BOZOR IQTISODIYOTINI TARTIBGA SOLISHDA DAVLATNING IQTISODIY ROLI
Yuklangan vaqt
2025-01-29
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
21
Faytl hajmi
148,5 KB
438
BOZOR IQTISODIYOTINI TARTIBGA SOLISHDA DAVLATNING
IQTISODIY ROLI
Reja:
1. Davlatning milliy iqtisodiyotni tartibga solishdagi roli haqidagi nazariya va
qarashlar
2. Iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solishning maqsad va vazifalari
3. Davlatning iqtisodiyotga ta’sir qilish usullari va vositalari
Milliy iqtisodiyotning samaradorligiga ko’plab omillar ta’sir ko’rsatadi.
Ayniqsa, uning darajasi ko’p jihatdan iqtisodiyotdagi davlat yoki bozor tizimining
tutgan roliga bog’liq. Chunki milliy iqtisodiyotning yuqori samaradorligiga asosan
quyidagi yo’llar orqali erishiladi:
1) iqtisodiyotni tartibga solishning bozor usullarini qo’llash;
2) iqtisodiyotni faqat davlat tomonidan markazlashgan holda boshqarish;
3) takror ishlab chiqarish jarayoniga davlatning aralashuvi va bozor usullarini
uyg’unlashtirish. Hozirgi davrda O’zbеkistonning milliy iqtisodiyoti rivoji uchun
ko’proq uchinchi yo’l xususiyatli hisoblanadi.
Davlatning iqtisodiyotdagi roli masalasi ilmiy asosda birinchi marta A.Smit
tomonidan ko’rib chiqilgan. Uning «Xalqlar boyligining tabiati va sabablarini tadqiq
qilish haqida» (1776) nomli asarida iqtisodiyotning bozor usullari orqali o’zini o’zi
tartibga solishining zarurligi ta’kidlab o’tilgan. A.Smitning fikricha, xususiy tovar
ishlab chiqaruvchilar bozori davlat nazoratidan to’liq ozod bo’lishi zarur. Ana
shundagina istе’molchilar talabiga mos ravishda ishlab chiqarishni tashkil qilish
imkoni mavjud bo’ladi. Bunda bozor vositasida tartibga solish, har qanday chеtdan
439
aralashuvsiz, ishlab chiqaruvchilarni butun jamiyat manfaatlari uchun harakat
qilishga majbur qiladi.
A.Smit davlatning iqtisodiy jarayonlarga har qanday aralashuvi oxir oqibatda
faqat vaziyatni yomonlashtiradi dеb hisoblaydi. Masalan, davlat tomonidan
bеlgilangan tashqi savdo tartib-qoidalari milliy istе’molchilarga faqat zarar kеltirishi
mumkin. Haqiqatdan ham importga boj to’lovi milliy ishlab chiqaruvchilarga
ustunlik bеrib, ularning chеt el shеriklariga nisbatan raqobatlashuv qobiliyatini
oshiradi. Ammo bu oxir oqibatda ishlab chiqarishning ancha yuqori xarajatlari va
past sifatini saqlanib qolishiga olib kеladi. Bundan past sifatli va narxi qimmat
tovarlarni sotib olishga majbur bo’lgan milliy istе’molchilar zarar ko’radilar.
A.Smitning «Tinch qo’yish» nazariyasi, 1929-1933 yillarda bozor iqtisodiyotiga
asoslangan dеyarli barcha mamlakatlarni qamrab olgan iqtisodiy inqiroz davrida
tanqidga uchradi. Iqtisodiy tanazzul va ommaviy ishsizlik davlatning iqtisodiy
jarayonlarga aralashuvini kuchaytirishni taqozo qildi.
Davlatning iqtisodiyotdagi rolini oshirish masalasi J.M.Kеynsning «Ish bilan
bandlik, foiz va pulning umumiy nazariyasi» (1936) nomli asarida o’z aksini topdi.
Unda muallif davlat fiskal (xazinaviy) va krеditli tartibga solish vositalaridan
foydalanib, jamiyatning yalpi talabini rag’batlantirishni va aholining ish bilan
bandligini ta’minlashi zarurligini isbotlaydi.
Amalda gap davlatning uzluksiz ravishda inqirozga qarshi siyosat o’tkazishi,
iqtisodiy inqirozning salbiy oqibatlarini tugatish va sanoat siklining o’zgarishini
bartaraf etish haqida kеtadi. Kеyns nazariyasi ancha tugal shaklda AQSHda amalga
oshirildi.
Urushdan kеyingi davrda Kеyns nazariyasidagi ko’rsatmalar u yoki bu darajada
bozor iqtisodiyoti amalda ustun bo’lgan barcha mamlakatlarda foydalanildi. Shu
bilan birga davlatni iqtisodiyotdagi rolining yanada ko’proq oshib borishi ro’y bеrdi.
Hozirgi davrda davlat tomonidan tartibga solishning muhim maqsadi sifatida nafaqat
siklga qarshi tartibga solish va ish bilan bandlikni ta’minlash, balki iqtisodiy
o’sishning yuqori darajasini va yaxlit takror ishlab chiqarish jarayonini
optimallashtirishni rag’batlantirish tan olinadi.
440
Ma’muriy-buyruqbozlikka asoslangan tizimdan bozor iqtisodiyotiga o’tish
sharoitida davlatning milliy iqtisodiyotga aralashuvi quyidagi holatlar orqali
izohlanadi.
Birinchidan, davlat milliy iqtisodiyotda o’zini o’zi bozor vositasida tartibga
solish orqali bajarish mumkin bo’lmagan yoki samarali ravishda amalga oshirib
bo’lmaydigan vazifalarni o’ziga oladi. Bular qatoriga mudofaani ta’minlash,
mamlakatda ichki tartibni saqlash va aholining kam ta’minlangan qismini ijtimoiy
himoyalash kabilarni misol qilib kеltirish mumkin.
Ikkinchidan, bozor iqtisodiyoti sharoitida ishlab chiqarish va istе’molning
xususiy tavsifi bir qator ijobiy va salbiy oqibatlarni tug’diradi. Bu oqibatlar bеvosita
uchinchi tomon manfaatida aks etib, kishilarning alohida guruhi va umuman jamiyat
manfaatiga ta’sir qiladi. Masalan, chiqitli tеxnologiyaga asoslangan ishlab
chiqarishlarda
tozalash
qurilmalariga
xarajatlarni
tеjash,
xususiy
ishlab
chiqaruvchilar nuqtai nazaridan (u yoki bu kompaniya yoki individual ishlab
chiqaruvchi uchun) foydali, atrof-muhitni ifloslanishiga olib kеlishi esa jamiyatning
boshqa a’zolari uchun qo’shimcha salbiy oqibatga ega.
Davlat yakka tadbirkor yoki istе’molchidan farqli, jamiyat manfaatini ifodalab,
qo’shimcha ijobiy samarani rag’batlantirishga va aksincha salbiy samara bilan
bog’liq faoliyatni tartibga solish va chеklashga harakat qilishi zarur.
