EPIK VA DRAMATIK ASARLAR TAHLILI
REJA:
1. Epik asarlarga xos xususiyatlar.
2. Epik asarlar tahlilida tafsilotning o‘rni.
3. Epik asarlarni tahlillashda timsollardan foydalanish imkoniyatlari.
4. Epik asarlarni tahlil qilishda badiiy lavhadan foydalanish.
5. Epik tasvir va badiiy tahlil tadrijidagi yangilanishlar.
6. Dramatik asarlarning asosiy belgilari.
7. Dramatik asarlar teatr va adabiyotga xos xususiyatlarning uyg‘unlashuvi.
8. Dramatik asarlarni tahlillashda so‘zning alohida o‘rnini ko‘zda tutish.
9. Drama asarlari tahlilida sahnaviylikni hisobga olish.
Tayanch tushunchalar:
Epik ko‘lam, tafsilot, Tafsilot va inson xarakteri munosabati, Timsollarni
guruhlashtirish, Timsolli tahlil, Badiiy lavha - epizod, tahlilda lavhadan foydalanish
o‘rni. Drama va harakat, Adabiyot va teatr munosabati, Sahnaviy so‘z, Sahnabop
holat, Drama va dramatizm, Dramada muallif ishtiroki, Drama nazariyasi, Sahnaviy
bilimdonlikning drama tahlilida zarurligi.
Foydalaniladigan adabiyotlar ro’yxati:
1. Q. Yo‘ldoshev, M. Yo‘ldosheva. Badiiy tahlil asoslari. O‘quv qo‘llanma. T.
Kamalak. 2016.
2. Mustaqillik nasri poetikasi. – Toshkent: 2006 yil
3. H. Umurov. Adabiyot nazariyasi. – T., Sharq, 2002 yil
4. I. Sulton. Adabiyot nazariyasi. – Toshkent: O’qituvchi 1980 yil
5. H. Umurov. Badiiy ijod mo’jizalari. – Samarqand:” Samarqand”, 1992 y
Hayotiy ko‘lamning kengligi, murakkab insoniy taqdirlar, qahramonlar
ruhiyatidagi sanoqsiz tovlanishlar voqealar asnosida idrok etilishi lozim bo‘lgan epik
asarlarda tahlil ham o‘ziga xos tarzda amalga oshiriladi. Epik asarlarda
kechinmalarning o‘zini, kayfiyatlarning ifodasini berishdan ko‘ra, tuyg‘ularning
paydo bo‘lish jarayoni, ularning ildizlari ko‘rsatilishiga e'tibor qaratiladi. Epik
asarlarda badiiy tahlil ham ko‘lamdor, ko‘p bosqichli bo‘ladi. Epiklikning eng asosiy
belgisi: voqeabandlik va tasvirda tafsilot mavjudligidir. Qaysi janrda bo‘lishiga
qaramay, epik turga mansub asarlarda personajlar ozdir-ko‘pdir voqealar qo‘ynida
tasvirlanadi va ularning tabiatlari hodisalar tasviri asnosida namoyon bo‘la boradi.
Epik asarda dramadagi singari makon va zamonda sodir bo‘lgan voqealar aks
ettiriladi. Epik asarning o‘ziga xosligini ta'minlaydigan asosiy jihat unda bayonning
tashkiliy o‘rni muhimligidan iboratdir. Nutq egasi, so‘zlovchi yoki bayonchi go‘yo
oldin bo‘lib o‘tgan voqeani hikoya qilib berayotganday bo‘ladi va ayni vaqtda yo‘l-
yo‘lakay turli holatlarni, personajlar qiyofasini tasvirlaydi, ba'zan izohlaydi. Epik
asarlarning, odatda, hajman yirikligi, ko‘pincha, lirik asarlar singari bir zarb bilan
o‘kib chiqib bo‘lmasligi, uning ta'sir ko‘rsatishi ham serqatlam ekanligi tahlilda
e'tiborga olinishi lozim.Bu xil asarda tuyg‘ular oqimi bir tarafga yo‘nalgan
bo‘lmaydi. Unda to‘qnashuvlar, his-hayajonlar,olqish-u qarg‘ishlar, ma'qullash-u
inkorlar g‘oyat sertarmoq, ko‘p farvaterli bo‘ladiki, tahlilchi ana shu badiiy oqimlar
orasida tadqiqining kalavasini yuqotib quyishi mumkin. Epik asarlarni tahlil
qilishning o‘ziga xosligini keltirib chiqargan omillar ayni shu hajm va ko‘lamdir.
Lirik asarlarda muallif hissiyotini yashirib o‘tirmaydi, butun asar faqat tuyg‘ular
junbushiga quriladi, kechinmalarqanchalik kuchli va ularning ifodasi qanchalik
yorqin bo‘lsa, lirik asarlardan chiqadigan badiiy ma'no ham shunchalik salmoqli
bo‘ladi.Epik asarlarda esa, muallif tuyg‘usi ham, lirik asarlarda mutlaqo
bo‘lmaydigan personajlar kechinmalari ham, ko‘pincha, ochiq holda kelmaydi. Bu
xil asarlarda hissiyot voqealar qa'riga berkitilgan bo‘ladi. Qahramonlarni voqealar
og‘ushida ko‘rsatish xususiyati epik asarlarda insoniy kechinmalarni tafsilotlar
tasviri zamiriga joylash imkonini beradi va o‘quvchidan bu sezimlarni ilg‘ab olish
talab qilinadi. Tahlilchi o‘z mushtariylarida ayni shu malakani - epik asar zamiridagi
badiiy ma'noni ilg‘ay olish va mantiqiy xulosaga kela bilishni shakllantirishga
intilishi, eng muhimi, asarning hayotiy va badiiy ma'nosini kashf eta olishi kerak.
Boshdanoq qat'iy hukm tarzida ta'kidlab aytish kerakki, tahlillanadigan asar
qanchalik yirik,voqealar tasviri qanchalar serqatlam, personajlar soni nechog‘lik
ko‘p bo‘lmasin, tahlil mobaynida asarlarning mazmunini so‘zlab berish mumkin
emas. Buning ikki sababi bor. Birinchidan,tahlilchi qanchalik mahoratli bo‘lmasin
badiiy asarni adibning o‘ziday aytib berolmaydi va buning zaruriyati ham yo‘q.
Chunki matn bilan tanishganlar uni bilishadi. Asarni o‘qimaganlarga matnning
tarovatini bir qadar yo‘qotib hikoya qilib berishning foydasi yo‘q. Negaki, bunda
asarning o‘zi emas, uning suyaklari, skleti yetib boradi, xolos. Tahlilchi nechog‘lik
urinmasin, ayni asarni bitgan yozuvchi bo‘lolmaydi. Ayni asarni yorug‘ olamda ayni
shu yozuvchigina yoza oladi. Tahlilchi asar mazmunini hikoya qilishi orqali asardagi
qiziqarli voqealarni berishi mumkindir, ammo insoniy xarakterlarni, kechinmalarni,
hissiyotlarni, ularni tug‘dirgan ochik - yashirin sabablarni yetkaza olmaydi.
