BOSHQARUV QARORLARI VA ULARNI QABUL QILISH

Yuklangan vaqt

2025-01-29

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

15

Faytl hajmi

48,6 KB


 
 
 
 
 
 
BOSHQARUV QARORLARI VA ULARNI QABUL QILISH 
 
 
Reja 
7.1. Boshqaruv qarorlarining mohiyati va ularga qo’yiladigan talablar 
7.2. Boshqaruv qarorlarini tasnifi 
7.3. Qarorlarni ishlab chiqish va uni qabul qilish 
7.4. Qarorlarni ijrosini uyushtirish va ularning bajarilishini nazorat qilish 
 
 
Tayanch iboralar 
Qaror. Qaror qabul qilish. Qaror qabul qilish imkoniyati va zaruriyati. Boshqaruv 
qarorlari. Qarorlarga qo’yiladigan talablar. Strategik qaror. Taktik qaror. Umumiy 
qarorlar. Maxsus qarorlar. Operativ qarorlar. "Ringi" usuli. Model. Modellashtirish 
bosqichlari. Qarorlarni boshqarish. Nazorat. Nazorat funktsiyasi. 
 
7.1. Boshqaruv qarorlarining mohiyati va ularga qo’yiladigan talablar 
Qaror - bu bajarilishi lozim bo’lgan ishning aniq bir yo’lini tanlab olishdir. 
Boshqacha qilib aytganda, qaror - bu u yoki bu yo’lni tanlab olishda bir to’xtamga 
yoki muayyan bir fikrga kelishdir. Bunday qarorlarni har birimiz bir kunda o’nlab-
yuzlab, bir umr davomida esa ming-minglab qabul qilamiz. Masalan, kiyim 
javonidagi qaysi bir kiyimni tanlab kiyish, taomnomadan qaysi ovqatni, manzilga 
etib olishda transport turini, kasbni tanlash va hk. Bunday misollarni ko’plab 
keltirishimiz mumkin. 
Qaror qabul qilish zaruriyati mavjud holatning bo’lishi lozim bo’lgan holat bilan 
mos tushmasligi natijasida yuzaga keladi. Masalan, davlat tomonidan qat’iy belgilab
BOSHQARUV QARORLARI VA ULARNI QABUL QILISH Reja 7.1. Boshqaruv qarorlarining mohiyati va ularga qo’yiladigan talablar 7.2. Boshqaruv qarorlarini tasnifi 7.3. Qarorlarni ishlab chiqish va uni qabul qilish 7.4. Qarorlarni ijrosini uyushtirish va ularning bajarilishini nazorat qilish Tayanch iboralar Qaror. Qaror qabul qilish. Qaror qabul qilish imkoniyati va zaruriyati. Boshqaruv qarorlari. Qarorlarga qo’yiladigan talablar. Strategik qaror. Taktik qaror. Umumiy qarorlar. Maxsus qarorlar. Operativ qarorlar. "Ringi" usuli. Model. Modellashtirish bosqichlari. Qarorlarni boshqarish. Nazorat. Nazorat funktsiyasi. 7.1. Boshqaruv qarorlarining mohiyati va ularga qo’yiladigan talablar Qaror - bu bajarilishi lozim bo’lgan ishning aniq bir yo’lini tanlab olishdir. Boshqacha qilib aytganda, qaror - bu u yoki bu yo’lni tanlab olishda bir to’xtamga yoki muayyan bir fikrga kelishdir. Bunday qarorlarni har birimiz bir kunda o’nlab- yuzlab, bir umr davomida esa ming-minglab qabul qilamiz. Masalan, kiyim javonidagi qaysi bir kiyimni tanlab kiyish, taomnomadan qaysi ovqatni, manzilga etib olishda transport turini, kasbni tanlash va hk. Bunday misollarni ko’plab keltirishimiz mumkin. Qaror qabul qilish zaruriyati mavjud holatning bo’lishi lozim bo’lgan holat bilan mos tushmasligi natijasida yuzaga keladi. Masalan, davlat tomonidan qat’iy belgilab
 
