FERENTS LIST IJODI. (1811-1886)
1. F.List ijodining jahon musiqa madaniyati tarixidagi ahamiyati.
2. F,Listning tarjimai holi .
3. F. List fortepiano musiqasining ahamiyati .
1.F.List ijodining jahon musiqa madaniyati tarixidagi ahamiyati. Ferents List
XIX asrning novatori, pianinochi va dirijer, venger xalqining g’ururi, muzika jamoat
arbobidir. Ammo List ko’p umrini Frantsiya va Germaniyada o’tkazdi, uning taqdiri
shuni taqozo etdi. Uning Frantsiya va Germaniya bo’lib o’tgan hayoti davomidagi
ortirgan tajribasi unga musiqaning yangi ochilmagan qirralarini ochib berdi. Shu bilan
birga List Frantsiya va Germaniya musiqa madaniyatiga ham o’z hissasini qo’shdi,
desak mubolag’a bo’lmas. Ferents List 22-oktyabr 1811-yili Estergazi shaxridagi
venger knyazlari oilasida dunyoga keldi. Yoshligidan fortepiano chalishni mashq qila
boshladi. Ferents List ijodining asosiy yo’nalishi fortepiano ijrochiligi va fortepiano
uchun yaratilgan asarlardir. Zamonaviy ijrochilik va ijodiyotiga List o’zining
fortepiano uchun yozilgan simfonik risolalari bilan yangilik olib kirdi. List o’zining
fortepiano uchun yozilgan asarlarida fortepianoning barcha registrlaridan keng
foydalangan. 20-30 yillarda pianinochilar orasida opera parafrazalaridan foydalanish
udumga aylanib qoldi. List ham mana shu zamonaviy udumga asoslanib, Motsart,
Veber, Guno, Vagner, Verdi operalari ohanglaridan foydalangan holda, fortepiano
uchun kontsert fantaziyalarini yoza boshladi. List Sentning “Letuchiy gollandets”,
Vagnerning “Trubadur”, “Aida “ operalaridan, Guno “Faust” operasidagi vals,
Glinkaning “Ruslan va Lyudmila”sidan Chernomor marshi, Chaykovskiyning “
Evgeniy Onegin” operasidan polonezini fortepiano uchun qayta ishladi. Opera va
simfonik muzikalaridan tashqari Listni organ musiqasi ham befarq qoldirmagan.
Uning organ uchun 6 prelyudiya va fuga transkriptsiyalari bor. Listning vokal va
fortepiano uchun yozilan asarlari ham bor. Shu bilan birga List fortepiano uchun
etyudlar ham yaratgan. 1851-yilda nashrdan chiqqan “ yuqori ijrochilik etyudlari” juda
katta omad olib keldi. “ Peyzaj” “Mazepa”, “Pervomu godu stranstviy” ,”Blujdayuhie
ogni” kabi etyudlari bor.
2--:
Kompozitorning tarjimai holi. FERENTs LIST (1811-1886) Ferents List —
buyuk venger kompozitori, pianinochi, dirijyor, Vengriya musiqa san’ati rivojiga katta
hissa qo’shgan jamoat arbobi. Listning taqdiri shunday bo’ldiki, u Vengriyani erta tark
etdi va umrining ko’p yillarini Frantsiya va Germaniyada o’tkazdi.
San’atkor List doimo o’zining venger ekanligini ta’kidlagan. U o’z xalqi, Vatani
bilan faxrlanib, doimo venger musiqa madaniyatini qo’llab-quvvatlagan va
rivojlantirishga harakat qilgan. Hayoti davomida List venger mavzusiga ko’p
murojaat qilgan. U yaratgan asarlar: «Venger uslubidagi qaxramonlik marshi»,
«Vengriya» kantatasi, bir nechta «Venger milliy kuylari» daftarlari, vatan obrazlari
bilan bog’liq uchta simfonik poema, («Qaxramonlar xaqida girya», «Vengriya»,
«Gunnlar jangi»), xalq ohanglari qo’llanilgan erkin shaklli venger rapsodiyalari,
Vengriya mashhur arboblarining (Sh. Petefi, M. Vereshmarti) musiqiy
xarakteristikasidan iborat “Venger portretlari” fortepiano uchun mo’ljallangan
qo’shiqlar turkumi. Venger mavzularini damli cholg’ular uchun maxsus yozilgan
asarlarida xam eshitish mumkin: «Gran ibodati», «Muqaddas Elizaveta xaqida
afsona», «Vengertoj kiyish marosimi messasi». va boshqalar. Listning Vengriya
bilan bo’lgan aloqalari xaqida uning vengr lo’lilari musiqasi xaqidagi kitobida va
uning Budapeshtdagi milliy musiqa akademiyasi birinchi prezidenti etib tayinlanishi
(1875) guvohlik beradi.
