EKOTURIZMNI RIVOJLANTIRISHNING AHAMIYATI
Reja:
1. Ekoturizmni rivojlantirishning milliy iqtisodiyotdagi o‘rni.
2. Ekoturizmning ijtimoiy hayotdagi o‘rni, ekologik bilim va ekologik
madaniyatni shakllantirishdagi o‘rni.
3. Ekoturizmning ijtimoiy va iqtisodiy masalalarni hal etishdagi o‘rni.
Ekoturizmni rivojlantirishning ijtimoiy ahamiyati.
G‘arb mamlakatlarida ekoturizmga ijtimoiy-iqtisodiy soha jihati dan qaraladi,
chunki, chet ellarda jadal sur’atlar bilan rivojlanib borayotgan ekoturizm iqtisodiy
foyda keltiruvchi va tabiatni muhofaza qiluvchi turizmning eng istiqbolli
tarmoqlaridan hisoblanadi. Turizm ning roli aniqlanganda yana bir muhim, asosiy
jihatlarga e’tibor berish lozimki, turizm ijtimoiy sohaning bir qismi bo‘lib, uning
asosiy faoliyat larida iste’molchilarga iste’mol jarayonida moddiy va nomoddiy
muhitni yaratish uchun xizmatlar qilish, dam olish va faoliyat ishlarini o‘zgartirish,
almashtirish uchun sharoitlar yaratish,sog‘liqni muhofaza qilishni ta’min
lash,shuningdek, aholining umumiy ma’lumoti va madaniy texnik darajasi ni
shakllantirishda muhim ahamiyatga ega.
Insonning bir yillik vaqti-8760 soat, umumlashtirib olsak-9000 soat. Bu
ko‘rsatgich vaqt o‘tishi bilan quyidagicha bo‘lingan;
a) 1850 yilda;
5000 soat ish vaqti;
3000 soat uyqu;
1000 soat ishdan bo‘sh vaqt.
b)2000 yilda;
3000 soat ish vaqti;
3000 soat uyqu;
3000 soat ishdan bo‘sh vaqt.
Bundan xulosa qilish mumkinki, ish vaqti tizimli ravishda qisqarib boradi,
bo‘sh vaqt esa ko‘payib boradi.Shuning uchun ham insonda ekologik rekreatsiya
faoliyatining o‘sishiga bo‘sh vaqtning qo‘payishi sabab bo‘ladi1.Bu bo‘sh vaqtdan
samarali foydalanish ham insonning ijtimoiy-iqtisodiy hoatlarini belgilaydi.
Hozirgi vaqtda dam olishni tashkil qilish,inson ning hayotiy kuchlarini
tiklash,bo‘sh vaqtidan unimli, to‘g‘ri foydalanishni ko‘plab imkoniyatlarini ham
turizm sohasi ta’minlamoqda. Shuningdek, turizm shaxsning rivojlanishida,
barkamolligida, sayohatining intellek tual darajasini oshirishda insonning jamiyatda
o‘rnini aniqlashda, shaxs sifatida tavsifini berishda muhim ahamiyat kasb etadi.
“Ijtimoiy” so‘zi o‘zbek tilining izohli lug‘atida 5 ta ma’noda berilgan2
1. Kishilik jamiyatining, uning hayoti va qonuniyatlariga oid fan.
2. Biror ijtimoiy tabaqa yoki sinfga mansub fan, yo‘nalish.
3. Kishilarning
jamiyatdagi
faoliyati
bilan
bog‘langan,
jamiyatga,
jamoatchilikga oid fan, yo‘nalish.
4. Jamiyatning, ommaning siyosiy madaniy va boshqa ehtiyojlari uchun
ixtiyoriy ravishda xizmat etish bilan bog‘langan fan yoki yo‘nalish.
5. Ommaga,umumga tegishli, umumiy, birgalikda, ko‘pchilik kuchi bilan
bajariladigan soha.
Ijtimoiy so‘zining qayd qilingan izohlaridan kelib chiqadigan ma’no shundan
iboratki,ijtimoiy masalalar insonlarning hayoti va rivojlanishi qonuniyatlari,
jamiyatdagi
faoliyatini,
o‘rnini
belgilashdagi
xususiyatlaridir.Bu
yerdagi
umumiylik, bog‘langanlik so‘zlari insoniyat jamiyatining atrof-muhit va jamiyat
qonunlarini o‘z vaqtida ilg‘ab olish va ushbu qonunlar asosida yashash tarzi
tushunilmoqda.
