Didaktik tadqiqot metodlari. O’quvchi bilimini tekshirish va baholash texnologiyasi
Yuklangan vaqt
2025-01-26
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
7
Faytl hajmi
40,4 KB
Didaktik tadqiqot metodlari. O’quvchi bilimini tekshirish va baholash
texnologiyasi
Ta’lim metodlari: ,,Metod” so’zining yunoncha tarjimasi ,,tadqiqot, usul,
maqsadga erishish yo’li” kabi ma’nolarni anglatadi. Filofosiya lug’atida ushbu
tushuncha umumiy tarzda ,,maqsadga erishish usullari” deya sharhlangan.
Ayni vaqtda pedagogik manbalarda ,,ta’lim metodi” tushunchasiga berilgan
ta’riflarning xilma-xil ekanligiga guvoh bo’lish mumkin. Mazkur o’rinda ularning
ayrimlarini keltiramiz:
Ta’lim metodi - zamonaviy darajada o’quv-tarbiyaviy maqsadlarga erishishga
yo’naltirilgan pedagog va o’quvchilarning o’zaro bog’liq faoliyat usullaridir
(V.I.Zagvyazinskiy).
Ta’lim metodlari - o’quv jarayonining murakkab tarkibiy unsuri (komponenti)
bo’lib, o’qituvchi va o’quvchi faoliyatining barcha yo’nalishlarini yoritishga xizmat
qiladi, ular o’rtasida ko’p sonli aloqa va bog’lanishlarni yuzaga keltiradi
(G.I.Shukina).
Ta’lim metodlari deganda o’qituvchining o’rgatuvchanligi va o’quvchilarning
o’quv materialini egallashga yo’naltirilgan turli didaktik masalalar yechimini
topishga oid o’quv-bilish faoliyatlarini tashkil etish usullari tushuniladi
(I.F.Xarlamov).
Ta’lim
metodi-belgilangan
maqsadga
erishishni
ta’minlovchi
algoritmlashtirilgan, muayyan mazmunga ega harakatlar tizimidir).
“Ta’lim metodi” tushunchasining mohiyatini ѐrituvchi qarashlar, shuningdek,
ta’lim metodlarining o’qituvchi va o’quvchilarning o’zaro hamkorlikdagi tartibli
faoliyatlari usullari ekanligi to’g’risidagi fikrlar ham mavjud.
“Ta’lim metodlari dastlab pedagog ongida muayyan yo’nalishdagi
faoliyatning umumlashma loyihasi tarzida namoyon bo’ladi. Mazkur loyiha
amaliyotga o’qituvchi va o’quvchilar faoliyatining o’zaro tutashuvi, o’qitish va
o’qishga qaratilgan aniq harakatlar, amallar yoki usullar majmuasi sifatida joriy
etiladi. Metod boshqa shakllarda namoyon bo’lmaydi, buning boisi ta’lim metodi
o’zida umumiy holda faoliyatning didaktik modelini ifoda etadi”.
Qayd etilayotgan tushuncha mohiyatini to’laqonli ѐrituvchi ta’rifni aniqlashga
bo’lgan urinish bugun ham davom etyapti, yangi-yangi ta’riflar ilgari surilmoqda.
Biroq, ”Ta’lim metodi” tushunchasi mohiyatini yoritishga nisbatan turlicha
qarashlarning mavjudligiga qaramay, ularni o’zaro yaqinlashtiruvchi umumiylik
mavjud. Aksariyat mualliflar “Ta’lim metodlari o’quvchilarning o’quv-bilish
faoliyatini tashkil etish usullari” degan qarashga yon bosadilar. Demak, ta’lim
metodlari ta’lim jarayonida qo’llanilib, uning samarasini ta’minlovchi usullar
majmuidir.
Ta’lim metodlari ta’lim maqsadini yoritishga xizmat qiladi, u yordamida
ta’lim mazmunini o’zlashtirish yo’llari ifoda etiladi, o’qituvchi va o’quvchilarning
o’zaro harakati, xususiyati aks ettiriladi.
