BOSHQARISH USULLARI. BOSHQARUV QARORLARI.

Yuklangan vaqt

2025-08-28

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

7

Faytl hajmi

50,2 KB


 
1 
 
 
 
 
 
BOSHQARISH USULLARI. BOSHQARUV QARORLARI. 
 
 
Reja: 
1. Boshqaruv usullari. 
2. Zamonaviy menejerning prinsipial modeli va fazilatlari. 
3. Boshqaruv darajalari. 
4. Rahbarning muvaffaqiyatsizlikka uchrash sabablari. 
5.Boshqaruv qarorlarining mohiyati va ularga qo‘yiladigan talablar. 
6. Boshqaruv qarorlarining tasnifi. 
7. Boshqaruv faoliyatiga oid qarorlarini qabul qilish usullari. 
8. Qaror qabul qilish jarayoni. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Logotip
1 BOSHQARISH USULLARI. BOSHQARUV QARORLARI. Reja: 1. Boshqaruv usullari. 2. Zamonaviy menejerning prinsipial modeli va fazilatlari. 3. Boshqaruv darajalari. 4. Rahbarning muvaffaqiyatsizlikka uchrash sabablari. 5.Boshqaruv qarorlarining mohiyati va ularga qo‘yiladigan talablar. 6. Boshqaruv qarorlarining tasnifi. 7. Boshqaruv faoliyatiga oid qarorlarini qabul qilish usullari. 8. Qaror qabul qilish jarayoni.
 
2 
 
 
Tayanch so‘z va iboralar: tashkiliy, ma’muriy usullar, tashkiliy ta’sir 
ko‘rsatish, farmoish berish, huquqiy vositalar va normalar, iqtsodiy usullar, kredit 
tizimi, soliq tizimi, subsidiya va sanatsiya, transport to‘lovlar, sotsial ruxsat usullar, 
sotsiologik usullar, qarorlarni bajarish, qarorlarning bajarilishiga rahbarlik qilish, 
nazorat funksiyasi, nizom, qaror, qarorning turlari, shakli, muhiti, qaror qabul qilish 
usullari. 
1. Boshqaruv usullari. 
 
