DAVLAT DAROMADLARI VA XARAJATLARI

Yuklangan vaqt

2025-03-16

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

24

Faytl hajmi

161,5 KB


 
 
 
 
 
 
DAVLAT DAROMADLARI VA XARAJATLARI 
 
 
Reja: 
1. Davlat daromadlari va ularning tasnifi. 
2. Davlat xarajatlari tushunchasi, ularning tarkibi va xususiyatlari.
DAVLAT DAROMADLARI VA XARAJATLARI Reja: 1. Davlat daromadlari va ularning tasnifi. 2. Davlat xarajatlari tushunchasi, ularning tarkibi va xususiyatlari.
 
 
 
1. Davlat daromadlari va ularning tasnifi 
Byudjet tizimi daromad qismining tarkibi yuridik va jismoniy shaxslar 
tomonidan turli darajadagi byudjetlarga to’lanadigan to’lovlarda ifodalanadi. Turli 
darajadagi byudjetlarga kelib tushadigan daromadlarni ijtimoiy - iqtisodiy belgilari, 
to’lanish tartibi va shartlari, yuridik shakllariga ko’ra tasniflash mumkin. 
Davlat byudjeti daromadlari: 
 soliqlar va boshqa majburiy to’lovlar;davlat aktivlarini joylashtirish, 
foydalanishga berish va sotishdan olingan daromadlar; 
 meros, hada huquqi bo’yicha davlat mulkiga o’tgan pul mablag’lari; 
 yuridik va jismoniy shaxslardan, shuningdek chet davlatlardan tushadigan 
qaytarilmaydigan pul tushumlari; 
 rezident-yuridik shaxslarga berilgan byudjet ssudalarini va chet davlatlarga 
ajratilgan kreditlarni to’lash hisobidan to’lovlar; 
 qonun hujjatlariga muvofiq boshqa daromadlar hisobidan shakllantiriladi. 
O’zbekiston Respublikasining respublika byudjeti daromadlari: 
1) Umumdavlat soliqlari, shu jumladan: 
 yuridik shaxslardan olinadigan foyda solig’i; 
 yagona soliq to’lovi; 
 jismoniy shaxslardan olinadigan daromad solig’i; 
 qo’shilgan qiymat solig’i; 
 aksiz solig’i; 
 yer qa’ridan foydalanganlik uchun soliq; 
2) bojxona bojlari; 
3) qo’shimcha foyda solig’i; 
4) mahsulot taqsimotiga oid bitimlar bo’yicha foyda keltiradigan mahsulotdagi 
davlat ulushi; 
5) boshqa daromadlar hisobidan shakllantiriladi.  
Boshqa daromadlarga imzoli bonus va tijoratbop topilma bonusi 
to’lanishidan tushgan tushumlar, qonun hujjatlariga muvofiq O’zbekiston
1. Davlat daromadlari va ularning tasnifi Byudjet tizimi daromad qismining tarkibi yuridik va jismoniy shaxslar tomonidan turli darajadagi byudjetlarga to’lanadigan to’lovlarda ifodalanadi. Turli darajadagi byudjetlarga kelib tushadigan daromadlarni ijtimoiy - iqtisodiy belgilari, to’lanish tartibi va shartlari, yuridik shakllariga ko’ra tasniflash mumkin. Davlat byudjeti daromadlari:  soliqlar va boshqa majburiy to’lovlar;davlat aktivlarini joylashtirish, foydalanishga berish va sotishdan olingan daromadlar;  meros, hada huquqi bo’yicha davlat mulkiga o’tgan pul mablag’lari;  yuridik va jismoniy shaxslardan, shuningdek chet davlatlardan tushadigan qaytarilmaydigan pul tushumlari;  rezident-yuridik shaxslarga berilgan byudjet ssudalarini va chet davlatlarga ajratilgan kreditlarni to’lash hisobidan to’lovlar;  qonun hujjatlariga muvofiq boshqa daromadlar hisobidan shakllantiriladi. O’zbekiston Respublikasining respublika byudjeti daromadlari: 1) Umumdavlat soliqlari, shu jumladan:  yuridik shaxslardan olinadigan foyda solig’i;  yagona soliq to’lovi;  jismoniy shaxslardan olinadigan daromad solig’i;  qo’shilgan qiymat solig’i;  aksiz solig’i;  yer qa’ridan foydalanganlik uchun soliq; 2) bojxona bojlari; 3) qo’shimcha foyda solig’i; 4) mahsulot taqsimotiga oid bitimlar bo’yicha foyda keltiradigan mahsulotdagi davlat ulushi; 5) boshqa daromadlar hisobidan shakllantiriladi. Boshqa daromadlarga imzoli bonus va tijoratbop topilma bonusi to’lanishidan tushgan tushumlar, qonun hujjatlariga muvofiq O’zbekiston
 
 
Respublikasining respublika byudjetiga yo’naltiriladigan davlat bojlari, yig’imlar, 
tovon pullari, kompensatsiya to’lovlari va jarima sanksiyalari, davlat aktivlarini 
joylashtirish, foydalanishga berish va sotishdan belgilangan normativlar bo’yicha 
olingan daromadlar, meros, hada huquqi bo’yicha davlat mulkiga o’tkazilgan pul 
mablag’lari, yuridik va jismoniy shaxslardan, shuningdek chet davlatlardan 
tushgan qaytarilmaydigan pul tushumlari, rezident-yuridik shaxslarga berilgan 
byudjet ssudalarini, chet davlatlarga berilgan kreditlarni to’lash hisobidan 
to’lovlar, aksiyalarning davlat ulushi (payi) bo’yicha dividendlar (daromadlar), 
mobil aloqa xizmatlari ko’rsatuvchi yuridik shaxslar (uyali aloqa kompaniyalari) 
tomonidan abonent raqamidan foydalanganlik uchun to’lov, O’zbekiston 
Respublikasi Markaziy bankining foydasi va qonun hujjatlariga muvofiq boshqa 
daromadlar kiradi. 
Qoraqalpog’iston Respublikasi byudjetining, viloyatlar va Toshkent 
shahar mahalliy byudjetlarining daromadlari: 
1) belgilangan normativlarga muvofiq umumdavlat soliqlari, shu jumladan: 
 yuridik shaxslardan olinadigan foyda solig’i; 
 yagona soliq to’lovi; 
 jismoniy shaxslardan olinadigan daromad solig’i; 
 tadbirkorlik faoliyatining ayrim turlari bo’yicha qat’iy belgilangan soliq; 
 qo’shilgan qiymat solig’i; 
 aksiz solig’i; 
 yer qa’ridan foydalanganlik uchun soliq; 
 suv resurslaridan foydalanganlik uchun soliq; 
2) mahalliy soliqlar va boshqa majburiy to’lovlar, shu jumladan: 
 obodonlashtirish va ijtimoiy infratuzilmani rivojlantirish solig’I; 
 transport vositalariga benzin, dizel yoqilg’isi va gaz ishlatganlik uchun 
olinadigan soliq; 
 mol-mulk solig’i;yer solig’i; 
 yagona yer solig’i;
Respublikasining respublika byudjetiga yo’naltiriladigan davlat bojlari, yig’imlar, tovon pullari, kompensatsiya to’lovlari va jarima sanksiyalari, davlat aktivlarini joylashtirish, foydalanishga berish va sotishdan belgilangan normativlar bo’yicha olingan daromadlar, meros, hada huquqi bo’yicha davlat mulkiga o’tkazilgan pul mablag’lari, yuridik va jismoniy shaxslardan, shuningdek chet davlatlardan tushgan qaytarilmaydigan pul tushumlari, rezident-yuridik shaxslarga berilgan byudjet ssudalarini, chet davlatlarga berilgan kreditlarni to’lash hisobidan to’lovlar, aksiyalarning davlat ulushi (payi) bo’yicha dividendlar (daromadlar), mobil aloqa xizmatlari ko’rsatuvchi yuridik shaxslar (uyali aloqa kompaniyalari) tomonidan abonent raqamidan foydalanganlik uchun to’lov, O’zbekiston Respublikasi Markaziy bankining foydasi va qonun hujjatlariga muvofiq boshqa daromadlar kiradi. Qoraqalpog’iston Respublikasi byudjetining, viloyatlar va Toshkent shahar mahalliy byudjetlarining daromadlari: 1) belgilangan normativlarga muvofiq umumdavlat soliqlari, shu jumladan:  yuridik shaxslardan olinadigan foyda solig’i;  yagona soliq to’lovi;  jismoniy shaxslardan olinadigan daromad solig’i;  tadbirkorlik faoliyatining ayrim turlari bo’yicha qat’iy belgilangan soliq;  qo’shilgan qiymat solig’i;  aksiz solig’i;  yer qa’ridan foydalanganlik uchun soliq;  suv resurslaridan foydalanganlik uchun soliq; 2) mahalliy soliqlar va boshqa majburiy to’lovlar, shu jumladan:  obodonlashtirish va ijtimoiy infratuzilmani rivojlantirish solig’I;  transport vositalariga benzin, dizel yoqilg’isi va gaz ishlatganlik uchun olinadigan soliq;  mol-mulk solig’i;yer solig’i;  yagona yer solig’i;
 
