Chiroyli yozuv malakasini shakllantirish usullari
Reja:
1. Chiroyli yozuv malakasini shakllantirishning fiziologik asoslari.
2. Jismoniy mashq lahzalarini tashkil etish.
3. Alifbegacha bo’lgan davrda tayyorgarlik mashqlarini tashkil etish.
4. Alifbe davrida yozuv texnikasini o’rgatishning o’ziga xos xususiyatlari.
Alifbegacha bo’lgan davrda tayyorgarlik mashqlarini tashkil etish.
Boshlang’ich sinflarda harflarning shaklini to’g’ri yozishga o’rgatish
o’qituvchidan ham, o’quvchilardan ham ko’p mehnat talab etadi. O’quvchi har
bir harfning tuzilishini, yozilishini ko’rishi va tasavvur hosil qila olishi lozim.
O’qituvchi esa o’quvchilar tomonidan yo’l qo’yilgan xato va kamchiliklarni
aniqlashi va uni tuzatish yo’llarini belgilashi kerak.
O’quvchilar tomonidan ham, o’qituvchi tomonidan ham har bir harf aniq
yozilishiga erishish, buning uchun ko’p mashq qilish kerak bo’ladi. Dastlab
yozish sur’ati sekin bo’ladi, keyinchalik o’quvchilar harflarning yozilish
shaklini yaxshi o’zlashtirib olganlaridan so’ng yozuvning tezligi ortib boradi.
Harflarning shaklini tushuntirishda dastlab doskaga yozib ko’rsatish juda
muhimdir. Buning uchun o’qituvchining o’zi yaxshi yoza oladigan bo’lishi
kerak. Agar o’qituvchi bir harfni bir safar boshqa shaklda, ikkinchi safar yana
bir shaklda yozib ko’rsatsa, o’quvchilar ikkilanib qoladilar va xatoga yo’l
qo’yadilar.
O’quvchi to’g’ri yoki noto’g’ri yozilgan harflarni bir-biridan ajrata olishi,
ulardagi asosiy kamchiliklar nimadan iborat ekanligini ko’rsata olishi lozim.
Shuning uchun ham o’quvchilarda harfning shaklini analitik ko’rish malakasini
o’stirish talab etiladi. Analitik ko’rish malakasi faqat to’g’ri va noto’g’ri
yozilgan harflarni solishtirish orqali o’stirib boriladi.
O’qituvchi o’rgatmoqchi bo’lgan harfning shaklini va yozilish tartibini
doskada ko’rsatib bergandan so’ng o’quvchilarga 2-3 qator mustaqil yozishga
ruxsat etishi mumkin. Bu vaqt ichida o’qituvchi sinfni aylanib, o’quvchilarning
yozuvini tekshirib chiqishi va xato yozayotgan o’quvchilarning yozuvlaridan
bittasini namuna uchun tanlab olib, doskada o’quvchi qanday xato yozgan
bo’lsa, o’qituvchi ham shunday shaklda yozib ko’rsatadi.
Agar o’quvchilar o’z o’rtoqlarining yo’l qo’ygan xatosini ko’rsalar, shu
ondayoq qo’l ko’tarib, uni tuzatishga harakat qiladilar. Agar o’quvchi harfni
juda ham noto’g’ri yozgan bo’lsa, o’quvchilar taajjublanadilar va unga tanqidiy
nazar bilan qaraydilar. Shunday tanqidiy munosabatning o’zi ko’p xatolarning
oldini olishga yordam beradi. Bunday noto’g’ri yozilgan harflarni doskada
yozib ko’rsatish orqali tahlil qilish maqsadga muvofiqdir, chunki uni hamma
o’quvchilar kuzatib turadilar. Masalan, qoidaga mos qilib yozilgan kichik «m»
harfi bilan noto’g’ri yozilgan kichik «m» harfini doskada quyidagicha yonma-
yon ko’rsatish mumkin.
Kichik «m» harfini yozishda yo’l qo’yilgan asosiy kamchilik nimadan
iborat ekanligini o’qituvchi o’quvchilardan so’raydi. O’quvchilar javob
beradilar. (Uchinchi osti ilmoqli tayoqcha shaklidagi elementi ikkinchi kichik
tayoqcha shaklidagi elementdan kichik bo’lib qolgan). Aslida esa ular barobar
bo’lishi kerak edi.
Shundan so’ng o’qituvchi yana shunga o’xshash ikkinchi bir xatoga yo’l
qo’yib yozilgan kichik «m» harfini ko’rsatishi mumkin.
O’quvchilar darrov uning ham xatosini aytib beradilar. (Birinchi boshlash
elementi uzun bo’lib ketgan.) Harflardagi kamchiliklar tahlil qilib bo’lingandan
so’ng doskadagi noto’g’ri yozilgan harflarni o’chirib tashlab, to’g’ri yozish
qoidalari eslatib o’tiladi va yuqoridagi kabi kamchiliklarga yo’l qo’ymaslik
uqtiriladi. Bunday to’g’ri va noto’g’ri yozilgan harflarni taqqoslash orqali
o’quvchilar shunday xulosaga keladilar: to’g’ri yozilayotgan harflarning
elementlari bir xil qiyalikda bo’lishi hamda ular orasidagi masofa bir xilda
saqlanishini bilib oladilar.