List — musiqiy romantizmning eng yorqin namoyandasi. U kompozitor sifatida
turli g’oyaviy qarama-qarshiliklar, ziddiyatlar va romantik estetikaning ta’sirini xam
boshidan o’tkazgan edi. Listning o’zi xam ziddiyatlardan xoli emas edi. Ijod qarama-
qarshiligi bir tomondan dasturiylikka, musiqaning aniq obrazliligiga intilishida
ko’rinsa, ikkinchi tomondan bu vazifalarni bajarishda reallikdan uzoqlashish
namoyon bo’ladi.
Listning dasturiylikka munosabati progressiv hodisa edi.
Bastakor o’z san’ati bilan uni qadrlaydiganlarning tor doirasi bilan cheklanmay,
tinglovchilarning keng ommasi biian so’zlashishni istardi. Chuqur fikrlar va
tuyg’ularni gavdalanttrishga harakat qilib, u ko’pincha abstraktsiya, noaniq falsafa
to’qish holatiga tushib qolar va shu sababli beixtiyor tarzda o’z asarlarining ta’sir
doirasini cheklab qo’yardi. Lekin ularning eng yaxshilarida dasturning bunday
umumiy noaniqligi va noravshanlik engib o’tilardi: List yaratgan musiqa namunalari
aniq va tu-shunarli, mavzusi ta’sirli va ravshan, shakli aniq. Dasturiy an’analar
Listning ko’plab transkriptsiyalarida ko’zga tashlanadi, negaki, ular opera va
romanslarning aniq syujeti bilan bevosita bog’liq. Listning venger xalq xayoti
manzaralarini aks ettiruvchi rapsodiyalari xam dasturiy hisoblanadi.
Listning dasturiylik tamoyillari Berlioznikidan farq qiladi. Berlioz simfoniyasida
syujet rivojini bayoniy uslubga bersa, Listni ko’proq asosiy poetik g’oyaning
umumlashmasi qiziqtiradi.
O’zining rang-barang topilmalari bilan List melodika sohasini kengaytirgan
holda bir vaqtning o’zida u garmoniya sohasida xam yangiliklar kiritadi. List
«simfonik poema» janri va «monotematizm», deb ataluvchi musiqiy rifojlanish
usullarining yaratuvchisi bo’lib hisoblangan. Listning fortepiano texnikasi, faktura
sohasidagi muvaffaqiyatlari ahamiyatlidir, negaki, List daho darajasidagi ijrochi
bo’lgan va tarixda unga etadigani bo’lmagan.
Ferents List 1811-yil 22-oktabrda Doboryan qishlog’ida (Vengriya) dunyoga
kelgan. Bolaligida lo’lilar ohanglari va venger deh-qonlarining quvnoq qo’shiqlariga
maftun bo’lib qolgan. Listning otasi, graf Estergazining katta er-mulkida
boshqaruvchi, havaskor musiqachi bo’lgan va o’g’lining musiqaga qiziqishini
rag’batlantirardi. Aynan u bolaga fortepiano chalish asoslarini o’rgatgan. 9 yoshida
Ferents qo’shni Shoprone shaharchasida o’zining birinchi kontsertini beradi. Tez
orada u Esterxazining ajoyib qasriga taklif etiladi. Bolakayning ijro mahorati graf
mehmonlarini shunchalik hayratlantirdiki, bir nechta zodagonlar Listning musiqiy
ta’lim olishi uchun pul to’lash istagini bildirishdi. Ferentsni Venaga yuborishdi, u
erda kompozitsiyani A. Saleridan va fortepianoni Evropaning yirik pedagogi K.
Chernidan o’rgandi.
