DAROMAD VA XARAJATLAR AUDITI
REJA:
1.Daromad jarayonlari auditi
2.Foyda va zararlarni hisobga oluvchi schetlar auditi hamda riskni baholash
3. Ishlab chiqarish xarajatlari auditining maqsadi, me’yoriy asoslari va
xususiyatlari
4.Mahsulot tannarxini hisoblashni tekshirish
5.Tugallanmagan ishlab chiqarishni tekshirish
6.Mahsulot sotish auditi
7. Xaridorlar va buyurtmachilar bilan hisob-kitoblar auditi
8. Moliyaviy natijalarni tekshirishning asosiy yo’nalishlari
9. Moliyaviy faoliyatga doir xarajatlar va daromadlar hamda favqulodda
olingan foyda (ko’rilgan zarar) larni tekshirish
10. Davr sarflarini tekshirish
Tayanch so’z va iboralar: Mahsulot sotishdan tushgan tushum, asosiy faoliyat
foydasi, umumxo‘jalik foydasi, moliyaviy faoliyat bo‘yicha daromad va xarajatlar,
favqulodda foyda va zararlar, soliq to‘lagunga qadar foyda, soliq bazasi, soliq va
buxgalteriya foydasi, sof foyda, daromadlarni tekshirish amallari, xarajatlarni
tekshirish amallari, kalkulyatsiya moddalari.
1.Daromad jarayonlari auditi
Daromad jarayonlari auditi ushbu bobning boshida ko’rib chiqiladi, chunki
ushbu asosiy kontseptsiyani o’rganish daromad jarayonlari auditining fundamental
ahamiyatiga ega. Bundan tashqari, auditor ijobiy xulosa berishi uchun daromadlar
GAAP standartlariga muvofiq bo’lishi kerak. Ishlab chiqarish daromadlari esa,
odatdagi kabi mahsulot sotish yoki xizmat ko’rsatishdan iborat. FASB bayonotiga
asosan, Moliyaviy Buxgalteriya tushunchalari 6-chi soni "moliyaviy jadval
elementlari" daromadlarni belgilaydi: Kompaniya daromadlari yoki boshqa
aktivlarning yaxshilanishi (yoki ikkalasining birikmasi) kompaniyaning asosiy yoki
markaziy faoliyatini tashkil etuvchi mahsulot etkazib berish yoki ishlab chiqarish,
xizmat ko’rsatish yoki boshqa xizmat turlariga bog’liq.
Daromadlar mahsulot va xizmatlar almashinuvi qiymati bilan o’lchanadi.
Umuman olganda, kompaniya mahsulot yoki ko’rsatilgan xizmatlari uchun naqd pul
yoki da’volarni qabul kiladi. Naqd pul da’volari odatda, debitor qarzdorlik sifatida
ko’rib chiqiladi. FASB 5-chi Moliyaviy Buxgalteriya tushunchalari "savdo-sotiq
bilan bog’liq tashkilotlar moliyaviy hisobotlarini tashkil qilish va baholash"
bayonotiga asosan, daromadni tan olish (yozuv) uchun u amalga oshirilishi yoki
ishlab chiqilgan bo’lishi kerak deb talab qiladi. Daromad mahsulot yoki xizmat
ko’rsatish pulga almashinganida, boshka aktivlarni to’lashga va’da qilinganida
paydo bo’ladi. Odatda kompaniya tomonidan mahsulot etkazib berilganida yoki
xizmat ko’rsatilib bo’linganida daromad olish jarayoni tugatilgan hisoblanadi. SEC
in SAB №101 daromadni tan olish uchun qo’yidagi mezonlarni belgilaydi:
- Ishonarli dalillar mavjudligi
- Etkazib berilgan yoki xizmat ko’rsatilgan
- Xaridorga sotuvchining narxi belgilangan yoki aniqlangan
- Tahlil oqilona taqdim etilgan
Daromadni tan olish auditorlar uchun audit xavfni tug’dirib kelmoqda va
moliyaviy xisobotlar yaxlitligi jarayoniga ta’lluqli savollar tug’ilishi olib keldi.
Aslida, firibgarlik sharoitlarida audit standarti firibgarlik ta’sirlar tufayli daromadni
tan olish xato ekanligini faraz qilishi kerak deb ta’kidlaydi. (AU 316.41).
O’g’irliklarni tekshirish bo’yicha dimlomga ega mutaxassislar Assotsiyasi
ma’lumotlariga ko’ra, moliyaviy hisobotlarda firibgarlik sodir etishning sakkiz xil
umumiy usullari mavjud.
1. Erta daromadni tan olish;
2. O’tgan hisobot davrida kitobni ochiq tutish;
3. Soxta savdo;
4. Qayd qilingan yozuvlarni qaytarishni ilojsizligi;
5. Foiz bajarilishi uslubidagi firibgarlik;
6. Tomonlar bilan bog’lik operatsiyalar;
7. Debitor qarzdorlik va zahiralarning oshirib ko’rsatilishi; va
8. Mas’uliyat va xarajatlarning kamchiligi.
Auditor daromadning tan olinishi bilan bog’lik firibgarlik xavfi kuzatilganida
ho’shyor bo’lishi kerak:
- Tomonlar kelishuvi mijozlarni mahsulotni qabul qilishi yoki xizmat turini
qabul qilishini rag’batlantirish maqsadida kelishuv va sotuv shartlari tartibini
o’zgartirishadi.
- Savdo yuklash sifati marketing amaliyotida etkazib beruvchilar sotuv hajmini
oshirish uchun ba’zan distribyutorlarni rag’batlantirish orqali ular tez sotib bo’lishi
mumkin bo’lgan hajmdan ham ziyodroq zahirani sotib olishlariga ko’ndiradilar.
Ko’pchilik tashkilotlar uchun daromadni tan olish jarayoni qisqa muddatda
sodir bo’ladi (kun, hafta yoki oylar), lekin ba’zi bir sohalarda, masalan qurilish,
mudofaa tarmoqlarida daromadni tan olish vaqti ma’lum bir yillar davomida
kechishi mumkin. Yuridik shaxslar daromadini tan olish siyosati moliyaviy
hisobotlarda aks ettiriladi. Shunday qilib, auditor yuridik shaxslar daromadini tan
olish siyosatiga audit jarayoni daromadi sifatida qarashi kerak.
O’quvchi uchun tushum jarayoni zahiralarni boshqarish jarayoni bilan o’zaro
hamkorligi 10-2 rasmda ko’rsatilgan. Ko’pchilik buxgalteriya tizimlari daromadlarni
integratsiyalash, sotib olish, inson resurslari va inventerizatsiya jarayonlarini o’z
ichiga oladi.
Ushbu tekstda ishlatilgan blok-diagrammalar jarayonlarning bir-biriga
bog’liqligini ko’rsatish uchun no’qtalar bilan ifodalangan. Aslida, IT bu
diagrammalardan axborotlar oqimini hisob jarayonlaridan farqlash uchun ko’prok
ishlatishadi.
Daromad jarayonlari bilan bog’lik mavzuni muhokama qilamiz:
- Moliyaviy hisobotlar hisobi va operatsiya turlari.
- Xujjatlar va yozuv turlari.
- Asosiy vazifalar.
- Majburiyatlarni belgilash kaliti.
Operatsiyalarning uch turiga daromad jarayoni yordamida ishlov beriladi:
- Naqd pul yoki kredit uchun mahsulot sotish yoki xizmat ko’rsatish
- Mijozdan mahsulot yoki ko’rsatilgan xizmat uchun pul tushumi
- Buyurtmachi tomonidan mahsulot yoki ko’rsatilgan xizmatning qaytarilishi
Tushum jarayoni moliyaviy hisobotlarning ko’pgina hisoblariga ta’sir
ko’rsatadi. Kelishuvning har bir turidan jabr tortganlarning eng muhim hisoblari
qo’yidagilar:
Operatsiya turi
Jabr ko’rganlar soni
Oldi-sotdi bitimi
Debitor qarzdorlik
Sotuv
Zahiradagi umidsizlik qarzdorligi
Yomon qarzdorlik xarajatlari
Pul tushumlari operatsiyalari
Naqd pul
Debitor qarzdorlik
Pul chegirmalari
Sotuvning qaytishi va bitim hisobi
Sotuv qaytishi
Sotuvga ko’maklashish
Debitor qarzdorlik
Audit natijalari-hisoblar va tegishli hisob raqamlarini baholash
Auditor rejalashtirilgan ishlarni bajarib bo’lganida, debitor qarzdorlikning
buzib ko’rsatish yig’indisi o’z ichiga statistik yoki nostatistik namuna olish usullari
ishlatilgan bo’lsa buzilishning ma’lum bir miqdorini ko’rsata oladi. Umumiy
buzilishlar kelib chiqishi mumkin bo’lgan noaniqliklar bilan solishtiriladi. Agar
umumiy buzilishlar kelib chiqishi mumkin bo’lgan noaniqlardan kam bo’lsa, auditor
adolatli qabul qilingan qaror deb inobatga olishi kerak. Agar umumiy buzilishlar
kelib chiqishi mumkin bo’lgan noaniqlardan ko’p bo’lsa, hisob etarli darajada
taqdim etilmagan degan xulosaga kelishi kerak.
