DEVIANT XULQ -IJTIMOIY-PEDAGOGIK MUAMMO SIFATIDA.
Reja:
1.
Deviatsiya va uning turlari.
2.
O‘smirlarning deviant xulq-atvori sabablari.
3.
Deviant xulq-atvorli bolalar bilan ijtimoiy-pedagogik amaliyot
yuritish.
4.
Deviatsiya kontseptsiyasida reabilitatsiya, profilaktika va korrektsiya
masalalari.
Tayanch tushunchalar: Deviatsiya, anotomik-fiziologik tuzilishi, xulq-
atvor, ijtimoiy dezadaptatsiya, mikro ijtimoiy munosabatlar, Biologik omillar,
psixopatiya, o‘quv dekompensatsiyasi, Profilaktika.
Odatda deviatsiyalar o‘spirinlik davrida yuzaga keladi. O‘spirinlik davri
yoshlik davrlari ichida eng murakkabidir. Uni o‘tish davri ham deb atashadi, chunki
bu davr mobaynida bolalikdan yigitlikka o‘tish ro‘y beradi va bu jarayon o‘smir
rivojlanishining barcha jihatlari-anotomik-fiziologik tuzilishi, aqliy, axloqiy
rivojlanishida o‘z ta’sirini ko‘rsatadi. O‘smirlik davrida o‘smir hayoti va faoliyatida
jiddiy o‘zgarishlar ro‘y beradi, bu esa o‘z navbatida ruhiyatning qayta
shakllanishiga, tengdoshlari bilan munosabatlarning yangi shakllari paydo bo‘lishiga
olib keladi. O‘smirning ijtimoiy maqomi o‘zgaradi. Unga nisbatan kattalar
tomonidan yanada jiddiyroq talablar qo‘yila boshlaydi.
Deviatsiya turlari Jamiyatda qabul qilingan qoidalar, xulq-atvor
normalaridanchetga chiqqan o‘smirlarni qiyin o‘smir yoki qiyin tarbiyalanadigan
o‘smir deyishadi. Qiyin tarbiyalanish deganda pedagogik ta’sirga qarshilik
ko‘rsatish tushuniladi. O‘smirning qiyin tarbiyalanishi, u tomonidan qabul qilingan
norma va qoidalarga amal qilinmasligini fanda deviatsiya hodisasi orqali o‘rganiladi.
Deviatsiya (og‘ish) ham insonga, ham uni o‘rab turgan olamga xos bo‘lgan
o‘zgaruvchanlik hodisasining jihatlaridan biri hisoblanadi. ijtimoiy sohada
o‘zgaruvchanlik hodisasining jihatlaridan biri hisoblanadi. ijtimoiy sohada
o‘zgaruvchanlik faoliyatga bog‘liq va insonning atrofdagilar bilan o‘zaro
munosabatini aks etadigan xulq-atvorida o‘z ifodasini topadi. Avval aytib
o‘tganimizdek, xulq-atvor norma va chetga chiqqan bo‘ladi.
O‘smirning normal xulq-atvori uning bilan ijtimoiylashuvi rivojlanishi
ehtiyojlariga mos tuShuvchi mikrosotsium o‘zaro munosabati. Agar bolani
atrofdagilari o‘smirning u yoki bu xususiyatlariga o‘z vaqtida e’tibor qaratishsa
uning xulq-atvori doimo normal bo‘ladi. Bundan kelib chiqadiki, me’yordan chetga
chiqqan xulq-atvorni jamiyat rivoji va svilizatsiyasini bola shaxsiyatining
xususiyatlarini inobatga olmaslik oqibatida buzilishiga olib keluvchi bolaning
jamiyat bilan munosabati sifatida tuShunsak bo‘ladi. Aftida chetga chiquvchi xulq-
atvor ijtimoiy dezadaptatsiya ko‘rinishlaridan biri hisoblanadi.
Bolalar va o‘smirlar dezadaptatsiyasi haqida gapirganda bu jarayonga
giriftor bo‘lgan bolalar toifalarini aniqlab olish lozim:
-maktabga qatnamaydigan maktab yoshidagi bolalar,
-etim bolalar,
- ijtimoiy yetimlar, bolalar uylarida joylar yetishmasligi sababli ular oylab
o‘z navbatlarini ota-onalik huquqidan mahrum etilgan ota-onalari bilan yashagan
holda kutishadi. Shu bilan birga ular tuzuk ovqatlanishmaydi, jismoniy, ruhiy, jinsiy
qiynoqlarga duchor bo‘lishadi.
