Elektron vositalar – husnixat darslarining samaradorligini oshirish omili
Yuklangan vaqt
2025-01-26
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
7
Faytl hajmi
268,5 KB
Elektron vositalar – husnixat darslarining samaradorligini oshirish omili
1. Elektron vositalarga
2. Elektron interfaol doska
3. Elektron slayddan foydalanish yo’llari
Informatsion texnologiyalarning jadal rivojlanishi keyingi yillar ichida
insoniyat shaxsining shakllanishiga ma’lum darajada iz qoldirdi. Yangi
axborotlar, reklamalarning tezda kirib kelishi, televideniyada kompyuter
texnologiyalarining qo’llanishi, elektron o’yinchoqlar va kompyuterlarning
keng tarqalishi bola tarbiyasiga ta’sir ko’rsatmoqda. Natijada u yaxshi ko’rgan
o’yinlar, sevimli qahramonlari va qiziqishlari ham o’zgaradi.
Maktabda o’qish boshlanganda u ma’lum qulaylikni his etishi mumkin.
Bugungi kunda hali barcha maktablarda texnologik sinflar bor deb bo’lmaydi.
Lekin maktab ta’limini rivojlantirish Davlat umummilliy dasturini amalga
oshirishning yo’nalishlaridan biri “Maktablarni zamonaviy o’quv va
laboratoriya uskunalari, kompyuter texnikasi, darsliklar va o’quv-usubiy
materiallar bilan ta’minlash.” (2004-2009- yillarda maktab ta’limini
rivojlantirish davlat umummilliy dasturi to’g’risida. –O’zbekiston Respublikasi
Prezidentining farmoni. Eskirgan o’quv dasturlari va metodik usullar
o’quvchilar bilimining pasayishiga olib keladi. O’qituvchilardan esa
o’qitishning yanada zamonaviy usul va vositalarini izlashga undaydi. Bunday
vositalardan biri bu kompyuterdir.
Televizor, videomagnitafon, kitoblar imkoniyatlarni mujassamlashtirib,
universal o’yinchoq hisoblanib, turli xil o’yinlarga qodir bo’lgan zamonaviy
kompyuter shu bilan birga bola uchun uning savol va harakatlariga javob bera
oladigan teng huquqli hisoblanadi. Maktabning o’quv va o’quv jarayonidan
tashqari faoliyatida kompyuterlarning qo’llanilishi bolada o’qish motivatsiyasi
o’sishining va ijodiy imkoniyatlari rivojlanishining samarali xususiyatlaridan
biridir.
Bir qator pedagoglar boshlang’ich sinf o’quvchilarida kompyuter
savodxonligining rivojlanishiga ikkilanadilar. Ularning ba’zilari kompyuterlar
faqat sinfda bolaning e’tiborini chalg’ituvchi yana bir vosita deb hisoblasalar,
boshqalari esa hisoblash texnikasi sohasida jiddiy professional tayyorgarliksiz
o’qituvchilarning darslarda kompyuterlardan foydalanishi va kompyuter
savodxonligiga bolalarni o’rgatish mumkin emas deb ta’kidlaydilar.
Uchinchilari esa kompyuterlardan doimiy foydalanish maktabda shunday bir
holatga olib keladiki, unda insoniyat kompyutersiz sonlarni na qo’shish, na
hisoblay olishga qodir bo’lishi xavfini ifodalaydilar. Yana bir muhim qarshilik
mavjud bo’lib, u bolalarning bir-biri bilan kam muloqotda bo’lishi
muammosidir. Chunki kompyuter zamonida ular vaqtlarining ancha qismini
kompyuterda o’tkazishadi.
