1
EKONOMETRIK MODELLARNING AXBOROT TA’MINOTI
Reja:
1. Iqtisodiy ma’lumotlarning statistik tabiati.
2. Bog‘liq va bog‘liq bo‘lmagan o‘zgaruvchilarni tanlash.
3. Ekonometrik modellarni tuzishda qatnashadigan iqtisodiy ma’lumotlarga
qo‘yiladigan talablar.
Mashg‘ulot maqsadi: Еkonometrik modellarning axborot ta’minoti bo‘yicha
umumiy tushunchaga ega bo‘lish.
Mavzuni o‘rganish natijasida talaba:
Iqtisodiy ma’lumotlarning statistik tabiati aytib beradi;
bog‘liq va bog‘liq bo‘lmagan o‘zgaruvchilar turlarini sanab beradi;
ekonometrik modellarni tuzishda qatnashadigan iqtisodiy ma’lumotlarga
qo‘yiladigan talablarni asosiy xususiyatlarini aytib beradi.
1. Iqtisodiy ma’lumotlarning statistik tabiati
Iqtisodiy jarayonlarni vaqt davomida o‘zgarishini o‘rganish muhim ahamiyatga
ega. Chunki barcha iqtisodiy jarayonlar va hodisalar vaqt davomida o‘zgaruvchan
bo‘ladi. Iqtisodiyotda barcha iqtisodiy jarayonlarni iqtisodiy-statistik modellar orqali
2
o‘rganish natijasida u yoki bu iqtisodiy ko‘rsatkichning hozirgi holati va kelajakdagi
o‘zgarishini ilmiy asosda tahlil qilish va prognozlash mumkin bo‘ladi.
Iqtisodiy-statistik modellashtirish iqtisodiy ko‘rsatkichlar va ishlab chiqarish
omillari o‘rtasidagi aloqalar o‘z mohiyatiga ko‘ra stoxastik bo‘lgan asosga tayanadi.
Iqtisodiy sub’ektlar faoliyatini statistik modellashtirish zamon va makonda ularning
rivojlanish jarayonini o‘rganishda asosiy o‘rin egallaydi. Bu modellar ishlab chiqarish
tendensiyalari va qonuniyatlarini aniqlash uchun moslashgandir.
Iqtisodiy-statistik modelashtirishni noaniq bo‘lishligining sabablari quyidagi
hollarda sodir bo‘lishi mumkin:
1. Axborotli – axborotning xatoligi, uning ko‘rsatkichlari, omillar va ob’ektlar
majmuining noaniqligi.
2. Tarkibiy – aniqlanmagan xilma-xilliklarning mavjudligi.
3. Modelli – ko‘rsatkichlar va dalillar o‘rtasida bog‘lanish shakllaridan noto‘g‘ri
foydalanish.
Iqtisodiy-statistik kuzatuvlar olib borilganda, texnik-iqtisodiy ko‘rsatkichlar
ko‘rinishidagi, materiallar oqimidagi axborotlarga duch kelamiz. Shu nuqtai nazardan,
ishlab chiqarishga - kirish axborotini, chiqish axborotiga o‘zgartirgich sifatida qaraladi.
Ekonometrik modellarni tuzishda muhim bosqichlaridan biri modelda
qatnashadigan omillar va ko‘rsatkichlarni tanlashdir.
Ko‘p hollarda o‘rganilayotgan ko‘rsatkichlarga juda ko‘p omillar ta’sir etmoqda.
Shu jumladan, ularning hammasi modelda qatnashishi mumkin emas yoki iqtisodiy
jihatdan maqsadga muvofiq emas.
Ko‘rsatkichlar va omillarni to‘liq qator sifatida quyidagicha tasvirlash mumkin:
)
,...,
/
,...,
/
,...,
(/
)
1
(
)
1
(
1
n
m
m
k
k
x
x
x
x
x
x
f
y
1) Birinchi omillar guruhi (𝑥1, … , 𝑥𝑘) – bu modelga kiritiladigan o‘zgaruvchilar
2) Ikkinchi omillar guruhi (𝑥(𝑘+1), …,𝑥𝑚) – modelda qatnashmaydi, lekin
ulardan har biri tadqiqotchi tomonidan kuzatilayotgan statistik jamlanmada u yoki bu
qiymatlarda nazorat qilinadi
3
3) Uchinchi omillar guruhi (𝑥(𝑚+1),…,𝑥𝑛) – tasodifiy o‘zgaruvchilar, ular
tadqiqotchi tomonidan nazorat qilinmaydi, lekin "𝑦"ning o‘zgarishiga ta’sir etmoqda.
Agar birinchi guruhga soni bo‘yicha ko‘p bo‘lmagan, lekin "𝑦" ning o‘zgarishiga
kuchli ta’sir qilgan omillar qirsa, ushbu ekonometrik model ahamiyatli deb
hisoblanadi.