Tekshirilayotgan asar mazmunini so‘zlab berish mumkin emasligining ikkinchi
sababi matn tahlil qilinmay, asarning barcha unsurlari badiiy elakdan o‘tkazilmay
turib, uning zamiridagi estetik ma'no noma'lumligicha qolaveradi. Epik asarlarni
tahlil qilishda uning hajmi tasvirning murakkablik darajasi hisobga olingan holda ish
ko‘riladi. Hajm taqozo etsa asarni badiiy tahlilning avval aytilgan uch usulidan birini
yoki barini qo‘llagan holda tekshirish zarur. Mabodo, tahlillanadigan asar juda yirik
bo‘lsa, tahlilchi, albatta, asarning eng qiziqarli, muhim bir qator intellektual-estetik
operatsiyalar amalga oshirilmasa, anglash mushkul bo‘lgan jihatini tekshirishi lozim.
Buning uchun asarning umumiy tirik vujudiga daxl etilmagan holda u badiiy ma'noli
qismlarga ajratib olinishi lozim. Bunda o‘quvchi diqqatini o‘ziga beixtiyor
tortadigan, personajlar tabiati yorqin namoyon bo‘ladigan, muallif mahorati ko‘zga
balqib tashlanadigan, qahramonlar ruhiy dunyosi bo‘rtiq aks etgan o‘rinlar nazardan
qochirilmasligi kerak. Badiiy tahlilda matndagi muhim jihatni nomuhimdan ajratish,
asar personajlariga jonli bo‘lingandagina timsolning o‘ziga xosligi, adibning
san'atkorligi
namoyon
bo‘ladi.
Ko‘pincha,tadqiqotchilar
epik
asarlardagi
qahramonlardan, avval boshdanoq goya qidirishga tutinishadi va shu bois turli
asarlardagi mutlaqo boshqa-boshqa personajlar ikki tomchi suvday bir xil baho oladi,
birday talqin etiladi. Chunki g‘oyalar o‘xshash bo‘ladi, bir xil g‘oyalar ham ko‘p,
lekin cheksiz olamda bir-biriga to‘liq o‘xshash bo‘lgan ikki kishi yo‘q. Badiiy asar
va undagi qahramonlar tasviriesa, ayni shu o‘xshamaslikning, o‘ziga xoslikning
badiiy ifodasi sifatida paydo bo‘lgan hodisalardir.Shuning uchun ham
adabiyotshunoslik amaliyotida Yo‘lchi va G‘ofir, Jamila va Gulnor, Saida va
Zaynab, Otabek va Anvar, Kumush va Ra'no timsollariga uzoq vaqt mobaynida bir
xil baho berib kelingan. Bunga sabab adabiyotshunoslar bu qahramonlarga
individual qiyofaga ega jonli odam sifatida yondashmaganlar va ulardan faqat g‘oya
qidirilib, ijtimoiy xulosa chiqarishga urinilganligidir. Epik asarlarni tahlil etishning
ususllari juda ko‘p va tekshirilayotgan epik asar qancha bo‘lsa, tahlil ham o‘shancha
o‘ziga xosliklarga ega bo‘laveradi. Adabiy tahlilda biror quyushqonni yasab olib, har
doim shundan foydalanaman degan mutaxassis xato qiladi. Epik asar
o‘rganilayotganda personajlar xatti-harakatlari uning xarakter mantig‘iga muvofiq
kelishi yoki kelmasligi muammosi tahlilning markazida turishi kerak. Ya'ni epik asar
tahlil qilinayotganda, obrazlarning gap-so‘zlari, qiliqlari, fikrlari ularning
sa'jiyalariga muvofiqligi,ruhiy jihatdan asoslanganligiga e'tibor qilinishi va asarning
asl qiymati ana shulardan keltirib chiqarilishi lozim. Epik asar tahlili faqat mantiqiy
operatsiyaga aylanib qolmasligi, balki hamisha asardan go‘zallik topishga intilish
diqqat markazida turishi joiz. Nasriy til jozibasini, turli-tuman badiiy vositalar
tufayli tug‘ilgan estetik mu'jizalarni payqaydigan va shundan lazzatlanadigan,
hamda shu lazzatning manbaini tushunib va tushuntirib berish kishi ma'naviy
yuksalishida beqiyos ahamiyat kasb etadi. Epik asarlar tahlilida badiiy shartlilik,
obrazlilik, olamni o‘zgacha estetik nazar bilan ko‘rish mumkinligi hamisha ko‘zda
tutilishi mushtariylarni xilma-xil ijodiy yo‘nalishdagi, turli janrlardagi badiiy
hodisalarni qabul qila bilish va san'at asarlarini suyuk ommabop bitiklardan ajrata
olishga o‘rgatadi. Aytilgan fikrlarni tahlilning amaliyotiga doir biror misol bilan
mustahkamlash maqsadga muvofiqdir. Chunonchi, adib Abdulla Qahhorning 20
asrning 30-yillaridan buyon tekshirilib,tahlil etilib kelayotgan "O‘g‘ri" hikoyasi
misolida nazariy fikrlarning amaliy isbotini ko‘rsatish ma'qul bo‘ladi. Bu asarni
tekstual tahlil qilish ko‘proq samara beradi. Negaki, hajman mu'jaz bu hikoyada
badiiy maqsadga xizmat qilmaydigan, personajlar tabiatini ochishga qaratilmagan
bironta so‘z ham uchramaydi. Binobarin, asarda nomuhim, ikkinchi darajali badiiy
unsurning o‘zi yo‘q. Shu bois, xuddi lirik asarlarni tahlil qilgandek, mazkur hikoyani
ham tekstual usulda o‘rganish samarali bo‘ladi.Tahlilni kampirning tong
qorong‘usida turishi va hukizidan xabar olishi sabablarini aniqlashdan boshlagan
ma'qul. Kampirning barcha o‘zbek ayollari, ayniqsa, qishloqda yashaydigan hamma
kayvonilar singari saharlab turishi o‘z holicha hech kimning e'tiborini mutlaqo
tortmasligi mumkin. Lekin yozuvchi kampirning saharxezligini shunchaki odat
tarzida emas, balki zaruriyat taqozosi sifatida ham ko‘rsatadi: u xamir qorishi kerak.
Hikoya matnidan ma'lumki, kampirning dastyori yo‘q. Demak, kundalik yumushlar
ko‘paymay, quyosh juda qizib ketmay turib, non yopishga ulgirishi kerak. Buning
ustiga, choli nonushtaga issiq non yesa yana ham yaxshi. Ehtimol, ertalikka ularda
nondan bo‘lak yeydigan narsaning o‘zi yo‘qdir. Endi e'tibor "...xamir qilgani" turgan
kampirning ne bois hukizdan xabar olganligiga qaratilishi joiz. Ma'lumki, har kim
o‘zi uchun qimmatbaho hisoblangan narsadan bot-bot xabardor bo‘lib turadi,
farzandli ona hamisha bolalaridan xabardor bo‘lishga, badavlat odam davlatidan
ogoh turishga intiladi. Chol-u kampirning uyida bir-birlari uchun o‘zlaridan keyingi
qimmatbaho narsa – ho‘kiz. Shu bois kampirning o‘rnidan turiboq undan xabar olishi
tasviri ham tushunarli, ham ishonarli. O‘quvchilar diqqati hikoyada birgina
tovushdan iborat "O!." gina tashiydigan serqirra ma'noga, ifodalaydigan holatlar
ekstratsiyasiga qaratilishi lozim. Bu tovush - gap zamirida kampirning qanday
kechinmalari borikin? Kitobxonlar kampirning ayni paytdagi holatini to‘lik his
qilishsa, uning kechinma-yu sezimlarini ilg‘ab olishsa, estetik maqsadga muvofiq
bo‘ladi. So‘ng hikmatga o‘xshab ketadigan: "Dehqonning uyi kuysa kuysin, ho‘kizi
yo‘qolmasin" jumlasiga mushtariylar e'tibori tortilgani ma'qul. Kambag‘al odamda
yuksak orzular bo‘lmaydi. Chunki bedavo dard bo‘lmish qashshoqlik insonni,
avvalo, baland orzulardan mahrum etadi. Havas – imkoniyatdan tug‘iladigan hosila.