Falsafa shundaki, maktabni informatsion asrga adaptatsiyalanishidan
boshqa chorasi yo’qdir. Hisoblash texnikasi bilan tanishish bunday
adaptatsiyaning faqat bir qismi sanaladi. Adaptatsiyaning asosiy maqsadi
shundaki, bolalarni axborot-ma’lumotlarni qayta
ishlashga
o’rgatish,
topshiriqlarni bajara olishga, insonlar bilan muloqot qilish va jamiyatdagi
o’zgarishlar mohiyatini tushinishga o’rgatish zarurdir. Kompyuter maqsadlari
matematika, ijtimoiy fanlar, tabiyot va ona tili darslarida amalga oshirilishi
lozim. Bunday integratsiya 1 yil davomida tugatilishi yoki bir qaysidir loyihani
amalga oshirilish natijasi bo’la olmaydi. Aksincha, bu oxiri yo’q jarayondir. U
o’quv jarayonini umumiy kompyuterlash maqsadlarining birligini o’z ichiga
oladi. Uning amalga oshirilishi ma’muriyat o’qituvchi va pedagoglarning
hamkorlik ishi natijasida erishish mumkindir. Kompyuterlashtirishning sotsial
qirralari, asosiy usullar va vazifalar yechimidagi yondashuvlar, ma’lumotlarni
qayta kompyuterda ishlash usullari sekin-asta murakkablashadi va matematika,
tabiyot, ijtimoiy fanlar va ona tili darslarida turli usullar bilan muhokama
etiladi. Bunday vaziyatda kompyuter o’quvchi va o’qituvchi o’rtasida axborot-
ma’lumot almashish vositasi bo’lib qoladi.
O’quv-tarbiyaviy jarayonda kompyuterlarning qo’llanishi diapazoni juda
katta: kompyuter ham ta’lim ob’yekti, ham ta’lim vositasi (usuli)dir. Ya’ni
kompyuterlashtirish ta’limotining 2 yo’nalishi bo’lishi mumkin: informatika
o’rganish va turli predmetlarni (fanlarni) o’rganishda undan foydalanish. Bunda
kompyuter ta’lim, o’rganish samaradorligining oshirilish usuli hisoblanadi.
Kompyuter o’quv ma’lumotlarini taqdim etish imkoniyatlarini ancha
kengaytirdi. Rang, grafika, tovush, videotexnikaning zamonaviy vositalarini
qo’llash turli holat va muhitni modellashtirishga imkon beradi.
Kompyuter o’quvchi motivatsiyasini kuchaytiradi. Kompyuterda ishlab
turib, o’quvchi topshiriqning yechimini kerakli yordamga tayangan holda
oxirgacha
yetkazish
imkoniga
ega
bo’ladi.
O’quvchi
bajarayotgan
topshiriqlarning tiplari anchagina kengayadi: tuzish, dasturlash va hokazo.
Kompyuter o’quvchi faoliyati ustidan nazoratni sifatli o’zgartirishga
imkon beradi, kompyuter barcha javoblarni tekshiradi, ko’pgina hollarda esa
nafaqat xatoni hisobga olib ko’rsatadi, balki uning paydo bo’lish sababini o’z
vaqtida aniqlab, bekor qilish uchun xarakterini aniq belgilaydi. Kompyuter
o’quvchilarga “2” baho qo’ysa, ular tezda buni tuzatishga shoshiladilar.
O’qituvchi o’quvchini tartib-intizom va e’tiborli bo’lishga chaqirishi shart
emas. Chunki ekranda 2-3 daqiqadan so’ng keyingi topshiriq paydo bo’ladi.
Kompyuter o’quvchilarda o’z faoliyatlari refleksiyasining shakllanishiga
yordam beradi. Kompyuter texnikasining qo’llanilishi darsni yanada qiziqarli,
zamonaviy qiladi, individual o’rganish sodir etiladi, nazorat va yakuniylarni
xulosalash, o’z vaqtida va ob’yektiv bo’ladi.
O’quvchi shaxsining ehtiyojlari, qiziqishlarining rivojlanishi va
shakllanishi turli usullar bilan, shuningdek, tasviriy san’at usullari bilan ham
amalga oshiriladi.
O’quvchilar mustaqil tasviriy faoliyat bilan birga rasmlar, haykallar,
arxitektura va dekorativ-amaliy san’at asarlarini qabul qilishga tayyor
bo’lgandagina muvaffaqiyat bo’lishi mumkin.
Boshlang’ich maktab o’qituvchisi bolalarni o’qishga o’rgatishi, ularning
bilish ehtiyojlarini rivojlantirishi shart. Zaruriy ilmiy asoslarni o’zlashtirib olish
uchun bilish vositalarini ta’minlashi lozim. Shuning uchun asosiy
maqsadlardan biri o’quv-biluv jarayonlarini rivojlantirishdir. O’quv-biluv
faoliyati biluv jarayonlarini, mantiqiy fikrlashni, e’tiborni, xotirani, nutqni,
tasavvurni rivojlantiradi, o’qishga bo’lgan qiziqishni qo’llab-quvvatlaydi. Bu
barcha jarayonlar o’zaro bog’liqdir.
