BOSHQARUV MAQSADI VA FUNKTSIYALARI
Reja
3.1. Boshqaruv maqsadi va unga qo’yiladigan asosiy talablar
3.2. Boshqaruv maqsadi turlari
3.3. Boshqarish funktsiyalari mazmuni va mohiyati
3.4. Boshqarishning asosiy, o’ziga xos aniq funktsiyalari
Tayanch iboralar: Maqsad. Siyosiy maqsadlar. Joriy maqsadlar. Istiqbolli
maqsadlar. Innovatsion maqsadlar. Maqsadlar kaskadi. Funktsiya. Vazifa.
Boshqarish funktsiyalari. Rejalashtirish. Tashkil etish. Nazorat.
3.1. Boshqaruv maqsadi va unga qo’yiladigan asosiy talablar
Maqsad - bu muddao, murod, ya’ni u yoki bu niyatga erishmoq uchun ko’zda
tutilgan mushtarak orzu. Aynan, shu maqsad kishi faoliyatini, o’z orzularini
ushalishiga yo’naltiradi. Biz dastlab o’zimizning oldimizda turgan maqsadimizni
aniqlab olamiz, so’ngra esa shu maqsadimiz:
bo’lajak harakatlarimizni oldindan aniqlab beradi;
faoliyatimizning ustuvor yo’nalishini belgilaydi;
faoliyatimizni aniq sohaga, ishga yo’naltiradi;
u yoki bu faoliyatimizning zarurlik darajasini belgilab beradi;
pirovard natijamizning baxolash me’yorlarni belgilaydi va x.k.
Maqsadning ilmiy asoslanganligi va to’g’ri belgilanganligi boshqaruv uchun
juda muhimdir. CHunki aynan shu maqsadga binoan:
boshqarish funktsiyalari;
boshqarish usullari;
boshqarishning tuzulmaviy tarkibi;
lavozimlarni belgilash va kadrlarni tanlash kabi muhim masalalar hal etiladi.
Boshqaruv maqsadiga qo’yiladigan asosiy talablar quyidagilardan iborat:
1. Maqsad bir ma’noli va aniq bo’lishi kerak.
Agar qayoqqa borishni bilmasangiz, u holda biror yo’lni tanlashga ham hojat
qolmaydi.
2. Maqsad real va bajarilishi mumkin bo’lishi kerak.
- qaysi tomonga suzishni aniq maqsad qilib olmagan elkanli qayiqqa hech
qanday shamol ham hamrox bo’la olmaydi.
3. Maqsad miqdoran o’lchovga ega bo’lishi kerak.
Miqdoran o’lchovga, me’yorga ega bo’lmagan maqsad - bu sarob.
4. Maqsad barcha bajaruvchilarga tushunarli bo’lmog’i darkor.
5. Maqsad bo’limlar va ma’sullar bo’yicha detallashtirilgan bo’lishi kerak.
Maqsad, uni boshqarish printsiplari, pirovard natijasi bajaruvchilarga
tushunarli bo’lishi va ularga yozma ravishda sodda tilda etkazilishi kerak.
6. Maqsad ko’p qirrali bo’lishi kerak
Maqsad har bir faoliyat turi, har bir mas’ul shaxs bo’yicha mayda-
chuydasigacha batafsil taqsimlab chiqilgan bo’lishi lozim. Bu - umumiy, bosh
maqsadning xususiy va yakka maqsadlarga bo’linishini, "Maqsadlar shajarasi" ni
tuzishni talab qiladi.
3.2. Boshqaruv maqsadi turlari
Boshqaruv maqsadlari juda ham xilma-xildir. Bu esa ularni muayyan tarzda
turkumlashni taqozo etadi. Maqsadni turkumlash belgilari:
1. Umumjamiyat miqyosidagi munosabatlarni aks ettirishiga qarab;
2. Boshqaruv pog’onalari (darajalari)ga qarab;
3. Amalga oshirish muddatiga qarab;
4. Boshqaruvning amalga oshirilishiga qarab;
5. Kutiladigan natijalarga qarab;
6. Murakkablik darajasiga qarab,
Maqsadlar:
1) siyosiy maqsadlar, iqtisodiy maqsadlar, sotsial maqsadlar, ma’rifiy-
ma’naviy maqsadlar, xalqaro munosabatlar sohasidagi maqsadlar va boshq.