 
 yrim turdagi tovarlar bilan chakana savdo qilish huquqi va ayrim turdagi 
xizmatlarni ko’rsatish uchun yig’im; 
3) yuridik va jismoniy shaxslardan, shuningdek chet davlatlardan tushgan 
qaytarilmaydigan pul tushumlari; 
4) bozorlardan tushadigan daromadlar; 
5) boshqa daromadlar hisobidan shakllantiriladi.  
Boshqa daromadlarga davlat daromadiga o’tkazilgan mol-mulkni realizatsiya 
qilishdan tushgan tushumlar, davlat aktivlarini joylashtirishdan, foydalanishga 
berishdan va sotishdan belgilangan normativlar bo’yicha olingan daromadlar, 
qonun hujjatlariga muvofiq Qoraqalpog’iston Respublikasi byudjetiga, viloyatlar 
va Toshkent shahar mahalliy byudjetlariga yo’naltiriladigan davlat bojlari, 
yig’imlar, tovon pullari va jarima sanksiyalari, egasiz mol-mulkni, meros huquqi 
bo’yicha davlat ixtiyoriga o’tgan mol-mulkni, huquq bo’yicha davlat daromadiga 
o’tkazilishi lozim bo’lgan xazinalarni realizatsiya qilishdan tushgan tushumlar va 
qonun hujjatlariga muvofiq boshqa daromadlar kiradi. 
O’zbekiston 
Respublikasining 
respublika 
byudjetidan 
ajratiladigan 
subvensiyalar, o’tkazib beriladigan daromadlar va dotatsiyalar Qoraqalpog’iston 
Respublikasi respublika byudjetining, viloyatlar viloyat byudjetlarining va 
Toshkent shahri shahar byudjetining daromadlari hisoblanadi. 
Suv resurslaridan foydalanganlik uchun soliq, tadbirkorlik faoliyatining 
ayrim turlari bo’yicha qat’iy belgilangan soliq, O’zbekiston Respublikasida ishlab 
chiqariladigan pivo va o’simlik yog’i uchun aksiz solig’i Qoraqalpog’iston 
Respublikasi byudjeti, viloyatlar va Toshkent shahar mahalliy byudjetlari 
daromadlariga o’tkazib beriladi. 
 
Byudjet tashkilotlarining byudjetdan tashqari jamg’armalari daromadlari 
Byudjet tashkilotining rivojlantirish jamg’armasi daromadlari: 
 hisobot choragining so’nggi ish kuni oxirida xarajatlar smetasi bo’yicha 
tejalgan mablag’lar, kapital qo’yilmalarni moliyalashtirish uchun nazarda 
tutilgan mablag’lar bundan mustasno;
 yrim turdagi tovarlar bilan chakana savdo qilish huquqi va ayrim turdagi xizmatlarni ko’rsatish uchun yig’im; 3) yuridik va jismoniy shaxslardan, shuningdek chet davlatlardan tushgan qaytarilmaydigan pul tushumlari; 4) bozorlardan tushadigan daromadlar; 5) boshqa daromadlar hisobidan shakllantiriladi. Boshqa daromadlarga davlat daromadiga o’tkazilgan mol-mulkni realizatsiya qilishdan tushgan tushumlar, davlat aktivlarini joylashtirishdan, foydalanishga berishdan va sotishdan belgilangan normativlar bo’yicha olingan daromadlar, qonun hujjatlariga muvofiq Qoraqalpog’iston Respublikasi byudjetiga, viloyatlar va Toshkent shahar mahalliy byudjetlariga yo’naltiriladigan davlat bojlari, yig’imlar, tovon pullari va jarima sanksiyalari, egasiz mol-mulkni, meros huquqi bo’yicha davlat ixtiyoriga o’tgan mol-mulkni, huquq bo’yicha davlat daromadiga o’tkazilishi lozim bo’lgan xazinalarni realizatsiya qilishdan tushgan tushumlar va qonun hujjatlariga muvofiq boshqa daromadlar kiradi. O’zbekiston Respublikasining respublika byudjetidan ajratiladigan subvensiyalar, o’tkazib beriladigan daromadlar va dotatsiyalar Qoraqalpog’iston Respublikasi respublika byudjetining, viloyatlar viloyat byudjetlarining va Toshkent shahri shahar byudjetining daromadlari hisoblanadi. Suv resurslaridan foydalanganlik uchun soliq, tadbirkorlik faoliyatining ayrim turlari bo’yicha qat’iy belgilangan soliq, O’zbekiston Respublikasida ishlab chiqariladigan pivo va o’simlik yog’i uchun aksiz solig’i Qoraqalpog’iston Respublikasi byudjeti, viloyatlar va Toshkent shahar mahalliy byudjetlari daromadlariga o’tkazib beriladi. Byudjet tashkilotlarining byudjetdan tashqari jamg’armalari daromadlari Byudjet tashkilotining rivojlantirish jamg’armasi daromadlari:  hisobot choragining so’nggi ish kuni oxirida xarajatlar smetasi bo’yicha tejalgan mablag’lar, kapital qo’yilmalarni moliyalashtirish uchun nazarda tutilgan mablag’lar bundan mustasno;
 
 
 faoliyat ixtisosligi bo’yicha tovarlarni (ishlarni, xizmatlarni) realizatsiya 
qilishdan olingan daromadlar; 
 byudjet tashkiloti balansida turgan mol-mulkni ijaraga berishdan olingan 
mablag’larning bir qismi; 
 belgilangan 
tartibda 
byudjet 
tashkilotlari 
tasarrufida 
qoldiriladigan 
mablag’lar; 
 homiylikdan olingan mablag’lar hisobidan shakllantiriladi. 
Byudjet tashkilotining rivojlantirish jamg’armasiga byudjet tashkilotlarining 
tovarlarni (ishlarni, xizmatlarni) realizatsiya qilishdan olingan daromadlari 
tovarlarni (ishlarni, xizmatlarni) realizatsiya qilishdan tushgan tushumlar va ularni 
ishlab chiqarish bo’yicha xarajatlar o’rtasidagi ijobiy farq sifatida aniqlanadi. 
Tibbiyot 
tashkilotlarining 
moddiy 
rag’batlantirish 
va rivojlantirish 
jamg’armasi daromadlari: 
-tibbiyot tashkilotiga ajratiladigan byudjet mablag’lari umumiy hajmining 5 
foizigacha bo’lgan miqdorda byudjetdan ajratiladigan mablag’lar; 
 faoliyat ixtisosligi bo’yicha tovarlarni (ishlarni, xizmatlarni) realizatsiya 
qilishdan olingan daromadlar; 
 hisobot choragining so’nggi ish kuni oxirida xarajatlar smetasi bo’yicha 
tejalgan mablag’lar, kapital qo’yilmalarni moliyalashtirish uchun nazarda 
tutilgan mablag’lar bundan mustasno; 
 tibbiyot tashkiloti balansida turgan mol-mulkni ijaraga berishdan olingan 
mablag’larning bir qismi; 
 belgilangan 
tartibda 
byudjet 
tashkilotlari 
tasarrufida 
qoldiriladigan 
mablag’lar; 
 homiylikdan olingan mablag’lar hisobidan shakllantiriladi. 
Tibbiyot 
tashkilotlarining 
moddiy 
rag’batlantirish 
va 
rivojlantirish 
jamg’armasiga 
tibbiyot 
tashkilotlarining 
tovarlarni 
(ishlarni, 
xizmatlarni) 
realizatsiya qilishdan olingan daromadlari tovarlarni (ishlarni, xizmatlarni) 
realizatsiya qilishdan tushgan tushumlar va ularni ishlab chiqarish bo’yicha 
xarajatlar o’rtasidagi ijobiy farq sifatida aniqlanadi.Vazirliklar, davlat qo’mitalari
 faoliyat ixtisosligi bo’yicha tovarlarni (ishlarni, xizmatlarni) realizatsiya qilishdan olingan daromadlar;  byudjet tashkiloti balansida turgan mol-mulkni ijaraga berishdan olingan mablag’larning bir qismi;  belgilangan tartibda byudjet tashkilotlari tasarrufida qoldiriladigan mablag’lar;  homiylikdan olingan mablag’lar hisobidan shakllantiriladi. Byudjet tashkilotining rivojlantirish jamg’armasiga byudjet tashkilotlarining tovarlarni (ishlarni, xizmatlarni) realizatsiya qilishdan olingan daromadlari tovarlarni (ishlarni, xizmatlarni) realizatsiya qilishdan tushgan tushumlar va ularni ishlab chiqarish bo’yicha xarajatlar o’rtasidagi ijobiy farq sifatida aniqlanadi. Tibbiyot tashkilotlarining moddiy rag’batlantirish va rivojlantirish jamg’armasi daromadlari: -tibbiyot tashkilotiga ajratiladigan byudjet mablag’lari umumiy hajmining 5 foizigacha bo’lgan miqdorda byudjetdan ajratiladigan mablag’lar;  faoliyat ixtisosligi bo’yicha tovarlarni (ishlarni, xizmatlarni) realizatsiya qilishdan olingan daromadlar;  hisobot choragining so’nggi ish kuni oxirida xarajatlar smetasi bo’yicha tejalgan mablag’lar, kapital qo’yilmalarni moliyalashtirish uchun nazarda tutilgan mablag’lar bundan mustasno;  tibbiyot tashkiloti balansida turgan mol-mulkni ijaraga berishdan olingan mablag’larning bir qismi;  belgilangan tartibda byudjet tashkilotlari tasarrufida qoldiriladigan mablag’lar;  homiylikdan olingan mablag’lar hisobidan shakllantiriladi. Tibbiyot tashkilotlarining moddiy rag’batlantirish va rivojlantirish jamg’armasiga tibbiyot tashkilotlarining tovarlarni (ishlarni, xizmatlarni) realizatsiya qilishdan olingan daromadlari tovarlarni (ishlarni, xizmatlarni) realizatsiya qilishdan tushgan tushumlar va ularni ishlab chiqarish bo’yicha xarajatlar o’rtasidagi ijobiy farq sifatida aniqlanadi.Vazirliklar, davlat qo’mitalari
 
 
va idoralarning byudjetdan tashqari jamg’armalari daromadlari belgilangan tartibda 
davlat bojlari, yig’imlar va soliq bo’lmagan to’lovlar, ma’muriy jarimalar hamda 
moliyaviy sanksiyalardan ajratmalar hisobidan shakllantiriladi. 
 
