Geografiya darslarida ma’naviy, ekologik, iqtisodiy tarbiya
Yuklangan vaqt
2024-12-30
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
4
Faytl hajmi
27,6 KB
Geografiya darslarida ma’naviy, ekologik, iqtisodiy tarbiya
O‘quv mashg‘ulotining maqsadi: Geografiya ta’limida tarbiya turlari - ilmiy
dunyoqarash, ekologik, estetik, ahloq-odob, vatanparvarlik, mehnat, iqtisodiy
tarbiya haqidagi ma’ruzada egallangan bilimlarni mustahkamlash.
№
Bajariladigan topshiriqlar
Amaliy
mashg‘ulot
natijasi
1
1-ilova bilan tanishing, tarbiya jarayonining tamoyillarini
sxemada tasvirlang.
Sxema
2
2-ilova bilan tanishing. Geografiya ta’limida estetik, ahloq-
odob, vatanparvarlik, mehnat tarbiyasini amalga oshirishda
o‘qituvchi nimalarga e’tibor qaratishi lozim? Javobingizni
izohlang.
Yozma
tavsif
3
Ekologik ta’lim - tarbiya tushunchasi, mazmuni, mohiyati
maqsad va vazifalari, geografiya o‘qitishda ekologik ta’lim –
tarbiya berishning ahamiyatini tushuntiring.
Yozma
tavsif
4
Mazkur
darslarni
o‘tish
orqali
o‘quvchilarda
ilmiy
dunyoqarash, ekologik, estetik, ahloq-odob, vatanparvarlik,
mehnat, iqtisodiy tarbiyani qanday shakllantirish mumkin.
Javobingizni izohlang
Yozma
tavsif
Uslubiy ko‘rsatmalar
1-ilova.
Har bir ishning o‘ziga xos, ma’lum qonun-qoidalari bo‘lganidek, inson
tarbiyasining ham o‘ziga xos bir qator muhim tamoyillari, qonun-qoidalari mavjud,
ularga amal qilish tarbiya ishining samarali bo‘lishini tahminlaydi:
Tarbiya jarayonining tamoyillari quyidagilar:
· tarbiyaning bir maqsadga qaratilganligi;
·
tarbiyaning xayot va mehnat bilan bog‘lanishi (O‘zbekistonimizning
mustaqilligi, gullab-yashnashi yo‘lida qilinayotgan fidoyi ishlar bilan bog‘lanishi);
·
shaxsni jamoada, jamoa orqali tarbiyalash;
·
tarbiyada shaxsni hurmat qilish va unga talabchanlik;
·
tarbiyaviy ishlarning izchilligi, muntazamligi hamda birligi;
·
tarbiyada shaxsning yoshi va o‘ziga xos xususiyatlarini xisobga olish kabilardir.
2-ilova.
Geografik ma’lumotlar, yangi tushuncha va ifodalarni o‘rganish bilan
o‘quvchilarning so‘z boyligi ortib boradi, geografik ob’ekt va hodisalarni
tasvirlashga o‘rgana borib, ularning nutqi rivojlanadi. O‘quvchilar geografik nomlar
Osiyo xalqlari haqida gapirilganda ular o‘rtasidagi hamkorlik, birodarlik,
mehmondo‘stlik, muhtojlarga yordam berish, tarbiyachilarning izzatikromini joyiga
qo‘yish kabi qadimiy an’analarni bolalar ongiga sindirish lozim. Bu an’analarning
ko‘pchiligi axloq tarbiyasiga mos kelganligi uchun ham katta tarbiyaviy ahamiyatga
ega.
Maktab geografiyasi o‘quvchilarga estetik tarbiya berishda muhim ahamiyat
kasb etadi. Geografiya ta’limi o‘quvchida tabiat manzarasiga va kishilar faoliyatiga
chuqur his-tuyg‘ular bilan qarashga undaydi. Geografiya kurslarida tabiat
manzaralari va unda sodir bo‘ladigan hodisalarni hamda inson faoliyatini o‘rganish
bilan ularda estetik tuyg‘ular tarbiyalanadi. O‘quvchilarga estetik tarbiya berishda
tabiatga ekskursiya uyushtirish, turistik yurishlar tashkil etish yaxshi yordam beradi.
O‘quvchilar tabiat manzaralaridan bahramand bo‘ladilar, zavqlanadilar. Binobarin,
tabiatdan bahramand bo‘lgan kishi uni muhofaza qilishga intiladi.
Bulardan tashqari, badiiy adabiyotlardan, xususan, o‘zbek yozuvchilari
asarlaridan foydalanish, parchalar o‘qib berish, rassomlarning manzarali suratlaridan
foydalanish-estetik tarbiyaning ajoyib vositalaridan hisoblanadi. Darsda turli
fotorasmlardan, rangli suratlardan, kinofilmlardan foydalanish ham mazkur tarbiya
vositalaridan
biridir.
Geografiya ta’limi estetik did bilan berilishi lozim. Devoriy karta va suratlarning
to‘g‘ri ilinishi, sinf doskasidagi tartibli chizma, chiroyli yozuv va saranjomlik bilan
to‘ldirilgan kontur karta o‘quvchilarni saranjomlikka, didli bo‘lishga o‘rgatadi.
Ekologik ta’lim-tarbiya haqida so‘z yuritar ekanmiz, avvalo “ta’lim” va
“tarbiya” o‘zi nima – degan savolgan javob berishga harakat qilaylik. Garchand
ta’lim so‘zini kuniga juda bo‘lmaganda bir marotaba tilga olsakda, lekin uning
umume’tirof etilgan tushunchasiga o‘z e’tiborimizni doimo ham qaratmaymiz.