-giyohvand va toksin moddalar iste’mol qiluvchi bolalar,
-jinsiy intizomsiz bolalar,
-g‘ayrihuquqiy hatti-harakatlar sodir etgan bolalar. Rasmiy ma’lumotlarga
ko‘ra ularning soni kattalarga qaraganda ikki hissa tez oshmoqda.
Deviatsiya
deviant,
delikvent
va
jinoiy
xulq-atvordan
iborat.
Deviant xulq-atvor - mikro ijtimoiy munosabatlar (oilaviy, maktabdagi
munosabatlar) va kichik ijtimoiy guruhlarga xos bo‘lgan ijtimoiy normalar va xulq-
atvor qoidalarini buzish bilan bog‘liq me’yordan og‘uvchi xulq-atvor turlaridan
biridir. Bu xulq-atvorni g‘ayriintizomiy deb atasak ham bo‘ladi.
Deviant xulq-atvorning yorqin namoyon bo‘lishiga namoyish, agressiya,
chaqiruv, o‘qishdan qochish va daydilik, boalar va o‘smirlarning aroqxo‘rlik,
giyohvandlik va u bilan bog‘liq g‘ayriijtimoiy harakatlar, jinsiy xarakterdagi
g‘ayriijtimoiy hatti-harakatlar, o‘zigo‘ suiqasd qilishga urinishlarni misol qilib
keltirsak bo‘ladi.
Delinkvent xulq-atvor deviantdan farqli ravishda bolalar va o‘smirlarning
takrorlanib turuvchi g‘ayriijtimoiy hatti-harakatlar sifatida xarakterlanadi. Bu
harakatlar huquqiy normalarni buzuvchi, biroq ijtimoiy xavf darajasiga ko‘ra jinoiy
javobgarlikni keltirib chiqarmaydigan muayyan harakatlar majmuasiga aylanadi.
Delikvent xulq-atvorning quyidagi turlari mavjud:
-agressiv
xulq-atvor,
bunga
haqoratlash,
sadistik
harakatlar,
o‘t
qo‘yish kabilar kiradi;
- g‘arazli xulq-atvor: kichk o‘g‘riliklar, ta’magirlik, avtoulovlarni olib
qochish va moddiy daromad olish maqsadidagi boshqa mulkiy tajovuzlar;
-giyohvand moddalarni yetishtirish va tarqatish.
Delikvent xulq-atvor nafaqat tashqi jihatdan, balki ichki-shaxsiy xulq-
atvorda ham namoyon bo‘ladi. Ya’ni bunda o‘smirda ichki tartibga solish tizimini
nazorat qilishni susayishiga olib keluvchi qadriyatlarning o‘zgarishi ro‘y beradi.
Jinoiy hatti-harakat jinoiy javobgarlikka tortishga, ma’lum yoshga
yetganda jinoiy ish qo‘zg‘ashga sabab bo‘luvchi va jinoyat kodeksining muayyan
moddalarida nazarda tutilgan g‘ayrihuquqiy hatti-harakatlar hisoblanadi.
Deviatsiyaning salbiy turlari ijtimoiy potologiya hisoblanadi. Bularga
aroqxo‘rlik, toksikomaniya, giyohvandlik, fohishabozlik, o‘z joniga qasd qilish,
huquqbuzarlik va jinoyatchilikni kiritsak bo‘ladi. Ular tizimni barbod etishadi, uning
asoslariga putur yetkazishadi va anchagina zarar keltirishadi. O‘smirlarning deviant
xulq-atvori sabablari me’yordan chetga chiquvchi xulq-atvor murakkab tabiatga ega
bo‘lib, turli xil omillar bilan izohlanadi.
Voyaga yetmaganlarning deviant xulq-atvorini keltirib chiqaruvchi
omillar quyidagilardir:
1. Biologik omillar bola organizmida uning ijtimoiy adaptatsiyasini
qiyinlashtiruvchi fiziologik yoki anotomik xususiyatlarning borligida o‘z ifodasini
topadi. Ularga quyidagilar kiradi:
-irsiy xsusiyatlar;
-aqliy rivojlanishning buzilishi, eshitish va ko‘rishning susayishi, asab
tizimining zararlanishi va boshqalar;
-organizmga psixofiziologik zo‘r berish, nizoli holatlar, atrof-muhitning
kimyoviy tarkibi, turli somatik, allergik, toksik kasallanishlarga olib keluvchi, ya’ni
quvvat manbalari bilan bog‘liq bo‘lgan psixofiziologik xususiyatlar.
