BOZOR IQTISODIYOTINING DAVRIY RIVOJLANISHI. ISHSIZLIK

Yuklangan vaqt

2024-11-19

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

13

Faytl hajmi

132,2 KB


22 O‘zbekiston Respublikasi Iqtisodiyot va sanoat vazirligi ma’lumotlari asosida tuzilgan 
1 
 
 
 
 
 
 
BOZOR IQTISODIYOTINING DAVRIY RIVOJLANISHI. 
ISHSIZLIK 
 
 
 
Reja: 
3.1 Iqtisodiy davrlar va iqtisodiy tebranishlarning sabablari. 
3.2 Ishsizlik tushunchasi va ishsizlik darajasining o‘lchanishi. 
3.3 Ishsizlikning iqtisodiy oqibatlari. A. Ouken qonuni. 
3.4 O‘zbekiston Respublikasida ishsizlikni kamaytirish va aholining ish bilan 
bandligini ta’minlash siyosatining xususiyatlari. 
3.6. Iqtisodiy davrlar va iqtisodiy tebranishlarning sabablari       
 
Ishlab chiqarish, bandlilik va inflatsiya darajasining davriy tebranishga 
iqtisodiy davr (sikl)lar deyiladi. Ayrim iqtisodiy davrlar boshqalaridan o‘tish 
davrining davomiyligi va faolligi bilan farq qiladi. Shunga qaramasdan ularning 
barchasi bir xil bosqichlardan tashkil topadi (3.1-rasm). 
22 O‘zbekiston Respublikasi Iqtisodiyot va sanoat vazirligi ma’lumotlari asosida tuzilgan 1 BOZOR IQTISODIYOTINING DAVRIY RIVOJLANISHI. ISHSIZLIK Reja: 3.1 Iqtisodiy davrlar va iqtisodiy tebranishlarning sabablari. 3.2 Ishsizlik tushunchasi va ishsizlik darajasining o‘lchanishi. 3.3 Ishsizlikning iqtisodiy oqibatlari. A. Ouken qonuni. 3.4 O‘zbekiston Respublikasida ishsizlikni kamaytirish va aholining ish bilan bandligini ta’minlash siyosatining xususiyatlari. 3.6. Iqtisodiy davrlar va iqtisodiy tebranishlarning sabablari Ishlab chiqarish, bandlilik va inflatsiya darajasining davriy tebranishga iqtisodiy davr (sikl)lar deyiladi. Ayrim iqtisodiy davrlar boshqalaridan o‘tish davrining davomiyligi va faolligi bilan farq qiladi. Shunga qaramasdan ularning barchasi bir xil bosqichlardan tashkil topadi (3.1-rasm). 2 
 
 
 
3.1- 
rasm. Iqtisodiyotning davriy rivojlanishi 
Iqtisodiy davrlar to‘rtta bosqichni o‘z ichiga oladi. Birinchi bosqich iqtisodiy 
rivojlanishning eng yuqori darajasiga erishilgan bosqich bo‘lib. u «cho‘qqi» deb 
yuritiladi. Bu iqtisodiyotda ish bilan to‘liq bandlik.
 
2 3.1- rasm. Iqtisodiyotning davriy rivojlanishi Iqtisodiy davrlar to‘rtta bosqichni o‘z ichiga oladi. Birinchi bosqich iqtisodiy rivojlanishning eng yuqori darajasiga erishilgan bosqich bo‘lib. u «cho‘qqi» deb yuritiladi. Bu iqtisodiyotda ish bilan to‘liq bandlik.  
 
ishlab chiqarish to‘la quvvatda ishlayotganligi, shuningdek, mahsulotlarning baho 
darajasining o‘sish holati kuzatiladi. 
Keyingi bosqich pasayish (retsessiya) bosqichidir. Bunda ishlab chiqarish va 
bandlik darajalari kamayadi, ammo bahoning o‘sish darajasi pasaymaydi. Bu bosqich 
faol va uzoq davom etsagina bahoning o‘sish darajasi sustlashishi mumkin. 
Pasayishning quyi nuqtasida ishlab chiqarish va bandlik eng quyi darajaga tushadi va 
turg‘unlik davri boshlanadi. 
Ko‘tarilish bosqichida ishlab chiqarish va bandlik darajasi asta-sekin oshib, ishlab 
chiqarish quvvatlaridan to‘liq foydalanish va to‘liq bandlik darajasiga erishiladi. 
Yuqorida ta’kidlaganimizdek, iqtisodiy davrlar bir xil bosqichlarga ega bo‘lsada, 
ammo ular davomiyligi va faolligiga ko‘ra o‘zaro farq qilib turadi. Shuning uchun ham 
iqtisodchilar, bu jarayonlarni iqtisodiy davrlar deb emas, balki iqtisodiy tebranishlar 
deb atash to‘g‘ri bo‘ladi deb hisoblashadi. Iqtisodiy tebranishlarning asosiy sababi 
sifatida iqtisodichilar uch omilni ko‘rsatadi. 
Birinchi guruh olimlar iqtisodiy tebranishlarning asosiy sababi texnika va 
texnologiyalarda ro‘y beradigan o‘zgarishlar deb hisoblaydilar. Ularning fikricha fan-
texnika yutuqlarini qo‘llash natijasida iqtisodiyotda o‘sish ro‘y beradi. Masalan 
avtomobilning yaratilishi yoqilg‘i sanoati, neft qazib chiqarish, ximiya, yo‘l qurilishi 
materiallari sanoatlarining jadal rivojlanishiga sabab bo‘ldi. Yangi texnologiyalar 
ishlab chiqarish unumdorligini bir necha baravar oshirish, ilgari foydalanilmagan 
resurslarni ishga tushirish imkonini beradi. Texnik va texnologik yangiliklar doim ham 
yaratilavermasligi iqtisodiyotdagi tebranishlarga sabab bo‘ladi. 
Olimlarning yana bir guruhi iqtisodiy bosqichlarni siyosiy va tasodifiy 
vaziyatlarga bog‘lashadi. 
Bu jarayonni monetar siyosatga bog‘laydigan olimlar ham mavjud. Ya’ni, davlat 
qanchalik ko‘p pul bosib chiqarsa, uning qadri shunchalik kamayib boradi, va aksincha, 
pul miqdori qanchalik kam bo‘lsa, ishlab chiqarish ko‘lamining pasayishi va ishsizlar 
sonining ortishi shunchalik tezlashadi. Xullas, iqtisodiy bosqichlarni baholashga turli 
xil 
43 
yondashuvlar mavjud. Ammo barcha iqtisodchilar, ishlab chiqarish va bandlilik 
ishlab chiqarish to‘la quvvatda ishlayotganligi, shuningdek, mahsulotlarning baho darajasining o‘sish holati kuzatiladi. Keyingi bosqich pasayish (retsessiya) bosqichidir. Bunda ishlab chiqarish va bandlik darajalari kamayadi, ammo bahoning o‘sish darajasi pasaymaydi. Bu bosqich faol va uzoq davom etsagina bahoning o‘sish darajasi sustlashishi mumkin. Pasayishning quyi nuqtasida ishlab chiqarish va bandlik eng quyi darajaga tushadi va turg‘unlik davri boshlanadi. Ko‘tarilish bosqichida ishlab chiqarish va bandlik darajasi asta-sekin oshib, ishlab chiqarish quvvatlaridan to‘liq foydalanish va to‘liq bandlik darajasiga erishiladi. Yuqorida ta’kidlaganimizdek, iqtisodiy davrlar bir xil bosqichlarga ega bo‘lsada, ammo ular davomiyligi va faolligiga ko‘ra o‘zaro farq qilib turadi. Shuning uchun ham iqtisodchilar, bu jarayonlarni iqtisodiy davrlar deb emas, balki iqtisodiy tebranishlar deb atash to‘g‘ri bo‘ladi deb hisoblashadi. Iqtisodiy tebranishlarning asosiy sababi sifatida iqtisodichilar uch omilni ko‘rsatadi. Birinchi guruh olimlar iqtisodiy tebranishlarning asosiy sababi texnika va texnologiyalarda ro‘y beradigan o‘zgarishlar deb hisoblaydilar. Ularning fikricha fan- texnika yutuqlarini qo‘llash natijasida iqtisodiyotda o‘sish ro‘y beradi. Masalan avtomobilning yaratilishi yoqilg‘i sanoati, neft qazib chiqarish, ximiya, yo‘l qurilishi materiallari sanoatlarining jadal rivojlanishiga sabab bo‘ldi. Yangi texnologiyalar ishlab chiqarish unumdorligini bir necha baravar oshirish, ilgari foydalanilmagan resurslarni ishga tushirish imkonini beradi. Texnik va texnologik yangiliklar doim ham yaratilavermasligi iqtisodiyotdagi tebranishlarga sabab bo‘ladi. Olimlarning yana bir guruhi iqtisodiy bosqichlarni siyosiy va tasodifiy vaziyatlarga bog‘lashadi. Bu jarayonni monetar siyosatga bog‘laydigan olimlar ham mavjud. Ya’ni, davlat qanchalik ko‘p pul bosib chiqarsa, uning qadri shunchalik kamayib boradi, va aksincha, pul miqdori qanchalik kam bo‘lsa, ishlab chiqarish ko‘lamining pasayishi va ishsizlar sonining ortishi shunchalik tezlashadi. Xullas, iqtisodiy bosqichlarni baholashga turli xil 43 yondashuvlar mavjud. Ammo barcha iqtisodchilar, ishlab chiqarish va bandlilik  
 
