FONETIKA VA GRAFIKA ASOSLARINI O‘RGANISHDA PEDTEXNOLOGIYALARNI QO‘LLASH
Yuklangan vaqt
2025-08-28
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
43
Faytl hajmi
529,8 KB
KURS ISHI
FONETIKA VA GRAFIKA ASOSLARINI O‘RGANISHDA
PEDTEXNOLOGIYALARNI QO‘LLASH
MUNDARIJA
KIRISH…
.
I
BOB
“FONETIKA”
va
“GRAFIKA”BO’LIMINI
O’QITISH
METODIKASI
1.1.”Fonetika” va “Grafika” bo‘limini o‘qitishning maqsadi, vazifalari va
tamoyillari.
1.2. Boshlang‘ich sinfda fonetika va grafikani o‘rganish uchun ona tili darslarida
qo‘llaniladigan metodlar
II
BOB.FONETIKA
VA
GRAFIKA
ASOSLARINI
O‘RGATISH
USLUBIYATI. KICHIK YOSHDAGI O‘QUVCHILARNING ONA TILINI
O‘ZLASHTIRISHIDA FONETIKA BILIMINING AHAMIYATI.
2.1.Kichik yoshdagi o‘quvchilarning ona tilini o‘zlashtirishida fonetika va grafika
bilimining ahamiyati.
2.2. Grafika (yozuv) va grafemalar. o`zbek yozuvi tarixidan. alfavit
Xulosa…
Foydalanilgan adabiyotlar
Kirish.
Kurs ishining dolzarbligi: “Ta’lim to’g’risida”gi Qonunda ta’limning
ravnaqi, uning insonparvarligi, ta’lim va tarbiya tizimining uzluksizligi,
ilmiyligi va dunyoviyligi, ta’limda umuminsoniy va ilmiy qadriyatlarning
ustuvorligi, davlat ta’lim standari doirasida hammaning bilim olishi uchun
imkoniyat yaratilishi ta’kidlab ko’rsatilgan.Boshlang’ich sinf ona tili
o’qitishning
mazmuni
jamiyat
rivojlanishining
hozirgi
bosqichida
davlatimizning maktab oldiga qo’ygan vazifasiga moslashgan. Bu vazifalar
ko’p qirrali bo’lib, ularni bajarishda o’qituvchidan mas’uliyat va pedagogik
mahorat talab etiladi. Bu vazifalarni bajarish jarayonida o’quvchilarni axloqiy,
estetik, mehnat, ekologik jihatdan tarbiyalanib boriladi.Boshlang’ich sinf ona
tili
darslarida
o’quvchilarni
imloviy
savodxonligi
oshiriladi,
nutqi
rivojlantiriladi. Shu bilan birga ona tili ta’limi oldida quyidagi vazifalar turadi:
- o’quvchilarni ijodiy va mustaqil fikrlashga o’rgatish;
- o’z fikrini og’zaki va yozma shaklda to’g’ri va ravon bayon etishga o’rgatish;
- yozuv qoidalariga rioya qilgan holda yozma nutqini shakllantirish.
Dars jarayonida o’quvchilar bo’g’inlardan so’zlar, so’zlardan gaplar,
gaplardan matn tuzishga o’rganadilar. So’zlarni bog’lab gaplar tuzish, so’zlarni
butunicha sidirg’a o’qishni o’rganadilar. O’quvchilarga o’qish va yozish birga
olib boriladi.Boshlang’ich sinflar ona tili ta’limi 1-4-sinflarda tilning hamma
tomonlari o’zaro bog’liq holda o’rganilishi hisobga olinib tuzilgan, har bir
sinfda fonetika, grafika, leksika, grammatika va so’z yasalishi haqida elementar
bilimlar beriladi. Fanning bunday qurilishi tilning barcha tomonlarini bir-biriga
o’zaro ta’sir etadigan bir butun hodisa sifatida o’rganishni taqozo etadi. Tilni
o’rganishga bunday yondashish ta’lim jarayonini o’quvchilar nutqini o’stirish
vazifasini hal etishga yo’naltirish imkonini beradi.
Kurs ishining maqsadi: Dars jarayonida qo’yilgan vazifalarni hal etish
uchun o’qituvchi turli xil metodlar, didaktik o’yinlardan keng foydalanadi.
Didaktik o’yinlar ona tili ta’limi jarayonida o’quvchilarni o’qitish, tarbiyalash
va kamol toptirishda muhim ahamiyat kasb etadi. Didaktik o’yinlarni qo’llash
jarayonida o’quvchilarda fikrlash jarayonlari-tahlil qilish, taqqoslash, xulosa
chiqarish rivojlanadi va takomillashadi.
Kurs ishining vazifasi: Ona tili dars jarayonida bu kabi didaktik
o’yinlardan foydalanish ijobiy natija beradi. Darsning samaradorligini yanada
oshiradi. Faqatgina o’qituvchi didaktik o’yinlardan o’z o’rnida va oqilona
foydalanishi lozim. Boshlang’ich sinf ona tili darslarida qo’llaniladigan
metodlar. Ona tilini o’qitishda o’qituvchi bilan o’quvchining birgalikdagi
faoliyatini tashkil etish shakllari, metodlari va usullari ta’lim tizimining
takomillashuvi bilan bog’liq holda rivojlanib, yangilanib bormoqda.
Kurs ishining metadologik asoslari: Boshlang’ich sinflarda suhbat
metodining muammoli o’qitish mctodi sifatida qo’llanilishi ta’limda
o’quvchilarni faollashtirishga katta ta’sir ko’rsatadi. Muammoli o’qitish
metodiga amerikalik pedagog va psixolog Dyun 1894yilda asos solgan. Bu
metodning maqsadi ilmiy tushunchalarni o’zlashtirishga yordam berishgina
emas, balki o’quvchilarning bilish qobiliyatini ham rivojlantirish, ijodiy
qobiliyatlarini o’stirish hamdir. Bunda suhbat davomida o’qituvchining
topshirig’i bilan o’quvchining oldiga biror muammo qo’yiladi va darsda
muammoli vaziyat yaratiladi.
“Fonetika va grafika” mavzusini o’rganishda asosiy vazifalar: so’z turkumi
sifatida fe’l haqida dastlabki tushunchani shaklantirish, o’quvchilar nutqini
fe‟llar bilan boyitish hamda og’zaki va yozma nutqda fe’ldan to’g’ri
foydalanish
ko’nikmasini
o’stirish,
o’quvchilarning
aqliy
faoliyatini
rivojlantirish, grammatik mavzu bilan bog’liq holda ayrim orfografik qoidalarni
o’zlashtirish hisoblanadi. Bu vazifalar bir-biri bog’liq holda hal etiladi.
Fe’lning lingvistik xususiyatlari xiyla murakkab, shuning uchun boshlang’ich
sinf oquvchilari faqat uning muhim nazariyalari bilan tanishtiriladi. Material
tanlashda shu materialning nutq va imloga oid vazifalarni hal qilishda
qanchalik zarurligini hisobga olinadi.
I BOB“FONETIKA” BO’LIMINI O’QITISH METODIKASI
1.1.”Fonetika” o’qitishning maqsadi, vazifalari va tamoyillari.
Avvaliga biz bolalarimizga o‘rgatamiz, so’ngra
o’zimiz ulardan o„rganamiz. Kimki buni xohlamas
ekan, o’z davridan orqada qoladi.
Y.Raynis
O‘quvchilarining ’Fonetika” bo‘limi ta’limi jarayonida o‘zlashtirishi kerak
bo‘lgan zaruriy bilim, malaka va ko‘nikmalar quyidagilar:
-to‘g‘ri talaffuz (orfoepiya) me’yorlarini o‘zlashtirish;
-grafika. imlo qoidalari (harflarning shaklidan tortib toki har bir nutqiy
shakl(qo‘shimcha. bo‘g‘in. so‘z. birikmava h.)ni xatosiz yozishgacha erishish;
-nutq a’zolari va ularning faoliyati(ularning faoliyati bilan bog‘liq
muammolar va nutq a’zolarini asrashning nutq madaniyati bilan uzviy bog‘liqligi
va b.)ni o‘rganish;
-nutq tovushlari va harflar. harf birikmalari talaffuzi va imlosini o‘zlashtirish;
-unli va undosh tovushlarni farqlash, ularning so‘z tarkibidagi o‘rni va shu
o‘rni bilan bog‘liq talaffuzidagi o‘zgarishlar va shu o‘zgarishlarning (yozuvda)
imloga ta’sirini amaliy o‘zlashtirish;
-jarangli va jarangsiz undoshlar talaffuzi va imlosini o‘zlashtirish. ular bilan
bog‘liq ravishda so‘z tarkibida yuz beradigan tovushlarning almashinishini bilish;
-ochiq va yopiq bo‘g‘inlar. ularning nutqqa ta’sirini amaliy o‘rganish;
-bo‘g‘in ko‘chirish qoidalarida xatoga yo‘l qo‘ymaslikka erishish;
-nutqda so’z urg’usini o’z o„rnida to’g’ri qo’llashga odatlanish. Boshlang’ich
sinflarda o’quvchilarga unli va undosh tovushlar, unlilar va undoshlarning
grafikasi, imlosi, ularning alifboda joylashish tartibi; jarangli va jarangsiz
undoshlar talaffuzi hamda imlosi; bo’g’in va bo’g’in ko„chirish tartibi; so„z
urg’usi kabilar bilan bog’liq amaliy ko’nikmalar singdiriladi. ”Fonetika” bo’limi
ta’limida esa o’quvchilarning boshlang’ich sinflarda o’rganganlari izchil tarzda
chuqurlashtiriladi va ularning yosh xususiyatlariga mos tarzda kengaytiriladi.
”Fonetika” bo’limi ta’limi ”Fonetika va grafika'”, „Nutq tovishi va
harf'’.”Talaffuz va imlo"''Unli tovushlar va ularni ifodalovchi harflar sharh."
