BOSHQARUV FUNKSIYALARI VA TAMOYILLARI.

Yuklangan vaqt

2025-08-28

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

22

Faytl hajmi

62,3 KB


 
1 
 
 
 
 
 
 
BOSHQARUV FUNKSIYALARI VA TAMOYILLARI. 
 
 
Reja: 
1. Menejmentning qonun-qoidalari va tamoyillari. Qonunlarni tatbiq etish. 
2. Amir Temurning boshqaruv tamoyillari. 
3. O‘zbekistonni rivojlantirishning beshta ustuvor yo‘nalishi bo‘yicha Harakatlar 
strategiyasi. 
4. Davlat boshqaruvi. 
5. Boshqaruv funksiyalari to‘g‘risida tushuncha. 
6. Boshqaruv tamoyillari. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Logotip
1 BOSHQARUV FUNKSIYALARI VA TAMOYILLARI. Reja: 1. Menejmentning qonun-qoidalari va tamoyillari. Qonunlarni tatbiq etish. 2. Amir Temurning boshqaruv tamoyillari. 3. O‘zbekistonni rivojlantirishning beshta ustuvor yo‘nalishi bo‘yicha Harakatlar strategiyasi. 4. Davlat boshqaruvi. 5. Boshqaruv funksiyalari to‘g‘risida tushuncha. 6. Boshqaruv tamoyillari.
 
2 
 
 
 
Tayanch so‘z va iboralar: tashkilot mazmuni, oddiy, murakkab, formal va 
noformal tashkilotlar, mehnat taqsimoti, rahbar azifalari, boshqaruv funksiyalari, 
boshqaruv darajalari, boshqaruv usullari, tamoyillar, shaxslararo, informatsion va 
qaror qabul qilish bilan bog‘liq vazifalar, rejalashtirish, tashkil etish, rag‘batlantirish, 
nazorat, yuqori, o‘rta va quyi bug‘in rahbarlari. 
 
1. Menejmentning qonun-qoidalari va tamoyillari. Qonunlarni tatbiq etish. 
 
Har qanday faoliyat ma’lum qonun-qoidalarga asoslanadi. Menejment ham o‘z 
qonunlariga, tamoyillariga egadir. Ularga amal qilish orqali olib borilgan 
faoliyatgina samarali faoliyat bo‘la oladi. Menejment faoliyatini uning qonun-
qoidalarini, tamoyillarini hisobga olmasdan olib borish samarasizlik sari qo‘yilgan 
qadam bo‘ladi. Menejment qonunlari menejment fani va amaliyotining poydevorini 
tashkil etadi. Bu qonunlarda menejment ob’ekti va sub’ekti o‘rtasidagi ob’ektiv, 
muhim, takrorlanadigan, nisbiy, turg‘un, aniqlik, mohiyat bilan umumiy bog‘lanish 
va aloqadorliklar o‘z ifodasini topadi. Bu umumiy bog‘lanish va aloqadorliklar 
ma’lum shart-sharoitlarda voqealar rivojining yo‘nalishi va xususiyatini belgilab 
beradi. Bundan ko‘rinib turibdiki menejment tamoyillari hamma uchun majbur 
bo‘lgan me’yor, qoida, rasm-rusum, moyilliklar orqali ta’riflanishi va ifodalanishi 
mumkin. Menejmentning umumiy tamoyillari 3-jadvalda ko‘rsatilgan.   
Boshqarish tamoyili deganda boshqaruv organlari va rahbarlari faoliyatining 
asosini tashkil etuvchi qonun-qoidalar tushuniladi. Boshqarish tamoyillari bu - 
boshqaruv amaliyotida ob’ektiv qonunlardan foydalanish shakllaridir. Menejment 
amaliyotida qonunlardan foydalanish orqali boshqaruv faoliyatining samaradorlikka 
erishishi uchun asos yaratiladi.  
3-jadval 
Menejmentning umumiy tamoyillari 
№ Tamoyillar 
Tamoyillar izoxi 
Logotip
2 Tayanch so‘z va iboralar: tashkilot mazmuni, oddiy, murakkab, formal va noformal tashkilotlar, mehnat taqsimoti, rahbar azifalari, boshqaruv funksiyalari, boshqaruv darajalari, boshqaruv usullari, tamoyillar, shaxslararo, informatsion va qaror qabul qilish bilan bog‘liq vazifalar, rejalashtirish, tashkil etish, rag‘batlantirish, nazorat, yuqori, o‘rta va quyi bug‘in rahbarlari. 1. Menejmentning qonun-qoidalari va tamoyillari. Qonunlarni tatbiq etish. Har qanday faoliyat ma’lum qonun-qoidalarga asoslanadi. Menejment ham o‘z qonunlariga, tamoyillariga egadir. Ularga amal qilish orqali olib borilgan faoliyatgina samarali faoliyat bo‘la oladi. Menejment faoliyatini uning qonun- qoidalarini, tamoyillarini hisobga olmasdan olib borish samarasizlik sari qo‘yilgan qadam bo‘ladi. Menejment qonunlari menejment fani va amaliyotining poydevorini tashkil etadi. Bu qonunlarda menejment ob’ekti va sub’ekti o‘rtasidagi ob’ektiv, muhim, takrorlanadigan, nisbiy, turg‘un, aniqlik, mohiyat bilan umumiy bog‘lanish va aloqadorliklar o‘z ifodasini topadi. Bu umumiy bog‘lanish va aloqadorliklar ma’lum shart-sharoitlarda voqealar rivojining yo‘nalishi va xususiyatini belgilab beradi. Bundan ko‘rinib turibdiki menejment tamoyillari hamma uchun majbur bo‘lgan me’yor, qoida, rasm-rusum, moyilliklar orqali ta’riflanishi va ifodalanishi mumkin. Menejmentning umumiy tamoyillari 3-jadvalda ko‘rsatilgan. Boshqarish tamoyili deganda boshqaruv organlari va rahbarlari faoliyatining asosini tashkil etuvchi qonun-qoidalar tushuniladi. Boshqarish tamoyillari bu - boshqaruv amaliyotida ob’ektiv qonunlardan foydalanish shakllaridir. Menejment amaliyotida qonunlardan foydalanish orqali boshqaruv faoliyatining samaradorlikka erishishi uchun asos yaratiladi. 3-jadval Menejmentning umumiy tamoyillari № Tamoyillar Tamoyillar izoxi
 
3 
 
1.  Demokratik 
tamoyil 
Ommani boshqarishga keng ko‘lamda jalb qilishni, ishlarning 
kengash va maslahat bilan bajarilishini talab qiladi.  
2.  Ierarxiya 
tamoyili 
Boshqaruvning pog‘onaliligiga asoslanadi. Bu tamoyil, bir 
tomondan, markaziy, ikkinchi tomondan esa viloyat shahar va 
tumanlar darajasidagi davlat xokimiyati hamda boshqaruv 
idoralarining vazifalarini aniq belgilashni talab qiladi. 
Samarasiz boshqaruv bo‘g‘inlari qanchalik ko‘p bo‘lsa, 
boshqaruv jarayoni shunchalik chigallashi.  
3.  Rejalashti-
rish tamoyili 
Boshqaruv bo‘g‘inlari o‘rtasidagi taraqqiyot nisbatlarini 
aniqlaydi, shartnomalarning bajarilishini tashkil etadi hamda 
nazorat qiladi.  
4.  Yakkaxokim
-lik tamoyili 
Boshqaruv faoliyati belgilangan shaxs tomonidan bajarilib, 
unga boshqariladigan ob’ekt, uning mol-mulki, pul mablag‘lari 
ishonib topshiriladi. Yakkaxokimlik boshqarishda jiddiy tartib 
va mehnat intizomini ta’minlaydi. Bajariladigan masalalar 
birglaikda muhokama etiladi, ammo javobgarlik rahbarda 
qolaveradi.   
5.  Ilmiylik 
tamoyili 
Boshqaruv faoliyatini olib boradigan shaxs chuqur ilmiy 
bilimlarga ega bo‘lishi lozim. U boshqaruv faoliyatini ilmiy 
asoslangan xolda olib borishi talab etiladi.   Menejerlardan 
chuqur bilimni, o‘z sohasini, iqtisod, mantiq, ruxiyat, 
matematika, chet tili, texnologiya kabi fanlarni yaxshi bilishni 
talab qiladi. Shu bilan birga, menejerlar tashkilotchi, 
tashabbuskor, 
g‘oyalarga 
boy, 
izlanuvchan, 
bozor 
kon’yukturasini 
yaxshi 
biladigan, 
tavakkal 
qilishdan 
qo‘rqmaydigan mutaxassis bo‘lishini talab qiladi. 
6.  Qayta 
aloqalar 
tamoyili 
Boshqaruvchi tomonidan qabul qilingan har qanday qaror 
ijrochilarga tushunarli bo‘lishi hamda ular tomonidan o‘z 
vaqtida va samarali tarzda bajarilishi lozim. Qaytar aloqalar 
bo‘lishiga erishish lozim.    
Logotip
3 1. Demokratik tamoyil Ommani boshqarishga keng ko‘lamda jalb qilishni, ishlarning kengash va maslahat bilan bajarilishini talab qiladi. 2. Ierarxiya tamoyili Boshqaruvning pog‘onaliligiga asoslanadi. Bu tamoyil, bir tomondan, markaziy, ikkinchi tomondan esa viloyat shahar va tumanlar darajasidagi davlat xokimiyati hamda boshqaruv idoralarining vazifalarini aniq belgilashni talab qiladi. Samarasiz boshqaruv bo‘g‘inlari qanchalik ko‘p bo‘lsa, boshqaruv jarayoni shunchalik chigallashi. 3. Rejalashti- rish tamoyili Boshqaruv bo‘g‘inlari o‘rtasidagi taraqqiyot nisbatlarini aniqlaydi, shartnomalarning bajarilishini tashkil etadi hamda nazorat qiladi. 4. Yakkaxokim -lik tamoyili Boshqaruv faoliyati belgilangan shaxs tomonidan bajarilib, unga boshqariladigan ob’ekt, uning mol-mulki, pul mablag‘lari ishonib topshiriladi. Yakkaxokimlik boshqarishda jiddiy tartib va mehnat intizomini ta’minlaydi. Bajariladigan masalalar birglaikda muhokama etiladi, ammo javobgarlik rahbarda qolaveradi. 5. Ilmiylik tamoyili Boshqaruv faoliyatini olib boradigan shaxs chuqur ilmiy bilimlarga ega bo‘lishi lozim. U boshqaruv faoliyatini ilmiy asoslangan xolda olib borishi talab etiladi. Menejerlardan chuqur bilimni, o‘z sohasini, iqtisod, mantiq, ruxiyat, matematika, chet tili, texnologiya kabi fanlarni yaxshi bilishni talab qiladi. Shu bilan birga, menejerlar tashkilotchi, tashabbuskor, g‘oyalarga boy, izlanuvchan, bozor kon’yukturasini yaxshi biladigan, tavakkal qilishdan qo‘rqmaydigan mutaxassis bo‘lishini talab qiladi. 6. Qayta aloqalar tamoyili Boshqaruvchi tomonidan qabul qilingan har qanday qaror ijrochilarga tushunarli bo‘lishi hamda ular tomonidan o‘z vaqtida va samarali tarzda bajarilishi lozim. Qaytar aloqalar bo‘lishiga erishish lozim.
 