Shuningdek, auditor buzilishlar mohiyatini tahlil qilishi kerak. Ba’zi holatlarda
bu buzilishlar boshqaruv xavfining qo’shimcha ma’lumotlarini berishi mumkin.
Buzilishlarni paydo bo’lish sabablarini aniqlash jarayonida auditor birlamchi
nazoratni baholash xavfi past ekanligini aniqlaydi. Masalan, auditor kredit nazorat
samaradorligini ta’minlash yo’li orqali o’z bahosini tushirishi mumkin.
2.Foyda va zararlarni hisobga oluvchi schetlar auditi hamda riskni
baholash
Foyda va zararlarni hisobga oluvchi schetlarni tekshirishda auditor ko’rsatilgan
foyda va xarajatlar noto’g’ri axborot bermayotganligiga ishonch hosil qilishi kerak.
Foyda va zararlar to’g’risidagi hisobot moliyaviy hisobotdan foydalanuvchilar
uchun muhim ob’ekt bo’lib hisoblanadi. Masalan kreditorlar yoki bo’lajak
kreditorlar korxonaning foydalilik darajasini qarz berish to’g’risida ijobiy yoki
salbiy qaror qabul qilishda indikatorlardan biri sifatida ko’radi. Bo’lajak investorlar
korxona aktsiyalarini sotib olishdan oldin foyda va zararlar to’g’risidagi hisobotga
murojaat qilishadi. Hattoki, mol etkazib beruvchilar ham kreditga etkazilgan tovarlar
haqini korxona to’lay olishi mumkin yoki yo’qligini aynan moliyaviy natijalar
to’g’risidagi hisobotga tayanib taxmin qiladilar.
Foyda va zararlar auditi ko’p hollarda korxonadagi boshqaruv tizimiga,
korxonada tuziladigan moliyaviy hisobot yuzasidan o’rnatilgan ichki nazoratga
bog’liq. Masalan, koxona erishgan foydasi va ko’rgan zararlari to’g’risida muhim
noto’g’ri ma’lumotlar aynan boshqaruv tizimi xatosi bilan sodir bo’lishi mumkin.
Foyda va zararlar to’g’risidagi hisobot auditi ko’p jihatdan auditning boshqa
hududlaridagi tekshiruvlar natijasini ham o’z ichiga oladi hamda tekshiruvni
samarali yakunlash uchun quyidagi mustaqil audit amallarining natijasi zarur
bo’ladi:
- Turli biznes jarayonlar ustidan boshqaruv vositalarini testdan o’tkazish
natijalari;
- Balans moddalari va foyda va zararlar to’g’risidagi hisobotga aloqador
bo’lgan schetlarni testdan o’tkazish natijalari;
- Foyda va zararlarni ifodalovchi schetlar ustidan o’tkazilgan tahliliy audit
amallari natijasi;
- Moliyaviy natijalar to’g’risidagi hisobotning tanlangan schetlarini batafsil
testlash natijalari.
Biz yuqoridagi boblarda nazorat riskini boshqarishda auditorning turli
yondashuvlari haqida so’zladik. Ya’ni, nazorat riski maksimum deb qaralsa, auditor
ichki nazorat ma’lumotlariga tayanib fikr yurita olmaydi va keng miqyosdagi
mustaqil audit amallarini bajaradi. Mijoz boshqaruv tizimi, nazorat tizimi samarali
ishlayotgan yoki yo’qligini testlab o’rganiladi. Agar korxonada nazorat vositalari
samarali ishlayotgan bo’lsa, auditor nazorat riskini maksimumdan tushirishi
mumkin.
Moliyaviy natijalar auditida pasaytirilgan nazorat riski korxona ichki
nazoratining ushbu qismlari ishonchliligini bildiradi. Masalan, korxona sotish
jarayoni ustidan o’rnatilgan nazorat riskining pastligi sotuv jarayoni, debitorlik
qarzlari, sotishan tushum kabi qismlardagi raqamlar noto’g’ri ma’lumotga
asoslanmaganligini bildiradi. Xuddi shunday sotib olish jarayonida ham nazorat
riskining pastligi kreditorlik qarzlari, vakillik xarajatlari va boshqa majburiyatlardagi
raqamlar aniqroq ekanligini anglatadi. Muhim tomoni shundaki moliyaviy natijalar
ustidan etarlicha dalillarning borligi auditor uchun fikr bilidirishida yordam beradi.
Sotish va sotib olish jarayonidan to’plangan dalillar esa foyda va zararlar
to’g’risidagi hisobot auditida ko’pincha daromadlar va xarajatlar haqida qo’shimcha
axborot beradi hamda moliyaviy natijalar auditining samarali o’tkazilishida yordam
beradi.
3. Ishlab chiqarish xarajatlari auditining maqsadi, me’yoriy asoslari va
xususiyatlari
Ishlab chiqarish xarajatlari va mahsulotlar tannarxini hisoblashni auditorlik
tekshiruvidan o’tkazishdan maqsad sodir bo’lgan xo’jalik muomalalarini hisobga
olish va soliqqa tortishda qo’llanilayotgan tartibning O’zbekiston Respublikasi
me’yoriy hujjatlari talablariga muvofiqligini aniqlashdan iborat.
Korxonalarda ishlab chiqarish xarajatlari va soliqqa tortish hisobini tartibga
soluvchi asosiy hujjat-O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 1999 yil
5-fevraldagi 54-sonli qarori bilan tasdiqlangan «Mahsulot(ish, xizmat)larni ishlab
chiqarish va realizatsiya xarajatlarining tarkibi hamda moliyaviy natijalarni
shakllantirish tartibi to’g’risidagi Nizom» keyingi o’zgarishlar bo’lib hisoblanadi.
Ishlab chiqarish xarajatlari hisobining to’g’riligini va mahsulot, ish hamda
xizmatlar tannarxi to’g’risidagi hisobotni tuzishning to’g’riligini nazorat qilish
uchun quyidagilarni tekshirish lozim:hisobot davridagi haqiqiy xarajatlarning ishlab
chiqarish xarajatlari schyotlarida o’z vaqtida, to’liq va ishonarli aks ettirilishi;ishlab
chiqarishga xarajat qilingan xom ashyolar, materiallar, yoqilg’ilar, ehtiyot qismlar
va yoqilg’i-moylash materiallarini baholashning to’g’riligi;belgilangan xarajat
smetalari, lavozim maoshlari, tarif stavkalari, ishlab chiqarish xodimlarining
mehnatiga haq to’lash va mukofatlash haqidagi Nizomga rioya qilish ustidan
nazoratning ta’minlanganligi; noishlab chiqarish sarflari va yo’qotishlarning paydo
bo’lish sabablari hamda hisobdan o’chirilishning asoslanganligi; ularni kamaytirish
bo’yicha qabul qilingan chora-tadbirlar;asosiy vositalar va nomoddiy aktivlarga
eskirish hisoblashning to’g’riligi; tovar-moddiy boyliklarning hisob bahosidan
chetga chiqqan summalar (transport tayyorlov xarajatlari)ni hisobdan o’chirishning
to’g’riligi; tovarlar, YoMM va boshqa qiymatliklar tabiiy kamayishini hisobdan
o’chirishning to’g’riligi, shu bilan birga quyidagi xarajatlarni mahsulot (ish,
xizmat)lar tannarxiga qo’shishning to’g’riligi va asoslanganligi; ta’sis hujjatlariga
muvofiq qo’shma korxonada ishlab chiqarishda bevosita ishlaydigan chet el
fuqarolariga berilgan turar joylar va kommunal xizmatlar uchun to’lovlar; xizmat
safarida va yo’lda bo’lgan vaqt, turar joy ijarasi, xizmat safari joyiga borib qaytish
yo’l xarajatlari uchun tasdiqlangan me’yorlar doirasida, ishlab chiqarish faoliyati
bilan bog’liq chet el xizmat safari xarajatlari.
