BOZOR IQTISODIYOTIGA O'TISH SHAROITIDA TAQCHILLIK VA UNI BARTARAF ETISH VOSITALAR
Yuklangan vaqt
2024-11-19
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
30
Faytl hajmi
49,0 KB
BOZOR IQTISODIYOTIGA O'TISH SHAROITIDA TAQCHILLIK VA UNI
BARTARAF ETISH VOSITALAR
Mundarija:
Kirish
I BOB. O'zbekistonda taqchillik mohiyati, yuzaga kelish sabablari va bartaraf
etish vositalari
1.1. Bozor iqtisodiyotiga o'tish sharoitida taqchillik va uni turlari
1.2. Bozor iqtisodiyotida tovar taqchilligi iqtisodiyotning beqarorligi
1.3. Bozor iqtisodiyotiga o‘tish yo‘llari.
II BOB. Bozor mahsulotlarining taqchilliklari va oqibatlari
2.1. Bozor taqchilligini moliyalashtirish usullari
2.2. Bozor munosabatlarini bosqichma-bosqich qaror toptirish
Xulosa.
Tayanch iboralar
Foydalanilgan adabiyotlar ro'yxati.
2
Kirish
Tovarlar va xizmatlarga talab uzluksiz bo`lgani tufayli ularni ishlab chiqarish
ham uzluksiz ravishda doimo takrorlanib turadi. Takror ishlab chiqarishning
umumiy jarayonini iqtisodiy resurslar, tovarlar va xizmatlar hamda daromadlarning
doiraviy aylanishi ko`rinishida tasavvur qilish mumkin. Biroq bu aylanish turli
iqtisodiy tizimlarda turlicha kechadi.
Xususiy mulkchilikka asoslangan bozor iqtisodiyoti tizimida bunday doiraviy
aylanish korxona va firmalar bilan uy xo`jaligi o`rtasida amalga oshadi. Uy
xo`jaliklari ishlab chiqarish uchun zarur bo`lgan barcha iqtisodiy resurslarni bozorga
etkazib beradi. Korxona va firmalar bu resurslarni sotib olib, turli xil tovarlar va
xizmatlarga aylantiradilar va ularni bozorga etkazib beradilar.
Iqtisodiy resurslar, tovar va xizmatlar hamda daromadlarning xususiy mulkka
asoslangan iqtisodiy tizimdagi doiraviy aylanishi
Ko`rinib turibdiki, resurslar, tovarlar, xizmatlar va daromadlarning doiraviy
aylanishida faqat ikki tomon: bir tomonda korxona va firmalar, ikkinchi tomonda uy
xo`jaligi qatnashadi. Barcha moddiy, mehnat va pul oqimlari harakati davlat
tomonidan qat`iy rejalashtirilmaydi, ya`ni korxona va firmalar iqtisodiy resurslarni
qancha miqdorda, qaysi baholarda sotib olishni va ishlab chiqargan tovarlar va
xizmatlarni qanday baholarda sotishni o`zi erkin belgilaydi. Bu, ya`ni erkinlik, bozor
iqtisodiyoti tizimining asosiy va eng muhim belgisidir.
Iqtisodiy faoliyat erkinligining asosi - ishlab chiqarish omillari yoki
yaratilgan tovarlarning tasarruf etilish ixtiyoriyligi va mulkdorlarning mustaqillikka
egaligidir. Ishlab chiqaruvchi yoki iste`molchi o`z tovarini yoki pulini o`zi
bilganicha ishlatadi, o`z ixtiyoriga ko`ra o`ziga ma`qul bo`lgan ish bilan
shug`ullanadi. Xo`jalik yurituvchilar faoliyati bir-biridan ajragan bo`ladi. Chunki
ular, birinchidan, mustaqil mulk egalaridir, ikkinchidan, mehnat taqsimoti asosida
ixtisoslashib, har xil ish bilan shug`ullanadilar.
Bozor iqtisodiyoti tizimida xo`jalik yuritish shakllaridan qaysi birini tanlash,
o`z mol-mulkini qanday ishlatish ham kishilarning o`z ixtiyoriga bog`liq.
3
Tadbirkorlik qilish yoki yollanib ishlash, o`z pulini sanoatga, dehqonchilikka,
tijoratga, bank ishiga yoki boshqa yo`nalishga sarflash odamlarning o`z ixtiyorida
bo`ladi.
Bozor iqtisodiyotining muhim va asosiy belgisi iqtisodiy xilma-xillik, ya`ni
mulk shakllari va xo`jalik yuritish usullarining turli-tuman bo`lishidir. Turli
shakllardagi mulklar erkin, yonma-yon, hech bir chegaralanmagan holda rivojlanadi.
Xo`jalik yuritish usullari ham har xil bo`ladi. Masalan, yakka tartibda, jamoaga
birikkan holda, sherikchilik yoxud hissadorlik asosida, o`z mablag`iga yoki qarzga
olingan mablag`ga tayanib xo`jalik yuritish, er va boshqa vositalarni ijaraga olish va
ishlatish kabilar.
Bozor iqtisodiyotini tashkil etuvchi tadbirkorlar ko`pchilikdan iborat bo`lib,
tarqoq holda foyda-zararni o`z zimmasiga olib ish yuritadi. Lekin ularning faoliyati
qanchalik tarqoq bo`lmasin, baribir bozor orqali bir-biriga bog`lanadi.
4
I BOB. O'zbekistonda taqchillik mohiyati, yuzaga kelish sabablari va bartaraf
etish vositalari.
1.1. Bozor iqtisodiyotiga o'tish sharoitida taqchillik va uni turlari.
Narx pul bilan o`lchanadi. Bozor iqtisodiyoti pulsiz bo`lishi mumkin emas.
Pul iqtisodiy munosabatlarning asosiy vositasi bo`lib, iqtisodiyotda o`ta muhim rol
o`ynaydi. Pul munosabatlari bozor iqtisodiyotining ajralmas qismi hisoblanadi.
Bozor iqtisodiyoti va uning iqtisodiy mexanizmida raqobat asosiy o`rin tutadi.
Raqobat iqtisodiy munosabatlar ishtirokchilarining o`zgalarnikidan alohidalashgan
manfaatini bildiradi. Lekin bu manfaat yo`lida kurash qoidalariga rioya qilish shart
hisoblanadi. Manfaatlarni yuzaga chiqarishning birdan-bir yo`li raqobatbardosh va
jamiyat uchun zarur bo`lgan tovarlarni ishlab chiqarishdir. Raqobat moddiy va
mehnat resurslarini kam sarflagan holda ularni samarali ishlatib, ko`proq va
sifatliroq tovar ishlab chiqarishga undaydi. Shuning uchun ham raqobat bozor
iqtisodiyotini harakatga keltiruvchi vositadir. Shu bilan birgalikda, u iqtisodiyotni
tartibga soluvchi va nazorat qiluvchi kuch ham hisoblanadi.
Bozor iqtisodiyotining o`ziga xos ijtimoiy adolat qoidalari bor.
Iqtisodiyotdagi resurslar, ishlab chiqarilgan tovarlar va xizmatlarni taqsimlash va
shunga mos ravishda daromadga ega bo`lib, yuqori farovonlik darajasiga intilish
adolat hisoblanadi. Ammo adolat tamoyili hammani bir xil qilish emas, balki
jamiyatni tabaqalashuvini bildiradi. Iqtisodiy sub`ektlar o`z mehnatiga, uning
samaradorligiga, ishbilarmonligiga va mulkiga qarab bir-biridan farqlanadi. Shu
sababli ularning daromadi, turmush darajasi va jamiyatdagi mavqei bir xil
bo`lmaydi. Tabaqalanish boylarga havas qilib, ularday bo`lishga intilishni hosil
qiladi. Bozor iqtisodiyoti shunday iqtisodiy munosabatlarki, ular ishlab chiqarish
faoliyatini rag`batlantiruvchi kuchni yuzaga keltiradi. Bozor regulyatorlari moddiy,
mehnat va moliya resurslarini kerakli tovarlar va xizmatlarni ishlab chiqarish tomon
buradi. U behuda mehnat sarfini tan olmaydi, aksincha, unga yo`l qo`yganlarni
iqtisodiy jihatdan jazolaydi, ya`ni ular zarar ko`radi.
5
Bozor iqtisodiyoti moslashuvchan tizimdir. U sharoit o`zgarishiga darhol
javob beradi, nima etishmasa, shuni darhol ishlab chiqarishni ta`minlaydi. Uning
muhim tomonlaridan biri novatsiya (yangilik)ga moyilligidir. U fan-texnika,
texnologiya yangiliklarini darhol qabul qiladi. Yangi tovarlarni ishlab chiqarishni,
yangi texnologiya va boshqarish usullarini joriy etishni ta`minlaydi. Chunki bu
raqobatda yutqazmaslik, yaxshi foyda ko`rish boylik va obro`-e`tibor orttirishning
sharti bo`lib xizmat qiladi.
Yuqorida keltirilgan xususiyatlarning natijasi o`laroq bozor iqtisodiyoti
tovarlar va xizmatlar to`kinligini yuzaga keltiradi.
Bozor iqtisodiyoti XVII asrning boshlaridan hozirgi vaqtga qadar bir qancha
taraqqiyot bosqichlaridan o`tdi, desak xato bo`lmaydi. Binobarin, har bir bosqichda
o`ziga xos iqtisodiy munosabatlar tizimi va bozor iqtisodiyotining turlari shakllandi.
