DAVLAT DAROMADLARI VA XARAJATLARI
Reja:
1. Davlat daromadlari va ularning tasnifi.
2. Davlat xarajatlari tushunchasi, ularning tarkibi va xususiyatlari.
1. Davlat daromadlari va ularning tasnifi
Byudjet tizimi daromad qismining tarkibi yuridik va jismoniy shaxslar
tomonidan turli darajadagi byudjetlarga to’lanadigan to’lovlarda ifodalanadi. Turli
darajadagi byudjetlarga kelib tushadigan daromadlarni ijtimoiy - iqtisodiy belgilari,
to’lanish tartibi va shartlari, yuridik shakllariga ko’ra tasniflash mumkin.
Davlat byudjeti daromadlari:
soliqlar va boshqa majburiy to’lovlar;davlat aktivlarini joylashtirish,
foydalanishga berish va sotishdan olingan daromadlar;
meros, hada huquqi bo’yicha davlat mulkiga o’tgan pul mablag’lari;
yuridik va jismoniy shaxslardan, shuningdek chet davlatlardan tushadigan
qaytarilmaydigan pul tushumlari;
rezident-yuridik shaxslarga berilgan byudjet ssudalarini va chet davlatlarga
ajratilgan kreditlarni to’lash hisobidan to’lovlar;
qonun hujjatlariga muvofiq boshqa daromadlar hisobidan shakllantiriladi.
O’zbekiston Respublikasining respublika byudjeti daromadlari:
1) Umumdavlat soliqlari, shu jumladan:
yuridik shaxslardan olinadigan foyda solig’i;
yagona soliq to’lovi;
jismoniy shaxslardan olinadigan daromad solig’i;
qo’shilgan qiymat solig’i;
aksiz solig’i;
yer qa’ridan foydalanganlik uchun soliq;
2) bojxona bojlari;
3) qo’shimcha foyda solig’i;
4) mahsulot taqsimotiga oid bitimlar bo’yicha foyda keltiradigan mahsulotdagi
davlat ulushi;
5) boshqa daromadlar hisobidan shakllantiriladi.
Boshqa daromadlarga imzoli bonus va tijoratbop topilma bonusi
to’lanishidan tushgan tushumlar, qonun hujjatlariga muvofiq O’zbekiston
Respublikasining respublika byudjetiga yo’naltiriladigan davlat bojlari, yig’imlar,
tovon pullari, kompensatsiya to’lovlari va jarima sanksiyalari, davlat aktivlarini
joylashtirish, foydalanishga berish va sotishdan belgilangan normativlar bo’yicha
olingan daromadlar, meros, hada huquqi bo’yicha davlat mulkiga o’tkazilgan pul
mablag’lari, yuridik va jismoniy shaxslardan, shuningdek chet davlatlardan
tushgan qaytarilmaydigan pul tushumlari, rezident-yuridik shaxslarga berilgan
byudjet ssudalarini, chet davlatlarga berilgan kreditlarni to’lash hisobidan
to’lovlar, aksiyalarning davlat ulushi (payi) bo’yicha dividendlar (daromadlar),
mobil aloqa xizmatlari ko’rsatuvchi yuridik shaxslar (uyali aloqa kompaniyalari)
tomonidan abonent raqamidan foydalanganlik uchun to’lov, O’zbekiston
Respublikasi Markaziy bankining foydasi va qonun hujjatlariga muvofiq boshqa
daromadlar kiradi.
Qoraqalpog’iston Respublikasi byudjetining, viloyatlar va Toshkent
shahar mahalliy byudjetlarining daromadlari:
1) belgilangan normativlarga muvofiq umumdavlat soliqlari, shu jumladan:
yuridik shaxslardan olinadigan foyda solig’i;
yagona soliq to’lovi;
jismoniy shaxslardan olinadigan daromad solig’i;
tadbirkorlik faoliyatining ayrim turlari bo’yicha qat’iy belgilangan soliq;
qo’shilgan qiymat solig’i;
aksiz solig’i;
yer qa’ridan foydalanganlik uchun soliq;
suv resurslaridan foydalanganlik uchun soliq;
2) mahalliy soliqlar va boshqa majburiy to’lovlar, shu jumladan:
obodonlashtirish va ijtimoiy infratuzilmani rivojlantirish solig’I;
transport vositalariga benzin, dizel yoqilg’isi va gaz ishlatganlik uchun
olinadigan soliq;
mol-mulk solig’i;yer solig’i;
yagona yer solig’i;
yrim turdagi tovarlar bilan chakana savdo qilish huquqi va ayrim turdagi
xizmatlarni ko’rsatish uchun yig’im;
3) yuridik va jismoniy shaxslardan, shuningdek chet davlatlardan tushgan
qaytarilmaydigan pul tushumlari;
4) bozorlardan tushadigan daromadlar;
5) boshqa daromadlar hisobidan shakllantiriladi.
