GEOGRAFIK TA’LIMDA INTERFAOL METODLAR

Yuklangan vaqt

2024-12-31

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

7

Faytl hajmi

43,7 KB


 
 
 
 
 
 
GEOGRAFIK TA’LIMDA INTERFAOL METODLAR 
 
Interfaol inglizcha interakt so’zidan olingan bo’lib, inter- hamkorlikda akt- 
harakat qilmoq ma’nosini bildiradi. 
Ta’limning interfaol metodi XX asrning oxiri va XXI asrning boshlaridan 
pedagogik adabiyotlarda keng ishlatilmoqda va ta’lim sohasida foydalanilmoqda. 
Uning asosiy maqsadi yagona bo’lib, o’quvchilarni mustaqil bilim olishga 
qiziqtirish, o’z ustida ko’proq ishlash, qo’shimcha adabiyotlarni o’qish, zamon bilan 
hamnafas ta’lim-tarbiyaga, mustaqil fikr yurita oladigan komil insonni voyaga 
yetkazishga hizmat qiladi. 
Interfaol o’qitishning asosiy mohiyati - o’qitish jarayonida barcha o’quvchilar 
bilish jarayonining faol ishtirokchisiga aylanadi, ular muhokama etilayotgan 
muammolarni, voqea va hodisalarning rivojini tushunadi, muammoli vaziyatlarni 
anglaydi, uni hal etish yo’llarini izlab, eng maqbul variantni tavsiya etadi. 
O’quv materialini o’rganish, muammoni hal etish bo’yicha turli variantdagi 
yechimni tavsiya etishga asoslangan bilish jarayonida o’quvchilarning hamkorligi 
har bir o’quvchiga, guruh muvaffaqiyati uchun o’z ulushini qo’shishga, ular 
o’rtasida fikr, axborot va tajriba almashinuviga zamin tayyorlaydi. Ushbu hamkorlik 
samimiy, qulay ijtimoiy psixologik, o’zaro yordam muhitida sodir bo’lganligi 
uchun, o’quvchilar nafaqat yangi bilimlarni o’zlashtiradilar, balki o’zining bilish 
faoliyatlarini rivojlantiradi, uni yuqori darajaga ko’tarib, hamkorlikka kirishishga 
imkon beradi. 
O’qitish jarayonida interfaol usullarni qo’llash jarayonida o’quvchilarning 
o’zaro muloqotga kirishishini tashkil etish va boshqarishni taqoza etadi, bunda 
o’quvchilar hamkorlikda izlanib umumiy, shu bilan bir qatorda har bir o’quvchi 
uchun ahamiyatga molik bo’lgan muammoni hal etishga kirishib ular o’rtasida bir- 
birini tushunish, hamkorlikda ishlash va hamjihatlik vujudga keladi. 
Interfaol usullardan foydalanilgan darslarda bitta o’quvchining ustunlik 
GEOGRAFIK TA’LIMDA INTERFAOL METODLAR Interfaol inglizcha interakt so’zidan olingan bo’lib, inter- hamkorlikda akt- harakat qilmoq ma’nosini bildiradi. Ta’limning interfaol metodi XX asrning oxiri va XXI asrning boshlaridan pedagogik adabiyotlarda keng ishlatilmoqda va ta’lim sohasida foydalanilmoqda. Uning asosiy maqsadi yagona bo’lib, o’quvchilarni mustaqil bilim olishga qiziqtirish, o’z ustida ko’proq ishlash, qo’shimcha adabiyotlarni o’qish, zamon bilan hamnafas ta’lim-tarbiyaga, mustaqil fikr yurita oladigan komil insonni voyaga yetkazishga hizmat qiladi. Interfaol o’qitishning asosiy mohiyati - o’qitish jarayonida barcha o’quvchilar bilish jarayonining faol ishtirokchisiga aylanadi, ular muhokama etilayotgan muammolarni, voqea va hodisalarning rivojini tushunadi, muammoli vaziyatlarni anglaydi, uni hal etish yo’llarini izlab, eng maqbul variantni tavsiya etadi. O’quv materialini o’rganish, muammoni hal etish bo’yicha turli variantdagi yechimni tavsiya etishga asoslangan bilish jarayonida o’quvchilarning hamkorligi har bir o’quvchiga, guruh muvaffaqiyati uchun o’z ulushini qo’shishga, ular o’rtasida fikr, axborot va tajriba almashinuviga zamin tayyorlaydi. Ushbu hamkorlik samimiy, qulay ijtimoiy psixologik, o’zaro yordam muhitida sodir bo’lganligi uchun, o’quvchilar nafaqat yangi bilimlarni o’zlashtiradilar, balki o’zining bilish faoliyatlarini rivojlantiradi, uni yuqori darajaga ko’tarib, hamkorlikka kirishishga imkon beradi. O’qitish jarayonida interfaol usullarni qo’llash jarayonida o’quvchilarning o’zaro muloqotga kirishishini tashkil etish va boshqarishni taqoza etadi, bunda o’quvchilar hamkorlikda izlanib umumiy, shu bilan bir qatorda har bir o’quvchi uchun ahamiyatga molik bo’lgan muammoni hal etishga kirishib ular o’rtasida bir- birini tushunish, hamkorlikda ishlash va hamjihatlik vujudga keladi. Interfaol usullardan foydalanilgan darslarda bitta o’quvchining ustunlik  
 