2) Xududiy boshqarish maqsadlari:
- mamlakat maqsadlari - viloyat maqsadlari
- tuman maqsadlari - qishloq maqsadlari
- ishlab chiqarish maqsadlari - xalq xo’jaligi maqsadlari
- tarmoq (sektor) maqsadlari - korxona (firma) maqsadlari
- yakka shaxs maqsadi
3) joriy maqsadlar
4) istiqboldagi (perspektiv) maqsadlar
- uzluksiz (kundalik) maqsadlar
- fursatli maqsadlar
- bir martalik maqsadlar
5) pirovard maqsadlar
- oraliq maqsadlar
6) oddiy, an’anaviy maqsadlar
- muammoli maqsadlar
- innovatsion maqsadlar
Mazkur turkumlanishdan ko’rinib turibdiki, maqsadlar o’zaro bog’liq bo’lib,
muayyan iyerarxiyaga, ya’ni yuqori va quyi maqsadlarga bo’linishi, bir maqsad
boshqa bir maqsadga bo’ysunishi mumkin.
Joriy maqsadlar deganda bir yil ichida, yil choragi, bir oy va undan ham kamroq
muddat mobaynida amalga oshiriladigan maqsadlar tushuniladi. Masalan, korxona
bo’limlari oldida bir yil mobaynida amalga oshirilishi mo’ljallangan quyidagi
funktsional joriy maqsadlar qo’yilgan bo’lishi mumkin.
Maqsadlarni belgilashda joriy maqsadlar nuqtai nazaridan yondoshuv, ya’ni
har bir bo’linma maqsadlari, ularni bajarish muddatlari, aniq ijrochilar, aniq
maqsadli tadbirlar, resurslar manbalari, belgilangan tadbirlar bajarilishining asoslab
berilishi barcha bo’g’inlar va darajalarda boshqaruv ishonchligini oshirish kafolatini
beradi. Butun boshqaruv apparati harakatlarining puxta bo’lishini belgilaydi.
Istiqbolli (perspektiv) maqsadlar deganda besh yil yoki undan ko’proq davr
mobaynida amalga oshiriladigan maqsadlar tushuniladi. Masalan, respublikamizda
ishlab chiqilgan "Kadrlarni tayyorlash Milliy dasturi"ni ro’yobga chiqarishdek
ulug’vor maqsad quyidagi uch bosqichdagi muddatni o’z ichiga oladi:
- 1997-2001 - mavjud kadrlar tayyorlash tizimining ijobiy salohiyatini saqlab
qolish asosida ushbu tizimni islox qilish va rivojlantirish uchun xuquqiy, kadrlar
jixatdan, ilmiy-uslubiy, moliyaviy-moddiy shart-sharoitlar yaratish.
- 2001-2005 - milliy dasturni to’liq ro’yobga chiqarish, mehnat bozorining
rivojlanishi va real ijtimoiy-iqtisodiy sharoitlarni hisobga olgan holda unga
aniqliklar kiritish.
- 2005 va undan keyingi yillar - to’plangan tajribani tahlil qilish va
umumlashtirish asosida mamlakatni ijtimoiy-iqtisodiy rivojlantirish istiqbollariga
muvofiq kadrlar tayyorlash tizimini takomillashtirish va yanada rivojlantirish.
Uzluksiz maqsadlar deganda har kuni qabul qilinadigan va amalga
oshiriladigan odatiy maqsadlar tushuniladi. Masalan, mehnat unumdorligini
o’stirish, intizomni mustahkamlash, mahsulot tannarxini pasaytirish, mahsulot
sifatini oshirish kabilar muntazam, kunda talab kilinadigan maqsadlardir
Boshqarish jarayonida bir martalik maqsadlarga ham zaruriyat tug’ilishi
mumkin. Bunday maqsadlar, odatda, korxona uchun kutilmagan, favqulodda
vujudga kelgan muammoni echish uchun o’rtaga qo’yiladi. Bu maqsad, masalan,
tabiiy ofat yuz bergan xolda shu ofatni bartaraf qilish uchun zaruriy mablag’ni
ajratish ko’rinishida bo’lishi mumkin.