Bozor iqtisodiyoti taraqqiyotining ilk davriga xos bo`lgan iqtisodiy
munosabatlar tizimini ayrim iqtisodchilar, jumladan, taniqli iqtisodchi-olim
professor A.O`lmasov "asov yoki yovvoyi bozor iqtisodiyoti" deb atashadi.
1 Shu bilan birgalikda bozor iqtisodiyotining bu turini "mumtoz kapitalizm" deb
atash ham uchrab turadi.
2 Bozor iqtisodiyoti tizimi mazkur turining keyingi ta`rifiga ko`proq moyillik
bildirgan holda, uning quyidagi asosiy belgilarini ko`rsatib o`tamiz:
-iqtisodiy resurslarga yakka tartibdagi xususiy mulkchilikning hukmronligi va
ularning ozchilik mulkdorlar tasarrufida to`planishi;
-erkin raqobat va sarmoyalarni iqtisodiyotning bir tarmog`idan ikkinchisiga
ko`chib yurishi;
-iqtisodiyotning tartibsiz (stixiyali) rivojlanishi;
-bozor ishtirokchilari bo`lgan tadbirkorlarning bir-biridan mutlaqo ajralgan
holda ish yuritishi;
-narx-navoning stixiyali shakllanishi;
-davlatning iqtisodiyotga aralashmasligi;
-stixiyali taraqqiyotning natijasi o`laroq iqtisodiy tanglik va tanazzullarning
kelib chiqishi;
6
-aholi o`rtasidagi keskin tabaqalashuv: boylarning o`ta boy bo`lib ketishi va
kambag`allarning o`ta qashshoqlashuvi.
Yuqorida ko`rsatib o`tilgan belgilar ichida xususiy mulkchilikning hukmronligi va
davlatning iqtisodiyotga aralashmasligi mumtoz kapitalizmning asosiy belgilaridan
bo`lib qolmay, balki uning samarali amal qilishiga to`sqinlik qiluvchi kamchiliklari
hamdir. Aynan ana shu kamchiliklar tufayli u tobora "yovvoyilashib" boraveradi va
pirovard natijada uning o`rnida madaniylashgan bozor iqtisodiyoti tizimi
shakllanadi.
Madaniylashgan (tamaddunlashgan deb ham aytish mumkin) bozor
iqtisodiyoti bozor munosabatlari va iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solishga
asoslangan tizimdir. Uning xarakterli belgisi iqtisodiyotda davlat sektorining ham
mavjudligi va jamiyat iqtisodiy faoliyatini tartibga solishda davlatning faol ishtirok
etishidir.
Shu o`rinda jahonda mashhur iqtisodchi olim Adam Smitning 1776 yilda
Angliyada chop etilgan "Xalqlar boyligining tabiati va sabablari to`g`risida
tadqiqot" nomli kitobining markaziy g`oyasiga to`xtalib o`tamiz. Uning fikricha,
davlat iqtisodiyotni xoli qo`ysa, ya`ni unga aralashmasa, iqtisodiyot yaxshiroq amal
qiladi. Hozir biz talab va taklif deb yuritadigan iqtisodiy kuchlarni Adam Smit
"ko`rinmas qo`l" deb atadi va uning fikricha, o`sha qo`lning o`zi iqtisodiyotni
tartibga solib turadi.
Mazkur ta`limot mumtoz ma`nodagi bozor iqtisodiyoti uchun, uning ilk davri
uchun asosli bo`lsa-da, vaqt o`tishi bilan eskira boshladi va zamonaviy taraqqiyot
talablariga javob bera olmay qoldi.
Iqtisodiyotdagi beboshlik va tartibsizliklarni bartaraf qilish, raqobat
kurashining g`ayriinsoniy usullariga barham berish, mustaqil tadbirkorlar o`rtasida
madaniylashgan aloqalar o`rnatish, iqtisodiy tangliklar va tanazzullarning oldini
olish uchun davlatning aralashuvi zarur bo`lib qoladi. Shunday qilib, XX asrning
o`rtalariga kelib, bozor iqtisodiyotiga asoslangan davlatlarda madaniylashgan bozor
iqtisodiyoti shakllana boshladi.
7
Mazkur
iqtisodiy
tizim sharoitida resurslar,
tovarlar
va
daromadlarning uzluksiz harakati bozor orqali davlat aralashuvi bilan amalga
oshiriladi. Bunda hukumat ishlab chiqaruvchilar va iste`molchilarning faoliyatini
bevosita boshqarmaydi, balki resurslar va tovarlar bozorida o`zining qatnashuvi
bilan ularning iqtisodiy faoliyatiga qulay shart-sharoitlar yaratadi diqqat-e`tibor
bilan qarasangiz, madaniylashgan bozor iqtisodiyoti sharoitida resurslar, tovarlar,
xizmatlar va daromadlarni ayirboshlashdan iborat bo`lgan iqtisodiy jarayonlar va
ularni tartibga solishdagi davlatning o`rnini yaqqol tasavvur qilasiz.
Madaniylashgan bozor iqtisodiyoti sharoitida davlat makroiqtisodiy
darajada talab bilan taklif o`rtasidagi muvozanatni saqlash choralarini ko`radi va
mamlakat miqyosidagi umumdavlat ijtimoiy-iqtisodiy masalalarini hal qiladi.
Endi bozor iqtisodiyotining yana bir turi – ijtimoiy yo`naltirilgan bozor
iqtisodiyotini ko`rib chiqaylik. Xo`sh, u qanday tizim va madaniylashgan bozor
iqtisodiyotidan nima bilan farq qiladi?
Dastlab shuni aytib o`tish lozimki, bozor iqtisodiyotining bu har ikki turi
o`rtasida katta bir umumiylik bor. Bu umumiylik ularning bozor tizimi bo`la turib,
bozor va nobozor munosabatlarning qorishmasidan iborat ekanidir. Shuning uchun
ko`pincha bozor iqtisodiyotining bu ikki turi o`rtasidagi farqlar ko`zga
tashlanavermaydi va amaliyotda ularga bitta tizim sifatida qarash va aralash
iqtisodiyot deb atash keng tarqalgan.
"Ijtimoiy yo`nalishdagi bozor iqtisodiyoti" tushunchasi ilk bor Germaniyada
paydo bo`lgan va u erda uning asosiy tamoyillari ishlab chiqilgan. Bundan mazkur
tushuncha shu mamlakatgagina xos degan ma`no kelib chiqmaydi, albatta. Ijtimoiy
yo`naltirilgan bozor iqtisodiyoti bozor munosabatlariga asoslangan barcha
mamlakatlarda kuzatiluvchi hodisa bo`lib, unga jamiyat taraqqiyotining tabiiy
mahsuli deb qarash mumkin.
Ijtimoiy yo`naltirilgan bozor iqtisodiyoti ham iqtisodiy, ham ijtimoiy
maqsadlarga yo`naltirilgan bo`lib, birinchidan, mamlakat iqtisodiyotining tashkiliy
tuzilishini tartibga solib turadi. Buning uchun davlat mulkchilik huquqi, pul va
valyuta tartibotini, raqobat qoidalari va tashqi iqtisodiy faoliyat tartib - qoidalarini
8
belgilab beradi. Ikkinchidan, davlat fuqarolar va aholining alohida qatlamlari
ijtimoiy ahvolini belgilovchi mezonlar qabul qiladi. Shu maqsadda mehnat va unga
haq to`lash, mulkchilik va turar-joy masalalari, ekologiya va hokazolarga oid tartib-
qoidalarni ishlab chiqadi va ularning bajarilishini nazorat qiladi.
Ijtimoiy yo`naltirilgan bozor iqtisodiyotining milliy xususiyatlardan kelib
chiquvchi turli modellari mavjud bo`lib, ularning asosiylari nemis, shved, golland
va yapon modellaridir. Keyingi yillarda jahon amaliyotiga shiddat bilan kirib kelgan
yana bir model borki, uni "o`zbek modeli" deb yuritiladi. Biz bu haqda 3bobda
batafsil to`xtalamiz.
1.2. Bozor iqtisodiyotida tovar taqchilligi iqtisodiyotning beqarorligi.
Bozor iqtisodiyoti erkin tadbirkorlikka asoslangan tizim bo`lgani uchun eng
kuchli raqobat kurashi tovar ishlab chiqaruvchilar o`rtasida bo`lishi tabiiy hol.
Chunki har bir tadbirkor o`z mablag`ini ko`proq va tezroq foyda olishi mumkin
bo`lgan sohaga kiritishga, ishlab chiqargan tovarini bozorda ko`proq va yuqoriroq
bahoda sotishga harakat qiladi. Natijada ham xomashyo bozorida, ham tayyor
maxsulotlar bozorida tovar ishlab chiqaruvchilar o`rtasida raqobat kurashi paydo
bo`ladi.
Raqobat kurashining 2 xil turi - tarmoqichra va tarmoqlararo raqobat mavjud
bo`lib, ularning birinchisi bir xil tovarlar ishlab chiqarish bilan band bo`lgan
tadbirkorlar raqobatidir. Tarmoqlararo raqobat esa turli xil tovarlarni ishlab
chiqaruvchilar o`rtasidagi kurashda namoyon bo`ladi.
Endi raqobat kurashining bu ikki turi xususida batafsilroq to`xtalib o`tamiz.
