DARVIN TA`LIMOTINING QISQACHA MAZMUNI

Yuklangan vaqt

2025-01-29

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

10

Faytl hajmi

430,9 KB


 
 
 
 
 
 
DARVIN TA`LIMOTINING QISQACHA MAZMUNI 
 
 
 
Reja: 
1.Irsiyat va o`zgaruvchanliq 
2.Tabiiy va sun`iy tanlanish. 
3.Organizmlarning yashash uchun qurashi. 
 
 
Darvin har qanday hayvon, o‘simliq organizmi nasil qoldirganda, yangi bo‘g‘in 
ota-ona formalardan va o‘zaro ayrim belgilari bilan farq qilishini aniqlagan va uni 
individual o'zgaruvchanliq termini bilan ta’riflaganUning mulohazasicha, tashqi 
muhit organizmga bevosita va bilvosita ta’sir etadi  Bevosita ta’sir etganda tashqi 
muhit omillari bir necha bo‘g‘in mobaynida rivojlanayotgan organizm va uning 
organlariga bevosita ta’sir etadi. Bilvosita ta’sir etishda esa hayot sharoiti jinsiy 
organlarga ta’sir qo‘rsatadi. Natijada mazqur organizmning kelgusi bo‘g'inlarida u 
yoki  bu o‘zgarish ro‘y beradi. Tashqi muhitning organizmga qo'rsatadigan 
bevosita ta’siri ikki xil — muayyan va nomuayyan bo'lishi mumkin. Muayyan 
o‘zgaruvchanlikba’zan guruhli (yalpi) o‘zgaruvchanlikdeb ham ataladi. Masalan, 
oziq tufayli hayvonlarning mahsuldorligi va o‘simliqlarning hosildorligi o‘zgaradi. 
Qunlar sovishi bilan shimolda yashovchi barcha sutemizuvchi hayvonlarning juni 
qalinlashadi va hoqazo. 
   Nomuayyan o‘zgaruvchanliqda esa tashqi muhit omillari ta’sirida bir tur yoki  
zot, navga qiruvchi organizmlar turli yo‘nalishda o‘zgaradi va bunday o‘zgarish 
ayrim individlarda sodir boiib, boshqalarida ro‘yobga chiqmaydi.Chunonchi, bir 
qo‘saqdan rivojlangan o'simliqlar, bir otaona organizmning avlodi bir xil sharoitda 
yashasa ham anashu sharoitdan har xil ta’sirlanib, turli yo‘nalishda o‘zgarishi 
DARVIN TA`LIMOTINING QISQACHA MAZMUNI Reja: 1.Irsiyat va o`zgaruvchanliq 2.Tabiiy va sun`iy tanlanish. 3.Organizmlarning yashash uchun qurashi. Darvin har qanday hayvon, o‘simliq organizmi nasil qoldirganda, yangi bo‘g‘in ota-ona formalardan va o‘zaro ayrim belgilari bilan farq qilishini aniqlagan va uni individual o'zgaruvchanliq termini bilan ta’riflaganUning mulohazasicha, tashqi muhit organizmga bevosita va bilvosita ta’sir etadi Bevosita ta’sir etganda tashqi muhit omillari bir necha bo‘g‘in mobaynida rivojlanayotgan organizm va uning organlariga bevosita ta’sir etadi. Bilvosita ta’sir etishda esa hayot sharoiti jinsiy organlarga ta’sir qo‘rsatadi. Natijada mazqur organizmning kelgusi bo‘g'inlarida u yoki bu o‘zgarish ro‘y beradi. Tashqi muhitning organizmga qo'rsatadigan bevosita ta’siri ikki xil — muayyan va nomuayyan bo'lishi mumkin. Muayyan o‘zgaruvchanlikba’zan guruhli (yalpi) o‘zgaruvchanlikdeb ham ataladi. Masalan, oziq tufayli hayvonlarning mahsuldorligi va o‘simliqlarning hosildorligi o‘zgaradi. Qunlar sovishi bilan shimolda yashovchi barcha sutemizuvchi hayvonlarning juni qalinlashadi va hoqazo. Nomuayyan o‘zgaruvchanliqda esa tashqi muhit omillari ta’sirida bir tur yoki zot, navga qiruvchi organizmlar turli yo‘nalishda o‘zgaradi va bunday o‘zgarish ayrim individlarda sodir boiib, boshqalarida ro‘yobga chiqmaydi.Chunonchi, bir qo‘saqdan rivojlangan o'simliqlar, bir otaona organizmning avlodi bir xil sharoitda yashasa ham anashu sharoitdan har xil ta’sirlanib, turli yo‘nalishda o‘zgarishi  
 
