DAVLAT BOSHQARUVINING HUQUQIY ASOSLARI
R Ye J A:
1. Davlat organlari tushunchasi va xususiyatlari.
2. Ijro hokimiyati organlari tushunchasi
3. Ularning o‘ziga xos xususiyatlari.
4. Ijro hokimiyati organlari tizimini tashkil etish va ular faoliyatining asosiy
prinsiplari.
5. Ijro hokimiyati organlarining tasnifi.
6. O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi.
7. Vazirliklar, davlat qo‘mitalari hamda boshqa davlat va xo‘jalik boshqaruvi
organlari.
8. Mahalliy davlat hokimiyati organlari.
1. Davlat organlari tushunchasi va xususiyatlari.
Davlat – o‘z hokimiyatini amalga oshirish imkonini beruvchi tashkiliy-
moddiy kuchga, ya’ni davlat mexanizmiga egadir. Mexanizm davlatning nimadan
tashkil topganligini ko‘rsatuvchi tarkibiy va predmetli ifodasidir. Davlat mexanizmi
- davlat organlari va boshqa tashkilotlarining davlat hokimiyatini, vazifa va
Funksiyalarini amalga oshirishning yaxlit ierarxik, ya’ni bo‘ysinuvga asoslangan
tizimidir.
Davlat mexanizmining boshlang‘ich va asosiy tarkibiy elementlaridan biri –
bu davlat organlaridir. Davlat organlari - davlat Funksiyalarini amalga oshiradigan
va hokimiyat vakolatiga ega bo‘lgan davlat mexanizmining bo‘g‘inidir.
Davlat va huquq nazariyasi faniga ko‘ra, davlat organlarining mazmun-
mohiyatini ochib beruvchi xususiyatlarga quyidagilar kiradi:a) davlat organi – davlat
mexanizmining bir bo‘lagi sifatida, ma’lum bir mustaqillikka (avtonomiyaga)
egadir. Davlat organlari davlat mexanizmida o‘z o‘rniga ega bo‘lib, uning boshqa
qismlari bilan o‘zaro aloqada bo‘ladi; b) davlat organi – turli munosabatlarda davlat
nomidan harakat qiluvchi xizmatchilardan iborat bo‘ladi. Aynan davlat
xizmatchilarining harakatlarida u yoki bu davlat organining faoliyati namoyon
bo‘ladi; v) davlat organlari ichki tarkibiy tuzilmaga egadir, ya’ni ular yagona
maqsad atrofida birlashgan bo‘linmalardan iborat bo‘ladi; g) davlat organlari
ma’lum bir hajm va mohiyatga ega bo‘lgan davlat-hokimiyat vakolatiga egadir; d)
davlat organlarining funksiyalanishini – davlat tomonidan moliyaviy mablag‘
ajratish orqali ta’minlanadi; ye) davlat organlari – davlatning vazifa va
Funksiyalarini amalga oshirish uchun, ma’lum bir shakl va uslublardan foydalanadi.
Davlat organi o‘zining mohiyatiga ko‘ra qandaydir tashkilotni, fuqarolarning
jamoasini anglatadi. Bunday fuqarolarning jamoasi davlat faoliyatining u yoki bu
turini amalga oshirish uchun davlat tomonidan tashkil etiladi.
Davlat o‘z organlarini bevosita tashkil etadi yoki ularni tashkil etish tartibini
belgilaydi, ularning funksiyalanishining asosiy qoidalarini o‘rnatadi, davlat
nomidan va davlat manfaatini ko‘zlab harakat qilishi uchun ularga ma’lum bir
vakolatlarni berib qo‘yadi.
Davlat organlarining barchasi, yagonalikda - davlat apparatini tashkil etadi.
Davlat apparati orqali davlat oldida turgan vazifa va funksiyalar amalga oshiriladi.
Davlat – fuqarolarning siyosiy tashkiloti bo‘lganligi sababli, tashkil
qilinadigan davlat organlari hokimiyat vakolatiga ega bo‘ladi.
Davlat-hokimiyat vakolati keng qamrovli tushuncha bo‘lib, asosan
quyidagilarni o‘z ichiga oladi: a) davlat nomidan va davlat manfaatini ko‘zlab
huquqiy akt chiqarish; b) ularning amalga oshirilishini - tarbiyalash, ishontirish va
rag‘batlantirish choralarini qo‘llash orqali ta’minlash; v) huquqiy aktlardan kelib
chiqadigan talablar ijro etilishini nazorat qilish; g) huquqiy aktlarni himoya qilish,
ya’ni huquqiy aktlarda nazarda tutilgan talablar buzilganda, ularni majburiy choralar
qo‘llash orqali himoya qilish.
Davlat organlari to‘g‘risida batafsil tushuncha hosil qilish uchun, ularni
fuqarolarning boshqa jamoalaridan, masalan jamoat tashkilotlaridan farqlash lozim.
Jamoat tashkilotlari davlat tomonidan emas, balki fuqarolar yoki mehnat jamoasi
tomonidan, davlat organi esa davlat tomonidan tashkil etiladi. Ba’zi hollarda davlat
o‘z organlari orqali jamoat tashkilotlarini tashkil etish asoslarini va tartibini, faoliyat
yo‘nalishlarini belgilab berishi mumkin. Davlat organlari davlat-hokimiyat
vakolatiga ega, ya’ni davlat nomidan va davlat manfaatini ko‘zlab butun mamlakat
bo‘yicha yoki ma’lum bir hududlar (viloyat, tuman, shahar) bo‘yicha harakat qiladi.
Jamoat tashkilotlari ham ma’lum bir vakolatlarga ega, lekin bu vakolatlar davlat-
hokimiyat vakolati hisoblanmaydi. Jamoat tashkilotlarining vakolati ma’lum bir
belgilangan doirada, masalan jamoat tashkiloti dorasida yoki jamoat xodimlariga
nisbatan harakatda bo‘ladi.
Davlat organlarining o‘ziga xos xususiyatlarini korxonalar bilan taqqoslab
ko‘rganda ham ko‘rish mumkin. Jumladan, davlat organlari davlat oldida turgan
vazifa va funksiyalarni amalga oshirib, o‘zlarining xatti-harakatlari bilan bevosita
moddiy boyliklar yaratmaydilar. Korxonalar esa bevosita ishlab chiqarish bilan,
moddiy boyliklarni yaratish bilan shug‘ullanadi.
Demak, davlat organlari: birinchidan, davlat mexanizmi (apparati)ning bir
qismi hisoblanadi; ikkinchidan, davlat-hokimiyat vakolatiga ega bo‘ladi;
uchinchidan, davlat oldida turgan vazifa va Funksiyalarni amalga oshirish
maqsadida davlat tomonidan tashkil etiladi; to‘rtinchidan, ma’lum bir tashkiliy
tuzilmaga ega bo‘ladi; beshinchidan, ularning faoliyati bevosita ishlab chiqarish
bilan, moddiy boyliklarni yaratish bilan bog‘liq emas.
