Geografiya darslari va ularga qo’yiladigan talablar Geografiyani o’qitishni tashkil etish shakllarining umumiy tavsifi va ular o’rtasidagi uzviylik

Yuklangan vaqt

2024-12-31

Yuklab olishlar soni

2

Sahifalar soni

12

Faytl hajmi

30,8 KB


 
 
 
 
 
 
Geografiya darslari va ularga qo’yiladigan talablar 
Geografiyani o’qitishni tashkil etish shakllarining umumiy tavsifi va ular 
o’rtasidagi uzviylik 
 
 
Geografiyani o’qitish jarayoni deganda, o’quvchilarning muayyan o’quv 
materialini o’zlashtirish, bilish usullarini egallashga qaratilgan o’quv-bilish faoliyati 
va o’qituvchining mazkur jarayonni tashkil etish va boshqarishga asoslangan 
pedagogik faoliyati orqali o’zaro hamkorlikda o’quv maqsadlariga erishiladigan 
jarayon tushuniladi. 
O’qitish jarayoni tashkil etiladigan va boshqariladigan jarayon bo’lib, u 
birqancha shakllarda tashkil etiladi. 
Didaktika va geografiya o’qitish metodikasiga oid manbalarda o’qitish 
jarayoni va uning shakllariga turlicha ta’rif berilgan. Jumladan, didakt olim Yu.K. 
Babanskiy fikricha, o’qitishni tashkil etish shakllari ta’lim-tarbiya jarayonida 
o’quvchilar bilan individual yoki yalpi o’qitishning nisbati, o’quv-bilish 
faoliyatining faollik darajasi, hamkorlikda tashkil etilgan o’quvchilarning o’quv-
bilish faoliyati va o’qituvchining rahbarlik roli, pedagogik faoliyatining me’yorini 
belgilaydi. 
 
P.Yesipov tomonidan chop etilgan “Osnovi didaktiki” kitobida o’quv 
ishlarini tashkil etish shakllari o’quvchilarning bilish faoliyati turlarining ketma- 
ketligi, o’qituvchining mazkur faoliyatni boshqarish usullari, mashg’ulotlarning 
mazmuni, tarkibi va vaqtini belgilaydi deb uqtirilgan. 
N.M. Verzilin, V.M. Korsunskaya ta’rifi bo’yicha o’qitish jarayonini tashkil 
etish 
shakllari 
- 
o’qituvchi tomonidan tarbiyalovchi ta’lim jarayonida 
foydalaniladigan turli sharoit (geografiya o’quv xonasi, ekskursiya, tirik tabiat 
burchagi, tabiat)da o’quvchilarning o’quv-bilish faoliyatini tashkil etish tushuniladi. 
O’quvchilar tomonidan geografiya o’quv fani dasturlari va DTS bilan 
Geografiya darslari va ularga qo’yiladigan talablar Geografiyani o’qitishni tashkil etish shakllarining umumiy tavsifi va ular o’rtasidagi uzviylik Geografiyani o’qitish jarayoni deganda, o’quvchilarning muayyan o’quv materialini o’zlashtirish, bilish usullarini egallashga qaratilgan o’quv-bilish faoliyati va o’qituvchining mazkur jarayonni tashkil etish va boshqarishga asoslangan pedagogik faoliyati orqali o’zaro hamkorlikda o’quv maqsadlariga erishiladigan jarayon tushuniladi. O’qitish jarayoni tashkil etiladigan va boshqariladigan jarayon bo’lib, u birqancha shakllarda tashkil etiladi. Didaktika va geografiya o’qitish metodikasiga oid manbalarda o’qitish jarayoni va uning shakllariga turlicha ta’rif berilgan. Jumladan, didakt olim Yu.K. Babanskiy fikricha, o’qitishni tashkil etish shakllari ta’lim-tarbiya jarayonida o’quvchilar bilan individual yoki yalpi o’qitishning nisbati, o’quv-bilish faoliyatining faollik darajasi, hamkorlikda tashkil etilgan o’quvchilarning o’quv- bilish faoliyati va o’qituvchining rahbarlik roli, pedagogik faoliyatining me’yorini belgilaydi. P.Yesipov tomonidan chop etilgan “Osnovi didaktiki” kitobida o’quv ishlarini tashkil etish shakllari o’quvchilarning bilish faoliyati turlarining ketma- ketligi, o’qituvchining mazkur faoliyatni boshqarish usullari, mashg’ulotlarning mazmuni, tarkibi va vaqtini belgilaydi deb uqtirilgan. N.M. Verzilin, V.M. Korsunskaya ta’rifi bo’yicha o’qitish jarayonini tashkil etish shakllari - o’qituvchi tomonidan tarbiyalovchi ta’lim jarayonida foydalaniladigan turli sharoit (geografiya o’quv xonasi, ekskursiya, tirik tabiat burchagi, tabiat)da o’quvchilarning o’quv-bilish faoliyatini tashkil etish tushuniladi. O’quvchilar tomonidan geografiya o’quv fani dasturlari va DTS bilan  
 
me’yorlangan muayyan bilim, ko’nikma va malakalarni o’zlashtirish, ularni 
tarbiyalash va rivojlantirish jarayoni o’qitishning turli shakllaridan foydalanishni 
taqoza etadi. 
Geografiya o’qitish metodikasida o’qitish jarayonini tashkil etishning turli 
shakllari belgilangan. Ularga dastur talablarini amalga oshiradigan o’qitishning 
asosiy shakli bo’lgan dars, unga bog’liq holda ekskursiyalar, geografiya 
maydonchasidagi ishlar, uy ishlari, darsdan tashqari ishlar va ixtiyoriy ravishda 
tashkil etiladigan sinfdan tashqari mashg’ulotlar kiradi. 
Mazkur o’qitish shakllari birgalikda geografiya o’qitish shakllari tizimini 
tashkil etadi. 
O’qitishning asosiy shakli bo’lgan - dars, ularni bog’lovchi vazifasini bajaradi 
va o’qitishda yetakchi o’rinni egallaydi. 
Dars, ekskursiyalar, geografiya maydonchasidagi ishlar, uy ishlari, darsdan 
tashqari ishlar va sinfdan tashqari mashg’ulotlar birgalikda geografiyani o’qitishdan 
ko’zda tutilgan umumiy o’quv maqsadlariga erishishni ta’minlaydi, o’quvchilar 
tomonidan o’quv materialini o’zlashtirish, olingan natijalarni tahlil qilishga xizmat 
qiladi. 
O’qitishni tashkil etish tizimining tarkibiy qismlari bo’lgan dars, ekskursiya, 
geografiya maydonchasidagi ishlar, uy ishlari, darsdan tashqari ishlar va sinfdan 
tashqari mashg’ulotlarning har biri geografik ta’lim oldiga qo’yilgan umumiy 
maqsadlarni amalga oshirishga xizmat qiladigan alohida o’z ulushi mavjud. Mazkur 
ulushni xususiy maqsadlar ham deyish mumkin. 
O’qitish jarayonini tashkil etishning turli shakllarida ta’lim mazmuni, maqsadi, 
vazifasiga bog’liq holda muayyan metod va vositalardan foydalaniladi. 
SHu sababli, o’qituvchi tomonidan o’qitish shakllarini tanlash muhim 
ahamiyat kasb etadi, ya’ni ta’lim mazmuni, mazkur shakllarning maqsadi, vazifasi, 
ta’lim- tarbiya jarayonida tutgan o’rni, ularning xususiy maqsadlariga mosligi 
e’tiborga olinishi lozim. 
Masalan, o’rganiladigan mavzu meteorologik asboblar yoki laboratoriya 
jihozlari bilan bog’liq, shuningdek, tabiiy geografik jarayonlar, nazariya, g’oya, 
tushunchalar, qonunlar, masala yechish o’rganiladigan bo’lsa, unda albatta 
o’qitishning asosiy shakli bo’lgan darsni tanlash zarur. 
me’yorlangan muayyan bilim, ko’nikma va malakalarni o’zlashtirish, ularni tarbiyalash va rivojlantirish jarayoni o’qitishning turli shakllaridan foydalanishni taqoza etadi. Geografiya o’qitish metodikasida o’qitish jarayonini tashkil etishning turli shakllari belgilangan. Ularga dastur talablarini amalga oshiradigan o’qitishning asosiy shakli bo’lgan dars, unga bog’liq holda ekskursiyalar, geografiya maydonchasidagi ishlar, uy ishlari, darsdan tashqari ishlar va ixtiyoriy ravishda tashkil etiladigan sinfdan tashqari mashg’ulotlar kiradi. Mazkur o’qitish shakllari birgalikda geografiya o’qitish shakllari tizimini tashkil etadi. O’qitishning asosiy shakli bo’lgan - dars, ularni bog’lovchi vazifasini bajaradi va o’qitishda yetakchi o’rinni egallaydi. Dars, ekskursiyalar, geografiya maydonchasidagi ishlar, uy ishlari, darsdan tashqari ishlar va sinfdan tashqari mashg’ulotlar birgalikda geografiyani o’qitishdan ko’zda tutilgan umumiy o’quv maqsadlariga erishishni ta’minlaydi, o’quvchilar tomonidan o’quv materialini o’zlashtirish, olingan natijalarni tahlil qilishga xizmat qiladi. O’qitishni tashkil etish tizimining tarkibiy qismlari bo’lgan dars, ekskursiya, geografiya maydonchasidagi ishlar, uy ishlari, darsdan tashqari ishlar va sinfdan tashqari mashg’ulotlarning har biri geografik ta’lim oldiga qo’yilgan umumiy maqsadlarni amalga oshirishga xizmat qiladigan alohida o’z ulushi mavjud. Mazkur ulushni xususiy maqsadlar ham deyish mumkin. O’qitish jarayonini tashkil etishning turli shakllarida ta’lim mazmuni, maqsadi, vazifasiga bog’liq holda muayyan metod va vositalardan foydalaniladi. SHu sababli, o’qituvchi tomonidan o’qitish shakllarini tanlash muhim ahamiyat kasb etadi, ya’ni ta’lim mazmuni, mazkur shakllarning maqsadi, vazifasi, ta’lim- tarbiya jarayonida tutgan o’rni, ularning xususiy maqsadlariga mosligi e’tiborga olinishi lozim. Masalan, o’rganiladigan mavzu meteorologik asboblar yoki laboratoriya jihozlari bilan bog’liq, shuningdek, tabiiy geografik jarayonlar, nazariya, g’oya, tushunchalar, qonunlar, masala yechish o’rganiladigan bo’lsa, unda albatta o’qitishning asosiy shakli bo’lgan darsni tanlash zarur.  
 