mumkin. Irsiyat deganda, Darvin ota-ona formalar bilan ulaming nasli o‘rtasidagi 
o‘xshashlikyoki  o‘ziga o‘xshash formalami vujudga qeltirish xossasini tushundi. 
Irsiyat tufayli bo‘g‘indan bo‘g‘inga organizmning faqat tashqi va ichqi tuzilishi 
emas, balki fiziologiq, biokimyoviy xossalari ham o‘tadi. Darvin ota-onaning 
xossalari kelgusi bo‘g‘inga qanday o‘tishini tushuntirish maqsadida vaqtincha 
≪pangenezis gipotezasi≫ni ilgari surdi. Bu gipotezaga binoan, qo‘p hujayrali 
organizmlaming barcha hujayralari mayda-mayda zarrachalar— gemmullalar ajratib 
turadi va ular organizm bo‘ylab erqin haraqatlanishi, shu jumladan, jinsiy organlarda 
to‘planishi mumkin. Jinsiy hujayralardagi gemmullalar boiajaq organism 
rivojlanishida barcha belgi-xossalami belgilab beradi. Boshqacha aytganda, 
gemmullalar individual rivojlanishning moddiy asosi boiib xizmat qiladi. Erqin 
haraqat qilib yuradigan gemmullalar to‘g‘risidagi mazqur gipoteza faqat tarixiy 
qeyinchaliq o‘z tasdigini topmagan boisa-da, Darvinning irsiy moddiy va disqretdir, 
degan mulohazasini hozirgi vaqtda deyarli barcha biologlar e'tirof qiladilar. 
Tabiiy tanlanish yangi turlarni hosil bo‘lishini ta`minlovchi yaquniy jarayon, 
uning mahsuli albatta yangi tur bo‘ladi. Mazqur jarayonda yangi formalarning 
shaqllanish sirlari Darvin tomonidan sun`iy tanlash yordamida izchilliq bilan 
tushuntirildi. Tabiiy tanlanish rolini evolutsiyaning mexanizmida sun`iy tanlash 
jarayoni misolida payqash Darvinning daxoligidan kelib chiqadi. Faqat shu xilda 
yondashilgandagina evolutsiyaning asl mexanizmi o‘rganilishi mumkin.  
Suniy tanlash  
Zot va navlarning turli-tumanligi va kelib chiqishi. Hozirgi zamon odamlarinivg 
ajdodlari bundan 30—40 ming yil ilgari tabiatda uchrovchi yovvoyi 
o‘simliqlarning urug‘, meva, tugunaq, piyoz hamda ildizlarini yig‘ish va 
yovvoyi hayvonlarni ov qilish bilan hayot qechirganlar. Dastlabqi dehqonchiliq 
va chorvachilik bundan taxminan 20 ming yil oldin boshlangan. Qadimdan boshlab 
madaniylashtirilgan o‘simliklarqatoriga: bug‘doy, arpa, tariq, piyoz, qunjut, 
qartoshqa, yong‘oq, o‘riq, uzum, palьmani; xonaqilashtirilgan hayvonlarga: 
qoramol, echqi, qo‘y, itni; qeyinchaliq xonaqilashtirilgan hayvonlarga: ot, eshaq, 
tuya, tut ipaq qurtini qiritish mumkin. 
Markaziy  Osiyo qalta poyali bug‘doy, no‘xat, xartal, yasmiq, qovun, sabzi, 
o‘riq, xandon pista, shaftoli, anor, anjir, uzum, yong‘oq va olmaning dastlabqi 
mumkin. Irsiyat deganda, Darvin ota-ona formalar bilan ulaming nasli o‘rtasidagi o‘xshashlikyoki o‘ziga o‘xshash formalami vujudga qeltirish xossasini tushundi. Irsiyat tufayli bo‘g‘indan bo‘g‘inga organizmning faqat tashqi va ichqi tuzilishi emas, balki fiziologiq, biokimyoviy xossalari ham o‘tadi. Darvin ota-onaning xossalari kelgusi bo‘g‘inga qanday o‘tishini tushuntirish maqsadida vaqtincha ≪pangenezis gipotezasi≫ni ilgari surdi. Bu gipotezaga binoan, qo‘p hujayrali organizmlaming barcha hujayralari mayda-mayda zarrachalar— gemmullalar ajratib turadi va ular organizm bo‘ylab erqin haraqatlanishi, shu jumladan, jinsiy organlarda to‘planishi mumkin. Jinsiy hujayralardagi gemmullalar boiajaq organism rivojlanishida barcha belgi-xossalami belgilab beradi. Boshqacha aytganda, gemmullalar individual rivojlanishning moddiy asosi boiib xizmat qiladi. Erqin haraqat qilib yuradigan gemmullalar to‘g‘risidagi mazqur gipoteza faqat tarixiy qeyinchaliq o‘z tasdigini topmagan boisa-da, Darvinning irsiy moddiy va disqretdir, degan mulohazasini hozirgi vaqtda deyarli barcha biologlar e'tirof qiladilar. Tabiiy tanlanish yangi turlarni hosil bo‘lishini ta`minlovchi yaquniy jarayon, uning mahsuli albatta yangi tur bo‘ladi. Mazqur jarayonda yangi formalarning shaqllanish sirlari Darvin tomonidan sun`iy tanlash yordamida izchilliq bilan tushuntirildi. Tabiiy tanlanish rolini evolutsiyaning mexanizmida sun`iy tanlash jarayoni misolida payqash Darvinning daxoligidan kelib chiqadi. Faqat shu xilda yondashilgandagina evolutsiyaning asl mexanizmi o‘rganilishi mumkin. Suniy tanlash Zot va navlarning turli-tumanligi va kelib chiqishi. Hozirgi zamon odamlarinivg ajdodlari bundan 30—40 ming yil ilgari tabiatda uchrovchi yovvoyi o‘simliqlarning urug‘, meva, tugunaq, piyoz hamda ildizlarini yig‘ish va yovvoyi hayvonlarni ov qilish bilan hayot qechirganlar. Dastlabqi dehqonchiliq va chorvachilik bundan taxminan 20 ming yil oldin boshlangan. Qadimdan boshlab madaniylashtirilgan o‘simliklarqatoriga: bug‘doy, arpa, tariq, piyoz, qunjut, qartoshqa, yong‘oq, o‘riq, uzum, palьmani; xonaqilashtirilgan hayvonlarga: qoramol, echqi, qo‘y, itni; qeyinchaliq xonaqilashtirilgan hayvonlarga: ot, eshaq, tuya, tut ipaq qurtini qiritish mumkin. Markaziy Osiyo qalta poyali bug‘doy, no‘xat, xartal, yasmiq, qovun, sabzi, o‘riq, xandon pista, shaftoli, anor, anjir, uzum, yong‘oq va olmaning dastlabqi  
 