Listning Venadagi debyuti 1822-yil 1-dekabrda bo’lib o’tdi. Tanqidchilar
hayratda qolishdi va shundan e’tiboran, List uchun shuhrat va to’la zallar
ta’minlandi. U mashhur noshir A. Diabellidan vals mavzusiga variatsiyalar yozish
taklifini oladi, shunday qilib, yosh musiqachi noshir xuddi shu iltimos bilan murojaat
qilgan buyuk Betxoven va Shubert davrasiga qo’shilib qoldi. Shunga qaramay List
(xorijlik sifatida) Parij konservatoriyasiga qabul qilinmagan va o’z bilimini oshirish
maqsadida to’lovli darslarga qatnadi. List musiqa nazariyasi bo’yicha Parijda italyan
operasi kapelmeystri F. Pauer va konservatoriya professori chex A. Reyxdan ta’lim
oldi.
Listning dastlabki kompozitorlik tajribalaridan biri 1825-yili Grand Operada
qo’yilgan «Don Sancho yoki muxabbat qasri» operasi bo’ldi. Bu vaqtda u kontsertlar
bilan Frantsiya va Angliyaga bir qator safarlarni amalga oshirdi. Otasining o’limidan
so’ng (1827) List dars bera boshladi. o’sha paytda yosh bastakorlar G. Berlioz va F.
Shopen bilan tanishdi. Ularning san’ati Listga katta ta’sir ko’rsatdi: u Berliozning
partiturasidagi milliy-mahalliy boylikni «fortepiano tiliga o’girish» xamda
Shopenning mayin lirizmini o’zining jo’shqin temperamenti bilan qo’shib olib
borishni uddalay olardi. List Shopenga bag’ishlangan ko’plab nozik va aniq tavsiflar
va kuzatishlardan iborat bo’lgan kitob yozadi.
1830-yil boshida italiyalik virtuoz skripkachi N. Paganini Listning eng yaxshi
ko’rgan san’atkoriga aylandi. List o’sha darajada ajoyib fortepiano uslubini
yaratishni maqsad qilib oldi va xatto, Paganining kontsert estradasida o’zini
tutishidagi ayrim xususiyatlariga taqlid qilardi. Endi List virtuoz pianinochi sifatida
raqobatchiga ega emasdi.
List hissiyotli va jozibali odam bo’lgan. Uning xar bir kontserti xaqiqiy
tomoshaga aylanardi. List butun Evropaning idealiga aylandi va kontsert safarlariga
uch yil davomida muttasil baland va ommaviy muhokama etiluvchi «romanlar»ga
hamroxlik qildi. 1834-yil List grafinya Mari d Agu (keyinchalik Daniel Stern
taxallusi bilan yozuvchi sifatida chiqish qildi) bilan birgalikdagi hayotni boshladi.
Ularning turmushida uch farzand — o’g’il va ikki qiz tug’ildi. Farzandlarining
kichigi Kozima buyuk pianist va dirijyor G. Fon Bulovga turmushga chiqqan, keyin
esa R. Vagnerning rafiqasi bo’lgan.
1835-yildan 1839-yilgacha List Mari d Agu bilan Shveytsariyadan Italiyagacha
katta sayohatni amalga oshirgan. o’zining Shveytsariya xaqidagi taassurotlarini List
«Sayohatchi albomi» ( 1835—1836) nomi bilan fortepiano asarlari turkumida
gavdalantirgan. Bu turkum to’rt bo’limdan iborat. Birinchi qism — «Taassurot va
poetik kechinmalar» ettita p’esadan tashkil topgan: «Lion», «Buloqda»,
«Vallenshtadt ko’lida», «Jeneva qo’ng’iroqlari»; «Oberman vodiysi», «Vilgelm
Tellning butxonasi», «Psalom». «Sayohatchi albomi»ning ikkinchi qismi «Alp
yaylovlari gullari» nomini olgan; uchinchi qism — «Parafrazalar».
1837-yilning may oyida List Mari d Agu bilan Italiyaga jo’nadi. Uyg’onish davri
italyan san’ati yodgorliklari ta’siri ostida List tomonidan keyinchalik «Sayohatning
ikkinchi yili» shaklida qayta ishlangan asarlar yaratildi: «Nikoh» (Rafael surati
bo’yicha), «Mutafakkir» (Mikelanjelo haykali bo’yicha); uchta «Petrarka soneti»,
«Danteni o’qigach».sonata-fantaziyasi va xokazo.