 
qo’yilgan narx bozor iqtisodiyoti sharoitida o’z funktsiyasini bajara olmaydi. SHu 
sababli narxlarni erkinlashtirish to’g’risida qaror qabul qilinadi. 
Qaror qabul qilish imkoniyatining muqobil yo’llari bo’lganda vujudga keladi va 
rahbar ulardan birini, eng maqbulini tanlaydi. Qarorning eng samarali variantini 
topish uchun rahbar "etti o’lchab bir kes" maqoliga rioya qilishi darkor.  
Qaror qabul qilish menejerni fikri-zikrini doim band qilib turadigan tashvishdir. 
Menejer juda xilma-xil masalalar yuzasidan-ishlab chiqarish va kadrlarga oid, 
tashkiliy va xo’jalik masalalari yuzasidan qarorlar qabul qiladi. Menejer qarorni 
yakka boshchilik asosida, yordamchilarni va jamoatchilikni jalb qilib qabul qilishi 
mumkin. Boshqaruvga oid har qanday qaror samarali bo’lsagina, u maqsadga 
muvofiq deb hisoblanadi. 
 Qaror qabul qilish - bu tashkilot rahbarining oldidagi maqsadga erishish uchun 
o’z vakolati va omilkorligi doirasida qarorning mavjud variantlaridan eng 
maqbulini tanlash jarayonidir. 
Bozor iqtisodiyoti sharoitida rahbar qabul qiladigan qarorning ahamiyati ortib 
boradi. Iqtisodchilarning fikricha, tsex (bo’lim)ning boshlig’i qabul qiladigan bitta 
qaror shu tsex (bo’lim)ning besh-olti oylik ishiga ta’sir qilar ekan. Qabul qilinadigan 
qarorning oqilligi bir necha omillarga bog’liq. Ulardan asosiylari quyidagilardir: 
 qaror qabul qilish jarayonida axborotning to’laligi va sifati; 
 qaror qabul qiluvchi rahbarning shaxsiy sifati; 
 qaror qabul qilishda tashkiliy masalalarning oqilona echilish darajasi (masalan, 
qaror qabul qilishda mutaxassislarni jalb etish, qaror qabul qilish tizimining 
takomillik darajasi, qarorni ijrochilargi etkazish, nazorat qilish va bajarilish darajasi 
va hokazo). 
To’g’ri qarorni tanlashda muayyan tamoyillarga tayanish va qarorga bo’lgan 
talablarni hisobga olish, qabul qilinadigan qaror maqsadini xo’jalik maqsadiga 
muvofiqlashtirish, mehnat jamoasi manfaatlarining jamiyat manfaatlariga 
muvofiqligini aniqlash, mehnat va moddiy resurslardan tejamli foydalanish, 
texnikaviy, iqtisodiy va ijtimoiy rivojlanish tendentsiyalarini hisobga olish zarur.
qo’yilgan narx bozor iqtisodiyoti sharoitida o’z funktsiyasini bajara olmaydi. SHu sababli narxlarni erkinlashtirish to’g’risida qaror qabul qilinadi. Qaror qabul qilish imkoniyatining muqobil yo’llari bo’lganda vujudga keladi va rahbar ulardan birini, eng maqbulini tanlaydi. Qarorning eng samarali variantini topish uchun rahbar "etti o’lchab bir kes" maqoliga rioya qilishi darkor. Qaror qabul qilish menejerni fikri-zikrini doim band qilib turadigan tashvishdir. Menejer juda xilma-xil masalalar yuzasidan-ishlab chiqarish va kadrlarga oid, tashkiliy va xo’jalik masalalari yuzasidan qarorlar qabul qiladi. Menejer qarorni yakka boshchilik asosida, yordamchilarni va jamoatchilikni jalb qilib qabul qilishi mumkin. Boshqaruvga oid har qanday qaror samarali bo’lsagina, u maqsadga muvofiq deb hisoblanadi. Qaror qabul qilish - bu tashkilot rahbarining oldidagi maqsadga erishish uchun o’z vakolati va omilkorligi doirasida qarorning mavjud variantlaridan eng maqbulini tanlash jarayonidir. Bozor iqtisodiyoti sharoitida rahbar qabul qiladigan qarorning ahamiyati ortib boradi. Iqtisodchilarning fikricha, tsex (bo’lim)ning boshlig’i qabul qiladigan bitta qaror shu tsex (bo’lim)ning besh-olti oylik ishiga ta’sir qilar ekan. Qabul qilinadigan qarorning oqilligi bir necha omillarga bog’liq. Ulardan asosiylari quyidagilardir: qaror qabul qilish jarayonida axborotning to’laligi va sifati; qaror qabul qiluvchi rahbarning shaxsiy sifati; qaror qabul qilishda tashkiliy masalalarning oqilona echilish darajasi (masalan, qaror qabul qilishda mutaxassislarni jalb etish, qaror qabul qilish tizimining takomillik darajasi, qarorni ijrochilargi etkazish, nazorat qilish va bajarilish darajasi va hokazo). To’g’ri qarorni tanlashda muayyan tamoyillarga tayanish va qarorga bo’lgan talablarni hisobga olish, qabul qilinadigan qaror maqsadini xo’jalik maqsadiga muvofiqlashtirish, mehnat jamoasi manfaatlarining jamiyat manfaatlariga muvofiqligini aniqlash, mehnat va moddiy resurslardan tejamli foydalanish, texnikaviy, iqtisodiy va ijtimoiy rivojlanish tendentsiyalarini hisobga olish zarur.
 
 
Qayd qilinganlarni umumlashtirib aytganda, boshqaruv qarorlari quyidagi talablarga 
javob berishi kerak ( 9-jadval): 
 
9-jadval. Boshqaruv qarorlariga qo’yiladigan talablar 
T/r Talablar 
 
Izoh 
 
Ilmiy asoslangan 
bo’lishi lozim 
Boshqaruv qarorlari muayyan ishlab chiqarish holatini tahlil 
qilishdan kelib chiqishi, iqtisodiy, texnikaviy va boshqa 
ijtimoiy qonunlarning amal qilishini hisobga olishi, hozirgi 
zamon fan-texnika yutuqlari negizida qabul qilinishi lo’nda 
va aniq bo’lishi lozim. 
 
Bir-biri 
bilan 
aloqador va yakdil 
bo’lishi kerak 
Muayyan vazifani hal etishda ko’pincha asosiy masalalardan 
kelib chiqadigan qo’shimcha vazifalarni hal etishga to’g’ri 
keladi. Bu vazifalar qaror qabul qilinayotgan bosh vazifaga 
bo’ysundirilishi lozim. Barcha qaror, ko’rsatma, qoidalar 
bir-biri bilan bog’lanadi. SHuningdek, ular oldindan qabul 
qilingan va amaldagi qarorlar bilan muvofiqlashtiriladi. 
 
Huquq 
va 
javobgarlik 
doirasida bo’lishi 
lozim 
Rahbar qarorni o’ziga berilgan huquqlar doirasidagina qabul 
qilishi mumkin. Bu erda gap boshqarishning barcha 
bo’g’inlarida huquq va javobgarlik ko’lami nisbati 
to’g’risida boryapti. huquqlar katta, mas’uliyati esa kam 
bo’lsa, ma’muriy o’zboshimchalikka, o’ylamasdan qaror 
qabul qilishga yo’l ochiladi. huquqlar ozu, mas’uliyat katta 
bo’lsa, bu ham hech qanday naf keltirmaydi. 
 
