CHOLG’U MUSIQASI.
Reja:
1.XX asrda cholg’u musiqasining rivojlanishi .
2.O’zbek kompozitorlarining simfonik asarlari.
3.O’zbek xalq cholg’u asboblari orkestri uchun yaratilgan asarlar.
1.XX asrda cholg’u musiqasining rivojlanishi. Agar o’zbek kuylarini
simfonik moslashning ilk tajribalari 20-yillarning boshlariga to’g’ri kelsa, 30-
yillarning birinchi yarmida xilma-xil janrlar doirasini o’ziga olgan qator asarlar
yaratildi. Ularni yozgan mualliflarning aksariyati, o’zbek xalq musiqasi kuylari
materiallarida asarlar ijod qilgan, Moskva xamda Leningrad kompozitorlaridir.
Bular V. Deshevovning “Samarqand syuitasi”, M. Ippolitov-Ivanovning
“O’zbekistonning musiqali manzaralari”, S. Vasilenkoning “ Sovet sharqi” (bu
asarlarning qismlaridan biri O’zbekistonga bag’ishlangan), V. Zolotarevning
“O’zbek rapsodiyasi” va boshqalardir. M. Ippolitov-Ivanovning syuitasidan
tashqari, eslatilgan asarlar respublika musiqali hayotida ahamiyatli o’rin
egallamadi (ular deyarli ijro etilmadi ham). Bu ilk tajribalarning ahamiyati
shundaki, ular o’zbek kuylarining simfonik qayta ishlanishini boshlab berdi,
o’zbek xalq kuylarini keng madaniy aloqalar maydoniga olib chiqdi.
2.O’zbek kompozitorlarining simfonik asarlari. O’sha paytlarda Toshkent
va Moskva musiqa o’quv yurtlarida ta’lim olayotgan yosh o’zbek kompozitorlari
ham, o’z kuchlarini simfonik janrda sinab ko’rdilar. Muxtor Ashrafiy “Qurilish”
marshi, Mutal Burxonov “ O’zbekiston qizi” syuitasi, Manas Leviev “Nurxon”
poemasini yaratdi. (Bu asarlar partiturasi saqlanib qolmagan).
30-yillarning ikkinchi yarmi, simfonik musiqa sohasida yangi voqealar bilan
nishonlandi. Bu yillarda respublikada o’z hayotini O’zbekiston san’ati bilan
mustahkam bog’lagan A.F. Kozlovskiy va Georgiy Mushel ish boshladi.
1937-yilda Kozlovskiyning dasturli, farg’onacha syuitasi –“Lola” maydonga
keldi. Asarning har bir qismi hayotning an’anaviy tiklanish bayramiga
bag’ishlangan, muayyan tasviriy fikrni aks ettirdi: birinchi qism-- “Lolachilarni
yig’ish va bozor maydonida kuzatish”, ikkinchi qism-- “ Farg’ona bog’larida
tun”, uchinchi qism-- “ Lolachilarning qaytishi. Lola sayli”.
Fikrning barcha “manzaraliligiga” qaramay, “Lola” musiqasi dinamikali
bo’lib, aniq shaklga ega. Nur singdirilgan, quvnoq bayram kunining to’la jarayoni
bilan to’lgan birinchi qismdan - “sonata shaklida yozilgan” janub kechasi
timsolini yaratuvchi, o’ziga xos noktyurn, xushbo’y hid tarqatuvchi bog’lar, to’la
noaniq shitirlagan ovoz, o’tkinchi soyalar tasvirlanadi. Syuita xotimasi birinchi
qism yo’nalishini davom ettiradi: unda yana yangidan bayram sadolari paydo
bo’ladi, uning musiqasi to’la dabdabali va harakatchandir.
Final mavzusi Farg’ona vodiysida tarqalgan tojik xalq qo’shig’idan olingan.
Uning harakatli sur’ati, jonli xarakteri syuitaning bu qismi mazmuniga juda mos
tushgan.
Final rivojining dinamik chizig’i, kulminatsiya eng yuqori nuqtaga
chiqadigan joy -- kodaga olib keladi. “ Umumiy shodiyona o’zining apogeyiga
etadi”—final kodasidagi niyatini kompozitorning o’zi ana shunday ta’riflagan
edi.
