CHAPAQAYLARNI YOZISHGA O‘RGATISH METODIKASI

Yuklangan vaqt

2025-01-26

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

10

Faytl hajmi

324,8 KB


 
 
 
 
 
 
CHAPAQAYLARNI YOZISHGA O‘RGATISH METODIKASI 
 
 
Reja: 
1.Chapaqaylarini yozishga o’rgatish 
2. Dunyoda chapaqaylarga xizmat ko’rsatadigan muassasa va tashkilotlar 
3. Chapaqaylar va o’ngqo’llarining farqli jihatlari 
 
 
 
So’nggi paytda dunyoda chapaqaylar soni ortib bormoqda. Masalan, XX 
asr boshida ular aholining 4 foizini tashkil etishgan bo’lsa, yuz yillik oxiriga 
kelib bu raqam 15 foizga yetdi. Statistik ma`lumotlarga ko’ra hozirda yer 
yuzida 500 million chapaqay bor. Bu har 7-10 kishining bittasi demakdir 
Maqsadga muvofiq harakatlarni bajarishda deyarli barcha holatlarda chap 
qo’ldan foydalanuvchilar chapaqaylardir. Ilmiy jihatdan, shaxsiy yumushlarni 
asosan chap qo`lda bajaruvchilar chapaqay deb ataladi. Odam bosh miyasining 
rivojlanish jarayonida amallar chap va o’ng yarim sharlar o’rtasida 
taqsimlanadi. Chap yarim shar zimmasiga nutq, o’qish, yozish, hisoblash, 
tahliliy faoliyatning mantiqiy, matematik va boshqa murakkab shakllari, o’ng 
yarim shar zimmasiga esa tashqi olamdagi narsalarning ko’rinishi, rangi va shu 
kabi yana ko’plab narsalarni aniqlash vazifasi yuklatiladi. Oyoq va qo’l 
harakatlari ikkala yarim shar o’rtasida taqsimlangan bo’lib, chap yarim shar 
ixtiyorida o’ng qo’l va oyoq, chap qo’l va oyoq o’ng yarim shar ixtiyorida 
bo’ladi. 
Fliders universiteti professori Mayk Nikolsning aytishicha, inson faqat 
genetik jihatdan chapaqay yoki aksincha bo’lib tug’ilishi mumkin. Biroq buni 
CHAPAQAYLARNI YOZISHGA O‘RGATISH METODIKASI Reja: 1.Chapaqaylarini yozishga o’rgatish 2. Dunyoda chapaqaylarga xizmat ko’rsatadigan muassasa va tashkilotlar 3. Chapaqaylar va o’ngqo’llarining farqli jihatlari So’nggi paytda dunyoda chapaqaylar soni ortib bormoqda. Masalan, XX asr boshida ular aholining 4 foizini tashkil etishgan bo’lsa, yuz yillik oxiriga kelib bu raqam 15 foizga yetdi. Statistik ma`lumotlarga ko’ra hozirda yer yuzida 500 million chapaqay bor. Bu har 7-10 kishining bittasi demakdir Maqsadga muvofiq harakatlarni bajarishda deyarli barcha holatlarda chap qo’ldan foydalanuvchilar chapaqaylardir. Ilmiy jihatdan, shaxsiy yumushlarni asosan chap qo`lda bajaruvchilar chapaqay deb ataladi. Odam bosh miyasining rivojlanish jarayonida amallar chap va o’ng yarim sharlar o’rtasida taqsimlanadi. Chap yarim shar zimmasiga nutq, o’qish, yozish, hisoblash, tahliliy faoliyatning mantiqiy, matematik va boshqa murakkab shakllari, o’ng yarim shar zimmasiga esa tashqi olamdagi narsalarning ko’rinishi, rangi va shu kabi yana ko’plab narsalarni aniqlash vazifasi yuklatiladi. Oyoq va qo’l harakatlari ikkala yarim shar o’rtasida taqsimlangan bo’lib, chap yarim shar ixtiyorida o’ng qo’l va oyoq, chap qo’l va oyoq o’ng yarim shar ixtiyorida bo’ladi. Fliders universiteti professori Mayk Nikolsning aytishicha, inson faqat genetik jihatdan chapaqay yoki aksincha bo’lib tug’ilishi mumkin. Biroq buni  
 