Shu bois dehqonning uyi ma'murchilik obidasi yoki yuqolsa kishining joni
achiydigan koshona emas, shunchaki "... bir qop somon, un-un beshta xoda, bir arava
qamish "bilan tiklanadigan kulba. Binobarin, uning kuyib ketishi uy egasi uchun juda
katta yuqotish emas.Yangisini tiklab olish mumkin. Kambag‘alda uyi kuyganda
yonib ketadigan boylik ham yo‘qki, unga achinsa.Tahlilchi syujet rivojidagi har bir
nuqtaga kampirning reaksiyasi qandayligiga diqqat qilishi kerak: ho‘kizning
yo‘qolganini bilgan kampir eng avval nima qildi? Hamma ayollarning qurolini ishga
soldi, ya'ni dodladi. Boshqacha bo‘lishi mumkinmidi? Uning o‘rnida Qobil bobo
nima qilgan bo‘lardi? Bu haqda jiddiy uylab kurish kerak. Hikoyaning keyingi
jumlasi yanada g‘alati va bir qarashda asosiy tasvirga daxli yo‘qqa o‘xshab tuyuladi:
"Odamlar dod ovoziga o‘rganib qolgan: birovni eri uradi, birovning uyi xatga
tushadi...". "Odamlar dodga o‘rganib qolgan..." bo‘lsa, demak, bu holat tez-tez
takrorlanib turadi. Axir o‘zbeklar andishali, ovozini balandlatishdan iymanadigan
xalq-ku?! Buning ustiga, asar voqealari inqilob deb atalmish tuntarishdan oldin sodir
bo‘lgan. Binobarin, hozirgi ayollarni dod solishga majbur etadigan asosiy sabab -
ichkilik u zamonlar hali yo‘q edi. Shuni bilish kerakki, mustamlaka xalq hech qachon
farovon turmush kechira olmaydi. Ya'ni xalqimiz Rossiya qo‘li ostida g‘oyat faqir
yashagan. Kambagallikning azobini esa, eng avval, ayollar tortadi. Chunki ro‘zgorni
ular yuritadi, uyda nima bor-u nima yo‘qligini ayollar yaxshi bilishadi. Ustiga ustak,
ular onalardir. Farzandlarining ehtiyojlarini qondirish tashvishi avval onalarga
tushadi. Ayniqsa, o‘zbek oilalarida bolalar o‘z dardlarini, asosan, onalariga
aytishadi. Shu bois xotin kishi mustamlaka yurtning erkagini har kuni "u yo‘q,bu
yo‘q" deb "egovlaydi". Erkak ham ro‘zg‘orning to‘kis emasligini yaxshi biladi,
ammo to‘kis qilishning yo‘lini bilmaydi. Xotin esa, uyda nimaningdir yo‘qligini
eslataverishdan
charchamaydi.
Aytgani
bo‘lavermagach,
kemtiklik
butlanavermagach, eridan norozi bo‘ladi, unga tik gapiradi. O‘zbekning erkagi
qandayligidan qat'iy nazar xotinidan gap eshitishga o‘rganmagani bois
kambag‘allikni tug‘dirgan sababni bartaraf etishning emas, balki norozi bo‘laverib,
erining hamiyatiga tekkan ayolining isyonini bir yoqlik qilish yo‘lini izlaydi. Va
topadi: uni kaltaklaydi.O‘zbekning ayoli erining hamma kaltagiga ham dod sola
bermaydi. Agar o‘zining aybi uchun kaltak yesa, hech kimga bildirmaydi. Dod solish
u yoqda tursin, keyinchalik ham birovga "tish yormaydi". Ammo janjal
kambag‘alchilik tufayli kelib chiqsa-yu, musht bilan xotimalanadigan bo‘lsa, endi
bizning ayollarni ma'zur tutib qo‘yasiz. U erining kambag‘alligini, noshudligini yeti
mahallaga yoyadi. Endi dod ovozi paydo bo‘lish sabablarining ikkinchi qismini
ko‘rib chiqaylik:"...birovning uyi xatga tushadi". Bugungi o‘quvchi dastlab bu jumla
zamiridagi haqiqatni payqamasligi aniq. Shuning uchun unga oydinlik kiritiladi:
Kambag‘al odam bir balo qilib tirikchilik o‘tkazish, oilasi ochlikdan patorat topib
ketmasligi uchun yo‘qsulning eng sinalgan usulini ishga soladi. Ya'ni badavlatroq
odamdan qarz oladi. Aniqki, qarz qachondir to‘lanishi kerak. Vaqtida to‘lanmagan
qarz evaziga qarzdorning pichoqqa ilingudek mulki "xat"ga olinadi, garovga
qo‘yiladi. Kambag‘alda qanday mulk bo‘lishi mumkin? Bola-baqrasi bilan yashab
turgan va "bir qop somon-u bir arava qamishdan" bino bo‘lgan uyda! Yomon bo‘lsa-
da, boshpanasidan ajralgan odamning ahli ayoli dod solishi tabiiy. Bu xil dodlashlar
tez-tez ro‘y berib turgani uchun ham, odamlarning qulog‘i o‘rganib qolgan.
Hikoyada: "Ammo kampirning dodiga odam tez to‘plandi",- deb ta'kidlanadi. O‘ylab
ko‘rish kerak: Nega? Chunki bu uydan shu paytgacha dod ovozi chiqmagan, har
holda chol-u kampir bir-birlarini tushunib qolishgan, uy o‘zlariniki, hukizlari ham
bor edi. Hech kutilmaganda, kampirning dod solishi, odatdagi ovozlarga "begona"
tovushning qo‘shilishi atrofdagilarni befarq qoldirmasligi aniq. Hikoyaning shu
jihatlari
ilg‘ab
olinsa,
undan
kutiladigan
estetik
samaradorlik
ortib
boraveradi.Hikoyadagi Qobil bobo holatini ham ichdan his etishga urinish lozim.
Bunda ham eng yaqin asos- badiiy matn. Tasvirga e'tibor qaratilishi kerak: "Qobil
bobo yalang bosh, ylang oyoq, yaktakchan og‘il eshigi yonida turib dag‘-dag‘
titraydi, tizzalari bukilib-bukilib ketadi, ko‘zlari jovdiraydi, hammaga qaraydi,
ammo hech kimni ko‘rmaydi". Agar Qobil bobo holatini ichdan his etilmay,
shunchaki o‘qib yoki eshitib ketilaversa, matn qudrati anglanmay qolaveradi.