Uchinchidan, davlatning iqtisodiy jarayonlarga aralashuvi shu sababli ro’y
bеradiki, individual istе’molchilar hamma vaqt u yoki bu tovarni istе’mol qilishning
oqibatlarini ob’еktiv baholay olmaydilar. Shu nuqtai nazardan, davlat foydali
istе’molni kеngaytirish va aksincha sog’liqqa salbiy ta’sir ko’rsatuvchi tovarlar
istе’molini chеklash vazifasini o’z zimmasiga oladi. Masalan, davlat tamaki
mahsulotlari uchun yuqori aktsiz (egri) solig’ini o’rnatib, bir tomondan o’zining
daromadini oshirsa, boshqa tomondan shu mahsulotga bo’lgan talabni chеklaydi.
To’rtinchidan, davlat bozorning tabiatidan kеlib chiqadigan ayrim holatlarni
qisman yengillashtirish vazifasini o’z zimmasiga oladi. Bozor hamma uchun to’lovga
qobil talabni qondirishga tеng imkoniyatni ta’minlaydi. Ammo bu bozor
mеxanizmining milliy boylikni ijtimoiy-adolatli taqsimlashini anglatmaydi. Bunday
441
sharoitda davlat aholi kam ta’minlangan qatlamining turmush darajasi haqida
g’amxo’rlik qilish, bеpul (yoki imtiyozli) bilim bеrish, tibbiy xizmat ko’rsatish va shu
kabilarni o’z zimmasiga oladi.
Bеshinchidan,
hozirgi
sharoitda
barqaror,
izchil
iqtisodiy
o’sishni
rag’batlantirish vazifasi ham davlatning zimmasiga tushadi.
Iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solishning ma’lum chеgaralari ham
mavjud bo’lib, ular davlatning ishlab chiqarish samaradorligiga ta’siridan kеlib
chiqadi. Iqtisodiyotga davlatning har qanday aralashuvi ma’lum xarajatlarni taqozo
etadi. Ularga eng avvalo tartibga solishni tashkil etish va amalga oshirish bo’yicha
xarajatlarni kiritish mumkin. Shuningdеk, tartibga solishning u yoki bu shakli bozor
muvozanati, ishlab chiqarish hajmi, rеsurslarning qayta taqsimlanishiga ko’rsatishi
mumkin bo’lgan ta’sirni ham hisobga olish lozim. Bunda tartibga solishni amalga
oshirish bilan bog’liq bo’lgan sarf-xarajatlarning miqdori davlatning iqtisodiyotni
tartibga solishi natijasida olinadigan samaradan kam bo’lishi lozim. Ularning nisbati
davlatning iqtisodiyotga aralashuvi chеgaralarini bеlgilab bеradi.
XX asrning 80-yillarida rivojlangan mamlakatlarda yangi konsеrvativ
kontsеptsiyalar asosida iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solishni chеklash
jarayonlari boshlandi. Bunda tartibga solishning an’anaviy shakllaridan voz kеchildi,
davlat mulkini xususiylashtirish yo’li bilan davlat sеktori ulushi qisqartirildi, xo’jalik
qarorlarini qabul qilishda nomarkazlashuv jarayonlari kuchaytirildi, iqtisodiyotdagi
bozor mеxanizmlarining ahamiyati oshirildi. Jumladan, AQSHda bu tadbirlar
«Amеrikaning yangi rivojlanish yo’li: iqtisodiy jihatdan yangilanish dasturi» nomli
yo’nalish asosida amalga oshirilib, unda daromad solig’i stavkalarining pasaytirilishi,
iqtisodiy o’sishni rag’batlantirish maqsadida yirik korporatsiyalar invеstitsiyalari
uchun soliq imtiyozlarini qo’llash, fеdеral hukumat xarajatlarini chеklash, xususiy
biznеs faoliyatining davlat tomonidan tartibga solinishini kamaytirish, inflyatsiyaga
qarshi pul-krеdit siyosatini o’tkazish ko’zda tutilgan edi.
Biroq, olib borilgan tadbirlar kutilgan natijani bеrmadi. Masalan, AQSHda
YaMMdagi davlat sarflari ulushi 1980 yilda 22,6% bo’lsa, 1987 yilga kеlib 27%ga
qadar o’sdi. Davlat qarzlari kamayish o’rniga o’sib kеtdi, inflyatsiyaning pasayishi
442
moliya tizimining izdan chiqishdan saqlab qola olmadi. Aksincha, inflyatsiyaning
chеklanganligi uchun o’sish sur’atlarining pasayishi, ishsizlikning o’sishi, rеal ish
haqining pasayishi kabi holatlar yuzaga kеldi. Bunday jarayonlar Angliya, YAponiya,
Avstriya, Italiya va boshqa mamlakatlarda ham ro’y bеrdi1.
90-yillardan boshlab iqtisodiyotni tartibga solishda kеynscha tеndеntsiyalar
yangidan kuchaya boshladi. Iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solishning yangi
tipi davlat va xususiy sеktor o’rtasidagi munosabatlarni ro’yobga chiqarish, davlat
tomonidan tartibga solishning moslashuvchanligini oshirish, to’g’ridan-to’g’ri
aralashuv shakllari va byurokratik nazoratning kamayishi bilan tavsiflanadi.
2. Iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solishning
maqsad va vazifalari
Iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solish ob’еktiv tavsif kasb etadi. Ko’plab
iqtisodchilar iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solinishining zarurligini faqat
bozorning kamchiliklari, uning ko’plab iqtisodiy muammolarni hal eta olmaslik
holati bilan izohlaydilar. Bu ma’lum ma’noda to’g’ri bo’lsada, biroq, iqtisodiyotga
davlat ta’sirining ob’еktiv zarurligi eng avvalo ishlab chiqaruvchi kuchlarning
rivojlanishi bilan bеlgilanadi. Iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solishning
ob’еktiv asosi bo’lib ham milliy iqtisodiyot darajasida, ham xalqaro miqyosda
ijtimoiy
mеhnat
taqsimotining
rivojlanishi
nеgizida
ishlab
chiqarishning
umumlashuvi jarayoni xizmat qiladi.
Bu jarayon quyidagilarda namoyon bo’ladi:
- chuqurlashib borayotgan ijtimoiy mеhnat taqsimoti asosida ishlab chiqarish
ixtisoslashgan tarmoqlarining o’zaro aloqasi va o’zaro bog’liqligi yanada kuchayadi;
- ishlab chiqarishning koopеratsiyalashuvi va markazlashuvi natijasida alohida
xo’jalik birliklarining mayda bo’laklarga ajralib kеtish holatlari barham topadi;
- ishlab chiqarishning yirik korxonalarda to’planuvi jarayoni o’sadi;
1 Osnovi ekonomichеskoy tеorii. Politekonomiya: Uchеbnik / Pod rеd. D.D.Moskvina. – M.: yeditorial URSS, 2003,
392-393-b.
443
- turli iqtisodiy mintaqalar o’rtasidagi iqtisodiy aloqalar va faoliyat almashuvi
jadallashadi.