Boshqa daromadlarga davlat daromadiga o’tkazilgan mol-mulkni realizatsiya
qilishdan tushgan tushumlar, davlat aktivlarini joylashtirishdan, foydalanishga
berishdan va sotishdan belgilangan normativlar bo’yicha olingan daromadlar,
qonun hujjatlariga muvofiq Qoraqalpog’iston Respublikasi byudjetiga, viloyatlar
va Toshkent shahar mahalliy byudjetlariga yo’naltiriladigan davlat bojlari,
yig’imlar, tovon pullari va jarima sanksiyalari, egasiz mol-mulkni, meros huquqi
bo’yicha davlat ixtiyoriga o’tgan mol-mulkni, huquq bo’yicha davlat daromadiga
o’tkazilishi lozim bo’lgan xazinalarni realizatsiya qilishdan tushgan tushumlar va
qonun hujjatlariga muvofiq boshqa daromadlar kiradi.
O’zbekiston
Respublikasining
respublika
byudjetidan
ajratiladigan
subvensiyalar, o’tkazib beriladigan daromadlar va dotatsiyalar Qoraqalpog’iston
Respublikasi respublika byudjetining, viloyatlar viloyat byudjetlarining va
Toshkent shahri shahar byudjetining daromadlari hisoblanadi.
Suv resurslaridan foydalanganlik uchun soliq, tadbirkorlik faoliyatining
ayrim turlari bo’yicha qat’iy belgilangan soliq, O’zbekiston Respublikasida ishlab
chiqariladigan pivo va o’simlik yog’i uchun aksiz solig’i Qoraqalpog’iston
Respublikasi byudjeti, viloyatlar va Toshkent shahar mahalliy byudjetlari
daromadlariga o’tkazib beriladi.
Byudjet tashkilotlarining byudjetdan tashqari jamg’armalari daromadlari
Byudjet tashkilotining rivojlantirish jamg’armasi daromadlari:
hisobot choragining so’nggi ish kuni oxirida xarajatlar smetasi bo’yicha
tejalgan mablag’lar, kapital qo’yilmalarni moliyalashtirish uchun nazarda
tutilgan mablag’lar bundan mustasno;
faoliyat ixtisosligi bo’yicha tovarlarni (ishlarni, xizmatlarni) realizatsiya
qilishdan olingan daromadlar;
byudjet tashkiloti balansida turgan mol-mulkni ijaraga berishdan olingan
mablag’larning bir qismi;
belgilangan
tartibda
byudjet
tashkilotlari
tasarrufida
qoldiriladigan
mablag’lar;
homiylikdan olingan mablag’lar hisobidan shakllantiriladi.
Byudjet tashkilotining rivojlantirish jamg’armasiga byudjet tashkilotlarining
tovarlarni (ishlarni, xizmatlarni) realizatsiya qilishdan olingan daromadlari
tovarlarni (ishlarni, xizmatlarni) realizatsiya qilishdan tushgan tushumlar va ularni
ishlab chiqarish bo’yicha xarajatlar o’rtasidagi ijobiy farq sifatida aniqlanadi.
Tibbiyot
tashkilotlarining
moddiy
rag’batlantirish
va rivojlantirish
jamg’armasi daromadlari:
-tibbiyot tashkilotiga ajratiladigan byudjet mablag’lari umumiy hajmining 5
foizigacha bo’lgan miqdorda byudjetdan ajratiladigan mablag’lar;
faoliyat ixtisosligi bo’yicha tovarlarni (ishlarni, xizmatlarni) realizatsiya
qilishdan olingan daromadlar;
hisobot choragining so’nggi ish kuni oxirida xarajatlar smetasi bo’yicha
tejalgan mablag’lar, kapital qo’yilmalarni moliyalashtirish uchun nazarda
tutilgan mablag’lar bundan mustasno;
tibbiyot tashkiloti balansida turgan mol-mulkni ijaraga berishdan olingan
mablag’larning bir qismi;
belgilangan
tartibda
byudjet
tashkilotlari
tasarrufida
qoldiriladigan
mablag’lar;
homiylikdan olingan mablag’lar hisobidan shakllantiriladi.
Tibbiyot
tashkilotlarining
moddiy
rag’batlantirish
va
rivojlantirish
jamg’armasiga
tibbiyot
tashkilotlarining
tovarlarni
(ishlarni,
xizmatlarni)
realizatsiya qilishdan olingan daromadlari tovarlarni (ishlarni, xizmatlarni)
realizatsiya qilishdan tushgan tushumlar va ularni ishlab chiqarish bo’yicha
xarajatlar o’rtasidagi ijobiy farq sifatida aniqlanadi.Vazirliklar, davlat qo’mitalari
va idoralarning byudjetdan tashqari jamg’armalari daromadlari belgilangan tartibda
davlat bojlari, yig’imlar va soliq bo’lmagan to’lovlar, ma’muriy jarimalar hamda
moliyaviy sanksiyalardan ajratmalar hisobidan shakllantiriladi.
