FUQAROLIK PROTSESSUAL HUQUQI TUSHUNCHASI, TIZIMI VA MANBALARI
Yuklangan vaqt
2025-03-16
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
18
Faytl hajmi
23,1 KB
KURS ISHI
FUQAROLIK PROTSESSUAL HUQUQI TUSHUNCHASI, TIZIMI VA
MANBALARI
Reja:
I. Kirish
II. Asosiy qism
1. Fuqarolik protsessual huquqi tushunchasi
2. Fuqarolik protsessual huquqining tizimi
3. Fuqarolik protsessul huquqining manbalari
III. Xulosa
IV. Foydalanilgan adabiyotlar roʻyxati
I. Kirish
Yuridik fanlarning muhim sohasi hisoblangan fuqarolik protsessual huquqi
ham davlat huquqiy faoliyatning alohida turi sifatida fuqarolik ishlari bo‘yicha odil
sudlovni amalga oshirish masalalarini o‘rganadi, uni rivojlantirish va yanada
takomillashtirish, jamiyat uchun to‘liq va samarali xizmat qilish yo‘llarini belgilab
beradigan fan sifatida maydonga chiqadi. Darhaqiqat, fuqarolik protsessual huquqi
fanining yordami va ko‘magisiz odil sudlovning mohiyatini to‘g‘ri tushunish va uni
to‘liq amalga oshirish, odil sudlov faoliyati davomida yuzaga keluvchi qoidalarga
to‘laligicha rioya qilish mumkin emas. O‘zbekiston Respublikasining fuqarolik
protsessual huquqi fani yuridik fanlarning asosiy va muhim bo‘g‘inlaridan biri
hisoblanib,
O‘zbekiston
Respublikasining
Konstitutsiyasida
mustahkamlab
qo‘yilgan inson huquqlari va erkinliklarini ta’minlash, jamiyatda qonuniylik va
huquq-tartibotni mustahkamlash, fuqarolar o‘rtasida tinchlik va milliy totuvlikni
ta’minlashga ko‘maklashish, fuqarolarning huquqiy madaniyatini yuksaltirish,
qonun hujjatlarini takomillashtirish va uni amaliyotda qo‘llash samaradorligini
oshirishga xizmat qiladi.
Fuqarolik protsessual huquqi — huquq sohasi; sud tomonidan fuqarolik
ishlarini koʻrish va hal qilish, shuningdek, sudlar va boshqa ayrim organlar
qarorlarining ijro etilishi tartibini belgilaydi. Fuqarolik protsessual huquqining
predmeti — sud majlisida tekshiriladigan va hal qilinadigan fuqarolik ishlari tufayli
vujudga keladigan sud va protsessning boshqa ishtirokchilari oʻrtasidagi ijtimoiy
munosabatlardir. Fuqarolik protsessual huquqi fuqarolik ishlarini yuritishni tartibga
solib, qoʻzgʻatilgan ish yuzasidan sudning, protsess ishtirokchilarining, sud qarorini
ijro etuvchilarning qanday harkatlarni qanday tarzda bajarishlari lozimligini, bunday
harakatlarning oqibatlari nimadan iborat boʻlishi (ish haqi undirilishi, keltirilgan
zarar toʻlanishi)ni belgilaydi. Fuqarolik protsessual huquqi huquqning boshqa
sohalari, chunonchi, jinoyat protsessual huquqi bilan bogʻliq. Huquqning bu har ikki
sohasini birlashtiradigan mazmun shundaki, ular odil sudlovni amalga oshirish bilan
bogʻliq ijtimoiy munosabatlarni tartibga soladi. Fuqarolik protsessual huquqining
asosiy manbai Oʻzbekiston Respublikasining Fuqarolik protsessual kodeksidir.