Agar ta’lim mazmuni turli relyef shakllarini, daryo va uning qismlari 
o’rganishni talab etsa, bu holda ekskursiya tashkil etilishi, yoki videofilbmlar 
namoyish qilish maqsadga muvofiq. 
Ekologik tushunchalarni shakllantirish va rivojlantirishda dars bilan bir 
qatorda, darsdan va sinfdan tashqari ishlar ham muhim o’rin tutadi. 
Kuzatish o’tkazish va tajriba qo’yishda geografiya maydonchasida olib 
boriladigan ishlar, uy ishlari, darsdan va sinfdan tashqari ishlar muhim ahamiyatga 
ega. 
O’qituvchi tomonidan o’qitish shakllarini to’g’ri tanlashda geografiya o’quv 
xonasining jihozlanishi va o’quv-moddiy texnika bazasi ham muhim ahamiyat kasb 
etadi. O’qituvchi o’qitish shakllarining maqsadi va vazifalarini to’g’ri anglagan 
holda, mazkur jarayondan tasviriy, tabiiy va tarqatma materiallar tayyorlash orqali 
ko’rgazmalilikni amalga oshirishni ko’zda tutishi lozim. 
SHunday qilib, geografiyani o’qitish shakllari: dars, ekskursiya, uy ishlari, 
darsdan tashqari ishlar va sinfdan tashqari mashg’ulotlar muayyan tizimni hosil 
qilib, ular o’quvchilar tomonidan belgilangan bilim, ko’nikma va malakalarni 
o’zlashtirish, ilmiy dunyoqarashini kengaytirish, tabiatga nisbatan ongli 
munosabatni tarkib toptirish, bilish faoliyati usullarini egallash va o’qitish 
samaradorligini orttirishga xizmat qiladi. 
Dars o’qitishning asosiy shakli bo’lib, unda geografiya o’quv dasturidan o’rin 
olgan o’quv materialining asosiy qismi o’rganiladi. Darsda o’qituvchi ta’lim 
mazmuni, o’qitish metodi va vositalarining uyg’unligi orqali o’qitish maqsadlariga 
erishishni nazarda tutadi. Lekin, hamma masalalarni ham darsda o’rganish imkoni 
bo’lmaydi, masalan uzoq muddatli kuzatish ishlarini talab etadigan tajribalarni 
o’tkazishda darsdan tashqari ishlardan foydalaniladi. 
Uy ishlari dars bilan uzviy bog’langan bo’lib, u darsda o’rganilgan 
mazmunning mantiqiy davomi va o’quvchilarning mustaqil bilim olish omili 
sanaladi. O’qituvchining topshirig’i va ko’rsatmasiga binoan, o’quvchilar uncha 
murakkab bo’lmagan tajribalarni o’tkazish (masalan, Yer shar shaklida bo’lganligi 
uchun Quyosh uni hamma qismini bir xilda yoritmasligi va isitmasligi, suvning 
tarkibida turli erigan moddalar mavjudligini, ), tabiatda kuzatishlar olib borish, 
qo’shimcha adabiyotlarni o’rganish, muayyan mavzularda ma’ruza yoki referat 
Agar ta’lim mazmuni turli relyef shakllarini, daryo va uning qismlari o’rganishni talab etsa, bu holda ekskursiya tashkil etilishi, yoki videofilbmlar namoyish qilish maqsadga muvofiq. Ekologik tushunchalarni shakllantirish va rivojlantirishda dars bilan bir qatorda, darsdan va sinfdan tashqari ishlar ham muhim o’rin tutadi. Kuzatish o’tkazish va tajriba qo’yishda geografiya maydonchasida olib boriladigan ishlar, uy ishlari, darsdan va sinfdan tashqari ishlar muhim ahamiyatga ega. O’qituvchi tomonidan o’qitish shakllarini to’g’ri tanlashda geografiya o’quv xonasining jihozlanishi va o’quv-moddiy texnika bazasi ham muhim ahamiyat kasb etadi. O’qituvchi o’qitish shakllarining maqsadi va vazifalarini to’g’ri anglagan holda, mazkur jarayondan tasviriy, tabiiy va tarqatma materiallar tayyorlash orqali ko’rgazmalilikni amalga oshirishni ko’zda tutishi lozim. SHunday qilib, geografiyani o’qitish shakllari: dars, ekskursiya, uy ishlari, darsdan tashqari ishlar va sinfdan tashqari mashg’ulotlar muayyan tizimni hosil qilib, ular o’quvchilar tomonidan belgilangan bilim, ko’nikma va malakalarni o’zlashtirish, ilmiy dunyoqarashini kengaytirish, tabiatga nisbatan ongli munosabatni tarkib toptirish, bilish faoliyati usullarini egallash va o’qitish samaradorligini orttirishga xizmat qiladi. Dars o’qitishning asosiy shakli bo’lib, unda geografiya o’quv dasturidan o’rin olgan o’quv materialining asosiy qismi o’rganiladi. Darsda o’qituvchi ta’lim mazmuni, o’qitish metodi va vositalarining uyg’unligi orqali o’qitish maqsadlariga erishishni nazarda tutadi. Lekin, hamma masalalarni ham darsda o’rganish imkoni bo’lmaydi, masalan uzoq muddatli kuzatish ishlarini talab etadigan tajribalarni o’tkazishda darsdan tashqari ishlardan foydalaniladi. Uy ishlari dars bilan uzviy bog’langan bo’lib, u darsda o’rganilgan mazmunning mantiqiy davomi va o’quvchilarning mustaqil bilim olish omili sanaladi. O’qituvchining topshirig’i va ko’rsatmasiga binoan, o’quvchilar uncha murakkab bo’lmagan tajribalarni o’tkazish (masalan, Yer shar shaklida bo’lganligi uchun Quyosh uni hamma qismini bir xilda yoritmasligi va isitmasligi, suvning tarkibida turli erigan moddalar mavjudligini, ), tabiatda kuzatishlar olib borish, qo’shimcha adabiyotlarni o’rganish, muayyan mavzularda ma’ruza yoki referat  
 