Byudjet tashkilotlari tomonidan byudjetdan tashqari mablag’lar:
o’quvchilar va tarbiyalanuvchilar davlat maktabgacha ta’lim muassasalarida,
umumta’lim maktablarining kuni uzaytirilgan guruhlarida, maktab-
internatlarda, olimpiya zaxiralari kollejlari va boshqa ta’lim muassasalarida
saqlab turilganligi uchun;
o’quvchilar bolalar musiqa va san’at maktablari hamda maktabdan tashqari
ta’lim muassasalarida ta’lim olganligi uchun;
oliy va o’rta maxsus, kasb-hunar ta’limi muassasalarida ta’lim olganlik
uchun;
statsionar davolash-profilaktika muassasalarida davolanayotganlar tarkibi
ovqatlanishi uchun;
qonun hujjatlariga muvofiq boshqa turdagi undiriladigan to’lovlar hisobidan
shakllantiriladi.
Undiriladigan to’lovlarning miqdorlari, ularni kiritish va ulardan foydalanish
tartibi, shuningdek undiriladigan to’lovlar bo’yicha imtiyozlar qonun hujjatlari
bilan belgilanadi.
Beg’araz yordam
O’zbekiston Respublikasi Byudjet kodeksining 64- moddasi berg’araz
yordamga bag’ishlangan bo’lib unga ko’ra,beg’araz yordam insonparvarlik
yordami va texnik ko’maklashish mablag’lari tarzida beriladi.
Insonparvarlik yordami aholining ijtimoiy nochor guruhlariga tibbiy va
ijtimoiy yordam ko’rsatish, ijtimoiy soha muassasalarini qo’llab-quvvatlash, tabiiy
ofatlar, avariyalar va halokatlar, epidemiyalar, epizootiyalar va boshqa favqulodda
vaziyatlarning oldini olish hamda ularning oqibatlarini tugatish uchun dori
vositalari va tibbiyot uchun mo’ljallangan buyumlar, oziq-ovqat, xalq iste’moli
tovarlari, boshqa tovarlar, shu jumladan asbob-uskunalar, transport va texnika,
shuningdek ixtiyoriy xayriyalar, ishlarni bajarish va xizmatlar ko’rsatish, shu
jumladan insonparvarlik yordami yuklarini tashish, kuzatib borish va saqlash
tarzida beriladi. Tamaki mahsulotlari, alkogol mahsulotlari, harbiy maqsad uchun
mo’ljallangan
tovarlar,
shuningdek
olib
kirilishi
taqiqlangan
tovarlar
insonparvarlik yordami sirasiga kiritilishi mumkin emas.
Texnik ko’maklashish mablag’lari asbob-uskunalar va texnologiyalarni sotib
olish, tajriba-konstruktorlik ishlarini, ilmiy yoki boshqa tadqiqotlarni o’tkazish,
xodimlarni davolash, o’qitish, ularning malakasini oshirish va ularni qayta
tayyorlash, maslahat xizmatlari ko’rsatish hamda qonun hujjatlariga muvofiq
boshqa maqsadlar uchun natura ko’rinishdagi va pul shaklidagi grantlar tarzida
beriladi.
O’zbekiston Respublikasi, O’zbekiston Respublikasi Hukumati, nodavlat
notijorat tashkilotlari, fuqarolarning o’zini o’zi boshqarish organlari, shuningdek
faoliyati foyda olishga qaratilmagan yuridik va jismoniy shaxslar insonparvarlik
yordami va texnik ko’maklashish mablag’larini oluvchilar bo’lishi mumkin.
Insonparvarlik yordami va texnik ko’maklashish mablag’larini oluvchilar tegishli
donorlar bilan kelishuvlar yoki qonun hujjatlari asosida aniqlanadi.
O’zbekiston Respublikasiga beg’araz yordam doirasida kelgan tovarlardan
tijorat maqsadlarida foydalanish taqiqlanadi.
Mablag’lar, tovarlar, ishlar va xizmatlarning beg’araz yordamga mansubligi
O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi tomonidan belgilangan tartibda
aniqlanadi.
Insonparvarlik yordamini jalb etishga doir takliflar insonparvarlik yordami
bo’yicha hududiy va tarmoq komissiyalari tomonidan har yili 1 iyulga qadar
O’zbekiston Respublikasi Moliya vazirligiga yuboriladi.
O’zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi insonparvarlik yordami bo’yicha
hududiy va tarmoq komissiyalarining takliflari asosida kelgusi yilda insonparvarlik
yordamini jalb etish uchun jamlanma buyurtmani 31 iyuldan kechiktirmay
O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasiga tasdiqlash uchun kiritadi.