Elektron interfaol doska – bu sensorli kompyuterga ulangan ekran
bo’lib, kompyuterga ishni boshlash uchun interfaol doska yuziga qo’l
tegizsangiz bo’ldi u ishlab ketadi.
SMART Notebook nomli maxsus ta’minlash dasturi esa interfaol
doskalarda ishlashni osonlashtiradi, matnlar va audio - videomateriallar ustida
ishlashni ta’minlaydi.
SMART Technologies Inc. (www.smarttech.com) kompaniyasi 1991- yil
birinchi interfaol doskani chiqardi. Shundan beri SMART mahsuloti butun
dunyoda cheksiz muvaffaqiyat qozondi.
Doska (sinf taxtasi) taraqqiyotining eng yuqori cho’qqisi bu elektron
interfaol doskalar hisoblanadi. Bu doskalar ham xuddi oddiy doskalarga
o’xshaydi. Lekin unga har nima yozilsa tezda shaxsiy kompyuter ekraniga
chiqadi. Yozilgan informatsiya fayl shaklida saqlanadi hamda printerdan
chiqarilishi mumkin. Elektron doskalarning eng yaxshi tomoni shundagi unda
animatsiyalar imkoniyati juda yuqori. Rasm chizish, qo’shish, ma’ruza
matnlarini tayyorlash va boshqa shunga o’xshash ishlarni rangli va
animatsiyalar yordamida tez va sifatli bajarish imkoniyati mavjud.
Rossiyaning umumta’lim maktablarida 1996- yildan beri bu doskalardan
foydalanadilar. Mazkur doskalardan boshlang’ich sinflarda keng foydalanish
yaxshi samara beradi. Elektron interfaol doskalar o’zining katta imkoniyatlari
bilan kishini lol qoldiradi. O’quvchi unda oddiy bo’r bilan emas rangli
“qalamchalar” bilan yozishi va chizishi mumkin. Bu ishda hech qanday chegara
yo’q. O’quvchilar katta qiziqish bilan bu doskadan foydalanadilar. O’zlarining
layoqatlarini bu doska orqali namoyon etishlari mumkin.
Ustozlarimiz uchun ham bu doska katta
imkoniyatlar eshigini ochib beradi. Masalan
boshlang’ich sinflarda husnixat darslarini ushbu
doska orqali qiziqarli va samarali tashkil etish
mumkin.
Birinchi sinfda yozuv mashqlarini tashkil
etish birmuncha murakkab. Bu uchun birinchi
navbatda tayyorgarlik mashqlarini yaxshi tashkil
etish
zarur.
Oddiy
doskada
tayyorgarlik
mashqlarini bajarish uchun o’quvchilarni qora va rangli bo’rlar bilan ta’minlash
lozim. Agar elektron interfaol doskadan foydalanilsa bo’r va lattaga umuman
hojat qolmaydi. Elektron doskalarda xohlagan narsani xohlagan rangda yozish
mumkin. Bu ham ortiqcha mehnat va pulni tejaydi, tozalik gigiyenasini
ta’minlaydi hamda o’quvchilar qiziqishini yuqori darajaga ko’tarib,
samaradorlikni oshirishga xizmat qiladi.
Tayyorgarlik
davrida
o’tkaziladigan mashqlar
ma’lum darajada guruhlarga
bo’lib, avval sodda, keyin
murakkabroq
mashqlarni
bajarish lozim. Masalan,
birinchi guruh mashqlarida
o’quvchilar chiziq ustida
muayyan masofalarda nuqta
qo’yib chiqish mashqini
bajarishlari kerak. Bu hol
o’quvchilarga
zerikarli
tuyuladi. Shu bois o’qituvchi
rangli
bo’rlardan
foydalanib, ular qiziqishini oshirar edi. Elektron doskalarda esa bu ish oddiy tus
oladi. O’quvchi nuqtalarni xohlagan rangida yozishi mumkin. Masalan, birinchi
nuqtani ko’k rangda, ikkinchisini qizil rangda, uchinchisini yashil rangda va
hokazo. Tayyorgarlik mashqlari sirasiga turli xildagi geometrik figuralar,
bayroqchalar, daraxtlar maketi, turli shakl va hajmdagi tayyoqchalarni chizish
ham kiradi. Bu ishlarni elektron doskalar yordamida tez va sifatli tarzda
o’quvchilarga o’rgatish mumkin. Masalan doskaning bir burchagida chizilgan
kichik ilmoqchani sinf oxirida o’tirgan o’quvchi yaxshi ko’rolmasligi mumkin.