Ekologik muammolar sayyoraviy tus olgan hozirgi vaqtda ekoturizm ning
mamlakat hayotidagi o‘rni qanday bo‘lmog‘i kerak?
Ana shu savolga javob va isbotlar yozish ekologik turizmning mezonlarini
1.Ердавлетов С. Р. География туризма. Алматы,2000,336 с.
2 Ўзбек тилининг изоҳли луғати. Москва , “Рус тили” нашриёти.,1981й 316-б.
belgilaydi. Mamlakatimizda ekologik turizmni rivojlantirishning mamlakat ijtimoiy-
iqtisodiy hayotidagi o‘rnini belgilashda aynan, halqimizning birinchidan, tabiat va
uning boyliklariga qiziqishi, muhofaza qilishi ikkinchidan, insonning kamol
topishida tabiatni anglash, jamiyat qonun- qoidalarini bilishi uning hayotidagi
birinchi darajali ehtiyojlari hisoblanadi.
Ekologik turizm “tabiatni muhofaza qilish” , “ekologiya”, “biologiya”,
“tabiatdan foydalanish iqtisodi”, “geologiya”, “geografiya”, “batanika” va boshqa
tabiiy fanlarning nazariyasi, asoslari, tabiiy va ijtimoiy munosa batlardan, tabiatdagi
o‘zaro munosabatlardan kelib chiqdi. Shu nuqtai-nazardan bu fanlarning har qanday
fan ta’limi va har qanday sohadagi o‘rni deyarli bir-biriga o‘xshash ta’rifni, tavsifni
anglatadi.
Ekoturizmning mamlakat ijtimoiy xayotidagi o‘rnini belgilaganda tabiatning
inson-turist xayoti uchun bo‘lgan ahamiyatlari ko‘rsatkichlarini keltirish lozim
bo‘ladi.Ekoturizmning ahamiyatini turistning ehtiyoj larini qondirish jihatlariga
qarab ma’naviy, iqtisodiy, sog‘lomlash tirishi,tabiatni anglash tarbiyaviy va estetik
guruhlarga bo‘lishimiz mumkin. Bu guruhlarning tavfsifi faqat turist uchun emas
umuminsoniyat xayotidagi tabiatning o‘rnini ham anglatadi.
Ekologik turizmning asl maqsadlari qayd qilingin xulosalarni tashkil qiladi.
Ekoturizm o‘zining ta’rifini izohlashda birinchi navbatda tabiat qo‘ynida bo‘lib,
uning resurslariga ozor yetkazmaslikni ta’minlaydi. Tabiat va uning biologik xilma-
xillik resurslaridan zavq-shavq olgan insonda albatda, bu ob’ektni asrash istagi
paydo bo‘ladi. Shu bilan birga ekologik turizm rivojlanishiga sabab bo‘lgan boshqa
sabablar ham bor. Jumladan ekologik inqirozning sayyoraviy tus olganligi
insoniyatni tobora tashvishga solmoqda.
Ekologik mumamolarni dunyo miqyosida haddan tashqari og‘irlashib
kelayotganligi zamirida tabiatning o‘zini-o‘zi tiklash kuchi pasayib borayotganligi,
uning resurslari kamaygani, atrof muhitning ifloslanib, zaxarlanib borayotganligi,
insoniyatning
bir
me’yorda
sog‘lom
yashashigi
tabiat
to‘liq
sharoit
yarataolmayotganligi yotadi.
Shuning uchun ham Butun Jahon Turizm Tashkilotlarining-“tabiiy xududlarga
mas’uliyat bilan sayohat qilish natijasida ekoturistlar faoliyati tabiatni muhofaza
etishni ta’minlaydi va mahalliy aholining turmush darajasini yaxshilaydi”-degan
ta’rifi birinchi navbatda xalqning ijtimoiy xolatining yaxshilanishiga qaratilgan.
Ekoturizmni rivojlantirishning iqtisodiy ahamiyati.