Serunum kontsert faoliyati 1839—1847-yillar qayd etilgan. List Avstriya,
Belgiya, Angliya, Frantsiya, Vengriya, Shotlandiya, Rossiyada chiqish qildi va
1849-yilda kontsertlar turkumini berdi. Undan tushgan mablag’ni Bonn shahridagi
Betxoven yodgorligini barpo etish uchun sarflandi. Mazkur kontsertlarda List
tomonidan ijro etilgan asarlar ko’lami cheksiz: shaxsiy transkriptsiyadagi turli opera
uvertyuralari, «Don Juan», «Figaroning uylanishi», «Iblis Robert», «Gugenotalar»,
«Norma» operalari mavzulariga parafrazlar, Betxovenning Beshinchi, Ettinchi
simfoniyalari, Paganini kaprizlari, Bax, Betxoven, Shopen, Shubert, Shumanlar
asarlari va ko’plab shaxsiy asarlar (Vengr rapsodiyalari, «Petrarka sonetlari» va
boshqalar).
1842-yil aprelda List Peterburgda chiqish qildi, 1843-yil mayda esa Peterburg va
Moskvada. 1847-yil List Ukrainada (Kiev, Odessa), Moldaviyada, Qora dengizdan
Turkiyaga o’tib, Konstantinopolda kontsert berdi, keyin esa Ukrainaga qaytdi, bu
erdagi Elizavetgrad shahrida pianist-virtuozning sayohatlari davri yakuniga etdi.
1839-yil Mari d Agu bilan ajrashgach, List polyak pomeshigining qizi Karolina
Vitgenshteyn bilan uchrashadi. 1848-yilning boshida List Karolina Vitgenshteyn
bilan birgalikda Germaniyaga, Veymar shahriga kelib joylashadi.
Kichik nemis shaharchasi Veymar bir vaqtlar gullab-yashnagan madaniy markaz
bo’lgan va List unga san’at poytaxti sharafini qaytarishni orzu qilgan. List Veymar
opera teatri dirijyori etib tayinlandi. Opera teatriga o’n yillik rahbarligi davrida List
turli bastakorlarning operalarini ko’plab sahnalashtirish ishlarini amalga oshirdi:
Glyukning «Orfey», «Altsesta», «Armida», Meyerberning «Gugenotlar»i,
Betxovenning «Fidelio»si, Motsartning «Don Juan» va «Sexrli nay»i, Rossinining
«Vilgelm Tell» va «Otello»si, Veberning «Freyshyuts» va «Evrianta»si. Veymarda
List o’z zamondoshlari operasini targ’ib etar edi: 1852-yili u Berliozning
«Benvenutto Chellini», 1855-yili esa Shumanning «Genoveva» operalarini qo’ydi.
Vagnerning «Tangeyzer» (1849), «Loengrin» (1850), «Uchar gollandiyalik» (1853)
operalari qo’yildi.
List Frantsiyada Berliozning romantik uslubi tushunilmagan bir paytda bu
bastakor musiqasi kunlarini uyushtiradi. List tomonidan Berliozning asarlari ijro
etildi («Fantastik simfoniya», «Garold Italiyada», «Romeo va Juletta», «Faustni
qoralash», «Rim kamavali»). 1856-yilda Motsart tavalludining 100 yilligi
munosabati bilan List Venada dirijyorlik qildi.
Listning adabiy faoliyati yangi musiqani bosma so’z bilan faol targ’ib qilishida
namoyon bo’ldi. U Berliozning «Garold Italiyada»si, Vagnerning «Tangeyzer»,
«Uchar gollandiyalik», «Loengrin» operalariga bag’ishlangan maqolalari katta
tadqiqot bo’lib, ularda sanab o’tilgan bastakorlar ijodi va ularning asarlari tahlili
berilgan. Veymarda Listning ikki kitobi yozilgan: «Shopen» (1849) va.«Vengr
lo’lilari» musiqasi xaqida (1854).
Veymar davrida List pedagoglik faoliyati bilan faol shug’ullangan. Ommaviy
chiqishlardan voz kechgach, List o’zini yosh musiqachilarni tarbiyalashga
bag’ishladi. List o’quvchilari qatorida etuk pianinochi va dirijyor Gans Bulov,
pianinochi Karl Tauzig, bastakorlar Petr Komelius va Ioaksim Rafflar bo’lgan.