 Korxonalarda boshqaruv usullari ishchi jamoalari oldiga qo‘yilgan vazifalarni 
o‘z vaqtida yuqori sifatli qilib bajarilishini ta’minlash uchun ularga nisbatan 
ko‘riladigan chora-tadbirlarni va ta’sirchan usullarni qo‘llanishini bildiradi. 
 Ishlab chiqarish boshqaruvida qo‘llaniladigan barcha usullar o‘zaro uzviy 
bog‘liq bo‘lib, ular bir-birini to‘ldiradi. Boshqaruv usullari o‘zining tavsifiga ko‘ra: 
iqtisodiy, tashkiliy-ma’muriy, ijtimoiy-ruhiy bo‘lishi mumkin.  
1. 
Iqtisodiy usullar. Boshqarishning bu usuli xodimlar va mehnat 
jamoalarining moddiy manfaatlariga asoslangan bo‘lib, davlat, jamoat va har bir 
xodimning manfaatlarini bir-biri bilan uzviy bog‘lashga imkon yaratadi. Ishlab 
chiqarishning iqtisodiy usullariga tannarx, narx, foyda, rentabellik, xo‘jalik hisobi, 
moddiy rag‘batlantirish fondi kiradi.  
2. 
Tashkiliy-ma’muriy 
boshqaruv 
usullari. 
Boshqarishning 
bu 
usuli 
yakkaboshchilik munosabatlari, intizom va mas’uliyatga asoslanadi. Tashkiliy-
ma’muriy ta’sir ko‘rsatish  bu boshqaruvning aniq boshqarilayotgan ob’ektga yoki 
shaxslarga 
qaratilgan 
majburiy 
tavsifidagi 
to‘g‘ridan-to‘g‘ri 
ma’muriy 
ko‘rsatmalaridir. Bunday ko‘rsatmalar jumlasiga mahsulot turlarini rejaga asosan bir 
maromda ishlab chiqarishni yuqori darajada tashkil qilish, mahulot sifatini 
yaxshilash, mehnat me’yorlarini o‘z vaqtida ko‘rib chiqish, mehnat intizomini 
mustahkamlash va boshqa tez xal qilinadigan masalalar to‘g‘risidagi ko‘rsatmalar 
kiradi. 
3. 
Ijtimoiy-ruhiy boshqaruv usullari. Bu usul mehnatkashlarning ishlab 
chiqarishni boshqarishda keng miqyosda ishtirok etishiga asoslangan bo‘lib, uni 
Logotip
2 Tayanch so‘z va iboralar: tashkiliy, ma’muriy usullar, tashkiliy ta’sir ko‘rsatish, farmoish berish, huquqiy vositalar va normalar, iqtsodiy usullar, kredit tizimi, soliq tizimi, subsidiya va sanatsiya, transport to‘lovlar, sotsial ruxsat usullar, sotsiologik usullar, qarorlarni bajarish, qarorlarning bajarilishiga rahbarlik qilish, nazorat funksiyasi, nizom, qaror, qarorning turlari, shakli, muhiti, qaror qabul qilish usullari. 1. Boshqaruv usullari. Korxonalarda boshqaruv usullari ishchi jamoalari oldiga qo‘yilgan vazifalarni o‘z vaqtida yuqori sifatli qilib bajarilishini ta’minlash uchun ularga nisbatan ko‘riladigan chora-tadbirlarni va ta’sirchan usullarni qo‘llanishini bildiradi. Ishlab chiqarish boshqaruvida qo‘llaniladigan barcha usullar o‘zaro uzviy bog‘liq bo‘lib, ular bir-birini to‘ldiradi. Boshqaruv usullari o‘zining tavsifiga ko‘ra: iqtisodiy, tashkiliy-ma’muriy, ijtimoiy-ruhiy bo‘lishi mumkin. 1. Iqtisodiy usullar. Boshqarishning bu usuli xodimlar va mehnat jamoalarining moddiy manfaatlariga asoslangan bo‘lib, davlat, jamoat va har bir xodimning manfaatlarini bir-biri bilan uzviy bog‘lashga imkon yaratadi. Ishlab chiqarishning iqtisodiy usullariga tannarx, narx, foyda, rentabellik, xo‘jalik hisobi, moddiy rag‘batlantirish fondi kiradi. 2. Tashkiliy-ma’muriy boshqaruv usullari. Boshqarishning bu usuli yakkaboshchilik munosabatlari, intizom va mas’uliyatga asoslanadi. Tashkiliy- ma’muriy ta’sir ko‘rsatish bu boshqaruvning aniq boshqarilayotgan ob’ektga yoki shaxslarga qaratilgan majburiy tavsifidagi to‘g‘ridan-to‘g‘ri ma’muriy ko‘rsatmalaridir. Bunday ko‘rsatmalar jumlasiga mahsulot turlarini rejaga asosan bir maromda ishlab chiqarishni yuqori darajada tashkil qilish, mahulot sifatini yaxshilash, mehnat me’yorlarini o‘z vaqtida ko‘rib chiqish, mehnat intizomini mustahkamlash va boshqa tez xal qilinadigan masalalar to‘g‘risidagi ko‘rsatmalar kiradi. 3. Ijtimoiy-ruhiy boshqaruv usullari. Bu usul mehnatkashlarning ishlab chiqarishni boshqarishda keng miqyosda ishtirok etishiga asoslangan bo‘lib, uni
 
3 
 
qo‘llashdan asosiy maqsad jamoalarda sog‘lom ijtimoiy-ruhiy muhitni yaratishdir. 
Mehnat jamoalarida ijtimoiy-ruhiy muhitning holati chiqqan nizolar soni bilan 
belgilanadi. Nizom bu rahbar, ishchi va boshqa xodimlar orasidan muayyan 
ixtilovlarni xal qilishda tomonlarning bir-biri bilan bir yechimga  kela olmasligini 
bildiradi.  
 
Zamonaviy menejerga butun dunyoda samarali, innovatsion rahbar deb 
qaraladi, uning yutuqlari quyidagilardan tashkil topadi. 
 
YeTAKChI + HUQUQ + ISh USLUBI + MANSAB 
 
 
2. Zamonaviy menejerning prinsipial modeli va fazilatlari. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
12-rasm. Zamonaviy menejerning prinsipial modeli. 
 