2. Psixologik omillar. Bularga bolada psixopatalogiya yoki xarakterining
aksetkatsiyasining borligi kiradi. Bu me’yordan chetga chiqishlar asab kasalliklari,
psixopatiya, nevrosteniya va bolada g‘ayriadekvant reaksiyalarni paydo qiluvchi
boshqa omillarda namoyon bo‘ladi. Yorqin namoyon bo‘lgan psixopatiyaga
(tentaklik) ega bolalar psixiatrlar yordamiga muhtojlar. Ruhiy me’yorning eng
keskin varianti hisoblanmish aksentuatsiyaga ega bolalar psixologik ta’sirlar uchun
nihoyatda qaltis hisoblanadilar va ijtimoiytibbiy reabilitatsiyaga ehtiyoj sezadilar.
Bola rivojlanishining har bir davrida shaxsiyat va xarakterning ba’zi ruhiy
hislatlari shakllanadi. O‘smirda ruhiyat rivojlanishining ikki bosqichi kuzatiladi:
yoki u yashaydigan ijtimoiy muhitdan bezib qoladi, yoki ko‘nikib ketadi. Agar
oilada bola ota-onasi tomonidan yetarli mehr his qilmasa unda bu holatda uning
himoya vositasi vazifasini begonalashuv bajaradi. Bu begonalashuv asabiy
reaksiyalar, atrofdagilar bilna munosabatlarning buzilishi, emotsional sovuqlik,
psixik rivojlanishning to‘xtab qolishi, turli ruhiy patalogilarda namoyon bo‘ladi.
O‘smirlarga xos bo‘lga rad etish, qarshi chiqish kabi hislatlar odatda bir-
biriga emotsional bog‘liq bo‘lgan oilaviy munosabatlarning oqibati hisoblanadi.
O‘smir axloqiy qadriyatlari tizimining shakllanmaganligi holatida uning qiziqishlari
g‘arazli xarakter kasb eta boshlaydi. Bunaqa o‘smirlarga infantilizm, ko‘ngilochar
hikoyalar xosdir.
3. Ijtimoiy-pedagogik omillar maktab, oila va ijtimoiy tarbiya nuqsonlarida
namoyon bo‘lib, uning asosida yoshlik chog‘ida salbiy tajriba to‘planishligi bilan
bolaning erta ijtimoiylashuvidagi og‘ishlarga olib keluvchi yosh, jinsiy va individual
hususiyatlar yotadi. Bunaqa bolalar avvalambor maktabda yomon tayyorlanishgan
bo‘lishadi, uy vazifalariga mas’uliyatsizlik bilan qarashadi, maktab baholariga
befarqliklarini bildirishadi. Bu esa ularning o‘quv dezadaptatsiyasidan dalolat
beradi.
Maktab o‘qo‘vchisining dezadaptatsiyasi o‘z rivojlanishida quyidagi
bosqichlardan o‘tadi:
-o‘quv dekompensatsiyasi-bola bir yoki bir nechta fanlarni o‘zlashtirishida
qayinchiliklra paydo bo‘lishi bilan xarakterlanadigan holat;
-maktab dezadaptatsiyasi –o‘qish jarayonidagi qiyinchiliklar bilan bir
qatorda o‘qituvchilar, sinfdoshlar bilan nizolashishda namoyon bo‘ladigan, xulq-
atvor buzilishi bilan xarakterlanadigan bola holati;
-ijtimoiy dezadaptatsiya-bu holatda o‘qishga, maktab jamoasiga qiziqish
batamom so‘nadi, giyohvandlik, spirtli ichimliklarga qiziqish kuchayadi;
-bo‘sh vaqtni o‘tkazish muhitining kriminallashuvi.