Tarmoqichra raqobat o`z mohiyatiga ko`ra iqtisodiy taraqqiyotning juda muhim
omili bo`lib xizmat qiladi. Bir xil ehtiyojni qondirishga mo`ljallangan tovarlarni
ishlab chiqaruvchilar o`rtasidagi raqobatda "sendan men o`taman" tarzida kurash
ketadi. Masalan, odamlarning nonga bo`lgan talab-ehtiyojlarini qondiruvchi
tadbirkor-novvoy yoki "Doka-non" firmasi o`z mahsulotlarini ko`proq sotib,
ko`proq foyda olish uchun, avvalambor, nonning sifatini oshirishga harakat qiladi.
9
Biroq, o`z-o`zidan ma`lumki, nonning sifati yaxshi bo`lishi bilan uning sotuvi
ko`payib qolmaydi. Uning narxi ham xaridor uchun ma`qul bo`lishi kerak. Shuning
uchun tadbirkor yoki firma yopilayotgan nonning narxini tushirish uchun o`z
xarajatlarini kamaytirish yo`llarini izlaydi.
Shunday qilib, tarmoqichra raqobat tadbirkorlardan bir vaqtning o`zida ikkita
muhim vazifa bilan shug`ullanishni taqazo etadi. Ularning birinchisi mahsulot ishlab
chiqarishni ko`paytirish bo`lsa, ikkinchisi ishlab chiqarishga yangi texnika va
texnologiyani joriy qilish, mehnat va ishlab chiqarishni tashkil etishni
takomillashtira borishdir. Kam hajmda va sifatsiz mahsulot ishlab chiqaruvchi
tadbirkorlar tez orada bankrotlikka uchraydi, ya`ni sinadi.
Tarmoqlararo raqobat ham bozor iqtisodiyoti sharoitida shiddatli kechadi.
Sarmoya egalari o`z mablag`larini biron-bir soha yoki tarmoqqa yo`naltirishdan
oldin u erdagi foyda me`yori bilan qiziqadi. Tabiiyki, qaysi tarmoqda uning
sarmoyasi ko`proq foyda keltirsa, u o`z mablag`ini aynan shu tarmoqqa kiritadi.
Bozor iqtisodiyotiga asoslangan mamlakatlar xo`jalik amaliyotida shunday
hollar ham sodir bo`ladiki, tadbirkorlar o`zi faoliyat ko`rsatayotgan tarmoqdan voz
kechib, mutlaqo boshqa tarmoqda ish yurita boshlaydilar. Buning sababi oldin
sarmoya kiritilgan tarmoqda foyda me`yorining tushib ketgani va ko`proq foyda
olish mumkin bo`lgan boshqa tarmoqning mavjudligidir. Masalan, muzlatgich
ishlab chiqaruvchi firma yuqorida ko`rsatilgan holat tufayli konditsioner ishlab
chiqarishga, televizor ishlab chiqarayotgan firma kompьyuterlar ishlab chiqarishga
qayta ixtisoslashuvi mumkin.
Bozor iqtisodiyoti sharoitida ro`y beruvchi raqobat kurashini mukammal,
nomukammal va monopolistik raqobatlarga ajratish mumkin.
Mukammal raqobat deganda bir xil tovarlar va xizmatlar taklif qilinadigan
bozordagi raqobat tushuniladi. Masalan, televizorlar bozori, kompьyuterlar bozori,
un yoki sut mahsulotlari bozori va hokazo. Raqobatning bu turi quyidagi belgilarga
ega:
-bozordagi tadbirkorlarning erkinligi, ya`ni istagan paytda bozorga o`z
mahsuloti bilan kira olishi va undan chiqib keta olishi;
10
-hech kimning bozorda hukmronlik qila olmasligi va boshqalarga taziyq
o`tkazmasligi;
-tovar ishlab chiqaruvchilarning halol va madaniylashgan usullar bilan
raqobatlashuvi.
Nomukammal raqobat esa ayrim tovar ishlab chiqaruvchilarning hukmronlik
qilishi natijasida boshqalarning iqtisodiy erkinligi cheklangan bozordagi raqobatdir.
Bunday sharoitda bozorga hamma ham o`z mahsuloti bilan erkin kira olavermaydi.
Shuning uchun raqobat kurashi tor doiradagi tadbirkorlar va firmalar o`rtasida sodir
bo`ladi. Masalan, Germaniya Federativ Respublikasining avtomobil bozoridagi
raqobatni olaylik. Bu erda raqobat kurashi "Mersedes Bents", "Folksvagen", BMV
hamda "Opel" avtogigantlari orasida boradi.
O`z tabiatiga ko`ra nomukammal raqobatga yaqin turgan va hatto uning bir
ko`rinishi bo`lgan raqobat ham borki, uni monopolistik raqobat deyiladi. Raqobat
kurashining bu turiga xos bo`lgan xususiyat shundan iboratki, u yoki bu tovarlar
(xizmatlar) bozorida bittagina firma tanho hukmronlik qiladi. Masalan, Asaka
shahrida
joylashgan
O`zbekiston-Koreya
avtomobil
qo`shma
korxonasi
mamlakatimizdagi engil avtomobillar bozorida tanho hukmronlik qiladi va hozircha
u bilan bellasha oladigan raqobatchi yo`q. Biroq ushbu korxonaning raqobatchisi
yo`q ekan, u kim bilan raqobatlashadi, degan savolning tug`ilishi tabiiy. To`g`ri,
mamlakat ichida u bilan raqobatlashadigan avtokorxona yo`q. Ammo, jahondagi 30
ga yaqin mamlakatda engil avtomobillar ishlab chiqaruvchi firmalar mavjud.
O`zbekiston avtomobillar bozorida ular ham qatnashishi mumkin. Shuning uchun
Asakadagi zavod, birinchidan, mamlakatlararo, ya`ni xalqaro raqobatda qatnashadi
va shu tufayli ishlab chiqarayotgan avtomobillarining raqobatbardoshliligini
oshirish uchun kurashadi. Ikkinchidan, u avtomobil tayyorlash uchun zarur bo`lgan
butlovchi mahsulotlar bozori hamda mehnat bozoridagi raqobat kurashida
qatnashadi.
Raqobat kurashining o`ziga xos bo`lgan usullari va vositalari mavjud.
Raqobat usullarini shartli ravishda madaniylashgan (ya`ni halol) va yovvoyilashgan
(g`irrom) usullarga ajratish mumkin.
11
Halol raqobat kurashi barcha tadbirkorlar tomonidan e`tirof etilgan va tan olingan,
umuminsoniy qadriyatlarga tayanuvchi usullar orqali kechadi. Tadbirkorlik
faoliyatining asosida ishlab chiqarilayotgan mahsulotlar va ko`rsatilayotgan
xizmatlarning sifatini oshirish, ularning narxini tushirish va reklamani kuchaytirish
orqali tobora ko`proq iste`molchilarni o`z tomoniga "ag`darib olish" kabi vositalar
yotadi.
G`irrom raqobat kurashi, odatda, g`ayriinsoniy vositalar orqali amalga
oshiriladi. Bularga boshqa tadbirkorlarning tovarlarini ochiqdan-ochiq yoki yashirin
holda yomonlash, ularning texnologik yangiliklari va tovar belgilarini o`g`irlash,
qo`poruvchilik, josuslik, reket va hattoki qotillik kabi vositalar kiradi. Raqobat
kurashining g`irrom usuli va vositalari ko`proq bozor iqtisodiyotiga o`tishning ilk
davrida uchraydi. Ammo bu rivojlangan mamlakatlar xo`jalik amaliyotida raqobat
kurashi faqat halol usullar bilan olib boriladi, degan ma`noni bildirmaydi.
Raqobatning g`irrom usullari, afsuski, hamma vaqt va barcha mamlakatlar xo`jalik
hayotida uchrab turadi.
Bozor iqtisodiyotiga o`tishning ham, uning samarali amal qilishining ham
yagona va universal tamoyili yo`q, deb aytish mumkin. Har bir mamlakatning, har
bir xalqning faqat o`ziga xos bo`lgan tarixiy, ijtimoiy va milliy qadriyatlari va
xususiyatlari mavjud. Shuning uchun bozor iqtisodiyotiga o`tish davri ham har bir
mamlakatda o`ziga xos tarzda kechadi va uning amal qilishida muayyan tafovutlar
bo`lishi tabiiy. Shu bilan birga bozor iqtisodiyotini tizim sifatida belgilab beruvchi
bir qator tamoyillar mavjud bo`lib, ularning asosiylari xususida to`xtalib o`tamiz.
Xususiy mulkchilikning ustivorligi. Iqtisodiy munosabatlar tizimida mulkchilik
muhim ahamiyat kasb etadi. Chunki moddiy ne`matlarni ishlab chiqarish,
ayirboshlash va iste`mol qilish xarakteri asosan mulkchilik munosabatlariga bog`liq.
Mulkchilikning sub`ektlari va ob`ektlari mavjud bo`lib, uning birinchisiga davlat,
jismoniy va yuridik shaxslar kiradi. Ikkinchisiga esa, ya`ni ob`ektlariga, tabiiy
resurslar, bino va inshootlar, asbob-uskunalar, qimmatbaho qog`ozlar, pul
mablag`lari va aqliy mehnat natijalari kiradi.
12
Mulkchilik ob`ektlariga egalik qilish turli iqtisodiy tizimlarda turlicha bo`ladi.
Rejali iqtisodiyot deb nomlanuvchi ma`muriy - buyruqbozlik tizimida mulkchilik
ob`ektlariga asosan davlat egalik qiladi va xususiy mulkning ulushi juda ham kam
bo`ladi. Bozor iqtisodiyoti sharoitida esa buning aksi, ya`ni mulkchilik
ob`ektlarining aksariyat qismi xususiy mulkdorlar tasarrufida bo`lib, davlat mulki
iqtisodiyotning asosini tashkil etmaydi.