Qandaydir birodarning qiynalganligini axborot sifatida bilib qo‘yish - boshqa-yu,
o‘sha odamning holatiga tushib, u kechirgan tuyg‘ularni ichdan his etish - boshqa.
Shuning uchun ham Qobil bobo holatidagi hech bir chizgi nazardan chetda
qolmasligi kerak. Nega Qobil bobo yalang bosh,yalang oyoq, buning ustiga
yaktakchan? Shu o‘rinda "yaktakchan" so‘zi mamlakatimizning turli mintaqalarida
turlicha tushunilishiga e'tibor qaratilishi lozim. Toshkent va Farg‘ona tomonlarda
yashovchi aholining aksari qismi uchun "yaktakchan" degani yaktaksiz demakdir.
Qolgan mintaqalardagi kishilar uchun esa faqat yaktakda mazmunini anglatadi. Adib
qaysi holatni ko‘zda tutganligini badiiy vaziyatni anglab yetishiga qarab har bir
o‘quvchi o‘zi hal etadi. Qariyalarimiz hozir ham bosh yalang yurishni odobsizlik deb
bilishadi. U paytlarda-ku yalang boshlik borib turgan shakkoklik hisoblangandir.
Hikoyadagi bobo esa yalang bosh, yalang oyoq ekani kamlik qilganday, el ko‘ziga
yaktaksiz ko‘ringanini qanday izohlash mumkin? Bu savollarga javob topish uchun
e'tibor qahramonlarning tashqi holatini taftish qilishdan ichki dunyosini tekshirishga
yo‘naltirilishi kerak. Cholning tizzalari "bukilib-bukilib" ketishiga sabab nima? Bu
so‘zning ikki marta yozilganligiga diqqat qilish kerak. Chol nega "dag‘-dag‘"
titraydi? Havoning sovuqligidanmi, yaktaksizligidanmi yoki boshqa ichki sabab
bormi? Adibning: "...hammaga qaraydi, ammo hech kimni ko‘rmaydi" tarzidagi
ta'kidini qanday tushunmoq kerak? Boboning ko‘zlari xirami yoki kutilmagan
baxtsizlik uning ko‘z oldini qorong‘ulashtirdimi? O‘zi aslida,cholning ko‘zi
xiralashdimi yoki aqli? Tahlil qamroviga ellikboshini ham olish lozim. Burunsizligi,
ovozining pangligi tufayli boshdanoq yoqimsiz bo‘lgan ellikboshining dabdurustdan
boboni sensirab: "Ho‘kizing hechqayoqqa ketmaydi, topiladi!" - deya karomat qilishi
kishidagi noxush taassurotni yanada kuchaytiradi. Agar estetik nishon to‘g‘ri olinsa,
asarda juda nozik ishoralar borligini ko‘rish, ularning tagiga ham yetish mumkin.
Ellikboshining o‘g‘ri teshgan yerni nima sababdan ikki bor taftish qilgani, qayta-
qayta sinchiklab tekshirgani, hatto ustunni ham qimirlatib ko‘rganini izohlash zarur.
Sal e'tibor qilgan kishiga bu harakatlar tagidagi g‘araz ko‘rinib turibdi. Ellikboshi
o‘zini o‘g‘rini topishga astoydil urinayotgan kishi qilib ko‘rsatmoqchi, cholning
ishonchini qozonib, undan biror narsa o‘ndirmoqchi. Lekin Qobil bobo bu g‘arazni
sezmaydi. Chunki kutilmagan baxtsizlik uning keksa aqlini yanada xiralashtirib
qo‘ydi. Shu vaqtga qadar karaxt bo‘lib yig‘lamay turgan Qobil boboning ellikboshi
ho‘kiz topilishini ishonch bilan aytganidan keyin yig‘lab yuborganligi sababini
anglatish kerak. Bu haqda bosh qotirish kishida boshqa insonni tuyish,o‘zgani
tushunish malakalarini shakllantiradi. Ellikboshining keyingi harakatlari uning
qanday shaxs ekanligini yanada yaqqol ko‘rsatadi: "Yig‘lama, yig‘lama deyman!
Ho‘kizing oqposhsho qo‘lostidan chiqib ketmagan bo‘lsa topiladi". Ellikboshining
keksa odamga, buning ustiga, kulfatga yo‘liqqan yon qo‘shnisiga nega bunchalik
dag‘daga qilayotgani haqda o‘ylab ko‘rish kerak. Ellikboshiboshiga ishi tushgan
kishiga yordam berishni emas, balki undan biror narsa o‘ndirib qolishni o‘ylaydi.
To‘g‘ri gapni to‘g‘rilikcha aytsa, avvalo, nimadir qilish kerak bo‘ladi, ikkinchidan,
pora olish mumkin bo‘lmay qoldi. Ta'maning yo‘lini yaqinroq qilish va cholni
ho‘kizi topilishiga ko‘proq ishontirish uchun esa uni sensiraydi. Manfaatga qo‘l
bo‘lgan odam imondan ayriladi. Kishi o‘z manfaatining yugurdagiga aylanib qoladi.
Bosgan, hatto bosmagan qadamidan ham foyda chiqarishga urinaveradi. Bu yo‘lda
insof, shafqat singari tuyg‘ulardan ayriladi. Shu bois: "Ho‘kizing oq poshsho qo‘l
ostidan chiqib ketmagan bo‘lsa topiladi",- deb cholni masxaralagan ellikboshi hech
narsa qilmay turib, pora olishdan tortinmaydi. Tahlil qiluvchi ellikboshining so‘zlari
zamiridagi masxaraomuz ma'noga e'tibor qaratishi shart. Aks holda, ellikboshining
qiyofasi to‘lik anglashilmay qolishi mumkin. "...Oqposhshoning qo‘l ostidan chiqib
ketmasa" topiladigan ho‘kizni izlash ellikboshining xayoliga ham kelmaganligini
sinchkov o‘quvchi tahlil maromidan sezib olishi kerak. O‘g‘ri ho‘kizni go‘yo chet
elga olib ketishi mumkinday. Afg‘on yerlaridan to Xitoy mulkigacha bo‘lgan
bepoyon xududda bo‘lsa,topaman, deyish, qariyani masxaralashdan boshqa narsa
emasligi anglashilishi zarur. Bu hol ellikboshi ma'naviyatining qanchalar qurum
bosganligini ko‘rsatuvchi dalildir. Endi kitobxonlar diqqati olingan pora evaziga
ellikboshi ko‘radigan tadbirning nechog‘lik bema'ni va nokerak ekanligiga qaratish
zarur. Choldan oladiganini olgan ellikboshi ho‘kizning yo‘qolgani haqida: "betuxtov
aminga xabar qilaman",- deb va'da beradi. Anchagina pul hisobiga qilmoqchi
bo‘lgan ishi keraksizligi oldindan ayon tadbir bo‘lsa-da, u hatto shuni ham
bajarmaydi. Xush u holda ellikboshi aminni tilga olganligining sababi nimada?
