BOSHQARISHDA AXBOROT VA KOMMUNIKATSIYA

Yuklangan vaqt

2025-08-28

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

15

Faytl hajmi

47,0 KB


 
 
 
 
 
 
BOSHQARISHDA AXBOROT VA KOMMUNIKATSIYA 
 
 
Reja 
1. Axborot tizimi tushunchasi va uni boshqarishdagi roli 
2. Boshqarishda foydalaniladigan axborotlarga qo’yiladigan talablar 
3. Boshqaruv axborotlarini turkumlanishi 
4. Kommunikatsiya va kommunikatsion jarayon 
5. Axborot almashuv jarayonidagi muammolar 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Logotip
BOSHQARISHDA AXBOROT VA KOMMUNIKATSIYA Reja 1. Axborot tizimi tushunchasi va uni boshqarishdagi roli 2. Boshqarishda foydalaniladigan axborotlarga qo’yiladigan talablar 3. Boshqaruv axborotlarini turkumlanishi 4. Kommunikatsiya va kommunikatsion jarayon 5. Axborot almashuv jarayonidagi muammolar
 
 
 
Tayanch iboralar 
Axborot. Ichki axborotlar. Tashqi axborotlar. Teskari aloqa. Oddiy tizim. 
Murakkab tizim. Aralash axborot tizimi. Kommunikatsiya. Tashqi kommunikatsiya. 
Ichki kommunikatsiya. Noformal kommunikatsiya. Kommunikatsion jarayonlar.   
 
11.1. Axborot tizimi tushunchasi va uni boshqarishdagi roli 
Axborot bu ma’lumot va xabarlar to’plami bo’lib, mazmunan yangilik 
unsurlariga ega bo’ladi va boshqaruv vazifalarini hal etish uchun o’ta zarurdir. 
Ishonchli va zarur axborotlarsiz boshqarishni amalga oshirib bo’lmaydi. Axborotlar 
boshqaruv negizi hisoblanadi.         Boshqaruvchi va boshqariluvchi tizimlar 
o’rtasidagi o’zaro aloqalar axborot vositasida quyidagicha amalga oshiriladi (14-
chizma): 
 
 
            Tashqi  
            Axborot 
             Ichki axborotlar 
 
 
 
 
 
 
            
Boshqaruv buyrug’i 
 
14-chizma. Boshqaruv tizimidagi axborot aloqalari 
 
Boshqaruvchi organ boshqariluvchi ob’ektning holati hamda boshqariluvchi 
ob’ekt bog’liq bo’lgan tashqi muhim holati haqida axborotlar olib turadi. Bu axborot 
boshqaruvchi va organ tomonidan qabul qilinadi va shu axborot asosida u 
boshqaruvchi axborot (qaror, buyruq)ni ishlab chiqadi. SHundan keyin axborot 
Boshqaruvchi tizim 
 
Boshqariluvchi tizim 
 
Logotip
Tayanch iboralar Axborot. Ichki axborotlar. Tashqi axborotlar. Teskari aloqa. Oddiy tizim. Murakkab tizim. Aralash axborot tizimi. Kommunikatsiya. Tashqi kommunikatsiya. Ichki kommunikatsiya. Noformal kommunikatsiya. Kommunikatsion jarayonlar. 11.1. Axborot tizimi tushunchasi va uni boshqarishdagi roli Axborot bu ma’lumot va xabarlar to’plami bo’lib, mazmunan yangilik unsurlariga ega bo’ladi va boshqaruv vazifalarini hal etish uchun o’ta zarurdir. Ishonchli va zarur axborotlarsiz boshqarishni amalga oshirib bo’lmaydi. Axborotlar boshqaruv negizi hisoblanadi. Boshqaruvchi va boshqariluvchi tizimlar o’rtasidagi o’zaro aloqalar axborot vositasida quyidagicha amalga oshiriladi (14- chizma): Tashqi Axborot Ichki axborotlar Boshqaruv buyrug’i 14-chizma. Boshqaruv tizimidagi axborot aloqalari Boshqaruvchi organ boshqariluvchi ob’ektning holati hamda boshqariluvchi ob’ekt bog’liq bo’lgan tashqi muhim holati haqida axborotlar olib turadi. Bu axborot boshqaruvchi va organ tomonidan qabul qilinadi va shu axborot asosida u boshqaruvchi axborot (qaror, buyruq)ni ishlab chiqadi. SHundan keyin axborot Boshqaruvchi tizim Boshqariluvchi tizim
 
 
boshqariluvchi ob’ektga ta’sir o’tkazadigan boshqaruvchi tizimning ijroiya organiga 
yuboriladi va bajarilishi nazoratga olinadi. 
Boshqaruv tizimida axborotni uzatish, olish, qayta ishlash va berish jarayoni 
amalga oshiriladi. Ishlab chiqarishning borishi to’g’risidagi ichki axborot 
boshqaruvchi tizimga muttasil kelib tushadi. Bu: 
ish o’rinlarigva xom-ashyoning kelib tushishi; 
stanok, uskunalarning ishlashi; 
ishchilarning ishlab chiqarish normalarini bajarishi; 
tayyorlangan buyumlar miqdori va ularning sifati; 
mahsulotlarni sotishi haqidagi axborotlar. 
Tashqi axborotlar, ya’ni: 
yuqori tashkilotlardan olinadigan farmoyish, qaror va topshiriqlar; 
mahsulot iste’molchilari talablari; 
boshqa korxonalarning ilg’or tajribalari; 
raqobatdoshlarning xatti-harakatlari; 
bozorlardagi holat, ulardagi muvozanat; 
inflyatsiya va ishsizlik darajasi; 
byudjetga to’lovlar va hokazolarda oid ma’lumotlar shu turkumdagi axborotlar 
sirasiga kiradi. Bo’lar tashqi muammolardan kelib chiquvchi axborotlar hisoblanadi. 
Agar korxona ichida axborot oqimlarining kelishi va tashqi dunyo bilan 
aloqalar buzilsa, korxonaning yashashi xavf ostida qoladi. 
 