Asosiy xarajatlar, ishlab chiqarishni tashkil etish va boshqarish xarajatlarining
to’g’ri va asoslangan hamda me’yorlarga muvofiqligini tekshiriladi. Mahsulot (ish,
xizmat) larning rejadagi va hisobot kalkulyatsiyasining to’g’riligini xarajat
moddalari bo’yicha tekshiriladi. Natijada reja va haqiqiy tannarx o’rtasidagi
tafovutlarni moddalar bo’yicha tahlil qilinib, tafovutlar sababi aniqlanadi. Xom
ashyo va materiallarni sarflashning to’g’riligi, baholar to’g’riligini tekshirish
metodlari, mahsulot (ish, xizmat) birligiga to’g’ri keladigan sarf me’yoriga rioya
qilinishi tekshiriladi. Brak(yaroqsizlik)dan ko’rilgan yo’qotishlar va ishlab chiqarish
xarajatlari schyotlarini yopishning to’g’riligini tekshirish.
Auditor shuni yaxshi bilishi zarurki, mahsulot(ish, xizmat)lar tannarxi
buxgalteriya hisobida oddiy faoliyat turlari bo’yicha hisobot davrida mahsulot ishlab
chiqarish (ish bajarish, xizmat ko’rsatish) va realizatsiya bilan bog’liq sarflar
yig’indisi kabi aniqlanadi.
Tannarx soliqqa tortish maqsadlarida hisob elementi sifatida esa soliqqa
tortiladigan bazani kamaytiradigan miqdor bo’lib hisoblanadi. Ushbu ta’rifdagi
tafovut faqat shaklan ya’ni atamashunoslik nuqtai nazaridan emas, balki miqdor
jihatidan hamdir. Chunki, soliqqa tortish maqsadida hisoblanadigan tannarxga
odatdagi faoliyat turlariga doir sarflar belgilangan me’yor(limit)lar va cheklashlarni
hisobga olgan holda qo’shiladi. Mahsulot ishlab chiqarish (ish bajarish, xizmat
ko’rsatish) xarajatlari to’langan vaqtidan qat’iy nazar (oldin yoki keyinchalik
to’langan), qaysi hisobot davriga taalluqli bo’lsa, shu davr tannarxiga qo’shiladi.
Xo’jalik faoliyatidagi faktlarning vaqtinchalik aniqlik tamoili tannarxni to’g’ri
shakllantirish uchun tovar-moddiy zahira (ish, xizmat)lar qiymatining to’langanlik
fakti emas, balki ularni ishlatish(sarflash) fakti ahamiyatli ekanini bildiradi.
Masalan, auditorga tekshiruv o’tkazish uchun taqdim qilingan hujjatlar mazmunidan
ma’lum bo’lishicha, tekshirilayotgan korxona tomonidan o’tgan yili dekabr oyida
keyingi yil uchun ishlab chiqarish binolarining ijara haqi to’langan. Ushbu sarf shu
vaqtning o’zida ya’ni o’tgan yili dekabr oyida mahsulot(ish, xizmat)lar tannarxiga
olib borilgan. Auditor ushbu xo’jalik muomalasini asossiz, ya’ni o’tgan yildagi
mahsulot (ish, xizmat) lar tannarxini sun’iy ravishda oshirgan va moliyaviy natijani
hamda foyda solig’ini pasaytirgan deb topdi va tuzatish kiritishni tavsiya qildi. Shu
bilan birga to’langan ijara haqi keyingi yil davomida umumiy summaning 1/12 qismi
miqdorida har oyda xarajatga hisobdan o’chirishi lozimligini tushuntirdi.
O’zbekiston Respublikasi «Buxgalteriya hisobi to’g’risida»gi qonunining 9-
moddasiga muvofiq korxonada sodir etilgan barcha xo’jalik muomalalari amalga
oshirilayotgan vaqtda yoki amalga oshirilib bo’lingandan so’ng tegishli dastlabki
hujjatlar bilan rasmiylashtirilishi lozim. Xarajatlarni hujjatlashtirish tamoyili
auditorning xarajatlarni asoslash uchun isbotlovchi hujjatlarning mavjudligi, hamda
ushbu muomalalarni buxgalteriya hisobida aks ettirishning to’g’riligini tasdiqlash
vazifasini belgilab beradi.
Yuqorida nomi qayd qilingan, «Xarajatlar tarkibi. . . . to’g’risidagi Nizom»ga
muvofiq barcha xarajatlar ko’rib chiqiladi
Auditor xarajatlar tarkibini batafsil tahlil qilib chiqishi uchun har bir xarajat
guruhidagi iqtisodiy elementlarni tekshirib chiqishi lozim.
4.Asosiy ishlab chiqarish xarajatlarini auditorlik tekshiruvidan o’tkazish
Ushbu xarajatlar guruhi iqtisodiy mazmuniga ko’ra mahsulot (ish, xizmat)lar
tannarxining tarkibini tashkil etuvchi quyidagi elementlarga bo’linadi:
1. Ishlab chiqarish moddiy xarajatlari (qaytariladigan chiqindilar qiymati
chegirilib tashlangan holda);
1.
Ishlab chiqarish xususiyatiga ega bo’lgan mehnat haqi xarajatlari;
2.
Ishlab chiqarishga taalluqli ijtimoiy sug’urta ajratmalari;
3.
Ishlab chiqarish ahamiyatiga ega bo’lgan asosiy vositalar va nomoddiy
aktivlar eskirishi;
4.
Ishlab chiqarish ahamiyatiga ega bo’lgan boshqa xarajatlar.
Shuning uchun auditor har bir xarajat elementi tarkibining «Nizom»ga
muvofiqligiga ishonch hosil qilishi lozim.
«Ishlab chiqarish moddiy xarajatlari»elementi tarkibiga ishlab chiqariladigan
mahsulotning asosini tashkil etuvchi yoki mahsulotni tayyorlash (ishlarni bajarish va
xizmatlarni ko’rsatish)da zarur tarkibiy qism hisoblangan, chetdan sotib olingan
xom-ashyo va materiallar, butlovchi buyumlar va yarim tayyor mahsulotlar, ish va
xizmatlar hamda Nizomda belgilangan boshqa xarajatlar kiradi. (1. 1. 1-1. 1. 10
bandlar)
Auditor qaytarib olinadigan chiqindilar qiymati va idish hamda o’rash
materiallari qiymati ularni sotish, foydalanish yoki omborga kirim qilish mumkin
bo’lgan narxda baholanib, mahsulot tannarxiga kiritiladigan moddiy resurslar
xarajatlaridan chegirib tashlanganligini aniqlashi zarur. (1. 1. 11-band). Shuningdek,
mazkur element bo’yicha aks ettiriladigan moddiy resurslar qiymati ularni sotib olish
narxidan, shu jumladan barter kelishuvlarida, qo’shimcha narx(ustama)dan,
ta’minlovchi,
tashqi
iqtisodiy
tashkilotlarga
to’lanadigan
vositachilik
taqdirlashlaridan, tovar birjalari xizmatlari qiymatidan, shu jumladan brokerlik
xizmatlari bilan birga, bojlar va yig’imlardan , yuklash-tushirish hamda tashishga
haq to’lashdan, tashqi yuridik shaxslar tomonidan amalga oshiriladigan saqlash va
etkazib berishga haq to’lashdan kelib chiqib shakllanishini ham nazarda tutishi
zarur(1. 1. 12-band).
Bulardan tashqari auditor mahsulot(ish, xizmat)lar tannarxiga olib borilgan
moddiy resurslarni baholashning to’g’riligini ham tekshirishi kerak. №4-«Tovar-
moddiy zahiralar»nomli BHMSga muvofiq har bir xo’jalik yurituvchi sub’ekt
materiallarni baholash usullaridan (FIFO, AVECO)birini tanlaydi va hisob yuritish
siyosatida aks ettiradi.
Ishlab chiqarish xususiyatiga ega bo’lgan mehnat haqi xarajatlari. Bu element
bo’yicha xarajatlar ro’yxati «Xarajatlar tarkibi . . . to’g’risidagi Nizom»da batafsil
berilgan.
Mahsulot (ish, xizmat) lar tannarxining mazkur elementini tekshirishda
aniqlanadigan asosiy xato-bu xarajatlarning ishlab chiqarish yo’nalishi tamoyiliga
rioya qilmaslikdir. Auditor ish haqi hisoblashga doir dastlabki hujjatlar (ish vaqtini
hisobga olish tabeli, ishbay ishlar uchun naryadlar, hisoblashuv-to’lov
vedomostlari)ni tekshirish chog’ida boshqa faoliyat turlari (qurilish, madaniy-
maishiy va sh. o’)da band bo’lgan xodimlarning mehnatiga haq to’lash
xarajatlarining asosiy faoliyatdagi mahsulot(ish, xizmat)lar tannarxiga qo’shilish
faktlarini aniqlashi kerak. Bunga 6710-«Mehnat haqi bo’yicha xodimlar bilan hisob-
kitoblar»va 6720-«Deponentlangan mehnat haqi» schyotlarining krediti bo’yicha
ma’lumotlarning ishlab chiqarishga olib borilgan qismini, yig’ma mehnat haqi
vedomostining uni hisoblash qismi bo’yicha jami ko’rsatkichlari bilan solishtirish
orqali erishiladi. Qoidaga ko’ra, yig’ma vedomostning jami ma’lumotlari, ishlab
chiqarish
xarajatlarini
hisobga
oladigan
schyotlarning
debeti
bo’yicha
ma’lumotlarga qaraganda ko’p bo’lishi lozim.