Butun umri davomida List 337-nafar o’quvchini tarbiyalagan. Ular orasida rossiyalik
o’quvchilar xam bo’lgan (Aleksandr Ziloti, Vera Timanova).
1854-yili List Veymarda «Yangi Veymar uyushmasi»ni tuzdi, 1861-yili
«Umumnemis musiqa uyushmasi»ga asos soldi. Ularning vazifasi yangi, ilg’or
musiqa san’ati g’oyasini yoyish va buyuk bastakorlar — eskilari va
zamonaviylarining ijodini targ’ib etish bo’ldi. Veymarda List chex musiqasining
buyuk klassigi Bedrjix Smetana, Ioganns Brams, vengr skripkachisi Edde Remini,
rus bastakorlari A.N. Serov, A.G. Rubinshteyn va boshqalar bilan uchrashadi.
Veymar davrida 12 ta simfonik poema (13 tasidan), 15 ta vengr rapsodiya (19
tasidan), fortepiano kontsertlarining yangi tahriri, «Oliy mahorat etyudlari» va
«Paganini kaprizlari bo’yicha etyudlar» yozildi. h-moll sonatasi xam shu davrda ijod
qilingan.
Listning 12 ta simfonik poemasi dasturiy musiqaning go’zal namunalaridandir.
Unda musiqiy obrazlar va ularning tadriji poetik xamda ma’naviy-falsafiy g’oyalar
bilan bog’lanib ketgan. List bir qismli shaklda yozilgan yirik dasturiy asar bo’lgan
yangi romantik janr — «simfonik poema» yaratuvchisi bo’ldi. Simfonik poemalarda
List tomonidan gavdalantirilgan obrazlar doirasi juda kengdir. Viktor Gyugoning
she’rlariga yozilgan «Tog’da eshitganlarim» simfonik poemasida tabiatning
ulug’vorligi, insoniy iztiroblar va kechinmalarga zid qo’yishdek romantik g’oyalarni
mujassamlashtiradi.
Gyotening yuz yillik yubileyiga yozilgan «Tasso» simfonik poemasida
Tassoning hayotligidagi iztiroblari va uning vafotidan so’ng ulug’ iste’dodining
zafarli tantanasi tasvirlanadi. «Orfey» (1854) simfonik poemasi Glyukning
Veymardagi «Orfey» operasi postonovkasiga uvertyura sifatida yozilgan. Mazkur
simfonik poemada List san’at ramziga aylangan frakiyalik xonanda Orfey xaqidagi
mashhur qadimgi yunon afsonasini gavdalantirdi. «Prometey» (1850) simfonik
poemasi dastlab Garderning «Prometeyning ozod etilishi» dramasi postanovkasiga
uvertyura edi. Bu asar xudolardan olovni o’g’irlab, odamlarga tuhfa etgan yunon
afsonasi qahramoni Prometeyning azamat obrazi bilan uyg’un. «Prelyudlar»
simfonik poemasi avval Lamartin she’ri asosida yaratilgan bo’lib, Jozef Otranning
matni asosidagi to’rt erkaklar xoriga kirish tarzida yaratilgan edi. Keyinroq uni qayta
ishlash asnosida mustaqil simfonik poemaga aylantirish jarayonida List
Lamartinning «Poetik mushohadalar» she’rini tanlaydi va uning matni musiqaga
ko’proq mos kelishini anglab etadi.
Listning boshqa simfonik poemalarini sanab o’tamiz: «Mazepa» (1851, Viktor
Gyugo bo’yicha), «Bayram jarangi» (1853), «Qaxramon xaqida yig’i-yo’qlov»
(1850—1854), «Vengriya» (1854), «Gamlet» (1858, Shekspir tragediyasi bo’yicha),
«Gunnlar jangi» (1857, nemis rassomi Vilgelm Kaulbax freskasi bo’yicha),
«Ideallar» (1857, Shiller bo’yicha).