11.2. Boshqarishda foydalaniladigan axborotlarga qo’yiladigan talablar 
Boshqarishda foydalaniladigan va bajarilishi uchun uzatiladigan axborotlarga 
quyidagi talablar qo’yiladi: 
Ishonchlilik; 
tushunarli, bir ma’nolilik; 
tezkorlik; 
to’liqlik; 
tejamlilik. 
Logotip
boshqariluvchi ob’ektga ta’sir o’tkazadigan boshqaruvchi tizimning ijroiya organiga yuboriladi va bajarilishi nazoratga olinadi. Boshqaruv tizimida axborotni uzatish, olish, qayta ishlash va berish jarayoni amalga oshiriladi. Ishlab chiqarishning borishi to’g’risidagi ichki axborot boshqaruvchi tizimga muttasil kelib tushadi. Bu: ish o’rinlarigva xom-ashyoning kelib tushishi; stanok, uskunalarning ishlashi; ishchilarning ishlab chiqarish normalarini bajarishi; tayyorlangan buyumlar miqdori va ularning sifati; mahsulotlarni sotishi haqidagi axborotlar. Tashqi axborotlar, ya’ni: yuqori tashkilotlardan olinadigan farmoyish, qaror va topshiriqlar; mahsulot iste’molchilari talablari; boshqa korxonalarning ilg’or tajribalari; raqobatdoshlarning xatti-harakatlari; bozorlardagi holat, ulardagi muvozanat; inflyatsiya va ishsizlik darajasi; byudjetga to’lovlar va hokazolarda oid ma’lumotlar shu turkumdagi axborotlar sirasiga kiradi. Bo’lar tashqi muammolardan kelib chiquvchi axborotlar hisoblanadi. Agar korxona ichida axborot oqimlarining kelishi va tashqi dunyo bilan aloqalar buzilsa, korxonaning yashashi xavf ostida qoladi. 11.2. Boshqarishda foydalaniladigan axborotlarga qo’yiladigan talablar Boshqarishda foydalaniladigan va bajarilishi uchun uzatiladigan axborotlarga quyidagi talablar qo’yiladi: Ishonchlilik; tushunarli, bir ma’nolilik; tezkorlik; to’liqlik; tejamlilik.
 
 
Hozirgi davrda rahbar boshqaruv ishlarida tashabbus va omilkorlik ko’rsatishi, 
tezkorlik bilan ish olib borishi, vaziyat o’zgarishni o’z vaqtida payqab olish, 
resurslar bilan manevr qila olishi, har bir konkret sharoitda maqbul qaror qabul 
qilishi zarur. Buning uchun rahbar ishonchli va mazmunli axborot olib turishi lozim. 
Ortiqcha, befoyda axborot rahbar ishini qiyinlashtiradi, ortiqcha mehnat va vaqt 
sarflashga olib keladi. 
Axborot tushunarli bo’lishi kerak, chalkash, bir-biri bilan taqqoslab 
bo’lmaydigan ko’rsatkichlar to’g’ri rahbarlik qilishga va o’z vaqtida qaror qabul 
qilishga putur etkazadi. 
Axborotning o’z vaqtida kelishi va o’z vaqtida bajaruvchilarga yuborilishi, 
ya’ni tezkorlik ham juda muhimdir. U boshqaruv jarayonining, ishlab chiqarishning 
uzluksiz borishiga yordam beradi. SHuningdek, dastlabki axborotni boshqarish turli 
maqsadlar uchun oson o’zgarish, undan boshqaruvning barcha bo’g’inlarida 
foydalanish mumkinligi, axborotning uzil-kesil ishlanishi, undan qo’shimcha ishlov 
bermasdan foydalanish ham katta ahamiyatga ega. 
Zarur paytda kerakli natija beradigan axborotlar qimmatli hisoblanadi. Kechi 
berilgan axborotlar o’z qimmatini yo’qotadi.  
Ishlab chiqarish vaziyatiga to’g’ri baho berish va aniq qaror qabul qilish uchun 
boshqaruv organi axborot bilan to’liq ta’min etilishi, axborot hajmi maqsadga 
muvofiq bo’lishi kerak. Axborot etishmasligi yoki haddan tashqari ko’payib ketishi 
tezkor va to’g’ri boshqarishga halal beradi. Boshqarish apparati xodimlar qanchalik 
yuqori malakali bo’lsalar, axboro qimmati ham shunchalik yuqori va tartibga 
solingan bo’ladi. Boshqarish organlari ma’lumotlar qabul qiluvchi texnika vositalari 
bilan qanchalik mukammal ta’minlangan bo’lsa, rahbarlarga ortiqcha, befoyda 
ma’lumotlar shunchalik kam kelib tushadi. Bu esa o’z navbatida axborot oqimidagi 
tejamkorlikni ta’minlaydi. 
Boshqarish tizimining muvaffaqiyatli ishlashining zarur sharti faqat to’g’ri 
aloqagagina emas, balki teskari aloqaning ham mavjud bo’lishidir. Teskari aloqa har 
qanday darajadagi tizimlar harakatini rostlab turish uchun universal mexanizm 
hisoblanadi. 
Logotip
Hozirgi davrda rahbar boshqaruv ishlarida tashabbus va omilkorlik ko’rsatishi, tezkorlik bilan ish olib borishi, vaziyat o’zgarishni o’z vaqtida payqab olish, resurslar bilan manevr qila olishi, har bir konkret sharoitda maqbul qaror qabul qilishi zarur. Buning uchun rahbar ishonchli va mazmunli axborot olib turishi lozim. Ortiqcha, befoyda axborot rahbar ishini qiyinlashtiradi, ortiqcha mehnat va vaqt sarflashga olib keladi. Axborot tushunarli bo’lishi kerak, chalkash, bir-biri bilan taqqoslab bo’lmaydigan ko’rsatkichlar to’g’ri rahbarlik qilishga va o’z vaqtida qaror qabul qilishga putur etkazadi. Axborotning o’z vaqtida kelishi va o’z vaqtida bajaruvchilarga yuborilishi, ya’ni tezkorlik ham juda muhimdir. U boshqaruv jarayonining, ishlab chiqarishning uzluksiz borishiga yordam beradi. SHuningdek, dastlabki axborotni boshqarish turli maqsadlar uchun oson o’zgarish, undan boshqaruvning barcha bo’g’inlarida foydalanish mumkinligi, axborotning uzil-kesil ishlanishi, undan qo’shimcha ishlov bermasdan foydalanish ham katta ahamiyatga ega. Zarur paytda kerakli natija beradigan axborotlar qimmatli hisoblanadi. Kechi berilgan axborotlar o’z qimmatini yo’qotadi. Ishlab chiqarish vaziyatiga to’g’ri baho berish va aniq qaror qabul qilish uchun boshqaruv organi axborot bilan to’liq ta’min etilishi, axborot hajmi maqsadga muvofiq bo’lishi kerak. Axborot etishmasligi yoki haddan tashqari ko’payib ketishi tezkor va to’g’ri boshqarishga halal beradi. Boshqarish apparati xodimlar qanchalik yuqori malakali bo’lsalar, axboro qimmati ham shunchalik yuqori va tartibga solingan bo’ladi. Boshqarish organlari ma’lumotlar qabul qiluvchi texnika vositalari bilan qanchalik mukammal ta’minlangan bo’lsa, rahbarlarga ortiqcha, befoyda ma’lumotlar shunchalik kam kelib tushadi. Bu esa o’z navbatida axborot oqimidagi tejamkorlikni ta’minlaydi. Boshqarish tizimining muvaffaqiyatli ishlashining zarur sharti faqat to’g’ri aloqagagina emas, balki teskari aloqaning ham mavjud bo’lishidir. Teskari aloqa har qanday darajadagi tizimlar harakatini rostlab turish uchun universal mexanizm hisoblanadi.
 