Ijro hokimiyati organlari tushunchasi va ularning o‘ziga xos xususiyatlari.
Turli huquq sohalari mutaxassislarining davlat organlari va xususan ijro hokimiyati
organlari tushunchasi, mazmuni va ahamiyati muammolariga bag‘ishlangan
ko‘pdan-ko‘p ilmiy izlanishlari mavjuddir. 90-yillarning boshlaridan, ya’ni sobiq
Ittifoqning parchalanishi, yangi davlat tuzilmalarining shakllanishi va rivojlanishi
bilan, bu muammoga bo‘lgan e’tibor yanada kuchayib bordi. Bu ayniqsa davlatlar
tomonidan Asosiy qonunning ishlab chiqilishi va qabul qilinishi bilan yanada
jonlandi.
O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiya asosida davlat hokimiyatining
bo‘linishi prinsipining o‘rnatilishi bilan, davlatning – qonun chiqaruvchi, ijro
etuvchi va sud hokimiyati organlariga bo‘linishi mustahkamlandi.
Ijro hokimiyati organlari - davlat hokimiyatining bir bo‘g‘ini bo‘lib,
davlatning vazifa va funksiyalarini amalga oshirish maqsadida tashkil etiladigan
hamda davlat-hokimiyat vakolatlariga ega bo‘lgan siyosiy tashkilotdir.
Ijro hokimiyati sub’ektlari o‘rnatilgan kompetenstiya doirasida davlat
boshqaruvini amalga oshiradilar. Ijro hokimiyati - davlat boshqaruvi organlari
tizimidan tashqarida mavjud bo‘lishi mumkin emas. Ijro hokimiyati – bu uning
organlarini, ya’ni normativ tartibda o‘rnatilgan maqsad, vazifa, kompetenstiya,
tuzilma va boshqaruv personali (davlat xizmatchilari)ga ega bo‘lgan davlat
boshqaruvi organlarini tashkil etish va ular funksiyalanishining tizimidir.
Ijro hokimiyati organlari – bu hokimiyat organlari tizimining bir qismi
bo‘lgan, qonunlar va boshqa normativ hujjatlarni ijro etish va ijrosini ta’minlash
maqsadida davlat tomonidan tashkil etiladigan, boshqaruv harakatlarining maxsus
shakl va uslublaridan foydalanib, davlat va jamiyat hayotining barcha sohalarida
boshqaruv funksiyalarini amalga oshiradigan, tegishli tuzilishga, kompetenstiyaga,
davlat-hokimiyat vakolatlariga va davlat xizmatchilari shtatlariga ega bo‘lgan
tashkilotdir.
Ijro hokimiyati organlarining tushunchasi hokimiyat bo‘linishi prinsipidan
kelib chiqadi, uning mazmuni esa – ijro hokimiyatining xususiyatlari bilan
belgilanadi.
Ijro hokimiyati organlari – mazkur davlat hokimiyatini amalga oshiruvchi
asosiy sub’ekt bo‘lib, uning ishtirokisiz davlat-boshqaruv faoliyatini ro‘yobga
chiqarish, ma’muriy -huquqiy munosabatlarni vujudga keltirish mumkin emas.
Bundan tashqari, ma’muriy huquq boshqa sub’ektlarining ma’muriy huquqiy holati,
aynan mana shu davlat organlarining faoliyatida namoyon bo‘ladi.
Ijro hokimiyati organi - ijro hokimiyati mexanizmi (tizimi)ning tarkibiy qismi
bo‘lib, ijro hokimiyati sohasida davlat ko‘rsatmasiga ko‘ra va davlat nomidan
harakat qiladi; ijro etish va farmoyish berish xususiyatidagi faoliyatni amalga
oshiradi; o‘zining kompetenstiyasiga ega; o‘zining tuzilishiga ega; faoliyatning
o‘ziga xos bo‘lgan shakllari va uslublarini qo‘llaydi.
Ijro hokimiyati organlari – davlatning ijro hokimiyati amalga oshirilishini
ta’minlaydi. Mazkur organlar mazmuni va uslublariga ko‘ra, o‘ziga xos bo‘lgan
davlat faoliyatini – davlat boshqaruvini amalga oshiradilar.
Ijro hokimiyati organlari o‘zining davlat-huquqiy tabiatiga ko‘ra, o‘zini o‘zi
boshqarish organlaridan, funkstional ahamiyatiga ko‘ra esa, davlat hokimiyatining
boshqa organlaridan, shuningdek, davlat korxona va muassasalaridan farqlanadi.
Ijro hokimiyati organlari davlatning normal funksiyalanishini ta’minlash
maqsadida vakillik (qonunchilik) va sud organlari bilan o‘zaro munosabatda bo‘ladi.
Bu munosabatlar turli xildagi tashkiliy shakllarda namoyon bo‘lishi mumkin
(masalan, kelishuv komissiyalari yoki vakillik organlarining majlislarida ijro
hokimiyati organi mansabdor shaxsining ma’lumotlarini tinglash).
Ijro hokimiyati organlari mustaqil organlar bo‘lib, yuridik mazmuniga ko‘ra,
ijro etish va farmoyish berish faoliyatini amalga oshirib, huquqiy aktlarni qabul
qilish va ularni amalga oshirish bo‘yicha davlat-hokimiyat vakolatlariga ega
bo‘ladilar. Ular keng doiradagi huquq ijodkorligi, huquqni qo‘llash va huquqni
himoya qilish bo‘yicha vakolatlarga ega bo‘ladi. Shuni alohida ta’kidlab o‘tish
lozimki, ijro hokimiyati organlarining mustaqilligi, huquq bilan belgilangan doirada
bo‘ladi. Ularga nisbatan “taqiqlanmagan har qanday faoliyatni amalga oshirish
mumkin” degan qoida tatbiq etilmaydi.
Ijro hokimiyati organlari – huquqiy aktlar bilan belgilangan vakolat doirasida,
ma’lum bir tartibda va o‘rnatilgan huquqiy shakllarda harakat qilishlari mumkin.
Ijro hokimiyati organlari huquqiy holatining muhim xususiyatlaridan biri – bu
ular faoliyatining qonunosti xususiyatiga ega ekanligidadir. Ular o‘z faoliyatlarida
Konstitutsiya va qonunlarning talablariga qat’iy rioya qilishlari, bajarishlari va o‘z
vakolatlari doirasida ularning boshqalar tomonidan bajarilishiga ko‘maklashishlari
lozim.