qilishi, uning o’z fikrini o’tkazishiga yo’l qo’yilmaydi. 
Interfaol usullar qo’llanilganida o’quvchilar tanqidiy fikr yuritish, axborot 
manbalari va vaziyatni tahlil qilish, murakkab muammoli vaziyatlarni hal etish, 
o’rtoqlarining fikrini tahlil qilib, asoslangan xulosalar chiqarish, munozarada 
ishtirok etish, boshqa shaxslar bilan muloqotga kirishish ko’nikmalarini egallaydi. 
O’qitishning interfaol metodlarining quyidagi xususiyatlari mavjud: 
- Insonning muhim hayotiy ehtiyoji bo’lgan muloqot - o’qitish jarayonining 
barcha bosqichlarida qo’llaniladi. 
- O’qitish jarayonida o’quvchilarga o’z kuchi, bilimi, iqtidorini namoyon 
etishga teng imkoniyatlar beriladi. 
- O’quvchilarning kichik guruhlarda hamkorlikda ishlashida ijtimoiy- 
psixologik jihatdan qulay muhit yaratilib, muloqotda bosqichma-bosqich va 
samarali ishtirok etishga zamin tayyorlanadi. 
- O’quvchilar muloqotda faol ishtirok etishlari uchun faqat eshitishlari shart 
emas, balki eshitganlarini tahlil qilish, fikr yuritish, fikrlarning asosli va tushunarli 
bo’lishiga erishish lozimligini anglaydilar. 
- O’quvchilar bilan hamkorlikda, kichik guruhlarda ishlashi orqali qo’yilgan 
vazifalarni talab darajasida bajarish, olingan natijalarni tahlil qilish, ularning 
to’g’riligini tekshirib ko’rish, taqdim etish va boshqa guruhlar tomonidan e’tirof 
etishlariga erishishlari lozim. 
Interfaollik daraja qancha yuqori bo’lsa, ta’lim berish jarayoni shuncha 
natijali bo’ladi. Intrafaol metodlar qo’llanilish xususiyatiga ko’ra ikki guruhga 
ajratiladi: a) grafukli organayzerlar b) og’zaki bayonli. 
Grafikli organayzerlar (tashkil etuvchi) - fikriy jarayonlarni ko’rgazmali 
taqdim etish vositasi. Mazkur metodlarga Venn diagrammasi, klaster, BBB 
jadvali, Toifalash jadvali, Insert, Baliq skeleti, SWOT tahlili, Nima uchun, Qanday 
diagrammasi va h.k.larni kiritishimiz mumkin. 
BBB JADVALI- Bilaman, Bilishni hohlayman, Bilib oldim. Mavzu, matn, 
bo’lim bo’yicha izlanuvchilikni olib borish imkonini beradi. Jadvalni tuzish 
qoidasi bilan tanishadilar. Alohida kichik guruhlarda jadvalni rasmiylashtiradilar. 
Mavzu bo’yicha nimalarni bilasiz” va “Nimani bilishni xohlaysiz” degan 
savollarga javob beradilar (oldindagi ish uchun yo’naltiruvchi asos yaratiladi). 
qilishi, uning o’z fikrini o’tkazishiga yo’l qo’yilmaydi. Interfaol usullar qo’llanilganida o’quvchilar tanqidiy fikr yuritish, axborot manbalari va vaziyatni tahlil qilish, murakkab muammoli vaziyatlarni hal etish, o’rtoqlarining fikrini tahlil qilib, asoslangan xulosalar chiqarish, munozarada ishtirok etish, boshqa shaxslar bilan muloqotga kirishish ko’nikmalarini egallaydi. O’qitishning interfaol metodlarining quyidagi xususiyatlari mavjud: - Insonning muhim hayotiy ehtiyoji bo’lgan muloqot - o’qitish jarayonining barcha bosqichlarida qo’llaniladi. - O’qitish jarayonida o’quvchilarga o’z kuchi, bilimi, iqtidorini namoyon etishga teng imkoniyatlar beriladi. - O’quvchilarning kichik guruhlarda hamkorlikda ishlashida ijtimoiy- psixologik jihatdan qulay muhit yaratilib, muloqotda bosqichma-bosqich va samarali ishtirok etishga zamin tayyorlanadi. - O’quvchilar muloqotda faol ishtirok etishlari uchun faqat eshitishlari shart emas, balki eshitganlarini tahlil qilish, fikr yuritish, fikrlarning asosli va tushunarli bo’lishiga erishish lozimligini anglaydilar. - O’quvchilar bilan hamkorlikda, kichik guruhlarda ishlashi orqali qo’yilgan vazifalarni talab darajasida bajarish, olingan natijalarni tahlil qilish, ularning to’g’riligini tekshirib ko’rish, taqdim etish va boshqa guruhlar tomonidan e’tirof etishlariga erishishlari lozim. Interfaollik daraja qancha yuqori bo’lsa, ta’lim berish jarayoni shuncha natijali bo’ladi. Intrafaol metodlar qo’llanilish xususiyatiga ko’ra ikki guruhga ajratiladi: a) grafukli organayzerlar b) og’zaki bayonli. Grafikli organayzerlar (tashkil etuvchi) - fikriy jarayonlarni ko’rgazmali taqdim etish vositasi. Mazkur metodlarga Venn diagrammasi, klaster, BBB jadvali, Toifalash jadvali, Insert, Baliq skeleti, SWOT tahlili, Nima uchun, Qanday diagrammasi va h.k.larni kiritishimiz mumkin. BBB JADVALI- Bilaman, Bilishni hohlayman, Bilib oldim. Mavzu, matn, bo’lim bo’yicha izlanuvchilikni olib borish imkonini beradi. Jadvalni tuzish qoidasi bilan tanishadilar. Alohida kichik guruhlarda jadvalni rasmiylashtiradilar. Mavzu bo’yicha nimalarni bilasiz” va “Nimani bilishni xohlaysiz” degan savollarga javob beradilar (oldindagi ish uchun yo’naltiruvchi asos yaratiladi).  
 