Undosh tovushlar va ularning yozilishi„ .„Nutq a’zolarining tuzilishi„. "Nulq
tovushlari va harflar"." Nutq tovushlarining hosil qilinishi yuzasidan
lushuncha"." Hozirgi o‘zbek alifbosi„,„Alifbo tartibi haqida ma’lumot”. "Adabiy
talaffuzning o‘ziga xos me’yorlari". "Og'zaki nutq”” va “yozma nutq””
tushunchalarining sharhi". Talaffuz me’yorlari va imlo me’yorlari haqida. Imlo
lug‘atidan foydalanish qoidalari” kabi mavzularni qamrab oladi.
”Fonetika” - tilshunoslikda nutq tovushlarini o’rganuvchi bo’lim. Shuning
uchun mazkur bo’lim bilan bog’liq soatlarni o’tishda asosiy e’tibor nutq
tovushlarining hosil bo’lishi, yozma ifodasi, ularning ma’no farqlash xususiyati,
bo’g’in hosil qilishi yoki urg’u qabul qilish qilmasligi bilan bog’liq amaliy ishlarga
qaratiladi. ”Fonetika” ta’limi o’quvchiga grafika, orfografiya, orfoepiya
me’yorlarini yahshi o’zlashtirib olishiga; adabiy talaffuz bilan shevalar talaffuzi
o’rtasidagi farqni anglashga katta yordam beradi. Aslida, fonetika tilshunoslikning
barcha bo’limlari bilan bevosita aloqador. Jumladan,
’Fonetika va grafika” mavzusi ta’limida o’quvchining boshlang’ich sinflarda
o’rgangan
nutq
tovushlarining
yozma
ifodasi
bilan
bog„liq
uquvi
takomillashtiriladi. ’’Fonetika” ta’limida o„quvchi uchun so„zning tovush
tomonini bilish, uning ma’nosini tushunish, nutq(og„zaki/ yozma)da ongli qo„llash
uchun muhim. ’Fonetika va grafika’ mavzusi ta’limida quyidagi amaliy ishlardan
foydalanish mumkin:
1-
topshiriq. Berilgan so‘zlarni o‘qingva ularni quyidagijadvalga to ‘g‘ri
imlosi va talaffuziga ko‘rajoylashtiring.
Oila-oyila, blan-bilan, traktr-traktor, odob-adab, muomala- muomila, okean-
okeyan, kitop-kitob, o‘tdi-o‘tti, avtobus-afto bus...
Yozuvda
talaffuzda
oila,...
oyila,...
2- topshiriq.Odob-adab so‘zlari asosida yasalgan qanday so‘zlarni bilasiz?
Sizga ular bilan bog‘liq qanday darslar o‘tilishini eslang. Ular ishtirokida og‘zaki
gaplar tuzing.
3- topshiriq. Berilgan so‘zlarni o ‘qing va tavush hamda harf soni bir-biriga
muvofiq keladigan/kelmaydigan so‘zlarni ajratib ikki ustunda yozing.
Insof, shijoat, mardona, barkamol, ingliz, achchiq, kumush, tong, baralla,
pud, toshloq, maysazor, zanglamoq, oshqovoq, an’anaviy...
tavush va harf soni bir-biriga muvofiq so„zlar
tavush va harf soni bir-biriga nomuvofiq so„zlar
insof...
shijoat,...
4-topshiriq. Yuqorida berilgan so‘zlar ishtirokida og‘zaki gaplar tuzing va
notanish bo‘lgan so‘zlarma’nosini lug‘atdan topib o‘qing. (Bu borada sizga qaysi
lug‘atyordam berishini ayting.)
Bu kabi topshiriqlarni bajartirishda o„qituvchi o„quvchilarning to„g„ri
talaffuzi, imlo savodxonligi va husnixatiga alohida e’tbor qaratadi.
”Talaffuz va imlo” mavzusini o„rganishda asosiy e’tibor nutq tovushlarining
ma’no farqlashdagi ahamiyatiga qaratiladi. Masalan,
1- topshiriq. Berilgan matnni o‘qing. Matn tarkibidagi so‘zlarning talaffuzi
va imlosiga diqqat qiling. Talaffuzi va imlosi farqlanuvchi so‘zlarni ajratib
daftaringizga yozing.
Non hurmati
Mirzo Ulug’bek mulozimlari bilan ketayotganida yo’l yoqasida yotgan bir
burda nonni ko’rib qolibdi va darrov otdan tushib, uni qo’yniga solibdi.
Mulozimlaridan biri:
--Sultonim, nega bizga buyurmay, o’zingiz otdan tushdingiz? - deb
so’raganida, u shunday javob beribdi:
--Nonni birinchi bo’lib men ko’rdim. Shunday ekan, uni yerdan olishni
boshqa birovga buyirish mening nonga nisbatan hurmatsizligim bo’lar edi.
Nonning ulug’ligi oldida mening podsholigim nima bo’libdi?
2- topshiriq. Yuqoridagi matn tarkibida ishlatilgan mulozim, sulton
so‘zlariningma’nosini lug‘atyordamida toping.
3- topshiriq. Berilgan talaffuzi bir-biriga yaqin so‘zlardan qaysi biri qavs
ichidagi birliklar bilan aloqadorligini aniqlang.
Abzal, afzal (egar, jabduq, uzangi, qayish, yugan); adib, adip (to‘n, chopon,
yaktak, dasturxon, yoqa, etak); bolali, bolalik (farzandi bor, ota, ona); amir, amr
(buyruq, farmon, qaror, farmoyish); asir, asr (davr, zamon, yuzyil); alo, a’lo
(ustiga, tepasiga, yuqorisiga)...
Bu kabi topshiriqlar o„quvchining til sezgirligini oshirishga, lug„at boyligini
kengaytirishga xizmat qiladi.
”Unli tovushlar va ularni ifodalovchi harflar sharhi" mavzusi muhokamasida
o’quvchi o’zbek tilida unlilar qatnashmagan so„zning uchramasligini bilsa, ba’zan
shakli yaqin so’zlar tarkibida unlilarni almashtirish yangi ma’noli so’zlarni hosil
qilishini bilsa, ulardan amaliy foydalana olsa, mazkur mavzu ta’limi mohiyatan
ko’zlagan maqsadini ro’yobga chiqaradi. Bunda quyidagi topshiriqlardan
foydalanish mumkin:
1-
topshiriq. Berilgan so‘zlar tarkibidagi unlini qolgan 5ta unli o‘rtog‘i
bilan almashtiring. Hosil bo‘lgan so‘z ma’nolarini tushuntiring. Ular ishtirokida
gaplar tuzing.
Al, as, on, bar, tor, chat, chal, soz...
Topshiriq berilganda o’quvchining ko’z o„ngiga 6ta unli harfni ko’zrgazmada
ildirib qo’yish yoki doskaga yozib qo’yish zarur. O’quvchilar tomonidan topshiriq
bajarilganda qariyib ellikka yaqin quyidagi so’zlar topiladi:
al, ol, ul, oj, il, el; as, os, us, oj, es, is; on, an, un, ojn, in, en; bar, bor, bur,
bod, bil, bel; tor, tar, tur, tod, tir, ter; chat, chot, chut, chad chit, chet; chal, chol,
chul, chod, chil, chel; soz, saz(a), suz, sod, siz, sez...
Agar bu so’zlarning ol, ul, un, en, bar, bor, bo‘r, bel, tor, tar, tur, ter, soz,
suz, siz ko’rinishlari ikki yoki uch mazmunga ko„ra omonimik munosabat (ya’ni
har bir omonimik shakl alohida, masalan, un (ovoz), un(moq), un (bug’doy
mahsuloti) kabi) hosil qilshini inobatga olsak, topilgan so’zlar miqdori yetmishdan
oshadi. Tabiiyki, ular orasida 5 - sinf o’quvchisi uchun lug„aviy ma’nosi notanish
bo’lgan qator so’zlar (masalan, al, as, us, an, bar, bor, tar, chut, chul va h.)
uchraydi. O’qituvchi imkoniyatga qarab bu so’zlarning ma’nosini bolaga lug’atdan
toptirishi ham yoki shu so’zlar ishtirok etgan badiiy matn parchalarini ularga
taqdim etib, lug„aviy ma’noni izohlatishi ham mumkin. (Albatta, bu o’qituvchi-
muallimning mahorati, shijoatiga bog„liq.)
”Undosh tovushlar va ularning yozilishi" mavzusi ta’limida ham
o’quvchilarning so’z boyligini oshirish imkoniyatlari nihoyatda ko’p va rang-
barang. Ulardan ba’zilarini namuna siftida keltirib o’tamiz.
1-topshiriq. Berilgan so‘zlar tarkibidagi birinchi undoshni muqobillari bilan
almashtiring. Hosil bo‘lgan so‘z ma’nolarini tushuntiring.
Bog‘, loy, ko‘l, jo‘ra, karam, til, poda, qor, varrak, kim
Agar berilgan so„zlarga e’tibor bersak, o’nta so’z ham o’quvchi uchun
tushunarli bo’lgan oddiy so’zlar ekanligini ko’ramiz. Shu o’rinda o’quvchilarga
mazkur topshiriqni bajartirish uchun ularni 4-5 o’quvchdan iborat kichik
guruhlarga bo’lish ham samara beradi.
*Bu o’rinda us, chut, chul so„zlari tuyani boshqarishda ishlatiladigan haydash-
chaqirish undovlari sirasiga kiradi.
Kichik guruhlar shu 10ta so„z boshidagi undoshni boshqa undoshlarga
almashtirish natijasida qariyb 85ta yangi so’z topishadi, berilganlar bilan qo’shsak,
ular miqdori 95ta bo’ladi.
(Bular quyidagilar: bog‘, dog‘, sog‘, tog‘, yog‘, zog‘, chog‘, loy, boy, hoy,
joy, moy, soy, toy, voy, yoy, choy; ko‘l, bo‘l, go‘l, ho‘l, mo‘l, qo‘l, so‘l, yo‘l, g‘o‘l,
cho‘l; jo‘ra, ko‘ra, qo‘ra, so‘ra, to‘ra, g‘o‘ra, sho‘ra; karam, haram, qaram,
taram, g‘aram; til, bil, dil, fil, gil, hil,
mil, Nil, qil, sil, xil, yil, zil; poda, boda, loda, moda, soda, xoda, zoda, shoda; qor,
bor, dor, kor, lor, mor, nor, sor, tor, xor, yor, zor, g‘or; varrak, karrak, narrak,
parrak, tarrak, xarrak; kim, dim, him, jim, lim,
mim, nim, Rim, sim, tim, zim, shim, chim...)