4 
 
7. Javobgarlik 
tamoyili 
Bu tamoyil, eng avvalo, menejerning javobgarligini nazarda 
tutadi. Bajaruvchanlik madaniyati past, mas’uliyatsiz rahbar 
korxonani yuqori darajadagi samaradorlikka olib bora olmaydi.  
Menejerlar o‘z qo‘l ostidagilar faoliyati va yashash darajasi 
uchun ham javobgar hisoblanadilar.  
 
2. Amir Temurning boshqaruv tamoyillari 
 
Boshqarish nazariyasining dastlabki ko‘rtaklari qadim zamonlarga borib 
taqalib, Yu. Sezar, A. Makedonskiy, Turkistonda esa o‘rta asr davrida Amir Temur 
hukmronligi vaqgidan boshlab shakllana boshlagan. Dastlabki paytlarda u oddiy 
bo‘lib, asosan harbiy tavsifga ega edi. Bizga ma’lumki, 1340-1400 yillarda Amir 
Temur xukmronligi davri bo‘lgan. Bu davrda Amir Temur o‘z xukmronligi ostidagi 
xududlarda mamlakatni idora qilish va saltanatni boshqarish uslubini, strategiyasi va 
taktikasini joriy qildi. U bu davrda  IV-XV asrlar voqealari va ijtimoiy hayotni o‘zida 
aks etirgan qimmatli asar Temur tuzuklarini yaratdi. Mazkur asarda bayon etilgan 
boshqarish 
yo‘l-yo‘riqlari, 
qonun-qoidalari, 
pand-nasihatlari 
O‘zbekiston 
mustaqilligini mustahkamlash yo‘lida xizmat qilmoqda. Kuchli davlatni barpo etish, 
davlat hokimiyatining qaysi ijgimoiy toifalarga tayanishi, mansabdor shaxslarni 
ularning sifatlariga ko‘ra tanlash va vazifalarga tayinlash borasida amaliy jihatdan 
mukammal bo‘lgan ta’limotni yaratdi.  
O‘sha davr menejerlari harbiy intizomni o‘rnatish maqsadida odamlarni jazo 
bilan qo‘rqitish, har qanday buyruq va farmonlarga so‘zsiz itoat etish kabi usullarni 
qo‘llaganlar. Bunday boshqaruvga mehnat resurslaridan foydalanish, ulardan iloji 
boricha ko‘proq qo‘shimcha qiymat undirishning g‘oyatda samarali usuli, deb 
qaralgan. Amir Temur davrida markazlashgan, intizomli davlatning barpo 
etilganligiga ham Sohibqironning o‘z qo‘l osgidagilarni "qo‘rquv bilan umid 
o‘rtasida ushlash" bo‘yicha boshqargani sabab bo‘lgan. 
O‘rta Osiyoda menejmentning nazariy asoslari va uning asosiy tamoyillari 
qadim zamonlarda ham u yoki bu ko‘rinishda mavjud bo‘lgan. Ammo, ular Amir 
Temur hukmronligi davriga kelib ma’lum shaklni kasb etgan, bunga Amir 
Logotip
4 7. Javobgarlik tamoyili Bu tamoyil, eng avvalo, menejerning javobgarligini nazarda tutadi. Bajaruvchanlik madaniyati past, mas’uliyatsiz rahbar korxonani yuqori darajadagi samaradorlikka olib bora olmaydi. Menejerlar o‘z qo‘l ostidagilar faoliyati va yashash darajasi uchun ham javobgar hisoblanadilar. 2. Amir Temurning boshqaruv tamoyillari Boshqarish nazariyasining dastlabki ko‘rtaklari qadim zamonlarga borib taqalib, Yu. Sezar, A. Makedonskiy, Turkistonda esa o‘rta asr davrida Amir Temur hukmronligi vaqgidan boshlab shakllana boshlagan. Dastlabki paytlarda u oddiy bo‘lib, asosan harbiy tavsifga ega edi. Bizga ma’lumki, 1340-1400 yillarda Amir Temur xukmronligi davri bo‘lgan. Bu davrda Amir Temur o‘z xukmronligi ostidagi xududlarda mamlakatni idora qilish va saltanatni boshqarish uslubini, strategiyasi va taktikasini joriy qildi. U bu davrda IV-XV asrlar voqealari va ijtimoiy hayotni o‘zida aks etirgan qimmatli asar Temur tuzuklarini yaratdi. Mazkur asarda bayon etilgan boshqarish yo‘l-yo‘riqlari, qonun-qoidalari, pand-nasihatlari O‘zbekiston mustaqilligini mustahkamlash yo‘lida xizmat qilmoqda. Kuchli davlatni barpo etish, davlat hokimiyatining qaysi ijgimoiy toifalarga tayanishi, mansabdor shaxslarni ularning sifatlariga ko‘ra tanlash va vazifalarga tayinlash borasida amaliy jihatdan mukammal bo‘lgan ta’limotni yaratdi. O‘sha davr menejerlari harbiy intizomni o‘rnatish maqsadida odamlarni jazo bilan qo‘rqitish, har qanday buyruq va farmonlarga so‘zsiz itoat etish kabi usullarni qo‘llaganlar. Bunday boshqaruvga mehnat resurslaridan foydalanish, ulardan iloji boricha ko‘proq qo‘shimcha qiymat undirishning g‘oyatda samarali usuli, deb qaralgan. Amir Temur davrida markazlashgan, intizomli davlatning barpo etilganligiga ham Sohibqironning o‘z qo‘l osgidagilarni "qo‘rquv bilan umid o‘rtasida ushlash" bo‘yicha boshqargani sabab bo‘lgan. O‘rta Osiyoda menejmentning nazariy asoslari va uning asosiy tamoyillari qadim zamonlarda ham u yoki bu ko‘rinishda mavjud bo‘lgan. Ammo, ular Amir Temur hukmronligi davriga kelib ma’lum shaklni kasb etgan, bunga Amir
 