Qoida bo’yicha o’quvchilar harflarni elementlarga ajratib yozmasalar ham,
har bir harfning qanday elementlardan tuzilganini, yozayotganda peroni qaysi
tomonga harakat qildirishni, qayerda burilish bo’lishini, qaysi elementi qanday
qiyalikda yozilishini yaxshi bilishlari kerak. Bu esa o’quvchilarga harflarning
shaklini yana ham chuqurroq o’zlashtirib olishga katta yordam beradi.
I sinfda yozuv mashqlarini tashkil etish birmuncha murakkab bo’lib, bir
necha xil vazifani o’z ichiga oladi: bolalar o’qituvchining so’zini tinglaydilar,
doskaga yozgan harf va so’zlarni ko’rib boradilar, ayrim matnlarni ko’chirib
yozadilar, so’z va bo’g’inlarni tahlil qiladilar va hokazo.
Har bir yozuv mashg’ulotini boshlashdan oldin hamda butun dars
jarayonida ham o’quvchilarga to’g’ri o’tirish qoidalarini eslatib turish
maqsadga muvofiqdir. Bu masalani oson hal etishning yana bir yo’li sinfga
to’g’ri o’tirish qoidalari ko’rsatilgan plakatlarni osib qo’yishdir.
O’quvchilarda chiroyli, aniq va toza yozishga qiziqish va muhabbat
uyg’otish uchun birinchi navbatda o’qituvchining o’zi chiroyli yozishi lozim.
I sinfda o’qish darslarida o’quvchilar tovush hamda bosma harflar bilan
tanishtirilsa, tovush va harflarni analiz va sintez qilish orqali ularning nutqi
o’stiriladi. Shu kabi yozuv darsining ham ayrim spetsifik xususiyati bor.
Masalan, agar o’quvchilar o’qish darsida «Alifbe» kitobidagi tayyor bosma
harflardan foydalansalar, yozuv darsida bu narsa ko’rinmaydi. Har bir harf va
uning elementini o’quvchining o’zi namunaga qarab yozadi.
Shuning uchun ham bu sinfda yozuvga o’rgatish o’z navbatida quyidagi
kabi qator tushunchalarni bilishni talab etadi: baland-past, bir xil, keng-tor,
yaqin-uzoq, yuqoriga, pastga, o’rta (oraliq), uzunroq-kaltaroq, teng, teng
bo’lmagan masofa, to’g’ri-qiya, chapga-o’ngga.
O’qituvchi yozuv malakasiga o’rgatishga boshlashdan oldin o’quvchilar
bilan yuqoridagi ko’rsatib o’tilgan tushunchalar ustida ish olib borishi lozim.
Bu o’quvchilarga harflarning shaklini uning harakatini yaxshi tushunishlariga
katta yordam beradi.
I sinfda yozuv mashqlari uchun berilgan alifbegacha bo’lgan davrni
birmuncha uzaytirish mumkin. (»Alifbe» kitobida esa bu davr uchun 6-7 kun
berilgan). Ammo bu davrda yozuv darsi bilan o’qish darsi o’rtasida birmuncha
farq bo’lishi mumkin, bundan cho’chimaslik kerak, chunki bu vaqtda
o’quvchilar so’z va harflarni o’tilgan materiallar asosida yozib o’rganadilar.
Keyinchalik esa o’qish bilan yozuv darsi bir-biri bilan uzviy bog’langan holda
davom etadi.
O’qishning birinchi haftalaridagi tayyorgarlik mashqlari asosan og’zaki
nutqni o’stirishga qaratiladi. Ammo butun dars davomida og’zaki nutq bilan
shug’ullanish bolalarni zeriktirib qo’yishi mumkin. Shuning uchun bu
darslarning ma’lum qismini og’zaki nutqini o’stirishga, ma’lum qismini esa
yozuv mashqlari uchun sarflash kerak. Bu davrda husnixatga oid tayyorgarlik
mashqlarini tashkil etishning ahamiyati katta.
I sinf o’quvchilari bilan tayyorgarlik mashqlarini to’g’ri olib borish uchun
quyidagi vazifalarni amalga oshirish kerak.
1.Partada to’g’ri o’tirishga, avtoruchkani to’g’ri ushlashga va daftarni
to’g’ri tutishga o’rgatish.
2.O’quvchilarning husnixatga qiziqishlarini o’stirish.
3.Bolalarning taqqoslash va chamalash qobiliyatlarini o’stiruvchi
mashqlarni bajartirish.
4.Qo’l va barmoq muskullarining harakatini o’stirish.
Tayyorgarlik mashqlarini bajarish uchun o’quvchilarni qora va rangli
qalamlar hamda yozuv daftari bilan ta’minlash lozim. O’qituvchining bu davrda
rangli bo’rlardan foydalanishi yaxshi samaralar beradi.