Aniq va to’g’ri 
yo’nalishga 
ega 
bo’lishi kerak 
Har qanday qaror va aniq bajaruvchiga tushunarli bo’lishi 
lozim. qarordan bir necha ma’no kelib chiqishiga va uni 
turlicha talqin qilish yoki tushunishga yo’l qo’ymaslik kerak.
Qayd qilinganlarni umumlashtirib aytganda, boshqaruv qarorlari quyidagi talablarga javob berishi kerak ( 9-jadval): 9-jadval. Boshqaruv qarorlariga qo’yiladigan talablar T/r Talablar Izoh Ilmiy asoslangan bo’lishi lozim Boshqaruv qarorlari muayyan ishlab chiqarish holatini tahlil qilishdan kelib chiqishi, iqtisodiy, texnikaviy va boshqa ijtimoiy qonunlarning amal qilishini hisobga olishi, hozirgi zamon fan-texnika yutuqlari negizida qabul qilinishi lo’nda va aniq bo’lishi lozim. Bir-biri bilan aloqador va yakdil bo’lishi kerak Muayyan vazifani hal etishda ko’pincha asosiy masalalardan kelib chiqadigan qo’shimcha vazifalarni hal etishga to’g’ri keladi. Bu vazifalar qaror qabul qilinayotgan bosh vazifaga bo’ysundirilishi lozim. Barcha qaror, ko’rsatma, qoidalar bir-biri bilan bog’lanadi. SHuningdek, ular oldindan qabul qilingan va amaldagi qarorlar bilan muvofiqlashtiriladi. Huquq va javobgarlik doirasida bo’lishi lozim Rahbar qarorni o’ziga berilgan huquqlar doirasidagina qabul qilishi mumkin. Bu erda gap boshqarishning barcha bo’g’inlarida huquq va javobgarlik ko’lami nisbati to’g’risida boryapti. huquqlar katta, mas’uliyati esa kam bo’lsa, ma’muriy o’zboshimchalikka, o’ylamasdan qaror qabul qilishga yo’l ochiladi. huquqlar ozu, mas’uliyat katta bo’lsa, bu ham hech qanday naf keltirmaydi. Aniq va to’g’ri yo’nalishga ega bo’lishi kerak Har qanday qaror va aniq bajaruvchiga tushunarli bo’lishi lozim. qarordan bir necha ma’no kelib chiqishiga va uni turlicha talqin qilish yoki tushunishga yo’l qo’ymaslik kerak.
 
 
 
Vaqt 
bo’yicha 
qisqa 
bo’lishi 
kerak 
Axborotlar bilan ishlash vaqtini tejash maqsadida qisqa 
muddatli qarorlar qabul qilinishi lozim. 
 
Vaqt 
bo’yicha 
aniq 
bo’lishi 
lozim 
Har qanday qarorning bajarilish muddati aniq ko’rsatilishi 
kerak. Aks holda uning bajarilishini ob’ektiv nazorat qilish 
imkoniyatiga ega bo’linmaydi. 
 
Tezkor 
bo’lishi 
kerak 
Har qanday qaror o’z vaqtida, ya’ni ishlab chiqarishdagi 
vaziyat talab qilgan vaqtning o’zida qabul qilinishi zarur. 
Kechikib yoki shoshqaloqlik bilan qabul qilingan qarorning 
har ikkisi ham zararlidir. 
 
Samarali bo’lishi 
lozim 
Qabul qilingan qarorning samaraliligi deganda qo’yilgan 
maqsadga eng kam harajat bilan erishish tushuniladi. 
 
Ma’lumki, qaror qabul qilish zaruriyati mavjud, amaldagi holatning muammoni hal 
etish uchun talab etiladigan holatga mos tushmasligi natijasida yuzaga keladi. Ana 
shu erning  o’zida muammo kelib chiqadi. 
Boshqaruv qarorlari quyidagi unsurlardan tashkil topadi: 
 
 
 
 
 
 
 
 
2-chizma. Boshqaruv qarorlari unsurlari 
Bu muammoning echimi quyidagi savollarga javob berishni talab qiladi: 
Nima qilish kerak ( masalan, iste’molchilarning yana qanday yangi talablarini 
qondirish kerak yoki mahsulotning qanday sifat ko’rsatkichlarini yaxshilash lozim)? 
qaysi vositalarni (qanday texnologiyani) qo’llash lozim? 
Boshqaruv qarorlari 
unsurlari 
 
Vazifa 
Vosita 
Muddat 
 
Javobgarlik
Vaqt bo’yicha qisqa bo’lishi kerak Axborotlar bilan ishlash vaqtini tejash maqsadida qisqa muddatli qarorlar qabul qilinishi lozim. Vaqt bo’yicha aniq bo’lishi lozim Har qanday qarorning bajarilish muddati aniq ko’rsatilishi kerak. Aks holda uning bajarilishini ob’ektiv nazorat qilish imkoniyatiga ega bo’linmaydi. Tezkor bo’lishi kerak Har qanday qaror o’z vaqtida, ya’ni ishlab chiqarishdagi vaziyat talab qilgan vaqtning o’zida qabul qilinishi zarur. Kechikib yoki shoshqaloqlik bilan qabul qilingan qarorning har ikkisi ham zararlidir. Samarali bo’lishi lozim Qabul qilingan qarorning samaraliligi deganda qo’yilgan maqsadga eng kam harajat bilan erishish tushuniladi. Ma’lumki, qaror qabul qilish zaruriyati mavjud, amaldagi holatning muammoni hal etish uchun talab etiladigan holatga mos tushmasligi natijasida yuzaga keladi. Ana shu erning o’zida muammo kelib chiqadi. Boshqaruv qarorlari quyidagi unsurlardan tashkil topadi: 2-chizma. Boshqaruv qarorlari unsurlari Bu muammoning echimi quyidagi savollarga javob berishni talab qiladi: Nima qilish kerak ( masalan, iste’molchilarning yana qanday yangi talablarini qondirish kerak yoki mahsulotning qanday sifat ko’rsatkichlarini yaxshilash lozim)? qaysi vositalarni (qanday texnologiyani) qo’llash lozim? Boshqaruv qarorlari unsurlari Vazifa Vosita Muddat Javobgarlik
 
 
Ishlab chiqarish xarajatlari qay darajada, qanday miqdorda bo’lishi kerak? 
Kim javobgar bo’lishi kerak? 
Kimga va qaysi baxoda sotish lozim? 
Bu ishlab chiqarish yoki xizmat investorga va jamiyatga nima beradi? 
Qaysi muddatlarda bajarilishi kerak? 
Qaror qabul qilishda rahbarning vakolati va javobgarligi ham muhim ahamiyatga 
egadir.  
 
7.2. Boshqaruv qarorlarini tasnifi 
Boshqaruv jarayonida turli masalalar yuzasidan, turli darajada xilma-xil mohiyatga 
va mazmunga ega bo’lgan minglab qarorlar qabul qilinadi. Ularni quyidagi belgilar 
bo’yicha guruhlarga bo’lish mumkin (10-jadval). 
 
