Deviant xulq – ijtimoiy-pedagogik muammo sifatida. Oila bilan olib boriladigan ijtimoiy-pedagogik faoliyat.
Yuklangan vaqt
2025-01-27
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
14
Faytl hajmi
29,5 KB
Deviant xulq – ijtimoiy-pedagogik muammo sifatida.
Oila bilan olib boriladigan ijtimoiy-pedagogik faoliyat.
Reja:
1. Ijtimoiy pedagogik nuqtai nazardan oila turlari.
2. Ijtimoiy pedagogning oilalar bilan olib boradigan ishlari shakl, metod va
vositalari.
3. Bola asrab olgan oila bilan olib boriladigan ijtimoiy-pedagogik faoliyat.
5. Me’yor va me’yordan og‘ish: tushuncha va tavsif. Me’yordan og‘ish
turlari.
6. O‘smirlarda deviant xulq-atvorning kelib chiqish sabablari.
7. Reabilitatsion ijtimoiy pedagogik texnologiyalar
Oila va uning asosiy vazifalari Jamiyatda oilaning roli o‘zining kuchi
bo‘yicha boshqa hech bir institutlar bilan tenglashtirib bo‘lmaydi. Aynan oilada
insonning shaxsi shakllanadi va rivojlanadi bola jamiyatda qiyinchiliklarsiz
moslashib ketishi uchun u ijtimoiy vazifalarini egallaydi. Oila birinchi tarbiyaviy
institut sifatida ishtirok etadi, u bilan bog‘liqlikni inson o‘zining butun hayoti
davomida xis etadi. Oilada insonning ma’naviyligiga asos solinadi xulqi qoidalari
yuzaga keltiriladi shaxsning ichki dunyosi va individual sifatlari ochib beriladi.
Statistika ko‘rsatishicha, xo‘jalik yuritish bozor siyosatiga o‘tish ijtimoiy institut
sifatida oila holatiga ancha yomon og‘ir ta’sir ko‘rsatdi. Demograflar tug‘ilish
kamayganini qayd etadilar sotsiologlar asotsial oilalar sonini o‘sib borishini qayd
etadilar va turmush darajasining pasayishini taxmin qiladilar.
Hamma davrlarda ham oila o‘zining farzandlarini tarbiyalashda yordam
olishga talabni xis etgan. Tarix ko‘rsatishicha, odamlar katta oilalar bilan
yashaganlarida oilaviy hayotning zarur bo‘lgan bilim va ko‘nikmalari avloddan
avlodga tabiiy ravishda va oddiy kundalik o‘tib kelgan. Zamonaviy industrial
jamiyatda avlodlar o‘rtasidagi oilaviy aloqalar buzilmoqda. Shuning uchun,
jamiyat oila tashkil etish va bolalarni tarbiyalash haqidagi zarur bilimlarni
yetkazish bo‘yicha ishlarni o‘z zimmasiga oladi. Hozirgi paytda ota-onalarga
mutaxassis psixologlar, ijtimoiy ishlar xodimlari, ijtimoiy pedagoglar va bolalarni
tarbiyalash bo‘yicha boshqa mutaxassislarning yordamlari zarur. Ana shu
mutaxassislarning yordamiga faqatgina notinch, yomon oilalar emas, bugungi
kunda tinch yaxshi oilalar ham muhtojlar.
Oila haqida bir necha xil tushunchalar mavjud:
Birinchidan, oila – bu nikoh va (yoki) qonqarindoshchilikka asoslangan
kichik ijtimoyi gurux, uning a’zolari birgalikda yashaydilar va uy ishlarini
bajaradilar, bir-biriga nisbatan o‘zaro majburiyatlar bilan birlashganlar.
Ikkinchidan, oila – bu ijtimoiy institut bo‘lib, unda odamlar o‘rtasida o‘zaro
munosabatlar barqaror mustahkam shaklda bo‘ladi. Ana shu o‘zaro munosabatlar
doirasida odamlarning kundalik hayoti asosiy qismi amalga oshiriladi: jinsiy
munosabatlari, farzand ko‘rish, bolalaning boshlang‘ich ijtimoiylashishi,
tarbiyalash, ta’lim berish, tibbiy xizmat ko‘rsatish va boshqalar.
Oila-nikoh munosabatlari insoniyatga qadim davrlardan ma’lum. Neolit
davridayoq (15-20 ming yil ilgari) ongli inson paydo bo‘lganda, odamlar jamoasi
mavjud bo‘lgandayoq ularning birgalikda xo‘jalik yuritishdagi va bola
tarbiyalashdagi vazifalari tabiiy jinsiyligi, yoshiga qarab (erkak, ayol) ajratilishiga
asoslangan. Tarixda qayd etilgan oilaviy munosabatlarda farqlar bo‘lishiga
qaramay, hamma oilalarni birlashtiradigan qandaydir umumiylik bor. Bu oilaviy
tarzda hayot kechirishdir, bunda insoniyat yashashning yagona imkoniyatini
topgan. Olimlar oilaning turli vazifalarini ko‘rsatadilar. Biz birinchi navbatda,
bolani tarbiyalash va rivojlantirishga taalluqlilarinigagina to‘xtalib o‘tamiz.