Yutuqqa erishish uchun menejer quyidagilarni bilishi lozim: 
1. Bozor iqtisodiyoti qonunlari va tamoyillari; 
2. Zamonaviy menejment nazariyasi va amaliyotini; 
Билим ва маҳорат 
Аҳлоқ меъёрлари 
Шахсий 
фазилатлар 
Менежер 
Шахсий ресурслар 
Самарали 
бошқаришда кўникма 
ва қобилият  
Ўз-ўзини ривожлантириш 
Logotip
3 qo‘llashdan asosiy maqsad jamoalarda sog‘lom ijtimoiy-ruhiy muhitni yaratishdir. Mehnat jamoalarida ijtimoiy-ruhiy muhitning holati chiqqan nizolar soni bilan belgilanadi. Nizom bu rahbar, ishchi va boshqa xodimlar orasidan muayyan ixtilovlarni xal qilishda tomonlarning bir-biri bilan bir yechimga kela olmasligini bildiradi. Zamonaviy menejerga butun dunyoda samarali, innovatsion rahbar deb qaraladi, uning yutuqlari quyidagilardan tashkil topadi. YeTAKChI + HUQUQ + ISh USLUBI + MANSAB 2. Zamonaviy menejerning prinsipial modeli va fazilatlari. 12-rasm. Zamonaviy menejerning prinsipial modeli. Yutuqqa erishish uchun menejer quyidagilarni bilishi lozim: 1. Bozor iqtisodiyoti qonunlari va tamoyillari; 2. Zamonaviy menejment nazariyasi va amaliyotini; Билим ва маҳорат Аҳлоқ меъёрлари Шахсий фазилатлар Менежер Шахсий ресурслар Самарали бошқаришда кўникма ва қобилият Ўз-ўзини ривожлантириш
 
4 
 
3. Xo‘jalik yuritish tashkiliy tuzilmasini, modellashtirish uslublarini, uni tashkil 
etish nazariyasini; 
4. Menejment tizimida odamlarning bir maqsad yo‘lidagi hulq atvorlari, yurish-
turish tarzini asoslash shakllari uslublarini; 
5. Boshqaruvning zamonaviy piradigmalarini; 
6. Bozor tuzilmalarini loyihalashga sistemali yondoshishni; 
7. Bozor tuzilmasi faoliyati natijalarini kompleks ravishda tahlil etish usullarini 
bilishi kerak. 
Boshqaruvning samaradorligini, dastavval, ishlab chiqarish bosh omilining: 
kapital, materiallar, odamlar, axborotlar va tashkil etishning birlashishi bilan 
ta’minlanadi, ularning eng muhimini, asosiysi insondir. Inson faqatgina maqsadga 
erishish vositasi bo‘libgina qolmay, shuningdek, menejmentning maqsadi hamdir. 
Insonni samarali, barakali mehnat qilishga, uning uchun yaratilgan shart-
sharoitlar ham katta ta’sir ko‘rsatadi. 
Menejer quyidagi fazilatlarga ega bo‘lishi kerak: 
1. Bilimga tashnalik. Professionalizmga ijodiy yondoshish 
2. Qat’iylik, o‘ziga ishonch va ishga fidoyilik.   
3. Erkin firlash topqirlik,tashabbuskorlikni hayotga tadbiq eta olish. 
4. Odamlarga ruxiy ta’sir ko‘rsata olish saloxiyati. 
5. Uddaburon bo‘lish va yutuqli hisob qilish.  
6. Xissiyotga berilmaslik va ruhiy zarbalarga chidamli bo‘lish. 
7. Ochiq ko‘ngilli tadbirkorli va yuz berayotgan o‘zgarishlarga oson  
moslashish 
8. Vaziyatni boshqara olish. 
9. O‘zini-o‘zi o‘stirish va o‘zini safarbar etishga ichki ehtiyoj sezish. 
10. 
Sabrli va bardoshli bo‘lish. 
11. 
O‘zini muvaffaqiyatli himoya qila olishga, moyillik va samarali bo‘lish. 
12. 
O‘z ishi va qabul qilgan qarorlari uchun mas’uliyatni xis etish. 
13. 
Jamoada va jamoa bilan ishlashga o‘zida ehtiyoj sezish. 
 