Insonparvarlik yordamini jalb etish O’zbekiston Respublikasi Vazirlar
Mahkamasi tomonidan tasdiqlangan insonparvarlik yordamini jalb etishga doir
jamlanma buyurtma asosida amalga oshiriladi.
Kelgusi yil uchun texnik ko’maklashish bo’yicha ustuvor loyihalarning
ro’yxati vazirliklar, davlat qo’mitalari va idoralarning, Qoraqalpog’iston
Respublikasi
Vazirlar
Kengashining,
viloyatlar
va
Toshkent
shahar
hokimliklarining (loyiha tashabbuskorlarining) takliflari asosida joriy yilning 31
mayiga qadar O’zbekiston Respublikasi Iqtisodiyot vazirligi tomonidan tuziladi
hamda O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasiga tasdiqlash uchun
kiritiladi.
Kelgusi yil uchun texnik ko’maklashish mablag’larini jalb qilishni donorlar
bilan ishlab chiqish O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi tomonidan
tasdiqlangan. Texnik ko’maklashish bo’yicha ustuvor loyihalar ro’yxati asosida
amalga oshiriladi.
Texnik ko’maklashish bo’yicha ustuvor loyihalarning ushbu loyihalarni
amalga oshirish uchun donorlar bilan ishlab chiqilgan ro’yxati O’zbekiston
Respublikasi Vazirlar Mahkamasi tomonidan kelgusi yilning 10 fevraligacha
tasdiqlanadi.
Beg’araz yordam oluvchilar:
beg’araz
yordam
loyihalari
bo’yicha
donorlar
bilan
kelishuvlarni
O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi hamda tegishli vazirliklar,
davlat qo’mitalari va idoralar bilan kelishib olishi hamda ularda nazarda
tutilgan, o’z zimmasiga olgan majburiyatlarini o’z vaqtida bajarishi;
olingan beg’araz yordamdan maqsadli va samarali foydalanilishini
ta’minlashi;
olingan beg’araz yordamning hisob va hisobotlarda aks ettirilishini
ta’minlashi;
beg’araz yordam doirasida kelgan tovarlarning bojxona rasmiylashtiruvini
o’z vaqtida amalga oshirishi;
beg’araz yordam kelganligi va foydalanilganligi yuzasidan hisobot taqdim
etishi shart.
Texnik ko’maklashish mablag’larini oluvchilar ushbu moddaning birinchi
qismida ko’rsatilgan majburiyatlar bilan bir qatorda, shuningdek:
texnik ko’maklashish loyihasini amalga oshirish bo’yicha tadbirlar rejasini
va
uni
o’zlashtirish
jadvalini
O’zbekiston
Respublikasi
Vazirlar
Mahkamasiga tasdiqlash uchun kiritishi;
texnik ko’maklashish mablag’lari kelib tushishi uchun vakolatli banklarda
maxsus hisobvaraqlar ochishi;
texnik ko’maklashish loyihasi amalga oshirilganligi to’g’risidagi yakuniy
hisobotni O’zbekiston Respublikasi Moliya vazirligiga taqdim etishi shart.
O’zbekiston Respublikasining beg’araz yordam ko’rsatishi to’g’risidagi
qaror O’zbekiston Respublikasi Prezidenti tomonidan qabul qilinadi. O’zbekiston
Respublikasi nomidan beg’araz yordam ko’rsatgan vakolatli organ hisobot yilidan
keyingi yilning 1 martigacha O’zbekiston Respublikasi Moliya vazirligiga
moliyaviy hisobotlar taqdim etadi.
2. Davlat xarajatlari tushunchasi, ularning tarkibi va xususiyatlari
Davlat byudjetining xarajat qismi quyidagilardan iborat:
ijtimoiy soha va aholini ijtimoiy qo’llab-quvvatlash xarajatlari;
nodavlat notijorat tashkilotlarini va fuqarolik jamiyatining boshqa
institutlarini davlat tomonidan qo’llab-quvvatlash xarajatlari;
iqtisodiyot xarajatlari;
markazlashtirilgan investitsiyalarni moliyalashtirish xarajatlari;
davlat hokimiyati va boshqaruvi organlarini saqlab turish xarajatlari;
sudlarni, adliya va prokuratura organlarini saqlab turish xarajatlari;
fuqarolarning o’zini o’zi boshqarish organlarini saqlab turish xarajatlari;
boshqa xarajatlar.
Davlat byudjetining xarajat qismi tarkibida O’zbekiston Respublikasi
Vazirlar Mahkamasining, Qoraqalpog’iston Respublikasi respublika byudjetining,
viloyatlar viloyat byudjetlarining va Toshkent shahri shahar byudjetining zaxira
jamg’armalari hisobga olinadi.