darajalarini yalpi talab va boshqacha aytganda yalpi xarajatlar miqdoriga bog‘liq, degan 
fikrni qo‘llab-quvvatlaydilar. Chunki, korxonalar o‘z tovar va xizmatlarini ularga talab 
bo‘lsagina ishlab chiqaradi. Boshqacha aytganda, talab katta bo‘lmasa, korxonalarda 
tovar va xizmatlarni katta miqdorda ishlab chiqarish foydali emas. O‘z navbatida, ishlab 
chiqarishda bandlilik va daromadlar darajasi ham, aynan shu sababli, past bo‘ladi. Yalpi 
xarajatlar miqdori qanchalik ko‘p bo‘lsa, ishlab chiqarishning o‘sishi katta foyda olib 
keladi. Shuning uchun ishlab chiqarish, bandlilik va daromadlar darajasi ortib boradi. 
Iqtisodiy tebranishlar sabablarini, ularga ta’sir etuvchi omillarni o‘rganish, iqtisodiy 
tebranishlar amplitudasini qisqartirish barcha hukumatlar makroiqtisodiy siyosatining 
muhim maqsadlaridan biridir. 
Shu o’rinda quyidagi misolni keltiramiz. 2008 yilda yuzaga kelgan jahon 
moliyaviy -iqtisodiy inqirozi dunyodagi deyarli barcha rivojlangan mamlakatlarda 
makroiqtisodiy berqarorlikni keltirib chiqardi. 
Dastlab AQSh ipoteka bozorlarida namoyon bo‘lgan mazkur inqiroz yetarlicha 
to‘lov layoqatiga ega bo‘lmagan, qarzlarni qaytarish qobiliyati shubhali bo‘lgan 
qarzdorlarga ipoteka kreditlari berish amaliyotining jadallashuvi natijasida ro‘y berdi. 
Modomiki, ipoteka krediti o‘zining mohiyati bo‘yicha ko‘chmas mulk garovi 
hisobiga beriladigan kreditlar bo‘lsada, AQSh bozorlari bunday likvidli ko‘chmas 
mulklarga etarlicha «to‘yindi» va ularning narxlari keskin tusha boshladi. Buning ustiga 
investitsion banklarning AQSh ipoteka bozorlaridagi yangi moliyaviy «mahsulot» 
hisoblangan aktivlarni sekyuritizatsiyalash bo‘yicha operatsiyalarining avj olishi 
ipoteka bozorlaridagi tanazzullik holatlari ehtimolligini oshirdi. 
AQSh iqtisodiyoti yaratilgan shart-sharoitlar tufayli arzon kredit resurslariga 
to‘yindi va bu Federal zahira tizimi (FZT) amalga oshirayotgan pul-kredit siyosatini 
o‘zgartirishiga olib keldi. Natijada 2004-2006 yillarda Federal zahira tizimi foiz 
stavkalarni 6,25% gacha ko‘tardi. Kreditlarning qimmatlashuvi aholini ipotekaga 
nisbatan talabining pasayishiga va kreditlarni qaytarish bo‘yicha qarzdorlar to‘lovining 
qisqarishiga olib keldi. Pirovard natijada 2007 yil boshida 
44
darajalarini yalpi talab va boshqacha aytganda yalpi xarajatlar miqdoriga bog‘liq, degan fikrni qo‘llab-quvvatlaydilar. Chunki, korxonalar o‘z tovar va xizmatlarini ularga talab bo‘lsagina ishlab chiqaradi. Boshqacha aytganda, talab katta bo‘lmasa, korxonalarda tovar va xizmatlarni katta miqdorda ishlab chiqarish foydali emas. O‘z navbatida, ishlab chiqarishda bandlilik va daromadlar darajasi ham, aynan shu sababli, past bo‘ladi. Yalpi xarajatlar miqdori qanchalik ko‘p bo‘lsa, ishlab chiqarishning o‘sishi katta foyda olib keladi. Shuning uchun ishlab chiqarish, bandlilik va daromadlar darajasi ortib boradi. Iqtisodiy tebranishlar sabablarini, ularga ta’sir etuvchi omillarni o‘rganish, iqtisodiy tebranishlar amplitudasini qisqartirish barcha hukumatlar makroiqtisodiy siyosatining muhim maqsadlaridan biridir. Shu o’rinda quyidagi misolni keltiramiz. 2008 yilda yuzaga kelgan jahon moliyaviy -iqtisodiy inqirozi dunyodagi deyarli barcha rivojlangan mamlakatlarda makroiqtisodiy berqarorlikni keltirib chiqardi. Dastlab AQSh ipoteka bozorlarida namoyon bo‘lgan mazkur inqiroz yetarlicha to‘lov layoqatiga ega bo‘lmagan, qarzlarni qaytarish qobiliyati shubhali bo‘lgan qarzdorlarga ipoteka kreditlari berish amaliyotining jadallashuvi natijasida ro‘y berdi. Modomiki, ipoteka krediti o‘zining mohiyati bo‘yicha ko‘chmas mulk garovi hisobiga beriladigan kreditlar bo‘lsada, AQSh bozorlari bunday likvidli ko‘chmas mulklarga etarlicha «to‘yindi» va ularning narxlari keskin tusha boshladi. Buning ustiga investitsion banklarning AQSh ipoteka bozorlaridagi yangi moliyaviy «mahsulot» hisoblangan aktivlarni sekyuritizatsiyalash bo‘yicha operatsiyalarining avj olishi ipoteka bozorlaridagi tanazzullik holatlari ehtimolligini oshirdi. AQSh iqtisodiyoti yaratilgan shart-sharoitlar tufayli arzon kredit resurslariga to‘yindi va bu Federal zahira tizimi (FZT) amalga oshirayotgan pul-kredit siyosatini o‘zgartirishiga olib keldi. Natijada 2004-2006 yillarda Federal zahira tizimi foiz stavkalarni 6,25% gacha ko‘tardi. Kreditlarning qimmatlashuvi aholini ipotekaga nisbatan talabining pasayishiga va kreditlarni qaytarish bo‘yicha qarzdorlar to‘lovining qisqarishiga olib keldi. Pirovard natijada 2007 yil boshida 44 5 
 