Bolaning psixo ijtimoiy rivojidagi me’yordan chiqishning yana bir muhim
omili noxush oila hisoblanadi. Voyaga yetmagan bolalarda g‘ayriijtimoiy xulq-
atvorni shakllanishiga olib keladigan oilaviy munosabatlar turlarini ajratib ko‘rsatish
ham muhim ahamiyatga ega. Ular:
-o‘zida bir tomondan bola xohishlariga erk berish, boshqa tomondan esa
bolani nizoli vaziyatlarga undashni yoki oilada ikki axloq-oila uchun yurish-turish
qoidalari, jamiyat uchun umuman boshqa qoidalarni mujassam etgan tariyaviy
munosabatlar turi;
-to‘liqsiz oilada, bolalar va ota-onalarning uzoq muddat ayri yashashlari
sharoitida tarbiyaviy ta’sirlarning beqaror turi;
-spirtli ichmliklar, giyohvand moddalar iste’moli, g‘ayriaxloqiy hayot tarzi,
ota-onalarning jinoiy xulq-atvori bilan bog‘liq a ijtimoiy munosabatlar turi.
Shavqatsiz muomula (haqorat) deb bolaga g‘amxo‘rlik qiluvchi yoki unga
vasiylik qiluvchilar tomonidan unga zarar keltiruvchi harakatlarga aytiladi.
Bolaning ruhiy-ijtimoiy rivojlanishiga oila va uning ta’sirini tahlil qilish Shuni
ko‘rsatadiki, aksariyat bolalarda ijtimoiylashuv shartlari buziladi. Ularning bir qismi
deviatsiya holatiga olib boruvchi turli jismoniy va ruhiy xavflar ostida yashashadi,
boshqalari esa jinoiy faoliyatlarga aralashib qolishgan.
4. Ijtimoiy-iqtisodiy omillar ijtimoiy tengsizlik, jamiyatning boylar va
kambag‘allarga sinflashishi, axoli ko‘p qismining kambag‘allashib ketishi, ishsizlik,
inflyatsiya, daromad olish usullarining cheklab qo‘yilishidan iborat.
5. Axloqiy omillar bir tomondan zamonaviy jamiyatning past axloqiy
darajasida, qadriyatlarning yo‘qolib ketishida namoyon bo‘lsa, boshqa tomondan esa
jamiyatning deviant xulq-atvorning namoyon bo‘lishiga befarq qarashida o‘z aksini
topadi.
Deviant xulq-atvorli bolalar bilan ijtimoiy-pedagogik amaliyot yuritish.
O‘smirlar deviant xulq-atvorining profilaktikasi. O‘smirlik yoshida deviatsiya
namoyon bo‘lishining tinimisiz oshib borishi ijtimoiy pedagog oldida bu o‘smirlar
bilan ishlashning yangi usullari, texnologiyalarini izlash va ularga tadbiq etish
vazifasini qo‘yadi. Ilmiy nazariy va amaliyotda ikki asosiy texnologiya-profilaktika
va reabilitatsiya keng tarqalgan.
Profilaktika-o‘smirlar xulq-atvorida ijtimoiy normalardan og‘ishning turli
shakllarini keltirib chiqaruvchi asosiy sabab va sharoitlarni bartaraf etishga qaratilga
ijtimoiy, tibbiy, tashkiliy, tarbiyaviy va davlat tadbirlarining majmuasidir. U asosan
bolani o‘rab turuvchi muhitga bog‘liq bo‘ladi.
Profilaktika chora-tadbirlarini amalga oshirayotganda ijtimoiy pelagog
quyidagi qoidalarga suyanadi:
1. Ijtimoiy madaniy normani o‘zlashtirish shaxs ijtimoiylashuvi jarayonida
amalga oshadi. Qadriyatlar, g‘oyalar va boshqa ramqiy tizimlar majmuasini
o‘zlashtirmay inson jamiyatning to‘la qonli a’zosi sifatida faoliyat yurita olmaydi.
2. Ijtimoiy madaniy normaning muxolifi bolalarning ijtimoiy madaniy va
pedagogik qarovsizligi bo‘lib, u nafaqat bola rivojining g‘ayrinormal alomati balki
uning zimmasiga anomal ijtimoiy holatlarni yuklatishning natijasi sifatida qaraladi.
3. Bolalar qarovsizligining profilaktikasi nafaqat mavhum ijtimoiy madaniy
normadan balki muayyan sharoitda yashashga majbur bo‘lgan boladan kelib chiqishi
lozim.
4. Bola reabilitatsiyasi faoliyat sub’ekti, ijtimoiy sub’ekt va shaxs darajasida
amalga oshirilishi kerak.