10-jadval. Boshqaruv qarorlarining tasnifi 
 
T/r 
Guruhlash belgilari 
Boshqaruv qarorlari turlari 
1 
Amal qilish davriga ko’ra 
- strategik qarorlar 
- taktik qarorlar 
2 
Mazmuni va amal qilish xususiyatiga 
ko’ra 
-ijtimoiy-iqtisodiy qarorlar 
- texnikaviy qarorlar 
- stereotip qarorlar 
- tashabbusli qarorlar 
 
3 
Takrorlanish yoki yangilik darajasiga 
ko’ra 
- an’anaviy qarorlar 
- tavsiyali qarorlar 
4 
Axborot bilan ta’minlanganlik darajasiga 
ko’ra 
- aniq qarorlar 
- noaniq qarorlar 
5 
Amal qilish xususiyatiga ko’ra 
- vaqtinchalik qarorlar 
- operativ (tezkor) qarorlar 
- muntazam qarorlar
Ishlab chiqarish xarajatlari qay darajada, qanday miqdorda bo’lishi kerak? Kim javobgar bo’lishi kerak? Kimga va qaysi baxoda sotish lozim? Bu ishlab chiqarish yoki xizmat investorga va jamiyatga nima beradi? Qaysi muddatlarda bajarilishi kerak? Qaror qabul qilishda rahbarning vakolati va javobgarligi ham muhim ahamiyatga egadir. 7.2. Boshqaruv qarorlarini tasnifi Boshqaruv jarayonida turli masalalar yuzasidan, turli darajada xilma-xil mohiyatga va mazmunga ega bo’lgan minglab qarorlar qabul qilinadi. Ularni quyidagi belgilar bo’yicha guruhlarga bo’lish mumkin (10-jadval). 10-jadval. Boshqaruv qarorlarining tasnifi T/r Guruhlash belgilari Boshqaruv qarorlari turlari 1 Amal qilish davriga ko’ra - strategik qarorlar - taktik qarorlar 2 Mazmuni va amal qilish xususiyatiga ko’ra -ijtimoiy-iqtisodiy qarorlar - texnikaviy qarorlar - stereotip qarorlar - tashabbusli qarorlar 3 Takrorlanish yoki yangilik darajasiga ko’ra - an’anaviy qarorlar - tavsiyali qarorlar 4 Axborot bilan ta’minlanganlik darajasiga ko’ra - aniq qarorlar - noaniq qarorlar 5 Amal qilish xususiyatiga ko’ra - vaqtinchalik qarorlar - operativ (tezkor) qarorlar - muntazam qarorlar
 
 
- vaqti-vaqti bilan qabul qilinadigan 
qarorlar 
6 
Qarorni qabul qilish shakliga ko’ra 
- yakkaboshlik printsipi asosida 
qabul qilingan qarorlar 
- kollegiallik asosida qabul qilingan 
qarorlar 
- konsensus printsipi asosida qabul 
qilingan qarorlar  
- "Ringi" usuli asosida qabul qilingan 
qarorlar 
Strategik qaror maqsadga erishishda muhim ahamiyatga ega. U yuqori boshqaruv 
organlari tomonidan tub va istiqbolli dasturlarni ishlab chiqish maqsadlarida qabul 
qilinadi. Bunday dasturlarga: 
 Xususiylashtirish jarayonlarini chuqurlashtirish. 
 Raqobat muhitini shakllantirish. 
 CHuqur tarkibiy o’zgarishlarga erishish. 
 Kichik va xususiy biznesni rivojlantirish kabi dasturlar misol bo’la oladi. 
Taktik qarorlar maqsadga erishishning vosita va usullari xususidagi joriy, tezkor 
qarorlardir. Masalan: 
- Korxona, firmaning joriy rejalarini tuzish va joriy qilish. 
- Kadrlar masalasini hal qilish va hk. 
Mazkur qarorlar yuqori va o’rta bo’g’in rahbarlari tomonidan uzog’i bilan  ikki 
yilgacha bo’lgan muddatga qabul qilinadi. 
Umumiy qarorlar bir xil muammoga daxldor bo’lib, barcha bo’g’inlar uchun birdek 
amal qiladi. Masalan, ish kunining boshlanishi va tugashi, tushlik vaqti, ish haqini 
to’lash muddatlari va boshqa tanaffuslar. 
Maxsus qarorlar tor doiradagi muammoga taalluqli bo’lib, korxonaning muayyan bir 
bo’limi yoki bir guruh xodimlari yuzasidan qabul qilinadi. 
Stereotip qarorlar odatda qat’iy yo’riqnomalar, me’yoriy hujjatlar doirasida qabul 
qilinadi. Bunday qarorlar ba’zan kundalik, ba’zan masalalar bo’yicha qabul qilinadi,
- vaqti-vaqti bilan qabul qilinadigan qarorlar 6 Qarorni qabul qilish shakliga ko’ra - yakkaboshlik printsipi asosida qabul qilingan qarorlar - kollegiallik asosida qabul qilingan qarorlar - konsensus printsipi asosida qabul qilingan qarorlar - "Ringi" usuli asosida qabul qilingan qarorlar Strategik qaror maqsadga erishishda muhim ahamiyatga ega. U yuqori boshqaruv organlari tomonidan tub va istiqbolli dasturlarni ishlab chiqish maqsadlarida qabul qilinadi. Bunday dasturlarga: Xususiylashtirish jarayonlarini chuqurlashtirish. Raqobat muhitini shakllantirish. CHuqur tarkibiy o’zgarishlarga erishish. Kichik va xususiy biznesni rivojlantirish kabi dasturlar misol bo’la oladi. Taktik qarorlar maqsadga erishishning vosita va usullari xususidagi joriy, tezkor qarorlardir. Masalan: - Korxona, firmaning joriy rejalarini tuzish va joriy qilish. - Kadrlar masalasini hal qilish va hk. Mazkur qarorlar yuqori va o’rta bo’g’in rahbarlari tomonidan uzog’i bilan ikki yilgacha bo’lgan muddatga qabul qilinadi. Umumiy qarorlar bir xil muammoga daxldor bo’lib, barcha bo’g’inlar uchun birdek amal qiladi. Masalan, ish kunining boshlanishi va tugashi, tushlik vaqti, ish haqini to’lash muddatlari va boshqa tanaffuslar. Maxsus qarorlar tor doiradagi muammoga taalluqli bo’lib, korxonaning muayyan bir bo’limi yoki bir guruh xodimlari yuzasidan qabul qilinadi. Stereotip qarorlar odatda qat’iy yo’riqnomalar, me’yoriy hujjatlar doirasida qabul qilinadi. Bunday qarorlar ba’zan kundalik, ba’zan masalalar bo’yicha qabul qilinadi,
 
