BOSHQARISHNING TASHKILIY STRUKTURALARI

Yuklangan vaqt

2025-01-29

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

13

Faytl hajmi

20,7 KB


 
 
 
 
 
 
BOSHQARISHNING TASHKILIY STRUKTURALARI 
 
 
Reja 
4.1. Boshqarish strukturasining mazmuni 
4.2. Boshqarish strukturalarining tashkiliy turlari 
4.3. Boshqarish strukturasini qayta tashkil qilish usullari, shakllari va yo’llari 
4.4. Bozor munosabatlariga o’tish jarayonida vujudga kelgan yangi tipdagi korxona, 
firmalarning mohiyati va mazmuni 
 
 
Tayanch iboralar 
Struktura. Ishlab chiqarish strukturasi. Boshqarish bo’gini. Boshqaruv tashkiliy 
strukturasi. Chiziqli struktura. Funktsional struktura. CHiziqli shatabli struktura. 
CHiziqli funktsional struktura. Norasmiy aloqalar. Korxona. Firma. Konglomerat. 
Venchur.  
 
4.1. Boshqarish strukturasining mazmuni 
"Struktura" - lotincha so’z bo’lib, narsalar tarkibiy qismlarining o’zaro bog’liq, 
ravishda joylashishi, tuzilishini bildiradi. 
Boshqarish strukturasi deganda boshqaruv maqsadlarini amalga oshiruvchi va 
funktsiyalarni bajaruvchi bir-biri bilan bog’langan turli boshqaruv organlari va 
bo’g’inlarining majmui tushuniladi. Boshqarishning u yoki bu vazifalarini hal qilish 
uchun muayyan organlar tuziladi. Boshqarish organlari tizimi, quyi organlarning 
yuqori organlarga bo’ysunishi va ular o’rtasidagi o’zaro aloqa boshqarish strukturasi 
tushunchasini tashkil qiladi. Bunday struktura odatda "boshqaruv apparati 
BOSHQARISHNING TASHKILIY STRUKTURALARI Reja 4.1. Boshqarish strukturasining mazmuni 4.2. Boshqarish strukturalarining tashkiliy turlari 4.3. Boshqarish strukturasini qayta tashkil qilish usullari, shakllari va yo’llari 4.4. Bozor munosabatlariga o’tish jarayonida vujudga kelgan yangi tipdagi korxona, firmalarning mohiyati va mazmuni Tayanch iboralar Struktura. Ishlab chiqarish strukturasi. Boshqarish bo’gini. Boshqaruv tashkiliy strukturasi. Chiziqli struktura. Funktsional struktura. CHiziqli shatabli struktura. CHiziqli funktsional struktura. Norasmiy aloqalar. Korxona. Firma. Konglomerat. Venchur. 4.1. Boshqarish strukturasining mazmuni "Struktura" - lotincha so’z bo’lib, narsalar tarkibiy qismlarining o’zaro bog’liq, ravishda joylashishi, tuzilishini bildiradi. Boshqarish strukturasi deganda boshqaruv maqsadlarini amalga oshiruvchi va funktsiyalarni bajaruvchi bir-biri bilan bog’langan turli boshqaruv organlari va bo’g’inlarining majmui tushuniladi. Boshqarishning u yoki bu vazifalarini hal qilish uchun muayyan organlar tuziladi. Boshqarish organlari tizimi, quyi organlarning yuqori organlarga bo’ysunishi va ular o’rtasidagi o’zaro aloqa boshqarish strukturasi tushunchasini tashkil qiladi. Bunday struktura odatda "boshqaruv apparati  
 
strukturasi" deb yuritiladi. U biron-bir boshqaruv organining (vazirlikning 
boshqaruv apparati, korxonaning boshqaruv apparati va h.k) bo’limlari tarkibini 
bildiradi. 
Boshqarish strukturasi ishlab chiqarish strukturasi bilan ham ifodalanadi. Bunda 
boshqarishni tashkil etishning dastlabki va belgilovchi omili ishlab chiqarish 
jarayoni bo’lib hisoblanadi. U o’zaro bog’langan asosiy, yordamchi va xizmat 
ko’rsatuvchi jarayonlardan iborat bo’lib, bu jarayonlar bo’limlar va xodimlar 
o’rtasida mehnat taqsimotini talab qiladi. SHu maqsadda ishlab chiqarish bo’limlari 
va ularga xos bo’lgan boshqaruv apparati tuziladi. 
Bo’linmalar yig’indisi, ularning tarkibi va o’zaro aloqa shakllari korxonalarning 
ishlab chiqarish strukturasini tashkil etadi. Har bir korxona o’ziga xos ishlab 
chiqarish strukturasiga egadir. 
SHunday qilib, boshqarishning maqsadlari, funktsiyalari, vazifalari, ob’ektlari va 
organlari uning tashkiliy strukturasini belgilab beradi. 
 Tashkiliy strukturalarni hosil qiladigan boshqarish organlari boshqaruv bo’g’inlari 
va boshqaruv bosqichlari shaklida bo’ladi. 
Boshqarish bo’g’ini - bu boshqarishning ayrim yoki qator funktsiyalarini bajaruvchi 
mustaqil strukturasi bo’limlaridir. Bu bo’limlar o’rtasidagi bog’lanish va aloqalar 
gorizontal harakterga ega: Vazirlik, birlashma, korxona, tsex, uchastka. 
Boshqarish bosqichlari bir boshqarish bo’g’inining ikkinchisiga, odatda, quyi 
bo’g’inning yuqori bo’g’inga izchillik bilan bo’ysinishini ko’rsatadi. Bu vertikal 
bo’yicha bo’linishdir. 
Barcha bo’g’in va bosqichlarning tarkibi va ularning o’zaro bo’ysunish tartibi, har 
bir boshqaruv organi va bo’g’inning huquq va burchlari, shuningdek, ular o’rtasidagi 
munosabatlar tartibi, axborot kabi boshqarishning tashkiliy unsurlari boshqarish 
tizimini tashkil qiladi. 
Boshqarish tizimi turli miqyoslarga ega bo’lishi mumkin. CHunonchi: 
 butun xalq xo’jaligini (tarmoklarni va mamlakat tumanlarini) boshqarish; 
 har bir tarmoq va tuman tasarrufidagi korxonalarni boshqarish; 
 korxonalar ichidagi bo’limlarni (tsexlar, uchastkalar va xokazolarni) boshqarish. 
strukturasi" deb yuritiladi. U biron-bir boshqaruv organining (vazirlikning boshqaruv apparati, korxonaning boshqaruv apparati va h.k) bo’limlari tarkibini bildiradi. Boshqarish strukturasi ishlab chiqarish strukturasi bilan ham ifodalanadi. Bunda boshqarishni tashkil etishning dastlabki va belgilovchi omili ishlab chiqarish jarayoni bo’lib hisoblanadi. U o’zaro bog’langan asosiy, yordamchi va xizmat ko’rsatuvchi jarayonlardan iborat bo’lib, bu jarayonlar bo’limlar va xodimlar o’rtasida mehnat taqsimotini talab qiladi. SHu maqsadda ishlab chiqarish bo’limlari va ularga xos bo’lgan boshqaruv apparati tuziladi. Bo’linmalar yig’indisi, ularning tarkibi va o’zaro aloqa shakllari korxonalarning ishlab chiqarish strukturasini tashkil etadi. Har bir korxona o’ziga xos ishlab chiqarish strukturasiga egadir. SHunday qilib, boshqarishning maqsadlari, funktsiyalari, vazifalari, ob’ektlari va organlari uning tashkiliy strukturasini belgilab beradi. Tashkiliy strukturalarni hosil qiladigan boshqarish organlari boshqaruv bo’g’inlari va boshqaruv bosqichlari shaklida bo’ladi. Boshqarish bo’g’ini - bu boshqarishning ayrim yoki qator funktsiyalarini bajaruvchi mustaqil strukturasi bo’limlaridir. Bu bo’limlar o’rtasidagi bog’lanish va aloqalar gorizontal harakterga ega: Vazirlik, birlashma, korxona, tsex, uchastka. Boshqarish bosqichlari bir boshqarish bo’g’inining ikkinchisiga, odatda, quyi bo’g’inning yuqori bo’g’inga izchillik bilan bo’ysinishini ko’rsatadi. Bu vertikal bo’yicha bo’linishdir. Barcha bo’g’in va bosqichlarning tarkibi va ularning o’zaro bo’ysunish tartibi, har bir boshqaruv organi va bo’g’inning huquq va burchlari, shuningdek, ular o’rtasidagi munosabatlar tartibi, axborot kabi boshqarishning tashkiliy unsurlari boshqarish tizimini tashkil qiladi. Boshqarish tizimi turli miqyoslarga ega bo’lishi mumkin. CHunonchi: butun xalq xo’jaligini (tarmoklarni va mamlakat tumanlarini) boshqarish; har bir tarmoq va tuman tasarrufidagi korxonalarni boshqarish; korxonalar ichidagi bo’limlarni (tsexlar, uchastkalar va xokazolarni) boshqarish.  
 