 
AQShda aholining ipoteka kreditlarini qaytarishi bilan bog‘liq muammo 
kuchaydi. Qarzdorlarning ko‘chmas mulk garovi bilan olingan kreditlarni 
qaytarishdan ko‘ra to‘lovlarni to‘lashdan bosh tortish holati kengaydi. Banklarning 
to‘lov qobiliyatiga ega bo‘lmagan mijozlarning ko‘chmas mulklarini qayta sotuvga 
qo‘yishi natijasida ipoteka bozoridagi taklif ko‘payib, bozordagi narxlarning keskin 
pasayishiga olib keldi. 
Pirovard natijada 2007 yil boshida AQShda aholining ipoteka kreditlarini 
qaytarishi bilan bog‘liq muammo kuchaydi. Qarzdorlarning ko‘chmas mulk garovi 
bilan olingan kreditlarni qaytarishdan ko‘ra to‘lovlarni to‘lashdan bosh tortish holati 
kengaydi. Banklarning to‘lov qobiliyatiga ega bo‘lmagan mijozlarning ko‘chmas 
mulklarini qayta sotuvga qo‘yishi natijasida ipoteka bozoridagi taklif ko‘payib, 
bozordagi narxlarning keskin pasayishiga olib keldi. 
Aksariyat moliyachi-iqtisodchilar vujudga kelgan moliyaviy inqirozning 
haqiqiy sabablaridan biri sifatida rivojlangan mamlakatlarda iqtisodiyotni haddan 
ziyod ortiqcha erkinlashtirish siyosatining «mevasi» ekanligini, ya’ni «o‘z-o‘zini 
boshqaruvchi bozor» g‘oyasini ilgari surish orqali davlatning milliy iqtisodiyotga va 
xususan 
moliyaviy 
bozorlarga 
aralashuvini 
cheklanganligi 
bilan 
ham 
izohlamoqdalar. 
Yuzaga kelgan global moliyaviy -iqtisodiy inqiroz jahonning asosiy moliyaviy 
markazlari hisoblangan yirik fond bozorlarini o‘z ichiga oluvchi mamlakatlar 
iqtisodiyotiga jiddiy ta’sir ko‘rsatdi. Uning o‘ziga xos xususiyati shundaki, moliyaviy 
inqiroz inflatsiya, qator banklar va moliyaviy muassasalarning tanazzulga yuz tutishi 
ta’sirida ishsizlik, ishlab chiqarish sur’atlarining pasayishi va boshqalar negizida 
iqtisodiy inqiroz shaklida kuchayib bormoqda. Bundan ko‘rinadiki, hozirgi jahon 
moliyaviy inqirozining o‘ziga xos xususiyati - bu uning iqtisodiyotning moliyaviy 
sektoridan boshlanib, real sektoriga o‘tganligidir. 
Global inqiroz bo‘yicha ko‘p sonli nashrlarni tahlil qilish shuni ko‘rsatdiki, 
dunyoning rivojlangan davlatlari uchun inqirozning harakat nuqtasi moliyaviy 
bozorlarning beqarorligi bo‘ldi va inqirozning rivojlanishi sxemasi quyidagi 
ko‘rinishda bo‘ldi: 
Moliyaviy bozorlarning beqarorligi ^ Kreditlarning qisqartirilishi va 
5 AQShda aholining ipoteka kreditlarini qaytarishi bilan bog‘liq muammo kuchaydi. Qarzdorlarning ko‘chmas mulk garovi bilan olingan kreditlarni qaytarishdan ko‘ra to‘lovlarni to‘lashdan bosh tortish holati kengaydi. Banklarning to‘lov qobiliyatiga ega bo‘lmagan mijozlarning ko‘chmas mulklarini qayta sotuvga qo‘yishi natijasida ipoteka bozoridagi taklif ko‘payib, bozordagi narxlarning keskin pasayishiga olib keldi. Pirovard natijada 2007 yil boshida AQShda aholining ipoteka kreditlarini qaytarishi bilan bog‘liq muammo kuchaydi. Qarzdorlarning ko‘chmas mulk garovi bilan olingan kreditlarni qaytarishdan ko‘ra to‘lovlarni to‘lashdan bosh tortish holati kengaydi. Banklarning to‘lov qobiliyatiga ega bo‘lmagan mijozlarning ko‘chmas mulklarini qayta sotuvga qo‘yishi natijasida ipoteka bozoridagi taklif ko‘payib, bozordagi narxlarning keskin pasayishiga olib keldi. Aksariyat moliyachi-iqtisodchilar vujudga kelgan moliyaviy inqirozning haqiqiy sabablaridan biri sifatida rivojlangan mamlakatlarda iqtisodiyotni haddan ziyod ortiqcha erkinlashtirish siyosatining «mevasi» ekanligini, ya’ni «o‘z-o‘zini boshqaruvchi bozor» g‘oyasini ilgari surish orqali davlatning milliy iqtisodiyotga va xususan moliyaviy bozorlarga aralashuvini cheklanganligi bilan ham izohlamoqdalar. Yuzaga kelgan global moliyaviy -iqtisodiy inqiroz jahonning asosiy moliyaviy markazlari hisoblangan yirik fond bozorlarini o‘z ichiga oluvchi mamlakatlar iqtisodiyotiga jiddiy ta’sir ko‘rsatdi. Uning o‘ziga xos xususiyati shundaki, moliyaviy inqiroz inflatsiya, qator banklar va moliyaviy muassasalarning tanazzulga yuz tutishi ta’sirida ishsizlik, ishlab chiqarish sur’atlarining pasayishi va boshqalar negizida iqtisodiy inqiroz shaklida kuchayib bormoqda. Bundan ko‘rinadiki, hozirgi jahon moliyaviy inqirozining o‘ziga xos xususiyati - bu uning iqtisodiyotning moliyaviy sektoridan boshlanib, real sektoriga o‘tganligidir. Global inqiroz bo‘yicha ko‘p sonli nashrlarni tahlil qilish shuni ko‘rsatdiki, dunyoning rivojlangan davlatlari uchun inqirozning harakat nuqtasi moliyaviy bozorlarning beqarorligi bo‘ldi va inqirozning rivojlanishi sxemasi quyidagi ko‘rinishda bo‘ldi: Moliyaviy bozorlarning beqarorligi ^ Kreditlarning qisqartirilishi va  
 
