Doklad. Doklad tuzilmasi.
Doklad, leksiya - o‘quv materiali, biror masala, ilmiy, siyosiy mavzularning
izchil, tartibli og’zaki bayoni. O‘quv Dokladsi o‘quv jarayonining asosiy shakli; oliy
o‘quv yurtlarida dare berish usullaridan biri. Doklad, shuningdek, o‘rta maxsus va
kasb-hunar ta’limi tizimida, umumiy o‘rta ta’lim maktablarining yuqori sinflarida
ham qo‘llaniladi. Ommaviy Doklad madaniy-ma’rifiy ishlar tizimida siyosiy va
ilmiy bilimlarni tarqatish hamda tashviqot qilish shakllaridan biri.
Dokladning ma’nosi – “o‘qish” bo‘lib, lotin tilidan olingan. Doklad talabalar
o‘sha kunlarda turib bir ustozi uzatish usuli sifatida, faqat falsafa paydo boshladi.
birinchi ming yillik o‘rtalarida, ba’zi rivojlangan mamlakatlarda (Xitoy, Hindiston,
Hellas, Yevropa davlatlari) bir o‘qituvchi tomonidan odamlar ko‘p o‘rganish bir
vaqtning o‘zida Dokladlar uchun ishlatiladi.
O‘sha kunlarda kitoblar juda qimmat va kamyob narsalar sababli, o‘qituvchi
vazifasi davlat o‘qish yoki xotiradan olimlarning asarlarini tayanib bo‘ldi. Delving,
u Doklad chuqur tizimli va nuqtai nazaridan qurilgan nozik mantiqiy strukturaga ega
ma’lumotlarni, taqdim etish, bu usul, qo‘ng’iroq va aniq mavzuni ochib kerak, deb
aytish mumkin.
O‘quv dasturlari eng asosiy qismi - bir Doklad. Uning maqsadi hisoblanadi:
Berilgan mavzu bo‘yicha eng muhim ma’lumotlarni taqdim.
Albatta fundamental muammolarni rivojlantirishga yordam beradi.
Ilmiy bilimlar usullarini o‘zlashtirish jarayonini soddalashtirish.
Zamonaviy ilmiy tafakkur so‘nggi yutuqlaridan ommalashtirish. Dokladlar
vazifasi.
Uslubiy, tashkiliy, axborot: yuqorida o‘rtaga qo‘yilgan ma’lumotlarni o‘rganish
so‘ng, doklad asosiy xususiyatlarini sanab o‘tish mumkin. Ba’zan ta’lim, bu yo‘l
nafaqat mavjud, masalan, bor bo‘lsa, hech qanday darslik va o‘quv qo‘llanmalar
bo‘ladi. Bu tez-tez atrof va yangi o‘quv dasturlari ishlab chiqish maktablarida sodir
bo‘ladi. Bu holda, bir doklad - uni kontseptual yoki ilm-fan bilimlar ma’lum bir
sohada apparatining, shuningdek, uning muammolarini ochish vositasi hisoblanadi.
Bu mavzu mohiyati nima to‘liq rasm berish va boshqa fanlar bilan bir-biriga qanday
ko‘rsatishga qodir. Dokladlar bunday seminar, laboratoriya va amaliy
mashg’ulotlarda, kurs va tezroq loyihasi, maslahat, test, sinov sifatida ta’lim
faoliyati boshqa shakllarini foydalanish uchun asosiy asoslarini beradi dokladning
afzallik tomonlarikeng qamrovli va ob’ektiv o‘rganish holda nima doklad adolatli
fikr qilish mumkin emas. boshqa har qanday hokimiyat qabul kabi, u ijobiy va salbiy
tomonlari bor. Asosiy foyda ko‘rib chiqaylik:
1. Bu o‘qituvchi mas'uliyati rejalashtirish va sinf harakat nazorat qilish
hisoblanadi. Bu ta’lim jarayoni ochiq-oydin tizimiga ega, va rejalashtirilgan
rejasi dan zarracha og’ish tez bartaraf qilinishi mumkin, degan ma’noni
anglatadi.
2. Tushuntirish - odamlar ko‘p sonli axborot o‘tishi, bir vaqtning o‘zida bir
ajoyib yo‘ldir. Shunday qilib, juda katta auditoriya qamrovi bor.