Tayyorgarlik davrida o’tkaziladigan mashqlarni ma’lum guruhlarga bo’lib,
avval sodda, keyin murakkabroq mashqlarni bajarish lozim. Mashqlarni
quyidagi guruhlarga bo’lish mumkin:
Birinchi guruh mashqlar
Darsning maqsadi. O’quvchilarni daftarning chiziqlari bilan tanishtirish
va nuqtalarni ko’z bilan chamalab qo’yishga o’rgatish.
Birinchi vazifa. O’quvchilarga barobar masofada nuqtalar qo’yishni
o’rgatish.
IkkinchI vazifa. O’quvchilarga «barobar masofa», «yaqin», «uzoq» kabi
tushunchalarni o’rgatish.
Uchinchi vazifa. O’quvchilarni daftarning qiya holati bilan tanishtirish.
Bolalarga oldin daftarni tik, keyin esa qiya qilib qo’yish topshiriladi. So’ngra
daftarning qiya va tik holatlari qiyos qilib ko’rsatiladi hamda yozuvning
qiyaligi daftarga taalluqli ekanligi bolalarga tushuntiriladi.
To’rtinchi vazifa. O’quvchilarning qalam ushlashlari tekshirib chiqiladi va
qizil rangli qalam bilan bir qator nuqta qo’yib chiqish topshiriladi.
Ikkinchi guruh mashqlar
Darsning maqsadi. Chiziqlarning qiya shaklda yozilishini ko’rsatish
hamda chiziqlar orasidagi masofani to’g’ri topishga o’rgatish.
Birinchi vazifa. Kichik harflar yoziladigan chiziqlar orasiga qiya
tayoqchalar chizishni mashq qildirish.
O’qituvchi bu mashqni doskada namuna tarzida ko’rsatib, beradi.
O’quvchilar esa qizil rangli qalam bilan qiya tayoqchalarni chizadilar.
O’quvchilar bir qator yozib bo’lganlaridan so’ng ular tekshirib chiqiladi va
tahlil qilinadi. (Tayoqchalarning bo’yi va qiyaligi, ular orasidagi masofa bir
xilmi?) Yozilgan tayoqchalarning bir xilligini tekshirish uchun ularning
o’rtasiga ko’k rangdagi qalam bilan nuqtalar qo’ydiriladi.
Agar nuqtalar barobar masofada bo’lsa, o’quvchi vazifani to’g’ri bajargan,
nuqtalar barobar masofada bo’lmasa, o’quvchi xatoga yo’l qo’ygan bo’ladi.
Xatoga yo’l qo’ygan o’quvchilarga shu mashqni qayta bajartirish lozim.
Uchinchi guruh mashqlar
Darsning maqsadi. O’quvchilarga «baland», «yuqori» va «past»
tushunchalarni anglatish. Chiziqlar orasini to’g’ri topishga o’ragatish.
Birinchi vazifa. Har xil balandlikdagi qiya tayoqchalarni yozdirish.
O’qituvchi doskada daftarning yuqori chizig’idan pastki chizig’igacha uzun
tayoqchalar tushirishni, tayoqchalarning teng o’rtasini topib, nuqta qo’yishni
aytadi; uzun tayoqchaning yarmidan, ya’ni nuqta qo’yilgan eridan uning yoniga
kichik qiya tayoqcha chizishni topshiradi. Uzun tayoqchalarning o’rtasiga
qo’yilgan kichik tayoqcha gorizontal chiziq bilan bog’lanadi.
Doskada tayoqchalarning baland va pastligi taqqoslab ko’rsatib beriladi.
Shundan so’ng o’quvchilar vazifani bajarishga kirishadi.
To’rtinchi guruh mashqlar
Darsning maqsadi. Har xil shaklga va qiyaliklarga ega bo’lgan
chiziqlarning unsurlarini yozishga o’rgatish.
Birinchi vazifa. Uzun tayoqcha unsurini bir necha bo’laklarga bo’lib,
ularning orasidagi masofani bir xilda saqlashga o’rgatish. (Bu chiziqlar jigar
rang qalam bilan chizdiriladi).
Ikkinchi vazifa. Tayoqchalarning baland-pastligi, oralaridagi masofaning
tengligi tekshirilib chiqilgandan so’ng zangori rang qalam bilan har xil
qiyalikka ega bo’lgan kichik chiziqchalar chiziladi. Natijada archa daraxti
shakliga o’xshash chiziqlar hosil bo’ladi.
O’quvchilar bu mashqni bajarish orqali oraliq masofalarni chamalashga va
qiyaliklarni to’g’ri saqlashga o’rganadilar.
Beshinchi guruh mashqlar
Darsning maqsadi. O’quvchilarga «keng» va «tor» tushunchasini
anglatish; osti ilmoqli kichik tayoqcha shaklidagi elementni yozishga o’rgatish.
Birinchi vazifa. Osti ilmoqli kichik tayoqcha elementini har xil rangli
qalamda bajarish. Masalan, 3 ta tayoqcha qizil rangda, 3 ta tayoqcha ko’k
rangda bajarilsa, o’quvchilarning qiziqishlari ortadi.
