Frants Shubert ijodi. (1797-1828)

Yuklangan vaqt

2025-01-29

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

8

Faytl hajmi

19,8 KB


 
 
 
 
 
 
Frants Shubert ijodi. (1797-1828) 
 
Reja: 
1. Shubert musiqasining g’oyaviy mazmuni. 
2. Kompozitorning tarjimai holi. 
3. Vokal tsikllari. 
4.Hayot va ijodining so’nggi yillari. 
5. Shubertning vokal ijodi. 
  
1--: 
  1. Shubert musiqasining g’oyaviy mazmuni. Shubert jami o’ttiz bir yilgina 
yashagan, xolos. U hayotiy muvaffaqiyatsizliklar iskanjasida, jismonan va ma’naviy 
jihatdan qiynalgan holda vafot etgan. Uning to’qqizta simfoniyasidan birontasi ham 
hayotligida ijro etilgan emas. Uning jami 600 ta qo’shig’i bor. 20 ga yaqin sonatasidan 
faqat uchtasigina nashr etilgan edi. 
 Shubert dastlabki romantik-kompozitorlardan biri edi. Uning hayoti ziddiyatlarga 
to’la bo’lgan. Bu holat aslida ijodiy intilishlari boshqacharoq bo’lgan san’atkorga 
xosdir. Betxovendan farqli ravishda, Shubert san’atkor sifatida inqilobiy qo’zg’olonlar 
davrida emas, balki ijtimoiy-siyosiy reaktsiyalar davrida yashab, ijod etdi. Betxoven 
musiqasidagi buyuklik va qudrat, inqilobiy pafos va falsafiy teranlikka Shubert lirik 
miniatyuralari, xalq hayoti manzaralarini qarshi qo’yadi. Shubert Venaning birinchi 
romantik kompozitori edi. Venalik romantiklikning dahosi aynan halqona maishiy 
janrlarda namoyon bo’ldi.  
  
2--: 
  Kompozitorning tarjimai holi. Frants Shubert 1797-yilda Vena yaqinidagi 
Lixtental degan joyda dunyoga kelgan. Otasi maktab o’qituvchisi bo’lib, dehqon 
oilasidan kelib chiqqan edi. Onasi esa chilangarning qizi bo’lgan. Oilada musiqani 
Frants Shubert ijodi. (1797-1828) Reja: 1. Shubert musiqasining g’oyaviy mazmuni. 2. Kompozitorning tarjimai holi. 3. Vokal tsikllari. 4.Hayot va ijodining so’nggi yillari. 5. Shubertning vokal ijodi. 1--: 1. Shubert musiqasining g’oyaviy mazmuni. Shubert jami o’ttiz bir yilgina yashagan, xolos. U hayotiy muvaffaqiyatsizliklar iskanjasida, jismonan va ma’naviy jihatdan qiynalgan holda vafot etgan. Uning to’qqizta simfoniyasidan birontasi ham hayotligida ijro etilgan emas. Uning jami 600 ta qo’shig’i bor. 20 ga yaqin sonatasidan faqat uchtasigina nashr etilgan edi. Shubert dastlabki romantik-kompozitorlardan biri edi. Uning hayoti ziddiyatlarga to’la bo’lgan. Bu holat aslida ijodiy intilishlari boshqacharoq bo’lgan san’atkorga xosdir. Betxovendan farqli ravishda, Shubert san’atkor sifatida inqilobiy qo’zg’olonlar davrida emas, balki ijtimoiy-siyosiy reaktsiyalar davrida yashab, ijod etdi. Betxoven musiqasidagi buyuklik va qudrat, inqilobiy pafos va falsafiy teranlikka Shubert lirik miniatyuralari, xalq hayoti manzaralarini qarshi qo’yadi. Shubert Venaning birinchi romantik kompozitori edi. Venalik romantiklikning dahosi aynan halqona maishiy janrlarda namoyon bo’ldi. 2--: Kompozitorning tarjimai holi. Frants Shubert 1797-yilda Vena yaqinidagi Lixtental degan joyda dunyoga kelgan. Otasi maktab o’qituvchisi bo’lib, dehqon oilasidan kelib chiqqan edi. Onasi esa chilangarning qizi bo’lgan. Oilada musiqani  
 