O’z navbatida, butun xalq xo’jaligini boshqarish ham uni "tarmoq", "birlashma" va 
"korxona" darajalaridagi iyerarxik bosqichlar miqyosida amalga oshiriladi.  
Boshqarish strukturasi boshqarish apparatining operativ ishlashini ta’minlashi 
lozim. Bu faoliyat joriy vazifalarni o’z vaqtida va mohirlik bilan tez hal etishda 
namoyon bo’ladi. Bunga ishlab chiqarishning miqyosi, murakkabligi, boshqarish 
ob’ektlarining joylashuvi ham ta’sir ko’rsatadi. Shunday qilib, boshqarish 
strukturasi qanchalik mukammal bo’lsa, ishlab chiqarish jarayoniga ta’sir o’tkazish 
shunchalik samarali amalga oshiriladi. 
 
4.2. Boshqarish strukturalarining tashkiliy turlari 
Boshqarishning quyidagi  asosiy tashkiliy  strukturalari mavjud:  
 CHiziqli struktura; 
 CHiziqli-shtabli struktura; 
 Funktsional struktura; 
 CHiziqli-funktsional struktura; 
 Dasturli-maqsadli struktura;    
Har bir strukturada rasmiy va norasmiy aloqalar mavjud. Rasmiy aloqalar, avvalo 
vertikal aloqalardir. Ular rahbarlik va bo’sunish turlariga ko’ra bir-biridan farq 
qiladi. 
Agar rahbarlik to’laqonli bo’lib, quyi organ quyi faoliyatga doir barcha masalalarga 
daxldor bo’lsa, bunday aloqa chiziqli rasmiy aloqa deb ataladi. 
Agar rahbarlik cheklangan bo’lib, quyi organ quyi faoliyatga doir o’zining 
masalalariga daxldor bo’lsa, bunday aloqa funktsional vazifaviy rasmiy aloqa deb 
ataladi. 
Organlar o’rtasidagi vertikal aloqadan tashqari gorizontal aloqalar ham mavjud 
bo’lib, ular muvofiqlashtirish, uyg’unlashtirish va hamkorlik qilish tarzidagi 
aloqalardir. 
Boshqaruv strukturasida asosiy o’rinni hokimiyatga tayanadigan rasmiy aloqalar 
egallaydi. Lekin norasmiy aloqalar muhimdir. Ba’zan ular tashkilotning ishini 
yo’lga qo’yishda hal qiluvchi ahamiyatga ega bo’ladi. 
O’z navbatida, butun xalq xo’jaligini boshqarish ham uni "tarmoq", "birlashma" va "korxona" darajalaridagi iyerarxik bosqichlar miqyosida amalga oshiriladi. Boshqarish strukturasi boshqarish apparatining operativ ishlashini ta’minlashi lozim. Bu faoliyat joriy vazifalarni o’z vaqtida va mohirlik bilan tez hal etishda namoyon bo’ladi. Bunga ishlab chiqarishning miqyosi, murakkabligi, boshqarish ob’ektlarining joylashuvi ham ta’sir ko’rsatadi. Shunday qilib, boshqarish strukturasi qanchalik mukammal bo’lsa, ishlab chiqarish jarayoniga ta’sir o’tkazish shunchalik samarali amalga oshiriladi. 4.2. Boshqarish strukturalarining tashkiliy turlari Boshqarishning quyidagi asosiy tashkiliy strukturalari mavjud: CHiziqli struktura; CHiziqli-shtabli struktura; Funktsional struktura; CHiziqli-funktsional struktura; Dasturli-maqsadli struktura; Har bir strukturada rasmiy va norasmiy aloqalar mavjud. Rasmiy aloqalar, avvalo vertikal aloqalardir. Ular rahbarlik va bo’sunish turlariga ko’ra bir-biridan farq qiladi. Agar rahbarlik to’laqonli bo’lib, quyi organ quyi faoliyatga doir barcha masalalarga daxldor bo’lsa, bunday aloqa chiziqli rasmiy aloqa deb ataladi. Agar rahbarlik cheklangan bo’lib, quyi organ quyi faoliyatga doir o’zining masalalariga daxldor bo’lsa, bunday aloqa funktsional vazifaviy rasmiy aloqa deb ataladi. Organlar o’rtasidagi vertikal aloqadan tashqari gorizontal aloqalar ham mavjud bo’lib, ular muvofiqlashtirish, uyg’unlashtirish va hamkorlik qilish tarzidagi aloqalardir. Boshqaruv strukturasida asosiy o’rinni hokimiyatga tayanadigan rasmiy aloqalar egallaydi. Lekin norasmiy aloqalar muhimdir. Ba’zan ular tashkilotning ishini yo’lga qo’yishda hal qiluvchi ahamiyatga ega bo’ladi.  
 