Sud-huquq tizimini yanada demokratlashtirish va erkinlashtirish, sud, huquqni
muhofaza qiluvchi va nazorat organlari faoliyati samaradorligini oshirish, aholining
odil sudlovga bo‘lgan ishonchini oshirish, jamiyatda qonun ustuvorligini ta’minlash
va qonuniylikni mustahkamlash maqsadida O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti
Shavkat Mirziyoyevning 2016-yil 21-oktyabr kuni “Sud-huquq tizimini yanada
isloh qilish, fuqarolarning huquq va erkinliklarini ishonchli himoya qilish
kafolatlarini kuchaytirish choratadbirlari to‘g‘risida”gi Farmoni imzolandi. Farmon
sud hokimiyatining chinakam mustaqilligini, fuqarolar huquq va erkinliklarining
ishonchli himoyasini ta’minlash, shuningdek odil sudlovga erishish darajasini
oshirish sohasida davlat siyosatining asosiy ustuvor yo‘nalishlarini amalga oshirish
maqsadida sud, huquqni muhofaza qiluvchi va nazorat organlarining muhim
vazifalarini belgilab bergan.
II. Asosiy qism
1. Fuqarolik protsessual huquqi tushunchasi
Fuqarolik
sud
ishlarini
yuritish
to‘g‘risidagi
qonun
hujjatlarida
mustahkamlangan fuqarolik protsessual qoidalarning majmui mustaqil huquq sohasi
bo‘lmish fuqarolik protsessual huquqini hosil qiladi. Yuridik adabiyotlarda fuqarolik
protsessual huquqi tushunchasiga bir-biriga o‘xshash ta’riflar beriladi. Masalan,
atoqli protsessualist Sh.Sh.Shoraxmetovning fikricha, fuqarolik protsessual huquqi
deb, fuqarolik ishlarini ko‘rishda sudning odil sudlovni amalga oshirish bilan bog‘liq
ijtimoiy munosabatlarini ifodalaydigan fuqarolik protsessi ishtirokchilarining
harakatlarini qonun asosida tartibga soladigan, shuningdek sud qarorlarining ijro
etilishi tartibini belgilaydigan huquq me’yorlarining majmuiga aytiladi. Mashhur
protsessualist olima M.S.Shakaryan fuqarolik protsessual huquqiga fuqarolik
ishlarini qo‘zg‘atish, mazmunan ko‘rish va hal etish, sud qarorlarini qayta ko‘rish,
shuningdek sud qarorlarini ijro etish tartibini, umuman fuqarolik ishlari bo‘yicha
odil sudlovni amalga oshirish tartibini belgilaydigan huquq normalarining majmui,
deb ta’rif beradi. Bir so‘z bilan aytganda, fuqarolik protsessual huquqi fuqarolarning
shaxsiy, siyosiy, iqtisodiy va ijtimoiy huquqlarini, erkinliklari va manfaatlarini,
shuningdek korxonalar, muassasalar, tashkilotlar, jamoat birlashmalari va fuqarolar
o‘zini o‘zi boshqarish organlarining huquqlari hamda qonun bilan qo‘riqlanadigan
manfaatlarining sud orqali himoya qilinishini ta’minlaydi. Fuqarolik protsessual
huquqi o‘zida fuqarolik ishlari bo‘yicha odil sudlovni amalga oshirish jarayonida
sud va protsessning boshqa ishtirokchilari o‘rtasida yuzaga keladigan ijtimoiy
munosabatlarni tartibga soladigan protsessual normalar tizimini jamlagan huquq
sohasi hisoblanadi. Fuqarolik protsessual huquqi normalari bilan fuqarolik ishlarida
ishtirok etuvchi har bir shaxs uchun protsessual huquq va majburiyatlar belgilanadi.
Masalan, sud fuqarolik ishini mazmunan ko‘rish va hal etish vakolatiga ega bo‘ladi.