sevishardi, doimiy ravishda musiqa oqshomlarini tashkil etib turishgan. Otasi 
violonchel, akalari turli-xil musiqa cholg’ularini chalishgan. 
 Yosh Frantsdagi musiqiy qobiliyatni sezgan ota va akasi Ignats unga skripka va 
fortepiano chalishni o’rgatishadi. Tez orada bolakay alt partiyalari ijrosi bilan oilaviy 
torli cholg’ular kvartetida ishtirok eta boshlaydi. Frantsning ovozi go’zal va yoqimli 
edi. U cherkov xoriga qatnashar, u erda murakkab yakkaxon partiyalarni ijro etardi. 
Ota o’g’lining muvaffaqiyatlaridan xursand bo’lardi. Frants 11 yoshga to’lganda, uni 
konvikt – cherkov qo’shiqchilarini tayyorlovchi maktabga berishadi.  
 O’quv yurtidagi sharoit boladagi musiqiy qobiliyatning rivojlanishi uchun qo’l 
keldi. Maktab o’quvchilari orkestrida u birinchi skripkachilar guruhida chalar, gohida 
esa dirijyor vazifasini ham bajarar edi. Orkestrning repertuari juda hilma-hil edi. 
Shubert turli janrlardagi simfonik asarlar (simfoniyalar, uvertyuralar), kvartetlar, 
vokal asarlari bilan tanishadi. U do’stlariga Motsartning sol minor simfoniyasi 
hayajonga solganini e’tirof qilgan. Unga Betxovenning musiqasi yuksak namuna 
bo’lgan.  
 O’sha yillarning o’zidayoq Shubert ijod qila boshlagan edi. Uning dastlabki 
asarlari – fortepiano uchun fantaziya, bir qator qo’shiqlar bo’lgan. Yosh kompozitor 
ko’p ijod qilar, ularni zavq bilan, berilib yaratar, ko’pincha bu maktabdagi boshqa 
o’quv fanlari hisobiga bo’lardi. Boladagi favqulodda qobiliyat saroy kompozitori 
Salerining e’tiborini tortadi. Uning qo’lida Shubert bir yil davomida shug’ullanadi. 
Vaqt o’tishi bilan Frantsdagi musiqiy qobiliyatning shiddat bilan rivojlanib borishi 
otasini ko’proq bezovta qila boshlaydi. Hatto butun dunyoga mashhur bo’lgan 
musiqachilarning ijodiy yo’llari juda qiyin kechganligini yaxshi bilgan ota 
farzandining bunday taqdirga duchor bo’lishidan saqlab qolmoqchi bo’ladi.  
 Musiqa bilan haddan tashqari ko’p mashg’ul bo’lishiga nisbatan jazo tariqasida u 
o’g’lining bayram kunlarida ham uyga kelishini ta’qiqlab qo’yadi. Biroq xech qanday 
ta’qiqlar boladagi iste’dodning rivojiga to’siq bo’la olmaydi. Shubert konvikt bilan 
aloqani uzishga, zerikarli va keraksiz darslardan qutilish, foydasiz, insonning qalbi va 
aqliga ta’sir qilmaydigan qoidalarni unutishga, erkinlikka chiqishga qaror qiladi. U 
butunlay o’zini musiqaga bag’ishlaydi, faqat u bilan yashashga intiladi.  
 1813-yil 28-oktyabrda u o’zinig Birinchi simfoniyasini yozib tugatadi. 
Shubert partituraning oxirgi sahifasiga shunday so’zlarni yozib qo’ygan edi: “Xotima 
sevishardi, doimiy ravishda musiqa oqshomlarini tashkil etib turishgan. Otasi violonchel, akalari turli-xil musiqa cholg’ularini chalishgan. Yosh Frantsdagi musiqiy qobiliyatni sezgan ota va akasi Ignats unga skripka va fortepiano chalishni o’rgatishadi. Tez orada bolakay alt partiyalari ijrosi bilan oilaviy torli cholg’ular kvartetida ishtirok eta boshlaydi. Frantsning ovozi go’zal va yoqimli edi. U cherkov xoriga qatnashar, u erda murakkab yakkaxon partiyalarni ijro etardi. Ota o’g’lining muvaffaqiyatlaridan xursand bo’lardi. Frants 11 yoshga to’lganda, uni konvikt – cherkov qo’shiqchilarini tayyorlovchi maktabga berishadi. O’quv yurtidagi sharoit boladagi musiqiy qobiliyatning rivojlanishi uchun qo’l keldi. Maktab o’quvchilari orkestrida u birinchi skripkachilar guruhida chalar, gohida esa dirijyor vazifasini ham bajarar edi. Orkestrning repertuari juda hilma-hil edi. Shubert turli janrlardagi simfonik asarlar (simfoniyalar, uvertyuralar), kvartetlar, vokal asarlari bilan tanishadi. U do’stlariga Motsartning sol minor simfoniyasi hayajonga solganini e’tirof qilgan. Unga Betxovenning musiqasi yuksak namuna bo’lgan. O’sha yillarning o’zidayoq Shubert ijod qila boshlagan edi. Uning dastlabki asarlari – fortepiano uchun fantaziya, bir qator qo’shiqlar bo’lgan. Yosh kompozitor ko’p ijod qilar, ularni zavq bilan, berilib yaratar, ko’pincha bu maktabdagi boshqa o’quv fanlari hisobiga bo’lardi. Boladagi favqulodda qobiliyat saroy kompozitori Salerining e’tiborini tortadi. Uning qo’lida Shubert bir yil davomida shug’ullanadi. Vaqt o’tishi bilan Frantsdagi musiqiy qobiliyatning shiddat bilan rivojlanib borishi otasini ko’proq bezovta qila boshlaydi. Hatto butun dunyoga mashhur bo’lgan musiqachilarning ijodiy yo’llari juda qiyin kechganligini yaxshi bilgan ota farzandining bunday taqdirga duchor bo’lishidan saqlab qolmoqchi bo’ladi. Musiqa bilan haddan tashqari ko’p mashg’ul bo’lishiga nisbatan jazo tariqasida u o’g’lining bayram kunlarida ham uyga kelishini ta’qiqlab qo’yadi. Biroq xech qanday ta’qiqlar boladagi iste’dodning rivojiga to’siq bo’la olmaydi. Shubert konvikt bilan aloqani uzishga, zerikarli va keraksiz darslardan qutilish, foydasiz, insonning qalbi va aqliga ta’sir qilmaydigan qoidalarni unutishga, erkinlikka chiqishga qaror qiladi. U butunlay o’zini musiqaga bag’ishlaydi, faqat u bilan yashashga intiladi. 1813-yil 28-oktyabrda u o’zinig Birinchi simfoniyasini yozib tugatadi. Shubert partituraning oxirgi sahifasiga shunday so’zlarni yozib qo’ygan edi: “Xotima  
 