Ijro hokimiyati organlarining o‘ziga xos xususiyatlari:
1) ijro hokimiyati organi – qonunchilik va sud hokimiyati organlari singari
davlat apparatining alohida bo‘g‘ini hisoblanadi. Ijro hokimiyati organlari davlat
nomidan uning siyosatini turli sohalarda – xo‘jalik, ijtimoiy-madaniy va ma’muriy
-siyosiy sohalarda amalga oshiradilar; ma’lum bir hajmdagi davlat-hokimiyat
vakolatlariga ega bo‘ladilar;
2) ijro hokimiyati organlariga beriladigan davlat-hokimiyat vakolatlari
ularning huquqlarida o‘z ifodasini topadi hamda quyidagilarda namoyon bo‘ladi:
a) davlat nomidan majburiy bo‘lgan huquqiy aktlarni qabul qilish. Bunday
aktlar – bevosita ularga bo‘ysinuvchi korxona va muassasalarga yoki quyi turuvchi
ijro hokimiyati organlariga yoki kimga bo‘ysinishi va qanday mulk shaklida
bo‘lishidan qat’i nazar, barcha korxona va muassasalarga yoki jamoat (nodavlat)
tashkilotlariga yoxud keng shaxslar doirasiga (shu jumladan, fuqarolarga)
majburiylik xususiyatiga ega;
b) huquqiy aktlar bilan o‘rnatilgan talablar va qoidalarga rioya etilishi ustidan
kuzatuv (nazorat)ni amalga oshirish;
v) huquqiy aktlar talablarining bajarilishini ta’minlash va ularni turli xildagi
buzilishlardan davlatning ta’sir choralarini, masalan, ishontirish, tushuntirish,
rag‘batlantirish yoki majburlov choralarini qo‘llash orqali himoya qilish;
3) davlat-hokimiyat vakolatlari barcha davlat hokimiyati organlariga
berilganligi sababli, unda ijro hokimiyati organlari vakolatining doirasini o‘rnatish,
muhim ahamiyatga egadir.
Ijro hokimiyati organlari davlat-hokimiyat vakolatlaridan, faqatgina
boshqaruv faoliyatida foydalanadi.
Ijro hokimiyati organlari – xo‘jalik, ijtimoiy-madaniy va ma’muriy-siyosiy
qurilishga rahbarlik qilish jarayonida qonunlar va qonunosti hujjatlarining ijro
etilishini ta’minlash maqsadida tashkil etiladi. Shu sababli, ularga tegishli bo‘lgan
davlat-hokimiyat vakolatlari, ijro etish va farmoyish berish yoki davlat boshqaruv
faoliyati amalga oshiriladigan sohalar doirasida bo‘ladi.
Qonunchilik hokimiyati organlari ham qonunlarni qabul qilish va ularning
ijrosini nazorat qilish orqali, mazkur sohalarda rahbarlikni amalga oshirishi mumkin.
Sud hokimiyati organlari esa, ushbu sohalarda umuman rahbarlikni amalga
oshirmaydi.
Demak, ijro hokimiyati organlarining funkstional ahamiyati bo‘lib, ijrochilik
hisoblanadi;
4) ijro hokimiyati organlari o‘z faoliyatlarini qonun asosida va qonunlarni ijro
etish maqsadida amalga oshiradi, ya’ni ularning faoliyati qonunosti xususiyatiga
egadir. O‘zlarining faoliyatlarini amalga oshirish jarayonida mazkur organlar qonun
talablarini, shuningdek, davlat boshqaruvi sohasida o‘zlari tomonidan o‘rnatilgan
talablar va qoidalarning bevosita amalga oshirilishini tashkil etadilar;
5) respublika va mahalliy miqyosda harakat qiluvchi ijro hokimiyati organlari
yagona davlat ma’muriyati tizimini tashkil etadi. Mazkur tizim doirasida har bir
bo‘g‘in, ya’ni aniq bir ijro hokimiyati organi operativ mustaqillikka ega bo‘ladi. Bu,
unga tegishli bo‘lgan vakolatlar hajmi va javobgarlik doirasi singari, mazkur
organlarning kompetenstiyasida ifodalangan. Ijro hokimiyati organlarining
kompetenstiyasi Konstitutsiyada, joriy qonunlarda hamda boshqa normativ
hujjatlarda o‘z ifodasini topadi;
6) ijro hokimiyati organlari korxona va muassasa singari, fuqarolarning
ma’lum bir jamoasi bo‘lib, ma’muriy -boshqaruv personali (xodimlari)dan yoki
davlat xizmatchilaridan iborat. Lekin bunday jamoaning maqsadi korxona va
muassasaning maqsadlaridan farq qiladi; ikkinchidan esa, ijro hokimiyati organini
tashkil etuvchi mazkur jamoa doirasida ma’lum bir tashkiliy-huquqiy aloqalar
vujudga keladi, funkstional majburiyat va huquqlar taqsimlanadi, shuningdek,
yuklatilgan ish bo‘yicha javobgarlik belgilanadi. Bu – davlat-xizmat munosabatlari
bo‘lib, mazkur organning xodimlari – davlat xizmatchilari hisoblanadi;
7) ijro hokimiyati organlari – tashkiliy tuzilishga, ya’ni bo‘ysinuvchi
tuzilmaviy bo‘linmalarni tashkil etishni nazarda tutuvchi ichki qurilishga ega
bo‘lgan davlat organidir;
8) har bir ijro hokimiyati organi – davlat boshqaruvi faoliyatining ma’lum bir
hududiy yoki predmetli doirasiga ega. Ijro hokimiyati organlarining faoliyati
ma’lum bir hududlarda, masalan, butun davlat yoki ma’lum bir ma’muriy -hududiy
birliklar doirasida amalga oshirilishi mumkin. Shuningdek, ijro hokimiyati organlari
umumiy yoki maxsus ahamiyatga ega bo‘lgan (predmetli) boshqaruv Funksiyalarini,
masalan, tartibga solish, ruxsat berish, nazorat va farmoyish berish kabi
Funksiyalarni amalga oshirishlari mumkin.
Demak, ijro hokimiyati organi – bu hokimiyat bo‘linishi prinsipiga asoslanib,
davlat tomonidan jamiyatning xo‘jalik, ijtimoiy-madaniy va ma’muriy -siyosiy
hayotining turli sohalarida ijro etish va farmoyish berish faoliyatini amalga oshirish
yuklatilgan hamda ma’lum bir davlat-hokimiyat vakolatiga ega bo‘lgan davlat
hokimiyati mexanizmining bo‘g‘ini hisoblanadi.
Ijro hokimiyati organlari tizimini tashkil etish va ular faoliyatining asosiy prinsiplari.
Ijro hokimiyati organlari tizimi deganda – ijro hokimiyati organlarining
yig‘indisi va ular o‘rtasida kompetenstiyani taqsimlash asosida o‘zaro
munosabatlarining tizimi tushuniladi. Tizimlilik - ijro hokimiyatini tashkil etuvchi
hamda uni amalga oshiruvchi sub’ektlar o‘rtasida – faoliyat olib borish predmeti va
vakolatlarning taqsimlanishini belgilab beradi.
Yuridik adabiyotlarda, ijro hokimiyati organlari tizimini tashkil etish va ular
faoliyatining asosiy prinsiplari turlicha ko‘rsatib o‘tilgan.