Ikkinchi vazifa. O’tkir burchak hosil qilib yozilgan element bilan osti
ilmoqli kichik tayoqcha elementlarini qiyos qilib ko’rsatish. (Osti ilmoqli
tayoqcha elementining to’g’ri yozilishi ko’rsatib o’tiladi, chunki bu element
kichik harflarning yozilishida ko’p uchraydi.) O’quvchilarga bu qoidalar
tushuntirilgandan so’ng bir qator oralatib, bitta kichik to’g’ri tayoqcha va bitta
osti ilmoqli kichik tayoqcha elementi yozdiriladi.
Oltinchi guruh mashqlar.
Darsning maqsadi. Cho’zinchoq doira shaklini yozishga o’rgatish.
Birinchi vazifa. Cho’zinchoq doira shakli bilan tanishtirish hamda uni aylana
bilan qiyos qilib ko’rsatish .
O’qituvchi doskada aylana va uning yoniga cho’zinchoq doira shaklini
yozib, ularni solishtirib ko’rsatadi;
Ularning bir-biridan farqini tushuntiradi: aylana - bu koptok yoki
tarvuzga, cho’zinchoq doira esa olxo’ri yoki qovun shakliga o’xshaydi. So’ng
o’qituvchi cho’zinchoq doirani tik va qiya holatda yozib ko’rsatadi.
O’quvchilar uni solishtirib ko’radilar: biri tik holatda, ikkinchi esa bir tomonga
qiya qilib yozilgan.
O’qituvchi cho’zinchoq doira shaklidagi bu elementni bir tomonga qiya
qilib yozish shart ekanligini ta’kidlaydi. O’quvchilar uning yozilishini bir necha
marta havoda bajaradilar, so’ngra yozishga ruxsat etiladi. O’qituvchi
cho’zinchoq doiraning balandligini ham tayoqcha bilan barobar yozilishini
eslatadi. O’quvchilar bir qatorga bitta kichik tayoqcha va bitta cho’zinchoq
doira shaklini almashtirib yozadilar.
Cho’zinchoq doira shaklining orasiga qo’yilgan bu kichik tayoqchalar
uning qiyaligini saqlab yozishga yordam beradi.
Yettinchi guruh mashqlar
Darsning maqsadi. Kichik harf elementlarining qo’shib yozilishini hamda
ularning orasidagi masofani to’g’ri saqlashga o’rgatish.
Birinchi vazifa. Osti ilmoqli kichik tayoqcha elementini mashq qildirish
hamda ularni bir-biriga qo’shib yozishga o’rgatish.
Bu vazifaning to’g’ri yoki noto’g’ri bajarilganini mashqni bajarib
bo’lgandan so’ng ikkita element o’rtasidagi bo’shliqqa boshqa rangli qalam
bilan nuqta qo’ydirish orqali ham bilish mumkin.
Agar o’quvchi vazifani to’g’ri bajargan bo’lsa, nuqta harf elementlari
orasiga to’g’ri joylashadi, aksincha, noto’g’ri bajarilgan bo’lsa, nuqta uchun joy
topilmaydi. Bunday usul bilan vazifani tekshirish ularda uchraydigan xatoning
oldini olishning birdan-bir to’g’ri yo’lidir.
Sakkizinchi guruh mashqlar
Darsning maqsadi. «Uzunchoq» va «kaltaroq» tushunchasini anglatish.
Birinchi vazifa. Ikki xil uzunlikdagi yotiq va tik tayoqcha elementlarini
yozib ko’rsatish.
Bu vazifa ham rangli qalam bilan bajariladi. O’quvchilar bu
tayoqchalarning qaysi biri uzun, qaysi biri qisqa ekanini solishtirib ko’radilar.
To’qqizinchi guruh mashqlar
Darsning maqsadi. Harf elementlarini bir qatorga to’g’ri joylashtirishga
o’rgatish.
Birinchi vazifa. O’quvchilarga bir qator cho’zinchoq doira shaklini
yozib mashq qildirish.
Ikkinchi vazifa. O’quvchilarga zangori qalam bilan cho’zinchoq doira
ichiga bir xil masofada kichik tayoqcha chizib chiqish topshiriladi. Har bir
tayoqcha bargning o’rta qismi, ya’ni uning tomirlari vazifasini bajaradi.
Bargning ham kichik tayoqcha, bu esa bargning bandi hisoblanadi
Tayyorgarlik mashqlarini bunday tashkil etish o’quvchilarni avtoruchka
bilan yozishga tayyorlashda katta rol o’ynaydi. Ammo tayyorgarlik davrida
o’quvchilar yozuvga taalluqli bo’lgan hamma malakalarni to’liq hosil qildilar
deb bo’lmaydi. Shuning uchun ayrim tayyorgarlik mashqlarini harflarini
o’rgatish davrida ham olib borish mumkin, masalan, kichik u harfini
yozdirishga o’rgatishda uning ikkinchi osti tugunchakli elementining
bog’lanishida qiynalishlari mumkin.
Yuqorida ko’rsatilgan tayyorgarlik mashqlari qat’iy bo’lmay o’qituvchi
o’quvchilarning kuchiga qarab bir oz soddalashtirishi yoki, aksincha,
murakkabroq qilib olishi mumkin.
Ayrim mashqlarda harf elementlari nuqtalar bilan qo’shib berilgan:
bunday ishlar o’quvchilarning chamalash qobiliyatlarini o’stirishga yordam
beradi.