Reproduktiv vazifasi (productio lot, so‘zidan - o‘zini qayta ishlab chiqish,
ko‘payish, avlod ishlab chiqarish) inson zotini davom ettirish zaruriyatini sababini
asoslaydi.
Oxirgi paytlarda 2-3 odamdan tashkil topgan oilalar soni ortib bormoqda.
Bunday oilalarning aytishlaricha bolalar ota-onalarning erkinliklarini cheklaydi:
ta’lim olishda, ishda, malakasini oshirishda, o‘zining qobiliyatlarini amalga
oshirishda. Bola ko‘rmaslik afsuski faqatgina mavjud bo‘lmay, ular bolaga ega
bo‘lish yoshidagi er-xotinlar orasida keng tarqalmoqda, bu evropa davlatlari
uchun xosdir. Oila kattaligini qisqarishi quyidagi omillar sababli sodir bo‘lmoqda:
tug‘ilishning kamayishi, yosh oilalarning ota-onalaridan ajralib chiqishlari,
ajralishlarning o‘sib borishi natijasida bir ota yoki onalik oilalar soni ortib
bormoqda. Aholining sog‘lig‘i sifati va mamlakatda sog‘liqni saqlash rivojlanish
darajasi. Ekspertlarning baholashlari bo‘yicha yomon ekologik sharoit, axloqsiz
hayot kechirishi, kasalligi yomon ovqatlanish va boshqalar sababli yoshi katta
aholining 10-15% sog‘lig‘i holati sababli bolaga ega bo‘lishi mumkin emas.
Iqtisodiy va xo‘jalik-turmush vazifalari azaldan oilasi har doim jamiyatning
xo‘jalik boshlang‘ich tashkiloti bo‘lib kelgan. Ov qilish va don etishtirish,
hunarmandchilik va savdo oilada har doim vazifalar taqsimlangan bo‘lgani uchun
mavjud bo‘la olgan. Azaldan ayollar butun uy ishlari bilan mashg‘ul bo‘lganlar,
erkaklar kasb-hunar bilan shug‘ullanganlar.
Ilmiy texnik revolyusiya asriga kelib odamlar hayoti yumushlarining
ko‘plari (ovqat tayyorlashq Kir yuvish, uy tozalash, kiyim tikish va boshqalar)
qisman maishiy xizmat sohasiga yuklatildi. Iqtisodiy vazifasi oila a’zolari uchun
boylik to‘plash bilan bog‘liq bo‘lgan: kelin uchun sovg‘alar, kuyov uchun qalin,
avlodlarga qoldiriladigan buyumlar, to‘yga, voyaga etish yoshiga sug‘o‘rta qilish,
pul
mablag‘lari
to‘plash.
Bizning
jamiyatimizda
sodir
bo‘layotgan
ijtimoiyiqtisodiy o‘zgarishlar oilaning mol-mulk to‘plash, xususiy mulkka ega
bo‘lish, turar joyini xususiylashtirish, meros qilib qoldirish va shu kabi
masalalardagi iqtisodiy vazifasi yana faollashib bormoqda.
Boshlang‘ich ijtimoiylashtirish vazifasi Oila bolaning shaxsi shakllanishiga
faol ta’sir ko‘rsatadigan birinchi va asosiy ijtimoiy guruxdir. Oila ijtimoy
mikromuhitdir. Ijtimoiy ta’sir ko‘rsatish omillaridan biridir. U bolaning jismoiny,
psixik va ijtimoiy rivojlanishiga ta’sir ko‘rsatadi. Oilaning vazifasi bolani u
dunyoga kelgan mamlakat madaniyatiga va bola tabiatiga mos ravishda rivojlanib
borishi uchun uni astasekin jamiyatga kiritib borishdan iboratdir.
Insoniyat to‘plagan ijtimoiy tajribalariga, u tug‘ilib o‘sayotgan mamalakat
madaniyatiga, uning ma’naviy-axloq qoidalariga, xalq an’analariga bolani
o‘rgatish – ota-onalarning majburiy vazifasidir.