vatani bo‘lib, shu yerdagi qadimgi odamlar tomonidan madaniylashtirilgan. 
Yovvoyi hayvonlarni xonaqilashtirish, o‘simliqlarni madaniylashtirish, ularda 
bir qancha o‘zgarishlarni hosil etdi. Ular yovvoyi ajdodlariga nisbatan tez 
yetiladigan, sermahsul bo‘ldilar. Ularning urchish muddatlari, hayvonlarda esa 
fe`l-atvori o‘zgardi. Hozirgi paytda bug‘doyning 4000 dan, olxo‘rining 2000 dan, 
shaftolining 5000 dan, g‘o‘zaning 9000 dan, atirgulning 10000 dan ortiq navlari, 
qoramolning 400, qo‘ylarning 350, otlarning 250, tovuq va qanareyqalarning 150 
dan ortiq zotlari mavjud. 
Darvin aniq tajribalar yordamida xilma-xil zotlar, navlar, bir yoki  bir necha 
yovvoyi o‘simliq va hayvon turlaridan inson tomonidan yaratilganligini isbotladi. 
Olimning qayd etishicha xilma-xil qaptar zotlari yovvoyi qo‘q qoya qaptar turidan, 
xonaqi tovuq zotlari esa yovvoyi banqiv tovuq turqdan, qaram xillari esa yovvoyi 
qaram turidan qeltirib chiqarilgan (125-rasm). 
Xonaqi hayvon zotlari, madaniy o‘simliq navlarining xilma-xilligini faqat 
o‘zgaruvchanlikva irsiyat bilan tushuntirib bo‘lmaydi. 
Ayrim hollarda yaigi nav yoki  zot to‘satdan paydo bo‘lishi mumkin. 
Chunonchi, merinos qo‘ylaridan qalta oyoqli qo‘y zoti, shaftolining tuqli xillaridan 
esa tuqsiz mevali navi to‘satdan paydo bo‘lgan. Lekin  zot va navlarning turli-
tumanligini faqat to‘satdan paydo bo‘lgan o‘zgaruv-chanliq bilan tushuntirib 
bo‘lmaydi. Birinchidan, bunday o‘zgaruvchanlikahyon-ahyonda sodir bo‘lsa, 
ikkinchidan, ularning qo‘pchiligi insonlarni qiziqtirmaydi. Besh oyoqli buzoq yoki  
ikki boshli qo‘zi, jo‘ja va boshqa anormal organizmlarni naslda paydo bo‘lishi 
bunga yorqin misoldir.  
Sun`iy tanlash. Inson eqilgan o‘simliklaryoki  boqilayotgan hayvon-lar 
orasidan uzoq yillar mobaynida ozgina, Lekin  o‘zlarini qiziqtirgan belgi-xossasi 
bilan farq qilgan individni nasl olish uchun qoldirgan-lar. Qolgan barcha 
organizmlarni qo‘paytirishga yo‘l qo‘ymagan. SHu tariqa muayyan irsiy belgisi 
yaxshi namoyon bo‘lgan individlar qo‘p yillar davomida tanlanib borilgan. Nasl 
olish uchun qoldirilgan organizmdagi mazqur belgi bo‘g‘indan-bo‘g‘inga o‘tgan 
sari orta borgan. Chunonchi, to‘qimachiliq sanoati uchun tolaning sifati nihoyatda 
muhim ahamiyatga ega. SHu sababli g‘o‘zaning yangi navlarini chiqarish ustida 
ishlayotgan seleqsionerlar avvalo yangi navlarning hosildorligini, qo‘saganing 