«Ishlab chiqarishga taalluqli ijtimoiy sug’urta ajratmalari». Bu elementga
byudjetdan tashqari majburiy fondlarga qonunchilik bilan belgilangan me’yorlarga
muvofiq ajratiladigan to’lovlar kiradi. Masalan, mehnat haqi fondidan sug’urta
fondiga majburiy ajratmalar, nodavlat pensiya jamg’armalariga, ixtiyoriy tibbiy
sug’urta va sug’urtaning boshqa turlariga ajratmalar, bandlik xizmatiga ajratmalar
shular jumlasidandir. Bunday ajratmalarning mahsulot (ish, xizmat) lar tannarxiga
olib borilishini tekshirishda byudjetdan tashqari fondlarga to’lanadigan badallarni
hisoblab chiqarish manbalarining mehnat haqi fondining o’zini hisoblab chiqarish
manbasiga bevosita bog’liq ekanligiga e’tibor berish zarur. Boshqacha qilib
aytganda, to’lov manbasi qanday bo’lsa, badallarni to’lash manbasi ham shunday
bo’ladi, bu esa yoxud tannarx, yoxud korxonaning o’z xususiy mablag’lari bo’lishi
mumkin. Masalan, tekshiruv jarayonida auditor asosiy ishlab chiqarishda
ishlaydigan ishlovchiga bergan 20000 so’mlik moddiy rag’batlantirish summasi
hamda shu summaga nisbatan hisoblangan byudjetdan tashqari fondlarga to’lovlar
summalari(ijtimoiy sug’urta fondiga 37, 3%- 7460 so’m, bandlik xizmatiga 1, 5% -
300 so’m) ham mahsulot tannarxiga olib borilgan(Dt 2010 Kt 6710 - 20000 s , Dt
2010 Kt 6510 - 7460 so’m, Dt 2010 Kt 6520 - 300 so’m). Auditor ushbu xo’jalik
muomalalari bo’yicha tuzilgan schyotlar korrespondentsiyasini noto’g’ri deb topib,
jami 27760 so’mga mahsulot tannarxi asossiz oshirilgan va natijada soliqqa
tortiladigan baza shu summaga kamaytirilganligini isbotladi.
Moddiy rag’batlantirish summasi ( 20000 s) va u bo’yicha hisoblangan barcha
ajratmalar (7760 s) mahsulot tannarxiga qo’shilmasdan, korxonaning o’z mablag’lari
ya’ni moddiy rag’batlantirish uchun ajratilgan fond hisobidan qoplanishi kerak.
Ishlab chiqarish ahamiyatiga ega bo’lgan asosiy vositalar va nomoddiy aktivlar
eskirishi. Ushbu element bo’yicha xarajatlar tarkibiga asosiy ishlab chiqarish
vositalarining, shu jumladan moliyaviy lizing asosida olinganlarni ham qo’shgan
holda dastlabki (tiklash) qiymatiga nisbatan belgilangan tartibda tasdiqlangan
me’yorlar, jadallashtirilgan amortizatsiyani ham qo’shib, hisoblangan amortizatsiya
ajratmalari (hisoblangan eskirish) summalari kiradi.
Ta’kidlash joiz-ki, №5 -«Asosiy vositalar»nomli BHMSga muvofiq asosiy
vositalarga amortizatsiya hisoblashning quyidagi usullari tavsiya qilinadi:
Bir tekis (to’g’ri chiziqli) usul;
Bajarilgan ishlar hajmiga mutanosib usul(ishlab chiqarish usuli);
Asosiy vositalar foydali xizmat qilish muddati yillar sonining yig’indisi
bo’yicha hisobdan o’chirish usuli (kumulyativ usul);
Kamayib boruvchi qoldiq usuli.
Auditor korxonada ushbu usullardan bittasi tanlab olinib, hisob yuritish siyosati
to’g’risidagi buyruq bilan rasmiylashtirilganligini aniqlashi lozim. Shuningdek,
tanlangan usulning hisobot yili davomida o’zgarmaganligiga, agar o’zgargan bo’lsa
sababini va bu haqda hisob yuritish siyosati to’g’risidagi buyruqqa o’zgartish
kiritilganligiga e’tibor berishi kerak. Asosiy vositalar ob’ektlarining foydali xizmat
qilish muddatlari ularni balansga qabul qilish paytida aniqlanadi. Amortizatsiya
hisoblash asosiy vositalar ob’ektlarining butun foydali xizmat qilish muddati
davomida to’xtatilmaydi. Faqat korxona rahbarining qaroriga muvofiq qayta
jihozlash
(rekonstruktsiya)
va
zamonaviylashtirish(modernizatsiya)
uchun
o’tkazilgan, hamda konservatsiyaga qo’yilgan asosiy vositalar bundan mustasno.
Amortizatsiya ajratmalari hisoblash yillik summasi quyidagicha aniqlanadi:
Ishlab chiqarish ahamiyatiga ega bo’lgan boshqa xarajatlar ro’yxati
«Xarajatlar tarkibi. . . . to’g’risidagi Nizom»da batafsil keltirilgan. Jumladan, ishlab
chiqarish jarayonlariga xizmat ko’rsatish xarajatlari; ishlab chiqarishni xom ashyo,
materiallar, yonilg’i, energiya, dastgohlar, moslamalar va boshqa mehnat vositalari
hamda buyumlari bilan ta’minlash xarajatlari; asosiy ishlab chiqarish vositalarini
ishchi holatida saqlash xarajatlari; asosiy ishlab chiqarish vositalarini xo’jalik usuli
bilan barcha turdagi (joriy, o’rta, kapital) ta’mirlashlar ishlab chiqarish
xarajatlarining tegishli moddalari bo’yicha mahsulot (ish, xizmat)lar tannarxiga
kiritiladi.
Bundan tashqari, zarur hollarda ayrim tarmoqlar xo’jalik yurituvchi sub’ektlari
O’zbekiston Respublikasi Moliya Vazirligining ruxsati bilan kapital ta’mirlash
ishlarini bajarish uchun zahira (manba) yaratishlari mumkin. Ushbu zahirani yaratish
uchun qilingan ajratmalar ham mazkur element tarkibida aks ettiriladi va ko’zda
tutilayotgan xarajatlar qiymati hamda har bir asosiy vosita ob’ektini kapital
ta’mirlashning davriyligidan kelib chiqqan holda aniqlanadi. Zahira uchun
ajratmalar me’yori har hisobot yili oxirida qayta ko’rib chiqilib, zarurat bo’lganda
yangi moliya yili uchun o’zgartirilishi (ko’paytirilishi yoki kamaytirilishi) mumkin.
Agar kapital ta’mirlash uchun yaratilgan zahira mablag’larining summasi
mazkur ob’ektni ta’mirlash uchun qilingan haqiqiy xarajatlar summasidan ortiqcha
bo’lsa, oshib ketgan summa bo’yicha tuzatish kiritilishi kerak; agarda haqiqiy
xarajatlar zahiradagidan oshib ketsa, u holda oshib ketgan summa «Ishlab chiqarish
ahamiyatiga ega bo’lgan boshqa xarajatlar» elementi tarkibida aks ettiriladi.
Yong’indan saqlash va qo’riqlashni hamda xo’jalik yurituvchi sub’ektlarning
texnikadan foydalanish qoidalarida ko’rsatilgan boshqa maxsus talablarni
ta’minlash, ular faoliyatini nazorat qilish xarajatlari ham tekshiriladi.
Idoradan tashqari qo’riqlash xarajatlarini, bunday qo’riqlash talab qilinadigan
mazkur ishlab chiqarishga maxsus talablar mavjud bo’lgandagina, mahsulot (ish,
xizmat)lar tannarxiga kiritish mumkin.
«Xarajatlar tarkibi. . . . . to’g’risidagi Nizom»ga muvofiq ishlab chiqarish
faoliyatiga taalluqli joriy ijaraga olish bilan bog’liq xarajatlar ham mahsulot (ish,
xizmat)lar tannarxiga kiritiladi. Ijara to’lovlarini mahsulot (ish, xizmat)lar
tannarxiga kiritish bo’yicha Nizomda hech qanday cheklashlar ko’zda tutilmagan.
Xususan, joriy tartibda ijaraga olingan asosiy vositalarni ta’mirlash xarajatlarini
hisobdan o’chirish ko’plab munozarali masalalarni yuzaga keltiradi.