Shu bilan birga sud ishda ishtirok etuvchi shaxslarning protsessual huquqlariga
qat’iy amal qilishi talab etiladi. Ishda ishtirok etuvchi shaxslar ish materiallari bilan
tanishish, ulardan ko‘chirmalar olish, nusxalar ko‘chirish, rad etish to‘g‘risida arz
qilish, dalillar taqdim etish, dalillarni tekshirishda ishtirok etish, ishda ishtirok
etuvchi boshqa shaxslarga va odil sudlovni amalga oshirishga ko‘maklashayotgan
shaxslarga savollar berish, arz qilish, iltimosnomalar taqdim etish, sudga og‘zaki va
yozma tushuntirishlar berish, sud muhokamasi davomida yuzaga keladigan barcha
masalalar bo‘yicha o‘zlarining vajlarini bayon qilish, boshqa shaxslarning arzlari,
iltimosnomalari, vajlariga qarshi e’tirozlar bildirish, sud hujjatlari ustidan shikoyat
qilish, davlat ijrochisi tomonidan harakatlar sodir etilishida hozir bo‘lishi va o‘z
huquqlarini amalga oshirish huquqiga ega bo‘ladilar. Fuqarolik protsessual huquq
normalari sud protsessini olib borish tartibini belgilaydi, mazkur tartibni buzuvchi
fuqarolik protsessual munosabatning har bir subyekti uchun muayyan choralarni
nazarda tutadi. Fuqarolik protsessual huquqi normalarining huquqiy tartibga solish
obyektini fuqarolik ishlari bo‘yicha sud ishlarini yuritish sohasidagi ijtimoiy
munosabatlar tashkil qiladi. Fuqarolik protsessual huquqi huquqning mustaqil
tarmog‘i bo‘lgani bois, huquqiy tartibga solishning o‘ziga xos maxsus predmetiga
ega. Shu o‘rinda fuqarolik protsessual huquqi predmetining fuqarolik protsessining
predmeti bilan o‘zaro farqli jihatlarini ajrata bilish lozim. Masalan, sud tomonidan
odil sudlovni amalga oshirish maqsadida sudda ko‘rilayotgan muayyan fuqarolik
ishi fuqarolik protsessining predmeti hisoblanadi. Yuridik lug‘atlarda e’tirof
etilishicha, fuqarolik ishi – fuqarolik sudida fuqarolik huquqiy qonunlarda nazarda
tutilgan tartibda ko‘rib chiqiladigan har qanday ish. Fuqarolik ishiga quyidagilar
kiradi: fuqarolik huquqi to‘g‘risidagi kelishmovchilikka doir ishlar; boshqaruv
organlari yoki mansabdor shaxslarning o‘z vakolatlarini fuqarolarning huquqlarini
cheklab sodir yetgan harakatlari bo‘yicha shikoyatlarga doir ishlar; yuridik
ahamiyatga ega bo‘lgan faktlarni aniqlash to‘g‘risidagi ishlar va maxsus
yuritiladigan boshqa ishlar. Fuqarolik protsessual huquqining predmetini fuqarolik
sud ishlarini yuritish sohasida vujudga keladigan fuqarolik protsessual munosabatlar
tashkil etib, ushbu munosabatlar fuqarolik ishlari tufayli vujudga keladigan sud va
protsessning boshqa ishtirokchilari, sud qarorlarini ijro etuvchi idoralar o‘rtasida
yuzaga keladi. M.S.Shakaryanning fikricha, fuqarolik sud ishlarini yuritish deganda,
fuqarolik protsessual huquqi bilan tartibga solinadigan sud, ishda ishtirok etuvchi
shaxslar va protsessning boshqa ishtirokchilari, shuningdek sud qarorlarini ijro
etuvchi idoralarning faoliyati tushuniladi. Boshqa guruhdagi olimlar esa fuqarolik
protsessi deganda, uchta tarkibiy qism: protsessual faoliyat, protsessual
munosabatlar va protsessual shaklning birligini tushunadilar. Sh.Shoraxmetov
fuqarolik protsessiga qonun bilan belgilangan fuqarolik ishlarini ko‘rish, hal qilish
va sud qarorlarini ijro etish bilan bog‘liq faoliyat, deb ta’rif beradi.