O’zbekiston Respublikasining respublika byudjetidan quyidagi xarajatlar
amalga oshiriladi:
1) ijtimoiy soha va aholini ijtimoiy qo’llab-quvvatlash xarajatlari, shu jumladan:
maktabgacha ta’lim, umumiy o’rta ta’lim, o’rta maxsus, kasb-hunar ta’limi,
oliy ta’lim, oliy o’quv yurtidan keyingi ta’lim, maktabdan tashqari ta’lim,
kadrlarning malakasini oshirish va ularni qayta tayyorlash muassasalari,
bolalar uylari, ta’lim muassasalarini axborot-uslubiy jihatdan ta’minlash
muassasalari, vazirliklar va idoralar tasarrufidagi ta’lim muassasalari,
boshqa yordamchi muassasalarni saqlab turish, shuningdek qonun
hujjatlarida
O’zbekiston
Respublikasining
respublika
byudjetidan
moliyalashtirilishi nazarda tutilgan ta’lim tizimi tadbirlarining xarajatlari;
respublika shoshilinch tibbiy yordam markazi, OITSga qarshi kurashish
respublika markazi, Davlat sanitariya-epidemiologiya nazorati, karantin va
o’ta xavfli infeksiyalar profilaktikasi, Salomatlik va tibbiyot statistikasi
instituti, ilmiy-tadqiqot institutlari va oliy o’quv yurtlarining klinikalari, qon
quyish xizmati va sud-tibbiyot ekspertizasi respublika muassasalari,
respublika vazirliklari va idoralari tasarrufidagi boshqa davolash-profilaktika
muassasalari hamda yordamchi tashkilotlarni saqlab turish, shuningdek
qonun hujjatlarida O’zbekiston Respublikasining respublika byudjetidan
moliyalashtirilishi nazarda tutilgan xizmatlar haqini to’lash xarajatlari;
qonun hujjatlariga muvofiq ayrim toifadagi fuqarolarga tibbiy xizmatlar
ko’rsatilganligi
uchun
respublika
ixtisoslashtirilgan
markazlari
xarajatlarining o’rnini qoplash (subsidiyalar);
qabul qilingan davlat dasturlariga muvofiq fuqarolarning sog’lig’ini saqlash
tadbirlarini amalga oshirish xarajatlari;
respublika vazirliklari va idoralari tasarrufidagi madaniyat, jismoniy tarbiya
va sport muassasalarini saqlab turish, tele- va radiodasturlar yaratish hamda
ularni tarqatishga doir xizmatlar ta’minoti va ularga haq to’lash,
hukumatning alohida qarorlariga ko’ra ommaviy axborot vositalarini saqlab
turish, kino- va videomahsulotlar yaratish, madaniy meros obektlarida
restavratsiya ishlarini bajarish, tasdiqlangan kalendar rejalarga muvofiq
madaniyat va sportni rivojlantirish bo’yicha qonun hujjatlarida O’zbekiston
Respublikasining respublika byudjetidan moliyalashtirilishi nazarda tutilgan
maqsadli tadbirlar xarajatlari;
fundamental, amaliy tadqiqotlar va innovatsiya ishlarining davlat ilmiy-
texnik dasturlari doirasida grantlar bo’yicha amalga oshiriladigan ilmiy-
texnik loyihalar, noyob ilmiy obektlarni va fanga xizmat ko’rsatuvchi
muassasalarni saqlab turish, ilmiy loyihalar ekspertizasini o’tkazish hamda
qonun hujjatlariga muvofiq O’zbekiston Respublikasining respublika
byudjeti hisobidan amalga oshiriladigan fanga doir alohida tadbirlar
xarajatlari;
davlat arxivlarini saqlab turish xarajatlari;
respublika vazirliklari va idoralari tasarrufidagi urush hamda mehnat
faxriylari uchun pansionatlar va sanatoriylarni, aholini ijtimoiy muhofaza
qilish muassasalarini saqlab turish, shuningdek qonun hujjatlarida
O’zbekiston Respublikasining respublika byudjetidan moliyalashtirilishi
nazarda tutilgan, aholini ijtimoiy muhofaza qilishga doir maqsadli tadbirlar
xarajatlari;
davlat mukofotlari, davlat pul mukofotlari bilan taqdirlanganligi munosabati
bilan bir yo’la beriladigan davlat pul mukofotlari va mukofotlarini to’lash
xarajatlari;
bolalikdan nogironlarga va bola tug’ilganda beriladigan nafaqalarni, qonun
hujjatlarida ayrim toifadagi shaxslarga belgilangan kompensatsiyalarni
to’lash uchun vakolatli organga mablag’lar ajratish xarajatlari;
Chernobil AYeS halokati oqibatlarini tugatishda ishtirok etgan shaxslarni va
radiatsiya-yadro obektlarida harbiy xizmatni o’tagan pensiya yoshidagi
shaxslarni ijtimoiy qo’llab-quvvatlash, ayrim toifadagi shaxslarga qonun
hujjatlarida belgilangan imtiyozlar va kompensatsiyalarni to’lash xarajatlari;