3. Bundaytizimyordamidasezilarlidarajadashogirdboshigata’limmuassasalarixa
rajatlarinikamaytirishimumkin. Bu tezlashtirish va ta’lim jarayonini
soddalashtirish tufaylidir.
DOKLAD TURLARI: XUSUSIYATLARI
Doklad bir necha asosiy turlari. Ular maqsadlari, maqsad va uslub ustida
qilingan qarab: Kirish. Ma’lumot. Atrof rasmiy. Muammo.Imaging. Binar.
Konferentsiya. Maslahat kabilarga bo`linadi. Kirish dokladlar maktab mavzusini
tashkil etadi, nima birinchi fikr berish uchun, beriladi. Shu sababli, talabalar
kelajakda ish uchun tizimida o‘z yo‘lini topish mumkin. dotsent vazifasi deysan
asosiy maqsadi va vazifalari bilan talabalarni tanishtirish oladi. U o‘qish tizimi o‘z
o‘rni va joyi haqida hikoya qilinadi. Talabalar shuningdek muhim natijalarga
erishgan, va u amalga qachon olimlar deb, ilm-fan va amaliyot rivojlantirish
toshlaridan haqida bilib, kelajak albatta, bir nutqlarni olish. Bundan tashqari, kirish
doklad tadqiqot istiqbolli yo‘nalishlaridan taqdimoti o‘z ichiga oladi. Shuningdek
o‘qituvchi maruzalar va o‘quv jarayonining boshqa tashkiliy shakllari nimani
anglatishini talabalarga tushuntirdi. U hisobotlarni qabul qilish va qachon nima
shaklida ular, foydalanish kerak, nima adabiyot ishora.
Ilmiy doklad yaratish uchun:
1.Tanlagan mavzu bo‘yicha yaratgan yangiligingiz (kashfingiz)ni dalillar
asosida isbotlashdan boshlang.
2. Ilmiy doklad og’zaki bayon etilishini nazarda tutib, uni tinglovchilarga
etkazish uchun, og’zaki nutqning qonun-qoidalaridan xabardor bo‘ling.
3. Bosh g’oya(asosiy fikr)ni ochish yo‘lida faqatgina izchillikka, mantiqqa,
faktlarga va isbotga amal qiling.
4. Yozma nutq bilan og’zaki nutqning dialektik aloqasiga erishing: biri
ikkinchisini ko‘z-ko‘z qilsin.
Doklad, uning o‘quv jarayonida tutgan o‘rni va unga qo‘yiladigan asosiy
talablar
Doklad o‘quv jarayonining asosiy bo‘g’ini, dars o‘tishning asosiy
shakllaridan biridir. Doklad bilimni so‘z bilan ifodalash, og’zaki bayon qilish ko‘zda
tutilgan, liajmining kattaligi, mantiqiy qurilishi, umumlashtnrnshning murakkabligi
bilan ajralib turadi. Doklad (arabcha, leksiya (lot. lectio) - o‘qish) o‘quv materiali,
biror masala, mavzu kabilarning mantiqiy izchil, ma’lum bir tizimga solingan
bayonidir. Dokladga ikki nuqnai nazardan yondashish mumkin: 1) o‘quv
jarayonining tashkiliy shakli sifatida; 2) bilimni so‘z bilan ifodalash, og’zaki bayon
qilish metodi sifatida.
Dokladda mavzuning asosiy savollari ketma-ketlik asosida yoritiladi. Albatta,
dokladning metodik jihatdan bayon etilishi qo‘yilgan maqsad, o‘rganilayotgan
fanning, mavzuning o‘ziga xos xususiyatlari bilan bog’liq. Doklad faqatgina
iqtisodiy rivojlanish ning asosiy qonuniyatlarini ochib berish bilan cheklanishi kerak
emas, fanning so‘nggi yutuqlaridan foydalangan holda ilmning amaliyotda qanday
ahamiyatga ega ekanligini, hayotda real muammolarni yechishdagi ahamiyatini,
yechish yo‘llarini ham ko‘rsatishikerak. Doklad qanday fandan o‘qilishidan qat’i
nazar, ilmiy xarakterga ega bo‘lishi, turli nazariy yo‘nalishlar, ilmiy maktablarning
asosiy g’oyalarini talabalar ongiga yetkazishi va olgan bilimini ishonchga
aylantirishi kerak. Har qanday dokladning eng zarur sharti auditoriya bilan
muloqotga kirishishdir. Doklad o‘qish, eng avvalo, unga tayyorlanishdanboshlanadi.