Boshqarishga maqsadli yondoshuv namoyandalari barcha maqsadlarni
quyidagi to’rtta guruhga bo’lishadi:
oddiy, qotib qolgan an’anaviy maqsadlar;
muammoli maqsadlar;
innovatsion maqsadlar;
xodimlar malakasini, mahoratini oshirish bo’yicha maqsadlar.
Birinchi guruhdagi maqsadlar har kun qabul qilinadigan va amalga
oshiriladigan odatiy maqsadlar bo’lib, ularning bajarilishini ta’minlash tegishli
bo’g’indagi rahbarning bevosita burchiga kiradi.
Ikkinchi guruhdagi maqsadlar odatiy maqsadlardan farq qiladi. Bu maqsadlar
korxonaga va ayrim xodimga qiyinchiliklar tug’diradi.
Muammoli maqsad. Sotish xajmini qisqa muddat (2 oy) ichida keskin
ko’paytirish:
- mahsulotga bo’lgan talabning keskin pasayish sabablarini aniqlashni;
- ko’p omilli korrelyatsion-regression tahlilni amalga oshirishni;
- eng maqbul qarorlar qabul qilishni taqozo etadi.
Innovatsion maqsadlar - bu yangi mahsulotni ishlab chiqarish, yangi
texnologiyani joriy qilish buyicha qo’yiladigan uchinchi guruhdagi maqsadlardir.
Masalan, tadqiqot bo’limi xodimlarining maqsadi quyidagicha bo’lishi mumkin: "1
iyulgacha eksport uchun mo’ljallangan uch turdagi yangi mahsulotni sinovdan
o’tkazishni ta’minlash".
Maqsad qanchalik murakkab bo’lsa, u boshqaruvchi uchun shunchalik
muammoli yoki innovatsion bo’lishi mumkin.
To’rtinchi guruh maqsadlar - bu korxona xodimlari malakasini oshirish
sohasidagi maqsadlar bo’lib, ular uzok, muddatli (strategik) reja asosida muntazam
ravishda amalga oshirilib boriladi. Masalan, "3-5 yil ichida 20 % korxona xodimlari
malakasini oshirish".
Korxona umumiy maqsadining samaradorligi yakka, ya’ni har bir xodim
maqsadining qanchalik to’g’ri aniqlanganligi va naqadar samarali ado etilganligiga
bog’liq bo’ladi. SHu sababli har bir xodim oldiga qo’yiladigan maqsadga nisbatan
quyidagi talablar qo’yiladi.
Xodim maqsadi yuqori bo’g’indagi bo’limlar maqsadiga bo’ysunishi, unga
mos bo’lishi kerak.
Maqsadlar kaskadi (pog’onalari). Quyidagi hollarda yakka maqsadlar korxona
maqsadining samarali bo’lishiga xizmat qiladi:
xodimning o’z oldiga qo’yadigan maqsadi 4 tadan 8 tagacha bo’lishi, undan
oshmasligi kerak.;
yakka maqsadning pirovard natijasi va aniq muddati belgilangan bo’lishi
kerak. Aks holda u mavhumlikka yuz tutadi;
rejalashtiriladigan maqsad harakat evaziga erishiladigan, shu bilan birga,
amalga oshiriladigan darajada bo’lishi kerak.
Umuman har bir kishi maqsadga erishishning yo’li og’ir va murakkab bo’lishi
mumkinligini anglashi kerak. U o’z maqsadiga osonlik bilan erishishiga umid
bog’lamasligi kerak. SHundagina u har qanday kutilmagan muvaffaqiyatsizlikka
tayyor bo’ladi, tushkunlikka tushmaydi.
Maqsad, xususan, umumiy (bosh) maqsad juda keng qamrovli va o’ta
murakkab kategoriyadir. Unga quyidagi sifatlar xos:
tobe bo’lishlik;
yoyib bo’lishlik;
o’zaro munosabat (bog’lanish)da bo’lishlik.