Jadvalning 1 va 2 bo’limlarini to’ldiradilar. Ma’ruzani tinglaydilar, mustaqil 
o’qiydilar. Mustaqil/kichik guruhlarda jadvalning 3 bo’limni to’ldiradilar 
VENN diagrammasi - 2 va 3 jihatlarni hamda umumiy tomonlarini solishtirish 
yoki taqqoslash yoki qarama-qarshi qo’yish uchun qo’llaniladi. Tizimli fikrlash, 
solishtirish, taqqoslash, tahlil qilish ko’nikmalarini rivojlantiradi. Diagramma Venna 
tuzish qoidasi bilan tanishadilar. Alohida kichik gurhlarda diagramma Vennani 
tuzadilar va kesishmaydigan joylarni (x) to’ldiradilar. Juftliklarga birlashadilar, 
o’zlarinin Venn diagrammasini to’ldiradilar. 
Toifalash jadvali. Toifa - xususiyat va munosabatlarni muhimligini namoyon 
qiluvchi (umumiy) alomat. 
Texnologiyaning maqsadi: 
Ajratilgan 
alomatlar 
asosida 
olingan 
ma’lumotlarni 
birlashtirishni 
ta’minlaydi. 
Tizimli 
fikrlash, 
ma’lumotlarni tuzilmaga keltirish, tizimlashtirish ko’nikmalarini rivojlantiradi. 
O’tkazilish tartibi: 
Toifalarni jadval ko’rinishida rasmiylashtiradilar. G’oyalarni ma’lumotlarni 
toifaga mos ravishda bo’ladilar. Ish jarayonida toifalarning ayrim nomlari o’zgarishi 
mumkin. Yangilari paydo bo’lishi mumkin. 
Ish natijalarining taqdimoti 
Toifalash sharhini tuzish qoidasi: 
1. Toifalar bo’yicha ma’lumotlarni taqsimlashning yagona usuli mavjud 
emas. 
2. Bitta mini - guruhda toifalarga ajratish boshqa guruhda ajratilgan 
toifalardan farq qilishi mumkin. 
3. Ta’lim oluvchilarga oldindan tayyorlab qo’yilgan toifalarni berish 
mumkin emas bu ularning mustaqil tanlovi bo’la qolsin. 
Toifalash jadvali Toifalar 
 