tayyorlash ishlarini bajaradilar. O’quvchilar o’quv topshiriqlarini bajarish orqali 
bilish faoliyati usullarini egallashga zamin tayyorlanadi. 
Darsdan tashqari ishlar o’qituvchining ko’rsatmasi asosida o’quvchilar 
tomonidan bajariladigan majburiy o’qitish shakli sanaladi. Dastur talablari asosida 
o’quvchilar darsdan tashqari ishlarni yakka tartibda yoki kichik guruhlarda 
bajarilishi lozim. 
Darsdan tashqari ishlar jumlasiga muayyan mavzularda Geografiya 
maydonchasida kuzatish olib borish, tajribalar o’tkazish, o’quv jihozlari, ko’rgazma 
materialini tayyorlash kiradi. 
Ekskursiya - o’qitish jarayonining muhim shakli bo’lib, ular o’quvchilarni tirik 
tabiatning ob’ektlari, hodisalari, qonunlari, asosiy nazariy g’oyalari bilan 
tanishtirish, nazariy bilimlarni amaliyotga qo’llash, olamni bilish metodlarini 
egallash imkonini beradi. 
Ekskursiya davomida o’quvchilar tomonidan egallangan bilimlar, yangi 
mavzularni o’rganish jarayonida bilimlarni mustahkamlash, yakunlash, tizimga 
solish va umumlashtirish kabi maqsadlarda foydalaniladi. 
Shu bilan bir qatorda ekskursiyalar o’quvchilarning mustaqil bilim olish 
faoliyatini faollashtirish va rivojlantirish imkonini beradi. Ekskursiyada o’quvchilar 
o’quv topshiriqlarini yakka tartibda yoki kichik guruhlarda bajarish jarayonida avval 
o’zlashtirgan bilim va ko’nikmalaridan foydalanish orqali yangi bilim va 
ko’nikmani egallaydilar. 
Ekologik jihatdan tabiatga to’g’ri tashkil etilgan ekskursiyalar o’quvchilarda 
mahalliy o’simliklar va hayvonat olamining xilma-xilligi haqida bilimlarini 
kengaytirish, mahalliy ob’ektlardan ko’rgazma materiallarini tayyorlash, ularni 
jihozlash, tabiatga muxabbat uyg’otish, estetik did va madaniyat, tabiatga nisbatan 
ongli munosabatni tarkib toptirish imkonini beradi. 
Geografiyani o’qitishda sinfdan tashqari mashg’ulotlar muhim o’rin tutadi. 
Mazkur o’qitish shakli ixtiyoriy bo’lib, o’quvchilarning geografiya o’quv faniga 
bo’lgan qiziqishi, olamni o’rganishga bo’lgan ehtiyojlari hisobga olingan holda 
tashkil etiladi. 
Sinfdan tashqari mashg’ulotlarning uch turi mavjud: 
• 
 Yakka tartibda individual tarzda tashkil etiladigan sinfdan tashqari 
tayyorlash ishlarini bajaradilar. O’quvchilar o’quv topshiriqlarini bajarish orqali bilish faoliyati usullarini egallashga zamin tayyorlanadi. Darsdan tashqari ishlar o’qituvchining ko’rsatmasi asosida o’quvchilar tomonidan bajariladigan majburiy o’qitish shakli sanaladi. Dastur talablari asosida o’quvchilar darsdan tashqari ishlarni yakka tartibda yoki kichik guruhlarda bajarilishi lozim. Darsdan tashqari ishlar jumlasiga muayyan mavzularda Geografiya maydonchasida kuzatish olib borish, tajribalar o’tkazish, o’quv jihozlari, ko’rgazma materialini tayyorlash kiradi. Ekskursiya - o’qitish jarayonining muhim shakli bo’lib, ular o’quvchilarni tirik tabiatning ob’ektlari, hodisalari, qonunlari, asosiy nazariy g’oyalari bilan tanishtirish, nazariy bilimlarni amaliyotga qo’llash, olamni bilish metodlarini egallash imkonini beradi. Ekskursiya davomida o’quvchilar tomonidan egallangan bilimlar, yangi mavzularni o’rganish jarayonida bilimlarni mustahkamlash, yakunlash, tizimga solish va umumlashtirish kabi maqsadlarda foydalaniladi. Shu bilan bir qatorda ekskursiyalar o’quvchilarning mustaqil bilim olish faoliyatini faollashtirish va rivojlantirish imkonini beradi. Ekskursiyada o’quvchilar o’quv topshiriqlarini yakka tartibda yoki kichik guruhlarda bajarish jarayonida avval o’zlashtirgan bilim va ko’nikmalaridan foydalanish orqali yangi bilim va ko’nikmani egallaydilar. Ekologik jihatdan tabiatga to’g’ri tashkil etilgan ekskursiyalar o’quvchilarda mahalliy o’simliklar va hayvonat olamining xilma-xilligi haqida bilimlarini kengaytirish, mahalliy ob’ektlardan ko’rgazma materiallarini tayyorlash, ularni jihozlash, tabiatga muxabbat uyg’otish, estetik did va madaniyat, tabiatga nisbatan ongli munosabatni tarkib toptirish imkonini beradi. Geografiyani o’qitishda sinfdan tashqari mashg’ulotlar muhim o’rin tutadi. Mazkur o’qitish shakli ixtiyoriy bo’lib, o’quvchilarning geografiya o’quv faniga bo’lgan qiziqishi, olamni o’rganishga bo’lgan ehtiyojlari hisobga olingan holda tashkil etiladi. Sinfdan tashqari mashg’ulotlarning uch turi mavjud: • Yakka tartibda individual tarzda tashkil etiladigan sinfdan tashqari  
 
mashg’ulotlar. 
• Guruhlarda tashkil etiladigan sinfdan tashqari mashg’ulotlar. 
• Ommaviy tarzda tashkil etiladigan sinfdan tashqari mashg’ulotlar. 
Yakka tartibda individual tarzda tashkil etiladigan sinfdan tashqari 
mashg’ulotlarda 
o’qituvchi 
o’quvchilar 
tomonidan 
muayyan 
mavzularda 
kuzatishlar o’tkazish, tajriba qo’yish, qo’shimcha adabiyotlar bilan ishlash, 
ma’ruzalar tayyorlash va ularni jihozlash ishlarini rejalashtiradi. 
Guruhlarda tashkil etiladigan sinfdan tashqari mashg’ulotlarda turli sinflarda 
“Yosh geograflar” to’garagi, fakul’tativ mashg’ulotlar, tanlovlarga tayyorgarlik 
ko’rish, tirik tabiat burchagida ishlar tashkil etiladi. 
Ommaviy tarzda tashkil etiladigan sinfdan tashqari mashg’ulotlarda asosan, 
turli mavzularda kechalar va bayramlar, biolog-olimlar bilan uchrashuvlar tashkil 
etish bilan bir qatorda ko’qalamzorlashtirish ishlari, ijtimoiy foydali mehnatni 
amalga oshirish nazarda tutiladi. 
Sinfdan tashqari mashg’ulotlar dasturdagi o’quv materiali asosida tashkil 
etiladi, lekin uni takrorlamasligi kerak. O’qituvchi o’rganilayotgan o’quv fani 
mazmuni, mahalliy sharoit, o’quvchilarning qiziqishi va ehtiyojlarini hisobga olgan 
holda, sinfdan tashqari mashg’ulotlarning mavzularini tanlaydi. 
Sinfdan tashqari mashg’ulotlarning mavzulari o’quvchilarning dunyoqarashi, 
ular o’zlashtirayotgan ta’lim mazmunini kengaytirish, to’ldirish, kasbga yo’llash, 
tabiiy fanlar o’rtasidagi o’zaro aloqadorlik va ularning yangi qirralarini yoritishga 
xizmat qiladi. 
Sinfdan tashqari mashg’ulotlar darsdan tashqari vaqtda tashkil etilib, 
maktabning umumiy jadvalidan o’rin olmaydi, lekin o’qituvchi o’zining yillik yillik 
rejasida ularni o’tkazish vaqtini belgilaydi. 
Geografiyani o’qitishning yuqorida qayd etilgan shakllari: dars, darsdan 
tashqari ishlar, sinfdan tashqari mashg’ulotlar o’rtasida doimiy ravishda izchillik, 
o’zaro uzviylik va aloqadorlik mavjud bo’lib, ular o’quv-tarbiya jarayonining 
yaxlitligini ta’minlaydi. 
Geografiya o’qitish maqsadi va vazifalarini amalga oshirish, samaradorlikka 
erishish uchun o’qituvchi ularni uyg’unlashtirgan tarzda yillik yillik rejasini tuzishi 
lozim. 
mashg’ulotlar. • Guruhlarda tashkil etiladigan sinfdan tashqari mashg’ulotlar. • Ommaviy tarzda tashkil etiladigan sinfdan tashqari mashg’ulotlar. Yakka tartibda individual tarzda tashkil etiladigan sinfdan tashqari mashg’ulotlarda o’qituvchi o’quvchilar tomonidan muayyan mavzularda kuzatishlar o’tkazish, tajriba qo’yish, qo’shimcha adabiyotlar bilan ishlash, ma’ruzalar tayyorlash va ularni jihozlash ishlarini rejalashtiradi. Guruhlarda tashkil etiladigan sinfdan tashqari mashg’ulotlarda turli sinflarda “Yosh geograflar” to’garagi, fakul’tativ mashg’ulotlar, tanlovlarga tayyorgarlik ko’rish, tirik tabiat burchagida ishlar tashkil etiladi. Ommaviy tarzda tashkil etiladigan sinfdan tashqari mashg’ulotlarda asosan, turli mavzularda kechalar va bayramlar, biolog-olimlar bilan uchrashuvlar tashkil etish bilan bir qatorda ko’qalamzorlashtirish ishlari, ijtimoiy foydali mehnatni amalga oshirish nazarda tutiladi. Sinfdan tashqari mashg’ulotlar dasturdagi o’quv materiali asosida tashkil etiladi, lekin uni takrorlamasligi kerak. O’qituvchi o’rganilayotgan o’quv fani mazmuni, mahalliy sharoit, o’quvchilarning qiziqishi va ehtiyojlarini hisobga olgan holda, sinfdan tashqari mashg’ulotlarning mavzularini tanlaydi. Sinfdan tashqari mashg’ulotlarning mavzulari o’quvchilarning dunyoqarashi, ular o’zlashtirayotgan ta’lim mazmunini kengaytirish, to’ldirish, kasbga yo’llash, tabiiy fanlar o’rtasidagi o’zaro aloqadorlik va ularning yangi qirralarini yoritishga xizmat qiladi. Sinfdan tashqari mashg’ulotlar darsdan tashqari vaqtda tashkil etilib, maktabning umumiy jadvalidan o’rin olmaydi, lekin o’qituvchi o’zining yillik yillik rejasida ularni o’tkazish vaqtini belgilaydi. Geografiyani o’qitishning yuqorida qayd etilgan shakllari: dars, darsdan tashqari ishlar, sinfdan tashqari mashg’ulotlar o’rtasida doimiy ravishda izchillik, o’zaro uzviylik va aloqadorlik mavjud bo’lib, ular o’quv-tarbiya jarayonining yaxlitligini ta’minlaydi. Geografiya o’qitish maqsadi va vazifalarini amalga oshirish, samaradorlikka erishish uchun o’qituvchi ularni uyg’unlashtirgan tarzda yillik yillik rejasini tuzishi lozim.  
 