Byudjet tashkilotlari tomonidan byudjetdan tashqari mablag’lar: 
 o’quvchilar va tarbiyalanuvchilar davlat maktabgacha ta’lim muassasalarida, 
umumta’lim maktablarining kuni uzaytirilgan guruhlarida, maktab-
internatlarda, olimpiya zaxiralari kollejlari va boshqa ta’lim muassasalarida 
saqlab turilganligi uchun; 
 o’quvchilar bolalar musiqa va san’at maktablari hamda maktabdan tashqari 
ta’lim muassasalarida ta’lim olganligi uchun; 
 oliy va o’rta maxsus, kasb-hunar ta’limi muassasalarida ta’lim olganlik 
uchun; 
 statsionar davolash-profilaktika muassasalarida davolanayotganlar tarkibi 
ovqatlanishi uchun; 
  qonun hujjatlariga muvofiq boshqa turdagi undiriladigan to’lovlar hisobidan 
shakllantiriladi. 
Undiriladigan to’lovlarning miqdorlari, ularni kiritish va ulardan foydalanish 
tartibi, shuningdek undiriladigan to’lovlar bo’yicha imtiyozlar qonun hujjatlari 
bilan belgilanadi. 
Beg’araz yordam 
O’zbekiston Respublikasi Byudjet kodeksining 64- moddasi berg’araz 
yordamga bag’ishlangan bo’lib unga ko’ra,beg’araz yordam insonparvarlik 
yordami va texnik ko’maklashish mablag’lari tarzida beriladi. 
Insonparvarlik yordami aholining ijtimoiy nochor guruhlariga tibbiy va 
ijtimoiy yordam ko’rsatish, ijtimoiy soha muassasalarini qo’llab-quvvatlash, tabiiy 
ofatlar, avariyalar va halokatlar, epidemiyalar, epizootiyalar va boshqa favqulodda 
vaziyatlarning oldini olish hamda ularning oqibatlarini tugatish uchun dori 
vositalari va tibbiyot uchun mo’ljallangan buyumlar, oziq-ovqat, xalq iste’moli 
tovarlari, boshqa tovarlar, shu jumladan asbob-uskunalar, transport va texnika, 
shuningdek ixtiyoriy xayriyalar, ishlarni bajarish va xizmatlar ko’rsatish, shu
va idoralarning byudjetdan tashqari jamg’armalari daromadlari belgilangan tartibda davlat bojlari, yig’imlar va soliq bo’lmagan to’lovlar, ma’muriy jarimalar hamda moliyaviy sanksiyalardan ajratmalar hisobidan shakllantiriladi. Byudjet tashkilotlari tomonidan byudjetdan tashqari mablag’lar:  o’quvchilar va tarbiyalanuvchilar davlat maktabgacha ta’lim muassasalarida, umumta’lim maktablarining kuni uzaytirilgan guruhlarida, maktab- internatlarda, olimpiya zaxiralari kollejlari va boshqa ta’lim muassasalarida saqlab turilganligi uchun;  o’quvchilar bolalar musiqa va san’at maktablari hamda maktabdan tashqari ta’lim muassasalarida ta’lim olganligi uchun;  oliy va o’rta maxsus, kasb-hunar ta’limi muassasalarida ta’lim olganlik uchun;  statsionar davolash-profilaktika muassasalarida davolanayotganlar tarkibi ovqatlanishi uchun;  qonun hujjatlariga muvofiq boshqa turdagi undiriladigan to’lovlar hisobidan shakllantiriladi. Undiriladigan to’lovlarning miqdorlari, ularni kiritish va ulardan foydalanish tartibi, shuningdek undiriladigan to’lovlar bo’yicha imtiyozlar qonun hujjatlari bilan belgilanadi. Beg’araz yordam O’zbekiston Respublikasi Byudjet kodeksining 64- moddasi berg’araz yordamga bag’ishlangan bo’lib unga ko’ra,beg’araz yordam insonparvarlik yordami va texnik ko’maklashish mablag’lari tarzida beriladi. Insonparvarlik yordami aholining ijtimoiy nochor guruhlariga tibbiy va ijtimoiy yordam ko’rsatish, ijtimoiy soha muassasalarini qo’llab-quvvatlash, tabiiy ofatlar, avariyalar va halokatlar, epidemiyalar, epizootiyalar va boshqa favqulodda vaziyatlarning oldini olish hamda ularning oqibatlarini tugatish uchun dori vositalari va tibbiyot uchun mo’ljallangan buyumlar, oziq-ovqat, xalq iste’moli tovarlari, boshqa tovarlar, shu jumladan asbob-uskunalar, transport va texnika, shuningdek ixtiyoriy xayriyalar, ishlarni bajarish va xizmatlar ko’rsatish, shu
 
 
jumladan insonparvarlik yordami yuklarini tashish, kuzatib borish va saqlash 
tarzida beriladi. Tamaki mahsulotlari, alkogol mahsulotlari, harbiy maqsad uchun 
mo’ljallangan 
tovarlar, 
shuningdek 
olib 
kirilishi 
taqiqlangan 
tovarlar 
insonparvarlik yordami sirasiga kiritilishi mumkin emas. 
Texnik ko’maklashish mablag’lari asbob-uskunalar va texnologiyalarni sotib 
olish, tajriba-konstruktorlik ishlarini, ilmiy yoki boshqa tadqiqotlarni o’tkazish, 
xodimlarni davolash, o’qitish, ularning malakasini oshirish va ularni qayta 
tayyorlash, maslahat xizmatlari ko’rsatish hamda qonun hujjatlariga muvofiq 
boshqa maqsadlar uchun natura ko’rinishdagi va pul shaklidagi grantlar tarzida 
beriladi. 
O’zbekiston Respublikasi, O’zbekiston Respublikasi Hukumati, nodavlat 
notijorat tashkilotlari, fuqarolarning o’zini o’zi boshqarish organlari, shuningdek 
faoliyati foyda olishga qaratilmagan yuridik va jismoniy shaxslar insonparvarlik 
yordami va texnik ko’maklashish mablag’larini oluvchilar bo’lishi mumkin. 
Insonparvarlik yordami va texnik ko’maklashish mablag’larini oluvchilar tegishli 
donorlar bilan kelishuvlar yoki qonun hujjatlari asosida aniqlanadi. 
O’zbekiston Respublikasiga beg’araz yordam doirasida kelgan tovarlardan 
tijorat maqsadlarida foydalanish taqiqlanadi. 
Mablag’lar, tovarlar, ishlar va xizmatlarning beg’araz yordamga mansubligi 
O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi tomonidan belgilangan tartibda 
aniqlanadi. 
Insonparvarlik yordamini jalb etishga doir takliflar insonparvarlik yordami 
bo’yicha hududiy va tarmoq komissiyalari tomonidan har yili 1 iyulga qadar 
O’zbekiston Respublikasi Moliya vazirligiga yuboriladi. 
O’zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi insonparvarlik yordami bo’yicha 
hududiy va tarmoq komissiyalarining takliflari asosida kelgusi yilda insonparvarlik 
yordamini jalb etish uchun jamlanma buyurtmani 31 iyuldan kechiktirmay 
O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasiga tasdiqlash uchun kiritadi.
jumladan insonparvarlik yordami yuklarini tashish, kuzatib borish va saqlash tarzida beriladi. Tamaki mahsulotlari, alkogol mahsulotlari, harbiy maqsad uchun mo’ljallangan tovarlar, shuningdek olib kirilishi taqiqlangan tovarlar insonparvarlik yordami sirasiga kiritilishi mumkin emas. Texnik ko’maklashish mablag’lari asbob-uskunalar va texnologiyalarni sotib olish, tajriba-konstruktorlik ishlarini, ilmiy yoki boshqa tadqiqotlarni o’tkazish, xodimlarni davolash, o’qitish, ularning malakasini oshirish va ularni qayta tayyorlash, maslahat xizmatlari ko’rsatish hamda qonun hujjatlariga muvofiq boshqa maqsadlar uchun natura ko’rinishdagi va pul shaklidagi grantlar tarzida beriladi. O’zbekiston Respublikasi, O’zbekiston Respublikasi Hukumati, nodavlat notijorat tashkilotlari, fuqarolarning o’zini o’zi boshqarish organlari, shuningdek faoliyati foyda olishga qaratilmagan yuridik va jismoniy shaxslar insonparvarlik yordami va texnik ko’maklashish mablag’larini oluvchilar bo’lishi mumkin. Insonparvarlik yordami va texnik ko’maklashish mablag’larini oluvchilar tegishli donorlar bilan kelishuvlar yoki qonun hujjatlari asosida aniqlanadi. O’zbekiston Respublikasiga beg’araz yordam doirasida kelgan tovarlardan tijorat maqsadlarida foydalanish taqiqlanadi. Mablag’lar, tovarlar, ishlar va xizmatlarning beg’araz yordamga mansubligi O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi tomonidan belgilangan tartibda aniqlanadi. Insonparvarlik yordamini jalb etishga doir takliflar insonparvarlik yordami bo’yicha hududiy va tarmoq komissiyalari tomonidan har yili 1 iyulga qadar O’zbekiston Respublikasi Moliya vazirligiga yuboriladi. O’zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi insonparvarlik yordami bo’yicha hududiy va tarmoq komissiyalarining takliflari asosida kelgusi yilda insonparvarlik yordamini jalb etish uchun jamlanma buyurtmani 31 iyuldan kechiktirmay O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasiga tasdiqlash uchun kiritadi.
 