3. Boshqaruv darajalari. 
Logotip
4 3. Xo‘jalik yuritish tashkiliy tuzilmasini, modellashtirish uslublarini, uni tashkil etish nazariyasini; 4. Menejment tizimida odamlarning bir maqsad yo‘lidagi hulq atvorlari, yurish- turish tarzini asoslash shakllari uslublarini; 5. Boshqaruvning zamonaviy piradigmalarini; 6. Bozor tuzilmalarini loyihalashga sistemali yondoshishni; 7. Bozor tuzilmasi faoliyati natijalarini kompleks ravishda tahlil etish usullarini bilishi kerak. Boshqaruvning samaradorligini, dastavval, ishlab chiqarish bosh omilining: kapital, materiallar, odamlar, axborotlar va tashkil etishning birlashishi bilan ta’minlanadi, ularning eng muhimini, asosiysi insondir. Inson faqatgina maqsadga erishish vositasi bo‘libgina qolmay, shuningdek, menejmentning maqsadi hamdir. Insonni samarali, barakali mehnat qilishga, uning uchun yaratilgan shart- sharoitlar ham katta ta’sir ko‘rsatadi. Menejer quyidagi fazilatlarga ega bo‘lishi kerak: 1. Bilimga tashnalik. Professionalizmga ijodiy yondoshish 2. Qat’iylik, o‘ziga ishonch va ishga fidoyilik. 3. Erkin firlash topqirlik,tashabbuskorlikni hayotga tadbiq eta olish. 4. Odamlarga ruxiy ta’sir ko‘rsata olish saloxiyati. 5. Uddaburon bo‘lish va yutuqli hisob qilish. 6. Xissiyotga berilmaslik va ruhiy zarbalarga chidamli bo‘lish. 7. Ochiq ko‘ngilli tadbirkorli va yuz berayotgan o‘zgarishlarga oson moslashish 8. Vaziyatni boshqara olish. 9. O‘zini-o‘zi o‘stirish va o‘zini safarbar etishga ichki ehtiyoj sezish. 10. Sabrli va bardoshli bo‘lish. 11. O‘zini muvaffaqiyatli himoya qila olishga, moyillik va samarali bo‘lish. 12. O‘z ishi va qabul qilgan qarorlari uchun mas’uliyatni xis etish. 13. Jamoada va jamoa bilan ishlashga o‘zida ehtiyoj sezish. 3. Boshqaruv darajalari.
 
5 
 
 
 
Barcha rahbarlar ma’lum ishlarni bajarganliklari, boshqaruv funksiyalarini 
bajarganliklari bilan yirik kompaniyadagi barcha rahbarlar bir hil ish bilan band 
emaslar. Yirik tashkilotlarda juda katta xajmda boshqaruv ishlari mavjuddir, bu 
ishlarni taqsimlash zarurati tug‘iladi. Boshqaruv mehnatini usullaridan biri 
gorizontal yo‘nalishga ega alohida bo‘linmalarga ma’lum rahbarlarni qo‘yish, 
masalan, ko‘plab korxonalarda moliya, ishlab chiqarish, marketing bo‘limlari 
boshliqlari mavjuddir. gorizontal mehnat taqsimotiga mos holda bo‘lingan 
boshqaruv ishi tashkilotni o‘z maqsadiga yetishishi, muvaffaqiyatga erishishini 
ta’minlashga yo‘naltirilgan. Ba’zi rahbarlar o‘z vaqtlarini qo‘l ostidagi rahbarlar 
ishini nazorat qiladilar, tartibga soladilar va x.k., to boshqaruv mehnati bilan bog‘lik, 
bo‘lgan mehnat turi bilan band bo‘lgan, ya’ni mahsulot ishlab chiqarayotgan yoki 
xizmat ko‘rsatayotgan kishilarga rahbarlik qilayotgan boshliqqacha. Bunday vertikal 
mehnat taqsimoti boshqarish darajasini tashkil etadi. 13-rasmda boshqaruv darajasi 
keltirilgan. 
Tashkilotda bir rahbar ikkinchi rahbarga nisbatan qanday darajada turganligini 
aniqlash mumkin. Bu bajarib turgan vazifasini nomi orqali amalga oshiriladi. 
Tashkilotlardagi darajalarturlicha bo‘ladi. Ba’zi tashkiltolar juda sodda boshqaruv 
darajasiga ega bo‘lsalar, ba’zilari esa murakkab darajasiga egadirlar. Boshqaruv 
darajasi korxona xajmiga hamma vaqt ham bog‘liq bo‘lavermaydi. Masalan, Rim 
Katoligi Cherkovi minglab a’zoga ega. Rim Papasi bilan Cherkov o‘rtasida 4 ta 
boshqaruv darajasi bor holos.  
Rahbarlarni boshqaruv darajalariga bog‘liq bo‘lmagan holda ang‘anaviy 
tarzda 3 kategoriyaga bo‘ladilar. Sotsiolog Tolkott Parsana fikricha, rahbarni 
tashkilotdagi bajaradigan funksiyasiga mos holda 3 guruhga bo‘ladi. Mahsulot ishlab 
chiqarish yoki xizmat turi ko‘rsatish samarasini oshirish to‘xtovsiz ishni 
ta’minlashdagi kunlik operatsiyalar va harakatlar bilan texnik darajadagi kishilar 
shug‘ullanadilar. Tashkilotdagi turli bo‘limlar ishini tartibga solish, turlicha 
faoliyatlarni keltirish va boshqarish ishlari bilan boshqaruv darajasidagi kishilar 
shug‘ullanadilar.  
 