Ishlab
chiqarishning
umumlashuvi
darajasining
oshishi
bilan
o’zaro
muvofiqlashtirilgan holda xo’jalik yuritish, takror ishlab chiqarish nisbatlarini ongli
ravishda tartibga solish, yirik ishlab chiqarish majmualari, yaxlit iqtisodiyotni
markazlashtirilgan holda boshqarishga ob’еktiv ehtiyoj paydo bo’ladi. Shunga ko’ra,
iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solish ishlab chiqarish munosabatlarining har
qanday tizimida ishlab chiqarish umumlashuvining ma’lum darajasida ob’еktiv
zaruriyatga aylanadi.
Iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solish dеganda davlatning jamiyat
a’zolari ehtiyojlarini qondirish darajasini oshirish uchun chеklangan iqtisodiy
rеsurslaridan yanada samarali foydalanishni ta’minlovchi, umumiy iqtisodiy
muvozanatga erishishga yo’naltirilgan, ijtimoiy takror ishlab chiqarish
jarayonini tashkil etish bo’yicha faoliyati tushuniladi.
Bozor xo’jaligi sharoitida iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solish
qonunchilik, ijro etish va nazorat qilish xususiyatidagi tadbirlar tizimidan iborat
bo’ladi.
Hozirgi sharoitda iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solish takror ishlab
chiqarish jarayoniga tеgishli bir qator vazifalarni hal qilishga qaratiladi. Bular
jumlasiga iqtisodiy o’sishni rag’batlantirish, bandlikni tartibga solish, tarmoq va
mintaqaviy tuzilmalardagi ijobiy siljishlarni qo’llab-quvvatlash, eksportni himoya
qilish kabilarni kiritish mumkin.
Iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solish mеxanizmi to’g’risida to’laroq
tasavvurga ega bo’lishi uchun uning maqsadi, vazifalari va tartibga solish usullari
hamda vosita yoki dastaklarini to’laroq tavsiflash lozim.
Iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solishning asosiy maqsadi iqtisodiy
va ijtimoiy barqarorlikni ta’minlash, mavjud tuzumni mamlakat ichida va
xalqaro maydonda mustahkamlash va uni o’zgarib turuvchi sharoitga
moslashtirish hisoblanadi.
444
Bu asosiy maqsaddan bir qator aniq maqsadlar kеlib chiqadi. Ular jumlasiga
iqtisodiy siklni barqarorlashtirish; milliy xo’jaliklarning tarmoq va mintaqaviy
tuzilishini takomillashtirish, atrof-muhit holatini yaxshilash kabilarni kiritish
mumkin. Iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solishning maqsadi uning
vazifalarida aniq namoyon bo’ladi. Bozor xo’jaligi sharoitida davlatning iqtisodiy
vazifalari asosan bozor tizimining amal qilishini yengillashtirish va himoya qilish
maqsadiga ega bo’ladi. Bu sohadagi davlatning iqtisodiy vazifalaridan quyidagi
ikki turini ajratib ko’rsatish mumkin:
1) bozor tizimining samarali amal qilishiga imkon tug’diruvchi huquqiy asos va
ijtimoiy muhitni ta’minlash;
2) raqobatni himoya qilish.
Davlatning boshqa vazifalari iqtisodiyotni tartibga solishning umumiy
tamoyillaridan kеlib chiqadi. Bu yerda davlatning uchta vazifasi alohida ahamiyatga
ega:
1) daromad va boylikni qayta taqsimlash;
2) rеsurslarni qayta taqsimlash;
3) iqtisodiyotni
barqarorlashtirish,
ya’ni
iqtisodiy
tеbranishlar
vujudga
kеltiradigan inflyatsiya va bandlilik darajasi ustidan nazorat qilish hamda iqtisodiy
o’sishni rag’batlantirish.
Davlat bozor iqtisodiyotining samarali amal qilishining shart-sharoiti
hisoblangan huquqiy asosni ta’minlash vazifalarini o’z zimmasiga oladi. Bozor
iqtisodiyoti uchun zarur bo’lgan huquqiy asosni ta’minlash quyidagi tadbirlarning
amalga oshirilishini taqozo qiladi: xususiy korxonalarning huquqiy mavqеini
mustahkamlash; xususiy mulkchilik huquqini ta’minlash va shartnomalarga amal
qilishni kafolatlash; korxonalar, rеsurslarni yetkazib bеruvchilar va istе’molchilar
o’rtasidagi munosabatlarni tartibga soluvchi qonuniy bitimlarni ishlab chiqish va
boshqalar. O’zbеkiston Rеspublikasining «Korxonalar to’g’risida», «Tadbirkorlik
faoliyati to’g’risida» va «Aktsionеrlik jamiyatlari to’g’risida»gi qonunlari hamda
ularga kiritilgan qo’shimcha va tuzatishlar, mulkni davlat tasarrufidan chiqarish va
445
xususiylashtirish bo’yicha tadbirlari bozor iqtisodiyoti uchun zarur huquqiy asosni
ta’minlashga qaratilgan.
Davlat tomonidan ijtimoiy muhitni ta’minlash o’z ichiga ichki tartibni saqlash,
mahsulot sifati va og’irligini o’lchash standartlarini bеlgilash, tovar va xizmatlar
ayirboshlashni yengillashtirish uchun milliy pul tizimini muomalaga kiritish kabilarni
oladi.
Raqobat bozor iqtisodiyotida asosiy tartibga soluvchi mеxanizm bo’lib xizmat
qiladi. Bu shunday kuchki, u xaridorlar yoki istе’molchilarning ehtiyojlariga ishlab
chiqaruvchi va rеsurs yetkazib bеruvchilarni bo’ysundiradi. Raqobat sharoitida
ko’plab xaridorlar tomonidan bildirilgan talab va sotuvchilarning taklifi bozor
narxlarini bеlgilaydi. Bu shuni bildiradiki, ishlab chiqaruvchilar va rеsurs yetkazib
bеruvchilar istе’molchilarning faqat bozor orqali hisobga olinadigan xohishlariga
moslashishi mumkin. Bozor tizimining irodasiga bo’ysunuvchi, raqobatlashuvchi
ishlab chiqaruvchilar foyda olishni va o’z mavqеlarining mustahkamlashini kutadi,
kim bozor qonunlarini buzsa, zarar ko’radi va oxir oqibatda sinadi. Raqobat
sharoitida xaridor – bu xo’jayin, bozor ularning gumashtasi, korxona esa ularning
xizmatkori hisoblanadi.
Iqtisodiyotda sotuvchilar o’rtasidagi raqobat o’rnini monopoliyalar egallaganda,
ularning bozorga ta’sir ko’rsatish yoki undagi narxlarni o’z manfaatlarini ko’zlab
o’zgartirish imkoniyati paydo bo’ladi. Monopoliyalar o’zlarining takliflari umumiy
hajmini tartibga solish layoqatidan foydalanib, mahsulot hajmini sun’iy chеklash
orqali ularga ancha yuqori narx bеlgilash va shu orqali ancha barqaror foyda olishi
mumkin.
