DARSDAN TASHQARI VAQTDAGI TARBIYAVIY ISHLARNI TASHKIL ETISH SHAKLLARI
Yuklangan vaqt
2025-01-26
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
19
Faytl hajmi
51,1 KB
DARSDAN TASHQARI VAQTDAGI TARBIYAVIY ISHLARNI TASHKIL
ETISH SHAKLLARI
Reja:
6.1. Darsdan tashqari vaqtdagi tarbiyaviy ishlar mazmuni va unga
qo‘yiladigan talablar.
6.2. Darsdan tashqari vaqtdagi tarbiyaviy ishlarning shakllari.
6.3.Talalabalarni o‘z-o‘zini boshqarish.
6.4.Ta’lim – tarbiya muassasalarida bayramlarni, ommaviy tadbirlarni
namunali o‘tkazish.
Shaxs sog‘lom va har tomonlama barkamol shakllanishi uchun unda o‘qishga
intilish hissini takomillashtirish bilan chklanib bulmaydi. Ular ongida kasb - hunar
va mehnat kunikmalarini hosil qilish, umummadaniy bilimlarni, milliy va
umumbashariy qadriyatlarga asoslangan yuksak ma’naviy-a hloqiy fazilatlarini
tarbiyalash bilan uz vatani va halqiga nisbatan sadoqatni shakllantirish, atrof-
muhitga nisbatan ongli munosabatda bulish tuyg‘usini, huquqiy ongini tarbiyalash
lozim. «Kadrlar tayyorlash milliy dasturi»da madaniy - estetik, ilmiy, te hnikaviy,
sport va boshqa yunalishlarda o‘quv bilim yurtidan tashqari davlat va nodavlat ta’lim
muassasalarini tashkil etish ta’kidlangan hamda ta’lim sifatini yahshilash, uning tu-
zilmasi va mazmun-mundarijasini takomillashtirish vazifalari belgilab berilgan.
Ushbu «Darsdan tashqari ta’limni tashkil qilish davlat talablari» talabalarning bo‘sh
vaqtini tarbiyaviy ta’lim jihatdan samaradorli tashkil etishga qaratilgan bulib,
«Ta’lim to‘g‘risida»gi Qonun va milliy dastur g‘oyalari asosida ishlab chiqildi.
Darsdan tashqari ta’limni urf-odatlarimiz, milliy qadriyatlarimiz, Respublika
hududlari talablari asosida tashkil etib, uning tarmog‘ini kengaytirib, hozirgi zamon
talablari darajasida islo h, qilish kun tartibida turgan dolzarb masaladir. Hozirgi
paytda yangi pedagogik va a hborot te hnologiyasi qonuniyatlari asosida pedagog
olimlarimiz ta’lim muassasalaridan tashqari ta’limni tashkil etishning turli shakl va
metodlarini ishlab chiqish yo‘nalishida tegishli tadqiqotlarni olib bormokdalar.
Shuning bilan birga bu, bir joyda to‘ htab turuvchi jarayon emas. Ushbu «Talablar»
barcha o‘quv maskanlaridan tashqari ta’lim muassasalari o‘quv - tarbiyaviy ishini
rejalashtirishda dastur va uslubiy materiallar, metodik qo‘llanmalar, o‘qyv
adabiyotlarini tayyorlashda muhim hujjat bulib hizmat qiladi.1
Darsdan tashqari ta’lim muassasalarining tugarak qatnashchilari ongida
yuksak ma’naviy a hloqiy fazilatlar mujassamlashgan bulishi kerak.
Darsdan tashqari ta’lim muassasalari tugarak qatnashchilarini doimiy ravishda
fan va madaniyatning eng so‘nggi yutuqlaridan habardor qilib turish ular ongini
ijobiy ishlar va tarbiyaviy tadbirlar bilan band qilish muhim o‘rin tutadi. Tugarak
qatnashchilarida mustaqillik tushunchasi shakllangan bulishi, ular Davlatimiz
ramzlarini, madhiyasini, urf-odatlarimizni bilishi shart. Talabalar qaysi tugarakka
qatnashishidan qat’iy nazar shu kasb yoki hunar to‘g‘risida boshlang‘ich
ko‘nikmalarga zga bulishi lozim.
Darsdan tashqari ta’lim talabalar qiziqshiga, hohishiga asoslangan holda
darsdan bo‘sh vaqtlarida o‘qyv tarbiya jarayonini to‘ldiradi va quyidagi yunalishlar
buyicha tugarak qatnashchilariga talablar qo‘yilishi kerak:
1. Vatanga muhabbat, komil inson tarbiyasi.
2. Estetik ta’lim.
Z. Sayyohlik yunalishi buyicha tugaraklarga qatnashish.
4. Ekologik ta’lim yo‘nalishi buyicha.
5. Talabalarni ma’naviy, a hloqiy yunalish buyicha.
6. Huquqiy ta’lim yo‘nalishi bo‘yicha.
7. Texnik ijodkorlik yo‘nalishi bo‘yicha.
8. Iqtidorli va iste’dodli yoshlar.
9. Iqtisodiy ta’lim.
6.2. Darsdan tashqari vaqtdagi tarbiyaviy ishlarning shakllari.
1 А.Б.Исимова “Дарсдан ташқари таълим – тарбия жараёнида ўқувчиларда соғлом турмуш тарзини
шакллантиришнинг педагогик шарт шароитлари” номзодлик диссертацияси. Т., 2004.
Darsdan tashqari ta’lim muassasalari oldida turgan muhim tarbiyaviy faoliyati
bu yoshlarga estetik, ekologik, ahloqiy, huquqiy, iqtisodiy va shunga o‘ hshash
boshqa turdagi tarbiyaviy ishlarni o‘rgatishdan iboratdir. Tarbiyaning ushbu turlarini
yosh avlodga singdirish uchun avvalo muassasada utkaziladigan talabalar his –
tuyg‘usini shakllantirishga asoslangan turli tadbirlarda, tugaraklar faoliyatida milliy
madaniy-tari hiy an’analarga, urf-odatlar va umumbashariy qadriyatlarga tayangan
holda amalga oshiriladi. Masalan estetik tarbiyani yoshlar ongiga singdirish
maqsadda talabalar uylari, saroylari, shaxslar va usmirlar ijodiyot uylarida
doirachilar, paqc, vokal-cholg‘u, folklor, maqom, karnay-surnaychilar, ashula va
paqc, uzbek xalq cholg‘u dastalari, hor studiyasi, qo‘g‘irchoq teatri, drama tugaragi,
san’at sevarlar klublari tashkil etadi.