 
Insonparvarlik yordamini jalb etish O’zbekiston Respublikasi Vazirlar 
Mahkamasi tomonidan tasdiqlangan insonparvarlik yordamini jalb etishga doir 
jamlanma buyurtma asosida amalga oshiriladi. 
Kelgusi yil uchun texnik ko’maklashish bo’yicha ustuvor loyihalarning 
ro’yxati vazirliklar, davlat qo’mitalari va idoralarning, Qoraqalpog’iston 
Respublikasi 
Vazirlar 
Kengashining, 
viloyatlar 
va 
Toshkent 
shahar 
hokimliklarining (loyiha tashabbuskorlarining) takliflari asosida joriy yilning 31 
mayiga qadar O’zbekiston Respublikasi Iqtisodiyot vazirligi tomonidan tuziladi 
hamda O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasiga tasdiqlash uchun 
kiritiladi. 
Kelgusi yil uchun texnik ko’maklashish mablag’larini jalb qilishni donorlar 
bilan ishlab chiqish O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi tomonidan 
tasdiqlangan. Texnik ko’maklashish bo’yicha ustuvor loyihalar ro’yxati asosida 
amalga oshiriladi. 
Texnik ko’maklashish bo’yicha ustuvor loyihalarning ushbu loyihalarni 
amalga oshirish uchun donorlar bilan ishlab chiqilgan ro’yxati O’zbekiston 
Respublikasi Vazirlar Mahkamasi tomonidan kelgusi yilning 10 fevraligacha 
tasdiqlanadi. 
Beg’araz yordam oluvchilar: 
 beg’araz 
yordam 
loyihalari 
bo’yicha 
donorlar 
bilan 
kelishuvlarni 
O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi hamda tegishli vazirliklar, 
davlat qo’mitalari va idoralar bilan kelishib olishi hamda ularda nazarda 
tutilgan, o’z zimmasiga olgan majburiyatlarini o’z vaqtida bajarishi; 
 olingan beg’araz yordamdan maqsadli va samarali foydalanilishini 
ta’minlashi; 
 olingan beg’araz yordamning hisob va hisobotlarda aks ettirilishini 
ta’minlashi; 
 beg’araz yordam doirasida kelgan tovarlarning bojxona rasmiylashtiruvini 
o’z vaqtida amalga oshirishi;
Insonparvarlik yordamini jalb etish O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi tomonidan tasdiqlangan insonparvarlik yordamini jalb etishga doir jamlanma buyurtma asosida amalga oshiriladi. Kelgusi yil uchun texnik ko’maklashish bo’yicha ustuvor loyihalarning ro’yxati vazirliklar, davlat qo’mitalari va idoralarning, Qoraqalpog’iston Respublikasi Vazirlar Kengashining, viloyatlar va Toshkent shahar hokimliklarining (loyiha tashabbuskorlarining) takliflari asosida joriy yilning 31 mayiga qadar O’zbekiston Respublikasi Iqtisodiyot vazirligi tomonidan tuziladi hamda O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasiga tasdiqlash uchun kiritiladi. Kelgusi yil uchun texnik ko’maklashish mablag’larini jalb qilishni donorlar bilan ishlab chiqish O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi tomonidan tasdiqlangan. Texnik ko’maklashish bo’yicha ustuvor loyihalar ro’yxati asosida amalga oshiriladi. Texnik ko’maklashish bo’yicha ustuvor loyihalarning ushbu loyihalarni amalga oshirish uchun donorlar bilan ishlab chiqilgan ro’yxati O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi tomonidan kelgusi yilning 10 fevraligacha tasdiqlanadi. Beg’araz yordam oluvchilar:  beg’araz yordam loyihalari bo’yicha donorlar bilan kelishuvlarni O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi hamda tegishli vazirliklar, davlat qo’mitalari va idoralar bilan kelishib olishi hamda ularda nazarda tutilgan, o’z zimmasiga olgan majburiyatlarini o’z vaqtida bajarishi;  olingan beg’araz yordamdan maqsadli va samarali foydalanilishini ta’minlashi;  olingan beg’araz yordamning hisob va hisobotlarda aks ettirilishini ta’minlashi;  beg’araz yordam doirasida kelgan tovarlarning bojxona rasmiylashtiruvini o’z vaqtida amalga oshirishi;
 
 
 beg’araz yordam kelganligi va foydalanilganligi yuzasidan hisobot taqdim 
etishi shart. 
Texnik ko’maklashish mablag’larini oluvchilar ushbu moddaning birinchi 
qismida ko’rsatilgan majburiyatlar bilan bir qatorda, shuningdek: 
 texnik ko’maklashish loyihasini amalga oshirish bo’yicha tadbirlar rejasini 
va 
uni 
o’zlashtirish 
jadvalini 
O’zbekiston 
Respublikasi 
Vazirlar 
Mahkamasiga tasdiqlash uchun kiritishi; 
 texnik ko’maklashish mablag’lari kelib tushishi uchun vakolatli banklarda 
maxsus hisobvaraqlar ochishi; 
 texnik ko’maklashish loyihasi amalga oshirilganligi to’g’risidagi yakuniy 
hisobotni O’zbekiston Respublikasi Moliya vazirligiga taqdim etishi shart. 
O’zbekiston Respublikasining beg’araz yordam ko’rsatishi to’g’risidagi 
qaror O’zbekiston Respublikasi Prezidenti tomonidan qabul qilinadi. O’zbekiston 
Respublikasi nomidan beg’araz yordam ko’rsatgan vakolatli organ hisobot yilidan 
keyingi yilning 1 martigacha O’zbekiston Respublikasi Moliya vazirligiga 
moliyaviy hisobotlar taqdim etadi. 
2. Davlat xarajatlari tushunchasi, ularning tarkibi va xususiyatlari 
Davlat byudjetining xarajat qismi quyidagilardan iborat: 
 ijtimoiy soha va aholini ijtimoiy qo’llab-quvvatlash xarajatlari; 
 nodavlat notijorat tashkilotlarini va fuqarolik jamiyatining boshqa 
institutlarini davlat tomonidan qo’llab-quvvatlash xarajatlari; 
 iqtisodiyot xarajatlari; 
 markazlashtirilgan investitsiyalarni moliyalashtirish xarajatlari; 
 davlat hokimiyati va boshqaruvi organlarini saqlab turish xarajatlari;  
 sudlarni, adliya va prokuratura organlarini saqlab turish xarajatlari; 
 fuqarolarning o’zini o’zi boshqarish organlarini saqlab turish xarajatlari; 
 boshqa xarajatlar. 
Davlat byudjetining xarajat qismi tarkibida O’zbekiston Respublikasi 
Vazirlar Mahkamasining, Qoraqalpog’iston Respublikasi respublika byudjetining,
 beg’araz yordam kelganligi va foydalanilganligi yuzasidan hisobot taqdim etishi shart. Texnik ko’maklashish mablag’larini oluvchilar ushbu moddaning birinchi qismida ko’rsatilgan majburiyatlar bilan bir qatorda, shuningdek:  texnik ko’maklashish loyihasini amalga oshirish bo’yicha tadbirlar rejasini va uni o’zlashtirish jadvalini O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasiga tasdiqlash uchun kiritishi;  texnik ko’maklashish mablag’lari kelib tushishi uchun vakolatli banklarda maxsus hisobvaraqlar ochishi;  texnik ko’maklashish loyihasi amalga oshirilganligi to’g’risidagi yakuniy hisobotni O’zbekiston Respublikasi Moliya vazirligiga taqdim etishi shart. O’zbekiston Respublikasining beg’araz yordam ko’rsatishi to’g’risidagi qaror O’zbekiston Respublikasi Prezidenti tomonidan qabul qilinadi. O’zbekiston Respublikasi nomidan beg’araz yordam ko’rsatgan vakolatli organ hisobot yilidan keyingi yilning 1 martigacha O’zbekiston Respublikasi Moliya vazirligiga moliyaviy hisobotlar taqdim etadi. 2. Davlat xarajatlari tushunchasi, ularning tarkibi va xususiyatlari Davlat byudjetining xarajat qismi quyidagilardan iborat:  ijtimoiy soha va aholini ijtimoiy qo’llab-quvvatlash xarajatlari;  nodavlat notijorat tashkilotlarini va fuqarolik jamiyatining boshqa institutlarini davlat tomonidan qo’llab-quvvatlash xarajatlari;  iqtisodiyot xarajatlari;  markazlashtirilgan investitsiyalarni moliyalashtirish xarajatlari;  davlat hokimiyati va boshqaruvi organlarini saqlab turish xarajatlari;  sudlarni, adliya va prokuratura organlarini saqlab turish xarajatlari;  fuqarolarning o’zini o’zi boshqarish organlarini saqlab turish xarajatlari;  boshqa xarajatlar. Davlat byudjetining xarajat qismi tarkibida O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining, Qoraqalpog’iston Respublikasi respublika byudjetining,
 