nuqson deyish mutlaqo noto’g’ri. Jismoniy imkoniyatlar teng bo’lganidek har 
ikki toifadagi odamlarning aqliy qobiliyati ham teppa-teng. 
Butunjahon chapaqaylar kunini nishonlash g’oyasi ilk marotaba 1990 
yilda Britaniya Chapaqaylar klubi tomonidan berilgan. 1992- yilning 13- 
avgustida u ilk marta nishonlangan. Klub bu bayramda chapaqay bolalarni 
maktablarda majburlab o’ng qo’lda yozishga o’rgatishga qarshi ekanliklarini 
namoyish qilib jamoatchilik e`tiborini tortishga harakat qilishadi. 
Ma`lumotlarga qaraganda, chapaqay bolalarning qo’pchiligi o’zining chap 
qo’lda yozishidan uyalishar ekan. Bir muddat o’ng qo’lda yozishga harakat 
qilib, uddalay olmagach yana chap qo’lda yozishni boshlashar ekan. 
Ma`lumki, shu paytga qadar chapaqay insonlarning aksariyat noyob 
iste`dodga ega bo’lishadi, degan aqida mavjud. Ba`zi olimlarning xulosalariga 
ko’ra, chap qo’lda ishlaydiganlar boshqalardan deyarli farqi yo’q ekan. 
Chapaqay bolalar yozishga biroz qiynalishadi. Chunki biror bir matnni 
yozayotganda chap qo’l yozilayotgan yozuvni berkitib turadi, ular qayta-qayta 
yozganlariga qarayverishadi. O’ng qo’lda yozadiganlar esa yozganlarini ko’rib 
turib davom ettiraverishadi va vaqtdan yutishadi. Aslini olganda, bu 
vaqtinchalik holat. Doimiy ravishda chap qo’l bilan yozish natijasida ba`zi 
chapaqay bolalar o’ng qo’lda yozadiganlardan ham o’zib ketishadi. 
Agar ming dona sariq tennis sharlari orasiga bir dona qizil sharni 
aralashtirib har ikki toifaga mansub insonlarga uni topishni iltimos qilsangiz, 
"o’ng qo’l” kishi har bir sharni birma-bir ko’zdan kechirgach, qizil sharni 
topadi, chap qo’l esa ularga umumiy razm solib qizil sharni ancha avval topar 
ekan. Buning sababi "o’ngqo’llar” biror bir ishni tugatmasdan turib ikkinchi 
ishni boshlamas ekanlar, chapqo’llar esa birvarakayiga bir nechta vazifani 
bajara olar ekanlar. 
Jahonning ko’plab mamlakatlarida o’tkaziladigan tadqiqotlar o’ng 
qo’llarga nisbatan chapqo’l kishilar kamchilikni tashkil qilishini ko’rsatadi. 
Biroq, chapqo’llarning o’z-o’zini ta`minlash, yaxshi yashashga bo’lgan 
intilishlari o’ngqo’llarnikiga nisbatan yuqori degan fikr ham bor. 
Tajribalardan ma`lum bo’lishicha, katta yoshdagi insonlar orasida 
chapqo’llar kamchilikni tashkil etar ekan. Olimlar buni inson yoshining o’sishi 
nuqson deyish mutlaqo noto’g’ri. Jismoniy imkoniyatlar teng bo’lganidek har ikki toifadagi odamlarning aqliy qobiliyati ham teppa-teng. Butunjahon chapaqaylar kunini nishonlash g’oyasi ilk marotaba 1990 yilda Britaniya Chapaqaylar klubi tomonidan berilgan. 1992- yilning 13- avgustida u ilk marta nishonlangan. Klub bu bayramda chapaqay bolalarni maktablarda majburlab o’ng qo’lda yozishga o’rgatishga qarshi ekanliklarini namoyish qilib jamoatchilik e`tiborini tortishga harakat qilishadi. Ma`lumotlarga qaraganda, chapaqay bolalarning qo’pchiligi o’zining chap qo’lda yozishidan uyalishar ekan. Bir muddat o’ng qo’lda yozishga harakat qilib, uddalay olmagach yana chap qo’lda yozishni boshlashar ekan. Ma`lumki, shu paytga qadar chapaqay insonlarning aksariyat noyob iste`dodga ega bo’lishadi, degan aqida mavjud. Ba`zi olimlarning xulosalariga ko’ra, chap qo’lda ishlaydiganlar boshqalardan deyarli farqi yo’q ekan. Chapaqay bolalar yozishga biroz qiynalishadi. Chunki biror bir matnni yozayotganda chap qo’l yozilayotgan yozuvni berkitib turadi, ular qayta-qayta yozganlariga qarayverishadi. O’ng qo’lda yozadiganlar esa yozganlarini ko’rib turib davom ettiraverishadi va vaqtdan yutishadi. Aslini olganda, bu vaqtinchalik holat. Doimiy ravishda chap qo’l bilan yozish natijasida ba`zi chapaqay bolalar o’ng qo’lda yozadiganlardan ham o’zib ketishadi. Agar ming dona sariq tennis sharlari orasiga bir dona qizil sharni aralashtirib har ikki toifaga mansub insonlarga uni topishni iltimos qilsangiz, "o’ng qo’l” kishi har bir sharni birma-bir ko’zdan kechirgach, qizil sharni topadi, chap qo’l esa ularga umumiy razm solib qizil sharni ancha avval topar ekan. Buning sababi "o’ngqo’llar” biror bir ishni tugatmasdan turib ikkinchi ishni boshlamas ekanlar, chapqo’llar esa birvarakayiga bir nechta vazifani bajara olar ekanlar. Jahonning ko’plab mamlakatlarida o’tkaziladigan tadqiqotlar o’ng qo’llarga nisbatan chapqo’l kishilar kamchilikni tashkil qilishini ko’rsatadi. Biroq, chapqo’llarning o’z-o’zini ta`minlash, yaxshi yashashga bo’lgan intilishlari o’ngqo’llarnikiga nisbatan yuqori degan fikr ham bor. Tajribalardan ma`lum bo’lishicha, katta yoshdagi insonlar orasida chapqo’llar kamchilikni tashkil etar ekan. Olimlar buni inson yoshining o’sishi  
 