2. Bog‘liq va bog‘liq bo‘lmagan o‘zgaruvchilarni tanlash
Hodisalar orasidagi o‘zaro bog‘lanishlarni o‘rganish ekonometrika fanining
muhim vazifasidir. Bu jarayonda ikki xil belgilar yoki ko‘rsatkichlar ishtirok etadi, biri
erkli o‘zgaruvchilar, ikkinchisi erksiz o‘zgaruvchilar hisoblanadi. Birinchi toifadagi
belgilar boshqalariga ta’sir etadi, ularning o‘zgarishiga sababchi bo‘ladi. shuning
uchun ular omil belgilar deb yuritiladi, ikkinchi toifadagilar esa natijaviy belgilar
deyiladi. Masalan, paxta yoki bug‘doyga suv, mineral o‘g‘itlar va ishlov berish
natijasida ularning hosildorligi oshadi. Bu bog‘lanishda hosildorlik natijaviy belgi,
unga ta’sir etuvchi kuchlar (suv, o‘g‘it, ishlov berish va h.k.) omil belgilardir.
Yoki, iste’molchining daromadi ortib borishi natijasida uning tovar va
xizmatlarga bo‘lgan talabi oshadi. Bu bog‘lanishda talabning ortishi natijaviy belgi,
unga ta’sir etuvchi omil, ya’ni daromad esa omil belgidir.
Omillarning har bir qiymatiga turli sharoitlarida natijaviy belgining har xil
qiymatlari mos keladigan bog‘lanish korrelyatsion bog‘lanish yoki munosabat
deyiladi. Korrelyatsion bog‘lanishning xarakterli xususiyati shundan iboratki, bunda
omillarning to‘liq soni noma’lumdir. Shuning uchun bunday bog‘lanishlar to‘liqsiz
hisoblanadi va ularni formulalar orqali taqriban ifodalash mumkin, xolos.
Umumiy holda qaralsa, korrelyatsion munosabatda erkin o‘zgaruvchi X
belgining har bir qiymatiga (
,k
i
xi
1
,
) erksiz o‘zgaruvchi Y belgining (
..s
j
y j
1
)
taqsimoti mos keladi. O‘z-o‘zidan ravshanki, bu holda ikkinchi Y belgining har bir
qiymati (
j
y ) ham birinchi X belgining (
i
x ) taqsimoti bilan xarakterlanadi. Agar to‘plam
4
hajmi katta bo‘lsa, belgi X va Y larning juft qiymatlari
i
x va
j
y ham ko‘p bo‘ladi va
ulardan ayrimlari tez-tez takrorlanishi mumkin. Bu holda korrelyatsion bog‘lanish
kombinatsion jadval (korrelyatsiya to‘ri) shaklida tasvirlanadi.
Bog‘lanishlar to‘g‘ri chiziqli va egri chiziqli bo‘ladi. Agar bog‘lanishning
tenglamasida omil belgilar (X1, X2, ..., XK) faqat birinchi daraja bilan ishtirok etib,
ularning yuqori darajalari va aralash ko‘paytmalari qatnashmasa, ya’ni
K
i
i
i
x
Х
a
a
y
1
0
ko‘rinishda bo‘lsa, chiziqli bog‘lanish yoki xususiy holda, omil bitta bo‘lganda
x
a
a
y
1
0
to‘g‘ri chiziqli bog‘lanish deyiladi1.
Ifodasi to‘g‘ri chiziqli tenglama bo‘lmagan bog‘lanish egri chiziqli bog‘lanish
deb ataladi. Xususan,
parabola
2
2
1
0
x
a
x
a
a
y
;
giperbola
ˆ
1
0
x
a
a
yx
darajali
a
x
x
a
y
0
va boshqa ko‘rinishlarda ifodalanadigan bog‘lanishlar egri chiziqli bog‘lanishga misol
bo‘la oladi.
3. Ekonometrik modellarni tuzishda qatnashadigan iqtisodiy ma’lumotlarga
qo‘yiladigan talablar
Korrelyatsion va regression tahlilni qo‘llash vaqtida, omillarni tanlab olish va
ulardan modellarda foydalanish hamda baholashdagi asosiy qoidalar quyidagilardan
iborat:
1. Omillarni o‘rganish bilan qamrab olinadigan ro‘yxat chegaralangan, omillar
esa nazariy asoslangan bo‘lishi lozim.
2. Modelga kiritilgan barcha omillar miqdor o‘zgarishlarga ega bo‘lishi kerak.
3. Tadqiq qilinayotgan to‘plam sifatli bir jinsli bo‘lishi lozim.
1Gujarati D.N. Basic Econometrics. McGraw-Hill, 4th edition, 2003 (Gu),Inc.p. 10
5
4. Omillar o‘zaro funksional bog‘lanmasliklari shart.
5. Kelajakda omillar o‘zaro ta’sirini ekstrapolyatsiya qilish uchun modellardan
foydalanilayotgan vaqtda xarakter jiddiy o‘zgarmasligi, statistik mustahkam va
barqaror bo‘lishi lozim.