 
Boshqariluvchi tizimdan boshqaruvchi tizimga (bo’ysinuvchidan boshliqqa) 
kelib tushadigan axborotni, ya’ni berilgan farmoyish va buyruqning natijalari 
to’g’risidagi axborotni teskari aloqa deb tushunish qabul qilingan. 
Boshqaruv tizimi unsurlari ichida murakkab, ko’p tomonlama va xilma-xil 
aloqalar mavjudligi sharoitida teskari aloqaning ahamiyati ayniqsa ortadi. 
Boshqaruvchi tizim farmoyish yoki buyruq (topshiriq) bergandan keyin shu 
farmoyish yoki buyruq qanday bajarilayotganligi to’g’risida teskari aloqa yo’li 
bo’yicha o’z vaqtida axborot bilan ta’minlanib turilmasa, boshqarish jarayoni 
buziladi va boshqaruv tizimi butunlay izdan chiqadi. 
Ishlab chiqarishni va davlat boshqaruvining barcha darajalarida mustahkam 
teskari aloqa mavjudligi harakterlidir. Odatiy bir misol. Mamlakatimizning iqtisodiy 
va ijtimoiy rivojlanishi bo’yicha ishlab chiqiladigan barcha qonunlar, albatta 
umumxalq muhokamasiga qo’yiladi, ularga mehnatkashlarning mulohaza va 
istaklari hisobga olinib, qo’shimchalar va o’zgarishlar kiritiladi. 
Teskari aloqa yordamida axborotni jo’natuvchi bilan uni qabul qiluvchi 
o’rtasida aloqa o’rnatiladi. Bu jarayonda axborotni qabul qiluvchi axborot bilan 
o’zaro almashuv jarayonining barcha bosqichlarini takrorlaydi, natijada axborotni 
yuboruvchi endi uni qabul qiluvchiga aylanadi, ya’ni har ikki tomon o’z vazifalarini 
o’zaro almaggandek bo’ladi. 
Teskari aloqa - eshitganga, o’qiganga yoki ko’rganga tan aks ta’sir yoki 
ta’sirlanish tayanchi. Bunda mazkur axborotni olgan shaxs shu axborotga bo’lgan 
munosabatini, tushunganligi yoki to’liq tushunmaganligini, qo’llab-quvvatlashi yoki 
inkor etishini shu axborotni yuborgan shaxsga bildiradi. Bunday aloqa har ikkala 
tomonning bir-birini qanchalik tushunganini bilish uchun zarur. 
Rahbar berilgan topshiriq yoki aytilgan so’z har doim bo’ysinuvchilar 
tomonidan birdek qabul qilinadi, deb o’ylamasligi kerak. Bunday xato fikrga 
boruvchi rahbar o’zini real voqelikdan uzoqlashtiradi. Teskari aloqani samarali 
o’rnatmagan rahbarning boshqaruv faoliyati zaiflashadi va inqirozga yuz tutadi. 
SHov-shuv axborot almashuv jarayonida salbiy ta’sir ko’rsatuvchi unsurlardan 
hisoblanadi. Axborotlarni uzatish nazariyasi tili bilan aytganda shov-shuv - bu 
Logotip
Boshqariluvchi tizimdan boshqaruvchi tizimga (bo’ysinuvchidan boshliqqa) kelib tushadigan axborotni, ya’ni berilgan farmoyish va buyruqning natijalari to’g’risidagi axborotni teskari aloqa deb tushunish qabul qilingan. Boshqaruv tizimi unsurlari ichida murakkab, ko’p tomonlama va xilma-xil aloqalar mavjudligi sharoitida teskari aloqaning ahamiyati ayniqsa ortadi. Boshqaruvchi tizim farmoyish yoki buyruq (topshiriq) bergandan keyin shu farmoyish yoki buyruq qanday bajarilayotganligi to’g’risida teskari aloqa yo’li bo’yicha o’z vaqtida axborot bilan ta’minlanib turilmasa, boshqarish jarayoni buziladi va boshqaruv tizimi butunlay izdan chiqadi. Ishlab chiqarishni va davlat boshqaruvining barcha darajalarida mustahkam teskari aloqa mavjudligi harakterlidir. Odatiy bir misol. Mamlakatimizning iqtisodiy va ijtimoiy rivojlanishi bo’yicha ishlab chiqiladigan barcha qonunlar, albatta umumxalq muhokamasiga qo’yiladi, ularga mehnatkashlarning mulohaza va istaklari hisobga olinib, qo’shimchalar va o’zgarishlar kiritiladi. Teskari aloqa yordamida axborotni jo’natuvchi bilan uni qabul qiluvchi o’rtasida aloqa o’rnatiladi. Bu jarayonda axborotni qabul qiluvchi axborot bilan o’zaro almashuv jarayonining barcha bosqichlarini takrorlaydi, natijada axborotni yuboruvchi endi uni qabul qiluvchiga aylanadi, ya’ni har ikki tomon o’z vazifalarini o’zaro almaggandek bo’ladi. Teskari aloqa - eshitganga, o’qiganga yoki ko’rganga tan aks ta’sir yoki ta’sirlanish tayanchi. Bunda mazkur axborotni olgan shaxs shu axborotga bo’lgan munosabatini, tushunganligi yoki to’liq tushunmaganligini, qo’llab-quvvatlashi yoki inkor etishini shu axborotni yuborgan shaxsga bildiradi. Bunday aloqa har ikkala tomonning bir-birini qanchalik tushunganini bilish uchun zarur. Rahbar berilgan topshiriq yoki aytilgan so’z har doim bo’ysinuvchilar tomonidan birdek qabul qilinadi, deb o’ylamasligi kerak. Bunday xato fikrga boruvchi rahbar o’zini real voqelikdan uzoqlashtiradi. Teskari aloqani samarali o’rnatmagan rahbarning boshqaruv faoliyati zaiflashadi va inqirozga yuz tutadi. SHov-shuv axborot almashuv jarayonida salbiy ta’sir ko’rsatuvchi unsurlardan hisoblanadi. Axborotlarni uzatish nazariyasi tili bilan aytganda shov-shuv - bu
 