5 
 
Temurning "Temur tuzuklari" asari yorqin misol bo‘la oladi.  Asar ikki qismdan 
iborat. 
A.Temur asarining birinchi qismi Amir Temurning o‘z davlatini barpo etish va 
uni har jihatdan mustahkamlash, mukammal qurollangan qudratli qo‘shin tuzish 
borasida tatbiq etgan "tuzuklari" va rejalaridan iborat bo‘lib, unda hatto qo‘shinning 
jangovor saflanish tartibi ham mahsus jadvallar orqali ko‘rsatib berilgan. 
Asarning o‘n uch qism (kengash)dan iborat ikkinchi bobida esa Sohibqironning 
kuchli feodal davlatni barpo etish, qo‘shin tuzish va dushman lashkarini sindirish 
yuzasidan tuzgan kengashlari va amalga oshirgan ishlari o‘z ifodasini topgan. 
Amir Temur zukko, tajribali va siyosatdon davlat arbobi bo‘lgan. U o‘zi 
tuzmoqchi bo‘lgan davlatning markaziy apparati va mahalliy hokimiyatning qanday, 
qaysi ijtimoiy toifalarga tayanishi, mansabdor shaxslar va ularning sifatlari hamda 
burch va vazifalarini oldindan belgilab bergan. 
Davlatni idora qilishda vazirlar, amirlar va viloyatlarda o‘tirgan noiblarning roli 
benihoya katta bo‘lgan. Shuning uchun ham Amir Temur ularni tanlash va 
vazifalarga tayinlash ishiga alohida ahamiyat bergan. Ular Sohibqironning fikricha 
sadoqatli, axloqiy pok, adolatpesha, tinchliksevar va tashabbuskor odamlar bo‘lishi 
kerak. "Tuzuklar" muallifining fikriga ko‘ra, masalan, vazirlar to‘rt sifatga ega 
bo‘lishlari shart: 
1. 
Asillik, toza nasllik va ulug‘vorlik. 
2. 
Aqlu farosatlik. 
3. 
Sipoh bilan raiyat ahvolidan boxabarlik va ularga g‘amxo‘rlik 
ko‘rsatish, ular bilan yaxshi muomalada bo‘lish. 
4. 
Sabru bardoshlilik, muloyimlik. 
"Tuzuklar"da keltirilgan ma’lumotlarga ko‘ra Amir Temur o‘z davlatini, bir 
uchi Chinu Mochin va ikkinchi uchi Shom hududida bo‘lgan ulkan mamlakatni bor-
yo‘g‘i yetti nafar vazir yordamida boshqargan. 
Amir Temur davlatni boshqarishda o‘ziga xos tamoyillardan foydalangan. 
Boshqaruv tamoyillarining shakllanishi chuqur tarixiy ildizlarga ega. O‘zining 
ixcham, tezkor boshqarish devoniga ega bo‘lgan Amir Temur saltanatidek buyuk 
davlat: 
Logotip
5 Temurning "Temur tuzuklari" asari yorqin misol bo‘la oladi. Asar ikki qismdan iborat. A.Temur asarining birinchi qismi Amir Temurning o‘z davlatini barpo etish va uni har jihatdan mustahkamlash, mukammal qurollangan qudratli qo‘shin tuzish borasida tatbiq etgan "tuzuklari" va rejalaridan iborat bo‘lib, unda hatto qo‘shinning jangovor saflanish tartibi ham mahsus jadvallar orqali ko‘rsatib berilgan. Asarning o‘n uch qism (kengash)dan iborat ikkinchi bobida esa Sohibqironning kuchli feodal davlatni barpo etish, qo‘shin tuzish va dushman lashkarini sindirish yuzasidan tuzgan kengashlari va amalga oshirgan ishlari o‘z ifodasini topgan. Amir Temur zukko, tajribali va siyosatdon davlat arbobi bo‘lgan. U o‘zi tuzmoqchi bo‘lgan davlatning markaziy apparati va mahalliy hokimiyatning qanday, qaysi ijtimoiy toifalarga tayanishi, mansabdor shaxslar va ularning sifatlari hamda burch va vazifalarini oldindan belgilab bergan. Davlatni idora qilishda vazirlar, amirlar va viloyatlarda o‘tirgan noiblarning roli benihoya katta bo‘lgan. Shuning uchun ham Amir Temur ularni tanlash va vazifalarga tayinlash ishiga alohida ahamiyat bergan. Ular Sohibqironning fikricha sadoqatli, axloqiy pok, adolatpesha, tinchliksevar va tashabbuskor odamlar bo‘lishi kerak. "Tuzuklar" muallifining fikriga ko‘ra, masalan, vazirlar to‘rt sifatga ega bo‘lishlari shart: 1. Asillik, toza nasllik va ulug‘vorlik. 2. Aqlu farosatlik. 3. Sipoh bilan raiyat ahvolidan boxabarlik va ularga g‘amxo‘rlik ko‘rsatish, ular bilan yaxshi muomalada bo‘lish. 4. Sabru bardoshlilik, muloyimlik. "Tuzuklar"da keltirilgan ma’lumotlarga ko‘ra Amir Temur o‘z davlatini, bir uchi Chinu Mochin va ikkinchi uchi Shom hududida bo‘lgan ulkan mamlakatni bor- yo‘g‘i yetti nafar vazir yordamida boshqargan. Amir Temur davlatni boshqarishda o‘ziga xos tamoyillardan foydalangan. Boshqaruv tamoyillarining shakllanishi chuqur tarixiy ildizlarga ega. O‘zining ixcham, tezkor boshqarish devoniga ega bo‘lgan Amir Temur saltanatidek buyuk davlat:
 
6 
 
  ilmiylik; 
  yakkahokimlik; 
  ierarxiya; 
  bilimdonlik; 
  demokratiya kabi tamoyillar asosida boshqarilgan. 
Xurosonlik yirik shayx va shayxulislom, Amir Temurning etiqod qo‘ygan piri, 
tinchliksevar va raiyatparvar inson Zaynuddin Abubakir Toybodiy Temurga maktub 
yozib, uning saltanat yumushlarida quyidagi "to‘rt ish”ni qo‘llashini tavsiya etgan, 
ya’ni: 
1. Kengash. 
2. Mashvaratu maslahat. 
3. Hushyorligu mulohazakorlik. 
4. Ehtiyotkorlik. 
“Shunday ekan, saltanatni boshqarishda mashvaratu maslahat va tadbir bilan ish 
yuritgin, toki oqibatda nadomat chekib, pushaymon bo‘lmagaysan. Yana shuni ham 
bilgilkim, saltanat ishlarining bir qismi sabru toqat bilan bo‘lgay, yana bir qismi esa 
bilib-bilmaslikka, ko‘rib-ko‘rmaslikka solish bilan bitur. Tadbirlardan ogoh 
qilingandan keyin shuni aytish joizdirkim, qatiylik, sabr, chidamlilik, hushyorlik, 
ehtiyotkorlik va shijoat bilan barcha ishlar amalga oshirilgay. Vassalom”. 
Maktubni o‘qnb Amir Temur o‘z "tuzuklari"da: "U menga saltanat ishlarining 
to‘qqiz ulushi mashvarat, tadbir va kengash, qolgan bir ulush esa qilich bilan bajo 
keltirishni anglatdi. Tajribamda ko‘rilgankim, azmi qat’iy, tadbirkor, hushyor, jang 
ko‘rgan, mard, shijoatli bir kishi mingga tadbirsiz, loqayd kishidan yaxshiroqsir. 
Chunki tajribali bir kishi minglab odamga ish buyuradi"-  deb yozgan edi. 
 
3. O‘zbekistonni rivojlantirishning beshta ustuvor yo‘nalishi bo‘yicha 
Harakatlar strategiyasi. 
 
Harakatlar strategiyasi besh bosqichda amalga oshirilib, ularning har biri 
bo‘yicha yil nomlanishidan kelib chiqqan holda alohida bir yillik davlat dasturini 
Logotip
6 ilmiylik; yakkahokimlik; ierarxiya; bilimdonlik; demokratiya kabi tamoyillar asosida boshqarilgan. Xurosonlik yirik shayx va shayxulislom, Amir Temurning etiqod qo‘ygan piri, tinchliksevar va raiyatparvar inson Zaynuddin Abubakir Toybodiy Temurga maktub yozib, uning saltanat yumushlarida quyidagi "to‘rt ish”ni qo‘llashini tavsiya etgan, ya’ni: 1. Kengash. 2. Mashvaratu maslahat. 3. Hushyorligu mulohazakorlik. 4. Ehtiyotkorlik. “Shunday ekan, saltanatni boshqarishda mashvaratu maslahat va tadbir bilan ish yuritgin, toki oqibatda nadomat chekib, pushaymon bo‘lmagaysan. Yana shuni ham bilgilkim, saltanat ishlarining bir qismi sabru toqat bilan bo‘lgay, yana bir qismi esa bilib-bilmaslikka, ko‘rib-ko‘rmaslikka solish bilan bitur. Tadbirlardan ogoh qilingandan keyin shuni aytish joizdirkim, qatiylik, sabr, chidamlilik, hushyorlik, ehtiyotkorlik va shijoat bilan barcha ishlar amalga oshirilgay. Vassalom”. Maktubni o‘qnb Amir Temur o‘z "tuzuklari"da: "U menga saltanat ishlarining to‘qqiz ulushi mashvarat, tadbir va kengash, qolgan bir ulush esa qilich bilan bajo keltirishni anglatdi. Tajribamda ko‘rilgankim, azmi qat’iy, tadbirkor, hushyor, jang ko‘rgan, mard, shijoatli bir kishi mingga tadbirsiz, loqayd kishidan yaxshiroqsir. Chunki tajribali bir kishi minglab odamga ish buyuradi"- deb yozgan edi. 3. O‘zbekistonni rivojlantirishning beshta ustuvor yo‘nalishi bo‘yicha Harakatlar strategiyasi. Harakatlar strategiyasi besh bosqichda amalga oshirilib, ularning har biri bo‘yicha yil nomlanishidan kelib chiqqan holda alohida bir yillik davlat dasturini
 