Sinfda husnixat mashqlari o’qituvchi tomonidan doskada yozib ham
ko’rsatiladi.
Alifbe
davrida
yozuv
texnikasini
o’rgatishning
o’ziga
xos
xususiyatlari.
O’quvchilar tayyorgarlik davrida ayrim mashqlarni bajargan bo’lishlariga
qaramay, o’qituvchi navbatdagi darsni e’lon qilish bilan birga yozuv
asboblarini qayta tekshirib chiqishi lozim. Shu bilan birga, quyidagi vazifalarni
bajarishni maqsad qilib qo’yishi lozim:
1. Barmoq va qo’l muskullari harakatini o’stiruvchi gimnastik mashqlar
o’tkazish.
2. Doskaga mashqni yozib ko’rsatish va asosiy e’tiborni nimaga jalb
etishni tushuntirish. (Ayrim o’quvchilar harfni qanday yozishni so’zlab
berishlari ham mumkin)
3. Daftardan foydalanishni, yozuvni qayerdan boshlashni tushuntirish.
4. Partada to’g’ri o’tirish, ruchkani to’g’ri ushlash, daftarni to’g’ri tutish
qoidalarini eslatib o’tish.
5. Har bir qatorga nechta harf yozishni tushuntirish, o’quvchilarning
yozuvini muntazam kuzatib borish.
6. Ishning birinchi qismi tugallangandan so’ng (o’qituvchining savoliga
qarab) bajargan yozuvlarini doskadagi namuna bilan solishtirib ko’rishga va
yo’l qo’ygan xatolarini topishga o’rgatish.
7. Vazifani qayta tushuntirish orqali o’quvchilardagi kamchiliklarni
yo’qotish.
8. Jismoniy mashq daqiqalari o’tkazish. (Jismoniy mashq daqiqalarini
o’tkazish uchun mashqlar namunasi 1 bobda berilgan.)
9. Yangi mashqni tushuntirish, dasrlikning qaysi beti, qachon va necha
qator yozish kerakligini belgilab qo’yish.
10. Ko’z bilan daftar orasidagi masofani to’g’ri saqlashga o’rgatish.
11. Har bir mashqni bajarishda uni tahlil qilish, zarur bo’lsa, qo’shimcha
ko’rsatmalar berish.
12. O’quvchilarga bajariladigan vazifalarni aniq ko’rsatish.
Bu davrda o’quvchilarni asta-sekin «husnixat» daftaridan to’g’ri
foydalanishga o’rgatib borish zarur. O’qituvchining ko’rsatmasiga binoan
o’quvchi daftardan zarur mashqni topishi va bajarishi lozim. Alifbegacha
bo’lgan davrdan boshlab harf va uning elementlarini bir xil balandlikda,
qiyalikda va qalinlikda yozishga qaratish talab etiladi.
Ko’chirib yozish mashqlari uchun esa ayrim harf elementlari emas, balki
alohida guruhlar beriladi.
Alifbegacha bo’lgan davrda bu talablarning amalga oshirilishi alifbe
davrida darsni yanad samaraliroq olib borish uchun imkoniyat yaratadi.
Alifbe davrida o’quvchilar nutq tovushlari bilan tanishadilar, so’z
tuzishga, so’z va gaplarni o’qishga hamda ayrim elementlar, harflar, o’tilgan
harflar ishtirokida so’z va gaplar yozish ham o’rgatiladi. Alifbe davrida
bolalarni yozishga o’rgatish juda muhimdir. Bu davrda o’quvchilarga harf va
uning elementlari «Alifbe» daftarida ko’rsatilgan tartibda o’rgatiladi.
O’quvchilarga vaqt-vaqti bilan yozuv gigiyenasi qoidalarini eslatib turish
lozim.
Alifbe davrida bajariladigan asosiy grafik ishlar quyidagilardan iborat:
1. Kichik va bosh harflarni alifbe tartibida yozish.
2. Harflarni bo’g’in va so’zlarda qo’shib yozish.
3. Qo’l harakatini uzmay yozishga o’rgatish.
4. Harflarning qiyaligini va enini to’g’ri saqlashga o’rgatish.
O’quvchilar tomonidan harflarning shaklini yozishda ularning yozuvini
ko’zdan kechirib chiqish, ayrim harflarning elementini noto’g’ri yozayotgan
o’quvchilarga shu elementning to’g’ri yozilishini ko’rsatib berish lozim.
O’quvchilarda bu davrda harflarni to’liq yozmaslik, harflarni almashtirib
yozish kabi xatolar uchraydi. Alifbe davrida (va o’quv yilining 2 yarmida ham)
o’quvilarning yozayotgan matnlarini uch xil yo’l bilan tahlil qilish mumkin:
a) so’z tarkibini aniqlash;
b) so’zning ma’nosini aniqlash;
c) mashqlarning grafik tasviri ustida ishlash.
Shularning hammasini hisobga olgan holda «Husnixat» daftaridagi
mashqlarni joylanishi «Alifbe» kitobi asosida berilgan.
Alifbe davrida o’quvchilarni bo’g’inlab yozishga, keyinroq esa so’zlarni
bir butun qilib yozishga o’rgatish lozim.