Buning sababi shundaki, amin ham to‘ralik zanjirining muhim xalqalaridan bo‘lib,
boshiga ish tushgan himoyasiz bechoralar uni ham boqishlari darkor edi. Aminni
ho‘kizi yo‘qolganidan o‘zi xabardor qilish va undan: "beto‘xtov pristavga xabar
qilaman",- degan g‘oyat "qimmatli" va'dani olish uchun Qobil bobo aminga ham
pora beradi. Dahshatlisi shundaki, oxir oqibatda pristavga ham boboning o‘zi xabar
yetkazadi va jabrlanganligini aytib yordam so‘rashning o‘zi uchungina ham
o‘rislardan chiqqan katta amaldorga, ham uning "o‘zimizniki" bo‘lgan tilmochiga
pora berishga majbur bo‘ladi. Pristavning ko‘rgan chorasi esa, ellikboshi va
aminnikidan ham g‘aroyibroq, ya'ni "aminga bor",- deyishdangina iborat. Insonqadri
toptalgan, sha'ni, huquqi oyoq osti qilingan holatning shafqatsiz realistik manzarasi
kishi qalbini iztirobga to‘ldiradi. Nega bu odamlar bu qadar yuzsiz? Porasiz-ku qimir
etmas ekan, jilla qursa, pora olishgach, harakat qilishni ep ko‘rishmaydi. Hech
qanday ish qilmay turib, birovdan ta'ma qilishdan xijolat bo‘lmasligi sababi nimada?
Badiiy tahlil natijasida kishini shu xildagi uylar bezovta qilsa, komil shaxsni
shakllantirish jarayoni boshlangan bo‘ladi. O‘quvchilarda ojiz, qarshilik ko‘rsata
olmaydigan, haqqini himoya qila bilmaydigan odamlarni inson qatorida
ko‘rmaydigan noinsof kimsalarga nisbatan nafrat uyg‘onishi, bechoralarning
holatini tushunish hislatining paydo bo‘lishi badiiy tahlil uchun yuksak
natijadir.Amin bilan Qobil bobo orasidagi munosabat atroflicha tahlil qilinishi kerak.
Arzga kelgan cholni ko‘riboq "og‘zini ochmay kekirgan, so‘ng baqbaqasini
selkillatib kulgan", ho‘kizni atay sigir deb cholni masxaralagan, "yo‘qolmasdan
oldin bormidi", "Birov olib ketsa qaytib kela ber, deb qo‘yilmagan ekan- da!"- deya
qariya ustidan ochiqchasiga kulgan, Qobil bobo oldida"chinchalog‘ini ikkinchi
bug‘inigacha burniga" tiqqan, so‘ng o‘sha "chinchalog‘ini etigining tagiga art"gan,
hech tortinmay bobodan pora ta'ma qilgan amin qiyofasidagi belgilarni butun
dahshati, bor xunukligi, butun murakkabligi bilan his etgan kishigina Qobil bobo
fojiasini chuqur anglaydi.O‘ylab ko‘rish zarur: amin hamisha ham o‘zini shunday
tutarmikin? Aminning o‘z chirkin qiyofasini bu qadar yashirmayotganligiga sabab
nimada? Ehtimol, jazosizlikdadir? Boboni amin odam o‘rnida ko‘rmaganligi uchun
unga bir hayvon yanglig‘ munosabatda bo‘ladi. Qariyadan uyalishni ham lozim
topmaydi. Uni uyalishga arzimaydi deb hisoblaydi. Shu bois chinchalog‘ini burniga
tiqadi, qolog‘ini etigining tagiga artadi. Qanchalik befarosat va tarbiyasiz bo‘lmasin,
amin boshqa kishining oldida shu jirkanch qiliqlarini qilmagan bo‘lardi. Qobil bobo
oldida esa bemalol qilaverish mumkin. Chunki uningcha, bobo inson emas. Inson
bo‘lmagan maxluqdan esa uyalib o‘tirilmaydi. Qadimgi Yunonistonda azamat va
devqomat gladiatorlar bekalarini hammomga olib kirib yuvintirib qo‘yishgan.
Sohibjamol bekalar qo‘llardan uyalishni xayollariga ham keltirmaganlar. Chunki
uyalish insonga xos bo‘lganidek, faqat insondan uyalinadi! Qul esa odam emas!
Aminning Qobil boboga munosabatida ana shu holat belgi beradi.Amin nechog‘lik
yuzsiz bo‘lmasin unda baribir qandaydir o‘zbeklik unsurlari saqlanib qolgan. Qobil
bobo ilojsizlikdan, hurligi kelganidan, masxara bo‘layotganidan alam qilib
yog‘lasa,"yig‘lama" deya olmaydi, lekin "yog‘lamang" degisi ham kelmaydi. Shu
bois "yig‘lanmasin" deya vaziyatdan chiqadi. Hikoyanavis timsollar tabiatidagi eng
mayda holatlarni ham bexato ilg‘ay oladi va mahorat bilan aks ettira biladi.
Ellikboshi Qobil boboga ta'sirini o‘tkazish, yolg‘oniga ishontirish uchun oldin unga
sensirab gapiradi. Oladiganini olib bo‘lgach esa, doimgiday sizlab muomala
qilaveradi. Epik asarlarning shu yusinda amalga oshirilgan tahlili uning zamiridagi
hayotiy, badiiy mantiqni to‘laroq ochish va matnning estetik jozibasini tuyish
imkonini beradi. Bu esa millatdoshlarimiz ma'naviyatini ezgu xislatlar bilan
boyitishning eng samarali vositasidir. Aslida dramatik asarlar tahlili ham xuddi epik
va lirik turdagi asarlarni tahlil qilishga juda ham o‘xshab ketadi. Ammo dramatik
turdagi asarlar faqat o‘qish uchun emas, balki asosan ko‘rsatish, namoyish etish
uchun ham yozilganligi sabab teatrga xos xususiyatlar hisobga olinishi,ya'ni
yaratilayotgan vaqtidayoq asarning spektaklga aylanishi ko‘zda tutilishi joiz.