Dars - geografiyani o’qitishning asisiy shakli 
O’quvchilarga bilim berish va ularni tarbiyalash dars jarayonida olib boriladi. 
SHuning uchun dars geografiya ta’limining eng asosiy va markaziy qismi 
xisoblanadi. Dars jarayonida o’qituvchi darsga ajratilgan aniq vaqt davomida 
belgilangan ta’limiy va tarbiyaviy maqsadlarni amalga oshirishadi. Har bir darsni 
maqsadi aniq ifodalangan bo’ladi. Dars jarayonida o’quvchilar ko’zda tutilgan bilim 
va ko’nikmalarni samarali bilish uchun geografiya darslariga qator talablar 
qo’yilgan. Ular quyidagilardan iborat: 
- darsning ta’limiy va tarbiyavty maqsadlarini aniq ishlab chiqish; darsning 
mazmunini ilmiyligiga erishish; 
- dars o’quvchilarni kasbga yo’naltirishi lozim; 
- tanlangan o’qitish metodi dars mazmuniga mos kelmog’i lozim; 
- tanlangan o’qitish metodi dars mazmuniga mos kelmog’i lozim; 
- geografiya darslarida predmetlararo aloqalar o’rnatilishi lozim; 
- har bir dars ekologik yo’nalishga ega bo’lmog’i lozim; 
- har bir geografiya darsida o’lkashunoslik ta’moyillari xisobga olinmog’i 
zarur. 
Darsning ta’limiy va tarbiyaviy maqsadlarini ishlab chiqish. Geografiya 
darslarini ta’limiy va tarbiyaviy maqsadlarini to’g’ri va aniq ishlab chiqish darsni 
samaradorligini belgilab beradi. Dastlab darsni ta’limiy maqsadlari ishlab chiqiladi. 
Buning uchun: geografik borliq, voqea va hodisalar haqida tasavvurlar, ilmiy 
tushunchalar, tamoillar, qonuniyatlar shakllantiriladi; asosiy ilmiy ma’lumotlar va 
bilimlar takrorlanadi va mustahkamlanadi; geografik ko’nikma va malakalarni 
o’zlashtirish 
ta’minlanadi 
va 
takomillashtiriladi; 
umumiy 
ko’nikmalarni 
shakllantirish davom ettiriladi (javoblarni rejalashtirish, darslik bilan ishlash, 
qo’shimcha adabiyotlar bilan ishlash va h.k.); dunyoqarash, g’oyaviy-siyosiy, 
ax’loqiy va kasbga yo’naltirilgan bilimlarni o’zlashtirish; mexnat va estetik tarbiya 
berish; o’quvchilarni tafakkurini, qiziquvchanligini rivojlanitirish. 
Geografiya darslari aniq tarbiyaviy maqsadga yo’naltirilgan bo’lmog’i lozim. 
Bu esa o’quvchilarni vatanparvarlik, aqliy, g’oyaviy-siyosiy jixatdan tarbiyalashga 
imkon beradi. Geografiya darslari olamning yaxlitligi g’oyasini shaklantirishga, 
geografik voqea va hodisalar hamda xo’jalik faoliyati orasidagi sabab va oqibatlarni 
Dars - geografiyani o’qitishning asisiy shakli O’quvchilarga bilim berish va ularni tarbiyalash dars jarayonida olib boriladi. SHuning uchun dars geografiya ta’limining eng asosiy va markaziy qismi xisoblanadi. Dars jarayonida o’qituvchi darsga ajratilgan aniq vaqt davomida belgilangan ta’limiy va tarbiyaviy maqsadlarni amalga oshirishadi. Har bir darsni maqsadi aniq ifodalangan bo’ladi. Dars jarayonida o’quvchilar ko’zda tutilgan bilim va ko’nikmalarni samarali bilish uchun geografiya darslariga qator talablar qo’yilgan. Ular quyidagilardan iborat: - darsning ta’limiy va tarbiyavty maqsadlarini aniq ishlab chiqish; darsning mazmunini ilmiyligiga erishish; - dars o’quvchilarni kasbga yo’naltirishi lozim; - tanlangan o’qitish metodi dars mazmuniga mos kelmog’i lozim; - tanlangan o’qitish metodi dars mazmuniga mos kelmog’i lozim; - geografiya darslarida predmetlararo aloqalar o’rnatilishi lozim; - har bir dars ekologik yo’nalishga ega bo’lmog’i lozim; - har bir geografiya darsida o’lkashunoslik ta’moyillari xisobga olinmog’i zarur. Darsning ta’limiy va tarbiyaviy maqsadlarini ishlab chiqish. Geografiya darslarini ta’limiy va tarbiyaviy maqsadlarini to’g’ri va aniq ishlab chiqish darsni samaradorligini belgilab beradi. Dastlab darsni ta’limiy maqsadlari ishlab chiqiladi. Buning uchun: geografik borliq, voqea va hodisalar haqida tasavvurlar, ilmiy tushunchalar, tamoillar, qonuniyatlar shakllantiriladi; asosiy ilmiy ma’lumotlar va bilimlar takrorlanadi va mustahkamlanadi; geografik ko’nikma va malakalarni o’zlashtirish ta’minlanadi va takomillashtiriladi; umumiy ko’nikmalarni shakllantirish davom ettiriladi (javoblarni rejalashtirish, darslik bilan ishlash, qo’shimcha adabiyotlar bilan ishlash va h.k.); dunyoqarash, g’oyaviy-siyosiy, ax’loqiy va kasbga yo’naltirilgan bilimlarni o’zlashtirish; mexnat va estetik tarbiya berish; o’quvchilarni tafakkurini, qiziquvchanligini rivojlanitirish. Geografiya darslari aniq tarbiyaviy maqsadga yo’naltirilgan bo’lmog’i lozim. Bu esa o’quvchilarni vatanparvarlik, aqliy, g’oyaviy-siyosiy jixatdan tarbiyalashga imkon beradi. Geografiya darslari olamning yaxlitligi g’oyasini shaklantirishga, geografik voqea va hodisalar hamda xo’jalik faoliyati orasidagi sabab va oqibatlarni  
 