Norasmiy aloqalar turli xilda bo’lishi mumkin. Bular jumlasiga korxonadagi 
qarindoshlik aloqalari, unda tarkib topgan umumiy manfaatlar, masalan, kasblar, 
qiziqishlar, sport bilan shug’ullanish yoki do’stona munosabatlar, birga o’qiganlik 
va boshqalar kiradi. 
Norasmiy aloqalar ham e’tibordan chetda qolmasligi kerak. CHunki: 
 norasmiy aloqalar rasmiy strukturaning barcha bo’g’inlari bilan kesishadi;  qator 
munosabatlar ishdan tashqarida paydo bo’ladi va korxonaning barcha ishiga ta’sir 
ko’rsatadi; 
 norasmiy tizim o’zining ko’pgina ko’rsatkichlari bo’yicha korxona faoliyatining 
samarali tashkil qilishga imkon beradi. 
Ammo norasmiy aloqalarning salbiy jihatlari ham yo’q emas. ehtiyotkorlik, sezgirlik 
yo’q bo’lgan joyda guruhbozlik, mahalliychilik, qarindosh-urug’chilik va shunga 
o’xshash ko’rinishlarning sodir bo’lishi hech gap emas. 
Har bir rahbar o’ziga ishonib topshirilgan bo’linma faoliyatini yakkaboshchilik 
asosida boshqaradi va barcha zarur qarorlarni mustaqil ravishda qabul qiladi. 
Bo’ysunuvchi xodimlar faqat o’zlarining bevosita rahbarlarining farmoyishlarini 
bajaradilar. YUqori turuvchi rahbar xodimlarga ularning bevosita boshlig’ini 
"chetlab" murojaat qilmasligi kerak. Masalan, korxona direktori tsex boshlig’ini 
chetlab masterga buyruq bermasligi kerak. SHu tariqa rahbarlikning vertikal liniyasi 
va bo’ysunuvchilarga ta’sir ko’rsatishning to’g’ridan-to’g’ri yo’li ochiladi. 
CHiziqli stukturaning o’ziga xos ijobiy tomonlari va kamchiliklari bor.  
Ijobiy tomonlari: 
 bunday struktura bir-biriga zid, chalkash topshiriqlar berilish hollarini kamaytiradi; 
 yakkaboshchilikni va shaxsiy javobgarlikni mustahkamlaydi; 
 bu struktura oddiy, puxta va tejamlidir; 
 bosqichlar soni kam bo’lganda boshqariluvchi ob’ekt ishiga kam kishi aralashadi; 
 vazifalar tezkor hal etiladi butun tizim samarali ishlaydi; 
 xodimlar faqat  o’z rahbariga hisobot beradilar, natijada ijrochilik va intizom 
darajasi ancha oshadi. 
Salbiy tomonlari: 
Norasmiy aloqalar turli xilda bo’lishi mumkin. Bular jumlasiga korxonadagi qarindoshlik aloqalari, unda tarkib topgan umumiy manfaatlar, masalan, kasblar, qiziqishlar, sport bilan shug’ullanish yoki do’stona munosabatlar, birga o’qiganlik va boshqalar kiradi. Norasmiy aloqalar ham e’tibordan chetda qolmasligi kerak. CHunki: norasmiy aloqalar rasmiy strukturaning barcha bo’g’inlari bilan kesishadi; qator munosabatlar ishdan tashqarida paydo bo’ladi va korxonaning barcha ishiga ta’sir ko’rsatadi; norasmiy tizim o’zining ko’pgina ko’rsatkichlari bo’yicha korxona faoliyatining samarali tashkil qilishga imkon beradi. Ammo norasmiy aloqalarning salbiy jihatlari ham yo’q emas. ehtiyotkorlik, sezgirlik yo’q bo’lgan joyda guruhbozlik, mahalliychilik, qarindosh-urug’chilik va shunga o’xshash ko’rinishlarning sodir bo’lishi hech gap emas. Har bir rahbar o’ziga ishonib topshirilgan bo’linma faoliyatini yakkaboshchilik asosida boshqaradi va barcha zarur qarorlarni mustaqil ravishda qabul qiladi. Bo’ysunuvchi xodimlar faqat o’zlarining bevosita rahbarlarining farmoyishlarini bajaradilar. YUqori turuvchi rahbar xodimlarga ularning bevosita boshlig’ini "chetlab" murojaat qilmasligi kerak. Masalan, korxona direktori tsex boshlig’ini chetlab masterga buyruq bermasligi kerak. SHu tariqa rahbarlikning vertikal liniyasi va bo’ysunuvchilarga ta’sir ko’rsatishning to’g’ridan-to’g’ri yo’li ochiladi. CHiziqli stukturaning o’ziga xos ijobiy tomonlari va kamchiliklari bor. Ijobiy tomonlari: bunday struktura bir-biriga zid, chalkash topshiriqlar berilish hollarini kamaytiradi; yakkaboshchilikni va shaxsiy javobgarlikni mustahkamlaydi; bu struktura oddiy, puxta va tejamlidir; bosqichlar soni kam bo’lganda boshqariluvchi ob’ekt ishiga kam kishi aralashadi; vazifalar tezkor hal etiladi butun tizim samarali ishlaydi; xodimlar faqat o’z rahbariga hisobot beradilar, natijada ijrochilik va intizom darajasi ancha oshadi. Salbiy tomonlari:  
 
bunday struktura oddiy, barqaror masalalarni echishga mo’ljallanganligi sababli 
uning doirasida kompleks  masalalarni hal qilish ancha qiyin kechadi, bunday 
sharoitda rahbarlar ko’proq tezkor ishlar bilan band bo’lib, strategik kompleks  
muammolarni e’tibordan chetda qoldiradilar. 
bunday boshqarishda teng huquqli struktura birliklari negizida gorizontal bog’lanish 
bo’lmaydi, bunday boshqarish sharoitida buyruqbozlik va rasmiyatchilikning paydo 
bo’lish xavfi kuchli chunki, strukturaning har bir bo’g’inida rahbar o’z lavozimi 
bo’yicha farmoyish berish uchun barcha huquqlarga ega bo’ladi. 
CHiziqli-shtabli struktura har bir rahbar huzurida ixtisoslashgan xizmatlar, 
maslahatchilar kengashi, ya’ni shtablar tuzish orqali tashkil etiladi. Bu struktura 
quyidagi ko’rinishga ega: 
Maslahatchilar, referentlar, yuridik xizmat bo’limi va boshqaruvchi. 
Marketing tadqiqoti bo’yicha marketologlar guruhi, mehnatni muhofaza qilish 
xizmati, audit guruhi va boshqaruv. 
SHtablarning vazifasi har xil muammolarni o’rganish orqali rahbarga qaror qabul 
qilishda yordam berishdan iborat. Bunday shtablarga ehtiyojning paydo bo’lishiga 
asosiy sabab - bu tashkilotlardagi funktsiyalarning murakkablashuvidir. Bu erda 
mehnat taqsimoti ikki turdagi maqsad va vazifalar bilan belgilanadi. 
CHiziqli rahbarlar korxonaning bosh maqsadiga erishish yo’lidagi birlamchi 
vazifalarning bajarilishiga javobgar bo’lsalar, shtabdagilar esa birlamchi vazifalarga 
tobe bo’lgan ikkilamchi vazifalarning bajarilishiga javobgardirlar. Ular maslahat 
berish funktsiyasini bajaradilar. CHiziqli rahbarlarning asosiy vazifasi taklif etilgan 
ijobiy va salbiy maslahatlar ichidan maqsadga muvofig’ini aniqlash va uni uzil-kesil 
qabul qilishdan iborat. 
SHtablarning tashkil qilinishi va bunday yordamchilarga ega bo’lgani uchun 
korxona faoliyatini boshqarish bir tomondan engillashadi, boshqa tomondan esa 
berilgan maslahatlar qarama-qarshi bo’lganligi sababli murakkablashadi. 
SHunday hollarda har ikkala tomon o’zinikini ma’qullashga, o’z obro’larini 
saqlashga harakat qiladi. Natijada o’rtada nizo chiqadi. 
bunday struktura oddiy, barqaror masalalarni echishga mo’ljallanganligi sababli uning doirasida kompleks masalalarni hal qilish ancha qiyin kechadi, bunday sharoitda rahbarlar ko’proq tezkor ishlar bilan band bo’lib, strategik kompleks muammolarni e’tibordan chetda qoldiradilar. bunday boshqarishda teng huquqli struktura birliklari negizida gorizontal bog’lanish bo’lmaydi, bunday boshqarish sharoitida buyruqbozlik va rasmiyatchilikning paydo bo’lish xavfi kuchli chunki, strukturaning har bir bo’g’inida rahbar o’z lavozimi bo’yicha farmoyish berish uchun barcha huquqlarga ega bo’ladi. CHiziqli-shtabli struktura har bir rahbar huzurida ixtisoslashgan xizmatlar, maslahatchilar kengashi, ya’ni shtablar tuzish orqali tashkil etiladi. Bu struktura quyidagi ko’rinishga ega: Maslahatchilar, referentlar, yuridik xizmat bo’limi va boshqaruvchi. Marketing tadqiqoti bo’yicha marketologlar guruhi, mehnatni muhofaza qilish xizmati, audit guruhi va boshqaruv. SHtablarning vazifasi har xil muammolarni o’rganish orqali rahbarga qaror qabul qilishda yordam berishdan iborat. Bunday shtablarga ehtiyojning paydo bo’lishiga asosiy sabab - bu tashkilotlardagi funktsiyalarning murakkablashuvidir. Bu erda mehnat taqsimoti ikki turdagi maqsad va vazifalar bilan belgilanadi. CHiziqli rahbarlar korxonaning bosh maqsadiga erishish yo’lidagi birlamchi vazifalarning bajarilishiga javobgar bo’lsalar, shtabdagilar esa birlamchi vazifalarga tobe bo’lgan ikkilamchi vazifalarning bajarilishiga javobgardirlar. Ular maslahat berish funktsiyasini bajaradilar. CHiziqli rahbarlarning asosiy vazifasi taklif etilgan ijobiy va salbiy maslahatlar ichidan maqsadga muvofig’ini aniqlash va uni uzil-kesil qabul qilishdan iborat. SHtablarning tashkil qilinishi va bunday yordamchilarga ega bo’lgani uchun korxona faoliyatini boshqarish bir tomondan engillashadi, boshqa tomondan esa berilgan maslahatlar qarama-qarshi bo’lganligi sababli murakkablashadi. SHunday hollarda har ikkala tomon o’zinikini ma’qullashga, o’z obro’larini saqlashga harakat qiladi. Natijada o’rtada nizo chiqadi.  
 