 
lekin o’zgarishlar asosan muddatlarga, ayrim sifat parametrlariga, ijrochilarga 
taalluqli bo’ladi. 
Rahbar streotip qarorlarni odatda ortiqcha tayyorgarliksiz qabul qiladi. Xodimlarni 
ishga olish va ishdan bo’shatish, korxonaning faoliyatini risoladagidek boshqarish 
yuzasidan chiqarilgan buyruqlarni shunday qarorlar jumlasiga kiritish mumkin.  
Tashabbusli qarorlar o’z tavsifiga ko’ra notovarlik mazmuniga ko’ra esa istiqbolni 
nazarda tutadigan qarorlardir. Bunday qarorlar vaziyatni sinchkovlik bilan batafsil 
o’rganishni, maxsus kuzatuv materiallariga asoslanishni, maxsus hisob-kitoblarning 
amalga oshirilishini talab qiladi. Tashabbusli qarorlar erkin harakatga asoslanib 
qilinadi. 
An’anaviy qarorlar - bu odatiy vaziyatlarda qabul qilinadigan qarorlardir. Ularning 
amal qilish doirasi oldindan ma’lumdir. Bunga, korxona yoki firmaning ishlab 
chiqarish dasturini qabul qilishga oid qilingan qarorlar misol bo’la oladi. 
Tavsiyali qarorlar o’z mohiyatiga ko’ra tashabbusli qarorlarga yaqin bo’lib, ularda 
korxona faoliyatini yaxshilash borasidagi tavsiyalar o’z aksini topadi. 
Aniq qarorlar to’la-to’kis axborot mavjud bo’lgan holdagina qabul qilinadi. SHu 
sababli, bunday qarorlarning amalga oshish ehtimolligi birga yaqin bo’ladi. 
Noaniq qarorlar - bu tavakkal bilan - to’la bo’lmagan axborotga asoslanib 
qilinadigan qarorlardir. Boshqacha qilib aytganda, bunday qarorlar kutiladigan 
natijaga baho berish imkoniyati bo’lmagan hollarda tavakkal qilib  qabul qilinadigan 
qarorlardir. 
 Tezkor (operativ) qaror kechiktirmay ijro etish uchun chiqariladi. Masalan, tabiiy 
ofat sodir bo’lgan hollarda uni bartaraf qilish bo’yicha qabul qilingan qarorlar ana 
shunday qarorlar turkumiga kiradi. 
Muntazam qarorlar belgilangan muddatlarda chiqariladi. Masalan, xo’jalik faoliyati 
yakuniga doir qabul qilinadigan (dekada, oy, yil choragi, yarim yillik, to’qqiz oylik 
va yillik) qarorlar shunday qarorlarga misol bo’la oladi. 
Qabul qilinadigan qarorlar tarkibida yakkaboshchilik va yakdillik asosida qabul 
qilinadigan qarorlar ham bo’ladi. Ammo yakkaboshchilik asosidagi qarorlar ko’p 
hollarda asosli tanqidga uchrab turadi. Sababi, rahbar yakkaboshchilikka asoslangan
lekin o’zgarishlar asosan muddatlarga, ayrim sifat parametrlariga, ijrochilarga taalluqli bo’ladi. Rahbar streotip qarorlarni odatda ortiqcha tayyorgarliksiz qabul qiladi. Xodimlarni ishga olish va ishdan bo’shatish, korxonaning faoliyatini risoladagidek boshqarish yuzasidan chiqarilgan buyruqlarni shunday qarorlar jumlasiga kiritish mumkin. Tashabbusli qarorlar o’z tavsifiga ko’ra notovarlik mazmuniga ko’ra esa istiqbolni nazarda tutadigan qarorlardir. Bunday qarorlar vaziyatni sinchkovlik bilan batafsil o’rganishni, maxsus kuzatuv materiallariga asoslanishni, maxsus hisob-kitoblarning amalga oshirilishini talab qiladi. Tashabbusli qarorlar erkin harakatga asoslanib qilinadi. An’anaviy qarorlar - bu odatiy vaziyatlarda qabul qilinadigan qarorlardir. Ularning amal qilish doirasi oldindan ma’lumdir. Bunga, korxona yoki firmaning ishlab chiqarish dasturini qabul qilishga oid qilingan qarorlar misol bo’la oladi. Tavsiyali qarorlar o’z mohiyatiga ko’ra tashabbusli qarorlarga yaqin bo’lib, ularda korxona faoliyatini yaxshilash borasidagi tavsiyalar o’z aksini topadi. Aniq qarorlar to’la-to’kis axborot mavjud bo’lgan holdagina qabul qilinadi. SHu sababli, bunday qarorlarning amalga oshish ehtimolligi birga yaqin bo’ladi. Noaniq qarorlar - bu tavakkal bilan - to’la bo’lmagan axborotga asoslanib qilinadigan qarorlardir. Boshqacha qilib aytganda, bunday qarorlar kutiladigan natijaga baho berish imkoniyati bo’lmagan hollarda tavakkal qilib qabul qilinadigan qarorlardir. Tezkor (operativ) qaror kechiktirmay ijro etish uchun chiqariladi. Masalan, tabiiy ofat sodir bo’lgan hollarda uni bartaraf qilish bo’yicha qabul qilingan qarorlar ana shunday qarorlar turkumiga kiradi. Muntazam qarorlar belgilangan muddatlarda chiqariladi. Masalan, xo’jalik faoliyati yakuniga doir qabul qilinadigan (dekada, oy, yil choragi, yarim yillik, to’qqiz oylik va yillik) qarorlar shunday qarorlarga misol bo’la oladi. Qabul qilinadigan qarorlar tarkibida yakkaboshchilik va yakdillik asosida qabul qilinadigan qarorlar ham bo’ladi. Ammo yakkaboshchilik asosidagi qarorlar ko’p hollarda asosli tanqidga uchrab turadi. Sababi, rahbar yakkaboshchilikka asoslangan
 