 
viloyatlar viloyat byudjetlarining va Toshkent shahri shahar byudjetining zaxira 
jamg’armalari hisobga olinadi. 
O’zbekiston Respublikasining respublika byudjetidan quyidagi xarajatlar 
amalga oshiriladi: 
1) ijtimoiy soha va aholini ijtimoiy qo’llab-quvvatlash xarajatlari, shu jumladan: 
 maktabgacha ta’lim, umumiy o’rta ta’lim, o’rta maxsus, kasb-hunar ta’limi, 
oliy ta’lim, oliy o’quv yurtidan keyingi ta’lim, maktabdan tashqari ta’lim, 
kadrlarning malakasini oshirish va ularni qayta tayyorlash muassasalari, 
bolalar uylari, ta’lim muassasalarini axborot-uslubiy jihatdan ta’minlash 
muassasalari, vazirliklar va idoralar tasarrufidagi ta’lim muassasalari, 
boshqa yordamchi muassasalarni saqlab turish, shuningdek qonun 
hujjatlarida 
O’zbekiston 
Respublikasining 
respublika 
byudjetidan 
moliyalashtirilishi nazarda tutilgan ta’lim tizimi tadbirlarining xarajatlari; 
 respublika shoshilinch tibbiy yordam markazi, OITSga qarshi kurashish 
respublika markazi, Davlat sanitariya-epidemiologiya nazorati, karantin va 
o’ta xavfli infeksiyalar profilaktikasi, Salomatlik va tibbiyot statistikasi 
instituti, ilmiy-tadqiqot institutlari va oliy o’quv yurtlarining klinikalari, qon 
quyish xizmati va sud-tibbiyot ekspertizasi respublika muassasalari, 
respublika vazirliklari va idoralari tasarrufidagi boshqa davolash-profilaktika 
muassasalari hamda yordamchi tashkilotlarni saqlab turish, shuningdek 
qonun hujjatlarida O’zbekiston Respublikasining respublika byudjetidan 
moliyalashtirilishi nazarda tutilgan xizmatlar haqini to’lash xarajatlari; 
 qonun hujjatlariga muvofiq ayrim toifadagi fuqarolarga tibbiy xizmatlar 
ko’rsatilganligi 
uchun 
respublika 
ixtisoslashtirilgan 
markazlari 
xarajatlarining o’rnini qoplash (subsidiyalar); 
 qabul qilingan davlat dasturlariga muvofiq fuqarolarning sog’lig’ini saqlash 
tadbirlarini amalga oshirish xarajatlari; 
 respublika vazirliklari va idoralari tasarrufidagi madaniyat, jismoniy tarbiya 
va sport muassasalarini saqlab turish, tele- va radiodasturlar yaratish hamda
viloyatlar viloyat byudjetlarining va Toshkent shahri shahar byudjetining zaxira jamg’armalari hisobga olinadi. O’zbekiston Respublikasining respublika byudjetidan quyidagi xarajatlar amalga oshiriladi: 1) ijtimoiy soha va aholini ijtimoiy qo’llab-quvvatlash xarajatlari, shu jumladan:  maktabgacha ta’lim, umumiy o’rta ta’lim, o’rta maxsus, kasb-hunar ta’limi, oliy ta’lim, oliy o’quv yurtidan keyingi ta’lim, maktabdan tashqari ta’lim, kadrlarning malakasini oshirish va ularni qayta tayyorlash muassasalari, bolalar uylari, ta’lim muassasalarini axborot-uslubiy jihatdan ta’minlash muassasalari, vazirliklar va idoralar tasarrufidagi ta’lim muassasalari, boshqa yordamchi muassasalarni saqlab turish, shuningdek qonun hujjatlarida O’zbekiston Respublikasining respublika byudjetidan moliyalashtirilishi nazarda tutilgan ta’lim tizimi tadbirlarining xarajatlari;  respublika shoshilinch tibbiy yordam markazi, OITSga qarshi kurashish respublika markazi, Davlat sanitariya-epidemiologiya nazorati, karantin va o’ta xavfli infeksiyalar profilaktikasi, Salomatlik va tibbiyot statistikasi instituti, ilmiy-tadqiqot institutlari va oliy o’quv yurtlarining klinikalari, qon quyish xizmati va sud-tibbiyot ekspertizasi respublika muassasalari, respublika vazirliklari va idoralari tasarrufidagi boshqa davolash-profilaktika muassasalari hamda yordamchi tashkilotlarni saqlab turish, shuningdek qonun hujjatlarida O’zbekiston Respublikasining respublika byudjetidan moliyalashtirilishi nazarda tutilgan xizmatlar haqini to’lash xarajatlari;  qonun hujjatlariga muvofiq ayrim toifadagi fuqarolarga tibbiy xizmatlar ko’rsatilganligi uchun respublika ixtisoslashtirilgan markazlari xarajatlarining o’rnini qoplash (subsidiyalar);  qabul qilingan davlat dasturlariga muvofiq fuqarolarning sog’lig’ini saqlash tadbirlarini amalga oshirish xarajatlari;  respublika vazirliklari va idoralari tasarrufidagi madaniyat, jismoniy tarbiya va sport muassasalarini saqlab turish, tele- va radiodasturlar yaratish hamda
 
 
ularni tarqatishga doir xizmatlar ta’minoti va ularga haq to’lash, 
hukumatning alohida qarorlariga ko’ra ommaviy axborot vositalarini saqlab 
turish, kino- va videomahsulotlar yaratish, madaniy meros obektlarida 
restavratsiya ishlarini bajarish, tasdiqlangan kalendar rejalarga muvofiq 
madaniyat va sportni rivojlantirish bo’yicha qonun hujjatlarida O’zbekiston 
Respublikasining respublika byudjetidan moliyalashtirilishi nazarda tutilgan 
maqsadli tadbirlar xarajatlari; 
 fundamental, amaliy tadqiqotlar va innovatsiya ishlarining davlat ilmiy-
texnik dasturlari doirasida grantlar bo’yicha amalga oshiriladigan ilmiy-
texnik loyihalar, noyob ilmiy obektlarni va fanga xizmat ko’rsatuvchi 
muassasalarni saqlab turish, ilmiy loyihalar ekspertizasini o’tkazish hamda 
qonun hujjatlariga muvofiq O’zbekiston Respublikasining respublika 
byudjeti hisobidan amalga oshiriladigan fanga doir alohida tadbirlar 
xarajatlari; 
 davlat arxivlarini saqlab turish xarajatlari; 
 respublika vazirliklari va idoralari tasarrufidagi urush hamda mehnat 
faxriylari uchun pansionatlar va sanatoriylarni, aholini ijtimoiy muhofaza 
qilish muassasalarini saqlab turish, shuningdek qonun hujjatlarida 
O’zbekiston Respublikasining respublika byudjetidan moliyalashtirilishi 
nazarda tutilgan, aholini ijtimoiy muhofaza qilishga doir maqsadli tadbirlar 
xarajatlari; 
 davlat mukofotlari, davlat pul mukofotlari bilan taqdirlanganligi munosabati 
bilan bir yo’la beriladigan davlat pul mukofotlari va mukofotlarini to’lash 
xarajatlari; 
 bolalikdan nogironlarga va bola tug’ilganda beriladigan nafaqalarni, qonun 
hujjatlarida ayrim toifadagi shaxslarga belgilangan kompensatsiyalarni 
to’lash uchun vakolatli organga mablag’lar ajratish xarajatlari; 
 Chernobil AYeS halokati oqibatlarini tugatishda ishtirok etgan shaxslarni va 
radiatsiya-yadro obektlarida harbiy xizmatni o’tagan pensiya yoshidagi
ularni tarqatishga doir xizmatlar ta’minoti va ularga haq to’lash, hukumatning alohida qarorlariga ko’ra ommaviy axborot vositalarini saqlab turish, kino- va videomahsulotlar yaratish, madaniy meros obektlarida restavratsiya ishlarini bajarish, tasdiqlangan kalendar rejalarga muvofiq madaniyat va sportni rivojlantirish bo’yicha qonun hujjatlarida O’zbekiston Respublikasining respublika byudjetidan moliyalashtirilishi nazarda tutilgan maqsadli tadbirlar xarajatlari;  fundamental, amaliy tadqiqotlar va innovatsiya ishlarining davlat ilmiy- texnik dasturlari doirasida grantlar bo’yicha amalga oshiriladigan ilmiy- texnik loyihalar, noyob ilmiy obektlarni va fanga xizmat ko’rsatuvchi muassasalarni saqlab turish, ilmiy loyihalar ekspertizasini o’tkazish hamda qonun hujjatlariga muvofiq O’zbekiston Respublikasining respublika byudjeti hisobidan amalga oshiriladigan fanga doir alohida tadbirlar xarajatlari;  davlat arxivlarini saqlab turish xarajatlari;  respublika vazirliklari va idoralari tasarrufidagi urush hamda mehnat faxriylari uchun pansionatlar va sanatoriylarni, aholini ijtimoiy muhofaza qilish muassasalarini saqlab turish, shuningdek qonun hujjatlarida O’zbekiston Respublikasining respublika byudjetidan moliyalashtirilishi nazarda tutilgan, aholini ijtimoiy muhofaza qilishga doir maqsadli tadbirlar xarajatlari;  davlat mukofotlari, davlat pul mukofotlari bilan taqdirlanganligi munosabati bilan bir yo’la beriladigan davlat pul mukofotlari va mukofotlarini to’lash xarajatlari;  bolalikdan nogironlarga va bola tug’ilganda beriladigan nafaqalarni, qonun hujjatlarida ayrim toifadagi shaxslarga belgilangan kompensatsiyalarni to’lash uchun vakolatli organga mablag’lar ajratish xarajatlari;  Chernobil AYeS halokati oqibatlarini tugatishda ishtirok etgan shaxslarni va radiatsiya-yadro obektlarida harbiy xizmatni o’tagan pensiya yoshidagi
 