Metod, bir tomondan, ta’lim maqsadiga erishish vositasi sifatida namoyon
bo’lsa, boshqa tomondan, boshqariluvchan o’qish faoliyatini amalga oshirish sharti
hisoblanadi.
Ta’lim metodlari doimo u yoki bu o’qish vositalari yordamida joriy etiladi,
shu bois ularning o’zaro shartlanganligini ta’kidlash joiz. Tabiiyki, umumiy holda
erishilgan natija har doim ham o’qituvchining dars boshida belgilagan maqsadiga
mos kelavermaydi. Ta’lim maqsadi o’qituvchi va o’quvchilar faoliyati asosida,
shuningdek, ta’lim vositalari yordamida natijalanadi, ushbu jaraѐnda aniq maqsadga
yo’naltirilgan mexanizm ishga tushadi. Ta’lim tizimlari maqsadga erishish
jarayonida bosh xalqa aynan qanday va qaysi mexanizm asosida hamda mavjud .
Ta’lim metodlari:
1.Motivatsiyali.
2.Rivojlantiruvchi.
3.Tashkiliy.
4.Tarbiyaviy.
5.Ta’limiy.
Tarbiya metodlarining asosiy funktsiyalari.
Bu funktsiyalar ta’lim metodini qo’llash jarayonida bir-biridan ajratilgan
holda yoki ketma-ket joriy etilmaydi, aksincha bir-biriga o’zaro singib ketadi. Misol
uchun, tashhisli funktsiya o’qituvchining bir qator metodlardan yaxlit foydalanishi
evaziga bajariladi.
,,Ta’lim metodi” atamasi bilan birga ko’p hollarda “Metodik usul”
(sinonimlari -pedagogik usul, didaktik usul) tushunchasi ham qo’llaniladi. U ta’lim
metodining tarkibiy qismi, uning muhim unsuri, metodni joriy qilishdagi alohida
qadam sifatida ta’riflanadi. Har bir ta’lim metodi muayyan ta’lim usullarini
chog’ishtirish orqali joriy etiladi. Metodik usullarni xilma-xilligi ularni tasniflashga
imkon bermaydi, biroq o’qituvchi faoliyatida tez-tez qo’llaniladigan usullarni ajratib
ko’rsatish mumkin:
1.Metodik usullar.
2.Masalani o’rganish.
3.Namoyish (ko’rgazmali, ob’ektiv -tajriba, amaliy va aqliy harakatni
namoyish etish, hokazolar).
4.Yo’l-yo’riq ko’rsatish.
5.Topshiriq berish.
Metodik usullarning turlari. Har bir metod ma’lum ta’limiy vazifani
muvaffaqiyatli hal etish, qolganlari esa birmuncha samarasiz bo’lishi mumkin.
Universal ta’lim metodlari mavjud emas, shu bois darsda turli ta’lim metodlaridan
yoki ularning majmuasidan foydalanish mumkin.
Ta’lim metodlarini tanlash quyidagi mezonlari asosida aniqlanadi:
- didaktik maqsad asosida;
- ta’lim mazmuni asosida;
- o’quvchilarning o’quv ko’nikmalarini egallash va rivojlanish darajasi
asosida;
- o’qituvchining tajribasi va kasbiy tayyorgarlik darajasi asosida.
O’qituvchi
tomonidan
qo’llanilaѐtgan
ta’lim
metodlari
majmuasi
boshlang’ich sinflardan yuqori sinflarga o’tish asosida o’zgarib hamda murakkab
xususiyat kasb eta boradi. Ushbu jarayonda ayrim metodlarni qo’llash chastotasi
oshsa, ayrim metodlarni qo’llashga bo’lgan ehtiyoj kamayadi. Ta’lim metodlaridan
foydalanish ko’lami, holati o’qituvchining kasbiy tayyorgarligi va mahorati
darajasiga bog’liq holda o’zgaradi.