Elektron doska orqali har bir yozilgan va chizilgan narsa xohlagan kattalikda
ko’rsatilishi mumkin. Bu imkoniyat husnixat darslari samaradorligini
oshirishga katta yordam beradi. Mazkur doskalarni osonlik bilan bir necha
qismga bo’lib, birdaniga bir necha o’quvchiga topshiriqni bajartirish mumkin.
Bajarilgan topshiriqlar kompyuter xotirasiga kiritilib boriladi. U xohlagan
vaqtda orqaga qaytarilib qayta – qayta ko’rilishi mumkin. Oddiy doskada esa
yozilgan narsa o’chirilsa tamom. Uni qayta ko’rish imkoniyati yo`qoladi.
Elektron doskada esa uni xohlagan vaqtda qaytadapn ko’rish va tahrir etish
imkoniyati mavjud.
Alifbe davrida bolalarni yozishga o’rgatish juda muhimdir. Bu davrda
o’quvchilarga harf va uning unsurlari amaldagi “Alifbe” kitobida ko’rsatilgan
tartibda o’rgatiladi.
Alifbe davrida bajariladigan asosiy grafik ishlar quyidagilardan iborat:
1.
Kichik va bosh harflarni alifbe tartibida yozish.
2.
Harflarni bo’g’in va so’zlarda qo’shib yozish.
3.
Qo’l harakatini uzmay yozishga o’rgatish.
4.
Harflarning qiyaligini va enini to’g’ri saqlashga o’rgatish.
Mazkur ishlarni oddiy doska yordamida o’quvchilarga o’rgatish
o’qituvchidan katta zahmatni talab etadi. U bu uchun katta hajmdagi ko’rgazma
qurollar tayyorlashi lozim. Agar ushbu ishlar elektron interfaol doskalar
yordamida o’quvchilarga tushuntirilsa samarasi yuqori bo’ladi, ham
o’qituvchining mehnati ancha yengil bo’ladi. Ijodkor o’qituvchi elektron
doskalardan juda yaxshi foydalanishi mumkin.
Mazkur doska yordamida “Alifbe” darsligining xohlagan varaqi va yo
sahifasini o’quvchilarga kattalashtirilgan holda ko’rsatish mumkin. Unda har
bir o’tilishi lozim bo’lgan harfni unsurlarga bo’lib o’tish imkoniyati nihoyatda
kattadir.
Ikkinchi, uchinchi va to’rtinchi sinflarda ham o’quvchilarni chiroyli
yozishga o’rgatishga elektron interfaol doskalardan foydalanish mumkin.
Husnixat darslarini elektron slaydlardan foydalangan holda ham samarali
va qiziqarli tashkil etish hamda o’tkazish mumkin. Elektron slaydlar kompyuter
orqali tayyorlanadi. Dars mashg’ulotini ham elektron slayd tarzida tayyorlash
mumkin. Bunda turli xildagi animatsiyalardan foydalanish mumkin (1- ilovaga
qarang).
Har bir harfni o’rgatish uchun maxsus elektron slaydlar tayyorlash
mumkin. Bu ham qiziqarli ham samarali bo’ladi. O’quvchi darsni o’qituvchi
so’zidan emas, balki kompyuterda chiroyli animatsiyalar bilan jihozlangan
o’yinlar orqali o’zlashtirib boradi. Umuman olganda husnixat darslarini
elektron slaydlar orqali o’rgatib, yuqori samaradorlikka erishish mumkin.
Pastda elektron doskalardan namunalar berilgan:
Mavzuni mustahkamlash uchun savollar:
1. Elektron vositalarga nimalar kiradi?
2. Elektron interfaol doskaning afzalliklari nimalardan iborat?
3. Elektron slayddan foydalanish yo’llari
4. Kompyuterning afzalliklarini sanab bering.