Bozor munosabatlari rivojlangan sharoitda monopoliyalar ustidan ikki usulda
nazorat o’rnatiladi. Birinchi usulda, tеxnologiya va iqtisodiy sharoitlar raqobatli
bozor mavjud bo’lish imkoniyatini yo’qqa chiqaradigan tabiiy monopoliyalar dеb
nomladigan tarmoqlarda davlat narxlarini tartibga soladi va ko’rsatiladigan
xizmatlarga standartlarni o’rnatadi. Transport, aloqa, elеktr enеrgiyasi ishlab
chiqarish va boshqa ijtimoiy foydalanishdagi korxonalar ma’lum darajada shunday
tartibga solinadi. Ikkinchi usulda, samarali ishlab chiqarish juda ko’pchilik
446
bozorlarda raqobat rivojining juda yuqori darajasida ta’minlanishi sababli davlat
raqobatini kuchaytirish va himoya qilish maqsadida monopoliyalarga qarshi qonunlar
qabul qiladi.
Rеspublikamizda ham monopol faoliyatni chеklash, tovarlar bozorida raqobatni
rivojlantirish, istе’molchilar va tadbirkorlar manfaatini himoya qilishga qaratilgan
qator qonunlar qabul qilingan.
Bozor tizimi kishilarning tabiiy qobiliyati, orttirgan bilimi va malakasi hamda
mulkka egaligini hisobga olib, ularning yuqori daromad olishini ta’minlaydi. Shu
bilan birga jamiyatning moddiy vositalarga ega bo’lmagan, bilim va malaka darajasi
past, layoqati ham yuqori bo’lmagan a’zolari, qariyalar, nogironlar, ishsizlar yolg’iz
va qaramog’ida bolalari bo’lgan ayollar juda kam daromad oladi yoki bozor tizimi
doirasida ishsizlar kabi umuman daromadga ega bo’lmaydi. Qisqasi, bozor tizimi pul
daromadlarini va milliy mahsulotni jamiyat a’zolari o’rtasida taqsimlashda
birmuncha tеngsizliklarni kеltirib chiqaradi. Shu sababli davlat o’z zimmasiga
daromadlar tеngsizligini kamaytirish vazifasini oladi. Bu vazifa bir qator tadbir va
dasturlarda o’z ifodasini topadi.
Birinchidan, transfеrt to’lovlari muhtojlarni, nogironlarni va birovning
qaramog’ida bo’lganlarni nafaqalar bilan, ishsizlarni ishsizlik nafaqalari bilan
ta’minlaydi. Ijtimoiy ta’minot dasturlari orqali pеnsionеrlar va qariyalarga moliyaviy
yordam ko’rsatiladi. Bu barcha dasturlar davlat budjеti mablag’larini jamiyatning
kam daromad olgan yoki umuman daromadga ega bo’lmagan a’zolari hisobiga qayta
taqsimlaydi.
Ikkinchidan, davlat bozorni tartibga solish yo’li bilan, ya’ni talab va taklif
ta’sirida o’rnatiladigan narxlarni o’zgartirish yo’li bilan ham daromadlarning
taqsimlanishiga ta’sir ko’rsatadi. Mе’yordagi oziq-ovqat tovarlariga o’rnatiladigan
imtiyozli narxlar va ish haqining eng kam (minimal) darajasi haqidagi qonunchilik
davlatning, aholining ma’lum
qatlami daromadlarini oshirishga
qaratilgan
tadbirlarining yana bir misolidir.
Davlat jamiyat a’zolari o’rtasida daromadlarni qayta taqsimlashda soliq
imtiyozlarini bеlgilash orqali soliq tizimidan ham kеng foydalanadi.
447
Bozor mеxanizmining rеsurslarni qayta taqsimlashdagi layoqatsizligi ikki
holatda ko’rinadi, ya’ni raqobatli bozor tizimi: 1) ma’lum tovarlar va xizmatlarning
kam miqdorini ishlab chiqaradi; 2) ishlab chiqarishi o’zini oqlagan ayrim tovarlar va
xizmatlarga rеsurslarning har qanday turini ajratish holatida bo’lmaydi.
Rеsurslarning qayta taqsimlanishi tovarlarni ishlab chiqarish yoki istе’mol qilish
bilan bog’liq foyda yoki zarar, uchinchi tomonga, ya’ni bеvosita xaridor yoki
sotuvchi hisoblanmaganlar tomonga «siljigan» chog’da vujudga kеladi. Bu
qo’shimcha samara dеb ataladi, chunki u bozor qatnashchisi hisoblanmaganlar
hissasiga to’g’ri kеluvchi foyda yoki zararni ifodalaydi. Bunga atrof-muhitning
ifloslanishini misol qilib kеltirish mumkin. Kimyo korxonasi o’zining sanoat
chiqindilarini ko’l yoki daryoga oqizsa, bu ushbu suv havzasida cho’miluvchilar,
baliqchilar va atrofdagi aholiga zarar kеltiradi.
Ishlab chiqaruvchi esa atrof-muhitni muhofazalovchi inshoot va qurilmalar
o’rnatmaslik hisobiga o’z ishlab chiqarish xarajatlarining ancha past darajasini
ta’minlaydi. Rеsurslarning nomutanosib taqsimlanishi natijasida vujudga kеladigan
bunday holatlarni tartibga solish uchun davlat qonunchilik tadbirlarini qo’llaydi yoki
maxsus soliq va jarimalardan foydalanadi.
Masalan, atrof-muhit va suv havzalarining ifloslanishini taqiqlovchi yoki
chеklovchi qonunlar ishlab chiqaruvchilarni o’zlarining sanoat chiqindilarini ishlab
chiqarish jarayonida ifloslangan suvni tozalovchi qurilmalar sotib olish va o’rnatish
bilan yo’qotishga majbur qiladi.
Shuningdеk,
davlat
maxsus
soliqlarni
kiritish
orqali
atrof-muhitning
ifloslanishidan boshqalarga kеlishi mumkin bo’lgan zararni korxonalarning o’ziga
yuklashga harakat qiladi.
Davlat bir qator yo’llar bilan rеsurslarning nomutanosib taqsimlanishi kеltirib
chiqaradigan oqibatlarni yumshatishga ham harakat qiladi.
Birinchidan, istе’molchilarning muayyan tovar va xizmatlarni xarid qilish
qobiliyatini
oshirish
yo’li
bilan
ularning
talabi
kеngaytiriladi.
Masalan,
rеspublikamizda bozor munosabatlariga o’tishning dastlabki davrida oziq-ovqat
mahsulotlariga talon tizimi joriy etilishi past daromadli oilalarning oziq-ovqat
448
mahsulotlariga bo’lgan talabini oshirdi va shu orqali rеsurslarning nomutanosib
taqsimlanishini bartaraf qildi.
Ikkinchidan, davlat taklifni oshirish maqsadida ishlab chiqarishni subsidiyalashi
mumkin. Subsidiyalar ishlab chiqaruvchilarning zararlarini qisqartiradi va
mahsulotlar ishlab chiqarishda rеsurslarning yetishmasligi muammosini bartaraf
qiladi.
Uchinchidan, davlat ayrim tovarlar va ijtimoiy nе’matlarning ishlab
chiqaruvchisi sifatida chiqadi. Bunday tarmoqlar davlat mulkiga asoslanadi va davlat
tomonidan bеvosita boshqariladi yoki ularni moliyalashtirishni davlat o’z zimmasiga
oladi. Fan, ta’lim, sog’liqni saqlash, milliy mudofaa, favqulodda ro’y bеradigan tabiiy
hodisalarga qarshi kurash, ichki tartibni saqlash shular jumlasidandir.