7 
 
tasdiqlashni nazarda tutadi. Xususan, 2017 yil — Xalq bilan muloqot va inson 
manfaatlari yili deb e’lon qilindi. 
2017−2021 
yillarda 
O‘zbekistonni 
rivojlantirish 
harakatlar 
strategiyasining beshta ustuvor yo‘nalishi (quyida — yanada batafsil) 
 davlat va jamiyat qurilishini takomillashtirishga yo‘naltirilgan demokratik 
islohotlarni chuqurlashtirish va mamlakatni modernizatsiya qilishda parlamentning 
hamda siyosiy partiyalarning rolini yanada kuchaytirish, davlat boshqaruvi tizimini 
isloh qilish, davlat xizmatining tashkiliy-huquqiy asoslarini rivojlantirish, «Elektron 
hukumat» tizimini takomillashtirish, davlat xizmatlari sifati va samarasini oshirish, 
jamoatchilik nazorati mexanizmlarini amalda tatbiq etish, fuqarolik jamiyati 
institutlari hamda ommaviy axborot vositalari rolini kuchaytirish; 
 qonun ustuvorligini ta’minlash va sud-huquq tizimini yanada isloh 
qilishga yo‘naltirilgan sud hokimiyatining chinakam mustaqilligini hamda 
fuqarolarning huquq va erkinliklarini ishonchli himoya qilish kafolatlarini 
mustahkamlash, ma’muriy, jinoyat, fuqarolik va xo‘jalik qonunchiligini, 
jinoyatchilikka qarshi kurashish va huquqbuzarliklarning oldini olish tizimi 
samarasini oshirish, sud jarayonida tortishuv tamoyilini to‘laqonli joriy etish, yuridik 
yordam va huquqiy xizmatlar sifatini tubdan yaxshilash; 
 iqtisodiyotni yanada rivojlantirish va liberallashtirishga yo‘naltirilgan 
makroiqtisodiy barqarorlikni mustahkamlash va yuqori iqtisodiy o‘sish sur’atlarini 
saqlab qolish, milliy iqtisodiyotning raqobatbardoshligini oshirish, qishloq 
xo‘jaligini modernizatsiya qilish va jadal rivojlantirish, iqtisodiyotda davlat 
ishtirokini kamaytirish bo‘yicha institutsional va tarkibiy islohotlarni davom ettirish, 
xususiy mulk huquqini himoya qilish va uning ustuvor mavqeini yanada 
kuchaytirish, kichik biznes va xususiy tadbirkorlik rivojini rag‘batlantirish, 
hududlar, tuman va shaharlarni kompleks va mutanosib holda ijtimoiy-iqtisodiy 
taraqqiy ettirish, investitsiyaviy muhitni yaxshilash orqali mamlakatimiz iqtisodiyoti 
tarmoqlari va hududlariga xorijiy sarmoyalarni faol jalb etish; 
 ijtimoiy sohani rivojlantirishga yo‘naltirilgan aholi bandligi va real 
daromadlarini izchil oshirib borish, ijtimoiy himoya va sog‘lig‘ini saqlash tizimini 
takomillashtirish, xotin-qizlarning ijtimoiy-siyosiy faolligini oshirish, arzon uy-
Logotip
7 tasdiqlashni nazarda tutadi. Xususan, 2017 yil — Xalq bilan muloqot va inson manfaatlari yili deb e’lon qilindi. 2017−2021 yillarda O‘zbekistonni rivojlantirish harakatlar strategiyasining beshta ustuvor yo‘nalishi (quyida — yanada batafsil)  davlat va jamiyat qurilishini takomillashtirishga yo‘naltirilgan demokratik islohotlarni chuqurlashtirish va mamlakatni modernizatsiya qilishda parlamentning hamda siyosiy partiyalarning rolini yanada kuchaytirish, davlat boshqaruvi tizimini isloh qilish, davlat xizmatining tashkiliy-huquqiy asoslarini rivojlantirish, «Elektron hukumat» tizimini takomillashtirish, davlat xizmatlari sifati va samarasini oshirish, jamoatchilik nazorati mexanizmlarini amalda tatbiq etish, fuqarolik jamiyati institutlari hamda ommaviy axborot vositalari rolini kuchaytirish;  qonun ustuvorligini ta’minlash va sud-huquq tizimini yanada isloh qilishga yo‘naltirilgan sud hokimiyatining chinakam mustaqilligini hamda fuqarolarning huquq va erkinliklarini ishonchli himoya qilish kafolatlarini mustahkamlash, ma’muriy, jinoyat, fuqarolik va xo‘jalik qonunchiligini, jinoyatchilikka qarshi kurashish va huquqbuzarliklarning oldini olish tizimi samarasini oshirish, sud jarayonida tortishuv tamoyilini to‘laqonli joriy etish, yuridik yordam va huquqiy xizmatlar sifatini tubdan yaxshilash;  iqtisodiyotni yanada rivojlantirish va liberallashtirishga yo‘naltirilgan makroiqtisodiy barqarorlikni mustahkamlash va yuqori iqtisodiy o‘sish sur’atlarini saqlab qolish, milliy iqtisodiyotning raqobatbardoshligini oshirish, qishloq xo‘jaligini modernizatsiya qilish va jadal rivojlantirish, iqtisodiyotda davlat ishtirokini kamaytirish bo‘yicha institutsional va tarkibiy islohotlarni davom ettirish, xususiy mulk huquqini himoya qilish va uning ustuvor mavqeini yanada kuchaytirish, kichik biznes va xususiy tadbirkorlik rivojini rag‘batlantirish, hududlar, tuman va shaharlarni kompleks va mutanosib holda ijtimoiy-iqtisodiy taraqqiy ettirish, investitsiyaviy muhitni yaxshilash orqali mamlakatimiz iqtisodiyoti tarmoqlari va hududlariga xorijiy sarmoyalarni faol jalb etish;  ijtimoiy sohani rivojlantirishga yo‘naltirilgan aholi bandligi va real daromadlarini izchil oshirib borish, ijtimoiy himoya va sog‘lig‘ini saqlash tizimini takomillashtirish, xotin-qizlarning ijtimoiy-siyosiy faolligini oshirish, arzon uy-
 
8 
 
joylar barpo etish, yo‘l-transport, muhandislik-kommunikatsiya va ijtimoiy 
infratuzilmalarni rivojlantirish hamda modernizatsiya qilish bo‘yicha maqsadli 
dasturlarni amalga oshirish, ta’lim, madaniyat, ilm-fan, adabiyot, san’at va sport 
sohalarini rivojlantirish, yoshlarga oid davlat siyosatini takomillashtirish; 
 xavfsizlik, millatlararo totuvlik va diniy bag‘rikenglikni ta’minlash, 
chuqur o‘ylangan, o‘zaro manfaatli va amaliy ruhdagi tashqi siyosat 
yuritishga yo‘naltirilgan davlatimiz mustaqilligi va suverenitetini mustahkamlash, 
O‘zbekistonning yon-atrofida xavfsizlik, barqarorlik va ahil qo‘shnichilik muhitini 
shakllantirish, mamlakatimizning xalqaro nufuzini mustahkamlash.  
 
4. Davlat boshqaruvi. 
 
Boshqaruv faoliyati nazariyalarini tahlil qilishda davlat boshqaruvini 
o‘rganishga 
alohida 
ahamiyat 
qaratilishi 
lozim. 
Mamlakatimizda 
davlat 
boshqaruvini tashkil etilishini o‘rganishga kirishamiz.  
O‘zbekiston 
- 
mustaqil, 
demokratik 
respublika. 
Unda 
demokratiya 
umuminsoniy tamoyillarga asoslanadi, bu  tamoyillarga asosan eng oliy qadriyat 
inson, uning hayoti, erkinligi, or-nomusi, qadr-qimmati va boshqa ajralmas 
xuquqlaridir. Demokratik xuquq va erkinlik Konstitutsiya va qonunlar tomonidan 
ximoya qilinadi. Rsepublika o‘z milliy - davlat va ma’muriy-xududiy tuzilishini 
mustaqil ravishda belgilaydi, o‘z ichki va tashqi siyosatini amalga oshiradi. Jamiyat 
hayotining eng muhim masalalari umumxalq muhokamasiga havola qilinadi, 
umumiy ovoz berish (referendum) natijasida hal etiladi. Respublika davlat jamiyati 
tizimi xokimiyatning qonun chiqaruvchi, ijro etuvchi va sud xokimiyatlariga 
bo‘linish tamoyillariga asoslanadi. 
Mamlakatimizda oliy davlat vakillik tashkiloti O‘zbekiston Respublikasi Oliy 
Majlisi hisoblanadi. Oliy Majlis qonun chiqaruvchi xokimiyatdir. U xududiy saylov 
okruglardan saylanadi. Oliy Majlisga saylanish xuquqiga saylov kunigacha 25 
yoshga to‘lgan O‘zbekiston Respublikasi fuqarolari ega bo‘ladilar. 
Oliy Majlis O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasini qabul qiladi, 
shuningdek unga o‘zgartirish va qo‘shimchalar kiritadi, O‘zbekiston Respublikasi  
Logotip
8 joylar barpo etish, yo‘l-transport, muhandislik-kommunikatsiya va ijtimoiy infratuzilmalarni rivojlantirish hamda modernizatsiya qilish bo‘yicha maqsadli dasturlarni amalga oshirish, ta’lim, madaniyat, ilm-fan, adabiyot, san’at va sport sohalarini rivojlantirish, yoshlarga oid davlat siyosatini takomillashtirish;  xavfsizlik, millatlararo totuvlik va diniy bag‘rikenglikni ta’minlash, chuqur o‘ylangan, o‘zaro manfaatli va amaliy ruhdagi tashqi siyosat yuritishga yo‘naltirilgan davlatimiz mustaqilligi va suverenitetini mustahkamlash, O‘zbekistonning yon-atrofida xavfsizlik, barqarorlik va ahil qo‘shnichilik muhitini shakllantirish, mamlakatimizning xalqaro nufuzini mustahkamlash. 4. Davlat boshqaruvi. Boshqaruv faoliyati nazariyalarini tahlil qilishda davlat boshqaruvini o‘rganishga alohida ahamiyat qaratilishi lozim. Mamlakatimizda davlat boshqaruvini tashkil etilishini o‘rganishga kirishamiz. O‘zbekiston - mustaqil, demokratik respublika. Unda demokratiya umuminsoniy tamoyillarga asoslanadi, bu tamoyillarga asosan eng oliy qadriyat inson, uning hayoti, erkinligi, or-nomusi, qadr-qimmati va boshqa ajralmas xuquqlaridir. Demokratik xuquq va erkinlik Konstitutsiya va qonunlar tomonidan ximoya qilinadi. Rsepublika o‘z milliy - davlat va ma’muriy-xududiy tuzilishini mustaqil ravishda belgilaydi, o‘z ichki va tashqi siyosatini amalga oshiradi. Jamiyat hayotining eng muhim masalalari umumxalq muhokamasiga havola qilinadi, umumiy ovoz berish (referendum) natijasida hal etiladi. Respublika davlat jamiyati tizimi xokimiyatning qonun chiqaruvchi, ijro etuvchi va sud xokimiyatlariga bo‘linish tamoyillariga asoslanadi. Mamlakatimizda oliy davlat vakillik tashkiloti O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi hisoblanadi. Oliy Majlis qonun chiqaruvchi xokimiyatdir. U xududiy saylov okruglardan saylanadi. Oliy Majlisga saylanish xuquqiga saylov kunigacha 25 yoshga to‘lgan O‘zbekiston Respublikasi fuqarolari ega bo‘ladilar. Oliy Majlis O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasini qabul qiladi, shuningdek unga o‘zgartirish va qo‘shimchalar kiritadi, O‘zbekiston Respublikasi
 