Ikkinchidan, fan bo‘yicha ishlab chiqilgan dasturga ko‘ra, doklad rejasi va reja
bo‘yicha matn tayyorlanishi hamda darsni o‘tkazishda qo‘llaniladigan metodlarni
tanlab chiqish, dars jarayonini texnologik tizim sifatida tarkibi, ketma-ketligini
aniqlash lozim. Dokladda darsni uch bosqichga bo‘lish mumkin: kirish. Avvalgi
dokladda nimalar o‘rganilgan, uning natijasi nimalar bilan bog’liq, bugungi darsga
qanday maqsad qo‘yilyapti? Awalo dars ilgarigi mavzu bilan bog’lanadi. Keyin
yangi mavzu e’lon qilinadi. Doklad rejasi, mustaqil o‘qish uchun zarur asosiy va
qo‘shimcha adabiyotlar ro‘yxati tavsiya etiladi. Mavzuni o‘rganishdagi asosiy
termin, tushunchalar, mustaqil
Dokladda munozarali savollarni qo‘yish, turli nuq- tayi nazarlarni bayon qilish
maqsadga muvofiq. Dokladchining o‘zi ma’lum bir nuqtayi nazarni qo‘llab-
quwatlar ekan, talabalarga ham ana shu qarash to‘g’riligini tushuntirishi,
auditoriyani ishontirishi kerak. Dokladning ilmiyligi materialni bayon qilishning
izchilligi, savollarni aniq, tushunarli qo‘yilishini ko‘zda tutadi. Dokladga
tayyorlanish jarayonida o‘qituvchi mavzu bo‘yicha savollarni qanday bayon
qilishni, qanday uslublar qo‘llashini ko‘z o‘ngiga keltirishi kerak. Ana shundagina
mavzu bo‘yicha adabiyotlarni, zarur ma’lumotlarni to‘g’ri tanlashi mumkin.
O‘qituvchi, zarur dalillar, ma’lumotlarga ega bo‘lsada, ularni ishonarli, asoslangan
holda bayon qilmasa, fandagi dolzarb savollarga javob berishdan chetlab o‘tishi yoki
chetga chiqishi mumkin. Bu hol talabalarda dokladdan qoniqmaslikka, uning
ishonchliligi va tarbiyaviy ahamiyatini tushirishga olib keladi. Nazariya bilan
amaliyotning o‘zaro bog’lanishi nihoyatda murakkab jarayon. U turli-tuman: ichki,
tashqi, bilvosita va bevosita, muhim va uncha muhim bo‘lmagan omillar bilan
aniqlanadi. Shuning uchun ham dokladga tayyorlanish paytida ana shu jarayonlarni
chuqur tahlil qilishni bilish, u yoki bu hodisani rivojlanishining asosiy
tendensiyalarini
aniqlash
kerak.
Mavzudan
chetdagi
turli-tuman
misollarbilancheklanishyaramaydi. Nazariyani asoslash uchun xo‘jalik hayotidagi
turli-tuman hodisalarni ijobiy yoki salbiy misol sifatida keltirish unchalik qiyin
emas. Lekin real voqelikni noto‘g’ri ko‘rsatish, faqat yuzaki tashqi aloqalarni
ta’kidlash bilan cheklanish yaramaydi. Ular masalaning mohiyatini ifodalamaydi va
ochib bermaydi. Dokladda real faktlar, ma’lumotlarning o‘rni Iqtisodiy fanlar
bo‘yicha o‘qiladigan dokladda faktlar, real ma’lumotlarning o‘z o‘rni bor. Chunki,
ular iqtisodiy jarayon, muammolarni mohiyatini ochishga yordam beradi. Lekin
ulardan mahorat bilan foydalanishgina kutilgan natijani beradi. Buning uchun
qonuniy bog’lanishlar, tendensiyalarni ko‘rsata oladiganraqamlarniqo‘llashkerak.