bilan izohlashadi. AQSHda 20 yoshlilarning 12%, 50 yoshlilar orasida 5%, 80 
yoshlilar orasida esa bor-yo’g’i 1%ni tashkil etar ekan. Buning sabablari 
hozirga qadar sir bo’lib qolmoqda. 
Dunyoda chapaqaylarga xizmat ko’rsatadigan muassasa va tashkilotlar, 
firmalar juda ham ko’p. Fiskars kompaniyasi faqat chapaqaylar uchun mahsulot 
ishlab chiqaradigan tashkilotlardan biridir. Kompaniya chapaqaylarga qulay 
kanstelyariya mahsulotlarini ishlab chiqaradi. Ruchka, o’lchovlar qarama-
qarshi tomonga tushirilgan chizg’ich, teskari tig’li qaychi va boshqalar. 
 Qadimda ruslarda chapaqaylarga ishonchsizlik bilan qarashgan, hatto 
sudda ko’rsatma berishlari ta`qiqlangan 
 1991- yilda AQSHda o’tkazilgan tadqiqotga asosan chapqo’llar 
avtohalokatlar oqibatida hayotdan ko’z yumishar ekan 
 1970- yilda Buyuk Britaniya yoshlar orasida chapqo’llarning umumiy 
sonini aniqlash uchun tadqiqot o’tkazadi. Aniqlanishicha 11-24 yoshdagi erkak 
va ayollarning taxminan 11%i chapqo’llar ekanini ma`lum qilgan 
 Chap qo’lda yozuvchilar arab, urdu, fors yozuvlarini yozishga biroz 
qiynalishadi, chunki ular o’ngdan chapga qarab yoziladi 
 Olimlarning aniqlashlaricha chapqo’llar o’ngqo’llarga qaraganda 
to’kinroq hayot kechirishar ekan 
 Hayvonlar orasida ham o’ng va chap qo’llar bo’lar ekan. Bunday deb 
atalishining sasabi ular chap yoki o’ng old oyoqlarini ko’p ishga solishlaridir 
Chapqo’llar asosan xonanda, aktyor, kompozitor, boksyor, yozuvchi, 
rassom kabi kasblarga qiziqishar ekan. Haqiqiatdan ham ushbu kasb 
egalarining ko’pchiliklari chapqo’l ekanliklari aniqlangan 
Chapqo’l boksyorlar raqibining jigariga zarba berish ehtimoli ko’proq 
bo’ladi. 
Mashhur chapqo’llar: Malika Yelizaveta, Napoleon, Uinston Cherchill, 
Yuliy Stezar, Janna d’Ark, Lenardo da Vinchi, Aristotel, Nyuton, Mark Tven, 
Buonaroti Mikelanjelo, Volfgang Amadey Mostart, Nikolo Paganini, Robert 
Shuman, Lyudvig Van Betxoven, Pyotr I, Charli Chaplin, Merlin Monro, Djim 
Kerri, Pol Makkartni, Tom Kruz, Bill Geyts, Robert De Niro, Bred Pitt, Lady 
Gaga, Mila Yovovich, Kianu Rivz, Silvestr Stallone, Bryus Uillis, Dryu 
bilan izohlashadi. AQSHda 20 yoshlilarning 12%, 50 yoshlilar orasida 5%, 80 yoshlilar orasida esa bor-yo’g’i 1%ni tashkil etar ekan. Buning sabablari hozirga qadar sir bo’lib qolmoqda. Dunyoda chapaqaylarga xizmat ko’rsatadigan muassasa va tashkilotlar, firmalar juda ham ko’p. Fiskars kompaniyasi faqat chapaqaylar uchun mahsulot ishlab chiqaradigan tashkilotlardan biridir. Kompaniya chapaqaylarga qulay kanstelyariya mahsulotlarini ishlab chiqaradi. Ruchka, o’lchovlar qarama- qarshi tomonga tushirilgan chizg’ich, teskari tig’li qaychi va boshqalar.  Qadimda ruslarda chapaqaylarga ishonchsizlik bilan qarashgan, hatto sudda ko’rsatma berishlari ta`qiqlangan  1991- yilda AQSHda o’tkazilgan tadqiqotga asosan chapqo’llar avtohalokatlar oqibatida hayotdan ko’z yumishar ekan  1970- yilda Buyuk Britaniya yoshlar orasida chapqo’llarning umumiy sonini aniqlash uchun tadqiqot o’tkazadi. Aniqlanishicha 11-24 yoshdagi erkak va ayollarning taxminan 11%i chapqo’llar ekanini ma`lum qilgan  Chap qo’lda yozuvchilar arab, urdu, fors yozuvlarini yozishga biroz qiynalishadi, chunki ular o’ngdan chapga qarab yoziladi  Olimlarning aniqlashlaricha chapqo’llar o’ngqo’llarga qaraganda to’kinroq hayot kechirishar ekan  Hayvonlar orasida ham o’ng va chap qo’llar bo’lar ekan. Bunday deb atalishining sasabi ular chap yoki o’ng old oyoqlarini ko’p ishga solishlaridir Chapqo’llar asosan xonanda, aktyor, kompozitor, boksyor, yozuvchi, rassom kabi kasblarga qiziqishar ekan. Haqiqiatdan ham ushbu kasb egalarining ko’pchiliklari chapqo’l ekanliklari aniqlangan Chapqo’l boksyorlar raqibining jigariga zarba berish ehtimoli ko’proq bo’ladi. Mashhur chapqo’llar: Malika Yelizaveta, Napoleon, Uinston Cherchill, Yuliy Stezar, Janna d’Ark, Lenardo da Vinchi, Aristotel, Nyuton, Mark Tven, Buonaroti Mikelanjelo, Volfgang Amadey Mostart, Nikolo Paganini, Robert Shuman, Lyudvig Van Betxoven, Pyotr I, Charli Chaplin, Merlin Monro, Djim Kerri, Pol Makkartni, Tom Kruz, Bill Geyts, Robert De Niro, Bred Pitt, Lady Gaga, Mila Yovovich, Kianu Rivz, Silvestr Stallone, Bryus Uillis, Dryu  
 