Tarbiyaviy vazifa Boshlang‘ich ijtimoiylashish jarayonida bolani oilada
tarbiyalash muhim ahamiyatga ega bo‘ladi. Ota-onalar bolaning birinchi
tarbiyachilari bo‘lganlar va shunday bo‘lib qoladilar. Bolani oilada tarbiyalash
murakkab ijtimoiy-pedagogik jarayondir. Oiladagi muhit va sharoit bolaning
shaxsi shakllanishiga ta’sir ko‘rsatadi. Ota va ona o‘z bolasini ardoqlaydi,
erkalaydi, tashvishini qiladi, hayot tashvish va qiyinchiliklaridan asraydi. Ota-
onalarning shaxsiy ibratlari – bolaning tarbiyasiga ta’sir ko‘rsatish muhim
vositasidir. Uning tarbiyaviy ahamiyati bolaning taqlid etishga qiziqishi, havas
qilishiga asoslangan. Bilim va tajribalarga ega bo‘lmay bola kattalar qilganini
takrorlaydi, ularning harakatlariga taqlid qiladi. Ba’zan bolaning oilada olgan
tajribasi bolaning atrof dunyoga, odamlarga nisbatan yagona o‘lchov belgisi
bo‘lib qoladi. To‘g‘ri ba’zi oilalarda ota-onalari bemor bo‘lganida, buzuq axloqli
hayot kechirganlarida, pedagogik madaniyatga ega bo‘lmaganlarida va shu
kabilarda tarbiya buzilishi mumkin.
Albatta, bola shaxsi tarbiyasiga shunchaki o‘zining borligi bilan ta’sir
ko‘rsatmaydi, balki qulay ma’naviy-psixologik muhiti, uning a’zolari o‘rtasidagi
sog‘lom munosabatlar bilan ta’sir ko‘rsatadi.
Rekeatsion (qayta tiklash) va psixoterapevtik vazifalari Buning mazmuni
oila inson o‘zini to‘la himoyalangan deb xis etadigan, to‘la qabul qilingan, uning
mavqei, tashqi ko‘rinishi, hayotdagi muvaffaqiyatlaridan moddiy ahvolidan qat’iy
nazar, oila uni qabul qiladigan boshpana bo‘lishidan iboratdir. “Mening uyim –
mening qasrim” iborasi sog‘lom, tinch oila – dunyodagi hamma notinchliklardan
vaqtinchalik bo‘lsa ham yashirinishga, dam olib o‘z kuchlarini to‘plab olishga eng
ishonchli va eng yaxshi boshpana degan ma’noni yaxshi ifoda etib beradi. Rafiqasi
o‘z uyida o‘zining hokimining hamma kamsitishlari va jahllariga indamay chidab
kelgan an’anaviy modeli endi o‘tmishda qolib ketmoqda. Ko‘pchilik ayollar ham
endi ishga boradilar va uyga charchab, toliqib qaytadilar. Oilaviy sharoitda,
yaqinlari bilan munosabatlarda, bolalari bilan bo‘lganida kuchlari ancha yaxshi
tiklanadi. Oilaning ijtimoiy mavqei va uning turlari Oila yaxlit sistemali
tashkilotdir. Hozirgi zamonda oila oldida to‘rgan muammolardan biri – bu
oilaning jamiyatda moslashishidir (lotincha adapto - moslashtiraman), ya’ni
oilaning zamonaviy muhitda (jamiyatda) hayot sharoitlariga moslashishi
hisoblanadi. Moslashish jarayonining asosiy xarakteristikasi bo‘lib, ijtimoiy
mavqei ishtirok etadi, ya’ni oilaning jamiyatda moslashish jarayonidagi holati.
Oilaning ijtimoiy mavqeini aniqlash uchun uning bir qator tuzilish – funksional
xarakteristikalarini hamda oila a’zolarining individual xususiyatlarini bilish kerak.
Oilaning tuzilish xarakteristikalari
1. Nikohli sheriklarning mavjudligi (to‘la, rasman to‘la, to‘la emas).
2. Oilaning hayotiy sikli bosqichi (yosh, etuk, qari).
3. Nikoh tuzish tartibi (birinchi, takroriy).
4. Oiladagi avlodlar soni (bitta yoki bir necha avlodlar).
5. Bolalar soni (ko‘p bolalik, kam bolalik).
Oila a’zolarining individual xususiyatlari Ularga ijtimoiy-demografik,
fiziologik, psixologik, oila katta a’zolarining patologik odatlari kiradi va bolaning
xarakteristikalari kiradi:
- yoshi, bola yoshiga munosib nutqi rivojlanganligi, jismoniy, psixologik
rivojlanish darajasi; uning qiziqishlari va qobiliyatlari;
- u boradigan ta’lim tashkilotlari, munosabat va o‘qitish muvaffaqiyatlari;
- o‘zini to‘tishda chetlanishlar, patologik odatlari, nutqiy va psixik buzilishlar
mavjudligi.
Oila a’zolarining individual xususiyatlari uning tuzilish va funksional
ko‘rsatkichlari bilan birgalikda kompleks xarakteristikalarni tashkil etadi – oila
mavqeini (lotincha status-holati, vaziyati). O‘smirlik yoshida deviatsiya
(me’yordan og‘ishlik) holatlari.