iste’molning pasayishi ^ Ishlab chiqarish va eksportning qisqarishi, ishsizlikning 
o‘sishi. 
Shunga ko‘ra, hukumatlar darajasida inqirozdan chiqish bo‘yicha davlat 
dasturlarini ishlab chiqishda bandlik masalalarini, talabni rag‘batlantirish orqali 
ishlab chiqarish ko‘lamini kengaytirishga qaratilgan keskin choralarni ko‘rish 
masalasini ko‘ndalang qilib qo‘ydi. 
3.1. Ishsizlik tushunchasi va ishsizlik darajasining o‘lchanishi. 
Iqtisodiyotning beqaror rivojlanishi oqibatida, iqtisodiy pasayish davrida 
ishlab chiqarish resurslari to‘liq foydalanilmay qoladi. 
YaIMni yaratishda qatnashadigan iqtisodiy resurslarning eng asosiylaridan 
biri bo‘lgan mehnat resurslaridan to‘liq foydalanilmaslik ishsizlikda namoyon 
bo‘ladi. 
Makroiqisodiy tahlilda mehnat resurslari emas balki ishchi kuchi 
kategoriyasidan ko‘proq foydalaniladi. 
Ishchi kuchi yoki iqtisodiy faol aholi deganda mehnatga layoqatli 
yoshdagi ishlayotgan va ishsiz yurgan aholining umumiy soni tushuniladi.23 
Mehnat bozorida boshqa resurslar bozori singari talab va taklif qonuni amal 
qiladi. Ishchi kuchining bahosi hisoblangan real ish haqi hajmi oshsa ishchi 
kuchiga bo‘lgan talab qisqaradi, agar real ish haqi hajmi kamaysa ishchi kuchiga 
bo‘lgan talab ortadi, ishchi kuchi taklifi esa kamayadi. Ishchi kuchiga bo‘lgan 
talab miqdorining ishchi kuchi taklifi miqdoridan kam bo‘lishi ishsizlikni keltirib 
chiqaradi. 
Ishsizlar - bu, ishchi kuchining bir qismi bo‘lib, ijtimoiy ishlab chiqarishda 
band bo‘lmagan, lekin ishlashni xohlovchi va faol ish qidirayotgan aholidir. 
Ishsizlik darajasi deb ishsizlarni ishchi kuchi soniga nisbatiga (% hisobida) 
aytiladi va uni quyidagi formula bilan aniqlash mumkin: 
Ishsizlik darajasi =(ishsizlar soni / ishchi kuchi soni)x100 
Ishsizlikning quyidagi turlari mavjud: 
Friksion ishsizlik. Unga ish qidirayotgan yoki yaqin vaqtlar ichida ish bilan 
iste’molning pasayishi ^ Ishlab chiqarish va eksportning qisqarishi, ishsizlikning o‘sishi. Shunga ko‘ra, hukumatlar darajasida inqirozdan chiqish bo‘yicha davlat dasturlarini ishlab chiqishda bandlik masalalarini, talabni rag‘batlantirish orqali ishlab chiqarish ko‘lamini kengaytirishga qaratilgan keskin choralarni ko‘rish masalasini ko‘ndalang qilib qo‘ydi. 3.1. Ishsizlik tushunchasi va ishsizlik darajasining o‘lchanishi. Iqtisodiyotning beqaror rivojlanishi oqibatida, iqtisodiy pasayish davrida ishlab chiqarish resurslari to‘liq foydalanilmay qoladi. YaIMni yaratishda qatnashadigan iqtisodiy resurslarning eng asosiylaridan biri bo‘lgan mehnat resurslaridan to‘liq foydalanilmaslik ishsizlikda namoyon bo‘ladi. Makroiqisodiy tahlilda mehnat resurslari emas balki ishchi kuchi kategoriyasidan ko‘proq foydalaniladi. Ishchi kuchi yoki iqtisodiy faol aholi deganda mehnatga layoqatli yoshdagi ishlayotgan va ishsiz yurgan aholining umumiy soni tushuniladi.23 Mehnat bozorida boshqa resurslar bozori singari talab va taklif qonuni amal qiladi. Ishchi kuchining bahosi hisoblangan real ish haqi hajmi oshsa ishchi kuchiga bo‘lgan talab qisqaradi, agar real ish haqi hajmi kamaysa ishchi kuchiga bo‘lgan talab ortadi, ishchi kuchi taklifi esa kamayadi. Ishchi kuchiga bo‘lgan talab miqdorining ishchi kuchi taklifi miqdoridan kam bo‘lishi ishsizlikni keltirib chiqaradi. Ishsizlar - bu, ishchi kuchining bir qismi bo‘lib, ijtimoiy ishlab chiqarishda band bo‘lmagan, lekin ishlashni xohlovchi va faol ish qidirayotgan aholidir. Ishsizlik darajasi deb ishsizlarni ishchi kuchi soniga nisbatiga (% hisobida) aytiladi va uni quyidagi formula bilan aniqlash mumkin: Ishsizlik darajasi =(ishsizlar soni / ishchi kuchi soni)x100 Ishsizlikning quyidagi turlari mavjud: Friksion ishsizlik. Unga ish qidirayotgan yoki yaqin vaqtlar ichida ish bilan  
 
ta’minlanishni kutayotgan ishchi kuchi kiradi.1 Ishsizlikning bu turi asosan ish yoki 
turar joylarni o‘zgartirish. o‘quv yurtlarini tugatish va shuningdek. boshqa sabablardan 
kelib chiqadi. U doimo mavjud bo‘lib. ma’lum bir darajada kerakli hisoblanadi. 
Tarkibiy ishsizlik. Tarkibiy ishsizlar guruhiga ishlab chiqarish strukturasining 
o‘zgarishi natijasida ishchi kuchiga talab tarkibining o‘zgarishi natijasida ishsiz 
qolganlar kiradi. Unga asosan malakalarini o‘zgartirishi va oshirishi. ma’lumot olishi. 
yangi kasb egallashi lozim bo‘lgan ishsizlar guruhlari kiradi. Friksion ishsizlik bilan 
tarkibiy ishsizlikning asosiy farqi shundaki. birinchisida. ma’lum malaka va tajriba 
mavjud bo‘ladi va undan foydalanib. ish joylarini tezroq topib olishadi. ikkinchisida 
esa. ishchi kuchi darhol va tezroq ish joylarini topa olmaydi. 
Davriy ishsizlik asosan ishlab chiqarishning pasayishi natijasida ishchi kuchiga 
bo‘lgan talabning kamayishidan paydo bo‘ladi. Davriy pasayish tovar va xizmatlarga 
bo‘lgan yalpi talabning kamayishini. shunga muvofiq. yalpi tatalabning kamayishini. 
va oqibatda aholining ish bilan bandligi qisqarishi va ishsizlikning o‘sishini bildiradi. 
To‘la ish bilan bandlik ishchi kuchining 100 foiz ish bilan ta’minlanganligini 
bildirmaydi. Aksincha. friksion va strukturali ishsizlik ilojsiz hol bo‘lganligini hisobga 
olsak. biz mutlaq to‘la ish bilan bandlilikka erishib bo‘lmasligini tushunamiz. 
Agarda davriy ishsizlik bo‘lmasa. u holda to‘la ish bilan bandlilikka erishiladi. 
To‘la ish bilan bandlik davridagi ishsizlik. ishsizlikning tabiiy darajasi deyiladi.2 
Bunga ish qidiruvchilar soni bo‘sh ish joylari soniga muvofiq kelsagina erishish 
mumkin. Ishsizlikning tabiiy darajasi friksion va tarkibiy ishsizlik yig‘indisiga teng 
bo‘ladi. 
Ishsizlikning tabiiy darajasi doimiy emas. chunki u iqtisodiy vaziyat. qonun va 
milliy an’analar bilan bog‘liq holda o‘zgarib turadi.
                     