“Lola” da Rimskiy-Korsakov simfonizmi an’analari, tabiat va xalq turmushi
hodisalarini gavdalantirishda, uning uchun xarakterli bo’lgan manzaralar bayoni
konkretligi, original tarzda singdiriladi. Kozlovskiy syuitasidagi juda ko’p
narsalar “Ispan kaprichchiosi” ning bayram shukuhliligi va shod-xurramligini
yoki “Shahrizoda” ning yanada go’zalroq jilvalarini esga soladi. “Shahrizoda”
bilan “Lola” ni dasturli simfoniya belgilarini beradigan keng musiqali mavzular
ham yaqinlashtiradi.
Shuningdek “Lola” ning partiturasi frantsuz ipressionistlari ko’proq Ravel,
qisman
Debyussi
(
syuitasining
ikkinchi
qismi)
merosidan
ijodiy
foydalanilganligi to’g’risida guvohlik beradi.
Lola uslubida o’zbek musiqasining (ohang va kuylari xarakterli ritm
intonatsiyalaridan foydalanishda) ta’siri sezilarlidir. O’zbek musiqasining o’ziga
xos lad tabiati, ko’p hollarda “Lola”ning tabiiy ladlarning odatiy tuzilmalari bilan
sug’orilgan lad garmonik tilini belgilaydi. Xalq ijrochilik usullari syuita
fakturasida (oy cho’ziq tovushlar, xar-xil ritmik figuratsiyalar) tembr “bo’yoqlar”
xususiyatlarida aksini topgan .
Garchi xar-xil uslubiy manbalarning chatishuvi hamma vaqt ham uzviy
“quyilishlar” (ilk bochqichlarida to’la tabiiylikka) olib kelmasa ham,
Kozlovskiyning asarlari bir butun holda, bu murakkab ijodiy muammoni hal
qilishning ishonchli namunasidir.
Georgiy Mushelning birinchi simfoniyasi va Reyngold Glierning ikki asari –
“Tantanali uvertyura” hamda “Farg’ona bayrami” uvertyurasining maydonga
kelishi, 30-yillar oxirining mahsuli bo’ldi. Keyingi asar mamlakatimizning ko’p
shaharlari, hamda chet ellarda ijro etildi.
3.O’zbek xalq cholg’u asboblari orkestri uchun yaratilgan asarlar. Turli-
hil janr belgilari – rapsodiya, poema, sonatani biriktirgan uvertyura erkin shaklda
yozilgan. Talqin qilingan rus maktabi an’analari variatsion printsipdagi rivojning
katta roli bor. Etakchi mavzu sifatida o’zbek va tojik qo’shiqlaridan
foydalanilgan. Ohanglar uslubini buzishdan cho’chigan R.Glier garmoniyani
tejashni xilma-xil, fakturali usullar – bas va o’rta tovushlarni kontrast va
imitatsion polifoniya elementlari bilan kuylashtirish vositalaridan ehtiyotkorlik
bilan foydalanadi. Nurli va quvnoq his-tuyg’u yig’ish chizig’i bo’ylab
rivojlanayotgan yorqin ifodali xalq mavzusi, kuch va quvvati mavj urgan
obrazlarni qiyoslashga asoslangan R.Glierning “Farg’ona bayrami” uvertyurasi
o’sha yillar ijtimoiy hayotining odatiy belgilarini aks ettirdi.
Xalq kuylaridan foydalanish evaziga vujudga keladigan milliy kolorit izlari
va xalq cholg’u musiqasining xarakterli elementlarini tatbiq etish, trombon va
tubaning karnaylarga taqlididagi sadosi: doira va nog’oraning urma sozlardagi
usullari R.Glier partiturasiga alohida yangilik hamda o’ziga xos bo’yoqdorlik
baxsh etdi.
Ko’rilayotgan davrning oxiriga kelib, “ 1933-41” O’zbekiston san’ati teatr
va simfonik musiqa janrlaridagi katta ijodiy yutuqlar bilan boyidi. S. Vasilenko
va M.Ashrafiy, R.Glier, T.Sodiqov operalari, V.Uspenskiy, A.Kozlovskiy,
G.Mushelning simfonik asarlari zamonaviy professional san’atning yirik
shakllarini yaratishda, o’zbek xalq musiqa san’ati xazinasiga murojaat qilishning
istiqbolidan darak berardi.
Adabiyotlar:
1. O’zbek musiqasi tarixi. Tuzuvchi T.E. Solomonova T.”O’qituvchi”
1981.y.
2. Axmad Odilov.”O’zbek xalq cholg’ularida ijrochilik tarixi” T.
”O’qituvchi” 1995 y.
3. Yu. Rajabiy “Musiqa merosimizga bir nazar” T. 1970.
4. X. Xamidov “Avesto fayzlari” T.2001 y.
5. “O’zbekiston tarixi” T.1994 y.