Veymar davrida ikki dasturiy simfoniya yozilgan: 1854-yilda «Faust»
simfoniyasi, u uch qismdan iborat: «Faust», «Gretxen», «Mefistofel». 1857-yilda
Dantening «Ilohiy komediya»si bo’yicha ikki qismdan iborat simfoniya yozilgan:
«Do’zax» va «Arosat». Shuningdek, Lenauning «Faustdan ikki epizod», «Tungi
namoyish» va «Mefisto-vals» (1860) yozilgan.
Rim va ikkinchi Veymar davri 1861-yilda List knyaginya Vitgenshteyn bilan
nikohini ilojsiz qilib qo’yayotgan bir qator siyosiy va diniy xarakterdagi g’ovlarni
bartaraf etishga umid qilib, Rimga otlandi. Rim katolik cherkovi ularning ittifoqiga
fotiha berishdan bosh tortgach, g’ayratli musiqachi charchagan va hayotdan hafsalasi
pir bo’lgan holda tarki dunyo qildi. 1865-yil List abbatlik darajasini qabul qildi va
bir necha yirik diniy asarlar yozdi: «Muqaddas Elizaveta» (1862), «Xristos» (1866)
oratoriyalari, «Vengr tojlanish messasi» (1867).
Rim davrida List dunyoviy yo’nalishda xam musiqa yozgan: «O’rmon shovqini»
va «Gnomlar yurishi» mashhur fortepiano etyudlari (1862), «Ispan rapsodiyasi»
(1863), Betxoven, Verdi va Vagner asarlari transkriptsiyalari.
1869-yili List Veymarga qaytdi, bastakor ijodining so’nggi davri boshlandi. Bu
davrda List Vena, Parij, Budapeshtga borib turar edi. Vatani, Budapeshtda u milliy
musiqa akademiyasining birinchi prezidenti va o’qituvchisi etib tayinlangan (1875).
Veymarda Listning oldiga ko’psonli o’quvchilar kelishar edi: A. Ziloti, Sofya
Metner, Vera Timanova. Listning huzurida A. P. Borodin bir necha marta bo’lgan.
List tashabbusi bilan A. P. Borodinning simfoniyasi ilk ijrosi Baden-Badenda
uyushtirildi (1880).
List rus bastakorlarini yaxshi ko’rar va ularning asarlariga ko’plab
transkriptsiyalar yozgan edi: «Ruslan va Lyudmila” operasidan Chernomor marshi,
Chaykovskiyning
«Evgeniy
Onegin»
operasi,
Alyab’evning
«Bulbul»,
Rubinshteynning «Azra»sidan polonezlar. List tomonidan Aleksey Tolstoyning
«So’qir mashshoq»i matniga melodeklamatsiya yozilgan.
Xayotining so’nggi yillarida List «Sayoxatlarning uchinchi yili»ni yozdi. Unda
bastakorning Rim taassurotlari aks etgan («d Este villasi sarvlari», «d Este villasi
favvoralari»). So’nggi davrda List ijodi qarama-qarshiliklarda o’tdi: diniy
mushohada unsurlariga ega bo’lgan musiqiy asarlar bilan birgalikda, musiqiy
impressionizm manbalarini ochib beruvchi asarlar xam uchraydi («Qo’ng’ir
bulutlar» (1881), «Motam qayig’i» (1882). Ana shu davrda bir vaqtning o’zida List
maishiy raqs janri bilan bog’liq yorqin asarlarni yozdi: uchta «Yoddan chiqqan vals»
(1881 —1883) , ikkinchi va uchinchi «Mefisto-vals» (1880 1883), «Me-litsio polka»
(1883), so’nggi venger rapsodiyalari (16—19). So’nggi yillarda List ommaviy
chiqishlari qayta boshladi. Vagner vafotidan so’ng 1883-yili List Veymarda xotira
kontsertini o’tkazdi. 1886-yil boshida 75 yoshli List Angliyaga boradi, u erda
qirolicha Viktoriya tomonidan qabul qilinadi va uni qadrlovchilar tomonidan
hayajon bilan kutib olinadi. Charchagan va o’zini yomon his qilayotgan List
Angliyadan Bayrctga har yilgi Vengriya festivaliga keladi. U ana shu shaharda 1886-
yil 31-iyulda o’pka shamollashiga chalinib vafot etdi.