2. Fuqarolik protsessual huquqining tizimi
Fuqarolik protsessual huquqining barcha qoidalari bir biri bilan uzviy bog‘liq
bo‘lib, uning yaxlit tizimini tashkil qiladi. Ushbu tizimda umumiy va maxsus
ahamiyat kasb etuvchi normalar majud bo‘lib, ular birgalikda fuqarolik protsessual
huquqining tizimini hosil qiladi. Protsessual normalar sud ishlarini yuritish turlari
hamda fuqarolik protsessining barcha bosqichlari uchun umumiy bo‘lgan
normalarga ajratiladi. Ular fuqarolik sud ishlarini yuritish vazifalarini aniqlaydi,
fuqarolik protsessi prinsiplarini mustahkamlaydi, fuqarolik ishlarida ishtirok etuvchi
shaxslar doirasini, dalillar, protsessual muddatlar, sud xabarnomalari, chaqiruvlari
va hokazolarni belgilaydi. Modomiki, fuqarolik protsessi fuqarolik ishining bir
bosqichdan ikkinchi bosqichga harakatlanishidan iborat ekan, protsessual normalar
birinchi instansiya sudida, apellatsiya va kassatsiya tartibida ish yuritish, qonuniy
kuchga kirgan sud qarorlarini nazorat tartibida qayta ko‘rish, sud qarorlarini ijro
etish bosqichlarini o‘zida qamrab oladi. Undan tashqari, protsessual normalar turli
protsessual harakatlarni ham tartibga soladi. Masalan, da’vo tartibida yuritiladigan
ishlardagi ko‘plab protsessual normalar (fuqarolik ishini qo‘zg‘atishga doir 188-
200-moddalar, fuqarolik ishini sudda ko‘rishga tayyorlashga oid 201-206-moddalar)
sud ishlarini yuritishning boshqa turlari uchun ham ahamiyatli hisoblanadi. Shuning
uchun ham da’vo tartibida yuritiladigan ishlar uchun belgilangan qoidalar fuqarolik
sud ishlarini yuritishning umumiy qoidalari tarzida e’tirof etiladi. Biroq har bir sud
ishlarini yuritish turining o‘ziga xos xususiyatlari alohida normalarda aks ettiriladi.
Xususan, “qarshi da’vo”, “da’voni ta’minlash” kabi normalar da’vo tartibida
yuritiladigan ishlar uchungina xos hisoblanadi. Fuqarolik protsessual kodeksida,
shuningdek fuqarolik, uy-joy, mehnat, oila va boshqa huquqiy munosabatlarni
tartibga soluvchi kodekslarda moddiy-huquqiy munosabatlardan kelib chiqadigan
ishlarni sudda ko‘rishning protsessual xususiyatlarini nazarda tutuvchi maxsus
normalar o‘z ifodasini topadi. Masalan, O‘zbekiston Respublikasi Mehnat
kodeksining 277-moddasida xodimlar mehnatga doir huquqiy munosabatlardan
kelib chiqadigan talablar bo‘yicha sudga murojaat qilganlarida sud xarajatlarini
to‘lashdan ozod etilishi belgilangan. Shuningdek, O‘zbekiston Respublikasi Oila
kodeksining 80-moddasiga ko‘ra, ota-onalik huquqidan mahrum qilish to‘g‘risidagi
ishlar prokuror hamda vasiylik va homiylik organi ishtirokida ko‘rib chiqiladi.
Mashhur protsessualist N.A.Chechina ham ayrim toifadagi fuqarolik ishlarini sudda
ko‘rish va hal etishga xizmat qiluvchi aksariyat protsessual normalar
kodifikatsiyalangan va kodifikatsiyalanmagan moddiy huquq normalarida
mustahkamlab qo‘yilishining tarafdori bo‘lgan. Shunday qilib, fuqarolik protsessual
huquqi tarkibida birinchi instansiya, apellatsiya va kassatsiya tartibida ish yuritish,
qonuniy kuchga kirgan sud qarorlarini nazorat tartibida qayta ko‘rish, sud qarorlarini
ijro etish bosqichlarini tartibga soluvchi, umuman fuqarolik protsessining barcha
bosqichlari uchun xos bo‘lgan umumiy qoidalarni ajratish mumkin. Bu esa fuqarolik
protsessual huquqi tizimini quyidagi ikki qismga: umumiy va maxsus qismga
ajratish mumkinligini ko‘rsatadi.