Deviatsiya tiplari O‘smirlik davrini o‘tish bosqichi deb ataydilar. Bolalar
yosh ko‘rsatkichlari davrida o‘tish bosqichi eng qiyin va murakkab davrdir. Bu
davrni yana shu sababli ham o‘tish davri deb hisoblaydilarki, bu o‘sish bosqichida
inson bolalikdan kattalik davriga, bola xarakteridan, etuk inson bo‘lib
shakllanadigan bir, o‘ziga xos jarayonlar davriga o‘tiladi. O‘smirlik yoshida
o‘smirning yaxlit hayoti va faoliyati jiddiy o‘zgaradi va uning psixikasi qayta
shakllanishiga
olib
keladi,
o‘z
tengdoshlari
bilan
o‘zaro
faoliyatda,
munosabatlarining yangi shakllari vujudga keladi.
O‘smirning jamiyatdagi mavqei, jamoadagi vaziyati, holati almashinadi,
unga kattalar yuqoriroq talablar qo‘ya boshlaydilar. Bu yosh davrida jinsiy etilish
faollashadi, biroq ijtimoiy shakllanishi orqada qoladi. Bu esa jinsiy tarbiyada
ijtimoiypsixologik muammolarni vujudga keltiradi. O‘smirlik yoshida bolada o‘z-
o‘zini anglashga ehtiyoj paydo bo‘ladi. “Men kimman?”- savoliga javob berish
uni tez-tez bezovta qiladi. Unda o‘z-o‘ziga qiziqish paydo bo‘ladi. U yoki bu
faktlarga unda shaxsiy qarash, mulohaza yuritish, o‘z bahosini berish kabi
xususiyatlar shakllanadi. Bu yoshda vaqtinchalik oila va maktabdan psixologik
uzoqlashish holatlari bo‘lib turadi.
O‘smir shaxsining shakllanishida tengdoshlarining ta’siri kuchayib e’tibor
maktab, oilaning ahamiyatiga kamaygandek bo‘ladi. Ko‘pincha, o‘smir haqiqiy
rasmiy jamoa va norasmiy guruh bilan muloqot qilishning qay biri afzal ekanligi
to‘g‘risidagi tanlov oldida turadi. O‘smir o‘zini erkin sezadigan, uni hurmat
qiladigan insonlar bo‘lgan guruh va muhitni ko‘proq xush ko‘radi. Bunday muhit
va jamoaga sport seksiyalari va texnikaga oid to‘garaklar bo‘lishi yoki o‘smirlar
yig‘ilib, muloqot qiladigan, chekadigan va ichadigan va h.k erto‘lalar ham bo‘lishi
mumkin. Bu yoshda ayrim o‘smirlarning kattalar, ayniqsa ota-onalari bilan
muammoli vaziyatda bo‘ladilar. Ota-onalar ularga yosh bolaga, go‘dakka
g‘amxo‘rlik qilgandek, munosabatda bo‘lishni davom ettiradilar. O‘smir esa bu
sharoitdan chiqib ketishga intiladi. Shu sababli kattalar bilan o‘zaro munosabatda
janjalli vaziyatlar ko‘payadi.
O‘smirda kattalik hissi shakllanadi. Bu yoshda o‘smir mustaqil, erkin harakat
qiladi, kattalarning “o‘rgatish”lariga qarshi e’tiroz paydo bo‘ladi. O‘smir bu
yoshda kumir (havas qiladigan insoni), ya’ni film 39 qahramonlari, kuchli katta
yoshdagi inson, ko‘rsatuv qahramoni, mashhur sportchi va boshqalarga taqlid
qilib: uning tashqi qiyofasi, xulq-atvoriga o‘xshashlik uchun harakat qilishi
holatlari ko‘p uchraydi. Tashqi qiyofa o‘smir uchun katta ahamiyat kasb etadi.
Ajoyib soch turmagi, ba’zan ikki yoki uch ziraklar, yirtiq jinsi, jidu yorqin
rangdagi kosmetika va boshqa vositalar o‘smirga o‘zini boshqalardan ajralib
turishiga imkon beradi hamda bolalar guruhlarida o‘zini tan olishlariga harakat
qiladi. Shu tariqa, o‘smirlik yoshida ajralib turadigan xarakter xususiyatlari haqida
quyidagilarni aytish mumkin; hissiy noetuklik o‘z shaxsiy xulq atvorini etarli
darajada nazorat qila olmaslik, o‘z ehtiyojlarini qondirish imkoniyati va istaklarini
taqqoslay olmasligi, yuqori ta’sirchanligi, o‘zini tan olishlariga bo‘lgan istaklari
va kattalar kabi o‘zini to‘tish.