O‘zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi va joriy qonunlari bilan
o‘rnatilgan tartibdan kelib chiqqan holda, hamda huquqshunos olimlarning ijro
hokimiyati tizimini tashkil etish va ular faoliyatining prinsiplari bo‘yicha bildirgan
qarashlarini e’tiborga olib, O‘zbekiston Respublikasi ijro hokimiyati organlarini
tashkil etish va ular faoliyatining quyidagi asosiy prinsiplarini ko‘rsatib o‘tishimiz
mumkin:
1) ijro hokimiyati organlari tizimini tashkil etilishining O‘zbekiston
Respublikasi davlat tuzilishiga mos kelishi prinsipi. Mazkur prinsip –
Konstitutsiyaviy, keng qamrovli qoida bo‘lib, nafaqat ijro hokimiyatining, balki
O‘zbekiston davlati tashkiliy-huquqiy tuzilishining xususiyatini belgilab beradi.
O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasiga binoan O‘zbekiston Respublikasi –
suveren demokratik respublikadir. O‘zbekiston Respublikasi viloyatlar, tumanlar,
shaharlar, shaharchalar, qishloqlar, ovullar, shuningdek, Qoraqalpog‘iston
Respublikasidan iborat. Demak, O‘zbekiston Respublikasi davlat tuzilishiga
unitarlik xususiyati xos bo‘lib, aynan shu asosda ijro hokimiyati organlari tizimi
tashkil etiladi. (Lekin unitarlik so‘zini asl ma’nosida tushunish kerak emas. Chunki,
O‘zbekiston Respublikasi tarkibida Qoraqalpog‘iston Respublikasi ham mavjud.
O‘zbekiston Respublikasi davlat tuzilishi aralash shaklga ega, ya’ni unitarlik va
federativ davlat tuzilishlarining xususiyatlarini o‘z ichiga olgandir.);
2) ijro hokimiyati organlarining fuqarolar oldida mas’ulligi prinsipi.
O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasining 2-moddasiga binoan, davlat xalq
irodasini ifoda etib, uning manfaatlariga xizmat qiladi. Davlat organlari va
mansabdor shaxslar jamiyat va fuqarolar oldida mas’uldirlar. Konstitutsiyaning 14-
moddasiga binoan esa, davlat o‘z faoliyatini inson va jamiyat farovonligini ko‘zlab,
ijtimoiy adolat va qonuniylik prinsiplari asosida amalga oshiradi;
3) ijro hokimiyati organlari faoliyatini tashkil etishda va amalga oshirishda
qonuniylik prinsipi Mazkur prinsip nafaqat ijro hokimiyati organlariga, balki barcha
shaxslarga taaluqlidir. Qonuniylik prinsipi – Konstitutsiyaviy asosga ega bo‘lib,
unga amal qilish shartdir. Ijro hokimiyati organlari O‘zbekiston Respublikasi
Konstitutsiyasi va qonunlari asosida tashkil etilishi, shuningdek, o‘z faoliyatlarini
amalga oshirishlari mumkin.
4)
ijro
hokimiyati
organlari
faoliyatida
markazlashganlik
va
markazlashmaganlikning mavjud bo‘lishi prinsipi.. Markazlashganlik ijro
hokimiyati organlari tizimining yagonaligidan kelib chiqadi. Markazlashtirganlik -
quyi turuvchi organlarning yuqori turuvchi organlarga bo‘ysinishi, yuqori turuvchi
organlar normativ hujjatlarining quyi organlar uchun majburiyligida, ayrim hollarda
yagona predmet va vakolatlar doirasida birgalikda faoliyatni amalga oshirishda
yaqqol namoyon bo‘ladi. Markazlashmaganlik esa, qonunchilik aktlari bilan ma’lum
bir ijro hokimiyati organi zimmasiga faoliyat predmeti va vakolatlarning yuklatilishi
bo‘lib, tashqaridan (yuqori turuvchi organning) aralashuvisiz mustaqil amalga
oshirishdir. Bunda vertikallik bo‘yicha faoliyat predmeti va vakolatlarning
taqsimlanishi, mavjud bo‘lmaydi;
5) ijro hokimiyati sohasida funksiyalar va vakolatlarning taqsimlanganligi
prinsipi. Ushbu prinsip ijro hokimiyati organlari faoliyatining predmeti va vakolatlar
doirasining tizimga kiruvchi organlar o‘rtasida taqsimlanishini belgilab beradi. Har
bir ijro hokimiyati organi aniq faoliyat va vakolatlar doirasiga ega bo‘ladi, undan
tashqariga chiqishga yo‘l qo‘yilmaydi.
6) ijro hokimiyati organlari faoliyatining kollegiallik va yakkaboshchilik
asosida tashkil etilishi prinsipi. Mazkur prinsip ijro hokimiyati organlarini tashkil
etishda va ular faoliyatini amalga oshirishda, davlat boshqaruv faoliyatining muhim
masalalarini hal etishda jamoa fikrining hisobga olinishini ta’minlaydi. Shu
maqsadda,
ijro
hokimiyati
organlari
tizimida
turli
xildagi
maslahat,
muvofiqlashtiruvchi kengash va hay’atlar tashkil etiladi. Masalan, O‘zbekiston
Respublikasida deyarli barcha vazirliklar va davlat qo‘mitalari tizimida Kengash va
Hay’atlar faoliyat ko‘rsatadi. Shu bilan birga ijro hokimiyati organlari faoliyatida
yakkaboshchilik ham mavjuddir. Yakkaboshchilik - ijro etish va farmoyish berish
faoliyatini amalga oshirishda, shuningdek, tegishli boshqaruv tartibini o‘rnatishda
zarur bo‘lgan intizomni ta’minlashga xizmat qiladi. Kollegiallik – boshqaruv
qarorlarini qabul qilishda foydalidir, yakkaboshchilik esa – davlat-boshqaruv
faoliyatining ajralmas belgisidir.
Ijro hokimiyati organlarini tashkil etish va ular faoliyatining asosiy
prinsiplariga xalq hokimiyatchiligi, oshkoralik, insonlar va fuqarolar huquqlari va
erkinliklarini ta’minlash, javobgarlik kabi prinsiplarni ham kiritishimiz mumkin.
Ijro hokimiyati organlarining tasnifi. Ijro hokimiyati organlarining turli
darajalarda tashkil etilishi sababli va faoliyatining keng qamrovli xususiyatga ega
ekanligini inobatga oladigan bo‘lsak, ularni bir necha asoslarga qarab guruhlarga
ajratish, ya’ni tasniflash mumkin.