Fuqarolik protsessual huquqining umumiy qismida Fuqarolik protsessual
kodeksining “Umumiy qoidalar” deb nomlangan birinchi bo‘limida fuqarolik sud
ishlarini yuritishning prinsiplari, sud tartibi, sudyani va protsessning boshqa
ishtirokchilarini rad qilish, sudga taalluqlilik va sudga tegishlilik, fuqarolik sud
ishlarini yuritish ishtirokchilari, sudda vakillik, dalillar, da’voni ta’minlash, ish
yuritishni to‘xtatib turish, arizani ko‘rmasdan qoldirish, ish yuritishni tugatish, sud
xarajatlari,
protsessual
majburlov
choralari,
protsessual
muddatlar,
sud
xabarnomalari va chaqiruvlari, kelishuv bitimini tuzish kabi institutlar nazarda
tutilgan. Fuqarolik protsessual huquqining maxsus qismi – protsessning turli
bosqichlarini (birinchi instansiya sudida ish yuritish, sud qarorlari ustidan shikoyat
berish va ularni qayta ko‘rish, sud hujjatlarini ijroga qaytarish) tartibga soluvchi,
shuningdek fuqarolik protsessida chet el fuqarolari va tashkilotlari, fuqaroligi
bo‘lmagan shaxslar ishtiroki masalasini nazarda tutuvchi normalar yig‘indisidan
iborat. Boshqacha qilib aytganda, maxsus qismda fuqarolik ishlarining ayrim
turkumlarini ko‘rish, hal qilish uchun va fuqarolik jarayonining ayrim bosqichlari
uchun maxsus ahamiyatga ega bo‘lgan huquqiy me’yorlar bayon etiladi. Fuqarolik
protsessual huquqining yuqorida bayon etilgan tizimi o‘zida Fuqarolik protsessual
kodeksining tuzilishini belgilab beradi.
3. Fuqarolik protsessul huquqining manbalari
Fuqarolik protsessual huquqining manbalari fuqarolik sud ishlarini yuritish
tartibini belgilovchi fuqarolik protsessual normalardan iborat bo‘lgan O‘zbekiston
Respublikasining qonun hujjatlari hamda O‘zbekiston Respublikasi ishtirokidagi
xalqaro shartnomalar hisoblanadi. Undan tashqari, umumiy yurisdiksiya sudlarida
fuqarolik sud ishlarini yuritish tartibi O‘zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi,
Fuqarolik protsessual kodeksi, “Sudlar to‘g‘risida”gi yangi tahrirdagi Qonun va
boshqa qonun hujjatlarida belgilangan. Fuqarolik protsessual huquqining asosiy
manbai o‘zida sud ishlarini yuritishning muhim prinsiplarini mustahkamlagan
O‘zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi hisoblanadi. Konstitutsiya fuqarolik
protsessual qonunchilikning rivojlanishidagi muhim huquqiy bazadir. O‘zbekiston
Respublikasining Konstitutsiyasi mamlakatimizning haqiqiy mustaqil davlat
maqomiga ega ekanligiga qonuniy asos soldi, uning tegishli normalarida jamiyat
tuzilishida va davlat qurilishida, fuqarolarning huquq va erkinliklarga erishishida
sodir bo‘lgan tub o‘zgarishlar o‘z aksini topdi va mustahkamlandi.
O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Sh.Mirziyoyev O‘zbekiston Respublikasi
Konstitutsiyasi
qabul
qilinganining
25
yilligiga
bag‘ishlangan
tantanali
marosimdagi “Konstitutsiya – erkin va farovon hayotimiz, mamlakatimizni yanada
taraqqiy ettirishning mustahkam poydevoridir” nomli ma’ruzasida ta’kidlaganidek,
“...Konstitutsiyamiz asosida mamlakatimizda milliy qonunchilik tizimi, davlat
organlari, fuqarolik jamiyati institutlari shakllandi. Bugungi kunda barcha
jabhalarda keng ko‘lamli islohotlar amalga oshirilmoqda. Ijtimoiy-iqtisodiy, siyosiy
va harbiy salohiyatimiz yuksalib, fuqarolarimizning dunyoqarashi tobora o‘sib
bormoqda. Bularning barchasi, eng avvalo, Bosh qomusimizning hayotbaxsh kuch-
qudrati natijasidir. O‘zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi yuridik fanlarning
asosiy manbai va o‘zagi sifatida muhim ahamiyat kasb etadi. Aynan Konstitutsiya
negizida, aytish mumkinki, uning muayyan normalari orqali ham ma’lum bir huquq