6. O‘rganilayotgan omillar tadqiq etilgan, natijaviy ko‘rsatkichli, mantiqan
davriy bo‘lishi lozim.
7. Regression tahlilda har bir omilning
)
(x qiymatiga bir xil regressiyali natijaviy
o‘zgaruvchi
)
(y taqsimoti normal yoki yaqin darajada mos kelish lozim.
8. Natijaviy ko‘rsatkichga jiddiy ta’sir ko‘rsatadigan faqat muhim omillar
ta’sirini ko‘rib chiqish lozim.
9. Regressiya tenglamalariga kiritilgan omillar soni katta bo‘lmasligi lozim.
Chunki omillar sonining katta bo‘lishi, asosiy omillardan chetga olib kelishi mumkin.
Omillar soni kuzatishlar sonidan 3-5 marta kam bo‘lishi kerak.
10. Regressiya tenglamasining omillari turli xil xatolar ta’sirida buzilishga olib
keladigan xatoliklar bo‘lmasligi kerak. Omillar o‘rtasida funksional yoki shunga yaqin
bog‘lanishlarning mavjudligi - multikollinearlik borligini ko‘rsatadi.
11. Kuzatuvlar sonini oshirish uchun ularning makonda takrorlanishidan
foydalanish mumkin emas. Makonda hodisalarning o‘zgarishi avtoregressiyani
vujudga keltirishi mumkin. Avtoregressiya esa statistikadagi mavjud o‘zgaruvchilar
o‘rtasidagi bog‘lanishni ma’lum darajada buzadi. Shuning uchun ko‘rsatkichlar
dinamik qatorlarda regression bog‘lanishni o‘rganish statistikadagi bog‘lanishni
o‘rganishdan tubdan farq qiladi.
12. Har bir omil bo‘yicha taqsimot normal taqsimotga ega bo‘lishi shart emas.
Bu regression tahlilni natijaviy, alomatli qiymat va tasodifiy qiymatli omillar
o‘rtasidagi bog‘lanishni ifodalovchi sifatida ta’riflashdan kelib chiqadi.
13. Omillarni natural birlikda o‘lchashda nisbiy qiymatlarga nisbatan ortiqroq
ko‘rish lozim. Nisbiy qiymatlar o‘rtasidagi korrelyatsiya, regressiya tenglamasi
parametrlari qiymati bog‘lanish mazmunini buzishi mumkin. Omillar o‘rtasidagi
bog‘lanishni ifodalovchi sifatida ta’riflashdan kelib chiqadi.
Demak, ekonometrik modellarga qo‘yiladigan asosiy talablar:
6
1) Modelda kuzatilayotgan "𝒚"ning o‘zgarishiga kuchli ta’sir qilayotgan asosiy
omillar qatnashishi kerak;
2) Barcha bog‘liq bo‘lmagan "𝒙"omillar asosiy bog‘liq bo‘lgan omil "𝒚" bilan
zich bog‘langan bo‘lishi kerak;
3) Bog‘liq bo‘lmagan "𝒙" omillar o‘zaro sust (kuchsiz) bog‘langan bo‘lishi
kerak.
Iqtisodiy jarayonlar dinamikasini aks ettirish mohiyatiga ko‘ra, statik va dinamik
modellar mavjud.
Mustaqil ishlash uchun adabiyotlar ro‘yxati:
1. Dougherty, Christopher. Elements of econometrics. Study Guide. University of
London. 2011.
2. Gujarati D.N. Basic Econometrics. McGraw-Hill, 4th edition, 2003 (Gu); 5th
edition (2009, Gujarati D.N., and D.C.Porter).
3. Абдуллаев О.М., Жамалов М.С. Эконометрическое моделирование.
Учебник. –Т.: Фан ва технология. 2010. – 612 с.
4. Елисеева И.И., Куришева С.В. и др. Эконометрика: Учебник. –М.:
Издательство Юрайт, 2018. –288 с.
5. Кремер Н.Ш. Эконометрика: Учебник. –М.: Издательство Юрайт, 2018. –
354 с.
6. Шодиев Т.Ш. ва бошқалар. Эконометрика. –Т.:ТДИУ, 2007. –270 б.
7. Абдуллаев О.М., Ходиев Б.Ю., Ишназаров А.И. Эконометрика. Учебник. –
Т.: Fan va texnologiya. 2007. – 612 с.
8. Валентинов В.А. Эконометрика: Учебник. –М.: ИТК «Дашков и К˚», 2009.
– 367 с.
9. Айвазян С.А. Прикладная статистика и основы эконометрики. Учебник. –
М. ЮНИТИ, 2007. – 345 с.
10. www.mineconomu.uz – O‘zbekiston Respublikasi iqtisodiyot vazirligi sayti.
7
11. www.stat.uz – O‘zbekiston Respublikasi davlat statistika qo‘mitasi rasmiy
sayti.