Bu strukturaning afzalligi shundan iboratki, chiziqli rahbarlar o’z diqqatlarini ilmiy-
tadqiqot  ishlarga emas, balki asosan, korxonaning joriy faoliyatiga qaratadilar. 
Kamchiligi esa boshqaruv tizimida ortiqcha bo’g’inlarning paydo bo’lishi, 
boshqarish tezkorligining susayishi, boshqarish harajatlarining o’sishidadir. 
CHiziqli-shtabli strukturadan farqli o’laroq boshqaruvning funktsional strukturasi 
rahbarlar va struktura bo’g’inlarining boshqaruv faoliyatini ixtisoslashtirishga 
qaratilgandir. Bunda har bir boshqaruv bo’g’iniga muayyan funktsiyalar biriktirib 
qo’yiladi. Masalan, biri marketingni, ikkinchisi ishlab chiqarishni, uchinchisi esa 
moliyani boshqarish bilan shug’ullanadi. 
Boshqarish apparatini funktsional ixtisoslashtirish uning samaradorligini ancha 
oshiradi. Boshqarishning barcha funktsiyalarini bajarishi lozim bo’lgan universal 
rahbarlar o’rniga o’z sohasini puxta biladigan, o’z  shtatiga ega bo’lgan, o’ziga 
topshirilgan ish uchastkasi uchun javob beradigan mutaxassislar apparati paydo 
bo’ladi. 
Albatta, funktsional xizmatlar rahbarlari va mutaxassislari: 
 o’z sohasini   chuqur va puxta biladigan; 
 jarayonlar va hodisalarni tahlil qilish va baholash qobiliyatiga ega bo’lgan; 
 o’z xulosa va tavsiyalarini himoya qila oladigan; 
 chiziqli struktura rahbarlarini shu tavsiyalarni amalga oshirish maqsadga 
muvofiqligiga ishontira oladigan kishilar bo’lishi kerak. 
Funktsional bo’linmalar bevosita barcha quyi struktura bo’linmalarining faoliyatini 
boshqaradi.  Funktsional boshqarish u yoki bu funktsiya vakolatiga taalluqli tor 
doiradagi masalalar bo’yicha quyi bosqich organlari va bo’linmalari faoliyatiga 
rahbarlikni ta’minlaydi. Masalan, korxonaning reja bo’limi tsexlarning reja 
byurolariga rahbarlik qiladi. 
Bunda ham funktsional bo’limlar rahbarlarining vertikal bo’yicha iyerarxiyasi va 
bo’ysunishi mavjud. Ammo chiziqli strukturadan farqli o’laroq bunday bo’ysinish 
ma’muriy emas, balki sof uslubiy maslahatli bo’ysinishdir. Funktsional struktura 
ham o’zining ijobiy va salbiy tomonlariga ega. 
Bu strukturaning afzalligi shundan iboratki, chiziqli rahbarlar o’z diqqatlarini ilmiy- tadqiqot ishlarga emas, balki asosan, korxonaning joriy faoliyatiga qaratadilar. Kamchiligi esa boshqaruv tizimida ortiqcha bo’g’inlarning paydo bo’lishi, boshqarish tezkorligining susayishi, boshqarish harajatlarining o’sishidadir. CHiziqli-shtabli strukturadan farqli o’laroq boshqaruvning funktsional strukturasi rahbarlar va struktura bo’g’inlarining boshqaruv faoliyatini ixtisoslashtirishga qaratilgandir. Bunda har bir boshqaruv bo’g’iniga muayyan funktsiyalar biriktirib qo’yiladi. Masalan, biri marketingni, ikkinchisi ishlab chiqarishni, uchinchisi esa moliyani boshqarish bilan shug’ullanadi. Boshqarish apparatini funktsional ixtisoslashtirish uning samaradorligini ancha oshiradi. Boshqarishning barcha funktsiyalarini bajarishi lozim bo’lgan universal rahbarlar o’rniga o’z sohasini puxta biladigan, o’z shtatiga ega bo’lgan, o’ziga topshirilgan ish uchastkasi uchun javob beradigan mutaxassislar apparati paydo bo’ladi. Albatta, funktsional xizmatlar rahbarlari va mutaxassislari: o’z sohasini chuqur va puxta biladigan; jarayonlar va hodisalarni tahlil qilish va baholash qobiliyatiga ega bo’lgan; o’z xulosa va tavsiyalarini himoya qila oladigan; chiziqli struktura rahbarlarini shu tavsiyalarni amalga oshirish maqsadga muvofiqligiga ishontira oladigan kishilar bo’lishi kerak. Funktsional bo’linmalar bevosita barcha quyi struktura bo’linmalarining faoliyatini boshqaradi. Funktsional boshqarish u yoki bu funktsiya vakolatiga taalluqli tor doiradagi masalalar bo’yicha quyi bosqich organlari va bo’linmalari faoliyatiga rahbarlikni ta’minlaydi. Masalan, korxonaning reja bo’limi tsexlarning reja byurolariga rahbarlik qiladi. Bunda ham funktsional bo’limlar rahbarlarining vertikal bo’yicha iyerarxiyasi va bo’ysunishi mavjud. Ammo chiziqli strukturadan farqli o’laroq bunday bo’ysinish ma’muriy emas, balki sof uslubiy maslahatli bo’ysinishdir. Funktsional struktura ham o’zining ijobiy va salbiy tomonlariga ega.  
 