Xususiy mulk asosan individual (bir shaxsga tegishli) mulk, oila mulki,
jamoa mulki, shirkat mulki, qo`shma mulk, hissadorlik mulki, diniy tashkilotlar
mulki shakllarida amal qiladi.
Shunday qilib, bozor iqtisodiyotiga asoslangan mamlakatlarda iqtisodiyotning
ikkita bo`lagi paydo bo`ladi. Ular xususiy mulkchilikning barcha shakllarini
birlashtiruvchi nodavlat sektori va davlat tasarrufidagi mulkdan iborat davlat
sektoridir. Bozor iqtisodiyoti tizimining samarali amal qilishi ko`p jihatdan ana shu
ikkita sektorning nisbatiga bog`liq desa bo`ladi.
Rivojlangan mamlakatlar tajribasi shundan dalolat beradiki, xususiy
mulkchilik hukmron mavqega ega bo`lgan holda, ya`ni tovarlar va xizmatlar ishlab
chiqarish asosan iqtisodiyotning nodavlat sektorida mujassamlashganda, iqtisodiy
taraqqiyot sur`atlari yuqori bo`ladi. Shuning uchun xususiy mulkchilikning
ustivorligi bozor iqtisodiyotining eng muhim va asosiy tamoyillaridan hisoblanadi.
Iqtisodiy faoliyat erkinligi. Odamlarning o`z ehtiyojlarini qondirish bilan bog`liq
bo`lgan faoliyati iqtisodiy faoliyat deb yuritiladi. Tovar va xizmatlarni yaratish,
ayirboshlash va ularni iste`mol etishga qaratilgan iqtisodiy faoliyat bozor
iqtisodiyoti sharoitida erkin kechadi. Xususiy mulkchilik bu tizimning asosini
tashkil etgani tufayli erkin xususiy tadbirkorlik butun jamiyat iqtisodiy faoliyatining
asosini tashkil etadi.
Xo`jalik yurituvchi har qanday sub`ekt (alohida shaxs, oila, odamlar guruhi,
yuridik shaxslar va h.k) iqtisodiy faoliyatning o`ziga ma`qul va manzur bo`lgan
hamda davlat qonunchiligi bilan ta`qiqlanmagan turini tanlaydi.
Inson o`zining jismoniy va aqliy layoqatini o`zi istagan soha (tovarlar ishlab
chiqarish, xizmat ko`rsatish, savdo-sotiq, tijorat, vositachilik va hokazo)ga
13
yo`naltirishi, o`zining pul mablag`laridan o`zi hohlagan maqsadlarda (biron bir tovar
ishlab chiqarish, xizmat ko`rsatish, bank depozitlariga qo`yish, aktsiyalar sotib olish
va hokazo) foydalanish huquqiga ega.
Biroq shuni ham aytib o`tish kerakki, bozor iqtisodiyoti sharoitida iqtisodiy
faoliyat erkinligining mavjudligi "kim nimani hohlasa qilaveradi" degani emas.
Bozor iqtisodiyotiga asoslangan har qanday davlat ham o`zining shart-sharoitlari va
umumdavlat manfaatlaridan kelib chiqib, xo`jalik yurituvchi sub`ektlarning
iqtisodiy faoliyatiga muayyan cheklashlar kiritadi.
Xo`jalik yurituvchi sub`ektlarning teng huquqliligi. Iqtisodiy erkinlik xo`jalik
yurituvchi sub`ektlarning faqatgina iqtisodiy faoliyat erkinligida namoyon bo`lib
qolmay, balki davlat tomonidan ular uchun yaratilgan shart-sharoitlarda ham o`z
ifodasini topadi. Soliqlar, jarimalar, turli xil imtiyozlar davlat tomonidan
belgilanadi. Agar xo`jalik yurituvchi sub`ektlarning biridan (masalan, xususiy
firmadan) yuqori foizlarda soliq undirilsayu, ikkinchisidan (masalan, davlat
korxonasidan) kamroq foizlarda undirilsa, bu, albatta, adolatdan bo`lmaydi va
ijtimoiy noroziliklarga sabab bo`ladi. Qaysidir mulkchilik shaklidagi sub`ektlarga
soliq yoki bojxona imtiyozlari berilsayu, kimlardir bundan mahrum etilsa, bunda
ham xuddi shunday adolatsizlik ro`y beradi.
Demak, mulkchilik shaklidan qat`iy nazar, barcha xo`jalik yurituvchi
sub`ektlarning teng huquqligi bozor iqtisodiyotining muhim tamoyili hisoblanadi.
O`zini-o`zi boshqarish. Jamiyatdagi iqtisodiy faoliyatni boshqarishning ikkita turi
mavjud bo`lib, ularning birinchisi yuqoridan beriladigan buyruq va ko`rsatmalar
asosida boshqarish bo`lsa, ikkinchisi bozor munosabatlariga tayangan holda o`zini-
o`zi boshqarishdir. Bozor iqtisodiyotiga asoslangan mamlakatlarning xo`jalik
amaliyotida o`zini-o`zi boshqarish muhim tamoyil hisoblanadi. Mazkur tizim
sharoitida iqtisodiy taraqqiyotni davlat boshqaruvi va menejerlar tajribasi hamda
donoligi ma`lum darajada belgilab beradi. Biroq hal qiluvchi omil bo`lib erkin bozor
munosabatlari va erkin baholar xizmat qiladi. Adam Smit tomonidan "ko`rinmas
qo`l" deb atalgan talab va taklif iqtisodiyotni nafaqat tartibga solib turadi, balki
boshqaradi ham. Tovarlar va xizmatlarning taklifi talabga nisbatan ko`payib ketsa,
14
narx-navo tushadi, aks holda ular ko`tariladi. Iqtisodiyotning qaysi tarmog`i yoki
sohasi ko`proq daromad keltirsa, sarmoyadorlarning mablag`lari o`sha tomonga
oqib kela boshlaydi. Sifatsiz tovarlar va xizmatlar yaratayotgan korxona va firmalar
iqtisodiy jihatdan sinib, o`z-o`zidan yopilib ketadi. yuqori sifatli tovar ishlab
chiqaruvchilarning omadi chopaveradi, chunki, bir tomondan, tovarga talab katta
bo`lsa, ikkinchi tomondan, bu tovar yuqori baholarda sotiladi. Shunday qilib, bozor
mexanizmining o`zi iqtisodiy ob`ektlar va jarayonlarni o`zini-o`zi tartibga soluvchi
va boshqaruvchi qilib qo`yadi, xo`jalik yuritishning eng oqilona usullarini tanlash,
ishlab chiqarishning eng yangi texnologiyalarini joriy etishni tadbirkorlarning tabiiy
ehtiyojiga aylantiradi.
O`z-o`zini moliyalashtirish. Har qanday xo`jalik yurituvchi sub`ekt iqtisodiy
faoliyat ko`rsatar ekan, uning oldida bitta muhim vazifa turadi. Bu vazifa o`z
mustaqilligini to`la-to`kis ta`minlashdir. Buning uchun u o`zining xo`jalik faoliyati
bilan bog`liq bo`lgan barcha moliyaviy sarf-xarajatlarni qoplash va olgan foydasi
hisobidan o`z taraqqiyotini amalga oshirishi kerak. O`zbekona ta`bir bilan aytadigan
bo`lsak, bozor iqtisodiyoti sharoitida "har kim o`z aravasini o`zi tortishi kerak".
To`g`ri, xo`jalik yurituvchi sub`ektlar o`z mablag`lari etarli bo`lmagan hollarda
bankdan kredit (qarz)lar olishi mumkin. Biroq bu ham "o`z aravasini o`zi tortish"
bilan teng narsa. Chunki bankdan olingan qarzlarni qaytarish, qaytarganda ham
foizlari bilan qaytarish kerak.
O`z-o`zini moliyalashtirish tamoyiliga amal qilish uchun xo`jalik yurituvchi
sub`ektlardan uddaburonlik, tadbirkorlik, hisob-kitob bilan faoliyat yuritish, uzoqni
ko`ra bilish va boshqa bir qator fazilatlar talab qilinadi. Iqtisodiy faoliyatning hisob-
kitobini joyiga qo`ya olmagan, o`zining tovar va xizmatlariga bo`lgan joriy va
istiqboldagi talabni yaxshi o`rganib chiqmagan tadbirkor nafaqat foyda olish u
yoqda tursin, hatto o`z xarajatlarini ham qoplay olmaydi.
Narx-navo erkinligi. Bozor iqtisodiyotining eng muhim belgisi va tamoyili
hisoblangan narx-navo erkinligi shuni bildiradiki, tovar va xizmatlarning bahosi
davlat tomonidan emas, balki sotuvchi bilan xaridorning o`zaro kelishuvi asosida
belgilanadi. Mamlakatimizda o`tgan asrning 90-yillariga qadar amal qilgan
15
markazlashgan rejali iqtisodiyot sharoitida tovar va xizmatlarning bahosi qoida
tariqasida davlat tomonidan belgilanib (yoki o`rnatilib) kelinar edi. Baholar uzoq
vaqt davomida amal qilar va shuning uchun tovar va xizmatlar yaratishga
sarflanayotgan xarajatlarni hamma vaqt ham to`liq aks ettiravermas edi.
Undan tashqari uzoq vaqt amal qiluvchi baholar tovarlar va xizmatlarga bo`lgan
talabni ham, ularning taklifidagi o`zgarishlarni ham aks ettirish imkoniyatidan
mahrum edi.