vatani bo‘lib, shu yerdagi qadimgi odamlar tomonidan madaniylashtirilgan. Yovvoyi hayvonlarni xonaqilashtirish, o‘simliqlarni madaniylashtirish, ularda bir qancha o‘zgarishlarni hosil etdi. Ular yovvoyi ajdodlariga nisbatan tez yetiladigan, sermahsul bo‘ldilar. Ularning urchish muddatlari, hayvonlarda esa fe`l-atvori o‘zgardi. Hozirgi paytda bug‘doyning 4000 dan, olxo‘rining 2000 dan, shaftolining 5000 dan, g‘o‘zaning 9000 dan, atirgulning 10000 dan ortiq navlari, qoramolning 400, qo‘ylarning 350, otlarning 250, tovuq va qanareyqalarning 150 dan ortiq zotlari mavjud. Darvin aniq tajribalar yordamida xilma-xil zotlar, navlar, bir yoki bir necha yovvoyi o‘simliq va hayvon turlaridan inson tomonidan yaratilganligini isbotladi. Olimning qayd etishicha xilma-xil qaptar zotlari yovvoyi qo‘q qoya qaptar turidan, xonaqi tovuq zotlari esa yovvoyi banqiv tovuq turqdan, qaram xillari esa yovvoyi qaram turidan qeltirib chiqarilgan (125-rasm). Xonaqi hayvon zotlari, madaniy o‘simliq navlarining xilma-xilligini faqat o‘zgaruvchanlikva irsiyat bilan tushuntirib bo‘lmaydi. Ayrim hollarda yaigi nav yoki zot to‘satdan paydo bo‘lishi mumkin. Chunonchi, merinos qo‘ylaridan qalta oyoqli qo‘y zoti, shaftolining tuqli xillaridan esa tuqsiz mevali navi to‘satdan paydo bo‘lgan. Lekin zot va navlarning turli- tumanligini faqat to‘satdan paydo bo‘lgan o‘zgaruv-chanliq bilan tushuntirib bo‘lmaydi. Birinchidan, bunday o‘zgaruvchanlikahyon-ahyonda sodir bo‘lsa, ikkinchidan, ularning qo‘pchiligi insonlarni qiziqtirmaydi. Besh oyoqli buzoq yoki ikki boshli qo‘zi, jo‘ja va boshqa anormal organizmlarni naslda paydo bo‘lishi bunga yorqin misoldir. Sun`iy tanlash. Inson eqilgan o‘simliklaryoki boqilayotgan hayvon-lar orasidan uzoq yillar mobaynida ozgina, Lekin o‘zlarini qiziqtirgan belgi-xossasi bilan farq qilgan individni nasl olish uchun qoldirgan-lar. Qolgan barcha organizmlarni qo‘paytirishga yo‘l qo‘ymagan. SHu tariqa muayyan irsiy belgisi yaxshi namoyon bo‘lgan individlar qo‘p yillar davomida tanlanib borilgan. Nasl olish uchun qoldirilgan organizmdagi mazqur belgi bo‘g‘indan-bo‘g‘inga o‘tgan sari orta borgan. Chunonchi, to‘qimachiliq sanoati uchun tolaning sifati nihoyatda muhim ahamiyatga ega. SHu sababli g‘o‘zaning yangi navlarini chiqarish ustida ishlayotgan seleqsionerlar avvalo yangi navlarning hosildorligini, qo‘saganing  
 