“Profilaktikasi” atamasi o‘zi noxush oqibatlarni keltirib chiqaruvchi
sabablarni bartaraf etish ma’nosini bildiradi. Ijmimoiy og‘ishlar turli sabab va
holatlardan kelib chiqishini inobatga olsak, profilaktik chora-tadbirlarning bir nechta
turlarini ajratsa bo‘ladi:
-neytrallashtiruvchi,
-o‘rnini to‘ldiruvchi,
- ijtimoiy og‘ishlarga sabab bo‘luvchi holatlarni yuzaga kelishidan
ogohlantiruvchi,
-bu holatlarni bartaraf etuvchi,
-o‘tkaziladigan profilaktika ishlarini nazorat qiluvchi.
Ijtimoiy pedagogning o‘smirlar bilan profilaktika ishlari olib borishiga bir
nechta yondashuvlar mavjud:
Informatsion yondashuv - voyaga yetmagan shaxslar ularga davlat va
jamiyat tomonidan axloqiy normalarni bajarishga taqdim etilgan huquq va
majburiyatlardan xabardor qilinadilar.
Ijtimoiy profilaktik yondashuv. Bunda asosiy maqsad negativ hodisalarni
aniqlash, bartaraf etish va neytrallashtirishdir. Bu yondaShuning mohiyati davlat,
jamiyat, muayyan ijtimoiy pedagogik muassasa, ijtimoiy pedagog tomonidan
deviant xulq-atvorni keltirib chiqaruvchi sabablarni bartaraf etishga qaratilgan
ijtimoiy-iqtisodiy, ijtimoiy-siyosiy, tashkiliy, huquqiy va tarbiyaviy chora tadbirlarni
o‘tkazishdan iborat.
Tibbiy-biologik yondashuvning mohiyati esa ijtimoiy normalardan
ehtimoliy og‘ishlarni turli ruhiy anomaliyalar bilan aziyat chekuvchi shaxslarga
nisbatan davlat profilaktik xarakterdagi choralar vositasida oldini olish hisoblanadi.
Ijtimoiy pedagogik yondaShuv deviant xulq-atvorga ega o‘smirning ijobiy
hislatlarini tiklashda namoyon bo‘ladi.
Deviant xulq-atvorga ega bolalarning ijtimoiy-pedagogik reabilitatsiyasi
Ijtimoiy pedagogning dezadaptatsiya bo‘lgan o‘smirlar bilan ishlashining boshqa bir
texnologiyasi ularning reabilitatsiyasi hisoblanadi. Reabilitatsiya keng turdagi
vazifalar,
elementar
ko‘nikmalardan
tortib
insonning
jamiyatda
to‘liq
integratsiyalaShuvigacha bo‘lgan masalalarni hal qilishga qaratilgan chora-tadbirlar
tizimi sifatida qaralishi mumkin.
Reabilitatsiya ob’ektlari quyidagilar:
1. Ijtimoiy va pedagogik qarovsiz bolalar. Tavakkal guruhidagi bolalarning
eng tarqalgan toifasi bo‘lib, ularning qiyin tarbiyalanishi ruhiy pedagogik sabablar
bilan izohlanadi. Qarovsizlikning asosiy belgilari deb yetakchilik faoliyatidagi
kamchiliklar, xulq-atvorda chetga og‘ish, ijtimoiy adaptatsiya qiyinchiliklarini
aytsak bo‘ladi. Bu bolalar va o‘smirlar faoliyatning to‘la qonli sub’ekti
bo‘lmaganliklar uchun ularga asosiy yordamni pedagog, psixolog va ota-onalar
ko‘rsatishlari mumkin.
2. Voyaga yetmagan huquqbuzarlar, yetim bolalar, xulq-atvorida chetga
og‘ish bo‘lgan o‘smirlar. Bu toifaga avvlambor ijtimoiy adaptatsiyada, ijtimoiy
rollarni egallashda yordam ko‘rsatish lozim.
Reabilitatsiyaning asosiy sub’ekti ijtimoiy pedagog bo‘lib, u yuqorida sanab
o‘tilga funksiyalarni bajara olishi, o‘smirlar va bolalarga psixologik yordam ko‘rsata
olishi lozim.
3. Psixosomatik va nerv-psixologik sog‘ligi buzilgan va funksional
og‘ishlarga ega bolalar.
a) surunkali somatik kasalliklar,
b) funksional buzilishlar,
v) asab-ruhiy hastaliklar,
g) aqliy qoloqlik,
d) nogironlik.