davlat grantlari, subsidiyalar va ijtimoiy buyurtma shaklida nodavlat
notijorat tashkilotlari va fuqarolik jamiyatining boshqa institutlari faoliyatini
davlat tomonidan qo’llab-quvvatlash xarajatlari;
2) iqtisodiyot xarajatlari, shu jumladan:
qishloq va suv xo’jaligi sohasidagi respublika nazorat organlarining
xarajatlari, suv, qishloq, o’rmon xo’jaligi xarajatlari, qishloq xo’jaligi
ekinlari zararkunandalariga qarshi kurashish muassasalarining xizmatlariga
haq to’lash va ularni saqlab turish xarajatlari;
hosildorligi past yerlarda davlat ehtiyojlari uchun qishloq xo’jaligi
mahsulotlarini yetishtiruvchi fermer xo’jaliklarini moliyaviy qo’llab-
quvvatlash xarajatlari;
qishloq xo’jaligi tovar ishlab chiqaruvchilari tomonidan to’lanadigan yagona
yer solig’i bo’yicha tushumlarga muvofiq byudjetdan ajratiladigan
mablag’lar va O’zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi huzuridagi
Sug’oriladigan yerlarning meliorativ holatini yaxshilash jamg’armasining
har
yili
tasdiqlanadigan
asosiy
parametrlari
doirasida
byudjetdan
ajratiladigan maqsadli mablag’lar;
qonun hujjatlarida O’zbekiston Respublikasining respublika byudjetidan
moliyalashtirilishi nazarda tutilgan standartlashtirish va sertifikatlashtirish,
topografiya-geodeziya, kartografiya va kadastr ishlari, davlat shaharsozlik
kadastrini yuritish xarajatlari, chegaradosh davlatlarga haq evaziga yerdan
foydalanish to’lovi, gidrometeorologiya xizmati muassasalarini saqlab turish
xarajatlari;
atrof muhit va landshaftning muhofaza qilinishini, biologik xilma-xillikning
himoya qilinishini ta’minlash bilan bog’liq xarajatlar;
3) respublika vazirliklari, davlat qo’mitalari va idoralari buyurtmachi bo’lgan
markazlashtirilgan investitsiyalarni moliyalashtirish xarajatlari;
4) davlat hokimiyati va boshqaruvi organlarini saqlab turish xarajatlari, shu
jumladan:
O’zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi palatalarini;
O’zbekiston Respublikasi Prezidenti devonini;O’zbekiston Respublikasi
Vazirlar Mahkamasini;
O’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyaviy sudini;
O’zbekiston Respublikasi Oliy Majlisining Inson huquqlari bo’yicha vakili
(ombudsman) kotibiyatini;
qonun hujjatlarida O’zbekiston Respublikasining respublika byudjeti
mablag’laridan saqlab turilishi nazarda tutilgan davlat boshqaruvi
organlarini;
O’zbekiston Respublikasining chet ellardagi muassasalarini saqlab turish
xarajatlari;
6) sudlarni, adliya va prokuratura organlarini saqlab turish xarajatlari;
7) O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining zaxira jamg’armasini
shakllantirish xarajatlari;
8) boshqa xarajatlar:
siyosiy
partiyalarga
ularning
ustavida
belgilangan
faoliyatini
moliyalashtirish uchun ajratiladigan mablag’lar;
qonun hujjatlarida belgilangan tartibda qo’shilgan qiymat solig’ining o’rnini
qoplash;
O’zbekiston Respublikasi ishtirokchi bo’lgan xalqaro tashkilotlarga a’zolik
badallarini to’lash va ularni moliyalashtirishda ishtirok etish xarajatlari;
davlat qarzi bo’yicha xizmat ko’rsatish va O’zbekiston Respublikasining
kafolatlangan majburiyatlarini bajarish bilan bog’liq xarajatlar;
davlat buyurtmasi bo’yicha statistika ishlariga haq to’lash;
saylovlar va referendumlar o’tkazish bo’yicha xarajatlar;
xo’jalik jamiyatlaridagi davlat ulushini boshqarish bo’yicha davlat ishonchli
vakillarining xizmatlariga haq to’lash;davlat zaxiralari va strategik
zaxiralarni vujudga keltirish, saqlab va yangilab turish bilan bog’liq
xarajatlar;
mudofaaga, jamoat tartibi va xavfsizligini ta’minlashga, bojxona organlariga
ajratiladigan mablag’lar, shu jumladan harbiy xizmatni, ichki ishlar
organlarida, bojxona organlarida xizmatni o’tagan shaxslar hamda ularning
oilalariga pensiyalar va nafaqalar uchun xarajatlar, shuningdek qonun
hujjatlariga muvofiq faoliyati O’zbekiston Respublikasining respublika
byudjetidan moliyalashtiriladigan muassasalar, tashkilotlar va idoralarga
ajratiladigan mablag’lar;
qonun hujjatlariga muvofiq boshqa xarajatlar.