Dramatik asarlar tahlili o‘zgacha sinchkovlikni talab etadi. Aslida so‘z va teatr
san'atlarining omuxtasi bo‘lmish dramani o‘qish, idrok etish hamda tahlillash uchun
muayyan darajada qushimcha zo‘riqish lozim bo‘ladi. Qahramonlar va ularning
tuyg‘ulari, insoniy sifatlari haqida muallifning xarakteristikasi bo‘lmagan sharoitda
asar qahramonlari holati, ruhiyati va shaxsiyati borasida fikr yuritish, muayyan
xulosalar chiqarish katta aqliy quvvat taqozo etadi. Drama asarlari tahlilida asosiy
e'tiborni qahramonning sa'jiyasini ochishga qaratish lozim. Negaki, har bir dramatik
qahramon tabiati yuzasidan ularning o‘z so‘zlari, xatti-harakatlari orqaligina fikr
yuritish mumkin, bu ishda boshqa adabiy turlardagi singari muallif yordam
berolmaydi. Dramatik asarlarni to‘laqonli tahlil etish uchun teatr san'ati qoidalaridan
ham xabardor bolish zarur. Dramatik asarni tahlilga jalb etishda tadqiqotchi bir qator
qiyinchililarga duch keladi. Avvalo, dramatik asarning o‘qilishi boshqa turdagi
asarlardan tubdan farq qiladi va muayyan nazariy tayyorgarlikni talab etadi. Shu
xildagi tayyorgarlik yo‘qligi uchun ham kishilar ko‘pincha dramatic asarlarni
o‘qimaydilar. Bordi-yu, sahna asari o‘qilgan taqdirda ham uni idrok etish, uning
zamiridagi badiiy ma'noni topish oson kechmaydi. Chunki drama asarida muallif
mutlaqo ishtirok etmaydi, uning pozitsiyasi biror yo‘l bilan bayon qilinmaydi va
asarda ro‘y berayotgan tuqnashuvlarni ma'naviy jihatdan baholash hamda undan
estetik xulosa chiqarish kitobxonning hayot tajribasiga, intellektual darajasiga,
ma'naviy sifatlariga bog‘lik bo‘lib qoladi. Murakkablik yana shundaki, drama
asarlarida voqea ham, tuyg‘u ham yetakchi bo‘lmaydi. Bu xil asarlarda xarakter
asosiy o‘rin tutib turadi. Chunki dramatik turdagi asarlar qanday janrda bo‘lishidan
qat'i nazar dramatizmga - ruhiy xavotir shiddati tasviriga qo‘rilgan bo‘ladi. Dramatik
asarda qahramon uchun hayot-mamot ahamiyatiga ega bo‘lgan qandaydir bir
narsaning qo‘ldan berilishi yoki amalga oshmay qolishi xavfi tasvirlangan bo‘lishi
kerak. Ana shundagina dramatik asar yuzaga chiqadi.Tahlilda ushbu nazariy talabga
alohida ahamiyat berish lozim bo‘ladi.Dramatik turdagi asarda qahramon nutqi hal
qiluvchi ahamiyat kasb etadi. Negaki, muallif bayon qilishi ham, munosabat
bildirishga ham, tasvirlashga ham haqli bo‘lmagan ushbu adabiy turda nutq deyarli
barcha vazifani o‘z zimmasiga oladi. Monolog shakli bilan tomoshabinlarga, dialog
tarzida sahnadosh sheriklarga murojaat qilishning, voqealar rivojining, xarakterlar
ochilishining vositasi bo‘ladi. Shuning uchun ham dramada nutq alohida bir badiiy
quvvatga ega bo‘ladi. Tahlil mobaynida shu holat hisobga olinishi lozim. Dramatik
nutqqa doir yana bir jihat shundaki, dramatik asar tili, albatta, bir qadar ko‘tarinki,
aytilishi jarangli, eshitilishi aniq bo‘lishi lozim. Chunki u sahnada qo‘yilishi
zarurligi, tomoshaxonaning turli burchaklarida o‘tirganlarga eshitilishi uchun
shunday
xususiyatlarga
ega
bo‘lishi
joiz.
Dunyodagi
barcha
dramatik
qaqramonlarning bir qadar sun'iyroq tilda so‘zlashi va L.Tolstoy tomonidan tanqid
qilinganligi sababi shunda. Drama qahramonlari quyuq tuyg‘ular, hissiyotlar bo‘roni
og‘ushida yashaydilar,kuchli to‘qnashuvlarni boshdan kechiradilar, keskin va
ta'sirchan tilda so‘zlashadilar, har qanday voqea-hodisaga keskin va kutilmagan
munosabat bildirishga moyil bo‘ladilar. Xuddi shunday jihatlarni bilgan va hisobga
olgan tahlilchigina dramatik turdagi asarlarning mag‘zini chaqa oladilar.Yana bir
muhim jihat shundaki, dramatik asarni tahlil qilish boshqa-yu, shu asosda o‘ynalgan
spektaklni tahlil qilish tamomila boshqa narsadir. Chunki so‘z san'ati namunasi
bo‘lmish drama spektaklga aylangan teatr san'ati namunasiga evriladi va o‘sha
san'atning qoidalari muvofik yashay boshlaydi. Rejissura, dekoratsiya, aktyorlar
mahorati drama muallifining badiiy maqsadini tamomila o‘zgartirib yuborishi
mumkin. Chunonchi, B.Yuldoshev rejissyorligida quyilgan "Otello" spektaklida
Afzal Rafikov o‘ynagan Yago roli bosh qahramonga va spektaklning o‘zi yovuz
ruhning iztiroblari va qiynalishlari namoyishiga aylanib ketgan. Ijro mobaynida
drama matnidagi barcha nozikliklar yo‘qolib ketishi mumkin bo‘lganidek, kuchli ijro
tufayli o‘rta miyona bir asar tomoshabinda yuksak taassurot qoldirishi ham
mumkin.Agar dramatik turdagi asarlarning shu jihatlarini hisobga olgan holda ish
yuritilsa, juda ta'sirchan tahlil qilishga erishiladi. Faqat, bizning nazarimizda, drama
matni bilan tanishishdan oldin dramatik asarga xos sahna, parda, ko‘rinish, monolog,
dialog, luqma, remarka, prolog, epilog singari sahnaviy tushunchalar tug‘risida to‘liq
nazariy ma'lumotga ega bo‘lish kerak. Negaki, shu xildagi nazariy ma'lumotsiz sahna
asarini tushunib ham, tahlil qilib ham bo‘lmaydi.Dramatik asarning yana bir o‘ziga
xos jihati shundaki, drama badiiy hodisa hayot xodisasiga aylangan, kishining sezgi
a'zolariga bevosita ta'sir etish qudratiga ega bo‘lgan yagona adabiy turdir. Dramada
qahramonlar harakteri voqelik tarzida, tomoshachining ko‘z oldida namoyon bo‘ladi
va kuchli ta'sir o‘tkazadi. Shuning uchun ham drama asarlarini tahlil qilish anchagina
murakkab
yumushdir.
Kuchli
insoniy
harakterlar,
to‘qnashuvlaridan
o‘t
chaqnaydigan hayotiy ziddiyatlarning asosini topish, pesa qahramonlari ruhiy
to‘lg‘oqlari bilan tanishtirish orqali kishida insoniy pozitsiya va ma'naviy qadriyatlar
tizimi shakllantiriladi. Kishidan ma'lum darajada hayotiy va madaniy tajriba bo‘lishi,
intellektual tayyorgarlik talab qiladigan dramatik asarlar bilan yoshlar qancha erta
tanishsalar va ulardan tezrok bahramand bo‘lishsa, ularning ma'naviyatini
shakllantirish jarayoni shunchalik muvaffaqiyat bilan boradi.Ayrimlar g‘oyat
murakkab tuyg‘ular, chigal insoniy taqdirlar tasvirlangan "Shox Edip", "KirolLir",
"Mirzo Ulugbek", "Abulfayzxon" singari asarlarni idrok etish mushkul, ulardagi
badiiy ma'noni, odamzotning ulkan dardlarini, iztiroblarini tushunish qiyin
deyishadi. Bu xildagi"mexribonlik" odamni nafaqat aqlan, balki ma'nan ham yalkov,
tanbal qilib qo‘yadi. Agar odam o‘z vaqtida hissiy tarbiya ko‘rmasa, tuyg‘ulari
kamol toptirilmasa, o‘n to‘rt yoshida ham, qirq to‘rt yoshida ham insoniy
tuyg‘ulardan, murakkab kechinmalardan behabar yashab o‘taverishi mumkin.Fikr
qilish, his etish, to‘yish ham boshqa har qanday insoniy ko‘nikma va malakalar
singari yoshlikdan shakllantirilishi lozim.Masalan: "Shox Edip" tragediyasi voqealar
tragediyasi emas, insoniy harakterlar fojeasidir.Muallif asarda nima bo‘ladi
degandan ko‘ra, qanday bo‘ladi degan savolga javob berishga ko‘prok e'tibor bergan.