Logotip
5 Barcha rahbarlar ma’lum ishlarni bajarganliklari, boshqaruv funksiyalarini bajarganliklari bilan yirik kompaniyadagi barcha rahbarlar bir hil ish bilan band emaslar. Yirik tashkilotlarda juda katta xajmda boshqaruv ishlari mavjuddir, bu ishlarni taqsimlash zarurati tug‘iladi. Boshqaruv mehnatini usullaridan biri gorizontal yo‘nalishga ega alohida bo‘linmalarga ma’lum rahbarlarni qo‘yish, masalan, ko‘plab korxonalarda moliya, ishlab chiqarish, marketing bo‘limlari boshliqlari mavjuddir. gorizontal mehnat taqsimotiga mos holda bo‘lingan boshqaruv ishi tashkilotni o‘z maqsadiga yetishishi, muvaffaqiyatga erishishini ta’minlashga yo‘naltirilgan. Ba’zi rahbarlar o‘z vaqtlarini qo‘l ostidagi rahbarlar ishini nazorat qiladilar, tartibga soladilar va x.k., to boshqaruv mehnati bilan bog‘lik, bo‘lgan mehnat turi bilan band bo‘lgan, ya’ni mahsulot ishlab chiqarayotgan yoki xizmat ko‘rsatayotgan kishilarga rahbarlik qilayotgan boshliqqacha. Bunday vertikal mehnat taqsimoti boshqarish darajasini tashkil etadi. 13-rasmda boshqaruv darajasi keltirilgan. Tashkilotda bir rahbar ikkinchi rahbarga nisbatan qanday darajada turganligini aniqlash mumkin. Bu bajarib turgan vazifasini nomi orqali amalga oshiriladi. Tashkilotlardagi darajalarturlicha bo‘ladi. Ba’zi tashkiltolar juda sodda boshqaruv darajasiga ega bo‘lsalar, ba’zilari esa murakkab darajasiga egadirlar. Boshqaruv darajasi korxona xajmiga hamma vaqt ham bog‘liq bo‘lavermaydi. Masalan, Rim Katoligi Cherkovi minglab a’zoga ega. Rim Papasi bilan Cherkov o‘rtasida 4 ta boshqaruv darajasi bor holos. Rahbarlarni boshqaruv darajalariga bog‘liq bo‘lmagan holda ang‘anaviy tarzda 3 kategoriyaga bo‘ladilar. Sotsiolog Tolkott Parsana fikricha, rahbarni tashkilotdagi bajaradigan funksiyasiga mos holda 3 guruhga bo‘ladi. Mahsulot ishlab chiqarish yoki xizmat turi ko‘rsatish samarasini oshirish to‘xtovsiz ishni ta’minlashdagi kunlik operatsiyalar va harakatlar bilan texnik darajadagi kishilar shug‘ullanadilar. Tashkilotdagi turli bo‘limlar ishini tartibga solish, turlicha faoliyatlarni keltirish va boshqarish ishlari bilan boshqaruv darajasidagi kishilar shug‘ullanadilar.