Didaktikada munozaralarga sabab bo’layotgan yana bir muhim ob’ekt ta’lim
metodlarining tasnifidir. ,,Ta’lim metodlari tasnifi ularning ma’lum belgilari
bo’yicha tartibini ifodalovchi tizimdir. Hozirgi vaqtda o’nlab ta’lim metodlari
ma’lum”, - ekanligini ta’kidlagan holda I.P.Podlasy fikrini quyidagicha davom
ettiradi, - ,,Biroq bugungi kunda yetakchi sanaluvchi didaktik g’oya yagona va
o’zgarmas metodlar majmuini yaratishga intilish samarasiz ekanligini tushunishga
ѐrdam beradi. O’qitish -favqulodda harakatchan, dialektik jarayon. Metodlar tizimi
ham bu harakatlanishni aks ettiradigan darajada jo’shqin bo’lishi, metodlarni
qo’llash amaliyotidagi doimiy o’zgarishlarni hisobga olishi kerak”.
Ta’lim metodlarini tanlash muammosi uzoq davrdan buyon tadqiq qilib
kelinmoqda. Biroq tadqiqotlar soni ko’p bo’lsada, bu borada yagona to’xtamgan
kelinmagan. Ushbu o’rinda ta’lim amaliyotida qo’llanilib kelayotgan metodlar tizimi
(tasnifi)ga to’xtalib o’tamiz.
Ta’lim
metodlarining
tasnifi
asosiy
didaktik
maqsadlar
bo’yicha
tizimlashtiriladi.
M.A.Danilov va B.P.Esipovlarning qarashlariga ko’ra:
1. Bilimlarni egallash metodlari.
2. Ko’nikma va malakalarni shakllantirish metodlari.
3. Bilimlarni qo’llash metodlari.
4. Nazorat (bilim, ko’nikma va malakalarni mustahkamlash va tekshirish)
metodlari
1. Materialni og’zaki baѐn qilish (hikoya, tushuntirish, maktab ma’ruzasi).
O’quvchilar tomonidan bilimlarni o’zlashtirish o’qituvchining tushuntirishini faol
qabul qilish va puxta o’ylash evaziga amalga oshiriladi. Bilimlarni uzatish vositasi
sifatida o’qituvchi nutqi muhim ahamiyatga ega. Bu o’rinda o’qituvchining
o’quvchilar faoliyatiga rahbarligi mavzuni qo’yish, rejani e’lon qilish, o’quvchilar
faoliyatini boshqarishdan iborat bo’ladi.
2. Suhbat. O’quvchilar tomonidan bilimlarni o’zlashtirish jarayoni: ular
e’tiboriga havola etilayotgan savolning mohiyatini anglash, mavjud bilimlar va
tajribani safarbar qilish, savolga oid ob’ektlarni o’zaro taqqoslash, puxta o’ylash va
savollarga to’g’ri javob tayyorlashdan iborat.
O’qituvchining rahbarligi: mavzuni qo’yish, savollarni ifodalash, berilgan
javoblarni tuzatish, to’ldirish va umumlashtirish kabi holatlarda namoyon bo’ladi.
Suhbat metodi yordamida bilimlarni o’zlashtirishda o’quvchilar mavjud
bilimlari va tajribalariga tayanadilar.
3. Darslik (umuman, kitob) bilan ishlash (umumlashma va xulosalarni
anglash, ularni xotirada saqlashga xizmat qiladi).
Bilimlarni o’zlashtirish manbai bo’lib bosma matn xizmai qiladi.
O’qituvchining rahbarligi esa topshiriqni ifodalash, faoliyat maqsadini belgilash,
o’quvchilarga darslik bilan ishlashning yangi usullarini o’rgatish, o’zlashtirilgan
bilimlarning tushunilish va mustahkamlik darajasini tekshirish kabi ko’rinishlarda
aks etadi.
4. O’qituvchilarning kuzatuvi (sinfda va sinfdan tashqari (shu jumladan,
saѐhat va ekskursiyalar) jarayonlarda).
O’quvchilarning o’quv predmetlari bo’yicha o’zlashtirish holati va
hodisalarni kuzata borib, turli fan o’qituvchilarining ko’rsatmalari bo’yicha ularni
qismlarga taqsimlab har bir o’quvchining o’ziga xos, o’xshash va muhim jihatlarini
aniqlashga yo’naltiriladi.