Bozor iqtisodiyoti sharoitida narx-navoni erkinlashtirish degani, albatta,
barcha tovarlar va xizmatlarning bahosi bozorda sotuvchi bilan xaridor o`rtasidagi
kelishuv
asosida
shakllanadi,
degan
ma`noni
bildirmaydi.
Umumdavlat
manfaatlaridan kelib chiqib, muhim strategik ahamiyatga ega bo`lgan tovarlar
(masalan, paxta tolasi, oltin va boshqa qimmatbaho metallar)ning bahosini davlat
belgilab beradi. Biroq bozor iqtisodiyoti sharoitida erkin bozor baholari etakchi
o`rinni egallaydi. Shu bilan birgalikda rivojlangan mamlakatlarning xo`jalik
amaliyotida shartnomaviy deb ataluvchi narxlar ham keng qo`llanadi. Ular uzoq vaqt
davomida sheriklik aloqalar asosida ish yurituvchi firma va korxonalarning xo`jalik
amaliyotida ko`proq qo`llanadi.
Xo`jalik yurituvchi sub`ektlarning raqobatlashuvi. Bozor iqtisodiyoti
sharoitida
xo`jalik
yuritishning
iqtisodiy
samaradorligini
ta`minlovchi,
tadbirkorlikni harakatga keltiruvchi kuch, bu – korxonalar, firmalar va barcha
ishbilarmonlar o`rtasidagi raqobatdir. Uni xo`jalik yurituvchi sub`ektlarning
faoliyat ko`rsatish va yashash uchun kurash usuli deb ham aytish mumkin. Chunki
o`z raqibidan ortda qolmaslikka, undan ko`ra yuqoriroq obro`-e`tiborga va mavqega
ega bo`lishga intilish pirovard natijada ko`proq foyda olishni, yuksakroq sur`atlar
bilan rivojlanishni ta`minlovchi omildir. Tadbirkorlik raqobatida engilish, albatta,
iqtisodiy jihatdan sinishni bildiradi. Shuning uchun ham, tabiiyki, hech kim raqobat
kurashida engilishni, mag`lubiyatga uchrashni istamaydi. Demak, raqobat kurashida
barcha tadbirkorlar, firma va korxonalar qatnashadi. Bozor munosabatlari amal
qiluvchi har qanday davlatda raqibi bo`lmagan xo`jalik yurituvchi sub`ektning o`zi
yo`q.
16
1.3. Bozor iqtisodiyotiga o‘tish yo‘llari.
Shu bilan birga isloh qilishning birinchi bosqichi natijalari keyingi bosqichning
strategik maqsadlari va ustun yo‘nalishlarini aniq belgilab olish imkonini berdi.
Ikkinchi bosqichda investitsiya faoliyatini kuchaytirish, chuqur tarkibiy
o‘zgarishlarni amalga oshirish va shuning negizida iqtisodiy o‘sishni ta’minlab,
bozor munosabatlarini to‘liq joriy qilish maqsad qilib qo‘yiladi. SHu maqsaddan
kelib chiqib mazkur bosqichda amalga oshirilishi lozim bo‘lgan quyidagi bir qator
vazifalarni ko‘rsatib berdi:
• davlat mulklarini xususiylashtirish sohasida boshlangan ishni oxiriga etkazish;
• ishlab chiqarishning pasayishiga barham berish va makroiqtisodiy barqarorlikni
ta’minlash;Respublikada
bozor
munosabatlariga
o‘tishning
bosqichlari.
Respublikada iqtisodiy islohotlarni amalga oshirishning asosiy yo‘nalishlari
quyidagilardan iborat: • - mulkiy munosabatlarni isloh qilish; • - agrar islohotlar; • -
moliya-kredit va narx-navo islohoti; • - boshqarish tizimini isloh qilish va bozor
infratuzilmasini yaratish; • - tashqi iqtisodiy aloqalar islohoti; • - ijtimoiy islohotlar.
2017 — 2021-yillarda O‘zbekiston Respublikasini rivojlantirishning beshta ustuvor
yo‘nalishi bo‘yicha Harakatlar strategiyasi ( 1. Davlat va jamiyat qurilishini
takomillashtirishga yo‘naltirilgan demokratik islohotlarni chuqurlashtirish va
mamlakatni modernizatsiya qilishda parlamentning hamda siyosiy partiyalarning
rolini yanada kuchaytirish, davlat boshqaruvi tizimini isloh qilish, davlat
xizmatining tashkiliyhuquqiy asoslarini rivojlantirish, “Elektron hukumat” tizimini
takomillashtirish, davlat xizmatlari sifati va samarasini oshirish, jamoatchilik
nazorati mexanizmlarini amalda tatbiq etish, fuqarolik jamiyati institutlari hamda
ommaviy axborot vositalari rolini kuchaytirish.
II BOB. Bozor mahsulotlarining taqchilliklari va oqibatlari.
2.1. Bozor taqchilligini moliyalashtirish usullari.
17
Raqobat kurashi iqtisodiy faoliyatning barcha sohalari: ishlab chiqarish,
ayirboshlash va iste`molda mavjud bo`lib, har qanday kurashda bo`lgani kabi bu
erda ham kuchlilar engib chiqadi va kuchsizlar engilaveradi. Kurash maydoniga
yangi-yangi xo`jalik sub`ektlari kirib kelaveradi. Raqobatning iqtisodiy faoliyat
samaradorligini oshirishga, jamiyat taraqqiyotini tezlashtirishga bo`lgan ijobiy
ta`siri mana shunda namoyon bo`ladi. Shunday qilib, raqobatni bozor
iqtisodiyotining tabiatiga mos tushuvchi tamoyil, deb aytish mumkin.
Biroq ijtimoiy yo`naltirilgan bozor iqtisodiyoti sharoitida erkin raqobatga
qarama-qarshi turuvchi, uning tabiatiga zid bo`lgan yakka hukmronlik (monopoliya)
omili mavjuddir. Monopoliya deganda, iqtisodiy faoliyatning bironbir turi bilan
shug`ullanish huquqi yoki imkoniyatini ayrim xo`jalik sub`ektiga berish tushuniladi.
Monopoliyaning o`rnatilishi bozor munosabatlarining samarali amal qilishiga putur
etkazadi, raqobatning iqtisodiy taraqqiyotga ijobiy ta`sirini susaytiradi. Monopoliya
o`z tabiatiga ko`ra ishlab chiqarishda turg`unlikning kelib chiqishiga sabab bo`ladi,
hukmron mavqeiga tayanib, xarajatlarni kamaytirmagan holda foyda ko`rishi va
bozorda o`z hukmronligini o`tkazishi mumkin.
Yuqorida keltirilgan sabablarga ko`ra bozor iqtisodiyoti monopoliya bilan
chiqisha olmaydi. Shuning uchun bozor munosabatlariga asoslangan mamlakatlarda
monopoliyaga qarshi siyosat davlat iqtisodiy siyosatining muhim yo`nalishi
hisoblanadi.
• iqtisodiy munosabatlarning alohida unsurlarini isloh qilish yoki iqtisodiy siyosatga
tuzatishlar kiritish emas, balki butun iqtisodiy munosabatlar tizimini o‘zgartirishdan
iboratdir. • Bozor iqtisodiyotiga o‘tish davri – ma’muriybuyruqbozlik tizimini
bartaraf etish yoki tubdan o‘zgartirish hamda bozor tizimining asoslarini
shakllantirish jarayonlari amalga oshiriluvchi tarixiy davrdir.
1980-1990 yillarda dunyoda ro‘y bergan muhim o‘zgarishlar. Bu vfqtga kelib,
iqtisodiy taraqqiyot istiqbollari to‘g‘risidagi nazariyalarni qaytadan ko‘rib chiqish
va ularga jiddiy o‘zgartirishlar kiritishni zarur qilib qo‘ydi. CHunki, bu vaqtga kelib
g‘arb mamlakatlarida uzoq vaqtdan beri (A.Smit davridan boshlab) hukm surib
18
kelgan erkin iqtisodiy tartibga solish, ya’ni iqtisodiyotning o‘zini-o‘zi tartibga solish
g‘oyasi ham, iqtisodiyotni markazlashtirilgan tarzda tartibga solish va boshqarish
g‘oyasi ham inqirozga uchradi. Bozor iqtisodiyotining tan olinisi. Bu vaqtga kelib
ko‘pgina rivojlangan mamlakatlarning tajribalari umumlashtirilib, iqtisodiyotning
yangi taraqqiyot yo‘li – ongli ravishda boshqariladigan va tartibga solinadigan bozor
iqtisodiyoti deb tan olindi va aksariyat davlatlar shu yo‘lni tanladilar. Lekin bunday
bozor iqtisodiyotiga o‘tish yo‘llari (modellari) xilmaxil bo‘lib, ularning umumiy va
xususiy tomonlari farqlanadi. Jahon tajribasida bozor iqtisodiyotiga o‘tishning
barcha yo‘llari umumlashtirilib, quyidagi to‘rtta asosiy turga bo‘linadi: 1)
rivojlangan mamlakatlar yo‘li; 2) rivojlanayotgan mamlakatlar yo‘li; 3) sobiq
sotsialistik mamlakatlar yo‘li; 4) sotsializm g‘oyalarini samarali bozor iqtisodiyotini
vujudga keltirish mexanizmi bilan qo‘shib olib borish yo‘li. Bu yo‘llar turli tuman
va har xil bo‘lishiga qaramay ularda umumiylik mavjuddir. Ularning umumiyligi
shundaki, bu yo‘llarning hammasi bozor iqtisodiyotiga o‘tishni maqsad qilib qo‘yadi
va mazkur iqtisodiyotning qonun-qoidalari, amal qilish mexanizmi ko‘p jihatdan
umumiy bo‘ladi. SHu bilan birga har bir yo‘lning o‘ziga xos xususiyatlari ham bor,
bu esa bozor munosabatlarini shakllantirishning ijtimoiy-iqtisodiy, tarixiy, milliy
sharoitlari
har
xil
bo‘lishidan
kelib
chiqadi.