va tugatish”. Bu simfoniyaning xotimasini hamda konviktning tugallanganligini 
anglatardi. Uch yil u o’qituvchiga yordamchi bo’lib ishladi, bolalarga savod va boshqa 
dastlabki o’quv fanlaridan dars berdi. Shunga qaramay, uning musiqaga havasi, ijod 
qilish istagi tobora kuchayib borar edi. Uning o’ziga xos ijodkorlik tabiatiga hayrat 
bilan boqishga to’g’ri keladi. 1814-yiladn 1817-yilgacha hamma narsa unga qarshi 
qaratilganday ko’rinsa-da, u hayratlanarli darajadagi ko’p asarlarini yaratadi. Faqat 
1815-yilning o’zidagina Shubert 144 ta qo’shiq, 4 ta opera, 2 ta simfoniya, 2 ta messa, 
2 ta fortepiano sonatasi, torli kvartet yaratadi.  
 Otasining barqaror oylikka ega bo’lgan o’qituvchi qilish orzusi chippakka 
chiqadi. Yosh kompozitor o’zini musiqaga bag’ishlash haqida uzil-kesil qaror qabul 
qildi hamda maktabdagi o’qituvchilik ishini tashladi. Shubertning shundan keyingi 
unchalik uzoq bo’lmagan hayoti ijodiy jasoratlaridangina iborat. Katta moddiy 
qiyinchiliklarni boshidan kechirishiga qaramay, u tinimsiz ijod qilar, bir asar ketidan 
ikkinchisini yaratar edi. Moddiy qiyinchiliklar baxtiga qarshi, uning yaxshi ko’rgan 
qiziga uylanishiga mo’nelik qiladi. Tereza Grob cherkov xorida qo’shiq aytardi. 
Dastlabki repetitsiyadayoq Shubert uni payqab qoladi, vaholanki, bu qiz boshqalardan 
keskin ajralib turmasdi. Musiqa boshlanishi bilanoq, Terezaning rangsiz yuzlari 
jonlanib ketardi.  
 Shubert taqdir nayranglariga qanchalik ko’nikmasin, o’ziga nisbatan uning 
bunchalik shafqatsiz bo’lishini tasavvur ham qilmagan edi. U o’z kundaliklarida: 
“Haqiqiy do’stni topgan kishi baxtlidir. Agar bu do’stni o’z xotini qiyofasida topgan 
kishi yanada baxtliroqdir”, - deb yozgan edi. Afsuski, uning orzular amalga oshmadi.  
 Bir necha yillar (1817-yildan 1822-yilgacha) davomida Shubert navbat bilan 
goh u, goh bu do’stlarinikida yashab yurdi. Ularning ayrimlari (Shpaun va Shtadler) 
kompozitorga konvikt davridan do’st edi. 
 Keyinroq ularning safiga san’at sohasida ko’p qirrali iste’dod sohibi Frants 
Shober, rassom Shvind, shoir Iogann Mayrxofer, qo’shiqchi Mixael Fogl va boshqalar 
kelib qo’shildi. Bu davrning jon-u dili Shubert edi. Bo’yi kichkina, yag’rindor, uzoqni 
yaxshi ko’ra olmaydigan Shubert nihoyatda kirishimli odam edi.  
 Uchrashuv paytlarida do’stlar badiiy adabiyot, o’tmish va zamonaviy poeziya 
bilan tanishar edi. Duch kelgan muammolar ustida qizg’in bahslashishar, mavjud 
ijtimoiy tartiblarni tanqid qilishar edi. Biroq, ba’zi paytlarda bunday uchrashuvlar 
va tugatish”. Bu simfoniyaning xotimasini hamda konviktning tugallanganligini anglatardi. Uch yil u o’qituvchiga yordamchi bo’lib ishladi, bolalarga savod va boshqa dastlabki o’quv fanlaridan dars berdi. Shunga qaramay, uning musiqaga havasi, ijod qilish istagi tobora kuchayib borar edi. Uning o’ziga xos ijodkorlik tabiatiga hayrat bilan boqishga to’g’ri keladi. 1814-yiladn 1817-yilgacha hamma narsa unga qarshi qaratilganday ko’rinsa-da, u hayratlanarli darajadagi ko’p asarlarini yaratadi. Faqat 1815-yilning o’zidagina Shubert 144 ta qo’shiq, 4 ta opera, 2 ta simfoniya, 2 ta messa, 2 ta fortepiano sonatasi, torli kvartet yaratadi. Otasining barqaror oylikka ega bo’lgan o’qituvchi qilish orzusi chippakka chiqadi. Yosh kompozitor o’zini musiqaga bag’ishlash haqida uzil-kesil qaror qabul qildi hamda maktabdagi o’qituvchilik ishini tashladi. Shubertning shundan keyingi unchalik uzoq bo’lmagan hayoti ijodiy jasoratlaridangina iborat. Katta moddiy qiyinchiliklarni boshidan kechirishiga qaramay, u tinimsiz ijod qilar, bir asar ketidan ikkinchisini yaratar edi. Moddiy qiyinchiliklar baxtiga qarshi, uning yaxshi ko’rgan qiziga uylanishiga mo’nelik qiladi. Tereza Grob cherkov xorida qo’shiq aytardi. Dastlabki repetitsiyadayoq Shubert uni payqab qoladi, vaholanki, bu qiz boshqalardan keskin ajralib turmasdi. Musiqa boshlanishi bilanoq, Terezaning rangsiz yuzlari jonlanib ketardi. Shubert taqdir nayranglariga qanchalik ko’nikmasin, o’ziga nisbatan uning bunchalik shafqatsiz bo’lishini tasavvur ham qilmagan edi. U o’z kundaliklarida: “Haqiqiy do’stni topgan kishi baxtlidir. Agar bu do’stni o’z xotini qiyofasida topgan kishi yanada baxtliroqdir”, - deb yozgan edi. Afsuski, uning orzular amalga oshmadi. Bir necha yillar (1817-yildan 1822-yilgacha) davomida Shubert navbat bilan goh u, goh bu do’stlarinikida yashab yurdi. Ularning ayrimlari (Shpaun va Shtadler) kompozitorga konvikt davridan do’st edi. Keyinroq ularning safiga san’at sohasida ko’p qirrali iste’dod sohibi Frants Shober, rassom Shvind, shoir Iogann Mayrxofer, qo’shiqchi Mixael Fogl va boshqalar kelib qo’shildi. Bu davrning jon-u dili Shubert edi. Bo’yi kichkina, yag’rindor, uzoqni yaxshi ko’ra olmaydigan Shubert nihoyatda kirishimli odam edi. Uchrashuv paytlarida do’stlar badiiy adabiyot, o’tmish va zamonaviy poeziya bilan tanishar edi. Duch kelgan muammolar ustida qizg’in bahslashishar, mavjud ijtimoiy tartiblarni tanqid qilishar edi. Biroq, ba’zi paytlarda bunday uchrashuvlar  
 
