BOSHQARUV QARORLARI VA ULARNI QABUL QILISH
Reja
7.1. Boshqaruv qarorlarining mohiyati va ularga qo’yiladigan talablar
7.2. Boshqaruv qarorlarini tasnifi
7.3. Qarorlarni ishlab chiqish va uni qabul qilish
7.4. Qarorlarni ijrosini uyushtirish va ularning bajarilishini nazorat qilish
Tayanch iboralar
Qaror. Qaror qabul qilish. Qaror qabul qilish imkoniyati va zaruriyati. Boshqaruv
qarorlari. Qarorlarga qo’yiladigan talablar. Strategik qaror. Taktik qaror. Umumiy
qarorlar. Maxsus qarorlar. Operativ qarorlar. "Ringi" usuli. Model. Modellashtirish
bosqichlari. Qarorlarni boshqarish. Nazorat. Nazorat funktsiyasi.
7.1. Boshqaruv qarorlarining mohiyati va ularga qo’yiladigan talablar
Qaror - bu bajarilishi lozim bo’lgan ishning aniq bir yo’lini tanlab olishdir.
Boshqacha qilib aytganda, qaror - bu u yoki bu yo’lni tanlab olishda bir to’xtamga
yoki muayyan bir fikrga kelishdir. Bunday qarorlarni har birimiz bir kunda o’nlab-
yuzlab, bir umr davomida esa ming-minglab qabul qilamiz. Masalan, kiyim
javonidagi qaysi bir kiyimni tanlab kiyish, taomnomadan qaysi ovqatni, manzilga
etib olishda transport turini, kasbni tanlash va hk. Bunday misollarni ko’plab
keltirishimiz mumkin.
Qaror qabul qilish zaruriyati mavjud holatning bo’lishi lozim bo’lgan holat bilan
mos tushmasligi natijasida yuzaga keladi. Masalan, davlat tomonidan qat’iy belgilab
qo’yilgan narx bozor iqtisodiyoti sharoitida o’z funktsiyasini bajara olmaydi. SHu
sababli narxlarni erkinlashtirish to’g’risida qaror qabul qilinadi.
Qaror qabul qilish imkoniyatining muqobil yo’llari bo’lganda vujudga keladi va
rahbar ulardan birini, eng maqbulini tanlaydi. Qarorning eng samarali variantini
topish uchun rahbar "etti o’lchab bir kes" maqoliga rioya qilishi darkor.
Qaror qabul qilish menejerni fikri-zikrini doim band qilib turadigan tashvishdir.
Menejer juda xilma-xil masalalar yuzasidan-ishlab chiqarish va kadrlarga oid,
tashkiliy va xo’jalik masalalari yuzasidan qarorlar qabul qiladi. Menejer qarorni
yakka boshchilik asosida, yordamchilarni va jamoatchilikni jalb qilib qabul qilishi
mumkin. Boshqaruvga oid har qanday qaror samarali bo’lsagina, u maqsadga
muvofiq deb hisoblanadi.
Qaror qabul qilish - bu tashkilot rahbarining oldidagi maqsadga erishish uchun
o’z vakolati va omilkorligi doirasida qarorning mavjud variantlaridan eng
maqbulini tanlash jarayonidir.
Bozor iqtisodiyoti sharoitida rahbar qabul qiladigan qarorning ahamiyati ortib
boradi. Iqtisodchilarning fikricha, tsex (bo’lim)ning boshlig’i qabul qiladigan bitta
qaror shu tsex (bo’lim)ning besh-olti oylik ishiga ta’sir qilar ekan. Qabul qilinadigan
qarorning oqilligi bir necha omillarga bog’liq. Ulardan asosiylari quyidagilardir:
qaror qabul qilish jarayonida axborotning to’laligi va sifati;
qaror qabul qiluvchi rahbarning shaxsiy sifati;
qaror qabul qilishda tashkiliy masalalarning oqilona echilish darajasi (masalan,
qaror qabul qilishda mutaxassislarni jalb etish, qaror qabul qilish tizimining
takomillik darajasi, qarorni ijrochilargi etkazish, nazorat qilish va bajarilish darajasi
va hokazo).