9 
 
qonunlarini qabul qiladi; qonun chiqaruvchi, ijro etuvchi va sud xokimiyatlari 
tashkilotlari tizimi va vakolatlarini belgilaydi; bojxona, valyuta va kredit faoliyatini, 
davlat bankini boshqarishni qonuniy jixatdan tartibga soladi, shuningdek, 
O‘zbekiston Respublikasi xududiy ma’muriy tuzilishi, chegaralarining o‘zgarishi 
masalalari bilan shug‘ullanadi. 
O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti: 
 mamlakat fuqarolari xuquq va erkinliklarini ximoya qilish, O‘zbekiston 
Respublika Konstitutsiyasi va qonunlari bajarilishini kafolatlaydi; 
 O‘zbekiston Respublikasi mustaqilligi, xavfsizligi, xududiy yaxlitligini 
ximoya qilish, milliy davlat tuzilishi masalalarini xal qilish bo‘yicha zarur choralarni 
belgiladi; 
 O‘zbekiston Respublikasi tomonidan muzokaralar olib boradi va shartnoma 
hamda bitimlarni imzolaydi, respublika tomonidan tuzilgan bitim, shartnomalarga 
rioya qilinishni va u tomonidan qabul qilingan majburiyatlar bajarilishini 
ta’minlaydi; 
 diplomatik va boshqa vakillarining ishonch va chaqiruv yorlig‘ini qabul 
qiladi; 
 O‘zbekiston Respublikasining chet ellardagi diplomatik va boshqa vakillarini 
tayinlaydi va vazifasidan ozod qiladi; 
 Respublika Oliy Majlisiga yillik ichki va tashqi  vaziyat haqida ma’ruza 
taqdim etadi; 
 ijroiya xokimiyat apparatini tashkil etadi va unga rahbarlik qiladi; respublika 
oliy xokimiyat tashkilotlari va boshqaruvning o‘zaro aloqasini ta’minlaydi; 
O‘zbekiston Respublikasi vazirliklari, davlat qo‘mitalari va boshqa davlat 
boshqaruvining boshqa tashkilotlarini ta’sis etadi va tugatish  bo‘yicha farmonlar  
chiqarib, ularni tasdiqlash uchun  Oliy Majlisga taqdim etadi; 
 Bosh vazirni tayinlaydi va vazifasidan ozod qiladi, uning birinchi o‘rinbosari, 
bosh vazir o‘rinbosarlari, O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi a’zolarini, 
O‘zbekiston Respublikasi Bosh prokurori va uning o‘rinbosarlarini keyinchalik Oliy 
Majlis tasdiqlashi sharti bilan tayinlaydi va vazifasidan ozod qiladi; 
Logotip
9 qonunlarini qabul qiladi; qonun chiqaruvchi, ijro etuvchi va sud xokimiyatlari tashkilotlari tizimi va vakolatlarini belgilaydi; bojxona, valyuta va kredit faoliyatini, davlat bankini boshqarishni qonuniy jixatdan tartibga soladi, shuningdek, O‘zbekiston Respublikasi xududiy ma’muriy tuzilishi, chegaralarining o‘zgarishi masalalari bilan shug‘ullanadi. O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti:  mamlakat fuqarolari xuquq va erkinliklarini ximoya qilish, O‘zbekiston Respublika Konstitutsiyasi va qonunlari bajarilishini kafolatlaydi;  O‘zbekiston Respublikasi mustaqilligi, xavfsizligi, xududiy yaxlitligini ximoya qilish, milliy davlat tuzilishi masalalarini xal qilish bo‘yicha zarur choralarni belgiladi;  O‘zbekiston Respublikasi tomonidan muzokaralar olib boradi va shartnoma hamda bitimlarni imzolaydi, respublika tomonidan tuzilgan bitim, shartnomalarga rioya qilinishni va u tomonidan qabul qilingan majburiyatlar bajarilishini ta’minlaydi;  diplomatik va boshqa vakillarining ishonch va chaqiruv yorlig‘ini qabul qiladi;  O‘zbekiston Respublikasining chet ellardagi diplomatik va boshqa vakillarini tayinlaydi va vazifasidan ozod qiladi;  Respublika Oliy Majlisiga yillik ichki va tashqi vaziyat haqida ma’ruza taqdim etadi;  ijroiya xokimiyat apparatini tashkil etadi va unga rahbarlik qiladi; respublika oliy xokimiyat tashkilotlari va boshqaruvning o‘zaro aloqasini ta’minlaydi; O‘zbekiston Respublikasi vazirliklari, davlat qo‘mitalari va boshqa davlat boshqaruvining boshqa tashkilotlarini ta’sis etadi va tugatish bo‘yicha farmonlar chiqarib, ularni tasdiqlash uchun Oliy Majlisga taqdim etadi;  Bosh vazirni tayinlaydi va vazifasidan ozod qiladi, uning birinchi o‘rinbosari, bosh vazir o‘rinbosarlari, O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi a’zolarini, O‘zbekiston Respublikasi Bosh prokurori va uning o‘rinbosarlarini keyinchalik Oliy Majlis tasdiqlashi sharti bilan tayinlaydi va vazifasidan ozod qiladi;
 