Salbiy tomonlari: bunda boshqaruv faoliyati chuqur ixtisoslashadi. Bu esa 
boshqaruv samaradorligining, kasb mahorati darajasining o’sishini ta’minlaydi, 
funktsional sohada muvofiqlashtirish ishini yaxshilashga erishiladi. Xizmatchilar 
bunga yaxshi va tez ko’nikma hosil qiladilar, moddiy harajatlarni kamaytiradi va 
boshqarishdagi takrorlanishlarga chek qo’yadi va hokazo. 
Ijobiy tomonlari:  Funktsional organlar o’ziga topshirilgan funktsiyalarni sifatli 
bajarishdan manfaatdor bo’lib, "begona" funktsiyalar uchun ham, butun 
korxonaning umumiy faoliyati uchun ham javob bermaydi.  Bunda har bir rahbar 
o’z funktsiyalari bo’yicha farmoyish berish huquqiga ega bo’ladi. Binobarin, bu 
narsa: yakkaboshchilik tamoyillarining buzilishiga, ijrochilar mas’uliyatining 
susayishiga olib keladi, chunki ijrochi bir boshliqqa emas, bir necha boshliqqa 
bo’ysinadi, ko’pincha ulardan bir-biriga zid ko’rsatmalar oladi.  
Funktsional strukturadagi qayd qilingan kamchiliklar, ya’ni: 
funktsional bo’limlar ishlashlarini muvofiqlashtirish darajasining yuqori emasligi; 
rahbarlar vazifalari va huquqlarining etarli darajada muvofiqlashmaganligi; 
ishning pirovard natijalari uchun aniq va mas’ul xodimlarning yo’qligi; 
funktsional bo’linmalar o’rtasida ish yuzasidan nizolarning mavjudligi; 
boshqaruv apparatida ishga turalarcha munosabatda bo’lish hollarining mavjudligi 
kabilarni bartaraf etish uchun chiziqli-funktsional (aralash) turdagi boshqaruv 
strukturasi tuziladi. 
CHiziqli-funktsional boshqaruv strukturasida asosiy boshqaruv chiziqli boshqaruv 
bo’lib hisoblanadi.  Barcha boshqaruv bosqichlari va mustaqil uchastkalar o’z 
rahbariga ega bo’ladi. Rahbar ishlab chiqarish xo’jalik faoliyatini yakkaboshchilik 
asosida boshqarish huquqiga ega bo’ladi va faoliyat natijalari uchun to’la javobgar 
hisoblanadi. 
Boshqaruvning chiziqli struktura sharoitida ishlaydigan rahbarlarga malakali 
yordam ko’rsatish uchun funktsional va idoraviy tashkilotlar tashkil etiladi va bu 
tashkilotlarning vazifasi boshqaruv qarorlarini tayyorlash va rahbarlarga malakali 
yordam berishdan iborat. 
Salbiy tomonlari: bunda boshqaruv faoliyati chuqur ixtisoslashadi. Bu esa boshqaruv samaradorligining, kasb mahorati darajasining o’sishini ta’minlaydi, funktsional sohada muvofiqlashtirish ishini yaxshilashga erishiladi. Xizmatchilar bunga yaxshi va tez ko’nikma hosil qiladilar, moddiy harajatlarni kamaytiradi va boshqarishdagi takrorlanishlarga chek qo’yadi va hokazo. Ijobiy tomonlari: Funktsional organlar o’ziga topshirilgan funktsiyalarni sifatli bajarishdan manfaatdor bo’lib, "begona" funktsiyalar uchun ham, butun korxonaning umumiy faoliyati uchun ham javob bermaydi. Bunda har bir rahbar o’z funktsiyalari bo’yicha farmoyish berish huquqiga ega bo’ladi. Binobarin, bu narsa: yakkaboshchilik tamoyillarining buzilishiga, ijrochilar mas’uliyatining susayishiga olib keladi, chunki ijrochi bir boshliqqa emas, bir necha boshliqqa bo’ysinadi, ko’pincha ulardan bir-biriga zid ko’rsatmalar oladi. Funktsional strukturadagi qayd qilingan kamchiliklar, ya’ni: funktsional bo’limlar ishlashlarini muvofiqlashtirish darajasining yuqori emasligi; rahbarlar vazifalari va huquqlarining etarli darajada muvofiqlashmaganligi; ishning pirovard natijalari uchun aniq va mas’ul xodimlarning yo’qligi; funktsional bo’linmalar o’rtasida ish yuzasidan nizolarning mavjudligi; boshqaruv apparatida ishga turalarcha munosabatda bo’lish hollarining mavjudligi kabilarni bartaraf etish uchun chiziqli-funktsional (aralash) turdagi boshqaruv strukturasi tuziladi. CHiziqli-funktsional boshqaruv strukturasida asosiy boshqaruv chiziqli boshqaruv bo’lib hisoblanadi. Barcha boshqaruv bosqichlari va mustaqil uchastkalar o’z rahbariga ega bo’ladi. Rahbar ishlab chiqarish xo’jalik faoliyatini yakkaboshchilik asosida boshqarish huquqiga ega bo’ladi va faoliyat natijalari uchun to’la javobgar hisoblanadi. Boshqaruvning chiziqli struktura sharoitida ishlaydigan rahbarlarga malakali yordam ko’rsatish uchun funktsional va idoraviy tashkilotlar tashkil etiladi va bu tashkilotlarning vazifasi boshqaruv qarorlarini tayyorlash va rahbarlarga malakali yordam berishdan iborat.  
 
Hozirgi zamon korxonalari faoliyatidagi ko’pgina muammolarni hal etish gorizontal  
bo’yicha  kelishib olishni va muvofiqlashni talab etadi.  
Bularni mazmun va muddatlariga ko’ra kelishib olish, ishlab chiqarishning ko’pgina 
unsurlarini tutashtirish ishlarini turli xizmatlar bajaradi. Goho funktsional xizmatlar 
o’rtasidagi bu gorizontal aloqalar juda cho’zilib ketadi, baxs va nizolar bilan amalga 
oshiriladi. CHiziqli struktura rahbari esa ko’p sonli bo’linmalar ishini 
muvofiqlashtirishga juda qiynaladi. 
Bu muammolarni yangi tashkiliy boshqaruv strukturalarini tuzish yo’li bilan, 
aniqrog’i, chiziqli-funktsional boshqaruv strukturalariga tuzatishlar kiritish yo’li 
bilan hal etiladi. Bunday struktura dasturli-maqsadli struktura deb ataladi.  Bunday 
struktura quyidagi uch ko’rinshda bo’ladi: 
 loyiha bo’yicha boshqaruv; 
 mahsulotga ko’ra boshqaruv; 
 matritsaviy struktura. 
Loyiha bo’icha boshqaruvdan yangi texnika va texnologiyani qisqa muddatda joriy 
qilish zaruriyati tug’ilgan hollarda foydalaniladi. Bunda vaqtinchalik maxsus xizmat 
bo’limi tuzilib, unga resurslar beriladi. Bu bo’lim loyiha tayyorlaydi va uning ijro 
etilishini nazorat qiladi.  
Mahsulotga ko’ra boshqaruvning afzalligi axborotlarning kelish yo’llari va 
oqimining qisqarishida, yakka boshchilik tamoyiliga to’la rioya qilinishida, 
boshqarishning yuqori bosqichlarini mayda joriy vazifalardan xalos qilishda 
namoyon bo’ladi. Bunday struktura bozorda talabning o’zgarishiga tezkor 
munosabat bildirishga qodir. 
Matritsaviy struktura bo’yicha boshqarish ancha murakkab bo’lib, u mahsuloti 
nisbatan qisqa "umr" ko’radigan va tez-tez o’zgarib turadigan korxonalar tomonidan 
qo’llaniladi. Bu struktura korxonada gorizontal aloqalarni yo’lga qo’yishga va ularni 
murakkab buyurtmalarni bajaruvchi turli xil korxonalar faoliyati bilan kompyuterlar 
yordamida bog’lashga, texnika sohasida yuqori malakali xizmat ko’rsatishga va 
ekspertizani ta’minlashga qaratilgan. 
Hozirgi zamon korxonalari faoliyatidagi ko’pgina muammolarni hal etish gorizontal bo’yicha kelishib olishni va muvofiqlashni talab etadi. Bularni mazmun va muddatlariga ko’ra kelishib olish, ishlab chiqarishning ko’pgina unsurlarini tutashtirish ishlarini turli xizmatlar bajaradi. Goho funktsional xizmatlar o’rtasidagi bu gorizontal aloqalar juda cho’zilib ketadi, baxs va nizolar bilan amalga oshiriladi. CHiziqli struktura rahbari esa ko’p sonli bo’linmalar ishini muvofiqlashtirishga juda qiynaladi. Bu muammolarni yangi tashkiliy boshqaruv strukturalarini tuzish yo’li bilan, aniqrog’i, chiziqli-funktsional boshqaruv strukturalariga tuzatishlar kiritish yo’li bilan hal etiladi. Bunday struktura dasturli-maqsadli struktura deb ataladi. Bunday struktura quyidagi uch ko’rinshda bo’ladi: loyiha bo’yicha boshqaruv; mahsulotga ko’ra boshqaruv; matritsaviy struktura. Loyiha bo’icha boshqaruvdan yangi texnika va texnologiyani qisqa muddatda joriy qilish zaruriyati tug’ilgan hollarda foydalaniladi. Bunda vaqtinchalik maxsus xizmat bo’limi tuzilib, unga resurslar beriladi. Bu bo’lim loyiha tayyorlaydi va uning ijro etilishini nazorat qiladi. Mahsulotga ko’ra boshqaruvning afzalligi axborotlarning kelish yo’llari va oqimining qisqarishida, yakka boshchilik tamoyiliga to’la rioya qilinishida, boshqarishning yuqori bosqichlarini mayda joriy vazifalardan xalos qilishda namoyon bo’ladi. Bunday struktura bozorda talabning o’zgarishiga tezkor munosabat bildirishga qodir. Matritsaviy struktura bo’yicha boshqarish ancha murakkab bo’lib, u mahsuloti nisbatan qisqa "umr" ko’radigan va tez-tez o’zgarib turadigan korxonalar tomonidan qo’llaniladi. Bu struktura korxonada gorizontal aloqalarni yo’lga qo’yishga va ularni murakkab buyurtmalarni bajaruvchi turli xil korxonalar faoliyati bilan kompyuterlar yordamida bog’lashga, texnika sohasida yuqori malakali xizmat ko’rsatishga va ekspertizani ta’minlashga qaratilgan.  
 