O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi va qonunlariga asoslanib, ijro
hokimiyati organlarini quyidagi turlarga bo‘lish mumkin:
1)
faoliyatining hududiy doirasiga ko‘ra ijro hokimiyati organlari uch
guruhga bo‘linadi: a) oliy ijro hokimiyati organi (O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar
Mahkamasi); b) markaziy ijro hokimiyati organlari (bunga respublika miqyosida
faoliyat ko‘rsatuvchi vazirliklar, davlat qo‘mitalari, korporastiya, assostiastiya,
kompaniya va boshqalar); v) mahalliy ijro hokimiyati organlari (markaziy ijro
hokimiyati organlarining boshqarma va bo‘limlarini, hokim boshchilik qiladigan
ijroiya apparatni kiritish mumkin);
2)
tashkil etish asoslariga ko‘ra ijro hokimiyati organlari quyidagilarga
bo‘linadi: a) O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi asosida tashkil etiladigan
organlar (masalan, O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi); b) O‘zbekiston
Respublikasi qonun hujjatlari asosida tashkil etiladigan organlar (masalan,
vazirliklar, davlat qo‘mitalari).
3)
ijro hokimiyati organlari vakolatlarining hajmi va xususiyatiga
ko‘ra, ular quyidagilarga bo‘linishi mumkin:
a) umumiy vakolatli davlat organlari. Bu guruh davlat organlariga -
O‘zbekiston Respublikasining Vazirlar Mahkamasi va hokimlarni kiritish mumkin.
Bu davlat organlari, vakolat doirasida, barcha sohalarga taaluqli bo‘lgan qarorlarni
qabul qilishlari mumkin. Masalan, amaldagi qonunchilikda, O‘zbekiston
Respublikasi Vazirlar Mahkamasining iqtisodiy, ijtimoiy-madaniy jarayonlarni
boshqarishi ko‘rsatib o‘tilgan bo‘lib, uning vakolati mana shu sohalar doirasida
amalga oshiriladi;
b) sohaviy vakolatga ega bo‘lgan davlat organlari. Bu davlat organlarini ikki
guruhga bo‘lish mumkin: birinchidan, bir soha bo‘yicha vakolatli davlat organlari -
bu organlar o‘z faoliyatini aniq bir soha bo‘yicha amalga oshiradi; ikkinchidan,
sohalararo vakolatli davlat organlari - bu organlar bir necha sohalar bo‘yicha harakat
qilish vakolatiga ega bo‘ladi.
Ko‘pgina yuridik adabiyotlarda, bir soha bo‘yicha harakat qiluvchi davlat
organlariga – vazirliklar, sohalararo vakolatli davlat organlariga – davlat qo‘mitalari
kiritilgan.
Lekin hozirgi sharoitda vazirliklarning - sohalararo harakatini, davlat
qo‘mitalarining esa – bir soha bo‘yicha harakatlanishini kuzatish mumkin.
Bundan tashqari, yuridik adabiyotlarda maxsus vakolatga ega bo‘lgan davlat
organlari ham, ko‘rsatib o‘tilgan.
O‘zbekiston Respublikasi qonunchiligidan kelib chiqadigan bo‘lsak, ijro
hokimiyati organlari vakolatining xususiyatiga ko‘ra, ularni maxsus vakolatli
organlarga bo‘lish mumkin. Masalan, O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar
Mahkamasi huzuridagi ko‘pgina davlat organlari (inspekstiyalar va boshqa davlat
idorlari) maxsus vakolatlarga egadir;
4) ijro hokimiyati organlari tashkiliy-huquqiy shakliga ko‘ra quyidagilarga
bo‘linadi: a) Hukumat (Vazirlar Mahkamasi); b) vazirliklar; v) davlat qo‘mitalari;
g) agentliklar; d) qo‘mitalar; ye) komissiyalar; j) markazlar; z) davlat akstionerlik
kompaniyalari; i) davlat uyushmalari; k) davlat konsternlari; l) davlat
korporastiyalari; m) davlat assostiastiyalari; n) departamentlar; o) inspekstiyalar va
boshqalar;
5) ijro hokimiyati organlarida rahbarlikni amalga oshirish shakliga ko‘ra ular
quyidagilarga bo‘linadi: a) yakkaboshchilikka asoslangan organlar; b) kollegial
organlar; v) yakkaboshchilik va kollegial rahbarlik uygunlashgan (ya’ni aralash
shakldagi) organlar.
O‘zbekiston
Respublikasida
aksariyat
ijro
hokimiyati
organlarida
yakkaboshchilik bilan kollegial rahbarlikning uygunlashganligini ko‘rish mumkin;
6) mablag‘ bilan ta’minlanishiga ko‘ra ijro hokimiyati organlari ikkiga
bo‘linadi:
a) davlat va mahalliy byudjet mablag‘laridan moliyalashtiriladigan organlar.
Mazkur davlat organlari ishlab chiqarish yoki moddiy boyliklarning muomalasi
bilan bevosita bog‘liq bo‘lmay, mulkiy mustaqillikka ega emas; ularning
majburiyatlari uchun davlat javobgardir;
b) xo‘jalik hisobidagi organlar. Ushbu davlat organlari mulkiy mustaqillikka
ega bo‘lib, asosiy va muomala vositalariga ega; o‘z majburiyatlari bo‘yicha
o‘zlarining mulki bilan bevosita javobgar bo‘ladilar; ularning faoliyati moddiy
boyliklarni ishlab chiqarish, pulli xizmatlar ko‘rsatish bilan bog‘liqdir.
Oxirgi vaqtlarda ijro hokmiyati organlarini mablag‘ bilan ta’minlashning
aralash shakli ham namoyon bo‘lmoqda. Bu guruhga kiruvchi davlat organlari
harajatlarining ma’lum bir qismi byudjetdan, ma’lum bir qismi esa xo‘jalik
yuritishdan qoplanadi.
O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi. O‘zbekiston Respublikasi
Konstitutsiyasining XX bob 98-moddasida va 2003 yil 29 avgustda qabul qilingan
«O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi to‘g‘risida»gi qonuniga binoan,
O‘zbekiston Respublikasining Vazirlar Mahkamasi – O‘zbekiston Respublikasi
Hukumati, O‘zbekiston Respublikasida iqtisodiyotning, ijtimoiy va ma’naviy
sohaning samarali faoliyatiga rahbarlikni, O‘zbekiston Respublikasi qonunlari,
O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisining qarorlari, O‘zbekiston Respublikasi
Prezidentining farmonlari, qarorlari va farmoyishlari ijrosini ta’minlovchi ijro
etuvchi hokimiyat organidir.
O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi davlat boshqaruvi organlari
tizimiga va o‘zi tashkil etadigan xo‘jalik boshqaruvi organlari tizimiga boshchilik
qiladi, ularning hamjihatlik bilan faoliyat ko‘rsatishini ta’minlaydi.
Vazirlar Mahkamasi o‘z faoliyatida O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti va
O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi oldida javobgardir.
Vazirlar Mahkamasi qonunchilik tashabbusi huquqiga ega.
Vazirlar Mahkamasi o‘z faoliyatida: kollegiallik; demokratiya va qonuniylik;
O‘zbekiston Respublikasida yashovchi barcha millat va elatlarning manfaatlarini
hisobga olish prinsiplariga asoslanadi.