Raqamlar, ma’lumotlar o‘rganilayotgan predmetning mazmunini tasawur etish
uchun asos bo‘lib xizmat qiladi. Albatta, raqamlardan o‘z fikrini tasdiqlash uchun
foydalanish mumkin. Lekin nazariy qoidalar iqtisodiy hodisa va jarayonlar
mohiyatiga tushunishda ham muhim rol o‘ynashini yoddan chiqarmaslik kerak. Har
bir pedagog raqamlardan yuzaki, shunchaki foydalanishdan qochishi kerak.
Iqtisodchilarning fikricha, dalillar, raqamlar qaytaishlashni talab etadigan ma’lum
qurilish materiali, xolos. Real ma’lumotlar, raqamlar quyidagi talablarga javob
berishi kerak: Chunki ular u yoki bu hodisani mohiyatini ochib bera
olmaydi, aksincha, talabalarni chalg’itishi mumkin. Shuning uchun:
Dokladga tayyorgarlik ko‘rganda yangiligi nuqtayi nazaridan eng so‘nggi
raqamlarni keltirish kerak;
tanlangan dalillar ishonchli, sinalgan bo‘lishi, hech kimda ikkilanish
uyg’otmasligi; har qanday dokladda faktlarga nazariy qoidalar mohiyatini
ochishga xizmat qiladigan darajada o‘rin berilishiga e’tibor qilish kerak. Agar
nazariya bilan faktlar o‘rtasida optimal nisbat buzilsa, talaba faktlarni
chalkashtira boshlaydi. Vaholanki, dokladda asosiy maqsad nazariy
konsepsiyalami talabalar ongiga yetkazishdir;
Dokladda negativ faktlarni ham to‘g’ri sharhlash, ularni qanday oqibatga olib
kelishi, bartaraf qilish yo‘llari haqida to‘xtash kerak. Dokladchining vazifasi
negativ faktlarni e’lon qilish emas, balki ularni tahlil qilish, xulosa
chiqarishga o‘rgatishdir.
Dokladga iloji boricha talabalar diqqatini qaratish kerak. Bulling uchun
dokladning kirish yoki uning asosiy qismida masalannig mohiyatini ochib berishga
qaratilgan savol qo‘yish maqsadga muvofiq. Pedagoglar tajribasi shuni ko‘rsatadiki,
o‘qituvchining mavzuni bayon qilishidan awal yoki bayon qilish jarayonida savol
qo‘yishi, uni bayon qilib bo‘lgach, qo‘yilgan savoliga qaraganda lo‘liqroq,
yaxshiroq natijaga olib kelar ekan. Chunki, ilgari qo‘yilgan savol talabani javob
qanday bo‘lishi kerak, deb o‘ylantira Imshlaydi va javobni o‘qituvchidan eshitishga
diqqatini qaratadi.
Ikkinchidan, doklad boshlanganidan 20-daqiqacha vaqt o‘lgach, talabalar
diqqati susayadi. Buni hisobga olib, har 15-20 daqiqada yoki har bir uzviy savolni
bayon qilishda turli metodlardan foydalanish, talabalar diqqatini jalb qiladigan
savollar tashlash maqsadga muvofiqdir.
Dars berish jarayonida rnisol keltirganda guruhdagi talabalarga bevosita
misollar keltirishi diqqatni o‘ziga jalb qiladi. Masalan aksincha, doklad matniga
qarayverish auditoriya bilan kontakt o‘rnatishni qiyinlashtiradi, uni buzadi, chunki
yozma nutq, odatda, monolog tarzida bo‘Iadi. Bu yerda gap faqat dokladchining
tayyorlangan materialni erkin egallagan bo‘lishi, matnni zerikarli tarzda o‘qimasligi
haqida bormoqda.
Og’zaki nutq, ya’ni doklad tushunarli, eshitib, qabul qilishga oson, qisqa
jumlalardan tuzilgan bo‘lishi kerak, chunki uzun, murakkab jumlalar fikrni
xiralashtiradi. O‘qituvchi bayon qilinayotgan materialni yaxshi bilishidan tashqari
o‘z ovozini ham nazorat qilishi zarur. Intonatsiyani goh baland, goh past qilib nutq