 
g’oyani buzib talqin qilishda namoyon bo’ladi. Aytilgan so’zdan tortib, to uni qabul 
qilingungacha bo’lgan masofadagi turli to’siqlar, shov-shuvlar axborotni 
kodlashtirish va dekodlashtirish, shuningdek rahbar bilan bo’yisnuvchi o’rtasidagi 
aloqa jarayoniga katta ta’sir o’tkazishi mumkin. 
SHu sababli shov-shuvni ham e’tiborsiz qoldirish mumkin emas.    
11.3. Boshqaruv axborotlarini turkumlanishi 
Hozirgi davrda xalq xo’jaligining turli bo’linmalari faoliyatini boshqarish, eng 
avvalo tegishli boshqaruv qarorlarini qabul qilish turli-tuman axborotlarga bog’liq. 
Axborotlarning xilma-xilligi har bir boshqaruv ob’ektining faoliyati ko’p 
tomonlamaligi bilan, boshqaruv sohalari ham turli-tumanligi bilan belgilanadi. 
Bo’lar esa pirovard natijada ishlab chiqarish jarayonlari miqyosining kattaligi, o’ta 
murakkabligi va davom etish sur’atlarining yuqoriligi bilan bog’liqdir.  
Boshqaruv axborotlari o’ta turli-tuman bo’lganligi tufayli mazkur boshqarish 
qarorlarini ishlab chiqish uchun zarur va etarli axborotni tanlab olish ancha qiyin. 
Barcha axborotlarni o’ziga xos belgilarga qarab tur va guruhlarga ajratish, ya’ni 
klassifikatsiya qilish yoki tasniflash, bu qiyinchilikni barataraf etish yoki bir oz 
engillashtirishga ma’lum darajada yordam beradi. Turkumlanganda axborot tizimi 
har tomonlama soddalashadi, shuningdek, uni to’plash, uzatish va turlarga ajratish 
osonlashadi, buning natijasida rahbar xodimlar axborot bilan to’liqroq ta’min etiladi.  
Ishlab chiqarish doimiy rivojlanishda bo’lganligi sababli axborot turlari, soni 
va ko’lami ham ko’payib boraveradi. SHu bois yuqorida keltirilgan turkumlashni 
to’liq deb bo’lmaydi. Barcha boshqarish vazifalarini kompleks  hal etish uchun 
axborotlar har bir boshqarish ob’ektining o’ziga xos xususiyatlarini hisobga olib 
aniq turkumlanadi. 
 
 
 
 
 
 
Axborotlar tizimi 
 
Oddiy tizim 
 
Murakkab tizim 
 
Logotip
g’oyani buzib talqin qilishda namoyon bo’ladi. Aytilgan so’zdan tortib, to uni qabul qilingungacha bo’lgan masofadagi turli to’siqlar, shov-shuvlar axborotni kodlashtirish va dekodlashtirish, shuningdek rahbar bilan bo’yisnuvchi o’rtasidagi aloqa jarayoniga katta ta’sir o’tkazishi mumkin. SHu sababli shov-shuvni ham e’tiborsiz qoldirish mumkin emas. 11.3. Boshqaruv axborotlarini turkumlanishi Hozirgi davrda xalq xo’jaligining turli bo’linmalari faoliyatini boshqarish, eng avvalo tegishli boshqaruv qarorlarini qabul qilish turli-tuman axborotlarga bog’liq. Axborotlarning xilma-xilligi har bir boshqaruv ob’ektining faoliyati ko’p tomonlamaligi bilan, boshqaruv sohalari ham turli-tumanligi bilan belgilanadi. Bo’lar esa pirovard natijada ishlab chiqarish jarayonlari miqyosining kattaligi, o’ta murakkabligi va davom etish sur’atlarining yuqoriligi bilan bog’liqdir. Boshqaruv axborotlari o’ta turli-tuman bo’lganligi tufayli mazkur boshqarish qarorlarini ishlab chiqish uchun zarur va etarli axborotni tanlab olish ancha qiyin. Barcha axborotlarni o’ziga xos belgilarga qarab tur va guruhlarga ajratish, ya’ni klassifikatsiya qilish yoki tasniflash, bu qiyinchilikni barataraf etish yoki bir oz engillashtirishga ma’lum darajada yordam beradi. Turkumlanganda axborot tizimi har tomonlama soddalashadi, shuningdek, uni to’plash, uzatish va turlarga ajratish osonlashadi, buning natijasida rahbar xodimlar axborot bilan to’liqroq ta’min etiladi. Ishlab chiqarish doimiy rivojlanishda bo’lganligi sababli axborot turlari, soni va ko’lami ham ko’payib boraveradi. SHu bois yuqorida keltirilgan turkumlashni to’liq deb bo’lmaydi. Barcha boshqarish vazifalarini kompleks hal etish uchun axborotlar har bir boshqarish ob’ektining o’ziga xos xususiyatlarini hisobga olib aniq turkumlanadi. Axborotlar tizimi Oddiy tizim Murakkab tizim
 
