Dars shakllari va uslublarini o’qitishning metodologik asoslari

Yuklangan vaqt

2025-01-26

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

7

Faytl hajmi

42,3 KB


 
 
 
 
 
 
Dars shakllari va uslublarini o’qitishning metodologik asoslari 
 
 
 
Umumiy ma’lumot: Dars - maktab taʼlimining asosiy tashkiliy shakli. Dars 
muayyan 
miqdordagi 
doimiy 
oʻquvchilar 
tarkibi 
bilan 
qatʼiy 
tartibda 
uyushtiriladigan va aniq maqsadga yoʻnaltirilgan didaktik tadbirdir. Dars - insoniyat 
tomonidan minglab yillar mobaynida orttirilgan hayotiy tajribalarni oʻquvchilarga 
juda qisqa vaqtda oʻrgatishning eng samarali usuli. Taʼlimning dars shakli 
Turkistonda uzoq zamonlardan buyon qoʻllanilib kelgan. Darsni tashkil etish va 
uning samaradorligini taʼminlashda oʻqituvchining oʻrni beqiyos boʻlgan. Turkiston 
maktablarida taʼlimning tashqi shakliy jihatlariga emas, balki mohiyatiga ham 
eʼtibor berilgan. Chunonchi, oʻquvchilarning tayyorligini aniqlash, ularni guruhlarga 
ajratishda bolalarning yoshi va maktabda qancha vaqt oʻqiganligiga emas, balki 
oʻtilgan mashgʻulotlarni nechogʻli oʻzlashtirganliklariga tayanilgan.  
Dars taʼlimning jamoa boʻlib amalga oshirilish tarzi sifatida ijtimoiy ahamiyat 
kasb etadi. Shuningdek, dars maktab yoshidagi bolalarni yalpi oʻqitishni 
osonlashtiradi, ularni jamoa sifatida tarbiyalashga hissa qoʻshadi, bolalarda ijtimoiy 
faollik va muomala madaniyatining shakllanishiga koʻmaklashadi. Darsda oʻquv 
mashgʻulotlarining individual, guruhiy va umumsinf shakllari uygʻunlashadi. 
Dars tarkibi masalasi darsni tasniflash, yaʼni tipologiya bilan bogʻliq. 
Pedagogik adabiyotlarda dars mazmunga, didaktik maqsadga, oʻtish yoʻllariga, 
taʼlim jarayonining xususiyatlari va uning qismlariga koʻra tasnif qilingan. Odatda, 
dars kirish, yangi bilim berish, mustahkamlash, koʻnikma va malakalarni 
shakllantirish, bilimlarni amaliyotda qoʻllash, nazorat qilish va aralash kabi turlarga 
boʻlinadi. Taʼlim tajribasida bir dars jarayonida bir yoki bir necha dars turlari 
umumlashtirilgan holda ish olib boriladigan aralash dars koʻp uchraydi. Dars oʻquv 
jarayonining yolgʻiz shakli emas. Turli sinflarda fakultativ mashgʻulotlar, seminar, 
Dars shakllari va uslublarini o’qitishning metodologik asoslari Umumiy ma’lumot: Dars - maktab taʼlimining asosiy tashkiliy shakli. Dars muayyan miqdordagi doimiy oʻquvchilar tarkibi bilan qatʼiy tartibda uyushtiriladigan va aniq maqsadga yoʻnaltirilgan didaktik tadbirdir. Dars - insoniyat tomonidan minglab yillar mobaynida orttirilgan hayotiy tajribalarni oʻquvchilarga juda qisqa vaqtda oʻrgatishning eng samarali usuli. Taʼlimning dars shakli Turkistonda uzoq zamonlardan buyon qoʻllanilib kelgan. Darsni tashkil etish va uning samaradorligini taʼminlashda oʻqituvchining oʻrni beqiyos boʻlgan. Turkiston maktablarida taʼlimning tashqi shakliy jihatlariga emas, balki mohiyatiga ham eʼtibor berilgan. Chunonchi, oʻquvchilarning tayyorligini aniqlash, ularni guruhlarga ajratishda bolalarning yoshi va maktabda qancha vaqt oʻqiganligiga emas, balki oʻtilgan mashgʻulotlarni nechogʻli oʻzlashtirganliklariga tayanilgan. Dars taʼlimning jamoa boʻlib amalga oshirilish tarzi sifatida ijtimoiy ahamiyat kasb etadi. Shuningdek, dars maktab yoshidagi bolalarni yalpi oʻqitishni osonlashtiradi, ularni jamoa sifatida tarbiyalashga hissa qoʻshadi, bolalarda ijtimoiy faollik va muomala madaniyatining shakllanishiga koʻmaklashadi. Darsda oʻquv mashgʻulotlarining individual, guruhiy va umumsinf shakllari uygʻunlashadi. Dars tarkibi masalasi darsni tasniflash, yaʼni tipologiya bilan bogʻliq. Pedagogik adabiyotlarda dars mazmunga, didaktik maqsadga, oʻtish yoʻllariga, taʼlim jarayonining xususiyatlari va uning qismlariga koʻra tasnif qilingan. Odatda, dars kirish, yangi bilim berish, mustahkamlash, koʻnikma va malakalarni shakllantirish, bilimlarni amaliyotda qoʻllash, nazorat qilish va aralash kabi turlarga boʻlinadi. Taʼlim tajribasida bir dars jarayonida bir yoki bir necha dars turlari umumlashtirilgan holda ish olib boriladigan aralash dars koʻp uchraydi. Dars oʻquv jarayonining yolgʻiz shakli emas. Turli sinflarda fakultativ mashgʻulotlar, seminar,  
 