Tugarak a’zolari ushbu dasta, tugarak va klublarda san’atni sevishga,
ardoqlashga, san’at orqali go‘zallikni kura bilishga, shu go‘zallik orqali uz ona
yurtini ulug‘lashga, undagi go‘zallikni, chiroyni asrab qolishga intiladi.
Estetik yo‘nalish buyicha tahsil olgan tugarak a’zolari quyidagilarni bilishi
lozim:
- raqs san’atining mashhur namoyandalari hayoti va ijodini;
-kuy tinglash, uning mo h,iyatini tushunib paqc harakatlari orqali ifodalashni;
-turli millat va elatlar raqslari harakatlarini, uni ijro etishni;
-doiraning yaratilish tari hini, uning keksa namoyandalari ijodiy yo‘lini,
doirani ushlash qoidalarini;
Shuningdek, estetik ta’lim tasviriy va halq amaliy san’ati yo‘nalishlaridagi
tugaraklar mashg‘ulotlari orqali ham talabalar qalbiga singdiriladi. Bu o‘rinda
talabalar uylari, saroylarida tashkil etilgan«Tasviriy san’at», «haykaltaroshlik”,
«Kulolchilik”, «Milliy kashtachilik” , «Naqqoshlik», «yog‘och o‘ymakorligi»,
«Ganch o‘ymakorligi», «Yosh ta’mirlovchilar» tugaraklari ayni maqsadni doimiy va
uzluksiz amalga oshiradi.
Sayyohlik tugaraklariga talabalar ularning qiziqishlarini hisobga olgan holda
keng jalb qilinadi.
To‘garakka
qabul
qilinayotgan
talaba
yoshlar
avvalo
sayyohlik
tugaraklarining biror bir yunalishiga qiziqqan, sayyohlik ekspeditsiyasi to‘g‘risida
tasavvurga ega bulgan, sog‘lom bo‘lishi kerak.
Sayyohlik yo‘nalishi bo‘yicha qatnashadigan talabalar birinchi o‘quv yilidan
keyin quyidagilarni bilishi lozim:
-yurtimiz haqida tasavvurga ega bulishi;
-yurtimizning tari hini, qadimiy obidalarini, ular haqidagi afsona va
rivoyatlarni bilishi;
-ma’lum joy, ulkani o‘rganish bo‘yicha reja va yunalishlarni ishlab chiqish;
-sayohat davomida kuzatuvchanlikni bilish, sayyohlikka oid materiallarni
o‘rganish;
-turli hildagi sayyohlikka oid adabiyotlar bilan doimiy tanishib borishi va
ularni bilish kerak.
Ekologik tabiatshunoslikdan tashkil qilingan tugaraklarning asosiy maqsadi
yoshlarda jonli va jonsiz tabiat haqida ya hlit tasavvur hosil qilish,
tarbiyalanuvchilarni usimlik va hayvonot olami bilan tanishtirish. Tugarak a’zolarida
usimlik va hayvonlarni himoya qilish kerakligi to‘g‘risida tasavvur hosil qilish, tuga-
rak a’zolari o‘quv bilim yurtilarida yer maydonlarida va tirik tabiat burchagida
o‘simlik va hayvonlarni parvarish qilgandagina, ya hshi hosil olish mumkinligiga
ishonch hosil qilishdan iboratdir.
Tugarak a’zolariga birinchi o‘quv yili o hirida quyidagi talablar qo‘yilishi
lozim:
-jonli va jonsiz tabiat haqida tasavvurga ega bo‘lishi;
-jonli va jonsiz tabiatni bir-biri bilan o‘zaro bog‘liqligini;
-yoz, kuz, qish va bahorning harakterli belgilarini;
-yilning turli fasllarida odamning yashab turgan joyidagi mehnati va ularning
turlarini;
-usimlik nomlari, ildiz, poya, barg, meva va urug‘larini;
-ut usimliklar, dara htlar nomini;
-meva va manzarali dara htlarni aa ularning bir biridan farqlarini
-uchib ketuvchi va qishlovchi qushlarning hayoti va hususiyatlarini;
-tabiat bilan inson orasidagi qonun-qoidani doimo muvozanatda saqlashni
bilgan, kuzatgan ishlari yuzasidan hisobot yoza bilishni, ma’ruza qilishni bilishilari
kerak.
Ta’lim muassasalaridan tashqari ta’limning barcha yo‘alishlari va
tugaraklaridagi talabalarning ma’naviy fazilatlari, boy madaniy merosimiz, tari hiy
an’analarimizga, umuminsoniy k,adriyatlarga hurmat, vatanga muhabbat, istiqlol
g‘oyalariga sadoqat ruhida tarbiyalanishi bilan belgilanadi.
O‘quv bilim yurtlaridan tashqari ta’lim muassasalari klub va tugaraklari
boradilar. Bilimga tashnalik ham a hloqiy tarbiyaning tarkibiy qismidir tarbiyachi,
muassasa hodimlari talaba qalbida kitobni sevish, uni o‘qish va ardoqlash kabi
fazilatlarni doimiy ravishda shakllantiradilar.
Darsdan tashqari ta’lim muassasalarida rejalashtirilayotgan har bir tadbir
mazmunida, klub va tugaraklar faoliyatida - Vatanga muhabbat va komilinson
tarbiyasi aks etishi lozim. Talabalarda Vatanga muhabbat tuyg‘usini tarbiyalashda
yurtimiz madaniyati tari hi, muayyan davrlardagi mavqei, buyuk mutafakkir-
larimizning jahon fan va madaniyati sohasidagi o‘rni, mamlakatimizning yorqin
istiqboliga ishonch to‘g‘pisida ma’lumot beriladi. Vatanni sevish, uning istiqboli
haqida qayg‘urish iymon-e’tiqod ramzi ekanligi o‘qtiriladi. Shu nuqtai nazardan
asosiy maqsad - komil insonni tarbiyalash amalga oshiriladi.
Talabalarning hququqiy ongini oshirmasdan huquqiy fuqarolik davlatni
tasavvur etib bulmaydi. huquqiy ong poydevoriga o‘quv muassasasilarda asos
solinadi.
Darsdan tashqari ta’lim muassasalarida talabalarga huquqiy bilimlar, ijtimoiy
hayot me’yorlari va qoidalari to‘g‘risida keng ma’lumotlar berib boriladi. Huquqiy
ta’limning mazmuni mustaqil O‘zbekiston davlatining iqtisodiy, ma’naviy, siyosiy-
huquqiy manfaatlarini uzida mujassamlashtirishi kerak. 2
Darsdan tashqari ta’lim muassasalarida iqtidorli shaxslar va iste’dodli
yoshlarni uziga xos psixologik jihatlarini va fazilatlarini hisobga olib turli
tugaraklarga jalb etish «Respublika iste’dod markazi» xodimlari bilan hamkorlikda
va ularning ilmiy amaliy tajribalaridan foydalangan holda iste’dodlarin aniqlashga
muljallangan texnologik diagnostik tadbirlar asosida amalga oshiriladi.