Tragediya boshdan-oyok qismatning qudratini, taqdirning inson ustidan cheksiz
hukmronligini namoyish etuvchi voqealar asosiga ko‘rilgan bo‘lsa-da, Sofoqlning
bemisl mahorati tufayli asarda qatnashgan har bir qaxramon pesa davomida o‘zining
chinakam qiyofasini to‘lik ko‘rsata oladi. Jahon adabiyotida Edip singari iztiroblar
qiynog‘ini tortgan, o‘ziga bog‘lik bo‘lmagan holda gunohlar batqog‘iga botgan va
shu bois kechirgan azoblarining darajasi yanada baland bo‘lgan boshka qaxramonni
uchratish kiyin. Fojiadagi iztiroblar silsilasining dahshatli tomoni shundaki, asardagi
qaxramonlar bilib qilgan gunohlari uchun emas, balki qismatlari shundoqligi uchun
azoblarga giriftor etiladilar. Sofoql uchun gunohning kim tomonidan, nima uchun va
qanday amalga oshirilgani emas, balki qilingan gunoh va unga yarasha ajr masalasi
muhimdir.Dramaturg inson va qismat munosabatlarini ko‘rsatish jarayonida har bir
alohida insonning o‘z taqdiri bilan o‘ziga xos tarzda, ma'naviy dunyosiga loyiq
darajada uchrashganini hakkoniy aksettirna bilgan. Bilib-bilmay gunohga botildimi,
undan tozalanish uchun xarakat qilish jarayonida har bir qaxramon o‘ziga xos yo‘l
tutadi va shu tarzda o‘zining insoniy sifatlarini namoyon etadi.Tragediya markazida
turgan Edip - azaldan bezovta va g‘amgusor qalb sohibi. U hech qachon sha'niga
dog‘ tushiradigan ish qilmagan va shu bois: "Mening dilimdagi mudom tilimda",-
deyishga haqli. O‘zga yurtdan kelib, takdirning hohishi va o‘zining tadbirkorligi
tufayli bu yurtga hukmdor bo‘lgan Edip qonuniy shoh Lay o‘limda o‘zining ishtiroki
bo‘lishi mumkinligini hayoliga ham keltirmaydi. Shuning uchun ham marhum Lay
tomonidan noma'lum qotilga qarshi:"Mayli o‘zim bo‘lay huntalab o‘g‘li",-deydi.
Shunday odamga avliyo Tiresiyning: "Yurtga bu ofatni keltirgan - sensan", degan
da'vasi dahshatli adolatsizlik bo‘lib tuyulishi tabiiy, albatta.Sofoql badiiy tasvir
tarixida birinchi marta peripetiya deb ataluvchi usuldan foydalanadi va yuksak
badiiy natijaga erishadi. Badiiy asar qaxramonlari harakatlarining ular istagiga
mutlaqo zid natija berishi tasviri usuli peripetiyadir. Edip Layning halokatiga
chindan ham aloqasi yo‘qligini isbotlash, o‘ziga nisbatan ayrimlarda paydo bo‘lgan
shubhani yo‘qotish uchun qilgan har bir harakati, aksincha, o‘zining ham gumonini
kattalashtirib qotilligini ayonlashtirib boraveradi.Iokasta tilidan Layning chorrahada
o‘ldirilganini eshitganda, Edip ko‘ngliga shubha urug‘i tushadi.Voqealarning
bundan keyingi rivoji mazkur shubha urug‘ining tez ko‘karib, mevalar berishiga
imkon yaratadi. Kutilmaganda, o‘zining Lay kotili ekanini bilib, ayovsiz iztirob
iskanjasida qolgan Edip boshiga tog‘dan ham og‘ir falokat yog‘iladi: u o‘z otasini
o‘ldirgan padarkush, o‘z onasiga o‘ylangan zinokor va undan farzandlar ko‘rgan
badbaxt kimsa ekan!Ayni Edipning, bir zamonlar Fivani balolardan halos etgan
shohning gunohlari tufayli yurtga ofat yog‘ilishi va ofatlar sababchisini izlayotgan
kishining o‘zi sababchi bo‘lib chiqishi tasviriasnosida Edip shaxsiyatiga xos yorqin
va go‘zal jihatlar inkishof etiladi. Edip shaxsiyatiga xos yorqin jarayonida
vaziyatning og‘irlashayotganini, haqiqatning oydinlashuvi uning zarariga xizmat
qilishini bilsa-da, Edip cho‘ponga: "Evox, sen aytishing, men tinglashim shart",-
deydi. Bu o‘rinda Edip taqdir qarshisida ojiz, lekin insof va adolatga sodiq kuchli
shaxs sifatida gavdalanadi. Uning har bir gapi qanchalik azoblanayotganligini yorqin
ko‘rsatadi. Shohning hayot yo‘llariga kiritgan har bir aniklik uning yuragiga
qadalgan xanjar kabi ta'sir etishi va uning dahshatli og‘rig‘i juda ishonarli
tasvirlangan.Edip – o‘zini ayaydigan kishi emas. U – o‘zlikni yenggan, manfaatidan
ustun to‘ra biladigan buyuk inson. Ayni vaqtda, Edip - tirik odam. Oddiy banda. Shu
bois qurqadi, ikkilanadi. Shohning Iokastaga qarata: "Shubham borki, avliyo ko‘r
emas", "Ko‘r - qaman, ortiqcha gapirvordim",-deya qilgan ikrorlarida uning shu
hislatlari namoyon bo‘ladi. Edip shaxsiyatiga xos yetakchi fazilatlar:xalollik va
vijdonlilik. Tabiatidagi boshqa sifatlar uning shu fazilatlariga tobs. Shuning uchun
Edip shiddat bilan o‘zini fosh etuvchi haqiqatning tagiga yetadi. Bu haqiqat –
o‘limdan-da og‘ir,sharmandalikdan-da kir. Edipday inson shu holat bilan kelishishga
majbur. Buyuk sanaluvchi insonning naqadar ojiz ekani mazkur holat tasvirida butun
ayanchli jihatlari bilan namoyon bo‘ladi:
Tamom, bari ayon! O, yorug‘ jahon,
So‘nggi bor ko‘rmoqda ko‘zlarim seni,
Hayot - harom, nafas - harom, nikox - harom menga,
Qonga bo‘lganganman, jirkanchman, jirkanch!