To’g’ri qarorni tanlashda muayyan tamoyillarga tayanish va qarorga bo’lgan
talablarni hisobga olish, qabul qilinadigan qaror maqsadini xo’jalik maqsadiga
muvofiqlashtirish, mehnat jamoasi manfaatlarining jamiyat manfaatlariga
muvofiqligini aniqlash, mehnat va moddiy resurslardan tejamli foydalanish,
texnikaviy, iqtisodiy va ijtimoiy rivojlanish tendentsiyalarini hisobga olish zarur.
Qayd qilinganlarni umumlashtirib aytganda, boshqaruv qarorlari quyidagi talablarga
javob berishi kerak ( 9-jadval):
9-jadval. Boshqaruv qarorlariga qo’yiladigan talablar
T/r Talablar
Izoh
Ilmiy asoslangan
bo’lishi lozim
Boshqaruv qarorlari muayyan ishlab chiqarish holatini tahlil
qilishdan kelib chiqishi, iqtisodiy, texnikaviy va boshqa
ijtimoiy qonunlarning amal qilishini hisobga olishi, hozirgi
zamon fan-texnika yutuqlari negizida qabul qilinishi lo’nda
va aniq bo’lishi lozim.
Bir-biri
bilan
aloqador va yakdil
bo’lishi kerak
Muayyan vazifani hal etishda ko’pincha asosiy masalalardan
kelib chiqadigan qo’shimcha vazifalarni hal etishga to’g’ri
keladi. Bu vazifalar qaror qabul qilinayotgan bosh vazifaga
bo’ysundirilishi lozim. Barcha qaror, ko’rsatma, qoidalar
bir-biri bilan bog’lanadi. SHuningdek, ular oldindan qabul
qilingan va amaldagi qarorlar bilan muvofiqlashtiriladi.
Huquq
va
javobgarlik
doirasida bo’lishi
lozim
Rahbar qarorni o’ziga berilgan huquqlar doirasidagina qabul
qilishi mumkin. Bu erda gap boshqarishning barcha
bo’g’inlarida huquq va javobgarlik ko’lami nisbati
to’g’risida boryapti. huquqlar katta, mas’uliyati esa kam
bo’lsa, ma’muriy o’zboshimchalikka, o’ylamasdan qaror
qabul qilishga yo’l ochiladi. huquqlar ozu, mas’uliyat katta
bo’lsa, bu ham hech qanday naf keltirmaydi.
Aniq va to’g’ri
yo’nalishga
ega
bo’lishi kerak
Har qanday qaror va aniq bajaruvchiga tushunarli bo’lishi
lozim. qarordan bir necha ma’no kelib chiqishiga va uni
turlicha talqin qilish yoki tushunishga yo’l qo’ymaslik kerak.
Vaqt
bo’yicha
qisqa
bo’lishi
kerak
Axborotlar bilan ishlash vaqtini tejash maqsadida qisqa
muddatli qarorlar qabul qilinishi lozim.
Vaqt
bo’yicha
aniq
bo’lishi
lozim
Har qanday qarorning bajarilish muddati aniq ko’rsatilishi
kerak. Aks holda uning bajarilishini ob’ektiv nazorat qilish
imkoniyatiga ega bo’linmaydi.
Tezkor
bo’lishi
kerak
Har qanday qaror o’z vaqtida, ya’ni ishlab chiqarishdagi
vaziyat talab qilgan vaqtning o’zida qabul qilinishi zarur.
Kechikib yoki shoshqaloqlik bilan qabul qilingan qarorning
har ikkisi ham zararlidir.
Samarali bo’lishi
lozim
Qabul qilingan qarorning samaraliligi deganda qo’yilgan
maqsadga eng kam harajat bilan erishish tushuniladi.
Ma’lumki, qaror qabul qilish zaruriyati mavjud, amaldagi holatning muammoni hal
etish uchun talab etiladigan holatga mos tushmasligi natijasida yuzaga keladi. Ana
shu erning o’zida muammo kelib chiqadi.