Berilgan tovushdosh so’zlar ichida shakldoshlar (bog‘, sog‘, yog‘, chog‘, toy,
voy, choy, bo‘l, ko‘ra, to‘ra, karam, taram, til, fil, qil, hil, zil, moda, soda, qor, bor,
tor, yor, parrak, xarrak, sim, tim, chim); zid ma’nolilar (nim-lim, bog‘-cho‘l, boy-
xor, hil-g‘o‘ra, bog‘-tog‘); uyadoshlar borligini inobatga olsak, so„zlar miqdori,
taxminan, 120 tadan oshadi. Yuqorida ko„rsatilgan o„rtacha 30-35 foiz so„zlarning
lug„aviy ma’nosi o„quvchi uchun tushunarli emas. Chunonchi, o„quvchi ”karam-
poliz ekini” ekanligini yaxshi biladi. Ammo karam so„zining mavhum ot sifatidagi
ma’nosini hamisha ham bilavermaydi. Zero, Karam [arabcha so’z]- muruvvat,
marhamat, himmat, saxovat, yaxshilik kabi ma’nolarni ifodalaydi.
Yoki xarrak so’zini olaylik:
Xarrak I - qishloq sharoitida devorning balandroq (bo’y yetmas) joylarini
loysuvoq qilishda oyoq ostiga qo’yiladigan taxta buyum.
Xarrak II - milliy sozlarimizdan rubob, tanbur, qo’shtor kabilarning simini
ko’tarib turuvchi (yog’ochdan yasalgan) kichik buyumcha.
2-
topshiriq. Hosil bo‘lgan so‘zlar ishtirokida o‘zingiz bilgan maqol,
topishmoq, tez aytish yoki she ‘riy misralarni eslang.
Yaxshidan bog‘ qoladi, yomondan dog‘. (Maqol)
Pak-pakana bo ‘yi bor, yetti qavat to‘ni bor. (karam) (Topishmoq) Daryodan
oqib keladi shoda-shoda marvarid... (Qo’shiqdan) Qoziq ustida qor turmas.
(tuxum) (Topishmoq)
Bor boricha, yo‘q holicha. (Maqol)
Intilganga tole yor. (Maqol)
3-
topshiriq. "So'zdan so‘z yasaymiz" o‘yin-topshirig‘i asosida yangi
so‘zlar hosil qiling.
Gultojixo‘roz, yaxmalak, qo‘ni-qo‘shnichilik
Bunda o’quvchilarga (kichik guruhlarga) ikki yoki uchta so’z taqdim etiladi.
So’zdan so’z chiqarish topshiriladi. Eng ko’p so’z hosil qila olganlar g’olib
sanaladi. O’quvchilar birgina gultojixo’roz so’zining tarkibidan kamida ellikta so„z
hosil qiladilar. Masalan, gultojixo‘roz —gul, gil, guli, go‘r, gol, goj, ul, ur, uz, lot,
lox, lor, toj, tol, tul, tug, tor, tozi, tur, to ‘r, tuz, to ‘l, ol, ot, or, oro, oz, jiz, jol, jo‘r,
il, it, iz, xol, xoj, xor, o‘l, o‘t, o‘r, o‘z, rux, roz, rol, olu, xo‘roz, zor, zot, zol, zo‘r,
toji, gultoj, tojigul, tojli...
O’qituvchi ayrim so’zlarni o„quvchilar diqqatiga havola etib, bu so’zlardagi
tovushlarning talaffuzini qiyoslash, unlilar va undoshlarning xususiyatlarini
aniqlash, ularning talaffuzida ishtirok etadigan nutq a’zolarini belgilashni
topshirishi mumkin. Kuzatishlar asosida o’quvchilar nutq tovushlarini hosil
qilishda o’pka, tovush paychalari, bo’g’iz, og’iz bo’shlig’i, til, lablar, tishlar, pastki
va yuqori jag’lar, burun ishtirok etishini aniqlaydilar. Shu o’rinda tovushlarning
hosil bo’lish o’rinlari aks ettirilgan rasmlar yordamida yuqorida tilga olingan nutq
uzvlarining qayerda joylashganligi va tovushlarning qayerda hosil bo’layotganligi
aniqlanadi.
O’quvchilar nutq tovushlari xususida zaruriy bilim, malaka, ko’nikmalar
bilan qurollantirilgach, tovushning yozuvdagi aksi - harf haqida ma’lumotga ega
bo’ladilar va “Alifbo" mavzusiga o’tiladi. Bu mavzuni o’rganishda boshlang’ich
sinflarda egallangan bilimlar takrorlanadi; alilboni yoddan bilishning ahamiyati
xususida savol- javob o’tkaziladi va berilgan so’zlarni alifbo tartibida tez
joylashtirish bo’yicha musobaqalar tashkil etiladi. Mazkur mavzuni o’rganishda,
ayniqsa, lug’atlar bilan ishlashga alohida e’tibor berish zarur bo’ladi. Zero, “Imlo
lug’ati" o’quvchisining tez-tez murojaat etib turadigan ta’limiy manbasi bo’lishi
lozim.
Dars mashg’ulotini “Alifboni yoddan bilish shart(mi?)" mavzusida ijodiy
matn yaratish bilan yakunlash ham foydali.
"Nutq a’zolarining tuzilishi" mavzusi ta’limida o’quvchilar har bir nutq
organining nutq tovushlarini hosil qilish bilan bog’liq jihatlarini bilishi zarur.
“Nutq tovushlari nutq a’zolari orqali hosil boiadi" degan ma’lumotning o’ziyoq
o’quvchidan “Anatomiya" yoki “Inson fiziologiyasi" o’quv predmetlaridan
xabardorlikni talab etadi. O’quvchi, avvalo, qaysi nutq a’zosi o’z tanasining qaysi
o’rnida joylashganligini, u nutq jarayonida qay darajada ishtirok etishi-yu, qanday
vazifani bajarishini bilishi muhim. Chunki insonga nutq jarayonining qaysi
o’rinlarida, qanday sharoitda ovozi tekis chiqishi yoki bo’g’ilib qolishini, ba’zan
ovoz xirillab tomoq qirilishi sabablarini bilish umrining oxirigacha kerak
bo’ladigan ma’lumotlardir.
Telefon ixtirochisi bo’lgan fizik olim Bell tovush tezligi-yu, uning ko’tarilish
darajasini aniqlagan, shuning uchun tovush tezligining o’lchov birligi uning nomi
(detsibell) bilan bog’liq. Ammo muhimi bu emas. Asosiysi, shu mashhur fizik olim
tomonidan taklif etigan tovush balandligi me’yorini inson yoshligidanoq bilishi va
unga amal qilishi lozim. Ya’ni-
suhbat jarayoni (me’yor)-40 db (detsibell) =madaniyatlilik belgisi;
shovqinli holat (me’yordan oshish)
- 80
db (detsibell) =
madaniyatlilikdan chekinish belgisi;
og‘riqli holat (me’yorning buzilishi) - 130 db (detsibell) = madaniyatsizlik
belgisi.
Bil’aks, boshqalar bilan muloqot, suhbat jarayonida tomoq pardasini
yirtgudek holatda qichqirib gapirish kommunikantlar(ham so’zlovchi, ham
tinglovchi)ning eshitish a’zolariga og’riq yetkazadi va bu so’zlovchining un
paychalarini tiklanmas holatda zararlaydi yoki “o’ldiradi”.
Demak, bola ona tili mashg’ulotida o’tiladigan shu birgina mavzuni
chuqur
o’zlashtirishi
uchun
ona
tili~anatomiya~fiziologiya~fizika~ axloqshunoslikdan xabardor bo’lmog’i talab
etilar ekan. Fanlararo aloqadorlik zanjiri shu o’rinda to’xtab qolmaydi.
Istalgan nutq tovushi axborot yetkazish uchun mo„ljallangan. Xo„sh, nutq
tovushlari bajarishi lozim bo„lgan vazifani yana nima “eplashi” mumkin. Albatta,
telefon, internet, telegram, istagram va h. Demak, yuqoridagi fanlararo bog’liqlik
zanjiriga “Informatika” o’quv predmeti ham qo’shiladi. Vaholanki, bu zanjirni
yana davom ettirish mumkin.
Maktabda o’quvchi ayni “yoshlikda olgan bilimini toshga o’yilgan nash kabi”
bezashga fiziologik, psixologik, pedagogik jihatdan tayyor bo’lgan davrda ularga
singdirilayotgan har bir bilim- malaka-ko’nikmani fanlararo bog’lash, o’quv
predmetlari mohiyatini ijtimoiy hayotning yoki tabiatni, uning bir bo’lagi bo’lgan
inson zotini o’rganishning turli qirralari deb tushuntirish kelajak avlod ongida
olamni bir butun holatda “hazm qilinishi”ni ta’minlaydi. Shuningdek, maktabda
o’qitiladigan o„quv predmetlarini bir-biriga yaqinlashtiradi, ularning bir-birini
to’ldirishiga keng yo„l ochadi.
” Talaffuz me’yorlari va imlo me’yorlari haqida" mavzusi ta’limida quyidagi
kabi topshiriqlardan foydalanish o’rinli:
1- topshiriq. To‘g‘ri talaffuzi berilgan so‘zlarni imlo qoidalariga asosan
yozing.
Shamba, Istambul, toqqa, maktap, go‘sh, milyon, gram, burin, urush(moq),
tovla(moq), istirob, yombosh, yomma-yon, reyting, masxaravoz, darvozavon.
Demak, shu o’rinda o’quvchilar talaffuz me’yorlari hamisha ham imlo
me’yorlariga mos kelavermasligini yana bir bor esga oladilar va ularning
daftarlarida talaffuz me’yorlariga mos so’zlar imlo me’yorlariga ko’ra quyidagicha
yozadilar:
Shanba, Istanbul, tog‘ga, maktab, go‘sht, million, gramm, burun, urish(moq),
tobla(moq), iztirob, yonbosh, yonma-yon, reyting, masxaraboz, darvozabon.
2- topshiriq. Berilgan so‘zlar tarkibidagi qaysi tovushlar talaffuz va imloda
moslashmadi.