Ekoturizmning mamlakat iqtisodiy hayotidagi o‘rni esa ekoturizmning buyuk
tamoyillaridan kelib chiqib, ya’ni ekoturizmdan keladigan mablag‘ tabiatni
muhofaza qilish, noyob biologik resurslar,biologik xilma-xillikni saqlab qolishga
qaratilganligi bilan juda muhimdir.Yana ham muhimrog‘i, ekoturizm resursi
atrofidagi
aholining
ish
bilan
bandligini
oshirishi,
ta’minlashi
hisoblanadi.Ekoturistik xizmatlar ko‘rsatish esa mehnat qilishning eng yengil
turlariga kirishi ham juda muhimdir.
Shuning uchun ham ekoturizmning mamlakat iqtisodiy hayotidagi o‘rnini
quyidagicha belgilash mumkin.Bu tamoyillar ekoturizmning ijtimoiy tamoyillariga
qo‘shiladi va ekoturizmning mamlakat ijtimoiy-iqtisodiy hayotida istiqbolli
yo‘nalish bo‘lishini isbotlaydi.3
Ekoturizm mahalliy mehnat resurslarini qo‘shimcha, yangi ish o‘rinlari bilan
ta’minlashda yordam beradi;
Ekoturizm
tabiat
va
tabiiy
resurslardan
foydalanishning
yangi
texnologiyalarini jalb qiladi;
Ekoturizm ekologik toza oziq-ovqat mahsulotlarini ishlab chiqishni
rag‘batlantiradi;
Ekoturizm tabiat muhofazasidagi investitsiyalar kirishini axborot laydi va
ekoturistik xizmatlar servisini takomillashtiradi;
Ekoturizm ob’ektlarida mahalliy aholining ijtimoiy-iqtisodiy darajalarini
o‘stiradi;
Ekoturizm va tabiat muhofazasi ta’limini olishda mutaxassislarda ekoturistik
bilim va ekoturistik madaniyat bilimlarining nazariy va amaliy asoslarini
yaratadi;
Ekoturizm mahalliy ekoturistik mahsulotlar xunarmandchiligiga yo‘l ochadi;
Ekoturizm tabiatni muhofaza qiluvchi mahalliy boshqaruvni rivoj lantiradi va
ma’naviy,moddiy jihatlar bo‘yicha rag‘batlantiradi;
3 Ҳайитбоев Р., Матяқубов У.,Экологик туризм. Самарқанд,2010, 60 б.
Ekoturizm xalqlar o‘rtasida do‘stona hamdo‘stlik aloqalarini yuzaga keltiradi.
Alohida muhofazadagi hududlarida ekologik turizmni rivojlan tirayotgan xorij
davlatlari yaxshi foyda olmoqdalar va asta-sekinlik bilan o‘z aholisini va xorijlik
ekoturistlarni ekoturizmning talablarini o‘rgatmoqdalar.Masalan, Kosta-Rikadagi
Monteverdi qo‘riqxonasi mahalliy ishlab chiqarish mahsulotlarini sotish hisobiga 50
ming dollar, ekologik turizmdan har yili 650 ming dollar foyda oladi.Keniya milliy
parklari dan har yili 450 ming dollar,Ekvador “Galapagos” orollari ekoturizmidan
180 ming dollar daromad qiladi.
Ruanda ekoturizmda o‘z gorillalarini ko‘rsatib( bir sutkada har bir gorillani 4
kishi tomosha qilishi mumkin, undan ortig‘iga ruxsat berilmay di) har yili 1
mln.,boshqa ekoturizmidan 3 mln. dollar foyda oladi. Zambiyada Luangva
qo‘riqxonasi ekologik turizmdan 150 ming dollar daromad qiladi.Keniyadagi
Amboseli qo‘riqxonasi bitta sherdan 27 ming dollar,bitta fillar to‘dasidan 610 ming
dollar foyda oladi.
O‘z mamlakatlarida ekologik turizmni rivojlantirib yaxshi foyda olayotgan
Afrika, Lotin Amerikasi davlatlarining taraqqiyot darajalariga qarab ularning
ekologik
turizmni
yaxshi
yo‘lga
qo‘yganligini
hisobga
olsak
bizning
mamlakatimizda ekologik turizmni rivojlantirishdagi holatimiz ancha taassufli
holdir.
Biz
hozirdan
ekologik
turizmda
lider
davlatlarning
tajribalarini,
texnologiyalarini,ekologik
turizmni
tashkil
qilishning
ijtimoiy-iqtiso
diy
mexanizmlarini,usullarini, ekologik turizmda boshqarish va ish yuritishni
mukammal o‘rganishimiz kerak.