Vazirlar Mahkamasi tarkibiga O‘zbekiston Respublikasi Bosh vaziri, uning
o‘rinbosarlari, vazirlar, davlat qo‘mitalarining raislari kiradilar. Qoraqalpog‘iston
Respublikasi hukumatining boshlig‘i o‘z lavozimi bo‘yicha Vazirlar Mahkamasi
tarkibiga kiradi.
Vazirlar Mahkamasining tarkibi O‘zbekiston Respublikasining Prezidenti
tomonidan shakllantiriladi. O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Bosh vazir
nomzodini ko‘rib chiqish va tasdiqlash uchun O‘zbekiston Respublikasi Oliy
Majlisining palatalariga taqdim etadi hamda uni vazifasidan ozod qiladi.
Vazirlar Mahkamasining a’zolarini Bosh vazir taqdimiga binoan O‘zbekiston
Respublikasi Prezidenti tasdiqlaydi va vazifasidan ozod qiladi.
Vazirlar Mahkamasi yangi saylangan O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi
oldida o‘z vakolatlarini zimmasidan soqit qiladi.
Vazirlar Mahkamasi vazirliklar, davlat qo‘mitalari, idoralar hamda davlat va
xo‘jalik boshqaruvining boshqa organlari ishini muvofiqlashtirib hamda yo‘naltirib
boradi.
Vazirliklar, davlat qo‘mitalari, idoralar hamda davlat boshqaruvining boshqa
organlari haqidagi nizomlar Vazirlar Mahkamasi tomonidan tasdiqlanadi.
Vazirlar Mahkamasi vazirliklar, davlat qo‘mitalari, idoralar hamda
O‘zbekiston Respublikasi Davlat byudjeti hisobidan ta’minlanadigan davlat
boshqaruvi boshqa organlarining markaziy devoni xodimlari sonini va ular
ta’minotiga ajratiladigan mablag‘lar miqdorini belgilaydi.
Vazirlarning o‘rinbosarlari, davlat qo‘mitalari raislarining o‘rinbosarlari
hamda davlat boshqaruvi boshqa organlarining rahbarlari va ularning o‘rinbosarlari
O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti tomonidan lavozimga tayinlanadi va
lavozimidan ozod etiladi.
O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti bilan kelishilgan holda Vazirlar
Mahkamasi O‘zbekiston Respublikasi Hukumati tomonidan tashkil etiladigan
xo‘jalik boshqaruvi organlarining rahbarlarini hamda ularning boshqaruvlarining
a’zolarini, shuningdek, vazirliklar, davlat qo‘mitalari, idoralar hay’atlarining
a’zolarini tasdiqlaydi.
Vazirlar Mahkamasi zarurat bo‘lganda o‘z vakolatiga kiruvchi davlat
boshqaruvining ayrim masalalarini hal etishni, agar bu masalalarning hal etilishi
qonun hujjatlarida O‘zbekiston Respublikasi Hukumatining mutlaq vakolatlariga
kiritilgan bo‘lmasa, vazirliklar, davlat qo‘mitalari va o‘z bo‘ysunuvchidagi davlat
boshqaruvi boshqa organlariga berishi mumkin.
Vazirlar Mahkamasi vazirliklar, davlat qo‘mitalari, idoralar va davlat
boshqaruvi boshqa organlarining faoliyati ustidan nazoratni amalga oshiradi.
Vazirlar Mahkamasi vazirliklar, davlat qo‘mitalari, idoralar hamda davlat va
xo‘jalik boshqaruvi boshqa organlarining hujjatlari amaldagi qonun hujjatlariga zid
bo‘lgan hollarda ularni bekor qilish huquqiga ega.
Yangi shakllantirilgan Vazirlar Mahkamasi O‘zbekiston Respublikasi
Prezidenti bilan kelishilgan holda O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisiga ko‘rib
chiqish uchun o‘z vakolatlari davridagi faoliyati dasturini taqdim etadi.
Vazirlar Mahkamasi O‘zbekiston Respublikasini iqtisodiy va ijtimoiy
rivojlantirishning asosiy yo‘nalishlarini, O‘zbekiston Respublikasi Davlat
byudjetining asosiy ko‘rsatkichlarini va unga kiritiladigan o‘zgartishlarni ishlab
chiqadi hamda ularni O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi ko‘rib chiqishi uchun
taqdim etadi.
O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisining palatalari Vazirlar Mahkamasi
muayyan a’zosining o‘zi rahbarlik qilayotgan davlat yoki xo‘jalik boshqaruvi organi
faoliyati masalalari yuzasidan axborotini eshitishlari hamda zarur bo‘lganda uni
iste’foga chiqarish to‘g‘risida O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti ko‘rib chiqishi
uchun taklif kiritishlari mumkin.
Vazirlar Mahkamasining a’zolari O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi
palatalari majlislarida, palatalarning qo‘mitalari majlislarida hozir bo‘lish va axborot
berishga haqli.
O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisining Qonunchilik palatasi deputatlari
va O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisining Senati a’zolari tomonidan Vazirlar
Mahkamasi yoki uning muayyan a’zolari faoliyatiga taaluqli masalalar qo‘yilgan
taqdirda, Bosh vazir shu masalalar yuzasidan zarur tushuntirishlar olish va
tushuntirishlar berishga haqli.
Vazirlar Mahkamasi O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi palatalari
qo‘mitalarining O‘zbekiston Respublikasi Hukumati faoliyati masalalariga doir
tavsiyalari va takliflarini ko‘rib chiqadi hamda ular yuzasidan chora-tadbirlar
ko‘radi. Tavsiyalar va takliflarni ko‘rib chiqish natijalari haqida hamda ko‘rilgan
chora-tadbirlar to‘g‘risida Vazirlar Mahkamasi O‘zbekiston Respublikasi Oliy
Majlisi palatalarining tegishli qo‘mitalariga kelishilgan muddatda ma’lum qiladi.
O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisining Qonunchilik palatasidan,
Qonunchilik palatasi deputatidan, O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisining
Senatidan, Senat a’zosidan O‘zbekiston Respublikasi Hukumatining yoki unga
bo‘ysinuvchi davlat yoxud xo‘jalik boshqaruvi organlarining faoliyatiga doir
parlament so‘rovi olgan Vazirlar Mahkamasi yoxud O‘zbekiston Respublikasi
Hukumati a’zosi qonun bilan belgilangan muddatlarda O‘zbekiston Respublikasi
Oliy Majlisi tegishli palatalarining majlislarida og‘zaki yoki yozma javob berishi
shart.
Vazirlar Mahkamasi o‘z vakolatiga kiruvchi masalalar yuzasidan nodavlat
notijorat tashkilotlari bilan o‘zaro hamkorlik qiladi va qonun hujjatlariga muvofiq
ularga zarur ko‘mak ko‘rsatadi.
Davlat boshqaruvining, xo‘jalik va ijtimoiy-madaniy qurilishning eng muhim
masalalari
Vazirlar
Mahkamasining
majlislarida
hal
etiladi.