1 N. Gregory Mankiw. Macroeconomics. 8 th edition. Harvard University. (NY.: Worth Publishers. 2013): 180 
2 N. Gregory Mankiw. Macroeconomics. 8 th edition. Harvard University. (NY.: Worth Publishers. 2013): 177 
47 
ta’minlanishni kutayotgan ishchi kuchi kiradi.1 Ishsizlikning bu turi asosan ish yoki turar joylarni o‘zgartirish. o‘quv yurtlarini tugatish va shuningdek. boshqa sabablardan kelib chiqadi. U doimo mavjud bo‘lib. ma’lum bir darajada kerakli hisoblanadi. Tarkibiy ishsizlik. Tarkibiy ishsizlar guruhiga ishlab chiqarish strukturasining o‘zgarishi natijasida ishchi kuchiga talab tarkibining o‘zgarishi natijasida ishsiz qolganlar kiradi. Unga asosan malakalarini o‘zgartirishi va oshirishi. ma’lumot olishi. yangi kasb egallashi lozim bo‘lgan ishsizlar guruhlari kiradi. Friksion ishsizlik bilan tarkibiy ishsizlikning asosiy farqi shundaki. birinchisida. ma’lum malaka va tajriba mavjud bo‘ladi va undan foydalanib. ish joylarini tezroq topib olishadi. ikkinchisida esa. ishchi kuchi darhol va tezroq ish joylarini topa olmaydi. Davriy ishsizlik asosan ishlab chiqarishning pasayishi natijasida ishchi kuchiga bo‘lgan talabning kamayishidan paydo bo‘ladi. Davriy pasayish tovar va xizmatlarga bo‘lgan yalpi talabning kamayishini. shunga muvofiq. yalpi tatalabning kamayishini. va oqibatda aholining ish bilan bandligi qisqarishi va ishsizlikning o‘sishini bildiradi. To‘la ish bilan bandlik ishchi kuchining 100 foiz ish bilan ta’minlanganligini bildirmaydi. Aksincha. friksion va strukturali ishsizlik ilojsiz hol bo‘lganligini hisobga olsak. biz mutlaq to‘la ish bilan bandlilikka erishib bo‘lmasligini tushunamiz. Agarda davriy ishsizlik bo‘lmasa. u holda to‘la ish bilan bandlilikka erishiladi. To‘la ish bilan bandlik davridagi ishsizlik. ishsizlikning tabiiy darajasi deyiladi.2 Bunga ish qidiruvchilar soni bo‘sh ish joylari soniga muvofiq kelsagina erishish mumkin. Ishsizlikning tabiiy darajasi friksion va tarkibiy ishsizlik yig‘indisiga teng bo‘ladi. Ishsizlikning tabiiy darajasi doimiy emas. chunki u iqtisodiy vaziyat. qonun va milliy an’analar bilan bog‘liq holda o‘zgarib turadi. 1 N. Gregory Mankiw. Macroeconomics. 8 th edition. Harvard University. (NY.: Worth Publishers. 2013): 180 2 N. Gregory Mankiw. Macroeconomics. 8 th edition. Harvard University. (NY.: Worth Publishers. 2013): 177 47 8 
 
 
Ishsizlikning tabiiy darajasi mamlakatdagi oxirgi o‘n yilda mavjud bo‘lgan 
haqiqiy ishsizlik darajasi va keyingi o‘n yil uchun prognoz qilib hisoblangan ishsizlik 
darajalarining o‘rtacha miqdori sifatida belgilanadi. Umumiy holda ishchi kuchi ish 
bilan band va faol ish qidirib yurgan ishsizlarga bo‘linadi. 
3.2. 
Ishsizlikning iqtisodiy oqibatlari. A. Ouken qonuni 
Barcha mavjud resurslardan to‘liq foydalanish yoki ishsizlikning tabiiy darajasi 
holatida iqtisodiyotda yaratilishi mumkin bo‘lgan mahsulot hajmini iqtisodiyotning 
ishlab chiqarish potensiali deb ataladi. Mamlakatning ishlab chiqarish potensiali 
potensial YaIM ko‘rsatkichi bilan o‘lchanadi. 
Makroiqtisodiy beqarorlik tufayli, iqtisodiy pasayish davrida mamlakat o‘z 
iqtisodiy potensialini to‘liq ishga solmasdan, yaratilgan haqiqiy YaIM hajmi (Yh) 
potensial YaIM (Yp) hajmidan ortda qoladi. 
Ya’ni YaIMning uzilishi (YuZ) ro‘y beradi. 
Yh - Yp 
YuZ= 
---------------------------------------------- 100 
Yp 
Potensial YaIM deganda mamlakatdagi ishlab chiqarish resurslaridan to‘liq 
foydalanilgan sharoitda mumkin bo‘lgan ishlab chiqarish hajmi tushuniladi. 
Potensial YaIM*ni hisoblashda mamlakatda ishsizlik mutlaqo yo‘q deb emas, 
balki mavjud, biroq u tabiiy darajada, deb hisoblanadi. 
Ishsizlik darajasining oshishi natijasida iqtisodiyot potensial YaIM hajmini 
ololmaydi. Shu sababli mamlakat miqyosida ishsizlikni uning tabiiy darajasida saqlash 
va tartibga solish iqtisodiy jihatdan katta ahamiyatga ega. Ishsizlikning haqiqiy darajasi 
uning tabiiy darajasidan qanchalik yuqori bo‘lsa, YaIM uzilishi shuncha ko‘p bo‘ladi. 
Shuning uchun ham potensial hajmdagi YaIM* haqiqiy YaIM dan katta bo‘ladi. 
Ishsizlik darajasi va YaIM uzilishi o‘rtasidagi miqdoriy nisbatni ingliz iqtisodchisi 
Artur Ouken matematik holda isbotlab bergan. Shuning uchun bu qonun, Ouken qonuni 
deyiladi.3 Qonunning mohiyati shundan iboratki, agar ishsizlikning haqiqiy darajasi 
uning tabiiy darajasidan bir foizga oshib ketsa, ya’ni davriy ishsizlik 1 foizni tashkil 
                     