 
qarorni aksariyat hollarda o’zini ko’rsatish maqsadida qabul qiladi. Bunday rahbar 
faoliyatining 80-90 foiz buyruqbozlikka asoslangan bo’ladi. Bu jamoada 
keskinlikning yuzaga kelishiga sabab bo’ladi. Boshqaruv qarorlari jamoa fikriga 
tayangan holda qabul qilinmas ekan, boshqaruvchi bilan bo’ysinuvchilar o’rtasidagi 
munosabatlarning keskinlashuvi, o’zaro ishonchning yo’qolishi, nizolarning kelib 
chiqishi muqarrardir.  
YAkdillik ko’pincha favqulodda ro’y beradigan vaziyatlarda qaror qabul qilishda, 
shuningdek qarshilik ko’rsatuvchi guruhlarda "Koalitsiyalar" bo’lmagan hollarda 
yuzaga keladi.  
Kollegiallik(ko’pchilik) tamoyili  "koalitsiyalar", ya’ni turli ittifoq yoki birlashmalar 
ro’yirost ma’lum bo’lib turgan   vaziyatlarda, har xil fikrlar raqobat qiladigan 
hollarda amal qiladi. SHu sababli qaror qabul qilishda ovoz berish yo’liga o’tiladi. 
Bunday hollarda qabul qilish uchun ko’pchilikning ovoziga tayaniladi. Ko’pchilik 
hollarda yarmidan ko’p ovoz gohida printsipial masalalar yuzasidan me’yor 2/3 deb 
tasdiqlanadi. 
Konsensus tamoyili pur fikrlilik, ya’ni fikrlar plyuralizmi kuchaygan hamda axborot 
oqimi tobora kuchayib borgan hollarda qo’llaniladi. O’z mohiyati bilan: Konsensus 
- bu qarorlarni ishlab chiqish jarayonida barcha baxsli masalalar va turli-tuman 
fikrlar yuzasidan bir bitimga kelish yoki kelishishdir. 
Konsensusga o’zaro fikr almashish va maslahat, shuningdek, ilgari surilayotgan 
muqobil masalalarni maqsadga muvofiqlashtirishning har xil usullarini qo’llash 
yordamida erishiladi. 
"Ringi" usuli yapon biznesida keng qo’llaniladigan usuldir. Bu usulga ko’ra 
majlislarda emas, balki so’rab chiqish yo’li bilan rozilik olish vositasida hal etiladi, 
bir necha bosqichda amalga oshiriladi (11-jadval). 
11-jadval. "Ringi" usulini qo’llash bosqichlari 
T/r Bosqichlar 
Izoh 
 
 
Birinchi 
bosqich 
- Bu bosqichda firma rahbariyati qanday muammo yuzasidan qaror 
qabul qilinishi lozim bo’lsa, shu muammo (masalan, yangi
qarorni aksariyat hollarda o’zini ko’rsatish maqsadida qabul qiladi. Bunday rahbar faoliyatining 80-90 foiz buyruqbozlikka asoslangan bo’ladi. Bu jamoada keskinlikning yuzaga kelishiga sabab bo’ladi. Boshqaruv qarorlari jamoa fikriga tayangan holda qabul qilinmas ekan, boshqaruvchi bilan bo’ysinuvchilar o’rtasidagi munosabatlarning keskinlashuvi, o’zaro ishonchning yo’qolishi, nizolarning kelib chiqishi muqarrardir. YAkdillik ko’pincha favqulodda ro’y beradigan vaziyatlarda qaror qabul qilishda, shuningdek qarshilik ko’rsatuvchi guruhlarda "Koalitsiyalar" bo’lmagan hollarda yuzaga keladi. Kollegiallik(ko’pchilik) tamoyili "koalitsiyalar", ya’ni turli ittifoq yoki birlashmalar ro’yirost ma’lum bo’lib turgan vaziyatlarda, har xil fikrlar raqobat qiladigan hollarda amal qiladi. SHu sababli qaror qabul qilishda ovoz berish yo’liga o’tiladi. Bunday hollarda qabul qilish uchun ko’pchilikning ovoziga tayaniladi. Ko’pchilik hollarda yarmidan ko’p ovoz gohida printsipial masalalar yuzasidan me’yor 2/3 deb tasdiqlanadi. Konsensus tamoyili pur fikrlilik, ya’ni fikrlar plyuralizmi kuchaygan hamda axborot oqimi tobora kuchayib borgan hollarda qo’llaniladi. O’z mohiyati bilan: Konsensus - bu qarorlarni ishlab chiqish jarayonida barcha baxsli masalalar va turli-tuman fikrlar yuzasidan bir bitimga kelish yoki kelishishdir. Konsensusga o’zaro fikr almashish va maslahat, shuningdek, ilgari surilayotgan muqobil masalalarni maqsadga muvofiqlashtirishning har xil usullarini qo’llash yordamida erishiladi. "Ringi" usuli yapon biznesida keng qo’llaniladigan usuldir. Bu usulga ko’ra majlislarda emas, balki so’rab chiqish yo’li bilan rozilik olish vositasida hal etiladi, bir necha bosqichda amalga oshiriladi (11-jadval). 11-jadval. "Ringi" usulini qo’llash bosqichlari T/r Bosqichlar Izoh Birinchi bosqich - Bu bosqichda firma rahbariyati qanday muammo yuzasidan qaror qabul qilinishi lozim bo’lsa, shu muammo (masalan, yangi
 
 
mahsulot turini ishlab chiqarishga) doir umumiy mulohazalarni 
jalb etilgan mutaxassislar bilan birgalikda o’rtaga tashlaydi. 
 