10 
 
 O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisiga Konstitutsiya sudi raisi, Oliy sud 
raisi va a’zolari, Oliy xo‘jalik mudi raisi va a’zolari, O‘zbekiston Respublikasi 
Markaziy Banki boshqaruvi raisi, O‘zbekiston Respublikasi tabiatni muxofaza qilish 
davlat qo‘mitasi raisi lavozimlariga nomzodlarni taqdim etadi; 
 viloyat, tuman, shahar va xo‘jalik sudlari sudyalarini tayinlaydi va ishdan 
bo‘shatadi; 
 viloyatlar va Toshkent shahar xokimlarini ularni keyinchalik xalq deputatlari 
kengashi tomonidan tasdiqlash sharti bilan tayinlaydi va vazifasidan ozod qiladi. 
Prezident tuman va shahar hokimlarini ular konstitutsiya, qonunlarga rioya 
qilmagan, hokim sha’niga dog‘ tushiradigan harakatlar qilgan taqdirda o‘z qarori 
bilan vazifasidan ozod qilish xuquqiga ega; 
 respublika davlat boshqaruv tashkilotlari, hokimlar qarorlari amal qilinishini 
to‘xtatadi, bekor qiladi; 
 O‘zbekiston Respublikasi qonunlarini imzolaydi. Prezident Oliy Majlis qabul 
qilgan qonunlarga e’tiroz bildirib, qayta muhokama qilib, ovoz berish uchun 
qaytarish xuquqiga ega. Agar Oliy Majlis uchdan ikki qismi ovoz berishi natijasida 
ilgari qabul qilingan qarorni tasdiqlasa, Prezident qonunni imzolaydi; 
 favqulodda xollarda (tashqi taxdid, ommaviy betartiblik. Yirik xalokatlar, 
tabiiy ofatlar) va fuqarolar xavfsizligini ta’minlash maqsadida O‘zbekiston 
Respublikasining butun xududida yoki aloxida mintaqalarida favqulodda xolat e’lon 
qiladi va sutka davomida bu xaqidagi qarorni O‘zbekiston Respublikasi Oliy 
Majlisiga tasdiqlash uchun taqdim etadi; 
 respublika qurolli kuchlarining Oliy Bosh qo‘mondoni bo‘ladi. Qurolli 
kuchlarning oliy qo‘mondonligi lavozimlariga tayinlaydi va vazifasidan ozod qiladi; 
oliy harbiy unvonlar beradi; 
 O‘zbekiston Respublikasiga xujum qilingan yoki o‘zaro bosqinchilikka 
qarshi shartnoma majburiyatlarini bajarish zaruriyati vujudga kelgan xollarda urush 
xolatini e’lon qiladi va sutka davomida bu qarorni tasdiqlash uchun Oliy Majlisga 
xavola qiladi; 
 O‘zbekiston Respublikasi ordenlari, nishonlari va yorliqlari bilan 
mukofotlaydi va malaka hamda faxriy nomlarni beradi; 
Logotip
10  O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisiga Konstitutsiya sudi raisi, Oliy sud raisi va a’zolari, Oliy xo‘jalik mudi raisi va a’zolari, O‘zbekiston Respublikasi Markaziy Banki boshqaruvi raisi, O‘zbekiston Respublikasi tabiatni muxofaza qilish davlat qo‘mitasi raisi lavozimlariga nomzodlarni taqdim etadi;  viloyat, tuman, shahar va xo‘jalik sudlari sudyalarini tayinlaydi va ishdan bo‘shatadi;  viloyatlar va Toshkent shahar xokimlarini ularni keyinchalik xalq deputatlari kengashi tomonidan tasdiqlash sharti bilan tayinlaydi va vazifasidan ozod qiladi. Prezident tuman va shahar hokimlarini ular konstitutsiya, qonunlarga rioya qilmagan, hokim sha’niga dog‘ tushiradigan harakatlar qilgan taqdirda o‘z qarori bilan vazifasidan ozod qilish xuquqiga ega;  respublika davlat boshqaruv tashkilotlari, hokimlar qarorlari amal qilinishini to‘xtatadi, bekor qiladi;  O‘zbekiston Respublikasi qonunlarini imzolaydi. Prezident Oliy Majlis qabul qilgan qonunlarga e’tiroz bildirib, qayta muhokama qilib, ovoz berish uchun qaytarish xuquqiga ega. Agar Oliy Majlis uchdan ikki qismi ovoz berishi natijasida ilgari qabul qilingan qarorni tasdiqlasa, Prezident qonunni imzolaydi;  favqulodda xollarda (tashqi taxdid, ommaviy betartiblik. Yirik xalokatlar, tabiiy ofatlar) va fuqarolar xavfsizligini ta’minlash maqsadida O‘zbekiston Respublikasining butun xududida yoki aloxida mintaqalarida favqulodda xolat e’lon qiladi va sutka davomida bu xaqidagi qarorni O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisiga tasdiqlash uchun taqdim etadi;  respublika qurolli kuchlarining Oliy Bosh qo‘mondoni bo‘ladi. Qurolli kuchlarning oliy qo‘mondonligi lavozimlariga tayinlaydi va vazifasidan ozod qiladi; oliy harbiy unvonlar beradi;  O‘zbekiston Respublikasiga xujum qilingan yoki o‘zaro bosqinchilikka qarshi shartnoma majburiyatlarini bajarish zaruriyati vujudga kelgan xollarda urush xolatini e’lon qiladi va sutka davomida bu qarorni tasdiqlash uchun Oliy Majlisga xavola qiladi;  O‘zbekiston Respublikasi ordenlari, nishonlari va yorliqlari bilan mukofotlaydi va malaka hamda faxriy nomlarni beradi;
 
11 
 
 O‘zbekiston Respublikasi fuqaroligi va siyosiy boshpana berish masalalarini 
hal qiladi; 
5. Boshqaruv funksiyalari to‘g‘risida tushuncha. 
 
 
Ishlab chiqarish korxonalarining samaradorligi ulardagi boshqaruv faoliyatiga, 
boshqaruv faoliyatining funksiyalaridan foydalanish darajasiga ko‘p jihatdan bog‘liq 
bo‘ladi. Boshqaruv faoliyati samarali tarzda amalga oshirilishi uchun uning har bir 
funksiyasi oqilona tarzda amalga oshirilishi kerak. Ishlab chiqarish korxonalarida 
boshqaruvning quyidagi funksiyalari harakatda bo‘ladi: 
1. Rejalashtirish 
2. Tashkil etish. 
3. Nazorat qilish. 
4. Tahlil qilish. 
5. Rag‘batlantirish. 
Boshqaruv funksiyalari ichida rejalashtirish funksiyasi muhim o‘rinni 
egallaydi. Rejalashtirish har qanday korxonaning muhim funksiyalaridan biridir. 
Unga yetarli e’tibor bermaslik katta iqtisodiy yo‘qotishlarga va oqibat natijada 
bankrotga olib keladi. Rejalashtirishning taktik va strategik rejalashtirish turlari 
mavjud. Taktik rejalashtirish nisbatan qisqaroq bo‘lgan muddatlardagi boshqaruv 
faoliyatini aks ettirsa, strategik rejalashtirish uzoq muddatga mo‘njallangan 
rejalashtirishni nazarda tutadi. 
Boshqaruv faoliyatini olib borish uning funksiyalarini amalga oshirilishini 
taqozo etadi. Bu funksiyalarning asosiy mohiyati 4-jadvalda keltirilgan. Boshqaruv 
faoliyatini amalga oshirilishida uning rejalashtirish funksiyasining ahamiyati 
nihoyatda 
kattadir. 
Rejalashtirish 
boshqaruv 
faoliyati 
davomida 
amalga 
oshiriladigan ishlarning boshlanish nuqtasidir. Rejalashtirish asosida boshqaruv 
faoliyati belgilanadi. Nima qilish kerakligi, qanday maqsad bo‘yicha ish olib borish 
lozimligi aniqlanadi va bajariladigan ishlar, tadbirlar me’yorlar va imkoniyatlar bilan 
bog‘lanadi.  
4-jadval 
Boshqaruvning asosiy funksiyalari 
Logotip
11  O‘zbekiston Respublikasi fuqaroligi va siyosiy boshpana berish masalalarini hal qiladi; 5. Boshqaruv funksiyalari to‘g‘risida tushuncha. Ishlab chiqarish korxonalarining samaradorligi ulardagi boshqaruv faoliyatiga, boshqaruv faoliyatining funksiyalaridan foydalanish darajasiga ko‘p jihatdan bog‘liq bo‘ladi. Boshqaruv faoliyati samarali tarzda amalga oshirilishi uchun uning har bir funksiyasi oqilona tarzda amalga oshirilishi kerak. Ishlab chiqarish korxonalarida boshqaruvning quyidagi funksiyalari harakatda bo‘ladi: 1. Rejalashtirish 2. Tashkil etish. 3. Nazorat qilish. 4. Tahlil qilish. 5. Rag‘batlantirish. Boshqaruv funksiyalari ichida rejalashtirish funksiyasi muhim o‘rinni egallaydi. Rejalashtirish har qanday korxonaning muhim funksiyalaridan biridir. Unga yetarli e’tibor bermaslik katta iqtisodiy yo‘qotishlarga va oqibat natijada bankrotga olib keladi. Rejalashtirishning taktik va strategik rejalashtirish turlari mavjud. Taktik rejalashtirish nisbatan qisqaroq bo‘lgan muddatlardagi boshqaruv faoliyatini aks ettirsa, strategik rejalashtirish uzoq muddatga mo‘njallangan rejalashtirishni nazarda tutadi. Boshqaruv faoliyatini olib borish uning funksiyalarini amalga oshirilishini taqozo etadi. Bu funksiyalarning asosiy mohiyati 4-jadvalda keltirilgan. Boshqaruv faoliyatini amalga oshirilishida uning rejalashtirish funksiyasining ahamiyati nihoyatda kattadir. Rejalashtirish boshqaruv faoliyati davomida amalga oshiriladigan ishlarning boshlanish nuqtasidir. Rejalashtirish asosida boshqaruv faoliyati belgilanadi. Nima qilish kerakligi, qanday maqsad bo‘yicha ish olib borish lozimligi aniqlanadi va bajariladigan ishlar, tadbirlar me’yorlar va imkoniyatlar bilan bog‘lanadi. 4-jadval Boshqaruvning asosiy funksiyalari
 