3--:
F.List fortepiano musiqasining ahamiyati. Fortepiano ijodi. List o’ziuing butun
ijodiy faoliyati davomida fortepiano musiqasini yozdi. U o’zining eng qimmatli fikr-
o’ylarini, orzu-umidlarini va tuyg’ularini fortepianoga bag’ishladi. Uning fortepiano
uchun asarlarida kompozitor va ijrochining ijodiy o’zligi uyg’un xolda birlashib
ketgan.
Buyuk pianinochi sifatida List o’zining ajoyib ijrosi bilan minglab
tinglovchilarni qoyil qoldirardi, u pianino texnikasining turli-tuman ko’rinishlarini
mohirona egallagan edi. U fortepiano sad-olanishi butun tizimi va xarakterini
o’zgartira oldi, fortepianoda dabdabali ijro etish, cholg’uning qudrati va go’zalligini
birinchi o’ringa olib chiqdi. List fortepiano fakturasini orkestr vositasidagi
ifodaviylik bilan boyitdi, orkestr cholg’ulari turli guruhlarining sadolarini mohirona
tarzda talqin etdi. U ko’plab cholg’ularni, jumladan, fortepiano adabiyotida kamdan
kam uchraydigan qo’ng’iroqchalar, venger milliy cholg’ulari (tsimbal) tembrini
o’rniga qo’yib o’xshatdi.
List o’zining fortepiano uchun asarlarida tremolo, akkordli trellar kabi orkestr
uslublaridan keng foydalandi, yuqori registrda kadentsiya ko’rinishidagi jilvali, tiniq
bayon usulini ajoyib tarzda qo’lladi.
List fortepiano musiqasida pozitsiyali majmualar (oktava, akkordlar) sakrama
harakatini qo’llashi yangilik bo’ldi, ular sadolanishga ulkan kenglik va mahobatlilik
bag’ishlaydi. Butun klaviatura bo’ylab o’tuvchi va yagona pedalda ijro etiluvchi
oktavali, qo’shaloq notali passajlarni Listning eng sevimli texnik usullari sirasiga
kiritish mumkin.
List fortepiano ijodining asosiy tamoyili uning dasturiyligi bo’lib, shu tufayli u
keng obrazlar doirasini ochib bera oldi. Uni qahramonlik («Lion» p’csasi.
moslashtirilgan «Rakotsi marsh»), sevgi lirikasi (uchta «Petrarka sonetlari», uchta
noktyurn), tabiat obrazlari( “d Este villasi favvoralari”), iblis ibtidosi, Mefistofel
(«Mefisto-vals». si minor sonatasi), diniy tuyg’ular (si minor sonatasi yordamchi
partiyasining birinchi mavzusi) o’ziga tortardi.
Listning fortepiano ijodida uning o’n to’qqizta vengercha rapsodiyalari muhim
o’rinlardan birini egallaydi, bu rapsodiyalar venger va lo’lilarning qo’shiq-raqslari
mavzulariga asoslangan o’ziga xos milliy-romantik poemalardir.
30-yillar oxiridan boshlab List «Venger milliy kuylari» to’pla-mini yarata
boshladi. Keyinchalik, shu to’plamning ko’plab kuylarini List ajoyib tarzda
fortepianoda rivojlantirdi.
Bir-biriga qarama-qarshi lavhalarning almashinuviga asoslangan rapsodiyalar
shakli xalq musiqachiligidan boshlanadi. Og’ir qismlar musiqasi qadimiy vengercha
raqs — yurishni eslatadi. Tez qismlar xalq xursandchiligi manzarasini tasvirlaydi va
chardashni eslatadi. Listning ba’zi rapsodiyalariga dasturiylik xususiyatlari xosdir,
bu xaqda ularning sarlavxasidan bilish mumkin. Bular Beshinchi rapsodiya —
«Qahramonona elegiya», To’qqizinchi rapsodiya — «Pesht karnavali», o’n
beshinchi rapsodiya — «Rakotsi marsh».
Shopen va List
Shopenning xarakteri introvertiv (o’z-o’ziga biqingan), Listniki esa – ekstravertiv
(ochiq) bo’lgan. Uzoq davom etgan vaqt mobaynida Shopen va List yaqin do’st
bo’lishgan. Ular bir-biridan o’zlarida etishmaydigan sifatlarni topishgan.