ochishga yo’naltiradi. Darsning tarbiyaviy vazifalariga Vatanimizni mustaqillik 
davrida rivojlanishini o’rganish, mustaqil mamlakatimizning erishgan yutuqlarini 
bo’rttirib ko’rsatish, fan, madaniyat va sport soxasidagi yutuqlarimiz ruxida 
tarbiyalash katta samara beradi. 
Darsning aniq vazifalari undan oldinga va keyingi darslarni maqsadlari bilan 
bog’langan bo’lmog’i lozim.Masalan, “O’rta Osiyoning relyefi va foydali 
qazilmalari” mavzusida (7-sinf) quyidagi vazifalarni ko’rish mumkin: yirik relyef 
shakllarini joylashish xususiyatlari va sabablarini ochib berish; yirik relyef shakllari 
haqida bilimlarni kengaytirish; cho’l relyef shakllarini hosil bo’lishida shamolni 
o’rni va ahamiyatini ochib berish; relyefni hosil bo’lishida va rivojlanishida ichki 
va tashqi kuchlarni o’zaro ta’siri g’oyasini yanada rivojlantirish; O’rta Osiyo foydali 
qazilma konlarini joylashishini o’rganish va ularni hosil bo’lishini yer po’sti 
tuzilishi bilan bog’liqligini ochib berish; xarita asosida relyefga tavsif berish 
ko’nikmalarini shaklantirishni davom ettirish. 
Darsning mazmuni ilmiy bo’lmog’i zarur. Geografiya darslarida bilim, 
malaka, tarbiyaviy g’oyalar va ular bilan bog’liq bo’lgan tushunchalar ochib 
beriladi. Ammo darsning asosiy maqsadi dasturda ko’rsatilgan nazariy bilimlar va 
amaliy ko’nikmalarni shakllantirishdir. Geografik ilmiy bilimlar asosiy va ikkinchi 
darajali qismlarga bo’linadi. Asosiy bilim va ko’nikmalarga ilmiy dunyoqarashni 
shakllantirishga yordam beradigan, amaliy faoliyat va hayot bilan bog’liq bo’lgan 
ko’nikma va malakalar kiradi. Asosiy bilimlarga dalillar, umumiy tushunchalar va 
tasavvurlar, o’zaro aloqa va qonuniyatlar haqidagi bilimlar dunyoqarash g’oyalari, 
faoliyat turlari haqidagi bilimlar kiradi. Mazkur bilimlar har bir geografiya predmeti 
bo’yicha asosiy yakuniy bilimlar bo’lib hisoblanadi. 
Asosiy bilimlarni chuqurroq va to’laroq o’zlashtirish uchun geografiya 
ta’limida ikkinchi darajali bilimlar ham ishlatiladi. Ular asosan tasavvurlarni 
shakllantirish, tushunchalarni belgilanishini aniqlashtirishda ko’proq foydalaniladi. 
Ikkinchi darajali bilimlar ham ishlatiladi. Ular asosan tasavvurlarni shakllantirish, 
tushunchalarni aniqlashtirishda ko’proq foydalaniladi. Ikkinchi darajadi bilimlarga 
tabiiy geografiyada tadqiqot materiallarini o’rganish ya’ni yer po’stini, okeanni, 
atmosferani o’rganish, usullari haqidagi ma’lumotlar, materiklarni o’rganish va 
ulardagi aholining xo’jalik faoliyati haqida bilimlar, ular dasturda albbata 
ochishga yo’naltiradi. Darsning tarbiyaviy vazifalariga Vatanimizni mustaqillik davrida rivojlanishini o’rganish, mustaqil mamlakatimizning erishgan yutuqlarini bo’rttirib ko’rsatish, fan, madaniyat va sport soxasidagi yutuqlarimiz ruxida tarbiyalash katta samara beradi. Darsning aniq vazifalari undan oldinga va keyingi darslarni maqsadlari bilan bog’langan bo’lmog’i lozim.Masalan, “O’rta Osiyoning relyefi va foydali qazilmalari” mavzusida (7-sinf) quyidagi vazifalarni ko’rish mumkin: yirik relyef shakllarini joylashish xususiyatlari va sabablarini ochib berish; yirik relyef shakllari haqida bilimlarni kengaytirish; cho’l relyef shakllarini hosil bo’lishida shamolni o’rni va ahamiyatini ochib berish; relyefni hosil bo’lishida va rivojlanishida ichki va tashqi kuchlarni o’zaro ta’siri g’oyasini yanada rivojlantirish; O’rta Osiyo foydali qazilma konlarini joylashishini o’rganish va ularni hosil bo’lishini yer po’sti tuzilishi bilan bog’liqligini ochib berish; xarita asosida relyefga tavsif berish ko’nikmalarini shaklantirishni davom ettirish. Darsning mazmuni ilmiy bo’lmog’i zarur. Geografiya darslarida bilim, malaka, tarbiyaviy g’oyalar va ular bilan bog’liq bo’lgan tushunchalar ochib beriladi. Ammo darsning asosiy maqsadi dasturda ko’rsatilgan nazariy bilimlar va amaliy ko’nikmalarni shakllantirishdir. Geografik ilmiy bilimlar asosiy va ikkinchi darajali qismlarga bo’linadi. Asosiy bilim va ko’nikmalarga ilmiy dunyoqarashni shakllantirishga yordam beradigan, amaliy faoliyat va hayot bilan bog’liq bo’lgan ko’nikma va malakalar kiradi. Asosiy bilimlarga dalillar, umumiy tushunchalar va tasavvurlar, o’zaro aloqa va qonuniyatlar haqidagi bilimlar dunyoqarash g’oyalari, faoliyat turlari haqidagi bilimlar kiradi. Mazkur bilimlar har bir geografiya predmeti bo’yicha asosiy yakuniy bilimlar bo’lib hisoblanadi. Asosiy bilimlarni chuqurroq va to’laroq o’zlashtirish uchun geografiya ta’limida ikkinchi darajali bilimlar ham ishlatiladi. Ular asosan tasavvurlarni shakllantirish, tushunchalarni belgilanishini aniqlashtirishda ko’proq foydalaniladi. Ikkinchi darajali bilimlar ham ishlatiladi. Ular asosan tasavvurlarni shakllantirish, tushunchalarni aniqlashtirishda ko’proq foydalaniladi. Ikkinchi darajadi bilimlarga tabiiy geografiyada tadqiqot materiallarini o’rganish ya’ni yer po’stini, okeanni, atmosferani o’rganish, usullari haqidagi ma’lumotlar, materiklarni o’rganish va ulardagi aholining xo’jalik faoliyati haqida bilimlar, ular dasturda albbata  
 