oʻquv konferensiyalari, bahslar, muammoli darslar, amaliy ishlar, ustaxonada ishlash 
kabi darslar mavjud. 
O`qituvchi o`zining aniq sharoitlari va imkoniyatlariga eng ko`p mos 
kеladigan o`quv jarayonini ongli ravishda tanlab olishi foydadan holi emas. Bu ish 
darsning muhim tomonlarini tanlashdagi tavakkalchilikka, bilim, ko`nikma va 
malakalarni o`zlashtirish jarayonni boshqarishga qandaydir tasodifiy yondashishga 
yo`l qo`ymaydi.  
 
 
Darsga qo’yiladigan umumdidaktik talablar: 
1. Har bir dars ma'lum bir maqsadni amalga oshirishga qaratilgan va puxta 
rеjalashtirilgan bo`lmog`i lozim. 
2. Har bir dars mustahkam g`oyaviy-siyosiy yo`nalishga ega bo`lmog`i lozim. 
3. Har bir dars turmush bilan, amaliyot bilan bog`langan bo`lmog`i lozim. 
4. Har bir dars xilma-xil usul, uslub va vositalardan unumli foydalangan holda 
olib borilmog`i lozim. 
5. Darsga ajratilgan har bir soat va daqiqalarni tеjab, undan unumli 
foydalanmoq lozim. 
6. Har bir dars o`qituvchi va o`quvchilarning faolligi birligini ta'minlamog`i 
lozim. 
7. Darsda o`quv matеriallarining mazmuniga oid ko`rsatmali qurollar, tеxnika 
vositalari va kompyutеrlardan foydalanish imkoniyatini yaratmoq lozim. 
8. Dars mashg`ulotini butun sinf bilan yoppasiga olib borish bilan har qaysi 
o`quvchining individual xususiyatlari, ularning mustaqilligini oshirish hisobga 
olinadi. 
9. Har bir darsda mavzuning xaraktеridan kеlib chiqib, xalqimizning boy 
pеdagogik mеrosiga murojaat qilish va undan fondalanmoq imkoniyatini izlamoq 
lozim.  
Dars - ta’limni tashkil etish asosiy shakli. Dars ta’lim jarayonining yaxlitligi 
nuqtai nazaridan ta’limning asosiy tashkiliy usuli hisoblanadi. Unda sinf-dars 
tizimining xususiyatlari aks etadi, unda o’quvchilarni ommaviy qamrab olish, 
tashkiliy tartib va o’quv ishlarining muntazamligi ta’minlanadi. Dars iqtisodiy 
oʻquv konferensiyalari, bahslar, muammoli darslar, amaliy ishlar, ustaxonada ishlash kabi darslar mavjud. O`qituvchi o`zining aniq sharoitlari va imkoniyatlariga eng ko`p mos kеladigan o`quv jarayonini ongli ravishda tanlab olishi foydadan holi emas. Bu ish darsning muhim tomonlarini tanlashdagi tavakkalchilikka, bilim, ko`nikma va malakalarni o`zlashtirish jarayonni boshqarishga qandaydir tasodifiy yondashishga yo`l qo`ymaydi. Darsga qo’yiladigan umumdidaktik talablar: 1. Har bir dars ma'lum bir maqsadni amalga oshirishga qaratilgan va puxta rеjalashtirilgan bo`lmog`i lozim. 2. Har bir dars mustahkam g`oyaviy-siyosiy yo`nalishga ega bo`lmog`i lozim. 3. Har bir dars turmush bilan, amaliyot bilan bog`langan bo`lmog`i lozim. 4. Har bir dars xilma-xil usul, uslub va vositalardan unumli foydalangan holda olib borilmog`i lozim. 5. Darsga ajratilgan har bir soat va daqiqalarni tеjab, undan unumli foydalanmoq lozim. 6. Har bir dars o`qituvchi va o`quvchilarning faolligi birligini ta'minlamog`i lozim. 7. Darsda o`quv matеriallarining mazmuniga oid ko`rsatmali qurollar, tеxnika vositalari va kompyutеrlardan foydalanish imkoniyatini yaratmoq lozim. 8. Dars mashg`ulotini butun sinf bilan yoppasiga olib borish bilan har qaysi o`quvchining individual xususiyatlari, ularning mustaqilligini oshirish hisobga olinadi. 9. Har bir darsda mavzuning xaraktеridan kеlib chiqib, xalqimizning boy pеdagogik mеrosiga murojaat qilish va undan fondalanmoq imkoniyatini izlamoq lozim. Dars - ta’limni tashkil etish asosiy shakli. Dars ta’lim jarayonining yaxlitligi nuqtai nazaridan ta’limning asosiy tashkiliy usuli hisoblanadi. Unda sinf-dars tizimining xususiyatlari aks etadi, unda o’quvchilarni ommaviy qamrab olish, tashkiliy tartib va o’quv ishlarining muntazamligi ta’minlanadi. Dars iqtisodiy  
 