Zamondoshlarining xotirlashiga ko’ra, Shopen juda hissiyotli, ojiz va nozik
bo’lgan. U o’z tinglovchilarini ijro nozikligi va shoironaligi, musiqiy cholg’usining
nafis jarangi bilan maftun qilardi. Shopen melonxoliyaga moyil edi, xarakteridagi bu
xususiyat uning ko’plab asarlari – mazurka, ballada, noktyurnlarida namoyon bo’lardi.
Katta auditoriyani yoqtirmaydigan Shopen musiqani faqat bir necha yaqin do’stlari
oldidagina chalib o’zini to’la to’kis namoyon qilardi. «Katta zallar meni falajlaydi», –
deb tan olgan edi u maktublaridan birida.
Bir kuni Shopen va List bir bayramda ishtirok etishadi. List Shopenning
noktyurnlaridan birini chaladi. Shopenga ijro yoqmaydi va u shunday deydi: «Asarni
bunday chalgandan ko’ra, umuman ijro etmagan yaxshi». Shu zahotiyoq List
Shopenning zo’r etyudlaridan birini ijro etadi va bu barcha tashrif buyurganlarni,
jumladan, Shopenni ham maftun etib qo’yadi. «Men kontsertlar berishga
yaramayman, – deydi Shopen Listga, – Lekin, bu ishni siz, siz boplaysiz. Omma
iltifotini qozonmagan taqdiringizda ham, uni hayratda qoldirishga, junbushga
keltirishga, zabt etishga va o’z ortingizdan ergashtirishiga sizning kuchingiz etadi»1.
List zamondoshlarini zo’r ijrosi bilan hayratda qoldirgan. Listning do’sti, taniqli
nemis shoiri Heyne uning «barmoqlari klavishlar ustida haddan tashqari quturib
harakat qiladi» deydi. Heyne Listni «Atilla», ya’ni xun qabilasining yo’lboshchisi
nomi bilan atar edi: «...uning kelishi haqidagi xabar tufayligina klavishlar titrab ketadi,
qaltiraydi, uning barmoqlari ostida chiyillab yuboradi...», derdi u.
Boshqa bir tanqidchi List kontsertlari haqida shunday fikr bildirgan: «Kontsertdan
so’ng u jang maydonidagi g’olib misoli turar edi... engilgan fortepiano uning yonida
pisib turardi, uzilgan torlar xuddi... engilganlar bayrog’i kabi salqib yotardi, qo’rqib
qolgan musiqa cholg’ulari uzoq burchaklarga biqinib olishardi»2. List pianizm
islohotchiligida buyuk edi. Qolaversa, Heyne uning ijrosi haqida fikr bildirib, u yoxud
juda ajoyib chaladi, yoxud bo’sh qozondek taraqlaydi deydi. «Momaqaldiroq –
mening kasbim», – deya tan olgan List. Agar List tinglovchilarni ijrosining kuchi bilan
hayratda qoldirgan bo’lsa, Shopen ularni nozik lirizm, betakror piano nyuansi bilan
maftun etgan. Shopen shogirdlaridan ijroda «qo’pollik qilmay quvvatli» bo’lishni
talab etgan. U qattiq tovushga toqat qila olmasdi. List Shopen haqidagi kitobida deydi:
«U romantizmning kuchli va shiddatli tomonini inkor etardi, u esankiratib qo’yuvchi
ta’sir va bema’ni ortiqchaliklarga toqat qila olmasdi»3. List va Shopenning har ikkalasi
ham buyuk musiqachilar bo’lgan, lekin har biri o’zicha buyuk edi, har biri o’z yo’li
1 Александров В., Мейлих Е.Лист, Л.,1968, с.44.
2 Коган Г. Работа пианиста.М.,1963,с.137.
3 Лист Ф. Шопен. М., 1956, с.266.
bilan borib, dunyo madaniyatiga o’zining takrorlanmas hissasini qo’shgan. Shuning
uchun musiqachining ijodiy kasbiga temperamentning qaysi turi ko’proq mos keladi,
degan savolni berish noo’rindir. Musiqachi tabiatan qaysi temperamentga ega
bo’lishidan qat’iy nazar, uning qo’shgan hissasi bu temperamentga bog’liq emas.
Musiqa tarixida turli temperamentlarga ega bo’lgan ijodkorlar juda ko’p bo’lgan.