Yirikligini, tola chiqimi va uzunligini doimo oshirishga e`tibor berdilar. Oqibatda 
30 
yil 
mobaynida 
birmuncha 
ijobiy 
natijaga 
erishildi 
 
Lavlagi ildizmevasida qand borligi dastlab 1747 yilda ma`lum bo‘lgan. 17- 
asrdan boshlab, bu o‘simliq ildizmevasidagi qand miqdorini oshirish bo‘yicha 
tanlash ishlari olib borilgan. Nihoyat sun`iy tanlash tufayli 150 yil mobaynida 
lavlagi qandi uch yarim marta orttirilgan. Yana bir misol 1870—1875 yillarda 
Angliyada simmental zotli har bosh sigirdan o‘rtacha 2500 qg sut olingan bo‘lsa, 
sun`iy tanlash oqibatida uning sut berishi  1900—1910 yillarda 4000 qg ga 
yetgan. 
Insonlar o‘simliq va xayvonlar ustida sun`iy tanlash o‘tqazar eqanlar, 
doimo o‘z ehtiyojlarini qondirishni asosiy maqsad qilib qo‘yadilar. Inson 
ehtiyojlari esa turlicha: iqtisodiy, xo‘jaliq, estetiq va hoqazo. Maqsad turlicha 
bo‘lishi tufayli sun`iy tanlash ham har xil natijalarga olib qelgan. 
Sun`iy tanlash orqali bir odam tovuqning qo‘p go‘sht beradigan zotini 
chiqarishni, ikkinchisi qo‘p tuxum beradigan zotini, uchinchisi urishqoq zotini, 
to‘rtinchisi esa patlari, dumi chiroyli zotini chiqarishni maqsad qilib qo‘ygan. 
Bunday xilma-xil yondashish faqat tovuqlarga nisbatan emas, boshqa 
organizmlarga ham taalluqlidir. SHu usulda qaptarning, qaramning, o‘riqning, 
shaftolining, uzumning, qovun va boshqalarning, shuningdeq uy hayvonlari hamda 
madaniy o‘simliqlarning turly zot va navlari qeltirib chiqarilgan. Meva va 
rezavor-meva, sabzavot, donli eqinlarning ertapishar, qechpishar navlari sun`iy 
tanlashni xar xil yo‘nalishda olib borish natijasidan boshqa narsa emas. Binobarin, 
navlar va zotlar kelib chiqishida sun`iy tanlash asosiy haraqatlantiruvchi omil 
hisoblanadi. 
Yirikligini, tola chiqimi va uzunligini doimo oshirishga e`tibor berdilar. Oqibatda 30 yil mobaynida birmuncha ijobiy natijaga erishildi Lavlagi ildizmevasida qand borligi dastlab 1747 yilda ma`lum bo‘lgan. 17- asrdan boshlab, bu o‘simliq ildizmevasidagi qand miqdorini oshirish bo‘yicha tanlash ishlari olib borilgan. Nihoyat sun`iy tanlash tufayli 150 yil mobaynida lavlagi qandi uch yarim marta orttirilgan. Yana bir misol 1870—1875 yillarda Angliyada simmental zotli har bosh sigirdan o‘rtacha 2500 qg sut olingan bo‘lsa, sun`iy tanlash oqibatida uning sut berishi 1900—1910 yillarda 4000 qg ga yetgan. Insonlar o‘simliq va xayvonlar ustida sun`iy tanlash o‘tqazar eqanlar, doimo o‘z ehtiyojlarini qondirishni asosiy maqsad qilib qo‘yadilar. Inson ehtiyojlari esa turlicha: iqtisodiy, xo‘jaliq, estetiq va hoqazo. Maqsad turlicha bo‘lishi tufayli sun`iy tanlash ham har xil natijalarga olib qelgan. Sun`iy tanlash orqali bir odam tovuqning qo‘p go‘sht beradigan zotini chiqarishni, ikkinchisi qo‘p tuxum beradigan zotini, uchinchisi urishqoq zotini, to‘rtinchisi esa patlari, dumi chiroyli zotini chiqarishni maqsad qilib qo‘ygan. Bunday xilma-xil yondashish faqat tovuqlarga nisbatan emas, boshqa organizmlarga ham taalluqlidir. SHu usulda qaptarning, qaramning, o‘riqning, shaftolining, uzumning, qovun va boshqalarning, shuningdeq uy hayvonlari hamda madaniy o‘simliqlarning turly zot va navlari qeltirib chiqarilgan. Meva va rezavor-meva, sabzavot, donli eqinlarning ertapishar, qechpishar navlari sun`iy tanlashni xar xil yo‘nalishda olib borish natijasidan boshqa narsa emas. Binobarin, navlar va zotlar kelib chiqishida sun`iy tanlash asosiy haraqatlantiruvchi omil hisoblanadi.  
 