Darsdan tashqari ta’lim muassasalarida quyidagi tadbirlar ishlab chiqiladi:
--iqtidorli shaxslar va iste’dodli yoshlarni chet ellarda kasbiy jihatdan
tayyorgarlikdan o‘tkazishga qaratilgan turli tadbirlarni amalga oshirish;
2 О.Собиров “Талаба ёшларда худудий маданиятни шакллантириш услубиёти” Т., 2005. (Б.М.И.)
--«Kamolot», “Mahalla», «Ulug‘bek» , «Oltin meros», «Umid» , «Ustoz» kabi
jamg‘armalar bilan hamkorlikda ish olib borish;
--o‘quv bilim yurtlaridan tashqari Ta’lim muassasalarida yoshlar iste’dodi va
iqtidorini namoyon qilishga doir shart sharoitlar yaratib berish;
--ularning qiziqishini inobatga olgan holda fanlar buyicha olimpiadalar,
tanlovlar, kurgazmalar, turli bayramlar, talabalar ijodkorligi kabi tadbirlarni
o‘tkazish.
Respublikaning chekka mintaqalaridan iqtidorli shaxslar va iste’dodli
yoshlarni izlash, ularga kelgusida uz qobiliyatlarini takomillashtirishlariga shart-sha-
roitlar yaratib berish kerak.
6.3.Talalabalarni o‘z-o‘zini boshqarish.
Pedagog
mustakil
tayyorgarlik
davrida
talabalar
bilan
ishlashni
tabakalashtirilgan tarzda olib boradi, ularni guruhlarga taksimlaydi, ayrimlari bilan
esa yakka tartibda ish olib boradi. Pedagog fan kabinetlaridagi mustakil ishlarni
tashkil etib, bilimlar egallashni ta’minlovchi topshiriklar sistemasini ishlab chikadi,
muntazam ravishda ukishning borishini nazorat kiladi, talabalarning kitob, asboblar,
qullanmalar, ukuv telekursatuvlari, kushimcha adabiyotlar va boshkalar bilan ishlash
malaka va kunikmalarini muntazam shakllantirishni ta’minlaydi.
Mustakil tayyorgarlikni tashkil etishda laborant talabalar alo hida urin tutadi.
Ular murakkab tajribalarni amalga oshirishda yordam beradilar, diapozitivlar,
filmlarni namoyish etadilar, haritalarni tayyorlaydilar, almashtiriladigan stendlarni
bezatadilar, kabinetlarda inventarizatsiya utkazadilar, darsliklar va dasturlarga doir
adabietlar fondiga mudirlik kiladilar va hokazo.
Mustakil mashgulotlarda pedagog bilan talabaning hamkorlik kilishi zarurligi
bekor qilinmaydi, lekin u darsdagiga nisbatan boshkacha—asosan bavosita, ukuv
materiali (sxemalar, jadvallar, yul-yuriklar, maxsus tuzilgan ma’lumotnomalar va
hokazolar)ni tegishli tarzda tashkil etish orkali amalga oshiriladi.
Kelgusida urta buginda darsdan tashkari mashgulotlarni tashkil etishda
pedagogning yunaltiruvchi ta’siri ostidagi talabalarning uz-uzini tartibga solish, uz-
uzini nazorat kilishi asosiga kurilgan va fan kabinetlarida, kutub honada va uyda
yakka tartibdagi reja asosida utkaziladigan mustakil mashrulotlar yetakchi shaklga
aylanishi kerak. Bunda darsdan tashkari ishda ta’limning moddiy bazasi: kushimcha
va ma’lumotnoma adabietlar, laboratoriya uskunalari, kurgazmali kullanmalar,
didaktik materiallar, te hnika vositalaridan okilona foydalanish kuzda tutiladi.
Uz ichiga:
— darslik va kushimcha adabietlar bilan ishlashning hilma- hil shakllarini
olgan, nazariy bilimlarni uzlashtirishni ta’minlovchi;
— tajribalar, ijodiy tusdagi ishlarni bajarishni, asboblarni loyi halashni,
maketlar, modellar va hokazolarni tayyorlashii olgan mustakil ishlash uchun
topshiriklar sistemasi maksadga muvofikdir.
Yukorida kayd etilgan topshiriklarni bajarish jaraenida talabalar turli
kullanmalar, asboblar, apparatlar, didaktik materiallardan foydalanishni urganadilar,
uz-uzini tekshirish uchun turli ma’lumot va tayanch materiallarni jalb etish
kunikmalarini egallaydilar. Ayni paytda ularda topshiriklarni bajarish uchun zarur
materiallarni tanlash, ishning ketma-ketligini belgilash, vaktni hisobga olish kabi
tashkiliy kunikmalar shakllanadi. Bunga u hshash mashgulotlar talabalarga ular
uchun yangi bulgan sharoitlarda me hnat kilish kuiikmasini egallashga yordam
beradi, ukituvchiga esa talabalarda ta’lim-tarbiya jarayoniga faol kushilish uchun
zarur bulgan fazilatlarni anik, maksadni kuzlab, izchil shakllantirish imkonini
be;radi.
Natijada talabalar uchun ukuv mashg‘ulotlarini tashkil etishning yangi
shakllni kiroat hona va bush auditoriyalarda pedagogsiz mustakil mashgulotlarni
asta-sekin joriy etish mumkin buladi. Shuni aytish kerakki, bunday ish shaklining
dastavval ayrim kismlari uzlashtiriladi. Talabalar guruhlariga tarbiyachisiz, uzlari
shugullanishlari uchun imkoniyat yaratiladi. Bunday mashgulotlar kattik, tartibga
solinadi: ish joyi, tarbiyachiga takdim etilishi kerak bulgan hisobot materiallari va
bu ishlarni amalga oshirish vakti anik belgilab kuyiladi. talabalarni guru hlarga
taksimlash oldidan katta tayyorgarlik ishlari olib boriladi: tarbiyachilar bilan ular me
hnatini tashkil etish usullari hakida suhbatlar, kiroat honada va bush auditoriyalarda
mustakil mashgulotlarni tashkil etish yuzasidan dastlabki sinovlar, bu tajribani mu
hokama kilish va unga zarur tuzatish kiritish kabi ishlar bajariladi.
Kuzatishlarning kursatishicha, ishning yangi shakllariga utish butun
pedagoglar
jamoasining
kuch-gayratlarini
birlashtirishni,
bush
honalarni
taksimlashda, tartib va intizomga rioya etilishini nazorat kilishda alo hida aniklikni
talab etadi.