faqat Shubert musiqasiga bag’ishlanar, ular hatto, “shubertxonlik” degan nom ham 
olgan edi. Bunday uchrashuvlarda kompozitor fortepianodan uzoq ketmas, shu erning 
o’zidayoq ekosezlar, valslar, lendlerlar va boshqa raqslar uchun musiqa ijod qilardi. 
Ularning ko’pchiligi qog’ozga tushirilmasdan shu taxlitda qolib ketgan. Shubertning 
qo’shiqlari bundan xam ko’proq qiziqishni uyg’otar, ularni ko’pincha Shubertning 
o’zi ijro etardi.  
 Maishiy hayotdagi parokandalik Shubertni qizg’in, uzluksiz, ehtirosli ijoddan 
chalg’ita olmasdi. U izchil, muntazam ijod qilardi. “Men har kuni saharda ijod 
qilardim. Bir p’esani tugatiboq boshqasini boshlardim”,- de e’tirof etgan edi 
kompozitorning o’zi. Ayrim kunlarda u o’nlab qo’shiqlar yaratardi. Musiqiy g’oyalar 
unda uzluksiz tarzda paydo bo’lardi. Kompozitor ularni arang qog’ozga tushirishga 
ulgurardi. Musiqa uning tushlariga xam kirib chiqardi. Uyg’onishi bilanoq u tezda 
ularni yozib olishga urinar, shuning uchun u ko’zoynagini, hatto uxlab yotganida xam 
olib qo’ymasdi. Agar asar birdaniga takomillashgan va yakunlangan tarzda quyilib 
kelmasa, to o’zi qanoat hosil qilmaguncha, ishni davom ettirar edi. Xuddi shuning 
uchun ham Shubert ayrim she’riy matnlarni etti variantgacha yozgan! Shu davrda 
Shubert o’zining mashhur ikki asari – “Tugallanmagan simfoniya” va “Go’zal 
tegirmonchi qiz” qo’shiqlar turkumini yaratadi.  
 Shubertning “Tugallanmagan simfoniya” si (1822) yangi turdagi lirik-
drammatik simfoniya bo’lib, to’liq tugallangan asardir. Unda mujassamlashgan 
obrazlar hamda ularnin rivoji ikki qismda o’z ifodasini topgan. Har ikki qism ham lirik 
bo’lishiga qaramay, ularning xar biri o’ziga turfa ranglarga ega. Birinchi qismida lirik 
kechinmalar fojiali chuqurlashuv bilan berilsa, ikkinchi qismidagi lirik bosiq, ma’rifiy 
o’y-hayollarga to’yingan tarzda beriladi. Boshqa asarlarida bo’lgani kabi, bu 
simfoniyasi ham Shubert markazga oddiy inson tuyg’ularini qo’yadi.  
 Shubert qalbidagi eng nodir tuyg’ular qo’shiqlarda mujassamlashgan edi. 
Ularda kompozitor kutilmagan yuksakliklarga ko’tarilgan. Shubert qo’shiqlarini butun 
umri davomida yaratdi. Uning musiqiy merosida 600 dan ortiqroq qo’shiqlari bor. 
Vokal lirikasi tarixga Shubert Gyote she’rlariga yozgan qo’shiqlari bilan kirgan bo’lsa, 
o’zining qisqa umrini, Geyne she’rlariga bastalagan qo’shiqlari bilan yakunladi. 
Shubert she’riy matnlardan o’zini to’lqinlantirgan fikr va tuyg’ularni izlardi. Shubert 
qo’shiqlaridagi asosiy o’rinni vokal (yakkaxon) musiqasi tashkil etadi. Unda poeziya 
faqat Shubert musiqasiga bag’ishlanar, ular hatto, “shubertxonlik” degan nom ham olgan edi. Bunday uchrashuvlarda kompozitor fortepianodan uzoq ketmas, shu erning o’zidayoq ekosezlar, valslar, lendlerlar va boshqa raqslar uchun musiqa ijod qilardi. Ularning ko’pchiligi qog’ozga tushirilmasdan shu taxlitda qolib ketgan. Shubertning qo’shiqlari bundan xam ko’proq qiziqishni uyg’otar, ularni ko’pincha Shubertning o’zi ijro etardi. Maishiy hayotdagi parokandalik Shubertni qizg’in, uzluksiz, ehtirosli ijoddan chalg’ita olmasdi. U izchil, muntazam ijod qilardi. “Men har kuni saharda ijod qilardim. Bir p’esani tugatiboq boshqasini boshlardim”,- de e’tirof etgan edi kompozitorning o’zi. Ayrim kunlarda u o’nlab qo’shiqlar yaratardi. Musiqiy g’oyalar unda uzluksiz tarzda paydo bo’lardi. Kompozitor ularni arang qog’ozga tushirishga ulgurardi. Musiqa uning tushlariga xam kirib chiqardi. Uyg’onishi bilanoq u tezda ularni yozib olishga urinar, shuning uchun u ko’zoynagini, hatto uxlab yotganida xam olib qo’ymasdi. Agar asar birdaniga takomillashgan va yakunlangan tarzda quyilib kelmasa, to o’zi qanoat hosil qilmaguncha, ishni davom ettirar edi. Xuddi shuning uchun ham Shubert ayrim she’riy matnlarni etti variantgacha yozgan! Shu davrda Shubert o’zining mashhur ikki asari – “Tugallanmagan simfoniya” va “Go’zal tegirmonchi qiz” qo’shiqlar turkumini yaratadi. Shubertning “Tugallanmagan simfoniya” si (1822) yangi turdagi lirik- drammatik simfoniya bo’lib, to’liq tugallangan asardir. Unda mujassamlashgan obrazlar hamda ularnin rivoji ikki qismda o’z ifodasini topgan. Har ikki qism ham lirik bo’lishiga qaramay, ularning xar biri o’ziga turfa ranglarga ega. Birinchi qismida lirik kechinmalar fojiali chuqurlashuv bilan berilsa, ikkinchi qismidagi lirik bosiq, ma’rifiy o’y-hayollarga to’yingan tarzda beriladi. Boshqa asarlarida bo’lgani kabi, bu simfoniyasi ham Shubert markazga oddiy inson tuyg’ularini qo’yadi. Shubert qalbidagi eng nodir tuyg’ular qo’shiqlarda mujassamlashgan edi. Ularda kompozitor kutilmagan yuksakliklarga ko’tarilgan. Shubert qo’shiqlarini butun umri davomida yaratdi. Uning musiqiy merosida 600 dan ortiqroq qo’shiqlari bor. Vokal lirikasi tarixga Shubert Gyote she’rlariga yozgan qo’shiqlari bilan kirgan bo’lsa, o’zining qisqa umrini, Geyne she’rlariga bastalagan qo’shiqlari bilan yakunladi. Shubert she’riy matnlardan o’zini to’lqinlantirgan fikr va tuyg’ularni izlardi. Shubert qo’shiqlaridagi asosiy o’rinni vokal (yakkaxon) musiqasi tashkil etadi. Unda poeziya  
 
va musiqa uyg’unligining yangicha romantik munosabatlari aks etgan bo’lib, ular o’z 
o’rinlarini almashtirgandek tuyuladi, ya’ni go’yo so’zlar “kuylaydi”, musiqa 
“gapiradi”. 
  