Eng muhimi,-ekologik turizmda ekologik ob’ekt,resurslardan olinadigan
daromadlar taqsimotida mahalliy aholining ulushlarini (ekoturistning kirish va tabiat
betakrorligidan foydalangandagi to‘lovlari) huquqiy-me’yorlar asosida hal
qilishimizdir.
Ekoturizmda ekologik bilim va madaniyatning shakllanishi.
Tabiatning tobora zaiflanib borishi ham ekoturizmda tabiatni asrab qolish
g‘oyalarining kuchini oshirib boradi.Chunki qayd qilganimizdek, ekologik
turizmning kelib chiqishi ham birinchi navbatda global ekologik inqiroz
holatlarining kuchayib borayotganligi bo‘ldi.Shu nuqtai -nazardan ekologik bilim va
ekologik madaniyatning shakllanishi ekoturizmning rivojlanishini ta’minlaydi.
Insonda ekologik bilim va ekologik madaniyatning shakillanishida tabiat
qonunlarininig mohiyatini anglash, insonning o‘zi ham tabiatning biologik turi
ekanligini tushunib olishidir.Tabiat vayron qilinganda ham yashayveradi.Masalan,
o‘rmonlar kesilib ketsa, xavo, suv zaxarlansa, ifloslansa, hayvonat dunyosi qirilib
ketsa va h.k.lar,lekin inson tabiatsiz yashay olmaydi.
Insonda insoniy faoliyatlarning kamol topishida tabiatning tarbiyaviy
ahamiyati
deyilganda,
sof
tabiatning
kishilarda
olijanoblik,
xushfellik,
bag‘rikenglik, vatanparvarlik, ulug‘vorlik, muloyimlik kabi axloqiy xislatlarni
ug‘otishi va shakllanririshi xususiyatlari tushuniladi. Tabiat qo‘ynida tez-tez bo‘lib
turish insoniy fazilatlarning kamol topishi ga yordam beradi.Ekoturizm
muxlislarining eng ulug‘ xislatlari ham ularni tabiat bag‘riga chorlagan xususiyat
ham aslida ana shundan iboratdir. Inson o‘z uyi bo‘lgan tabiatga qancha ko‘p zarar
yetkazar ekan uning o‘zi ham ma’naviy jihatdan qashshoqlashib boradi.
Tabiatni asrab qolishdek og‘ir muammoni yechishda insonni ekologik
savodxon,ekologik madaniyatli qilib tarbiyalashda ham ekoturizmning ahamiyati
beqiyosdir.Ekoturizmning
ta’rifini
keltirishda
xalqaro
ekologik
tashkilotlar,Butunjahon turizm tashkiloti qayd qilgan muhim omilni hisobga oladi va
tabiatni asrab qolishda ekoturizmni rivojlan tirishni eng muhim omillardan biri deb
hisoblaydi.
Ekologik savodxonlik va ekologik madaniyatning asosi ekologik ong
hisoblanadi.Ekologik ong tabiatni asrab-avaylashda, unga ongli munosabat da
bo‘lishida, resurslaridan me’yorida foydalanishda, tabiat inqirozining oldini olishda
eng zaruri, atrof-muxitni doimo toza saqlashda namoyon bo‘ladi. Insonda ekologik
bilim va ekologik madaniyatni shakillantirishda quyidagi tamoyillar ma’nosini
o‘rganish, tushunish va amaliyotda qo‘llash tushuniladi:
1. Tabiatni–“Ona yer” deb ardoqlash.
2. Bizga ma’lum bo‘lgan “Olamda” birorta ham Yer sayyorasining tabiatiga
o‘xshash tabiat va xayot shaklining mavjudligi aniqlanmaganligi;
3. Tabiatning iqtisodiy ahamiyati deyilganda,undagi resurslardan moddiy manba
sifatida foydalanishni tushunish;
4. Tabiatning ilmiy ahamiyati deyilganda insonning barcha bilimlari negizida
tabiatning jarayonlari asos bo‘lishi;
5. Tabiatning sog‘lomlashtirish ahamiyati deganda sof tabiat boyliklari ning va
shifo beruvchi tabiiy modda va jarayonlarining inson salomat ligiga ijobiy ta’sir
etishi;
6. Tabiatning tarbiyaviy ahamiyati deganda sof,haqiqiy tabiatning kishilarda
olijanoblik,xushfellik,vatanparvarlik,ulug‘vorlik, muloyimlik kabi axloqiy
xususiyatlarini uyg‘otish va shakllantirish xususiyatlari tushuniladi;
7. Tabiatning
estetik
ahamiyati
deyilganda-insondagi
barcha
go‘zallik,
mukammallik,musiqa,tasviriy san’at,kuy-navo xislari va ularga bo‘lgan
ehtiyojlar tushuniladi;