12 
 
№ Asosiy 
funksiyalar 
Funksiyalarning mazmuni va zaruriyati 
1 Rejalashtirish 
 boshqaruvning asosiy va dastlabki funksiyasidir. Har 
qanday boshqarish reja tuzishdan boshlanadi. 
Bu rejada: 
 boshqaruv maqsadlari va vazifalari, ularni amalga 
oshirish muddatlari belgilanadi; 
 vazifalarni amalga oshirish usullari ishlab chiqiladi; 
 iqtisodiyot bo‘g‘inlarining o‘zaro aloqalari o‘rnatiladi. 
Rejalashtirishning umumiylik xususiyati shundaki, bunda 
har bir boshqaruv xodimi o‘zining shaxsiy ishini 
rejalashtiradi, o‘z ish joyining faoliyati ko‘rsatkichlarini 
ishlab chiqadi, rejalarning qanday bajarilayotganini 
nazorat qilishni uyushtiradi. 
2 Tashkil qilish 
Boshqaruv ob’ekti doirasida barcha boshqariluvchi va 
boshqaruvchi jarayonlarning uyushqoqligini ta’minlaydi. 
Shu nuqtai nazardan tashkil qilish tashqi va ichki shart-
sharoitlarning o‘zgarib turishiga qarab amaldagi tizim 
tarkibini takomillashtirish yoki yangisini tuzish demakdir. 
Bu funksiya joriy va strategik rejalarning ijrosini ta’minlash 
bo‘yicha birinchi qadamdir. 
3 Muvofiqlashti-
rish va tartibga 
solish 
Rejalashtirish 
boshqarishning 
strategiyasi 
hisoblansa, 
muvofiqlashtirish boshqarishning taktik masalalarini hal 
qilib beradi. 
Bu funksiyaning asosiy vazifasi aloqalar o‘rnatish yo‘li bilan 
boshqariladigan tizimning turli qismlari o‘rtasida kelishib 
ish 
olib 
borishni 
ta’minlashdir. 
Muvofiqlashtirish 
mablag‘larni tejash maqsadida boshqaruvdagi parallelizm 
(takrorlash)ni bartaraf qilish imkonini beradi. Shuningdek, u 
turli tarmoqlar o‘rtasida resurslarni taqsimlash yo‘li bilan 
Logotip
12 № Asosiy funksiyalar Funksiyalarning mazmuni va zaruriyati 1 Rejalashtirish  boshqaruvning asosiy va dastlabki funksiyasidir. Har qanday boshqarish reja tuzishdan boshlanadi. Bu rejada:  boshqaruv maqsadlari va vazifalari, ularni amalga oshirish muddatlari belgilanadi;  vazifalarni amalga oshirish usullari ishlab chiqiladi;  iqtisodiyot bo‘g‘inlarining o‘zaro aloqalari o‘rnatiladi. Rejalashtirishning umumiylik xususiyati shundaki, bunda har bir boshqaruv xodimi o‘zining shaxsiy ishini rejalashtiradi, o‘z ish joyining faoliyati ko‘rsatkichlarini ishlab chiqadi, rejalarning qanday bajarilayotganini nazorat qilishni uyushtiradi. 2 Tashkil qilish Boshqaruv ob’ekti doirasida barcha boshqariluvchi va boshqaruvchi jarayonlarning uyushqoqligini ta’minlaydi. Shu nuqtai nazardan tashkil qilish tashqi va ichki shart- sharoitlarning o‘zgarib turishiga qarab amaldagi tizim tarkibini takomillashtirish yoki yangisini tuzish demakdir. Bu funksiya joriy va strategik rejalarning ijrosini ta’minlash bo‘yicha birinchi qadamdir. 3 Muvofiqlashti- rish va tartibga solish Rejalashtirish boshqarishning strategiyasi hisoblansa, muvofiqlashtirish boshqarishning taktik masalalarini hal qilib beradi. Bu funksiyaning asosiy vazifasi aloqalar o‘rnatish yo‘li bilan boshqariladigan tizimning turli qismlari o‘rtasida kelishib ish olib borishni ta’minlashdir. Muvofiqlashtirish mablag‘larni tejash maqsadida boshqaruvdagi parallelizm (takrorlash)ni bartaraf qilish imkonini beradi. Shuningdek, u turli tarmoqlar o‘rtasida resurslarni taqsimlash yo‘li bilan
 
13 
 
nisbat va mutanosiblikni, ishlab chiqarish bilan iste’mol 
o‘rtasidagi munosabatni o‘rnatadi. 
 Tartibga solish muvofiqlashtirishning davomi bo‘lib, u 
sodir bo‘lib turadigan og‘ishlarni bartaraf qilish yo‘li bilan 
ishlab chiqarish jarayonlarini amalga oshirishni maqsad 
kilib qo‘yadi. Uning yordami bilan vujudga kelishi extimol 
tutilgan og‘ishlarning oldi olinadi. 
4 Nazorat 
Bu funksiyaning maqsadi “tutib olish”, “aybini ochish”, 
“ilintirish” 
emas, 
balki 
boshqaruv 
ob’ektida 
sodir 
bo‘layotgan jarayonlarni hisobga olish, tekshirish, tahlil 
qilish va ma’lum tartibda shu ob’ekt faoliyatini o‘z vaqtida 
sozlab turishdir. Nazorat o‘rnatilgan me’yoriy xujjatlardan, 
rejalardan og‘ishlarning joyi, vaqti, sababi va xususiyatlarini 
aniqlash imkonini beradi. 
Ta’sirchan nazoratni tashkil qilish har bir rahbarning 
funksional ishidir. Muntazam nazorat yo‘q joyda yuksak 
pirovard natijalarga erishib bo‘lmaydi.  
 
6. Boshqaruv tamoyillari. 
 
Boshqaruv tamoyillari deganda, rahbarlik qilishning fundamental qoidalari 
tushuniladi. Ular iqtisodiy qonunlar harakati va boshqarish usullari bilan bog‘liq 
bo‘lgan voqeliklarning mohiyatini aks ettiradi. 
Boshqarish mexanizmini quyidagicha ta’riflash mumkin:  
 
qonunlar – tamoyillar – usullar – uslublar 
 
Bozor iqtisodiyoti sharoitida O‘zbekistonning siyosiy-ijtimoiy va iqtisodiy 
istiqbolga erishishining asosiy tamoyillari Respublikaning birinchi Prezidenti 
I.Karimovning O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisining birinchi sessiyasidagi 
ma’ruzasida o‘z aksini topgan. 
Logotip
13 nisbat va mutanosiblikni, ishlab chiqarish bilan iste’mol o‘rtasidagi munosabatni o‘rnatadi. Tartibga solish muvofiqlashtirishning davomi bo‘lib, u sodir bo‘lib turadigan og‘ishlarni bartaraf qilish yo‘li bilan ishlab chiqarish jarayonlarini amalga oshirishni maqsad kilib qo‘yadi. Uning yordami bilan vujudga kelishi extimol tutilgan og‘ishlarning oldi olinadi. 4 Nazorat Bu funksiyaning maqsadi “tutib olish”, “aybini ochish”, “ilintirish” emas, balki boshqaruv ob’ektida sodir bo‘layotgan jarayonlarni hisobga olish, tekshirish, tahlil qilish va ma’lum tartibda shu ob’ekt faoliyatini o‘z vaqtida sozlab turishdir. Nazorat o‘rnatilgan me’yoriy xujjatlardan, rejalardan og‘ishlarning joyi, vaqti, sababi va xususiyatlarini aniqlash imkonini beradi. Ta’sirchan nazoratni tashkil qilish har bir rahbarning funksional ishidir. Muntazam nazorat yo‘q joyda yuksak pirovard natijalarga erishib bo‘lmaydi. 6. Boshqaruv tamoyillari. Boshqaruv tamoyillari deganda, rahbarlik qilishning fundamental qoidalari tushuniladi. Ular iqtisodiy qonunlar harakati va boshqarish usullari bilan bog‘liq bo‘lgan voqeliklarning mohiyatini aks ettiradi. Boshqarish mexanizmini quyidagicha ta’riflash mumkin: qonunlar – tamoyillar – usullar – uslublar Bozor iqtisodiyoti sharoitida O‘zbekistonning siyosiy-ijtimoiy va iqtisodiy istiqbolga erishishining asosiy tamoyillari Respublikaning birinchi Prezidenti I.Karimovning O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisining birinchi sessiyasidagi ma’ruzasida o‘z aksini topgan.
 
14 
 
 
 
 
 
 
5-jadval 
Bozor iqtisodiyotida O‘zbekistonda davlatni boshqarish tamoyillari 
 
№ 
Tamoyillar 
Izoh 
1. 
Demokratiya 
tamoyili 
- 
insonning o‘z xohish-irodasini erkin bildirish 
hamda uni amalga oshirish; 
- 
barcha fuqarolarning teng huquqliligi; 
- 
davlat va jamiyat boshqaruvida qonun ustuvorligi; 
- 
davlat va nodavlat iqtisodiyotidan saylovchilar 
oldidagi javobgarligi va boshqalar. 
2. 
Iqtisodiy 
munosabatlarni 
demokratiyalash 
tamoyili 
- 
monopollashgan 
iqtisodiyotdan 
erkin 
iqtisodiyotga; 
- 
sotsialistik musoboqadan erkin, sof raqobatga; 
- 
qat’iy belgilangan narxlardan erkin narxlarga; 
- 
davlatlashgan mulkdan xilma-xil mulkchilikka 
asoslangan iqtisodiyotga o‘tish. 
3. 
Yuksak ma’naviy 
tamoyil 
- 
mustaqillik tafakkurini kengroq tushunish, ya’ni: 
- 
O‘zbekiston davlatining istiqboli va istiqloli haqida 
qayg‘urish; 
- 
o‘zining va o‘z xalqining, vatanning qadru-
qimmati, or-nomusini anglab, uni himoya qilish; 
- 
Yuksak g‘oyalar, yangi kashfiyotlar, niyatlar 
og‘ushida mehnat qilib, iste’dodi va iqtidori, bor 
imkoniyatini, kerak bo‘lsa, jonini yurt istiqboli, eliga 
baxshida etishdir. 
Logotip
14 5-jadval Bozor iqtisodiyotida O‘zbekistonda davlatni boshqarish tamoyillari № Tamoyillar Izoh 1. Demokratiya tamoyili - insonning o‘z xohish-irodasini erkin bildirish hamda uni amalga oshirish; - barcha fuqarolarning teng huquqliligi; - davlat va jamiyat boshqaruvida qonun ustuvorligi; - davlat va nodavlat iqtisodiyotidan saylovchilar oldidagi javobgarligi va boshqalar. 2. Iqtisodiy munosabatlarni demokratiyalash tamoyili - monopollashgan iqtisodiyotdan erkin iqtisodiyotga; - sotsialistik musoboqadan erkin, sof raqobatga; - qat’iy belgilangan narxlardan erkin narxlarga; - davlatlashgan mulkdan xilma-xil mulkchilikka asoslangan iqtisodiyotga o‘tish. 3. Yuksak ma’naviy tamoyil - mustaqillik tafakkurini kengroq tushunish, ya’ni: - O‘zbekiston davlatining istiqboli va istiqloli haqida qayg‘urish; - o‘zining va o‘z xalqining, vatanning qadru- qimmati, or-nomusini anglab, uni himoya qilish; - Yuksak g‘oyalar, yangi kashfiyotlar, niyatlar og‘ushida mehnat qilib, iste’dodi va iqtidori, bor imkoniyatini, kerak bo‘lsa, jonini yurt istiqboli, eliga baxshida etishdir.
 