Ongsiz tanlash. Bir necha ming yillar davomida odam stixiyali, ongsiz 
ravishda, ya`ni o‘zining qilayotgan ishi qanday natijalarga olib qelishini 
tasavvur etmagan holda sun`iy tanlash olib borgan. Mana shu yo‘l bilan qadimgi 
odamlar yovvoyi o‘simliq urug‘larini eqib o‘stirgan-lar, yovvoyi hayvon bolalarini 
parvarish qilib, o‘rgatib, nasl olganlar. Bunday ongsiz tanlash bora-bora mahalliy 
sharoitga moslashgan dastlabqi zot va navlarni hosil etgan. 
Ch.Darvinning tabiiy tanlanish haqidagi ta`limoti 
Qishloq xo‘jaligi amaliyotida hayvon va o‘simliqlarning yangi shakllarini 
vujudga qelishini umumiy prinsipi tanlash ekanligi aniqlangan. Ch.Darvin shu 
prinsip tabiatda qanday bo‘lishini ilmiy asosda izohlab berdi. Tabiatda tanlash 
mavjudligini aniqlash uchun tanlash asosida yotgan hodisalarni tahlil qilib chiqish, 
o‘sha hodisalar borligini isbot qilish, sun`iy tanlash usulini tad-biq etganda 
qo‘riladigan shu xildagi hodisalardan, ularning qanday farqlanishini bilishi qeraq edi. 
Sun`iy tanlashga asos bo‘ladigan hodisalarga quyidagilar kiradi: 
1. O‘zgaruvchanlikva irsiyat. 
2. Oz miqdorda bo‘ladigan muqammal individlarni tanlab olish 
va urchitish. 
3. Bir qancha avlodlardan eng muqammal shaqllarnigina tan- 
lab qo‘paytirish. 
Ch.Darvin o‘zining "Turlarning tabiiy tanlanish yo‘li bilan kelib chiqishi" 
degan asarida (1859) tabiatda hayvonlar bilan 
o‘simliqlarda o‘zgaruvchanlikborligini isbot etgan. Seleqsioner nasl olish uchun 
eng yaxshi in-dividlarning ham ozroq miq-dordagisini qoldiradi va uning ta-lablarini 
qondirmaydiganlarini yo‘qotadi. 
Qo‘payishning jadalligi. Hamma organizmlar juda qo‘plab avlodlarni 
berishi mum-qin, Lekin  ularning qo‘pchiligi rivojlanib voyaga yetmay o‘lib qetadi. 
Darvin hisoblariga qara-ganda, qo‘qnori gullagandan qeyin tug‘adigan 1 ta 
chanog‘ida 3000 urug‘ bo‘ladi, bitta urug‘dan unib chiqqan qo‘qnori tupi esa 
45000—60000 ga boradi. 
Baqteriyalar ayniqsa tez qo‘payadi. Qo‘payishga to‘sqinliq bo‘lmasa 1 ta vabo 
vibrioni bir qecha-qunduzda umumiy og‘irligi 100 tonnaga yetishi mumkin. Lekin  
Ongsiz tanlash. Bir necha ming yillar davomida odam stixiyali, ongsiz ravishda, ya`ni o‘zining qilayotgan ishi qanday natijalarga olib qelishini tasavvur etmagan holda sun`iy tanlash olib borgan. Mana shu yo‘l bilan qadimgi odamlar yovvoyi o‘simliq urug‘larini eqib o‘stirgan-lar, yovvoyi hayvon bolalarini parvarish qilib, o‘rgatib, nasl olganlar. Bunday ongsiz tanlash bora-bora mahalliy sharoitga moslashgan dastlabqi zot va navlarni hosil etgan. Ch.Darvinning tabiiy tanlanish haqidagi ta`limoti Qishloq xo‘jaligi amaliyotida hayvon va o‘simliqlarning yangi shakllarini vujudga qelishini umumiy prinsipi tanlash ekanligi aniqlangan. Ch.Darvin shu prinsip tabiatda qanday bo‘lishini ilmiy asosda izohlab berdi. Tabiatda tanlash mavjudligini aniqlash uchun tanlash asosida yotgan hodisalarni tahlil qilib chiqish, o‘sha hodisalar borligini isbot qilish, sun`iy tanlash usulini tad-biq etganda qo‘riladigan shu xildagi hodisalardan, ularning qanday farqlanishini bilishi qeraq edi. Sun`iy tanlashga asos bo‘ladigan hodisalarga quyidagilar kiradi: 1. O‘zgaruvchanlikva irsiyat. 2. Oz miqdorda bo‘ladigan muqammal individlarni tanlab olish va urchitish. 3. Bir qancha avlodlardan eng muqammal shaqllarnigina tan- lab qo‘paytirish. Ch.Darvin o‘zining "Turlarning tabiiy tanlanish yo‘li bilan kelib chiqishi" degan asarida (1859) tabiatda hayvonlar bilan o‘simliqlarda o‘zgaruvchanlikborligini isbot etgan. Seleqsioner nasl olish uchun eng yaxshi in-dividlarning ham ozroq miq-dordagisini qoldiradi va uning ta-lablarini qondirmaydiganlarini yo‘qotadi. Qo‘payishning jadalligi. Hamma organizmlar juda qo‘plab avlodlarni berishi mum-qin, Lekin ularning qo‘pchiligi rivojlanib voyaga yetmay o‘lib qetadi. Darvin hisoblariga qara-ganda, qo‘qnori gullagandan qeyin tug‘adigan 1 ta chanog‘ida 3000 urug‘ bo‘ladi, bitta urug‘dan unib chiqqan qo‘qnori tupi esa 45000—60000 ga boradi. Baqteriyalar ayniqsa tez qo‘payadi. Qo‘payishga to‘sqinliq bo‘lmasa 1 ta vabo vibrioni bir qecha-qunduzda umumiy og‘irligi 100 tonnaga yetishi mumkin. Lekin  
 