Ikkinchi 
bosqich 
- Muammo "pastga", ya’ni loyiha ustida ish tashkil etiladigan 
pog’onaga uzatiladi. 
 
Uchinchi 
bosqich 
- Bu bosqichda tayyorlanayotgan loyihaning barcha jihatlari 
bo’yicha ijrochilar bilan batafsil kelishib olinadi. Aslida bu 
ixtiloflarni, qarama-qarshi nuqtai nazarlarni bartaraf etish 
bosqichidir. 
 
To’rtinchi 
bosqich 
- Muammoni hal qilish uchun maxsus kengash va konferentsiyalar 
o’tkaziladi. 
 
Beshinchi 
bosqich 
- Bu bosqichda hujjat ijrochilar tomonidan imzolanadi, har kim o’z 
muhrini bosadi va hujjat firma rahbariyati tomonidan tasdiqlanadi. 
 
YAponiyada "Ringi" usulini ehtiyotkorlik, avaylash, jamoat mas’uliyatini oldinga 
suruvchi boshqaruv falsafasining ko’rinishlaridan biri deb hisoblash odat tusiga 
kirgan. Garchi bu usulning haddan tashqari sermashaqqat bo’lgani uchun yapon 
matbuotida uning sha’niga aytilgan tanqidni uchratish mumkin bo’lsa-da, uni 
qo’llashdan voz kechish to’g’risida hech narsa deyilmaydi. 
Qayd qilingan qarorlar, odatda tezkor boshqaruvni amalga oshirish maqsadida qabul 
qilinadi. Strategik va taktik boshqaruv maqsadida esa iqtisodiy tahlilga, 
optimallashtirishga asoslangan oqilona qarorlar qabul qilinadi.  
 
7.3. Qarorlarni ishlab chiqish va uni qabul qilish 
Qaror qabul qilishdagi asosiy masala faqat muqobil variantni tanlash emas, balki 
boshqaruv oldida qo’yilgan maqsadning oqilona echimini topishdan iborat. SHu 
sababli, qarorni ishlab chiqish jarayoni ayrim unsurlar mazmuni va ko’lamiga ko’ra 
xilma xil va ancha murakkabdir. qarorni ishlab chiqish jarayoni 3-chizmada 
ko’rsatilgandek bir necha bosqichlarni o’z ichiga oladi. 
Boshqarish jarayonida doimo biron-bir masalani hal qilishga to’g’ri keladi. CHunki 
turli sabablar tufayli belgilangan parametrlardan og’ish sodir bo’ladi, yangi
mahsulot turini ishlab chiqarishga) doir umumiy mulohazalarni jalb etilgan mutaxassislar bilan birgalikda o’rtaga tashlaydi. Ikkinchi bosqich - Muammo "pastga", ya’ni loyiha ustida ish tashkil etiladigan pog’onaga uzatiladi. Uchinchi bosqich - Bu bosqichda tayyorlanayotgan loyihaning barcha jihatlari bo’yicha ijrochilar bilan batafsil kelishib olinadi. Aslida bu ixtiloflarni, qarama-qarshi nuqtai nazarlarni bartaraf etish bosqichidir. To’rtinchi bosqich - Muammoni hal qilish uchun maxsus kengash va konferentsiyalar o’tkaziladi. Beshinchi bosqich - Bu bosqichda hujjat ijrochilar tomonidan imzolanadi, har kim o’z muhrini bosadi va hujjat firma rahbariyati tomonidan tasdiqlanadi. YAponiyada "Ringi" usulini ehtiyotkorlik, avaylash, jamoat mas’uliyatini oldinga suruvchi boshqaruv falsafasining ko’rinishlaridan biri deb hisoblash odat tusiga kirgan. Garchi bu usulning haddan tashqari sermashaqqat bo’lgani uchun yapon matbuotida uning sha’niga aytilgan tanqidni uchratish mumkin bo’lsa-da, uni qo’llashdan voz kechish to’g’risida hech narsa deyilmaydi. Qayd qilingan qarorlar, odatda tezkor boshqaruvni amalga oshirish maqsadida qabul qilinadi. Strategik va taktik boshqaruv maqsadida esa iqtisodiy tahlilga, optimallashtirishga asoslangan oqilona qarorlar qabul qilinadi. 7.3. Qarorlarni ishlab chiqish va uni qabul qilish Qaror qabul qilishdagi asosiy masala faqat muqobil variantni tanlash emas, balki boshqaruv oldida qo’yilgan maqsadning oqilona echimini topishdan iborat. SHu sababli, qarorni ishlab chiqish jarayoni ayrim unsurlar mazmuni va ko’lamiga ko’ra xilma xil va ancha murakkabdir. qarorni ishlab chiqish jarayoni 3-chizmada ko’rsatilgandek bir necha bosqichlarni o’z ichiga oladi. Boshqarish jarayonida doimo biron-bir masalani hal qilishga to’g’ri keladi. CHunki turli sabablar tufayli belgilangan parametrlardan og’ish sodir bo’ladi, yangi
 
 
jarayonlarga zaruriyat tug’iladi, natijada ishlab chiqarish oldida paydo bo’lgan 
muammoni bilish, uni tahlil qilish va hal etish zaruriyati yuzaga keladi. 
Qaror qabul qilish zarurati va tahlil qilinayotgan ob’ektdagi aniq vaziyat 
aniqlangach, turli yo’llar bilan erishiladigan qaror maqsadi shakllantiriladi va uning 
echimi bo’yicha vazifalar belgilanadi. Qarorning maqsadi yuqori organ tomonidan 
ko’rsatib berilishi mumkin. Masalan, g’alla etishtirishni keskin ko’paytirish va g’alla 
mustaqilligiga erishish maqsad qilib qo’yildi. Bir qator mulohazalar asosida donni 
etishtirishga eng yaxshi moslashadigan tumanlar aniqlanadi. Vazirlik ularning 
ixtisoslashuvini o’zgartirish to’g’risida qaror qabul qiladi va buning uchun u 
tumanlarni don etishtirishga ko’chirish rejasini ishlab chiqadi. Tuman rahbarlari 
topshiriq olgach, qarorni ishlab chiqarishga tadbiq etish uchun har tomonlama 
tayyorgarlik ko’radi. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
5. Muqobil variantni tanlash 
1.Vaziyatni tahlil qilish 
 