Bu toifa bolalar avvalambor tibbiy va ruhiy reabilitatsiyaga ehtiyoj sezadilar.
Uning sub’ektlari shifokorlar va psixologlar bo‘lib, ular Shuningdek pedagog va
ijtimoiy ishchilar bilan hamkorlikda kompleks reabilitatsiyani ham o‘tkazishlari
mumkin. Reabilitatsion yordam xarakteri:
-kechikkan yordamdan profilaktik yordamga o‘tish,
-jazolovchi yordamdan ayovchi yordamga o‘tish,
-tasodifiy yordamdan kafolatlangan va kompleks yordamga o‘tish,
-anonim yordamdan shaxsiy yordamga o‘tish.
Adaptatsiyadan farqli o‘laroq reabilitatsiya tiklanish, faollashtirish sifatida
tushuniladi. Reabilitatsiya jarayonida o‘rnini to‘ldiruvchi mexanizm mavjud
nuqsonni yengib o‘tish uchun qo‘llanadi, adaptatsiya jarayonida esa u mavjud
nuqsonga ko‘nikish maqsadida qo‘llanadi. Demak, reabilitatsiya bu bolani
jamiyatdagi faol hayotga va ijtimoiy foydali mehnatga qaytarish maqsadidagi chora-
tadbirlar tizimidir.
Reabilitatsiyaning bir qancha turlari mavjud: tibbiy, psixologik, pedagogik,
ijtimoiy-iqtisodiy, kasbiy, maishiy.
Tibbiy reabilitatsiya bola organizmining u yoki bu yo‘qotilgan funksiyasini
o‘rnini to‘ldirish yoki to‘liq va qisman tiklashga qaratilgan bo‘ladi.
Ruhiy reabilitatsiya o‘smirning ruhiy sohasiga qaratilgan bo‘lib, uning
maqsadi deviant xulq-atvorli bola ongida uning hech kimga kerakmasligi haqidagi
tasavvurni yengib o‘tishdir.
Kasbiy reabilitatsiya o‘smirni biror-bir kasbga o‘rgatish, u uchun
yengillashtirilgan sharoitli va qisqartirilgan ish kuniga ega ish joylarini qidirishdan
iborat.
Maishiy reabilitatsiya o‘smir uchun normal yashash sharoitlarini yaratishga
qaratiladi.
Ijtimoiy-iqtisodiy reabilitatsiya deganda esa o‘smir huquq va manfaatlarini
himoya qilish, unga tegishli bo‘lgan moddiy mulklar, to‘lovlar bilan ta’minlashga
qaratilgan chora-tadbirlar tushuniladi.
Ijtimoiy-pedagogik
reabilitatsiya-bola
hayotiy
faoliyatida
muhim
ahamiyatga ega shaxsiy hislatlarni, uning jamiyat integratsiyasiga yordamyordam
beruvchi faol hayotiy pozitsiyasini shakllantirish, ijobiy rollarni, jamiyatda yurish-
turish qoidalarini o‘zlashtirishi, kerakli ma’lumot olishga qaratilgan tarbiyaviy
xarakterdagi chora-tadbirlardir.
Ijtimoiy-pedagogik reabilitatsiya muassasalarining asosiy va vazifalariga
quyidagilar kiradi:
-bolalar va o‘smirlarni nazoratsizliklarini oldini olish,
-voyaga yetmaganlarning ijtimoiy dezadaptatsiyasilarining sabablari va
manbalarini aniqlash,
-kasbiy,
o‘quv,
ijtimoiy-madaniy,
sog‘lomlashtirish
va
boshqa
komponentlardan tashkil topgan bolalar va reabilitatsiyasining individual
dasturlarini amalga oshishini ta’minlash,
-uy sharoitlarida reabilitatsion chora-tadbirlarni uzluksizligini ta’minlash
uchun dezadaptatsiya bo‘lgan bolalar oilalari bilan hamkorlik qilish va tavsiyalar
tayyorlash,
-nazoratsiz bolalar va o‘smirlarning (18 yoshgacha) normal maishiy
sharoitlarda vaqtinchalik yashashini ta’minlash (Shu jumladan, ularga bepul ovqat
tarqatish, tibbiy xizmatlar, ijtimoiy yordam ko‘rsatish va b.),
-oilada inqirozli vaziyatni bartaraf etish va bolaning o‘z oilasiga qaytib
kelishi uchun ruhiy, psixokorreksion va boshqa yordam ko‘rsatish,
-voyaga yetmaganlarning keyingi taqdirini hal qilishda ishtirok etish,
-boshqa muassasalar bilan hamkorlikda bolalarning keyingi tarbiyasining yanada
optimal shakllarini ishlab chiqish va amalga oshirish. Bu vazifalar ko‘lami
muassasalar faoliyatini kadrlar bilan ta’minlanishi va muayyan sharoitlarga bog‘liq
ravishda o‘zgarib turishi mumkin.