3--: 
  Vokal tsikllari. Shubert ifodali vokal musiqaning yangi turini kashf etdi. Ular 
XIX asr musiqasida etakchi o’rinni egallaydi. Ohanglar matnning istalgan burilish va 
o’zgarishlariga moslashishi undagi nozik tomonlarni sayqallashtiradi. Shubert 
qo’shiqlarida jo’rovozlikning o’rni va ahamiyati kattadir. Shubert fortepiano 
partiyalarida badiiy tavsifni o’zining sehrli va yashirin ta’sirchanligiga ega bo’lgan 
qudratli omil sifatida talqin qiladi. Vokal musiqa hamda jo’rovozlikdagi, qo’shiq 
janrlari va shakllarida Shubert tomonidan kashf etilgan yangicha tamoyillar keyingi 
taraqqiyot uchun zamin bo’ldi va vokal lirikaning rivoji uchun imkoniyatlar yaratdi. 
O’n olti qo’shiqdan tashkil topgan birinchi to’plam “Urchuq yonidagi Gretxen”, “Dala 
atirguli”, “O’rmon shoxi”, “Podachining shikoyati” kabi mukammal qo’shiqlarni o’z 
ichiga olgan. “Urchuq yonidagi Gretxen” qo’shig’ini Serov iborasi bilan aytganda, 
“buyuk dramatik dostonlar” qatoriga kiritish mumkin. U sevuvchi va iztirob chekuvchi 
ayolning ichki dunyosini ochib beruvchi nozik psixologik etyuddir. Qo’shiq band 
shaklida yozilgan bo’lib, keyingi rivojlangan vokal xamda fortepiano partiyalari bilan 
ziynatlangan.  
“O’rmon shoxi” balladasi kompozitorning fantastik obrazlarga, real hayot 
voqealari uydirmalaridan ajratib bo’lmaydigan syujetlarga romantik qiziqishlari 
namoyon bo’lgan asardir. Ballada erkin kompozitsiyaga tayangan bo’lib, uning 
musiqiy qurilishi syujetning kengaytirilishiga bo’ysundirilgan. Balladani ot dukuriga 
o’xshaydigan uzluksiz og’ir zarbalar bilan kuzatilib boruvchi ritm yagona butunlikka 
birlashtiradi. Oktava va akkordlarning trioli repetitsiyalari yordamida Shubert to’la 
ko’ruv-eshittiruv tasavvurini yuzaga keltiradi.  
Shubertning vokal lirikasida qo’shiq turkumlari asosiy o’rinda turadi. Vokal 
musiqasining bu janrida Shubertdan oldin ijod qilgan san’atkor Betxoven bo’lib, u 
1816-yilda “Oldisdagi mahbubaga” turkumini yaratgan edi. Turkum vokal shaklining 
paydo bo’lishi romantik musiqadagi o’zini namoyon qilish va tarjimai holga moyil 
bo’lgan asosiy belgini ko’rsatuvchi hodisadir. Vilgelm Myullerning she’riy turkumlari 
va musiqa uyg’unligining yangicha romantik munosabatlari aks etgan bo’lib, ular o’z o’rinlarini almashtirgandek tuyuladi, ya’ni go’yo so’zlar “kuylaydi”, musiqa “gapiradi”. 3--: Vokal tsikllari. Shubert ifodali vokal musiqaning yangi turini kashf etdi. Ular XIX asr musiqasida etakchi o’rinni egallaydi. Ohanglar matnning istalgan burilish va o’zgarishlariga moslashishi undagi nozik tomonlarni sayqallashtiradi. Shubert qo’shiqlarida jo’rovozlikning o’rni va ahamiyati kattadir. Shubert fortepiano partiyalarida badiiy tavsifni o’zining sehrli va yashirin ta’sirchanligiga ega bo’lgan qudratli omil sifatida talqin qiladi. Vokal musiqa hamda jo’rovozlikdagi, qo’shiq janrlari va shakllarida Shubert tomonidan kashf etilgan yangicha tamoyillar keyingi taraqqiyot uchun zamin bo’ldi va vokal lirikaning rivoji uchun imkoniyatlar yaratdi. O’n olti qo’shiqdan tashkil topgan birinchi to’plam “Urchuq yonidagi Gretxen”, “Dala atirguli”, “O’rmon shoxi”, “Podachining shikoyati” kabi mukammal qo’shiqlarni o’z ichiga olgan. “Urchuq yonidagi Gretxen” qo’shig’ini Serov iborasi bilan aytganda, “buyuk dramatik dostonlar” qatoriga kiritish mumkin. U sevuvchi va iztirob chekuvchi ayolning ichki dunyosini ochib beruvchi nozik psixologik etyuddir. Qo’shiq band shaklida yozilgan bo’lib, keyingi rivojlangan vokal xamda fortepiano partiyalari bilan ziynatlangan. “O’rmon shoxi” balladasi kompozitorning fantastik obrazlarga, real hayot voqealari uydirmalaridan ajratib bo’lmaydigan syujetlarga romantik qiziqishlari namoyon bo’lgan asardir. Ballada erkin kompozitsiyaga tayangan bo’lib, uning musiqiy qurilishi syujetning kengaytirilishiga bo’ysundirilgan. Balladani ot dukuriga o’xshaydigan uzluksiz og’ir zarbalar bilan kuzatilib boruvchi ritm yagona butunlikka birlashtiradi. Oktava va akkordlarning trioli repetitsiyalari yordamida Shubert to’la ko’ruv-eshittiruv tasavvurini yuzaga keltiradi. Shubertning vokal lirikasida qo’shiq turkumlari asosiy o’rinda turadi. Vokal musiqasining bu janrida Shubertdan oldin ijod qilgan san’atkor Betxoven bo’lib, u 1816-yilda “Oldisdagi mahbubaga” turkumini yaratgan edi. Turkum vokal shaklining paydo bo’lishi romantik musiqadagi o’zini namoyon qilish va tarjimai holga moyil bo’lgan asosiy belgini ko’rsatuvchi hodisadir. Vilgelm Myullerning she’riy turkumlari  
 