O‘smir – bu etarli darajada etilmagan va etuk aqlga ega bo‘lmagan ijtimoiy
inson. Bu bosqich bolalik va o‘spirinlikning chegarasidir. Katta deb hisoblanishi
uchun etarli darajada rivojlanmagan, biroq shu bilan bir vaqtda atrofdagilar bilan
ongli ravishda muloqotga kirisha oladigan hamda o‘z xulq-atvori va harakatlari
jamiyat me’yor va qoidalariga javob berishida katta e’tibor talab etadigan bosqich
o‘smir shaxsidir. Qonun bu yoshdagi bolalarni voyaga etmagan, biroq o‘z xulq-
atvori va hattiharakatlariga axloqiy hamda huquqiy jihatdan mas’uliyatli bo‘lishga
layoqatli deb hisoblaydi. Shu sababli o‘smirlar uchun o‘z hatti-harakati va xulq-
atvoriga cheklangan huquqiy javobgarlik o‘rnatilgan.
Deviatsiya tiplari me’yordan og‘ish jamiyatda qabul qilingan qoida va xulq-
atvor me’yorlaridan og‘ishgan o‘smirlar og‘ir tarbiyalilar deb ataladi. Og‘ir
tarbiyali o‘smir jamiyatda o‘rnatilgan qoida va me’yorlarga rioya qilmaydi.
Bunday holat ilmda deviatsiya deyiladi (lotin tilida deviation - og‘ishlik).
Masalan, fizikada kompas magnit strelkasining og‘ishi, biologiyada organizm
rivojlanishida og‘ishlik uchraydi. Deviyasiya (og‘ishlik) – bir tomondan uni o‘rab
to‘rgan inson va atrofmuhitga xos bo‘lgan o‘zgaruvchanlik hodisasidir.
O‘zgaruvchanlik ijtimoiy muhitda inson xulq-atvori bilan bog‘liq. Ilgari aytib
o‘tilgandek, xulq me’yordagidek yoki og‘ishgan bo‘lishi mumkin.
Me’yoriy xulq o‘smirning rivojlanishidagi ehtiyojlari va imkoniyatlari,
uning ijtimoiylashuviga to‘la javob beruvchi, unga adekvat monand keluvchi
mikrosotsium bilan uning o‘zaro faoliyatidir. Agar bolaning atrofidagi muhit
o‘smirning u yoki bu xususiyatlari, uning xulq-atvoriga doimo (yoki deyarli doim)
o‘z vaqtida va adekvat (monand) bo‘lsa, o‘smirda xulq-atvor me’yoriy bo‘ladi. Bu
fikrdan xulqi og‘ishganlikning tavsifi ham kelib chiqadi, biroq bolaning
mikrosotsium bilan o‘zaro faoliyati sifatida uning rivojlanishini buzuvchi va
ijtimoilashuvida va yuzaga keluvchi xulqi, jamiyatda o‘rnatilgan axloqiy hamda
huquqiy og‘ishganlik ijtimoiy dezadaptatsiyaning (bola uchun ijtimoiy muhit
sharoitlariga moslashishga to‘siqlik qiladigan hodisa) ko‘rinishlaridan biridir.
Bolalik - o‘smirlik dezadaptatsiyada quyidagi patologiyalar o‘z tasdig‘ini
topgan: Maktab yoshidagi bolalar, maktabga bormaydilar, Yetim-bolalar, ijtimoiy
Yetimlar, giyohvandlik va zaharli (toksinli) vositalarni qabul qiluvchi o‘smirlar;
jinsiy ahloqsiz o‘smirlar, huquqbuzarlik faoliyatlariga berilgan o‘smirlar.