Talabalarning uz-uzini tartibga solish va uz-uzini nazorat kilish asosiga
kurilgan guruh. va yakka tartibdagi ish shakllari asta-sekin asosiy ish shakllari bulib
koladi. Ular talabalarda intizom va mas’uliyatni shakllantirishga kumaklashadi.
Bir kancha hollarda mustakil tayyorgarlik yuzasidan ayrim mashgulotlarni
tarbiyachi ishtirokida uyushtirish zarurati vujudga keladi. Bu unchalik musta hkam
bulmagan va yanada kuchaytirilishi zarur bulgan malaka va kunikmalarni tiklash
yoki shakllantirishni davom ettirish maksadida utkaziladi. Binobarin, tarbiyachi
ishtirokidagi mustakil mashgulotlarni talabalar mustakilligi shakllanishining
muayyan boskichida tula bardam topadigan shakl sifatida karamaslik kerak. U ukuv
mashgulotlaridan keyingi darslarni tashkil etish shakllari sistemasida zarur ji hat
sifatida saklanib koladi, lekin undan foydalanish me’yori uzgaradi.
Mustakil tayyorgarlikni tashkil etish jarayonida shaxslarning zurikishiga yul
kuymaslik mu himdir. Shu maksadda shaxslarda ukuv ishining okilona usullarini,
ilmiy va ijtimoiy-siyosiy a hborot okimida yul topa olish, mustakil tajribalar kilish
va kuzatish olib borish kunikmalarini shakllantirish zarur.
Fanlararo alokalar goyalarini ruyobga chikarish uchun: dars va darsdan
tashkari ukuv ishlari—mustakil tayyorgarlikni uygun birlashtirish; mustakil
tayyorgarlik davrida turli fan ukituvchilarining uzaro alokasi; fan ukituvchisi bilan
tarbiyachining hamji hatligi; turli rejim paytlarida yagona talablarni amalga oshirish
kabi yangi imkoniyatlar vujudga keladi va hokazo.
Talabalarning barcha fanlar yuzasidan mustakil ishlashi fakat darsdan tashkari
faoliyatdagina emas, shu bilan birga darsda ham boshkacha sifat kasb etadi. Dars va
mustakil tayyorgarlikning bir-biriga singib ketishi, ukuv va kushimcha
adabiyotlardan, komuslardan, ma’lumotnomalardan va boshkalardan keng
foydalanish imkoniyati ob’ektiv tarzda ukuv materialini eng kup darajada
uzlashtirishga, mustakil ishni jadallashtirish hisobiga (uni birmuncha kiskartirgan
holda).ukuv vaktidan samarali foydalanishga, eng mu himi, talabalarda
mehnatsevarlik, mustakillik, mas’uliyatni tarbiyalashga kumaklashadi.
Talabalarning mustakilligi turli darajada bulganida mustakil tayyorgarlik
amalga oshirilishi mumkinligini hisobga olish mu himdir, albatta, bu esa ular sha
hsining shakllanishiga shub hasiz ta’sir kursatadi. Ayrim talabalarning ishdagi faol
va mustakil holati tarbiyachining aralashuvini talab etmaydi, chunki talabalarning
uzlari oldilarida turgan vazifalarni va ularni hal etish yullarini ancha yaxshi
tushunadilar. tarbiyalanuvchilar tarbiyachi yordamisiz ishlaydilar. Bu yerda tar-
biyachining aralashuvi makbul emas, chunki bunday holat tarbiyalanuvchilarning
mexnatsevarligini, bilish ehtiyojlarini shakllantirishda eng katta imkoniyatga egadir.
Talaba mustakil harakat kilib, lekin uz ishini tarbiyalashning fikri va ba hosiga
boglik kilib kuygan paytda tobe mustakil holat vujudga keladi. Ish kizikish va
ishtiyok bilan bajarilsa ham, mustakil ishni bajarayotgan shaxsning harakatlarida
ishonchsizlik ji hatlari mavjud buladi.
Tarbiyachining tula rahbarligi va nazorati ostida harakat kiladigan talabalar
toifasida majburiy-ijro etish holati paydo buladi. Bunda talabalar ishga unchalik
kizikish bildirmaydilar. Ular kupincha tar-biyachining yordamini surab murojaat
kiladilar, kuchli talabalarning kullab-kuvvatlashidan foydalanishga intiladilar, agar
bunday kullab-kuvvatlash bulmasa, ishni davom ettirishda irodalarini ishga
solmaydilar. Bunday shaxslarda tashkaridan majbur kilish vaktida harakat kilish
odati musta hkamlanadi. Agar bunday holat barkaror bulib kolsa, u talabaning fakat
akliy emas, shu bilan birga ma’naviy rivojlanishiga ham, tuskinlik kilishi mumkin.
Mustakil tayyorgarlikning nazoratsiz—ijro etish holati rasmiy ijrochilik bilan,
ishgiyok. va havas bilan me hnat kilishni istamasligini yashirishga intilayotgan
talabalarda kuzatiladi. Bunday holatning uzoq vakt mavjud bulishiga yul kuyib
bulmaydi, aks holda talabalarda ishga nisbatan rasmiy munosabat ji hatlari paydo
buladi, bu esa ularning me hnatdagi tashki faolliklarini yukka chikaradi.
Va, nihoyat, beixtiyor hosil buladigan holat ham ruy berishi, bunday holat
«hohlasam—o‘ynayman,
hohlamasam—o‘ynamayman»;
«yoksa—ishlayman,
yokmasa—ishlamayman»; «oson bulsa—bajaraman, kiyin bulsa—bajar-mayman»
degan suzlarga rioya etadigan talabalar faoliyatida namoyon buladi. Bu talabalar
guruhi tarbiyachiga yukorida kayd etilgan talabalar guru higa nisbatan kam
kiyinchilik va tashvish keltirmaydi. shaxslarning mustakil tayyorgarligidagi
beihtiyor holatni boshka holatga aylantirish ancha kiyin ishdir. Bu shaxslarning
fakat uz sha heiy istaklari buyicha ish bajarishga doir no hush mayllarini bartaraf
etish uchun uzok. vakt ter tukib me hnat kilishga tugri keladi.
Kursatib utilgan hollarning har birida shaxslarni bilish jarayoniga jalb etish,
ularning kizikishlariga tayanish, talabalarga ukuv faoliyatida muvaffakiyatga
erishishni his etish imkonini berish, ularni ragbat-lantirish va albatta ukishga urgatish
kerak.