jihatdan foydalidir. O’quvchilar hamda sinf jamoasining individual xususiyatlarini 
bilishi o’qituvchi uchun har bir o’quvchi faoliyatiga rag’batlantiruvchi ta’sir 
ko’rsatishga imkon beradi. Dars doirasida ommaviy, guruhli va individual ta’lim 
shakllarini birlashtirish imkoniyati uning rad etib bo’lmaydigan ustunligi 
hisoblanadi.  
Dars ta’limning boshqa shakllaridan farq qiluvchi o’ziga xos belgilarga ega, 
chunonchi: o’quvchilarning doimiy guruhi, o’quvchilar faoliyatiga ularning har biri 
xususiyatlarini hisobga olish bilan rahbarlik qilish, o’rganilayotgan fan asoslarini 
bevosita darsda egallab olish (bu belgilari darsning faqat mazmunini emas, balki o’z 
xususiyatini ham aks ettiradi). 
Darsning tuzilishi oddiy va ancha murakkab bo’lishi mumkin. Bu o’quv 
materialining mazmuni, darsning didaktik maqsadi, o’quvchilar va jamoa sifatida 
sinfning xususiyatlariga bog’liq. 
Sinf-dars shaklidagi dars turlari va ularning tuzilishi. Bir soatlik darsga 
mo`ljallangan dastur matеriallarining mazmunini bayon qilish uchun didaktik 
maqsad va talablarga muvofiq ravishda tashkil qilingan mashg`ulot turi dars turlari 
dеb yuritiladi.  
Zamonaviy didaktikada dars quyidagi turlari ajratib ko’rsatilgan: 
- aralash darslar;  
- yangi 
ma’lumotlar, 
aniq 
hodisalar bilan tanishish bo’yicha 
yoki 
umumlashtirishlarni anglab yetish va o’zlashtirish maqsadiga ega darslar;  
- bilimlarini mustahkamlash va takrorlash darslari;  
- o’rganilganlarni umumlashtirish va tizimlashtirish asosiy maqsadiga ega 
darslar;  
- malaka va ko’nikmalarni ishlab chiqish va mustahkamlash darslari;  
- bilimlarni tekshirish va tekshirish ishlarini o’rganish darsi;  
- o’z tuzilishi bo’yicha oddiy bo’lgan, ya’ni bitta asosiy didaktik maqsadga ega 
bo’lgan dars turlari (o’rta va katta sinflarda qo’llash uchun mos keladi).  
Har bir dars turining ma'lum tuzilishi va xususiyatlari bor, bu narsa 
o`qituvchining o`quv matеrialini to`g`ri va samarali tushuntirishiga, mustahkam esda 
qoldirishga, takrorlashga va uning o`zlashtirilishini nazorat qilib borishiga yordam 
beradi. 
jihatdan foydalidir. O’quvchilar hamda sinf jamoasining individual xususiyatlarini bilishi o’qituvchi uchun har bir o’quvchi faoliyatiga rag’batlantiruvchi ta’sir ko’rsatishga imkon beradi. Dars doirasida ommaviy, guruhli va individual ta’lim shakllarini birlashtirish imkoniyati uning rad etib bo’lmaydigan ustunligi hisoblanadi. Dars ta’limning boshqa shakllaridan farq qiluvchi o’ziga xos belgilarga ega, chunonchi: o’quvchilarning doimiy guruhi, o’quvchilar faoliyatiga ularning har biri xususiyatlarini hisobga olish bilan rahbarlik qilish, o’rganilayotgan fan asoslarini bevosita darsda egallab olish (bu belgilari darsning faqat mazmunini emas, balki o’z xususiyatini ham aks ettiradi). Darsning tuzilishi oddiy va ancha murakkab bo’lishi mumkin. Bu o’quv materialining mazmuni, darsning didaktik maqsadi, o’quvchilar va jamoa sifatida sinfning xususiyatlariga bog’liq. Sinf-dars shaklidagi dars turlari va ularning tuzilishi. Bir soatlik darsga mo`ljallangan dastur matеriallarining mazmunini bayon qilish uchun didaktik maqsad va talablarga muvofiq ravishda tashkil qilingan mashg`ulot turi dars turlari dеb yuritiladi. Zamonaviy didaktikada dars quyidagi turlari ajratib ko’rsatilgan: - aralash darslar; - yangi ma’lumotlar, aniq hodisalar bilan tanishish bo’yicha yoki umumlashtirishlarni anglab yetish va o’zlashtirish maqsadiga ega darslar; - bilimlarini mustahkamlash va takrorlash darslari; - o’rganilganlarni umumlashtirish va tizimlashtirish asosiy maqsadiga ega darslar; - malaka va ko’nikmalarni ishlab chiqish va mustahkamlash darslari; - bilimlarni tekshirish va tekshirish ishlarini o’rganish darsi; - o’z tuzilishi bo’yicha oddiy bo’lgan, ya’ni bitta asosiy didaktik maqsadga ega bo’lgan dars turlari (o’rta va katta sinflarda qo’llash uchun mos keladi). Har bir dars turining ma'lum tuzilishi va xususiyatlari bor, bu narsa o`qituvchining o`quv matеrialini to`g`ri va samarali tushuntirishiga, mustahkam esda qoldirishga, takrorlashga va uning o`zlashtirilishini nazorat qilib borishiga yordam beradi.  
 