Boshqaruv qarorlari quyidagi unsurlardan tashkil topadi:
2-chizma. Boshqaruv qarorlari unsurlari
Bu muammoning echimi quyidagi savollarga javob berishni talab qiladi:
Nima qilish kerak ( masalan, iste’molchilarning yana qanday yangi talablarini
qondirish kerak yoki mahsulotning qanday sifat ko’rsatkichlarini yaxshilash lozim)?
qaysi vositalarni (qanday texnologiyani) qo’llash lozim?
Boshqaruv qarorlari
unsurlari
Vazifa
Vosita
Muddat
Javobgarlik
Ishlab chiqarish xarajatlari qay darajada, qanday miqdorda bo’lishi kerak?
Kim javobgar bo’lishi kerak?
Kimga va qaysi baxoda sotish lozim?
Bu ishlab chiqarish yoki xizmat investorga va jamiyatga nima beradi?
Qaysi muddatlarda bajarilishi kerak?
Qaror qabul qilishda rahbarning vakolati va javobgarligi ham muhim ahamiyatga
egadir.
7.2. Boshqaruv qarorlarini tasnifi
Boshqaruv jarayonida turli masalalar yuzasidan, turli darajada xilma-xil mohiyatga
va mazmunga ega bo’lgan minglab qarorlar qabul qilinadi. Ularni quyidagi belgilar
bo’yicha guruhlarga bo’lish mumkin (10-jadval).
10-jadval. Boshqaruv qarorlarining tasnifi
T/r
Guruhlash belgilari
Boshqaruv qarorlari turlari
1
Amal qilish davriga ko’ra
- strategik qarorlar
- taktik qarorlar
2
Mazmuni va amal qilish xususiyatiga
ko’ra
-ijtimoiy-iqtisodiy qarorlar
- texnikaviy qarorlar
- stereotip qarorlar
- tashabbusli qarorlar
3
Takrorlanish yoki yangilik darajasiga
ko’ra
- an’anaviy qarorlar
- tavsiyali qarorlar
4
Axborot bilan ta’minlanganlik darajasiga
ko’ra
- aniq qarorlar
- noaniq qarorlar
5
Amal qilish xususiyatiga ko’ra
- vaqtinchalik qarorlar
- operativ (tezkor) qarorlar
- muntazam qarorlar
- vaqti-vaqti bilan qabul qilinadigan
qarorlar
6
Qarorni qabul qilish shakliga ko’ra
- yakkaboshlik printsipi asosida
qabul qilingan qarorlar
- kollegiallik asosida qabul qilingan
qarorlar
- konsensus printsipi asosida qabul
qilingan qarorlar
- "Ringi" usuli asosida qabul qilingan
qarorlar
Strategik qaror maqsadga erishishda muhim ahamiyatga ega. U yuqori boshqaruv
organlari tomonidan tub va istiqbolli dasturlarni ishlab chiqish maqsadlarida qabul
qilinadi. Bunday dasturlarga:
Xususiylashtirish jarayonlarini chuqurlashtirish.
Raqobat muhitini shakllantirish.
CHuqur tarkibiy o’zgarishlarga erishish.
Kichik va xususiy biznesni rivojlantirish kabi dasturlar misol bo’la oladi.
Taktik qarorlar maqsadga erishishning vosita va usullari xususidagi joriy, tezkor
qarorlardir. Masalan:
- Korxona, firmaning joriy rejalarini tuzish va joriy qilish.
- Kadrlar masalasini hal qilish va hk.
Mazkur qarorlar yuqori va o’rta bo’g’in rahbarlari tomonidan uzog’i bilan ikki
yilgacha bo’lgan muddatga qabul qilinadi.
Umumiy qarorlar bir xil muammoga daxldor bo’lib, barcha bo’g’inlar uchun birdek
amal qiladi. Masalan, ish kunining boshlanishi va tugashi, tushlik vaqti, ish haqini
to’lash muddatlari va boshqa tanaffuslar.
Maxsus qarorlar tor doiradagi muammoga taalluqli bo’lib, korxonaning muayyan bir
bo’limi yoki bir guruh xodimlari yuzasidan qabul qilinadi.