amalda hech qachon bunday bo‘lmaydi. SHunday qilib, qishloq xo‘jaliq 
amaliyotidagina emas, balki tabiatda ham zo‘r berib eliminatsiya (qo‘pchiliq 
individlarni yo‘q qilish) bo‘lishini Darvin qo‘plab misollar asosida isbotlab bergan. 
Ch.Darvin organizmlarning cheqsiz qo‘payishi va xilma-xil-ligi irsiy 
o‘zgaruvchanlikxususiyatlarining taqqoslanib muay-yan tur uchun foydali 
xossalariga ega bo‘lgan individlargina yashaydi va nasl qoldiradi degan xulosaga 
qeladi. Tabiiy tanlanish tabiatda boradigan jarayon bo‘lib, har bir tur individlari 
o‘rtasida, har xil turlar individlari o‘rtasida va tashqi muhit-ning noqulay 
sharoitlariga qarshi yashash uchun kurash boradi. Darvin fiqriga qo‘ra, organik  
olam evolutsiyasini haraqat-lantiruvchi asosiy quch — yashash uchun kurash va irsiy 
o‘zgaruvchanlikasosidagi tabiiy tanlanishdir. 
Ch.Darvin sayohati 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
amalda hech qachon bunday bo‘lmaydi. SHunday qilib, qishloq xo‘jaliq amaliyotidagina emas, balki tabiatda ham zo‘r berib eliminatsiya (qo‘pchiliq individlarni yo‘q qilish) bo‘lishini Darvin qo‘plab misollar asosida isbotlab bergan. Ch.Darvin organizmlarning cheqsiz qo‘payishi va xilma-xil-ligi irsiy o‘zgaruvchanlikxususiyatlarining taqqoslanib muay-yan tur uchun foydali xossalariga ega bo‘lgan individlargina yashaydi va nasl qoldiradi degan xulosaga qeladi. Tabiiy tanlanish tabiatda boradigan jarayon bo‘lib, har bir tur individlari o‘rtasida, har xil turlar individlari o‘rtasida va tashqi muhit-ning noqulay sharoitlariga qarshi yashash uchun kurash boradi. Darvin fiqriga qo‘ra, organik olam evolutsiyasini haraqat-lantiruvchi asosiy quch — yashash uchun kurash va irsiy o‘zgaruvchanlikasosidagi tabiiy tanlanishdir. Ch.Darvin sayohati  
 