Maqsadning tobeligi deganda maqsadni qo’yish va uni amalga oshirishning
mavjud shart-sharoitlarga bog’liqligi, yoxud strategik maqsadning qator taktik
maqsadlarga, istiqbolli maqsadning esa o’rta va qisqa muddatli maqsadlarga
bog’liqligi, bir maqsadning boshqa maqsadga bo’ysunishi tushuniladi.
Maqsadning yoyib bo’lishligi sifati deganda uning:
o’z mohiyati bo’yicha;
amalga oshirish davri (vaqti) bo’yicha;
pog’onalar bo’yicha;
bo’g’inlar va hokazolar bo’yicha bir qator lokal va xususiy maqsadlarga
yoyilishi tushuniladi.
Maqsadning o’zaro munosabat (bog’lanish)da bo’lishlik sifati deganda uning
muhimligi jihatidan tartiblanishi tushuniladi. Maqsadning bu jihati barcha lokal,
xususiy va yakka maqsadlarni ustuvorligi bo’yicha tartiblash, shuningdek mazkur
maqsadlarni amalga oshirish bo’yicha aniq amaliy tadbirlarni ishlab chiqish
imkonini beradi.
Maqsadning muayyan iyerarxiyaga ega ekanligi, ya’ni bir maqsadning boshqa
bir maqsadga bo’ysunishi (tobe bo’lishi), yuqori maqsadning quyi maqsadlarga ega
bo’lishi (yoyib bo’lishligi), maqsadlarning bir-biri bilan o’zaro munosabatda
bo’lishi ularni qandaydir bir tartibga solish zaruriyatini tug’diradi. Bunday vazifani
bajarish uchun menejment fanida "maqsadlar shajarasi" deb atalgan maxsus usul
qo’llaniladi.
"Maqsadlar shajarasi" - bu maqsadlar bilan ularga erishish vositalari o’rtasidagi
aloqaning grafik tasviridir.
U bo’lajak voqealar o’zaro aloqasining to’la manzarasini tasavvur qilish, aniq
vazifalar ro’yxatini olish va ularning nisbatan muhimligi to’g’risidagi axborotga ega
bo’lish imkonini beradi. U tashkiliy struktura bilan maqsadlar strukturasi o’rtasida
moslashuvni vujudga keltirish yo’li bilan maqsad topshiriqlarini bevosita
ijrochilarga etkazishni ta’minlaydi.
3.3. Boshqarish funktsiyalari mazmuni va mohiyati
Dastlab "funktsiya" va "vazifa" iboralarining lug’aviy ma’nosi to’g’risida ikki
og’iz so’z.
"Funktsiya" -bu lotincha so’z bo’lib, biror kimsa yoki narsaning ish, faoliyat
doirasi, vazifasi degan ma’nolarni bildiradi.
"Vazifa" - bu amalga oshirilishi, hal qilinishi lozim bo’lgan masala, o’rganilishi
lozim bo’lgan, ko’zda tutilgan maqsad, yoki biror-bir topshiriq, xizmat, yumush,
xizmat lavozimi, mansab, amal demakdir.
"Funktsiya" tushunchasi "vazifa" tushunchasiga nisbatan torroq, ma’noga ega.
Zero, funktsiya faqat o’z faoliyat doirasidagi vazifalarni o’z ichiga oladi.
"Vazifa" esa o’z faoliyat doirasidan tashqarida ham bo’lishi mumkin.
Boshqaruv funktsiyasi deganda u yoki bu ob’ektni boshqarishga oid aniq
vazifalarni hal etishga qaratilgan bnr turdagi ishlar majmui tushuniladi.
Demak,
boshqaruv
muayyan
funktsiyalar
orqali
amalga
oshiriladi.
Funktsiyalarni aniqlash, ularning mohiyatini ochish va o’rganish boshqaruv
jarayonini to’g’ri tashkil qilishning muhim shartidir.
Boshqaruv funktsiyalarining mazmuni u yoki bu faoliyatni tashkil qilishdan
kelib chiqadi. Masalan, ishlab chiqarishning dastlabki bosqichida:
loyihalash;
konstruktorlik;
Rejalashtirish kabi ishlarni bajarish bilan bog’liq funktsiyalar paydo bo’ladi.