Berrimor, Anjelina Djoli, Nikol Kidman, Demi Mur, Sara Djessika Parker, 
Djuliya Roberts, Franst kafka, Djeyms Kemeron, Selin Dion, Rikki Martin, 
Diego Maradonna, Bill Klinton, malika Viktoriya, shahzoda Uilyam, Barak 
Obama va boshqalar. 
Dunyodagi 85% odamlar o’naqaylardir. Shu bois asosiy predmet va turli 
xildagi narsalar ular uchun yaratilgan. Agar oilada chapag’ay farzand dunyoga 
kelsa, unga ozgina boshqacha munosabatda bo’lishga to’g’ri keladi. 
Eng asosiysi – chapaqaylik organizmning kamchiligi emas, balki o’ziga 
xos xususiyati deb tushunish kerak. Shu bois kichkina chapaqayni qayta 
o’rgatishga, faqat rost qo’ldan foydalanishga majburlamaslik kerak. 
Agar farzandingiz biron bir ish qilayotganda ko’proq chap qo’lini ishlatsa 
bu faqatgina bola miya tuzilishining tashqi belgisidir. Mutaxassislar 
chapaqaylarni o’ng qo’l bilan ishlashga majbur etishni ta`qiqlaydi. Chunki miya 
genetik tuzilgan bo’lib, uni majburiy o’zgartirish salbiy oqibatga olib kelish 
mumkin. 
Bosh miyaning chap yarim pallasi nutqiy doira shakllanishi, o’n qo’lda 
yozish va chapaqaylikka javob beradi. Shuning uchun chapaqaylarni qayta 
o’qitmoq miya mexanizmlarining jiddiy jarayoniga, ayniqsa nutq faoliyatiga 
aralashish hisoblanadi. Bu bola nevroziga olib kelishi mumkin. Chapaqaylarni 
qayta o’qitmoq natijalari duduqlik, disleksiya belgilarining paydo bo’lishiga 
olib kelishi mumkin. Ilmiy tadqiqot institutining ma`lumotlariga ko’ra 
chapaqay bolalarning 71 foizini o’ng qo’lda yozishga o’rgatish maqsadida 
o’qituvchi va ota-ona tomonidan tazyiq o’tkaziladi. Bu o’rgatish o’g’il 
bolalarning 26, qiz bolalarning esa 33 foizidagina natija bermoqda. Ammo 
qayta o’qitishning salbiy oqibatlari esa 100 foizni tashkil etadi. 
Maktabda aksariyat bolalar o’ngqo’lli ekanligiga bolangizni asta-sekin 
tayyorlab boring. 
Bu borada sabr qilishga o’rganing. Yozishni o’rganishga chapag’ay bolaga 
o’ngqo’l bolaga nisbatan ko’proq vaqt kerak bo’ladi. 
Bolangiz uchun chapag’aylarga moslashtirilgan yozuv qurollari (qalam, 
ruchka) olishni unutmang. Bunday ashyolarni ishlab chiqaruvchilar 
chapag’aylarni xususiyatlarini hisobga olgan holda ashyolarni tayyorlaydilar. 
Berrimor, Anjelina Djoli, Nikol Kidman, Demi Mur, Sara Djessika Parker, Djuliya Roberts, Franst kafka, Djeyms Kemeron, Selin Dion, Rikki Martin, Diego Maradonna, Bill Klinton, malika Viktoriya, shahzoda Uilyam, Barak Obama va boshqalar. Dunyodagi 85% odamlar o’naqaylardir. Shu bois asosiy predmet va turli xildagi narsalar ular uchun yaratilgan. Agar oilada chapag’ay farzand dunyoga kelsa, unga ozgina boshqacha munosabatda bo’lishga to’g’ri keladi. Eng asosiysi – chapaqaylik organizmning kamchiligi emas, balki o’ziga xos xususiyati deb tushunish kerak. Shu bois kichkina chapaqayni qayta o’rgatishga, faqat rost qo’ldan foydalanishga majburlamaslik kerak. Agar farzandingiz biron bir ish qilayotganda ko’proq chap qo’lini ishlatsa bu faqatgina bola miya tuzilishining tashqi belgisidir. Mutaxassislar chapaqaylarni o’ng qo’l bilan ishlashga majbur etishni ta`qiqlaydi. Chunki miya genetik tuzilgan bo’lib, uni majburiy o’zgartirish salbiy oqibatga olib kelish mumkin. Bosh miyaning chap yarim pallasi nutqiy doira shakllanishi, o’n qo’lda yozish va chapaqaylikka javob beradi. Shuning uchun chapaqaylarni qayta o’qitmoq miya mexanizmlarining jiddiy jarayoniga, ayniqsa nutq faoliyatiga aralashish hisoblanadi. Bu bola nevroziga olib kelishi mumkin. Chapaqaylarni qayta o’qitmoq natijalari duduqlik, disleksiya belgilarining paydo bo’lishiga olib kelishi mumkin. Ilmiy tadqiqot institutining ma`lumotlariga ko’ra chapaqay bolalarning 71 foizini o’ng qo’lda yozishga o’rgatish maqsadida o’qituvchi va ota-ona tomonidan tazyiq o’tkaziladi. Bu o’rgatish o’g’il bolalarning 26, qiz bolalarning esa 33 foizidagina natija bermoqda. Ammo qayta o’qitishning salbiy oqibatlari esa 100 foizni tashkil etadi. Maktabda aksariyat bolalar o’ngqo’lli ekanligiga bolangizni asta-sekin tayyorlab boring. Bu borada sabr qilishga o’rganing. Yozishni o’rganishga chapag’ay bolaga o’ngqo’l bolaga nisbatan ko’proq vaqt kerak bo’ladi. Bolangiz uchun chapag’aylarga moslashtirilgan yozuv qurollari (qalam, ruchka) olishni unutmang. Bunday ashyolarni ishlab chiqaruvchilar chapag’aylarni xususiyatlarini hisobga olgan holda ashyolarni tayyorlaydilar.  
 