B/BX/B jadvali 
Bilaman 
Bilishni xohlayman 
Bilib oldim 
 
 
 
Kamchilik 
Jadvalning 1 va 2 bo’limlarini to’ldiradilar. Ma’ruzani tinglaydilar, mustaqil o’qiydilar. Mustaqil/kichik guruhlarda jadvalning 3 bo’limni to’ldiradilar VENN diagrammasi - 2 va 3 jihatlarni hamda umumiy tomonlarini solishtirish yoki taqqoslash yoki qarama-qarshi qo’yish uchun qo’llaniladi. Tizimli fikrlash, solishtirish, taqqoslash, tahlil qilish ko’nikmalarini rivojlantiradi. Diagramma Venna tuzish qoidasi bilan tanishadilar. Alohida kichik gurhlarda diagramma Vennani tuzadilar va kesishmaydigan joylarni (x) to’ldiradilar. Juftliklarga birlashadilar, o’zlarinin Venn diagrammasini to’ldiradilar. Toifalash jadvali. Toifa - xususiyat va munosabatlarni muhimligini namoyon qiluvchi (umumiy) alomat. Texnologiyaning maqsadi: Ajratilgan alomatlar asosida olingan ma’lumotlarni birlashtirishni ta’minlaydi. Tizimli fikrlash, ma’lumotlarni tuzilmaga keltirish, tizimlashtirish ko’nikmalarini rivojlantiradi. O’tkazilish tartibi: Toifalarni jadval ko’rinishida rasmiylashtiradilar. G’oyalarni ma’lumotlarni toifaga mos ravishda bo’ladilar. Ish jarayonida toifalarning ayrim nomlari o’zgarishi mumkin. Yangilari paydo bo’lishi mumkin. Ish natijalarining taqdimoti Toifalash sharhini tuzish qoidasi: 1. Toifalar bo’yicha ma’lumotlarni taqsimlashning yagona usuli mavjud emas. 2. Bitta mini - guruhda toifalarga ajratish boshqa guruhda ajratilgan toifalardan farq qilishi mumkin. 3. Ta’lim oluvchilarga oldindan tayyorlab qo’yilgan toifalarni berish mumkin emas bu ularning mustaqil tanlovi bo’la qolsin. Toifalash jadvali Toifalar B/BX/B jadvali Bilaman Bilishni xohlayman Bilib oldim Kamchilik  
 
 
“Nilufar guli” chizmasi. Muammoni yechish vositasi. 
O’zida nilufar guli ko’rinishini namoyon qiladi. Uning asosini to’qqizta 
katta to’rt burchaklar tashkil etadi. Tizimli fikrlash, tahlil qilish ko’nikmalarini 
rivojlantiradi va faollashtiradi O’tkazilish tartibi: 
Chizmani tuzish qoidasi bilan tanishadilar. Alohida kichik guruhlarda chizma 
tuzadilar: to’rt burchak markazida avval asosiy muammoni (g’oya, vazifa) 
yozadilar. Uning yechish g’oyalarini esa markaziy to’rt burchakning atrofida 
joylashgan sakkizta to’rt burchaklarga yozadilar. 
Markaziy to’rt burchakning atrofida joylashgan sakkizta to’rt burchaklarga 
yozilgan g’oyalarni, atrofda joylashgan sakkizta to’rt burchaklarning markaziga 
yozadilar, ya’ni gulning barglariga olib chiqadilar. Shunday qilib, uning xar biri o’z 
navbatida yana bir muammodek ko’riladi 
Chizmani tuzish qoidasi bilan tanishadilar. Alohida kichik guruhlarda chizma 
tuzadilar: avval asosiy muammoni (g’oya, vazifa) yozadilar, so’ngra kichik 
muammolarni, ularning har biridan esa, kichik muammoni batafsil ko’rib chiqish 
uchun “kichik shoxchalarni” chiqaradilar. Shunga asosan har bir g’oyalar 
rivojlanishini batafsil kuzatish mumkin. 
Masalan, Jahonning siyosiy xaritasi mavzusida mamlakatlami toifaga ajratish 
ucnun ushbu metoddan quyidagicha foydalanish mumkin: __________________  
Toifalar 
Davlat 
Mamlakat 
Maqomi 
noma’lim 
davlat 
Monarxiya 
Respublika 
 