tizimlarida uzluksiz ravishda davom etadigan sifat jihatdan tub o‘zgarishlar ro‘y
berishi, natijada yangidan-yangi huquq sohalari shakllanishi mumkin. Shuning
uchun ham muayyan bir huquq sohasining manbalarini o‘rganish jarayonida eng
avvalo asosiy manba sifatida Konstitutsiyani o‘rganishga alohida e’tibor berib
kelinadi. Konstitutsiya muhim huquq sohalaridan biri bo‘lgan fuqarolik protsessual
huquqining ham asosiy manbai hisoblanadi. O‘zbekiston Respublikasining fuqarolik
protsessual huquqi fani yuridik fanlarning asosiy va muhim sohalaridan biri
hisoblanib, Konstitutsiyada mustahkamlab qo‘yilgan inson huquqlari va
erkinliklarini ta’minlash, jamiyatda qonuniylik va huquq-tartibotni mustahkamlash,
fuqarolar o‘rtasida tinchlik va milliy totuvlikni ta’minlashga ko‘maklashish,
fuqarolarning
huquqiy
madaniyatini
yuksaltirish,
qonun
hujjatlarini
takomillashtirish va uni amaliyotda qo‘llash samaradorligini oshirishga xizmat
qiladi. Binobarin, O‘zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi davlatimizning
Asosiy qonuni sifatida mamlakatimizdagi barcha huquq sohalari kabi fuqarolik
protsessual huquqi fanini rivojlantirish hamda yanada takomillashtirishda muhim
manba hisoblanadi. Ta’kidlash joizki, Konstitutsiyamizning ayrim boblari va xatto
moddalari ham fuqarolik protsessual huquqining institutlarini rivojlantirishda
muhim rol o‘ynaydi. Masalan, Konstitutsiyaning “O‘zbekiston Respublikasining
sud hokimiyati” deb nomlangan XXII bobi muhim ahamiyat kasb etadi. Unga ko‘ra,
“O‘zbekiston Respublikasida sud hokimiyati qonun chiqaruvchi va ijro etuvchi
hokimiyatlardan, siyosiy partiyalardan, boshqa jamoat birlashmalaridan mustaqil
holda ish yuritadi”. Bu haqdagi maxsus qoidaning kiritilishi ham sudlarning
chinakam mustaqilligini ta’minlash, ularning insonparvar demokratik huquqiy
davlat va kuchli fuqarolik jamiyatini barpo etishdagi rolini oshirishga xizmat qiladi.
Konstitutsiyada, shuningdek sudlarni tashkil etish va ularning faoliyat ko‘rsatish
tartibini belgilashga qaratilgan yangi qonunlarni qabul qilishga xizmat qiluvchi
normalar (107-modda) ham o‘z ifodasini topgan. Fuqarolik sud ishlarini yuritish
jarayonida amal qiladigan asosiy prinsiplarga doir qoidalarning Bosh qomusimizda
belgilanishi sud ishlarini to‘g‘ri, o‘z vaqtida ko‘rilishi hamda hal etilishini
ta’minlaydi. Xususan, Konstitutsiyaning 112-moddasida sudyalarning mustaqilligi
va faqat qonunga bo‘ysunishlari to‘g‘risida qoida mavjud bo‘lib, ularning odil
sudlovni amalga oshirish borasidagi faoliyatiga biron bir tarzda aralashishga yo‘l
qo‘yilmasligi va bunday aralashish qonunga muvofiq javobgarlikka sabab bo‘lishi
o‘z ifodasini topgan. Qayd etish lozimki, sudlarning mustaqilligi mamlakatimizda
odil sudlovni hech kimning aralashuvisiz, xolisona amalga oshirishga qodir bo‘lgan
mustaqil va nufuzli sud hokimiyatining mavjud bo‘lishining asosiy shartlaridan
biridir. “O‘zbekiston Respublikasini yanada rivojlantirish bo‘yicha harakatlar
strategiyasi
to‘g‘risida”gi
Farmoni bilan tasdiqlangan
2017-2021-yillarda
O‘zbekiston Respublikasini rivojlantirishning beshta ustuvor yo‘nalishi bo‘yicha
Harakatlar strategiyasini “Xalq bilan muloqot va inson manfaatlari yili”da amalga
oshirishga oid Davlat dasturi16 asosida qabul qilingan qonunchilik bilan sudya
birinchi marta besh yillik muddatga, navbatdagi o‘n yillik muddatga va sudyalik
lavozimida bo‘lishning muddatsiz davriga belgilangan tartibda tayinlanishi yoki
saylanishi belgilandi. O‘z navbatida mazkur yangilik xalqaro standartlar va
rivojlangan demokratik davlatlarning qonunchilik tajribasiga mos keladi.