Masalan, chapag’aylarning ruchkalari tez quriydigan rang bilan to’ldiriladi. 
Agar chapag’aylar oddiy rang bilan yozsalar u tez bulg’anadi. Chunki 
chapag’aylar sekin yozadilar. 
Chapag’aylar qalam va ruchkani uchidan 4 santimetr yuqoridan 
ushlashlari lozim. Buni hech qachon unutmaslik kerak. Bu talabni ko’pgina 
ustozlar eng asosiy talablar sirasiga kiritadilar. 
Tajribali ustozlar chapag’aylarni qanday yozishga o’rgatish borasida 
maslihatlar beradilar. Bu uchun bola oldida toza qog’oz varag’ini qo’ying va 
o’ng tomonga qiya qiling. Bola qo’lini o’ngqo’llilarday qo’ying. Bu holatda 
chap qo’l “xat ustida” holatida bo’ladi va yozish yengil qo’chadi. 
Ko`pchilik ota-onalar chapag`ay bolalarini chiroyli yozishga o`rgata 
olmayotganliklaridan qiynaladilar, chunki farzandlari oddiy bolalarday 
ruchkani ushlay olmaydi. Bu hol ularni asabiylashtiradi. Chapaqay bolani 
ongqo`lli bolalarday ruchka ushlash va o`tirishga o`rgatishga o`rinish katta xato 
hisoblanadi. 
Chapaqay bolani yozuv stolida o`tirishi o`ngqo`llilardan farq qilmaydi. 
To`g`ri o`tirish ko`pgina muammolardan qochishga yordam beradi. Buning 
uchun gavda tik holda partaga suyangan tarzda bo`lishi kerak. Juda diqqat bilan 
bolani kuzatib borish, toki u partaga suyanib, xususan ko`kragi bilan partaga 
tegib o`tirmasligi lozim. Oyog`lar polda suyangan holda turishi, dastlabki 
vaqtda oyoq ostida taxta qo`yish darkor. Agar oyoqlar polga yetmasa osilib 
qolib, og`riy boshlaydi. Bu ham muayyan muammolarni keltirib chiqaradi. 
Chapaqaylar uchun daftarni parta ustida to`g`ri qo`yish ham katta ahamiyat 
kasb etadi. Daftarni bola oldiga qo`yish kerak va o`ng tomonini salgina chapga 
burish lozim. Shundagina chapaqay unchalik qiynalmasdan yozadi. Chapaqay 
bolaga yana bir narsani o`rgatish kerak. Yozish jarayonida daftarni qoli bilan 
avval pasdga, ikkinchi betga o`tish jarayonida yuqoriga itarib borishi kerak. 
Pastdagi rasmga qarang. 
 