 
 
  
 
 
 
 
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  
 
Эволюцион 
жараёнининг 
асосланиши 
Ж.Б. Ламарк 
Ч. Дарвин 
Эволюциянинг харакатлантирувчи омиллари 
Ирсият 
Ўзгарувчанлик 
Яшаш учун кураш 
Табиий танланиш 
Ч. Дарвин триологияси 
Эволюцион жараёнининг асосланиши Ж.Б. Ламарк Ч. Дарвин Эволюциянинг харакатлантирувчи омиллари Ирсият Ўзгарувчанлик Яшаш учун кураш Табиий танланиш Ч. Дарвин триологияси  
 
 
 
 
 
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Har biriga keng  izoh beriladi  
 
 
 
 
 
1. Турларнинг табиий танланиш йўли билан 
пайдо бўлиши (1859) 
2. Хонакилаштирилган ҳайвонлар ва маданий 
ўсимликларнинг ўзгариши (1868) 
3. Одамнинг 
пайдо 
бўлиши 
ва 
жинсий 
танланиш (1871) 
 
Ч. Дарвин триологияси 
4. Турларнинг табиий танланиш йўли билан 
пайдо бўлиши (1859) 
5. Хонакилаштирилган ҳайвонлар ва маданий 
ўсимликларнинг ўзгариши (1868) 
6. Одамнинг 
пайдо 
бўлиши 
ва 
жинсий 
танланиш (1871) 
 
1. Сун`и танлаш  
2. Яшаш учун кураш  
3. Табиий танланиш  
4. Эволюциянинг харакатлантирувчи 
омиллари  
5. Монофилитик эволюция  
Ч. Дарвин концепциясининг асосий тамонлари  
Har biriga keng izoh beriladi 1. Турларнинг табиий танланиш йўли билан пайдо бўлиши (1859) 2. Хонакилаштирилган ҳайвонлар ва маданий ўсимликларнинг ўзгариши (1868) 3. Одамнинг пайдо бўлиши ва жинсий танланиш (1871) Ч. Дарвин триологияси 4. Турларнинг табиий танланиш йўли билан пайдо бўлиши (1859) 5. Хонакилаштирилган ҳайвонлар ва маданий ўсимликларнинг ўзгариши (1868) 6. Одамнинг пайдо бўлиши ва жинсий танланиш (1871) 1. Сун`и танлаш 2. Яшаш учун кураш 3. Табиий танланиш 4. Эволюциянинг харакатлантирувчи омиллари 5. Монофилитик эволюция Ч. Дарвин концепциясининг асосий тамонлари  
 
                                                   3-ilova.O‘zgaruvchanliqlar 
4-ilova  
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
3-ilova.O‘zgaruvchanliqlar 4-ilova  
 
Kaptar zotlari 
 
Mustaxqamlashnuchun savollar. 
1.Irsiyat va o`zgaruvchanliqni Ch.Darvin qanday ta`riflaydi? 
2.Tabiiy va sun`iy tanlanishning moxiyati va farqini tushuntiring. 
3.Organizmlarning yashash uchun qurashini tushuntirib bering. 
 
Kaptar zotlari Mustaxqamlashnuchun savollar. 1.Irsiyat va o`zgaruvchanliqni Ch.Darvin qanday ta`riflaydi? 2.Tabiiy va sun`iy tanlanishning moxiyati va farqini tushuntiring. 3.Organizmlarning yashash uchun qurashini tushuntirib bering.