Ayrim o’quvchilar so’zlarni harflarni alohida-alohida yozishga harakat
qiladilar, bunga aslo yo’l qo’ymaslik lozim, chunki harflarni alohida-alohida
yozish natijasida ayrim harflarni tushirib qoldiradilar va almashtirib yozadilar.
Bu davrda o’quvchilarni yoddan yozishga ham o’rgatish lozim. Buning uchun
quyidagi kabi topshiriqlarni berib borish lozim: matnni o’qib, yozilishiga qara,
doskaga qaramay yoz, o’qi, namuna bilan solishtirib ko’r.
Alifbe davrining oxirida ko’pchilik o’quvchilarda yozuv malakasi hosil
bo’ladi, ammo bu bilan qanoatlanmasdan yozuvga o’rgatish malakasini
takomillashtirib borish talab etiladi. Quyida kichik r harfining qanday
o’rgatilishini ko’rsatib o’tamiz.
Dars mavzusi. Kichik «r» harfini to’g’ri va chiroyli yozishga o’rgatish.
Darsning borishi.
O’quvchilar, oldingi darsda «Alifbe» kitobidan qaysi tovushni o’tgan
edik? Shu tovush so’zning o’rtasida, oxirida va boshida kelgan so’zlardan
ayting (o’quvchilar so’z topadilar). Endi kesma alifbedan kichik r harfini
toping. Mana bu - kichik r harfining bosma shakli. Endi sizlar bilan harfning
yozilishini o’rganamiz. (O’qituvchi doskada ko’rsatadi.) Men qaysi tomondan
boshlab yozyapman va qaysi tomonga qo’limni yo’naltiryapman: shunga qarab
turing.
Kichik r harfi ikki elementdan tuzilgan bo’lib, birinchi elementi ikkita
bir-biriga qo’shilgan to’lqinsimon unsurdan tashkil topgan bo’lib, ikkinchi
elementi esa osti ilgakli kichik tayoqcha shaklida bo’ladi. Ammo yozayotganda
har ikki elementini bir-biriga qo’shib yozamiz, bu harfni yozishda qo’l harakati
uzilmaydi.
-Qarang, men harfning birinchi unsurini qanday yozaman, daftarning
o’rta chizig’idan 1,5 mm pastdan boshlab yuqoriga qarab qiya va ilmoqli
shaklda yozamiz, ikkinchi unsurni yuqori chiziqdan pastga qarab to’g’ri chiziqli
ilmoq shaklida yozamiz.
Bu harfni yozishda uning qiyaligiga alohida e’tibor bering. U daftarning
qiya chizig’iga parallel bo’lsin.
Avtoruchkani chiziqning ustidan qayta yurgizishda uni yo’g’on qilib
yubormang, chunki harfning yo’g’onligi bir xil qalinlikda bo’lishi kerak.
-Qani, o’quvchilar, bu harfni yozishga boshlashdan oldin, yozuv vaqtida
partada qanday o’tirish lozim ekanligini aytib bering-chi? Oyog’imiz qayerda
turishi kerak? Gavdani qanday tutamiz? (O’quvchilar javob beradilar.)
Ruchkani qaysi barmoqlarimiz bilan ushlaymiz? Ko’rsatkich barmog’imiz
qayerda turadi? Avtoruchkani qanday ushlayotganimizni tekshirib ko’ramiz.
«Bir» deganda ko’rsatkich barmog’imizni ko’taramiz, «ikki» deganda
tushiramiz. (O’quvchilar ruchkani ko’targan holda ko’rsatkich barmoqlarini
ko’rsatadilar).
Endi daftarimizning to’g’ri turganligini tekshiramiz. Daftarning chetki
qirralarini partaning ustidagi qiya chiziqqa to’g’rilab olamiz. Harfni yozishga
boshlaymiz. Siz ham harflarni men daftaringizda ko’rsatgandek qilib bir tekis
yozing. Bir qatorga 10 tadan ortiq yozmang.
Shundan keyin o’qituvchi o’quvchilarning yozuvlarini tekshirib chiqib,
zarur bo’lsa tegishli ko’rsatmalar beradi, o’quvchilar yana ikki qator yozib
mashq qiladilar.
O’quvchilar kichik r harfini yozish malakasini egallab olganlaridan keyin
«Husnixat» daftaridan so’zlar yozdiriladi: ari, arra, anor, shar.
O’quvchilarga so’zlarni yozdirishdan avval o’qituvchi doskada ularning
bog’lanishini ko’rsatib beradi va kichik r harfi o’zidan oldingi va keyigi harflar
bilan qo’l harakati uzilmasdan qo’shib yozilishini eslatib o’tadi.
Bir qator yozib bo’lingandan so’ng o’quvchilarning qo’llari toliqib
qolmasligi uchun qisqa og’zaki ko’rsatmalar beriladi.
Darsni yakunlashda o’qituvchi o’quvchilarda uchragan ayrim tipik
xatolarni va eng yaxshi yozgan o’quvchilarni eslatib o’tadi, uyga vazifa beradi:
ikki qator kichik r harfini va shu harf ishtirok etgan so’zlarni yozib kelish.