3 N. Gregory Mankiw. Macroeconomics. 8 th edition. Harvard University. (NY.: Worth Publishers, 2013): 277 
8 Ishsizlikning tabiiy darajasi mamlakatdagi oxirgi o‘n yilda mavjud bo‘lgan haqiqiy ishsizlik darajasi va keyingi o‘n yil uchun prognoz qilib hisoblangan ishsizlik darajalarining o‘rtacha miqdori sifatida belgilanadi. Umumiy holda ishchi kuchi ish bilan band va faol ish qidirib yurgan ishsizlarga bo‘linadi. 3.2. Ishsizlikning iqtisodiy oqibatlari. A. Ouken qonuni Barcha mavjud resurslardan to‘liq foydalanish yoki ishsizlikning tabiiy darajasi holatida iqtisodiyotda yaratilishi mumkin bo‘lgan mahsulot hajmini iqtisodiyotning ishlab chiqarish potensiali deb ataladi. Mamlakatning ishlab chiqarish potensiali potensial YaIM ko‘rsatkichi bilan o‘lchanadi. Makroiqtisodiy beqarorlik tufayli, iqtisodiy pasayish davrida mamlakat o‘z iqtisodiy potensialini to‘liq ishga solmasdan, yaratilgan haqiqiy YaIM hajmi (Yh) potensial YaIM (Yp) hajmidan ortda qoladi. Ya’ni YaIMning uzilishi (YuZ) ro‘y beradi. Yh - Yp YuZ= ---------------------------------------------- 100 Yp Potensial YaIM deganda mamlakatdagi ishlab chiqarish resurslaridan to‘liq foydalanilgan sharoitda mumkin bo‘lgan ishlab chiqarish hajmi tushuniladi. Potensial YaIM*ni hisoblashda mamlakatda ishsizlik mutlaqo yo‘q deb emas, balki mavjud, biroq u tabiiy darajada, deb hisoblanadi. Ishsizlik darajasining oshishi natijasida iqtisodiyot potensial YaIM hajmini ololmaydi. Shu sababli mamlakat miqyosida ishsizlikni uning tabiiy darajasida saqlash va tartibga solish iqtisodiy jihatdan katta ahamiyatga ega. Ishsizlikning haqiqiy darajasi uning tabiiy darajasidan qanchalik yuqori bo‘lsa, YaIM uzilishi shuncha ko‘p bo‘ladi. Shuning uchun ham potensial hajmdagi YaIM* haqiqiy YaIM dan katta bo‘ladi. Ishsizlik darajasi va YaIM uzilishi o‘rtasidagi miqdoriy nisbatni ingliz iqtisodchisi Artur Ouken matematik holda isbotlab bergan. Shuning uchun bu qonun, Ouken qonuni deyiladi.3 Qonunning mohiyati shundan iboratki, agar ishsizlikning haqiqiy darajasi uning tabiiy darajasidan bir foizga oshib ketsa, ya’ni davriy ishsizlik 1 foizni tashkil 3 N. Gregory Mankiw. Macroeconomics. 8 th edition. Harvard University. (NY.: Worth Publishers, 2013): 277  
 
etsa milliy iqtisodiyot YaIMni ikki yarim foizga kam yaratadi. YaIMning pastroq 
darajasi o‘z navbatida, ishlab chiqarishda qatnashuvchilar daromadlarining nisbatan 
kamroq 
bo‘lishini 
va 
iqtisodiyotning 
kelgusi 
taraqqiyotini 
investitsiyalash 
imkoniyatlari qisqarishini bildiradi. 
Ouken qonuni ishsizlikning turli darajalaridagi mahsulot yo‘qotishlari hajmini 
aniqlash imkonini beradi. Hozirgi kunda P koeffitsienti deb atalgan bu koeffitsient 
miqdori 2 foizdan 3 foiz oralig‘ida deb hisoblanadi.4 
Ouken qonunini formulada quyidagicha tasvirlash mumkin: 
YUz= -2,5[ u -u*] 
Bu yerda: u* - ishsizlikning tabiiy darajasi; 
u - ishsizlikning haqiqiy darajasi. 
YaIM uzilishini ifodalaydigan formula bilan Ouken qonunini formulasini 
umumlashtirib quyidagi formulani olamiz: 
Yh - Yp 
 ----------------- 100 = 
- 
p [ u -u*] 
Yp 
Ouken qonuni izohlagan miqdoriy bog‘liqlikning teskari jihatiga e’tibor 
qaratamiz. Iqtisodiy tadqiqotlar shuni ko‘rsatadiki YaIMning 2-3 foizga o‘sishi davriy 
ishsizlik darajasini 1 foizga qisqarishini keltirib chiqarmas ekan. Ya’ni dastlabki 1 
foizlik iqtisodiy o‘sish fan-texnika taraqqiyoti natijasida resurslardan foydalanish 
samaradorligi hisobiga erishilishi mumkin, shuningdek bu paytda aholi sonining 
ko‘payishi ham ishsizlik soninining pasaymasligiga sabab bo‘ladi. Dastlabki 2-3 
foizdan yuqori bo‘lgan har 2-3 foiz iqtisodiy o‘sish esa davriy ishsizlikni 1 foizga 
qisqarishini keltirib chiqaradi. Demak 1 foizlik davriy ishsizlikni tugatish uchun yillik 
4-6 foizlik iqtisodiy o‘sish ta’minlanishi kerak. 
3.3. O‘zbekiston Respublikasida ishsizlikni kamaytirish va aholining ish 
bilan bandligini ta’minlash siyosatining xususiyatlari 
Ishsizlik mehnat bozorining asosiy muammolaridan biri bo‘lib, biror bir mamlakat 
iqtisodiyotning bu “nuqsoni”dan hali qutulganicha yo‘q. 
                     
4 N. Gregory Mankiw. Macroeconomics. 8 th edition. Harvard University. (NY.: Worth Publishers, 2013): 278 
49 
etsa milliy iqtisodiyot YaIMni ikki yarim foizga kam yaratadi. YaIMning pastroq darajasi o‘z navbatida, ishlab chiqarishda qatnashuvchilar daromadlarining nisbatan kamroq bo‘lishini va iqtisodiyotning kelgusi taraqqiyotini investitsiyalash imkoniyatlari qisqarishini bildiradi. Ouken qonuni ishsizlikning turli darajalaridagi mahsulot yo‘qotishlari hajmini aniqlash imkonini beradi. Hozirgi kunda P koeffitsienti deb atalgan bu koeffitsient miqdori 2 foizdan 3 foiz oralig‘ida deb hisoblanadi.4 Ouken qonunini formulada quyidagicha tasvirlash mumkin: YUz= -2,5[ u -u*] Bu yerda: u* - ishsizlikning tabiiy darajasi; u - ishsizlikning haqiqiy darajasi. YaIM uzilishini ifodalaydigan formula bilan Ouken qonunini formulasini umumlashtirib quyidagi formulani olamiz: Yh - Yp ----------------- 100 = - p [ u -u*] Yp Ouken qonuni izohlagan miqdoriy bog‘liqlikning teskari jihatiga e’tibor qaratamiz. Iqtisodiy tadqiqotlar shuni ko‘rsatadiki YaIMning 2-3 foizga o‘sishi davriy ishsizlik darajasini 1 foizga qisqarishini keltirib chiqarmas ekan. Ya’ni dastlabki 1 foizlik iqtisodiy o‘sish fan-texnika taraqqiyoti natijasida resurslardan foydalanish samaradorligi hisobiga erishilishi mumkin, shuningdek bu paytda aholi sonining ko‘payishi ham ishsizlik soninining pasaymasligiga sabab bo‘ladi. Dastlabki 2-3 foizdan yuqori bo‘lgan har 2-3 foiz iqtisodiy o‘sish esa davriy ishsizlikni 1 foizga qisqarishini keltirib chiqaradi. Demak 1 foizlik davriy ishsizlikni tugatish uchun yillik 4-6 foizlik iqtisodiy o‘sish ta’minlanishi kerak. 3.3. O‘zbekiston Respublikasida ishsizlikni kamaytirish va aholining ish bilan bandligini ta’minlash siyosatining xususiyatlari Ishsizlik mehnat bozorining asosiy muammolaridan biri bo‘lib, biror bir mamlakat iqtisodiyotning bu “nuqsoni”dan hali qutulganicha yo‘q. 4 N. Gregory Mankiw. Macroeconomics. 8 th edition. Harvard University. (NY.: Worth Publishers, 2013): 278 49  
 