Vazirlar
Mahkamasining majlislari yilning har choragida kamida bir marta o‘tkaziladi.
Vazirlar Mahkamasining majlislarini Bosh vazir o‘tkazadi. O‘zbekiston
Respublikasining Prezidenti Vazirlar Mahkamasining majlislarida raislik qilishga
haqli.
Bosh vazir va uning o‘rinbosarlaridan iborat tarkibdagi Vazirlar
Mahkamasining Rayosati Vazirlar Mahkamasining doimiy organi sifatida faoliyat
ko‘rsatadi. Bosh vazirning qaroriga binoan Vazirlar Mahkamasi Rayosatining
tarkibiga O‘zbekiston Respublikasi Hukumatining boshqa a’zolari ham kiritilishi
mumkin.
Vazirlar Mahkamasi doimiy komissiyalar tuzadi va ularning vazifalari,
vakolatlari hamda faoliyat tartibini belgilaydi.
Davlat va xo‘jalik boshqaruvining ayrim masalalari bo‘yicha takliflar
tayyorlash, Vazirlar Mahkamasining qarorlari loyihalarini ishlab chiqish,
shuningdek, Vazirlar Mahkamasining ayrim topshiriqlarini bajarish uchun Vazirlar
Mahkamasining muvaqqat komissiyalari va boshqa ishchi organlari tuzilishi
mumkin.
Vazirlar
Mahkamasi
qonun
hujjatlariga
muvofiq
O‘zbekiston
Respublikasining butun hududida barcha organlar, korxonalar, muassasalar,
tashkilotlar, mansabdor shaxslar va fuqarolar tomonidan bajarilishi majburiy
bo‘lgan qarorlar hamda farmoyishlar qabul qiladi.
Vazirlar Mahkamasining normativ tusdagi yoki o‘ta muhim ahamiyatga ega
bo‘lgan hujjatlari Vazirlar Mahkamasining qarorlari shaklida qabul qilinadi.
Vazirlar Mahkamasining tezkor va boshqa joriy masalalar bo‘yicha qarorlari
Vazirlar Mahkamasining farmoyishlari shaklida qabul qilinadi.
Vazirlar Mahkamasining qarorlari va farmoyishlari Bosh vazir tomonidan
imzolanadi.
O‘zbekiston
Respublikasining
Prezidenti
O‘zbekiston
Respublikasi
Konstitutsiyasining 89-moddasi va 93-moddasiga asoslangan holda Vazirlar
Mahkamasi vakolatiga kiruvchi masalalar yuzasidan qarorlar qabul qilishga,
Vazirlar Mahkamasi qarorlari va farmoyishlarini hamda Bosh vazir farmoyishlarini
bekor qilishga haqli.
Vazirlar Mahkamasining qarorlari va farmoyishlari, agar ularda boshqacha
tartib nazarda tutilgan bo‘lmasa, imzolangan kundan boshlab kuchga kiradi.
Vazirlar Mahkamasi o‘zi qabul qilgan qarorlarning bajarilishi ustidan
bevosita yoki vazirliklar, davlat qo‘mitalari, idoralar hamda davlat va xo‘jalik
boshqaruvining boshqa organlari orqali nazoratni amalga oshiradi.
Vazirlar
Mahkamasining
normativ
tusdagi
qarorlari
O‘zbekiston
Respublikasi Hukumati qarorlari to‘plamida e’lon qilinadi, keng ommaga darhol
yetkazish zarur bo‘lgan taqdirda esa ommaviy axborot vositalari orqali ma’lum
qilinadi.
Vazirlar Mahkamasi va uning Rayosati majlislariga tayyorgarlik ko‘rish,
tegishli qarorlar loyihalarini, tahliliy, axborot va boshqa materiallarni tayyorlash,
Vazirlar Mahkamasi qarorlarining bajarilishini muntazam ravishda tekshirib borish
uchun Vazirlar Mahkamasining devoni faoliyat ko‘rsatadi.
Vazirlar Mahkamasining devoni va uning tarkibiy bo‘linmalari to‘g‘risidagi
nizomlar Vazirlar Mahkamasi tomonidan tasdiqlanadi.
Vazirlar Mahkamasining devoni asosiy tarkibiy bo‘linmalari rahbarlari
O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti bilan kelishilgan holda Bosh vazir tomonidan
lavozimga tayinlanadi.
Vazirliklar, davlat qo‘mitalari hamda boshqa davlat va xo‘jalik boshqaruvi
organlari. O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasining 93-moddasi 8-bandiga
binoan, O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti – ijro etuvchi hokimiyat devonini
tuzadi va unga rahbarlik qiladi; respublika oliy hokimiyat va boshqaruv
organlarining bahamjihat ishlashini ta’minlaydi; vazirliklar, davlat qo‘mitalari
hamda davlat boshqaruvining boshqa organlarini tuzadi va tugatadi, shu masalalarga
doir farmonlarni keyinchalik O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisining palatalari
tasdig‘iga kiritadi.
Har bir davlatda, uning vazifalari va funksiyalarini amalga oshirilishini tashkil
etilishiga qarab, vazirliklar va davlat qo‘mitalarining turlari belgilanadi.
Vazirlik - ijro hokimiyati tizimining asosiy organlaridan biri hisoblanadi.
Vazirliklar belgilangan sohada davlat siyosatini va boshqaruvini amalga oshirish,
shuningdek, mazkur sohadagi ijro etuvchi organlarning faoliyatini muvofiqlashtirish
maqsadida tashkil etiladi. Demak, vazirlikning ma’muriy -huquqiy maqomi ikki
asosiy holat bilan belgilanadi: birinchidan, vazirlik sohaviy organ sifatida faoliyat
ko‘rsatadi; ikkinchidan, muvofiqlashtiruvchi davlat organi sifatida harakat qiladi.
Shuni alohida ta’kidlab o‘tish lozimki, ba’zi vazirliklar azaldan mavjud
(masalan, ichki ishlar, mudofaa, ta’lim, madaniyat, moliya, adliya va boshqalar),
boshqalari esa ma’lum bir holatlardan yoki davlat ehtiyojlaridan kelib chiqqan holda
tashkil topadi (masalan, favqulodda vaziyatlar vazirligi).
Vazirliklar – O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasiga bo‘ysinadi.
Vazirliklarning ba’zi birlari esa, bevosita O‘zbekiston Respublikasi Prezidentiga
bo‘ysindirilgan (masalan, ichki ishlar, mudofaa vazirligi).
Vazirlik o‘z faoliyatida – O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasiga,
O‘zbekiston Respublikasi qonunlariga, Oliy Majlisning qarorlari va boshqa
hujjatlariga, O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining farmonlari, qarorlari va
farmoyishlariga, O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining qarorlari va
farmoyishlariga,
O‘zbekiston
Respublikasining
xalqaro
shartnomalariga,
shuningdek, o‘zining Nizomiga amal qiladi.