I sinfda o’quv yilining ikkinchi yarmida ona tili darslarida yozuvning
orfografik tomoniga e’tibor berib, uning grafik tomonini esdan chiqarib
qo’ymaslik kerak. Ayrim harflarning yozilishini bir yoki ikki kun emas, balki
bir necha kun mashq qildirish mumkin. Ammo mashqlarning turi har xil
bo’lishi lozim. «Husnixat» kitobida II yarim yil uchun berilgan materiallar
“Alifbe” davridagiga o’xshab soatlarga yoki qismlarga ajratilgan emas.
O’qituvchi o’z istagicha ona tilidan o’tayotgan mavzusiga moslab yozuv
mashqlarini tanlab olishi mumkin.
Uyga vazifa qilib shu harf ishtirok etgan so’zlarni topib yozib kelish
topshiriladi. Agar o’quvchilar shunda ham bu harfning yozilishini yaxshi
o’zlashtirib ololmasalar, keyingi darslarda yana takrorlash mumkin. Ayrim
vaqtlarda esa shu harfdan tashkil topgan so’zlarni esa «Husnixat» daftaridan
ko’chirib yozishga berish mumkin.
Kichik harflarday bosh harflar ham guruhlarga ajratib berilgan. Masalan,
o’xshash elementli L va M harflarini bir darsda mashq qildirish mumkin. Bosh
harflarni mashq qildirishda o’quvchilarga tanish bo’lgan shahar va daryolarning
nomini, kishilarning ismini yozdirish mumkin.
O'quvchilarda chiroyli yozuv malakalarini xosil qilish uchun, birinchi
navbatda, diqqat, sezgi, idrok etish, xotira kabi psixofiziologik funksiyalar
ishtirok etganligini ko'ramiz.
Inson tashqi olamdagi predmet va xodisalarni idrok etadi, shuningdek o'z
tanasidagi organlarning xarakatini va ularning xolatini anglaydi. Idrok - tashqi
olamdagi predmetlarning sezgi organlari orqali nerv sistemasiga ta'sir etishi va
tana xarakatlarining ta'siri tufayli xosil bo'ladi. Inson ko'z, quloq apparatlari,
teri sezgisi, muskul va ichki organik sezgilar yordamida rangni, musiqa
ohangini, og'irlikni, o'z harakat muvozanatini sezadi. Predmetlarning sezgi
organlariga ta'siri natijasida miya po'stlog'ida yangi nerv boglanishlari tarzida
iz paydo bo'ladi. Ana shu nerv bog'lanishlari idrok va sezgining fiziologik
asosidir. Bu bog'lanishlar miyada mustaxkamlanadi va saqlanib qoladi. Bu xol
bizga idrok etgan va sezgan narsalarimizni xotiraga tushirishga imkon beradi.
Psixik jarayonlar va inson psixikasi xususiyatlari orasida diqqat faoliyati
alohida o'rin tutadi. U ongning hamma shakllarida ishtirok etadi. Inson idrok
etish jarayonida diqqat qiladi, ayrim predmet va xodisalarning xususiyatlarini
ajratib oladi. Bilimni o'zlashtirish uchun o'quv materiallarini idrok etish talab
qilinadi. Yozish jarayonida ko'rish va eshitish sezgilari orqali idrok qilinadi.
Idrok etilishi lozim bo'lgan materialni tartibga solish, o'rganiladigan
manba yoki uning tasvirini yaqqol ko'rsatish, bayonning ravshan va izchil
bo'lishi, sinf doskasiga hamma o'quvchi ko'ra oladigan qilib chiroyli yozish
idrok etishning muvofaqqiyatli chiqishini ta'minlaydigan dalillardandir.
Bola maktabga qadam qo'ymasdan oldinroq (3-4 yoshdan boshlab)
qo'liga qalam olib turli shaklarni chiza boshlaydi, ammo bu chiziqlar chiroyli
yozuv talablariga to'g'ri kelmasada, ulardagi ayrim malakalarning (ruchka,
qalam ushlash) shakllanishiga yordam beradi. Kichik yoshdagi bolalarning
barmoq muskullari yaxshi rivojlanmaganligi uchun ularga surunkali yozdirib,
mashq qildirish yozuvning sifatiga salbiy ta'sir etadi.
Jismoniy mashq lahzalarini tashkil etish. Birinchi sinfda qadam
qo’yayotgan
o’quvchilarning
jismoniy
hamda
ruhiy
chiniqishlarini
(imkoniyatlarini) hamma vaqt hisobga olib turish lozim. Chunki bu yoshdagi
bolalar imkoniyatlaridan tashqaridagi ruhiy va jismoniy yuklamani juda
qiyinchilik bilan qabul qiladilar. Xususan, yozuv darslari agar ular
imkoniyatlari darajasida tashkil etilmasa, ular tez charchaydilar va ularning
bilim olish ishtiyoqlari tez so’nadi. Kichik yoshdagi maktab o’quvchilarining
qo’l va barmoq muskullari ham etarli darajada taraqqiy etmaganligi bois ularni
yozuv darslarida zo’rlab yozdirish salbiy oqibatlarga olib kelishini o’qituvchi
bilishi lozim. Bolalarni zo’riqtirib qo’ymaslik uchun dars jarayonida turli
xildagi jismoniy mashq lahzalarini tashkil etish ijobiy samara berishi
tajribalarda isbotlangan. Faqat shuni unutmaslik lozimki, jismoniy mashqlar
bolalarning yosh xuxsusiyatlariga mos bo’lishi hamda faqat qo’l va barmoq
muskullarini rivojlantirishga qaratilgan bo’lishi lozim.