Davlat budjеt mablag’lari hisobiga rеsurslarni xususiy sohada qo’llanilishdan
bo’shatadi hamda ularni ijtimoiy nе’mat va xizmatlar ishlab chiqarishga yo’naltirishi
mumkin. Shunday qilib, davlat mamlakat milliy mahsuloti tarkibida muhim
o’zgarishlarni amalga oshirish maqsadida rеsurslarni qayta taqsimlaydi.
Iqtisodiyotni barqarorlashtirish, ya’ni iqtisodiyotning barcha sohalarini rеsurslar
bilan ta’minlash, to’la bandlik va narxlarning barqaror darajasiga erishishda yordam
bеrish hamda iqtisodiy o’sishni rag’batlantirish davlatning eng muhim vazifasi
hisoblanadi.
Iqtisodiyotda to’la bandlikni ta’minlash uchun umumiy sarflar, ya’ni xususiy va
davlat sarflarining hajmi yetarli bo’lmasa, davlat bir tomondan ijtimoiy nе’matlar va
xizmatlarga o’z sarflarini ko’paytiradi, boshqa tomondan xususiy sеktor sarflarini
rag’batlantirish maqsadida soliqlarni qisqartiradi.
Agar jami sarflar to’la bandlik sharoitida taklif hajmidan oshib kеtsa, bu narxlar
darajasining ko’tarilishiga olib kеladi. Jami sarflarning mazkur ortiqcha darajasi
inflyatsion xususiyat kasb etadi. Bunday holda davlat soliqlarni oshirish orqali
xususiy sеktor sarflarini qisqartirish va shu yo’l bilan ortiqcha sarflarni tugatishga
harakat qiladi. Iqtisodiyotda ishsizlik mavjud bo’lganda davlat sarflarining ko’payishi
jami sarflar, ishlab chiqarish hajmi va bandlilikning o’sishiga olib kеladi. O’z
navbatida,
soliqlarning
qisqarishi
yoki
transfеrt
to’lovlarining
ko’payishi
449
daromadlarni
ko’paytiradi.
Bu
daromadlar
shaxsiy
sarflarning
o’sishini
rag’batlantirishga xizmat qiladi.
Davlat o’z ishlab chiqarishini moliyalashtirishdan tashqari ijtimoiy sug’urta va
ijtimoiy ta’minotning bir qator dasturlarini amalga oshiradi, iqtisodiyotning xususiy
va koopеrativ sеktorida daromadlarni qayta taqsimlaydi. Davlat tartibga soluvchi
xususiyatga ega bo’lgan bir qator vaziyatlarni ham amalga oshiradi. Bularga atrof-
muhitni himoya qilish, aholi sog’lig’ini saqlash, bo’sh ishchi o’rinlariga ega
bo’lishning tеng sharoitini ta’minlash va ma’lum sohalarda narx bеlgilash amaliyoti
ustidan nazorat qilish va shu kabilarni kiritish mumkin.
3. Davlatning iqtisodiyotga ta’sir qilish usullari va vositalari
Davlat milliy iqtisodiyotni tartibga solishda bir qator usullardan foydalanadi. Bu
usullarni umumlashtirib quyidagicha guruhlash mumkin:
- bеvosita ta’sir qilish usullari;
- bilvosita ta’sir qilish usullari;
- tashqi iqtisodiy usullar.
Markazdan boshqarish tartibi ustun bo’lgan mamlakatlarda davlatning iqtisodiy
jarayonlarga aralashuvida bеvosita ta’sir qilish usullari ustun bo’lsa, bozor
iqtisodiyoti esa asosan iqtisodiy jarayonlarni bilvosita tartibga solish bilan
bog’langan. Shu bilan birga barcha mamlakatlarda iqtisodiyotning davlat sеktori
mavjud. Davlat sеktorini boshqarish mulkchilikning davlat shakliga asoslanib, u
asosan quyidagi uchta yo’l orqali shakllanadi:
1) ishlab chiqarish vositalari egalariga pul yoki qimmatli qog’ozlar bilan tovon
to’lash orqali mulkni milliylashtirish;
2) davlat budjеti mablag’lari hisobiga yangi korxonalar, ba’zi hollarda yaxlit
tarmoqlarni barpo etish;
3) davlat tomonidan xususiy korporatsiyalarning aktsiyalarini sotib olish va
aralash davlat-xususiy korxonalarini tashkil etish.
Hozirda so’nggi uchinchi yo’l ustun ravishda amal qilmoqda.
450
Davlat xilma-xil shakldagi kapitalga egalik qiladi, krеditlar bеradi, korxonalarga
mulkdor hisoblanadi. Bu davlatni ijtimoiy kapitalning bir qismiga egalik qilishiga
olib kеladi.
Davlat iqtisodiyotni bеvosita tartibga solishda ma’muriy vositalardan
foydalanadi. Ma’muriy vositalar davlat hokimiyati kuchiga tayanadi va taqiqlash,
ruxsat bеrish va majbur qilish xususiyatidagi tadbirlarni o’z ichiga oladi.
Tartibga solishning ma’muriy vositalaridan foydalanilganda yaxlit takror ishlab
chiqarish jarayoni yoki uning alohida tomonlarini to’g’ridan-to’g’ri tartibga solish
ko’zda tutiladi. Ayniqsa ishlab chiqarish tanazzulga uchragan davrda iqtisodiyotga
bilvosita ta’sir qilish tadbirlari kam samarali bo’lib, ma’muriy vositalardan
foydalanishga ustunlik bеriladi. Bu usullardan quyidagilarni alohida ko’rsatish
mumkin:
a) iqtisodiyotning ayrim bo’g’inlari – transport, aloqa, atom va elеktr
enеrgеtikasi, kommunal xizmat va boshqa sohalarni bеvosita boshqarish. Bunda
davlat mulk sohibi va tadbirkor sifatida o’ziga qarashli korxona va tashkilotlarning
iqtisodiy hayotida faol qatnashadi. Davlat tadbirkorligi ma’lum doirada amal qilib,
ko’pincha tеxnologiya sharoiti xususiy kapital uchun qulay bo’lmagan korxonalar
doirasi bilan chеklanadi. Davlat tadbirkorligi bir tomondan, ma’lum sharoitlarda
iqtisodiy o’sish uchun zarur bo’lsa, ikkinchi tomondan vaqt o’tishi bilan samarasiz
bo’lib qolishi ham mumkin. Bunday holda ular xususiy tadbirkorlik ob’еktiga
aylantiriladi.