Kuzatishlarning
kursatishicha,
tarbiyachilarning
uzlari
kupincha
shaxslarning mustakil tayyorgarligi, ularning ishga munosabatidagi holatning hilma-
hilligini bilmaydilar. Pedagog esa ana shunday holatlar-ning namoyon bulishiga
tayanib, yakka tartibda yahshirok, yondashishni amalga oshirish mumkin, mustakil
tayyorgarlik davrida tarbiyalanuvchilarga uz ta’snrini muvofiklashtirishi va
takkoslashi, uni sha hsni shakllanti-rishning samarali vositasiga aylantirishi mumkin.
Bunda unga talabalarning fe’l-atvoridagi uzgarishlar jarayoo‘ini va uz tarbiyaviy
faoliyatining pirovard natijalarini oldindan kura bilish, har bir talabaning
hususiyatlarini, uning sha hs sifatida mehnatga munosabatini yaxshi bilish yordam
beradi.
Talabalarning
mustakil
tayyorgarligini
tashkil
etganda,
shaxslar
mustakilligini pasaytiruvchi ortikcha vasiylik kilishga yul kuyib bulmaydi.
Kuzatishlarning kursatishicha, tarbiyachilar mustakil tayyorgarlikning turli
boskichlari (bulajak ishning borishi tushuntiriladi, uy ishi, uning mazmunini, talaba
faoliyatining tartibini tula tushuntirib berish hollari uchraydi va hokazo)da
talabalarning ishiga aralashib, kupincha ular mustakkilliginiig rivojlanishiga halakit
beradilar, mustakil faolnyat kunikmalari shakllanishiga tuskinlik kiladilar. Mustakil
tayyorgarlik jaraenida talabalar mustakilligi muntazam oshib borishi va yordam
berish muntazam kamayib borishiga erishish mu himdir, albatta.
Uz guruhining imkoniyatlarini, shaxslarning uziga hos hususiyatlarini, ular
mustakil ishining uslubini hisobga oluvchi tarbiyachi mustakil tayyorgarlik davrida
goyat talabchan buladi, shaxslarni mustakil faoliyatga yunaltiradi, mustakil
tayyorgarlikii talabalar bilimlarini musta hkamlashning va ularda tashkiliy-amaliy
malaka va kunikmalarii rivojlantirishning vositasi sifatida karab, uz yordami
darajasini asta-sekin pasaytiradi.
Ta’lim muassasalari talabalarining mustakilligi hakida gapirar ekanmiz, biz
bu jarayoining ikki tomonini ifodalaydigan tushunchalardan: talabalar faoliyatida-
mustakillik darajasidan, tarbiyachi faoliyatida—yordam berish darajasidan
foydalanamiz. Mustakillik darajasi deganda biz talabalarning pedagog yordamiga
bulgan ehtiyojini nazarda tutamiz. Yordamga bulgan ehtiyoj kanchalik yukori bulsa,
talabalarning mustakilligi shunchalik past buladi. Shaxslarga yordam kursa;tish
darajasining mezoni sifatida biz o‘quv muassasasi chilarining topshiriklarni bajarish
jaraeniga tarbiyachining aralashuvini kabul kilamiz.
Ayni vaktda shuni hisobga olish mu himki, mustakil tayyorgarlik mustakil
faoliyat shakli bulib, u shaxsni ukishga urgatar ekan, tulik; ravishda tarbiyachining
ra hbarligisiz, muayyan darajadagi tarbiyaviy kuch-rayrat sarflashisiz utishi mumkin
emas.
Pedagoglarning mustakillikni tarbiyalash vazifalarini hal kilishga sarflagan
kuch-gayrati talabalarning ruhiy-fiziologik kayfiyatiga mutanosibdir. Agar shaxslar
mustakil tayyorgarlikni uz faoliyati zanji-ridagi tabiiy bugin sifatida kabul kilsalar,
pedagoglar tomonidan ham, shaxslar tomonidan ham katta kuch-gayrat sarflash
talab etilmaydi. Aksincha, mashgulotga yomon tayyorgarlik kurish hamma uchun
kushimcha kiyinchiliklar tugdiradi. Tarbiyachining o‘quv muassasasi talabalariga
irodaviy ta’sir kursatishi talab etiladi, ularning esa uz organizmlari va ruhiyatlarining
a hvolini muayyan faoliyatga yunaltirish uchun irodaviy zurikishlariga tugri keladi.
Har kanday holatda tarbiyachi tomonidan ham, talabalar tomonidan ham kup yoki
oz midorda kuch-gayrat sarf etishni talab etadigan vaziyatlar vujudga keladi.
Mustakil tayyorgarlik davomida ta’lim muassasalarining talabalari mustakil
faoliyatining u yoki bu kunikmasi shakllanayotganda ham huddi shunday vaziyatlar
vujudga keladi. Bu vaziyatni zarur tarbiyaviy maksadni amalga oshirishga yordam
beradigan pedagogik ji hatdan maksadga muvofik holatga aylantirish tarbiyachining
ma horatini bildiradi.
O‘z-o‘zini tarbiyalash o‘z ustida ongli va rejali ish olib borish, jamiyat va
rivojlanish shaxsiy dasturi talablarga javob beruvchi xususiyat va sifatlarni
shakllantirishga yo‘natirilgandir. O‘z-o‘zini tarbiyalash tarbiya jarayonida
shakllanadi.
Bu usullarni shartli ravishda 2 guruhga bo‘lish mumkin.
O‘z-o‘zini tarbiyalash shaxsining o‘z-o‘zini anglashdan boshlanadi. Buning
uchun quyidagi usullar qo‘llaniladi. Ular 1-guruhga tegishli:
O‘z-o‘zini kuzatish ;
Taqqoslash;
O‘z-o‘zini tahlil qilish;
Empatiya;
O‘z-o‘zini baholash.
Bu
usullarning
barchasi
o‘z-o‘zini
anglash
saviyasini
o‘stirishni
maromlashtiradi. Bu besh usul yordamida shaxsni o‘z-o‘zini baholashi amalga
oshiriladi. Qolgan usullar o‘z-o‘zini tarbiyalash uchun qo‘llaniladi:
O‘z-o‘ini tanqid qilish;
O‘z-o‘ziga majburiyat yuklash;
O‘z-o‘zini boshqarish;
O‘z-o‘ziga buyruq berish;
O‘z-o‘zini jazolash;
O‘z-o‘ziga ta’sir ko‘rsatish;
O‘ziga ishonch.
6.4.Ta’lim – tarbiya muassasalarida bayramlarni, ommaviy tadbirlarni
namunali o‘tkazish.