O’zbekiston Respublikasi Fuqarolik Kodeksining 548-moddasida belgilangan,
ijaraga olingan asosiy vositalarni saqlash bo’yicha umumiy qoidalarga muvofiq
agarda qonun yoki shartnomada boshqacha tartib belgilangan bo’lmasa, ijaraga
oluvchi mol-mulkni yaxshi holda saqlashi, ijaraga olingan mulk-mulkni o’z
hisobidan joriy ta’mirlashi va saqlash bo’yicha boshqa xarajatlarni qilishi lozim. O’z
navbatida, agar qonun hujjatlari yoki shartnomada boshqa tartib nazarda tutilgan
bo’lmasa, ijaraga beruvchi ijaraga topshirilgan mol-mulkni o’z hisobidan ta’mirlashi
shart (547-modda). Shunday qilib, shartnomada ta’mirlash ishlari ko’rsatilmagan
bo’lsa, O’zRFK 547 va 548 moddalariga muvofiq ish tutiladi.
Audit maqsadida ko’p hollarda tahlil o’tkaziladi, zaruratga qarab ijara
shartnomalari yuridik ekspertizadan o’tkaziladi. Masalan, auditor tekshiruv chog’ida
ijaraga olingan binoni ta’mirlash xarajatlarining tannarxga olib borilishi bilan
bog’liq muomalani aniqlagan. Ammo shartnomada barcha turdagi mol-mulklarni
ijaraga beruvchi tomon ta’mirlashi ko’rsatilgan. Demak, ijaraga oluvchi binoni
ta’mirlashga doir xarajatlarni tannarxga asossiz kiritgan. Agar shartnomada bunday
holat ko’rsatilmaganda edi, unda korxona O’zRFK ning 610-moddasiga muvofiq
ta’mirlash xarajatlarini o’z hisobidan amalga oshirib, mahsulot (ish, xizmat)lar
tannarxiga kiritgani asosli hisoblanar edi.
5.Mahsulot tannarxini hisoblashni tekshirish
Kalkulyatsiya - bu ayrim turdagi mahsulotlar birligining yoki butun tovar
mahsulotlarning tannarxini aniqlash usulidir. Kalkulyatsiya muayyan turdagi
mahsulotga nisbatan xarajatlarni guruhlash usuli sifatida, ishlab chiqarish
jarayonining istalgan bosqichida mahsulot (ish, xizmat)lar tannarxining har bir
tarkibiy elementini kuzatib borish imkonini beradi. Shu boisdan, mahsulot (ish,
xizmat)lar birligining tannarxini hisoblashni tekshirish ishlab chiqarish xarajatlari
auditining muhim bo’lagi hisoblanadi.
Auditor xarajatlarning sarf-xarajat moddalari bo’yicha ularning maqsadi va
vujudga kelish joylariga qarab guruhlanishini hamda bevosita yoki bilvosita yo’l
bilan mahsulot (ish, xizmat)larning har bir turiga olib borilishini bilishi zarur.
Iqtisodiyot tarmoqlarida sarf-xarajatlar tarkibi turlicha va tegishli tarmoq (yoki
tarmoqlararo) yo’riqnomalar va uslubiy tavsiyalar bilan belgilanadi.
Mahsulot (ish, xizmat)lar tannarxini hisoblashni tekshirishda auditor
quyidagilarning to’g’riligini aniqlaydi:
- mahsulot ishlab chiqarish (ish, xizmat) uchun qilinadigan xarajatlarning
turkumlanishini;
- xarajatlarni kalkulyatsiya moddalari bo’yicha hisobga olish va hisobdan
chiqarish (taqsimlash);
- yaroqsizlik (brak) dan va bekor turib qolishdan ko’rilgan yo’qotishlar;
- tugallanmagan ishlab chiqarishni aniqlash;
- bilvosita sarflarni taqsimlash;
- xarajatlarni hisobga olish va mahsulot (ish, xizmat)lar tannarxini hisoblash
usullarini qo’llash;
- ishlab chiqarish xarajatlarini hisobga olishga doir schyotlarning o’zaro
bog’lanishi (korrespondentsiyasi)ni tuzish;
- ishlab chiqarish xarajatlarining yig’ma, analitik va sintetik hisobini yuritishni;
- xarajat schyotlari bo’yicha analitik va sintetik hisob yozuvlarining bosh daftar
hamda balansdagi yozuvlarga mos kelishi.
Mahsulot (ish, xizmat)lar tannarxini hisoblashda har xil usullar qo’llaniladi.
Sanoat ishlab chiqarishida tannarx hisoblash quyidagi usullarda amalga
oshiriladi: oddiy usul, normativ usul, buyurtmalar usuli, bosqichlar usuli.
Auditorlik tekshiruvining vazifalaridan biri - tanlangan kalkulyatsiyalash
usulining asosliligini tasdiqlashdan iborat.
Xarajatlar mahsulot (ish, xizmat)lar tannarxiga olib borilish xususiyatiga ko’ra
muayyan mahsulot (ish, xizmat) tannarxiga to’g’ridan-to’g’ri olib boriladigan
bevosita va bilvosita xarajatlarga bo’linadi.
Bilvosita xarajatlar ko’p elementli bo’lib, hisob yuritish siyosati to’g’risidagi
buyruqda belgilangan qaysidir ko’rsatkichga mutanosib ravishda alohida mahsulot
turlari o’rtasida taqsimlanadi. Qanday ko’rsatkichga mutanosib taqsimlash usulini
har bir korxona tarmoq xususiyatidan kelib chiqib mustaqil aniqlaydi. Masalan,
sanoatda mutanosib taqsimlash ko’rsatkichi sifatida quyidagilar qo’llaniladi:
- asosiy ish haqi;
- qurilmalarni saqlash va ishlatish uchun qilinadigan smeta (normativ)
xarajatlar;
- mahsulot massasi va hajmi;
- ishchilar tomonidan ishlangan kishi-soatlar;
- qurilmalarning mashina-soatlar soni.
Auditorning vazifasi korxona hisob siyosatida qabul qilingan va amalda
qo’llanilayotgan bilvosita sarflarni taqsimlash usulining to’g’riligini tasdiqlashdan
iborat.
Bir necha turdagi faoliyat bilan shug’ullanuvchi (har xil mahsulot ishlab
chiqaruvchi) korxonalar bilvosita xarajatlarini ular o’rtasida taqsimlamaydigan
holatlar auditorlik amaliyotida tez-tez uchrab turadi. Bunday hollarda har xil
mahsulotlar tannarxlarining buzib ko’rsatilish hollari sodir bo’ladi, haqiqiy
moliyaviy natijalar yashiriladi.
6.Tugallanmagan ishlab chiqarishni tekshirish
№4-«Tovar-moddiy zahiralar» nomli BHMS ga muvofiq tugallanmagan ishlab
chiqarish, ish va xizmat ko’rinishidagi korxona aktivlari ham tovar- moddiy zahiralar
bo’lib hisoblanadi.
Tugallanmagan ishlab chiqarishlarga ishlab chiqarish jarayonining barcha
texnologik bosqichlaridan o’tmagan mahsulotlar hamda komplektlanmagan,
sinovdan va texnik qabuldan o’tmagan buyumlar kiradi.
Tugallanmagan ishlab chiqarishni baholashning turli usullari mavjud:haqiqiy
o’lchov, donabay o’lchov, hajmini o’lchash, shartli qayta baholash. Ommaviy yoki
seriyali ishlab chiqarishda hisobot davrining oxiriga tugallanmagan ishlab
chiqarishlar qoldiqlari normativ yoki rejadagi ishlab chiqarish tannarxi (to’liq yoki
to’liqmas) bo’yicha, bevosita xarajat moddalari bo’yicha, hamda xom-ashyo,
materiallar va yarim fabrikatlar qiymati bo’yicha baholanadi.
Tugallanmagan ishlab chiqarishni baholashning ishonchliligi to’g’risida fikr
shakllantirish ishlab chiqarish xarajatlari va mahsulotlar tannarxini auditorlik
tekshiruvidan o’tkazishning muhim yo’nalishlaridan biri bo’lib hisoblanadi.
Tugallanmagan ishlab chiqarishni auditorlik tekshiruvidan o’tkazish jarayonida
quyidagi masalalarni o’rganish zarur:
- xarajatlar hisobini ahvoli;
- inventarizatsiya o’tkazishning o’z vaqtidaligi va to’g’riligi;
- inventarizatsiya natijalarini aks ettirishning ishonchliligi;
- tugallanmagan ishlab chiqarishning texnologiyasi va belgilangan
me’yorlariga (agar ular korxonda tasdiqlangan bo’lsa) rioya qilinishi va uni
baholashning to’g’riligi.