Masalan, chapag’aylarning ruchkalari tez quriydigan rang bilan to’ldiriladi. Agar chapag’aylar oddiy rang bilan yozsalar u tez bulg’anadi. Chunki chapag’aylar sekin yozadilar. Chapag’aylar qalam va ruchkani uchidan 4 santimetr yuqoridan ushlashlari lozim. Buni hech qachon unutmaslik kerak. Bu talabni ko’pgina ustozlar eng asosiy talablar sirasiga kiritadilar. Tajribali ustozlar chapag’aylarni qanday yozishga o’rgatish borasida maslihatlar beradilar. Bu uchun bola oldida toza qog’oz varag’ini qo’ying va o’ng tomonga qiya qiling. Bola qo’lini o’ngqo’llilarday qo’ying. Bu holatda chap qo’l “xat ustida” holatida bo’ladi va yozish yengil qo’chadi. Ko`pchilik ota-onalar chapag`ay bolalarini chiroyli yozishga o`rgata olmayotganliklaridan qiynaladilar, chunki farzandlari oddiy bolalarday ruchkani ushlay olmaydi. Bu hol ularni asabiylashtiradi. Chapaqay bolani ongqo`lli bolalarday ruchka ushlash va o`tirishga o`rgatishga o`rinish katta xato hisoblanadi. Chapaqay bolani yozuv stolida o`tirishi o`ngqo`llilardan farq qilmaydi. To`g`ri o`tirish ko`pgina muammolardan qochishga yordam beradi. Buning uchun gavda tik holda partaga suyangan tarzda bo`lishi kerak. Juda diqqat bilan bolani kuzatib borish, toki u partaga suyanib, xususan ko`kragi bilan partaga tegib o`tirmasligi lozim. Oyog`lar polda suyangan holda turishi, dastlabki vaqtda oyoq ostida taxta qo`yish darkor. Agar oyoqlar polga yetmasa osilib qolib, og`riy boshlaydi. Bu ham muayyan muammolarni keltirib chiqaradi. Chapaqaylar uchun daftarni parta ustida to`g`ri qo`yish ham katta ahamiyat kasb etadi. Daftarni bola oldiga qo`yish kerak va o`ng tomonini salgina chapga burish lozim. Shundagina chapaqay unchalik qiynalmasdan yozadi. Chapaqay bolaga yana bir narsani o`rgatish kerak. Yozish jarayonida daftarni qoli bilan avval pasdga, ikkinchi betga o`tish jarayonida yuqoriga itarib borishi kerak. Pastdagi rasmga qarang.  
 