o’zlashtirilishi zarur bo’lgan bilimlar qatoriga kiritilgan. 
Yuqoridagi bilimlardan tashqari dastur va darsliklarda uchramaydigan 
qo’shimcha bilimlar ham ishlatiladi. Masalan, davlatlar bayrog’i, gerbi (tamg’asi), 
aholini turmush sharoiti, odatlari haqidagi bilimlar o’quvchilarni bilish faoliyatini 
rivojlantirish uchun qo’llaniladi, qo’shimcha material darsda qo’shimcha vaqt 
bo’lganida foydalaniladi. 
Geografik bilimlarni hayot bilan bog’lash geografiya darslariga qo’yiladimgan 
asosiy talablardan biri bo’lib xisoblanadi. Geografiya predmetlarida beriladigan 
bilimlarning deyarli barchasi xayot bilan bog’langan. Atrof muxitni muhofaza 
qilish, siyosiy iqtisodiy soxa bo’yicha davlat qarorlari geografik bilimlarni xyotga 
bog’lash uchun asos bo’lib xisoblanadi. 
Masalan, atmosfera mavzusini o’tishda atmosfera xavosini muxofaza qilish va 
qo’riqlash bo’yicha davlat qarorlariga suyanmoq lozim. O’zbekiston iqtisodiy va 
ijtimoiy geografiyasini o’rganishda mamlakatimiz prezidenti asarlari, davlat 
qarorlariga asoslanmoq zarur. Mazkur materiallardan dars jarayonida foydalanish 
uchun mavzu mazmuniga mos bo’lgan ma’lumotlarni topmoq lozim. SHundagina 
o’quvchilar olgan bilim va ko’nikmalarni hayot bilan bog’lay oladi. 
Darsni kasbga yo’naltirilganligi. Geografik bilim va ko’nikmalarni egallash 
jarayonida o’quvchilar juda ko’p kasblar bilan tanishadi. Masalan, “Boshlang’ich 
tabiiy geografiya” kursida “plan va xarita” mavzusi o’tilganida geodezis va 
topograflar kasbi haqida, litosferani o’rganishda geologlar kasbi haqida, 
gidrosferani o’rganishda gidrolog kasbi, iqtisodiy geografiya darslarida iqtisodchi 
va boshqa kasblar haqida bilimlar va ma’lumotlar beriladi. Bundan tashqari har bir 
materikni tekirilish tarixini o’rganganda sayyohlar va olimlar haqida ham 
ma’lumotlar beriladi. Olimlar kasbi haqidagi ma’lumotlar turli xil qonun va 
qonuniyatlarni ochgan olimlarini hayoti va faoliyatini o’rganishda berib boriladi. 
Dars tuzilishini aniqlash xam asosiy talablardan biri bo’lib hisoblanadi. Dars 
tuzilishini aniqlashga quyidagilar kiradi: a) darsni turini tanlash. O’quv materialini 
mazmuniga ko’ra ma’lum bir dars turi tanlanadi. Quyi sinflarda ko’proq aralash dars 
turiga e’tibor beriladi, ya’ni o’tgan darsni takrorlash, yangi darsni o’qitish, 
o’rganilgan darsni mustaxkamlash va uyga vazifa berish; darsning alohida 
qismlarini asoslash va ular orasidagi bog’liqliklarni bo’rttirib ko’rsatish; Masalan, 
o’zlashtirilishi zarur bo’lgan bilimlar qatoriga kiritilgan. Yuqoridagi bilimlardan tashqari dastur va darsliklarda uchramaydigan qo’shimcha bilimlar ham ishlatiladi. Masalan, davlatlar bayrog’i, gerbi (tamg’asi), aholini turmush sharoiti, odatlari haqidagi bilimlar o’quvchilarni bilish faoliyatini rivojlantirish uchun qo’llaniladi, qo’shimcha material darsda qo’shimcha vaqt bo’lganida foydalaniladi. Geografik bilimlarni hayot bilan bog’lash geografiya darslariga qo’yiladimgan asosiy talablardan biri bo’lib xisoblanadi. Geografiya predmetlarida beriladigan bilimlarning deyarli barchasi xayot bilan bog’langan. Atrof muxitni muhofaza qilish, siyosiy iqtisodiy soxa bo’yicha davlat qarorlari geografik bilimlarni xyotga bog’lash uchun asos bo’lib xisoblanadi. Masalan, atmosfera mavzusini o’tishda atmosfera xavosini muxofaza qilish va qo’riqlash bo’yicha davlat qarorlariga suyanmoq lozim. O’zbekiston iqtisodiy va ijtimoiy geografiyasini o’rganishda mamlakatimiz prezidenti asarlari, davlat qarorlariga asoslanmoq zarur. Mazkur materiallardan dars jarayonida foydalanish uchun mavzu mazmuniga mos bo’lgan ma’lumotlarni topmoq lozim. SHundagina o’quvchilar olgan bilim va ko’nikmalarni hayot bilan bog’lay oladi. Darsni kasbga yo’naltirilganligi. Geografik bilim va ko’nikmalarni egallash jarayonida o’quvchilar juda ko’p kasblar bilan tanishadi. Masalan, “Boshlang’ich tabiiy geografiya” kursida “plan va xarita” mavzusi o’tilganida geodezis va topograflar kasbi haqida, litosferani o’rganishda geologlar kasbi haqida, gidrosferani o’rganishda gidrolog kasbi, iqtisodiy geografiya darslarida iqtisodchi va boshqa kasblar haqida bilimlar va ma’lumotlar beriladi. Bundan tashqari har bir materikni tekirilish tarixini o’rganganda sayyohlar va olimlar haqida ham ma’lumotlar beriladi. Olimlar kasbi haqidagi ma’lumotlar turli xil qonun va qonuniyatlarni ochgan olimlarini hayoti va faoliyatini o’rganishda berib boriladi. Dars tuzilishini aniqlash xam asosiy talablardan biri bo’lib hisoblanadi. Dars tuzilishini aniqlashga quyidagilar kiradi: a) darsni turini tanlash. O’quv materialini mazmuniga ko’ra ma’lum bir dars turi tanlanadi. Quyi sinflarda ko’proq aralash dars turiga e’tibor beriladi, ya’ni o’tgan darsni takrorlash, yangi darsni o’qitish, o’rganilgan darsni mustaxkamlash va uyga vazifa berish; darsning alohida qismlarini asoslash va ular orasidagi bog’liqliklarni bo’rttirib ko’rsatish; Masalan,  
 
“Boshlang’ich tabiiy geografiya” kursida “Masshtab” mavzusini o’rganganda uni 
quyidagi qismlarga bo’lish mumkin: masshtab xaqidagi umumiy tushuncha, sonli 
masshtab; chiziqli masshtab; so’zli masshtab; masshtab bilan ishlash. Darsning 
tuzilishi uning ta’limiy va tarbiyaviy maqsadlari bilan xamda ulardan oldingi va 
keyingi darslar bilan bog’liqligi bilan aniqlanadi. 
O’qitish metodlarini tanlash. O’qitish metodlarini tanlash darsning tuzilishi 
bilan bevosita bog’langan. Har bir dars tuzilmasi uchun aloxida metod tanlanadi. 
O’qitish metodlari deganda o’qituvchi va o’quvchilarni ta’lim maqsadlarga 
erishishdagi birgalikdagi va xamkorlikdagi faoliyatidir. Darsning mazmuniga ko’ra 
tanlangan o’qitish metodlariga qo’yiladigan asosiy talablaridan biri dars jadvalida 
o’quvchilarni bilish faoliyatini ta’minlashi lozim. Tanlagan o’qitish metodi sinfdagi 
barcha o’quvchilarni bilish faoliyatini jadallashtirishi, geografik bilim va 
ko’nikmalarni olishga qiziquvchanlikni kuchaytirishi lozim. Bunda shuni esdan 
chiqarmaslik lozimki o’quvchilarni faol bilish faoliyati geografik bilim 
manbalaridan foydalanish ko’nikmalari shakllantirilgandagina ta’minlanadi. 
Masalan, xaritalar, darslik, chizmalar va h.k. 
Geografiya darslarida predmetlararo aloqalarni aniqlash. Geografiya fani 
tabiiy va iqtisodiy-ijtimoiy fanlar tizimiga kirganligi munosabati bilan qator 
predmetlar bilan chambarchas bog’langan. Geografiya predmetining noyob va 
o’ziga xos ta’limiy va tarbiyaviy vazifasi atrof muxit to’g’risida, xo’jalik va ijtimoiy 
soxa bo’yicha turli xil bilimlarni umumlashtirishiga imkon beradi. Geografiya 
darslarida tarix, geografiya, ximiya, fizika, matematika fanlari bilan aloqalarni 
aniqlash va asoslab berish o’quvchilarni bilish faoliyatini jadallashtiradi. 
Geografiya darslarida o’lkashunoslik tamoillariga amal qilish. Geografiya fani 
tabiat va jamiyat xaqidagi bilimlarni bergani uchun unda o’lkashunoslik 
tamoillaridan foydalanishni katta imkoniyatlari mavjud. Geografiya predmetlaridagi 
deyarli barcha mavzularni o’lkashunoslik tamoillaridan foydalanib o’rganish 
mumkin. Relyef mavzusini maktab atrofidagi relyef shakllari orqali tushuntirish 
mumkin, gidrosfera mavzusini maktab atrofidagi suv obbektlar misolida, qishloq 
xo’jaligi yoki sanoatni o’z yashayotgan joyi misolida o’tish mumkin. Mazkur 
tamoilni qo’llash geografik bilimlarni oson va tez o’zlashtirishiga xamda hamda 
o’quvchilarni o’z vataniga va yashab turgan joyiga mexr muxabbat ruxida 
“Boshlang’ich tabiiy geografiya” kursida “Masshtab” mavzusini o’rganganda uni quyidagi qismlarga bo’lish mumkin: masshtab xaqidagi umumiy tushuncha, sonli masshtab; chiziqli masshtab; so’zli masshtab; masshtab bilan ishlash. Darsning tuzilishi uning ta’limiy va tarbiyaviy maqsadlari bilan xamda ulardan oldingi va keyingi darslar bilan bog’liqligi bilan aniqlanadi. O’qitish metodlarini tanlash. O’qitish metodlarini tanlash darsning tuzilishi bilan bevosita bog’langan. Har bir dars tuzilmasi uchun aloxida metod tanlanadi. O’qitish metodlari deganda o’qituvchi va o’quvchilarni ta’lim maqsadlarga erishishdagi birgalikdagi va xamkorlikdagi faoliyatidir. Darsning mazmuniga ko’ra tanlangan o’qitish metodlariga qo’yiladigan asosiy talablaridan biri dars jadvalida o’quvchilarni bilish faoliyatini ta’minlashi lozim. Tanlagan o’qitish metodi sinfdagi barcha o’quvchilarni bilish faoliyatini jadallashtirishi, geografik bilim va ko’nikmalarni olishga qiziquvchanlikni kuchaytirishi lozim. Bunda shuni esdan chiqarmaslik lozimki o’quvchilarni faol bilish faoliyati geografik bilim manbalaridan foydalanish ko’nikmalari shakllantirilgandagina ta’minlanadi. Masalan, xaritalar, darslik, chizmalar va h.k. Geografiya darslarida predmetlararo aloqalarni aniqlash. Geografiya fani tabiiy va iqtisodiy-ijtimoiy fanlar tizimiga kirganligi munosabati bilan qator predmetlar bilan chambarchas bog’langan. Geografiya predmetining noyob va o’ziga xos ta’limiy va tarbiyaviy vazifasi atrof muxit to’g’risida, xo’jalik va ijtimoiy soxa bo’yicha turli xil bilimlarni umumlashtirishiga imkon beradi. Geografiya darslarida tarix, geografiya, ximiya, fizika, matematika fanlari bilan aloqalarni aniqlash va asoslab berish o’quvchilarni bilish faoliyatini jadallashtiradi. Geografiya darslarida o’lkashunoslik tamoillariga amal qilish. Geografiya fani tabiat va jamiyat xaqidagi bilimlarni bergani uchun unda o’lkashunoslik tamoillaridan foydalanishni katta imkoniyatlari mavjud. Geografiya predmetlaridagi deyarli barcha mavzularni o’lkashunoslik tamoillaridan foydalanib o’rganish mumkin. Relyef mavzusini maktab atrofidagi relyef shakllari orqali tushuntirish mumkin, gidrosfera mavzusini maktab atrofidagi suv obbektlar misolida, qishloq xo’jaligi yoki sanoatni o’z yashayotgan joyi misolida o’tish mumkin. Mazkur tamoilni qo’llash geografik bilimlarni oson va tez o’zlashtirishiga xamda hamda o’quvchilarni o’z vataniga va yashab turgan joyiga mexr muxabbat ruxida  
 