 
 
 
 
“Nilufar guli” chizmasi. Muammoni yechish vositasi. O’zida nilufar guli ko’rinishini namoyon qiladi. Uning asosini to’qqizta katta to’rt burchaklar tashkil etadi. Tizimli fikrlash, tahlil qilish ko’nikmalarini rivojlantiradi va faollashtiradi O’tkazilish tartibi: Chizmani tuzish qoidasi bilan tanishadilar. Alohida kichik guruhlarda chizma tuzadilar: to’rt burchak markazida avval asosiy muammoni (g’oya, vazifa) yozadilar. Uning yechish g’oyalarini esa markaziy to’rt burchakning atrofida joylashgan sakkizta to’rt burchaklarga yozadilar. Markaziy to’rt burchakning atrofida joylashgan sakkizta to’rt burchaklarga yozilgan g’oyalarni, atrofda joylashgan sakkizta to’rt burchaklarning markaziga yozadilar, ya’ni gulning barglariga olib chiqadilar. Shunday qilib, uning xar biri o’z navbatida yana bir muammodek ko’riladi Chizmani tuzish qoidasi bilan tanishadilar. Alohida kichik guruhlarda chizma tuzadilar: avval asosiy muammoni (g’oya, vazifa) yozadilar, so’ngra kichik muammolarni, ularning har biridan esa, kichik muammoni batafsil ko’rib chiqish uchun “kichik shoxchalarni” chiqaradilar. Shunga asosan har bir g’oyalar rivojlanishini batafsil kuzatish mumkin. Masalan, Jahonning siyosiy xaritasi mavzusida mamlakatlami toifaga ajratish ucnun ushbu metoddan quyidagicha foydalanish mumkin: __________________ Toifalar Davlat Mamlakat Maqomi noma’lim davlat Monarxiya Respublika  
 
“Nilufar guli” chizmasi 
 
 
 
 
 
B 
 
 
 
 
 
 
 
 
D 
 
 
 
 
 
 
 
 
G 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Z 
 
 
 
 
B 
Z 
C 
D 
A 
F 
G 
H 
Y 
 
 
 
 
H 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
C 
 
 
 
 
 
 
 
 
F 
 
 
 
 
 
 
 
 
Y 
 
 
 
 
 
Ish natijalarining taqdimoti 
Amaliy nuqtai nazardan barcha g’oyalarni ixcham deb tasavvur qiling (bitta-
ikkitasi bilan chegaralaning), bu ham aql uchun foydali mashq hisoblanadi. 
“Nilufar guli” chizmasi B D G Z B Z C D A F G H Y H C F Y Ish natijalarining taqdimoti Amaliy nuqtai nazardan barcha g’oyalarni ixcham deb tasavvur qiling (bitta- ikkitasi bilan chegaralaning), bu ham aql uchun foydali mashq hisoblanadi.  
 