Boshlang’ich sinflarda o’quvchilar yoshlarini hisobga olib o’quv ishlari turli 
xillaridan foydalanishga, yangi bilimlarni berishni avval ilgari o’rganilganni 
mustahkamlash, takrorlash bilan birga olib borishga to’g’ri keladi. Xatto tekshirish 
darslari ham bu yerda ko’pincha ishlar boshqa turlarini o’z ichiga oladi: materialni 
og’zaki yetkazish. qiziqarli hikoyani o’qish. Darsning aynan mana shu turi aralash 
(kombinatsiyalashgan), yoki murakkab tuzilishli deb ataladi. Kombinatsiyalashgan 
darsning taxminiy tuzilishi: uy vazifalarini tekshirish va o’quvchilar bilan savol-
javob, yangi materialni o’rganish, o’zlashtirishini dastlabki tekshirish, mashq 
misollari davomida yangi bilimlarini mustahkamlash, ilgari o’rganilganlarni suhbat 
ko’rinishida takrorlash, o’quvchilar bilimlarini tekshirish va baholash, uyga vazifa 
berish. 
O’quvchilarning yangi materiallar bilan tanishish darsi yoki yangi bilimlarni 
berish (o’rganish) darsi nisbatan keng doiradagi savollarni o’z ichiga olgan va uni 
o’rganishga ko’p vaqtini talab qiluvchi, o’quvchilarga tanish bo’lmagan yangi 
material uning mazmuni bo’lgan ta’lim jarayoni. Bunday darslarda uning mazmuni, 
aniq maqsadi va o’quvchilarning mustaqil ish bajarishga tayyorgarliklariga qarab 
ba’zi hollarda yangi materialni o’zi bayon etadi. Boshqa hollarda esa - o’qituvchi 
rahbarligi ostida o’quvchilarning mustaqil ishlari olib boriladi, uchinchi holda -unisi 
ham bunisidan ham foydalaniladi. Yangi material bilan tanishish darsining tuzilishi: 
yangi materialni o’rganish uchun asos bo’lgan avvalgi materialni takrorlash. 
o’qituvchining yangi materialni va darslik bilan ishlashni tushuntirishi, bilimlarni 
tushunishlarini tekshirish va dastlabki mustahkamlash, uyga vazifa berish. 
Bilimlarni mustahkamlash darslarida o’quv ishining asosiy mazmuni ilgari 
o’zlashtirilgan bilimlarni mustahkam o’zlashtirish maqsadida ularni ikkinchi bor 
tushunib olish hisoblanadi. 
O’quvchilar o’z bilimlarini yangi manbalar bo’yicha anglab oladilar va 
chuqurlashtiradilar yoki ularga ma’lum bo’lgan qoidaga yangi masalalar yechadilar, 
ilgari olgan bilimlarini og’zaki va yozma takrorlaydilar yoki ilgari o’rganganlarini 
yanada chuqurroq va mustahkam o’zlashtirish maqsadida ulardan alohida masalalar 
bo’yicha axborot beradilar. Tuzilishi bo’yicha bunday darslar quyidagi 
bosqichlardan o’tishni ko’zda tutadi: uy vazifasini tekshirish, og’zaki va yozma 
mashqlarni bajarish, topshiriqni bajarishni tekshirish, uyga vazifa berish. 