Muassasalar quyidagi voyaga yetmagan shaxslarga xizmat ko‘rsatiladi:
-ijtimoiy reabilitatsiya, shoshilinch ijtimoiy psixokorreksion va tibbiy-
psixologik yordamga muhtojlarga,
-ota-onalari, tengdoshlari, pedagoglar va boshqalar bilan muloqotda
qiyinchiliklarga duchor bo‘layotganlarga,
-turli sabablarga ko‘ra deprivatsiyaga mayli borlarga,
-noxush oilalarda istiqomat qiluvchilarga,
-etim bolalar va ota-onasi qaramog‘isiz qolgan bolalar uchun (muassasada
yashashga rozi bo‘lmaganlarga).
Deviant xulq-atvorli o‘smirlarning ijtimoiy pedagogik reabilitatsiyasi
reabilitatsion markaz deb nomlanuvchi ixtisoslashgan muassasalarda amalga
oshiriladi. Bu muassasalarning vazifalari:
-nazoratsizlik, daydilik profilaktikasi,
-ota-onasi aybi bilan yoki ekstrimal vaziyat tufayli qiyin hayotiy holatga
tushib qolgan bolalarga tibbiy-psixologik yordam,
-ijobiy ijtimoiy xulq-atvor, atrofdagilar bilan muomula qilish ko‘nikmalarini
shakllantirish,
-ota-onasi qaramog‘isiz qolgan bolalarga nisbatan vasiylik funksiyalarini
bajarish,
-shaxsning inqirozli ruhiy holatlarini bartaraf etishga yordam beruvchi ruhiy
va pedagogik qo‘llab-quvvatlanish,
-oilaga qaytib kelishga ruxsat,
-normal rivojlanish, ta’lim olish imkoniyati bilan ta’minlash,
-ishga jolashtirilishiga g‘amxo‘rlik qilishdan iborat.
Bu muassasalarda ijtimoiy pedagogik reabilitatsiya uch asosiy bosqichdan
iborat: tashxis qilish reabilitatsion dasturni yaratish va amalga oshirish, bolaning
reabilitatsiyadan
keyingi
himoyasi.
Tashxis
qilish
voyaga
yetmagan
shaxsga emotsional sohasi rivojlanishi, shaxsiy xislatlar, ijtimoiy rollar, kasbiy
qiziqishlarning shakllanganlik darajasini aniqlashga qaratilgan ijtimoiy pedagogik
tadqiqotlar o‘tkazishni ko‘zda tutadi. Reabilitatsion dastur har bir bola uchun
individual tuzilib, faoliyatning asosiy elementlari-maqsadi, vazifasi, shakllari,
vositalari, bosqichlarini o‘zida mujassam etadi. Reabilitatsiya dasturining asosiy
maqsadi shaxsning axloqiy qadriyatlarini shakllantirish va to‘g‘rilash, bolalarga
muomala ko‘nikmalarini shakllantirishga yordam ko‘rsatish.
Reabilitatsiyadan keyingi himoya bolalarga reabilitatsiya markazidan
chiqqanidan so‘ng oila, do‘stlar, maktab jamoasi bilan uyg‘un munosabatlarni
tiklashga yordam beradi. Qiyin tarbiyalanadigan bolalarni reabilitatsiya jarayonida
tarbiya muassasalari katta ahamiyatga ega.
Ta’lim muassasining reabilitatsion xizmati umumiy yondaShuv asosida
funksional majburiyatlar va kasbiy vakolatlar doirasiga o‘zaro munosabatga
kiriShuvchi va bola hamda uning munosabatlarini uyg‘unlashtirishga qaratilgan
o‘zaro bog‘liq chora-tadbirlar tizimini amalga oshiruvchi mutaxassislar guruhi va
pedagogik
jamoadir.