Stereotip qarorlar odatda qat’iy yo’riqnomalar, me’yoriy hujjatlar doirasida qabul
qilinadi. Bunday qarorlar ba’zan kundalik, ba’zan masalalar bo’yicha qabul qilinadi,
lekin o’zgarishlar asosan muddatlarga, ayrim sifat parametrlariga, ijrochilarga
taalluqli bo’ladi.
Rahbar streotip qarorlarni odatda ortiqcha tayyorgarliksiz qabul qiladi. Xodimlarni
ishga olish va ishdan bo’shatish, korxonaning faoliyatini risoladagidek boshqarish
yuzasidan chiqarilgan buyruqlarni shunday qarorlar jumlasiga kiritish mumkin.
Tashabbusli qarorlar o’z tavsifiga ko’ra notovarlik mazmuniga ko’ra esa istiqbolni
nazarda tutadigan qarorlardir. Bunday qarorlar vaziyatni sinchkovlik bilan batafsil
o’rganishni, maxsus kuzatuv materiallariga asoslanishni, maxsus hisob-kitoblarning
amalga oshirilishini talab qiladi. Tashabbusli qarorlar erkin harakatga asoslanib
qilinadi.
An’anaviy qarorlar - bu odatiy vaziyatlarda qabul qilinadigan qarorlardir. Ularning
amal qilish doirasi oldindan ma’lumdir. Bunga, korxona yoki firmaning ishlab
chiqarish dasturini qabul qilishga oid qilingan qarorlar misol bo’la oladi.
Tavsiyali qarorlar o’z mohiyatiga ko’ra tashabbusli qarorlarga yaqin bo’lib, ularda
korxona faoliyatini yaxshilash borasidagi tavsiyalar o’z aksini topadi.
Aniq qarorlar to’la-to’kis axborot mavjud bo’lgan holdagina qabul qilinadi. SHu
sababli, bunday qarorlarning amalga oshish ehtimolligi birga yaqin bo’ladi.
Noaniq qarorlar - bu tavakkal bilan - to’la bo’lmagan axborotga asoslanib
qilinadigan qarorlardir. Boshqacha qilib aytganda, bunday qarorlar kutiladigan
natijaga baho berish imkoniyati bo’lmagan hollarda tavakkal qilib qabul qilinadigan
qarorlardir.
Tezkor (operativ) qaror kechiktirmay ijro etish uchun chiqariladi. Masalan, tabiiy
ofat sodir bo’lgan hollarda uni bartaraf qilish bo’yicha qabul qilingan qarorlar ana
shunday qarorlar turkumiga kiradi.
Muntazam qarorlar belgilangan muddatlarda chiqariladi. Masalan, xo’jalik faoliyati
yakuniga doir qabul qilinadigan (dekada, oy, yil choragi, yarim yillik, to’qqiz oylik
va yillik) qarorlar shunday qarorlarga misol bo’la oladi.
Qabul qilinadigan qarorlar tarkibida yakkaboshchilik va yakdillik asosida qabul
qilinadigan qarorlar ham bo’ladi. Ammo yakkaboshchilik asosidagi qarorlar ko’p
hollarda asosli tanqidga uchrab turadi. Sababi, rahbar yakkaboshchilikka asoslangan
qarorni aksariyat hollarda o’zini ko’rsatish maqsadida qabul qiladi. Bunday rahbar
faoliyatining 80-90 foiz buyruqbozlikka asoslangan bo’ladi. Bu jamoada
keskinlikning yuzaga kelishiga sabab bo’ladi. Boshqaruv qarorlari jamoa fikriga
tayangan holda qabul qilinmas ekan, boshqaruvchi bilan bo’ysinuvchilar o’rtasidagi
munosabatlarning keskinlashuvi, o’zaro ishonchning yo’qolishi, nizolarning kelib
chiqishi muqarrardir.
YAkdillik ko’pincha favqulodda ro’y beradigan vaziyatlarda qaror qabul qilishda,
shuningdek qarshilik ko’rsatuvchi guruhlarda "Koalitsiyalar" bo’lmagan hollarda
yuzaga keladi.