Tugallanmagan ishlab chiqarishlarni inventarizatsiya qilish «Mahsulot (ishlar,
xizmatlar) ishlab chiqarish va realizatsiya xarajatlar tarkibi hamda moliyaviy
natijalarni shakllantirish tartibi to’g’risidagi Nizom» va u asosida ishlab chiqilgan
tarmoq yo’riqnomalarida belgilangan tartibga muvofiq ularning hajmi va haqiqiy
tannarxini aniqlash maqsadidan iborat.
Sanoat korxonalari qismida, masalan, quyidagilar zarur:
-
mahsulotlar ishlab chiqarishi boshlangan (detallar, qismlar, agregatlar) va
ishlab chiqarilishi va yig’ilishi tugatilmagan, ishlab chiqarishda bo’lgan haqiqatda
borligini aniqlash;
-
hisobga olinmagan yaroqsizini aniqlash;
-
tugatilmagan ishlab chiqarishni haqiqiy jihozlanishi va qismlar bilan
yig’ilishini ta’minlanganligini aniqlash;
-
tugatilmagan ishlab chiqarish qoldig’ini bekor qilingan buyurtmalar,
shuningdek bajarilishi to’xtatib qo’yilgan buyurtmalar bo’yicha aniqlash;
-
ishlab chiqarishda bo’lgan ishlab chiqarish boshlangan (detallar, qismlar,
agregatlar) va mahsulotlar ishlab chiqarilishi va yig’ilishi tugatilmaganining haqiqiy
qiymatini aniqlash.
Inventarizatsiyani boshlashdan oldin tsexlarga kerak bo’lmagan barcha
materiallar, sotib olingan detallar va yarim tayyor mahsulotlar, shuningdek mazkur
bosqichda ishlov berilishi tugatilgan detallar, qismlar va agregatlar omborxonaga
topshirilishi kerak.
Tsexlardagi boshlab qo’yilgan tugallanmagan ishlab chiqarishlar va yarim
tayyor mahsulotlar ularning miqdorini to’g’ri aniqlash va qulay sanalishini
ta’minlaydigan tartibga keltirilgan bo’lishi kerak.
Ishlab chiqarilishi tugallanmagan mahsulotlarni (detallar, qismlar, agregatlar)
qoldigi haqiqatda sanash, tortish, o’lchash yo’li bilan tekshirilib amalga oshiriladi.
Ro’yxatlar har bir tsex (uchastka, bo’linma) bo’yicha tugallanmagan ishlab
chiqarishlar nomi, ularning tayyorlik darajasi, soni yoki hajmi, qurilish-montaj
ishlari bo’yicha ish hajmi ko’rsatilib; tugallanmagan korxonalar, ularning navbatlari,
ob’ektlar, ishga tushiriladigan majmualar, qaysiki ular bo’yicha hisob-kitoblar ular
to’liq tugatilgandan keyin oraliq to’lovlarsiz amalga oshiriladi; konstruktiv
elementlarning tugallanmagan qismlari va ishlarning turlari bo’yicha alohida
tuziladi.
Ish joylarida qayta ishlanishi boshlanmagan xom ashyo, materiallar va sotib
olingan yarim tayyor mahsulotlar tugallanmagan ishlab chiqarish ro’yxatiga
kiritilmaydi, alohida inventarizatsiya qilinadi va alohida ro’yxatlarda qayd qilinadi.
To’liq yaroqsiz deb topilgan detallar ham tugallanmagan ishlab chiqarish tarkibiga
kiritilmaydi.
Bir xil bo’lmagan massa yoki qorishmadan iborat bo’lgan tugallanmagan ishlab
chiqarishlar
bo’yicha
(sanoatning
tegishli
tarmoqlarida)
inventarizatsiya
ro’yxatlarida, shuningdek, solishtirish vedomostlarida ikkita miqdoriy ko’rsatkich
keltiriladi: ushbu massa yoki qorishma miqdori va uning tarkibiga kiruvchi xom
ashyo miqdori yoki materiallar (alohida nomlari bo’yicha). Xom ashyo va
materiallarning miqdori tarmoq yo’riqnomalari bilan belgilangan tartibda texnik
hisob-kitob bo’yicha aniqlanadi.
Tugallanmagan kapital qurilish soni va hajmi inventarizatsiya paytida uning
haq to’langan qismini hamda tekshirish yo’li bilan aniqlanadi. Inventarizatsiya
dalolatnomalarida ob’ektning nomi va ushbu ob’ekt bo’yicha bajarilgan ishlarning,
konstruktiv elementlarning, jihozlarning va h. k. har bir alohida turi bo’yicha
ko’rsatiladi. Xususan, inventarizatsiya komissiyasi quyidagilarni tekshiradi.
-
tugallanmagan kapital qurilish tarkibida montajga berilgan, lekin
haqiqatda montaji boshlanmagan uskunani hisobda turganligi yoki yo’qligi;
-
qurilishi butkul to’xtatilgan yoki vaqtincha to’xtatilgan qurilish
ob’ektlarining ahvoli.
Mazkur ob’ektlar bo’yicha, qisman, ularni butkul to’xtatilish sabablari va
asoslarini aniqlash kerak.
Haqiqatda foydalanishga to’liq yoki qisman topshirilgan, qabul qilinishi va
ishga
tushirilishi
tegishli
hujjatlar
bilan
rasmiylashtirilmagan,
qurilishi
tugallanmagan ob’ektlarga alohida dalolatnomalar tuziladi. Alohida dalolatnomalar
tugallangan, lekin nima uchundir foydalanishga topshirilmagan ob’ektlarga ham
tuziladi.
Mazkur
dalolatnomalarda
ko’rsatilgan
ob’ektlar
foydalanishga
topshirilishini rasmiylashtirishning kechiktirilganlik sabablari ko’rsatiladi.
Balansdan chiqarilishi kerak bo’lgan qurilishi tugatilgan ob’ektlarga,
shuningdek qurilishi amalga oshirilmagan ob’ektlar bo’yicha loyiha-izlanish
ishlariga bajarilgan ishlar xususiyati va ularning qiymati to’g’risidagi ma’lumotlar
qurilishning to’xtatilishi sabablari ko’rsatilib dalolatnomalar tuziladi.
Buning uchun tegishli texnik hujjatlar, ishlar, bosqichlar topshirilganligi
to’g’risidagi dalolatnomalar, qurilish ob’ektlarida bajarilgan ishlarni hisobga olish
jurnali va boshqa hujjatlardan foydalanish kerak bo’ladi.
Binolar, inshootlar, mashinalar, uskunalar, energetik jihozlar va boshqa
ob’ektlar qonunsiz kapital ta’mirlanganining inventarizatsiyasi bajarilgan ishlarni
naturada tekshirish yo’li bilan amalga oshiriladi.
Tugallanmagan kapital ta’mirlash bo’yicha ta’mirlanayotgan ob’ektning nomi,
bajarilgan ishlarning nomi va bajarilish foizi, bajarilgan ishlarning smeta bo’yicha
va haqiqiy qiymati ko’rsatilgan dalolatnoma tuziladi.
Qishloq xo’jaligida tugallanmagan ishlab chiqarishni tekshi-rish o’ziga xos
xususiyatlarga ega. Amaliyot shuni ko’rsatmoqda-ki, ayrim hollarda qishloq xo’jalik
korxonalarida mahsulotlar tan-narxini pasaytirib ko’rsatish maqsadida tugallangan
ishlab chiqa-rishlarga taalluqli xarajatlarning bir qismi tannarxga olib bo-rilmasdan,
tugallanmagan ishlab chiqarish tarkibiga qo’shiladi. Bu birinchidan, mahsulotlar
tannarxini sun’iy ravishda pasay-tirilishiga olib kelsa, ikkinchidan, moliyaviy
hisobot ko’rsat-kichlarining buzib ko’rsatilishiga olib keladi. Shuning uchun audi-
tor qishloq xo’jaligida tugallanmagan ishlab chiqarishni tekshi-rishda texnologik
jarayonlarni, norma va normativlarni hamda haqiqiy xarajatlarni tasdiqlovchi barcha
buxgalteriya hujjat-larini sinchiklab tekshirish lozim.
Auditorlik amaliyoti shuni ko’rsatmoqda-ki, tugallanmagan ishlab chiqarishni
inventarizatsiya qilish ko’p hollarda o’lda-jo’lda, sifatsiz va nomuntazam o’tkaziladi
hamda uning natija-lari buxgalteriya hisobida to’liq, ayrim hollarda esa umuman aks
ettirilmaydi.
Bunday holatlar mahsulotlar tannarxining asossiz oshib yoki sun’iy ravishda
pasayib, moddiy boyliklar saqlanishi usti-dan nazoratning susayib ketishiga olib
keladi.