 
 
 
15-chizma. Axborotlar tizimi 
 
Oddiy tizim. Axborot paydo bo’lgan joydan iste’mol joyiga keltiriladi. Bunday 
axborot telefon orqali yoki signallar vositasida kelib tushishi mumkin. Bu turdagi 
axborot tizimi quyi boshqaruv bosqichiga to’g’ri keladi. Ish joyidan ustaga berilgan 
axborot bunga misol bo’la oladi. Bunday axborotga deyarli ishlov berilmaydi. 
Murakkab tizim. Bu tizim ishlab chiqarish va boshqaruv tarkibining 
murakkabligi bilan bog’liq. Bu erda dastlabki axborot yuzaga keladi. Ishlov berishda 
hisoblash texnikasidan keng foydalaniladi. 
Murakkab axborot tizimining har xil darajada mexanizatsiyalash turlari 
quyidagilardan iborat: 
Axborotlarni to’la o’zlashtirish davri. Bunda axborot oddiy mexanizmlardan 
foydalanilgan holda butunlay qayta ishlanadi. 
Aralash 
axborot 
tizimi. 
Bunda 
axborotni 
mexanizatsiyalashgan 
va 
avtomatlashgan qurilmalari yordamida o’zgartirishlarga erishiladi. Bu tizim 
aavtomatlashgan nazoratni ta’minlaydi, ba’zida korxonaning ishlab chiqarish 
faoliyati ustidan oddiy boshqaruv jarayonini amalga oshiradi. 
Axborot-ma’lumot tizimi. Bunda ko’z bilan bajariladigan nazorat uchun ba’zi 
bir ma’lumotlarni berish bilan cheklanadi. 
Kuzatuv axborot tizimi. Bu tizim avtomatlashgan nazorat va boshqaruvni 
ta’minlaydi. Keyingi ikkila tizim asosan texnologik jarayonlar to’g’risidagi 
axborotlarni qayta ishlash uchun qo’llaniladi.  
Axborotlar tizimi - bu murakkab tizim bo’lib, o’z ichiga turli hujjatlarni, 
axborot oqimi, aloqa kanallari, texnik vositalar va avtomatik boshqaruv tizimlarini 
oladi. Butun axborotlar tizimi aniq va doimiy ishlashi lozim. 
Ishlab chiqarishni boshqarish - bu ijodiy jarayon, o’ziga xos bir san’at. U 
rahbarning xilma-xil ish usullarida namoyon bo’ladi. Bu usullar esa rahbarga ushbu 
sohada oz omilkor kishilarning fikrini turli kanallar orqali aniqlash va bu ijobiy 
Logotip
15-chizma. Axborotlar tizimi Oddiy tizim. Axborot paydo bo’lgan joydan iste’mol joyiga keltiriladi. Bunday axborot telefon orqali yoki signallar vositasida kelib tushishi mumkin. Bu turdagi axborot tizimi quyi boshqaruv bosqichiga to’g’ri keladi. Ish joyidan ustaga berilgan axborot bunga misol bo’la oladi. Bunday axborotga deyarli ishlov berilmaydi. Murakkab tizim. Bu tizim ishlab chiqarish va boshqaruv tarkibining murakkabligi bilan bog’liq. Bu erda dastlabki axborot yuzaga keladi. Ishlov berishda hisoblash texnikasidan keng foydalaniladi. Murakkab axborot tizimining har xil darajada mexanizatsiyalash turlari quyidagilardan iborat: Axborotlarni to’la o’zlashtirish davri. Bunda axborot oddiy mexanizmlardan foydalanilgan holda butunlay qayta ishlanadi. Aralash axborot tizimi. Bunda axborotni mexanizatsiyalashgan va avtomatlashgan qurilmalari yordamida o’zgartirishlarga erishiladi. Bu tizim aavtomatlashgan nazoratni ta’minlaydi, ba’zida korxonaning ishlab chiqarish faoliyati ustidan oddiy boshqaruv jarayonini amalga oshiradi. Axborot-ma’lumot tizimi. Bunda ko’z bilan bajariladigan nazorat uchun ba’zi bir ma’lumotlarni berish bilan cheklanadi. Kuzatuv axborot tizimi. Bu tizim avtomatlashgan nazorat va boshqaruvni ta’minlaydi. Keyingi ikkila tizim asosan texnologik jarayonlar to’g’risidagi axborotlarni qayta ishlash uchun qo’llaniladi. Axborotlar tizimi - bu murakkab tizim bo’lib, o’z ichiga turli hujjatlarni, axborot oqimi, aloqa kanallari, texnik vositalar va avtomatik boshqaruv tizimlarini oladi. Butun axborotlar tizimi aniq va doimiy ishlashi lozim. Ishlab chiqarishni boshqarish - bu ijodiy jarayon, o’ziga xos bir san’at. U rahbarning xilma-xil ish usullarida namoyon bo’ladi. Bu usullar esa rahbarga ushbu sohada oz omilkor kishilarning fikrini turli kanallar orqali aniqlash va bu ijobiy
 