Shamba, Istambul, toqqa, maktap, go'sh-, milyon, gram-, burin, urush(moq),
tovla(moq), istirob, yombosh, yomma-yon, reyting, masxaravoz, darvozavon.
3- topshiriq. Berilgan so‘zlar ishtirokida og‘zaki gaplar tuzing.
Ko’p bo’g’inli so’zlarning oldingi satrga sig’may qolgan qismi yozuvda
keyingi satrga bo’g’inlab ko’chirilishi o’quvchiga boshlang’ich sinf ta’limidanoq
ma’lum.
Biroq
o’quvchilarga
”Bo‘g‘in ko’chirilishi”
mavzusi ta’limida
singdirilishi muhim bo’lgan jihatlar bor:
-tarkibida tutuq belgisi ishlatilgan so„zlar bo„g„in ko„chirilganda mazkur
belgi oldingi bo’g’inda qoldiriladi: ma’-na-vi-yat, mash"-al, me ’-mor, ne ’-mat
kabi;
-so’zning bosh yoki oxirgi bo’g’ini bir harfdan iborat bo’lsa, ular alohida
oldingi satrda qoldirilmaydi yoki bir harfdan iborat bo’g’in yolg’iz o’zi keyingi
satrga ko’chirilmaydi: a-badiy emas, aba-diy,
e-shikdan emas, eshik-dan; mudofa-a emas, mudo-faa, matba-a emas, mat-baa
kabi;
-o’zlashma so’zlarning bo’g’inlari chegarasida, odatda, unlidan keyin ikki
undosh kelsa, har ikkala undosh ham keyingi bo’g’inga ko’chadi, mabodo, uch
undosh yonma-yon kelsa, birinchi undosh oldingi satrda qoldirilib, qolgan ikki
undosh keyingi satrga ko’chiriladi. Masalan, lek-si-ko-gra-fi-ya, tipo-gra-fiya,
mono-grafiya, ste-no-gram-ma, exo-grafiya; te-le-sent-trik, elek-tron, ma-gis-trant,
silin-drik va b.;
-ba’zan o’z qatlamga tegishli yasama so’zlar tarkibida ham uch undosh
yonma-yon kelishi mumkin. Bunday hollarda ikki undosh oldingi bo’g’in tarkibida
qoladi: baxt-li, rahm-dil, ali-ment-chi, dot- sent-lik...
-o’zbek tilida bir tovushni ko’rsatuvchi harflar birikmasi (sh, ch, ng)mavjud,
ular birgalikda ko’chiriladi: qa-mish-li, ya-ra-shish, pe- shayvon, pe-shona, mai-
shat, qo-choq, pi-choq, bal-chiq, si-ngil, de- ngiz, ta-nga, teng-dosh, bo-ri-ngiz-lar
kabi.
1- topshiriq. Lug‘at diktant tarkibidan bo‘g‘in soni birdan ortiq bo‘lsa-da,
bo‘g‘in ko‘chirilmaydigan so‘zlarni ajratibyozing.
O’qituvchi tomonidan o’rtacha 20-25 so’zdan iborat lug’at diktant o’qib
beriladi. O’quvchi ular orasidan topshiriq shartiga mos so’zlarni tanlab, ajratib
daftariga yozishi zarur. Lug’at diktant quyidagi so’zlardan iborat bo’lishi mumkin:
Tabiat, akajon, onasiga, mudofaa, egalik, samimiyat, ichida, sabzavot, jizza,
amaki, xomaki, akademik, ko‘klam, ulama, uxlamoq, ola, sababiyat, oliyjanob,
burj, aziz, ovozdor, uvada, egik, ozoda, urug‘
2- topshiriq. Lug‘at diktant tarkibidan daftaringizga ajratib yozilgan
so‘zlardan qatnashtirib kichik bog‘lanishli matn tuzishga harakat qiling va tuzgan
matningizga sarlavha toping.
Ko‘klam
Ko‘klamda tabiat yashnaydi. Oliyjanob bobodehqon yerga sabzavot
urug‘larini qadaydi. Gullar ochiladi. Bolalar aziz onasiga gul taqdim etishga
oshiqishadi.
Aslida, o’quvchiga tarqoq so’zlardan bog’lanishli matn tuzdirish orqali
ularning so’z ma’nosini tushunish darajasi, bir-biriga mazmunan ko’pam yaqin
bo’lmagan so’zlarni bir ma’no ipiga tizib, kichik matn yarata olish qobiliyati
sinovdan o’tkaziladi.
3- topshiriq. Lug‘at diktant tarkibidagi har bir so‘zning
muqobili(ma’nodoshi)ni toping.
Tabiat, borliq, atrof-muhit .........
Bu kabi ijodiy-amaliy topshiriqlar o„quvchilarni qiziqtiradi, asosiysi, ularning
so’z zahirasiga yangi-yangi so’zlarni qo’shadi.
1.2. Boshlang‘ich sinfda fonetika va grafikani o‘rganish uchun ona tili
darslarida qo‘llaniladigan metodlar
Ona tilini o‘qitishda o‘qituvchi bilan o‘quvchining birgalikdagi faoliyatini
tashkil etish shakllari, metodlari va usullari ta’lim tizimining takomillashuvi bilan
bog‘liq holda rivojlanib, yangilanib bormoqda.
“Metod” – o‘qituvchi va o‘quvchilar hamkorligida tashkil etilayotgan ta’lim
jarayonida qo‘yilgan maqsadga erishish usulidir. Lekin u tadqiqotchilar tomonidan
turlicha sharhlanadi.
Metodika – shaxsga bilim berish, uning ma’lumotini oshirish, ta’lim
samaradorligini ta’minlashga xizmat qiluvchi fanlar majmuidir. XIX-XX
asrlarning oxirgi yillariga qadar o‘qitish metodlari sifatida tushuntirish-bayon
metodi, suhbat metodi, analiz-sintez metodi, mustaqil ish metodi, induktiv va
deduktiv metodlar ona tili ta’limi darslarini tashkil etishda ko‘proq qo‘llanilib
kelindi.
Bayon qilish metodi ona tili darslarida qo‘llangan asosiy metodlardan biri
bo‘lgan. Bunda o‘qituvchi bayon qilishdan oldin o‘quvchilarning o‘rganilayotgan
mavzu yuzasidan bilimlarini aniqlabolgan. Bu o‘quvchilarni o‘qituvchibayonini
kuzatib, tinglab borishga, faol bo‘lishga undagan. O‘qituvchining bayoni, ya’ni
bayon qilishmetodida grammatik mavzuning xususiyatidan kelib chiqib, o‘qituvchi
ma’lumotlarni o‘z so‘zlari bilan bayon qilib bergan. Bunda o‘qituvchi zimmasiga
o‘rganilayotgan grammatik mavzuning muhimo‘rinlarini aniq, lo‘nda, misollar
tahlili bilan izchil bayon qilibberish vazifasi yuklangan. Boshlang‘ich sinflarda
bayon qilish metodi o‘quvchilarning yoshi va eslab qolish holatidan kelib chiqqan
holda 3-5 daqiqaga mo‘ljallangan. Bayon qilish metodini qo‘llash holatlari hozir
ham uchraydi.
Suhbat
metodi
boshlang‘ich
sinflarda
ona
tilini
o‘qitishda
keng
qo‘llaniladigan va shu bosqich o‘quvchilari tabiatiga mos metod sanaladi. Suhbat
metodi
savol-javob
metodi
deb
ham
yuritilgan.
Suhbat
metodi
o‘qituvchidanmavzuning xususiyatini o‘zida aks ettirgan o‘quv materialini
topishni, grammatik mavzuning muhim belgilarini aniqlash, ularning o‘xshash va
farqli
jihatlariniajratish,o‘xshash
va
farqli
jihatlariga
qarabguruhlash,
umumlashtirishga, xulosa chiqarishga yo‘naltirilgan savollar tuzishni, ularni
o‘quvchilarga izchil beribborishni talabetadi.
Boshlang‘ich sinflarda suhbat metodining muammoli o‘qitish metodi
sifatida qo‘llanilishi ta’limda o‘quvchilarni faollashtirishga katta ta’sir ko‘rsatadi.
Muammoli o‘qitish metodiga amerikalik pedagog va psixolog Dj. Dyun 1894
yilda asos solgan. Bu metodning maqsadi ilmiy tushunchalarni o‘zlashtirishga
yordam berishgina emas, balki o‘quvchilarning bilish qobiliyatini ham
rivojlantirish, ijodiy qobiliyatlarini o‘stirish hamdir. Bunda suhbat davomida
o‘qituvchining topshirig‘i bilan o‘quvchining oldiga biror muammo qo‘yiladi va
darsda muammoli vaziyat yaratiladi. Bu muammoni o‘quvchi oldin egallagan
bilimlari asosida hal etadi. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining hayotiy tajribalari
kamligi sababli o‘qituvchi muammoni hal qilishga yordamlashuvchi savollar
beradi. Muammoni o‘quvchi hal qila olmasa, uni o‘qituvchining hal qilishiga
to‘g‘ri keladi. Shuning uchun boshlang‘ich sinfda muammoli o‘qitish metodi
yarim izlanishli metod deb ham yuritiladi. Masalan, muammoli o‘qitish metodini
leksik-semantik va grammatik mashqlarni tashkil etishda ham qo‘llash mumkin.
Bu metoddan 1-sinfdan boshlab foydalanish mumkin. Bu metodni “Tovush va
harf” mavzusini o‘rganayotganda tovushning so‘z ma’nosini farqlashdagi
vazifasini tushuntirishda, “So‘z ma’nosi”, “Nutq va gap” mavzularini o‘rganishda
ham qo‘llash mumkin. Masalan, “So‘z ma’nosi” mavzusini o‘rganish uchun
xattaxtaga turli ma’nodagi, ya’ni turli so‘z turkumiga kiradigan so‘zlar aralash
holda yozib qo‘yiladi. O‘quvchilar bilan qo‘yidagicha savol-javob tashkil qilinadi:
So‘zlar: kitob, qurdi, shifokor, sakkiz, qizil, qalam, o‘qidi, yashil, binokor,
o‘nta, o‘qituvchi, sakkiz.