Agar
korxonaning
xo’jalik
faoliyati
jarayonida
oldin
bosh-langan
buyurtmalarni to’xtatib qo’yish hollari mavjud bo’lsa, audi-tor qolgan moddiy
boyliklarning qanday ishlatilganligi, bekor qilingan buyurtmalarga doir yo’qotishlar
qanday aniqlanganligi va buxgalteriya hisobida qanday aks ettirilganligini
tekshirishi lozim. Ta’kidlash joizki, bekor qilingan ishlab chiqarish buyurt-malari
bo’yicha xarajatlar realizatsiyadan tashqari sarflar qatoriga qo’shiladi.
Tugallanmagan ishlab chiqarishni tekshirish yakunida aniq-langan xato-
kamchiliklarning jiddiyligi (katta-kichikligi) va ularning tegishli hisobot
ko’rsatkichlari ishonchliligiga ta’siri haqida xulosa qilinadi.
7.Mahsulot sotish auditi
Sotuv hajmi va uning tarkibiy qismlarining auditi - ko’p jihatdan butun
tekshiruvning sifatini belgilovchi muhim masalalardan biridir.
Tayyor mahsulot ishlab chiqarish va uni sotish auditining maqsadi - tayyor
mahsulot to’liq kirim qilinganligini, sotishdan olingan tushum va sotilgan
mahsulotning tannarxi to’g’ri hisoblanganligini aniqlashdan iborat.
Tekshiruv jarayonida auditor quyidagi masalalarni hal etadi:
-
tayyor mahsulotni baholash bo’yicha usul asosli tanlab olinganligi va
to’g’ri qo’llanilayotganini tasdiqlash;
- tayyor mahsulot to’liq kirim qilinayotganligini aniqlash;
- jo’natilgan va sotilgan mahsulotlar hajmlarini tasdiqlash;
- jo’natilgan va sotilgan mahsulotlar tannarxini tasdiqlash.Tayyor mahsulot
ishlab chiqarish va uni sotish bo’yicha hisob yuritilishi holatini tekshirish bo’yicha
ma’lumot manbalari bo’lib quyidagilar hisoblanadm: tayyor mahsulotni omborda
hisobga olish bo’yicha varaqalar, preyskurantlar, maheulotni etkazib berish
to’g’risida shartnomalar, hisobvaraq-fakturalar, sotish bo’yicha daftarlar, tayyor
mahsulotni berish to’g’risida yuk xatlari, xaridorlar ishonchnomalari, tushum kelib
tushganligi to’g’risida dastlabki bank va kassa hujjatlari (to’lov talabnomalar,
talabnoma-topshiriqnomalar, kirim kassa orderlari va boshqalar), 2010, 2810, 2910,
9010, 9110, 5010, 5110, 4010, 6310-sonli va boshqa hisobvaraqlar bo’yicha hisob
registrlari (ro’yxatnomalar, jurnal-orderlar, mashinogrammalar), Bosh kitob,
"Moliyaviy natijalar to’g’risida hisobot" (2-sonli shakl) va boshqalar.
Daromadlar olish tsikliga taalluqli bo’lgan operatsiyalar quyidagi faoliyat
ko’rsatish vaqtida amalga oshiriladi:
- buyurtmalarni qabul qilish;
- kreditlarni berish;
- mahsulotlar va xizmatlarni etkazib berish;
- xaridorlarga hisobvaraqlarni yozib berish;
- qarzlarni undirish (muddati o’tgan hisobvaraqlar);
- pul tushumlarini olish.
Nazorat samaradorligini baholash uch bosqichdan iborat: a) na-zorat tizimini
o’rganish; b) nazorat samaradorligini baholash; v) na-zorat muolajalarini tekshirish
(testlashni o’tkazish).
Ko’zdan kechirish bosqichida hujjatlashtirishni uch turdagi usulda amalga
oshirish mumkin: og’zaki yoritish, ichki nazorat bo’yicha savolnoma va blok-
chizma. Ushbu bosqichda hujjatlarni tayyorlash uni yakunlanlash degani emas.
Hujjatlarni tayyorlashda auditorlar tomonidan sharhlarni tayyorlashdan maqsad -
nazorat tizimini o’rganish ekanligini unutmaslik lozim.
Blok-chizmalar va savolnomalar - bu daromad olish tsikli bo’yicha, sotish, pul
olish va debitorlik qarzlari bosqichlaridan iborat nazorat tizimining afzalroq
elementlaridir.
Ichki nazorat tizimi samaradorligi va mahsulotni ishlab chiqarish va sotish
bo’yicha operatsiyalar hisobini dastlabki baholash uchun foydali vosita bo’lib
maxsus savolnoma bo’yicha test savolnomalarini qo’llash hisoblanadi.
Olingan javoblarni tahlil qilib bo’lib, auditor mahsulotni ishlab chiqarish va
sotish jarayonini nazorat qilish yo’nalishlarini aniqlashi va har bir yo’nalish bo’yicha
eng ma’qul bo’lgan muolajalarni tanlab olishi, mahsulotni ishlab chiqarish va sotish
operatsiyalar tsikllari bo’yicha auditorlik tekshiruvining dasturini tayyorlashi lozim.
Avvalambor, auditor korxonada tayyor mahsulot qanday baholanishini
aniqlashi kerak. Xozirgi kunda mahsulot baholashning quyidagi turlaridan
foydalaniladi:
- amaldagi (to’liq) ishlab chiqarish tannarxi bo’yicha;
-
ulgurji narxlar qat’tiy hisob narxlari sifatida qabul qilingan sotishning
ulgurji narxlari bo’yicha. Bunda farqlar alohida hisobvaravda hisobga olinadi;
- rejali (me’yoriy) ishlab chiqarish tannarxi bo’yicha. Shuningdek, amaldagi
ishlab chiqarish tannarxi farqlari rejali yoki me’yoriy narxlardan alohida
hisoblanadi:\
-QQS summasiga oshirilgan erkin sotish narxlari bo’yicha;
- erkin bozor (sotuv) narxlari bo’yicha.
Tayyor mahsulotni baholash bo’yicha tanlab olingan usul korxona hisob
siyosatining elementi sifatida qayd etilishi, hisobvaraqlarning ishchi rejasida esa
uning hisobga olish uchun tegishli hisobvaraqlar belgilanishi lozim.
Tayyor mahsulotning to’liq kirim qilinganligi xom ashyo va materiallarning
xarajati bo’yicha muqobil balans tuzish, tayyor mahsulotlarning chiqarilishini
me’yoriy sarf-xarajatlardan kelib chiqqan holda belgilash yo’llari bilan tekshirish
mumkin. Ishlab chikarilgan mahsulot hajmlarini tekshirish uchun dastlabki hujjatlar
va ishlab chiqarish hisobotlari, tugallanmagan ishlab chiqarish bo’yicha inventarlash
dalolatnomalari, tahliliy va sintetik hisob registrlari ma’lumotlaridan foydalaniladi.
Bunda "Ombordagi tayyor mahsulot" hisobvarag’ining debetida hisobga olingan
tayyor mahsulotning xaqmqiy ishlab chiqarilishi va omborga topshirilishi (xaqiqiy
tannarxi) bo’yicha ma’lumotlar "Asosiy ishlab chiqarish", "Yordamchi ishlab
chiqarish" hisobvaraqlarining krediti bo’yicha aylanmalar bilan solishtiriladi.
Bajarilgan ishlar va ko’rsatilgan xizmatlar tannarxi ushbu hieobvaraqlar bo’yicha
kredit aylanmalari "Asosiy (operatsion) faoliyatdan olingan daromadlar hisobi
bo’yicha hisobvaraqlar" hisobvarag’ining debet aylanmalari bilan solishtirib
tekshiriladi.
Sotish tsiklini audit qilish vaqtida auditor mahsulotni sotishdan tushum to’g’ri
aniqlanganligi va hisobga olinganligini tekshirishi lozim. Barcha korxonalar
sotishdan tushum va hisobotni tayyorlash bo’yicha buxgalteriya hisobini faqat
hisoblash usulida yoki "jo’natish bo’yicha" amalga oshirishlari kerak. Mahsulotni
jo’natish (sotish) jarayoni "Tayyor mahsulotni sotishdan olingan daromadlar"
hisobvarag’ida hisobga olinadi. Jo’tilgan, lekin hali ham xaridor tomonidan
to’lanmagan mahsulot sotish narxlari bo’yicha "Xaridorlar va buyurtmachilardan
olinadigan hisobvaraqlar" hisobvarag’ida hisobga olinadi.
Auditor tegishli hisobvaraqlar bo’yicha hisob registrlari ma’lumotlariga asosan
qo’llanilayotgan hisobvaraqlar korrespon-dentlanishi to’g’riligi va mahsulotni
sotishdan tushum "jo’natish bo’yicha", me’yoriy hujjatlar talablariga muvofiq
hisobda to’g’ri aks etilganligiga ishonch hosil qilishi lozim.