 
shaxslarni ijtimoiy qo’llab-quvvatlash, ayrim toifadagi shaxslarga qonun 
hujjatlarida belgilangan imtiyozlar va kompensatsiyalarni to’lash xarajatlari; 
 davlat grantlari, subsidiyalar va ijtimoiy buyurtma shaklida nodavlat 
notijorat tashkilotlari va fuqarolik jamiyatining boshqa institutlari faoliyatini 
davlat tomonidan qo’llab-quvvatlash xarajatlari; 
2) iqtisodiyot xarajatlari, shu jumladan: 
 qishloq va suv xo’jaligi sohasidagi respublika nazorat organlarining 
xarajatlari, suv, qishloq, o’rmon xo’jaligi xarajatlari, qishloq xo’jaligi 
ekinlari zararkunandalariga qarshi kurashish muassasalarining xizmatlariga 
haq to’lash va ularni saqlab turish xarajatlari; 
 hosildorligi past yerlarda davlat ehtiyojlari uchun qishloq xo’jaligi 
mahsulotlarini yetishtiruvchi fermer xo’jaliklarini moliyaviy qo’llab-
quvvatlash xarajatlari; 
 qishloq xo’jaligi tovar ishlab chiqaruvchilari tomonidan to’lanadigan yagona 
yer solig’i bo’yicha tushumlarga muvofiq byudjetdan ajratiladigan 
mablag’lar va O’zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi huzuridagi 
Sug’oriladigan yerlarning meliorativ holatini yaxshilash jamg’armasining 
har 
yili 
tasdiqlanadigan 
asosiy 
parametrlari 
doirasida 
byudjetdan 
ajratiladigan maqsadli mablag’lar; 
 qonun hujjatlarida O’zbekiston Respublikasining respublika byudjetidan 
moliyalashtirilishi nazarda tutilgan standartlashtirish va sertifikatlashtirish, 
topografiya-geodeziya, kartografiya va kadastr ishlari, davlat shaharsozlik 
kadastrini yuritish xarajatlari, chegaradosh davlatlarga haq evaziga yerdan 
foydalanish to’lovi, gidrometeorologiya xizmati muassasalarini saqlab turish 
xarajatlari; 
 atrof muhit va landshaftning muhofaza qilinishini, biologik xilma-xillikning 
himoya qilinishini ta’minlash bilan bog’liq xarajatlar; 
3) respublika vazirliklari, davlat qo’mitalari va idoralari buyurtmachi bo’lgan 
markazlashtirilgan investitsiyalarni moliyalashtirish xarajatlari;
shaxslarni ijtimoiy qo’llab-quvvatlash, ayrim toifadagi shaxslarga qonun hujjatlarida belgilangan imtiyozlar va kompensatsiyalarni to’lash xarajatlari;  davlat grantlari, subsidiyalar va ijtimoiy buyurtma shaklida nodavlat notijorat tashkilotlari va fuqarolik jamiyatining boshqa institutlari faoliyatini davlat tomonidan qo’llab-quvvatlash xarajatlari; 2) iqtisodiyot xarajatlari, shu jumladan:  qishloq va suv xo’jaligi sohasidagi respublika nazorat organlarining xarajatlari, suv, qishloq, o’rmon xo’jaligi xarajatlari, qishloq xo’jaligi ekinlari zararkunandalariga qarshi kurashish muassasalarining xizmatlariga haq to’lash va ularni saqlab turish xarajatlari;  hosildorligi past yerlarda davlat ehtiyojlari uchun qishloq xo’jaligi mahsulotlarini yetishtiruvchi fermer xo’jaliklarini moliyaviy qo’llab- quvvatlash xarajatlari;  qishloq xo’jaligi tovar ishlab chiqaruvchilari tomonidan to’lanadigan yagona yer solig’i bo’yicha tushumlarga muvofiq byudjetdan ajratiladigan mablag’lar va O’zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi huzuridagi Sug’oriladigan yerlarning meliorativ holatini yaxshilash jamg’armasining har yili tasdiqlanadigan asosiy parametrlari doirasida byudjetdan ajratiladigan maqsadli mablag’lar;  qonun hujjatlarida O’zbekiston Respublikasining respublika byudjetidan moliyalashtirilishi nazarda tutilgan standartlashtirish va sertifikatlashtirish, topografiya-geodeziya, kartografiya va kadastr ishlari, davlat shaharsozlik kadastrini yuritish xarajatlari, chegaradosh davlatlarga haq evaziga yerdan foydalanish to’lovi, gidrometeorologiya xizmati muassasalarini saqlab turish xarajatlari;  atrof muhit va landshaftning muhofaza qilinishini, biologik xilma-xillikning himoya qilinishini ta’minlash bilan bog’liq xarajatlar; 3) respublika vazirliklari, davlat qo’mitalari va idoralari buyurtmachi bo’lgan markazlashtirilgan investitsiyalarni moliyalashtirish xarajatlari;
 
 
4) davlat hokimiyati va boshqaruvi organlarini saqlab turish xarajatlari, shu 
jumladan: 
 O’zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi palatalarini; 
 O’zbekiston Respublikasi Prezidenti devonini;O’zbekiston Respublikasi 
Vazirlar Mahkamasini; 
 O’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyaviy sudini; 
 O’zbekiston Respublikasi Oliy Majlisining Inson huquqlari bo’yicha vakili 
(ombudsman) kotibiyatini; 
 qonun hujjatlarida O’zbekiston Respublikasining respublika byudjeti 
mablag’laridan saqlab turilishi nazarda tutilgan davlat boshqaruvi 
organlarini; 
 O’zbekiston Respublikasining chet ellardagi muassasalarini saqlab turish 
xarajatlari; 
6) sudlarni, adliya va prokuratura organlarini saqlab turish xarajatlari; 
7) O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining zaxira jamg’armasini 
shakllantirish xarajatlari; 
8) boshqa xarajatlar: 
 siyosiy 
partiyalarga 
ularning 
ustavida 
belgilangan 
faoliyatini 
moliyalashtirish uchun ajratiladigan mablag’lar; 
 qonun hujjatlarida belgilangan tartibda qo’shilgan qiymat solig’ining o’rnini 
qoplash; 
 O’zbekiston Respublikasi ishtirokchi bo’lgan xalqaro tashkilotlarga a’zolik 
badallarini to’lash va ularni moliyalashtirishda ishtirok etish xarajatlari; 
 davlat qarzi bo’yicha xizmat ko’rsatish va O’zbekiston Respublikasining 
kafolatlangan majburiyatlarini bajarish bilan bog’liq xarajatlar; 
 davlat buyurtmasi bo’yicha statistika ishlariga haq to’lash; 
 saylovlar va referendumlar o’tkazish bo’yicha xarajatlar; 
 xo’jalik jamiyatlaridagi davlat ulushini boshqarish bo’yicha davlat ishonchli 
vakillarining xizmatlariga haq to’lash;davlat zaxiralari va strategik
4) davlat hokimiyati va boshqaruvi organlarini saqlab turish xarajatlari, shu jumladan:  O’zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi palatalarini;  O’zbekiston Respublikasi Prezidenti devonini;O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasini;  O’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyaviy sudini;  O’zbekiston Respublikasi Oliy Majlisining Inson huquqlari bo’yicha vakili (ombudsman) kotibiyatini;  qonun hujjatlarida O’zbekiston Respublikasining respublika byudjeti mablag’laridan saqlab turilishi nazarda tutilgan davlat boshqaruvi organlarini;  O’zbekiston Respublikasining chet ellardagi muassasalarini saqlab turish xarajatlari; 6) sudlarni, adliya va prokuratura organlarini saqlab turish xarajatlari; 7) O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining zaxira jamg’armasini shakllantirish xarajatlari; 8) boshqa xarajatlar:  siyosiy partiyalarga ularning ustavida belgilangan faoliyatini moliyalashtirish uchun ajratiladigan mablag’lar;  qonun hujjatlarida belgilangan tartibda qo’shilgan qiymat solig’ining o’rnini qoplash;  O’zbekiston Respublikasi ishtirokchi bo’lgan xalqaro tashkilotlarga a’zolik badallarini to’lash va ularni moliyalashtirishda ishtirok etish xarajatlari;  davlat qarzi bo’yicha xizmat ko’rsatish va O’zbekiston Respublikasining kafolatlangan majburiyatlarini bajarish bilan bog’liq xarajatlar;  davlat buyurtmasi bo’yicha statistika ishlariga haq to’lash;  saylovlar va referendumlar o’tkazish bo’yicha xarajatlar;  xo’jalik jamiyatlaridagi davlat ulushini boshqarish bo’yicha davlat ishonchli vakillarining xizmatlariga haq to’lash;davlat zaxiralari va strategik
 