Mustaqil
rivojlanayotgan
mamlakatlarning
bozor
iqtisodiyotiga
o‘tish
yo‘lining
xususiyati.
Mustamlakachilikdan ozod bo‘lib, mustaqil rivojlanayotgan mamlakatlarning bozor
iqtisodiyotiga o‘tish yo‘lining xususiyati – bu qoloq, an’anaviy iqtisodiyotdan erkin
bozor iqtisodiyotiga o‘tishdir. Nihoyat, sobiq sotsialistik mamlakatlar yo‘lining
muhim
belgisi
markazlashtirilgan,
ma’muriybuyruqbozlikka
asoslangan
iqtisodiyotdan hozirgi zamon rivojlangan bozor tizimiga o‘tishdan iboratdir. Bu
yo‘lning boshqa yo‘llardan farqi shundaki, totalitar iqtisodiyotning bozor
iqtisodiyoti bilan umumiyligi yo‘q, ular batamom bir-biriga zid. SHu bilan birga
ma’muriy-buyruqbozlikka asoslangan iqtisodiyotdan bozor munosabatlariga
o‘tayotgan mamlakatlarning o‘zi o‘tish sharoitlari, iqtisodiy rivojlanish darajasi,
mulkchilik va xo‘jalik yuritish shakllari bilan bir-birlaridan farqlanadi. Bozor
iqtisodiyotiga o‘tish yo‘llarining o‘ziga xos xususiyatlari. Hozirda uzoq davr
19
mobaynida ijtimoiy xo‘jalikni sotsializm qurish g‘oyalari asosida yuritib kelgan,
keyinchalik ushbu g‘oyalarning muhim jihatlarini saqlab qolgan holda bozor
mexanizmlarini uyg‘unlashtirish orqali o‘ziga xos o‘tish yo‘lini yaratgan
mamlakatlar tajribasini ham alohida ko‘rsatish mumkin. Jumladan, Xitoy, Vetnam
kabi ilgari faqat ma’muriy-buyruqbozlik iqtisodiyotiga asoslangan mamlakatlar
bugungi kunda tub islohotlar orqali samarali bozor iqtisodiyotini vujudga keltirish
borasida sezilarli muvaffaqiyatlarga erishmoqdalar. Bularning barchasi bozor
iqtisodiyotiga o‘tish yo‘llarining o‘ziga xos xususiyatlaridir. Bozor iqtisodiyotiga
yo‘llaaaari. Jahon tajribasi ko‘rsatishicha, bozor iqtisodiyotiga revolyusion yo‘l
bilan, ya’ni jadal usulda yoki evolyusion yo‘l bilan, ya’ni bosqichma-bosqich o‘tish
mumkin. Birinchi holda, tub islohotlarni o‘tkazish, avvalgi tizimni va tarkib topgan
iqtisodiy munosabatlarni birdagina va batamom sindirish talab etilib, «karaxt qilib
davolash» usuli («shokovaya terapiya») deb ataladi. Eski iqtisodiy munosabatlarni
bosqichma-bosqich yangi bozor munosabatlariga aylantira borib, samarali bozor
iqtisodiyotini shikastsiz vujudga keltirish mumkin. Islohotlar tajribasi shuni
ko‘rsatadiki, evolyusion yo‘l kamroq ijtimoiy larzalarga olib keladi, ancha izchil va
muqarrardir. Ma’muriybuyruqbozlik iqtisodiyotidan hozirgi zamon bozor
iqtisodiyotiga o‘tishning zarurligi. Ma’muriy-buyruqbozlik iqtisodiyotidan hozirgi
zamon bozor iqtisodiyotiga o‘tishning zarurligi iqtisodiy o‘sish ekstensiv
omillaridan
foydalanish
imkoniyatlarining
tugab
borishi
bilan
notovar
iqtisodiyotning amal qilish layoqatining pasayishi orqali ifodalanadi. Ma’muriy-
buyruqbozlik tizimi ikkita ahamiyatli kamchilikka ega: 1) uning moslashuvchan
emasligi, ro‘y berayotgan o‘zgarishlarga juda sekinlik bilan moslashib borishi; 2)
xo‘jalik yuritish tashabbuskorligini «yo‘qotib yuborish» oqibatida samaradorlikning
o‘ta darajada pasayib ketganligi. Ma’muriy-buyruqbozlik iqtisodiyotidan bozor
iqtisodiyotiga o‘tish ko‘plab mamlakatlarda umumiy tendensiyaga ega. Bu jarayon
iqtisodiyotni erkinlashtirish, chuqur institutsional (eng avvalo, mulkchilik
munosabatlarida) o‘zgarishlarni o‘z ichiga oladi, biroq, bir vaqtning o‘zida
moliyaviy barqarorlashtirish chora-tadbirlarini amalga oshirilishini taqozo etadi.
20
2.2. Bozor munosabatlarini bosqichma-bosqich qaror toptirish.
Iqtisodiyotni monopoliyadan chiqarish va raqobat muhitini yaratish. Bu
yo‘nalish quyidagi jarayonlarning amalga oshirilishini taqozo etadi: - barcha
iqtisodiy agentlarning ish faolligi uchun teng imkoniyat va sharoitlar yaratilishi; -
bozorga xorijiy raqobatchilar ham kirishi uchun imkon berilishi; - kichik biznesning
rivojlanishiga halaqit beruvchi ma’muriy to‘siqlarni olib tashlash, imtiyozli kreditlar
berish orqali qo‘llabquvvatlash va tarmoqqa kirishidagi to‘siqlarni pasaytirish;
O‘tish davrida bozor iqtisodiyotini shakllantirishning asosiy yo‘nalishlari bo‘lib
quyidagilar hisoblanadi: 3. Institutsional o‘zgarishlar. Mazkur o‘zgarishlar quyidagi
sohalarni qamrab oladi:
- mulkchilik munosabatlarini o‘zgartirish, jumladan, xususiy sektorni yaratish; -
bozor infratuzilmasini (tijorat banklari, tovar va fond birjalari, investitsiya fondlari
va h.k.) shakllantirish; - iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solishning yangi
tizimini yaratish; - bozor sharoitlariga mos tushuvchi xo‘jalik qonunchiligini qabul
qilish va boshqalar. 4. Tarkibiy o‘zgarishlar. Tarkibiy o‘zgarishlar birinchi navbatda
Davomi. 5. Makroiqtisodiy, asosan, moliyaviy barqarorlashtirish. Aslini olganda, bu
jarayon tizimiy islohotlar qatoriga kirmaydi, chunki u bozor iqtisodiyoti barqaror
amal qilayotgan mamlakatlarda ham tez-tez o‘tkazilib turadi.
Bu yo‘nalishning muhim ahamiyati shundan kelib chiqadiki, ma’muriybuyruqbozlik
tizimining inqirozi eng avvalo va kuchli ravishda moliyaviy sohada, ayniqsa yuqori
inflyasiya shaklida namoyon bo‘ladi. Inflyasiyaning uzoq vaqt mavjud bo‘lishi
bozor munosabatlarining me’yorda qaror topishiga to‘sqinlik qiladi, shuning uchun
uni bartaraf etish o‘tish davri iqtisodiyoti uchun o‘ta muhim hisoblanadi.
Makroiqtisodiy barqarorlashtirish chora-tadbirlari tizimiga pul Davomi . 5.2.
O‘zbekistonda bozor iqtisodiyotiga o‘tishning tamoyillari va xususiyatlari.