O’zbekiston Respublikasining respublika byudjetidan:
Qoraqalpog’iston Respublikasi byudjetiga, viloyatlar va Toshkent shahar
mahalliy byudjetlariga subvensiyalar, o’tkazib beriladigan daromadlar va
dotatsiyalar;
davlat maqsadli jamg’armalariga byudjet ssudalari va dotatsiyalar;
yuridik shaxslarga byudjet ssudalari va kredit liniyalari hamda chet
davlatlarga kreditlar belgilangan tartibda ajratilishi mumkin.
Qoraqalpog’iston Respublikasining respublika byudjeti, viloyatlarning viloyat
byudjetlari va Toshkent shahrining shahar byudjetidan quyidagi xarajatlar amalga
oshiriladi:
1) ijtimoiy soha va aholini ijtimoiy qo’llab-quvvatlash xarajatlari, shu
jumladan:
-umumiy o’rta ta’lim, o’rta maxsus, kasb-hunar ta’limi, maktabdan tashqari
ta’lim, pedagog kadrlar malakasini oshirish va qayta tayyorlash, boshqa yordamchi
va uslubiy ta’lim muassasalarini saqlab turish xarajatlari;
-bolalar uylari, davlat bolalar shaharchalarini saqlab turish, qonun
hujjatlarida
Qoraqalpog’iston
Respublikasining
respublika
byudjetidan,
viloyatlarning viloyat byudjetlari va Toshkent shahrining shahar byudjetidan
moliyalashtirilishi nazarda tutilgan ta’lim tizimidagi yordamchi xizmatlar va
maqsadli tadbirlar xarajatlari;
-Respublika shoshilinch tibbiy yordam markazi filialini, ko’p tarmoqli va
ixtisoslashtirilgan tibbiyot markazlarini, ixtisoslashtirilgan kasalxonalar va
dispanserlarni, tug’ruqxonalar va akusherlik majmualarini, tibbiy tashxis qo’yish
va davlat sanitariya-epidemiologiya nazorati markazlarini, qon quyish xizmati va
sud-tibbiyot ekspertizasi muassasalarini, Salomatlik va tibbiyot statistikasi instituti
filialini, hududiy sog’liqni saqlashni boshqarish organlari tasarrufidagi boshqa
davolash-profilaktika muassasalari va yordamchi tashkilotlarni saqlab turish,
shuningdek qonun hujjatlarida Qoraqalpog’iston Respublikasining respublika
byudjeti, viloyatlarning viloyat byudjetlari va Toshkent shahrining shahar
byudjetidan moliyalashtirilishi nazarda tutilgan xizmatlarga haq to’lash xarajatlari;
-qabul qilingan davlat dasturlariga muvofiq fuqarolarning sog’lig’ini saqlash
tadbirlarini amalga oshirish xarajatlari;
-hududiy madaniyat va sportni boshqarish organlari tasarrufidagi madaniyat,
jismoniy tarbiya va sport muassasalarini saqlab turish, shuningdek madaniyat va
sportni rivojlantirishga doir maqsadli tadbirlarni amalga oshirish xarajatlari;
-Qoraqalpog’iston Respublikasi Vazirlar Kengashi, viloyatlar va Toshkent
shahar
nazarda hokimliklari tasarrufidagi arxivlarni saqlab turish xarajatlari;
-Qoraqalpog’iston Respublikasi Vazirlar Kengashi, viloyatlar va Toshkent
shahar hokimliklari tasarrufidagi qariyalar va nogironlarning internat-uylari,
pansionatlari va sanatoriylari, nogironlarni reabilitatsiya qilish markazlarini,
boshqa muassasalarni saqlab turish xarajatlari, shuningdek aholini ijtimoiy
muhofaza qilishga doir maqsadli tadbirlar xarajatlari;
-shahar yo’lovchilar transporti tashuvchilarining yo’lovchilarni va bagajni
cheklangan tariflar bo’yicha tashish, shuningdek alohida toifadagi fuqarolarni
imtiyozli tashish xizmatlarini ko’rsatish bilan bog’liq zararlarning o’rnini qoplash
xarajatlari;
2) iqtisodiyot xarajatlari, shu jumladan:
-qishloq xo’jaligi sohasida hududiy nazorat organlarini saqlab turish, shu
jumladan hayvonlar kasalliklariga qarshi kurashuvchi muassasalar xizmatlariga
haq to’lash, shuningdek yerlarni rekultivatsiya qilish ishlarini bajarish;
-uy-joy-kommunal xo’jaligi obektlarida ta’mirlash ishlarini olib borish;