8. Tabiat-inson-jamiyat yaxlit,bir yagona tizimdir.
Qayd qilingan tamoyillardan ekoturizmni rivojlantirishda foydala nish
maqsadli bo‘ladi va muhim ahamiyat kasb etadi.Ekologik tarbiyalanmagan kishi
tabiatdan uzoqlashib,hissiz bo‘lib qoladi.Bunday insonlar gullarning chiroyliligini
his qilmasdan o‘z uyiga yasama gullarni keltira di, tabiatdagi qushlarning sayrashini
his qilmasdan o‘z uyini qushlarning portreti bilan to‘ldirishdan qanoatlanishadi.Shu
tariqa u tabiatdan uzoqla shib ma’naviy jixatdan qashshoqlashib boradi. Eng
muhimi, insoniyatning ekologik ongi dunyo tabiatini muhofaza qilishdagi chora-
tadbirlarini muntazzam amalga oshirishda asosiy ijrochi omil hisoblanadi.
Demak, hayotda ham, har qanday ishlab chiqarish sohasida ham ekologik
bilim va ekologik madaniyatning shakllanishida mamlakatimizda ekologik turizmni
rivojlantirish muhim ahamiyatga ega hisoblanadi. Ekologik bilim va ekologik
madaniyatni shakillantirishni quyidagi tizimda amalga oshirishda tavsiya qilinadi:
1. Ekologik ta’lim-sayyoramiz tabiiy boyliklari va yaqin fazoga ehtiyot korona
munosabatda bo‘lishi, insoniyatning tabiatdagi ekologik jarayon lar bilan uzviy
bog‘liqligini chuqur anglash ruhida tarbiyalash va boshlang‘ich o‘qitish;
2. Ekologik madaniyat-hozirgi va kelajak avlod hayotida ekologik muammo lar
juda muhim ahamiyatga ega ekanligini anglagan davlatlar va jahon
madaniyatining rivojlanish bosqichi va tarkibiy qismi;
3. Ekologik targ‘ibot tabiiy boyliklarni maksimal holatda saqlab qolishni
ta’minlovchi faktlar, qarashlar va g‘oyalarni ommaviy axborot vositalari
(gazeta, radio, tv, jurnal, ma’ruzalar, internet) orqali yig‘ish va keng
chegaralarda tarqatish;
4. Ekologik o‘quv-kishilarda ekologik dunyoqarashni shakllantiradigan va
tabiatda insonlarning tutgan o‘rni haqidagi bilimlar bilan qurollan tiradigan,
tabiiy tizimlarning ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanishi dagi har bir insonning baxti
saodatidagi ahamiyatini tushuntrishga qaratilgan ekologik tarbiya, ta’lim,
ma’lumot va targ‘ibot majmui.
Ekologik huquq, ekologik savodxonlik va ekologik bilim har–bir ishlab
chiqarish yoki ta’lim sohasiga moslashtirilmaydi balki, insonning komil inson bo‘lib
yetishiga da’vat qiladi.Ekoturizmning o‘rnini belgilash da asoslandiki,insoniyat
oldidagi ekologik inqirozni to‘xtatish va barta raf qilishning eng samarali yo‘li
umuminsoniyatda ekologik huquq, ekolo gik tarbiya va ekologik bilimni
shakllantirishdir.Ekoturizmda ekologik tarbiya, ekologik bilim va madaniyatni
shakllantirishda birinchi navbatda ekologik boshqaruv tizimini ishlab chiqish zarur
bo‘ladi.
Ekologik boshqaruv tizimi turizmning sohalari, tarmoqlari bo‘yicha har-xil
yo‘nalishlarda bo‘lishi mumkin.Lekin “Ekologiya” fanining predmeti bu fanning
yangi tarmoqlari yo‘nalishlari yuzaga kelganida ham o‘zgarmasdan qolishi ma’lum,
o‘zgarish mumkin ham emas.