2. Muammoni aniqlash 
7.Qaror ijrosini uyushtirish 
 
8. Qarorlarning bajarilishini nazorat qilish va 
unga baho berish 
6. Qaror to`g`risida kelishib 
olish 
4. Muqobil variantlarni aniqlash 
3. Mezonlarni tanlash
jarayonlarga zaruriyat tug’iladi, natijada ishlab chiqarish oldida paydo bo’lgan muammoni bilish, uni tahlil qilish va hal etish zaruriyati yuzaga keladi. Qaror qabul qilish zarurati va tahlil qilinayotgan ob’ektdagi aniq vaziyat aniqlangach, turli yo’llar bilan erishiladigan qaror maqsadi shakllantiriladi va uning echimi bo’yicha vazifalar belgilanadi. Qarorning maqsadi yuqori organ tomonidan ko’rsatib berilishi mumkin. Masalan, g’alla etishtirishni keskin ko’paytirish va g’alla mustaqilligiga erishish maqsad qilib qo’yildi. Bir qator mulohazalar asosida donni etishtirishga eng yaxshi moslashadigan tumanlar aniqlanadi. Vazirlik ularning ixtisoslashuvini o’zgartirish to’g’risida qaror qabul qiladi va buning uchun u tumanlarni don etishtirishga ko’chirish rejasini ishlab chiqadi. Tuman rahbarlari topshiriq olgach, qarorni ishlab chiqarishga tadbiq etish uchun har tomonlama tayyorgarlik ko’radi. 5. Muqobil variantni tanlash 1.Vaziyatni tahlil qilish 2. Muammoni aniqlash 7.Qaror ijrosini uyushtirish 8. Qarorlarning bajarilishini nazorat qilish va unga baho berish 6. Qaror to`g`risida kelishib olish 4. Muqobil variantlarni aniqlash 3. Mezonlarni tanlash
 
 
 
 
 
 
 
 
3-chizma. Qaror qabul qilish jarayonidagi izchillik va undagi bosqichlar 
 
Bu erda asosiy maqsad va vazifa respublika uchun zarur bo’lgan don mahsulotini 
etishtirishdir. SHunday qilib, muammoni aniqlash, vaziyatni va muammoni kelib 
chiqish sabablarini aniqlashdan boshlanadi.  
Qaror modelini ishlab chiqish va maqbul variantni ajratib olish esa mezonlarni 
tanlash bilan bevosita bog’liq. Mezonlarni tanlash vazifalarning har xil variantlarini 
muhokama qilish, ularning kuchli va zaif tomonlarini aniqlashdan boshlanadi. Bu 
masalani hal qilishda taklif qilingan variantlarni iqtisodiy tahlil qilish muhim 
ahamiyatga ega. Berilgan variantlarni tahlil qilishda matematik, grafik, mantiqiy va 
boshqa usullar qo’llaniladi. Tanlab olingan variantning maqsadga muvofiqligi va 
afzalligi iqtisodiy, ijtimoiy, siyosiy, texnik va boshqa mezonlar bo’yicha umumiy 
tarzda baholanadi. Bunda mezonlar, aniq omillar va sharoitlarni tanlashga o’tiladi. 
SHundan so’ng qaror tayyorlashning navbatdagi bosqichiga o’tiladi. Bu bosqichda 
qo’yilgan vazifani bajarish modeli ishlab chiqiladi. 
 
Model - bu boshqaruv oldida turgan vazifani hal etish chizmasidir. 
 
Model oddiy yoki dasturlashni talab qiluvchi, murakkab bo’lishi ham mumkin. 
Murakkab qarorlarni qabul qilishda matematik yoki statistik modellardan 
foydalaniladi. Bu modellar muammolarni miqdor jihatdan tavsiflaydi va optimal 
variantli boshqarish qarorini qabul qilish uchun asos xizmatini o’taydi. 
Modellashtirish quyidagi bosqichlarni o’z ichiga oladi: 
tahlil qilinadigan muammolar tarkibiy qismlarga bo’linadi, omillar aniqlanadi;
3-chizma. Qaror qabul qilish jarayonidagi izchillik va undagi bosqichlar Bu erda asosiy maqsad va vazifa respublika uchun zarur bo’lgan don mahsulotini etishtirishdir. SHunday qilib, muammoni aniqlash, vaziyatni va muammoni kelib chiqish sabablarini aniqlashdan boshlanadi. Qaror modelini ishlab chiqish va maqbul variantni ajratib olish esa mezonlarni tanlash bilan bevosita bog’liq. Mezonlarni tanlash vazifalarning har xil variantlarini muhokama qilish, ularning kuchli va zaif tomonlarini aniqlashdan boshlanadi. Bu masalani hal qilishda taklif qilingan variantlarni iqtisodiy tahlil qilish muhim ahamiyatga ega. Berilgan variantlarni tahlil qilishda matematik, grafik, mantiqiy va boshqa usullar qo’llaniladi. Tanlab olingan variantning maqsadga muvofiqligi va afzalligi iqtisodiy, ijtimoiy, siyosiy, texnik va boshqa mezonlar bo’yicha umumiy tarzda baholanadi. Bunda mezonlar, aniq omillar va sharoitlarni tanlashga o’tiladi. SHundan so’ng qaror tayyorlashning navbatdagi bosqichiga o’tiladi. Bu bosqichda qo’yilgan vazifani bajarish modeli ishlab chiqiladi. Model - bu boshqaruv oldida turgan vazifani hal etish chizmasidir. Model oddiy yoki dasturlashni talab qiluvchi, murakkab bo’lishi ham mumkin. Murakkab qarorlarni qabul qilishda matematik yoki statistik modellardan foydalaniladi. Bu modellar muammolarni miqdor jihatdan tavsiflaydi va optimal variantli boshqarish qarorini qabul qilish uchun asos xizmatini o’taydi. Modellashtirish quyidagi bosqichlarni o’z ichiga oladi: tahlil qilinadigan muammolar tarkibiy qismlarga bo’linadi, omillar aniqlanadi;