tarbiyalashga yordam beradi. 
Iqtisodiy ta’lim tamoyilini xisobga olish. Geografiya ayniqsa iqtisodiy 
geografiya darslarida o’quvchilarga iqtisodiy ta’lim va tarbiya berish katta 
axamiyatga ega. Har bir xo’jalik tarmog’ini o’rganishda ularni iqtisodiy samarasi 
haqida bilimlar beriladi, shu bilan birga xom ashyo va tabiiy resurslardan tejab 
tergab foydalanish, o’z mulkiga va davlat mulkiga extiyotkorlik bilan munosabatda 
bo’lishni o’rgatish o’quvchilarni iqtisodiy tarbiyasini yuqori darajaga ko’tarishga 
imkon beradi. 
Geografiya darslarida ekologik tarbiya berish. Geografiya fani atrof muxit va 
xo’jalik xaqida bilim beradigan yagona fan bo’lganligi sababli unda o’quvchilarga 
ekologik tarbiya berish katta imkoniyatlariga ega. tabiiy va iqtisodiy geografiya 
predmetlarini o’rganishda har bir mavzu bo’yicha ekologik bilim ta’lim va tarbiya 
berish mumkin. Ayniqsa O’rta Osiyodagi regional ekologik muammolarni yoritib 
berish yoki ulardan misollar keltirish katta axamiyatga ega. 
Geografiya darslarining tuzilishi 
Geografiya darslarini tuzilishi didaktika va geografiya o’qitish metodikasida 
umum qabul qilingan qoidaga asoslangan. Mazkur qoidalarga binoan geografiya 
darslari quyidagi qismlardan iborat: bilmini tekshirish (uyga berilgan vazifalarni 
tekshirish va baxolash) yangi mavzuni o’qitish; yangi mavzuni mustaxkamlash; 
uyga vazifa berish. 
Tashkiliy qism. 
Mazkur qismda yoki bosqichda o’quvchilar bilan 
salomlashiladi, yo’qlama qilinadi, tozalik tekshiriladi, o’quvchilarni kitob, daftar, 
atlaslari borligi tekshiriladi. So’ngra o’quvchilarni darsga tayyorlaydi. Bunda o’tgan 
mavzu va yangi mavzuni ilmiy va amaliy ahamiyati haqida o’quvchilarga 
ma’lumotlar beriladi va ularni darsga tayyorlaydi. 
O’quvchilar bilimini tekshirish va baholash. Geografiya darslarining eng asosiy 
qismlaridan biri hisoblanadi. Mazkur qism yangi darsni o’tish uchun asos bo’lib 
xisoblanadi. Darsda asosiy materialni o’zlashtirish darajasi tekshiriladi. Olingan 
bilimlarni o’xshash va yangi o’quv sharoitida qo’llash tekshiriladi. Bunday 
bilimlarga dunyoqarash g’oyalari, nazariy bilimlar (umumiy tushunchalar, 
tamoillar, aloqalar, qonuniyatlar), dalillar va o’quv ishlari usullari kiradi. Bilimlarni 
tekshirishning mazmuni mazkur bo’limni yoki kursni o’qitishni yakuniy natijalariga 
tarbiyalashga yordam beradi. Iqtisodiy ta’lim tamoyilini xisobga olish. Geografiya ayniqsa iqtisodiy geografiya darslarida o’quvchilarga iqtisodiy ta’lim va tarbiya berish katta axamiyatga ega. Har bir xo’jalik tarmog’ini o’rganishda ularni iqtisodiy samarasi haqida bilimlar beriladi, shu bilan birga xom ashyo va tabiiy resurslardan tejab tergab foydalanish, o’z mulkiga va davlat mulkiga extiyotkorlik bilan munosabatda bo’lishni o’rgatish o’quvchilarni iqtisodiy tarbiyasini yuqori darajaga ko’tarishga imkon beradi. Geografiya darslarida ekologik tarbiya berish. Geografiya fani atrof muxit va xo’jalik xaqida bilim beradigan yagona fan bo’lganligi sababli unda o’quvchilarga ekologik tarbiya berish katta imkoniyatlariga ega. tabiiy va iqtisodiy geografiya predmetlarini o’rganishda har bir mavzu bo’yicha ekologik bilim ta’lim va tarbiya berish mumkin. Ayniqsa O’rta Osiyodagi regional ekologik muammolarni yoritib berish yoki ulardan misollar keltirish katta axamiyatga ega. Geografiya darslarining tuzilishi Geografiya darslarini tuzilishi didaktika va geografiya o’qitish metodikasida umum qabul qilingan qoidaga asoslangan. Mazkur qoidalarga binoan geografiya darslari quyidagi qismlardan iborat: bilmini tekshirish (uyga berilgan vazifalarni tekshirish va baxolash) yangi mavzuni o’qitish; yangi mavzuni mustaxkamlash; uyga vazifa berish. Tashkiliy qism. Mazkur qismda yoki bosqichda o’quvchilar bilan salomlashiladi, yo’qlama qilinadi, tozalik tekshiriladi, o’quvchilarni kitob, daftar, atlaslari borligi tekshiriladi. So’ngra o’quvchilarni darsga tayyorlaydi. Bunda o’tgan mavzu va yangi mavzuni ilmiy va amaliy ahamiyati haqida o’quvchilarga ma’lumotlar beriladi va ularni darsga tayyorlaydi. O’quvchilar bilimini tekshirish va baholash. Geografiya darslarining eng asosiy qismlaridan biri hisoblanadi. Mazkur qism yangi darsni o’tish uchun asos bo’lib xisoblanadi. Darsda asosiy materialni o’zlashtirish darajasi tekshiriladi. Olingan bilimlarni o’xshash va yangi o’quv sharoitida qo’llash tekshiriladi. Bunday bilimlarga dunyoqarash g’oyalari, nazariy bilimlar (umumiy tushunchalar, tamoillar, aloqalar, qonuniyatlar), dalillar va o’quv ishlari usullari kiradi. Bilimlarni tekshirishning mazmuni mazkur bo’limni yoki kursni o’qitishni yakuniy natijalariga  
 