Boshlang’ich sinflarda o’quvchilar yoshlarini hisobga olib o’quv ishlari turli xillaridan foydalanishga, yangi bilimlarni berishni avval ilgari o’rganilganni mustahkamlash, takrorlash bilan birga olib borishga to’g’ri keladi. Xatto tekshirish darslari ham bu yerda ko’pincha ishlar boshqa turlarini o’z ichiga oladi: materialni og’zaki yetkazish. qiziqarli hikoyani o’qish. Darsning aynan mana shu turi aralash (kombinatsiyalashgan), yoki murakkab tuzilishli deb ataladi. Kombinatsiyalashgan darsning taxminiy tuzilishi: uy vazifalarini tekshirish va o’quvchilar bilan savol- javob, yangi materialni o’rganish, o’zlashtirishini dastlabki tekshirish, mashq misollari davomida yangi bilimlarini mustahkamlash, ilgari o’rganilganlarni suhbat ko’rinishida takrorlash, o’quvchilar bilimlarini tekshirish va baholash, uyga vazifa berish. O’quvchilarning yangi materiallar bilan tanishish darsi yoki yangi bilimlarni berish (o’rganish) darsi nisbatan keng doiradagi savollarni o’z ichiga olgan va uni o’rganishga ko’p vaqtini talab qiluvchi, o’quvchilarga tanish bo’lmagan yangi material uning mazmuni bo’lgan ta’lim jarayoni. Bunday darslarda uning mazmuni, aniq maqsadi va o’quvchilarning mustaqil ish bajarishga tayyorgarliklariga qarab ba’zi hollarda yangi materialni o’zi bayon etadi. Boshqa hollarda esa - o’qituvchi rahbarligi ostida o’quvchilarning mustaqil ishlari olib boriladi, uchinchi holda -unisi ham bunisidan ham foydalaniladi. Yangi material bilan tanishish darsining tuzilishi: yangi materialni o’rganish uchun asos bo’lgan avvalgi materialni takrorlash. o’qituvchining yangi materialni va darslik bilan ishlashni tushuntirishi, bilimlarni tushunishlarini tekshirish va dastlabki mustahkamlash, uyga vazifa berish. Bilimlarni mustahkamlash darslarida o’quv ishining asosiy mazmuni ilgari o’zlashtirilgan bilimlarni mustahkam o’zlashtirish maqsadida ularni ikkinchi bor tushunib olish hisoblanadi. O’quvchilar o’z bilimlarini yangi manbalar bo’yicha anglab oladilar va chuqurlashtiradilar yoki ularga ma’lum bo’lgan qoidaga yangi masalalar yechadilar, ilgari olgan bilimlarini og’zaki va yozma takrorlaydilar yoki ilgari o’rganganlarini yanada chuqurroq va mustahkam o’zlashtirish maqsadida ulardan alohida masalalar bo’yicha axborot beradilar. Tuzilishi bo’yicha bunday darslar quyidagi bosqichlardan o’tishni ko’zda tutadi: uy vazifasini tekshirish, og’zaki va yozma mashqlarni bajarish, topshiriqni bajarishni tekshirish, uyga vazifa berish.  
 