 
fikrlardan boshqarish jarayonida foydalanish imkoniyatini beradi. U o’z fikrlarini 
har bir kishining ongiga etkazish uchun ham ma’lum xislatlarga ega bo’lishi kerak. 
Rahbarning yozishni bilishi - bu faqat savodli yoza bilishni emas, balki fikrni 
qisqa va ravon, davlat tilida badiiy, sodda bayon qilish demakdir. Rahbarlikda bu 
o’z qarorini bo’ysinuvchiga etkazish uslubidir. Ishlab chiqarishni boshqarishda 
yozish mumkin bo’lgan hamma  narsani yozib qo’yishi kerak, degan qoida amal 
qiladi. Bu bo’ysinuvchiga yozilganlarga qarab o’z xatti-harakatini aniq tekshirib 
borish, rahbarga esa qarorning bajarilishini nazorat qilib turish imkoniyatini beradi. 
Rahbar o’ziga axborot tayyorlovchi xodimlar mehnatini tashkil eta bilishi, 
ulardan omilkorlik bilan foydalanishi kerak. Noto’g’ri, past qiymatli axborot tufayli 
yomon boshqaruv qarori qabul qilishdan ehtiyot bo’lishi, eng muhimi unga 
kelayotgan axborotlarni saralab olishi darkor. Funktsional xizmat xodimlari, 
yordamchilar, referentlar rahbarga eng zarur axborotlarni tekshirib berishi maqsadga 
muvofiq bo’ladi.      
 
11.4. Kommunikatsiya va kommunikatsion jarayon 
Kommunikatsiya - bu kishilar o’rtasidagi o’zaro axborot almashuvidir. 
Rahbarlar qilayotgan hamma ishlar axborotlarning samarali almashishini talab 
qiladi. YAxshi yo’lga qo’yilgan kommunikatsiya ish muvaffaqiyatini ta’minlaydi. 
So’rovlar shuni ko’rsatadiki, 73% amerikalik, 85% yapon, 63% angliyalik rahbarlar, 
kommunikatsiya, qo’yilgan maqsadga erishish yo’lidagi bosh to’siq deb 
hisoblaydilar. YAna bir boshqa so’rovga ko’ra 2000 turli kompaniyaning 250 ming 
xodimi korxonalarda axborot almashish eng qiyin masaladan biri deb biladilar. 
Umuman har bir rahbar 50 dan 90% gacha vaqtini kommunikatsiyaga sarflaydi. 
SHu sababli, shuni tasdiqlash mumkinki, menejer faoliyatining samaradorligi eng 
avvalo kommunikatsiya samaradorligiga, ya’ni: 
kishilar bilan yakkama-yakka suhbat olib borish qobiliyati; 
telefonda so’zlashuv qobiliyati; 
rasmiy xujatlarni tuzish va o’qiy olish qobiliyati; 
majlislarda qatnashish madaniyati kabilarga bog’liq. 
Logotip
fikrlardan boshqarish jarayonida foydalanish imkoniyatini beradi. U o’z fikrlarini har bir kishining ongiga etkazish uchun ham ma’lum xislatlarga ega bo’lishi kerak. Rahbarning yozishni bilishi - bu faqat savodli yoza bilishni emas, balki fikrni qisqa va ravon, davlat tilida badiiy, sodda bayon qilish demakdir. Rahbarlikda bu o’z qarorini bo’ysinuvchiga etkazish uslubidir. Ishlab chiqarishni boshqarishda yozish mumkin bo’lgan hamma narsani yozib qo’yishi kerak, degan qoida amal qiladi. Bu bo’ysinuvchiga yozilganlarga qarab o’z xatti-harakatini aniq tekshirib borish, rahbarga esa qarorning bajarilishini nazorat qilib turish imkoniyatini beradi. Rahbar o’ziga axborot tayyorlovchi xodimlar mehnatini tashkil eta bilishi, ulardan omilkorlik bilan foydalanishi kerak. Noto’g’ri, past qiymatli axborot tufayli yomon boshqaruv qarori qabul qilishdan ehtiyot bo’lishi, eng muhimi unga kelayotgan axborotlarni saralab olishi darkor. Funktsional xizmat xodimlari, yordamchilar, referentlar rahbarga eng zarur axborotlarni tekshirib berishi maqsadga muvofiq bo’ladi. 11.4. Kommunikatsiya va kommunikatsion jarayon Kommunikatsiya - bu kishilar o’rtasidagi o’zaro axborot almashuvidir. Rahbarlar qilayotgan hamma ishlar axborotlarning samarali almashishini talab qiladi. YAxshi yo’lga qo’yilgan kommunikatsiya ish muvaffaqiyatini ta’minlaydi. So’rovlar shuni ko’rsatadiki, 73% amerikalik, 85% yapon, 63% angliyalik rahbarlar, kommunikatsiya, qo’yilgan maqsadga erishish yo’lidagi bosh to’siq deb hisoblaydilar. YAna bir boshqa so’rovga ko’ra 2000 turli kompaniyaning 250 ming xodimi korxonalarda axborot almashish eng qiyin masaladan biri deb biladilar. Umuman har bir rahbar 50 dan 90% gacha vaqtini kommunikatsiyaga sarflaydi. SHu sababli, shuni tasdiqlash mumkinki, menejer faoliyatining samaradorligi eng avvalo kommunikatsiya samaradorligiga, ya’ni: kishilar bilan yakkama-yakka suhbat olib borish qobiliyati; telefonda so’zlashuv qobiliyati; rasmiy xujatlarni tuzish va o’qiy olish qobiliyati; majlislarda qatnashish madaniyati kabilarga bog’liq.
 