 
Chapaqay 
bolaning 
stoli 
ustidagi 
narsalarning 
joylashuvi 
o`ngqo`llilardan ozgina farq qiladi: 
1. 
Yorug`lik manbai albatta o`ng tomonda bo`lishi kerak; 
2. 
Daftar oyina aksiday – to`g`ri yoki o`ng tomonga qiya holatda 
bo`lishi kerak; 
3. 
Qatorlarini yozuv bilan to`ldirib borish jarajonida daftar yuqori 
tomon siljitiladi. 
Sinfxonalarda yorug`lik asosan chap tomondan tushadi. Bu yozuv 
jarayonida bolalarga qulaylik tug`dirib, yozuv jarayonini osonlashtiradi. 
Chapaqaylar uchun esa bu holat noqulaylik tug`diradi. Yorug`lik chapdan 
tushishi sababli ularning qo`llari yorug`likni to`sib qo`yadi. Mazkur muammoni 
hal qilish uchun chapaqay bolani partaning chap tomonida – deraza tarafida 
o`tirg`izish kerak, xolos.  
Chapaqay bolani yozuvga o`rgatishda ruchka ushlash ham katta ahamiyat 
kasb etadi: 
 
 Chapaqay ruchkaning uchidan uch-to`rt santimetr yuqoridan ushlab 
yozishi kerak; 
 
 Ruchkani ikkita barmoq bilan – ko`rsatgich va katta barmoq bilan 
ushlab, o`rta barmoq yostiqchasiga qo`yish lozim. O`ngqo`llilardan farqli 
ravishda chapaqay bolaning ko`rsatgich barmog`i rost turishi lozim. Daftar 
qatorini to`smaslik uchun.  
 
Chapaqay bolaning stoli ustidagi narsalarning joylashuvi o`ngqo`llilardan ozgina farq qiladi: 1. Yorug`lik manbai albatta o`ng tomonda bo`lishi kerak; 2. Daftar oyina aksiday – to`g`ri yoki o`ng tomonga qiya holatda bo`lishi kerak; 3. Qatorlarini yozuv bilan to`ldirib borish jarajonida daftar yuqori tomon siljitiladi. Sinfxonalarda yorug`lik asosan chap tomondan tushadi. Bu yozuv jarayonida bolalarga qulaylik tug`dirib, yozuv jarayonini osonlashtiradi. Chapaqaylar uchun esa bu holat noqulaylik tug`diradi. Yorug`lik chapdan tushishi sababli ularning qo`llari yorug`likni to`sib qo`yadi. Mazkur muammoni hal qilish uchun chapaqay bolani partaning chap tomonida – deraza tarafida o`tirg`izish kerak, xolos. Chapaqay bolani yozuvga o`rgatishda ruchka ushlash ham katta ahamiyat kasb etadi:  Chapaqay ruchkaning uchidan uch-to`rt santimetr yuqoridan ushlab yozishi kerak;  Ruchkani ikkita barmoq bilan – ko`rsatgich va katta barmoq bilan ushlab, o`rta barmoq yostiqchasiga qo`yish lozim. O`ngqo`llilardan farqli ravishda chapaqay bolaning ko`rsatgich barmog`i rost turishi lozim. Daftar qatorini to`smaslik uchun.  
 
 
 
 
 
Na faqat ota-onalar, balki pedagoglarning ham eng ko`p va ommalashgan 
xatolari shundaki, ular chapaqaylarni ham o`ngqo`llilar kabi harflarni o`ng 
tomonga qiya qilib yozishga majbur qiladilar. Bu ishni qilish qat`iyan man 
etiladi, chunki chapaqay bola uchun harflarni to`g`ri yozish osonroqdir. Bundan 
tashqari chapaqay bola harflarni bir biriga tutashib yozolmaydi, uni bunga 
majburlash shart emas. 
Chapaqay bolani qanday qilib to`g`ri va ortiqcha asabiylashmasdan 
yozishga o`rgatish mumkin? Chapaqaylar asosan disgragiyaga moyil 
Na faqat ota-onalar, balki pedagoglarning ham eng ko`p va ommalashgan xatolari shundaki, ular chapaqaylarni ham o`ngqo`llilar kabi harflarni o`ng tomonga qiya qilib yozishga majbur qiladilar. Bu ishni qilish qat`iyan man etiladi, chunki chapaqay bola uchun harflarni to`g`ri yozish osonroqdir. Bundan tashqari chapaqay bola harflarni bir biriga tutashib yozolmaydi, uni bunga majburlash shart emas. Chapaqay bolani qanday qilib to`g`ri va ortiqcha asabiylashmasdan yozishga o`rgatish mumkin? Chapaqaylar asosan disgragiyaga moyil  
 