Mamlakatimiz mustaqillikka erishgach, yurtmizda ko‘plab bayramlar
nishonlana boshlandi. Ular o‘z mazmunicha xalqimizning azaliy an’analarini, urf –
odatlarini va orzu umidlarini olgan bo‘lib, ommaviy tarzda muntazam nishonlanib
kelyapti. Albatta, bu bayramlar kishilarga zavqu shavq bag‘ishlash barobarida,
yoshlarda vatanparvarlik, an’analarimizga sadoqat, urf – odatlarimizga hurmat
hissini shakllantirishda muhim omil bo‘lib xizmat qiladi.
Ushbu darslar talabalar qalbida iymon – e’tiqod hissini munavvar etib, ona –
Vatan, xalqiga mehir muhabbat uyg‘otish zarur. Shu bois avvalo dars mavzusini
to‘g‘ri tanlab olish, talabaning bilimdarajasi, malaka va ko‘nikmalariga mos ravishda
aniq belgilay bilishi lozim. Dars o‘tiladigan xona ham mavzuga mos ravishda
bezatilgan bo‘lishi lozim. Ya’ni qanday bayram o‘tkazilishga qarab O‘zbekiston
Respublikasi Davlat bayrog‘i, Gerbi, Madhiyasi, Konstitutsiyasi, “Ta’lim
to‘g‘risida” gi Qonun, Mutafakkir olimlarning ibratli so‘zlaridan namunalar keltirish
mumkin va hakozolar.
Saboqlar
suhbat,
savol–javob,
bahs–munozara,
hikoya
shakllarida
sahnalashtirilgan lavhalar yordamida tashkil etilsa, yanada maqsadga muvofiq
bo‘ladi.
Bunday bayram tadbirlariga eng asosiylaridan misol tariqasida aytib
o‘tishimiz mukin bo‘lganlari “Mustaqillik – buyuk ne’mat” umumxalq bayrami –
“O‘qituvchilar va murabbiylar kuni”, “ 9 may – Xotira va Qadrlash kuni”, “Navro‘z
– gul bayrami” kabilardir.
Ushbu bayramlarni tashkil etishda Milliy dastur talablariga muvofiq vujudga
kelayotgan akademik litsey va kasb–hunar kollejlarida, ayniqsa, behad ko‘tarinki
ruhda alohida mahorat va izlanuvchanlikni talab qiladi.
Ta’lim muassasalarida, akademik-litsey, kasb-xunar kollejlarida, o‘quv
yurtlarida, mahallalarda, korxonalarda "1oktyabr—O‘qituvchilar va murabbiylar
kuni" bayramini o‘tkazish o‘sib kelaetgan yosh avlodni tarbiyalashda xalqimizning
ustoz murabbiyga bo‘lgan munosabatlarining eng yaxshi namunalari misolida
o‘quvchi yoshlar, umuman insonlar dunyoqarashini shakllantirishda katta
ahamiyatga ega.
Bayram tantanalariga ota-onalar, mahalla faollari, xalq ta’limi xodimlari,
yozuvchi, shoirlar, san’at ashli, homiy tashkilotlar, faxriy o‘qituvchilar, "Umid",
"Kamolot", "Ulug‘bek", "Mahalla" "Nuroniy", "Ustoz" "Oltin meros" kabi
jamg‘armalar, ommaviy axborot vositalari vakillarini jalb etish kerak.
Bayram doirasida dars, tarbiyaviy soat, seminar-adabiyot, adabiy-badiiy va
ilmiy kechalar, uchrashuv va davra suhbatlari o‘tkazilishi mumkin.
Bayram tantanalari "O‘qituvchi—ulug‘ nom, u Mag‘pyp jaranglaydi",
"Ustoz—otangdan ulug‘", "Ustoz va murabbiylar, sizlarni sharaflaymiz", "Men
sevgan ustoz", "Agar hayot bo‘ston bo‘lsa, bog‘bon muallim", "Ustozlar kuni —
umumxalq bayramidir" kabi mavzularda o‘tkazilishi mumkin.
Shuningdek, yosh musavvirlar, yosh xunarmandlar yosh raqqosalar, yosh
chevarlar ko‘rik-tanlovlarini, yosh polvonlar, yosh sportchilar, o‘tkir zehnlilar,
topqirlar musobaqalarini, she’rxonlik va mushoiralarni o‘tkazish lozim.
Ustoz va murabbiylar bayramini nishonlashda o‘tganlar ruhini shod etishga
alohida e’tibor berish maqsadga muvofiqdir.
"O‘qituvchilar va murabbiylar kuni" bayramini quydagicha reja asosida o‘tkazish
mumkin:
— 1 oktyabr — "O‘qituvchi va murabbiylar kuni" bayrami — dam olish kuni
ekanligi;
—o‘qituvchi—ulug‘ zot ekanligi haqida;
—ustoz—otangdan ulug‘ligi;
—o‘qituvchi va murabbiylar mehnatining qadr-qiymati haqida;
—buyuk ustozlar haqida O‘qituvchilar sulolasi haqida;
—ustozlar ruhini shod etish;
—o‘qituvchilarni munosib taqdirlash, sovg‘alar ulashish;
—rivoyat, hikoyalar, she’r va kuy-qo‘shiqlar ijro etish;
—saxna lavhalaridan, sport o‘yinlaridan namoyish etish;
—san’atkorlar chiqishi;
—sayl-sayohatga borish;
—nafaqaxo‘r, faxriy o‘qituvchilar holidan xabar olish;
—ko‘rgazma tashkil etish, kimoshdi savdosini uyushtirish.
Bayramni ikki bosqichli tadbir asosida o‘tkazish ham mumkin.
Birinchisi — ma’rifiy, ma’naviy tadbirlar bo‘lsa, ikkinchisi, ko‘ngil ochar,
estetik zavq-shavq olishga bag‘ishlangan o‘yin-kulgi, tomoshali tadbirlardir.
Sayohat va sayllarda, muzey va muqaddas qadamjoylarga, "Xotira va Qadrlash"
maydonlariga borish.
O‘quv yurtlarida "O‘qituvchi va murabbiylar" bayrami teatrlashtirilgan reja
asosida olib borilishi bayramning estetik tarbiyaviy qimmatini yanada oshiradi.
Buning uchun, o‘quv yurtlarining havaskorlik drama teatri a’zolari, musiqa va
cholg‘u asboblari to‘garaklarining ishtirokchilari bilan teatrlashtirilgan badiiy
qismlar tashkil qilish maqsadga muvofiq.
Toshkent, Buxoro, Samarqand, Farg‘ona, Shaxrisabz, Termiz, Xiva
shaharlariga o‘qituvchilar sayohatini uyushtirish. Bu ishlarda xalq ta’limi bo‘limi,
hokimiyat, mahalla, homiy tashkilotlar, san’at va adabiyot ahli hamkorlikda faollik
ko‘rsatishlari lozim.