Keyingi funktsiyalar ishlab chiqarishni tayyorlash, ya’ni,
mahsulot tayyorlash texnologiyasini ishlab chiqish;
mehnat normalari, materiallari sarfini belgilash;
asbob-uskunalarni tayyorlash kabi ishlarni bajarish bilan bog’liq, funktsiyalar
paydo bo’ladi.
Ishlab chiqarish jarayonini boshlash va uni uzluksiz davom ettirish uchun:
- ishlab chiqarish vositalari, texnika; - xom-ashyo;
- energiya;
- transport kabi moddiy ta’minot vositalari zarur. SHundan keyin:
- kadrlarni tanlash, ularni joy-joyiga qo’yish;
- mehnatni tashkil qilish;
- ishlab chiqarishga xizmat ko’rsatish kabi bir qator tashkiliy funktsiyalar kelib
chiqadi. Ko’rinib turibdiki, boshqaruv mazmuni jarayon sifatida uning
funktsiyalarida namoyon bo’layapti. Zero: funktsiyalar faoliyat turlarining,
sub’ektining boshqarish ob’ektiga aniq ta’sir qilish yo’nalishlarini aks ettiradi.
Boshqaruv funktsiyalaridan tashqarida boshqaruv jarayonining o’zi ham
bo’lishi mumkin emas. Funktsiyalar tarkibini, ularning ko’lamini va mazmunini
aniqlash boshqaruvchi xodimlar sonini belgilash, boshqaruv apparatining tashkiliy
tarkibini loyihalash uchun muhim asos bo’lib hisoblanadi.
Boshqarish funktsiyalari - ko’p qirrali tushunchadir. SHu sababli ularni muhim
belgilar buyicha turkumlarga ajratib o’rganish zaruriyati tug’iladi. Boshqaruv
funktsiyalarining mohiyati, tasnifi va mazmunini o’rganish boshqaruvning butun
jarayonini tartibga solib turish uchun zarurdir, chunki yuqorida ta’kidlaganimizdek,
boshqaruv mazmuni jarayon sifatida uning funktsiyalarida namoyon bo’ladi.
3.4. Boshqarishning asosiy, o’ziga xos aniq funktsiyalari
G’arb menejmentining bugungi zamonaviy nazariyasi boshqarish
funktsiyalarini tasniflashda, eng avvalo uning asosiy (umumiy) funktsiyalariga
ustuvorlik beradi:
1.
rejalashtirish;
2.
tashkil qilish;
3.
tartibga solish va muvofiqlashtirish;
4.
nazorat;
5.
rag’batlantirish (motivlashtirish).
Boshqarish rejalashtirishdan boshlanib, faoliyatni tashkil qilish, uni
rag’batlantirish bilan davom ettirilib, nazorat bilan tugaydi. Bu erda
muvofiqlashtirish barcha funktsiyalar jarayonida o’z aksini topadi.
Bu funktsiyalar boshqaruvning hamma bosqichlariga xos bo’lgan umumiy
xususiyatlarga ega bo’lib, boshqaruv apparatining barcha rahbarlari va
mutaxassislari faoliyatida mavjud bo’ladi. Ularni, shuningdek, boshqaruvning
hamma tomonlarini qamragan funktsiyalar deyish ham mumkin, chunki ular
boshqaruv tizimini ham bo’yiga (vertikaliga), ham eniga (gorizontaliga) qamrab
oladi.
Boshqarish funktsiyasini tasniflashning ikkinchi yondoshuvida boshqarish
ishini aniq ijrochilar bo’yicha taqsimlashga ustuvorlik beriladi. Bunda bir butun aniq
funktsiyalar tizimi ajratiladi. Masalan, zamonaviy g’arb firmalarida ishlab
chiqarishga oid 20-25 tadan kam bo’lmagan funktsiyalar ajratiladi. Bular
quyidagilardir:
asosiy ishlab chiqarishni boshqarish;
qo’shimcha ishlab chiqarishni boshqarish;
ishlab chiqarishga xizmat qiluvchi ishlab chiqarishni boshqarish;
marketingni boshqarish;
moliviy boshqarish;
sifatni boshqarish;
mehnatni boshqarish;
xodimlarni boshqarish;
innovatsiyani boshqarish va hakazo.