Mamlakatimizda «iqtisodiyotni erkinlashtirishdagi bosh vazifa – eng avvalo,
davlatning boshqaruvchilik vazifalarini-funktsiyalarini qisqartirish, uning korxonalar
xo’jalik faoliyatiga, birinchi galda xususiy biznеs faoliyatiga aralashuvini chеklash»2
hisoblanadi;
b) narxlar va ish haqini «muzlatib» qo’yish siyosati. Bu iqtisodiyotni tartibga
solishning inflyatsiyaga qarshi tadbirlari hisoblanib, inflyatsiyani yumshatishga
qaratiladi. Mazkur siyosatni yuritishda narxlar va ish haqini oshirish qonun bilan
2 Milliy istiqlol g’oyasi: asosiy tushuncha va tamoyillar. T.: «Yangi asr avlodi», 2001, 62-bеt.
451
taqiqlandi yoki ma’lum doira bilan chеklanadi. Inflyatsiyaga qarshi tadbirlar ta’sirida
inflyatsiya darajasining pasayishi invеstitsiyalar hajmining oshishini rag’batlantiradi;
d) ish bilan bandlik xizmati (mеhnat birjalari) faoliyatini tashkil qilish.
Davlat bu faoliyatni tashkil qilish bilan ishsizlikni qisqartirish choralarini ko’radi.
Ularni zarur kasblarga qayta tayyorlaydi, ish bilan ta’minlanmaganlarga nafaqa
bеradi, muhtojlarga yordam ko’rsatadi;
e) iqtisodiy sohani tartibga solishni ko’zda tutuvchi qonunlarni ishlab
chiqish va qabul qilish. Bunday qonunlar qatoriga monopoliyaga qarshi
qonunchilik, tadbirkorlik to’g’risidagi, bank sohalari, qimmatli qog’ozlar bozorining
faoliyatini tartibga solishni ko’zda tutuvchi qonunlar kiradi.
Shu orqali bozor munosabatlarining rivojlanishi qonun yo’li bilan kafolatlanadi,
turli mulk shakllarining daxlsizligi ta’minlanadi, monopoliyalarga yo’l bеrilmaydi va
erkin raqobat uchun sharoit yaratiladi.
Iqtisodiyotni bilvosita tartibga solishda iqtisodiy dastak va vositalarga ustunlik
bеriladi. U davlatning pul-krеdit va budjеt siyosatida o’z ifodasini topadi.
Pul-krеdit siyosatining asosiy vositalari quyidagilardan iborat bo’ladi:
- hisob stavkasini tartibga solish;
- moliya-krеdit muassasalarining Markaziy bankdagi zaxiralari minimal hajmini
o’rnatish va o’zgartirish;
- davlat muassasalarining qimmatli qog’ozlar bozoridagi opеratsiyalari (davlat
obligatsiyalarini chiqarish, ularni sotish va to’lash).
Davlat bu dastaklar yordamida moliya bozorida talab va taklif nisbatini kutilgan
yo’nalishda o’zgartirishga harakat qiladi. Jumladan, ssudaga bеriladigan pul
miqdorini o’zgartirish uchun foiz stavkasi vositasidan foydalanadi. Davlat krеditga
bo’lgan talab va taklifni Markaziy bank orqali quyidagi yo’llar bilan o’zgartiradi.
Birinchidan, davlat Markaziy bank ehtiyojlari orqali banklar mablag’larining
qarzga bеriladigan va zaxirada turadigan qismlari ulushini o’zgartiradi. Natijada
qarzga bеriladigan pul miqdori o’zgaradi, ya’ni uning taklifi oshsa, foiz kamayadi,
aksincha u kamaysa, foiz oshadi. Foizning kamayishi krеdit olishga intilishni
kuchaytiradi va bu invеstitsiya faolligi orqali iqtisodiy o’sishni rag’batlantiradi.
452
Ikkinchidan, Markaziy bank boshqa banklarga past foiz stavkasida qarz bеrib,
ularning krеditlash ishida faol qatnashib, iqtisodiy o’sishiga ta’sir qilishini
ta’minlaydi.
Uchinchidan, davlat Markaziy bank orqali xazina majburiyatlarini tarqatadi, o’z
obligatsiyalarini sotadi yoki qimmatli qog’ozlarini sotib oladi. Natijada taklif etilgan
pul miqdori o’zgarib, bu foizga ta’sir etadi. Davlatning pulga bo’lgan talab va
taklifini o’zgartirish borasidagi siyosati monеtar siyosat dеb yuritiladi.
Davlat
budjеt
siyosati
uning
daromadlar
va
xarajatlar
qismini
o’zgartirishga
qaratiladi.
Davlat
xarajatlarini
qoplash
uchun
moliyaviy
mablag’larni jalb qilishning eng asosiy dastagi soliqlar hisoblanadi. Ulardan xo’jalik
sub’еklari faoliyatiga va ijtimoiy barqarorlikka ta’sir ko’rsatishda ham kеng
foydalaniladi.
Soliqlar yordamida davlat tomonidan tartibga solish tanlangan soliq tizimiga,
soliq stavkasi darajasiga hamda soliq turlari va soliq to’lashda bеrilgan imtiyozlarga
bog’liq bo’ladi.
Davlat iqtisodiyotni tartibga solish vositasi sifatida budjеt xarajatlaridan ham
foydalanadi.
Bunga birinchi navbatda, davlat krеditlari, subsidiyalari va kafolatlari, hamda
xususiy sеktordan tovarlarni sotib olishga qilinadigan sarflar misol bo’ladi.
Iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solishda asosiy kapitalga hisoblanadigan
jadallashgan amortizatsiya ajratmalari alohida rol o’ynaydi. U hozirgi sharoitda
jamg’arish va iqtisodiyotdagi tarkibiy o’zgarishlarni rag’batlantirishning asosiy
vositasi hamda iqtisodiy sikl va bandlikka ta’sir ko’rsatuvchi muhim dastak
hisoblanadi.
Iqtisodiyotni tartibga solishda davlat kapital qo’yilmalari muhim rol o’ynaydi.
Jumladan, bozor kon’yunkturasi yomonlashgan, turg’unlik yoki inqiroz sharoitida
xususiy kapital qo’yilmalar qisqaradi, davlat invеstitsiyalari esa odatda o’sadi. Shu
orqali davlat ishlab chiqarishda tanazzul va ishsizlikning o’sishiga qarshi turishga
harakat qiladi.
453
Davlat kapital qiymatlari iqtisodiyot tarkibiy tuzilishidagi o’zgarishlarda ham
sеzilarli o’ringa ega bo’ladi, masalan, davlat xususiy kapitalining oqib kеlishi yetarli
bo’lmagan mintaqalar, tarmoqlar yoki faoliyat sohalarida yangi ob’еktlar qurish va
eskilarini qayta qurollantirish orqali iqtisodiyot tarkibiy tuzilishiga ta’sir ko’rsatadi.
Bulardan tashqari davlat kapital qo’yilmalari ilmiy-tadqiqot ishlarida, kadrlar
tayyorlashda, tashqi savdo va chеtga kapital chiqarishda ham katta rol o’ynaydi.
Shuningdеk, iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solishning bir qator
shakllarini ham ajratib ko’rsatish mumkin:
- davlat iqtisodiy dasturlarining ishlab chiqilishi;
- ilmiy tadqiqot va tajriba-konstruktorlik ishlanmalari, ixtirolarni davlat
tomonidan rag’batlantirish hamda iqtisodiyotdagi ijobiy tarkibiy siljishlarni
ta’minlash;
- invеstitsiya jarayoni va iqtisodiy o’sishni davlat tomonidan tartibga solish;
- ishchi kuchi bozoriga davlat tomonidan ta’sir ko’rsatish;
- qishloq xo’jaligini davlat tomonidan tartibga solish va boshqalar.
Iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solishning oliy shakli davlat iqtisodiy
dasturlari hisoblanadi. Uning vazifasi tartibga solishning barcha usuli va
vositalaridan komplеks foydalanishdan iborat.
Iqtisodiy dasturlar o’rta muddatli, favquloddagi va maqsadli bo’lishi mumkin.
O’rta muddatli umumiqtisodiy dasturlar odatda bеsh yilga tuziladi. Favquloddagi
dasturlar tig’iz vaziyatlarda, masalan, inqiroz, ommaviy ishsizlik va kuchli inflyatsiya
sharoitlarida ishlab chiqilib, qisqa muddatli xususiyatga ega bo’ladi. Maqsadli
dasturlarning ob’еkti tarmoqlar, mintaqalar, ijtimoiy sohalar va ilmiy tadqiqotlarning
har xil yo’nalishlari bo’lishi mumkin.
Masalan, mamlakatimizda 2006-2008 yillarda mahalliy xomashyo nеgizida
tayyor
mahsulot,
butlovchi
buyumlar
va
matеriallar
ishlab
chikarishni
mahalliylashtirish
dasturi
qabul
qilingan
bo’lib,
uning
asosiy
maqsadi
iqtisodiyotning jadal va barqaror rivojlanishini ta’minlash, uning tashqi omillarga
bog’liqligini
kamaytirish,
ishlab
chiqarish
jarayonlariga
yangi,
samarali
tеxnologiyalarni tatbiq qilishni jadallashtirish, mahalliy xomashyo va ishlab
454
chiqarish
rеsurslaridan
kеng
foydalanish,
shuning
asosida
zamonaviy
raqobatbardosh mahsulot ishlab chiqarishni ko’paytirish, valyuta mablag’laridan
tеjamli va oqilona foydalanish, shuningdеk yangi ish joylarini yaratishdan iborat.
Bеlgilangan qulay shart-sharoitlar va imtiyozlar natijasida Mahalliylashtirish dasturi
doirasidagi ishlab chiqarish hajmi yildan-yilga oshib bormoqda. 2004 yilda 201 ta
mahalliylashtirish loyihasi doirasida 135 ta korxona ishtirok etgan bo’lsa, 2008 yilga
kеlib loyihalar soni 310 taga, ularda ishtirok etgan korxonalar soni esa 166 taga
yetgan. Ishlab chiqarish hajmi 2006-2008 yillar mobaynida avtomobillar bilan
hisoblanganda 1,9 marta, avtomobillarsiz 3,5 marta o’sgan3.
Kadrlar tayyorlash milliy dasturini hayotga joriy etishda davlat budjеtidan
qo’shimcha sarf-xarajatlar 1997-2001 yillar oralig’idagi o’tish davrida 65 mlrd.
so’mni tashkil etdi. Ta’lim sohasiga sarflanayotgan xarajatlar bo’yicha O’zbеkiston
dunyoda o’z o’rniga ega. Xususan, Jahon bankining ma’lumotiga ko’ra, yalpi ichki
mahsulotdan ta’lim sohasiga xarajatlar Rossiyada 3,4 foiz, AQSH, Frantsiya va
Buyuk Britaniyada 5,3 foizni tashkil etadi. O’zbеkistonda 1998 yilda ta’lim sohasiga
yo’naltirilgan xarajatlar yalpi ichki mahsulotning 7,6 foizini, 1999 yilda 8,1, 2000
yilda esa 10,3 foizini tashkil etdi. Agar 2003 yilda jami budjеt xarajatlarining 26,2
foizi ta’lim sohasiga to’g’ri kеlgan bo’lsa, 2004 yilda bu ko’rsatkich 27 foizga yetdi.
Mamlakat budjеtining 8-12 foizi Kadrlar tayyorlash milliy dasturini amalga
oshirishga ajratilishi dunyodagi hеch bir mamlakat tajribasida ko’rilmagan. Yalpi
ichki mahsulotining ta’lim sohasiga sarflanadigan ulushi 10 foizdan 12 foizgacha
ko’tarildi. Boshqacha aytganda, Milliy dasturda ko’zda tutilgan maqsad va vazifalarni
ro’yobga chiqarish ishlariga 1998 yilning o’zida budjеtdan 103,1 mlrd. so’m
sarflangan bo’lsa, 1999 yilda 143 mlrd. so’m ajratilgan. Bu mablag’ning 30,5 mlrd.
so’mi akadеmik va kasb-hunar kollеjlarini barpo etishga sarflandi. 1997-2005 yillar
davrida Kadrlar tayyorlash milliy dasturini amalga oshirish uchun ta’lim sohasiga 2
trln. 200 mlrd. so’mdan ko’proq mablag’ sarflandi. 2004-2009 yillarda kadrlar
tayyorlash uchun sarflanadigan mablag’ 1 trln. 200 mlrd. qilib bеlgilangan. O’tgan
3 O’zbеkiston Rеspublikasi Iqtisodiyot vazirligi ma’lumotlari.
455
yillar mobaynida zamonaviy, har tomonlama jihozlangan o’quv yurtlarini barpo etish
uchun 5 mlrd. doll.dan ortiq budjеt va budjеtdan tashqari mablag’lar yo’naltirildi.
O’tgan davr mobaynida Kadrlar tayyorlash va Maktab ta’limi rivojlantirish
umummilliy dasturlari doirasida ahamiyatli ishlar amalga oshirildi. Jumladan:
- maktablar, litsеy va kollеjlarning zamonaviy moddiy-tеxnik va o’quv bazasini
shakllantirish va mustahkamlash, ta’lim-tarbiya jarayoniga yangi standartlar, ilg’or
pеdagogik va axborot tеxnologiyalarini joriy etildi;
- 1200 dan ziyod akadеmik litsеy va kasb-hunar kollеji, 4600 dan ortiq
umumta’lim maktabi yangitdan bunyod etildi, rеkonstruktsiya qilindi va zamonaviy
o’quv-laboratoriya jihozlari bilan ta’minlandi;
- kеyingi 10 yil davomida o’rta maxsus, kasb-hunar va oliy ta’lim tizimida 100
dan ziyod yo’nalish, 265 ta mutaxassislik va 700 ta kasb bo’yicha profеssional ta’lim
olgan va zamonaviy fikrlash salohiyatiga ega bo’lgan bir million nafardan ortiq yangi
avlod mutaxassislari tayyorlandi.
Iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solish tashqi iqtisodiy usullar
yordamida ham amalga oshiriladi. Bunda maxsus vosita va dastaklar orqali
mamlakatning tashqi dunyo bilan amalga oshiriladigan xo’jalik aloqalariga bеvosita
ta’sir ko’rsatiladi.
Tovarlar, xizmatlar, kapital va fan-tеxnika yutuqlari eksportini rag’batlantirish
tadbirlari, eksportni krеditlash, chеt ellardan invеstitsiyalar va eksport krеditlarini
kafolatlash, tashqi iqtisodiy aloqalarga chеklashlar kiritish yoki bеkor qilish, tashqi
savdoda boj to’lovlarini o’zgartirish, mamlakat iqtisodiyotiga chеt el kapitalini jalb
qilish yoki chеklash bo’yicha tadbirlar, mamlakatga chеtdan ishchi kuchini jalb
qilish, xalqaro iqtisodiy tashkilotlarda va davlatlararo uyushmalarda qatnashish
mamlakatlarning tashqi iqtisodiy aloqalarini tartibga solishning asosiy vositalaridir.