Deviatsiyaning tarkibiga deviantlik, delinkvent va kriminal xulq-atvorlilar
kiradi. Deviant xulq-atvor-xulqiy og‘ishganlikning bir turi bo‘lib, o‘smirning
yoshiga muvofiq bo‘lmagan ijtimoiy xulq-atvor me’yor va qoidalarining buzilishi
bilan bog‘liq bo‘lgan mikrosotsium munosabatlar (oilaviy, maktabdagi) va kichik
jinsiy yosh ijtimoiy guruhlari uchun xarakterli bo‘ladi. Ya’ni xulq-atvorning bu
tipini intizomsizlik deb atash mumkin. Deviant xulq-atvor ko‘rinishlariga
o‘smirning namoyishkorlik, agressvilik, o‘ziga erk berish, o‘qish va mehnat
faoliyatidan tizimli og‘ishlik, uydan ketib qolish, daydilik, ichkilikbozlikka
berilish, alkogolizmga berilish, giyohvandlik va u bilan bog‘liq assotsial
faoliyatlar, jinsiy xarakterdagi jamiyatga qarshi faoliyatlar, suitsid9 . Delinkvent
xulq-atvori – deviantlikdan farqli ravishda bolalar va o‘smirlarning assotsial xulq-
atvori bilan xarakterlanadi. Bu xulqiy harakatlarda huquqiy me’yorlarni bola
buzib o‘tsada, biroq huquqiy, jinoiy javobgarlikka tortilmaydi. Sababi cheklangan
ijtimoiy xavfli yoki bola jinoiy javobgarlikka tortilish yoshiga etmagan
hisoblanadi. Delinkvent xulq-atvorda: asosan inson shaxsiga qarshi agressiv-
zo‘ravonlik xulqi, haqorat, janjalkashlik, o‘t qo‘yish, sadistlik harakatlari ajralib
turadi. Delinkvent (lotin tilidan delinqveng-huquqbuzar)-xulqiy og‘ishgan
sub’ekt, o‘z harakatlarida jinoiy jazolanadigan faoliyatlarni amalga oshiradi. -
arazli xulq-atvor, o‘zida mayda o‘g‘rilik, bosqinchilik, talonchilik, avtotransportni
o‘g‘irlash va boshqalarni amalga oshirib, moddiy manfaat ko‘rinishning ilinjida
mulkiy tajovuz qilishdan iborat. - Giyohvand moddalarni tarqatish va sotish.
Kriminal (jinoiy) xulq-atvor (lotin tilidan, criminalis-jinoyatchilik) huquqbuzarlik
harakati bo‘lib, jinoiy javobgarlik yoshiga etguncha, jinoiy ish ochishda asos
bo‘lib xizmat qiluvchi va Jinoyat kodeksining belgilangan moddalari 161 bilan
asoslanadigan xulq-atvor. Nazorat uchun savollar: 1. Oilaning ijtimoiy mavqei va
uning turlarini xaqida nimalarni bilasiz? 2. Diviatsiya tiplari deganda nimani
tushunasiz? 20 – mavzu: Pedagogik mahorat haqida tushuncha, uning o‘
Reabilitatsion ijtimoiy pedagogik texnologiyalar
Deviant xulq-atvorga ega o‘smirlar bilan ishlashning reabilitatsiya
dasturlarini tuzishda quyidagilar inobatga olinadi:
1. Voyaga yetmagan bolaning ijobiy hislatlariga suyanish. Ijtimoiy pedagog
deviant xulq-atvorga ega bolani qoralay olmaydi. U uchun muvaffaqiyat vaziyatini
yaratish orqali uning xulq-atvorida ijobiy hislatlarni topish kerak va ijtimoiy
pedagog faoliyatini shunga muvofiq tashkil qilish lozim.
2. Hayotiy intilishlarni shakllantirish. Odatda maktabdagi surunkali
muvaffaqiyatsizliklardan so‘ng o‘smirlar umidsizlikka tushishadi, o‘z kuchlariga
ishonch yo‘qoladi. Bunday o‘smir uchun keyingi kasbiy o‘z-o‘zini anglab olish
muhim bo‘lib, bu holatda ijtimoiy pedagogning psixolog bilan hamkorlikdagi
faoliyati uning kelajakdagi kasbiy o‘z-o‘zini anglab olish muhimi bo‘lib bu holatda
ijtimoiy pedagogning psixolog bilan hamkorlikdagi faoliyati uning kelajakdagi
kasbini aniqlashga qaratiladi.
3. Uning keyingi kasbiy taqdiri bilan bog‘liq faoliyatdan tashqari deviant
xulq-atvorli bolani u uchun ahamiyatli bo‘lgan ijtimoiy faoliyatga jalb qilish ham
lozimdir. Bu murakkab vazifa hisoblanadi, chunki odatda bu holatda nafaqat u yoki
bu faoliyat turiga nisbatan o‘zgarishni, balki bolalar jamoasi bilan ham
munosabatlarning normallashuvini talab qiladi. Amaliyotning guvohlik berishicha
qiyin tarbiyalanadigan bolalarda boshqa o‘quvchilarga qaraganda bo‘sh vaqti 4
marta ziyoddir.
4. O‘smir bilan o‘zaro munosabatlarga hurmat bilan qarash. Dezadaptatsiya
bo‘lgan bolalarda yaxshi muomalaning yo‘qligi sababli har qanday tarbiyaviy ta’sir
voyaga yetmagan bola tomonidan qattiq qarshilikka duch keladi. Bunday bolalar
bilan ish olib borishda ijtimoiy pedagogdan sabr-matonat talab qilinadi.
Reabilitatsion ijtimoiy pedagogik faoliyat jarayonida mutaxassis quyidagi
vazifalarni bajaradi:
-dezadaptatsiya boshlangunga qadar o‘smirda bo‘lgan ijobiy hislatlarni
tiklash,
-o‘smirda u yoki ijtimoiy foydali faoliyatga kirishish orqali salbiy hislatlarini
to‘g‘rilash, intilishni shakllantirish, o‘smirning o‘z-o‘zini belgilab olishdagi
ehtiyojini faollashtirish,
-o‘smir faoliyatining ijobiy motivatsiyasini faollashtirish.