Ta’lim – bilim berish, malaka va ko‘nikmalar hosil qilish jarayoni, kishini hayotga
va mehnatga tayyorlashning asosiy vositasi, ya’ni tizimidir.
Ekologiya tushunchasi jamiyat bilan tabiatning o‘zaro aloqadorligida turli darajada-
falsafiy, ijtimoiy-iqtisodiy, ilmiy-texnikaviy bilimlarning yaxlit tizimini tashkil
etadi. Uning asosiy vazifasi tabiatdagi o‘zaro aloqadorlik qonuniyatlarini ochib
berishdan iboratdir. Ekologiyaning bosh masalasi esa tabiatda ro‘y beradigan voqea-
hodisalarga inson faoliyati ta’siri oqibatlarini oldindan ko‘ra bilish va tabiatni
muhofaza qilish bilan bog‘liq bo‘lgan muammolarni hal etishdan iboratdir. Tabiat
bilan jamiyatning o‘zaro aloqasini izchil tadqiq etish o‘quvchilarning atrof-olamning
yaxlitligi, harakat-dinamikasi bo‘yicha dunyoqarashini boyitadi va mustahkamlaydi.
O‘quvchilarning fuqarolik hamda vatanparvarlik tuyg‘ulari va e’tiqodlarini
shakllantirishda ekologik ta’lim-tarbiyaning hissasi muhim ahamiyatga ega.
Bugungi kunda jamiyat va tabiat o‘rtasidagi muvozanatning buzilishi tabiiy holatga
putur yetkazmoqda. Bunga sabab kishilarda atrof-muhit muhofazasi haqidagi
bilimlarining yetishmasligi hamda tabiatning kelajakdagi ekologik holatini ko‘ra
bilmasliklaridir. O‘quvchilarda ekologik madaniyatni shakillantirish, tabiatni sevish,
undan to‘g‘ri va ongli ravishda foydalana bilishga o‘rgatish ekologik ta’lim-
tarbiyaning asosi bo‘lib, kishilarda tabiat oldida mas’uliyatni anglash malakasini
hosil qiladi.
Ekologik ta’lim va tarbiya, BMT, YUNESKO va YUNEPning diqqat
markazidagi masaladir. Ekologik ta’lim-tarbiya jarayoni uzluksiz va uzviy
aloqadorlikda bo‘lib, uzoq davom etuvchi ijtimoiy jarayondir. Uning uzluksizligi
oila, maktabgacha tarbiya muassasalari, umumiy o‘rta ta’lim maktablari, maktabdan
tashqari ta’lim, akademik litsey va kasb-hunar kollejlari, oliy o‘quv yurtlari, kadrlar
tayyorlash va malakasini oshirish institutlari, keng jamoatchilik tashkilotlari
ishtirokida amalga oshirilsa, samarali natijaga erishiladi.
Ekologik tarbiyaning maktab bosqichi o‘ta muhim davr hisoblanadi. Professor
E. Turdiqulov o‘rta maktabda ekologik ta’lim–tarbiyani sinflarga qarab quyidagicha
taqsimlashni taklif qiladi:
1) 1-3 sinflarda o‘quvchilarning maktabgacha ta’limda boshlagan ekologik
tarbiya va bilimlari rivojlantiriladi.
2) 4-5 sinflarda tabiatshunoslik va umumiy tabiiy geografiya darslarida
o‘quvchilarga ekologik ta’lim bilimlari beriladi. Bu davrda biologiya, geografiya,
fizika, kimyo fanlarining keng elementar bilimlari o‘quvchilarga yetkaziladi. Shuni
hisobga olib, tabiat bilan inson o‘rtasidagi munosabat qanday bo‘lishi, tabiiy
boyliklardan foydalanish qoidalari haqida eng oddiy bilimlar va tarbiya tizimi ularga
yetkazilishi lozim.
3)
6-sinf
o‘quvchisining
dunyoqarashi
inson
tomonidan
tabiatga
yetkazilayotgan ijobiy va salbiy ta’sirlarni o‘zicha mulohaza qila oladigan, ko‘z
oldiga keltira oladigan, atrof-muhitda inson ta’sirida bo‘layotgan turli o‘zgarishlarni
idrok qila oladigan darajaga etadi. Bu sinfda “Materiklar va okeanlar geografiyasi”
kursi o‘qitilishi o‘quvchini dunyo miqiyosida fikr yuritishiga undaydi.
4) 7-9-sinflarda o‘quvchilar “O‘rta Osiyo tabiiy geografiyasi”, “O‘zbekiston
tabiiy geografiyasi”, “O‘zbekiston iqtisodiy va ijtimoiy geografiyasi” hamda “Jahon
iqtisodiy va ijtimoiy geografiyasi” kurslarini o‘qiydilar. Binobarin, o‘quvchilarga
ekologik ta’lim berish fanlararo bog‘lanish asosida rivojlantiriladi. Bunda asosiy
maqsad
o‘quvchilarni
tabiiy
boyliklardan
foydalanganda,
atrof-muhitga
chiqarilayotgan turli chiqindilarning tarkibi, ularning yig‘ilish makonlari, keltirib
chiqaradigan zararli oqibatlari, chiqindilarning kamroq ajralib chiqishini ta’minlash
to‘g‘risida mulohaza yurita oladigan qilib tarbiyalashdan iborat.