Ko’nikma va malakalarni ishlab chiqish va mustahkamlash darslari bilimlarni 
mustahkamlash darslari bilan bog’liqdir. Bu jarayon bir necha maxsus darslar 
jarayonida amalga oshiriladi. Boshqa darslarda yangi mavzularni o’rganishda davom 
ettiriladi. Shu bilan birga avvaliga mashqni bajarish ishlari bolalar tomonidan 
o’qituvchi yordamida va ular topshiriqni qanday tushunganlarini daslab jiddiy 
tekshirish bilan bajarilsa, keyinchalik esa qayerda qanday qoida qo’llanilishini 
o’quvchilarning o’zlari belgilaydilar. Ular turli vaziyatlarda malaka va 
ko’nikmalarini qo’llash, shu jumladan, hayotiy amaliyotida qo’llashni o’zlashtirib 
olishlari kerak. 
Umumlashtiruvchi 
darslari 
(bilimlarini 
umumlashtirish 
va 
tizimlashtirishlar) ilgari o’tilgan materialdan eng muhim savollari qayta 
takrorlanadigan 
va 
tizimlashtiriladigan, 
o’quvchilar 
bilimlarida 
mavjud 
kamchiliklari to’ldiriladigan va o’rganilayotgan kursning muhim g’oyalari ochib 
beriladigan darslar hisoblanadi. Umumlashtiruvchi darslar mavzu, bo’lim va o’quv 
kurslarining yakunida o’tkaziladi. Kirish va yakunlash darsning tarkibiy elementi 
hisoblanadi. Takrorlash va umumlashtirishning o’zi hikoya, qisqacha xabarlar, 
darslikni o’qib berish yoki o’qituvchining o’quvchilar bilan suhbatlashishi shaklida 
o’tkazilishi mumkin. 
Tekshirish (nazorat) darslari o’qituvchiga o’quvchilarning ma’lum sohadagi 
bilim, malaka va ko’nikmalari shakllanganlik darajasi, o’quv materialini 
egallashdagi kamchiliklarni aniqlash, shuningdek, navbatdagi topshiriqlarning 
bajarish yo’llarini belgilab olishga yordam beradi. Tekshirish darslari o’quvchidan 
ushbu mavzu bo’yicha uning hamma bilim, ko’nikma va malakalarini qo’llashini 
talab etadi. Tekshirish og’zaki hamda yozma shaklda ham amalga oshirilishi 
mumkin. 
Yuqorida ifodalangan hamma darslarning majburiy elementi tashkiliy va 
yakuniy bosqich hisoblanadi. Tashkiliy bosqich maqsadlarni qo’yish va ularni 
o’quvchilar tomonidan qabul qilish sharoitlari ta’minlash, ish sharoitini yaratish, 
o’quv faoliyati motivlarini dolzarblashtirish va materialni idrok etish, anglash, eslab 
qolish yuzasidan beriladigan ko’rsatmalarni shakllantirishni ko’zda tutadi. Darsga 
yakun yasash bosqichida maqsadlarga erishish qayd etiladi, ularga erishishda barcha 
Ko’nikma va malakalarni ishlab chiqish va mustahkamlash darslari bilimlarni mustahkamlash darslari bilan bog’liqdir. Bu jarayon bir necha maxsus darslar jarayonida amalga oshiriladi. Boshqa darslarda yangi mavzularni o’rganishda davom ettiriladi. Shu bilan birga avvaliga mashqni bajarish ishlari bolalar tomonidan o’qituvchi yordamida va ular topshiriqni qanday tushunganlarini daslab jiddiy tekshirish bilan bajarilsa, keyinchalik esa qayerda qanday qoida qo’llanilishini o’quvchilarning o’zlari belgilaydilar. Ular turli vaziyatlarda malaka va ko’nikmalarini qo’llash, shu jumladan, hayotiy amaliyotida qo’llashni o’zlashtirib olishlari kerak. Umumlashtiruvchi darslari (bilimlarini umumlashtirish va tizimlashtirishlar) ilgari o’tilgan materialdan eng muhim savollari qayta takrorlanadigan va tizimlashtiriladigan, o’quvchilar bilimlarida mavjud kamchiliklari to’ldiriladigan va o’rganilayotgan kursning muhim g’oyalari ochib beriladigan darslar hisoblanadi. Umumlashtiruvchi darslar mavzu, bo’lim va o’quv kurslarining yakunida o’tkaziladi. Kirish va yakunlash darsning tarkibiy elementi hisoblanadi. Takrorlash va umumlashtirishning o’zi hikoya, qisqacha xabarlar, darslikni o’qib berish yoki o’qituvchining o’quvchilar bilan suhbatlashishi shaklida o’tkazilishi mumkin. Tekshirish (nazorat) darslari o’qituvchiga o’quvchilarning ma’lum sohadagi bilim, malaka va ko’nikmalari shakllanganlik darajasi, o’quv materialini egallashdagi kamchiliklarni aniqlash, shuningdek, navbatdagi topshiriqlarning bajarish yo’llarini belgilab olishga yordam beradi. Tekshirish darslari o’quvchidan ushbu mavzu bo’yicha uning hamma bilim, ko’nikma va malakalarini qo’llashini talab etadi. Tekshirish og’zaki hamda yozma shaklda ham amalga oshirilishi mumkin. Yuqorida ifodalangan hamma darslarning majburiy elementi tashkiliy va yakuniy bosqich hisoblanadi. Tashkiliy bosqich maqsadlarni qo’yish va ularni o’quvchilar tomonidan qabul qilish sharoitlari ta’minlash, ish sharoitini yaratish, o’quv faoliyati motivlarini dolzarblashtirish va materialni idrok etish, anglash, eslab qolish yuzasidan beriladigan ko’rsatmalarni shakllantirishni ko’zda tutadi. Darsga yakun yasash bosqichida maqsadlarga erishish qayd etiladi, ularga erishishda barcha  
 