 
Korxona (tashkilot) kommunikatsiyasi - bu o’ta murakkab, ko’p bosqichli tizim 
bo’lib, o’z tarkibiga nafaqat tashkilot ichidagi, shuningdek uning tashqarisidagi 
axborot almashuvini ham oladi (16-chizma). 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
16-chizma. Tashkiliy kommunikatsiyaning tasnifiy sxemasi 
 
Tashkilot - bu davlat nazorati va boshqaruvchi ostidagi ob’ekt bo’lib, u o’zidan 
yuqori tegishli tashkilotlarga (makroiqtisodiyot va statistika vazirligiga) turli 
hisobotlar, ma’lumotlar, axborotlar berib turadi. 
Tashqi kommunikatsiya - bu tashkilot bilan tashqi muhit o’rtasidagi axborot 
almashuvidir. Tashqaridan keladigan axborotlar, jumladan yuqori boshqaruv 
organlari, hokimiyat, vazirlik qo’mitalar, Vazirlar Mahkamasi, Prezident devoni 
axborotlari bunga misol bo’ladi. 
Ichki kommunikatsiya deganda korxona ichidagi bo’limlar o’rtasidagi, 
korxona ichki faoliyatini yurgizish uchun zarur bo’lgan axborot almashuvi 
Tashkiliy kommunikatsiya 
 
Tashqi 
 
Ichki 
 
Gorizontal 
 
Vertikal 
 
Noformal 
 
Bo`g`inlararo 
kommunikatsiya 
 
-Rahbar-bo`ysinuvchi 
 
Logotip
Korxona (tashkilot) kommunikatsiyasi - bu o’ta murakkab, ko’p bosqichli tizim bo’lib, o’z tarkibiga nafaqat tashkilot ichidagi, shuningdek uning tashqarisidagi axborot almashuvini ham oladi (16-chizma). 16-chizma. Tashkiliy kommunikatsiyaning tasnifiy sxemasi Tashkilot - bu davlat nazorati va boshqaruvchi ostidagi ob’ekt bo’lib, u o’zidan yuqori tegishli tashkilotlarga (makroiqtisodiyot va statistika vazirligiga) turli hisobotlar, ma’lumotlar, axborotlar berib turadi. Tashqi kommunikatsiya - bu tashkilot bilan tashqi muhit o’rtasidagi axborot almashuvidir. Tashqaridan keladigan axborotlar, jumladan yuqori boshqaruv organlari, hokimiyat, vazirlik qo’mitalar, Vazirlar Mahkamasi, Prezident devoni axborotlari bunga misol bo’ladi. Ichki kommunikatsiya deganda korxona ichidagi bo’limlar o’rtasidagi, korxona ichki faoliyatini yurgizish uchun zarur bo’lgan axborot almashuvi Tashkiliy kommunikatsiya Tashqi Ichki Gorizontal Vertikal Noformal Bo`g`inlararo kommunikatsiya -Rahbar-bo`ysinuvchi
 
 
tushuniladi. Bu erda boshqaruv bo’g’inlari (vertikal kommunikatsiya) va 
bo’limlararo (gorizonlatl kommunikatsiya) axborot almashuvi amalga oshiriladi. 
Rahbar va bo’ysinuvchi o’rtasidagi kommunikatsiya - bu tashkilotlarda eng 
ko’p uchraydigan axborot almashuvidir. Masalan, tsex boshlig’i yoki masterning 
jamoa va ayrim xodimlar bilan jonli aloqasi juda yuksak baholanadi. Jonli aloqada 
rahbar faqat o’z qarorini billdiribgina qolmay, bo’ysinuvchilarga ta’sir ko’rsatishi, 
ularda qarorni yaxshiroq bajarish uchun tashabbus va xohish uyg’otishi mumkin. 
qo’pollik bilan baqirish, "so’kinish"ga va hokazolarga aslo yo’l qo’ymaslik kerak. 
Rahbarning shaxsiy obro’si ko’p jihatdan u o’z fikrini qay tarzda bildirishiga, 
qanday so’zlashiga bog’liq. 
Noformal kommunikatsiya - bu rahbar atrofidagi shov-shuvlar, rahbarning 
xizmatga doir bo’lmagan shaxsiy aloqalari, norasmiy kanallar bilan axborot 
almashuvlari kiradi. Bunday axborot almashuvi chegara doirasida bo’lishi kerak. 
Kommunikatsion jarayon - bu ikki va undan ortiq odamlar o’rtasidagi axborot 
almashish jarayonidir. Bu jarayonda to’rtta bazaviy unsur qatnashadi: 
axborotni jo’natuvchi; 
axborotning o’zi (xabar); 
aloqa kanali, ya’ni axborotni uzatish vositasi; 
axborotni qabul qiluvchi. 
Ana shu to’rt unsur bir-biri bilan hamohang ishlagandagina, axborot o’z 
vazifasini bajaradi. Axborotlarni almashuv jarayonida har ikkala tomon (jo’natuvchi 
va qabul qiluvchi) faol rol o’ynashi kerak. 
Kommunikatsion jarayon 6 bosqich ketma-ketligida bajariladigan ishlar 
majmuasi tariqasida ifodalash mumkin: 
1. Axborotni tanlash va g’oyani shakllantirish. Bu bosqichda axborotni qabul 
qiluvchiga qanday topshiriqni, qaysi g’oyani berish to’g’risida fikrlaydi va uni 
shakllantiradi. 
2. Axborotlarni kodlashtirish va axborot (xabar)ni shakllantirish. Bu erda 
axborotni jo’natuvchi o’zining g’oyasini grafik va chizmalarda, yozma ovozda yoki 
tasvirda kodlashtiradi. 
Logotip
tushuniladi. Bu erda boshqaruv bo’g’inlari (vertikal kommunikatsiya) va bo’limlararo (gorizonlatl kommunikatsiya) axborot almashuvi amalga oshiriladi. Rahbar va bo’ysinuvchi o’rtasidagi kommunikatsiya - bu tashkilotlarda eng ko’p uchraydigan axborot almashuvidir. Masalan, tsex boshlig’i yoki masterning jamoa va ayrim xodimlar bilan jonli aloqasi juda yuksak baholanadi. Jonli aloqada rahbar faqat o’z qarorini billdiribgina qolmay, bo’ysinuvchilarga ta’sir ko’rsatishi, ularda qarorni yaxshiroq bajarish uchun tashabbus va xohish uyg’otishi mumkin. qo’pollik bilan baqirish, "so’kinish"ga va hokazolarga aslo yo’l qo’ymaslik kerak. Rahbarning shaxsiy obro’si ko’p jihatdan u o’z fikrini qay tarzda bildirishiga, qanday so’zlashiga bog’liq. Noformal kommunikatsiya - bu rahbar atrofidagi shov-shuvlar, rahbarning xizmatga doir bo’lmagan shaxsiy aloqalari, norasmiy kanallar bilan axborot almashuvlari kiradi. Bunday axborot almashuvi chegara doirasida bo’lishi kerak. Kommunikatsion jarayon - bu ikki va undan ortiq odamlar o’rtasidagi axborot almashish jarayonidir. Bu jarayonda to’rtta bazaviy unsur qatnashadi: axborotni jo’natuvchi; axborotning o’zi (xabar); aloqa kanali, ya’ni axborotni uzatish vositasi; axborotni qabul qiluvchi. Ana shu to’rt unsur bir-biri bilan hamohang ishlagandagina, axborot o’z vazifasini bajaradi. Axborotlarni almashuv jarayonida har ikkala tomon (jo’natuvchi va qabul qiluvchi) faol rol o’ynashi kerak. Kommunikatsion jarayon 6 bosqich ketma-ketligida bajariladigan ishlar majmuasi tariqasida ifodalash mumkin: 1. Axborotni tanlash va g’oyani shakllantirish. Bu bosqichda axborotni qabul qiluvchiga qanday topshiriqni, qaysi g’oyani berish to’g’risida fikrlaydi va uni shakllantiradi. 2. Axborotlarni kodlashtirish va axborot (xabar)ni shakllantirish. Bu erda axborotni jo’natuvchi o’zining g’oyasini grafik va chizmalarda, yozma ovozda yoki tasvirda kodlashtiradi.
 