bo`lishadi. Shu bois pedagoglar va metodistlarning barcha metod va harakatlari 
quyidagilarga qaratilishi lozim: 
1. 
Oyna aksi ko`rinishida yozish: 
2. 
Qayerdan to`g`ri yozishni bilmaslik; 
3. 
Xatdan pastda va yuqorida qarab chiqib ketishga moyillik; 
4. 
Harflarni ketma-ket yozish talabining tez-tez buzilishi; 
5. 
Harflarni tashlab ketish yo ortiqcha harf yozish. 
Chap qo’l bilan yozadigan bolaga alohida e’tibor berish lozim. 
1. Chap qo’l bilan yozadishan bola yozuvga o’rgatishning boshlang’ich 
bosqichida maxsus yordamga muhtoj bo’ladi: 
- yozuv yo’nalishiga maxsus diqqat berish kerak: chapdan o’ngga; 
- har bir harf unsurini yozishda nihoyatda ehtiyotkor bo’lish lozim; 
- harakatni bir necha marotiba sekinlashtirib yozish lozim; 
- 
bolaga har bir qoidani bir necha marotiba ayttirish lozim, to ki u har 
bir harakatni yaxshilab anglab olsin; 
- hamma mashqlarni sekinlashtirilgan sur’atda bajarish kerak. 
2. Chap qo’l bilan yozadigan bolaning gavdasi yozuv uchun juda qulay 
bo’lishi lozim. 
- ruchka bilan qo’l bir chiziqda bo’lishi lozim; 
- bu holatda qo’l va yozuv bir chiziqda joylashishi kerak; 
- chap qo’l bilan yozadigan bola uchun yozuv jarayonida ruchkaning 
holati katta ahamiyatga ega. Chap qo’l bilan yozadigan bola o’ng qo’l bilan 
yozadigan bolaga nisbatan ruchkani balandroq ushlashi lozim, pero (pasta)ning 
uchidan taxminan 4 sm masofada. 
- o’ng qo’l bilan daftar ushlab turiladi va kerak bo’lganda yuqori yo 
pastga harakatlantiriladi; 
- yorug’lik rostdan tushishi lozim. 
1- rasm. Rost qo’lda yozadigan bolaning yozish jarayonidagi holati 
bo`lishadi. Shu bois pedagoglar va metodistlarning barcha metod va harakatlari quyidagilarga qaratilishi lozim: 1. Oyna aksi ko`rinishida yozish: 2. Qayerdan to`g`ri yozishni bilmaslik; 3. Xatdan pastda va yuqorida qarab chiqib ketishga moyillik; 4. Harflarni ketma-ket yozish talabining tez-tez buzilishi; 5. Harflarni tashlab ketish yo ortiqcha harf yozish. Chap qo’l bilan yozadigan bolaga alohida e’tibor berish lozim. 1. Chap qo’l bilan yozadishan bola yozuvga o’rgatishning boshlang’ich bosqichida maxsus yordamga muhtoj bo’ladi: - yozuv yo’nalishiga maxsus diqqat berish kerak: chapdan o’ngga; - har bir harf unsurini yozishda nihoyatda ehtiyotkor bo’lish lozim; - harakatni bir necha marotiba sekinlashtirib yozish lozim; - bolaga har bir qoidani bir necha marotiba ayttirish lozim, to ki u har bir harakatni yaxshilab anglab olsin; - hamma mashqlarni sekinlashtirilgan sur’atda bajarish kerak. 2. Chap qo’l bilan yozadigan bolaning gavdasi yozuv uchun juda qulay bo’lishi lozim. - ruchka bilan qo’l bir chiziqda bo’lishi lozim; - bu holatda qo’l va yozuv bir chiziqda joylashishi kerak; - chap qo’l bilan yozadigan bola uchun yozuv jarayonida ruchkaning holati katta ahamiyatga ega. Chap qo’l bilan yozadigan bola o’ng qo’l bilan yozadigan bolaga nisbatan ruchkani balandroq ushlashi lozim, pero (pasta)ning uchidan taxminan 4 sm masofada. - o’ng qo’l bilan daftar ushlab turiladi va kerak bo’lganda yuqori yo pastga harakatlantiriladi; - yorug’lik rostdan tushishi lozim. 1- rasm. Rost qo’lda yozadigan bolaning yozish jarayonidagi holati  
 
   
 
 
2- rasm. Chap qo’lda yozadigan bolaning yozish jarayonidagi holati 
 
 
3- rasm. Yozuv jarayonidagi daftar holati: 
A – rost qo’lda yozadigan bola uchun 
 
 
B – chap qo’lda yozadigan bola uchun. 
2- rasm. Chap qo’lda yozadigan bolaning yozish jarayonidagi holati 3- rasm. Yozuv jarayonidagi daftar holati: A – rost qo’lda yozadigan bola uchun B – chap qo’lda yozadigan bola uchun.  
 
 
 
 
 
4- rasm. Ruchkaning yozuv jarayonidagi to’g’ri (A) va noto’g’ri (B) 
holati 
 
 
 
4- rasm. Ruchkaning yozuv jarayonidagi to’g’ri (A) va noto’g’ri (B) holati