Kollegiallik(ko’pchilik) tamoyili "koalitsiyalar", ya’ni turli ittifoq yoki birlashmalar
ro’yirost ma’lum bo’lib turgan vaziyatlarda, har xil fikrlar raqobat qiladigan
hollarda amal qiladi. SHu sababli qaror qabul qilishda ovoz berish yo’liga o’tiladi.
Bunday hollarda qabul qilish uchun ko’pchilikning ovoziga tayaniladi. Ko’pchilik
hollarda yarmidan ko’p ovoz gohida printsipial masalalar yuzasidan me’yor 2/3 deb
tasdiqlanadi.
Konsensus tamoyili pur fikrlilik, ya’ni fikrlar plyuralizmi kuchaygan hamda axborot
oqimi tobora kuchayib borgan hollarda qo’llaniladi. O’z mohiyati bilan: Konsensus
- bu qarorlarni ishlab chiqish jarayonida barcha baxsli masalalar va turli-tuman
fikrlar yuzasidan bir bitimga kelish yoki kelishishdir.
Konsensusga o’zaro fikr almashish va maslahat, shuningdek, ilgari surilayotgan
muqobil masalalarni maqsadga muvofiqlashtirishning har xil usullarini qo’llash
yordamida erishiladi.
"Ringi" usuli yapon biznesida keng qo’llaniladigan usuldir. Bu usulga ko’ra
majlislarda emas, balki so’rab chiqish yo’li bilan rozilik olish vositasida hal etiladi,
bir necha bosqichda amalga oshiriladi (11-jadval).
11-jadval. "Ringi" usulini qo’llash bosqichlari
T/r Bosqichlar
Izoh
Birinchi
bosqich
- Bu bosqichda firma rahbariyati qanday muammo yuzasidan qaror
qabul qilinishi lozim bo’lsa, shu muammo (masalan, yangi
mahsulot turini ishlab chiqarishga) doir umumiy mulohazalarni
jalb etilgan mutaxassislar bilan birgalikda o’rtaga tashlaydi.
Ikkinchi
bosqich
- Muammo "pastga", ya’ni loyiha ustida ish tashkil etiladigan
pog’onaga uzatiladi.
Uchinchi
bosqich
- Bu bosqichda tayyorlanayotgan loyihaning barcha jihatlari
bo’yicha ijrochilar bilan batafsil kelishib olinadi. Aslida bu
ixtiloflarni, qarama-qarshi nuqtai nazarlarni bartaraf etish
bosqichidir.
To’rtinchi
bosqich
- Muammoni hal qilish uchun maxsus kengash va konferentsiyalar
o’tkaziladi.
Beshinchi
bosqich
- Bu bosqichda hujjat ijrochilar tomonidan imzolanadi, har kim o’z
muhrini bosadi va hujjat firma rahbariyati tomonidan tasdiqlanadi.
YAponiyada "Ringi" usulini ehtiyotkorlik, avaylash, jamoat mas’uliyatini oldinga
suruvchi boshqaruv falsafasining ko’rinishlaridan biri deb hisoblash odat tusiga
kirgan. Garchi bu usulning haddan tashqari sermashaqqat bo’lgani uchun yapon
matbuotida uning sha’niga aytilgan tanqidni uchratish mumkin bo’lsa-da, uni
qo’llashdan voz kechish to’g’risida hech narsa deyilmaydi.
Qayd qilingan qarorlar, odatda tezkor boshqaruvni amalga oshirish maqsadida qabul
qilinadi. Strategik va taktik boshqaruv maqsadida esa iqtisodiy tahlilga,
optimallashtirishga asoslangan oqilona qarorlar qabul qilinadi.
7.3. Qarorlarni ishlab chiqish va uni qabul qilish
Qaror qabul qilishdagi asosiy masala faqat muqobil variantni tanlash emas, balki
boshqaruv oldida qo’yilgan maqsadning oqilona echimini topishdan iborat. SHu
sababli, qarorni ishlab chiqish jarayoni ayrim unsurlar mazmuni va ko’lamiga ko’ra
xilma xil va ancha murakkabdir. qarorni ishlab chiqish jarayoni 3-chizmada
ko’rsatilgandek bir necha bosqichlarni o’z ichiga oladi.