Taniqli rus olimi, atoqli pedagog K.D.Ushinskiy maktabga endigina qadam
qo’yayotgan bolalar bilan jismoniy mashq lahzalarini tashkil etish borasida
quyidagilarni yozib qoldirgan edi: “Birinchi darsdayoq o’qituvchi bolalarni
komanda bilan bajariladigan harakatlarga o’rgatishi kerak. Bu
harakatlar bolalarga, charchagan a’zolarini harakatlantirish bilan birga,
o’zlarini tetik tutishlari uchun ham katta yordam beradi” (Ushinskiy K.D.
Tanlangan asarlar. T.II. Uchpedgiz, 1939, 126-bet).
Tan olish lozim hozirgi vaqtda ayrim o’qituvchilar kasbdoshlari bilan
musobaqaga kirishib, sifat borasida batamom unutib qo’yadilar. Bunday
o’qituvchilar shogirdlarimni boshqalardan oldinroq savodli, tez va chiroyli
yozadigan qilaman deb, o’quvchilarni tanaffusga ham chiqarmay, ularning
charchashlarini ham hisobga olmay nihoyatda ko’p yozdiradilar. Yosh
fiziologiyasi va jismoniy imkoniyatlariga mos kelmaydigan bunday yuklama
natijasida o’quvchilar tez toliqadilar, harakatlari sust bo’lib qoladi. Tabiiyki,
charchoq natijasida ularning yozuvlari xunuklashib, ko’p xato qiladigan
bo’ladilar.
Ortiqcha yuklamadan charchagan o’quvchilar yelkalarini chiqarib,
ko’kraklarini partaga tirab, kerishib o’tiradilar. Bu hol qonni yuritish uchun
beixtiyor qilinadigan harakatlardir. Chunki organizm o’z faoliyatini yaxshilash
uchun beixtiyor harakat qiladi. Bunday harakatlarning oldini olish uchun vaqt-
vaqti bilan jismoniy mashq lahzalarini tashkil etib turishning katta ahamiyati
bor. Bu borada taniqli o’zbek olimi va metodisti Mirhabib G’ulomov quyidagi
asosli fikrlarini keltirgan edi: “O’quvchilarga dars protsessida bajariladigan
mashqlar oson bo’lib, kam vaqt olishi, ularning jismoniy jihatdan
o’sishlariga, qo’l muskullarining mukammallashishiga va qaddi-
qomatlarini to’g’ri, erkin tutishlariga yordam berishi lozim. Yozuv
darslarida (10-15 minut o’tgandan so’ng) o’quvchilar betoqat bo’lib,
orqalariga yoki yonlariga yastanib o’tiradilar, o’rinlaridan turib
ketadilar, bu ularning charchaganlarini bildiradi” (“Husnixat metodikasi”.
– Toshkent: O’qituvchi, 1976, 13-bet).
Ta’kidlaganimizdek, dars jarayonida, har 10-15 daqiqada o’quvchilarning
nafas olishlarini yaxshilash, qo’l va oyoq muskullarini chigalini yozish
maqsadida lahzalik jismoniy mashqlar tashkil etilishi lozim. Shuning uchun
barmoq va qo’l harakatlarini o’stiruvchi mashqlarni partada o’tirgan holda yoki
parta yonida turib bajarnirish mumkin. Dars jarayonida bunday mashqlar bir
necha marta o’tkazilishi mumkin. O’qituvchi shogirdlarining ahvolini hisobga
olib mashqlarni qachon o’tkazishni belgilaydi. Metodik talablarga muvofiq
mashqlarni avval o’qituvchining o’zi amalda bajarib ko’rsatadi.
O’quvchilarga quyidagi mashqlarni bajartirish tavsiya etiladi:
1-mashq. Dastlabki holat – o’rningizdan turib, qo’llarni oldinga cho’zib
turing. Bir deganda barmoqlarni ochamiz (1-rasmga qarang), ikki deganda
barmoqlarni bukamiz.
1-mashq
2-mashq. Dastlabki holat – tirsaklar partaning ustiga qo’yiladi,
barmoqlar musht qilinib, engil tutiladi hamda chap va o’ng tomonga 5-6 marta
aylantiriladi (2-rasmga qarang).
2-rasm
Bunday masqlarni yana ham qiziqarliroq tashkil etish va o’tkazish mumkin.
Masalan, butun sinf birgalikda quyidagi she’rni yoddan aytib qo’llarini oldinga
cho’zib, uni o’ng va chapga harakat qildiradilar:
Yozdik, yozdik, charchadik,
Ruchkani qo’yib dam oldik.
Yoza-yoza qo’llarim
Charchadi barmoqlarim.
Agar chiroyli yozsam
Rahmat aytar muallim.