 
3. Aloqa qilish kanalini tanlash va axborot (xabar)ni uzatish. Kodlashtirish 
bilan bir qatorda axborotni uzatuvchi kommunikatsiyaga muvofiq ravishda uzatish 
kanalini tanlaydi. SHunday kanallar turkumiga: pochta, telefon, telefaks, elektron 
pochta, kompyuter shoxobchasi va boshqalar kiradi. 
4. Dekodlashtirish va axborotni qabul qilish. Dekodlashtirish deganda 
uzatilayotgan xabarni, axborotni qabul qiluvchi fikriga o’tkazish, belgilarda 
ifodalash tushuniladi. Agar bir tomon axborotni taklif etsa, ikkinchi tomon uni hech 
qanday to’siqsiz sababli, axborot etkazilguncha yo’l-yo’lakay turli shov-shuvlarga 
duch kelib asl mohiyatini yo’qotish mumkin. SHu sababli teskari aloqa ham mavjud.  
5. Axborotni talqin qilish va javobni shakllantirish. Bu bosqichda axborot 
uzatuvchi bilan axborotni qabul qiluvchi o’z o’rinlari bilan almashinadilar. 
Axborotni qabul qiluvchi olgan axborotni talqin qiladi va javobni shakllantiradi. 
6. Javobni uzatish. SHakllantirilgan javob tanlab olingan kanal orqali axborotni 
uzatganga qaytib uzatiladi va shu bilan kommunikatsion jarayon tugaydi. Hozirgi 
paytda eng muhim kommunikatsiya vositasi sifatida kompyuterlar xizmat 
ko’rsatmoqda. Ular yordamida axborot to’planadi, dasturlar tuziladi, ma’lumotlar 
banki hosil qilinadi. Kompyuterlar nafaqat ishlab chiqarishni boshqarish uchun, 
balki iqtisodiyotning barcha jabhalari uchun o’ta zarur.    
 
11.5. Axborot almashuv jarayonidagi muammolar 
SHuni qayd qilish lozimki, shaxslararo axborot almashuv jarayonida ayrim 
muammolar tug’ilishi mumkin. SHunday muammolar turkumiga quyidagilarni qayd 
qilish mumkin: 
Idrok qilishdagi ruhiy farq. 
Ma’naviy (semantik) to’siq. 
Noverbal imo-ishoralar. 
Filtrlash. 
Aloqa kanallarining haddan tashqari ko’payib ketishi. 
Nomaqbul tashkiliy struktura (tarkib). 
Logotip
3. Aloqa qilish kanalini tanlash va axborot (xabar)ni uzatish. Kodlashtirish bilan bir qatorda axborotni uzatuvchi kommunikatsiyaga muvofiq ravishda uzatish kanalini tanlaydi. SHunday kanallar turkumiga: pochta, telefon, telefaks, elektron pochta, kompyuter shoxobchasi va boshqalar kiradi. 4. Dekodlashtirish va axborotni qabul qilish. Dekodlashtirish deganda uzatilayotgan xabarni, axborotni qabul qiluvchi fikriga o’tkazish, belgilarda ifodalash tushuniladi. Agar bir tomon axborotni taklif etsa, ikkinchi tomon uni hech qanday to’siqsiz sababli, axborot etkazilguncha yo’l-yo’lakay turli shov-shuvlarga duch kelib asl mohiyatini yo’qotish mumkin. SHu sababli teskari aloqa ham mavjud. 5. Axborotni talqin qilish va javobni shakllantirish. Bu bosqichda axborot uzatuvchi bilan axborotni qabul qiluvchi o’z o’rinlari bilan almashinadilar. Axborotni qabul qiluvchi olgan axborotni talqin qiladi va javobni shakllantiradi. 6. Javobni uzatish. SHakllantirilgan javob tanlab olingan kanal orqali axborotni uzatganga qaytib uzatiladi va shu bilan kommunikatsion jarayon tugaydi. Hozirgi paytda eng muhim kommunikatsiya vositasi sifatida kompyuterlar xizmat ko’rsatmoqda. Ular yordamida axborot to’planadi, dasturlar tuziladi, ma’lumotlar banki hosil qilinadi. Kompyuterlar nafaqat ishlab chiqarishni boshqarish uchun, balki iqtisodiyotning barcha jabhalari uchun o’ta zarur. 11.5. Axborot almashuv jarayonidagi muammolar SHuni qayd qilish lozimki, shaxslararo axborot almashuv jarayonida ayrim muammolar tug’ilishi mumkin. SHunday muammolar turkumiga quyidagilarni qayd qilish mumkin: Idrok qilishdagi ruhiy farq. Ma’naviy (semantik) to’siq. Noverbal imo-ishoralar. Filtrlash. Aloqa kanallarining haddan tashqari ko’payib ketishi. Nomaqbul tashkiliy struktura (tarkib).