Shubert uchun ijodiy omil va poetik asos vazifasini bajardi. Shubertning ikkita 
qo’shiqlar turkumi – “Go’zal tegirmonchi qiz” va “Qishki yo’l” vokal janrlari musiqa 
tarixidagi yangi sahifalar. Turkum o’rtasida zich aloqadorlik mavjud: she’riy matn bir 
shoirga – Vilgelm Myullerga tegishli, har ikki holatda xam bir shaxs – baxt va 
muhabbat izlayotgan daydi xarakatlanadi. “Go’zal tegirmonchi qiz” asarining 
qaxramoni hayotga shodiyona qadam tashlayotgan yigitcha. “Qishki yo’l”da u xamma 
narsani orqada qolgan, barchasidan xafsalasi pir bo’lgan odam sifatida ko’rsatilgan. 
Har ikki turkumda xam hayot va inson kechinmalari tabiat bilan zich qo’shilib ketgan 
“Go’zal tegirmonchi qiz” turkumi syujeti bahorgi tabiat qo’ynida rivojlanadi. “Qishki 
yo’l” turkumi esa ayovsiz qish manzarasi tasvirlanadi. Yoshlikning barcha orzu-
umidlari hamda sarobli hayollari bilan gullayotgan bahorga, yolg’izlik izg’irini esa 
qorlar qoplagan qish tabiatiga qiyoslanadi.  
Shubert hayotining oxirgi o’n yilligidagi asarlari janri turli –tumandir. U 
simfoniyalar, fortepiano uchun sonatalar, kvartetlar, kintetlar, trio, messalar, operalar, 
ko’plab qo’shiqlar va boshqa musiqalarni yaratadi. Biroq kompozitorning tirkligida 
uning asarlari juda kam ijro etilgan. Shuning uchun ham ularnin ko’p qisim 
qo’lyozmalarda qolib ketgan. Na mablag’, na homiylarga ega bo’lgan Shubertda o’z 
asarlarini nashr qilish imkoni deyarli bo’lmadi. Shubertning bironta operasi 
sahnalashtirish uchun qabul qilinmagan, vaxolanki, u “Shaytonning quvnoq uyi” 
(1814), “Alfons va Estrella” (1822) operalarini, “Fernando” (1815), “Egizaklar” 
(1819), “To’rt yillik ro’za” (1815) zingshpillarin yozgan edi. Uning simfoniyalaridan 
birontasi ham orkestr bilan ijro etilmagan. Bugina emas, uning eng yaxshi – 
Sakkizinchi xamda To’qqizinchi simfoniyalari kompozitor vafotidan bir necha yil 
o’tgach topilgan. Gyotening she’rlariga bastalangan qo’shiqlar garchi ularni 
Shubertning o’zi shoirga yuborgan bo’lishiga qaramasdan, e’tibor qozonmagan. 
 4--: 
.Hayot va ijodining so’nggi yillari. Tortinchoqlik, o’z ishlarini yo’lga qo’ya 
olmaslik, odamlardan biron nima so’rashni istamaslik, ular oldida past ketishdan 
tiyilish ham Shubertning doimiy moddiy qiyinchiliklariga sabab bo’lgan. Doimiy 
umidsizlik, ba’zan xatto, ochlikka qaramasdan kompozitor na knyaz Estergazi 
xizmatiga kirishni hohlar, na saroy organchilari oldiga borardi. Vaxolanki, ular uni xar 
doim saroyga taklif qilishar edi. Ba’zi paytlarda Shubertning, xatto fortepianosi xam 
Shubert uchun ijodiy omil va poetik asos vazifasini bajardi. Shubertning ikkita qo’shiqlar turkumi – “Go’zal tegirmonchi qiz” va “Qishki yo’l” vokal janrlari musiqa tarixidagi yangi sahifalar. Turkum o’rtasida zich aloqadorlik mavjud: she’riy matn bir shoirga – Vilgelm Myullerga tegishli, har ikki holatda xam bir shaxs – baxt va muhabbat izlayotgan daydi xarakatlanadi. “Go’zal tegirmonchi qiz” asarining qaxramoni hayotga shodiyona qadam tashlayotgan yigitcha. “Qishki yo’l”da u xamma narsani orqada qolgan, barchasidan xafsalasi pir bo’lgan odam sifatida ko’rsatilgan. Har ikki turkumda xam hayot va inson kechinmalari tabiat bilan zich qo’shilib ketgan “Go’zal tegirmonchi qiz” turkumi syujeti bahorgi tabiat qo’ynida rivojlanadi. “Qishki yo’l” turkumi esa ayovsiz qish manzarasi tasvirlanadi. Yoshlikning barcha orzu- umidlari hamda sarobli hayollari bilan gullayotgan bahorga, yolg’izlik izg’irini esa qorlar qoplagan qish tabiatiga qiyoslanadi. Shubert hayotining oxirgi o’n yilligidagi asarlari janri turli –tumandir. U simfoniyalar, fortepiano uchun sonatalar, kvartetlar, kintetlar, trio, messalar, operalar, ko’plab qo’shiqlar va boshqa musiqalarni yaratadi. Biroq kompozitorning tirkligida uning asarlari juda kam ijro etilgan. Shuning uchun ham ularnin ko’p qisim qo’lyozmalarda qolib ketgan. Na mablag’, na homiylarga ega bo’lgan Shubertda o’z asarlarini nashr qilish imkoni deyarli bo’lmadi. Shubertning bironta operasi sahnalashtirish uchun qabul qilinmagan, vaxolanki, u “Shaytonning quvnoq uyi” (1814), “Alfons va Estrella” (1822) operalarini, “Fernando” (1815), “Egizaklar” (1819), “To’rt yillik ro’za” (1815) zingshpillarin yozgan edi. Uning simfoniyalaridan birontasi ham orkestr bilan ijro etilmagan. Bugina emas, uning eng yaxshi – Sakkizinchi xamda To’qqizinchi simfoniyalari kompozitor vafotidan bir necha yil o’tgach topilgan. Gyotening she’rlariga bastalangan qo’shiqlar garchi ularni Shubertning o’zi shoirga yuborgan bo’lishiga qaramasdan, e’tibor qozonmagan. 4--: .Hayot va ijodining so’nggi yillari. Tortinchoqlik, o’z ishlarini yo’lga qo’ya olmaslik, odamlardan biron nima so’rashni istamaslik, ular oldida past ketishdan tiyilish ham Shubertning doimiy moddiy qiyinchiliklariga sabab bo’lgan. Doimiy umidsizlik, ba’zan xatto, ochlikka qaramasdan kompozitor na knyaz Estergazi xizmatiga kirishni hohlar, na saroy organchilari oldiga borardi. Vaxolanki, ular uni xar doim saroyga taklif qilishar edi. Ba’zi paytlarda Shubertning, xatto fortepianosi xam  
 