So‘zlarni o‘qing.
– Birinchi so‘z nimani bildiryapti? Narsanimi, shaxsnimi?
– Bu so‘zga qanday savol beramiz?
– Ikkinchi so‘z harakatni bildiryaptimi yoki narsanimi?
– Bu so‘zga qaysi so‘roqni beramiz?
– Qaysi so‘zlar miqdorni bildiryapti?
– Bu so‘zlarga qaysi so‘roqni beramiz?
– Qaysi so‘zlar rangni bildiryapti?
– Bu so‘zga qaysi so‘roqni beramiz?
So‘zlar ichidan shaxsni(kasb egasini) bildirayotgan so‘zlarnitopib, bir
ustun qilib yozing.
– Ikkinchi ustunga narsani bildirgan so‘zlarni topib yozing.
– Uchinchi ustunga harakatni bildirgan so‘zlarni topib yozing va hok.
O‘quvchilar topshiriqni o‘qituvchi yordamida bajarib bo‘lgach, muammoli
savol o‘rtaga tashlanadi:
– Yuqoridagi so‘zlar nimasiga ko‘ra farqlanyapti?
O‘quvchilar “ma’nosiga ko‘ra” degan fikrni ayta olmasalar, o‘qituvchi bu
muammoni hal qiladi:
– Bu so‘zlar ma’nosiga ko‘ra va so‘roqlariga ko‘ra farq qiladi. O‘ylang,
so‘zlarni qaysi xususiyatlariga ko‘ra guruhlarga ajratamiz? So‘zlarni nechta
guruhga ajratish mumkin?
Savol-javoblardan ko‘rinib turibdiki, o‘quvchilar bilan suhbat rivojlantirilib
borilyapti va o‘quvchilar suhbat davomida yangi-yangi ma’lumotlarni egallab
bormoqdalar. 3-4-sinflarga o‘tganda bunday suhbatlar oxirida o‘quvchilarning
o‘zlari xulosa chiqaradilar. Bunday suhbatlarda o‘quvchilarning yoshi, saviyasidan
tashqari, vaqt ham hisobga olinadi. Suhbat uzoq davom etsa, o‘quvchilar charchab
qoladilar, o‘zlashtirish darajasi ham susayadi.
Boshlang‘ich sinf ona tili darslarida mustaqil ish metodi asosan o‘rganilgan
mavzuni mustahkamlash qismida mashqlar ishlash jarayonida qo‘llaniladi.
O‘quvchilar o‘qituvchining topshirig‘i bilan mustaqil ishlarni og‘zaki yoki yozma
shaklda bajaradilar. Topshiriq qiyin va ko‘p vaqtni olmasligi, o‘quvchilar kuchi
etadigan qilib, muayyan vaqt ichida bajarishga mo‘ljallangan bo‘lishi kerak.
Mustaqil ishlash uchun topshiriq 1-sinfdan boshlab beriladi va u asta-sekin
marakkablashtirilib
boriladi.
1-sinfda
“Yozgan
so‘zlaringizni
lug‘atdan
tekshiring”, “Rasmga qarab sabzavot nomlarini alifbo tartibida yozing”, “Rasmni
kuzating. Unda tasvirlangan narsalarni aniqlang va ularning nomini yozing” kabi
topshiriqlar beriladi. Masalan, 88- mashqda“O‘lkamdabahor” mavzusida syujetli
rasm berilgan. O‘quvchilar rasmni kuzatib, narsa nomlarini yozadilar. Bunda bir
o‘quvchi 5ta, ikkinchi o‘quvchi 10ta va hokazo so‘z yozishi mumkin. Aslida
rasmda 30 tadan ortiq narsa tasvirlangan: tog‘, osmon, bulut, qor, terak,tol, o‘rik,
ko‘ylak, shim, tufli, mayka, lenta, soch, bosh, qir, dala, o‘t, gul, qo‘l, oyoq, quloq,
ko‘z, burun, yuz, og‘iz, barmoq, bo‘yin, qorin, yubka, jemper, daraxt va hokazo.
Bu o‘quvchilarning e’tibor bilan kuzatishga – kuzatuvchanlikka o‘rgatadi.
Analiz-sintez metodi savod o‘rgatish darslariga rus-tuzem maktablari va tatar
o‘qituvchilarining faoliyati orqali kirib kelgan. Ona tili ta’limi jarayoniga analiz-
tahlil grammatik hodisaning muhim belgilarini aniqlash maqsadida, o‘rganilgan
grammatik tushunchaning yangi qirralarini ochish va mustahkamlash maqsadida
tadbiq etiladi. Fonetik, leksik, morfologik va sintaktik tahlil shu metodning amalda
namoyon bo‘lishidir. Sintez qismlarga bo‘lib o‘rganilgan grammatik materialni
yaxlitlashdir. Masalan, ot, sifat, fe’l, son kabi so‘z turkumlari o‘rganilayotganda
ularga oid so‘zlar berilib, ular ishtirokida gap tuzish, aralash berilgan so‘zlardan
gap tuzish, aralash berilgan gaplarni voqealar rivoji asosida tartiblashtirib matn
tuzish, mazmunan tahlil qilingan rasm asosida hikoyacha tuzish kabi ishlarda
sintez metodi namoyon bo‘ladi. Analiz-sintez metodida ham o‘quvchilarni
faollashtirish o‘qituvchining o‘quvchilarga beradigan savol va topshiriqlariga,
ishni tashkil etish shakllariga bog‘liq bo‘ladi.
Indukstiya metodida o‘quvchilar o‘qituvchi tavsiya etgan til dalillarini
kuzatadi, tahlil qiladi va shu asosda xulosa va ta’riflar keltirib chiqaradi.
Dedukstiya metodida o‘quvchi tayyor qoida – ta’rif bilan tanishadi va uning
mohiyatini til dalillari asosida ochadi.
Bu metodlarning samarasi o‘qituvchining savol-topshiriqlari mazmuni
grammatik hodisaning muhim tomonlariga yo‘naltirilganligiga, izchilligiga,
faoliyatni tashkil etish shakllariga, o‘quv vositalari (darslik, turli xarakterdagi
lug‘atlar, rasm, jadvallar, texnik vositalar)ga bog‘liq bo‘ladi.
Xulosa qilib aytganda yuqoridagi barcha metodlarning muvaffaqiyati
o‘qituvchining beradigan savol-topshiriqlariga bog‘liq. Yo‘l-yo‘lakay duch kelgan
savollar bilan kichik yoshdagi o‘quvchining anglash faoliyatini ishga solish
kutilgan natijani bermaydi.
So‘ngi yillar davomida ta’lim tizimiga an’anaviy metodlar bilan birga
pedagogik texnologiya, zamonaviy pedagogik texnologiya, o‘qitish texnologiyasi
kabi tushunchalar kirib keldi. Bular mazmunan bir ma’noni anglatishini pedagoglar
o‘z tadqiqot ishlarida qayd etmoqdalar.
Savol va topshiriqlar:
1.Boshlang‘ich sinflarda ona tili kursiniigmazmuniniizohlang.
2. «Grammatika, imlo va nutq o‘stirish» dasturi bo‘limlari (“Tovushlar va harflar”,
“So‘z”, “Gap”, “Bog‘lanishli nutq”)ni chuqur o‘rganib, uning chizmasini tuzing.
Sinfdan-sinfga ko‘chgan sari har bir bo‘lim materiali qiyinlashib borishini
kuzating.
3. Kichik yoshdagi o‘quvchilarda ona tili o‘qitish jarayonida ilmiy dunyoqarash
qanday shakllantiriladi?
4. Maktabda fonetika, leksika, so‘z yasalishi va grammatikani bir-biri bilan bog‘liq
holda o‘rganishning lingvistik asoslarini izohlang.
5. Boshlang‘ich sinf ona tili darslarida qo‘llaniladigan usullarni ta’riflang.
6.Darsga qanday umumiy talablarqo‘yiladi?
II BOB.FONETIKA VA GRAFIKA ASOSLARINI O‘RGATISH
USLUBIYATI. KICHIK YOSHDAGI O‘QUVCHILARNING ONA TILINI
O‘ZLASHTIRISHIDA FONETIKA BILIMINING AHAMIYATI.
O‘QUVCHILARDA SO‘ZNING TOVUSH VA HARF TARKIBI HAQIDAGI
BOSHLANG‘ICH TASAVVURINI SHAKLLANTIRISH.
2.1.Kichik yoshdagi o‘quvchilarning ona tilini o‘zlashtirishida fonetika va
grafika bilimining ahamiyati.
Kichik yoshdagi o‘quvchilarning og‘zaki va yozma nutqni egallashlarida
fonetikadan olgan bilimlarining ahamiyati katta: a) fonetik bilimga asoslangan
holda I sinf o‘quvchilari savod o‘rganish davrida o‘qishni va yozishni bilib
oladilar; b) fonetik bilim so‘zni to‘g‘ri talaffuz qilish (tovushlarni to‘g‘ri talaffuz
qilish, urg‘uli bo‘g‘inni ajratish, orfoepik me’yorga rioya qilish) asosini tashkil
etadi; v) fonetik bilim morfologik va so‘z yasalishiga oid bilimlar bilan birga
o‘quvchilarda qator imloviy malakalar (jarangsiz va jarangli undoshlarning
yozilishi) shakllantirish uchun zamin bo‘ladi; g) fonetik bilim gapni ohangiga
ko‘ra to‘g‘ri aytish, logik urg‘u va gap qurilishidagi to‘xtamlarga rioya qilish
uchun zarur; d) so‘zning tovush tomonini bilish uning ma’nosini tushunish va
nutqda ongli qo‘llash uchun muhimdir; hózir va hozir, átlas va atlás so‘zlari
manosidagi farq faqat urg‘u orqali ajratiladi. So‘zning tovush tomonini tasavvur
qilish so‘zlarni talaffuzda farqlash, ayrim so‘zlarni to‘g‘ri talaffuz qilish va
qo‘llash uchun zarur.
O‘qituvchi boshlang‘ich sinflarda o‘qitiladigan barcha fanlarga oid darslarda
so‘zni aniq va to‘g‘ri talaffuz qilish ustida doimiy ishlab boradi, shu maqsadda
ko‘pincha so‘zni tovush tomondan tahlil qilishdan foydalanadi.