Buning uchun katta qog’oz varag’i zarur bo’ladi. Doimo o’zingiz 
mushohadalaringiz natijasini bir varaq qog’ozda ko’rish foydali hisoblanadi. 
Qarama-qarshi holda esa sizga bir varaqdan boshqasiga sakrab yurishingizga va 
bunda zaruriy biror muhim narsani unutishingizga olib keladi. 
“Musbat, manfiy, qiziqarli (MMQ)” metodi o’quvchilarni geografiya 
darslarida mavzuning mavjud vaziyatini barcha detallarini puxta o’rganish asosida 
xulosa chiqrishga odatlantirish orqali ongni boyitish, tafakkurni kengaytirishga 
xizmat 
qiladi. 
Geografiya 
ta’lim 
jarayonida 
MMQ 
metodini 
qo’llash 
o’quvchilarning ma’lum voqelik, hodisa yoki jarayonning barcha jihatlariga e’tibor 
qaratish, ularni salbiy jihatlarini baholash, qiziqarli tomonlarini aniqlash va 
kengaytirishga doir ko’nikma, malakalarini rivojlantirishda samarali sanaladi. 
Bunda asosiy e’tibor mavjud vaziyatning barcha ijobiy jihatlarini inobatga olishga 
qaratiladi. O’rganilayotgan vaziyat yuzasidan xulosa chiqarish, qaror qabyl qilish 
faqat u batafsil o’rganib chiqilgandan keyingina amalga oshirilishi mumkin 
(D.Ro’ziyeva, 2011.). 
Quyi Amudaryo mavzusi yuzasidan bilimlarni o’zlashtirishda MMQ metodi 
qo’llanilganda o’quvchining fikrlash samaradorligi bir necha marta oshadi. Ko’p 
hollarda bir qarorga kelishni talab qiladigan vaziyatlarda ham ushbu metodni 
qo’llash maqsadga muvofiqdir. 
 “Aqliy hujum” metodi- Ushbu metodning asosiy vazifasi ma’lum vaqt 
orasida ko’proq g’oyalarni yig’ishdan iborat. Barcha g’oyalar katta qog’ozga yoki 
doskaga izohsiz yoziladi. Metodning hususiyatlari: 
- miqdor jihatdan cheklanganligi (guruhda o’quvchi va talabalar soni 20 
kishidan oshmasligi) va guruhlarning hilma-xilligi; 
- eshitishga o’rganish va bir-birlarini g’oyalarini rivojlantirish; 
- «O’ylamasdan» aytilgan g’oyalar va xazil mutoibalar 
uchun rag’batlantirish; 
- tanqidga yo’l qo’ymaslik va baholashni muhokama qilmaslik; 
- vaqtning cheklanganligi. 
Zamonaviy sharoitda xorij mamlakatlarida ta’labalarning bilim, ko‘nikma va 
malakalarini baholashda o‘ziga xos innovatsion xarakterli texnologiyalardan 
samarali 
foydalanilmoqda. 
Shunday 
texnologiyalardan 
biri 
- 
assesment 
Buning uchun katta qog’oz varag’i zarur bo’ladi. Doimo o’zingiz mushohadalaringiz natijasini bir varaq qog’ozda ko’rish foydali hisoblanadi. Qarama-qarshi holda esa sizga bir varaqdan boshqasiga sakrab yurishingizga va bunda zaruriy biror muhim narsani unutishingizga olib keladi. “Musbat, manfiy, qiziqarli (MMQ)” metodi o’quvchilarni geografiya darslarida mavzuning mavjud vaziyatini barcha detallarini puxta o’rganish asosida xulosa chiqrishga odatlantirish orqali ongni boyitish, tafakkurni kengaytirishga xizmat qiladi. Geografiya ta’lim jarayonida MMQ metodini qo’llash o’quvchilarning ma’lum voqelik, hodisa yoki jarayonning barcha jihatlariga e’tibor qaratish, ularni salbiy jihatlarini baholash, qiziqarli tomonlarini aniqlash va kengaytirishga doir ko’nikma, malakalarini rivojlantirishda samarali sanaladi. Bunda asosiy e’tibor mavjud vaziyatning barcha ijobiy jihatlarini inobatga olishga qaratiladi. O’rganilayotgan vaziyat yuzasidan xulosa chiqarish, qaror qabyl qilish faqat u batafsil o’rganib chiqilgandan keyingina amalga oshirilishi mumkin (D.Ro’ziyeva, 2011.). Quyi Amudaryo mavzusi yuzasidan bilimlarni o’zlashtirishda MMQ metodi qo’llanilganda o’quvchining fikrlash samaradorligi bir necha marta oshadi. Ko’p hollarda bir qarorga kelishni talab qiladigan vaziyatlarda ham ushbu metodni qo’llash maqsadga muvofiqdir. “Aqliy hujum” metodi- Ushbu metodning asosiy vazifasi ma’lum vaqt orasida ko’proq g’oyalarni yig’ishdan iborat. Barcha g’oyalar katta qog’ozga yoki doskaga izohsiz yoziladi. Metodning hususiyatlari: - miqdor jihatdan cheklanganligi (guruhda o’quvchi va talabalar soni 20 kishidan oshmasligi) va guruhlarning hilma-xilligi; - eshitishga o’rganish va bir-birlarini g’oyalarini rivojlantirish; - «O’ylamasdan» aytilgan g’oyalar va xazil mutoibalar uchun rag’batlantirish; - tanqidga yo’l qo’ymaslik va baholashni muhokama qilmaslik; - vaqtning cheklanganligi. Zamonaviy sharoitda xorij mamlakatlarida ta’labalarning bilim, ko‘nikma va malakalarini baholashda o‘ziga xos innovatsion xarakterli texnologiyalardan samarali foydalanilmoqda. Shunday texnologiyalardan biri - assesment  
 