bo’lmas, u cholg’usiz ijod qilar edi. Moddiy qiyinchiliklar uning musiqa yaratishiga 
halal bera olmasdi.  
Shunga qaramasdan venaliklar Shubertning asarlarini yaxshi ko’rishardi. Og’izdan 
og’izga o’tib kelayotgan qadimgi xalq qo’shiqlariga o’xshab, uning asarlari xam asta-
sekin o’z muhlislarini topa bordi. Bular go’zal saroy salonlarining doimiy 
ishtirokchilari, oliy tabaqa vakillari emas edi. Bunda o’sha davrning mashxur 
qo’shiqchisi Iogann Mixael Fogl Shubert qo’shiqlarini kompozitorning o’zi jo’r 
bo’lgan 
holda 
ijro 
etardi. 
Moddiy 
ta’minlanmaganlik, 
uzluksiz 
hayotiy 
muvaffaqiyatsizliklar Shubertning sog’ligiga sal’biy ta’sir ko’rsatdi. U juda oriqlab 
ketgan edi. Umrining oxirgi yillarida otasi bilan yarashib, nisbatan osoyishta, 
me’yordagi maishiy hayot ham endilikda xech narsani o’zgartira olmasdi. Shubert 
musiqa yaratishni to’xtata olmasdi, zero, uning xayotidagi mazmun shunda edi.  
Kompozitor 27 yoshida do’sti Shoberga: “....men o’zimni dunyodagi eng baxtsiz, 
abgor kishi deb bilaman....”, - deb yozgan edi. Bu kayfiyat so’nggi davr musiqasida 
xam o’z ifodasini topgan. Agar oldinlari Shubert, asosan, yorqin, quvnoq asarlar 
yaratgan bo’lsa, o’limidan bir yil oldin u “Qishki yo’l” turkumini yaratadi. Bu asarida 
u iztiroblar, chorasiz sog’inch, ruhning azobli og’riqlarini ifoda etgan.  
1828-yilda do’stlarining sa’y-xarakatlari bilan Shubertning xayotligida uning 
o’z asarlaridan iborat bo’lgan yagona kontsert tashkil etiladi. Kontsert katta 
muvaffaqiyat qozonadi, u kompozitorga katta quvonch bag’ishlaydi. Uning kelajak 
rejalari yanada ko’paydi. Sog’lig’ining yomonlashishiga qaramay, u ijod qilishda 
davom etadi. O’lim kutilmaganda keldi. Shubert tif bilan kasallangan edi. 
Darmonsizlangan organizm og’ir kasallikni ko’tara olmadi. Shubert 1828-yil 19-
noyabrda vafot etdi. Qolgan mol-mulk arzimagan pulga baholandi. Ko’plab asarlar 
yo’q bo’lib ketdi. 
O’sha davrdagi mashhur shoir Grilpartser bir yil oldin Betxovenning qabr toshiga 
she’r yozgan edi. U Shubertning Vena qabristonidagi oddiygina yodgorligiga shunday 
yozuvlarni bitgandi: “Bu erda musiqaning boy xazinasigina emas, amalga oshmagan 
umidlari ham ko’milgan”.  
 5--: 
 Shubertning vokal ijodi. Shubertning musiqa merosini 600 dan ortiq qo’shiqlar 
tashkil etadi. Nazmiy matnlarida u o’ziga yaqin bo’lgan o’y-fikr, hissiyotlarga javob 
bo’lmas, u cholg’usiz ijod qilar edi. Moddiy qiyinchiliklar uning musiqa yaratishiga halal bera olmasdi. Shunga qaramasdan venaliklar Shubertning asarlarini yaxshi ko’rishardi. Og’izdan og’izga o’tib kelayotgan qadimgi xalq qo’shiqlariga o’xshab, uning asarlari xam asta- sekin o’z muhlislarini topa bordi. Bular go’zal saroy salonlarining doimiy ishtirokchilari, oliy tabaqa vakillari emas edi. Bunda o’sha davrning mashxur qo’shiqchisi Iogann Mixael Fogl Shubert qo’shiqlarini kompozitorning o’zi jo’r bo’lgan holda ijro etardi. Moddiy ta’minlanmaganlik, uzluksiz hayotiy muvaffaqiyatsizliklar Shubertning sog’ligiga sal’biy ta’sir ko’rsatdi. U juda oriqlab ketgan edi. Umrining oxirgi yillarida otasi bilan yarashib, nisbatan osoyishta, me’yordagi maishiy hayot ham endilikda xech narsani o’zgartira olmasdi. Shubert musiqa yaratishni to’xtata olmasdi, zero, uning xayotidagi mazmun shunda edi. Kompozitor 27 yoshida do’sti Shoberga: “....men o’zimni dunyodagi eng baxtsiz, abgor kishi deb bilaman....”, - deb yozgan edi. Bu kayfiyat so’nggi davr musiqasida xam o’z ifodasini topgan. Agar oldinlari Shubert, asosan, yorqin, quvnoq asarlar yaratgan bo’lsa, o’limidan bir yil oldin u “Qishki yo’l” turkumini yaratadi. Bu asarida u iztiroblar, chorasiz sog’inch, ruhning azobli og’riqlarini ifoda etgan. 1828-yilda do’stlarining sa’y-xarakatlari bilan Shubertning xayotligida uning o’z asarlaridan iborat bo’lgan yagona kontsert tashkil etiladi. Kontsert katta muvaffaqiyat qozonadi, u kompozitorga katta quvonch bag’ishlaydi. Uning kelajak rejalari yanada ko’paydi. Sog’lig’ining yomonlashishiga qaramay, u ijod qilishda davom etadi. O’lim kutilmaganda keldi. Shubert tif bilan kasallangan edi. Darmonsizlangan organizm og’ir kasallikni ko’tara olmadi. Shubert 1828-yil 19- noyabrda vafot etdi. Qolgan mol-mulk arzimagan pulga baholandi. Ko’plab asarlar yo’q bo’lib ketdi. O’sha davrdagi mashhur shoir Grilpartser bir yil oldin Betxovenning qabr toshiga she’r yozgan edi. U Shubertning Vena qabristonidagi oddiygina yodgorligiga shunday yozuvlarni bitgandi: “Bu erda musiqaning boy xazinasigina emas, amalga oshmagan umidlari ham ko’milgan”. 5--: Shubertning vokal ijodi. Shubertning musiqa merosini 600 dan ortiq qo’shiqlar tashkil etadi. Nazmiy matnlarida u o’ziga yaqin bo’lgan o’y-fikr, hissiyotlarga javob  
 
