jamoaning extiyojlari va qiziqishlari;
xodimlar shaxsiyati;
xodimlar qo’nimsizligi sabablari;
xodimlarning ishlab chiqarishdagi faolligi;
jamoa a’zolarining ma’naviy va jismoniy ravnaqi.
Qayd qilingan ijtimoiy tadqiqotlarning ham ijobiy jihatlari, ham kamchiliklari bor.
SHuni hisobga olgan holda, u yoki bu usulni voqealikni real aks ettirishi va ko’proq
samara berishiga qarab tanlash lozim. Tajribalar esa bu usullarni ma’lum darajada
birga qo’shib qo’llanishi maqsadga muvofiq ekanligini ko’rsatadi.
Ijtimoiy-ruhiy usullar "Boshqarish sotsiologiya"si va "Boshqarish psixologiyasi"ga
asoslanadi.
Boshqarish sotsiologiyasi insonning ishlab chiqarish omillari bilan o’zaro aloqasi,
jamoaning ijtimoiy rivojlanishini rejalashtirish, mehnat jamoasini tarkib toptirish,
xodimlarning tashabbusi va ijodiy faolligini oshirish kabi muhim muammolarni
ko’rib chiqadi.
Boshqarish psixologiyasi kishilarning boshqarish faoliyatlari xususiyatlarini va
natijalarni aniqlashga xizmat qiladigan hodisalarni o’rganadi. U kadrlarni tanlashda,
ularni joy-joyiga qo’yiщda, topshiriqlarni, funktsiyalarni taqsimlashda, xodimlarni
rag’batlantirishda, intizomni mustahkamlaщda va hokazolarda qo’llaniladi.
Psixologiya insonning ruhiyatini o’rganuvchi fandir. Inson ruhiyatiga esa sezish,
idrok qilish, tasavvur, tafakkur, taassuf jarayonlari, xotira, diqqat, e’tibor, iroda,
shuningdek inson shaxsining ruhiy xususiyatlari, chunonchi, qiziqish, qobiliyat,
harakter va mijoz kiradi.
Ijtimoiy psixologiya - bu kishilar va jamoa faoliyati psixologik va ijtimoiy
omillarning o’zaro aloqasi qonunlarini, turli sotsial guruhlar xususiyatlarini, jamoa
muloqoti va o’zaro ta’sir ko’rsatish shakllarini o’rganadigan psixologiya fanining
sohasidir.
Mehnat jamoalaridagi sotsial-ruxiy vaziyat yuzaga kelgan nizolar soni bilan
belgilanadi.
Nizo - bu rahbar, ishchi va boshqa xodimlar orasida muayyan masalalarni hal
qilishda tomonlarning bir-biri bilan bir echimga kela olmaganligini bildiradi.
Jamoa a’zolari orasidagi nizolar, asosan ishlab chiqarishning qoniqarsiz tashkil
qilinganligi, jamoa a’zolarining ruhiy holatlari hisobga olinmaganligi, zarur ish
sharoitining yaratilmaganligi va boshqa sabablar natijasida vujudga keladi.
Mehnat jamoalari orasida nizo chiqaruvchi ayrim shaxslar bo’lishi ehtimoldan uzoq
emas. Bunday shaxslar ish paytida foydali mehnat bilan shug’ullanish o’rniga,
o’zlarining o’rinsiz e’tirozlarini gapirib ham o’zlarini, ham boshqalarni ishdan
chalg’itib, ishlashga halaqit beradi.
Bunday nosog’loim vaziyat jamoa a’zolarining kayfiyatiga salbiy ta’sir qiladi, ularni
asabiylashtiradi, natijada sotsial-ruhiy vaziyat yomonlashdi. Bu esa o’z-o’zidan
ishga salbiy ta’sir ko’rsatadi.
Nazorat savollari
1. Metod nima? Boshqaruv metodlarichi?
2. Funktsional tizimosti ob’ektlarini boshqarish usuli deganda nimani tushunasiz?
3. Boshqarish funytsiyalarini bajarishda qanday usullar qo’llaniladi?
4. Delfa usuli to’g’risida nima deya olasiz?
5. Tashkiliy-ma’muriy metodning mog’iyati nimada?
6. Tashkiliy ma’muriy metodning qanday shakllarini bilasiz?
7. Iqtisodiy metodlarning mohiyati nimada?
8. Boshqarishning sotsial ruhiy metodlari qanday muammolarni echishga
qaratilgan?