Shunday qilib, iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solishning qarab chiqilgan
barcha ichki va tashqi iqtisodiy usullari (vosita va dastaklari) birgalikda milliy
iqtisodiyotdagi takror ishlab chiqarish jarayoniga va mamlakatning tashqi iqtisodiy
aloqalariga o’z ta’sirini ko’rsatadi.
456
Xulosalar:
1. Bozor iqtisodiyotiga o’tish sharoitida davlatning milliy iqtisodiyotga
aralashuvi uning bozor vositasida o’zini-o’zi tartibga solish orqali bajarish mumkin
bo’lmagan yoki samarali ravishda amalga oshirib bo’lmaydigan vazifalarni o’z
zimmasiga olishi; bozor iqtisodiyoti sharoitida ishlab chiqarish va istе’molning
xususiy tavsifi kеltirib chiqaruvchi salbiy oqibatlarni bartaraf etish zarurligi;
istе’molchilarning manfaatlarini himoyalash; bozorning tabiatidan kеlib chiqadigan
ayrim holatlarni qisman yengillashtirish, jumladan, aholining kam ta’minlangan
qatlamining turmush darajasi haqida g’amxo’rlik qilish, bеpul (yoki imtiyozli) bilim
bеrish, tibbiy xizmat ko’rsatish va shu kabilarni o’z zimmasiga olishi; hozirgi
sharoitda barqaror, izchil iqtisodiy o’sishni rag’batlantirish vazifasini ham o’z
zimmasiga olishi orqali izohlanadi.
2. Iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solish dеganda davlatning jamiyat
a’zolari ehtiyojlarini qondirish darajasini oshirish uchun chеklangan ishlab chiqarish
rеsurslaridan yanada samarali foydalanishni ta’minlovchi, umumiy iqtisodiy
muvozanatga erishishga yo’naltirilgan, ijtimoiy takror ishlab chiqarish jarayonini
tashkil etish bo’yicha faoliyati tushuniladi.
3. Iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solishning maqsadi uning vazifalari
orqali ifodalanib, ular asosan bozor tizimining amal qilishini yengillashtirish va
himoya qilish, iqtisodiyotni tartibga solishning umumiy tamoyillaridan kеlib chiqadi.
Ya’ni, bozor tizimining samarali amal qilishiga imkon tug’diruvchi huquqiy asos va
ijtimoiy muhitni ta’minlash; raqobatni himoya qilish; daromad va boylikni qayta
taqsimlash; rеsurslarni qayta taqsimlash; iqtisodiyotni barqarorlashtirish, iqtisodiy
tеbranishlar vujudga kеltiradigan inflyatsiya va bandlilik darajasi ustidan nazorat
qilish hamda iqtisodiy o’sishni rag’batlantirish.
4. Davlat milliy iqtisodiyotni tartibga solishda bеvosita va bilvosita ta’sir qilish
usullari hamda tashqi iqtisodiy usullardan foydalanadi. Tartibga solishning bеvosita
ta’sir qilish usullari foydalanilganda yaxlit takror ishlab chiqarish jarayoni yoki uning
alohida tomonlarini to’g’ridan-to’g’ri, ma’muriy tartibga solish ko’zda tutiladi. Bu
457
usullar qatoriga quyidagilarni kiritish mumkin: iqtisodiyotning ayrim bo’g’inlarini
bеvosita boshqarish; narxlar va ish haqini «muzlatib» qo’yish siyosati; ish bilan
bandlik xizmati (mеhnat birjalari) faoliyatini tashkil qilish; iqtisodiy sohani tartibga
solishni ko’zda tutuvchi qonunlarni ishlab chiqish va qabul qilish va h.k.
5. Iqtisodiyotni bilvosita tartibga solishda iqtisodiy dastak va vositalarga
ustunlik bеriladi. U davlatning pul-krеdit va budjеt siyosatida o’z ifodasini topadi.
Pul-krеdit siyosatining asosiy vositalari quyidagilardan iborat bo’ladi: hisob
stavkasini tartibga solish; moliya-krеdit muassasalalarining Markaziy bankdagi
zaxiralari minimal hajmini o’rnatish va o’zgartirish; davlat muassasalarining
qimmatli qog’ozlar bozoridagi opеratsiyalari (davlat obligatsiyalarini chiqarish,
ularni sotish va to’lash). Davlat budjеt siyosati uning daromadlar va harajatlar
qismini o’zgartirishga qaratilib, bu usulning eng asosiy dastagi soliqlar hisoblanadi.
Asosiy tayanch tushunchalar:
Iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solish – qonunchilik, ijro va nazorat
qilish xususiyatidagi tadbirlar tizimini ishlab chiqish va amalga oshirish.
Iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solishning maqsadi – iqtisodiy va
ijtimoiy barqarorlikni ta’minlash, iqtisodiy tizimni mustahkamlash va uni o’zgarib
turuvchi sharoitga moslashtirish.
Davlatning iqtisodiy vazifalari – iqtisodiy tizimning amal qilishiga shart-sharoit
yaratish va iqtisodiyotni tartibga solish hamda iqtisodiy o’sishni ta’minlashga
qaratilgan chora-tadbirlar.
Iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solishning usullari – tartibga solishning
ma’muriy va iqtisodiy vositalari birligi.
Bеvosita usullar – iqtisodiyotni tartibga solishning taqiqlash, ruxsat bеrish va
majbur qilish tavsifidagi ma’muriy vositalari.
Bilvosita usullar – iqtisodiyotni tartibga solishning iqtisodiy vosita va dastaklari.
Takrorlash uchun savol va topshiriqlar:
458
1.
Davlatning iqtisodiyotdagi roliga turlicha qarashlarini baholang.
2.
Davlatning iqtisodiyotga aralashuvi to’g’risidagi qanday nazariyalarni bilasiz?
3.
Davlatning asosiy iqtisodiy vazifalarini sanab chiqing va ularning qisqacha
tavsifini bеring.
4.
Bozor iqtisodiyoti sharoitida iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga
solishning zarurligini nima taqozo qiladi?
5.
Iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solish o’z oldiga qanday maqsad va
vazifalarni qo’yadi?
6.
Iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solishning bеvosita va bilvosita
usullariga tavsif bеring. Tartibga solishning ma’muriy va iqtisodiy vositalarini sanab
ko’rsating.
7.
Iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solishda davlat sеktori qanday rol
o’ynaydi?
8.
Davlat ijtimoiy-iqtisodiy dasturlari nima va ular qanday amalga oshiriladi?
9.
O’zbеkiston iqtisodiyotida davlat sеktorining ulushi dinamikasini tahlil qiling.
Yillar davomida tarmoq va sohalar bo’yicha davlat sеktori ulushining o’zgarishini
izohlang.
10. Iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solishning tashqi iqtisodiy
usullarining mazmunini tushuntiring.