Bunday holda ishlab chiqarishni boshqarish faoliyatining ayrim turlari va
sohalari alohida ajralib turadi. Boshqarishning yuqorida sanab o’tilgan asosiy
funktsiyalari ishlab chiqarishni boshqarish jarayonida muhim o’rin tutishi zarur
bo’lganligi tufayli ularni mufassal ko’rib chiqamiz .
Asosiy funktsiyalar:
1. Rejalashtirish
Boshqarishning asosiy va dastlabki funktsiyasidir. Har qanday boshqarish reja
tuzishdan boshlanadi. Bu rejada boshqaruv maqsadlari va vazifalari, ularni amalga
oshirish muddatlari belgilanadi, vazifalarni amalga oshirish usullari ishlab chiqiladi,
xalq xo’jaligi bo’g’inlarining o’zaro aloqalari o’rnatiladi.
Rejalashtirishning umumiylik xususiyati shundaki, bunda har bir boshqaruv
xodimi o’zining shaxsiy ishini rejalashtiradi, o’z ish joyidagi faoliyati
ko’rsatkichlarini ishlab chiqadi, rejalarni qanday bajarayotganini nazorat qilishni
uyushtiradi.
2. Tashkil qilish. Bu funktsiya boshqaruv ob’ekti doirasida barcha
boshqariluvchi va boshqaruvchi jarayonlarning uyushqoqligini ta’minlaydi.
3. Muvofiqlashtirish va tartibga solish;
Rejalashtirish boshqarishning strategiyasi hisoblansa, muvofiqlashtirish
boshqarishning taktik masalalarini hal qiladi. Muvofiqlashtirish mablag’larni tejash
maqsadida boshqaruvdagi parallelizm va bir-birini takrorlashni bartaraf qilish
imkonini beradi.
Tartibga solish muvofiqlashtirishning davomi bo’lib, u sodir bo’lib turadigan
og’ishlarni bartaraf qilish yo’li bilan ishlab chiqarish jarayonlarini amalga oshirishni
maqsad qilib qo’yadi. Uning yordami bilan vujudga kelishi ehtimol tug’ilgan
og’ishlarning oldi olinadi.
4. Nazorat. Bu funktsiyaning maqsadi "tutib olish", "aybini ochish", "ilintirish"
emas, balki boshqaruv ob’ektida sodir bo’layotgan jarayonlarni hisobga olish,
tekshirish, tahlil qilish va ma’lum tartibda shu ob’ekt faoliyatini o’z vaqtida sozlab
turishdir. Ta’sirchan nazoratni tashkil qilish har bir rahbarning funktsional ishidir.
Muntazam nazorat yo’q joyda yuqori pirovard natijalarga erishib bo’lmaydi.
Boshqarish faoliyatining turlariga ko’ra, funktsiyalar quyidagicha bo’ladi: -
boshqarishning iqtisodiy funktsiyalari;
boshqarishning sotsial funktsiyalari;
boshqarishning ma’naviy-ma’rifiy funktsiyalari.
Qayd qilingan funktsiyalar bir-biri bilan bog’liq va ma’lum darajada tartibga
solingan ko’p unsurlardan, tarkibiy qismlardan iborat bo’lib, ular yaxlitlikka ega.
SHuning uchun ham boshqarish jarayonida ularning birortasi ham e’tibordan chetda
qolmasligi kerak.
Nazorat savollari
1.Boshqarish maqsadi nima? U qanday talablarga javob berishi kerak?
2. Boshqarish maqsadi qanday turlarga bo’linadi?
3. Joriy va istiqboldagi maqsadlar bilan uzluksiz va fursatli maqsadlar qanday
farqlanadi?
4. YAkka maqsadlar deganda nimani tushunasiz?
5. Funktsiya nima? Boshqarish deganda nimani tushunasiz?
6. Boshqarishning umumiy va aniq funktsiyalari haqida nima deya olasiz?
7. Boshqarishning o’ziga xos aniq funktsiyalari deganda nimani tushuniladi?
8. Boshqarish funktsiyalari qanday turkumlanadi?