 
zaxiralarni vujudga keltirish, saqlab va yangilab turish bilan bog’liq 
xarajatlar; 
 mudofaaga, jamoat tartibi va xavfsizligini ta’minlashga, bojxona organlariga 
ajratiladigan mablag’lar, shu jumladan harbiy xizmatni, ichki ishlar 
organlarida, bojxona organlarida xizmatni o’tagan shaxslar hamda ularning 
oilalariga pensiyalar va nafaqalar uchun xarajatlar, shuningdek qonun 
hujjatlariga muvofiq faoliyati O’zbekiston Respublikasining respublika 
byudjetidan moliyalashtiriladigan muassasalar, tashkilotlar va idoralarga 
ajratiladigan mablag’lar; 
 qonun hujjatlariga muvofiq boshqa xarajatlar. 
O’zbekiston Respublikasining respublika byudjetidan: 
 Qoraqalpog’iston Respublikasi byudjetiga, viloyatlar va Toshkent shahar 
mahalliy byudjetlariga subvensiyalar, o’tkazib beriladigan daromadlar va 
dotatsiyalar; 
 davlat maqsadli jamg’armalariga byudjet ssudalari va dotatsiyalar; 
 yuridik shaxslarga byudjet ssudalari va kredit liniyalari hamda chet 
davlatlarga kreditlar belgilangan tartibda ajratilishi mumkin. 
Qoraqalpog’iston Respublikasining respublika byudjeti, viloyatlarning viloyat 
byudjetlari va Toshkent shahrining shahar byudjetidan quyidagi xarajatlar amalga 
oshiriladi: 
1) ijtimoiy soha va aholini ijtimoiy qo’llab-quvvatlash xarajatlari, shu 
jumladan: 
-umumiy o’rta ta’lim, o’rta maxsus, kasb-hunar ta’limi, maktabdan tashqari 
ta’lim, pedagog kadrlar malakasini oshirish va qayta tayyorlash, boshqa yordamchi 
va uslubiy ta’lim muassasalarini saqlab turish xarajatlari; 
-bolalar uylari, davlat bolalar shaharchalarini saqlab turish, qonun 
hujjatlarida 
Qoraqalpog’iston 
Respublikasining 
respublika 
byudjetidan, 
viloyatlarning viloyat byudjetlari va Toshkent shahrining shahar byudjetidan 
moliyalashtirilishi nazarda tutilgan ta’lim tizimidagi yordamchi xizmatlar va 
maqsadli tadbirlar xarajatlari;
zaxiralarni vujudga keltirish, saqlab va yangilab turish bilan bog’liq xarajatlar;  mudofaaga, jamoat tartibi va xavfsizligini ta’minlashga, bojxona organlariga ajratiladigan mablag’lar, shu jumladan harbiy xizmatni, ichki ishlar organlarida, bojxona organlarida xizmatni o’tagan shaxslar hamda ularning oilalariga pensiyalar va nafaqalar uchun xarajatlar, shuningdek qonun hujjatlariga muvofiq faoliyati O’zbekiston Respublikasining respublika byudjetidan moliyalashtiriladigan muassasalar, tashkilotlar va idoralarga ajratiladigan mablag’lar;  qonun hujjatlariga muvofiq boshqa xarajatlar. O’zbekiston Respublikasining respublika byudjetidan:  Qoraqalpog’iston Respublikasi byudjetiga, viloyatlar va Toshkent shahar mahalliy byudjetlariga subvensiyalar, o’tkazib beriladigan daromadlar va dotatsiyalar;  davlat maqsadli jamg’armalariga byudjet ssudalari va dotatsiyalar;  yuridik shaxslarga byudjet ssudalari va kredit liniyalari hamda chet davlatlarga kreditlar belgilangan tartibda ajratilishi mumkin. Qoraqalpog’iston Respublikasining respublika byudjeti, viloyatlarning viloyat byudjetlari va Toshkent shahrining shahar byudjetidan quyidagi xarajatlar amalga oshiriladi: 1) ijtimoiy soha va aholini ijtimoiy qo’llab-quvvatlash xarajatlari, shu jumladan: -umumiy o’rta ta’lim, o’rta maxsus, kasb-hunar ta’limi, maktabdan tashqari ta’lim, pedagog kadrlar malakasini oshirish va qayta tayyorlash, boshqa yordamchi va uslubiy ta’lim muassasalarini saqlab turish xarajatlari; -bolalar uylari, davlat bolalar shaharchalarini saqlab turish, qonun hujjatlarida Qoraqalpog’iston Respublikasining respublika byudjetidan, viloyatlarning viloyat byudjetlari va Toshkent shahrining shahar byudjetidan moliyalashtirilishi nazarda tutilgan ta’lim tizimidagi yordamchi xizmatlar va maqsadli tadbirlar xarajatlari;
 
 
-Respublika shoshilinch tibbiy yordam markazi filialini, ko’p tarmoqli va 
ixtisoslashtirilgan tibbiyot markazlarini, ixtisoslashtirilgan kasalxonalar va 
dispanserlarni, tug’ruqxonalar va akusherlik majmualarini, tibbiy tashxis qo’yish 
va davlat sanitariya-epidemiologiya nazorati markazlarini, qon quyish xizmati va 
sud-tibbiyot ekspertizasi muassasalarini, Salomatlik va tibbiyot statistikasi instituti 
filialini, hududiy sog’liqni saqlashni boshqarish organlari tasarrufidagi boshqa 
davolash-profilaktika muassasalari va yordamchi tashkilotlarni saqlab turish, 
shuningdek qonun hujjatlarida Qoraqalpog’iston Respublikasining respublika 
byudjeti, viloyatlarning viloyat byudjetlari va Toshkent shahrining shahar 
byudjetidan moliyalashtirilishi nazarda tutilgan xizmatlarga haq to’lash xarajatlari; 
-qabul qilingan davlat dasturlariga muvofiq fuqarolarning sog’lig’ini saqlash 
tadbirlarini amalga oshirish xarajatlari; 
-hududiy madaniyat va sportni boshqarish organlari tasarrufidagi madaniyat, 
jismoniy tarbiya va sport muassasalarini saqlab turish, shuningdek madaniyat va 
sportni rivojlantirishga doir maqsadli tadbirlarni amalga oshirish xarajatlari; 
-Qoraqalpog’iston Respublikasi Vazirlar Kengashi, viloyatlar va Toshkent 
shahar  
nazarda hokimliklari tasarrufidagi arxivlarni saqlab turish xarajatlari; 
-Qoraqalpog’iston Respublikasi Vazirlar Kengashi, viloyatlar va Toshkent 
shahar hokimliklari tasarrufidagi qariyalar va nogironlarning internat-uylari, 
pansionatlari va sanatoriylari, nogironlarni reabilitatsiya qilish markazlarini, 
boshqa muassasalarni saqlab turish xarajatlari, shuningdek aholini ijtimoiy 
muhofaza qilishga doir maqsadli tadbirlar xarajatlari; 
-shahar yo’lovchilar transporti tashuvchilarining yo’lovchilarni va bagajni 
cheklangan tariflar bo’yicha tashish, shuningdek alohida toifadagi fuqarolarni 
imtiyozli tashish xizmatlarini ko’rsatish bilan bog’liq zararlarning o’rnini qoplash 
xarajatlari; 
2) iqtisodiyot xarajatlari, shu jumladan:
-Respublika shoshilinch tibbiy yordam markazi filialini, ko’p tarmoqli va ixtisoslashtirilgan tibbiyot markazlarini, ixtisoslashtirilgan kasalxonalar va dispanserlarni, tug’ruqxonalar va akusherlik majmualarini, tibbiy tashxis qo’yish va davlat sanitariya-epidemiologiya nazorati markazlarini, qon quyish xizmati va sud-tibbiyot ekspertizasi muassasalarini, Salomatlik va tibbiyot statistikasi instituti filialini, hududiy sog’liqni saqlashni boshqarish organlari tasarrufidagi boshqa davolash-profilaktika muassasalari va yordamchi tashkilotlarni saqlab turish, shuningdek qonun hujjatlarida Qoraqalpog’iston Respublikasining respublika byudjeti, viloyatlarning viloyat byudjetlari va Toshkent shahrining shahar byudjetidan moliyalashtirilishi nazarda tutilgan xizmatlarga haq to’lash xarajatlari; -qabul qilingan davlat dasturlariga muvofiq fuqarolarning sog’lig’ini saqlash tadbirlarini amalga oshirish xarajatlari; -hududiy madaniyat va sportni boshqarish organlari tasarrufidagi madaniyat, jismoniy tarbiya va sport muassasalarini saqlab turish, shuningdek madaniyat va sportni rivojlantirishga doir maqsadli tadbirlarni amalga oshirish xarajatlari; -Qoraqalpog’iston Respublikasi Vazirlar Kengashi, viloyatlar va Toshkent shahar nazarda hokimliklari tasarrufidagi arxivlarni saqlab turish xarajatlari; -Qoraqalpog’iston Respublikasi Vazirlar Kengashi, viloyatlar va Toshkent shahar hokimliklari tasarrufidagi qariyalar va nogironlarning internat-uylari, pansionatlari va sanatoriylari, nogironlarni reabilitatsiya qilish markazlarini, boshqa muassasalarni saqlab turish xarajatlari, shuningdek aholini ijtimoiy muhofaza qilishga doir maqsadli tadbirlar xarajatlari; -shahar yo’lovchilar transporti tashuvchilarining yo’lovchilarni va bagajni cheklangan tariflar bo’yicha tashish, shuningdek alohida toifadagi fuqarolarni imtiyozli tashish xizmatlarini ko’rsatish bilan bog’liq zararlarning o’rnini qoplash xarajatlari; 2) iqtisodiyot xarajatlari, shu jumladan:
 