Ta’lim muassasida bolalar va o‘smirlar tibbiy-pedagogik reabilitatsiyasining
namunasi
Ta’lim
sharoitlarining
tibbiy-
gigiyenik
optimallashuvi
(ovqatlinish,
jihozlash)
O‘quv-tarbiya
jarayonini
o‘quvchilarning
ruhiy-fizioligik
xususiyatlarini
inobatga olgan
holda ratsional
tashkil qilish
Sog‘ligi
holati
bo‘yicha
turli
o‘quvchilar
Toifalari
uchun
ta’lim
adaptatsiyasi
O‘quvchilarning
tibbiy-gigiyenik
ta’limi va .......
tayyorgarligi
Kasalliklarning
ommaviy
profilaktikasi,
o‘quvchilar
jismoniy
holatini
optimallashtirish
Ta’lim muassasalarida reabilitatsion faoliyat tizimi
Reabilitatsion faoliyatning
Bu yo‘nalishdagi
faoliyat amalga
Reabilitatsion
dasturlarni
amalga
vazifalari, ob’ektlari va
yo‘nalishlari
Oshiriladigan
muassasalar
oshiruvchi
ishchilar
toifalari
1. Ruhiy-pedagogik
reabilitatsiya.
Ob’ekt- ijtimoiy va pedagogik
qarovsiz
bolalar.
Vazifalari:
-maktab va oilaviy
kamsitishlarni
engish,
-etakchi faoliyatda
muvaffaqiyatga
erishish,
-ruhiy va shaxsiy
rivojlanishning
uyg‘unlashuvi,
-ijobiy “Men” obrazini
shakllantirish,
- ijtimoiy adovat profilaktikasi.
Umumta’lim
maktabgacha
muassasalari, maktablar,
oddiy guruh (sinf),
korreksiya sinflari.
Individual o‘qitish
maktablari.
O‘smirlar va bolalarga
psixologik-pedagogik
yordam
o‘rsatish markazlari
Pedagoglar.
Amaliy
psixologlar.
ijtimoiy
pedagoglar.
Logopedlar.
Korreksion
ta’lim
o‘qituvchilari
2. ijtimoiy pedagogik
reabilitatsiya
Ob’ekt-nizoli tarbiyaviy
vaziyatda bo‘lgan
dezadaptatsiya qilingan bolalar,
yyetimlar, voyaga yetmagan
huquqbuzarlar.
Vazifalari:
Go‘daklar uyi.
Bolalar uyi.
Maktab-internatlar,
maxsus maktablar,
xospislar, ijtimoiy
yordam va ijtimoiy
reabilitatsiya markazlari.
ijtimoiy
pedagoglar.
ijtimoiy
ishchilar.
Amaliy psixolog-
tarbiyachilar,
bolalar
huquqlarini
-huquqlarni himoya qilish,
vasiylik.
-nazoratsizlikni oldini olish,
- ijtimoiy zararli omillar
profilaktikasi,
- ijtimoiy maqomning tiklanishi,
-psixofizik va shaxsiy
rivojlanishsur’atlarini ushlab
turish
himoya qilish
bo‘yicha
inspektorlar,
psixoterapevtlar,
psixonevrologlar.
3. Tibbiy pedagogik
reabilitatsiya.
Ob’ekt-nogiron bolalar, tez-tez
kasalga chalinuvchi bolalar,
cheklangan aqliy
imkoniyatlarga ega bolalar.
Vazifalari:
-tarbiyaviy mikromuhit
gigiyenasi
-sog‘lomlashtirish va davolash
-tibbiy profilaktika
-sog‘liqni saqlash
- ijtimoiy adaptatsiya va
reabilitatsiya
-zaxiradagi imkoniyatlardan
foydalanish
-kompensatorlik funksiyalarni
rivojlantirish
Funksional buzilishlarga
ega bolalar uchun
muassasa.
Korreksion maktab.
Nogironlar uylari.
Sog‘liq markazlari.
Davolash markazlari.
Terapevt pedagogika
markazlari.
Maktabgacha muassasalar
va maktablarda logopedik
guruhlar. Ruhiy sog‘lik va
reabilitatsiya markazlari.
Pedagog-
defektolog
O‘qituvchi-
dektolog
Tarbiyachilar
Valsologlar
ijtimoiy ishchilar
ijtimoiy
pedagoglar
Tibbiy xodimlar
Psixolog-
defektologlar
Reabilitatsion ijtimoiy pedagogik texnologiyalar.