mos kelishi lozim. Ular dasturlarda berilgan bo’ladi. O’quvchilar bilimi va 
ko’nikmalarini tekshirish uchun turli xil usullar qo’llaniladi. O’quvchilarni bilim va 
malakalarini ma’lum bir mavzu bo’yicha tekshirish uchun o’qituvchi svollarni yoki 
tarqatma materiallarni oldindan tayyorlab qo’ymog’i lozim. 
Yangi mavzuni o’rganish. Deyarli barcha darslarda yangi mavzuni o’tish qismi 
albatta bo’ladi. Yangi mavzuni o’tishda yangi bilimlar ko’nikma va malakalar 
shakllantiriladi. Darsga ajratilgan vaqtning katta qism yangi mavzuni o’rganishga 
sarflanadi. Yangi mavzuni mazmuni va xajmi o’quv dasturlarida berilgan bo’ladi, 
darsliklarda esa ular aniqlashtiriladi. Dastur o’qituvchi uchun asosiy vosita bo’lib 
xisoblanadi. Yangi darsning mazmuni o’qituvchi tomonidan tanlab olinadi. Bunda 
mavzu bo’lim yoki butun kursni o’quv maqsadlaridan kelib chiqdi. O’qituvchi uchun 
dasturda yangi materialni o’tish uchun asosiy va qo’shimcha materiallar tizimi 
beriladi. Qo’shimcha materiallarga turli xil daliliy ma’lumotlar kiradi. Ular mavzuni 
asosiy mazmunini ochib berishga xizmat qiladi. Yangi mavzuni o’rganish natijasida 
o’quvchilarni bilmi kengayadi va chuqurlashadi, o’rganilayotgan voqea va 
hoisalarni moxiyati ochib beriladi. Geografik bilimlar va ko’nikmalarni amaliy 
tomonlari ko’rsatiladi. Yangi mavzuni o’rganish ilgari olingan bilimlarga tayangan 
xolda amalga oshiriladi. Demak, xar bir mavzuni o’rganayotganda predmetlararo va 
ichki predmetlararo aloqalar ochib beriladi. Masalan, VI va VII sinflarda xar bir 
materikni va yirik o’lkalarni relyefini o’rganishda V-sinfda letosfera mavzusida 
o’tilgan bilimlarga suyanadi. 
Olingan bilim va ko’nikmalarni mustaxkamlash geografiya darslarini asosiy 
qismlaridan biri xisoblanadi. O’quvchilar bilimini mustaxkamlash ikki usulda olib 
boriladi: bosqichli, yakuniy. 
Geografiya darslarida ko’proq bosqichma bosqich bilim va ko’nikmalarni 
mustaxkamlash keng tarqalgan. Bunda o’rganiladigan yangi mavzu bir necha 
mantiqiy qismlarga bo’linali. Har bir qismni o’tib bo’lingandan so’ng olingan 
bilimlar mustaxkamlanadi. Masalan, V-sinfda masshtab mavzusini ;o’rganishda uni 
quyidagi mantiqiy qismlarga bo’lishimiz mumkin: masshtab nima; sonli masshtab; 
chiziqli masshtab;so’zli masshtab. Demak, ushbu mavzuni o’rganishda o’qituvchi 
masshtab haqida tushuncha beradi va uni mustaxkamlaydi. So’ngra sonli, chiziqli va 
so’zli masshtablarni tushuntirib olingan bilimlarni yangi misollarni o’quvchilarga 
mos kelishi lozim. Ular dasturlarda berilgan bo’ladi. O’quvchilar bilimi va ko’nikmalarini tekshirish uchun turli xil usullar qo’llaniladi. O’quvchilarni bilim va malakalarini ma’lum bir mavzu bo’yicha tekshirish uchun o’qituvchi svollarni yoki tarqatma materiallarni oldindan tayyorlab qo’ymog’i lozim. Yangi mavzuni o’rganish. Deyarli barcha darslarda yangi mavzuni o’tish qismi albatta bo’ladi. Yangi mavzuni o’tishda yangi bilimlar ko’nikma va malakalar shakllantiriladi. Darsga ajratilgan vaqtning katta qism yangi mavzuni o’rganishga sarflanadi. Yangi mavzuni mazmuni va xajmi o’quv dasturlarida berilgan bo’ladi, darsliklarda esa ular aniqlashtiriladi. Dastur o’qituvchi uchun asosiy vosita bo’lib xisoblanadi. Yangi darsning mazmuni o’qituvchi tomonidan tanlab olinadi. Bunda mavzu bo’lim yoki butun kursni o’quv maqsadlaridan kelib chiqdi. O’qituvchi uchun dasturda yangi materialni o’tish uchun asosiy va qo’shimcha materiallar tizimi beriladi. Qo’shimcha materiallarga turli xil daliliy ma’lumotlar kiradi. Ular mavzuni asosiy mazmunini ochib berishga xizmat qiladi. Yangi mavzuni o’rganish natijasida o’quvchilarni bilmi kengayadi va chuqurlashadi, o’rganilayotgan voqea va hoisalarni moxiyati ochib beriladi. Geografik bilimlar va ko’nikmalarni amaliy tomonlari ko’rsatiladi. Yangi mavzuni o’rganish ilgari olingan bilimlarga tayangan xolda amalga oshiriladi. Demak, xar bir mavzuni o’rganayotganda predmetlararo va ichki predmetlararo aloqalar ochib beriladi. Masalan, VI va VII sinflarda xar bir materikni va yirik o’lkalarni relyefini o’rganishda V-sinfda letosfera mavzusida o’tilgan bilimlarga suyanadi. Olingan bilim va ko’nikmalarni mustaxkamlash geografiya darslarini asosiy qismlaridan biri xisoblanadi. O’quvchilar bilimini mustaxkamlash ikki usulda olib boriladi: bosqichli, yakuniy. Geografiya darslarida ko’proq bosqichma bosqich bilim va ko’nikmalarni mustaxkamlash keng tarqalgan. Bunda o’rganiladigan yangi mavzu bir necha mantiqiy qismlarga bo’linali. Har bir qismni o’tib bo’lingandan so’ng olingan bilimlar mustaxkamlanadi. Masalan, V-sinfda masshtab mavzusini ;o’rganishda uni quyidagi mantiqiy qismlarga bo’lishimiz mumkin: masshtab nima; sonli masshtab; chiziqli masshtab;so’zli masshtab. Demak, ushbu mavzuni o’rganishda o’qituvchi masshtab haqida tushuncha beradi va uni mustaxkamlaydi. So’ngra sonli, chiziqli va so’zli masshtablarni tushuntirib olingan bilimlarni yangi misollarni o’quvchilarga  
 
yechtirish orqali mustaxkamlaydi. 
Olingan bilimlarni bir necha usullar yordamida mustaxkamlash mumkin: test 
topshiriqlari; amaliy ishlar; mustaqil ishlar va h.k 
O’quvchilar bilim va ko’nikmalarini bosqichma-bosqich mustaxkamlash bilan 
birga yakuniy mustaxkamlash xam mumkmn. Bunda o’quvchilarga tarqama 
material berish, yoki bo’lmasa 3-4 ta o’quvchidan og’zaki so’rash orqali xam 
bilimlarni yakuniy mustaxkamlash mumkin. SHundan so’ng o’quvchilar bilimlariga 
qo’yilgan baholar e’lon qilinadi ularning kamchiliklar to’g’rilaniladi va dars 
yakundanadi. 
Uyga vazifa berish. Darsning yakunida uyga vazifa beriladi. Uyga vazifa 
mavzusi sinf taxtasiga yozib qo’yiladi. SHundan so’ng uni bajarish bo’yicha 
o’qituvchi o’quvchilarga ko’rsatmalar beradi. 
Uyga vazifa ko’p hollarda darsning oxirida beriladi. Bunda o’quvchilar uy 
vazifasini maqsadi va moxiyatini tushunib yetishmaydi. Ko’p xollarda o’qituvchi 
xam uy vazifasini berib ham , tushuntirib xam ulgurmaydi. SHuning uchun uyga 
vazifa darsning boshida, yangi mavzuni o’tib bo’lgandan so’ng berilsa uni qanday 
bajarishni o’quvchilarga to’laroq tushuntirib berish mumkin. 
Uyga berilgan vazifani tushuntirganda uni o’ziga xos xususiyatlarini xisobga 
olmoq zarurdir. Matin bo’yicha beriladigan vazifalarni xaritalar, jadvallar va 
chizmalar bo’yicha beriladigan topshiriqlarni aloxida tushuntirish lozim. 
 
yechtirish orqali mustaxkamlaydi. Olingan bilimlarni bir necha usullar yordamida mustaxkamlash mumkin: test topshiriqlari; amaliy ishlar; mustaqil ishlar va h.k O’quvchilar bilim va ko’nikmalarini bosqichma-bosqich mustaxkamlash bilan birga yakuniy mustaxkamlash xam mumkmn. Bunda o’quvchilarga tarqama material berish, yoki bo’lmasa 3-4 ta o’quvchidan og’zaki so’rash orqali xam bilimlarni yakuniy mustaxkamlash mumkin. SHundan so’ng o’quvchilar bilimlariga qo’yilgan baholar e’lon qilinadi ularning kamchiliklar to’g’rilaniladi va dars yakundanadi. Uyga vazifa berish. Darsning yakunida uyga vazifa beriladi. Uyga vazifa mavzusi sinf taxtasiga yozib qo’yiladi. SHundan so’ng uni bajarish bo’yicha o’qituvchi o’quvchilarga ko’rsatmalar beradi. Uyga vazifa ko’p hollarda darsning oxirida beriladi. Bunda o’quvchilar uy vazifasini maqsadi va moxiyatini tushunib yetishmaydi. Ko’p xollarda o’qituvchi xam uy vazifasini berib ham , tushuntirib xam ulgurmaydi. SHuning uchun uyga vazifa darsning boshida, yangi mavzuni o’tib bo’lgandan so’ng berilsa uni qanday bajarishni o’quvchilarga to’laroq tushuntirib berish mumkin. Uyga berilgan vazifani tushuntirganda uni o’ziga xos xususiyatlarini xisobga olmoq zarurdir. Matin bo’yicha beriladigan vazifalarni xaritalar, jadvallar va chizmalar bo’yicha beriladigan topshiriqlarni aloxida tushuntirish lozim.