Maktab
reabilitatsiyasi
(tibbiy-psixologik-pedagogik)
reabilitatsiya xizmati modeli muassasa spetsifikasini ham inobatga oladi.
Bu reabilitatsiya xizmatining asosiy vazifalari quyidagilar:
-bolalar va o‘smirlar rivojlanishidagi o‘zgarishlar sabablarini aniqlash;
-ularni bartaraf etish vositalarini qidirish;
-ta’lim-tarbiya, yashash sharoitlarini optimallashtirish;
-normal shaxs rivojlanishiga yordam beruvchi pedagogik jarayonni tashkil
qilish;
-tavakkal guruhi bolalari va o‘smirlarini o‘z vaqtida aniqlash;
-o‘smirlarning ruhiy inqirozini yengib o‘tish;
-maxsus reabilitatsion dasturlarni amalga oshirish orqali muhtojlarga har
tomonlama yordam ko‘rsatish.
Reabilitatsiyaning asosiy tamoyillari:
-mintaqaviy xususiyatlarni, mintaqadagi ijtimoiy-madaniy va iqtisodiy
holatni inobatga olish;
-sheriklik;
-reabilitatsion chora-tadbirlarning keng qamrovliligi;
-ketma-ketlik;
-individual, insoniy yondasuv.
Mintaqaviy ijtimoiy-madaniy va iqtisodiy vaziyatni bilish tamoyili bolalar
kontingentlari,
muassasalar
strukturasini
bilishni
taqozo
etadi.
SHeriklik tamoyili ( ijtimoiy pedagog, shifokor, psixolog-bola) barcha psixologik-
pedagogik va reabilitatsion chora-tadbirlarni bola shaxsi orqali amalga oshirilishidan
iborat. Keng qamrovlilik tamoyili reabilitatsion dasturni amalga oshirishdagi turli
chora-tadbirlar komelksini ko‘zda tutadi. Reabilitatsiyaning quyidagi bosqichlari
mavjud: oilaviy, ijtimoiy va ta’lim va b.
Ketma-ketlik tamoyili bir reabilitatsion chora-tadbirdan boshqasiga asta-
sekin o‘tishni ko‘zda tutadi.
Individual-insoniy
yondashuv bola
rivojlanishining
nafaqat
aktual
balkiShunga yaqin hududlarini ham inobatga olish lozimligini ko‘zda tutadi.
Ta’lim muassasasining reabilitatsion tizimi asosan psixologik-pedagogik xarakterga
ega, ya’ni uning mazmuni va shakllari asosiy maktab xodimlarining zimmasida
bo‘ladi. Avvalambor u bolalarni o‘z maqomlarida (muomalaning to‘laqonli a’zosi
sifatida) va muomala layoqatiga ega (etakchi o‘quv faoliyatinig sub’ekti) sifatida
tiklanishlariga qaratilgan. U bolalar, o‘smirlar va ularning ijtimoiy atrof-muhiti bilan
ish olib borishiga bog‘liq. Pedagoglar Shug‘ullanuvchi nuqsonlar va me’yordan
chetga og‘ishlar sabablari asoson psixologik-pedagogik xarakterga ega bo‘lib,
kerakli vositalar yordamida to‘g‘ri yo‘lga solinadilar.
Ta’lim muassasalarida ijtimoiy pedagogik reabilitatsiya qarovsiz bolalar va
o‘smirlarga nisbatan oilaviy va maktab repressiyalarini oldini olishga, nizoli
vaziyatlarni hal qilishga Shuningdek esa ularni o‘quv faoliyatining sub’kti sifatida
tiklashga qaratiladi.
Savollar:
1. Deviant xulq-atvorga ega o‘smirlar bilan ishlashning asosiy
texnologiyalarini sanab o‘ting.
2. Deviant xulq-atvor profilaktikasida axborot, ijtimoiy-profilaktik, tibbiy-
biologik va ijtimoiy-pedagogik yondaShuvlarning xususiyatlari nimadan iborat.
3. “Reabilitatsiya”, “Ijtimoiy-pedagogik reabilitatsiya” tushunchalariga ta’rif
bering.
4. Deviant xulq-atvorli o‘smirlar uchun reabilitatsion dasturlarning asosiy
tarkibiy qismlariga ta’rif bering.