Ushbu strukturani "To’r" ko’rinishida tasavvur etish mumkin. U ikki turdagi 
strukturaning, ya’ni: 
- funktsional struktura; 
- mahsulot bo’yicha strukturalar kombinatsiyasini ifodalaydi.  
4.3. Boshqarish strukturasini qayta tashkil qilish usullari, shakllari va yo’llari 
G’arb adabiyotlarida "strukturani takomillashtirish" iborasi umuman qo’llanilmaydi. 
Uning o’rniga: 
"strukturaga o’zgartirish" kiritish; 
strukturani almashtirish; 
strukturani tanlash; 
strukturani integratsiyalash kabi iboralar ishlatiladi. 
Strukturaga o’zgartirish kiritish va uni almashtirish - bu jahon amaliyotidagi doimiy 
jarayon bo’lib, har qanday tashkilotda menejer faoliyatini ifodalovchi asosiy 
ko’rsatkichlardan hisoblanadi. Bunday o’zgarishlarning bosh omili - bu ilmiy-
texnika taraqqiyoti va kuchli raqobatdir. AQSH firmalarida, G’arbiy evropa va 
rivojlangan SHarq davlatlarida boshqaruv strukturasi o’rtacha har 3-5 yilda 
almashtirilib turiladi.  
Boshqaruv strukturasini takomillashtirish yo’llari: 
1. Amaldagi strukturani soddalashtirish usuli 
Boshqaruv bo’g’inlari sonini qisqartirish va boshqaruvning quyi bo’g’iniga huquq 
va vakolatni ko’prok berish (demarkazlashuv). Bunday usul inqilobiy usullar 
qatoriga kiradi.  
SHtablar yoki ulardagi xodimlar sonini kamaytirish, matritsali strukturadan chiziqli 
funktsional strukturaga o’tish boshqaruvchilar sonini har 3-7 kishiga bitta rahbar 
emas, balki 10-12 kishiga bitta rahbar to’g’ri kelishiga erishish lozim, ya’ni 
boshqaruv normasiga erishishga intilish kerak. 
2. Mexanik tarzda tashkil etilgan strukturani ko’nikma hosil qilingan struktura bilan 
almashtirish. 
Mexanik tarzda tashkil etilgan strukturaga quyidagi salbiy tomonlar xos: gorizontal 
tabaqalanishdagi keskinlik iyerarxik aloqalardagi qat’iylik me’yorlashtirilgan 
Ushbu strukturani "To’r" ko’rinishida tasavvur etish mumkin. U ikki turdagi strukturaning, ya’ni: - funktsional struktura; - mahsulot bo’yicha strukturalar kombinatsiyasini ifodalaydi. 4.3. Boshqarish strukturasini qayta tashkil qilish usullari, shakllari va yo’llari G’arb adabiyotlarida "strukturani takomillashtirish" iborasi umuman qo’llanilmaydi. Uning o’rniga: "strukturaga o’zgartirish" kiritish; strukturani almashtirish; strukturani tanlash; strukturani integratsiyalash kabi iboralar ishlatiladi. Strukturaga o’zgartirish kiritish va uni almashtirish - bu jahon amaliyotidagi doimiy jarayon bo’lib, har qanday tashkilotda menejer faoliyatini ifodalovchi asosiy ko’rsatkichlardan hisoblanadi. Bunday o’zgarishlarning bosh omili - bu ilmiy- texnika taraqqiyoti va kuchli raqobatdir. AQSH firmalarida, G’arbiy evropa va rivojlangan SHarq davlatlarida boshqaruv strukturasi o’rtacha har 3-5 yilda almashtirilib turiladi. Boshqaruv strukturasini takomillashtirish yo’llari: 1. Amaldagi strukturani soddalashtirish usuli Boshqaruv bo’g’inlari sonini qisqartirish va boshqaruvning quyi bo’g’iniga huquq va vakolatni ko’prok berish (demarkazlashuv). Bunday usul inqilobiy usullar qatoriga kiradi. SHtablar yoki ulardagi xodimlar sonini kamaytirish, matritsali strukturadan chiziqli funktsional strukturaga o’tish boshqaruvchilar sonini har 3-7 kishiga bitta rahbar emas, balki 10-12 kishiga bitta rahbar to’g’ri kelishiga erishish lozim, ya’ni boshqaruv normasiga erishishga intilish kerak. 2. Mexanik tarzda tashkil etilgan strukturani ko’nikma hosil qilingan struktura bilan almashtirish. Mexanik tarzda tashkil etilgan strukturaga quyidagi salbiy tomonlar xos: gorizontal tabaqalanishdagi keskinlik iyerarxik aloqalardagi qat’iylik me’yorlashtirilgan  
 