izlagan. U, ayniqsa, she’rning va musiqa mutanosibligiga diqqatni jalb qilgan. 
Chunonchi, Shubert yozgan qo’shiq turkumlari she’rlarining muallifi Vilgelm 
Myullerning o’z asarlarini qo’shiq qilib kuylashga mo’ljallangan va bu Shubertni 
qiziqtirib qo’ydi.  
Vokal lirika tarixiga Shubert Gyote qo’shiqlari bilan kirib keldi va o’zining qisqa 
hayotini Geyne she’rlariga yozilgan qo’shiqlari bilan yakunladi. Shubert qo’shiqlarida 
vokal lirikasi asosiy o’rin egallaydi, ularda she’riyat va musiqaning uyg’unlashuviga 
yangi romantik munosabat o’z aksini topdi, unda so’z “kuylaydi”, ohang esa 
“gapiradi”. 
Shubert kuychan, ohanglari deklamatsiyali, nutq intonnatsiyalari bilan birlashtirib, 
XIX asr musiqasida asosiy o’rin egallagan ifodaviy vokal melodikasining yangi turini 
yaratdi. Vokal melodikasining ushbu turi musiqaning cholg’u sohasini qamrab olib, 
kelajakda Shuman, Brams vokal lirikasida, Shopen ijodida yangidan o’zgarishlar bilan 
rivojlandi. 
Shubert qo’shiqlarida vokal melodikasi matning turli burilishlariga, uning 
xususiyatlarini bo’rttirgan xolda moslasha olish xususiyatlariga ega. Badiiy tavsifning 
qudratli omili bo’lgan va uningsiz badiiy yaxlitlikning o’zi mavjudligi mumkin 
bo’lmagan jo’rlik (akkompaniment) ning xam ahamiyati kattadir. 
Shubert vokal asarlarining shakli musiqiy-shoirona obrazning xarakteri va 
xarakatidan kelib chiqadi. U kuplet shakliga murojaat qiladi. Shubert tomonidan 
topilgan vokal melodikasi, fortepiano partiyasi, qo’shiq janrlari va shakllarining 
tamoyillari kelajak rivojlanishiga asos soldi va vokal lirikasining butun kelajak 
evolyutsiyasiga turtki bo’ldi.  
 
izlagan. U, ayniqsa, she’rning va musiqa mutanosibligiga diqqatni jalb qilgan. Chunonchi, Shubert yozgan qo’shiq turkumlari she’rlarining muallifi Vilgelm Myullerning o’z asarlarini qo’shiq qilib kuylashga mo’ljallangan va bu Shubertni qiziqtirib qo’ydi. Vokal lirika tarixiga Shubert Gyote qo’shiqlari bilan kirib keldi va o’zining qisqa hayotini Geyne she’rlariga yozilgan qo’shiqlari bilan yakunladi. Shubert qo’shiqlarida vokal lirikasi asosiy o’rin egallaydi, ularda she’riyat va musiqaning uyg’unlashuviga yangi romantik munosabat o’z aksini topdi, unda so’z “kuylaydi”, ohang esa “gapiradi”. Shubert kuychan, ohanglari deklamatsiyali, nutq intonnatsiyalari bilan birlashtirib, XIX asr musiqasida asosiy o’rin egallagan ifodaviy vokal melodikasining yangi turini yaratdi. Vokal melodikasining ushbu turi musiqaning cholg’u sohasini qamrab olib, kelajakda Shuman, Brams vokal lirikasida, Shopen ijodida yangidan o’zgarishlar bilan rivojlandi. Shubert qo’shiqlarida vokal melodikasi matning turli burilishlariga, uning xususiyatlarini bo’rttirgan xolda moslasha olish xususiyatlariga ega. Badiiy tavsifning qudratli omili bo’lgan va uningsiz badiiy yaxlitlikning o’zi mavjudligi mumkin bo’lmagan jo’rlik (akkompaniment) ning xam ahamiyati kattadir. Shubert vokal asarlarining shakli musiqiy-shoirona obrazning xarakteri va xarakatidan kelib chiqadi. U kuplet shakliga murojaat qiladi. Shubert tomonidan topilgan vokal melodikasi, fortepiano partiyasi, qo’shiq janrlari va shakllarining tamoyillari kelajak rivojlanishiga asos soldi va vokal lirikasining butun kelajak evolyutsiyasiga turtki bo’ldi.