Maktab dasturiga muvofiq, boshlang‘ich sinf o‘quvchilari fonetik-grafik
ko‘nikmalar tizimini hosil qiladilar: tovushlar va harflar, unli va undosh tovushlar,
jufti bor jarangli va jarangsiz undoshlar, jufti yo‘q jarangli va jufti yo‘q jarangsiz
undoshlar; so‘zni bo‘g‘inlarga bo‘lish, urg‘uli bo‘g‘inni ajratish ko‘nikmalariga
ega bo‘ladilar.
Bolalar maktabga kelgunga qadar ham nutqning tovush qurilishini amaliy
o‘zlashtiradilar, ammo ular maxsus o‘qigunlariga qadar so‘zni bo‘g‘inlarga
bo‘lishni, so‘zdagi tovushlarni izchil talaffuz qilishni bilmaydilar. I sinf
o‘quvchilarida so‘zni to‘g‘ri talaffuz qilish, bo‘g‘inlarga bo‘lish, undagi har bir
tovushni tartibi bilan aniq aytish ko‘nikmasini shakllantirish ustida maqsadga
muvofiq ishlash, o‘z navbatida, analiz, sintez, taqqoslash, guruhlash kabi aqliy
mashqlarni bilib olishga, shuningdek, tovushlarning tabiati, so‘z tarkibida bir-
biriga ta’siri kabi ayrim elementar bilimlarni o‘zlashtirishga imkon beradi.
I sinfda fonetika va grafikani o‘rganishga katta o‘rin beriladi, chunki
o‘quvchilar o‘qish va yozish jarayonini shu sinfda egallaydilar. Bu bilimlar keyingi
sinflarda mustahkamlanadi, takomillashtiriladi.
Tovushlar va harflar, unli va undosh tovushlarning
xususiyatlari bilantanishtirish
Tovush murakkab tushuncha bo‘lgani uchun boshlang‘ich sinflarda unga
ta’rif berilmaydi. Shunga qaramay, bolalarda tovush haqida to‘g‘ri ilmiy tasavvur
amaliy mashqlar yordamida hosil qilinadi. Bunda etakchi usul so‘zdagi
tovushlarniig talaffuzi hamda so‘zning leksik ma’nosi so‘zdagi tovushlarning
tarkibiga bog‘liqligi ustida kuzatish hisoblanadi. Masalan, aka, uka, opa, ona, ota,
kul, gul, qora, qara kabi bir unli yoki bir undosh bilan farqlanadigan so‘zlar har xil
lug‘aviy ma’noni ifodalaydi.
So‘zning tovush tarkibi ustida ishlash savod o‘rgatish davridanoq boshlanadi.
Bolalar bu davrda talaffuz qilingan yoki eshitilgan so‘z tovushlardan tuzilishini
bilib oladilar. Ular so‘zni tovush tomonidan tahlil qilishga o‘rganadilar, ya’ni
so‘zni bo‘g‘inlarga bo‘ladilar, so‘zdagi tovushlarni tartibi bilan aytadilar. Bunda
tovush tomondan tahlilni harf tomondan tahlil bilan aralashtirmaslikka alohida
ahamiyat beriladi.
So‘zning tovush tarkibini to‘g‘ri tasavvur etish undagi harflarni tushirib
qoldirmay yoki o‘rnini almashtirmay yozish malakasini shakllantirish uchun ham,
so‘zni to‘g‘ri talaffuz qilish uchun ham katta ahamiyatga ega. Shuning uchun
savod o‘rgatishdan so‘ng ham so‘zni tovush tomondan tahlil qilish mashqlari
yordamida so‘zdagi tovushlar tarkibini aniqlash ko‘nikmasini takomillashtirish
ustida ishlab borish zarur.
Ma’lumki, nutq tovushlari ikki katta guruhga bo‘linadi: unli tovushlar va
undosh tovushlar. Buni o‘quvchilarga tushuntirishda ularning quyidagi belgilari
hisobga olinadi:
1) talaffuz qilinish usuli (unli tovush talaffuz qilinganda havo oqimi og‘iz
bo‘shlig‘idan erkin ravishda o‘tadi, undosh tovush talaffuz qilinganda, havo og‘iz
bo‘shlig‘ida to‘siqqa uchraydi);
2) ovoz va shovqinning ishtiroki (unli tovushlar faqat ovozdan iborat, undosh
tovushlar talaffuz qilinganda shovqin eshitiladi, ba’zan shovqin va qisman ovoz
eshitiladi);
3) bo‘g‘in hosil qilish xususiyati (unli tovushlar bo‘g‘in hosil qiladi, undosh
tovushlar bo‘g‘in hosil qilmaydi).
O‘quvchilar bu belgilarni yodlab olishlariga yo‘l qo‘ymaslik, aksincha, 1-
sinfdanoq bolalarda tovushni talaffuz qilganda, ovoz yoki shovqin eshitilganda
nutq a’zolarining vaziyatini kuzatish ko‘nikmasini o‘stirib borish lozim. Bunday
kuzatishlar IV sinfda davom ettiriladi va umumlashtiriladi. Tovushlarni
o‘zlashtirishga
bunday
yondashish,
unli
va
undosh
tovushlarni
puxta
o‘zlashtirishga imkon berishi bilan birga, o‘quvchilarning aqliy qobiliyatini
o‘stirish vazifasini ham bajaradi; xususan, bolalar kuzatilgan hodisaning bir necha
belgilarini taqqoslashga, umumlashtirishga o‘rganadilar.
O‘zbek tili yozuvi tovush yozuvi hisoblanadi, chunki tovush yozuvda harflar
bilan ifodalanadi. 1-sinf o‘quvchilari quyidagilarni bilib olishlari lozim:
a) tovushni talaffuz qilamiz va eshitamiz;
b) harfni ko‘ramiz, o‘qiymiz va yozamiz;
v) harf – tovushning yozuvda ifodalanadigan belgisi.
O‘quvchilar ko‘pincha tovush bilan harfni aralashtirib, xatoga yul qo‘yadilar.
Ularda grafik malakani shakllantirish uchun quyidagilarni o‘rgatish zarur:
1) bir undosh harf yozuvda ikki undosh tovushni ifodalashi mumkin
(masalan, maktab so‘zidagi b harfi p tovushini, maktabim so‘zidagi b harfi b
tovushini ifodalaydi);
2) jo‘ja, jajji so‘zlaridagi j tovushi (jarangli, portlovchi) ham, jurnal, vijdon
so‘zlaridagi j tovushi (jarangli, sirg‘aluvchi) ham bitta j harfi bilan ifodalanadi;
3) tong, keng so‘zlaridagi uchinchi jarangli undosh tovush (ng)ikki harf
birikmasi (ng) bilan ifodalanadi;
4) sh, ch harf birikmalari ham bir tovushni ifodalaydi (shamol, choy).
Jarangli va jarangsiz undosh tovushlar,
ularning yozuvda ifodalanishi
O‘quvchilarga jarangli va jarangsiz undosh undoshlar ham tovushlar
talaffuzini kuzatishga asoslanib tanishtiriladi. Bunda jufti bor jarangli va jarangsiz
undoshlar ajratiladi. Kuzatishda o‘quvchilar faol qatnashishi va ularga jufti bor
jarangli undosh bilan jarangsiz undoshlarni ajratish qanchalik muhim ekanini
yaqqol ko‘rsatish uchun faqat bitta undosh tovush bilan farqlanadigan baqir –
paqir, gul – kul, dil – til, zina – sina, joy – choy kabi so‘zlardagi tovushlarni
taqqoslash maqsadga muvofiq. Bunda o‘qituvchi o‘quvchilar diqqatini b-p, v-f, g-
k, d-t, z-s, j-ch tovushlari biri jarangli, ikkinchisi jarangsiz undoshdan iborat tovush
juftlarini hosil qilishiga qaratadi, ularning talaffuzidagi farqni amaliy tushuntiradi
(jarangli undosh tovushlarda shovqin va qisman ovoz qatnashadi, jarangsiz
undoshlarda esa faqat shovqin eshitiladi). Xattaxtaga quyidagicha yozib
qo‘yiladi:
Jufti bor jarangli undoshlar:b, v, g, d, z, j, җ, g‘
Jufti bor jarangsiz undoshlar:p, f, k, t, s, ch, sh, x.
Jufti yo‘q jarangli va jufti yo‘q jarangsiz undoshlar bilan ham o‘quvchilar har
xil fonetik sharoitda tovushlarni talaffuz qilishni kuzatish jarayonidatanishtiriladi.
Buning uchun o‘quvchilar so‘z oxirida yoki unli tovushdan oldin kelgan ko‘l,
bilim, otam, olmos; quyon, bino; shifoner, fabrika; tong, singil; qo‘y, kiyik kabi
so‘zlardagijarangli undoshning talaffuzini taqqoslaydilarva l, m, n, r, ng,y jarangli
undosh tovushlar talaffuz qilinganda, ovoz va shovqin eshitilishini, ya’ni jarangli
undosh tovush ekanini, bularning jarangsiz jufti yo‘qligini (jufti yo‘q jarangli
undosh tovush ekanini) bilib oladilar. Xuddi shunga o‘xshash usuldao‘quvchilar q,
h undoshlari talaffuzqilinganda, faqat shovqin eshitilishini, jarangsiz undosh
tovush ekanini, jarangli jufti yo‘qligini (jufti yo‘q jarangsiz undoshtovushekanini)
bilib oladilar. Kuzatishnatijasi xattaxtaga quyidagi ko‘rinishda yoziladi (yoki
kartonda tayyorlangan ko‘rgazma ko‘rsatiladi):
Jufti yo‘q, jarangli undoshlar:l, m, n, r, ng,y
Jufti yo‘q jarangsiz undoshlar:q, h
Bolalar jufti yo‘q jarangli undosh tovush so‘zning oxirida kelganda ham
alifbodagi xuddi shu harf yozilishini, ya’ni talaffuzi doim yozilishiga mos kelishini
bilib olishlari etarli. Jufti bor jarangli undosh tovushlar so‘z oxirida kelganda, bun-
day moslik bo‘lmaydi, ya’ni ko‘pincha uning jarangsiz jufti talaffuz qilinadi
(maktap, ozot kabi). Bunday so‘zlar o‘zbek tilida ko‘p bo‘lgani uchun I sinfdanoq
o‘quvchilarni ularning ayrimlari bilan tanishtirish zaruriyati tug‘iladi. Dasturga
ko‘ra, I sinf o‘quvchilari bva d jarangli undoshi so‘z oxirida kelganda, uning
jarangsiz jufti p va t talaffuz qilinishi bilan va bunday so‘zlarning yozilishini
qanday tekshirish bilan tanishtiriladi. Ularning talaffuzi va yozilishini tekshirishda
fonetikaga asoslaniladi. O‘quvchilar fonetik bilimlariga asoslangan holda, jufti bor
jarangli undoshlarning yozilishini quyidagicha tushuntiradilar:
– Kitob so‘zi oxirida jufti bor undosh tovushni eshityapman, shuning uchun
so‘zni tekshirish kerak. Shu undoshdan keyin unli tovush eshitiladigan so‘z
tanlayman: kitobi. Kitobi so‘zida b tovushi eshitilyapti, shuning uchun kitob
so‘zida b harfini yozaman.