So‘nggi yillarda O‘zbekistonda bu ko‘rsatkichning yillar bo‘yicha o‘zgarishi 
uning bir me’yorda bo‘lmaganini ko‘rsatadi. Jumladan. 20002006 yillarda 
mamlakatimizda ishsizlik darajasi 0.3-0.4 foizni tashkil etgan. Lekin, 2007 yildan 
boshlab real ishsizlik darajasi o‘rtacha 5 foiz va undan yuqori darajada bo‘lmoqda. 
 
3.2 - rasm. O‘zbekiston Respublikasida aholining ishsizlik darajasi, 
foizda28 
Bu holatni shunday izohlashimiz mumkinki. O‘zbekiston Respublikasida 2007 
yilning 1 iyuligacha amal qilib kelgan mehnat resurslari balansi shakli Vazirlar 
Mahkamasining 2002 yil 31 yanvardagi “Aholini ish bilan bandligini hisobga olish 
tizimini takomillashtirish to‘g‘risida”gi 42 - sonli Qarori bilan tasdiqlangan metodika 
asosida hisoblab kelinar edi. 
Mazkur balans Prezident farmon va qarorlari asosida mamlakatda ish bilan 
bandlikning yangi noan’anaviy shakllarining (uy mehnati. kasanachilik, oilaviy biznes, 
shaxsiy yordamchi xo‘jaliklarda qoramol etishtirish, xizmat ko‘rsatish va servis) paydo 
bo‘lishi natijasida o‘z qamrovini yo‘qotdi. shuningdek, mazkur metodika respublika 
aholisi va uy xo‘jaliklari statistikasini yuritish va ularning ijtimoiy-iqtisodiy 
10 
 
 
 
2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 
2015 2016 2017 2018 
So‘nggi yillarda O‘zbekistonda bu ko‘rsatkichning yillar bo‘yicha o‘zgarishi uning bir me’yorda bo‘lmaganini ko‘rsatadi. Jumladan. 20002006 yillarda mamlakatimizda ishsizlik darajasi 0.3-0.4 foizni tashkil etgan. Lekin, 2007 yildan boshlab real ishsizlik darajasi o‘rtacha 5 foiz va undan yuqori darajada bo‘lmoqda. 3.2 - rasm. O‘zbekiston Respublikasida aholining ishsizlik darajasi, foizda28 Bu holatni shunday izohlashimiz mumkinki. O‘zbekiston Respublikasida 2007 yilning 1 iyuligacha amal qilib kelgan mehnat resurslari balansi shakli Vazirlar Mahkamasining 2002 yil 31 yanvardagi “Aholini ish bilan bandligini hisobga olish tizimini takomillashtirish to‘g‘risida”gi 42 - sonli Qarori bilan tasdiqlangan metodika asosida hisoblab kelinar edi. Mazkur balans Prezident farmon va qarorlari asosida mamlakatda ish bilan bandlikning yangi noan’anaviy shakllarining (uy mehnati. kasanachilik, oilaviy biznes, shaxsiy yordamchi xo‘jaliklarda qoramol etishtirish, xizmat ko‘rsatish va servis) paydo bo‘lishi natijasida o‘z qamrovini yo‘qotdi. shuningdek, mazkur metodika respublika aholisi va uy xo‘jaliklari statistikasini yuritish va ularning ijtimoiy-iqtisodiy 10 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018  
 
faoliyatlari monitoringini amalga oshirishda xalqaro standartlar va yangi 
talablarga javob bermay qo‘ydi. 
Shundan kelib chiqqan holda 2007 yil 24 mayda Vazirlar Mahkamasining 
“Ishga joylashtirishga muhtoj ish bilan band bo‘lmagan aholini hisobga olish 
metodikasini takomillashtirish to‘g‘risida” gi 106 - sonli qarori qabul qilindi va 
unga muvofiq joriy yilning 1 iyulidan boshlab “Ishga joylashtirishga muhtoj 
mehnat bilan band bo‘lmagan aholini hududlar bo‘yicha hisoblab chiqish” 
metodikasi amaliyotga tatbiq etildi. 
 
3.3- rasm. O‘zbekiston Respublikasida ish bilan band aholi soni 
dinamikasi (2017 yil, ming kishi hisobida)29 
Metodika Xalqaro mehnat tashkiloti tomonidan belgilangan normalardan 
kelib chiqqan holda ishlab chiqilgan hamda O‘zbekiston Respublikasining ish 
bilan ta’minlash va mehnat bozorining o‘ziga xos xususiyatlarini hisobga oladi. 
Aholi bandligini 
ta’minlash jamiyat ijtimoiy-iqtisodiy 
rivojlanishining eng muhim shartlaridan biri hisoblanadi va u iqtisodiyotda 
alohida ahamiyatga ega. 
Bugungi kunda respublikamizdagi ustuvor yo‘nalishlardan biri - aholi 
bandligini oshirish, ishchi kuchidan maqsadli foydalanish, foydali mehnatga 
layoqatli aholining ilmiy salohiyatini oshirishga qaratilmoqda. Ana shularni 
hisobga olgan holda, yuqorida ko‘rsatib o‘tilgan dasturiy chora-tadbirlarni 
 
faoliyatlari monitoringini amalga oshirishda xalqaro standartlar va yangi talablarga javob bermay qo‘ydi. Shundan kelib chiqqan holda 2007 yil 24 mayda Vazirlar Mahkamasining “Ishga joylashtirishga muhtoj ish bilan band bo‘lmagan aholini hisobga olish metodikasini takomillashtirish to‘g‘risida” gi 106 - sonli qarori qabul qilindi va unga muvofiq joriy yilning 1 iyulidan boshlab “Ishga joylashtirishga muhtoj mehnat bilan band bo‘lmagan aholini hududlar bo‘yicha hisoblab chiqish” metodikasi amaliyotga tatbiq etildi. 3.3- rasm. O‘zbekiston Respublikasida ish bilan band aholi soni dinamikasi (2017 yil, ming kishi hisobida)29 Metodika Xalqaro mehnat tashkiloti tomonidan belgilangan normalardan kelib chiqqan holda ishlab chiqilgan hamda O‘zbekiston Respublikasining ish bilan ta’minlash va mehnat bozorining o‘ziga xos xususiyatlarini hisobga oladi. Aholi bandligini ta’minlash jamiyat ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanishining eng muhim shartlaridan biri hisoblanadi va u iqtisodiyotda alohida ahamiyatga ega. Bugungi kunda respublikamizdagi ustuvor yo‘nalishlardan biri - aholi bandligini oshirish, ishchi kuchidan maqsadli foydalanish, foydali mehnatga layoqatli aholining ilmiy salohiyatini oshirishga qaratilmoqda. Ana shularni hisobga olgan holda, yuqorida ko‘rsatib o‘tilgan dasturiy chora-tadbirlarni  
 