Markazlashgan
ma’muriy-buyruqbozlikka
asoslangan
iqtisodiyotdan
bozor
iqtisodiyotiga o‘tishda maqsad bir xil bo‘lsa-da, turli mamlakatlar turli yo‘llarni
tanlashlari mumkin. Yuqorida ta’kidlanganidek, bir tizimdan ikkinchi tizimga
o‘tishning revolyusion va evolyusion yo‘llari mavjud. Polsha, CHexoslovakiya,
21
Rossiya va boshqa ayrim mamlakatlar bozor iqtisodiyotiga o‘tishning revolyusion
yo‘lini, birdaniga katta to‘ntarishlar qilish yo‘lini tanladilar. O‘zbekistonda esa
o‘ziga xos madaniy, tarixiy, iqtisodiy va tabiiy xususiyatlarini hamda bu yo‘ldagi
jahon tajribasini hisobga olgan holda revolyusion to‘ntarishlarsiz, ijtimoiy
to‘qnashuvlarsiz, ijtimoiy himoyani kuchaytirgan holda asta-sekinlik, lekin
qat’iyatlilik bilan bosqichma-bosqich rivojlangan bozor iqtisodiyotiga o‘tish yo‘li
tanlandi. . «Respublikaning o‘ziga xos sharoitlari va xususiyatlarini, an’analar, urf-
odatlar va turmush tarzini har tomonlama hisobga olishga, o‘tishdagi iqtisodiyotni
bir yoqlama, beso‘naqay rivojlantirishning mudhish merosiga barham berishga
asoslanadi». «O‘zbekistonda qabul qilingan o‘ziga xos islohot va modernizatsiya
modeli orqali biz o‘z oldimizga uzoq va davomli milliy manfaatlarimizni amalga
oshirish vazifasini qo‘yar ekanmiz, eng avvalo, «shok terapiyasi» deb atalgan
usullarni bizga chetdan turib joriy etishga qaratilgan urinishlardan, bozor
iqtisodiyoti o‘zini-o‘zi tartibga soladi, degan o‘ta jo‘n va aldamchi tasavvurlardan
voz kechdik», deb yozadilar mamlakatimiz Bizning bozor munosabatlariga o‘tish
modelimiz- Bu yo‘lni amalga oshirishga, iqtisodiyotni tubdan isloh qilishga
Prezidentimiz tomonidan ishlab chiqilgan quyidagi beshta muhim tamoyil asos qilib
olingan: - iqtisodiyotni mafkuradan xoli qilish, uning ustunligini ta’minlash; - o‘tish
davrida davlatning bosh islohotchi bo‘lishi; - butun yangilanish va taraqqiyot
jarayoni qonunlarga asoslanishi, qonunlar ustuvorligining ta’minlanishi; - bozor
munosabatlariga o‘tish bilan bir qatorda aholini ijtimoiy himoyalash sohasida kuchli
chora-tadbirlarni amalga oshirish. - bozor munosabatlarini bosqichma-bosqich qaror
toptirish.
22
XULOSA
Mehnat va aholini ijtimoiy muhofaza qilish organlari faoliyatlarining
rivojlanishida uning asosiy funksiyalaridan biri, mehnat bozorida samarali
tadbirlarini va ish bilan bandlik sohasida har tomonlama o‘zaro samarali
hamkorlikni ta’minlashi zarur.Mehnat bozorining samarali shakllanishi uchun
Mehnat va aholini ijtimoiy muhofaza qilish organlari tomonidan quyidagi muhim
tadbirlarni amalga oshirish lozim:
• iqtisodiyot tarmoqlarida yuzaga kelayotgan tarkibiy o‘zgarishlarga muvoffiq
ravishda kasbiy-malaka tizimi bo‘yicha uzoq muddatli istiqbollashtirishni amalga
oshirish;
• korxonalar va firmalarda ish joylarining mavjudligi va holatini baholashni
tashkil etish, kasbi va malakasi bo‘yicha har bir ish joyi uchun kadrlarga bo‘lgan
talabni ob’ektiv hisobini amalga oshirish;
Mehnat va aholini ijtimoiy muhofaza qilish organlari faoliyatlari
funksiyalarining to‘liq bajarilishi uchun mehnat bozorida raqobatchilik muhitini
shakllantiruvchi va uning turli segmentlaridagi faoliyatlar samaradorligini
ta’minlovchi ixtisoslashgan va universal davlat mehnat birjalarini yaratish hamda
ularning davlat ish bilan bandlik xizmati organlari bilan ish bilan bandlik sohasida
har tomonlama o‘zaro aloqadorliklarini va hamkorliklarini yo‘lga qo‘yish zarur.
2. Mehnat va aholini ijtimoiy muhofaza qilish organlari faoliyatlarining turli
yo‘nalishlardagi samaradorligini har tomonlama baholash bo‘yicha ko‘rsatkichlar
23
tizimini ishlab chiqish va joriy etish, uning xo‘jalik faoliyatiga baho berishda aniq
xulosalar chiqarish imkonini yuzaga keltiradi.
Biz quyidagi ko‘rsatkichlarni ish bilan bandlik xizmati organlari faoliyati
samaradorligini baholashning amaldagi kompleks ko‘rsatkichlar tizimiga qo‘shishni
taklif etamiz: ish izlovchi fuqarolarning ish bilan bandlik xizmatiga talab etilganlik
darajasi; ish bilan bandlik xizmati organlari ko‘magi bilan ishga joylashtirish
darajasi; talab va taklifning nomuvofiqligi darajasi; ish izlovchi fuqarolarni ishga
joylashtirish koeffitsienti; ish bilan bandlik xizmati organlarining mehnat bozorini
qamrab olish darajasi; murojaat qilish koeffitsienti; ish joylariga talabning
qanoatlantirish darajasi; ishchi kuchi taklifi bo‘yicha ish joylarining qanoatlantirish
darajasi.
3. Ish bilan bandlik xizmati organlari faoliyatilarining turli darajalarini o‘z
ichiga oluvchi va belgilangan, bir-biriga yaqin masalalarni bajarilishini ta’minlovchi
funksional tuzilmalarining yaratilishi mehnat bozorida samarali davlat siyosatini
yuritishning tashkiliy asosi bo‘lib hisoblanadi. Funksional tuzilmalar faoliyatining
belgilangan masalalar bo‘yicha maqsadidan kelib chiqqan holda o‘zaro birikishi,
ular o‘rtasida aloqadorlikni mustahkamlaydi va funksiyalar takrorlanishini
minimumga tushirishni ta’minlaydi.
Yuqorida qayd etilgan xulosa va tavsiyalardan amalda foydalanish
respublikamizda mehnat bozori infratuzilmasining samarali shakllanishi va
rivojlanishiga olib keladi. Bu esa, aholini ish bilan oqilona ta’minlashning asosiy
vositalaridan biri hisoblanadi.
Jiddiy muammolar yuzaga kelishiga yo’l qo’ymaslik maqsadida davlat doimiy
ravishda fuqarolarni ish bilan ta’minlash darajasini oshirish siyosatini o’tkazadi.
Birinchidan, ishsizlikning friksion va tarkibiy turlari o’sganda:
- qaytadan kasb o’rgatadi;
- ta’lim berish tizimini kengaytiradi;
- bo’sh ish joylari haqidagi axborotlarni keng tarqatadi;
- mehnat birjalariga investisiyalarni ko’paytiradi.
24
Ikkinchidan, agar ishsizlik davriy xususiyat kasb etsa, davlat byudjet, fiskal, kredit
- pul vositalarini ishga soladi, ya’ni:
- ish bilan ta’minlashni kuchaytirish uchun ishlab chiqarishga ko’proq mablag’
sarflaydi;
- tadbirkorning manfaatdorligini oshirish uchun ssuda hamda kreditorlarning foiz
stavkalarini pasaytiradi;
- ishlab chiqaruvchi va iste’molchilarga solinadigan soliqlarni kamaytiradi.
Uchinchidan, davlat mehnat bozorini tashkil etish va tartibga solish:
- aholi soni, yosh va jinsi salmog’idagi o’zgarishlarga;
- ish bilan bandlikdagi tarmoq va hudud o’zgarishlariga;
- qo’shimcha ishchi kuchini ishlab chiqarishga jalb etish mezonlari;
- ishlab chiqarishning hajmi va tarkibiga hamda uning o’sish sur’atiga;
- ishlab chiqarish kuchlarining hududiy joylashuvi kabi omillarga alohida e’tibor
beradi.
Ishsizlikni kamaytirishning iqtisodiy tadbirlaridan eng asosiysi xalq xo’jaligi
tarmoqlarida bozor talabiga muvofiq kichik korxonalarni barpo etishdir. Bu esa
ishlab chiqarish va xizmat ko’rsatish miqyosini oshirishga qaratilagan bo’lishi
darkor.
Bunga
esa,
mehnat
unumdorligini
oshirish,
ish
joylarining
moddiytexnikaviy, texnologiya va sarmoya ta’minotlarini yaxshilash, yangi
noqishloq xo’jaligi mehnati zonalarini tashkil etish, ish vaqtidan unumli foydalanish,
ishlovchilarning moddiy manfaatdorligini oshirish va oqilona soliqlar orqali erishish
mumkin.
Muhim iqtisodiy tadbirlar majmuasiga qishloq xo’jaligi va sanoatning asosiy
mahsulotlariga talab va taklifga asosan istiqbol ko’rsatkichlarini belgilash, kichik
yoshdagi bolalari bo’lgan va ko’p bolali onalarni, nafaqaxo’r va nogironlarni
kafolatlashtirilgan ish joylari bilan ta’minlash, ularga turli ijtimoiy-iqtisodiy
imtiyozlar berish orqali moddiy manfaatdorligini oshirish hamda ish bilan
ta’minlanishini yaxshilashga erishish kiradi.
Turli mamlakatlarda va turli vaqtlarda iqtisodiy siyosatni, shu jumladan
bandlik siyosatini ishlab chiqishda har xil nazariyalardan foydalanilgan. Ish bilan
25
bandlik odamlar ish joylari qaеrdaligidan qat'i nazar, ijtimoiy foydali mеhnatda
qatnashish yuzasidan o’zaro kirishadigan ijtimoiy-iqtisodiy munosabatlardir.
Aholining ish bilan bandlik kontsеptsiyasi – jamiyat ijtimoiy-iqtisodiy
rivojlanishning muayyan bosqichidagi ish bilan ta'minla-nishning xususiyatini ochib
bеradigan qarashlar, tasavvurlar tizimidir.
Ishchi kuchi bozori iqtisodiy faol aholining ish bilan bandligini, ishlab
chiqarish va xizmat ko’rsatish sohasiga jalb etilishini ta'minlaydi.
Ishsizlik umumnazariy nuqtai nazaridan ish kuchini taklif qilish va
iqtisodiyotda unga bo’lgan talabning mos kеlmasligini, ularning miqdoriy, tarkibiy
jihatidan muvofiq emasligini aks ettiradi.