yoki yakka o’quvchilarning alohida ishtiroki belgilanadi, ishlari baholanadi va 
istiqbollari belgilanadi. 
Ta’limning tashkiliy shakli sifatida dars dinamik hodisadir. U pedagogik 
jarayonning yaxlitligini ta’minlaydi va ta’limiy-tarbiyaviy-rivojlantirish vazifalarini 
ijobiy yechimini topishga imkon beradi. Dars rivojlanishining asosiy tendentsiyalari 
darsga bo’lgan talablarda o’zining aniq ifodasini topadi.  
 
 
 
Zamonaviy darslar quyidagi talablarga javob bera olishi lozim: 
- fanning ilg’or yutuqlari, pedagogik texnologiyalardan foydalanish, darsni 
o’quv-tarbiyaviy jarayon qonuniyatlari asosida tashkil etish;  
- darsda barcha didaktik tamoyil va qoidalarning optimal nisbatlarini 
ta’minlash;  
- o’quvchilarning qiziqishlari, layoqati va talablarini hisobga olish asosida ular 
tomonidan bilimlarning puxta o’zlashtirilishi uchun zarur sharoitlarni yaratish;  
- o’quvchilar anglab yetadigan fanlararo bog’liqliklarni o’rnatish;  
- ilgari o’rganilgan bilim va malakalari, shuningdek, o’quvchilarning 
rivojlanish darajasiga tayanish;  
- shaxsning har tomonlama rivojlantirishni motivatsiyalash va faollashtirish;  
- o’quv-tarbiyaviy 
faoliyat 
barcha 
bosqichlarining 
mantiqiyligi 
va 
emotsionalligi;  
- pedagogik vositalardan samarali foydalanish;  
- zarur bilim, ko’nikma va malakalar, fikrlash va faoliyat ratsional usullarini 
shakllantirish;  
- mavjud bilimlarni doimo boyitib borish ehtiyojini yuzaga keltirish;  
- har bir darsni puxta loyihalashtirish, rejalashtirish, tashhis va taxmin qilish.  
    Har bir dars quyidagi uchta asosiy maqsadga erishishga yo’naltiriladi: o’qitish, 
tarbiyalash, rivojlantirish. Ana shularni hisobga olib darsga umumiy talablar 
didaktik, 
tarbiyaviy 
va 
rivojlantiruvchi 
talablarda 
aniq 
ifodalanadi.  
   Didaktik (yoki ta’lim)iy talablarga har bir darsning ta’lim vazifalarini aniq 
belgilash, darsni axborotlar bilan boyitish, ijtimoiy va shaxsiy ehtiyojlarni hisobga 
olish bilan mazmunini optimallashtirish, idrok etish eng yangi texnologiyalarini 
kiritish, turli xildagi shakli, metodlari va ko’rinishlaridan mos ravishda foydalanish, 
dars tuzilishini shakllantirishga ijodiy yondoshish, jamoaviy faoliyat usullari bilan 
yoki yakka o’quvchilarning alohida ishtiroki belgilanadi, ishlari baholanadi va istiqbollari belgilanadi. Ta’limning tashkiliy shakli sifatida dars dinamik hodisadir. U pedagogik jarayonning yaxlitligini ta’minlaydi va ta’limiy-tarbiyaviy-rivojlantirish vazifalarini ijobiy yechimini topishga imkon beradi. Dars rivojlanishining asosiy tendentsiyalari darsga bo’lgan talablarda o’zining aniq ifodasini topadi. Zamonaviy darslar quyidagi talablarga javob bera olishi lozim: - fanning ilg’or yutuqlari, pedagogik texnologiyalardan foydalanish, darsni o’quv-tarbiyaviy jarayon qonuniyatlari asosida tashkil etish; - darsda barcha didaktik tamoyil va qoidalarning optimal nisbatlarini ta’minlash; - o’quvchilarning qiziqishlari, layoqati va talablarini hisobga olish asosida ular tomonidan bilimlarning puxta o’zlashtirilishi uchun zarur sharoitlarni yaratish; - o’quvchilar anglab yetadigan fanlararo bog’liqliklarni o’rnatish; - ilgari o’rganilgan bilim va malakalari, shuningdek, o’quvchilarning rivojlanish darajasiga tayanish; - shaxsning har tomonlama rivojlantirishni motivatsiyalash va faollashtirish; - o’quv-tarbiyaviy faoliyat barcha bosqichlarining mantiqiyligi va emotsionalligi; - pedagogik vositalardan samarali foydalanish; - zarur bilim, ko’nikma va malakalar, fikrlash va faoliyat ratsional usullarini shakllantirish; - mavjud bilimlarni doimo boyitib borish ehtiyojini yuzaga keltirish; - har bir darsni puxta loyihalashtirish, rejalashtirish, tashhis va taxmin qilish. Har bir dars quyidagi uchta asosiy maqsadga erishishga yo’naltiriladi: o’qitish, tarbiyalash, rivojlantirish. Ana shularni hisobga olib darsga umumiy talablar didaktik, tarbiyaviy va rivojlantiruvchi talablarda aniq ifodalanadi. Didaktik (yoki ta’lim)iy talablarga har bir darsning ta’lim vazifalarini aniq belgilash, darsni axborotlar bilan boyitish, ijtimoiy va shaxsiy ehtiyojlarni hisobga olish bilan mazmunini optimallashtirish, idrok etish eng yangi texnologiyalarini kiritish, turli xildagi shakli, metodlari va ko’rinishlaridan mos ravishda foydalanish, dars tuzilishini shakllantirishga ijodiy yondoshish, jamoaviy faoliyat usullari bilan  
 