mas’uliyat yuqori darajadagi rasmiyatchilik qarorlar qabul qilinishidagi o’ta 
markazlashuv va unda ko’pchilik boshqaruvchilarning qatnasha olmasligi.  
Bu strukturani ko’nikma hosil qilingan, sinovdan o’tib o’zini oqlagan struktura bilan 
almashtirish ma’quldir. 
3. Mexanik tarzda tashkil etilgan struktura ichida turli shakllardagi uzviy strukturani 
tashkil qilish. 
Bu degan so’z korxona tarkibiga: 
 venchur va innovatsiya, ya’ni "biznesga tavakkalchilik "bo’limlari 
 biznes-markazlar 
 ekspert guruhlari 
 ishchi, brigadalar guruhlarini tashkil qilishni bildiradi. 
Venchur va innovatsiya bo’limlaridagi tadbirkorlar yangi texnologiya uchun 
o’zlarining kapitalini yoki olgan qarz mablag’larini tavakkal qiladilar. "Venchur" 
iborasi tadbirkor, rahbar yoki menejerning tavakkalchilikdagi: 
 uddaburonligi, epchilligi 
 serharakatliligini 
 quntli, matonatliligini 
 dadilligi, jasoratliligini 
 jo’shqin, biznesga berilib ketishini bildiradi. 
4. Konglomerat, modulli va "atomistik" strukturani barpo etish. 
"Konglomerat" - bu turli strukturalarni birgalikda qo’shib olib borilishini anglatadi. 
Bunday strukturani yirik korporatsiyalarda, ya’ni chiziqli, funktsional, dasturli 
maqsadli strukturalarning birgalikda amal qilishida ko’rishimiz mumkin. 
Axborot inqilobi byurokratiyaga bolta uruvchi modulli strukturaning, to’g’ridan-
to’g’ri ma’muriy buysunuvchanlikka chek qo’yuvchi "atomistik" strukturalarning 
tashkil topishini taqozo etadi. 
 
 
4.4. Bozor munosabatlariga o’tish jarayonida vujudga kelgan yangi tipdagi 
korxona, firmalarning mohiyati va mazmuni 
mas’uliyat yuqori darajadagi rasmiyatchilik qarorlar qabul qilinishidagi o’ta markazlashuv va unda ko’pchilik boshqaruvchilarning qatnasha olmasligi. Bu strukturani ko’nikma hosil qilingan, sinovdan o’tib o’zini oqlagan struktura bilan almashtirish ma’quldir. 3. Mexanik tarzda tashkil etilgan struktura ichida turli shakllardagi uzviy strukturani tashkil qilish. Bu degan so’z korxona tarkibiga: venchur va innovatsiya, ya’ni "biznesga tavakkalchilik "bo’limlari biznes-markazlar ekspert guruhlari ishchi, brigadalar guruhlarini tashkil qilishni bildiradi. Venchur va innovatsiya bo’limlaridagi tadbirkorlar yangi texnologiya uchun o’zlarining kapitalini yoki olgan qarz mablag’larini tavakkal qiladilar. "Venchur" iborasi tadbirkor, rahbar yoki menejerning tavakkalchilikdagi: uddaburonligi, epchilligi serharakatliligini quntli, matonatliligini dadilligi, jasoratliligini jo’shqin, biznesga berilib ketishini bildiradi. 4. Konglomerat, modulli va "atomistik" strukturani barpo etish. "Konglomerat" - bu turli strukturalarni birgalikda qo’shib olib borilishini anglatadi. Bunday strukturani yirik korporatsiyalarda, ya’ni chiziqli, funktsional, dasturli maqsadli strukturalarning birgalikda amal qilishida ko’rishimiz mumkin. Axborot inqilobi byurokratiyaga bolta uruvchi modulli strukturaning, to’g’ridan- to’g’ri ma’muriy buysunuvchanlikka chek qo’yuvchi "atomistik" strukturalarning tashkil topishini taqozo etadi. 4.4. Bozor munosabatlariga o’tish jarayonida vujudga kelgan yangi tipdagi korxona, firmalarning mohiyati va mazmuni  
 
Korxona - bu har qanday iqtisodiy tizimda asosiy va birlamchi bo’g’in bo’lib 
hisoblanadi. Korxona to’g’risidagi qonunda korxona yuridik shaxs huquqlariga ega 
bo’lgan xo’jalik sub’ekti bo’lib, o’ziga tegishli yoki to’liq xo’jalik hisobidagi 
mulkdan  foydalanish asosida mahsulot ishlab chiqaradi, sotadi yoki almashadi, 
ishlar bajaradi, xizmatlar ko’rsatadi, deb ta’kidlangan. 
Ular o’z faoliyatlarini amaldagi qonunchilikka muvofiq ravishda o’zaro raqobat va 
mulkchilikning barcha shakllari va ularning teng huquqliligi sharoitlarida amalga 
oshiradi. 
Har bir ayrim korxona yuqori boshqaruv organlari tomonidangina emas, balki 
korxonaning o’zidagi boshqaruvchi kichik tizim tomonidan ham boshqariladi. 
Korxonalar yakkaxokimlik tamoyili asosida va ayni zamonda ularning operativ-
xo’jalik jihatdan mustaqil ish ko’rishi va tashabbus ko’rsatishi asosida boshqariladi. 
SHu sababli: 
Korxona boshqaruv tizimida shunchalik ijrochi sifatidagina emas, balki 
boshqaruvchi tizimning ishtirokchisi sifatida maydonga  chiqadi. 
Korxonaga davlat vakili hisoblangan direktor (boshliq, boshqaruvchi) rahbarlik 
qiladi. 
Firma - bu korxonadan farqli o’laroq, ishlab chiqarish va noishlab chiqarish 
sohalarida turli-tuman tadbirkorlik faoliyatini bildiradi. Bunday nomni sanoat 
korxonasi, davolash muassasasi uchun ham, qurilish tresti va vositachilik tashkiloti  
uchun ham, savdo va konsullik faoliyati uchun ham, xodimlar tayyorlash va 
malakasini oshirish, sayyohlik va boshqa tashkilotlar uchun ham nisbatan ishlatish 
mumkin. 
Bozor munosabatlariga o’tish jarayonida butunlay yangi tipdagi firmalar vujudga 
keladi.  
Firmalar turlari: 
1. Lizing firmalar - bunda salohiyati qudratli xo’jalik tizimi etarlicha moliyaviy 
vositalari bo’lmagan boshqa bir korxonaga mashina-uskunalar va boshqa mulklarni 
shartnoma asosida muayyan muddatga berib turadi. Muddat tugagandan so’ng 
ijarachi bu mulkni qoldiq qiymati bo’yicha sotib olish huquqiga ega  bo’ladi.  
Korxona - bu har qanday iqtisodiy tizimda asosiy va birlamchi bo’g’in bo’lib hisoblanadi. Korxona to’g’risidagi qonunda korxona yuridik shaxs huquqlariga ega bo’lgan xo’jalik sub’ekti bo’lib, o’ziga tegishli yoki to’liq xo’jalik hisobidagi mulkdan foydalanish asosida mahsulot ishlab chiqaradi, sotadi yoki almashadi, ishlar bajaradi, xizmatlar ko’rsatadi, deb ta’kidlangan. Ular o’z faoliyatlarini amaldagi qonunchilikka muvofiq ravishda o’zaro raqobat va mulkchilikning barcha shakllari va ularning teng huquqliligi sharoitlarida amalga oshiradi. Har bir ayrim korxona yuqori boshqaruv organlari tomonidangina emas, balki korxonaning o’zidagi boshqaruvchi kichik tizim tomonidan ham boshqariladi. Korxonalar yakkaxokimlik tamoyili asosida va ayni zamonda ularning operativ- xo’jalik jihatdan mustaqil ish ko’rishi va tashabbus ko’rsatishi asosida boshqariladi. SHu sababli: Korxona boshqaruv tizimida shunchalik ijrochi sifatidagina emas, balki boshqaruvchi tizimning ishtirokchisi sifatida maydonga chiqadi. Korxonaga davlat vakili hisoblangan direktor (boshliq, boshqaruvchi) rahbarlik qiladi. Firma - bu korxonadan farqli o’laroq, ishlab chiqarish va noishlab chiqarish sohalarida turli-tuman tadbirkorlik faoliyatini bildiradi. Bunday nomni sanoat korxonasi, davolash muassasasi uchun ham, qurilish tresti va vositachilik tashkiloti uchun ham, savdo va konsullik faoliyati uchun ham, xodimlar tayyorlash va malakasini oshirish, sayyohlik va boshqa tashkilotlar uchun ham nisbatan ishlatish mumkin. Bozor munosabatlariga o’tish jarayonida butunlay yangi tipdagi firmalar vujudga keladi. Firmalar turlari: 1. Lizing firmalar - bunda salohiyati qudratli xo’jalik tizimi etarlicha moliyaviy vositalari bo’lmagan boshqa bir korxonaga mashina-uskunalar va boshqa mulklarni shartnoma asosida muayyan muddatga berib turadi. Muddat tugagandan so’ng ijarachi bu mulkni qoldiq qiymati bo’yicha sotib olish huquqiga ega bo’ladi.  
 