Konstitutsiyaning
107-moddasida
mamlakatimizda
odil
sudlovni
amalga
oshiradigan sudlarning to‘liq ro‘yxati berilgan bo‘lib, unga ko‘ra O‘zbekiston
Respublikasida sud tizimini quyidagi sudlar tashkil etadi: O‘zbekiston Respublikasi
Konstitutsiyaviy sudi, O‘zbekiston Respublikasi Oliy sudi, harbiy sudlar,
Qoraqalpog‘iston Respublikasi fuqarolik va jinoyat ishlari bo‘yicha sudlari,
fuqarolik va jinoyat ishlari bo‘yicha viloyat va Toshkent shahar sudlari,
Qoraqalpog‘iston Respublikasi, viloyatlar va Toshkent shahar iqtisodiy va ma’muriy
sudlar, fuqarolik ishlari bo‘yicha tumanlararo, tuman, shahar sudlari, jinoyat ishlari
bo‘yicha tuman, shahar sudlari, tumanlararo, tuman, shahar iqtisodiy sudlari va
tuman, shahar ma’muriy sudlaridan iborat. Favqulodda sudlar tuzishga yo‘l
qo‘yilmasligi haqidagi qoidaning Asosiy qonunimizda mustahkamlab qo‘yilishi esa
jamiyatda sud hokimiyatining nufuzini oshirishga, hokimiyatlarning bir-birini tiyib
turishi to‘g‘risidagi tamoyilning amalda o‘z ifodasini topishiga hamda inson huquq
va erkinliklarini qo‘shimcha ravishda kafolatlashga xizmat qiladi. O‘zbekiston
Respublikasi Konstitutsiyasining 113-moddasida hamma sudlarda ishlar ochiq
ko‘rilishi, ishlarni yopiq majlisda tinglashga qonunda belgilangan hollardagina yo‘l
qo‘yilishi haqidagi qoidalar belgilangan. Mazkur qoida shuningdek, Fuqarolik
protsessual kodeksida ham o‘z ifodasini topgan bo‘lib, unga ko‘ra barcha sudlarda
ishlar muhokamasi oshkora o‘tkaziladi. Davlat siriga, farzandlikka olish siriga
taalluqli ma’lumotlar mavjud bo‘lgan ishlar bo‘yicha va qonunda nazarda tutilgan
boshqa hollarda ishning muhokamasi yopiq sud majlisida o‘tkaziladi. Sudning hal
qiluv qarori barcha hollarda oshkora o‘qib eshittiriladi. Jamiyatimizda sud
hokimiyatining nufuzini oshirish, sud orqali himoyalanishga bo‘lgan huquqlarni
qo‘shimcha kafolatlash, sud tizimining qonunchilik asoslarini huquqiy demokratik
davlat talablariga moslashtirish hamda fuqarolik ishlarini ko‘rib chiqish va hal
etishni soddalashtirishga qaratilgan normalarni fuqarolik protsessual qonunchilikda
mustahkamlash maqsadida 2018-yil 23-yanvar kuni O‘zbekiston Respublikasining
Fuqarolik protsessual kodeksi qabul qilindi va 2018-yilning 1-aprelidan amalga
kiritildi. Fuqarolik protsessual huquqining muhim manbai sifatida O‘zbekiston
Respublikasining 2000-yil 14-dekabrda qabul qilingan yangi tahrirdagi “Sudlar
to‘g‘risida”gi Qonuni muhim ahamiyat kasb etadi. Mazkur Qonunda sud tizimi,
sudning vazifalari, sudda ish ko‘rish bo‘yicha muhim prinsiplar, sudlarning tuzilishi,
sudyalarning huquqiy maqomi bilan bog‘liq normalar mustahkamlangan. Fuqarolik
protsessual huquqining manbasi sifatida fuqarolik protsessining alohida
yo‘nalishlarini tartibga soladigan boshqa qonun hujjatlari ham muhim ahamiyatga
ega. Fuqarolik protsessual huquqining bunday manbalari sifatida O‘zbekiston