amalga oshirishda Hukumatning asosiy e’tibori aholi bandligini, eng avvalo, 
kasb-hunar kollejlari va oliy ta’lim muassasalari bitiruvchilarini ishga 
joylashtirishni ta’minlash uchun zarur shart- sharoitlar yaratish bo‘yicha ustuvor 
yo‘nalishni amalga oshirishga qaratiladi. Birinchi navbatda, bu iqtisodiyot 
tarmoqlari va hududlarning ehtiyojini hisobga olgan holda, yangi ish o‘rinlari 
tashkil etish bo‘yicha har yilgi dasturlarni ishlab chiqishni ko‘zda tutadi. 
Qisqacha xulosalar 
Iqtisodiy davrlar asosan to‘rtta bosqichini o‘z ichiga oladi va ularni iqtisodiy 
tebranishlar deb yuritish maqsadga muvofiq. Iqtisodiy tebranishlarning sabablari 
xilma - xil bo‘lsada, ularning barchasi yalpi xarajatlar hajmining o‘zgarishi orqali 
YaIM dinamikasiga ta’sir ko‘rsatadi. 
Ishsizlik darajasi deb ishsizlar soninning ishchi kuchi soniga nisbatiga 
aytiladi. Ishchi kuchi ham boshqa tovar mahsulotlari kabi bozorda sotiladi va 
sotib olinadi. To‘la ish bilan bandlik 100% ish bilan ta’minlanganlik darajasini 
anglatmaydi. 
Kelib chiqish sabablariga ko‘ra friksion, tarkibiy va davriy ishsizlik turlari 
mavjud. 
Ishsizlikning tabiiy darajasi friksion va tarkibiy ishsizlik darajalari 
yig‘indisiga teng bo‘lib, mamlakatdagi oxirgi o‘n yilda mavjud bo‘lgan haqiqiy 
ishsizlik darajasi va keyingi o‘n yil uchun prognoz qilib hisoblangan ishsizlik 
darajalarining o‘rtacha miqdori sifatida belgilanadi. 
Ishsizlar sonining oshishi, ya’ni ishsizlikning haqiqiy darajasi uning tabiiy 
darajasidan yuqori bo‘lishi potensial hajmdagi YaIM bilan haqiqiy hajmdagi 
YaIM o‘rtasida uzilishga olib keladi. Ouken qonuni bunday bog‘liqlikning 
miqdoriy darajasini ifodalaydi. 
AQSh ipotekali kreditlash tizimida ro‘y bergan minqiroz asta sekin butun 
moliya tizimini qamrab oldi va pirovardida iqtisodiy inqirozga ham aylandi. 
Natijada iqtisodiyotda pasayish va ishsizlik darajasining o‘sishi kuzatildi. 
amalga oshirishda Hukumatning asosiy e’tibori aholi bandligini, eng avvalo, kasb-hunar kollejlari va oliy ta’lim muassasalari bitiruvchilarini ishga joylashtirishni ta’minlash uchun zarur shart- sharoitlar yaratish bo‘yicha ustuvor yo‘nalishni amalga oshirishga qaratiladi. Birinchi navbatda, bu iqtisodiyot tarmoqlari va hududlarning ehtiyojini hisobga olgan holda, yangi ish o‘rinlari tashkil etish bo‘yicha har yilgi dasturlarni ishlab chiqishni ko‘zda tutadi. Qisqacha xulosalar Iqtisodiy davrlar asosan to‘rtta bosqichini o‘z ichiga oladi va ularni iqtisodiy tebranishlar deb yuritish maqsadga muvofiq. Iqtisodiy tebranishlarning sabablari xilma - xil bo‘lsada, ularning barchasi yalpi xarajatlar hajmining o‘zgarishi orqali YaIM dinamikasiga ta’sir ko‘rsatadi. Ishsizlik darajasi deb ishsizlar soninning ishchi kuchi soniga nisbatiga aytiladi. Ishchi kuchi ham boshqa tovar mahsulotlari kabi bozorda sotiladi va sotib olinadi. To‘la ish bilan bandlik 100% ish bilan ta’minlanganlik darajasini anglatmaydi. Kelib chiqish sabablariga ko‘ra friksion, tarkibiy va davriy ishsizlik turlari mavjud. Ishsizlikning tabiiy darajasi friksion va tarkibiy ishsizlik darajalari yig‘indisiga teng bo‘lib, mamlakatdagi oxirgi o‘n yilda mavjud bo‘lgan haqiqiy ishsizlik darajasi va keyingi o‘n yil uchun prognoz qilib hisoblangan ishsizlik darajalarining o‘rtacha miqdori sifatida belgilanadi. Ishsizlar sonining oshishi, ya’ni ishsizlikning haqiqiy darajasi uning tabiiy darajasidan yuqori bo‘lishi potensial hajmdagi YaIM bilan haqiqiy hajmdagi YaIM o‘rtasida uzilishga olib keladi. Ouken qonuni bunday bog‘liqlikning miqdoriy darajasini ifodalaydi. AQSh ipotekali kreditlash tizimida ro‘y bergan minqiroz asta sekin butun moliya tizimini qamrab oldi va pirovardida iqtisodiy inqirozga ham aylandi. Natijada iqtisodiyotda pasayish va ishsizlik darajasining o‘sishi kuzatildi.  
 
 
 
Nazarot va muhokama uchun savollar 
1. Iqtisodiy tebranishlarning sabablarini qanday izohlaysiz? 
2. Ishsizlikning qanday turlari mavjud? Ishsizlik darajasi qanday 
aniqlanadi? 
3.Ishsizlikning tabiiy darajasi, ish bilan to‘liq bandlilik tushunchalariga 
 tavsif bering. 
       4.Potensial YaIM ko‘rsatkichini izohlab bering. 
       5. Makrodarajada ishsizlikning iqtisodiy oqibatlarini qanday o‘lchash 
mumkin ? 
Nazarot va muhokama uchun savollar 1. Iqtisodiy tebranishlarning sabablarini qanday izohlaysiz? 2. Ishsizlikning qanday turlari mavjud? Ishsizlik darajasi qanday aniqlanadi? 3.Ishsizlikning tabiiy darajasi, ish bilan to‘liq bandlilik tushunchalariga tavsif bering. 4.Potensial YaIM ko‘rsatkichini izohlab bering. 5. Makrodarajada ishsizlikning iqtisodiy oqibatlarini qanday o‘lchash mumkin ?