Nizom – O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi tomonidan
tasdiqlanadi hamda O‘zbekiston Respublikasi Adliya vazirligida davlat ro‘yxatiga
olinadi. Nizomda – ularning huquqiy maqomi, faoliyatining asosiy yo‘nalishlari,
vazifalari, funksiyalari, tashkiliy asoslari va boshqa umumiy masalalar belgilab
beriladi.
Vazirlik o‘z ishini davlat boshqaruvining boshqa organlari, Qoraqalpog‘iston
Respublikasi, viloyatlar va Toshkent shahar davlat hokimiyati organlari hamda
jamoat tashkilotlari bilan o‘zaro hamkorlikda amalga oshiradi.
Vazirlikning o‘z vakolatlari doirasida qabul qilgan qarorlari – vazirliklar,
idoralar, joylardagi hokimiyat va boshqaruv organlari, xo‘jalik birlashmalari,
korxonalar va muassasalar, shuningdek, fuqarolar tomonidan bajarilishi majburiy
hisoblanadi.
Vazirlik yuridik shaxs hisoblanadi, mustaqil balansga, bank muassasalarida
hisob raqamlariga va boshqa hisob raqamlariga, O‘zbekiston Respublikasi Davlat
gerbi tasviri tushirilgan va o‘z nomi yozilgan muhrga, shuningdek, tegishli muhrlar
va shtamplarga ega bo‘ladi.
Vazirlikka O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti tomonidan lavozimga
tayinlanadigan va lavozimdan ozod qilinadigan, keyinchalik O‘zbekiston
Respublikasi Oliy Majlisi tomonidan tasdiqlanadigan Vazir boshchilik qiladi. Vazir
Vazirlikka yuklangan vazifalarning bajarilishi uchun shaxsan javob beradi.
Vazir: a) vazirlik, uning tasarrufidagi muassasalar, tashkilotlar va o‘quv
yurtlari faoliyatiga rahbarlik qiladi; b) o‘z vakolatlari doirasida tasarrufidagi barcha
tashkilotlar va muassasalar tomonidan bajarilishi majburiy bo‘lgan buyruqlar va
farmoyishlar chiqaradi, ko‘rsatmalar va topshiriqlar beradi; v) vazirlik vakolatiga
tegishli masalalar bo‘yicha normativ hujjatlar loyihalarini ko‘rib chiqish uchun
belgilangan tartibda Vazirlar Mahkamasiga kiritadi; g) vazir o‘rinbosarlari o‘rtasida
vazifalarni taqsimlaydi va ular faoliyatini muvofiqlashtiradi; d) vazir o‘rinbosarlari,
tarkibiy bo‘linmalar rahbarlarining, shuningdek, tasarrufidagi tashkilotlar va
muassasalar rahbarlarining ular zimmasiga yuklangan vazifalar bajarilishi uchun
mas’uliyati darajasini belgilaydi; ye) Vazirlar Mahkamasi tomonidan belgilangan
xodimlar soni va mehnatga haq to‘lash fondi doirasida vazirlik markaziy
apparatining shtat jadvalini, hududiy bo‘linmalar to‘g‘risidagi nizomlarni,
tasarrufidagi muassasalar, tashkilotlar va korxonalarning nizomlari va ustavlarini
tasdiqlaydi; j) vazirlik markaziy apparati xodimlarini va vazirlikka bevosita
bo‘ysinuvchi muassasalar, tashkilotlar va korxonalarning rahbarlarini, hududiy
bo‘linmalar rahbarlarini lavozimga tayinlaydi va lavozimdan ozod etadi; z) vazirlik
markaziy apparati xodimlarini moddiy rag‘batlantirish shart-sharoitlarini belgilaydi;
i) alohida o‘rnak ko‘rsatgan xodimlarni belgilangan tartibda davlat faxriy unvonlari,
yorliqlar va mukofotlar berishga taqim etadi; k) qonun hujjatlarida belgilangan
boshqa huquqlarga ega bo‘ladi.
Vazirlikda - Vazir hay’at raisi, lavozimiga ko‘ra vazir o‘rinbosarlaridan,
shuningdek, vazirlik va uning tizimining boshqa rahbar xodimlaridan iborat tarkibda
hay’at tashkil etiladi. Hay’at a’zolari, Vazir va uning o‘rinbosarlaridan tashqari,
Vazirlar Mahkamasi tomonidan tasdiqlanadi. Hay’at tasarrufidagi tashkilotlar,
muassasalar va korxonalarning faoliyatini takomillashtirish, kadrlarni tanlash va
ularni joy-joyiga qo‘yish, muhim hujjatlar loyihalarini tayyorlash, qabul qilingan
qarorlar ijrosini tekshirishning muhim masalalarini ko‘rib chiqadi, tasarrufidagi
tashkilotlar va muassasalar rahbarlarining hisobotlarini eshitadi. Hay’at qarorlari
Vazirning buyruqlari bilan amalga oshiriladi. Vazir bilan hay’at a’zolari o‘rtasida
kelishmovchiliklar paydo bo‘lgan taqdirda Vazir kelib chiqqan kelishmovchiliklar
to‘g‘risida Vazirlar Mahkamasiga axborot bergan holda mustaqil ravishda qaror
qabul qiladi. Hay’at a’zolari ham o‘z fikrini Vazirlar Mahkamasiga ma’lum
qilishlari mumkin.
Vazirliklar zarur hollarda hamda o‘z oldida turgan vazifalarni bajarilishini
ta’minlash maqsadida qo‘shma normativ-huquqiy aktlarni ham chiqarishlari
mumkin.
Vazirlikda ilmiy-texnik muammolarni ko‘rib chiqish va asoslantirilgan
qarorlarni qabul qilish maqsadida ilmiy-texnik, maslahat kengashlari, ekspertizalar
va turli xildagi komissiyalar tashkil qilinishi mumkin. Ular to‘g‘risidagi nizomlar
vazir tomonidan tasdiqlanadi.
Vazirliklar - bosh boshqarma, boshqarma, departament, bo‘lim va boshqa
xildagi hududiy bo‘linmalardan (tuzilmalardan) tashkil topgan bo‘lishi mumkin.
Davlat qo‘mitasi - ijro hokimiyatining markaziy organlaridan biri bo‘lib,
kollegiallik asosida tarmoqlararo muvofiqlashtirishni amalga oshiradi, shuningdek,
faoliyatning ma’lum bir sohasida tartibga solish vazifasini bajaradi.
Davlat qo‘mitalarining vazirliklardan farqi shundaki, birinchidan, ular
kollegial organlar toifasiga kiradi; ikkinchidan, ular tarmoqlararo muvofiqlashtirish
vazifasini bajaradi.
Davlat qo‘mitalari vazirliklar singari ularga yuklatilgan sohalarda
muvofiqlashtirish va umumiy rahbarlikni amalga oshiradi. Shu jihatidan bu ikkala