Respublikasining 2001-yil 29-avgustdagi “Prokuratura to‘g‘risida”gi Qonuni, “Sud
hujjatlari va boshqa organlar hujjatlarini ijro etish to‘g‘risida”gi O‘zbekiston
Respublikasining Qonuni, shuningdek O‘zbekiston Respublikasining “O‘zbekiston
Respublikasi Sudyalar oliy kengashi to‘g‘risida”gi 2017-yil 6-apreldagi Qonuni
shular jumlasidandir. O‘zbekiston Respublikasini yanada rivojlantirish bo‘yicha
harakatlar strategiyasida nazarda tutilgan ustuvor yo‘nalishlarni ijro etish maqsadida
2018-yil 23-yanvar kuni O‘zbekiston Respublikasining Fuqarolik protsessual
kodeksi qabul qilindi va 2018-yilning 1-aprelidan amalga kiritildi. FPKda sudda
fuqarolik ishlarini ko‘rish va hal etish tartibini batafsil ifoda etuvchi fuqarolik
protsessual huquqining normalari mustahkamlangan. Mazkur Kodeks besh bo‘lim,
47-bob va 462-moddadan iborat. FPKning “Umumiy qoidalar” deb nomlangan
birinchi bo‘limida quyidagi boblar mavjud: asosiy qoidalar, fuqarolik sud ishlarini
yuritish prinsiplari, sud tarkibi, sudyani va protsessning boshqa ishtirokchilarini rad
qilish, sudga taalluqlilik va sudlovga tegishlilik, fuqarolik sud ishlarini yuritish
ishtirokchilari, sudda vakillik, dalillar, da’voni ta’minlash, ish yuritishni to‘xtatib
turish, arizani ko‘rmasdan qoldirish, ish yuritishni tugatish, sud xarajatlari,
protsessual majburlov choralari, protsessual muddatlar, sud xabarnomalari va
chaqiruvlari, kelishuv bitimi. FPKning “Birinchi instansiya sudida ish yuritish” deb
nomlangan ikkinchi bo‘limi sud ishlarini yuritishning barcha turlarida
qo‘llaniladigan umumiy qoidalar va sud ishlarini yuritish turlari uchun tatbiq
etiladigan maxsus normalar mustahkamlangan kichik bo‘limlardan iborat. 1-kichik
bo‘limda buyruq tartibida ish yuritish, 2-kichik bo‘limda da’vo ishni yuritish, 3-
kichik bo‘limda alohida tartibda ish yuritish, 4-kichik bo‘limda esa hakamlik
sudining hal qiluv qarori bilan bog‘liq bo‘lgan ishlarni yuritishga doir normalar o‘z
ifodasini topgan. Bu esa o‘z navbatida fuqarolik sud ishlarini yuritishning 4 ta turi
mavjudligini hamda har bir sud ishlarini yuritish turining o‘ziga xos protsessual
xususiyatlari fuqarolik protsessual qonunchilikda mustahkamlab qo‘yilganligini
ko‘rsatadi. Qolaversa, ko‘p yillar davomida huquqshunos olimlar tomonidan ilgari
surilgan hakamlik sudining hal qiluv qarori bilan bog‘liq bo‘lgan ishlarni yuritish
fuqarolik sud ishlarini yuritishning alohida turi sifatida belgilanishi lozimligi
haqidagi ilmiy asoslangan takliflarning amaldagi ko‘rinishi ham hisoblanadi.
FPKning “Fuqarolik protsessida chet el fuqarolari va tashkilotlarining, fuqaroligi
bo‘lmagan shaxslarning ishtiroki” deb nomlangan 3-bo‘limida umumiy qoidalar,
chet davlat sudlarining va chet davlat hakamlik sudlarining (arbitrajlarining) hal
qiluv qarorlarini tan olish hamda ijro etishga oid masalalar o‘rin olgan. Muqaddam
amalda bo‘lgan FPKdan farqli ravishda mazkur bo‘limda chet el fuqarolari va