birga o’quvchilar mustaqil faoliyatlarini turli shakllaridan birga foydalanish, 
operativ qayta aloqani ta’minlash, amaliy nazorat va boshharuvni amalga oshirish, 
ilmiy mo’ljal va darsni mahorat bilan o’tkazishni ta’minlash kabilar kiradi. 
Darsga 
nisbatan 
qo’yilavdigan tarbiyaviy talablar o’quv 
materialining 
tarbiyaviy imkoniyatlarini aniqlash, darsdagi faoliyat, aniq erishilishi mumkin 
bo’lgan tarbiyaviy maqsadlarni shakllantirish va qo’yish, faqat o’quv ishlari 
maqsadlari va mazmunidan tabiiy ravishda kelib chiqadigan tarbiyaviy masalalarni 
belgilash, o’quvchilarni umuminsoniy qadriyatlarda tarbiyalash, hayotiy muhim 
sifatlar (tirishqoqlik, tartiblilik, mas’uliyatlilik, intizomlilik, mustaqillik, ish 
bajarishga qobiliyatlilik, e’tiborlilik, halollik va boshqalar)ni shakllantirish, 
o’quvchilarga diqqat-e’tiborli munosabatda bo’lib, pedagogik odob talablariga amal 
qilish, o’quvchilar bilan hamkorlik va ularning muvaffaqiyat qozonishlaridan 
manfaatdor bo’lishdan iborat. 
 
Foydalanilgan adabiyotlar: 
1. 
.Melanie Nind, Aliia urtin, Kathy Hall. Researh Methods for Pedagogy. UK, 
Bloomsbury Publishing 2016. 
2. 
Choriyev A., Xodjayev B., Saliyeva Z., Choriyev I. Pedagogik tadqiqotlar 
metodologiyasi (darslik). - Toshkent.: Iqtisodiyot dunyosi, 2018. 
3. 
Choriyev A., Choriyev 1. Pedagogikaning fanlararo bogliklik metodologiyasi 
(o‘quv kullanma). - Toshkent.: Fan, 2011. 
4. 
Choriyev A., Choriyev I. Pedagogika tarixi metodologiyasi (o‘quv kullanma).. 
- Toshkent.: Fan, 2010. 
 
birga o’quvchilar mustaqil faoliyatlarini turli shakllaridan birga foydalanish, operativ qayta aloqani ta’minlash, amaliy nazorat va boshharuvni amalga oshirish, ilmiy mo’ljal va darsni mahorat bilan o’tkazishni ta’minlash kabilar kiradi. Darsga nisbatan qo’yilavdigan tarbiyaviy talablar o’quv materialining tarbiyaviy imkoniyatlarini aniqlash, darsdagi faoliyat, aniq erishilishi mumkin bo’lgan tarbiyaviy maqsadlarni shakllantirish va qo’yish, faqat o’quv ishlari maqsadlari va mazmunidan tabiiy ravishda kelib chiqadigan tarbiyaviy masalalarni belgilash, o’quvchilarni umuminsoniy qadriyatlarda tarbiyalash, hayotiy muhim sifatlar (tirishqoqlik, tartiblilik, mas’uliyatlilik, intizomlilik, mustaqillik, ish bajarishga qobiliyatlilik, e’tiborlilik, halollik va boshqalar)ni shakllantirish, o’quvchilarga diqqat-e’tiborli munosabatda bo’lib, pedagogik odob talablariga amal qilish, o’quvchilar bilan hamkorlik va ularning muvaffaqiyat qozonishlaridan manfaatdor bo’lishdan iborat. Foydalanilgan adabiyotlar: 1. .Melanie Nind, Aliia urtin, Kathy Hall. Researh Methods for Pedagogy. UK, Bloomsbury Publishing 2016. 2. Choriyev A., Xodjayev B., Saliyeva Z., Choriyev I. Pedagogik tadqiqotlar metodologiyasi (darslik). - Toshkent.: Iqtisodiyot dunyosi, 2018. 3. Choriyev A., Choriyev 1. Pedagogikaning fanlararo bogliklik metodologiyasi (o‘quv kullanma). - Toshkent.: Fan, 2011. 4. Choriyev A., Choriyev I. Pedagogika tarixi metodologiyasi (o‘quv kullanma).. - Toshkent.: Fan, 2010.