Ishsizlik – ishchi kuchining ish joyi bilan ta'minlanmaganligi va natijada,
uning biron-bir qonuniy daromad manbaiga ega bo’lmasligini muayyan (aniq)
holatidir.
Ishsiz shaxslar – ishga ega bo’lmagan, ishlashga tayyor va ish izlayotgan
fuqarolardir.
O’zbеkistonda ishsizlik o’sishining asosiy sababi, eng avvalo, mamlakat
iqtisodiyoti davlat sеktorida ishlab chiqarishning qisqarishi bo’ldi.
26
TAYANCH IBORALAR
Iqtisodiyot — bu ishlab chiqarish, taqsimlash va savdo, shuningdek, tovarlar
va xizmatlarni isteʼmol qilish sohasini oʻrganish sohasi. Umuman olganda, u tanqis
resurslarni ishlab chiqarish, ishlatish va boshqarish bilan bogʻliq amaliyotlar, nutqlar
va moddiy ifodalarni taʼkidlaydigan ijtimoiy soha sifatida belgilanadi.
Bozor — 1) sotuvchilar bilan xaridorlar oʻrtasidagi tovar ayirboshlash
munosabatlari; ishlab chiqarish bilan isteʼmolni oʻzaro bogʻlovchi mexanizm. B.
obʼyekti nafligi bor tovar va xizmatlar, subʼyekti esa B. ishtirokchilari (sotuvchi va
xaridorlar) boʻlib, ular firmalar, uy xoʻjaliklari, davlatning tashkilot, idoralari va
boshqalardan iborat.
Pul — bu shunday maxsus tovarki (https://uz.m.wikipedia.org/wiki/Tovar), u
hamma boshqa tovarlar uchun umumiy ekvivalent vazifasini bajaradi. Pul umumiy
tovarlarni ayrboshlashda asosiy vazifasini bajaradi. Qadimda pul vazifasini turli xil
tovarlar bajargan, masalan, chorva mollari, mol terilari, bolta va hokazo.
Keyinchalik pul vazifasini qimmatbaho metallar bajargan, chunki ular oʻzini sifatini
yoʻqotmaydi va pul oʻrnini bosishda juda qoʻl kelgan. Pul oddiy mahsulot boʻlib
qolmay, u ijtimoiy qiymatga ega, yaʼni hamma tovarlarni xarid etish vositasi boʻlib
hizmat qiladi.
Tovar (rus.) — 1) ishlab chiqarish, iqtisodiy faoliyatning moddiy buyum
shaklidagi har qanday mahsulot; 2) sotuvchilar va xaridorlar oʻrtasida oldi-sotdi,
bozor munosabatlari obʼyekti. T. bozorda sotish, ayirboshlash uchun va shu orqali
boshqalarning ehtiyojlarini qondirish uchun ishlab chiqariladigan mehnat
mahsulotidir. T. faqat moddiy shaklga ega boʻlmay, u turli xizmatlar, maʼnaviy
neʼmatlar va boshqa koʻrinishlarda ham boʻlishi mumkin. T. shaklini olgan mahsulot
ikki yoqlama xususiyatga ega boʻlishi, yaʼni bir tomondan, u faqat sotish uchun
ishlab chiqarilgan, ikkinchidan, kishilarning biror bir ehtiyojini qondira olishi kerak.
Iqtisodiyotda T.ning bu ikki yoqlama xususiyati — isteʼmol qiymati, uning mehnat
mahsuli ekanligi qiymat tarzida oʻrganiladi.
Korxona — yuridik shaxs huquqiga ega boʻlgan mustaqil xoʻjalik yurituvchi
subʼyekt. Mahsulotlar, tovarlar ishlab chiqarish, xizmatlar koʻrstish, ishlarni bajarish
27
uchun tashkil etiladi. Iqtisodiy faoliyatning xilma-xil turlari bilan shugʻullanadi.
Davlat, munitsipial, jamoa, qoʻshma, yakka (oila, xususiy) korxonalar bor.
Foyda - [korxona], pul daromadlaridan sarflangan barcha [xarajat]lar chiqarib
tashlangandan keyin qolgan qismiga aytiladi. Korxonalarda tovar va xizmatlarni
sotishdan olingan mablagʻlar ularning pul tushumlari yoki pul daromadlari deyiladi.
FОYDАLАNILGАN АDАBIYOTLАR RO’YХАTI
1. O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi. –T.: “O‘zbekiston”, 2023.
2. O‘zbekiston Respublikasining Qonuni. Ta’lim to‘g‘risida. 2021 yil 23 sentyabr
O‘RQ-637-son.
3. O‘zbekiston Respublikasining Qonuni. Innovatsion faoliyat to‘g‘risida.
Toshkent sh., 2021 yil 24 iyul, O‘RQ-630-son.
4. O‘zbekiston Respublikasining Qonuni. Ilm-fan va ilmiy faoliyat to‘g‘risida.
Toshkent sh., 2022 yil 29 oktyabr, O‘RQ-576-son
5. O‘zbekiston Respublikasining Qonuni. Buxgalteriya hisobi to‘g‘risida. Toshkent
sh., 2016 yil 13 aprel, O‘RQ-404-son.
6. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining Farmoni. “Raqamli O‘zbekiston -
28
2030” strategiyasini tasdiqlash va uni samarali amalga oshirish chora-tadbirlari
to‘g‘risida. Toshkent sh., 2021 yil 5 oktyabr, PF-6079-son.
7. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining Farmoni. 2022-2026 yillarga
mo‘ljallangan YAngi O‘zbekistonning taraqqiyot strategiyasi to‘g‘risida.
Toshkent sh., 2022 yil 28 yanvar, PF-60-son.
8. O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti SHavkat Mirziyoevning Oliy Majlis Senati
va Qonunchilik palatasiga Murojaatnomasi. 2021 yil 24 yanvar. //Xalq so‘zi,
2021 yil 25 yanvar. 19-son.
9. Mirziyoev SH.M. Buyuk kelajagimizni mard va olijanob xalqimiz bilan birga
quramiz. – Toshkent: “O‘zbekiston” NMIU, 2017.
10. Mirziyoev SH.M.Tanqidiy tahlil, qat’iy tartib-intizom va shaxsiy javobgarlik –
har bir rahbar faoliyatining kundalik qoidasi bo‘lishi kerak. – Toshkent:
“O‘zbekiston” NMIU, 2017.
11. Mirziyoev SH.M. erkin va farovon, demokratik O‘zbekiston davlatini birgalikda
barpo etamiz. – Toshkent: “O‘zbekiston” NMIU, 2017.
12. Abulkasimov X.
Makroiqtisodiy
tartibga
solish
va
O’zbekistonning barqaror rivojlanishi. Monografiya. - T. “Akademiya”,
2011, 92 b.
13. Bekmurodov A.Sh., G‘afurov U.V. O‘zbekistonda iqtisodiyotni
liberallashtirish va modernizatsiyalash: natijalar va ustuvor yo‘nalishlar. O‘quv
qo‘llanma. T.: TDIU, 2017.
14. A.O’lmasov,A.Vahobov Iqtisodiyot nazariyasi.(Darslik)-T.:,,IQTISODIYOT-
MOLIYA” nashriyotida tayyorlandi, 2014.
15. O‘lmasov A., SHarifxo‘jaev M. Iqtisodiyot nazariyasi: Darslik. –T.: «Mehnat»,
1995. –527 b.
16. Jo’rayev T. T. “Iqtisodiyot nazariyasi” “Fan va texnologiya” 2018y
17. Abdurahmonov Q.H. “Mehnat iqtisodiyoti” 2018y.
18. Z.T. Gaibnazarova, Sh.A. Isamuxametov Iqtisodiyot nazariyasi. (Darslik) -
Т.:«Innovatsion rivojlanish nashriyot matbaa uyi», 2021. 526 Ь.
29
19. Gulyamov S.S., Ayupov R., Abdullaev A.M. Raqamli iqtisodiyotda blokcheyn
texnologiyalari. –T.: TMI, 2022.
20. Gulyamov S.S. Aql kapitalini rivojlantirish uchinchi renesansning eng ustuvor
vazifalaridan sanaladi//Xalq so‘zi, 2022 yil 5 aprel, № 70 (8132).
21. Axmedov D.Q., Ishmuxammedov A.E.,Jumaev Q.X., Jumaev Z.A
Makroiqtisodiyot. Darslik.- T.: TDIU, 2004, 240 b.
22. Yo’ldoshev Z., Qosimov M.S. Makroiqtisodiyot asoslari. T.:
«O’qituvchi»,1994
23. Xodjaev R., Maxmudov B., Xadjaev X., Ergashev E, Egamberdiev R.
Mikro va makroiqtisodiyot.O’quv qo’llanma-T.:”ILM ZIYO” 2012, 324 b.
24. Shodmonov Sh., G‘afurov U. Bozor iqtisodiyoti asoslari. Ilmiy- ommabop nashr.
- T.: TDIU, 2017.
25. http://www.edu.uz – O‘zbekiston Respublikasi Oliy ta’lim, fan va
innovatsiyalar vazirligi sayti.
26. http://www.mf.uz - O‘zbekiston Respublikasi Iqtisodiyot Moliya vazirligi sayti.
27. http://www.norma.uz – Axborot-huquqiy portal.
28. http://www.ifac.org – Xalqaro buxgalterlar federatsiyasi sayti.
29. http://ww.ziyonet.uz – Ta’lim portali sayti
30