15 
 
4. 
Milliy 
xafsizlikni 
ta’minlash tamoyili 
- 
O‘zbekistonning dunyo hamjamiyatiga kirish 
sur’atlarini tezlashtirish; 
- 
Turli xalqaro davlat va nodavlat tashkilotlari 
ishlarida faol ishtirok etishni ta’minlash. 
 
O‘zbekistonning istiqlol yo‘li Islom Karimovning bozor munosabatlariga o‘tish 
yuzasidan olg‘a surgan besh tamoyiliga asoslanadi. Ularning mohiyati quyidagicha 
 
6-jadval 
Besh asosiy tamoyil 
№ 
Asosiy tamoyillar 
Asosiy tamoyillarning mohiyati 
1. 
Iqtisodiyotning 
siyosatdan ustuvorligi 
Iqtisodiy islohotlar hech qachon siyosat ortida 
qolmasligi 
kerak, 
u 
birorta 
mafkuraga 
bo‘ysundirilishi kerak emas. Buning ma’nosi shuki, 
iqtisodiyot siyosatdan ustun turishi kerak. 
Ham ichki, ham tashqi iqtisodiy munosabatlarni 
mafkuradan holi qilish zarur. 
2. 
Davlat bosh islohotchi 
Davlat asosiy islohotchi bo‘lishi lozim. U 
islohotlarning ustuvor yo‘nalishlarini belgilab 
berishi, o‘zgartirishlar siyosatini ishlab chiqishi va 
uni izchillik bilan o‘tkazish, jaholatparastlar va 
konservatorlar qarshiligini bartaraf etishi shart. 
3. 
Qonunlar 
va 
ularga 
rioya qilish ustuvorligi 
Qonunlarga rioya etish ustuvor bo‘lishi lozim. 
Buning ma’nosi shuki, demokratik yo‘l bilan qabul 
qilingan Konstitutsiya va qonunlarni hech istinosiz 
hamma hurmat qilishi va ularga og‘ishmay rioya 
etishi lozim. 
Logotip
15 4. Milliy xafsizlikni ta’minlash tamoyili - O‘zbekistonning dunyo hamjamiyatiga kirish sur’atlarini tezlashtirish; - Turli xalqaro davlat va nodavlat tashkilotlari ishlarida faol ishtirok etishni ta’minlash. O‘zbekistonning istiqlol yo‘li Islom Karimovning bozor munosabatlariga o‘tish yuzasidan olg‘a surgan besh tamoyiliga asoslanadi. Ularning mohiyati quyidagicha 6-jadval Besh asosiy tamoyil № Asosiy tamoyillar Asosiy tamoyillarning mohiyati 1. Iqtisodiyotning siyosatdan ustuvorligi Iqtisodiy islohotlar hech qachon siyosat ortida qolmasligi kerak, u birorta mafkuraga bo‘ysundirilishi kerak emas. Buning ma’nosi shuki, iqtisodiyot siyosatdan ustun turishi kerak. Ham ichki, ham tashqi iqtisodiy munosabatlarni mafkuradan holi qilish zarur. 2. Davlat bosh islohotchi Davlat asosiy islohotchi bo‘lishi lozim. U islohotlarning ustuvor yo‘nalishlarini belgilab berishi, o‘zgartirishlar siyosatini ishlab chiqishi va uni izchillik bilan o‘tkazish, jaholatparastlar va konservatorlar qarshiligini bartaraf etishi shart. 3. Qonunlar va ularga rioya qilish ustuvorligi Qonunlarga rioya etish ustuvor bo‘lishi lozim. Buning ma’nosi shuki, demokratik yo‘l bilan qabul qilingan Konstitutsiya va qonunlarni hech istinosiz hamma hurmat qilishi va ularga og‘ishmay rioya etishi lozim.
 
16 
 
4. 
Kuchli ijtimoiy siyosat 
yuritish 
Aholining demokratik tarkibini hisobga olgan holda 
kuchli ijtimoiy siyosat o‘tkazish. 
Bozor munosabatlarini joriy etish bilan bir vaqtda 
aholini ijtimoiy himoyalash yuzasidan oldindan 
ta’sirchan choralar ko‘rilishi lozim. Bu bozor 
iqtisodiyoti yo‘lidagi eng dolzarb vazifa bo‘lib keldi 
va bundan keyin ham shunday bo‘lib qoladi. 
5. 
Bozor 
iqtisodiyotiga 
sekin-asta, bosqichma-
bosqich o‘tib borish 
Bozor iqtisodiyotiga o‘tish ob’ektiv iqtisodiy 
qonunlarning talablarini hisobga olgan holda, 
o‘tmishdagi «inqilobiy sakrashlar» siz, ya’ni 
evolyusion yo‘l bilan, puxta uylab bosqichma-
bosqich amalga oshirilishi kerak. 
 
Sanoat ishlab chiqarishining tarmoqlari, korxonalari va boshqa sohalarini 
boshqarishda bir qator boshqa tamoyillardan ham keng foydalanish mumkin. 
Ular jumlasiga quyidagilarni kiritish mumkin:  
• yakkaboshchilik va boshqaruvda hamjihatlik; 
• boshqarish jarayonida rejalilikni bozor talablari bilan bog‘lab olib borish; 
• barqarorlik tamoyili; 
• mehnatni moddiy va ma’naviy rag‘batlantirish tamoyili; 
• ilmiylik tamoyili; 
• tejamkorlik tamoyili; 
• kadrlarni tanlash va joy-joyiga qo‘yish tamoyili. 
7-jadval 
Menejmentning prnnsiplari 
№ 
Prinsiplar 
Izoh 
1 
2 
3 
1. Demokratiyalash Ishlarni ommani boshqarishga keng ko‘lamda jalb qilish, 
kengash va maslahatlar orqali bajarilishini talab qiladi. 
2. Ierarxiya 
Boshqarishning pog‘onaligiga asolanadi.  
Logotip
16 4. Kuchli ijtimoiy siyosat yuritish Aholining demokratik tarkibini hisobga olgan holda kuchli ijtimoiy siyosat o‘tkazish. Bozor munosabatlarini joriy etish bilan bir vaqtda aholini ijtimoiy himoyalash yuzasidan oldindan ta’sirchan choralar ko‘rilishi lozim. Bu bozor iqtisodiyoti yo‘lidagi eng dolzarb vazifa bo‘lib keldi va bundan keyin ham shunday bo‘lib qoladi. 5. Bozor iqtisodiyotiga sekin-asta, bosqichma- bosqich o‘tib borish Bozor iqtisodiyotiga o‘tish ob’ektiv iqtisodiy qonunlarning talablarini hisobga olgan holda, o‘tmishdagi «inqilobiy sakrashlar» siz, ya’ni evolyusion yo‘l bilan, puxta uylab bosqichma- bosqich amalga oshirilishi kerak. Sanoat ishlab chiqarishining tarmoqlari, korxonalari va boshqa sohalarini boshqarishda bir qator boshqa tamoyillardan ham keng foydalanish mumkin. Ular jumlasiga quyidagilarni kiritish mumkin: • yakkaboshchilik va boshqaruvda hamjihatlik; • boshqarish jarayonida rejalilikni bozor talablari bilan bog‘lab olib borish; • barqarorlik tamoyili; • mehnatni moddiy va ma’naviy rag‘batlantirish tamoyili; • ilmiylik tamoyili; • tejamkorlik tamoyili; • kadrlarni tanlash va joy-joyiga qo‘yish tamoyili. 7-jadval Menejmentning prnnsiplari № Prinsiplar Izoh 1 2 3 1. Demokratiyalash Ishlarni ommani boshqarishga keng ko‘lamda jalb qilish, kengash va maslahatlar orqali bajarilishini talab qiladi. 2. Ierarxiya Boshqarishning pog‘onaligiga asolanadi.