Boshqarish jarayonida doimo biron-bir masalani hal qilishga to’g’ri keladi. CHunki
turli sabablar tufayli belgilangan parametrlardan og’ish sodir bo’ladi, yangi
jarayonlarga zaruriyat tug’iladi, natijada ishlab chiqarish oldida paydo bo’lgan
muammoni bilish, uni tahlil qilish va hal etish zaruriyati yuzaga keladi.
Qaror qabul qilish zarurati va tahlil qilinayotgan ob’ektdagi aniq vaziyat
aniqlangach, turli yo’llar bilan erishiladigan qaror maqsadi shakllantiriladi va uning
echimi bo’yicha vazifalar belgilanadi. Qarorning maqsadi yuqori organ tomonidan
ko’rsatib berilishi mumkin. Masalan, g’alla etishtirishni keskin ko’paytirish va g’alla
mustaqilligiga erishish maqsad qilib qo’yildi. Bir qator mulohazalar asosida donni
etishtirishga eng yaxshi moslashadigan tumanlar aniqlanadi. Vazirlik ularning
ixtisoslashuvini o’zgartirish to’g’risida qaror qabul qiladi va buning uchun u
tumanlarni don etishtirishga ko’chirish rejasini ishlab chiqadi. Tuman rahbarlari
topshiriq olgach, qarorni ishlab chiqarishga tadbiq etish uchun har tomonlama
tayyorgarlik ko’radi.
5. Muqobil variantni tanlash
1.Vaziyatni tahlil qilish
2. Muammoni aniqlash
7.Qaror ijrosini uyushtirish
8. Qarorlarning bajarilishini nazorat qilish va
unga baho berish
6. Qaror to`g`risida kelishib
olish
4. Muqobil variantlarni aniqlash
3. Mezonlarni tanlash
3-chizma. Qaror qabul qilish jarayonidagi izchillik va undagi bosqichlar
Bu erda asosiy maqsad va vazifa respublika uchun zarur bo’lgan don mahsulotini
etishtirishdir. SHunday qilib, muammoni aniqlash, vaziyatni va muammoni kelib
chiqish sabablarini aniqlashdan boshlanadi.
Qaror modelini ishlab chiqish va maqbul variantni ajratib olish esa mezonlarni
tanlash bilan bevosita bog’liq. Mezonlarni tanlash vazifalarning har xil variantlarini
muhokama qilish, ularning kuchli va zaif tomonlarini aniqlashdan boshlanadi. Bu
masalani hal qilishda taklif qilingan variantlarni iqtisodiy tahlil qilish muhim
ahamiyatga ega. Berilgan variantlarni tahlil qilishda matematik, grafik, mantiqiy va
boshqa usullar qo’llaniladi. Tanlab olingan variantning maqsadga muvofiqligi va
afzalligi iqtisodiy, ijtimoiy, siyosiy, texnik va boshqa mezonlar bo’yicha umumiy
tarzda baholanadi. Bunda mezonlar, aniq omillar va sharoitlarni tanlashga o’tiladi.
SHundan so’ng qaror tayyorlashning navbatdagi bosqichiga o’tiladi. Bu bosqichda
qo’yilgan vazifani bajarish modeli ishlab chiqiladi.
Model - bu boshqaruv oldida turgan vazifani hal etish chizmasidir.
Model oddiy yoki dasturlashni talab qiluvchi, murakkab bo’lishi ham mumkin.
Murakkab qarorlarni qabul qilishda matematik yoki statistik modellardan
foydalaniladi. Bu modellar muammolarni miqdor jihatdan tavsiflaydi va optimal
variantli boshqarish qarorini qabul qilish uchun asos xizmatini o’taydi.
Modellashtirish quyidagi bosqichlarni o’z ichiga oladi:
tahlil qilinadigan muammolar tarkibiy qismlarga bo’linadi, omillar aniqlanadi;