Tomoshalar, konsertlar, Musiqali kechalar va lektoriylarga ustozu yosh
murabbiylar va o‘quvchilarning bepul kirishini ta’minlash, shuningdek, ijodkor
xodimlar guruhlari ta’lim-tarbiya muassasalariga tashrif buyurishlari lozim.
"O‘qituvchi va murabbiylar kuni" bayramini o‘tkazishni Respublika, viloyat, shahar,
tuman ommaviy axborot vositalari orqali yoritish maqsadga muvofiqdir. Bayram
o‘tkaziladigan joyni bezashda quyidagilarga e’tibor berish tavsiya etiladi:
—"O‘qituvchi va murabbiylar kuni" bayramini o‘tkazish uchun, avvalo, sahna
mavzuga mos qilib, did bilan bezatilishi — o‘qituvchi ustoz haqida Hadisu Sharif,
Qur’oni Karim, Yusuf Xos Xojyb, A.Jomiy, A.Navoiy, A.Avloniy, Usmon Nosir,
Fitrat, Cho‘lpon, Munavvar Qori hamda O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti
I.A.Karimov so‘zlaridan namunalar bitilib, shior qilib osib ko‘yilishi;
—Davlat Bayrog‘i, Gerbi, Madhiyasi o‘rniga tug‘ri joylashtirilishi;
—"Qur’oni Karim", "Hadisu Sharif", "Qutadg‘u bilig", "Qobusnoma",
"Mahbub ulqulub", "Muhokamatul lug‘atayn", "Odobnoma", "Turkiy guliston
yoxud axloq", "Alifbe", "Ustoz-muallim", "Odob saboqlari" va boshqa qadimiy
hamda zamonaviy darslik va ko‘llanmalardan namunalar qo‘yilishi;
—fidoyi o‘qituvchilar suratlari, eng yaxshi dars va darsdan tashqari ma’naviy
tarbiya ishlari bayonidan lavhalar, shuningdek, devoriy gazetalarning bayram sonlari
ko‘rgazma sifatida namoyish etilishi;
—O‘zbekistonda "Davlat tili", "Ta’lim to‘g‘risida", "Kadrlar tayyorlash
milliy dasturi", "O‘q,ituvchilar va murabbiylar kuni", "Davlat Mustaqilligi
to‘g‘risida"gi
Davlat
Qonunlari
hamda
O‘zbekiston
Respublikasining
Konstitutsiyasi o‘z aksini topishi;
—katta zalda dasturxon bayramona nozu-ne’matlar bilan tuzalishi, o‘rindiqlar
hozirlanishi;
—bayramga mahalla oqsoqollari, faxriy o‘qituvchilar-murabbiylar, xalq
ta’limi, tuman, shahar hokimiyati, xayriya jamg‘armalari, homiy tashkilotlar va
matbuot xodimlari vakillari, yozuvchilar, san’atkorlar taklif etilishi;
—ota-onalar, a’lochi o‘quvchilar ham ishtirok etishlari;
—bayram zarur texnik va musiqiy asbob-uskunalari, boshlovchi, badiiy
havaskorlar bilan ta’minlanishi, azaliy o‘zbekona udumga binoan shodiyona karnay-
surnay sadolari bilan boshlanishi lozim.
Quyida bayram tantanalarini o‘tadigan joyni bezatishda foydalanish uchun
buyuk allomalarning ustoz va murabbiylar haqidagi fikr va mulohazalaridan
namunalarni ilova qilamiz:
1. O‘quv qayda bo‘lsa, ulug‘lik bo‘lur,
Bilim qayda bo‘lsa, buyuklik bo‘lur.
(Yusuf Xos Hojib)
2. Haq yo‘lida kim senga bir harf o‘qitmish ranj ila
Aylamak bo‘lmas ado oning haqin yuz ganj ila.
(A. Navoiy)
3. Jahonda bo‘lmasa muallim agar
Hayot ham bo‘lmasdi go‘zal bu qadar.
(A. Jomiy)
4. Ustoz, muallimsiz qolganda zamon,
Nodonlikdan bulurdi qora jahon.
A. Jomiy
5. Ustozlar—aziz yurtning eng aziz, eng ulug‘ va mo‘tabar kishilaridandir.
I.A. Karimov
6. Hayot yo‘lida birinchi masala — maktab masalasidir.
Abdurauf Fitrat
7. Ustoz yo‘li porloqdir, ustoz yo‘li porloqdir,
Ustoz ko‘ngli xazina, sahovatga to‘likdir.
P. Mumin
3. Inson chindan ham shu ulug‘ nomga sazovar bo‘lsa, u o‘z qadriga yetish
bilan birga o‘zgalar qadrini ham baland tutib, odamiylik burchini to‘g‘ri ado etadi.
Ana shu insoniylik burchlaridan biri o‘tganlar ruhini shod etib, ular xotirasi, qadr –
qimmatini o‘z joyiga qo‘yishdir.
“Vatanimiz mustaqilligi uchun jonini, bor kuch – quvvatini ayamagan biror
bir kishi unutmasligi kerak. Ularning har biriga munosib hurmat – ehtirom
ko‘rsatilishi shart”, - deb ta’kidladi. Prezident I.Karimov.3
3 И.А.Каримов “Хотира ва қадрлаш муқаддас маънавий туйғу” , 1999 й
O‘zbek diyori o‘zining fidoiy, vatanparvar, har qanday yovuz kuchlarni yenga
oladigan, o‘z onasi, rafiqasi, opa – singillari – yu, aka – ukalarini xor qilib qo‘yishdek
pastkashlikni o‘ziga or deb biladigan jasur o‘g‘lonlari bilan g‘ururlana oladi.
Fikrimizning dalili sifatida ikkinchi jahon urushidagi fidoyilarni olishimiz, ular
Bilan xaqli ravishda faxrlanishimiz mumkin. Ikkinchi jahon urushi butun qardosh
respublikalar qatori O‘zbekiston aholisi uchun ham og‘ir kulfatlarni keltirdi. o‘zbek
elidan ko‘plab o‘g‘lonlar borib, begona yerlarda qolib ketdi.
Afsuski, urush qatnashchilari – hozirgi kunda hayot bo‘lganlari kundan –
kunga kamayib bormoqda. Bugungi kunda respublikamizda 109 ming urush
qatnashchisi, 159 ming urush orqasida mehnat qilgan kishilar bor.
Respublikamiz Prezidentining “9 may – Xotira va Qadrlash kuni” deb e’lon
qilish haqidagi Farmoni zaminida ushbu kunlarimiz nafasi barq urib turibdi. Xotira,
qadrlash bu kishi qalbi uyg‘oqligining, o‘sha qalb toza va pokligining timsolidir.