Mahsulotni (ish va xizmatlar)ni jo’natish va sotish bo’yicha operatsiyalarni
hisobga olish uchun 1b-sonli ro’yxatnoma (jo’natish) va 11-sonli jurnal-order
qo’llaniladi. 1b-sonli ro’yxatnoma jo’tilgan mahsulot sotilishidan tushgan tushumni
aniqlashda yuritiladi. 11-sonli jurnal-orderda oylik yakunlar va tegishli
hisobvaraqlar bo’yicha kredit aylanmalari aks etiladi.
Mahsulotlarni sotish bo’yicha operatsiyalarni o’rganish jarayonida auditor
mahsulot
etkazib
berish
uchun
shartnomalar
mavjudligi
va
to’g’ri
rasmiylashtirilganligi, yozib berilgan hisobvaraq-fakturalar to’liq ro’yxatga
olinganligi, etkazib berilgan mahsulot uchun xaridor to’lov muddatlariga rioya
qilayotganligini aniqlashi va tekshirishi lozim.
Sotilgan mahsulot tannarxi to’g’ri anshuganganligini auditor tegishli
ko’rsatkichlarni qaytadan sanab chiqish, shuningdek, mahsulotning alohida turlari
bo’yicha tovar balansini natural va qiymat ifodalarini solishtirish yo’li bilan
aniqlaydi.
Bunda tovar balansi ko’rsatkichlari boshqa hujjatlardagi shunga o’xshash
ko’rsatkichlar bilan solishtiriladi:
- hisobot davrining boshiga va oxiriga tayyor mahsulotning qoldig’i hisobot
davrida ishlab chiqarilgani va jo’natilgani (sotilgani) buxgalteriyadagm tayyor
mahsulot harakati hisobi bo’yicha tahliliy hisob ma’lumotlari va ishlab chiqarish-
nozimlik xizmatidagi tezkor ma’lumotlar bilan tasdiqlanadi;
- hisobot davrining boshiga va ohiriga tayyor mahsulotning haqiqiy tannarxi
yoki hisob narxlari (rejali, me’yoriy) tannarxi bo’yicha qoldiqlari va boshqalar
"Tayyor mahsulotning hisobi bo’yicha hisobvaraqlar" hisobvarag’ining hisobot
davrining boshlanishi va oxiriga qoldiq bilan tasdiqlanadi. Ishlab chiqarishdan
tayyor mahsulotni haqiqiy tannarx bo’yicha chiqarilishi ishlab chiqarish bo’yicha
xarajatlarning umumlashtirilgan hisobi ma’lumotlari bilan tasdiqlanadi;
- haqiqiy tannarx bo’yicha yuklab jo’natish hisobnarxlari bo’yicha jo’natish
va farqlarning algebraik summasi sifatida aniqlanadi. Farqlar summasi farqlarning
o’rtacha foiz darajasidan kelib chiqqan holda hisoblanadi.
Farqlarning o’rtacha foizi, o’z navbatida, amaldagi tannarx bilan hisob narx
o’rtasidagi farq hisob narxi bo’yicha davr boshiga tayyor mahsulot va uning hisobot
davrida ishlab chiqarilgan summasi nisbati bilan aniqlanadi.
Tekshiruv yakunida auditor QQS va sotishdan olingan moliyaviy natijalar
to’g’ri hisoblanganligini tekshiradi.
Auditor o’z xulosalarinm tekshirilayotgan dastlabki hujjatlar va hisob registrlari
ma’lumotlari, amalga oshirilgan nazoratli arifmetik hisob-kitoblar natijalari bilan
asoslaydi. Audit davrida aniqlangan xato va kamchiliklarni auditor o’z ish
hujjatlarida qayd etadi.
Tayyor mahsulotni ishlab chiqarish va sotish bo’yicha buxgalteriya hisobini
yuritishda odatda sodir etiladigan xatolar quyidagilar bo’lishi mumkin:
-
mahsulotni sotish buxgalteriya hisobida "to’lov bo’yicha" yuritilishi;
- sotilgan mahsulotning tannarxi noto’g’ri hisoblanishi;
- hisobning ushbu bo’limi bo’yicha hujjatlar to’g’ri va o’z vaqtida
yuritilmasligi;
- mahsulot sotilishini hisobda
aks etishda
hisobvaraqlar
noto’g’ri
korrespondentlanishi.
-
8. Xaridorlar va buyurtmachilar bilan hisob-kitoblar auditi
Xaridorlar va buyurtmachilar bilan hisob-kitoblarni tekshirishning umumiy
qismi - qoldiqlar haqqoniyligini baholash va bajariladigan uslubiy amallar mol
etkazib beruvchilar va pudratchilar bilan hisob-kitoblarni tekshirishga o’xshash.
№21-BHMSga muvofiq jo’natilgan mahsulot, material, bajarilgan ish va
ko’rsatilgan xizmatlar uchun xaridor va buyurtmachilar bilan olib boriladigan hisob-
kitoblar 4010 - «Xaridorlar va buyurtmachilardan olinadigan schyotlar», 4020-
«Olingan veksellar», 6310- «Xaridorlar va buyurtmachilardan olingan bo’naklar»
schyotlarida hisobga olinadi. Auditor 4010-«Xaridorlar va buyurtmachilardan
olinadigan schyotlar», 4020-«Olingan veksellar» va 6310-«Xaridorlar va
buyurtmachilardan olingan bo’naklar» schyotlari bo’yicha hisob yuritish va
nazoratning holati hamda qoldiqlarning haqqoniyligini baholash natijasida
xaridorlar va buyurtmachilar bilan hisob-kitoblar bo’yicha muomalalarning
ishonchliligini tekshiradi. Bu schyot bo’yicha oborotlarni tekshirishning muhimligi
korxona faoliyatini baholaydigan asosiy ko’rsatkich - tovarlar, mahsulotlar, ish va
xizmatlarni sotishdan olinadigan daromad ko’rsatkichi bo’yicha axborotlarni
shakllantirishi bilan izohlanadi.
Xaridorlar va buyurtmachilar bilan hisob-kitoblarga doir muomalalarni
tekshirishda 4010, 4020 va 6310 schyotlar bo’yicha hisob registrlari
ma’lumotlarining Bosh daftar hamda o’zaro aloqador hisob registrlari ma’lumotlari
bilan tengligi aniqlanadi. Bunda asosan 4010- schyot debeti bo’yicha yozuvlar 9010,
9020, 9030, 9210, 9220-schyotlarning krediti bo’yicha yozuvlar bilan solishtiriladi.
Agar qonun yoki oldi-sotti shartnomasida tovarga mulkchilik huquqining maxsus
tartibi ko’zda tutilmagan bo’lsa, uholda umumiy qoida bo’yicha mulkiy huquq mol
etkazib beruvchidan xaridorga tovarni jo’natish vaqtida o’tadi va debet 4010-
«Xaridorlar va buyurtmachilardan olinadigan schyotlar» va kredit 9010-«Tayyor
mahsulotlarni sotishdan olingan daromadlar»schyoti yozuvi bilan aks ettiriladi.
Bunday yozuv soliqqa tortish maqsadi uchun qanday hisob tartibi - «to’lov bo’yicha»
yoki «jo’natish bo’yicha» qabul qilinganidan qat’iy nazar amalga oshiriladi.
Dastlabki hujjat va 4010-schyotning hisob registri bo’yicha mahsulot jo’natilgan
sanani taqqoslash orqali muomalalarning o’z vaqtida aks ettirilishi nazorat qilinadi.
Agar shartnomada tovarlarga mulkiy huquq o’tishining maxsus tartibi ko’zda
tutilgan bo’lsa, u holda jo’natilgan qiymatliklarga mulkiy huquq ularni jo’natish
vaqtida emas, balki pul to’lanish vaqtida o’tishi mumkin. Bu holda jo’natilgan va
sotilgan tovarlar uchun xaridorlarning qarzlari ham shunday yozuv bilan, ammo pul
to’lanish vaqtiga aks ettirilishi muhimdir. Bu xaridorlar bilan chet el valyutasida
hisoblashilganida va xaridorlar bilan shartli birliklarda hisoblashilganda o’ta
muhimdir. Chunki muomalalarni aks ettirish sanasiga bog’liq holda valyuta kursi
natijada esa umumiy qarzdorlik, kurs va summa tafovutlari aniqlanadi.
Muomalalarning hujjat bilan asoslanganligini tekshirish chog’ida tovar
(mahsulot, ish va xizmat)lar bahosi shakllanishining shartnoma shartlariga
muvofiqligi, hamda QQS summasi va xaridorlarga taqdim qilingan schyotlar boshqa
elementlarining to’g’riligi aniqlanadi. Xaridorlar tomonidan schyotlarni to’lashning
o’z vaqtidaligi va to’liqligi 5110, 5210, 5220, 6310, 7310 schyotlar bilan
boglanadigan ma’lumotlarni taqqoslash va analitik hisob registrlaridagi yozuvlarni