texnologiyasidir. 
“Assesment” texnologiyasi- (inglizcha-. “baho”, “baholash”) talabalarning 
bilim, ko‘nikma va malakalari darajasini har tomonlama, xolis baholash 
imkoniyatini ta’minlovchi topshiriqlar to‘plami 
U biografik anketa, ta’lim sohasidagi yutuqlar bayoni, o‘quv individual 
topshiriq, bahs-munozara, intervyu, ijodiy ish, test, individul keys, taqdimot, ekspert 
kuzatish, rolli hamda ishbilarmonlik o‘yinlari kabilardan tashkil topadi. Texnologiya 
quyidagi uch maqsadga xizmat qiladi: 
- o’quvchi va talabalarning BKMni har tomonlama, xolis baholash; 
- o’quvchi va talabalarning BKMni rivojlantirish imkoniyatlarini aniqlash; 
- o’quvchi va talabalarning BKMni rivojlantirishga xizmat qiladigan yillik reja 
(maqsadli dastur)ni shakllantirish. 
Ushbu texnologiyaning yaratilish tarixi o‘tgan asrning 30-40-yillariga borib 
taqaladi. Dastlab texnologiya mavjud harbiy vaziyatlarni to‘g‘ri baholay oladigan, 
harbiy harakatlar jarayonini samarali boshqaradigan, zarur o‘rinlarda oqilona 
harakatni tashkil eta oladigan ingliz va nemis harbiylari orasidan bilimdon, 
tadbirkor, mahoratli harbiylar, ofitserlarni tanlash maqsadida qo‘llanilgan. Ayni 
vaqtda respublika ta’lim muassasalarida o’quvchi va talabalarning bilim, ko‘nikma 
va malakalari kamida to‘rtta topshiriq bo‘yicha baholanmoqda. Masalan: muammoli 
vaziyat, izohli lug‘at, kichik, test. 
 
texnologiyasidir. “Assesment” texnologiyasi- (inglizcha-. “baho”, “baholash”) talabalarning bilim, ko‘nikma va malakalari darajasini har tomonlama, xolis baholash imkoniyatini ta’minlovchi topshiriqlar to‘plami U biografik anketa, ta’lim sohasidagi yutuqlar bayoni, o‘quv individual topshiriq, bahs-munozara, intervyu, ijodiy ish, test, individul keys, taqdimot, ekspert kuzatish, rolli hamda ishbilarmonlik o‘yinlari kabilardan tashkil topadi. Texnologiya quyidagi uch maqsadga xizmat qiladi: - o’quvchi va talabalarning BKMni har tomonlama, xolis baholash; - o’quvchi va talabalarning BKMni rivojlantirish imkoniyatlarini aniqlash; - o’quvchi va talabalarning BKMni rivojlantirishga xizmat qiladigan yillik reja (maqsadli dastur)ni shakllantirish. Ushbu texnologiyaning yaratilish tarixi o‘tgan asrning 30-40-yillariga borib taqaladi. Dastlab texnologiya mavjud harbiy vaziyatlarni to‘g‘ri baholay oladigan, harbiy harakatlar jarayonini samarali boshqaradigan, zarur o‘rinlarda oqilona harakatni tashkil eta oladigan ingliz va nemis harbiylari orasidan bilimdon, tadbirkor, mahoratli harbiylar, ofitserlarni tanlash maqsadida qo‘llanilgan. Ayni vaqtda respublika ta’lim muassasalarida o’quvchi va talabalarning bilim, ko‘nikma va malakalari kamida to‘rtta topshiriq bo‘yicha baholanmoqda. Masalan: muammoli vaziyat, izohli lug‘at, kichik, test.