Bunday muhokama yuritish uchun o‘quvchilar quyidagi bilim va
ko‘nikmalarni egallashlari kerak:
1. Jufti bor jarangli va jarangsiz undosh tovushlarni ajratish.
2. So‘z oxirida kelgan jufti bor jarangli undosh tovushning jarangsiz jufti
eshitilishi, shuning uchun bunday so‘zlarnitekshirish kerakligini bilish.
3. Undosh tovush unli tovushdan oldin kelganda, boshqa tovush bilan
almashmasligini bilish. Undosh tovushdan so‘ng unli tovush kelgan so‘z
tekshiruvchi so‘z bo‘la olishini bilish.
4. Tekshiruvchi va tekshiriluvchi so‘zdagi undosh harfni taqqoslash (kitobi –
kitob, maqsadi – maqsad, maqsadga).
Shunday qilib, o‘quvchilar qanday so‘zlar tekshirishni talab qilishi va uning
sababini, qanday so‘zlar tekshiruvchi so‘z hisoblanadi va nima uchunligini
bilishlari zarur.
O‘qituvchi qanday so‘zlar tekshirishni talab qilishini tushuntirish uchun jufti
bor jarangli va jarangsiz undosh tovushi bo‘lgan so‘zlar ustida kuzatish o‘tkazadi:
maktabim – maktab, tuzi – tuz kabi.
O‘quvchilar yozilishi talaffuzidan farq qiladigan so‘zlarni va so‘zdagi
jarangsiz undosh tovush o‘ziga mos harf bilan ifodalanishini taqqoslash bilan
so‘zning oxirida jufti bor undosh tovush kelsa, u so‘z tekshirishni talab qilishiga
ishonadilar. Tekshirishga tayangan holda, yozishga imkoniyat yaratish uchun
o‘quvchilar tekshiruvchi so‘zni tekshiriladigan so‘zdan doim oldin yozadilar:
avlodi – avlod, kitobi – kitob.
Bo‘g‘in ustida ishlash
Bo‘g‘in murakkab tushuncha bo‘lgani uchun boshlang‘ich sinflarda uning
qoidasi berilmaydi. Dasturgako‘ra, o‘quvchilarda so‘zni bo‘g‘inlarga bo‘lish
ko‘nikmasini shakllantirish vazifasi talab etiladi. O‘quvchilar so‘zni bo‘g‘inlarga
bo‘lishda so‘zda nechta unli bo‘lsa, shuncha bo‘g‘in bo‘ladi, degan tushunchaga
asoslanadilar. Bu tushunchani ular savod o‘rgatish davridayoq hosil qiladilar.
Bolalar yozilgan so‘zdan dastlab unli harfni topadilar, keyin so‘zda nechta unli
bo‘lsa, uni shuncha qism (bo‘g‘in)ga bo‘ladilar.
I sinfda o‘quv yilining birinchi yarmida og‘zaki va yozma tarzda bo‘g‘inlarga
bo‘lish, shuningdek, o‘qituvchi topshirig‘iga ko‘ra, muayyan bo‘g‘inli so‘z tanlash
mashqlari har kuni o‘tkaziladi. So‘zni bo‘g‘inlarga to‘g‘ri va tez bo‘lish
ko‘nikmasini hosil qilish 1-sinfda o‘tkaziladigan muhim mashqlar qatoriga kiradi.
O‘quvchilar o‘qish va yozish jarayonini egallashda mana shu ko‘nikmaga
tayanadilar. O‘zbek grafikasida bo‘g‘in tamoyili etakchi tamoyil hisoblanadi.
O‘quvchi so‘zni to‘g‘ri yozish uchun uni avval bo‘g‘inlarga bo‘ladi.
Bo‘g‘inlardagi tovushlarning o‘zaro bir-biriga ta’sirini aniqlaydi, undosh va unli
tovushlarni ifodalash uchun zarur harflardan foydalanadi. O‘quvchi quyidagicha
muhokama yuritadi:
– “Vatan” so‘zida ikki bo‘g‘in bor. Birinchi bo‘g‘inga va; ya’ni v, a harflarini
yozaman, ikkinchi bo‘g‘inga tan: ya’ni t, a, n harflarini yozaman. O‘quvchi so‘zni
bo‘g‘inlarga bo‘lish, bo‘g‘indagi har bir tovushning o‘rnini, tartibini aniq ko‘z
oldiga keltirib, bo‘g‘inlab aytish ko‘nikmasiga ega bo‘lsa, so‘zdagi harflarni
tushirib qoldirmay, o‘rnini almashtirmay yoza oladi. Shuning uchun bo‘g‘in ustida
ishlashga so‘zni bo‘g‘inlab ko‘chirib yozish, bo‘g‘inlab diktovka bilan yozish
(bo‘g‘inlab izohlab yozish) mashqlarini ham kiritish lozim. Ikkinchidan, so‘zni
bo‘g‘inlarga bo‘lish ko‘nikmasi o‘quvchilar uchun so‘zning oldingi qatorga
sig‘may qolgan qismini keyingi qatorga bo‘g‘inlab to‘g‘ri ko‘chirish uchun zarur.
O‘quvchilar “So‘zlar bir yo‘ldan ikkinchi yo‘lga bo‘g‘inlab ko‘chiriladi” va
“Bir harfdan iborat bo‘g‘inni oldingi yo‘lda qoldirib yoki keyingi yo‘lga ko‘chirib
bo‘lmaydi” degan asosiy bo‘g‘in ko‘chirish qoidalarini I sinfdayoq o‘rganadilar.
Oddiy tuyulgan birinchi qoida ham so‘zni bo‘g‘inlarga bo‘lish, bo‘g‘in ko‘chirish
qoidasiga mos keladigan maktab, Ra’no, singil kabi so‘zlar misolida juda ko‘p
mashqlar bilan mustahkamlashni talab etadi. Bolalar, ayniqsa, singil, ko‘ngil, tongi
kabi so‘zlarni bo‘g‘inga bo‘lishda qiynaladilar, chunki bu so‘zlarda bitta jarangli
undosh tovush ng harf birikmasi bilan ifodalanadi. Bu so‘zlarni bo‘g‘inga
bo‘lishda bu ikki harf sing-lim, ko‘ng-lim, tong-gi so‘zlaridagi kabi oldingi
bo‘g‘inda qolishi, yoki si-ngil, ko‘-ngil, to-ngi so‘zlaridagi kabi keyingi bo‘g‘inga
ko‘chirilishi kerak (Bir tovushni ifodalagan harfni ikkiga bo‘lib bo‘lmaydi).
Keyingi qoida esa aka, ota, oila, mudofaa, mutolaa kabi so‘zlar misolida yanada
ko‘proq mashq bilan o‘rgatish va mustahkamlashni talab etadi. Bu qoidalar keyingi
sinflarda yangi murakkabroq so‘zlar misolida mustahkamlab boriladi.
Dasturga ko‘ra, tutuq belgili (ma’no, sun’iy kabi) so‘zlarni bo‘g‘inga bo‘lish
va ko‘chirishda tutuq belgisi har doim birinchi bo‘g‘inda bo‘lishi, katta, ikki kabi
ikkita bir xil undoshli so‘zlarni bo‘g‘inga bo‘lganda ikkita bir xil undoshning biri
oldingi bo‘g‘inda qolishi, ikkinchisi keyingi bo‘g‘inga o‘tishi (kat-ta, ik-ki kabi)
o‘quvchilarga 2-sinfdayoq o‘rgatiladi1.
2.2. GRAFIKA (YOZUV) VA GRAFEMALAR. O`ZBEK YOZUVI
TARIXIDAN. ALFAVIT
Grafika (grekcha grapho – yozmoq degani) tilshunoslikning bir bo’limi
bo’lib, unda fonetik-fonologik, leksik va morfologik birliklarni ifodalash uchun
qo`llanadigan optik-grafik (ingl. optic – qaraydigan, ko`radigan degani2) belgilar
haqida so`z yuritiladi. Bu belgilar grafema deb ataladi. Masalan, fonetik birlik
bo`lgan fonemani ifodalash uchun harflardan (a fonemasi uchun a grafemasi
olingan va h.), leksik birlik bo`lgan leksemalarni farqlash uchun tutuq belgisidan
(sher – hayvon, she’r – adabiy atama, janr turi), morfoloik birlik bo`lgan
morfemani ifodalash uchun raqamdan (son turkumiga mansub “olti” so`zini
ifodalash uchun “6” raqami olingan) foydalaniladi.
Grafemalar quyidagi guruhlarga bo`linadi:
1 Boshlang‘ich ta’lim bo‘yicha yangicha tahrirdagi o‘quv dasturi. //“Boshlang‘ich ta’lim”, 2005.– № 5. 26-bet
2 Англо-русский словарь. Составитель В.К.Мюллер. Москва, 1971, стр.528.