 
-qishloq xo’jaligi sohasida hududiy nazorat organlarini saqlab turish, shu 
jumladan hayvonlar kasalliklariga qarshi kurashuvchi muassasalar xizmatlariga 
haq to’lash, shuningdek yerlarni rekultivatsiya qilish ishlarini bajarish; 
-uy-joy-kommunal xo’jaligi obektlarida ta’mirlash ishlarini olib borish; 
-suv yo’llarining ayrim texnik uchastkalarini saqlab turish; 
-aholi punktlarini obodonlashtirish; 
-shaharlarning, boshqa aholi punktlarining ko’chalarini va xo’jaliklararo 
qishloq avtomobil yo’llarini ta’mirlash, shuningdek ayrim tashkilotlar xarajatlari; 
-qonun hujjatlarida tutilgan o’rmon xo’jaligini saqlab turish xarajatlari; 
3) Qoraqalpog’iston Respublikasi Vazirlar Kengashi, viloyatlar va Toshkent 
shahar hokimliklari buyurtmachi bo’lgan markazlashtirilgan investitsiyalarni 
moliyalashtirish xarajatlari; 
4) mahalliy davlat hokimiyati va boshqaruvi organlarini, shu jumladan: 
-Qoraqalpog’iston Respublikasi Jo’qorg’i Kengesini; 
-Qoraqalpog’iston Respublikasi Vazirlar Kengashi, viloyatlar va Toshkent 
shahar hokimliklari, ularning boshqarmalari va bo’limlarini saqlab turish 
xarajatlari; 
5) Qoraqalpog’iston Respublikasi respublika byudjetining, viloyatlar viloyat 
byudjetlarining va Toshkent shahri shahar byudjetining zaxira jamg’armalarini 
shakllantirish xarajatlari; 
6) davlat yoki jamoat ehtiyojlari uchun yer uchastkalarining olib qo’yilishi 
munosabati bilan yuridik va jismoniy shaxslarga yetkazilgan zararning o’rnini 
qoplash xarajatlari; 
7) Qoraqalpog’iston Respublikasi respublika byudjetining, viloyatlar viloyat 
byudjetlarining va Toshkent shahri shahar byudjetining mablag’lari hisobidan 
moliyalashtiriladigan tashkilotlar va tadbirlarning xarajatlari. 
Qoraqalpog’iston Respublikasining respublika byudjetidan, viloyatlarning 
viloyat byudjetlaridan va Toshkent shahrining shahar byudjetidan tumanlar va 
shaharlar byudjetlariga byudjet ssudalari, dotatsiyalar, subvensiyalar va o’tkazib 
beriladigan daromadlar ajratilishi mumkin.
-qishloq xo’jaligi sohasida hududiy nazorat organlarini saqlab turish, shu jumladan hayvonlar kasalliklariga qarshi kurashuvchi muassasalar xizmatlariga haq to’lash, shuningdek yerlarni rekultivatsiya qilish ishlarini bajarish; -uy-joy-kommunal xo’jaligi obektlarida ta’mirlash ishlarini olib borish; -suv yo’llarining ayrim texnik uchastkalarini saqlab turish; -aholi punktlarini obodonlashtirish; -shaharlarning, boshqa aholi punktlarining ko’chalarini va xo’jaliklararo qishloq avtomobil yo’llarini ta’mirlash, shuningdek ayrim tashkilotlar xarajatlari; -qonun hujjatlarida tutilgan o’rmon xo’jaligini saqlab turish xarajatlari; 3) Qoraqalpog’iston Respublikasi Vazirlar Kengashi, viloyatlar va Toshkent shahar hokimliklari buyurtmachi bo’lgan markazlashtirilgan investitsiyalarni moliyalashtirish xarajatlari; 4) mahalliy davlat hokimiyati va boshqaruvi organlarini, shu jumladan: -Qoraqalpog’iston Respublikasi Jo’qorg’i Kengesini; -Qoraqalpog’iston Respublikasi Vazirlar Kengashi, viloyatlar va Toshkent shahar hokimliklari, ularning boshqarmalari va bo’limlarini saqlab turish xarajatlari; 5) Qoraqalpog’iston Respublikasi respublika byudjetining, viloyatlar viloyat byudjetlarining va Toshkent shahri shahar byudjetining zaxira jamg’armalarini shakllantirish xarajatlari; 6) davlat yoki jamoat ehtiyojlari uchun yer uchastkalarining olib qo’yilishi munosabati bilan yuridik va jismoniy shaxslarga yetkazilgan zararning o’rnini qoplash xarajatlari; 7) Qoraqalpog’iston Respublikasi respublika byudjetining, viloyatlar viloyat byudjetlarining va Toshkent shahri shahar byudjetining mablag’lari hisobidan moliyalashtiriladigan tashkilotlar va tadbirlarning xarajatlari. Qoraqalpog’iston Respublikasining respublika byudjetidan, viloyatlarning viloyat byudjetlaridan va Toshkent shahrining shahar byudjetidan tumanlar va shaharlar byudjetlariga byudjet ssudalari, dotatsiyalar, subvensiyalar va o’tkazib beriladigan daromadlar ajratilishi mumkin.
 
 
Tumanlar va shaharlar byudjetlaridan quyidagi xarajatlar amalga 
oshiriladi: 
1) ijtimoiy soha va aholini ijtimoiy qo’llab-quvvatlash xarajatlari, shu 
jumladan: 
 tumanlar (shaharlar) xalq ta’limi muassasalari faoliyatini uslubiy jihatdan 
ta’minlash va tashkil etish bo’limlarini, shuningdek ular tasarrufidagi 
maktabgacha ta’lim, umumiy o’rta ta’lim, maktabdan tashqari ta’lim 
muassasalarini saqlab turish hamda qonun hujjatlarida tumanlar va shaharlar 
byudjetlaridan moliyalashtirilishi nazarda tutilgan ta’lim tizimidagi tadbirlar 
xarajatlari; 
 tumanlar 
(shaharlar) 
tibbiyot 
birlashmalari 
tasarrufidagi 
davolash-
profilaktika muassasalarini hamda davlat sanitariya-epidemiologiya nazorati 
tuman, shahar muassasalarini saqlab turish xarajatlari; 
 qabul qilingan davlat dasturlariga muvofiq fuqarolarning sog’lig’ini saqlash 
tadbirlarini amalga oshirish xarajatlari; 
 tumanlar (shaharlar) madaniyat va sport ishlari bo’limlari tasarrufidagi 
madaniyat, jismoniy tarbiya va sport muassasalarini saqlab turish, 
shuningdek madaniyat va sportni rivojlantirishga doir maqsadli tadbirlar 
xarajatlari; 
 fuqarolarning o’zini o’zi boshqarish organlari tomonidan kam ta’minlangan 
oilalarga tayinlanadigan hamda to’lanadigan ijtimoiy nafaqalar va moddiy 
yordam hamda tabiiy ofatlardan jabrlangan oilalarga moddiy yordam, uyda 
ijtimoiy yordam ko’rsatish, Chernobil AYeS halokati oqibatlarini tugatishda 
ishtirok etgan shaxslarni va radiatsiya-yadro obektlarida harbiy xizmatni 
o’tagan pensiya yoshidagi shaxslarni ijtimoiy qo’llab-quvvatlash xarajatlari; 
2) iqtisodiyot xarajatlari, shu jumladan: 
 veterinariya laboratoriyalari va hayvonlar kasalliklariga qarshi kurashish 
stansiyalarini saqlab turish; 
 shaharlarning va boshqa aholi punktlarining ko’chalarini, shuningdek 
xo’jaliklararo qishloq avtomobil yo’llarini ta’mirlash;
Tumanlar va shaharlar byudjetlaridan quyidagi xarajatlar amalga oshiriladi: 1) ijtimoiy soha va aholini ijtimoiy qo’llab-quvvatlash xarajatlari, shu jumladan:  tumanlar (shaharlar) xalq ta’limi muassasalari faoliyatini uslubiy jihatdan ta’minlash va tashkil etish bo’limlarini, shuningdek ular tasarrufidagi maktabgacha ta’lim, umumiy o’rta ta’lim, maktabdan tashqari ta’lim muassasalarini saqlab turish hamda qonun hujjatlarida tumanlar va shaharlar byudjetlaridan moliyalashtirilishi nazarda tutilgan ta’lim tizimidagi tadbirlar xarajatlari;  tumanlar (shaharlar) tibbiyot birlashmalari tasarrufidagi davolash- profilaktika muassasalarini hamda davlat sanitariya-epidemiologiya nazorati tuman, shahar muassasalarini saqlab turish xarajatlari;  qabul qilingan davlat dasturlariga muvofiq fuqarolarning sog’lig’ini saqlash tadbirlarini amalga oshirish xarajatlari;  tumanlar (shaharlar) madaniyat va sport ishlari bo’limlari tasarrufidagi madaniyat, jismoniy tarbiya va sport muassasalarini saqlab turish, shuningdek madaniyat va sportni rivojlantirishga doir maqsadli tadbirlar xarajatlari;  fuqarolarning o’zini o’zi boshqarish organlari tomonidan kam ta’minlangan oilalarga tayinlanadigan hamda to’lanadigan ijtimoiy nafaqalar va moddiy yordam hamda tabiiy ofatlardan jabrlangan oilalarga moddiy yordam, uyda ijtimoiy yordam ko’rsatish, Chernobil AYeS halokati oqibatlarini tugatishda ishtirok etgan shaxslarni va radiatsiya-yadro obektlarida harbiy xizmatni o’tagan pensiya yoshidagi shaxslarni ijtimoiy qo’llab-quvvatlash xarajatlari; 2) iqtisodiyot xarajatlari, shu jumladan:  veterinariya laboratoriyalari va hayvonlar kasalliklariga qarshi kurashish stansiyalarini saqlab turish;  shaharlarning va boshqa aholi punktlarining ko’chalarini, shuningdek xo’jaliklararo qishloq avtomobil yo’llarini ta’mirlash;