Haqiqat onlarinining butun daxshati o‘zining nihoyasiz zalvori va cheksiz
ko‘lami bilan kishini bosadi. Edip - yirik shaxs. Shu bois ham o‘zini gunohiga
yarasha jazolay oladi. Qismat tufayli qilingan gunoh uchun o‘z ixtiyori bilan ajr
beradi: ko‘zlarini ko‘r qiladi! Jazoning salmog‘i ham gunohning ko‘lamiga yarasha.
Edip tushgan sharoitda o‘lish - qutulish, yashash - jazo demak.Azob insonni g‘ussaga
olib keladi, g‘ussa chekish poklanish yo‘lining boshlanishidir. Edip adoqsiz
poklanish sari yo‘l oladi. Edipning o‘ziga bergan jazosi lahzalik qaror natijasi emas.
Halol va vijdonli odam aqli va tuyg‘ularining hukmidir:
U dunyoda otam-onam yuziga
Qanday boqdim – ko‘zlarimni o‘ymasam?
Badbaxt onam mendan to‘kkan bollarga
Qanday boqdim – ko‘zlarimni o‘ymasam?
...Yurtga qonli dog‘ tushirgan qotilni
Yuk qilishga o‘zim farmon berganman.
Endi esa fuqaroning ko‘ziga
Qanday boqdim – ko‘zlarimni o‘ymasam?
Yuk! Bu ham kam. Qo‘lim bo‘lsa bakuvvat...
Qulog‘imning pardalarin yirtardim...
Edip qiynoklardan zorlanmaydi, yengillik bo‘lishini hayol ham qilmaydi. U –
so‘nggi damgacha yurt qayg‘usi bilan yashay oladigan inson. Shu sabab oxirgi
damda:
Men badbaxt boshimni olib ketaman,
Toki xudolarning qaxru g‘azabi
Yurtimga yog‘ilmasin, - deya fivaliklarni ofatlardan xalos etishga o‘rinadi.
Asardagi boshqa qahramonlar ham fojianavis tomonidan juda puxta ishlangan.
Xususan, Iokasta, Kreont, Tiresiy obrazlari badiiy barkamolligi tufayli hanuzgacha
ham estetik qimmatini yo‘qotmay kelmoqda. Iokasta - avvalo ayol. Onaga, ayolga,
xotinga xos barcha xususiyatlar unga ham begona emas. Iokasta ham hamma ayollar
singari, avvalo, ruzg‘orining tinch, yakinlarining betashvish bo‘lishini istaydi. Uning
uchun oliy haqiqatga yetishdan ko‘ra, oila butunligini saqlab qolish muhimroq. Elchi
bilan Edipning suhbatidan erining aslida kim ekanini erkaklardan oldinroq sezib
qolgan farosatli Iokasta: "Bari bir emasmi? Muncha yonmasang...", - deya iltijo
qiladi. Eriga qarata: "Bilmaganing yaxshi zotingni, sho‘rlik!" - deb yozg‘irganda
ham, butun haqiqatni bilgach, sir bermay, Edip va elchi yonidan ketib qolganida ham
chinakam ayol, oilasi tinchini o‘ylaydigan mehribon xotin sifatida namoyon bo‘ladi.
O‘z o‘g‘gliga xotin bo‘lganini, bolasidan farzandlar tuqqanini bilgan Iokasta bir ayol
qilishi mumkin bo‘lgan ishni qiladi: o‘zini osadi! Iokasta shaxsiyati Edip shaxsiyati
singari ko‘lamdor emas. Shu bois ham u Edip singari chora ko‘rishi yoki so‘nggi
damda yurt tashvishini o‘ylashi mumkin emasdi. Sofokl bu holni buyuk san'atkorlik
bilan ifoda eta bilgan. Dramaturg qahramonlari ruhiyatini eng nozik jihatlarigacha
bexato ko‘radi va yorqin tasvirlay biladi. Sir ochilgach, Iokastani izlayotgan
Edipning fojiona holati tasviri dahshati shunday beriladi:
Tig‘ so‘rab kimnidir surishtirdi u,
Qani xotinim, deb ayta olmasdi,
Ayta olmas edi, qani onam deb...
Edipning Kreontga qarata: "Uni..., Uydagini... o‘zing dafn etgil, O‘zing bil...
bu sening qondoshlik burching", - deya qilgan iltijosida qahramon ruhiyatidagi
adoqsiz gam, cheksiz xijolat juda ingichka, nozik tasvirlanganki, bu satrlarning
yigirma besh asr oldin bitilganiga odam ishonmaydi. Ayni bir holatdan bir-biriga zid
ikki xil ma'no chiqarish, bir vaziyatdan qarama qarshi xulosalarga kela bilish "Shoh
Edip" asarida yuksak san'at darajasida hal etilgan. Edipning qizlari bilan xayrlashuvi
sahnasi bu jihatdan aqlni lol qoldiradi:
Qaydasiz, qizlarim, yaqinroq keling
Ilk bor aka bo‘lib... qo‘l cho‘zay sizga,
...Yoningizda turgan shu badbaxt ota
Qo‘rqmasdan, bilmasdan... sizni olamga
Keltirib qo‘ydi-ku... o‘z onasidan...
Otangiz - padarkush, onangiz esa -
Sizni o‘z o‘glidan tuqqan qaboxat.
O‘z qizlariga aka bo‘lib qo‘l uzatishga, onasidan farzand ko‘rishga majbur
bo‘lgan odam qismatining dahshati o‘quvchilar vujudini larzaga soladi. Sofokl
mazkur tragediya orqali odamlarga nasihat qilmaydi, yo‘l ko‘rsatmaydi. U asaridan
xulosa chiqarishga ham hech kimni undamaydi. Lekin badiiy haqiqatning dahshatli
qudrati o‘quvchini o‘yga toldiradi. Sofokl hayotning murakkabligi, inson taqdirining
chigalligini butun shafqatsizligi, go‘zal va jirkanch taraflari bilan ko‘rsatib bergan.
O‘zini dunyoning xo‘jasi deb hisoblovchi odam, aslida, o‘z qismatiga ham xo‘jayin
bo‘lolmasligi haqqoniy aks ettirilgan. "Shoh Edip" fojiasining mohiyati inson
umrining, u erishgan martabalarning o‘tkinchi ekanligi, odam umri imtihon uchun
berilganini anglatishda namoyon bo‘ladi. Bu asar kishini o‘zi, o‘zgalar, odam, olam
haqida o‘ylashga undaydi. Edipni qanday baholash kerak? Qanday odam o‘zi? Fojia
kitobxonni ta'sirlantirish, tuyg‘ularini junbushga keltirish orqali o‘ylashga majbur
etadi. O‘ylash esa buyuk ne'matdir. Kamolot yo‘lidagi birinchi bekatdir.
Mavzuni mustahkamlash uchun nazorat savollari:
1. Badiiy tahlilda epic ko’lam, tafsilot, voqelik masalasi.
2. Badiiy asarda obraz va obrazlar tahlili.
3. Dramatik asar tahlilida sahnaviylik va dramatic konflikt.
4. Epik asar tahlili jarayonida badiiy tilning o’rni.
5. Asar kompozitsion – suyujet elementlari tahlili.