1. Harflarga asoslangan grafemalar tilda mavjud bo`lgan fonetik-
fonologik birliklarni ifodalovchi grafemalardir. Masalan, nodir so`zidagi beshta
fonemani ifodalash uchun beshta grafema [n], [o], [d], [i], [r] ishlatiladi. Bunday
grafemalar tarkibiga ko`ra bir necha guruhlarga ajraladi. Lotin yozuviga
asoslangan yangi o`zbek grafikasidagi grafemalar tarkiban ikki guruhga bo`linadi:
1) monografemalar bir harfdan iborat bo`ladi: a, b, d… 2) digraflar ikki harf
qo`shilmasidan iborat: ng, ch, sh.
2. Tinish belgilariga asoslangan grafemalar nutqning mazmuniy tomonini
yozuvda ifodalash uchun qo`llanadigan belgilardir. Bu belgilar quyidagi vazifalarni
bajarishga mo`ljallangan:
1) muloqot jarayonini yozuvda to`g`ri aks ettiradi: Bahor! (his-hayajon);
Bahor? (so`roq).
2) gaplarni tarkib jihatidan farqlashga xizmat qiladi: Karimjon (ega) bugun
ham kelmadimi? Karimjon (undalma), bugun ham kelmadimi?
3) uslubiy qulaylikka xizmat qiladi: “Toshkentdan Nukusga qatnaydigan
poyezd keldi” deyish o`rniga “Toshkent - Nukus” poyezdi keldi” deb yozilsa, tire
tufayli usluban qulay, ixcham bo`ladi.
4) yozma nutqdagi murakkab fikriy munosabatlarni ifodalashga xizmat qiladi:
Agronom? Nima?! - Nosirov shunaqangi qattiq baqirdiki, nazarimda olis-
olislardagi tog'lar ham larzaga kelib silkingandek bo'ldi.(X.To`xtaboyev) So`roq
va undov belgilarining birga qo`llanishi shu so`z orqali ham so`roq, ham
taajjublanish, ham hayajon ifodalanganini aks ettirgan.
Shuni aytish joizki, “Grafika” bo`limida tinish belgilari faqat grafemalar
sifatida tasnif qilinadi, ularning qo`llanish o`rinlari “Punktuatsiya” bo`limida
o`rganiladi.
3. Raqamlarga asoslangan grafemalar miqdor va tartib tushunchalarini
yozuvda aks ettirish uchun qo`llanadigan grafemalardir. Hozirgi o`zbek yozuvida
ishlatiladigan raqamlar ikki guruhga bo`linadi:
1) arab raqamlari avval Hindistonda yaratilib, keyinchalik buyuk
vatandoshimiz Muhammad Xorazmiy xizmatlari tufayli Arabiston, Ispaniya va
butun Yevropaga tarqalgan raqamlardir: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 20, 100,
1000, 100000, 1000000, 1000000000 kabi.
2) rim raqamlari eramizdan besh asr oldin etrusk qabilalari tomonidan
yaratilgan va qadimgi rimliklar qo`llagan raqamlardir: I (bir), V (besh), X (o'n),
L (ellik), C (yuz), D (besh yuz), M (ming).
Raqamlarga asoslangan grafemalar asosan matematika faniga tegishli
bo`lsa ham, tilga oid leksema va morfemalarni ifodalash uchun xizmat qilganligi
tufayli “Grafika” bo`limida ham o`rganiladi.
4. Ramziy belgilarga (simvollarga) asoslangan grafemalar ilm-fan (shu
jumladan, tilshunoslikda ham) sohasida qo`llanadigan maxsus belgilar tizimi: 1)
matematik faniga oid ramziy belgilar - √ (ildiz), - (ayiruv), + (qo‘shuv), x
(ko‘paytiruv), : (bo‘luv), x (iks), (katta), < (kichik) va boshqalar;
b) astronomiyaga oid ramziy belgilar - ʘ (Quyosh), ♂ (Mars), ♀
(Venera), ђ (Saturn) va boshqalar; d) tilshunoslikka oid ramziy belgilar -
< > (o`tish belgisi), // (ajratish belgisi), : - fonemaning cho`ziqlik belgisi; e)
moliyaga oid ramziy belgilar – $ (dollar), € (yevro), £(funt sterling).
Kompyuterning yozuv vositasi sifatida qo`llanishi natijasida juda ko`p
miqdordagi ramziy belgilar yozuv tizimiga kirib keldi. Bu compyuter bilan
ishlaydigan har bir insonga tanishdir, shuning uchun ularning barchasini keltirishga
hojat yo`q deb hisoblaymiz.
19-§. Yozuv haqida umumiy ma’lumot
Yozuv insoniyat tomonidan qilingan buyuk kashfiyotlardan biridir. U
insonga oz fikrini uzoq masofaga va uzoq davrga yetkazishda yordam beradigan
qulay vositadir. Demak, yozuv insonning ma’lum axborotni zamon va makon
ichida bir nuqtadan ikkinchi nuqtaga yetkazish zaruriyatidan kelib chiqqan.
Albatta, yozuv birdaniga paydo bo`lgan emas. Dastlabki “maktub”lar hozirgi
yozuvdan juda katta farq qilgan. Buyuk bobokalonimiz, g`azal mulkining sultoni
Alisher Navoiy o`zining “Saddi Iskandariy” dostonida ana shunday
“maktub”lardan biri haqida hikoya qiladi. Eron shohi Doro Iskandarga o`z elchisi
orqali uchta narsa: chavgon tayog`i, koptok va bir idishda kunjut donalarini
jo`natadi. Bunda chavgon tayog`i va koptokning ma’nosi: “Sen, Iskandar , hali
men bilan jang qilishga yoshlik qilasan, yaxshisi, chavgon (hozirgi chim ustidagi
xokkeyga o`xshagan o`yin) o`ynab yuraver”. Idishdagi kunjutning ma’nosi:
“Mening qo`shinim shu idishdagi kunjut donalaridek son-sanoqsiz, sen unga bas
kelolmaysan”. Iskandar esa bularni boshqacha talqin qiladi: “Koptok - yer shari va
u mening qo`limda”. Iskandar, shunday deya, bir necha tovuq keltirishni buyuradi
va ular kunjut donalarini bitta qo`ymay yeb tugatishadi. Ma’nosi: “Mening
qo`shinim senikini bitta qoldirmay qirib tashlaydi”. Bu yerda har bir narsa ramziy
ma’noga ega: koptok va chavgon – o`yin yoki koptok – yer shari; kunjut donalari –
askarlar va h.
Ba’zan narsalar ramziy ma’no ifodalamasdan, shartli belgi vazifasini
bajargan. 7-rasmda peruliklarning kipu nomli xati, 8-rasmda esa irokez
qabilasining vampum nomli yozuvlari ana shunga misol bo`la oladi:
Yozuvning turlari
Yozuvni taraqqiyot bosqichlari bo`yicha to`rtta turga ajratsa bo`ladi. Bular
quyidagilardir:
1. Piktografik yozuv
7-rasm.
Peruliklarning kipu yozuvi.
8-rasm.
Irokezlarning vampum yozuvi.
Piktografik (lot. pictus – chizilgan va yunon. grapho – yozaman)3 yozuv
rasmlarga asoslangan yozuv turidir va uning birliklariga piktogramma deyiladi.
Bu yozuv namunalari quyidagi rasmlarda berilgan:
9- rasm. Piktogramma. Eskimos-ovchining “kundaligi”. Mazmuni:
“Odam ovga chiqqan, hayvon terisini qo`lga kiritgan, keyin yana bittasini
topgan, morj ovlagan, boshqa ovchi bilan qayiqda suzgan, tunni
o`tkazgan”.
10- rasm. Piktogramma. Hindularning prezidentga “arznomasi”. Mazmuni:
“Turna, Uchta suvsar, Ayiq, Dengiz odami va Dengiz mushugi qabilalari yagona
qalb jo`shqinligi ila Turna qabilasi boshlig`iga ko`llar hududiga ko`chib o`tishga
ruxsat berish haqida prezidentdan iltimos qilishni topshiradi”.
Ikkinchi piktogrammani o`qish qiyinroq, chunki unda “yagona qalb
jo`shqinligi ila”, “prezidentdan iltimos qilishni” kabi mavhum tushunchalar ham
berilgan.
Piktografik yozuv quyidagi xususiyatlarga ega:
1) piktogrammalarda hayotiy vaziyatlarni (ov, safar) aks ettiruvchi rasmlar
ifodalanadi;
2) rasmlarning badiiy tomoni ahamiyatsiz;
3 М.Ирисқулов. Тилшуносликка кириш. “Ўқитувчи” нашриёти, -Т,: 1992, 218-бет
3) mavhum tushunchalarni ifodalay olmaydi;
2. Ideografik yozuv
Ideografik (yun. idea – tushuncha; grapho - yozaman )4 yozuvni
“tushunchaviy yozuv” desa bo`ladi, uning birligi ideogramma deb ataladi.
Bunda rasmlar orqali bevosita narsa, hayvon yoki boshqalarning o`zi emas, balki
shu rasmlar ta’sirida inson ongida aks etgan tushuncha muhimdir. Masalan,
piktografik yozuvda ifodalangan yurak va unga sanchilgan o`q ideografik yozuvda
muhabbat ma’nosini ifadalaydi. Demak, bu yozuv orqali mavhum tushunchalarni
ham ifodalash imkoniyati paydo bo`ladi. Bu yozuvning quyidagi belgilari
mavjud:
1) qo`llangan rasmlar so`z ma’nosini ifodalaydi;
2) voqelik haqida ancha kengroq ma’lumot berish mumkin;
3) rasmlar barqarorlashgan, ya’ni bir tushunchani ifodalash uchun bir xil
rasm ishlatilgan;
4) rasmlar o`z va ko`chma ma’nolarida maydonga chiqadi.
3. Iyeroglifik yozuv
Iyeroglifik (yun. hieroglyphoi – muqaddas yozuvlar)5 yozuv ideografik
yozuvrning mukammalashgan shakli sifatida yuzaga kelgan. Bu yozuvda
ideografik yozuvda qo`llangan rasmlar shartli belgilarga – iyerogliflarga
aylantirilgan. Demak, bu yozuvning birligi iyeroglif deb ataladi.
4 O`sha kitob, 219-bet.
5 М.Ирисқулов. Тилшуносликка кириш. “Ўқитувчи” нашриёти, -Т,: 1992, 219-бет.