Hayot bor ekan, demak tug‘ilish bor, o‘lish bor. O‘tganlarning xotirasini
abadiylashtirish, ularning chirog‘ini doimo yoqib turish nafaqat o‘sha ormizda yo‘q
kimsalarning izzatini joyiga qo‘yishni, balki kishining o‘z – o‘ziga bo‘lgan qadr –
qimmatini ham anglatadi.
Ushbu bayramni umumxalq bayrami sifatida nishonlash bu istiqlol hadya
etgan in’omlardan biri ekanligini va bu kunning mazmunli, ko‘tarinki ruhda
o‘tkazilishiga erishmoq lozim.
Akdemik litseylar, kasb – hunar kollejlari, bilim yurtdagi talabalarga
jangohlarda “Vatan, Vatan, Vatan, ona, ona, ona” - deb jon berganlar ko‘p
bo‘lganidek,
“Fevral
voqealari”dek
“Vatan”ni,
“Ona”ni
sariq
chaqaga
almashtiruvchi “Vatanfurush” bo‘lib olmaslikni tushuntirish lozim.
Shuningdek, 9 may «Xotira va Qadrlash kuni” ni umumxalq bayramini
o‘tkazishda quydagilarga e’tibor qaratish tavsiya etiladi:
“Xotira va Qadrlash kuni” umumxalq bayramini O‘tkazuvchi maxsus
komissiya tuzish, tadbirlar ishlab chiqish;
“Xotira – qalb chirog‘i”, “Inson buyuk zot, uni qadrlash oliy hikmat”
kabi mazularda maxsus darslar, turli – tuman kechalar, davra suhbatlari, savol –
javob, bahslar va tarbiyaviy soatlar o‘tkazish;
«Osmonimiz musaffo, yerimiz tinch bo‘lsin”, “Yurtimiz husni jamoliga
ko‘z tegmasin”, “Toshkent – tinchlik shahri”, “O‘tganlar xotirasi, tariklar
farovonligidir”, “Xotira va Qadrlash - burchimiz” kabi mavzularda sherxonlik
tanlovini o‘tkazish;
Ikkinchi jahon urushi qatnashchilari bilan uchrashuv o‘tkazish, ularning
xonodonlariga borish, ularni tabriklash, ularga ma’naviy va amaliy yordam berish;
“Xotira va Qadrlash” kuniga bag‘ishlab adabiyotlar ko‘rgazmasini
tashkil etish.
Shuni ta’kidlash lozimki, tadbirlar talabalarning bilim ko‘nikma va
malakalarga qarab ijodkorlik bilan o‘tkazish tavsiya etiladi.
“Xotira va Qadrlash kuni”da nafaqat ikinchi jahon urushi qatnashchilari balki
qatog‘on yillarida nohaq ayblangan, qamoqxonalarda hamda mustabid tuzum
davridagi afg‘on urushida halok bo‘lganlarni eslash maqsadga muvofiqdir.
Hulosa.
«Darsdan tashqari ta’limga qo‘yilgan davlat talablari» yoshlar ta’lim-tarbiyasini
yanada takomillashtirishga, samaradorligini oshirishga hizmat qiladi hamda ta’lim
jarayonini tashkil etishda aniq yo‘nalishlarni belgilab beradi. U zamon talablari
asosida tashkil etiladi. Bu borada pedagogik
hodimlarning javobgarligi ham oshiriladi. Ushbu talablar asosida guruhdan va
ta’lim muassasalaridan tashqari ta’limning istiqbol, rejalarini, tadbirlarini ishlab
chiqish mumkin.
Tayanch iboralar.
Darsdan tashqari ta’lim, tarbiya, uning turlari, shakllari, iqtisodiy tarbiya, huquqiy
tarbiya, estetik tarbiya, ekologik tarbiya, ularni rejalashtirish, o‘z – o‘zini tarbiyalash
mustaqillik, iqtidorli yoshlar tarbiyasi.
Nazorat uchun savollar.
1. Darsdan tashqari vaqtdagi tarbiyaviy ishlarga qo‘yiladigan talablar.
2. Darsdan tashqari vaqtdagi tarbiyaviy ishlarning qanday shakllari bor?
3. Tarbiyalanuvchilarning o‘z – o‘zini boshqarishi deganda nimani tushunasiz?
4. Darsdan tashqari ta’limning yoshlar tarbiyasidagi o‘rni qanday?
5. Estetik tarbiyani yoshlar ongiga singdirish maqsadida qanday tdbirlar tashkil etish
lozim?
6. Hozirgi kunda iqtidorli yoshlarga qanday imkoniyatlar yaratib berilmoqda?
7. Iqtidorli va iste’dodli yoshlarimizni qanday jamg‘armalar o‘z otalig‘iga olishmoqda?
8. Talabaning mustaqil ta’lim olishi uchun qanday chora – tadbirlar amalga
oshirilmoqda?
9. Darsdan tashqari vaqtdagi bayram tadbirlarini qanday o‘tkazish maqsadga muvofiq?
10.
Sizningcha ta’lim muassasalarida ommaviy tadbirlarni tashkil etishda nimalarga
e’tibor berish kerak?
11.
Siz “Mustaqillik” bayramini qanday o‘tkazishni taklif etasiz? . O‘qituvchilar
va murabbiylar” bayramini tashkil etishda talabalarni qanday aktivlashtirsh kerak?
12.
“Xotira va Qadrlash kuni”ning tarbiyaviy ahamiyati nimada?
Adabiyotlar.
1. Tarbiyaviy ishlar metodikasi. P.I.Ruvinskiy. – T. 1991 y.
2. Tarbiyaviy ishlar metodikasidagi ko‘rsatmalar. Baubekova Z.D. – T. 1991 y.
3. O‘quvchi ma’naviyatini shakllantirish (qo‘llanma) – Toshkent – 2000.
J.G‘.Yo‘ldoshev.
4.Tarbiya nazariyasi. N. Xo‘jaev va boshqalar. – Toshkent – 2003.
1. Bolalarni tarbiyalashda va sog‘lomlashtirish ishlarida pedagogik texnologiya.
Abdullaev. D.I., Ishmuhamedov R.J. – Toshkent – 2002.
2. «Pedagogika» V.A.Slastenin, I.F.Isaev, A.I.Mihenko, Ye.N.Shiyanov. Moskva.
«Shkolnaya pressa». 2004
3. Voljskiy A. Metodika vospitatelnoy raboto‘ s molodejyu. – M. 2003.
4. Kotov V. Vospitatelnaya rabota v shkole: opo‘t i problemo‘. – SPb: Sev.siyanie
2003.