Bolaning shaxsiy xususiyatlariga bog‘liq ravishda reabilitatsiya dasturlarini
tuzayotganda o‘smirning qaysi holatda ekanligini ham inobatga olish darkor. Bu
oiladagi yoki tengdoshlari davrasidagi janjal natijasida kelib chiqqan ijtimoiy
qarovsizlik holati ham bo‘lishi mumkin.
Ijtimoiy pedagogning bu bolalar bilan ish olib borishi o‘smir ichki olamini
ijtimoiy sog‘lomlashtirishga qaratiladi. ijtimoiy pedagog bola tushib qolgan
vaziyatni shoshilinch tashxiz qo‘ya olishi va ijtimoiy-shaxsiy-emotsional
xislatlarning buzilishi sabablarini ham aniqlashi lozim.
Shu borada asosiy faoliyat turlariga: individual maslahat berish, salbiy
emotsional ahamiyatga ega vaziyatlarni to‘g‘irlash maqsadida o‘smirlarni treyning
guruhlariga qo‘shish, bola qadriyatlari tizimi bilan individual ish olib borish, ijtimoiy
ko‘nikmalar paydo qilish kiradi. Bundan tashqari bola va ota-ona o‘rtasida yaxshi
o‘zaro munosabatlarni tiklash uchun oila bilan ham ish yuritish lozim. Bu faoliyat
oila pedagogik pozitsiyalariga tashxiz qo‘yishni, ota-onalarni treyning guruhlarga
jalb etishni ko‘zda tutadi.
Inqirozli holatda turgan o‘smir boshqacha yondashuvlarni talab qiladi.
Odatda bunaqa xulq-atvor o‘smirning hal qilib bo‘lmaydigan vaziyatga
munosabatini bildiradi. Bu toifa bolalar bilan ish olib borishda emotsional holatning
shoshilinch diagnoztikasi, bu muammo sabablarini aniqlash, muammolarni hal qilish
ko‘nikmalariga o‘rgatish, ijobiy “Men” konsepsiyasini shakllantirish ustida ish olib
borishni ko‘zda tutadi.
Ijtimoiy pedagog faolyatning boshqa bir yo‘nalishi uy-joysiz bolalarga
qaratilgan. Bu bolalar bilan ishlash ikki yo‘nalishdan iborat:
-bunaqa bolalarning yashab ketishlari uchun sharoitlar yaratish (tibbiy
yordam ko‘rsatish, ovqat bilan ta’minlash),
-o‘ziga, o‘z kelajagiga ishonchni mustahkamlash uchun o‘tgan hayotlarining
salbiy tajribasidan xalos etish.
Asosiy ish metodi-patroj, asosiy ish shakli “Men” konsepsiyasini
shakllantirishga qaratilgan ijtimoiypsixologik treyning tashkil qilish.
Bu reabilitatsiya dasturlarini quyidagi 3 shartlarni bajargandagina effektiv
tarzda amalga oshirsa bo‘ladi:
1) dasturning barcha ishtirokchilarini-bola, ota-ona, ijtimoiy pedagog,
mutaxassis yuqori motivatsiyasi,
2) mutaxassislar va reabilitatsion muassasalar rahbarlarining ruhiy-
pedagogik kompetentliklari,
3) turli davlat xizmatlari-ta’lim sog‘liqni saqlash, - faoliyatini tartibga solish.
Dezadaptatsiya bo‘lgan bolalar bilan ish olib borishning mavjud
texnologiyalari deviant xulq-atvorni ijtimoiy nazorat ostiga olishga qaratilgan. Bu
jarayon birinchidan eng xavfli deviant xulq-atvor shakllarini ijtimoiy foydali shakllar
tomonidan siqib chiqarilishi, ikkinchidan bolaning ijtimoiy faolligini ijtimoiy
ma’qullanadigan tomonga yo‘naltirish, uchinchidan daydilik, giyohvandlik,
besoqolbozlik, fohishabozlik bilan shug‘ullanuvchi o‘smirlarni jinoiy yoki
ma’muriy kuzatuvdan xalos etish; to‘rtinchidan maxsus ijtimoiy yordam
xizmatlarini tuzishdan iborat.
Nazorat savollar:
1. Deviant xulq-atvorga ega o‘smirlar bilan ishlashning asosiy
texnologiyalarini sanab o‘ting.
2. Deviant xulq-atvor profilaktikasida axborot, ijtimoiy-profilaktik, tibbiy-
biologik va ijtimoiy-pedagogik yondashuvlarning xususiyatlari nimadan iborat.
3. “Reabilitatsiya”, “Ijtimoiy-pedagogik reabilitatsiya” tushunchalariga ta’rif
bering.
4. Deviant xulq-atvorli o‘smirlar uchun reabilitatsion dasturlarning asosiy
tarkibiy qismlariga ta’rif bering.