Bilimlarni o’zlashtirish manbai bo’lib muayyan predmet (ѐki jaraѐn), tajriba,
model, xaritalar xizmat qiladi. O’qituvchining rahbarligi kuzatish vazifasini
belgilash, uni ma’lum shaxs zimmasiga yuklash, ob’ektni belgilash, umumiy
rahbarlikni
olib
borish,
qismlarga
ajratish,
asosiylarini
aniqlash
va
umumlashtirishdan iboratdir.
Bilimlar manbai kuzatilayotgan hodisalar va ularning kechish jarayonidir.
O’qituvchi vazifa mohiyatini ifodalaydi, o’quvchilarni nazariy bilimlar bilan
qurollantiradi, umumiy jarayon va bosqichlarni kuzatish yo’llari hamda yakuniy
xulosa chiqarishni o’rgatadi.
6. Mashq (aqliy va faoliyatli mashqlar). O’quvchilar tomonidan bilimlarni
o’zlashtirish jarayonining o’ziga xosligi, nazariy asoslar o’zlashtirilgach, ayrim
materiallardagi o’xshash harakatlarning ko’p bora takrorlanishi kuzatiladi.
Bilimlar manbai: o’zlashtirilgan bilimlar va xususiy tajriba sanaladi.
O’qituvchi mashqni bajarish uchun joy hamda vaqtni belgilaydi, topshiriqni
ifodalaydi, uni bajarish bosqichlarining borishini nazorat qiladi, boshqaradi,
shuningdek, yakuniy natijalarni tekshiradi.
7. Ijodiy mashq. Ushbu metod o’ziga xos xususiyatga ega bo’lib, o’ziga xoslik
masalaning mohiyatini chuqur anglash, uni bajarishga nisbatan mustaqil yondashish,
dalillarni saralash va o’qituvchi tomonidan berilgan topshiriqni ijodiy bajarish
jarayonida bilimlarni qo’llash va kengaytirish kabi holatlar bilan tavsiflanadi.
Bilimlar manbai va materiali sifatida avval egallangan ijodiy ishlar tajribasi,
mavjud bilimlar, kuzatuvlar, shaxsiy tajriba, o’qilgan hikoya, ijtimoiy-foydali
ishlarni boshqarish kabilar qayd etiladi.
O’qituvchining rahbarligi: nazariy materiallarni o’zlashtirilishini ta’minlash,
mavzuni ifodalash, ijodiy ishlar xarakterini belgilash, ularning bajarilishini nazorat
va tahlil qilish, sintezlash, xatoni ko’rsatish hamda to’g’rilashdan kabi holatlarda
namoyon bo’ladi.
Izohli-tasvirli ta’lim metodlari (boshqa nomlanishi axborotli-reptseptsiya)ning
mohiyati: odatda nazariy bilimlar tayѐr holda uzatiladi, o’quvchilar esa ularni qabul
qiladilar (reptseptsiya). Bu yo’lda turli ta’lim vositalari (shu jumladan, ko’rgazmali
vositalar)dan foydalaniladi. O’qituvchi faoliyati bunda nafaqat axborotlarni uzatish,
balki ularning o’quvchilar tomonidan qabul qilinishini ham tashkil etishdan iborat
bo’ladi. Ushbu metodlar, mualliflarning ta’kidlashlaricha, bir-biridan o’quvchilarning
ta’lim mazmuni turlarini o’zlashtirishda amalga oshadigan bilish faoliyatlari xarakteri
va o’quvchilarning xilma-xil faoliyatlarini tashkil etuvchi o’qituvchi holati ... bo’yicha
farqlanadi.
Foydalanilgan adabiyotlar:
1. Choriyev A., Xodjayev B., Saliyeva Z., Choriyev I. Pedagogik tadqiqotlar
metodologiyasi (darslik). - Toshkent.: Iqtisodiyot dunyosi, 2018.
2. Choriyev A., Choriyev 1. Pedagogikaning fanlararo bogliklik metodologiyasi
(o‘quv kullanma). - Toshkent.: Fan, 2011.
3. Choriyev A., Choriyev I. Pedagogika tarixi metodologiyasi (o‘quv kullanma)..
- Toshkent.: Fan, 2010.