Alohida ta’kidlash lozimki, ekologik tarbiya, ekologik bilim va ekologik
madaniyat ishlab chiqarish sohalariga qarab o‘zgarmaydi, balki ekologik bilimli,
ekologik madaniyatli kishi o‘z bilimlari yordamida o‘zi ishlayotgan sohani
ekologiyalashtiradi.Shu
o‘rinda
ham
mamlakatimizda
ekologik
turizmni
rivojlantirish maqsadli, istiqbolli yo‘nalish bo‘lib qolishi insonni tarbiyalashda
muhim ahamiyatga ega hisoblanadi.
Ekologik turizmda ham ishlab chiqarishning barcha sohalarida ham inson
ekologik bilim, ekologik madaniyatni o‘rganish uchun ekologik huquq asoslarini
mukammal bilishi lozim bo‘ladi.Turizmda ekologik huquq asoslarini bilishning
majburiyligi shundaki, ekoturizm faoliyatidagilar asosan“kelib-ketuvchilar”
bo‘lganligidan turist yoki ekoturist tabiatimizda yoki qo‘riqxonalarda, betakror
landshaftlarda bo‘lganida va o‘simliklar olami ancha kambag‘al bo‘lganida ham
tabiatni toptagani uchun jazolanishini bilishi kerak.
Ekologiya huquqi esa-jamiyat(kishilar) va tabiat o‘rtasidagi o‘zaro ta’sir
doirasi ekologik harakatlarini tartibga solishning ququqiy tamoyillari va
me’yorlarini o‘rganuvchi ta’limot yoki fan sohasi hisob lanadi.Shuning uchun ham
ekologiya huquqining maqsadi-hozirgi va kelajak avlod uchun tabiatni muhofaza
qilish va tabiiy resurslardan oqilona foyda lanish doirasidagi jamiyatning ekologik
munosabatlarini huquqi
y tartib ga solish hisoblanadi.
Ekoturizmning mamlakat ijtimoiy–iqtisodiy hayotidagi o‘rnini belgilashda
yuqoridagi keltirilgan ma’lumotlar,tadqiqotlar natijasida quyidagi umumlashgan
xulosalar kelib chiqadi.Ya’ni ekoturizm rivojla nishida ekoturizm faoliyatining
ijtimoiy hayotidagi o‘rni quyidagicha izohlanadi:
1.Turistlar bilimini, madaniyatini, ma’naviyatini umummadaniy, tabiiy ilmiy,
ekologik bilim va ekologik xavfsizlik bilimlari bilan tabiatning o‘zida boyitish
va shakllantirish;
2.“Shahardagi” stress-charchoq holatdan chiqish va ehtiros, hissiyotlarni
tiklash, sog‘lomlashtirish;
3.Turistlarda notanish xalqlarning milliy yashash tarziga, milliy urf-odatlariga,
marosimlariga,vataniga do‘stona mehr-oqibatlarini shakllantirish4.
Tayanch so‘zlar va iboralar; milliy ijtimoiy-iqtisodiy, texnik daraja, ekologik
rekreatsiya,intellektual daraja,ekologik ong,ekologik madaniyat, nazariy va amaliy
asoslar,mehr-oqibatlar
Mavzuni o‘zlashtirish bo‘yicha savol va topshiriqlar;
1.Tabiatni asrab qolishda ekoturizmni rivojlantirish eng muhim omillardan biri
ekanligi haqida prezentatsiyali ma’ruza tayyorlang.
2.Ekologik bilim va ekologik madaniyatni shakillantirish tizimni tushuntirib bering.
3.“Ekoturizm xalqlar o‘rtasida do‘stona hamdo‘stlik aloqalarini yuzaga keltiradi”
mavzusida qisqacha ma’ruza tayyorlang.
4.“Ekoturizm tabiat va tabiiy resurslardan foydalanishning yangi texnologiyalarini
jalb qiladi” mavzusida qisqacha ma’ruza tayyorlang.
5.“Shahardagi” stress-charchoq holatdan chiqish va ehtiros, hissiyotlarni tiklash,
4 Храбовченко В.В. Экологический туризм. Москва, “Финансы и статистика”, 2003, 172 стр.
sog‘lomlashtirishda ekoturizmning ahamiyatini tushuntiring.