-suv yo’llarining ayrim texnik uchastkalarini saqlab turish;
-aholi punktlarini obodonlashtirish;
-shaharlarning, boshqa aholi punktlarining ko’chalarini va xo’jaliklararo
qishloq avtomobil yo’llarini ta’mirlash, shuningdek ayrim tashkilotlar xarajatlari;
-qonun hujjatlarida tutilgan o’rmon xo’jaligini saqlab turish xarajatlari;
3) Qoraqalpog’iston Respublikasi Vazirlar Kengashi, viloyatlar va Toshkent
shahar hokimliklari buyurtmachi bo’lgan markazlashtirilgan investitsiyalarni
moliyalashtirish xarajatlari;
4) mahalliy davlat hokimiyati va boshqaruvi organlarini, shu jumladan:
-Qoraqalpog’iston Respublikasi Jo’qorg’i Kengesini;
-Qoraqalpog’iston Respublikasi Vazirlar Kengashi, viloyatlar va Toshkent
shahar hokimliklari, ularning boshqarmalari va bo’limlarini saqlab turish
xarajatlari;
5) Qoraqalpog’iston Respublikasi respublika byudjetining, viloyatlar viloyat
byudjetlarining va Toshkent shahri shahar byudjetining zaxira jamg’armalarini
shakllantirish xarajatlari;
6) davlat yoki jamoat ehtiyojlari uchun yer uchastkalarining olib qo’yilishi
munosabati bilan yuridik va jismoniy shaxslarga yetkazilgan zararning o’rnini
qoplash xarajatlari;
7) Qoraqalpog’iston Respublikasi respublika byudjetining, viloyatlar viloyat
byudjetlarining va Toshkent shahri shahar byudjetining mablag’lari hisobidan
moliyalashtiriladigan tashkilotlar va tadbirlarning xarajatlari.
Qoraqalpog’iston Respublikasining respublika byudjetidan, viloyatlarning
viloyat byudjetlaridan va Toshkent shahrining shahar byudjetidan tumanlar va
shaharlar byudjetlariga byudjet ssudalari, dotatsiyalar, subvensiyalar va o’tkazib
beriladigan daromadlar ajratilishi mumkin.
Tumanlar va shaharlar byudjetlaridan quyidagi xarajatlar amalga
oshiriladi:
1) ijtimoiy soha va aholini ijtimoiy qo’llab-quvvatlash xarajatlari, shu
jumladan:
tumanlar (shaharlar) xalq ta’limi muassasalari faoliyatini uslubiy jihatdan
ta’minlash va tashkil etish bo’limlarini, shuningdek ular tasarrufidagi
maktabgacha ta’lim, umumiy o’rta ta’lim, maktabdan tashqari ta’lim
muassasalarini saqlab turish hamda qonun hujjatlarida tumanlar va shaharlar
byudjetlaridan moliyalashtirilishi nazarda tutilgan ta’lim tizimidagi tadbirlar
xarajatlari;
tumanlar
(shaharlar)
tibbiyot
birlashmalari
tasarrufidagi
davolash-
profilaktika muassasalarini hamda davlat sanitariya-epidemiologiya nazorati
tuman, shahar muassasalarini saqlab turish xarajatlari;
qabul qilingan davlat dasturlariga muvofiq fuqarolarning sog’lig’ini saqlash
tadbirlarini amalga oshirish xarajatlari;
tumanlar (shaharlar) madaniyat va sport ishlari bo’limlari tasarrufidagi
madaniyat, jismoniy tarbiya va sport muassasalarini saqlab turish,
shuningdek madaniyat va sportni rivojlantirishga doir maqsadli tadbirlar
xarajatlari;
fuqarolarning o’zini o’zi boshqarish organlari tomonidan kam ta’minlangan
oilalarga tayinlanadigan hamda to’lanadigan ijtimoiy nafaqalar va moddiy
yordam hamda tabiiy ofatlardan jabrlangan oilalarga moddiy yordam, uyda
ijtimoiy yordam ko’rsatish, Chernobil AYeS halokati oqibatlarini tugatishda
ishtirok etgan shaxslarni va radiatsiya-yadro obektlarida harbiy xizmatni
o’tagan pensiya yoshidagi shaxslarni ijtimoiy qo’llab-quvvatlash xarajatlari;
2) iqtisodiyot xarajatlari, shu jumladan:
veterinariya laboratoriyalari va hayvonlar kasalliklariga qarshi kurashish
stansiyalarini saqlab turish;
shaharlarning va boshqa aholi punktlarining ko’chalarini, shuningdek
xo’jaliklararo qishloq avtomobil yo’llarini ta’mirlash;