2. Injiniring firmalari - ular turli inshootlar va tuzilmalarni loyihalash, qurish, 
foydalanishga topshirish bilan shug’ullanadi. eksport injiniring firmalari boshqa 
mamlakatlarga xizmat ko’rsatadi, chet eldagi ilmiy g’oyalar va texnik ishlanmalar 
bozorida litsenziyalar sotadi. Texnik yangiliklarni xorijda joriy etadi, murakkab va 
ulkan loyihalarni amalga oshiradi, injiniring bilan birga mashina va uskunalarni 
eksport qilib, etkazib turadi. 
3. Konsalting firmalar - ular ishlab chiqarishning turli muammolari yuzasidan 
maslahatlar beradi, loyihalash bilan shug’ullanadi, xo’jalik yuritishning yangi 
shakllariga o’tish, boshqaruv tizimlarini takomillashtirish va shunga o’xshash 
faoliyat turlariga ko’maklashadi. 
4. Venchur firmalari - bu firmalarni tavakkalchilik firmalari deb ham atashadi. Ular 
kichik biznesning bir turi bo’lib: ilmiy-muhandislik ishlari; yangi texnika, 
texnologiya, tovar namunalarini yaratish; tijorat ishini tashkil etish usullarini ishlab 
chiqish va amaliyotga joriy etish; yirik firmalar va davlat ijara kontrakti 
buyurtmalarini bajarish; ishlab chiqarishni boshqarish bilan shug’ullanadi.  
6. Seleng firmalari -  ular jismoniy va yuridik shaxslarning mulklarini jalb etish va 
bu mulklardan o’z ehtiyojlari bo’yicha erkin foydalanish masalalari bilan 
shug’ullanadilar. Bu mulklarga er maydonlari, binolar, mashina-uskunalar, pul, 
qimmatli qog’ozlar kiradi. 
7. Trast firmalari - bu xususiy shaxslar va tashkilotlar uchun sir saqlanadigan 
(ishonchli) xizmatlarni bajaradi Ular ishonchli vakil sifatida faoliyat ko’rsatadi. 
Trast firmalar shartnoma shartlariga binoan ishonchli vakil sifatida quyidagi 
xizmatlarni bajaradi: 
- korxona bankrotlikka uchragan paytda mulkni sotish; 
- nomli aktsiyalardan foydalanish huquqlarini boshqa shaxsga berish;  
- moliyaviy mablag’lar, xususiylashtirish cheklari, qimmatli qog’ozlar va 
hokazolardan foydalanish. 
 
 
 
2. Injiniring firmalari - ular turli inshootlar va tuzilmalarni loyihalash, qurish, foydalanishga topshirish bilan shug’ullanadi. eksport injiniring firmalari boshqa mamlakatlarga xizmat ko’rsatadi, chet eldagi ilmiy g’oyalar va texnik ishlanmalar bozorida litsenziyalar sotadi. Texnik yangiliklarni xorijda joriy etadi, murakkab va ulkan loyihalarni amalga oshiradi, injiniring bilan birga mashina va uskunalarni eksport qilib, etkazib turadi. 3. Konsalting firmalar - ular ishlab chiqarishning turli muammolari yuzasidan maslahatlar beradi, loyihalash bilan shug’ullanadi, xo’jalik yuritishning yangi shakllariga o’tish, boshqaruv tizimlarini takomillashtirish va shunga o’xshash faoliyat turlariga ko’maklashadi. 4. Venchur firmalari - bu firmalarni tavakkalchilik firmalari deb ham atashadi. Ular kichik biznesning bir turi bo’lib: ilmiy-muhandislik ishlari; yangi texnika, texnologiya, tovar namunalarini yaratish; tijorat ishini tashkil etish usullarini ishlab chiqish va amaliyotga joriy etish; yirik firmalar va davlat ijara kontrakti buyurtmalarini bajarish; ishlab chiqarishni boshqarish bilan shug’ullanadi. 6. Seleng firmalari - ular jismoniy va yuridik shaxslarning mulklarini jalb etish va bu mulklardan o’z ehtiyojlari bo’yicha erkin foydalanish masalalari bilan shug’ullanadilar. Bu mulklarga er maydonlari, binolar, mashina-uskunalar, pul, qimmatli qog’ozlar kiradi. 7. Trast firmalari - bu xususiy shaxslar va tashkilotlar uchun sir saqlanadigan (ishonchli) xizmatlarni bajaradi Ular ishonchli vakil sifatida faoliyat ko’rsatadi. Trast firmalar shartnoma shartlariga binoan ishonchli vakil sifatida quyidagi xizmatlarni bajaradi: - korxona bankrotlikka uchragan paytda mulkni sotish; - nomli aktsiyalardan foydalanish huquqlarini boshqa shaxsga berish; - moliyaviy mablag’lar, xususiylashtirish cheklari, qimmatli qog’ozlar va hokazolardan foydalanish.  
 
Nazorat savollari 
1. "Struktura" nima? Boshqarish strukturasichi? 
2. Boshqarish bo’g’ini va bosqichi deganda nimalar deya olasiz? 
3. Boshqarish strukturasini belgilash nimalarga bog’liq? 
4. Boshqarish strukturasining qanday tashkiliy turlarini bilasiz? 
6. CHiziqli pog’onali strukturaning mohiyati nimada? Uning qanday avfzalliklari va 
kamchiliklari bor? 
7. CHiziqli-shtabli struktura to’g’risida nimalar deya olasiz?  
8. Funktsional strukturaning o’ziga xos xususiyati nimada? Buning ham 
kamchiliklari bormi?  
9. Dasturli-maqsadli strukturaning mohiyati nimada? Uning qanday turlarini bilasiz?  
10. Matritsaviy struktura deganda nimani tushunasiz? Uning afzalliklari nimada?  
11. 
Boshqarishning 
tashkiliy 
strukturasini 
takomillashtirishning 
qaysi 
yo’nalishlarini bilasiz? 
 
 
Nazorat savollari 1. "Struktura" nima? Boshqarish strukturasichi? 2. Boshqarish bo’g’ini va bosqichi deganda nimalar deya olasiz? 3. Boshqarish strukturasini belgilash nimalarga bog’liq? 4. Boshqarish strukturasining qanday tashkiliy turlarini bilasiz? 6. CHiziqli pog’onali strukturaning mohiyati nimada? Uning qanday avfzalliklari va kamchiliklari bor? 7. CHiziqli-shtabli struktura to’g’risida nimalar deya olasiz? 8. Funktsional strukturaning o’ziga xos xususiyati nimada? Buning ham kamchiliklari bormi? 9. Dasturli-maqsadli strukturaning mohiyati nimada? Uning qanday turlarini bilasiz? 10. Matritsaviy struktura deganda nimani tushunasiz? Uning afzalliklari nimada? 11. Boshqarishning tashkiliy strukturasini takomillashtirishning qaysi yo’nalishlarini bilasiz?